Myin mökkini

Epäisänmaallinenko

Eläkkeellä olin viisi vuotta mökilläni, kunnes tulin myyntipäätökseen. Syitä oli useita:
- Pitkä mökkimatka, satoja kilometrejä edestakaisin
- Bensan hinta
- Mökkivakuutus
- Venevakuutus
- Trailerin vakuutus
- Jätemaksu kunnalle
- Kiinteistövero
- Tiemaksu
- Mökillä ei kaikkia kotimukavuuksia
- Naapureiden koirat, eivät osaa kouluttaa koiriansa "mökkiläsiksi"
- Suomen todella vaihteleva sää eli liian kylmä minulle

Sain mökistäni rahat, joilla ostan etelästä mukavan ympärivuotiseen asumiseen sopivan asunnon. Ihmettelen kuinka ostaja moisesta lautakasasta maksoi tinkaamatta pyytämäni kiinteistönvälittäjän arvioiman summan. Mökki tosin sijaitsee ison ja puhtaan järven rannalla, mutta kuitenkin.

103

4661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hessulikiki

      hyvä päätös me ostimme alaniasta 65 neliöisen asunnon maksoi 95 tuhatta euroa

      • Mikä on

        paikallisille tietenkin aivan sikahinta.


      • mk

        Äivän älyttömiä hintoja etelän asunnoista. Itse oli viime jouluna etelässä ja meidan hotellissa oli myynnissä samantasoisia huoneitoja mikä meillä oli niin hinta 135t€ ja tasoon nähden oikea hinta siinä 20-50000€ luokkaa mutta itse en niin rannasta ostaisi vaan vähän syrjemmästä missä olisi omaa rauhaa enemmän. Kesällä olwen kyllä suomessä mökillä muttatalvella lämpimässä om kiva käydä.


    • MökkiHarjoittelija

      Meillä on kokeilumielessä tänä kesänä vuokramökki. Olen tarkkaan punninnut kaikkia seikkoja, ettei tulisi taas tehtyä kallista vikaostosta. Otin aikoinani koiran, olin siitäkin pitkään haaveillut. Meillä oli ihana, 12-vuotinen taival, mutta rehellisesti sanottuna, se oli vikatikki. Enemmän vaivaa ja rahanmenoa kuin hyötyä ja iloa. Älkää käsittäkö väärin, rakastimme sitä ja hoidimme hyvin, mutta jälkikäteen ajateltuna, vikatikki.

      Parin viikon mökkeilyn jälkeen en vieläkään tiedä onko tämän minun juttuni. Rakastan luontoa ja rauhaa, mutta nuo kaikki lentävät ja maassa mönkivät ötökät vievät hermoni. Suomen sää on oikukas ja olen vilukissa. Uiminen on mukavaa helteellä ja on kiva lähteä "jonnekin" varsinkin juhlapyhinä, mutta toisaalta ainainen autossa istuminen kyllästyttää. Olen sosiaalinen, mutta vieraita en viitsi kutsua kovin usein, kun on omaakin perhettä ja mökissä kestitseminen on vaivalloisempaa kuin kotona. Lisäksi tykkään olla mökillä vähän boheemisti ja laiskotella, mutta vieraille en voi sitä puoltani näyttää :). Vuokrasopimuksen mukaisesti teemme tällä mökillä pieniä mökkihommia ja nyt jo voin sanoa, että töitä riittää. Vapaa-aikaa on vähemmän kuin ennen, koska meillä on myös omakotitalo hoidettavana. Ja sitä emme myy, koska talvi on pitkä ja pidämme alueesta jossa asumme.

      Tuttavilla on lomaosake Espanjassa ja sekin vaihtoehto (nyt on ostajan markkinat) kuulostaa mukavalta. Tykkää opetella uusia kieliä ja espanja olisi helppo kieli. En kyllä tuntisi olevani yhtään epäisänmaallinen, jos oleilisin Espanjassa lomat. Pelkäsin aloittajan nimimerkin perusteella, että hän on myynyt mökkinsä venäläisille, se olisi mielestäni epäisänmaallista. Kukin taaplaa tyylillään.

      • Joku vaan

        No joo. Minulla on omakotitalon ja mökin lisäksi vielä alasajettu maatilakin hoidettavana. Rakennuksia siis riittää, toista kymmentä. Kaikenlaista remonttia pitäisi varsinkin tuolla kotitilallani tehdä, mutta teen nyt vain välttämättömät. Viitisen vuotta on eläkeikään, ja sitten minulla on aikaa.

        Melkoisen summan joudun vielä maksamaan saadakseni tuon maatilan riittävässä määrin itselleni perinnönjaossa, vaikka sen jälkeen minulla on asuttavia rakennuksia liikaa. Tuolla rahasummalla saisin sen etelänasunnon, mutta ei tule mieleenikään lähteä muille maille vierahille.

        Näin mennään nyt. Terveysasiota ym. on vaikea ennustaa, mutta lähdetään sitten vaikka sinne etelään, jos terveys ei riitä täällä asumiseen.
        Eläkkeellä oleva työkaverini asuu talvet Espanjassa, mutta tulee keväällä liukkaasti Suomeen. Sanoo saavansa talvella tarpeekseen etelän kiireisestä elämänmenosta.


      • 14+5

        " Pelkäsin aloittajan nimimerkin perusteella, että hän on myynyt mökkinsä venäläisille, se olisi mielestäni epäisänmaallista. Kukin taaplaa tyylillään."
        No jos espanjalaiset olisivat yhtä isänmaallisia, niin eivät myisi niitä lomaosakkeita suomalaisille vaan maanmiehilleen.


      • "Liikkuva mökki"
        Joku vaan kirjoitti:

        No joo. Minulla on omakotitalon ja mökin lisäksi vielä alasajettu maatilakin hoidettavana. Rakennuksia siis riittää, toista kymmentä. Kaikenlaista remonttia pitäisi varsinkin tuolla kotitilallani tehdä, mutta teen nyt vain välttämättömät. Viitisen vuotta on eläkeikään, ja sitten minulla on aikaa.

        Melkoisen summan joudun vielä maksamaan saadakseni tuon maatilan riittävässä määrin itselleni perinnönjaossa, vaikka sen jälkeen minulla on asuttavia rakennuksia liikaa. Tuolla rahasummalla saisin sen etelänasunnon, mutta ei tule mieleenikään lähteä muille maille vierahille.

        Näin mennään nyt. Terveysasiota ym. on vaikea ennustaa, mutta lähdetään sitten vaikka sinne etelään, jos terveys ei riitä täällä asumiseen.
        Eläkkeellä oleva työkaverini asuu talvet Espanjassa, mutta tulee keväällä liukkaasti Suomeen. Sanoo saavansa talvella tarpeekseen etelän kiireisestä elämänmenosta.

        Kyllähän vaihtoehtoja suomestakin löytyy, esim. me vaimoni kanssa "haaveilimme" vuosikausia mökistä, nyt kun asumme keskellä kaupunkia, on silloin tällöin mukava "irrottautua" kaupunkimiljööstä ja siirtyä rauhallisempaan paikkaan lepäämään.
        Me ratkaisimme asian meille ainakin tällä hetkellä sopivalla tavalla, ostimme matkailuauton, nykyinen on vasta 3 vuotta vanha, tilaa 6:lle henkilölle, löytyy mm. erillinen suihkutila joka on mielestäni "leirielämässä" ehdoton tarve (ei siis pelkkä mukavuus).
        Lähes joka paikassa minne olemme parkkeeranneet (sukulaiset, leirintäalueet, yleiset ranta-alueet, jne...) on nurmikot aina hoidettu, tiet ovat kunnossa, ei aitojen korjausta tai maalaamista tai muutakaan "jokakodin" rempantekoa, ei edes pakollisia talkoita ellei ehdoin tahdoin halua!
        Mutta kuten sanottua, mikä sopii yhdelle, eti välttämättä sovikaan toiselle.
        Onneksi on vaihtoehtoja olemassa, ei tää meidänkään valinta ole välttämättä halpa tai ees meille paras, mutta sopii tähän nykytilanteeseen (olemme kahden, ei lemmikkejä, molemmilla ajokortti, jne...), voi olla että mieli jossain välissä muuttuu ja tulee ajankohtaiseksi jokin muu vaihtoehto mutta nyt mennään tällä ja hyvä!
        Ei, matkailuauto tai -vaunukaan ei ole liian ahdas kahdelle, tilaa on juuri sen mitä tarttee ja esim. ulkoilua varten kulkee kaikki tarpeellinen mukana (pöytä/tuolit, lepotuolit, pelejä, polkupyörät, jne...)
        Mikä parasta, siivottavaa pinta-alaa ei ole paljon, joten siihenkään ei kulu aikaa liikaa!
        Ai niin, autollamme muuten saa ajaa 100km/h joten emme ole edes tien tukkona!


      • Maailman Turunen
        14+5 kirjoitti:

        " Pelkäsin aloittajan nimimerkin perusteella, että hän on myynyt mökkinsä venäläisille, se olisi mielestäni epäisänmaallista. Kukin taaplaa tyylillään."
        No jos espanjalaiset olisivat yhtä isänmaallisia, niin eivät myisi niitä lomaosakkeita suomalaisille vaan maanmiehilleen.

        Isänmaallinen....? Epäisänmaallinen...?
        Tämä meitin hyvinvointi on ainakin epäisänmaallisen rahanliikkeen tulosta.
        Mökkiomistus ei siinä paljon paina.


    • tatsa...

