Olisko tietoa hyvästä öljyvärikurssista tai taiteilijasta, joka antaisi yksilö- tai pienryhmäkoulutusta vähän pidemmälle ehtineelle?
Taide
30
96
Vastaukset
- Mestari!
Jos todellakin haluat oppia tekemään huipputaidetta, niin minä sopivaa korvausta vastaan voin opettaa niin yksilöä kuin pienryhmiäkin!
Olen se kenestä palstalla on puhuttu jo useita vuosia ja opetuksen takuuna minulla on oma todistettava huippuammattitaito, vaikka itse sanonkin!- Maalari Espoo
No mites tästä eteenpäin. Ei ole tarkoitus tulla nyt ihan huipputaiteilijaksi, vaan muutoin toisissaaan harrastaa ja kehittää itseään taiteen tekemisessä ja siitä nauttien.
- Mestari!
Maalari Espoo kirjoitti:
No mites tästä eteenpäin. Ei ole tarkoitus tulla nyt ihan huipputaiteilijaksi, vaan muutoin toisissaaan harrastaa ja kehittää itseään taiteen tekemisessä ja siitä nauttien.
Jos jotenkin saisi yhteystietosi ja keskusteltaisiin asiasta enemmän, opetuksen tilat löytyisivät pohjois-helsingin suunnalta, mutta maalaustarvikkeet ja teline pitäisi tuoda mukana!
Olen itse asiassa ajatellut useita vuosia alkaa järjestellä nimenomaan öljyvärimaalauskursseja, jossa opeteltaisiin alla prima tekniikkaa Bob Rossin malliin.
Tekniikkahan perustuu hyvin pitkälle teoksen pohjamaalaukseen joka tehdään eräänlaisella liquid white maalilla jonka päälle alla prima on helppo tehdä. Maalin koostumusta en voi paljastaa koska tein useita kuukausia kokeita vuonna 2007 kun opettelin tekniikan itse ja kunnes selvitin mitä kaikkia aineita se pitää sisällään. Mutta tarvittaessa voin myydä ainetta sopivaan hintaan. Tosin sitä saa tilattua ulkomailta useammistakin paikoista netin kautta!
Joten jos kiinnostusta löytyy, niin laita yhteystietoja ja jutellaan sitten yksityiskohtaisemmin! - Yhteystietoja?....
Mestari! kirjoitti:
Jos jotenkin saisi yhteystietosi ja keskusteltaisiin asiasta enemmän, opetuksen tilat löytyisivät pohjois-helsingin suunnalta, mutta maalaustarvikkeet ja teline pitäisi tuoda mukana!
Olen itse asiassa ajatellut useita vuosia alkaa järjestellä nimenomaan öljyvärimaalauskursseja, jossa opeteltaisiin alla prima tekniikkaa Bob Rossin malliin.
Tekniikkahan perustuu hyvin pitkälle teoksen pohjamaalaukseen joka tehdään eräänlaisella liquid white maalilla jonka päälle alla prima on helppo tehdä. Maalin koostumusta en voi paljastaa koska tein useita kuukausia kokeita vuonna 2007 kun opettelin tekniikan itse ja kunnes selvitin mitä kaikkia aineita se pitää sisällään. Mutta tarvittaessa voin myydä ainetta sopivaan hintaan. Tosin sitä saa tilattua ulkomailta useammistakin paikoista netin kautta!
Joten jos kiinnostusta löytyy, niin laita yhteystietoja ja jutellaan sitten yksityiskohtaisemmin!...nyt menee hiukan överiksi tiedät kai miksi?
- Heh heh!
Yhteystietoja?.... kirjoitti:
...nyt menee hiukan överiksi tiedät kai miksi?
Ai tulit tähänkin ketjuun tuomaan katkeruutesi julki, mutta kerroppa miksi menee överiksi?
- Ei oppi ojaan kaada
Yhteystietoja?.... kirjoitti:
...nyt menee hiukan överiksi tiedät kai miksi?
