Suuren kastefiaskon historiasta,...

ja alkuperäisen...

23

96

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen Hega

Huomaatteko, että homma alkoi luisua käsistä, heti kun 12 opetuslapsesta viimeinen eli Johannes lähti taivaankotiin? (n. v 110-120)
      (Johannes eli yli satavuotiaaksi ja oli nuorukainen Jeesuksen kuollessa.)

Hieman kommentteja kyseiseen kirjoitukseen:

Tertulliaanuksen perustelut ymmärrän siksi, että ihmiset menivät ilmeisesti kasteelle heppoisin perustein ja eivät ymmärtäneet tekonsa vakavuutta.
      Jos pohdimme hebrealaiskirjettä, voimme ymmärtää hänen näkemyksensä:

Hebrealaiskirje:
      6:1 Jättäkäämme sentähden Kristuksen opin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,
      6:2 oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.
      6:3 Ja niin me tahdomme tehdä, jos vain Jumala sallii.
      6:4 Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
      6:5 ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
      6:6 ja sitten ovat luopuneet - taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.
      6:7 Sillä maa, joka särpii sisäänsä sen päälle usein tulevan sateen ja kantaa kasvun hyödyksi niille, joita varten sitä viljelläänkin, saa siunauksen Jumalalta;
      6:8 mutta se, joka tuottaa orjantappuroita ja ohdakkeita, on kelvoton ja lähellä kirousta, ja sen loppu on, että se poltetaan.

Ihminen, joka tekee tahallista syntiä, ei voi lopulta pelastua, koska hän ei enää pysty katumaan syntejään paadutettuaan sydämensä.
      Tertullianus tajusi tämän ja halusi, että ihmiset menisivät kasteelle, vasta kun he aidosti halusivat tehdä parannuksen.
      Jeesuksen Kasteen jälkeen ihmisellä ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa:
      tulla kastetuksi Pyhällä Hengellä tai tulella. Jos ihminen ei tee parannusta Jeesus kastaa jälkimmäisellä. Silloin ei vain rakennuksesta jää mitään jäljelle:

1. Kor
      3:10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
      3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
      3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
      3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
      3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
      3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.
      3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
      3:17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.

Synnit voi saada anteeksi, mutta miten on puhtaan omantunnon laita, joka annettiin kasteessa?
      Eikö olisi parempi elää Herrassa iloiten?

• toinen Hega

Tekstissä mainitut "TULEVAT" synnit,
        (termi jota ei pitäisi käyttää, mutta joilla tarkoitettaneen kasteen jälkeen tehtyjä rikkomuksia):

Miksi kristityt eivät tajua että kaste ei peitä tulevia syntejä? - siksihän Jeesus pesi opetuslastensa jalat.
        Ehtoollinen yhdessä syntien tunnustamisen ja jalkojen pesun kanssa, pesee kristityn erehdyksessä tekemistään synneistä.

Harva opetuslapsi vaeltaa jatkuvasti rukoillen ja valvoen, niin ettei koskaan lankeaisi tai sotkisi jalkojaan kulkiessaan taivastiellä.

Kasteesta puhutaan paljon, mutta jalkojen pesemisen ovat miltei kaikki unohtaneet.
        Jalkojen peseminen ehtoollisella on aivan yhtä tärkeä siinä missä kastekin, sillä Jeesushan kehoitti tekemään näin, koska meillä ei ole muutoin osuutta häneen: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani."

Joh
        13:3 niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,
        13:4 nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä.
        13:5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
        13:6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
        13:7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät."
        13:8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani." Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani."
        13:9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää."
        13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki."
        13:11 Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat."
        13:12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
        13:13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
        13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, OLETTE TEKIN VELVOLLISET PESEMÄÄN TOISTENNE JALAT.
        13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
        13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
        13:17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.
        13:18 En minä puhu teistä kaikista: minä tiedän, ketkä olen valinnut; mutta tämän kirjoituksen piti käymän toteen: 'Joka minun leipääni syö, on nostanut kantapäänsä minua vastaan.'