      Ei ollenkaan epäisänmaallien teko ja aika aikaansa kutakin. Ja sen takia itse vuokraan mökkejä, koska saan aivan tarpeikseni tuta perikunnan mökin aiheuttamista tunnepurkauksista muilta sisaruksiltani. Kyseinen mökki olisi pitänyt myydä pois jo vanhempien elinaikana ja nyt sitä hoitoriitojen sekä näkemyserojen vuoksi lahotetaan kun kukaan ei anna myöten pl minä, joka ei siellä edes käy. Saisivat myydä koko p***n!

      Mökkeilystä tehdään ihan liian sitovaa ja tunneperäistä, joten eikö olisi järkevämpää osata luopua oikealla hetkellä ja täten taata mökille jatkossakin elämää?

      • mk

        Jos on iso tontti niin jokaisnen perikunnan omista rakentaa oman mökin sinne ja pitää sen kunnossa niin hyvä tulee. Toinen tapa on että tiytty summa vuodessa mökkitilille ja niillä rahoilla ostetaan kaikki mitä siellä tarvitää. Itse kunnostelen äitini mökkiä ja välillä omallakin rahalla muttä siitä on testamentti tehty minun hyväkseni ja on sitten aikanani kisä nähdä sisaren ja veljen ilme perunkirjoituksessa kun on sen aika ja niin edelleen. Veljeni kanssa tuprsi käymään mökillä ja se loppui kun snaoin että kun käy niin polttopuita täytyy tehdä joko pilkkoa, kaataa tai roudata metsäsätä mökin pihaan niin ei viitsinyt montaa kertaa käydä kun huomais että mökillä olo ei ole pelkkää joutenoloa. Itse tykkää puuhastella melkein kokajan mökillä mutta silti aikaa jää kalasteluun ja muutenkin joutenoloon siellä ihan tarpeeksi mutta parata mökillä on kun pääsee aamulla aina kesäällä uimaan heti kun on herännut ja se on parasta aamuisin mökillä vaikka aamupanon jälkeen.


      • tatsa...
        mk kirjoitti:

        Jos on iso tontti niin jokaisnen perikunnan omista rakentaa oman mökin sinne ja pitää sen kunnossa niin hyvä tulee. Toinen tapa on että tiytty summa vuodessa mökkitilille ja niillä rahoilla ostetaan kaikki mitä siellä tarvitää. Itse kunnostelen äitini mökkiä ja välillä omallakin rahalla muttä siitä on testamentti tehty minun hyväkseni ja on sitten aikanani kisä nähdä sisaren ja veljen ilme perunkirjoituksessa kun on sen aika ja niin edelleen. Veljeni kanssa tuprsi käymään mökillä ja se loppui kun snaoin että kun käy niin polttopuita täytyy tehdä joko pilkkoa, kaataa tai roudata metsäsätä mökin pihaan niin ei viitsinyt montaa kertaa käydä kun huomais että mökillä olo ei ole pelkkää joutenoloa. Itse tykkää puuhastella melkein kokajan mökillä mutta silti aikaa jää kalasteluun ja muutenkin joutenoloon siellä ihan tarpeeksi mutta parata mökillä on kun pääsee aamulla aina kesäällä uimaan heti kun on herännut ja se on parasta aamuisin mökillä vaikka aamupanon jälkeen.

        Olet toiminut fiksusti mk ja olen samoilla linjoilla kanssasi, että hyvin yksinkertaisin ja selkein keinoin perikuntamme mökki pysyisi kunnossa. Mutta ei sellaisten kanssa, jotka haluavat ihan ahneuttaan pitää mökin käydäkseen siellä kerran kesässä muutaman päivän ikään kuin juuristaan kiinni pitäen. Toinen on innostunut päsmäröimään ja rähisee, jos olen eri mieltä.

        Ostimme puolisoni kanssa sinne veneen perikunnan yhteisen päätöksen pohjalta ja sovimme, että kukin maksaa osansa. Noh, yksi ei suostukaan maksamaan ja vene tietysti on haettava nyt pois. Syytä maksamattomuuteen en ole saanut ja vuoden odottelun jälkeen on pakko tehdä oma päätös.

        Olen myös puolisoni kanssa rempannut mökkiä useampana kesänä, koska pidämme siitä ja mielihyvin. Nyt se oli vaan pakko lopettaa kun päsmärisysteri ryhtyi samaa tahtia heittämään kaikkea pois, mutta sentään sen saostuskaivon sentään suostui jättämään. Kun laki määräsi. Jopa tiskiallas pilasi hänen kesänsä, koska hänen mielestään tiskit täytyy tiskata kyykyllään rannassa kesäillassa. Huoh!


    • myydäkkö vai ei,

      Joka kerta kun mökin pidosta tulee laskuja ja remonttimurheita, uhkaan myydä koko paskan pois. Jos alkukesästä, kun kaikki kasvaa hirveetä vauhtia, olen mökiltä pois kaksi viikkoa, on edessä kova homma saada pihapiiri raivattua ja nurmikko leikattua.

      Onhan siinä hommaa, eikä sovi laiskalla. Mutta mun kohdalla tykkään tästä orjaleiristä ja puuhastelusta.

      Ja kun piha on siistitty, kauppakassit purettu ja sauna on lämpiämässä....siinä ne myyntiaikeet unohtuu :)

    • näin meillä

      Kukin tehköön niin kuin hyvältä tuntuu, minä teen toisin kuin sinä.
      Ostin juuri mökkitontin, jonne rupean rakentamaan mökkiä ensikesänä. Ajatuksena on rakentaa mökki täydellä varustuksella, jossa tullaan asumaan eläkepäivinä kesät ja talveksi mennään etelän lämpöön, kaupunkiasunto vuokrataan tai myydään pois.

      • ..............

        ollaan nelikymppinen pari yksi lapsi, meillä ratkaisuna myös tuo "mökillä asuminen", töitä on siis kovasti mutta helppoa siinä mielessä että kun tavallaan asutaan jo kesäpaikassa ja vapaa-ajan paikassa ei tarvitse lomilla lähteä minnekään :), kaikki mukavuudet siis on. Mutta tosiaan, paljon on työtä, varsinkin ulkona kesäaikaan. Olllaankin opittu, että kesäksi kannattaa sisätyöt unohtaa. En kyllä jaksaisi kahta taloa pitää , niinkuin monet pitää, ymmärtää hyvin että jaksaminen tulee vastaan.


    • löysälläkö?

      On sulla ongelmat..... edes naapurien koirat ei osaa kouluttaa koiriaan......
      Kuinka muuten koirra koulutetaan mökkiläiseksi ? Kun ei sinullekaan ole saatu äidinkieltä opetettua ja lienet kuitenkin ihminen ?

      Itse en tiedä onko kevät, kesä, syksy vai talvi paras mökillä, yhtäkään niistä en vaihtaisi pois. Mutta eiköhän Suomen sää sillä parane kun yksi mestari myy mökkinsä ja tekee siitä numeron keskustelupalstalla. Vielä jos Karpo saisi tietää niin avot !!

      Olisi kiva kuulla kuinka mahasi toimii ja onko anoppi kiva ?

      • Isänmaallinenko

        Valitan, että tuli kielioppivirhe. Osuit kyllä asian ytimeen sillä juuri kaksi jatkuvasti kilpaa haukkunutta koiraa käänsi kuppini nurin lopullisesti. Toinen on lassie toinen schäfer. Varsinkin 3- vuotias lassie haukkuu jokaista risahdusta eli jatkuvasti. Vietä siinä rauhallista mökkielämää. Laskin, että saatan olla vainaa ennenkuin koirat. Siis paras korjata luunsa silloin kun itse vielä voi ne siirtää.
        Toinen painava seikka oli kylmä ja tuulinen kevät että alkukesä. Sää on tietysti mikä on. Kuitenkin arvostan näin vanhana lämpöä.
        Maha toimii ja anoppi on kuollut, mukava oli eläessään.
        En minä kirjoituksellani toisia kehota mökkiänsä myymään. Minä tein oman ratkaisuni. Kyllä siellä mökillä oli tosi kivoja kesiä ja pääsi irti arjesta. Muttta en viitsinyt enää tapella laiturin kanssa. Rosvojakin välillä kiinnosti tavarani. Ikuinen halonhakkuukin alkoi maistua puulta.
        Kaikenkaikkiaan otin järjen käteen ja jätin tunteet ainakin toistaiseksi narikkaan.
        Mukavia mökkipäiviä sinulle.
        PS. En myynyt venäläisille. Ei ole heistä kokemusta mökkiläisinä mutta, jos olisivat tarjonneet tarpeeksi, minullakin on hintani.


      • ............
        Isänmaallinenko kirjoitti:

        Valitan, että tuli kielioppivirhe. Osuit kyllä asian ytimeen sillä juuri kaksi jatkuvasti kilpaa haukkunutta koiraa käänsi kuppini nurin lopullisesti. Toinen on lassie toinen schäfer. Varsinkin 3- vuotias lassie haukkuu jokaista risahdusta eli jatkuvasti. Vietä siinä rauhallista mökkielämää. Laskin, että saatan olla vainaa ennenkuin koirat. Siis paras korjata luunsa silloin kun itse vielä voi ne siirtää.
        Toinen painava seikka oli kylmä ja tuulinen kevät että alkukesä. Sää on tietysti mikä on. Kuitenkin arvostan näin vanhana lämpöä.
        Maha toimii ja anoppi on kuollut, mukava oli eläessään.
        En minä kirjoituksellani toisia kehota mökkiänsä myymään. Minä tein oman ratkaisuni. Kyllä siellä mökillä oli tosi kivoja kesiä ja pääsi irti arjesta. Muttta en viitsinyt enää tapella laiturin kanssa. Rosvojakin välillä kiinnosti tavarani. Ikuinen halonhakkuukin alkoi maistua puulta.
        Kaikenkaikkiaan otin järjen käteen ja jätin tunteet ainakin toistaiseksi narikkaan.
        Mukavia mökkipäiviä sinulle.
        PS. En myynyt venäläisille. Ei ole heistä kokemusta mökkiläisinä mutta, jos olisivat tarjonneet tarpeeksi, minullakin on hintani.

        Hatunnosto ratkaisustasi, moni ei uskalla tehdä tällaista ratkaisua, silloin täytyy mennä kun vielä voi :))


    • MukavanAnopinMiniä

      Onkos mäkäräiset syönyt, kun on pinna noin tiukalla? :)

      Ovatko nämä keskustelupalstoilla hermoilevat normaali elämässäkin noin negatiivisia? Vai puretaanko täällä anonyyminä isommat patoutumat.

      Rentoudu vähän, elämä on paljon mukavampaa, kun asennoidut siihen lunkimmin.

      Eihän näitä höpinöitä ole kenekään pakko lukea, vapaasti tänne kuitenkin saa kirjoitella, kunhan ei loukkaa muita.

      • ihhahhaa

        sinulla se tuntuu olevan pipo kireellä. Toinen purkaa onneaan, kun on saanut päätöksen tehtyä. Saahan sitä luetella hyvät ja huonot puolet. Mitä se sulle kuuluu........


    • Thailandvilla
    • riitti mökkitalkoot

      Katselin tuossa etuovi-lehteä ja ei voi kuin ihmetellä hintapyyntöjä pienen kaislikkolammen rantaan rakennetuista lautahökkeleistä ilman mukavuuksia.

      Hintapyynnöt ovat 150k€ ylöspäin :) Siis ihan aikuisten oikeasti jos tuommoisesta summasta joutuu ottamaan vaikka 100k€ lainaa niin pelkillä koroilla matkustaa lomansa ulkomailla (tai vuokraa mökin halutessaan).

      Tietysti sitä kaljaa on mukavampi kitata hyttysten syötävänä metsän keskellä kuin vaikka Italiassa...

      Liityin myös ex. mökkiläisten kerhoon pari vuotta sitten. Aikansa kutakin.

      • ulkosuom@lainen

        aivan totta, korkeat hinnat hökkeleistä, ulkovessat, ei vettä
        Kun katselen kuvia, kysyn itseltäni, olenko varma, että viihdyn pidempään
        Kannattaisiko vuokrausmielessä? Ranskan Riveralla esim. Nizza , suorat lennot
        ja ystävällinen kansainvälinen yhteisö


      • 2.ulkosuomalainen
        ulkosuom@lainen kirjoitti:

        aivan totta, korkeat hinnat hökkeleistä, ulkovessat, ei vettä
        Kun katselen kuvia, kysyn itseltäni, olenko varma, että viihdyn pidempään
        Kannattaisiko vuokrausmielessä? Ranskan Riveralla esim. Nizza , suorat lennot
        ja ystävällinen kansainvälinen yhteisö

        Kyllä kesä menee Suomessa ja vaikka mökillä. Onneksi lapset jaksavat pitää kaiken kunnossa ja antavat minun vain nauttia olostani. Nautin sitten talvista etelässä, jo pari vuosikymmentä. Sielläkin on hyttysiä, samoin kuin se kansainvälinen ja "ystävällinen" yhteisö. Joka paikassa on niin hyviä kuin huonojakin puolia.
        Läksin jo nuorena, enkä vielä taida muuttaa rytmiäni.Hyvä yhdistelmä.
        Hyvää kesää kaikille!


    • kai53

      No jos koet että se mökille meno on rasite niin eihän silloin ole muuta tehtävissä kuin myydä . Kyllä ne verot ja viranomaismaksut , sähkölaskut ym:t löytyy etelänmailtakin ja kuka siellä asunnosta huolehtii kun kotimaassa olet .

    • tiinuli2006

      Aina kannattaa mökki myydä siinä vaiheessa kun ei sitä halua tai jaksa hoitaa.
      Itse olisin mökillä kaiket kesät jos ei olisi tätä taloa.

    • Pilvitippa

      Puhumatta siitä, että hoidat ( maksat lannoitteet, mullat jne) marjojasi, sitten tulee rosvot ja syö puskat tyhjäksi (ei linnut, ne eivät vie rönsyjä)...

    • tottakaiiiiiiii

      Ei ole mitään järkeä omistaa mökkiä, jota ei yksinkertaisesti ole varaa ylläpitää. Rahaa pitää reilusti, ettei jatkuvasti tarvitse stressata v*tun laskuista ja homevaurioista jne. Mieluummin ilman kuin kituuttamalla. Mökki olisi mahtava omistaa jos se olisi hyvässä kunnossa, riittävän lämpöeristetty ja naapurit tarpeeksi kaukana.
      Ulkomaiden kaupunkikohteet on yhtä tyhjän kanssa. Kaupungit ja kaupat ovat aina samanlaisia. Tappava helle ei ole minun juttu. Eri asia olisi "autio" hiekkaranta (ja turkoosi) vesi. Turistikohteetkin on tupaten täynnä ihmisiä, jolloin lomalla stressaantuu hulinaan ja hulskeeseen, meluun. Ei yhtään nautinnollista.

      • Varovaisuutta

        Enpä lähtisi ostamaan ainakaan alkuunsa ulkomailta mitään. Kannattaa olla ensin vuokralla, ja katsoa, viihtyykö. Toinen juttu on, että jos ostaa sieltä esim. kerrostaloasunnon, eipä ole takeita naapureista. Siellä etelässä on tavat vähän erilaiset, ja esim,. musiikkia voidaan soittaa hyvinkin äänekkäästi myöhään. Vuokrakämpästä pääsee aina eroon, toisin on omistusasunto. Omakotitaloa rauhalliselta paikalta ei niin vain etelästä saa, jos ei ole 500-600 tuhatta euroa taskussa. Turkki ja Marokko lienevät edullisimpia, ja joku kertoi Marokosta saavan 3 asuntoa sillä hinnalla kuin Espanjasta yhden.


    • Suomalainen mies

      Minulla ei ole koskaan ollut mökkistatusviettiä.En ikikuunapäivänä ole halunnut kesämökkiä. Jos sen olisin hankkinut, niin siellä olisi se toinen työmaa kodin lisäksi. Sitä pitäisi muuten käyttää ahkearsti, jos se olisi. Pakkaa perjantaina ruokaa ja juomaa ja pura sunnuntai-iltana mukan olleet kutjut.
      Jotkut mökkiläiset eivät juuri yhtään yötä yötä nuku mökillä. Kallista on rahtaatua mökillä kukkia kastelemassa, joita ei juuri kukaan näe.
      Teen monta ulkomaanmatkaa eksoottisiin maihin niillä mökkirahoilla. Ja usein ystävät pyytävät mökilleen saunomaan ja se riittää. Omakotitalo ja sen terassi pihamaineen riittää oikein hyvin.

    • matkailu piristää

      Minulla on rivitaloasunto veden äärellä. En tarvitse mökkiä enkä osaketta etelämaista. Voin kesällä uida ja talvella hiihtää lähes omalta pihalta. Pihani näin kesällä on viihtyisä, kukkia ja marjapensas sekä hedelmäpuu. Grillaaminenkin onnistuu ja mikä parasta, on kaikki mukavuudet saunakin. Vaihtelua kun kaipaan, niin lähden reissuun joko koti- tai ulkomaille. Tämä sopii minulle parhaiten.

    • orvo47

      Mökin ostoa suunnitellessa noin 30 vuotta sitten sovimme mieheni kanssa, että mökille ei ole "pakko" mennä eikä kaikkia lomia ole siellä välttämättä vietettävä. Toiseksi päätimme, että mökki ei ole työleiri; siellä touhutaan fiiliksen mukaan. Nurmikkoa emme metsäiselle tontille havitelleet, emmekä sitä ole kaivanneetkaan. Ostimme valmiin vanhan mökin saaresta. Ei mukavuuksia, ei kaivoa. Vuosien kuluessa on rakennettu uusi mökki ja sauna sekä liitytty sähköverkkoon. Vieläkin on ulkovessa, ei kaivoa eikä sähkölämmitystä ( paitsi 1 patteri apulämmittimenä ). Aina on ollut mukava mennä mökille vieläkin näin eläkepäivinä. Olemme matkustelleet silti paljon kotimaassa ja ulkomailla. Kukin taaplaa tyylillään!

    • rennosti mökillä

      Joo,meillä talo ja mökki.Mökki ostettiin `vanhuudenturvaksi`ja sitten myydään ,kun tuntuu siltä,jos eläke ei riitä.Kummastakaan en halua helpolla luopua,vaikka etelänrannoillakin tykkään makoilla.Hinnat nousee koko ajan,meille mökki tällä hetkellä rauhoittumispaikka,ei työpaikka.Myytyä aina saa ja omansa pois.Nauttikaa mökkiläiset,kesä on lyhyt.

    • hbljnöjn

      Me olemme vaimon kanssa samoilla linjoilla, paitsi, ettemme nuoruuden kokemuksista viisastuneena edes hankkineet mokomaa pakkotyöleiriä.

      Hirvikärpäsetkin ovat levinneet jo kohta koko maahan.

      Lisäksi monet suomalaiset raahaavat joka tapauksessa stereot mökilleen. Naapureiden kännisen mölinän, humpan ja juntti-iskelmien kuuntelu ei kiinnosta.

      Rauhallisempaa on kerrostalossa Helsingissä. Siellä kuulee jopa lintujen laulun.

      Matkailemme ulkomailla ja välttelemme sielläkin suomalaisia. Tosin niihin olisi mukava tutustua, jotka lähtevät heti suomalaiset tunnistettuaan pakoon :).

      • diipadaapaaa

        Taidat puhua tietämättömiä.

        Ei ne kaikki kesämökit ole ihan viiden metrin rajanaapureita.
        Ja Helsingissä varmaan kuulet ihan lokin ääniä vai?


      • hbljnöjn
        diipadaapaaa kirjoitti:

        Taidat puhua tietämättömiä.

        Ei ne kaikki kesämökit ole ihan viiden metrin rajanaapureita.
        Ja Helsingissä varmaan kuulet ihan lokin ääniä vai?

        Taidat itse puhua tietämättömiä. Hyvin kuuluu satakieli, mustarastas, sepelkyyhky...jne. Ja hyttysiä todella vähän. Ja todellakin Helsingissä.

        Tyynenä kesäiltana airon kolahdus kuuluu kilometrien päähän - niin myös mölyapinat


    • Wanha Isäntä

      Älkää nyt hyvät ihmiset sekoittako asioitanne ihan mössöksi; kelvoton kesämökki (jonka kuitenkin ostit), 12 vuotta pidetty hätiköiden hankittu koira (virheostos?). Koiraparka! Suomen kesäsäät. Nytkin koko kesä lämpimämpää kuin niissä teidän Alanyoissanne, joita ette opi edes ikinä lausumaan. Eläkeläiset, jos olette päässeet laillisessa eläkeiässä eläkkeelle, muistakaa, että jäljellä oleva elinaika on varsin rajallinen. Kannattaako sitä käyttää lentojen kyttäämiseen, kentillä haahuilemiseen ja rahakukkaron vahtimiseen. Pääsette perille niin ainut kommunikointi on ravintolan sisäänheittäjän kanssa: terve terve suomipoika ,kylmä maa pljo jääkaru. Rauhoittukaa ja hakekaa elämänlaatua tutusta turvallisesta kotimaasta. Käyttäkää rahanne kodin kunnostukseen, jotta voitte viettää mahdollisimman kauan kotioloissa loppuelämästänne.

      • Uuno Epsanjassa

        Turkista en tiiä, mutta Fuengirolassa Espanjassa on niin suomalainen kylä tuo Los Pacos jossa mun vanhemmat nykyisin asuu, että siellä ei tartte osata sanaakaan kieliä.

        Suomalaiset kaupat, fysioterapia, hieronta ja lääkäripalvelut. Nuoremmille jos on lapsia, on suomalainen koulu ja lastentarha. ATK-liike. Suomi-ravintoloita ja kahviloita. Golf-kentät täynnä suomalaisia, viimeksi törmäsin esim. entiseen tennisammattilaiseen Palinin Leksaan siellä.

        Toukokuun lopulla ne tulee tänne Suomeen mökille ja syyskuun alussa menee takaisin Espanjaan.
        Taloo nillä ei enää Suomessa oo, mä ostin sen mun vaimon kanssa muutama vuosi sitten.


      • Kallismansikka
        Uuno Epsanjassa kirjoitti:

        Turkista en tiiä, mutta Fuengirolassa Espanjassa on niin suomalainen kylä tuo Los Pacos jossa mun vanhemmat nykyisin asuu, että siellä ei tartte osata sanaakaan kieliä.

        Suomalaiset kaupat, fysioterapia, hieronta ja lääkäripalvelut. Nuoremmille jos on lapsia, on suomalainen koulu ja lastentarha. ATK-liike. Suomi-ravintoloita ja kahviloita. Golf-kentät täynnä suomalaisia, viimeksi törmäsin esim. entiseen tennisammattilaiseen Palinin Leksaan siellä.

        Toukokuun lopulla ne tulee tänne Suomeen mökille ja syyskuun alussa menee takaisin Espanjaan.
        Taloo nillä ei enää Suomessa oo, mä ostin sen mun vaimon kanssa muutama vuosi sitten.

        Uuno Epsanjassa kehui Fuengirolan suomalaiskauppoja, Joko ne K- ynnä muut kauppiaat ovat ehtineet sinnekin kiskurihintoineen


    • SeaMau

      Eihän tuossa ole mitään miettimistä edes. Tietysti mökki omasta suomenmaasta. Mieluummin vaikka ympärivuotiseen käyttöön...

      Olen oppinut arvostamaan sitä mitä on, enkä kaipaa enää ulkomaille, täällä kuitenkin kaikki on niin paljon paremmin ja arki sujuu mutkitta. Ok, sää on vaihtelevaa, mutta juu olenhan siihen jo tottunut, jatkuva auringonpaiste ei pidemmän päälle ole se mitä kaipaan. Oma rauha kylläkin. Veneeksi passaa soutuvene, kun minä en niin välitä vauhdista ja mölystä, tai bensan turhasta kulutuksesta. Naapuriin saa olla matkaa vaikka kilometri jos toinen, omat koirat saa juoksennella pihalla, viis siitä osaako ne olla mökkiläisiä, nehän ovat vaan eläimiä..
      Tiemaksua saa maksaa, no miksipäs ei, onhan se tie omaan rauhaan. Kiinteistöveroa maksan, mutta maksan sen mielelläni, saan sillä omaa rauhaa. Jätemaksuja maksan, sillä monessa euroopan maassa huomaa mitä luonnolle tapahtuu kun jätteet eivät löydä oikeaan osoitteeseen...luonto tuhoutuu ihmisten jätteistä. Mökkivakuutus, jees maksan sen mielelläni jos jotain sattuu, ulkomailla sellaisia ei aina ole, jos menetät jotain niin sitten menetät.... Kaikkia kotimukavuuksia voin elää ilman muuta, eihän se muuten olisi mökkeilyä, ihmiset ovat niin riippuvaisia nykyään kaikesta, eikä osata nauttia luonnonrauhasta...

      Iso puhdas järvi on kultaa! Niitä on kohta harvassa, siitä maksaa mieluusti. Ulkomailla voi tosin olla ison ihanan meren rannalla, mutta sen puhtaus on ihan toista luokkaa...

    • makrolex

      Mikä siinä etelän lämmössä niin viehättää tälläkiin hetkellä on melkein 30 lämmintä siinä on minulle 10 astetta liikaa, rakastan talvea mitä kylmempi sitä parempi suomenluontoa ei voita mikään. oli noista kuluista puhetta suomessa on noita maksuja sun muita hui kauheeta kun polttoaineet maksaa niin paljon ja kaikki vapaa ajat menee puuhasteluun kyllä siellä etelässäkin hommaa riittää kun sinne menee kerran kuukaudessa viikoks ja ei lennotkaan ilmaisia ole.

    • epätietoinen Turusta

      Kannattaa hankkia se loma-asunto ehdottomasti Thaimaasta siellä on kaikki halvempaa kuin Suomessa. Ajatella, että suihinottokin järjestyy noin 500 bhatilla, mikä on noin 10 euroa. Missä mökillä saa suikkarin kympillä saati mitään muutakaan mukavaa halvalla ja vaivatta?

      • Tietoinen mökiltä

        Saan kyl emännältä ihan ilman tai lasketaanko se maksuksi että vastavuoroisesti vähän lipaisen bermudaa ennen kuin käydään itte asiaan.

        Pidä sä "Epätietoinen" vaan hauskaa nitten Ladyboyttesi kanssa siä taikuissa ja oottele seuraavaa tsunamia !

        http://www.youtube.com/watch?v=hEFyQt-9ZFk


    • ********

      Minä valitsisin sellaisen missä naapureita ei ole ja jos tulee pääsee pois, eli purjeveneen.

    • Petsku58

      Talveksi kannattaa vuokrata asunto etelästä. 500 eurolla / kk saat jo hyvän rivarin Espanjasta vuokralle. En suosittele asunnon ostoa sillä sielläkin tulee niitä kaikkia ylläpito kuluja ihan riittämiin. Ostoa kannattaa harkita jos todella asut läpi vuoden siellä mutta oma suunnitelmani on parin vuoden päästä realisoida kaikki omaisuus. Pieni kaksio suomesta jostakin vesistön rannalta kesäasunnoksi ja talvikuukausiksi vuokra-asunto etelästä..
      Leppoisia päiviä vaan sinne etelään jos sinne päädyt

    • Omamaa mustikka

      Maailma myyntiin ja mökki Suomesta. On se sen verrran mukava paikka.

    • La Dolce Vita

      Kaikki. Mökki Suomessa, kiva asunto Italian järvialueella. Matkailua maailmalla.

    • Kesämies888

      Hyvä päätös! Ite 10 vuotta jo harkinnut myyväni oman mökkini/asuntoni.. Nyppii tämä ilmasto melko kovasti. Muutenkin suomi vaikuttaa hieman itä naapurilta välillä.. Mutta kunhan saa työasiat järjestykseen, niin tämä poika nostaa kytkintä etelän lämpöön!

    • Ei kaduta

      Oikein teit! Itse myin vuokratontilla olevan, kovasti kunnostusta vaativan mokkini, ja siita saamistani rahoilla ostin Thaimaasta rauhalliselta paikalta, likelta meren rantaa tukevan kivitalon. Tuplaten suurempi kuin entinen, hinta 25000e.
      Lopuilla rahoilla elakkeella elan mukavaa, lokoisaa elamaa, eika palele. Puutarhassa kasvaa kaikki, mangot, papaijat, banaanit pukkaavat hedelmaa kovasti. Ja mika mukavaa, Suomesta tutut vierailevat useammin taalla kuin Suomessa!
      Mietipa sita!

      • thaijaijaijai

        Thaimaahan minäkin muuttaisin tai jenkkilään jos ulkomaille...


      • Tarkaavainen.

        Neljä tuttavaani on kuollut saatuaan Thaimaasta rajun ja tappavan bakteeritartunnan, jota ei ole voinut parantaa. Yhdestä heistä oli juttu TV:sskin. Kyse oli nuoresta terveestä miehestä, joka oli tyttöystävänsä kanssa matkalla, joka päättyi kuolemaan sairaalassa. Kaikki elintoiminnot loppuivat vähitellen, eikä mikään auttanut.

        Thaimaa on erittäin vaarallinen tautien ja tartuntojen suhteen, mutta hyvällä onnella saata elää siellä muutaman vuoden, eli tauti iske jo aiemmin.
        Näistä kuolemista ei puhuta riittävästi, sillä se olisi myrkkyä matkojen järjestäjille ja myös Thaimaan turismille.


        Onnella voit selvitä siellä hengissä muutaman vuoden, mutta huonolla onnella saatat kuolla kahdessa viikossa.


    • Jó napot!

      Täällä Unkarissa on edullinen hintataso ja hyvä ilmasto. Monet suomalaiset ovatkin jo löytäneet oman lomaparatiisinsa täältä. Lento kestää 2,5 tuntia. Tänne vaan viinitarhoja hoitamaan meidän muiden suomalaisten joukkoon! Ei kenenkään tarvi koko eläkeikäänsä siellä lumessa kolan kanssa pohruta.

    • La Dolce Vita

      Thaimaassa tukeva kivitalo... Joo. Odotellaanpa niitä seuraavia maanjäristyksiä ja tsunameja.

      Kohtalonsa kullakin.

      • Ei kaduta

        Heikkoja maanjaristyksia voi sattua (hyvin harvoin) Koillis-Thaimaassa, tsunamit vyoryvat Andaman-meren puolelle, matalan Siaminlahden vedet estavat tsunamit tehokkaasti. Turvallista rantaviivaa loytyy satoja kilometreja. Vilkaseppa karttaa, ei kannata yleistaa, jos ei ole muuta tietoa kuin kuulopuheet ja huhut!


    • Onnen maa = ?

      Oi sielun kallis isänmaa Henkiseti ja fyysisesti Lapset laitostetaan

      Laitosyhteiskunnasa ei vastuun kantajia .

      Perheillä ei arvoa -A r v o i l a - y l ö s -v e r o i l a -a l a s -

      - P o l i t i k k a -o l i - v a i n- v a l l a n - v ä l i n e -

      Ne maat ja kansakunnat jotka rakastavat lapsia ja perheitä menestyvät "

      Arvot ovat kannusteita ja side elämälle " Nörtymyksellä ja ymmärryksellä "

      Sosiali ja terveysmäärärahat mielivallassa" Kassa sieluton ja pohjaton "

      Henkinen organisattio väkivalta Seis Stop "

      Sosiaalit kylvää oman lapsuuden Traumaansa "

      Särje kodit särje perheet " Tuhoten Vauvasta -vaariin "

      Huvattomilla sosiaali ja terveymäärärahoilla "

      Kansatalous romahtaa ja sosialiturva murtuu "

      Hylkäsivät Lapsuuden Traumassaan sielunsa

      Kovettuen laki-tulkinta oikeuden

      "Tuntien Paremmuuden Itserakkauden ja itsekyyden

      Itskyydellä voidaa tuhota itsmme ja koko kansa "

      Perhekodin lapsen suusta viesti :

      Tahdon vastaiset Huostaan otot Seis Varat valtion kassaan "

      Perhe oikeuden palautus Oma koti oma elämä "

      Poista Kansan häpeä "

      Sisimmässäsi on aarrekivos kaivaudu kärsivällisesti syvälle
      ja koe oman onnesi ihme :))
      Luota Sielusi kuiskaukseen ja sydämesi ääneen .

      Rakasta itseä ja lähimmäistä Sekä anna muidenkin elää

      "K a n n u s t a "

      Olen arvoisesi Olen uhri lapsi vain kärsineet ovat mailmaa

      rakentaneet "

      Ei väärin tekijät " Pelkääjät "Hylkäsivät ja sielunsa "

      "Kylmettyen Tulkinta oikeus "

      Olen laps isänmaa onnen mitarisi "

      Nimi ja kuva rintaan vatuu ja vastuun kanto

      Olet yhteisösi kuva ja esimerkki sinusta luodaann Kuva "

      Olet arvokas ihminen .Koe arvokkaksi tuntemisen kokemus "

      Nyt on lupa jatkaa "

      Kodin arvo ja hinta "

      O n n e n - m a a = ?

    • MatkaajaMinttu

      Maailma on nykyään niin pieni paikka hyvien yhteyksien vuoksi, että miksei asuisi siellä mikä parhaimmalta tuntuu. Ja maailmalta löytyy paljon hienoja asioita mistä moni ei edes osaa kuvitella, koska ei ole ikinä käynyt katsomassa. Toki suomikin on hieno maa, mutta kyllä välillä huvittaa, että tännekkin on joskus ihmisiä eksynyt. Täällä on kuitenkin lunta, pakkasta ja pimeää suurimman osan vuodesta.

    • MökkiläinenH

      Olet tehnyt monta virhettä kesämökin valinnassa.

      Tässä opastusta niille, jotka ovat ostamassa kesämökkiä

      - Alle tunnin matka kotoa.
      - Hyvä ruuhkaton tie perille saakka.
      - Iso puhdas ja kalaisa järvi.
      - Aurinkoa myös iltaisin
      - Ei kuusimetsää, eli hyttyset eivät vaivaa.
      - Ei liian syvä ranta, (lapset voivat hukkua)vaan loivasti syvenevä ranta.
      - Mieluimmin kaikki mukavuudet ja ainakin sähkö on välttämätön.
      - Tiemaksut riippuvat mökkitien pituudesta, joten max. 2 km isolta tieltä.
      - Ei naapuria näköpiirissä, mutta kuitenkin lähettyvillä.
      - Sauna aivan rannassa.
      - Katettu riittävän suuri grillirakennus rannassa.
      - Autotallirakennus
      - Riittävästi varastotilaa
      - Ei paljon nurmikkoa, mutta monivuotisia kukkia riittävästi.

      Näillä kriteereillä minä mökkini hankin, eikä ole mitään valittamista.

    • eviva espanja

      en mökkiä hankisi ,lihas ja nivelsairauksieni vuoksi ...ja sen takia mitä olen siskoni mökkeilystä nähnyt:ainaista raatamista..vesien kantamista saunaan ja ruaan laittoa minimaalisissa ja kehnoissa olosuhteissa..paskahuussin siivoomista/tyhjentämistä ym.ym. lomailin espanjassa ja siellä suorastaan voin paljon paremmin kuin täällä koto suomessa..kivut olivat lähes poissa ja vaatetusta ei tarvinnut tunkea kamalia määriä kun oli lämmintä..hintataso oli aivan toista luokkaa niin ruuissa kuin juomissa tai hygienia tarvikkeissa..paljon halvempaa kuin täällä oi kalliissa suomen maassa..nyt haaveilenkin että löyträisin kaverin jonka kanssa voisin vuoktata kaksion tai kolmion syksystä kevääseen etelän mailta..

    • epsanya
    • -riekkumarallaa-

      Minulla on suurehko metsätila. Ensin ajattelin tehdä sinne mökin. Olen kuitenkin lapseton sinkku ja joutuisin möllöttämään siellä mökillä yksin.
      Ajattelin myydä koko paskan ja tissutella rahat viinaan sekä kierrellä ulkomailla kun vielä kykenen ja kieleitaidollani pärjään. Englannin kielikin tuntuu ruostuvan käytön puutttssa. Miksi jättäisin perintöä tuntemattomille.

      • SARKKULI36541236544

        Täällä olisi nainen, joka on niin kyllästynyt kaikkeen, mitä haluat? Hyvää seuraa? Muutahan en voi luvata kuin satumaisen seurani... ei vaiteskaan, lähdetään pakoon koko maailmaa, minulla on kaikki reilassa, kaveri tälle reissulle puuttuu.. onko sinusta pelimieheksi? Jätät kaiken ja annat palaat


    • Muu maa mansikka

      "Raukat menkööt merten taa"

    • matkailu virkistää

      olen valinnut asuntovaunun perheeni kanssa jo 25 vuotta sitten, jos naapurit häiritsee voi vaihtaa paikkaa .... ei ole koskaan ollut vielä ikäviä naapureita .... vaihtelu virkistää ja aina löytyy paikka missä on vesistö lähellä

    • tarzan_82

      No näin kansainvälisesti orientoituneena mun mieliala melkein kääntyis tuon ympärivuotisen, Etelä-Euroopassa sijaitsevan asunnon puoleen.

    • Hei! Sitä täytyy kokea, mikä kulloinkin tuntuu hyvältä. Muutn jää kaivertamaan tunnolle loppuelämäksi. Asunto etelässä on parempi kuin vuokralla olisi siellä, mutta kuitenkin sanon: katso ensin yksi kausi paikallisia asuntoja vuokralla, Saat paremmin tuntumaa tarjontaan ja tärkeisiin kysymyksiin. Kaikkea hyvää päätöksellesi.

    • o v o

      Mistä näitä mökittömiä valittajia oikein löytyy noin paljon palstalle jonka aihe on mökit?

      Jos ei ole varaa mökkiin pitää katkerana todistella&perustella itselle ja muille ettei mökkiä kaipaa vaikka sydän märkänee.

      Kuitenkin samat ihmiset haaveilee siitä omasta mökistä.

    • ungiorno

      täysin sama päätös, kaupunkilaisena ulkohuussi ja saariston mökkielämä tuntuu oudolta vaikka maalla muuten viihtyisinkin.. mökistä kertyi jo lapsena kaiken maailman roskamaksuja yms. ja mökkiä olisi pitänyt jatkuvasti kunnostaa.. Mieluummin etelään nähtyyksien ja hyvän ruuan luo, Italia kutsuu

    • toloppanen

      Olen samaa mieltä. Mökin kustannukset ovat nousseet pilviin.
      Varsikin jos et asu mökkipaikkakunnalla, rahastus on vielä rajumpaa.

      Kaiken lisäksi jos mökki sijaitsee köyhässä kunnassa, mökin myyntiarvo on pieni, mutta verotus on paljon korkeampaa arvoon nähden!

    • Aluksi kaasulla

      Myy seuraavaksi vaikka sitä itseäänsä, jos ei ole varaa kotisuomen sijoitukseen kesäisinkään. Luoettelit älyttömän litanian. Maksa siis lentomatkat, lentokenttäverot, matka vakuutus, oleskeilulupa, asumisvero uusi passisi, pässi. 51ekua ilman kuvia, ja paskanna missä pystyt. Olisit myynyt sen mökkisi minulle, toiseksi mökiksi, jos oma tontti? Koira ystävällinenkin kun olen. Hirsi vai lautamökki, ja missä, mitä siihen sisältyi?

    • Syysmökki

      Mökillä ei ole pakko olla pahimpaan hyttysaikaan. Ulkomailla voi käydä muutaman kerran vuodessa mutta ei aika ja rahat riitä jokaiseen viikonloppuun. Sopivassa suhteessa siis. Talvella (jos mökille pääsee ja eristys on riittävä) hiihtelemään ja nauttimaan takkatulesta. Keväällä ja syksyllä jokunen reissu Eurooppaan ja loppuaika mökillä. Kesällä voi nauttia oman kaupungin kaduilla ja rannoilla tallailusta ja mukavista terassikeleistä, ehkä porijazzeille tai kunkin mieleisille festareille kerran pari.

    • Mökin rauha

      Olen joskus omistanut kesämökin. Se oli paras paikka maailmassa. Avioerossa jouduin luopumaan siitä. Yhä neljän vuoden jälkeen joskus muistelen paikkaa jossa todella viihdyin. Nykyisillä tuloilla ja näin sinkkuna en koskaan pysty ostamaan mökkiä ja hinnat ovat todella nousseet siitä, kun me silloin ostimme mökkimme.

      Mutta olen ainakin joskus saanut nauttia mökkeilystä ja sitä muistoa ei kukaan voi viedä :)

    • ...taidat olla kuningas...

      • ...sä et edes tiedä mikä on ISÄNMAALLINEN...


      • Tiedätkös sinä
        tilulilumalmi kirjoitti:

        ...sä et edes tiedä mikä on ISÄNMAALLINEN...

        mitä tarkoittaa K A N S A I N V Ä L I N E N vastapainona idioottimaiselle suomalaisuuden puolustamisellesi. Mukavahan Suomeen on tulla pariksi-kolmeksi kesäkuukaudeksi mutta mukavaa on myös lähteä maailmalle kun tietää räntäsateiden ja pimeyden saapuvan syksyllä. Siispä suuri osa vuodesta Keski-Euroopassa, muutama kuukausi Suomessa. Pari etelänlomaa ja laskettelulomaa talven aikana niin vuosi kuluu rattoisasti. Huomio! Tämä kaikki kannattaa tehdä kun vielä pystyy iän puolesta. Siksi kannattaakin laittaa raha-asiat kuntoon oikeaan aikaan ja toivoa tervettä vanhuutta. Toistaiseksi on onnistunut.


    • rahat ei riitä

      Hyvä päätös, ei suomessa kannata mitään enään omistaa eikä haalia kiinteää omaisuutta. vapaaajan asunnon myynnistä joutuu maksamaan 40% myyntivoittoveroa sekä kiinteistöverot jotka voi olla 10v, päästä mitä vaan, ja jos joutuu työttömäksi eikä rahat riitä niin eipä heru asumistukiakaan eikä muitakaan tukia joten pakko myynti voi olla edessä ja saatu raha katsotaan tuloksi tai jos sairastuu vakavasti niin holhousmies asetetetaan ja varat jäädytetään jolla paikataan terveydenhuollon kuluja tää on sitä hyvinvointivaltion toimintaa, se joka ei ole koskaan viittinyt töitä tehdä työttömänä olleet kymmeniä vuosia asuu kunnan uusissa rivitalon pätkissa ei huolta huomisesta....

      • vali vali valinta

        mitäs läksit....liity rivitalo jengiin, valinta on sinun


    • mökki yes

      Toisaaltaan...matkustaa voi aina, eikä lomareissut kovin kalliita ole ja vuokrattavia puljuja löytyy joka maasta lyhyeksikin aikaa mutta minne menet suomessa (jos asut kaupungissa) ja haluat lomailemaan luontoon ja vaihtaa maisemaa, jos ei ole mökkiä? Kylpylään tai jonnekin leirintä-alueelle?! Suomen kauniissa luontoalueilla kun ei ole mitään turisti meinikiä majataloiineen jne. Mökki on suomessa tosi arvokas juttu. ihmiset saavat nauttia kaupunkien vastapainoksi metsän ja järvien kauneudesta. Eikä mökki estä matkustelua. Voi olla mökillä ja tehdä viikon parin reissun jonnekin muuhun maahan lomallaan. mökillä voi viettää myös viikonloput joten monelle se on henkireikä suomessa.
      Mutta eihän toki kaikilla ole varaa mökkiin...ja jotkut eivät halua omaisuutta harteilleen. Nauttikaa mökkeilystä!

    • tunne=tunnelma

      Itse mökillä nautin juuri sielua hivelevästä maisemasta ja luonnosta, eikä haittaa yhtään että mukavuus taso ei ole omakotitalon veroinen. mökki on mökki enkä siitä mitään luxus asuntoa haluaisikaan

    • ierikka

      Melko totta tarina myös siitä kuinka jotkut viitsivät maksaa "maltaita" kesämökistä siis siitä että saa tehdä melkein samat työt kuin omakoti talossa plus puuhastella myös ilman sähköja ja itsekseen juoksevaa vettä.

      Mutta miksi verrata kesämökkiä esim. Espanjan lomakiinteistöön onhan siinäkin omat riesansa lennot sinne loma-aikoina sillä tuskin tulee mieleen matkata edes pidennettynä viikonloppuna saatikka sitten normaalina,eiköhän matkat normaalilla työläisellä 2-3 krt/v siis silloin kun loma nappaa kohdalle ?

      Toinen juttu on sitten se matkakin johon menee vaikkapa Helsinki-Malaga kaikkinensa lentoaika n.4t 45min kenttäselvitykset 1t mahdolliset ajot lentokentälle sanotaan vaikka 1t suuntansa , siinä ajassa ajaa Helsingistä Ouluun eli melkoinen loma-aikaa menee pelkkiin matkoihin.

      Mutta jokainen valitkoon mieleisensä minulle henkilö kohtaisesti tuo etelä lämpöinensä ei oikein käy kun sairastan selkärankareumaa ja noin 20 vuoden aikana tullut selväksi kun helleraja lähestyy aloitetaan tulehduskipulääke kuuri niin se vaan on ihan lääkärin diagnoosilla.

      Onneksi kuitenkaan ei tarvitse hankkia mökkiä kun firmalla on yhteyksiä erilaisiin lomakeskuksiin josta saa asevelihintaan mökkejä vuokralle :D

    • The Griya-Bali

      Balin kauniilla paratiisisaarella olisi viela 4 kpl upeita ja taysin kalustettuja luksusvilloja jaljella ostettavaksi. www.thegriya.com . Taysi yllapito ja villan vuokrauskin hoidetaan omistajan puolesta:-)

    • Ihana kesä

      Ei Espanjaan ja ehdottomasti ei Kreikkaan. Ei ole mökkiä, eikä tule. Rakastan oma maata ja täällä on paljon nähtävää ja koettavaa. Kesällä en taatusti lähde minnekään ulkomaille.
      Silloin on paljon metsässä suuhun pantavaa ja muuta koettavaa. Mökillä on käärmeitä, punkkeja ja hirvikärpäsiä. Ei mitään muuta nautintoa kuin sanominen ja naiminen ja sitähän pystyy harrastamaan ilman mökkiäkin.

    • omalla mökillä

      Tuon valitusvirren luettua ihmettelee kyllä, viihtyykö tuollainen ihminen missään. Jos eläkkeesi on niin pieni, ettet noista pakollisista kustannuksista selviä suomessa, et pärjää kyllä missään muuallakaan.
      Jos naapurin koirat häiritsevät luonnon keskellä, miten vaikuttaa jonkun etelän lomakohteen yötäpäivä jatkuva kiihkeä elämänrytmi.
      Pistä nyt ne parikymppiä, jotka siitä parakista sait, pankkiin, ja mene takaisin sinne lähiöbupiin kaljalle, mistä tulitkin.

    • 60 v savosta.

      Osta thaimaasta, kaksio maksaa 22000€ ja on lämmintä joka päivä. lisäksi erittäin halpa kaikilta osin. Ruoka-annos ravintolassa oluen kera, noin reilu yksi€. Toinen vaihtoehto espanja, verovapaa eläke, mikäli et ole kunta tai valtio sektorilta, eläkkeen saajana. Virkamiehissä vähemmän rosvoja, kuin suomessa. Suosittelen lämpimästi, molempia vaihtoehtoja.

    • JRnen

      Kivastihan tämä. ostaa-pätkäyttää asuntoauton ja liikuskelee sillä. On kaikki mukavuudet eikä maksa maltaita. Uusi, iso kustantaa viiskymppiä. Sillä ei saa edes möksätonttia. Jos ei maisema tahi naapurit miellytä, kone käyntiin ja paanalle. Koko kesä ja syksy ja talvi ja kevät menee ajellessa ja ihastellessa maisemia ja kultturja. Tunnetustihan kaikki tiet vievät Roomaan.

      Jos on aikaa, niin kuka estää asustelemasta asuntoautiossa vaikka ympäri vuoden. pakkoko sitä on täällä sorsien sohjoisessa peräkylässä olla. Paanalle vaan ja vaikka Timbuktuun. Tietenkin omat riskinsä reissatessa on, mutta sou-not. Kotiinsakin on moni kuollut.

      Jos ei viitsi / jaksa reissata, niin osta pikku lomatontti ja kärry sinne. Sellainenkin rantatontti käy, jolle ei ole rakennusoikeutta..heh-heh. Asuntoauton parkkeerausta rakennuskielto ei koske.

      Jos mökki maksaa valmiina vaikkapa sataviiskymppiä, ei sillä juuri mitään loistopaikkaa saa. Asuntoauto maksaa vaikkapa viiskymppiä ja satanen jää "käyttökulunkeihin". Sillä kiertää jo tämän pallon usiampaan kertaan.

      Mökistä makselee veroja, ylläpitoa, sähköjä, lämmityksen, vakuutuksia jne..jne. Kustantaa kestitykset ja jurottaa päivät-pitkät kylmässä ja vesisateessa. kuuntelee naapurien jorinat, tappelut, räksytykset, mopo-ruohonleikkuri-moottorisahapärinät, kiroilut ja muut mekastukset...

      Asuntoautosta huollot, verot, vakuutukset ja polttoaineet, katastukset, renkaat jne. Sillä pääsee eroon monista mökkiläistä hatuttavasta. Jos haluu vaikkapa sukulaisiin viarailulle, on majoitusjutut (oma rauha) ja kuljetukset helppo järjestää. Ja jos menee rähinöiksi, eikun paanalle ja puuuiiisssssh!

      Kännäysreisukin onnistuu, kunhan muistaa, että sitten vasta selvänä takaisin paanalle!! Omaan saa oskentaa, jos on maha täynnä oskennosta. Ei siitäkään saa toruja kuin korkeintaan siipalta.. ;-)

    • Nuori nainen

      Öö...
      - Mitäs ostit mökin satojen kilometrien päästä.
      - Mitäs ostit mökin, jossa ei ole mukavuuksia ja mitäs olet niin saamaton, ettet osaa itse parannella mökkiäsi.
      - Mitäs ostit vain KESÄmökin, jossa ei voi olla vuoden ympäri.
      - Mitäs olet sellainen kyyläävä naapuri, jota haittaa kun naapurista kuuluu pienikin pihaus.
      - Jos Suomen kesä on liian kylmä, niin miten pärjäät täällä talvella?

      Loma-asunto etelästä sopii toisille. Henk.koht. tykkään Suomen luonnosta ja vuodenajoista ja jo viikon jälkeen etelässä en jaksa enää odottaa että pääsen taas Suomeen, oli kesä tai talvi.

      • Epäisänmaallinenko

        - Sukuni lähtöisin satojen kilometrien päästä nykyisestä kodistani. Tontin ostin sukuoikeudella
        - Huussi, muut mukavuudet lähes kaupunkitasoa. Odotin jätevesilain tulkintaa, tarviiko laittaa jokin puhdistussysteemi. Uusin ja korjailin paikkoja tarpeen mukaan, aika kallista sekin loppujen lopuksi.
        - TEIN kesämökin 70- luvulla. Silloin ei juuri ympärivuotisia mökkejä rakenneltu
        - Koirien infernaalista haukkumista ei tarvinnut kyylätä. Normaalit taustaäänet eivät minua häirinneet, Lähellä eivät pörränneet vesijetit tai vesisuksilla hiihtäjät
        - En aio enää olla talvia Suomessa ehkä jonkin aikaa kesällä.

        Hyviä ja antoisia mökkikesiä ym vuodenaikoja sinulle Suomessa


    • Järkevä päätös, harrastin välillä sitä keskitysleirin ja pirunsaaren tapaista elämäntyyliä n 10vuotta. Palasin takaisin matkailuvaunelämään. Päivääkään en ole katunut. Enkä varmaan enää ikinä mökkiä riesaksi hanki.

    • CityArska___

      Olen itse joskus miettinyt hetken oman mökin hankintaa. Mutta vain hetken.

      Totesin että sellaisesesta missä suostuisin edes yhden viikonlopun vuodessa viettämään joutuisi maksamaan lähes 200 000 euroa. Siis joka on sopivan lähellä Helsinkiä, jossa on riittävät mukavuudet ja järvi vieressä.

      Mietin että jos elän vielä vaikkapa 50 vuotta niin mieluummin jaan tuon 200 000 viidellekymmenelle vuodelle jolloin mulla on vuodessa 4000 euroa käyttää vuokramökkeilyyn. Jos näin joka vuosi haluan tehdä. Sillä saa saman tason mökin vaikka koko kesäksi ... ja vaikka joka vuosi eri paikasta.

      Ilman huolta ylläpito ymv. kuluista joita viidessäkymmenessä vuodessa kertyy aika määrä.

      Mielestäni vaan tyhmät hommaa mökkejä nykyisellä hintatasolla

      • huhuhuhhjuhuh

        Tai sitten tyhmät ei lyhytnäköisesti ajattele jälkipolviaan...
        Mökki on ja toinen tehään niin on sitten molemmille lapsille kun meistä aika jättää.


    • Kalliita ovat suomes

      Olen samaa mieltä cityarskan kanssa. Nyt ei kannata mökkejä ostaa mutta myydä kannattaa jos joku sattuu löytymään joka mökistä "markkinahinnan" suostuu maksamaan. Kuplaa on hinnoissa ja pahasti mutta tuskin noiden hinnat laskevat koska ihmiset eivät suostu ottamaan näissä kaupoissa takkiinsa. Luulen siis että hintatasot näissä pysyvät samoina (eivät nouse eivätkä laske) seuraavat 20 vuotta.

      Sen lisäksi Arska jos laitat tuon 200 000 vielä korkeakorkoiselle tilille mökin oston sijasta niin saat joka vuosi muutaman tonnin korkoina lisää lomarahaa

    • hölömö mies

      Itse ostin juuri mökin jota olin kyttäillyt pitkän aikaa ja tulihan ne kaupat lopulta. Halpa se ei ollut eikä sijaitse lähellä, mökkimatkaa on 900km. Mökki on iso ja talviasuttava jonne on kiva mennä kelkkailemaan ja pilkkimään pakkasillakin. Maata mökin alla on 15 hehtaaria ja hiekkarantaa 300m , 2 piharakennusta joista toinen hirsinen ja talviasuttava myös. Tällaiseen hölmöyteen päädyin pitkän puntaroinnin jälkeen, toinen vaihtoehto olisi ollut matkailuauto. En nyt vuoden käyttökokemuksen jälkeen osaa sanoa teinkö hölmösti mutta jotain kai kuvastaa se että pitkä ajomatka ei haittaa ja mikään ei ole mukavampaa kuin istua ajorupeaman jälkeen laiturille ja avat oluttölkki, katsella peilityvene järven pintaa kaukana kaikesta hälystä ja melusta.

    • Missä hyvä, siellä isänmaa.
      Sanoivat vanhat kreikkalaiset.

      Mökkeily- ja veneilykokeilujen jälkeen päädyimme ratkaisuun kerrostaloasunto Espanjasta, 1986 ja osoite Suomessa.
      Itse asiassa Suomessa on vielä kaksi asuntoa joista kesäasunnoksemme aikomamme on ollut jatkuvasti vuokralla.
      Pienen, etelä-savolaisen kaupungin keskustan rantakaksio.

      Vakituinen asuntomme on toisen pikkukaupungin keskustan kolmio.
      Se on oikeastaan tarpeeton.

      Keväät ja syksyt olemme Espanjassa.
      Sydänkesällä liian kuumaa ja talvella kylppäri epämiellyttävän kylmä.

      Monen muun lailla suosittelen koeasumista vuokralla valitsemassasi paikassa.

      Me olimme suunnitelleet reservation rivitaloa mutta oltuamme yhden kesän keskustan kerrostalossa emme enää lähtisi siitä mihinkään.
      Makuasia ja tottumuskysymys mutta kannattaisi olla liikkeellä mahdollisimman vähin ennakkoasentein.

      Asuntomme on umpiespanjalaisessa ympäristössä.
      Enkkua on turha tarjota paitsi halutessaan rantakuppilan hepuille mutta nekin ovat tottuneet meihin omalla kielellään.

      Päivisin keskustassa käy jonkin verran reservatioiden suomnalaisia mutta illan hämärtyessä vetäytyvät omiin oloihinsa reservatioihinsa.
      Emme ole tunteneet vetoa Suomi-Seuran rientoihinkaan.
      Paikat olemme käyneet katsastamassa.
      Paikalliseen toimipisteeseen on meiltä noin 5min kävelymatka.

      Jo työttömyyseläkkeeni alusta alkaen, 60v, kaikki kunnallinen terveydenhuolto ja reseptilääkkeet ovat siellä olleet minulle maksuttomia ( = rahaa ei tarvitse käsitellä missään vaiheessa ).
      Siitä huolimatta keskeytimme keväisen oleskelumme ja tulimme pikaisesti Suomeen hoitamaan yllättäen vakavaksi osoittautunutta asiaa kustannuksista piittaamatta.

      Verotuksen siirrolla hyötyisimme muutaman tonnin mutta siihen liittyy Suomen päässä sen laatuisia reunaehtoja ettemme ole katsoneet sen arvoiseksi.

      Kukin tekee ratkaisunsa omien mieltymystensä mukaan.

    • niinsekäy

      Olen 20 vuotta ollut kesämökin/pientilan pihapiirin omistaja ja Remppaaja. Tullut siihen tulokseen, että omistaminen = orjuutta. Peruskorjattu ja uutta rakennettu koko ajan. Lisäksi hyvin viljava maa puskee 1,5 - 2 metristä kasvua kesässä. Alun pieni niitetty/ajettu pläntti on laajentunut niin, että nurmenajoon tms. menee aina 2 tuntia. Eihän sisu anna periksi, kun on kerran onnistunut valtaamaan ryteiköltä lääniä: kaikki työt tehty lihasvoimin ja pienkonein ja itse. Välillä vene maannut rannassa kesän; ei kertaakaan ehtinyt vesille.
      Mikäli olisin tuon ajan esimerkiksi vuokrannut mökin joka kesä 3-4 viikoksi, olisin päässyt huomattavasti halvemmalla ja ennekaikkea ei olisi tarvinnut raataa kesät, syksyt kaikki vapaa-aika. Nyt sitten jokaisen itselyödyn naulan jäl keen paikalla on "inhottavasti" liikaa tunnearvoa. Mutta jos alkaisin alusta: en hankkisi omaa... paitsi kiviseltä luodolta lautamajan.

      • niinsekäy

        Niin tuota, haciendamme maksoi aikanaan 13000 euroa nykyvaluutassa, nyt siitä saisi 5-6 kertaa enemmän, eli oliko ilimanen? Rakennusten kunto oli mitä oli, eikä uhrattuja remonttitunteja ja remonttirahoja tiedä kukaan. Jälkeläisten kiinnostus paikkaan lienee EVVK.


      • g EWA

        Karkeasti luokiteltuna on olemassa kahdenlaisia ihmisiä. Toinen tekee pöydän ja se toinen istuu valmiiseen pöytään odottamaan ilmaista ateriaa ja odotellessaan valittaa kuinka pöytä heiluu yms.
        Yleensä se kutsumaton sukulainen jos aihepiirinä on mökki. Veikkaisin edellisen kirjoittavan kuuluvan kyseiseen kastiin? Valittaa joka asiasta ja perustelee kuinka typerää mökin omistaminen on, samalla kun kysyy joko sauna on lämmin? Jos ei kutsuta, kutsuu itse itsensä..

        Hauskoja nämä tarinat orjaleireistä, hyttysistä ja kylmästä kesästä yms. Itsellä hajoaisi pää jos loma tarkoittaisi rannalla makaamista tms. jossain turistirysässä.
        Miten ihmeessä mökki estää tekemästä mitään muuta? Jos ei ole varaa mökin ylläpitoon tms, miksi sitä pitää selitellä? Toisekseen, jos mökkisysteemit ei nappaa, mikä estää kohdistamasta mielenkiintoa asioihin joka itseä kiinnostaa?


      • niinsekäy
        g EWA kirjoitti:

        Karkeasti luokiteltuna on olemassa kahdenlaisia ihmisiä. Toinen tekee pöydän ja se toinen istuu valmiiseen pöytään odottamaan ilmaista ateriaa ja odotellessaan valittaa kuinka pöytä heiluu yms.
        Yleensä se kutsumaton sukulainen jos aihepiirinä on mökki. Veikkaisin edellisen kirjoittavan kuuluvan kyseiseen kastiin? Valittaa joka asiasta ja perustelee kuinka typerää mökin omistaminen on, samalla kun kysyy joko sauna on lämmin? Jos ei kutsuta, kutsuu itse itsensä..

        Hauskoja nämä tarinat orjaleireistä, hyttysistä ja kylmästä kesästä yms. Itsellä hajoaisi pää jos loma tarkoittaisi rannalla makaamista tms. jossain turistirysässä.
        Miten ihmeessä mökki estää tekemästä mitään muuta? Jos ei ole varaa mökin ylläpitoon tms, miksi sitä pitää selitellä? Toisekseen, jos mökkisysteemit ei nappaa, mikä estää kohdistamasta mielenkiintoa asioihin joka itseä kiinnostaa?

        Voi hyvänen aika! Mitä tämä löpisee pöydistä?? Kun kysymys oli: kannattaako mökki ostaa, vastasin : omistaminen tuo työtä, kuluja ja vastuuta... eli kannattaa miettiä lomaileeko vuokraamalla.
        Olen siis 20 vuotta korjannut ja rakentanut rappiotilasta pienen paratiisin jota kelpaisi esitellä muutamankin naistenlehden verran. Olen siis ylpeä paikasta jota ei ole tehty luottokortilla. Mutta työmäärä on ollut järjetön ja olen varma, että em. lukemisen ymmärtämisen kadottanut ei olisi moiseen ryhtynyt eikä kyennyt. Ja tiedän, mitä ole kesistä menettänyt tällä "työleirillä" joka sitäpaitsi jatkuu. Ja nimenomaan olen tehnyt, koska en osaa olla - vaan kotiperintönä on opittu, että miehenpuolen pitää aina heilua ja mieluummin osata kaikkea. Mutta puhdas kylmä järki esittää kysymyksen: onko kaikki ollut sen työn väärti ... vaikkakin paikka on lintukoto ja menisi huutaen kaupaksi! Menikö jakeluun!


      • Mitäs läksit?
        niinsekäy kirjoitti:

        Voi hyvänen aika! Mitä tämä löpisee pöydistä?? Kun kysymys oli: kannattaako mökki ostaa, vastasin : omistaminen tuo työtä, kuluja ja vastuuta... eli kannattaa miettiä lomaileeko vuokraamalla.
        Olen siis 20 vuotta korjannut ja rakentanut rappiotilasta pienen paratiisin jota kelpaisi esitellä muutamankin naistenlehden verran. Olen siis ylpeä paikasta jota ei ole tehty luottokortilla. Mutta työmäärä on ollut järjetön ja olen varma, että em. lukemisen ymmärtämisen kadottanut ei olisi moiseen ryhtynyt eikä kyennyt. Ja tiedän, mitä ole kesistä menettänyt tällä "työleirillä" joka sitäpaitsi jatkuu. Ja nimenomaan olen tehnyt, koska en osaa olla - vaan kotiperintönä on opittu, että miehenpuolen pitää aina heilua ja mieluummin osata kaikkea. Mutta puhdas kylmä järki esittää kysymyksen: onko kaikki ollut sen työn väärti ... vaikkakin paikka on lintukoto ja menisi huutaen kaupaksi! Menikö jakeluun!

        No voi hyvänen aika kun pöytäsroori oli vertauskuva kuinka jotkut rakentaa ja toiset istuu ns. valmiin pöydän ääreen jne. Itse katson kuuluvani tähän ensin mainittuun ryhmään.

        Pistä tuli nurkkaan jos olet elämäsi pilannut mökin rakentamisella?????? Samalla tavalla on tullut rakenneltua itsekkin mutta sillä erolla että osaan nauttia ja arvostaa pikku kätösten aikaansaannoksista. Ei katkeraa tilitystä vaan nautiskelua...


    • Turbe ja nuija

      Minä ostin "mökin" 100 m2 Monacosta. Aika kallis 50Teur/m2. Yhtlövastike on pieni, siis 0 €, kun talossa on useita liikehuoneistoja alakerrassa. Näkymät oliko se nyt Välimerelle. Siivooja käy 3:sti viikossa ja keittiököksä joka päivä. No, nyt ne taas naapurin mopopojat herätti kesken unien.

      • mansikka/ mustikka

        Olen seurannut ketjua, mielenkiintoista. Yleinen käsitys näyttää olevan, että "etelässä" kaikki on paremmin. Ainut hyvä on verotus. Jos makuuhuoneesi on kadun puolella, ei kadulta kuuluvalta kiljumiselta saa nukutuksi.
        En ostaisi asuntoa ulkomailta, jo vuosia minulla on ollut vuokra-asunto, 2mh, 425,-/kk, siivoojat käyvät pari kertaa viikossa. Silti sijoitan vain Suomeen. Minulla on aina oma koti myös Suomessa.
        Eikä mikään voita Suomen kesää omalla rauhallisella mökillä, kaukana kaikesta.Yksinkin. Kaunis on tyyni järvi verrattuna aavaan merimaisemaan.


    • ihanan katkeraa

      Jos ei mökki kiinnosta miksi v#tussa pitää hakeutua keskustelupalstalle minkä aihe on mökki???????

      • hankkiudu hoitoon

        täälllähän joku sairas ihminen (laiskalasse/niinsekäy) vain esittää omia versioitaan mökkien kalleudesta ja kuinka ne halpenee tai kallistuu ja vastailee omiin esittämiinsä. hankkiudu hyvä ihminen hoitoon ettei tarvii elämää hukata keskustelupalstoilla, sääli on sairautta mutta sääliksi käy tätä joka näitä yksinpuheluita täällä harrastaa


      • hankkiudu hoitoon kirjoitti:

        täälllähän joku sairas ihminen (laiskalasse/niinsekäy) vain esittää omia versioitaan mökkien kalleudesta ja kuinka ne halpenee tai kallistuu ja vastailee omiin esittämiinsä. hankkiudu hyvä ihminen hoitoon ettei tarvii elämää hukata keskustelupalstoilla, sääli on sairautta mutta sääliksi käy tätä joka näitä yksinpuheluita täällä harrastaa

        Tavoistani poiketen täytyy kysyä: Mikä hiertää?

        Mökkien hintoihin en ole ottanut kantaa mutta Espanjan asuntojen hintojen ja maksuehtojen vaihteluihin kylläkin.
        25:n vuoden perspektiivillä mutta ainoastaan yhdellä kolkalla mannermaata.

        Aikaa minulla on.

        Olen syvästi pahoillani jos olen hengentuotteillani aiheuttanut harmia ja pään kivistystä.
        Nimimerkkini välttely olisi tehokkain ensiapu mutta tämähän ei ole mikään salaisuus!

        Kiitoksia kuitenkin myötätunnosta!


    • Sauna portal
    • 98765456

      Sijainti ison järven rannalla maksaa. Ei niinkään se lautakasa. Oliko isokin tiemaksu?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe