SAAT SEN MISTÄ LUOVUT

SAAT PAREMPAA KUN ANNAT TOISEN ENSIN VALITA

1.Ms.12:19
Miksi sanoit: 'Hän on minun sisareni', niin että minä otin hänet vaimokseni? Katso, tässä on vaimosi, ota hänet ja mene."
20 Ja farao antoi hänestä käskyn miehillensä, että he saattaisivat hänet pois, hänet ja hänen vaimonsa sekä kaiken, mitä hänellä oli.

Ei, en minä tätä menettelyä suosittele, tätä että annat toisen valita vaimosi itselleen. (Benedi lienee siitä oppia ottanut, päätellen hänen viesteistään).
Tarkoitin sitä mallia, että Aabraham anto iensin valita itselleen maa-alueen ja Herra palkitsi Aabrahamin epäitsekkyyden siten, että Aabraham sittenkin sai paremman maa-alueen haltuunsa. Aabraham sai sen mistä luopui. -->

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=1. Moos. 13:1&rnd=1312484626397

8 Silloin Abram sanoi Lootille: "Älköön olko riitaa meidän välillämme, minun ja sinun, älköönkä minun paimenteni ja sinun paimentesi välillä, sillä olemmehan veljeksiä.
9 Eikö koko maa ole avoinna edessäsi? Eroa minusta. Jos sinä menet vasemmalle, niin minä menen oikealle, tahi jos sinä menet oikealle, niin minä menen vasemmalle."
10 Ja Loot nosti silmänsä ja näki koko Jordanin lakeuden olevan runsasvetistä seutua; ennenkuin Herra hävitti Sodoman ja Gomorran, oli se Sooariin saakka niinkuin Herran puutarha, niinkuin Egyptin maa.
11 Niin Loot valitsi itselleen koko Jordanin lakeuden ja siirtyi itään päin, ja he erkanivat toisistaan.

12 Abram asettui Kanaanin maahan

14 Ja Herra sanoi Abramille, sen jälkeen kuin Loot oli hänestä eronnut: "Nosta silmäsi ja katso siitä paikasta, missä olet, pohjoiseen, etelään, itään ja länteen.
15 Sillä kaiken maan, jonka näet, minä annan sinulle ja sinun jälkeläisillesi ikuisiksi ajoiksi.
16 Ja minä teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin maan tomun. Jos voidaan lukea maan tomu, niin voidaan lukea myöskin sinun jälkeläisesi.
17 Nouse ja vaella maata pitkin ja poikin, sillä sinulle minä sen annan."

Tiedämme että Kanaanin maa oli parhainta . . .

4,Ms.13:23
Ja he tulivat Rypälelaaksoon; sieltä he leikkasivat viiniköynnöksen, jossa oli rypäleterttu, ja kahden miehen täytyi kantaa sitä korennolla; samoin he ottivat granaattiomenia ja viikunoita.

Psykiatri-kirjailija Tommy Hellsten - Saat Sen Mistä Luovut
http://www.kolumbus.fi/m.sipola/hellsten.htm

http://fi.wikipedia.org/wiki/Saat_sen_mistä_luovut

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9516071090&lang=fi

Kirjastosta, kirjakaupasta, tavaratalosta - tai tätä kautta . . .
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/95010#totsikko

http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9789516072312&ad=hintaseuranta&ad_src=hintaseuranta.fi&ad_content=Elämän paradoksit - Saat sen mistä luovut, kirja&ad_prodid=95010

13

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eepu*

Niin sitä pitää, antti! Jeesus yllyttää luopumaan kaikesta ja vakuuttaa, että asia ei jää siihen . .

Mark. 10:29 Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista,
      30 ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.
      31 Mutta monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi."

benedi=siunattu

• Fniss!

Kenties, kenties jumalaton ei jää palkkaansa vaille, mutta ainakin jumalinen saa korvauksen vaivannäöstään, eikä se ole pelkkä kulukorvaus. Kun luopuu itsekkäästä oman edun maksimoimisesta ja itseään varten / itselleen säästämisestä . .

Matt. 10:42

Ja kuka hyvänsä antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmää vettä, hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille."

Mark. 9:41

Sillä joka antaa teille juodaksenne maljallisen vettä siinä nimessä, että te olette Kristuksen omia, totisesti minä sanon teille: se ei jää palkkaansa vaille.
        Joku pölhökustaa tuolla vaihtoi muihin asioihin ja vakuutteli, ettei Jumala unohda lapsiaan. No ei tietenkään, mutta jos nyt sitten kuitenkin pysyttäisiin antin alolitteessa, niin toteaisin vain että Jumala ei myöskään unohda lastensa PYYTEETTÖMIÄ RAKKAUDEN TEKOJA YSTÄVILLE JA VARSINKIN VIHAMIEHILLE. Ja Herran perustelu taitaapi olla se, että Hän tuli tänne sijaisuhriksi ja syntipukiksi puolestamme, kun vielä olimme vihollisia.

Room. 5:10

Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;

Kirjottivat yhteen pekkaan . . eremith32 / pyh! / pah! / Fniss!

• Fniss!
        Fniss! kirjoitti:

Kenties, kenties jumalaton ei jää palkkaansa vaille, mutta ainakin jumalinen saa korvauksen vaivannäöstään, eikä se ole pelkkä kulukorvaus. Kun luopuu itsekkäästä oman edun maksimoimisesta ja itseään varten / itselleen säästämisestä . .

Matt. 10:42

Ja kuka hyvänsä antaa yhdelle näistä pienistä maljallisen kylmää vettä, hänen juodaksensa, opetuslapsen nimen tähden, totisesti minä sanon teille: hän ei jää palkkaansa vaille."

Mark. 9:41

Sillä joka antaa teille juodaksenne maljallisen vettä siinä nimessä, että te olette Kristuksen omia, totisesti minä sanon teille: se ei jää palkkaansa vaille.
        Joku pölhökustaa tuolla vaihtoi muihin asioihin ja vakuutteli, ettei Jumala unohda lapsiaan. No ei tietenkään, mutta jos nyt sitten kuitenkin pysyttäisiin antin alolitteessa, niin toteaisin vain että Jumala ei myöskään unohda lastensa PYYTEETTÖMIÄ RAKKAUDEN TEKOJA YSTÄVILLE JA VARSINKIN VIHAMIEHILLE. Ja Herran perustelu taitaapi olla se, että Hän tuli tänne sijaisuhriksi ja syntipukiksi puolestamme, kun vielä olimme vihollisia.

Room. 5:10

Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;

Kirjottivat yhteen pekkaan . . eremith32 / pyh! / pah! / Fniss!

Tuon viestin kirjoittaja, Antti, unohti tuosta allekirjoituksesta pois oman nimensä.
        Käsialasi tunnetaampi.

• Tottuutta salatuimpa
        Fniss! kirjoitti:

Tuon viestin kirjoittaja, Antti, unohti tuosta allekirjoituksesta pois oman nimensä.
        Käsialasi tunnetaampi.

Jaa, ei kai täällä ole tarkoitus nimiä korostaa. Mitä mieltä olet itse ásiata; eikö ollutkin hyviä ohjeita aarteen kartuttamiseksi taivaisiin eikä tänne ruostumaan?

Mutta mennäänpä sinuun, Fniss! -- sinä ainakin esiinnyt väärällä nimellä sillä se ei ole nimesi, ei totta vie. Nyt kaivetaan esiin totuutta salatuimpaan saakka: mikä on oikea nimesi, kuka olet sinä joka esiinnyt fnissinä?

Kuka olet Fniss? Antti sentään uhraa nimensä palstalle. Jotkut sanovat, että sen nimen arvo ja luku on 666, mutta Fniss, sinun nimikkeesi lukuarvo on 000

• Fniss!
        Tottuutta salatuimpa kirjoitti:

Jaa, ei kai täällä ole tarkoitus nimiä korostaa. Mitä mieltä olet itse ásiata; eikö ollutkin hyviä ohjeita aarteen kartuttamiseksi taivaisiin eikä tänne ruostumaan?

Mutta mennäänpä sinuun, Fniss! -- sinä ainakin esiinnyt väärällä nimellä sillä se ei ole nimesi, ei totta vie. Nyt kaivetaan esiin totuutta salatuimpaan saakka: mikä on oikea nimesi, kuka olet sinä joka esiinnyt fnissinä?

Kuka olet Fniss? Antti sentään uhraa nimensä palstalle. Jotkut sanovat, että sen nimen arvo ja luku on 666, mutta Fniss, sinun nimikkeesi lukuarvo on 000

Mikä erikoinen nimi! Kumpi noista on etunimesi ja kumpi sukunimesi; "totuutta salatuimpa"?

Jos Antti haluaa "uhrata" nimensä palstalle, niin se hänelle sallittakoon, mutta hänen toisten nimimerkillä kirjoittelunsa on halpamaista.

• alex-kasi

Matt. 6:7>13

Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan.

Älkää siis olko heidän kaltaisiaan; sillä teidän Isänne KYLLÄ TIETÄÄ, mitä te tarvitsette, ennenkuin häneltä anottekaan.

Rukoilkaa siis te näin: Isä meidän, joka olet taivaissa! Pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa; anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme.

Äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta, sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.
      ---
      Totta Antti - Jumala ei unohda lapsiaan - vaikka me emme ole sitä millään tavalla ansainneet.

alex :)

• Alex hyvä, tästä ettei Jumala unohda lapsiaan, voidaan keskustella vaikkapa uudessa viestiketjussa - saat ensin sinä tehdä siitä aloituksen - mutta tämä ketj on PYHITETTY aiheelle: saat sen mistä luovut ja perusopinkohtana siinä näyttäisi olevan erään vastaajan viestin mukaan tämä:

Mark. 10:28
        Niin Pietari rupesi puhumaan sanoen hänelle: "Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua".
        29
        Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista,
        30
        ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.

ENSIN pitää ihan oikéesti luopua, niin että kipeää tekee - sitten tulee se kaikki yllätyslahjana takaisin ja boonusten kera. KUN se tulee takaisin, ei sitä huomaakaan, että tämä on sitä nyt. Huomaa vain että Herra on siunannut.

• alex-kasi
        AnttiVKantola kirjoitti:

Alex hyvä, tästä ettei Jumala unohda lapsiaan, voidaan keskustella vaikkapa uudessa viestiketjussa - saat ensin sinä tehdä siitä aloituksen - mutta tämä ketj on PYHITETTY aiheelle: saat sen mistä luovut ja perusopinkohtana siinä näyttäisi olevan erään vastaajan viestin mukaan tämä:

Mark. 10:28
        Niin Pietari rupesi puhumaan sanoen hänelle: "Katso, me olemme luopuneet kaikesta ja seuranneet sinua".
        29
        Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ei ole ketään, joka minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talosta tai veljistä tai sisarista tai äidistä tai isästä tai lapsista tai pelloista,
        30
        ja joka ei saisi satakertaisesti: nyt tässä ajassa taloja ja veljiä ja sisaria ja äitejä ja lapsia ja peltoja, vainojen keskellä, ja tulevassa maailmassa iankaikkista elämää.

ENSIN pitää ihan oikéesti luopua, niin että kipeää tekee - sitten tulee se kaikki yllätyslahjana takaisin ja boonusten kera. KUN se tulee takaisin, ei sitä huomaakaan, että tämä on sitä nyt. Huomaa vain että Herra on siunannut.

No mutta senhän minä juuri esiin otinkin - :)

SAAT sen josta luovut .

No kelpaako nämä?

Matt. 16:25
        Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.

Mark. 8:35
        Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava.

alex

• ADVENTTIKIRKKOKIN SAA TAKAISIN SEN MISTÄ ON JOUTUNUT LUOPUMAAN ?

Bushmanni otti puheeksi eräässä ketjussa ajattelemisen aihetta luovan sanasen ja kun teksti on adventistien itseanalyysiä, niin älkäämme kovin ottein repostelko asiaa.

## "Manuela Casti, tutkimuksen johtaja, kertoi, että NUORTEN SUURI KATO seurakunnista Euroopassa motivoi häntä ottamaan osaa tutkimukseen. - Kasvoin Italiassa, jossa NOIN 70 PROSENTTIA nuorista jättää seurakunnan, Newbold Collegessa luennoitsijana toimiva Casti sanoo." ##
      ( http://www.adventist.fi/news_entries/213 )

Asian käsittely alkaa Suomen Adventtikirkon sivulla häkellyttävän epätoivoisesti: "Miksi jotkut adventistinuoret pysyvät aikuisinakin seurakunnassa?" Pidetään ihmeenä sitä, että jotkut nuoret pysyvät isäinsä kirkossa!

Olen melkoisen vakuuttunut siitä, että Adventtikirkko saisi aikuisiksi varttuneet nuorensa takaisin luopumalla omasta tiukasta asenteestaan. Luopumalla isien perinnäissäännöistä ja lain voiman korostamisesta. Sensijaan korostaisivat rakkauden kautta vaikuttavan USKON aikaansaamia hyviä tekoja, jonka voiman, rakkauden evankeliumin voiman siis, lähteenä on tietysti Jumalan armo, eikä laki.

Perinnäissäännöistä kiinni pitämisellä tarkoitan sitä, että vielä liian moni adv.puhuja viittaa ei-adventisteilla (muka?) olevaan sielun kuolemattomuusoppiin sekä ns. salaiseen ylöstempaukseen. Parempi on sittenkin korostaa YHTEISTÄ uskoa muiden protestanttien kanssa.
      Kannattaa mielestäni luopua erojen etsimisestä niin saa nuorensakin takaisin ja nämä kenties toisivat verkollisen muita nuoria mukanaan.

Antti

• odottelen vastausta.

Antille.

Luopumalla isien perinnäissäännöistä ja lain voiman korostamisesta. Sensijaan korostaisivat rakkauden kautta vaikuttavan USKON aikaansaamia hyviä tekoja, jonka voiman, rakkauden evankeliumin voiman siis, lähteenä on tietysti Jumalan armo, eikä laki.

Näin Antti ja kommentoimatta muuta osiota tekstistä, otan tuon mietintään.

Mielestäni adventistien USKON aikaansaamat HYVÄT teot ajassa ON nähtävissä.

Tunnen heitä adventisteja, että ovat elämänsä Kristukseen peittäneet, sovitukseen ja armoon.

Kun elämässäni sairastuin fyysiseen vakavaan ja elämää kovasti rajoittavaan sairasmatkavaiheeseen, ei erään suurimman hengellisen vapaansuunnan ihmiset vaivautuneet minua katsomaan, ei auttamaan, ei edes kysyneet, miten voin.

Olin toiminnassa siellä eräässä työmuodossa, joka oli sydämeni tehtävä nuoresta lähtien, uhrannut tehtäviäni siihen ja käyttänyt sitä armolahjaani siinä kentässä.
      Kerroin sairauteni heille, että en nyt pysty tulemaan matkaan, ei ole fyysisiä voimia, voimia, jotka nyt alan saamaan takaisin kun hyvin vaikean leikkauksen jälkeen olen toipunut monia kuukausia.

Mikä oli rakkauden teko siitä suuresta seurakunnasta. Vastaava veli soitti tuossa talvella ja kertoi, että kun sinä et pääse matkaan, niin he "erottavat" minut työjäsenistöstään. Siis ero tuli heidän tahdostaan ja heidän esityksestään.
      Sanon, että se oli minulle elämäni rajuin esitys, leikata siitä yhteisöstä, siitä tehtävästä, joka oli sydämeni rakkain asia ja tein sitä Herralle.
      Ei edes yhteydenottoa, mitänyt kaupassa olen erään veljen nähnyt ja hän vain kysyi, kuinka vointisi! Tuossa tein valintani ja irottauduin kokonaan ja sain maistraatista ilmoituksen, että 29.7. asia on kirjaantunut sinne.

Entä Adventtikirkko? Siellä uskovat, ovat tarjonneet ulkopuoliselle apua, että on pitänyt hieman toppuuttaakin, että kyllä tässä pärjätään. Apua on soitettu, tarjottu ja käsiä on ollut. Aivan eri lähetymistapa ihmiseen, he auttoivat rakkaudesta. Ihana adventistinaapuri, joka kanavoi avun tarvitsijalle käsiä ja jalkoja. Siinä sitä on rakkauden kautta toimivaa Uskon hyviä tekoja, sekä pyyteettömästi.
      ** toinen asia, joka tuossa oli!

Miksi moittia Antti lakia ja puhua siitä isien perinnäissääntönä, eikö laki ja evankeliumi kuulu yhteen?

Miksi adventtikirkko pitäisi luovuttaa opetus, koska Jeesus sen opetukseen kehoittaa? Matt 5:17-20 sitooko ja jos sitoo, onko isienperinnäissääntöä?

Jeesus ja laki
      "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi.

Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

20. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

• lain suhde, näkisin.

ts. eikö armonkansalaisen kuulu olla kuuliainen laille?
        Hän panee lakinsa Uudessa liitossa sydämeen!
        Entä opetus?
        Mikä sen saa aikaiseksi? Eikö juuri Jumalan Henki?
        Jos sen saa aikaan Henki, eikö se juuri ole Jumalan työ ihmisessä?

Entä liha? Raamattu puhuu lihallisuudesta, joka edustaa ihmistä itseään.
        Se ei taivu Jumalan laina alle!!
        Laittomuuden opetus, kylmenee useimpien rakkaus!
        Lain hylkääminen, kutsutaan pienimmäksi taivasten valtakunnassa.
        Ei anneta tilaa Hengen hedelmille, koska Jumalan lain täyttyminen rakkauden mittaan, on Hengen hedelmä, mikä ei lähde ihmisestä.

-**
        Laki ei pelasta, Kristus pelastaa, mutta laki on Jumalan työkalu, maailman loppuun asti ja sitä joka näin opettaa, kutsutaan suureksi Jumalan valtakunnassa.

Voidaan tehdä johtopäätös, kyse ei ole isien perinnäissäännöstä vaan Jumalan itsensä asettamasta päämäärästä meihin nähden, että Hengen voima voisi näkyä, koska laki surmaa tätä lihaa ja vie sen ristille.

• Todellisesti lainkuuliaisia ovat vain uskonkuuliaiset ja usko syntyy rakkaudesta, joten Raamattu on oikeassa, kun se sanoo, että "ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko" (Gal.5:6b) ja joka rakastaa, on jo kaikki lain vaatimukset täyttänyt (Room.13:8). Joka lailla pröystäilee, se ei tunne lainkaan henkilöä nimeltä Rakkaus !

Kun Jeesus raaasti Pietaria, niin Pietaria nolotti ja sanoi, että mene pois. Vaikka Pietari ei ollut lainkaan rikknut lakia - ellei lihakkaiden kalojen saalistamista sitten lueta lainrikkomiseksi. Pietaria hävetti vain se, että hän oli kieltänyt tuntevansa Jeesuksen. Jeesuksen tunteminen ja Hänen tuntemisensa tuoksun levittäminen on TÄRKEINTÄ JA PALKITSEVINTA. Ei lihan hien haju ole kovinkaan suosiossa. Raamattu opettaa sen selvin sanoin. Kun luovut ylpeästä lainnoudattamisen ROOLISTASI, saat lainnoudattamisen takaisin rakkautena vaikuttavan uskosi kautta.

Kun laitetaan laki ja rakkaus kilpasille, niin rakkaus tekee KAIKKI asiat nopeammin ja täydellisemmin, siunatummin.

Antti

• OIKEA TIE TODELLISEEN JOHTAJUUTEEN ON LUOPUMINEN NÄENNÄISESTÄ JOHTAJUUDESTA !

MARK. 10.

42 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi heille: "Te tiedätte, että ne, joita kansojen ruhtinaiksi katsotaan, herroina niitä hallitsevat, ja että kansojen mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
      43 Mutta näin ei ole teidän kesken, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne;
      44 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja.

Johtajalla on varaa astua maan alimpaankin paikkaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      89
      7458
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      117
      6189
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      159
      4326
    4. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      42
      3076
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      229
      2958
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      78
      2866
    7. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      88
      2577
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      90
      2318
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      186
      2249
    10. Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut

Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh
      Maailman menoa
      18
      1795
    Aihe