Olisiko tämän haverin välttänyt käyttämällä paperikarttaa ja harppia?
Raakapuulaiva kivellä Varkaudessa
10
181
Vastaukset
- H. Oplaa
Itse ajoin karille Pihlajavedellä. Katsoin karttaa, kaikua ja plotteria. Mikään niistä ei kiveä näyttänyt. Kivi olikin järvessä, yllätys, yllätys.
Savonlinnan meripelastajat kävivät vetäisemässä puattini irti. Ja matka jatkui kohti uusia seikkailuja.
En tästä oppinut mitään ja ihmisenäkin olen samanlainen kuin ennen. - Piikki lihaan?
Mitäs apua harpista olisi ollut jos vetää merkin väärältä puolelta? Silmiä siinä tarvitaan. Akonlahden kohdalla näkyy olevan 4,2 metrin väylällä lateraalimerkkiviitoitus.
- Harppi & karppi
Olisiko haverilta vältyttty, jos kipparilla olisi ollut käytettävissä GPS PC tai plotteri? Tuossa haveripaikassa lähinnä tarvitsee pitää silmänsä auki ja huolehtia siitä, että lateraaliviitat ajaa oikeilta puolelta...
- ole skarppi!
Itse veneilen ja melon. Meloessa kun menee hiljaa, olen usein ihmetellyt keppien kartassaolopaikan ja todellisen paikan joskus jopa 100-150 metrin eroa...
Ja nyt puhun Garminin käsigepsistä ja siinä olevasta TopoSuomiV2-kartasta. TSV2 perustuu maanmitaushallituksen 1:5000 peruskarttoihin, onkohan meri-gepsikartoissa eri tietolähde tai jotakin?? Olisi mielenkiintoista tietää - Messuilla verrannut
ole skarppi! kirjoitti:
Itse veneilen ja melon. Meloessa kun menee hiljaa, olen usein ihmetellyt keppien kartassaolopaikan ja todellisen paikan joskus jopa 100-150 metrin eroa...
Ja nyt puhun Garminin käsigepsistä ja siinä olevasta TopoSuomiV2-kartasta. TSV2 perustuu maanmitaushallituksen 1:5000 peruskarttoihin, onkohan meri-gepsikartoissa eri tietolähde tai jotakin?? Olisi mielenkiintoista tietääNämä ulkolaisten (hyvin monien) laitteiden "uudetkin" kartat on mitä sattuu, ainakin mitä messuilla esittelevät eivätkä pidä yhtä monin paikoin suomen paperisten merikarttojen kanssa ja toinen asia on että oletko käyttänyt GPS laitteessasi oikeaa järjestelmää? joka on tarkoitettu merikarttoihin.
- 20
ole skarppi! kirjoitti:
Ja nyt puhun Garminin käsigepsistä ja siinä olevasta TopoSuomiV2-kartasta. TSV2 perustuu maanmitaushallituksen 1:5000 peruskarttoihin, onkohan meri-gepsikartoissa eri tietolähde tai jotakin?? Olisi mielenkiintoista tietääPeruskartoissa viitat saattavat olla aivan missä sattuu, koska niitä ei ole tehty alunperinkään vesillä navigointia varten. Ja kuten aivan oikein arvasit, niiden alkuperäinen tietolähde on eri, siis eri tahot ovat tehneet kenttämittaukset. Itse asiassa Maanmittaushallituksen julkaisemissa peruskartoissahan ei yleensä edes ole mitään merimerkkejä näkyvissä, eli todennäköisesti jokin kolmas osapuoli on jollain periaatteella lätkinyt sen Maanmittaushallituksen materiaalin päälle viitat.
- 20
Messuilla verrannut kirjoitti:
Nämä ulkolaisten (hyvin monien) laitteiden "uudetkin" kartat on mitä sattuu, ainakin mitä messuilla esittelevät eivätkä pidä yhtä monin paikoin suomen paperisten merikarttojen kanssa ja toinen asia on että oletko käyttänyt GPS laitteessasi oikeaa järjestelmää? joka on tarkoitettu merikarttoihin.
Lisätään vielä: varsinaisiin merikarttoihin liittyy se, että MKL (tai mikäs sen instanssin nimi nykyään onkaan, olikohan Trafi) vastaa siitä, että väylätiedot ovat oikein ja niitä noudattaen ei periaatteessa voi joutua kivelle. Maanmittaushallituksella ei ole samanlaista vastuuta peruskarttojen suhteen.
- Muu sikko
Hirveetä tuhlausta. En antais tämmöselle tunarille ees ankkuri nappia.
- R-tisti
Älä huoli. Ei sitä tulla sinulta pyytämäänkään.
- jiijä häntä sitten
Jospa ruorimies olikin paskalla ja veskissä ei ole ikkunaa.
Montakohan kertaa olen tuonkin paikan ajanut ja ainoa navigointiväline siinä on silmät.
Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama255059Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644061Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve753625Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732698Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472483Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602358Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl772167Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272127- 1351664
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371525