Nyt on syytä kertoa, että tuo Bob Rossin liquid white-tekniikka ei ole sitä perinteistä öljymaalaustekniikkaa. Jos haluatte sitä oppia niin silloin parhaita paikkoja ovat monet opistot ja kurssit, joita on käytännössä vähänkin suuremmissa asutuskeskuksissa. Myös monet taiteilijaseurat ja -yhdistykset järjestävät maalauskursseja ja niistä voi kysyä myös mahdollisista yksityistuntien antajista. Niistä voi kysyä joko suoraan tai katsoa netistä.
Lisäksi muistutan, että joka paikassa oppimistie on aika hidas, koska opetus ja oppiminen tapahtuu pääasiassa oman tekemisen kanssa rinnan. - Sirdenal
Ei oppi ojaan kaada kirjoitti:
Nyt on syytä kertoa, että tuo Bob Rossin liquid white-tekniikka ei ole sitä perinteistä öljymaalaustekniikkaa. Jos haluatte sitä oppia niin silloin parhaita paikkoja ovat monet opistot ja kurssit, joita on käytännössä vähänkin suuremmissa asutuskeskuksissa. Myös monet taiteilijaseurat ja -yhdistykset järjestävät maalauskursseja ja niistä voi kysyä myös mahdollisista yksityistuntien antajista. Niistä voi kysyä joko suoraan tai katsoa netistä.
Lisäksi muistutan, että joka paikassa oppimistie on aika hidas, koska opetus ja oppiminen tapahtuu pääasiassa oman tekemisen kanssa rinnan.En kyllä paljon luottaisi noiden työväenopistojen tai taiteilijaseurojen kursseihin, niissä on kyse pikemminkin ajantuhlauksesta ja opettajien työllistämisestä. Opettajat usein itsekään eivät tiedä edes perusasioita taiteen tekemisestä ja materiaalioppikin on usein mitä sattuu.
Jotkut yksityiset oppilaitoksetkin järjestävät näitä kursseja ja niiden opettajilla ei välttämättä ole edes tutkintoa taiteesta ja opetus on pikemminkin rahastusta kuin oikeaa taideopetusta!
Paras keino opetella taiteen tekemistä on hankkia pätevä yksityisopettaja ja tässä kannattaa hyvin tarkkaan miettiä mitä haluaa oppia, siksi kannattaa tarkastaa aina opettajien oma osaaminen tutkimalla heidän teoksiaan ja jos selvästi huomaa ettei ne opettajien omatkaan teokset täytä omaa taidemittapuuta, niin silloin kannattaa jättää tällaiset opetukset väliin. - Ei oppi ojaan kaada
Sirdenal kirjoitti:
En kyllä paljon luottaisi noiden työväenopistojen tai taiteilijaseurojen kursseihin, niissä on kyse pikemminkin ajantuhlauksesta ja opettajien työllistämisestä. Opettajat usein itsekään eivät tiedä edes perusasioita taiteen tekemisestä ja materiaalioppikin on usein mitä sattuu.
Jotkut yksityiset oppilaitoksetkin järjestävät näitä kursseja ja niiden opettajilla ei välttämättä ole edes tutkintoa taiteesta ja opetus on pikemminkin rahastusta kuin oikeaa taideopetusta!
Paras keino opetella taiteen tekemistä on hankkia pätevä yksityisopettaja ja tässä kannattaa hyvin tarkkaan miettiä mitä haluaa oppia, siksi kannattaa tarkastaa aina opettajien oma osaaminen tutkimalla heidän teoksiaan ja jos selvästi huomaa ettei ne opettajien omatkaan teokset täytä omaa taidemittapuuta, niin silloin kannattaa jättää tällaiset opetukset väliin.Mitkä kokemukset ja motiivit sinulla itsellä lieneekään kirjoittaa noin, niin ei asia nyt aivan siten ole. Opetuksen taso ja laatu vaihtelee aina kaikenlaisesa opetuksessa. Niin työväenopistojen kuin taiteilijaseurojenkin laita on samoin. Jos on taipumuksia ja lahjoja taiteen tekemiseen, niin kyllä niistä lähes poikkeuksetta saa myös hyvän alun taiteen tekemiseen.
Minulla itselläni on usean vuosikymmenen kokemus kummastakin, ja tiedän paljon taiteiljioita, joiden ura on alkanut juuri noista paikoista. Ja pääsy alan liittoihin myös, näytöjä on.
En kiistä sitä, etteikö yksityisopetus useimmin ole tehokkainta, mutta ei yksin opettajan taidoista johtuen vaan myös mahdollisuudesta syventyä laajemmin oppilasta kohden. Vaarana siinä on aina liika opettajan tyyliin samaistuminen, kaikki muistanevat vielä kuinka Suomi yks´kaks tupsahti täyteen pienia Anita Snellmaneja.
- Hehhheh
Alla prima prima vista! Lycka till!
- Arttari
Joissakin Kansalaisopistoissa on öljymaalauksen jatkokursseja, joista voi olla hyötyä, kun osaa persutekniikat! Voi kysellä! Ja ilmeisesti Halosen Akatemiastakin voi löytyä kursseja, joilla voi edistyä taiteessa!
- Maalari Espoo
Kuinka voin välittää yhteystiedot?
- Mestari!
tässä olisi tällainen vanha sähköposti johon kerääntyy nykyään enimmäkseen roskapostia, mutta sinne yhteistiedot voi lähettää, niin otan yhteyttä!
[email protected] - Oikea taiteilija
Kannattais kyllä kysyä mikä on tuon "mestarin" koulutus ennen kuin meneee rahojansa tyrkyttämään tai ainakin saavutukset taiteilijana onko matrikkelissa mistä voisi varmistaa mikä hän on taiteen tekijänä vai onko huijari. Kysympä vain, mitä harrastaja voi opettaa muuta, kuin harrastamista.
- Mestari!
Oikea taiteilija kirjoitti:
Kannattais kyllä kysyä mikä on tuon "mestarin" koulutus ennen kuin meneee rahojansa tyrkyttämään tai ainakin saavutukset taiteilijana onko matrikkelissa mistä voisi varmistaa mikä hän on taiteen tekijänä vai onko huijari. Kysympä vain, mitä harrastaja voi opettaa muuta, kuin harrastamista.
No mutta nimimerkki "Oikea taiteilija"(han) voisi esitellä niitä omia teoksiaan, koulutustaan ja ammattitaitoaan! Vai oliko tarkoituskaan muu kuin palstalla niin usein esiintyvä mustamaalaustarkoitus?
Ja kuten me kaikki tiedämme, oikealla taiteilijalla on aina rohkeutta esitellä sitä omaa ammattitaitoaan, paitsi jos sitä ei oikeasti ole! - Oikea taiteilija
Mestari! kirjoitti:
No mutta nimimerkki "Oikea taiteilija"(han) voisi esitellä niitä omia teoksiaan, koulutustaan ja ammattitaitoaan! Vai oliko tarkoituskaan muu kuin palstalla niin usein esiintyvä mustamaalaustarkoitus?
Ja kuten me kaikki tiedämme, oikealla taiteilijalla on aina rohkeutta esitellä sitä omaa ammattitaitoaan, paitsi jos sitä ei oikeasti ole!Nythän olikin kysymys tämän "mestarin" taidoista, että näytäppäs ne vai ovatko ne vain omia luulojasi tai varmennettu jossain oppilaitoksessa?
Nykyään tuo tuotesuoja ylettyy myöskin tarjottuun opetukseen ja voivat vaatia rahat takaisin epäpätevältä opettajalta. - Mestari!
Oikea taiteilija kirjoitti:
Nythän olikin kysymys tämän "mestarin" taidoista, että näytäppäs ne vai ovatko ne vain omia luulojasi tai varmennettu jossain oppilaitoksessa?
Nykyään tuo tuotesuoja ylettyy myöskin tarjottuun opetukseen ja voivat vaatia rahat takaisin epäpätevältä opettajalta.""Nythän olikin kysymys tämän "mestarin" taidoista, että näytäppäs ne vai ovatko ne vain omia luulojasi tai varmennettu jossain oppilaitoksessa?""
Minun taitoni ovat tiedossa jokaisella joka palstaa pidempään on seurannut ja ainahan se nimimerkki "Oikea taiteilija" voi esittää niitä omia taitojaan, vai voiko?
""Nykyään tuo tuotesuoja ylettyy myöskin tarjottuun opetukseen ja voivat vaatia rahat takaisin epäpätevältä opettajalta.""
Siksipä juuri minä mainostankin itseäni pätevänä opettajana, toisin kuin sinä, joka vain nimimerkin suojasta esität olevasi oikea taiteilija!
Oliko nimimerkkisi tarkoitus muuten antaa pontta kirjoituksillesi, kun sitä ei muuten ole? - Niin....
Mestari! kirjoitti:
""Nythän olikin kysymys tämän "mestarin" taidoista, että näytäppäs ne vai ovatko ne vain omia luulojasi tai varmennettu jossain oppilaitoksessa?""
Minun taitoni ovat tiedossa jokaisella joka palstaa pidempään on seurannut ja ainahan se nimimerkki "Oikea taiteilija" voi esittää niitä omia taitojaan, vai voiko?
""Nykyään tuo tuotesuoja ylettyy myöskin tarjottuun opetukseen ja voivat vaatia rahat takaisin epäpätevältä opettajalta.""
Siksipä juuri minä mainostankin itseäni pätevänä opettajana, toisin kuin sinä, joka vain nimimerkin suojasta esität olevasi oikea taiteilija!
Oliko nimimerkkisi tarkoitus muuten antaa pontta kirjoituksillesi, kun sitä ei muuten ole?"Minun taitoni ovat tiedossa jokaisella joka palstaa pidempään on seurannut ja ainahan se nimimerkki "Oikea taiteilija" voi esittää niitä omia taitojaan, vai voiko?"
....on todellakin tiedossa ja varmemmaksi vakuudeksi kun kerran jo itsekin ylpeänä kehuskelet Kaikkien tietävän sinun taitosi niin ajattelin näyttää tässä muutamiasi sinun puolesta:
http://aukea.net/nayta.php?teos=31654
http://aukea.net/nayta.php?teos=35984
http://aukea.net/nayta.php?teos=47695
http://aukea.net/nayta.php?teos=46181
http://aukea.net/nayta.php?teos=24464
http://aukea.net/nayta.php?teos=12015
Niin että tällainen "mestari" on kyseessä. Ihan siistejä harrastajalta! - Mestari!
Niin.... kirjoitti:
"Minun taitoni ovat tiedossa jokaisella joka palstaa pidempään on seurannut ja ainahan se nimimerkki "Oikea taiteilija" voi esittää niitä omia taitojaan, vai voiko?"
....on todellakin tiedossa ja varmemmaksi vakuudeksi kun kerran jo itsekin ylpeänä kehuskelet Kaikkien tietävän sinun taitosi niin ajattelin näyttää tässä muutamiasi sinun puolesta:
Niin että tällainen "mestari" on kyseessä. Ihan siistejä harrastajalta!Aivan sellainen mastari on kyseessä ja kiitän viestistäsi koska vastakirjoittajan henkilöllisyyden paljastaminen anonyymipalstalla on laitonta, niin ilmoitan asiasta netin kautta poliisille!
Ja toivon että jatkat toimiasi entiseen malliin, koska sitä varmemmin saan sinut vastuuseen useita vuosia kestäneistä häiriköinneistäsi ja laittomuuksistasi kateutasi kohdetta kohtaan! - ykssutarivaan
Niin.... kirjoitti:
"Minun taitoni ovat tiedossa jokaisella joka palstaa pidempään on seurannut ja ainahan se nimimerkki "Oikea taiteilija" voi esittää niitä omia taitojaan, vai voiko?"
Niin että tällainen "mestari" on kyseessä. Ihan siistejä harrastajalta!Eihän nuo Laitisen työt huonoja ole, kaikki ei vaan tykkää tyylistä.
- Ei niin!
ykssutarivaan kirjoitti:
Eihän nuo Laitisen työt huonoja ole, kaikki ei vaan tykkää tyylistä.
Samanlaisia "lapsuksia" niissä on kuin muillakin kuvataidetta harrastavilla kolleegoilla. Erityisesti noissa ihmisten kuvaamisissa hänellä on vielä paljon opittavaa. Mielestäni hänen kannattaisi jo oppimisen vuoksi paljon vierailla noilla ammatikseen muotokuvia tekevien taiteilijoiden sivustoilla.
Ne hänen kaupunkikuvauksensa ovat ihan huippua! Niissä vain on joitakin elementtejä jotka hiukan tökkivät ainakin minun silmiin kuten esimerkiksi niissä sisällä olevat ihmiset ja autot, muutamia vain mainitakseni.
Värimaailma niissä hänen "maisematöissään" myöskin meikäläisellä hiukan tökkii, mutta se on vain minun henkilökohtainen mielipiteeni
Täytyy vain ihmetellä tuota hänen logiikkaansa! Hän täällä kirjoittelee ja olettaa että suurinpiirtein kaikki tietävät ja tuntevat kuka näissä hänen postauksissaan on takana, tehostaen vielä tuota ymmärrystä vaatimuksilla ja kehoituksilla kirjoitella omilla nimillään kun joku antaa vastenetta niille hänen kirjoituksilleen. Kuitenkin hän itse kirjoittelee jopa useammalla nimimerkillä! Se on asia mitä en kertakaikkiaan ymmärrä!
Sitten hän vetää herneen nenäänsä jos joku linkittää tänne hänen töitään!? Mielestäni logikka on kateissa!
Taiteilijana hän kuitenkin on mukiinmenevä ja sanoisin että jopa hyvä joissakin töissään! - Maalari Espoo
Mestari! kirjoitti:
tässä olisi tällainen vanha sähköposti johon kerääntyy nykyään enimmäkseen roskapostia, mutta sinne yhteistiedot voi lähettää, niin otan yhteyttä!
[email protected]Hei,
Laitoin sähköpostia mainitsemaasi sähköpostisoitteeseen. Ota yhteyttä. - Aika kummallinen...
Mestari! kirjoitti:
Aivan sellainen mastari on kyseessä ja kiitän viestistäsi koska vastakirjoittajan henkilöllisyyden paljastaminen anonyymipalstalla on laitonta, niin ilmoitan asiasta netin kautta poliisille!
Ja toivon että jatkat toimiasi entiseen malliin, koska sitä varmemmin saan sinut vastuuseen useita vuosia kestäneistä häiriköinneistäsi ja laittomuuksistasi kateutasi kohdetta kohtaan!...on toi sinun suhtautuminen omaan nimeesi taiteilijana!!? Sen lisäksi että et halua antaa "Mestarina" näytettä kysyjälle minkälainen olet taiteilijana kun sentään tarjoat hänelle palveluja, tuntuu perin kummalliselta se että sinä itse kuitenkin paljastit E-mail osoiteesi [email protected] tänne ja nyt poraat sitä että joku toinen on linkittänyt töitäsi tänne? Sehän tarkoittaa hyvä ystävä sitä että läväytit itse jo siinä vaiheessa oman henkilöllisyytesi palstalle!
Oletko todella noin alikehittynyt netin käyttäjänä?
Kai täällä ilmoittelet sitten kuinka esimerkiksi tämä "rikosilmoituksesi" otettiin vastaa poliisin toimesta? :D - eepihk
Aika kummallinen... kirjoitti:
...on toi sinun suhtautuminen omaan nimeesi taiteilijana!!? Sen lisäksi että et halua antaa "Mestarina" näytettä kysyjälle minkälainen olet taiteilijana kun sentään tarjoat hänelle palveluja, tuntuu perin kummalliselta se että sinä itse kuitenkin paljastit E-mail osoiteesi [email protected] tänne ja nyt poraat sitä että joku toinen on linkittänyt töitäsi tänne? Sehän tarkoittaa hyvä ystävä sitä että läväytit itse jo siinä vaiheessa oman henkilöllisyytesi palstalle!
Oletko todella noin alikehittynyt netin käyttäjänä?
Kai täällä ilmoittelet sitten kuinka esimerkiksi tämä "rikosilmoituksesi" otettiin vastaa poliisin toimesta? :DKokemuksesta voin todistaa että oman sähköpostiosoitteensa nettiin ilmoittavat todellakin paljastavat oman henkilöllisyytensä. Itsekin tein niin joku aika sitten ja nyt roskapostisuodattimeni on todellakin nyt kovilla. Etenkin harmittaa kun minä onneton annoin työpaikalla käyttämäni osoitteen tänne!
Kaikista arveluttavinta on että henkilöllisyyteni sen yhteydessä on ns. 'jokapäiväistä kauraa' ja kaikkien tiedossa. Minulla kuitenkaan ei ole mitään salattavaa ja vastaan tekemisistäni joten minulla ei ole mitään pelättävää.
Minäkin kyllä ihmettelen mitä pelättävää taiteilijalla on että henkilöllisyys paljastuu netissä? Tahtooko taiteilija kenties piiloitella niitä monia 'alter egojaan' mistä ollaan täällä saatu useitakin näytteitä, vai mikä ihme on tässäkin kysymyksessä?
- päivän paras juttu
HA, ha, haa .. tää on niin hauskaa luettavaa, että ei voi muuta kun nauraa!!
- tositekijä
kyllä te jaksatte kinastella..
- Germanicos
Niin kateusajatteluun liitty aina samat traagiset ja liikuttavat ajatukset, itseään parempi on ammuttava alas keinolla millä hyvänsä ja mielellään niin ettei itse joudu ottamaan vastuuta sanomisistaan.
Kaikenlainen osaminen ja lahjakkuus on tarpeetonta, koska minullakaan ei sitä ole ja jos sitä jossain päin vielä esiintyy, voidaan se ohittaa kuriositeettina tai kieltää vaikkapa noituutena. - Hieno kommentti!
Germanicos kirjoitti:
Niin kateusajatteluun liitty aina samat traagiset ja liikuttavat ajatukset, itseään parempi on ammuttava alas keinolla millä hyvänsä ja mielellään niin ettei itse joudu ottamaan vastuuta sanomisistaan.
Kaikenlainen osaminen ja lahjakkuus on tarpeetonta, koska minullakaan ei sitä ole ja jos sitä jossain päin vielä esiintyy, voidaan se ohittaa kuriositeettina tai kieltää vaikkapa noituutena.Niin, voisiko tuota paremmin enää sanoa!?
- Eiköhän...
Hieno kommentti! kirjoitti:
Niin, voisiko tuota paremmin enää sanoa!?
...kaikkien pitäisi tyytyä nyt vain siihen että ketjun aloittaja, eli "Maalari espoosta" on ilmeisesti jo luonut asiakassuhteen tähän taiteilijaan koska on lähettänyt jo sähköpostia tälle "Mestarille". ;) Piti oikein ilmoitella siitä täällä. ;)
Hienoa että homma pelaa! XD
- tai sitten
Veikkaampa että Espoon maalari ja "mestari" ovat yksi ja sama henkilö!
- kuka....
....ties ;-) Kantsis rekata itselleen oman nimimerkin niin kukaan ei epäile. Mulle itelle esimerkiksi on aivan sama mitä toiset täällä ajattelee. Mulla kun ei oo mitään hävettävää eikä luurankoja kaapissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama897478Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä1186211Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve1604337Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?423086Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu2292968Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.782876Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta882587Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl902318- 1862269
Ruotsissa uusi monikulttuurisuusongelma: Mummonraiskuut
Ilmiö räjähti käsiin ja nyt painetaan paniikkinappulaa. Moni vanhustenhoivayhtiö on joutunut jopa lopettamaan, koska keh181805