Mitä kerrostalossa saa tehdä päivisin?

mikä se kohtuus on?

Täällä on ollut monia keskusteluja naapureiden järkyttävästä metelöinnistä ja musiikinsoitosta. On kiistelty siitä saako päivällä soittaa musiikkia kovempaa vai pitäisikö olla melkein yhtä hiljaa kuin yölläkin. Järjestyssäännöissä sanotaan että tarpeetonta meteliä ei saa tuottaa ja muutenkin on vältettävä metelin tuottamista. Nyt kuitenkin kiinnostaisi, mikä lasketaan tarpeettomaksi meteliksi? Saako kerrostalossa kutoa kangaspuilla mattoa kolmen aikaan iltapäivällä tunnin-pari tuntia (ei joka päivä), vai onko se tarpeetonta kiusaamista? Onko näistä mitään ennakkotapauksia että joku olisi ollut peräti käräjillä tämän takia?

90

6491

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laillista

      Saahan sitä remonttiakin tehdä ja porata päivällä,siitä se meteli vasta tuleekin.

      • musiikkia kaikille..

        Nämä päivävalittajat ovat juuri sitä porukkaa kun valvovat ja kolistelevat häiriten järjestyssääntöjä noudattavia asukkaita.

        Kun yöt on valvottu ja remuttu olisi luonnollisesti kiva nukkua aamusta iltapäivään, niin jaksaa ensi yönä meluta ja valvota 1h pidempään.

        Aloittaja on itse yömeluaja!


      • Pieleen meni
        musiikkia kaikille.. kirjoitti:

        Nämä päivävalittajat ovat juuri sitä porukkaa kun valvovat ja kolistelevat häiriten järjestyssääntöjä noudattavia asukkaita.

        Kun yöt on valvottu ja remuttu olisi luonnollisesti kiva nukkua aamusta iltapäivään, niin jaksaa ensi yönä meluta ja valvota 1h pidempään.

        Aloittaja on itse yömeluaja!

        "musiikkia kaikille...":

        Nyt meni kyllä arvaus täysin pieleen. Ehkä tuon aloituksen olisi voinut muotoilla niin että "saanko minä kutoa kangaspuilla päivisin". Minulla ei ole mitään päiväsaikaan tapahtuvaa melua vastaan mutta yömetelöinti häiritsee jostain syystä ;).

        Ei arvauksesi olisi voinut mennä enempää pieleen. Itse nukun yöt ja herään klo 8 aamulla, enkä todellakaan kolistele tai melua hiljaisuuden aikaan ja vältän sitä myös ennen.


    • mikä se kohtuus on?

      ^ Mutta remontti kuitenkin loppuu joskus? Harrastaminen ei, ellei nyt tyystin kielletä koko touhua..millä perustein harrastaminen voidaan kieltää kerrostaloasunnossa?

      • Näin on

        Voi-voi, remontti voi kestää vaikka kuinka kauan! Ei voi kukaan kieltää remontoimasta vaikka maailman tappiin saakka. Valitettavasti niin jotkut tekevät.


      • että näinnnn
        Näin on kirjoitti:

        Voi-voi, remontti voi kestää vaikka kuinka kauan! Ei voi kukaan kieltää remontoimasta vaikka maailman tappiin saakka. Valitettavasti niin jotkut tekevät.

        Joo kyllä minäki olen alkanut suhtautua kielteisesti näihin elämäntaparemontoijiin jotka aina asunnossaan jotain poraavat tai kihnuttavat.
        Lisäksi näitä remontteja kun tehdään kuka milloinkin ja missä asunnossa niin ne voivat jo siksikin muodostua jatkuvaluontoiseksi riesaksi.


    • jauza jauza muna

      ei saa:
      masturboida
      nauttia hetkestäkään
      hengittää

      esim näin.. sen sijaan naapuri saa katkerassa vihassaan soittaa musiikkia (häntä on loukattu verisesti). todellisuudessa kyseessä on kateus hyvännäköisyydestä

    • toimii...

      Älkää kuunnelko musiikkia,mitään ei saa tehdä, teippi suun eteen ja tulpat korviin silmäläpätkin vois auttaa!!

      • että näinnnn

        Se on kyllä syytä muistaa että se naapuri ei mitä todennäköisemmin halua kuunnella samaa musiikkia, ja juuri silloin kuin itse sitä kuuntelet, ei vaikka kuinka paljon jostain kappaleesta itse pitäisit.
        Lisäsksi vaikka kuinka hyvistäkin äänentoistosysteemeistä lähtevä saundi ei kuulu juuri muuta kuin häiritsevänä meluna seinien läpi kuultuna, ellei sinulla sitten ole kilowattien luokkaa olvia systeemejä. Tällöin kuitenkin saisit pian häädönkin jos niitä täysillä pitäisit.

        Minä itse yleensä kuuntelen nykyään aina jotain you-tuben favoriittilistaani tai jotain nettiradiota taustamusiikkina. Minulla on kuitenki omatekoiset audio-playback-systeeemini jotka olen suunnitellut ja tehnyt viimeiseen elektroniikan detaljiin. Ei tarvitse niin paljon volyymia laittaa, ja silti musiikki kuuluu liven tuntuisena. Näin siksi kun minulla on nämä overtone- ja kaikusysteemini. Muuten monona minä nämä annan systeemeihini mennä. Kyllä minä voisin kahtena tai steronakin laittaa kun minulla on kaksikin tällaista samanlaista systeemiä, mutta ei se ole lainkaan tarpeen kun minulla on nämä omat systeemini isoine raskasrakenteisine kaiutinbokseineen ja overtoneineen ja kaikuineen. Se on kuin livekonsertti olisi siellä yhdessä isossa boxissa.
        Minulla on tämä omatekoinen vahvistin sillatana ja siitä irtoaa kyllä tehojakin 10 ampeeria huippu 8 ohmiinkin, ja se tekee jo siis yhteen 8 ohmiseenkin kaiuttimeen 800 wattia. Arvaa pidänkö näitä paljon täysillä. On se melkoinen saundi näillä wateilla vaikkapa joku kitarasoolo purevine overtoneineen kaikuineen.


      • Hehheh!
        että näinnnn kirjoitti:

        Se on kyllä syytä muistaa että se naapuri ei mitä todennäköisemmin halua kuunnella samaa musiikkia, ja juuri silloin kuin itse sitä kuuntelet, ei vaikka kuinka paljon jostain kappaleesta itse pitäisit.
        Lisäsksi vaikka kuinka hyvistäkin äänentoistosysteemeistä lähtevä saundi ei kuulu juuri muuta kuin häiritsevänä meluna seinien läpi kuultuna, ellei sinulla sitten ole kilowattien luokkaa olvia systeemejä. Tällöin kuitenkin saisit pian häädönkin jos niitä täysillä pitäisit.

        Minä itse yleensä kuuntelen nykyään aina jotain you-tuben favoriittilistaani tai jotain nettiradiota taustamusiikkina. Minulla on kuitenki omatekoiset audio-playback-systeeemini jotka olen suunnitellut ja tehnyt viimeiseen elektroniikan detaljiin. Ei tarvitse niin paljon volyymia laittaa, ja silti musiikki kuuluu liven tuntuisena. Näin siksi kun minulla on nämä overtone- ja kaikusysteemini. Muuten monona minä nämä annan systeemeihini mennä. Kyllä minä voisin kahtena tai steronakin laittaa kun minulla on kaksikin tällaista samanlaista systeemiä, mutta ei se ole lainkaan tarpeen kun minulla on nämä omat systeemini isoine raskasrakenteisine kaiutinbokseineen ja overtoneineen ja kaikuineen. Se on kuin livekonsertti olisi siellä yhdessä isossa boxissa.
        Minulla on tämä omatekoinen vahvistin sillatana ja siitä irtoaa kyllä tehojakin 10 ampeeria huippu 8 ohmiinkin, ja se tekee jo siis yhteen 8 ohmiseenkin kaiuttimeen 800 wattia. Arvaa pidänkö näitä paljon täysillä. On se melkoinen saundi näillä wateilla vaikkapa joku kitarasoolo purevine overtoneineen kaikuineen.

        Vau! Olet siis hankkinut jopa amatöörivehkeet. Eihän tuollaisista lähde edes ääntä kunnolla. Toivottavasti saat kuitenkin häädön.


    • pkåkopkpo

      No jokainen voi omassa päässään miettiä mikä on tarpeellista melua ja tarpeetonta melua. Jos haluaa pianoaan pimputtaa niin siitä vaan. Sitäkin voi soittaa hiljaa myös. Kangaspuut on myös ok, ei se mitään haittaa kunhan ei yrittäjänä tee sitä jatkuvasti. Yks mikä ei oikein sovi kerrostaloon on nämä pelikonsoli tanssi pelit, siitä lähtee niin kova meteli että ei oo tosikaan, remontointikin kuulostaa mukavemmalta...

      • Hervantakin Kelpaisi

        Mua haittaa nykyisin TASAN yksi ääni;

        _K_A_N_T_A_-_A_S_T_U_M_I_N_E_N_

        Jos sen saa loppumaan, ni möykätkää niin paljon kuin huvittaa, muuten. Kunhan ei mitään kanta-astumiseen verrattavaakaan rakenteellista tai runkomelua. Se olisi TAIVAS juuri nyt.

        Noh, katotaan, oppiko naapuri mitään pienestä aamuprotestistani aikana, jolloin he ilmeisesti nukkuvat.


    • mikä se kohtuus on?

      Juu, mutta nämä vaikuttaa usein jakautuvan monenlaisiin mielipiteisiin. Mutta onko olemassa mitään ennakkotapauksia tämmöisistä että oltaisiin käräjillä määritelty mikä on kohtuus ja mikä ei? Vai meneekö kaikki aina mututuntumaan, kuka on mitäkin mieltä kohtuudesta..

    • -

      Turha mölinä ja ölinä on joka tapauksessa häiritsevää. Jos aiotte pitää kotibileitä niin menkää jonnekin kapakkaan riekkumaan. Kerrostalossa on muitakin asukkaita!

      • vituttaa tollaiset

        Onkomuitakin asukkaita ,voi voi sentään paa tulpat korvaan ja Kyrpä suuhun.


      • hys hys

        Mielestäni voisi päivittää nää järjestyssäännöt.Meitä on eri kansallisuuksia nykyisin kerrostaloissa nyös ,ei sekään nyt normaalia ole, että pitäisi elää,ettei saa mitään kuulua mistään.Nehän ne kuuluu hoitoon jotka valitaa ,musiikin kuuntelusta(voi olla talon äänieristeissä vika,tai on pilkun .......menkää nyt ääni valitajat itseenne välillä.


      • Shhhhh
        vituttaa tollaiset kirjoitti:

        Onkomuitakin asukkaita ,voi voi sentään paa tulpat korvaan ja Kyrpä suuhun.

        Toivon todella että saat joskus sellaisen naapurin joka häiritsee Sinua niin että ymmärrät millainen helvetti meluava naapuri voi tosiasiassa olla. Jouduin asumaan kahdeksan kuukautta mielenterveyspotilaan alapuolella ja luoja millainen helvetti se oli. Hän soitti musiikkia aamu kymmenestä ilta kymmeneen niin lujalla että itse en pystynyt kuuntelemaan radiota, katsomaan telvisiota tai lukemaan. Ylipäätänsä asuminen siellä oli kidutusta. Ovia paiskottiin, käytävässä tapeltiin, poliisit kävivät usein etsimässä "asiakkaitaan" Musiikki soi niin kovaa että niistä sinun apuvälineistä tulpistakaan ei ollut apua. Jouduin muuttamaan itse pois, koska tämän jo 10v. taloa terrorisoineen häätämiseksi olisi jouduttu menemään oikeuteen ja sitähän kaupunki ei halunut, ei sen puolen minäkään. Joten muutin ja olen nyt melko tyytyväinen.Mua vaan pännii tuollaiset reaktiot kuin että muuta maalle tai pistä tulpat korviin. Sellainen joka ei ole koskaan joutunut omassa kotonaan pelkäämään tai ahdistumaan ei tiedä mitä kommetoidessaan tekee. Niinpä, seuraavan kerran kun näen tähdenlennon, en toivo elämääni rakkautta enkä rahaa, vaan toivon että Sinä saat uuden ja mukavan naapurin josta voit sitten kotonasi nauttia ne tulpat korvissa.


      • okt
        Shhhhh kirjoitti:

        Toivon todella että saat joskus sellaisen naapurin joka häiritsee Sinua niin että ymmärrät millainen helvetti meluava naapuri voi tosiasiassa olla. Jouduin asumaan kahdeksan kuukautta mielenterveyspotilaan alapuolella ja luoja millainen helvetti se oli. Hän soitti musiikkia aamu kymmenestä ilta kymmeneen niin lujalla että itse en pystynyt kuuntelemaan radiota, katsomaan telvisiota tai lukemaan. Ylipäätänsä asuminen siellä oli kidutusta. Ovia paiskottiin, käytävässä tapeltiin, poliisit kävivät usein etsimässä "asiakkaitaan" Musiikki soi niin kovaa että niistä sinun apuvälineistä tulpistakaan ei ollut apua. Jouduin muuttamaan itse pois, koska tämän jo 10v. taloa terrorisoineen häätämiseksi olisi jouduttu menemään oikeuteen ja sitähän kaupunki ei halunut, ei sen puolen minäkään. Joten muutin ja olen nyt melko tyytyväinen.Mua vaan pännii tuollaiset reaktiot kuin että muuta maalle tai pistä tulpat korviin. Sellainen joka ei ole koskaan joutunut omassa kotonaan pelkäämään tai ahdistumaan ei tiedä mitä kommetoidessaan tekee. Niinpä, seuraavan kerran kun näen tähdenlennon, en toivo elämääni rakkautta enkä rahaa, vaan toivon että Sinä saat uuden ja mukavan naapurin josta voit sitten kotonasi nauttia ne tulpat korvissa.

        Juurikin näin. Turhaa hölinää ainainen muuta-pois-jos-et-kestä-puhe.
        Vasta sitten tietää kun on kokenut. Eikä valittaminen isännöitsijällekään mitään auta, ei myöskään puhe, edes ystävällinen sellainen. Itsekin muutin lopulta pois kun en enää jaksanut eikä yhtiön hallitus tai muutkaan asukkaat tehneet mitään, hyssyttelivät vaan ja rapussa päivittelivät meteliä.
        Onneksi nyt omakotitalo, ei hullut möykkää, tappele, soita musaa tai ovikelloa keskellä yötä.


      • Shhhhh
        okt kirjoitti:

        Juurikin näin. Turhaa hölinää ainainen muuta-pois-jos-et-kestä-puhe.
        Vasta sitten tietää kun on kokenut. Eikä valittaminen isännöitsijällekään mitään auta, ei myöskään puhe, edes ystävällinen sellainen. Itsekin muutin lopulta pois kun en enää jaksanut eikä yhtiön hallitus tai muutkaan asukkaat tehneet mitään, hyssyttelivät vaan ja rapussa päivittelivät meteliä.
        Onneksi nyt omakotitalo, ei hullut möykkää, tappele, soita musaa tai ovikelloa keskellä yötä.

        Olen iloinen puolestasi Kunpa itsekin joskus pääsisin omakotitaloon asumaan. Kerrostalossa asuminen on vaan pakkotilanne tällä hetkellä kun varaa ei vaan yksinkertaisesti muuhun vaihtoehtoon ole.


      • Hervantakin Kelpaisi

        Kyllä mun mielestäni saa pileitä joskus pitää, kunhan se ei ole jatkuvaa.

        Noh, olen hämmästyttävän 'tolerant' nykyisin kaikelle muulle, kuiin kanta-astumiselle, joka on maailmankaikkeuden hirvittävin ja sieluarepivin ääni.

        Minulla on uusi naapuri, joka on laittanut lapun ilmoitustaululle, että heillä on pileet tiettynä päivänä. Tämä lappu oli laitetty hyvissä ajoin, eli monta päivää sitten.

        Tämä on fiksu käytäntö, se antaa naapureille aikaa reagoida ja vastata tuohon ilmoitukseen, ja lain mukaan, jos ilmoitukseen ei vastata, se on myöntymisen merkki (vaiteliaisuus on myöntymisen merkki hyvin monessa merkityksessä, mutta myös lain mukaan).

        Eli jos lähetän sullen kirjeen, jossa väitän, että olet minulle 50 euroa velkaa, etkä vastaa siihen, niin voin tulla hakemaan sen 50 euroa parin viikon päästä (olettaen, että olen antanut sen verran aikaa kirjeessä). Ja jos et maksa, voin laillisesti tulla poliisien kera vaatimaan saataviani, ja jos et maksa, joudut putkaan varkaudesta.

        Mutta jos huomioit viestini ja vastaat siihen, esimerkiksi: "Suksi kuuseen, en minä ole sinulle mitään velkaa", enkä voi todistaa toisin, silloin ei tietenkään tarvitse maksaa pennostakaan.

        Se on hieman kummallista, mutta tuolla tavalla voi tavallaan hankkia asukkaiden suostumuksen ja myöntymisen bileille, eikä kukaan voi sitten valittaa itse bileiden aikana, koska ovat itse suostuneeet niihin (olemalla vastaamatta viestiin).

        Joka tapauksessa fiksu käytäntö, ja oikein ODOTAN niitä pippaloita, jotta saa vaihtelua tuolle hermojarepivän hélvetilliselle yläkerta-kanta-astumis-jynkytykselle ja rynkytykselle.


    • mikä se kohtuus on?

      No sitäpä minäkin että jos on valinnut kerrostaloasunnon kodikseen niin eikö pitäisi hyväksyä että jotain ääniä voi kuulua? Itellä ei ongelmaa kerrostaloäänistä koska olen sen hyväksynyt. Jotkut kai odottavat että koko talon pitää olla ihan hiljaa. Eniten harmittaa se että valittajanaapurit eivät itse tajua tuottavansa yhtä lailla meteliä. Muitten pitäs olla hiljaa mutta ite saavat tuottaa ääntä. Epätasavertaista. Ikinä ei pidetä mitään ylimääräistä ölinää, ei bileitä ei mitään. Heti kun kuuluu kerrankin jotain kolinaa niin se on sit siinä.

      • yläkerrasta vaan

        Niin,mikä se kohtuus on,kuka sen hinnoittelee?
        Mun uusi alakerran akka pitää tv:tä täysillä,tänäänkin jo klo 15.00 saakka ja yleensä sahaa ääntä suurelle,pienelle jne.

        Huomautin nätisti ja sain haukkumakirjeen ja uhkauksen.Heti alkuun jo huuteli pihaltaan että olen kiusannut?
        Olimme toisen naapurin kans ihmeissämme että miten? Olen melkein koko kesän pois mökilläni,käyn vain kotona ja en taatusti ikinä ole aiheuttanut kenellekkään naapureille koskaan mitään haittaa,päinvastoin.

        Heti muutenkin huomasin et ihme eukko taitaa olla muutenkin.Mut ihan kuin kiusais tahallaan,yöllä sentään on hiljaa,taitaa sammua ajoissa....


      • Esterin perce

        "valinnut kerrostalon"? ootkos vit-tuvie tosissas?

        Kaikilla ei vaan löydy massia asua omakotitalossa.. kuka vi.ttu muuten jossain äänieristämättömässa ihmisensäilytysboksissa jaksaisi muhia..


    • mikä se kohtuus on?

      ^ Kannattaiskohan tuossa tapauksessa ottaa jo isännöitsijään yhteyttä? Ei kai kenenkään tarvitse uhkailuja kuunnella saati lukea. Ei taida ihan kaikki ruuvit olla paikallaan jos ei asiallisesti pysty keskustelemaan haukkumatta.

      Lisäksi tuo telkkarin kanssa pelailu kuulostaa enemmän kyllä ihan turhalta mekkaloinnilta ja kiusaamiselta. Ei kai kenenkään harrastuksena voi olla telkkarin kanssa leikkiminen, vai säveltääkö se telkkarilla?

    • mk

      Esim. Jossain kerrostalossa asui konserttipienisti ja soitti noin 6-8 tuntia niin se kiellettiin ja sopiva määrä olisi 2-4h ja ajatelkaa jos talossanne asuu vuorotyöläisiä jotka ovat olleet yön töissä niin ei se musiikki päivälläkään saa hirveästi naapuriin kuulua ja niin edelleen. Normaalit a´rkiaskareiden äänet saa kuulua. Itse asuin aikaan vuosaaressa kerrostalossa niin siellä oli maton tapaaminen kielletty ja sitä sai tehdä klo 13-15 välillä ja se johtui juuri siit äkun talossa asui henkilöitä jotka tekivät vuorotyötä. Onneksi asun rivarissa ja on asuntojen välissä tuplaseinä niin ei kuulu naapurista mitään meteliä seinän läpi.
      Kerrostaloasuminen vaatii määrätynlaista sopeutumista niin on mukava asua mutta kun niihin sattuu aina niitä valittajia jotka valittavat valittamisen vuoksi.

    • ei kerrostaloon

      tämä asumis muoto niin perseestä ei mitään järkeä valittaa kun itse sinne on mennyt ! hissit kolisee ja humisee yöllä mitäs teet se on sellasta kun tollaseen yhteisöasuntolaan menee ken lähtee sen kestäköön

    • hkhknk.nj.

      Ei kaikissa kaupungeissa ole muita kuin kerrostaloja! Ei ole valinnanvaraa.

      Ota yhteys isännöitsijään, jos on kangaspuiden pauketta. Sellainen kuuluisi varmaan vähän muualle kuin kerrostaloon...

    • lool

      Mikään laki ei kiellä idioottia ostamasta asuntoa vierestäsi. Ikävä kyllä maailma on täynnä ääliöitä ja joku heistä saattaa tulla asumaan sinun viereesi. Talot pitäisi rakentaa idioottikestävällä äänieristyksellä mutta kun ei rakenneta.

      Juuri näitä ajattelukyvyttömiä tai käytöstavattomia ihmisiä varten laaditaan taloihin järjestyssääntöjä, joita nämä tyypit sitten lukevat tyyliin : "Hiljaisuus 22-7. Eli kaikkina muina aikoina saa möykätä kuin mielipuoli" Sitähän se tarkoittaa....

      Taloilla on omat järjestyssääntönsä ja niihin kannattaa osakeyhtiön kokouksissa panostaa, että se kaikkein isoinkin idiootti talossa tajuaa, että ei ole ok muiden kotirauhaa kohtaan soittaa stereoita nupit kaakossa, loikkia puukengät jalassa, harrastaa aerobiccia ja sählyä naapurin pään päällä, antaa kakaroitten huutaa ja kiljua ja pomppia tasakäpälää klo 7-21 nonstop jne...

      On olemassa järjestyssääntöjen lisäksi myös lakeja ja asetuksia. Kerrostaloissa ei mihinkään vuorokauden aikaan saa elää naapureita häiritsevällä tavalla. Osaketaloistahan näitä idiootteja ei saa ulos mitenkään.

      • hyvä kirjotus

        Totta joka sana!! En olisi itse paremmin osannut asiaa ilmaista!


    • Mikä se kohtuus on?

      Onko siis niin, että jos jotain naapuria häiritsee vaikka toisen äänekäs kävely, tämän äänekkään kävelijän kävely voidaan kieltää, antaa varoitus/häätö? Jos ei kerta saa tehdä mitään mikä mahdollisesti häiritsee muita naapureita. Jos jonkun naapurin tupakointi häiritsee, sitä ei saa tehdä?

      Sitäkään en ymmärrä, että on tasan kaksi vaihtoehtoa: ihmiset jotka viettävät aikaansa "kuoleman"hiljaa ja ihmiset jotka ovat hiljaa vain klo 22-7 ja muutoin elämöivät kuin sekopäät. Eli tästä väliltä ei ole mitään? Joko metelöi kuin sekopää tai sitten hipsii sukkiensa kanssa ääneti.

      • Kanta-astujan uhri

        Mitä ei pidä paikkaansa.

        Itse olin melkein käräjillä kun valitin isännöitsijälle aivan järkyttävästä kantapääkävelystä yläpuolella jopa öisin.
        Isännöitsijä sanoi ettei saa puuttua ihmisten kävelyyn kuuluu normaaliin elämiseen.
        Lapsetkin saivat tämän isännöitsijän mukaan potkia palloa sisällä.

        Tässä minusta onkin aika moinen epäkohta. Joku voi jytistää koko taloa kävelyllään milloin tahansa ja hiljainen ihminen joka pitää 1 bileet vuodessa voi saada siitä heti varoituksen.


      • Jysky tulee
        Kanta-astujan uhri kirjoitti:

        Mitä ei pidä paikkaansa.

        Itse olin melkein käräjillä kun valitin isännöitsijälle aivan järkyttävästä kantapääkävelystä yläpuolella jopa öisin.
        Isännöitsijä sanoi ettei saa puuttua ihmisten kävelyyn kuuluu normaaliin elämiseen.
        Lapsetkin saivat tämän isännöitsijän mukaan potkia palloa sisällä.

        Tässä minusta onkin aika moinen epäkohta. Joku voi jytistää koko taloa kävelyllään milloin tahansa ja hiljainen ihminen joka pitää 1 bileet vuodessa voi saada siitä heti varoituksen.

        Voisi vaikka nauraa tuolle kanta-astumiselle, jollei tietäisi että sellaisia kävellä jyttyyttäjiä todella on olemassa, että se on aivan poikkeuksellista ja häiritsevääkin. Jotkut eivät pysty kävelemään kahta metriä ilman jalkojen kovaa hakkaamista maahan, onko se sitten tomeruutta vai mitä, en ole varma.

        Kyllä on rakentaminen ollut huonolla tolalla, ja onko sitten vieläkin, mutta täydellistä piittaamattomuutta ihmisten yksityisyydestä oli ainakin ennen, vain rahastus mielessä tehtin kerrostaloja puuttellisilla ääni-ja lämmönerityksillä.


      • Toistuvaa
        Kanta-astujan uhri kirjoitti:

        Mitä ei pidä paikkaansa.

        Itse olin melkein käräjillä kun valitin isännöitsijälle aivan järkyttävästä kantapääkävelystä yläpuolella jopa öisin.
        Isännöitsijä sanoi ettei saa puuttua ihmisten kävelyyn kuuluu normaaliin elämiseen.
        Lapsetkin saivat tämän isännöitsijän mukaan potkia palloa sisällä.

        Tässä minusta onkin aika moinen epäkohta. Joku voi jytistää koko taloa kävelyllään milloin tahansa ja hiljainen ihminen joka pitää 1 bileet vuodessa voi saada siitä heti varoituksen.

        Kyllähän tuo on väärin että musiikkiiin ja bileisiin suhtaudutaan eri tavalla kuin lapsiin tai tömistelyyn.
        Meteli ei saa olla joka päiväistä tai edes joka vikkoista.


    • MitäIhmettä43

      Tässä olisi ehdotus valtiolle. Jos esim lapsiperheet eivät ole sopivia kerrostaloon/rivitaloon niin valtio antaa takauksen kohtuulliseen asuntolainaan. Ei lapsiperheitä voi kadullekkaan heittää.

    • huhhu666

      Meillä taas naapurissa lapsi perhe, joka valittaa meiltä kuuluvista äänistä. Ja rivitalosta kyse. Ääniä mm. musiikki, jota emme tosiaan huudata kovalla tai yötä päivää vaan viikonloppuisin hieman normaalia kovemmalla, max tunnin verran??

    • cxvcxvcxvfsd

      Jos on mahdollista, kannattaa käydä kuuntelemassa siellä naapurin asunnossa miltä oma musiikki sinne kuulostaa.

      Tuo sopiva äänenvoimakkuus riippuu asunnon äänieristyksestä ja kaiuttimien sijainnista asunnossa. Esimerkiksi kaiuttimet voi siirtää mahdollisimman kauas naapurin makuuhuoneesta, jolloin niistä ei ole niin herkästi haittaa. Kannattaa myös hankkia laadukkaat kuulokkeet, joilla voi kuunnella niin kovaa kuin pää kestää.

    • täyspäinen53202

      >mikä se kohtuus on?

      Käytä ihan omaa järkeäsi, aloittaja. Sillä pärjää muutenkin elämässä pitkälle.

      Ei tarvi olla juristi, eikä edes lain tuntija, kun käyttää normaalia järkeään elämässään.

      Itse olen eri kerrostaloissa pärjännyt jo yli 20 vuotta ilman yhtään valitusta, ihan sillä että minun oma pääni sanoo kyllä miten toiset ihmiset otetaan huomioon. Ja kyllä, kuuntelen myös musiikkia ja katson televisiota, enkä todellakaan käytä vain kuulokkeita.........

    • kunpa olis varaa...

      Mutta millä ottaa huomioon toiset, jos mikään ei riitä eli pitäisi leikkiä kuollutta? Jos yrittää tulla vastaan mutta mikään ei ole tarpeeksi?

      Olen yrittänyt käyttää järkeä mutta mitä sitten jos vastapuolen odotukset ovat järjettömiä.

      Kunpa vaan olisi varaa muuttaa parempaan, muuttaisin heti. Ei vaan ole valinnanvaraa missä asua. Miksei valtio voisi avustaa tai perustaa perinneyhteisöä, jossa myös perinteiset käsityöt kuten nikkarointi ja kudonta olisivat sallittuja ja hyväksyttyjä?

      Jotenkin hullua ettei ole varaa ilmaiseen harrastukseen.

    • Näin meillä

      Meidän talossa eläkeläispariskunta saa takoa vessan putkiin ja kattoon säännöllisesti, kun naapuri on wc:ssä/suihkussa (tämä on ihan jokapäiväistä). Samoin he saavat suurta tyydytystä kesällä napsutellessaan parvekkeen kaiteeseen aina kun olen omalla parvekkeellani. Vastapäisen talon asukkaatkin tuijottavat ikkunoistaan ja pihaltaan omalle parvekkeelleni päin niin kuin MINÄ olisin se joka naputtaa kaidetta!! Ja tätähän on jatkunut niin kauan kun eläkeläiset ovat täällä asuneet (3 v), mutta totta VITUSSAHAN ELÄKELÄISET saavat tehdä mitä haluavat. Sehän on nykyajan meininki, että HULLUUS KUNNIAAN!!

    • Möykkäääää

      Itsekin tykkään kutoa kangaspuilla,mutta ei tulisi mieleenkään kutoa kerrostaloasunnossa tai rivitalossakaan.Paitsi sellaisilla pienillä,pöydällä pidettävillä.Niin metsä vastaa,kuin sinne huutaa.

    • #

      Ei pitäisi olla kovin vaikeaa tajuta mikä kerrostaloissa on sopivaa mikä ei. Hyvä on aluksi lukaista ne järjestyssäännöt. Joissakin taloissa ne saattavat olla niin vanhan näköisellä räntillä että tulee mieleen etteivät voi olla enää voimassa. Kyllä ovat.

      Musiikkia ei saa soittaa niin kova ettänaapuriin kuuluu, päivälläkään.

      Piano ei sovi kerrostaloon kuin ehkä koristeeksi. Sähköpiano ja kuulokkeet hankintaan jos tahtoo pimputella.

      Miettikää itse lisää.

      Maailmassa on paljon paikkoja jossa voi metelöidä, mutta kerrostalot eivät ole niitä paikkoja. Muuttakoon korpeen ketkä eivät kykene elämään kaupukimaisesti.

      • JUU EI

        "Musiikkia ei saa soittaa niin kova ettänaapuriin kuuluu, päivälläkään."

        Naurettavaa, kun meillä kuuluu seinän läpi puheäänetkin. Eli ei saisi siis soittaa musiikkia ollenkaan tai puhua muuten kuin kuiskaten -kotiko??


    • kiou0987

      Eikös jokaisella ole Suomessa vapaa oikeus elää ja tehdä mitä haluaa
      kodissaan , mitä menette asumaan vanhoihin kerrostaloihin missä kuuluu yskiminenkin .. Missään laissa ei kielletä ihmistä olemaan kodissaan tekemättä mitä haluaa , sen ymmärtää että yöllä pitää olla hiljaisuus, mutta kyllä ihmiset saavat kotonaan tehdä mitä haluavat ei sitä kukaaan kiellä . Oma valinta

      • _kerrost.asuk.

        Uudet talot ne vasta huonosti eristettyjä onkin...


    • Huomaavaisuutta!

      Mitä vaan, kunhan se ei kohtuuttomasti haittaa naapureita. Toisten kotirauhan häiritseminen on kielletty järjestyslailla. Jos tarvitsee kuitenkin tehdä jotain, mistä aiheutuu kohtuutonta meteliä, niin siitä voi ilmoittaa naapureille joko henk.koht. tai esim. ilmoitustaululla, vaikkapa mistä melu aiheutuu ja kauanko se kestää.

    • liisteritnenään

      rauha asukkaille!! vuorotyö,pienet lapset ,vanhukset...mattopuut kerhotilaan .remontit ilmoitettakoon käytävällä ajanjakso selkeästi mainiten.koirat ym.lemmikit koulutettava hiljaisiksi.

      • liisteritnenään

        niin vielä ne per....kakarat kuriin ketkä käy rimpauttelemassa ovikelloa ja juoksevat rappukäytävä rumisten karkuun.


    • 123456789...........

      Miksi aina kanta-astujat asuvat muualla kuin lakerrassa?

      • Tampereen Hanu

        Kyllä kerrostalossa saa elää ihan omaa elämäänsä.Lapset saavat leikkiä ja ääntäkin niistä saa tulla.Kävellä voi aivan normaalisti.Juhlat saa järjetää ja niistä saa ääntäkin tulla.Hyvä on ottaa naapurit huomioon ja hiljentää ääntä klo 22,00,niin lapsista kuin juhlijoistakin.Jos kerran juhlat venähtää,oli uusivuosi tai omat synttärit,niin sekin on osa elämää ja tämä juhlijalle suotakoon.Jos vuorotyöstä saapuu likaisen klo 02.00 niin suihkussa saa käydä,paskaisena ei omassa kodissa täydy lakanoiden väliin käydä.Suihkussa voi kuitenkin yöllä olla laulamatta...Elämä on elämää,ei mykkäelokuvaa niinkuin jotkut kuvittelevat.Nämä kaikki ovat oikeuden päätöksiä valitusten syyt voi jokainen arvata.Ja muuten,naapuria voi myös tervehtiä ja pyytää joskus vaikka kahville.....Tämä oli kyllä ihan oma mielipiteeni.....Taloyhtiöiden säännöt eivät,ovatpa miten virallisia tahansa, ohita Suomen lakia


      • hipsutin
        Tampereen Hanu kirjoitti:

        Kyllä kerrostalossa saa elää ihan omaa elämäänsä.Lapset saavat leikkiä ja ääntäkin niistä saa tulla.Kävellä voi aivan normaalisti.Juhlat saa järjetää ja niistä saa ääntäkin tulla.Hyvä on ottaa naapurit huomioon ja hiljentää ääntä klo 22,00,niin lapsista kuin juhlijoistakin.Jos kerran juhlat venähtää,oli uusivuosi tai omat synttärit,niin sekin on osa elämää ja tämä juhlijalle suotakoon.Jos vuorotyöstä saapuu likaisen klo 02.00 niin suihkussa saa käydä,paskaisena ei omassa kodissa täydy lakanoiden väliin käydä.Suihkussa voi kuitenkin yöllä olla laulamatta...Elämä on elämää,ei mykkäelokuvaa niinkuin jotkut kuvittelevat.Nämä kaikki ovat oikeuden päätöksiä valitusten syyt voi jokainen arvata.Ja muuten,naapuria voi myös tervehtiä ja pyytää joskus vaikka kahville.....Tämä oli kyllä ihan oma mielipiteeni.....Taloyhtiöiden säännöt eivät,ovatpa miten virallisia tahansa, ohita Suomen lakia

        No mutta ei se ihan niinkään mene että voi tehdä mitä vain naapureita häiritsevää, kuten bilettää yömyöhällä. En ole itse valittanut naapureistani, mutta kylläpä on ottanut aivoon kun naapurista kuuluu bilehuutoa puoli viiteen asti aamulla tai kun yläkertaan muutti lapsiperhe, siellä kolistellaan ilmeisesti leluilla ja juostaan ja potkitaan palloa sekä siellä asuu kanta-astuja. (ihmettelen kuka ei osaa kävellä edes normaalisti?)

        Sinänsä hassuimpia ovat ne bilenaapurit, jotka laittelevat lappujaan ilmoitustauluille että pitävät pippalot ja voi hieman kuulua ääntä, mutta jatkavat ajoissa sitten baareihin. Se lapun laittaminen kun ei ole mikään lupa häiritä naapureita ja jos ei häiritä, ei tarvitse pippaloista ilmoittaa. Se vaan että jos talossa on useampi asunto ja jokainen juhlisi vaikkapa kerran kuussa, niin eipä niitä hiljaisia viikonloppuja sitten jäisikään...

        Että voi sitä ottaa ne naapurit huomioon vaikka normaalia elämää eläisikin. Esimerkiksi bilettää voi baareissakin sekä lapset voi opettaa leikkimään normaalisti, ei tarvitse huutaa ja kolistella kuin heikkopäinen. Tosiaan kun on niitä vuorotyöläisiäkin joiden on myös pystyttävä elämään kodissaan rauhassa.


      • naapuri-65
        hipsutin kirjoitti:

        No mutta ei se ihan niinkään mene että voi tehdä mitä vain naapureita häiritsevää, kuten bilettää yömyöhällä. En ole itse valittanut naapureistani, mutta kylläpä on ottanut aivoon kun naapurista kuuluu bilehuutoa puoli viiteen asti aamulla tai kun yläkertaan muutti lapsiperhe, siellä kolistellaan ilmeisesti leluilla ja juostaan ja potkitaan palloa sekä siellä asuu kanta-astuja. (ihmettelen kuka ei osaa kävellä edes normaalisti?)

        Sinänsä hassuimpia ovat ne bilenaapurit, jotka laittelevat lappujaan ilmoitustauluille että pitävät pippalot ja voi hieman kuulua ääntä, mutta jatkavat ajoissa sitten baareihin. Se lapun laittaminen kun ei ole mikään lupa häiritä naapureita ja jos ei häiritä, ei tarvitse pippaloista ilmoittaa. Se vaan että jos talossa on useampi asunto ja jokainen juhlisi vaikkapa kerran kuussa, niin eipä niitä hiljaisia viikonloppuja sitten jäisikään...

        Että voi sitä ottaa ne naapurit huomioon vaikka normaalia elämää eläisikin. Esimerkiksi bilettää voi baareissakin sekä lapset voi opettaa leikkimään normaalisti, ei tarvitse huutaa ja kolistella kuin heikkopäinen. Tosiaan kun on niitä vuorotyöläisiäkin joiden on myös pystyttävä elämään kodissaan rauhassa.

        " (ihmettelen kuka ei osaa kävellä edes normaalisti?) "

        Ihmetteletkö paljonkin asioita joille ei ehkä mahda mitään? Kävikö kertaakaan mielessä että joillain saattaa olla ties mitä keskushermostoon liittyviä ongelmia jotka vaikeuttavat kävelyä? Voi myös olla että jotkut eivät oppineet kävelemään ''kunnolla'' lapsena tms.

        Kaikki häiritsevä ääni ja käytös naapurista ei ole tahallista. Yleensä on, muttei välttämättä...joten ennakkoluulot hittoon.

        Eräs iäkkäämpi rouva naapurista joka muutti pois vuosia sitten sai valituksia ''liian äänekkäästä seksistä'' , mutta hänellä olikin tapana saada suonenvetoja pohkeeseensa ja sen takia heräsi huutaen kipuun. Näin hän mulle kertoi kun törmättiin matkalla kotiin ja juteltiin siinä samalla.


    • Ei enää rivitaloon

      Niin ei kukaan täysjärkinen asukaan Suomessa, vaan on loma-asunto ulkomailla mm. terveydenhoidollisista syistä, muualla ei juoruta selän takana, rivitalot pahimpia

    • #

      Ai saa tehdä mitä haluaa. Noinkohan...mullaki puu- ja metallitöitä harrasteena niin voisi tulla sanomista naapureilta jos kotonani rupeisin niitäharrastamaan. Ja vitun karaokelaitteet kieltoon. Kauhulla ootan koska taas perjantain kunniaksi kajahtaa. Ja ite pitäs olla seka huomenna että sunnuntaina klo 7 aamulla pirteänä töissä. Eli meiluusti olisin klo 22 jo unessa. Mutta sillon useasti nää saa tehdä mitä haluaa-tyypit vasta avaa ääntä.

      • Tmapereen Hanu

        Puu ja metallitöitäkin saa kotonaan tehdä.Lovileikkauksia lautaan,saapasrenkiinkin saa ruuvit ruuvata,päivällä taltalla nakuttaa ja naksuttaa.Sähkösahalla saat päivällä metallilevystä (keittiön tiskipöytä on hyvä) lusikkauistimen aihion leikata ja sitä hioa.Juottaa saat metallikuvoita lautasiin tai juottamalla tinata kauniita esineitä.Kelohonkaa et saa kuitenkaan moottorisahalla kotonasi lähteä karhuksi muotoilemaan.Teollisuussorvilla et edes päivällä saa lähteä ratakiskoa työstämään.Näin kohtuuton on Suomen laki.Kuntopyörällä saat asunnossasi polkea läpi yön,muttet mopolla saa ajaa yhtään.Epäkohta tämäkin.
        Mitäpä jos koittaisit äänestämällä vaikuttaa.Eduskuntaan varmasti läpi menee mies tahi nainen,jolla elämästä on samanlaiset arvot kuin sinulla.


    • korpikuuseen vaan

      No ei saletisti voi kerrostalossa tehdä niin kuin itse haluaa. Siellä on huom. kaikkia koskevat säännöt jotka jokaisen otettava huomioon. Jos tuntuu mahdottomalta niin ei kun terve menoa sinne missä ei muita asu. Niin helppoa se on, että heikun keikun ja menoksi.

      • Tampereen Hanu

        Edelliset esimerkit on ihan oikeudenkäynneistä lainattuja.Suomen laki takaa ja antaa hyvin laajat oikeudet kansalaisilleen elää olla miten itse parhaaksi näkee.Kohtuuttomuuksiin ei pidä mennä,mutta kaikkea ei voi kieltääkkään.Ääni on osa elämää.Äänetöntä maailmaa ei missään ole.Rikkumaton hiljaisuus on hieno asia.Kerrostaloelämisessä ei edes oikeus pidä tuota vaadetta järkevä tai mahdollisena.Jos jonkun elämän sisältö on ristisanatehtävät se hänelle suotakoon.Jos joku haluaa kuulla kuinka Jaakko Ryhäsen basso raikaa siihen hänellä on oikeus.Ei Jaakkoa kuitenkaan tarvi täysillä klo 04.30 kuunnella.Ja hiiskumaton rauha meillä kuitenkin kaikilla on edessä.Kyllä tulee aika,kun naapuri ei melua , soita radiota tai tv:tä ,vaan hiirenhiljaa hiiskumatta paikallaan makaa,Iänkaikkisesta iänkaikkiseen.Mutta siihen saakka,kunnes aika meidät jättää,ukkonen jyrisee,tuuli lehtiä havisuttaa,aallot rantaan lyö ja pikkulapsen itkustä ääntä lähtee....Vaikka me ne "taloyhtiön järjestyssäännöissä kieltäisimme".....Ja rakastellakkin saa,niin paljon kuin lanteista irtoo.....Eihän sitäkään nyt tarvi rappukäytävässä toimittaa........Tosin,hissi.....Minuakin kiihdyttää...


    • #

      Ja noista karaokelaitteista ja mitä wii-pelejä ne on mitä jyskäävät. Turpaan vedän jos joku päin naamaa kehottaa muuttamaan muualle jos niistä valitan. Oon asunu samassa talossa 80-luvulta asti, siis ennen noita nykyään niin suosittuja harrasteita. 80-luvulla talossa asui työssäkäyviä kunnon kaupunkilaisia ja rauhallista oli.

      Lapsista en ole valittanut nyt enkä muulloin mutta huomioin seuraavaa. 80-luvulla talossa oli huomattavasti enemmän lapsia kuin nyt. Nyt ei ole kuin pari, mutta meteliä pitävät enemmän kuin 80-luvun suuret lapsikatraat. Kertonee jostain tai sitten ei.

      • kertoo paljonkin

        Silloin lapset leikkivät paljon ulkona, nykyään paukuttaa sisällä kaiken maailman vitkuttimien kanssa. Yläkerrassani asuu apina jolla on pieni kakara eikä koskaan edes kesällä vie sitä ulos vaan antaa paukuttaa ja jyskyttää koko päivän sisällä. Käsittämätöntä. Minun vanhemmat veivät minua ulos jopa monestikin päivässä ja purin energiani siellä eikä vanhempani muutenkaan olisi antaneet minun riehua sillä tavalla kerrostalossa.


      • kertoo paljonkin
        kertoo paljonkin kirjoitti:

        Silloin lapset leikkivät paljon ulkona, nykyään paukuttaa sisällä kaiken maailman vitkuttimien kanssa. Yläkerrassani asuu apina jolla on pieni kakara eikä koskaan edes kesällä vie sitä ulos vaan antaa paukuttaa ja jyskyttää koko päivän sisällä. Käsittämätöntä. Minun vanhemmat veivät minua ulos jopa monestikin päivässä ja purin energiani siellä eikä vanhempani muutenkaan olisi antaneet minun riehua sillä tavalla kerrostalossa.

        Niin ja olen itse syntynyt 80-luvun alkupuolella.


    • 0+O0+I JINN

      PANNA PANNA JA PANNA KOVAÄÄNISESTI TYHMÄ KYSYMYS ;)

    • gfhgggggfjfs

      Ens kerran kun ostan asutoa en tee kauppoja enkä tarjoustakaan ennekuin olen tavannut senhetkisen omistajan.Haluan kysyä siltä muutaman asian ensin aj jos valehtelee niin kauppa voidaan purkaa siksi..
      Esim jos kerrostalo niin asuuko yläkerrassa"kanta-astuja"joka haittaa elämääsi.ja yleensäkin naapureista..

    • scud

      voi vittu että te suomalaiset ihmiset ootte tyhmiä ,katkeria kateellisia paskahousuja teitä ei kiinnosta kuin muitten ihmisten kyttääminen ja juoruilu ja pilkun nussiminen jos kerrostalossa ei saa elää omaa elämää niin kuin haluaa toki ymmärrän säännöt ja toisten huomioon ottamisen sehän on selvä minä ainakin piikkaan ,rälläköin nussin silloin kun sen aika on vituttaa pihapoliisit kyttäävät mummot ja akkamaiset miehet suuri kunnia meidän nuorisolle joista suurin osa on fiksuja ja hyvä käytöksisiä antakaa ihmisten elää eikä olla vittu nio iän ikuiset narisijat ja kitisijät pitäis viedä raatteeen tiellle uudestaan talikot kädessä ja jättää sinne

      • Röhnärane

        Sepä tässä onkin ettei nimenomaan kiinnosta naapurien möly tai muukaan elämä jöötin vertaa, ei liioin haistella niiden tupakansavuja kodissansa..

        Kotirauha on ainoa mikä kiinnostaa, mutta josta ei monessakaan kerrostalossa pääse nauttimaan, koska kunnollisten äänieristyksien luominen ei kuulu suomalaiseen rakennuskulttuuriin talouspoliittisista syistä.
        (=ihmiset koitetaan saada ostamaan/rakentamaan omakotitaloja, jotta tekisivät vuosikymmenet esimerkillisen hikipäissään hommia velkaloukuissaan kuin kunnon työmuurahaiset ikään..)


    • ex kerrostalosti

      Tästä kyselisin tosi tarkkaan ennen muuttoa taloon.
      Järjestys säännöt sanovat aina ettei naapureita saa häiritä, mutta sitten kuitenkin normaaleihin elämisen ääniin vedoten naapureihin saa kuuulua vaikka mitä mölyä.

      Täytyisi olla sellaisia täysin hiljaisen säännön taloja missä oltaisiin oikeasti naapureita häiritsemättä. Ei saisi lapset huutaa ja kanta-astuja jyrätä.
      Möly ihmisille olisi omat talonsa jossa saisivat nauttia elämisen äänistä keskenään.

      • huvittaa

        Eli omat taloyhtiöt eläville ja kuolleille ihmisilleKÖ??


    • ent.suomimummo

      Lakien mukaan vuokra-asuntoa on käytettävä asumiseen, ei yrityksen pitämiseen tai muuhun vastaavaan. Jos alkaa vaikkapa kalastaa, jonka sitten myy suoraan lähikauppoihin, se ei muutoinkaan täytä muiden lakien vaatimuksia, tuotetarkastuksista lähtien.
      Kuka haluaa asua asunnossa, jossa haisee raaka kala, puutöiden purut ja hajut ym. vastaavat.
      Radiota saa kuunnella ja elää normaalia elämää. Kova meteli ei kuulu normaaliin elämään.
      Itseni naapurin itsetunto on tuolla autoparkkipaikalla, joten hänen mielestään se on siellä missä hänkin. Ennemmin liikennemerkki vaikka kumoon, kunhan itsetunto säilyy kunnossa.

      • zxz.

        Kerros.rivitaloissa pitäisi ollakkin erillinen ulkorakennus, jossa voisi edes laudan
        pätkän sahata poikki, tai maalata jonkun esineen. . Ei kun nyky yhteiskunta kiel-
        tää kaiken itsetekemisen.. Varaa pitäisi olla ostaa kaikki. .Mutta kun kaikilla ei ole.


    • joopa joo

      Jos ei "juhliville" naapureille koskaan sano, stop! He eivät ehkä tajua että juhlat jotka alkaa klo 21, ja jatkkuvat kutakuinkin yön läpi joka viikonloppu eivät ole naapurisi mieleen! Näin kävi, neljänsien viikonloppu bileiden jälkeen menin maanantaina (kun juhlijat oli jo selvinpäin) juttelemaan kohteliaasti, ja sanoin että jos he eivät rauhoitu niin tämän jälkeen alan soittaa isännöitsijälle ellei hiljaisuus tule viimeistään puoliltaöin. jne... Ja nyt on ollut kuin huopatossutehdas!

      Ehkä tosiaan nuoret eivät vielä tajua kuinka pahasti seinän läpi musiikki yms kuuluu, varsinkin kun yrität itse nukkua. Ihan kivoja ja kohteliaita nuoria ovat muuten.

      ps. Ja ihan pienenä vinkkinä esim suurten kaiuttimien alle jos leikkaa pari/kolme kerrosta paksua kumi-mattopalaa tms niin ainakin alakertaan päin basso hiljenee huomattavasti.

      ps ps. Asuin itse myös kerran rouvan alapuolella jonka harrastus oli juuri tuo mattopuitten paukkina, se ärsytti , mutta en sanonut mitään, koska se oli 2-3 t päivässä korkeintaan, jollainlailla siihenkin tottui. Lisäksi hän myös aika-ajoin harjoitteli ooperalaulantaa:), se pisti "hymyilemään":)

    • pianonpimputus

      No meillä asuu seinän takana tuleva artisti. Soittaa pianoa ja laulaa ilmeisesti päätyökseen, koska soitto ajankohdat vaihtelevat. aamusta iltapäivään, arkena ja pyhänä. Onneksi hän tankkaa hyvää biisiä, vaikkakin samaa nyt jo kuukauden päivät. Olen valmis kuuntelemaan kyllä, mutta toivon pitkämileisyyttä sitten myös siltä puolelta, kun pidän tuparit tässä lähitulavaisuudessa..

    • on se nyt helvetti

      Mitäs jos ei ole kerhotiloja joihin toimintansa siirtää? Entä jos ei ole varaa muuttaa omakotitaloon jotta vois nikkaroida/kutoa mattoa? Hyvä harrastusko kokonaan pitää lopettaa, entä jos toimintaa on muutenkin harvoin, ilmeisesti sitä ei saisi olla ollenkaan naapurin mielestä, koskaan, ikinä..

      • zxz.

        Nyky-yhteiskuntahan suosii toimettomuutta, mitään ei saa tehdä...

        Kansanedustaja (päättäjä) pelaa kesämökillä korttia, kun mitään ei tarvitse tehdä.

        Ja tämä ex kansanedustaja on Janina Anderson. Eikä varmaan ainoa tylsä

        Ylisuuret palkat = tylsä elämä.


      • hehee

        Kudontaa voi harrastaa monessa paikassa, kutomakoneet valmiina. samoin kaikkeen harrastamiseen on tilat kun viitsii etsiä. Samoin verstaita löytyy.


    • asuinrauha akalle

      Kerrostalossa ei saa tehdä päivällä mitään mikä aiheuttaa ääniä, yläkerran akka nukkuu päivisin, kaiket yöt se ramppaa edestakaisin kamelin askelin ja kolistelee, siirtelee huonekaluja paikasta toiseen.

    • huoh

      voi hyvää päivää sentään, jos ihminen haluaa joskus (huom. päivällä) kuunnella musiikkia normaalia kovempaa ei se tarkoita että heti pitäisi valituksia mennä antamaan tai jos kävelee "normaalia" kovemmin. Kerrostalossa asumiseen kuuluu että muista asunnoista ja käytävästä kulkeutuu ääniä myös omaan taloon, kyllä sen varmaan jokainen ymmärtää että jos on tuparit/juhannus/synttärit tai muu erikoistapaus niin illasta myös sen hiljaisuuden jälkeen kuuluu melua asunnosta (en tarkoita että joka vkl olisi joku erikoistapaus vaan satunnaisesti). Ei kukaan elä elämäänsä aivan hipi hiljaa ja ääniä pitämättä. Vessasta kuuluvat pesukoneen äänet ja suihkussa käymiset ja muut asunnon äänet kuuluvat mitä todennäköisemminkin muihin asuntoihin myös päiväsaikaan, kannattaa ottaa huomioon kun muuttaa kerrostaloon. Lapsien ja eläinten äänet ovat normaalia elämää (ei jatkuva haukkuminen mutta eivät koiratkaan aivan täysin hiljaisia ole). Parveke tupakointia ei voi kieltää normaaleissa kerrostaloissa ja se on joillekin hyvin vaikea ymmärtää, myös että vuoorotyössä käyvät ihmiset saattavat tulla kotiin keskellä yötä ja käyttää hissiä kotiin mennessään. Jos häiritsee, osta korvatulpat, ei maksa paljoa. Totuus on, muutitpa mihin tahansa, ihmiset valittaa silti, rivitaloissa kyylätään ja valitetaan äänistä, niin myös kerrostaloissa ja kaupungissa olevissa omakotitaloissa, maalla haisee pahalle yms yms.. Olisitte tyytyväisiä siihen mitä teillä on ettekä valittaisi aivan jonninjoutavista asioista.

      • Käymme yhdessä ain

        Paitsi korvatulppa-elämä omassa kotona, niin aivan erityisesti hajuhaitat saavat pois tolaltaan. Sen vielä ymmärtää että jonkun toisen herkkuruoka haisee satunnaisesti kamalalta omaan nenään, jopa sen että joku kävelee jumputtaen tai koira on joskus äänekkäästi kyllästynyt ja/tai haluaa ulos, mutta se että maali tai tupakka katkuaa jatkuvasti on sellaista, mihin pitää puuttua. Musiikinharrastajillakin on aivan varmasti mahdollisuudet käyttää kuulokkeita jopa humaltuessaan.

        Kaikki mikä aiheuttaa pahoinvointia ja ongelmia muille, ja mitä ei pahoitella ilmoitustaululla, ulko-ovessa tai postiluukusta kaikille jaetulla lapulla ja anneta aikaa milloin kiusa muita kohtaan loppuu, on väärin muita kanssa-asujia kohtaan.


      • fasjklfsjka
        Käymme yhdessä ain kirjoitti:

        Paitsi korvatulppa-elämä omassa kotona, niin aivan erityisesti hajuhaitat saavat pois tolaltaan. Sen vielä ymmärtää että jonkun toisen herkkuruoka haisee satunnaisesti kamalalta omaan nenään, jopa sen että joku kävelee jumputtaen tai koira on joskus äänekkäästi kyllästynyt ja/tai haluaa ulos, mutta se että maali tai tupakka katkuaa jatkuvasti on sellaista, mihin pitää puuttua. Musiikinharrastajillakin on aivan varmasti mahdollisuudet käyttää kuulokkeita jopa humaltuessaan.

        Kaikki mikä aiheuttaa pahoinvointia ja ongelmia muille, ja mitä ei pahoitella ilmoitustaululla, ulko-ovessa tai postiluukusta kaikille jaetulla lapulla ja anneta aikaa milloin kiusa muita kohtaan loppuu, on väärin muita kanssa-asujia kohtaan.

        "Musiikinharrastajillakin on aivan varmasti mahdollisuudet käyttää kuulokkeita jopa humaltuessaan."

        HAHAHAHA Et kai tosissasi kuvittele että kymmenen jamppaa, kukin omilla kuulokkeillaan, kokoontuu kiskomaan bisseä? Jos yksin vetää kännit, niin silloin tuo onnistuu...

        Täytyykin tästä ripustaa lappunen väliovelle jossa lukee ''HUOM! Omat kuulokkeet ja äänentoistolaitteet pakollisia ennen asuntoon astumista!''

        Kiitti kuitenkin nauruista, pelastit aamuni!


    • lujahermo

      Ihan naurettavaa. Kyllä kai sitä tervellä järjellä varustettu ihminen tietää mikä on meteliä -kangaspuista ei sitä lähde. Meteliä on kovaan ääneen huutaminen, puhuminen tauotta, musiikin soittamista yli puolella teholla -eli kovaa!! Jatkuva rakentaminen kämpässä -eli kotia ei voi näin käyttää ihan minä vaan työtilana.

      Jos lähdetään nipotuslinjalle, voisin itse valittaa naapurin pitämästä kotihoidosta neljälle lapselle -niistä vasta ääntä lähtee.

      Jos ei kestä musiikkia minkä kuulee naapurista tai sitä että joku kevyesti kävelee naapurissa yöllä, lasten leikin ääniä tai sitä että puolikuuro vanhus kuuntelee radiota-voi rahoittaa sen oman talon sinne hökkelikortteleihin tai metsään!

      • muualle kutomaan

        Kyllä niistä kangaspuista lähtee niin ärsyttävä kolina, ja kun se on vielä sut säännöllinen jumähdys, niin se alkaa käymään hermon päälle.

        Itse en kyllä kehtaisi tuonkaltaista meteliä aiheuttaa.


    • ...........

      Heheheh, taisit nyt kuule vitsin murjaista. Joo kuule, kyllä sitä omassa kodissaan saa puhua - vaikka tauotta! :D

    • varly

      Mulle henk.koht on ihan yks hailee mitä meteliä päiväsaikaan naapurit pitää. Mutta yöllä (23-07) jos möykkäävät ilmoitan joka saatanan kerta isännöitsijälle tai jos isompi porukka bilettää soitan poliisit.

    • *****

      No varmaankin sellainen normaalieläminen on ihan ok.. Ei kuitenkaan siten et se eläminen kuuluu pahasti JATKUVASTI toisiin asuntoihin.
      Mut parempi kysymys olisi mielestäni et miten elää kerrostalossa yleensäkin.. Miten jos joku asukkaasta ei tajua järjestysääntöjen päälle yhtään mitään? Jos joku elää jatkuvasti ihan miten sattuu, siis häiriköi muita asukkaita jatkuvasti myös hiljaisuusaikana. Minulla nimittäin on sellainen naapuri (ollut jo keväästä 2011).. On niillä rajoilla et voisi tehdä jopa rikosilmoituksen hänestä. Niin ovat ainakin muut sanoneet. Voin vain sanoa ettei sellaista naapuria toivo kenellekään.
      Ps. Viestin lähetysajalla ei ole sit mitään tekemistä asunnon numeron kanssa.. Lähinnä sen kanssa missä olen tällä hetkellä.. Jonkun matkan päässä siitä asumikelvottomasta paikasta.

      • *****

        Unohtui mainita..
        Minulta ei kannata kysyä miten se tyyppi saa asua vielä kyseisessä paikassa.. En tosiaankaan tiedä. Niin moni on sanonut et sellainen eläminen ei onnistu missään. Häätö tulisi alta aika yksikön.. Yhtenä jäävuoren huippuna mainittakoon vaikka 21.6.2011 kun tyyppi reuhasi asunnossaan useamman tunnin.. Sen jälkeen pökäsi käytävään, huusi sielläkin ja potki jonkun asukkaan ovea.. Oli myös hakannut jollain esineellä seinään (jäljet näkyvät vieläkin käytävässä). Sen jälkeen useammasta asunnosta tuli asukkaita ihmettelemään et mikä on vialla.. Tilanne 'rauhoittui' hetkeksi kunnes taas alkoi se huuto hänen asunnossaan.. Sen jälkeen poliisit kävivät siellä..
        Jollain tavalla ne kaikki asiat ovat jääneet mieleen mitä olen muutaman vuoden aikana joutunut kuuntelemaan tuossa paikassa asuessani. Ei sovi ainakaan minulle, se on pakko sanoa.. Mutta asuntoa olenkin tässä etsiskellyt jo hyvän tovin..


    • Henk.Koht

      Minua ei ole koskaan haitannut naapureiden musiikki eikä tupakointi eikä mikään muukaan, hyvin nukun yöt vaikka juhlivatkin. Enkä tajua miten se muita haittaa niin kovasti.

      Ainoa asia mikä hieman häiritsee, tai herättää, on kotiovien PAUKUTTELU samassa kerroksessa, tarkoitan silloin kun joku (luultavasti raivopäissään ja/tai räkäkännissä) poistuu kotoaan tai saapuu kotiin ja oikein herkuleksen voimalla paiskaa sen ovensa. Kuulostaa pommin räjähdykseltä. Onneksi ei kuitenkaan tapahdu kovinkaan usein täälläpäin.

    • oma koti

      Mitä vaan saa tehdä, ainakin omassa asunnossaan. Kunhan ei tuhoa paikkoja eikä häiritse muita kohtuuttomasti.

    • *****

      Niin.. Ihan tuon yläpuolella kirjoittavan tyypin kirjoitukseen kanttaa ottaen..
      Omistusasunnossakaan ei saa häiriköidä. Ihan samalla tavalla siitä voi saada häädön kuin vuokra-asunnostakin.
      Ja ehkä kaikista huvittavin juttu tässä asuessa on ollut se kun naapuri (seinän takana asuva ja muuten tämän talon pahin häirikkö) on kai yrittänyt uskotella tässä talossa asuville et asuisi omistamassaan asunnossa.. No kaikkihan se tänä päivänä tietää ettei se ole totta. En tiedä minkä takia sellaiseen jollakin on edes tarvetta.. Siis uskotella jotain tuon tyyppistä kenellekään yhtään missään.
      Mutta.. Eipä sillä väliä kun en ole enää jäämässä tähän asumaan.

      • Hervanta kelpaisi

        "Asumisrauha" on "taattava" muille asukkaille. Ja sitten erityisesti on klo 22-07 välitettävä äänekästä toimintaa. Tai jotain sinnepäin.

        Tuo on hieman epäselvästi sanottu, mutta tuosta saa sen käsityksen, että joskus voi hieman luukuttaa, ja joskus voi olla pippaloita sun muita, mutta yleisesti ottaen, ihmisten pitäisi saada asua RAUHASSA.

        Tämä ei näytä minulle toteutuvan ihan vielä, mutta toivottavasti kohta.

        Eri taloyhtiöissä on tietenkin hieman eri järjestyssäännöt, mutta tuo 22-07 lienee suhteellisen yleistä.


      • Ylimys pj
        Hervanta kelpaisi kirjoitti:

        "Asumisrauha" on "taattava" muille asukkaille. Ja sitten erityisesti on klo 22-07 välitettävä äänekästä toimintaa. Tai jotain sinnepäin.

        Tuo on hieman epäselvästi sanottu, mutta tuosta saa sen käsityksen, että joskus voi hieman luukuttaa, ja joskus voi olla pippaloita sun muita, mutta yleisesti ottaen, ihmisten pitäisi saada asua RAUHASSA.

        Tämä ei näytä minulle toteutuvan ihan vielä, mutta toivottavasti kohta.

        Eri taloyhtiöissä on tietenkin hieman eri järjestyssäännöt, mutta tuo 22-07 lienee suhteellisen yleistä.

        Puheenjohtajan adoptoitu viidakkolapsi saa meluta ja särkeä paikkoja, saa myös pölliä naapureiden posteja.


    • Terveisiä Hollolasta

      Hollolassa ei saa tehdä mitään. Paitsi jos on muhamettilainen.

    • näintekisin!

      Mä ainakin tekisin niin, että jos mulle valitettais oikeasti turhasta, niin heräisin sitten jo kuudelta mekkaloimaan kerta ei hiljasuus kelpaa! Kuudelta kun loppuu hiljasuus ;)

    • huohopetelkaaelamaa

      Siis vitun idiootteja, kaikki te. Kyseessä on se että saako vaikka nuori mies kuten minä kuunnella keskellä päivää muutaman tunnin musiikkia tietokoneen kaiuttimista sellaisella äänenvoimakkuudella ,että naapurit saattaa sen huomata jos kuuntelee. Eikä joka päivä. Ei pitäisi häiritä? Ei ollut kyse mistään mielisairaista ketkä huutaa ja möykkää aamusta iltaan, tottakai se on täysin eriasia... Miksi teidän perussuomalaisten kukkahattujen pitää AINA paisutella pikkuasioista TODELLA isoja?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe