Saako suomeksi palvelua?

ilmari___

Olemme jätkäporukassa suunnitelleet retkeä Ahvenanmaalle. Kukaan meistä ei osaa ruotsia niin hyvin, että uskaltaisi nolata itsensä sitä puhumalla. Voiko siellä esimerkiksi kaupassa tai tietä kysyessä ihan vain aloittaa puheen reippaasti suomeksi? Olemme kuulleet juttuja, että joskus kassa ei palvele tai paikallinen ärtyy siitä, jos ei puhu ruotsia. Miten yleistä tämä on?

Voiko joutua käyttämään englantia?

28

1575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus tässa

      Jostain syystä kone ei anna vastata omalla nikillä vaan sanoo, ettei yhteenlaskun tulos täsmää (vaikkei edes kysy sitä). Joten Ahvennainen täällä.
      Voi joutua käyttämään englantia. Ahvenanmaalainen osaa suurinpiirtein yhtä paljon suomea kuin Savossa ikänsä asunut ruotsia.
      Olen useasti toiminut kaupoissa/pankeissa jne tulkkina turisteille. Kun suomenkielinen turisti on lähtenyt on myyjä/virkailija kertonut, miten pahoillaan on kun ei pystynyt vastaamaan kysymyksiin, mutta kun suomea ei ole tullut opiskeltua.
      Mutta kannattaa aloittaa ruotsilla, jos sitä vähänkin osaa. Jos vastapuoli osaa suomea, vaihtaa taatusti suomeen.
      Mieheni kertoi hakeneensa jotain tavaraa siellä mantereella ja kyseneensä osaaqko myyjä ruotsia. Myyjä sanoi ettei osaa. Kun mieheni sitten yritti puhua (todella) huonoa suomeaan, myyjä alkoi puhua hiukan parempaa ruotsia kuin mieheni suomenkieli. Mutta asia saatiin hoidettua, kun kumpikin parhaansa yritti.

    • estin on loinen

      Jos ostat nuuskaa niin saa mutta miksipä kukaan järkevä ihminen sitä myrkkyä ostaisi. Katso ålantiloisten hampaita ja ikeni. Sitten mieti että kannattaako sitä ostaa. Sama kuin menisit Viron kaduilta ostamaan viinaa.

    • Nuuskaa ei saa myydä Ahvenanmaalla eikä sitä myydä. Kaikki matkustavat sen verran lautoilla, että ne jotka nuuskaa käyttävät (ei kauhean moni) saavat sen ihan laillisesti sieltä, joten pimeälle kaupalle ei ole tarvetta.

      • ilmari___

        Emme me nuuskaa halua, vaan ruokaa, jäätelöä ja virvokkeita, tai mitä nyt pyöräretkellä tarvitaankaan.


      • batman joke rk pain

        Älä viitsi. Tiedät kuitenkin paremmin jotta moisia typeryyksiä kirjoittelisit.


    • Vastasinkin tuolle "estin on loinen"-nimimerkille. Täällä jotkut (joku) aina väittää, että Ahvenanmaalla myytäisiin nuuskaa tiskin alta. Ei siinä olisi mitään järkeä kun laivamatka Ruotsiin kestää alle kaksi tuntia ja laivalta voi ihan laillisesti ostaa nuuskaa.
      Ruokaa, jäätelöä ja virvokkeita kyllä löytyy. Tervetuloa!

      • ään pöytä paino kirj

        Oletko tolvana ajatellut että se voi "tiskin alta ostettuna" olla halvempaa. Etpä tietenkään lapsokainen.


      • ään pöytä paino kirj kirjoitti:

        Oletko tolvana ajatellut että se voi "tiskin alta ostettuna" olla halvempaa. Etpä tietenkään lapsokainen.

        Mistä he hankkivat nuuskan niin halvalla että pystyvät laivoja halvennalla myymään. Ajattelepa sitä?


    • Voisi olla totta

      Täällä oli kirjoitus punkeista, mutta näköjään se olikin RKP:n sensuurin poistettava.
      Ei punkeista saa keskustella.

    • yksikielinen

      pakkohan sieltä on saada palvelua suomen kielellä, onhan suomi kaksikielinen maa ja suomen kieli on se toinen niistä kahdesta. voiko asiasta valittaa jonnekin jos ei saa? näin nämä svedupetterit ainakin tekevät mantereella. iso osa ei taida osata edes ruotsia vaan sitä rantamallin mongerrusta.

      • från pernå

        Tyvärr är det nog väldigt sällan som man får betjäning på svenska här på fastlandet hur tvåspråkigt nu Finland är.Statliga verk undantagna.En privatföretagare får använda vilket språk han vill både på Åland och fastlandet.


      • Sen lisäksi, että et ole opskellut kieliä, näytät nukkuneen maantiedon tunneilla. Suomi on kaksikielinen lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa, joka kansainvälisten sopimusten mukaisesti on yksikielisesti ruotsinkielinen.
        Valtion virastoista saa palvelua suomeksi täälläkin, mutta kun meillä on itsehallinto niin maakuntahallitus hoitaa suurimman osan valtion toimista. Oikeuslaitos, verohallinto ja maistraatti ovat noin äkkiä ajateltuna ne ainoat paikat josta voi suomeksi palvelua saada.
        Yksityiset yritykset (kaupat, hotellit) saavat tietysti palvella millä kielellä haluavat, mutta jos ei ole suomenkielta osaavaa henkilökuntaa, niin sitten ei ole.


      • bevs slak tv paino i
        ahvennainen kirjoitti:

        Sen lisäksi, että et ole opskellut kieliä, näytät nukkuneen maantiedon tunneilla. Suomi on kaksikielinen lukuunottamatta Ahvenanmaan maakuntaa, joka kansainvälisten sopimusten mukaisesti on yksikielisesti ruotsinkielinen.
        Valtion virastoista saa palvelua suomeksi täälläkin, mutta kun meillä on itsehallinto niin maakuntahallitus hoitaa suurimman osan valtion toimista. Oikeuslaitos, verohallinto ja maistraatti ovat noin äkkiä ajateltuna ne ainoat paikat josta voi suomeksi palvelua saada.
        Yksityiset yritykset (kaupat, hotellit) saavat tietysti palvella millä kielellä haluavat, mutta jos ei ole suomenkielta osaavaa henkilökuntaa, niin sitten ei ole.

        Puhuhan nätimmin ihmisille jotka sinut ja kiittämättömät äpäräsi elättävät tukiaisilla ja muilla herkuilla.


    • tietää tämän

      Eihän ole kenenkään pakko matkustaa rasistiseen paikkaan jossa syrjitään
      ihmisiä laillasuojatusti.

    • Jos näkee mörköjä joka paikassa ja kuvittelee olemattomia, niin varmaan onkin parasta pysyä kotona:)

    • tack ska ni ha!

      Tulin juuri Ahvenanmaalta ja pärjäsin hyvin kolmella eri kielellä :)
      Yritin useimmiten aloittaa ruotsiksi - olen vanhan kansakoulun kasvatti, joten ruotsi tuli oppiaineeksi vasta kauppakoulussa 14-vuotiaana - mutta sitten jos halusi jutella mukavien myyjien kanssa enemmänkin, vaihdoin englanniksi. Jotkut osasivat auttavaa suomea. Ystävällistä palvelua sain joka puolella! Ehkä se ravintolalaiva Von Knorringin tarjoilija saattoi katsoa minua vähän päästä varpaisiin - tai ehkä kuvittelin :). Ruoka oli kuitenkin hyvää ja kun yritin muutaman sanan ruotsia, tarjoilijakin pehmeni:).

      Toisaalta kummastuttaa miten suomenkieliset nuoremmat henkilöt (itse olen 56), jotka ovat lukeneet ruotsia ei niin kauan sitten, voivat puhua sitä huonommin kuin minä. Ei siitä haittaa ole, jos kertailee vähän tavallisia fraaseja.

      Ahvenanmaa on siis NIIN kaunis paikka, kaikki ihanat pienet uimarannat - joilla ei missään tungosta, huikaisevat maisemat ja siisteys! Meidän pitää ottaa mallia tästä siisteydestä. Ja voisimme aloittaa laivoilla, karmeasti roskia lojui kannella ja siitä ne sujuvasti päätyvät mereen =(. Siellä on roskiksiakin...

      Kuten oppaamme sanoi: Raha puhuu, eli eipäs kuvitella enää turhia siitä ahvenanmaalaisten yleisestä ylenkatseesta. Ihmiset ovat yksilöitä. Mutta suomalaisetkin tuovat rahaa saarelle, joka käsittääkseni elää juurikin matkailusta.

      Oli kaivettava kuitista sen kivan liikkeen nimi, josta ostin kissa-lämpömittarin:
      Eli Bromarks present och inredning, huippuystävällinen myyjä!
      Ja pannukakkua sitten Julles Cafesta, suussasulavaa! Molemmat sijaitsevat kävelykadulla.

      Isäni oli talvisodan aikana linnoitustöissä Ahvenanmaalla. Se on hiukan outoa, ettei näistä asioista saisi puhua. Näin kertoi opas, jolla on kyllä asiantuntemusta (siis suomalainen on).

      • slakar ikkuna tv

        Ahvenainenko se siellä yrittää leikkiä vanhaa suomalaista. Kerros punkeistakin kun puskasta yrität Wiklöfin laskuun loise saartasi mainostaa.


      • jooh juhuuu

        Sen kyllä ahvenainen uskon että pelkuri isäsi vältteli muiden ruotsalaisten tavoin rintamalle menemistä sillä aikaa kun suomalaiset urhot puollustivat teidän kiittämättömien inhottavien typerien valehtelevien rasistien vapautta.


      • Härregood
        jooh juhuuu kirjoitti:

        Sen kyllä ahvenainen uskon että pelkuri isäsi vältteli muiden ruotsalaisten tavoin rintamalle menemistä sillä aikaa kun suomalaiset urhot puollustivat teidän kiittämättömien inhottavien typerien valehtelevien rasistien vapautta.

        jooh juhuu puhuu asiaa. Ahvenaisen veto, jos ei Suomen KIELTA, onkin mainio veto kielitaidottomuuteen. No, onneksi siellä "Ahnevanmaalla" nuuskan käyttäjiä on yhtä vähän kuin entisessä neuvostoliitossa varkaita.

        Suomi on ollut vuosisatoja milloin Ruotsin, milloin Venäjän vallan alla. Suomen kohtalonhetkiä elettiin vuosina 1939-1945. Stalinin muutamaksii viikoksi aikoma talvisota päättyi puolustusvoittoon. Ilman sitä olisi kansa hajautettu Siperiaan.

        Suomen tueksi Ruotsista ja Virosta tuli vapaaehtoisia. Missähän lienevät piileskelleet Ahvenanmaalaiset ??? Taisivat olla vaan. Tällainen, erivapauksista nauttiva, Suomeen kuuluva, muttei mitään sen eteen tehnyt maakunta elää tänäkin päivänä hyvin. Uutiset tosin kertovat siellä elävistä loisista nimeltä punkki. Nehän imevat verta.Niitä on hirvikärpästen lisäksi mannersuomessakin, joten kaikillahan meillä on vitsauksemme He he...


    • Pitää olla tietoa

      Puhuivatko ehkä punkeista luulen etteivät sillä ne ovat paikan vitsaus josta he
      vaikenevat visusti sillä eihän punkkeja saa olla sivistyneessä ruotsissa.
      Punkit ovat vallanneet koko saaren ja jopa Maariahaminan puistoissa saa punkin.

    • tack ska ni ha igen

      Ottakaapas selvää talvisodan aikaisesta Operaatio Kilpapurjehduksesta. Tässä vaikka yksi linkki, muitakin löytyy:
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio_Kilpapurjehdus

      Isäni oli pesunkestävä hämäläinen ja rintamaveteraani, jota teidänkaltaisenne räkänokat eivät pysty pilkkaamaan.
      Tämän palstan ovat näköjään vallanneet trollit tai muut vajakit.
      En halua uskoa, että Suomessa on oikeasti tuollaisia punaniskoja, eihän ole?
      Punkkeja en matkallani nähnyt, en tosin rymynnyt puskissakaan kuten ehkä te? :)))

      Tervemenoa vaan tutustumaan kauniiseen saareen!
      Ette te trollaajat mutta muut. Te pilaisitte muidenkin maineen.

      • sisäsuomalainen

        Jaa juu, vaikka viimeisimmästä kirjoituksesta tällä palstalla on kulunut jo jonkin aikaa haluan minäkin sanoa sanani tässä asiassa. Tässä edellä on kommentoitu asioita aina nuuskan ostamisesta affenanmaalta, punkkeihin ja talvi- ja jatkosodan ihmeisiin, vaikka alkuperäinen kirjoittaja kysyikin, että onko mahdollista että Ahvenanmaalla pärjäisi suomenkielellä, kun ruotsinkielentaidot ovat hänellä ja porukallaan vähäiset? Vastaus tulee tässä. Tänä päivänä pärjää suomenkilellä aivan mainiostai. Poikkeuksetta kaikissa palveluissa, saat palvelua suomenkielillä, jos sitä itse haluat. Jos osaat englantia, aina parempi jos haluat tiivistää suomenkielistä viestintääsi. Näin etenkin Maarianhaminassa ja muissa tasokkaissa palvelupaikoissa. Jo muutama sana ruotsinkieltä auttaa sinua tuomaan asiasi tunnetuksi, palveluissa, jos sitä itse haluat. Palveluissa on paljon myös ihan suomalaisia henkilöitä työssään, joten suomenkielen käyttäminen on luontevaa. On toki myös ruotsista tulleita työntekijöitä, joitten kanssa voit keskustella englanniksi, jos et ruotsia taida, tai kehtaa puhua. Itse vertasin itsenäni, tällä palstalla aiemmin kirjoittamaan henkilöön, 56-vuotiaaseen, kansakoulupohjalta, niin minäkin ja puhun tyydyttävää ruotsia kaupallisen peruskoulutukseni pohjalta. Näin myös englantia samoin. Olen joutunut affenanmaalla tilanteisiin, joissa paikallinen vastapuoli ei ole halunnut puhua suomea, varmaankin koska ei ole oikein osannut?, niin sitten olemme sopineet, että minä puhun suomea ja hän ruotsia ja olemme kumpikin tulleet ymmärretyiksi. Kirjoitukseni perustan vuosittaisiin vierailuihin Ahvenanmaalla, viimeisen kymmenen vuoden ajalata (ja sitä ennenkin harvemmin) ja voin vahvistaa, että suomenkielellä pärjäätte siellä täysin. Aiemmin, 1970-80 -luvuilla oli toisin, mutta nyt on näin. Hyvää matkaa!


      • Ruotsalaiseksi
        sisäsuomalainen kirjoitti:

        Jaa juu, vaikka viimeisimmästä kirjoituksesta tällä palstalla on kulunut jo jonkin aikaa haluan minäkin sanoa sanani tässä asiassa. Tässä edellä on kommentoitu asioita aina nuuskan ostamisesta affenanmaalta, punkkeihin ja talvi- ja jatkosodan ihmeisiin, vaikka alkuperäinen kirjoittaja kysyikin, että onko mahdollista että Ahvenanmaalla pärjäisi suomenkielellä, kun ruotsinkielentaidot ovat hänellä ja porukallaan vähäiset? Vastaus tulee tässä. Tänä päivänä pärjää suomenkilellä aivan mainiostai. Poikkeuksetta kaikissa palveluissa, saat palvelua suomenkielillä, jos sitä itse haluat. Jos osaat englantia, aina parempi jos haluat tiivistää suomenkielistä viestintääsi. Näin etenkin Maarianhaminassa ja muissa tasokkaissa palvelupaikoissa. Jo muutama sana ruotsinkieltä auttaa sinua tuomaan asiasi tunnetuksi, palveluissa, jos sitä itse haluat. Palveluissa on paljon myös ihan suomalaisia henkilöitä työssään, joten suomenkielen käyttäminen on luontevaa. On toki myös ruotsista tulleita työntekijöitä, joitten kanssa voit keskustella englanniksi, jos et ruotsia taida, tai kehtaa puhua. Itse vertasin itsenäni, tällä palstalla aiemmin kirjoittamaan henkilöön, 56-vuotiaaseen, kansakoulupohjalta, niin minäkin ja puhun tyydyttävää ruotsia kaupallisen peruskoulutukseni pohjalta. Näin myös englantia samoin. Olen joutunut affenanmaalla tilanteisiin, joissa paikallinen vastapuoli ei ole halunnut puhua suomea, varmaankin koska ei ole oikein osannut?, niin sitten olemme sopineet, että minä puhun suomea ja hän ruotsia ja olemme kumpikin tulleet ymmärretyiksi. Kirjoitukseni perustan vuosittaisiin vierailuihin Ahvenanmaalla, viimeisen kymmenen vuoden ajalata (ja sitä ennenkin harvemmin) ja voin vahvistaa, että suomenkielellä pärjäätte siellä täysin. Aiemmin, 1970-80 -luvuilla oli toisin, mutta nyt on näin. Hyvää matkaa!

        Ahvenanmaa ei ole mikään affenanmaa, että sillee.


      • ilmari____
        sisäsuomalainen kirjoitti:

        Jaa juu, vaikka viimeisimmästä kirjoituksesta tällä palstalla on kulunut jo jonkin aikaa haluan minäkin sanoa sanani tässä asiassa. Tässä edellä on kommentoitu asioita aina nuuskan ostamisesta affenanmaalta, punkkeihin ja talvi- ja jatkosodan ihmeisiin, vaikka alkuperäinen kirjoittaja kysyikin, että onko mahdollista että Ahvenanmaalla pärjäisi suomenkielellä, kun ruotsinkielentaidot ovat hänellä ja porukallaan vähäiset? Vastaus tulee tässä. Tänä päivänä pärjää suomenkilellä aivan mainiostai. Poikkeuksetta kaikissa palveluissa, saat palvelua suomenkielillä, jos sitä itse haluat. Jos osaat englantia, aina parempi jos haluat tiivistää suomenkielistä viestintääsi. Näin etenkin Maarianhaminassa ja muissa tasokkaissa palvelupaikoissa. Jo muutama sana ruotsinkieltä auttaa sinua tuomaan asiasi tunnetuksi, palveluissa, jos sitä itse haluat. Palveluissa on paljon myös ihan suomalaisia henkilöitä työssään, joten suomenkielen käyttäminen on luontevaa. On toki myös ruotsista tulleita työntekijöitä, joitten kanssa voit keskustella englanniksi, jos et ruotsia taida, tai kehtaa puhua. Itse vertasin itsenäni, tällä palstalla aiemmin kirjoittamaan henkilöön, 56-vuotiaaseen, kansakoulupohjalta, niin minäkin ja puhun tyydyttävää ruotsia kaupallisen peruskoulutukseni pohjalta. Näin myös englantia samoin. Olen joutunut affenanmaalla tilanteisiin, joissa paikallinen vastapuoli ei ole halunnut puhua suomea, varmaankin koska ei ole oikein osannut?, niin sitten olemme sopineet, että minä puhun suomea ja hän ruotsia ja olemme kumpikin tulleet ymmärretyiksi. Kirjoitukseni perustan vuosittaisiin vierailuihin Ahvenanmaalla, viimeisen kymmenen vuoden ajalata (ja sitä ennenkin harvemmin) ja voin vahvistaa, että suomenkielellä pärjäätte siellä täysin. Aiemmin, 1970-80 -luvuilla oli toisin, mutta nyt on näin. Hyvää matkaa!

        Kiitos asiallisista vastauksista sinulle ja muille, jotka pysyivät asiassa! En tullut juttelemaan kielipolitiikasta.

        Viime kesänä kävimme Lapissa, minä ensi kertaa. Ensi kesänä on sitten tarkoitus käydä lounais-Suomessa, ja Ahvenanmaallakin, jossa kukaan meistä ei ole vielä käynyt. Käyntimme ei ole mikään poliittinen linjanveto vaan ihan tavallista matkailua, niin vaikea kuin sitä voi olla joidenkin käsittää tällä palstalla. Minulla ei ole erityisesti kantaa tällä palstalla kiisteltäviin kysymyksiin. Niistä asioista on toki voitava jutella, mutta toivoisin, että keskustelut pidettäisiin niiden aloitusten alla, jotka siihen liittyvät.

        Ahvenanmaa on muutakin kuin politiikkaa. Ahvenanmaa, samoin kuin Lappi, on ainakin minulle vähemmän tuttu kotimaani reuna-alue, johon haluan tutustua paremmin. Se on ilmastoltaan ja kasvillisuudeltaan väli- ja vaihettumisaluetta, jossa on sekä pohjoisempia, että eteläisempiä piirteitä. Siellä on luonnonvaraisia marjakuusiakin, jotka meillä päin menestyvät vain joten kuten puutarhoissa.

        Totta kai osaamme, tai ainakin minä osaan sellaisia perussanoja kuin Tack ja Ursäkta, ja helppoja, ennalta opittuja lauseitakin. Mutta jos pitäisi muodostaa spontaanisti lauseita, niin joko menisi kieli solmuun, tai jäisi sanomatta naurettavalta kuulostamisen pelossa. Esimerkiksi tien kysyminen ruotsiksi tai vastauksen ymmärtäminen olisi vaikeaa.


    • Roosefeld G

      Mitäs tarkoitat jos et kerta osaa ruotsia, olisit sitten siellä mihin kuulut sinä
      pöllö ja turvekalle!

      • iooor

        Fennoprovo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • hihihihlol
        iooor kirjoitti:

        Fennoprovo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        itehhä pelkällä suomen kielellä pärjäsin siellä :D monissa kaupoissa ja ravintolas puhuttii suomee. adlonissa englantia


    • Matkailuautolla maal

      Juntit aina pelkää toisiaan ja ovat äkkivääriä molemmilla kielillä, sekä ahvenanmaalaiset että mannerjuntit. Ahvenanmaallakin pärjää "kiltillä suomenkielellä" auttavasti, mutta jos alat kiroilemaan tai muuten osoittamaan mieltä, silloin mistään ei tule mitään.
      Kaupoissa et edes tarvitse kieltä, kahviloissa jonkun verran. Sisälautoilla pärjää suomenkielellä. Turistikohteissa puhutaan englantia joka paikassa.
      Itse olen pärjännyt hyvin.... muutama sana ruotsia, muutama englantia, loppu suomea ja aina on kaikki järjestynyt ilman kiroilua. Ahvenainen kirjoittaa hyvin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe