Mitä maksaa omakotitalon rakentaminen?

Miettiimiettii

Voiko omakotitalon saada rakennutettua 200 000 eurolla? Itsellä aina ollut käsitys (kun kavereiden puheita kuunnellut), että tuo on pieni raha, kun aina budjetit väkisinkin venyy ja paukkuu. Kiinteistönvälittäjä, joka kävi arvioitsemassa asuntomme sanoi kuitenkin, että tuohon rahaan saa varmana hyvänkin omakotitalon. Huom, summa siis ei pidä sisällään tonttia ja itse emme osaa rakentamiseen osallistua. Kertokaas nyt tyhmälle, että miten on? Uskaltaisko tää oikeesti alkaa haaveilla siitä omasta talosta...

33

10857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enjoiy

      Täytyy selvittää muutamia seikkoja. Ensinnäkin, hanki aina vuokratontti, jos pääoma on pieni eikä ole kiinnostusta ostaa sijoituksena tontinkautta metsää tai peltoa.

      Tuolla summalla saisit talon, jos olisit itse rakentaja. Omakotitalon ( RIIPPUU PAIKASTA ) saat, kun lisäät hintaan 50k

    • Rintamamiestalo.

      Saasillä talonn, ihan hyvin.

      Katteleppa nyt ensiksi myytävänä olevia taloja seudultasi. Ja kiinnitä enenpi huomiota tonttiin kuin taloon. Hyvä tontti, huononpikuntoisellakin rakennuksella on arvokas, pelkkä elementtitalo khenolla tontilla arvoton.

      Mä osaisin heti antaa vinkkiä, mistä päin suomea saat kolme hyvää ok taloa tohon hintaan.

      Tontti on se tärkein, aina. Se ja sama, vuokratontti vaiko oma, se määrittää asunnon arvon. Noita elementtitalorimpuloita nyt tekee kuka tahnasa, hintaan, mitä tahansa.

    • Miettiimiettii

      Jos sattuis tonttiarvonnassa onni potkaisemaan, niin vuokratontti ois se meidän vaihtoehto. Täälläpäin on tonttien ostohinnat niin pilvissä, ettei sellaista velkataakkaa uskalla/halua ottaa. Täytyypä alkaa selvitellä asioita ja tehdä jonkinlaisia laskelmia.

    • Meikälainen

      Saahan sillä varmasti talon. Jos vaan on itse valmis tekemään kaiken mahdollisen ja melkein mahdottomankin. Myöskin aikaa pitää olla tekemään itse. Me emme olleet valmiita lähtemään siihen että olisimme itse rakentaneet. Palkkasimme miehet tekemään kaiken ja meidän budjettimme on 260 000, omalla tontilla. Miesten työnosuus budjetista noin 30 000. Joten jos karkeasti laskee niin noin 200 000 maksaa pelkkä talo ( tontti 30 000).

      • Löytömyynti

        Huhhuijaa taas näitä 200 000 e pelkkä talo juttuja. Meillä maksoi omakotitalo ja iso autotalli asumiskäyttöön soveltuvilla toimistotiloilla (takka, wc, suihkukaappi, keittiö yms. varustetaso) piha uima-allas yhteensä 140 000 e, muutettiin viime jouluna. Rakennettiin tosin ihan kaikki itse eli tossa on vaan materiaalikustannuksia.
        Kyllä kaiken järjen mukaan tuohon rahaan pitäisi omakotitalo saada.


      • kirves
        Löytömyynti kirjoitti:

        Huhhuijaa taas näitä 200 000 e pelkkä talo juttuja. Meillä maksoi omakotitalo ja iso autotalli asumiskäyttöön soveltuvilla toimistotiloilla (takka, wc, suihkukaappi, keittiö yms. varustetaso) piha uima-allas yhteensä 140 000 e, muutettiin viime jouluna. Rakennettiin tosin ihan kaikki itse eli tossa on vaan materiaalikustannuksia.
        Kyllä kaiken järjen mukaan tuohon rahaan pitäisi omakotitalo saada.

        Tietysti saa halvalla jos tyytyy huonoon laatuu ja huonompaan tekojälkeen


    • Kyllä saa!

      Tasan 10 vuotta sitten rupesimme tekee taloa ja lainaa otimme 600000 markkaa, joka euroissa on noin 100000. Tällä summalla ostimme vajaan 2000 neliön tontin ja omatalo paketin. suvussa on putkimiehiä, sähkömiehiä jne., eripaikoista kyselin joka tarvikkeelle ja tekijälle tarjouksia ja se kyllä kannatti, koska saimme edullisesti talon tehtyä kyselyni takia. ite teimme kaikki mahdolliset, mitä osasimme. Olihan meillä tosi hyvät rakennus ohjeet, jotka tulivat talopaketin mukana.

    • Mami-79

      Turha on vertailla 10 vuotta sitte ostettuun tonttiin ja rakennettuun taloon. Hinnat on aivan toisenlaisia nykyään. Esim. Tampereen naapurikunnasta 1300 neliön tontti maksaa 60 000e eikä ole edes keskusta-alueella. !0 vuotta sitte hinta on ollut alle puolet tuosta.

      Ja kyllä saa talon rakennettua 200 000 eurolla, miksei sais. Paitsi jos todella suurta on rakentamassa.

      • eki69_

        Tampereen naapurikunnista saa tontteja vielä muutamaan tuhanteen euroon
        on aivain naurettavaa skeidaa täällä, mä rakensin 180m2 lämmitettävää
        pinta-alaa 120 000 euroon. että repikää siitä. talo oli valmispaketti ja talli itsetehtynä.


    • talo 300K€

      Huh! Mistä näitä riittää, onkohan provo? Ainakaan kaupunkialueella ei tohon rahaan kunnon talo irtoa, etenkään jos itse ei rakenna kaikkea...

      • 4h+k'

        Asunnoissa on valtava hintahaitari riippuen sijainnista.
        Pahoilla muuttotappioalueilla omakotitalot ovat miltei ilmaisia. Pielisen molemmin puolin saa ihan toimivia taloja maineen kaikkineen 50.000 €.
        Tyhjillään seisovat kerrostalo-osakkeet alk. 20.000 €
        MIssä vaan ihminen haluaa tai suostuu asumaan. Hämmästyin itsekin, kun vilkuilin oikotietä. JOs myis etelästä asunnon ja ostais vanhan talon, niin jäis vielä 200.000 ilottelurahaa. Vois vaikka juoda "kaljaa auringonnousuun" niin jesuksen monta kertaa kun maksa vaan sietäis.


    • Mic66

      Itse rakensimme viime vuonna talon, kokonais budjettimme oli 250000Euroa tontin kanssa joka maksoi 65000Euroa.

    • rakentelija_rane

      Omakotitalon voit saada rakennutettua puoli-ilmaiselle tontille 200 000 eurolla, jos valitset halvimman about 100m2 valmistalon. Voin vaikka rakennuttaa sen tohon hintaan.

      Perhetalo maksaa hartiapankilla helposti 250 000..300 000 euroa. Perhetalolla tarkoitan taloa, jossa on kaksi kerrosta, takka, autotalli, varastotilaa ja neliöitä vajaa 200m2.

    • tehnyt oon

      Faktaa: 100 tonnilla saa hyvän talon, jonka arvo on 150t, jos itse rakennat.
      Älvsbyn talo avaimet käteen 115t kaikkineen, ei muuta kuin kannat mööbelit uuteen kotiin.
      Jos enemmän käytät oot tuhlannut suotta.
      Noita muita on huijattu karskisti- petetty...

    • etelästä...

      Meillä täällä kehä kolmosen sisäpuolella tontit alkavat siitä 100 000 eurosta. Talopaketteja saa siitä 100 000 alkaen, mutta se on usein vain kolmasosa lopullisesta hinnasta, ainakin pääkaupunkiseudulla missä kaikki maksaa monin verroin muuta maata enemmän.
      Me rakensimme muutama vuosi sitten 200 neliöisen talon itse (siis teimme todellakin kaiken itse, paitsi putkityöt) Maksamaan tuli 230 000 euroa. Eipä ole naapurit päässet yhtään halvemmalla (naapuri maksoi 360 000, tontti mukaan luettuna a 110 000 euroa).

      Tosiaan kehä kolmosen ulkopuolella hinnat ovat aivan eri eivätkä ole mielestäni edes vertailukelpoisia.

      Hassua, että ihmiset puhuvat vain tontista ja talopaketista. Kun rakentaa omakotitalon täytyy budjetoida mielettömästi muitakin kuluja. Esimerkiksi talon perustamiskulut liittymät luvat . Meillä kävi nimittäin niin, että räjäyttäminen oli tosi kallista. Eli ennenkuin talopaketti edes tuli tontille 60 000 oli huvennut pohjatöihin, liittymiin, lupiin yms.

      • Juppehoo

        Oletetaan että tontti on jo hankittu. Tee tiukka laskelma siitä mitä talo tulisi mielestäsi maksamaan ja kerro saamasi summa x 3. Olet todella lähellä todellista kustannus summaa. Kyseinen kaava osuu TODELLA oikein oikeaan, vaikka kukaan ei sitä etu käteen uskokaan.


    • Tuplaa budjetti

      No minä rakennan nyt kahdeksatta taloa. Autotalli lämmin varasto 55m2 maksoi 18 000 ilman palkkakuluja. Virallisilla tunneilla ilman omaa työtä saat laskea noin 500 tuntia eli 40 eur tunneilla 38 000 aika tarkasti maksaa talli ilman omaa työtä.
      Talo on 175m2 yhdessä kerroksessa suhteellisen tasokas talo kiviseinät ja muutenkin hyvin tehty nyt melkein valmis. Materiaalikulut kaivuutöineen ovat olleet noin 145 000 tämä sisältää kaikki lämmitys ja sähköpuolen tarvikkeet. Sähkötyötä putkitettuna tulee taloon noin 300 tuntia, eli 12-15 000 lisäksi virallisilla tunneilla. LVI työtä talossa on noin 150 tuntia eli 7-8 000 eur. Rakennustyötä talossa on suht tarkasti 1800 tuntia, eli kaikki vieraalla tehtynä työ maksaa 70 000 eur. Tämän lisäksi tulee kaikkia muuta oheistyötä piippujen pellistyksiä, ränniasennuksia, elementin rappauksia ja maalaustyötä minimissään 100 tuntia tasoitustöineen arvioisin näiden TÖIDEN arvoksi 7-8000 eur. Tästä siis saat oikeat hinnat tältä kesältä laskettuna. Talo siis maksaa VIERAALLA teetettynä kohtuu tasokas mutta HUOM 1 kerroksinen talo noin 145 000 15 000 8000 70 000 8000=246 000 autotalli 38 000=286 000 ja tähän lisätään tonttikulut ja liittymät eli keskimäärin 50 000 (itsellä maksoi 45000)).
      Minun tapauksessa olen tehnyt töistä puolet itse lukuunottamatta LVIS ja maalaustöitä, sekä pellitykset ja rännit asentanut urakoitsija.
      Sanoisin, että muuta kuin älsbyb paskaläjää et tee alle 350 000eur budjetilla jos siis teet tasokkaan talon kaukolämpö ja autotallin. 200 000 eur riittää pelkkään taloon puusta tehtynä, jos neliöt jäävät 130m2 tasoon ja sisustus on vaatimaton halpaa laminaattia lattiaan kyproc katot rapilla, halpa takka tai ei ollenkaan yms.

    • jormapiisi

      juuri talon rakentaneena: 1- kerroksinen talo 145 neliötä lämmintä tilaa, ei luksusta helpohko tontti (ei paljon täyttömaata) 150000 euroa tarvikkeisiin ja liittymiin 1500 tuntia työtä =60000 euroa tekee yhteensä 210000 euroa tontti. Itse olen ollut jeesailemassa/siivonnut iltaisin viikonloppuisin. 1 auton talli katos 12000 euroa itse tehtynä. Piha istutukset yms. tekemättä.
      HALUAISIN KOVASTI TAVATA SEN HENKILÖN JOKA ON SAANUT ÄLVSBY-TALON MUUTTOVALMIINA 115000 EUROON!!!!

    • jooppaaas

      älvsbytalo esim. ainikki 81.5 neliöä 109650euroa.
      Hintaan ei sisälly: liittymät, viranomaismaksut, perustusten eristykset, salaojitus, sadevesijärjestelmät, pihatyöt tarvikkeineen, maatyöt yms. ELI 115000 euroon ei kyllä avaimetkäteen periaatteella pääse muuttamaan!!!

    • Yualle

      Terve,

      Jos suvussa / kavereissa alan miehiä (sähkäreitä, timpureita, muurareita jne...) ellet peräti itse jokin noista, niin ehdottomasti rakentamaan.

      Jos ei, niin kalliiksi tulee =)

      • HELPPOKATTI

        MÄÄ KYLLÄ LÄHTISIN SIITTÄ JOTTA KATTELEPPAS VÄHÄN AIKAA
        JOSPA TULEE LAMA!!
        SAAT 200 TUHANNELLA VALMIIN TALON KUN YLIVELKAANTUNEIDEN IHMISTEN PANKIT MYY POIS TALOT.Ö MITÄ TAPAHTUIKAAN 90 LUVUN LAMASSA
        PANKIT MYI TALOT POIS ALTA EI OLLU TALOA JÄI VAAN VELKAA
        ON KOKEMUSTA OSTIN ASUMATTOMAN 100m2 RIVARIN 4H.K.SAUNA
        250000MK=42000EUR RAKENTAJA TEKI KONKAN JA PANKKI MÖI


    • Tolla summalla saa jos hyvän ok-talon jos itse tekee mutta tontti ja kunnalistekniikka maksavat(vesi,sähkö,viemärit liittymät) Itse rakantaen itse pelkkä talo ei paljon maksa..sadan neliön ok talon saa alle tohon hintaan koska ei raaka-aineet niin kovin kalliita oo..riipuen ok-talon sijainista, jos pk seutu niin rakantajat kalliita etelä-suomessa...?

      • PohjoisSavon pikkukunnissa saa jo pikku talon 50-60 000€, jos ite tekee


    • kirvesmies 36 v

      osta hyvä tontti ja semmonen valmis talo systeemi et joku tulee ja tekee talon avaimet käteen periaatteella jos et ite osaa rakentaa. 200 tonnilla saa hyvän talon kevyesti. planiatalo.fi on yks hyvä firma tai honka rakenne on hyvä kans. soita sinne ja kysy hintoja

    • ei rak.maist.

      kyllä. virota saa ison talon.

      • ei rak.maist.

        siis virosta


    • mörkkis

      meiile rakennetaan parhaillaan honkatalojen mallistosta huvilaa 100m2 plus erillinen saunarakennus päälle. Budjetti on 300 tuhatta ja hyvin realistinen. Rakennusliike tekee avaimet käteen periaatteella. talotehdas vie 100 tuhatta, rakennusliike melkein toisen 100 tuhatta ja loput muita matskuja.

      • Tyhjänjauhaja

        On suomi 24 keskusteluissa näköjään rikkaitakin vaikka keskustelun tasossa se ei useinkaan näy.


    • kirvesmies ja inssi

      kertaa pakettihinta kolmella niin pääset aika lähellä loppusumma, toinen laskentatapa on 1000€ per normaali neliö (olohuone, makuuhuone jne) sekä 2000€ per neliö kosteista tiloista ja keittiöstä jne.
      tätä alemmaks on vaikea päästä ilman todellista kikkailua ja yleensä se lähtee toiseen suuntaan elikkä kallimaksi

      • Öhöm...

        200000:lla saa valmistalon avaimetkäteen rakennettuna tuoommoisen 3 makkaria oh k saunaosa yms.Tontti pitää kyllä olla jo maksettuna. On monta firmaa ,jotka toimittavat valmistaloja, esim Kastelli, Älvsbytalo, Omatalo (Rautiasta) yms. Tontti pitää olla hyvä, ei kalliota ,eikä pehmeää suota.Paalutuskaan ei kovin kalliiksi tule. Ei muuta kuin googlaamaan. Palkkatyövoimalla tehtynä ei saa 200000:lla kunnon taloa.


    • Hanomag

      Nimimerkille "löytömyynti" ja muille rakennustaitosille ensin kommentoisin. Luitteko aloittajan tekstin, hän ei osaa rakentaa eikä osallistu rakentamiseen? Turha siinä on viisastella omista suorituksessa rakentamisessa. Lähdetään siltä pohjalta, niin saadaan oikea kuva. Ilman pitempiä lätinöitä, jos tuo 200k on ehdoton talopakettimaksimi ja uutta haluatte, niin katsokaapa vaikka muurametalon vaihtoehtoja. Älvsbytalot on halpoja, mutta en suosittele, muutamalla naapurilla on sellaiset.

    • SuperHeikki

      En tiedä mihin päin olet rakentamassa, mutta kannattaa kysyä tarjousta myös http://www.tphrak.fi :lta.

    • gaaggdsagdsagds

      50-80 tonnia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe