Jos haluaa teoksiaan näytteille kunnolliseen galleriaan, josta on oikeasti hyötyä uran kannalta ja myynnillisesti, miten koviin kustannuksiin Suomessa täytyy varautua? Kuinka suuri on hintahaitari ja mistä oikeasti kannattaa maksaa maltaita?
Kiitos.
Auttakaa aloittelijaa näyttelykustannuskysymyksissä
5
58
Vastaukset
- Ikuisuuskysymys
Riippuen paikasta ja paikkakunnasta, hintahaitari on aika laaja. En valhettele paljonkaan jos sanon sen olevan välillä 500-3500 €.
Jos taiteesi on mielenkiintoista niin mitään riskiä ei juurikaan ole.
Itse aikanaan suoritettuani ammattitutkinnon, vanhojen "konkareiden" kehoituksesta "mittautin" taiteeni uskottavuuden lähettämällä kuvallisia galleriapaikkahakemuksia noihin kaikkein kalleimpiin gallerioihin. Nuo kolleegat nimittäin sanoivat että se on luotettava keino katsoa kelpaako taiteeni heille. Jos nimittäin kiinnostus herää, on se selvä merkki siitä että teokseni todennäköisesti myös menee kaupaksi ja näyttelypaikka näin ollen olisi melkoisen riskitön. Sehän toki on galleristinkin etu jos teoksia menee kaupaksi!
Minä silloin lähetin niitä aika moniin gallerioihin täällä Helsingissä ja Tampereella. Palaute ja mielenkiinto töitäni kohtaan tuntui hyvältä ja uskalsin pitää ensimmäisen näyttelyni täällä Helsingissä. Kaikkien kulujen jälkeen tulos jäi mukavasti plussan puolelle taloudellisestikin.
Kaikista parasta siinä kuitenkin oli ne galleristin lähettämät tiedotteet niille hänen "kontakteilleen" (lehdistö, arvovaltaiset kutsuvieraat ja golleegoja) Näyttely nimittäin poiki parikin lehtijuttua ja sain aika mukavasti myös julkisuutta ja palstatilaa valokuvineen näyttelyn kylkiäisenä.
Siitä periaatteessa alkoi koko minun näyttelytoimintani, mutta totuuden nimessä tuo taloudellinen menestys ei aina ole ollut samanlaista ja takuuvarmaa. Pari kertaa on mennyt jopa miinuksen puolelle.
Muutakin hyvää noista näyttelyistä on koitunut. Olen saanut uusia hyödyllisiä kontakteja sekä nimeni keikkuu nyt muiden taiteilijoiden joukossa taiteilijamatrikkelissa puhumattakaan taiteiteilijaliiton jäsenistössä.
Tiedän paljon myös kolleegoja jotka ovat pienellä riskilläkin lähteneet pitämään noita näyttelyitä mutta hyvällä menestyksellä.
Tuollaiset pikku riskithän kuuluvat elämään! Ota huomioon että ilman niitä asiassasi ei tapahdu mitään. Hae kohdeapurahaa näyttelytoimintaa varten. Sellainen apu on ollut monen keltanokkataiteilijan pelastus ja alku menestykselliselle uralle. Onpa jotkut ottaneet myös jopa halpakorkoista lainaa näyttelyä varten. Viime kädessä kyllä suosittelen vaikkapa sinullekin sitä jos muu ei auta.
Kannattaa kokeilla!- Noinhan......
...nämä jutut toimii! Itsekin olen ensimmäisen näyttelyni pitänyt "velkarahalla". Tosin sain velkani maksettua aika piankin näyttelyn jälkeen. Hieman minulle kuitenkin jäi pieni paskanmaku suuhun galleristini lupauksista mm. näyttelyn kuuluttamisesta paikallisradiossa. Sieltä sitä ei koskaan tullut. Onneksi itse kuitenkin muissa tiedoitusvälineissä sain näyttelytiedotteeni näkyviin ja se osoittautui hyväksi ideaksi. Porukkaa todella kävi paljon niiden virallisten avajaisten jälkeen.
Tosin niissä "virallisissa" avajaisissa oli kannaltani juuri oikeita henkilöitä ja siitä kyllä kiitän tätä galleristia. Minullekin poiki siitä mahtavia työtilaisuuksia mitkä taatusti olisi jääneet pois ilman tuota näyttelyä.
Olen myös sitä mieltä että todella kannattaa kokeilla jopa pienellä riskilläkin, eikä missään "takahikiän" pienessä postikonttorissa, vaan ihan oikeassa taidegalleriassa, sillä niiden galleristien kontaktit ja muut ovat ihan kullanarvoisia aloittelevalle taiteilijalle. Minäkin olen jo 6 vuotta ansainnut leipäni taiteellani.
Kannatan ajatusta!!!
- Kiitos avusta!
Iso kiitos teille!!
Lainaa joutunen hieman ottamaan, mutta niinhän se on että jos meinaa pärjätä, pitää uskaltaa ottaa riskejä. Joten ei kun matkaan, takahikiän tyttö lähtee nyt töherryksineen Helsinkiin :) Pitäkää peukkuja! - Tervetuloa tänne!
Olisi hienoa tunnistaa sinut niiden joukosta. Mukavaa että tahdot oikeasti mennä eteenpäin etkä jää "rannalle ruikuttamaan"! Peukut sille!! Tällä palstalla aika useasti näkyy sellaisia luovuttajia jotka tuntuvat pettyneen siihen että heitä ei huomata oikeissa piireissä.
On ihmisiä jotka oikeasti tekevät jotain uransa eteen mutta on myös ihmisiä jotka luulevat itsestään ihan liikoja ja vain odottelevat että vuori tulee Muhammedin luo. Nämä asiat täällä suomessa ei toimi niin.
Toivon sinulle sydämestäni kaikkea hyvää ja minulla oikeasti on kutina että sinä jos kuka tulee pärjäämään alalla! Intuitio nääs ;) - Juuuuuudasxxxxx
Velkarahalla juu... 5 kiloeuroa jäi maksettavaa:) Mutta rahaahan se vaan on. Ja kunnon galleriassa Helsingissä pidetty auttaa uralla eteenpäin. Luotan siihen:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama265079Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644071Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve773637Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732708Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1492497Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602358Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl782173Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272127- 1351674
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371525