Tämän Jeesuksen käskyn mukaan kuuliaiset opetuslapset ovat velvollisia pesemään toistensa jalat, (mikäli pestävä katuu syntejään):

Luukkaan evankeliumi
        17:3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja JOS HÄN KATUU, anna hänelle anteeksi.
        17:4 Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi."

1.Johanneksen kirje
        5:16 Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, joka ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja hän on antava hänelle elämän, niille nimittäin, jotka eivät tee syntiä kuolemaksi. On syntiä, joka on kuolemaksi; siitä minä en sano, että olisi rukoiltava.
        5:17 Kaikki vääryys on syntiä. Ja on syntiä, joka ei ole kuolemaksi.

• toinen Hega

Tiedättekö yhtään seurakuntaa, jossa pestään Jeesuksen käskyn mukaisesti toistensa jalat ehtoollisella?

• Seitsemännen päivän adventisteilla on ehtoollisen yhteydessä jalkainpesu.

• toinen Hega
        JEV238 kirjoitti:

Seitsemännen päivän adventisteilla on ehtoollisen yhteydessä jalkainpesu.

Pesevätkö seurakuntalaiset toistensa jalat, vai peseekö vain jotkut tietyt henkilöt?

Entä rukoilevatko he samalla sisarten ja veljien syntien anteeksi saamiseksi?

Muissa seurakunnissa ilmeisesti ajatellaan, että kerran pesty pysyy aina puhtaana?

• Joh.13.luku
        toinen Hega kirjoitti:

Pesevätkö seurakuntalaiset toistensa jalat, vai peseekö vain jotkut tietyt henkilöt?

Entä rukoilevatko he samalla sisarten ja veljien syntien anteeksi saamiseksi?

Muissa seurakunnissa ilmeisesti ajatellaan, että kerran pesty pysyy aina puhtaana?

"Pesevätkö seurakuntalaiset toistensa jalat, vai peseekö vain jotkut tietyt henkilöt?"

-- Porukka on jaettu pareihin, ja he pesevät toistensa jalat (jalkaterät)!

"Entä rukoilevatko he samalla sisarten ja veljien syntien anteeksi saamiseksi?"

---- Kyllä, pesuvuorossa oleva henkilö (joko polviasennossa) ennen pesun aloittamista ja hän rukoilee (Vapahtajan siunausta pesutoimelle) pienen hetken pestävän puolesta!

"Muissa seurakunnissa ilmeisesti ajatellaan, että kerran pesty pysyy aina puhtaana?"

-- ? Eivät siten noudata Raamatun/Joh.13.Luvun kehotusta/ohjetta: ”"Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas;”.

• toinen Hega
        Joh.13.luku kirjoitti:

"Pesevätkö seurakuntalaiset toistensa jalat, vai peseekö vain jotkut tietyt henkilöt?"

-- Porukka on jaettu pareihin, ja he pesevät toistensa jalat (jalkaterät)!

"Entä rukoilevatko he samalla sisarten ja veljien syntien anteeksi saamiseksi?"

---- Kyllä, pesuvuorossa oleva henkilö (joko polviasennossa) ennen pesun aloittamista ja hän rukoilee (Vapahtajan siunausta pesutoimelle) pienen hetken pestävän puolesta!

"Muissa seurakunnissa ilmeisesti ajatellaan, että kerran pesty pysyy aina puhtaana?"

-- ? Eivät siten noudata Raamatun/Joh.13.Luvun kehotusta/ohjetta: ”"Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas;”.

Mahtavaa kuulla!
        Tunnustavatko he myös syntinsä, kun jalkoja pestään?

Ihmeellistä, että Pyhä Henki avasi tuon Raamatun kohdan ihan samoin, kuin Adventistitkin sen ymmärtävät.

Jokunen vuosi sitten, kun tulin uskoon, ymmärsin Raamatusta lepopäivän pyhittämisen (erottamisen) olevan Jumalan rakastamista. Kuulin jälkeenpäin, että Adventistit ymmärtävät senkin samoin!

Ihmeellistä kuinka Pyhä Henki opettaa Sanan kautta!

• raamattutunti
        toinen Hega kirjoitti:

Mahtavaa kuulla!
        Tunnustavatko he myös syntinsä, kun jalkoja pestään?

Ihmeellistä, että Pyhä Henki avasi tuon Raamatun kohdan ihan samoin, kuin Adventistitkin sen ymmärtävät.

Jokunen vuosi sitten, kun tulin uskoon, ymmärsin Raamatusta lepopäivän pyhittämisen (erottamisen) olevan Jumalan rakastamista. Kuulin jälkeenpäin, että Adventistit ymmärtävät senkin samoin!

Ihmeellistä kuinka Pyhä Henki opettaa Sanan kautta!

Tuo jalkojen peseminen kuului juutalaiseen perinteeseen Jeesuksen
        syntymän aikoihin. Jalat pölyyntyivät kuumassa ilmastossa, Eivät ne koske meitä, kuten eivät muutkaan juutalaisille
        tarkoitetut tavat.

Tietenkin ne ovat myös vertauskuva siitä, että "vaelluksen aiheuttamat
        pölyt" on syytä pestä Jeesuksen veressä päivittäin.
        Alkuseurakunnassa EI pesty enää jalkoja. Siitä ei ole UT:ssa yhtään
        mainintaa,

Jalkojen pesemisellä ja syntien tunnustamisella ei ole mitään yhteyttä.

Tuo Raamatunkohta:
        "”"Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas;”.
        liittyy juutalaiseen hygienia käytäntöön.
        Lain alle joutuvat uskovat noudattavat mielellään myös kaikkia ulkoisia
        tapoja kuvitellen, että ne tekevät uskovasta jotenkin pyhempiä.

• mathetes
        raamattutunti kirjoitti:

Tuo jalkojen peseminen kuului juutalaiseen perinteeseen Jeesuksen
        syntymän aikoihin. Jalat pölyyntyivät kuumassa ilmastossa, Eivät ne koske meitä, kuten eivät muutkaan juutalaisille
        tarkoitetut tavat.

Tietenkin ne ovat myös vertauskuva siitä, että "vaelluksen aiheuttamat
        pölyt" on syytä pestä Jeesuksen veressä päivittäin.
        Alkuseurakunnassa EI pesty enää jalkoja. Siitä ei ole UT:ssa yhtään
        mainintaa,

Jalkojen pesemisellä ja syntien tunnustamisella ei ole mitään yhteyttä.

Tuo Raamatunkohta:
        "”"Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas;”.
        tapoja kuvitellen, että ne tekevät uskovasta jotenkin pyhempiä.

Sama ajatus nimim, - raamattutunti!

Näen asian melkolailla samoin kanssasi!
        Vanhassa liitossa uhrattiin eläimiä syntiuhreiksi, sekä yhteysuhreiksi!
        VT,ssa "syntiuhri" toi syntien sovituksen Israelin kansalle!

Eli polttouhri oli uhri, joka esikuvallisesti kuvaa "lihamme kuolemisesta synnille"! Uhrialttarilla paloi tuli jossa poltettiin uhrieläin! Polttouhri pilkottiin palasiksi, joka kuvaa sitä, että uskon kautta kasvamme hylkäämään synnin, sekä uskon kautta myös kasvamme vanhurskaaseen, elikä synnistä puhdistettuun elämään! Polttouhrin - sisimmät osat sekä jalat tuli pestä puhtaalla vedellä - ennen polttouhrausta! - (3Moos 1:luku)

Tuo vesi, eli "vesipesu" kuvasi Jumalan "Hengen sekä Sanan" kautta tapahtuvaa puhdistuspesua! Polttouhrin "jalat" kun pestiin, se kuvasi, että "vaelluksesta tulee puhdasta Jumalan edessä"! Tämä ei ole uuteenliittoon kirjaimellisesti siirrettävää toimintaa!

Ja "tuli" elikä alttarin "uhrituli" oli se elementti, jonka kautta lopullisesti "synnin ruumis kukistettiin ja hävitettiin" kun polttouhri paloi!

Nyt uudessaliitossa kun/jos meidän jalkamme elikä = "vaelluksemme" on kenties ryvettynyttä, niin muiden veljien ja sisariemme tulee "ohjata" elikä Jumalan "SANALLA PESTÄ" toisistamme mahdolliset vaelluksemme aikana tarttuneet saasteemme pois, kuten esim, - (lihalliset mieliteot) - siis Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen ohjauksen alla! Olimmepa sitten lapiomiehia tai korkeastikoulutettuja yritysjohtajia, niin meidän tulee "alistua" samalle tasolle tuon ryvettyneen kanssamatkaajamme kanssa ja Jumalan Sanalla Ja Hengellä ryhtyä puhdistamaan tuota saastunutta veljeä/sisarta puhtaaksi!

Kun "avaamme itsemme" eli tunnustaen syntimme Kristukselle, on se silloin suloinen tuoksu Herralle ja niin silloin on Jumalan tarkoittama "vesi ja tuli", elikä Jumalan "Sana ja Henki" puhdistanut meidän likaantuneet "jalkamme" elikä = "vaelluksemme" Jumalan edessä puhtaaksi! Ulkoisesti tapahtuva jalkojenpesu ei puhdista meitä kuin ulkoisesti, elikä korkeintaan jalkahiestä!

Terv, mathetes

• toinen Hega
        mathetes kirjoitti:

Sama ajatus nimim, - raamattutunti!

Näen asian melkolailla samoin kanssasi!
        Vanhassa liitossa uhrattiin eläimiä syntiuhreiksi, sekä yhteysuhreiksi!
        VT,ssa "syntiuhri" toi syntien sovituksen Israelin kansalle!

Eli polttouhri oli uhri, joka esikuvallisesti kuvaa "lihamme kuolemisesta synnille"! Uhrialttarilla paloi tuli jossa poltettiin uhrieläin! Polttouhri pilkottiin palasiksi, joka kuvaa sitä, että uskon kautta kasvamme hylkäämään synnin, sekä uskon kautta myös kasvamme vanhurskaaseen, elikä synnistä puhdistettuun elämään! Polttouhrin - sisimmät osat sekä jalat tuli pestä puhtaalla vedellä - ennen polttouhrausta! - (3Moos 1:luku)

Tuo vesi, eli "vesipesu" kuvasi Jumalan "Hengen sekä Sanan" kautta tapahtuvaa puhdistuspesua! Polttouhrin "jalat" kun pestiin, se kuvasi, että "vaelluksesta tulee puhdasta Jumalan edessä"! Tämä ei ole uuteenliittoon kirjaimellisesti siirrettävää toimintaa!

Ja "tuli" elikä alttarin "uhrituli" oli se elementti, jonka kautta lopullisesti "synnin ruumis kukistettiin ja hävitettiin" kun polttouhri paloi!

Nyt uudessaliitossa kun/jos meidän jalkamme elikä = "vaelluksemme" on kenties ryvettynyttä, niin muiden veljien ja sisariemme tulee "ohjata" elikä Jumalan "SANALLA PESTÄ" toisistamme mahdolliset vaelluksemme aikana tarttuneet saasteemme pois, kuten esim, - (lihalliset mieliteot) - siis Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen ohjauksen alla! Olimmepa sitten lapiomiehia tai korkeastikoulutettuja yritysjohtajia, niin meidän tulee "alistua" samalle tasolle tuon ryvettyneen kanssamatkaajamme kanssa ja Jumalan Sanalla Ja Hengellä ryhtyä puhdistamaan tuota saastunutta veljeä/sisarta puhtaaksi!

Kun "avaamme itsemme" eli tunnustaen syntimme Kristukselle, on se silloin suloinen tuoksu Herralle ja niin silloin on Jumalan tarkoittama "vesi ja tuli", elikä Jumalan "Sana ja Henki" puhdistanut meidän likaantuneet "jalkamme" elikä = "vaelluksemme" Jumalan edessä puhtaaksi! Ulkoisesti tapahtuva jalkojenpesu ei puhdista meitä kuin ulkoisesti, elikä korkeintaan jalkahiestä!

Terv, mathetes

>>Mathetes: Kun "avaamme itsemme" eli tunnustaen syntimme Kristukselle, on se silloin suloinen tuoksu Herralle ja niin silloin on Jumalan tarkoittama "vesi ja tuli", elikä Jumalan "Sana ja Henki" puhdistanut meidän likaantuneet "jalkamme" elikä = "vaelluksemme" Jumalan edessä puhtaaksi! Ulkoisesti tapahtuva jalkojenpesu ei puhdista meitä kuin ulkoisesti, elikä korkeintaan jalkahiestä!>>

>>raamattutunti kirjoitti: Jalkojen pesemisellä ja syntien tunnustamisella ei ole mitään yhteyttä.>>

Miten vesi kasteessa yhdessä Pyhän Hengen kanssa, voi puhdistaa ihmisen synneistä?

No tietenkin aivan samoin, kuin jalkoja pestessäkin! Nyt vain ei enää tarvitse pestä kokonaan, vaan ainoastaan vaelluksessa likaantuneet jalat:

13:9 Simon Pietari sanoi hänelle: "Herra, älä pese ainoastaan minun jalkojani, vaan myös kädet ja pää."
        13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on KYLPENYT, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki."
        13:11 Sillä hän tiesi kavaltajansa; sentähden hän sanoi: "Ette kaikki ole puhtaat."

Jeesus viittaa sanalla "kylpenyt" kasteeseen. Alkukielen sana babtismo tarkoitaa kylpemistä. (kastaa, kostuttaa, pestä, kylpeä jne.)

(Juudas ei puhdistunut, koska ei mielistynyt totuuteen?)

Veljen (tai sisaren) jalkojen peseminen kuvaa sitä että meidän tulee toisiamme palvellen ja rukoillen pyytää armoa toisillemme:

Jaakobin kirje:
        5:16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

>>Alkuseurakunnassa EI pesty enää jalkoja. Siitä ei ole UT:ssa yhtään
        mainintaa,>>

Väitätkö että apostolit rikkoivat tahallaan tuota Jeesuksen antamaa käskyä, koska pesemisestä ei mainitaa alkuseurakunnan ajoilta?

• mathetes
        toinen Hega kirjoitti:

>>Mathetes: Kun "avaamme itsemme" eli tunnustaen syntimme Kristukselle, on se silloin suloinen tuoksu Herralle ja niin silloin on Jumalan tarkoittama "vesi ja tuli", elikä Jumalan "Sana ja Henki" puhdistanut meidän likaantuneet "jalkamme" elikä = "vaelluksemme" Jumalan edessä puhtaaksi! Ulkoisesti tapahtuva jalkojenpesu ei puhdista meitä kuin ulkoisesti, elikä korkeintaan jalkahiestä!>>

>>raamattutunti kirjoitti: Jalkojen pesemisellä ja syntien tunnustamisella ei ole mitään yhteyttä.>>

Miten vesi kasteessa yhdessä Pyhän Hengen kanssa, voi puhdistaa ihmisen synneistä?

No tietenkin aivan samoin, kuin jalkoja pestessäkin! Nyt vain ei enää tarvitse pestä kokonaan, vaan ainoastaan vaelluksessa likaantuneet jalat:

13:10 Jeesus sanoi hänelle: "Joka on KYLPENYT, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki."

Jeesus viittaa sanalla "kylpenyt" kasteeseen. Alkukielen sana babtismo tarkoitaa kylpemistä. (kastaa, kostuttaa, pestä, kylpeä jne.)

(Juudas ei puhdistunut, koska ei mielistynyt totuuteen?)

Veljen (tai sisaren) jalkojen peseminen kuvaa sitä että meidän tulee toisiamme palvellen ja rukoillen pyytää armoa toisillemme:

Jaakobin kirje:
        5:16 Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras.

>>Alkuseurakunnassa EI pesty enää jalkoja. Siitä ei ole UT:ssa yhtään
        mainintaa,>>

Väitätkö että apostolit rikkoivat tahallaan tuota Jeesuksen antamaa käskyä, koska pesemisestä ei mainitaa alkuseurakunnan ajoilta?

Vastausta Hegalle!

En käy asiasta "vääntämään"! :)

Jalkojenpesu oli vain Jeesuksen esimerkki "tulla alas" muiden uskovien tasolle! Juutalaiset eivät olisi koskaan luonnollisessa olotilassaan ryhtyneet pesemään toistensa jalkoja, jos sen joku toinen teki, niin sen korkeintaan teki - orja tai palvelija, ja siksi tuo ele jonka Jeesus teki olikin vain esimerkki nöyrtyä ja tulla lähemmäksi uskonveljiään ja tietysti myös sisariaankin! Kerroin mitä ajattelin asiasta ja mitä olen monen muunkin kuullut tuosta asiasta ajattelevan ja omat ajatukseni ovat olleet aivan samoilla linjoilla kyseisestä jalkojenpesu asiasta!

Uskovien kaste ei pese kenenkään syntejä, vaan on ulkoinen tunnustus jo syntyneestö uskosta ja syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksessa Kristuksessa! Sitä ei mielestäni voi mitenkään verrata jalkojenpesu asiaan!

Ihminen on jo kokonaan puhdas uudestisyntymisen perusteella Jeesuksen kautta, hänen ristillä vuotaneen uhriverensä ansiosta! Siihenhän ei enään tarvitse lisätä puhdistumisekseen mitään "lisäpesuja"! Ymmärrä siis tuo jalkojenpesu asia oikein ja avaa sydämesi lähimmäisillesi avoimemmaksi entisestään ja kuuntele mitä lähimmäisesi kertovat ja tarvitsevat, ja niin olet silloin "pessyt heidän jalkansa" kun Jumalan Sanan ohjauksella ryhdyt pesemään puhtaaksi heidän matkalla ryvettyneet jalkansa = "vaelluksensa"!

Kirjoitit:
        >>Väitätkö että apostolit rikkoivat tahallaan tuota Jeesuksen antamaa käskyä, koska pesemisestä ei mainitaa alkuseurakunnan ajoilta?

• Tee kääntymys
        mathetes kirjoitti:

Vastausta Hegalle!

En käy asiasta "vääntämään"! :)

Jalkojenpesu oli vain Jeesuksen esimerkki "tulla alas" muiden uskovien tasolle! Juutalaiset eivät olisi koskaan luonnollisessa olotilassaan ryhtyneet pesemään toistensa jalkoja, jos sen joku toinen teki, niin sen korkeintaan teki - orja tai palvelija, ja siksi tuo ele jonka Jeesus teki olikin vain esimerkki nöyrtyä ja tulla lähemmäksi uskonveljiään ja tietysti myös sisariaankin! Kerroin mitä ajattelin asiasta ja mitä olen monen muunkin kuullut tuosta asiasta ajattelevan ja omat ajatukseni ovat olleet aivan samoilla linjoilla kyseisestä jalkojenpesu asiasta!

Uskovien kaste ei pese kenenkään syntejä, vaan on ulkoinen tunnustus jo syntyneestö uskosta ja syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksessa Kristuksessa! Sitä ei mielestäni voi mitenkään verrata jalkojenpesu asiaan!

Ihminen on jo kokonaan puhdas uudestisyntymisen perusteella Jeesuksen kautta, hänen ristillä vuotaneen uhriverensä ansiosta! Siihenhän ei enään tarvitse lisätä puhdistumisekseen mitään "lisäpesuja"! Ymmärrä siis tuo jalkojenpesu asia oikein ja avaa sydämesi lähimmäisillesi avoimemmaksi entisestään ja kuuntele mitä lähimmäisesi kertovat ja tarvitsevat, ja niin olet silloin "pessyt heidän jalkansa" kun Jumalan Sanan ohjauksella ryhdyt pesemään puhtaaksi heidän matkalla ryvettyneet jalkansa = "vaelluksensa"!

Kirjoitit:
        >>Väitätkö että apostolit rikkoivat tahallaan tuota Jeesuksen antamaa käskyä, koska pesemisestä ei mainitaa alkuseurakunnan ajoilta?

Kyllä se tuo harhaoppinen mathetes taas yrittää keksiä jos jonkinlaisia omia selityksiä/tulkintoja selvään Vapahtajan Ohjeeseen, niin kuin tekee muissakin kohdin Raamattua?!!

Ottaisi nyt vaan itse asiakseen sitä Valohoitoa harhaoppiinsa; ”Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi”!

• mathetes
        Tee kääntymys kirjoitti:

Kyllä se tuo harhaoppinen mathetes taas yrittää keksiä jos jonkinlaisia omia selityksiä/tulkintoja selvään Vapahtajan Ohjeeseen, niin kuin tekee muissakin kohdin Raamattua?!!

Ottaisi nyt vaan itse asiakseen sitä Valohoitoa harhaoppiinsa; ”Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi”!

Vastausta!

No niin, eepuhan se siinä! :)
        On se vaan aika merkillistä miten mies ei voi reilusti käyttää omaa nimimerkkiään!? Tekstisi kuitenkin paljastaa kuka olet! Olenhan jo ennenkin maininnut, että jatka sinä vain arvosteluasi, itsepähän sinä kerran vastaat puheistasi Herran edessä, jotenka älä kovin hanakasti aseta itseäsi opettajan asemaan, joudut nimittäin vielä kovemman tuomion alle jos sinut havaitaan väärinopettajaksi! Tuo alituinen muiden uskovien arvostelu, joka on ollut usein peräti rienaamisen tasolla heidän uskonsa tunnustuksesta, menee jo sille tasolle johon en haluaisi sinun joutuvan, nimittäin vastaat niistäkin kerran Jumalan edessä ja rutkasti kaikenlisäksi!

Tuo jalkojenpesu asia on oikeastaan kaksijakoinen!
        Jeesuksen aikana ja vieläkin suurelta osin tuo maa on valtavan pölyinen ja oli suorastaan ylellistä jos matkalainen sai kylääntultuaan talon tarjoaman jalkojen pesun, kun siis matkalaisten jalkineet jotka olivat mitä olivat tuohon aikaan melkolailla avonaiset ja siksi oli rentouttavaa kun matkan pöly pestiin pois jonka yleensa toimitti palvelija tai peräti talon orja! Se toivotti siis tulijan myös "tervetulleeksi" taloon!

Toinen asia tuon pesun viestissä on se, että jalkojen pesulla Jeesus vain tahtoi viestittää juutalaiselle meltaliteetille vieraan toiminta ajatuksen, nimittäin nöyrtymisen ja taipumisen lähimmäisensä edessä! Jalkojenpesu viesti viestittää siis myös huolenpidosta toisiaan kohtaan!

Ei ole mitenkään tarkeää pestä ulkoisesti jonkun jalkoja, vaan olla lähellä toista ihmistä ja kuunnella mitä toisella on kerrotavana sydämellään! Ja siten olla siis Jumalan Sanan kanssa tilanteessa mukana, siis "pesemässä" Jumalan "sananvedellä" mahdollisia toisen uskovan vaelluksen aikana aiheituneista "likaisuuksista"! Se todellinen "lika" nimittäin kertyy sinne "sydämentasolle" ei jalkoihin!

Jeesus sinua runsaasti valaiskoon!

Terv, mathetes

• eepu*
        mathetes kirjoitti:

Vastausta!

On se vaan aika merkillistä miten mies ei voi reilusti käyttää omaa nimimerkkiään!? Tekstisi kuitenkin paljastaa kuka olet! Olenhan jo ennenkin maininnut, että jatka sinä vain arvosteluasi, itsepähän sinä kerran vastaat puheistasi Herran edessä, jotenka älä kovin hanakasti aseta itseäsi opettajan asemaan, joudut nimittäin vielä kovemman tuomion alle jos sinut havaitaan väärinopettajaksi! Tuo alituinen muiden uskovien arvostelu, joka on ollut usein peräti rienaamisen tasolla heidän uskonsa tunnustuksesta, menee jo sille tasolle johon en haluaisi sinun joutuvan, nimittäin vastaat niistäkin kerran Jumalan edessä ja rutkasti kaikenlisäksi!

Jeesuksen aikana ja vieläkin suurelta osin tuo maa on valtavan pölyinen ja oli suorastaan ylellistä jos matkalainen sai kylääntultuaan talon tarjoaman jalkojen pesun, kun siis matkalaisten jalkineet jotka olivat mitä olivat tuohon aikaan melkolailla avonaiset ja siksi oli rentouttavaa kun matkan pöly pestiin pois jonka yleensa toimitti palvelija tai peräti talon orja! Se toivotti siis tulijan myös "tervetulleeksi" taloon!

Toinen asia tuon pesun viestissä on se, että jalkojen pesulla Jeesus vain tahtoi viestittää juutalaiselle meltaliteetille vieraan toiminta ajatuksen, nimittäin nöyrtymisen ja taipumisen lähimmäisensä edessä! Jalkojenpesu viesti viestittää siis myös huolenpidosta toisiaan kohtaan!

Ei ole mitenkään tarkeää pestä ulkoisesti jonkun jalkoja, vaan olla lähellä toista ihmistä ja kuunnella mitä toisella on kerrotavana sydämellään! Ja siten olla siis Jumalan Sanan kanssa tilanteessa mukana, siis "pesemässä" Jumalan "sananvedellä" mahdollisia toisen uskovan vaelluksen aikana aiheituneista "likaisuuksista"! Se todellinen "lika" nimittäin kertyy sinne "sydämentasolle" ei jalkoihin!

Terv, mathetes

Harhaoppinen mathetes se on taas röyhkeydellään lähtenyt SELVIÄ Vapahtajan Ehtoollisen viettämisen Ohjeita tyhjäksi selittämään, niin kuin tekee muissakin kohdin Raamattua?!!

Menisi nyt kerrankin polvilleen sen Raamatun kanssa ja pyytäisi Pyhän Hengen kautta itselleen sitä Valohoitoa harhaoppiinsa, sillä hänen opistaan puutuu Pyhän Hengen Ohjaus; muille kyllä on omaa harhaopetustaan tyrkyttämässä/opettamassa ja toivottamassa; ”Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi”, jota hän ei kuitenkaan itse ota vastaan – selvä kaksinaamainen tyyppi??!!!

Sanon tämän vakavasti, mutta sinä mathetes olet joutunut saata-nan pettämäksi, Herää, sillä sinä puhut lohikäärmeen kieltä/syntiä/laittomuutta sillä; ”lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja joilla on Jeesuksen TODISTUS.”
        ”Ja monta VÄÄRÄÄ profeettaa (niin kuin tämä mathetes) nousee, ja he EKSYTTÄVÄT MONTA. Ja sentähden, että LAITTOMUUS (Jumalan Laki hyljätään) PÄÄSEE VALTAAN, kylmenee useimpien rakkaus.
        Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.” ”Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja USKON Vapahtajaan.”

On kaksi ihmisryhmää; toinen kunnioittaa Jumalaa ja Hänen Käskyjä, ja heillä on Jumalan Sapatti Merkkinä:
        Jumala sanoo: ".. SAPATTINI MINÄ annoin heille, olemaan MERKKINÄ MINUN ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että MINÄ olen HERRA, joka PYHITÄN heidät.
        " .. pyhittäkää MINUN SAPATTINI; ne olkoot merkkinä välillämme, MINUN ja teidän, että tulisitte tietämään, että MINÄ olen HERRA, teidän JUMALANNE." (ks. Hes.20.Luku)

Sitten on se toinen ryhmä, johon tämä matheteskin kuuluu, he palvelevat petoa, eikä heillä ole Jumalan käskyjä ja heidän/pedon merkki on sunnuntai!

*
        Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
        minulle niin Rakkaassa
        Voittoisassa ja Voimallisessa י ה וֹ שׁ ﬠ
        JAHSHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
        *
        eepu
        *
        Jumalan asettama Sapatti/Lepopäivä alkaa kesäaikana; pe. illasta klo 19.00 - la. iltaan klo 19.00!
        "Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan." "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;" (1.Joh.5:3; Joh.15:10)
        *
        ♥ MARANATA! ♥

• toinen Hega
        mathetes kirjoitti:

Vastausta!

Terv, mathetes

>>Ei ole mitenkään tarkeää pestä ulkoisesti jonkun jalkoja, vaan olla lähellä toista ihmistä ja kuunnella mitä toisella on kerrotavana sydämellään! Ja siten olla siis Jumalan Sanan kanssa tilanteessa mukana, siis "pesemässä" Jumalan "sananvedellä" mahdollisia toisen uskovan vaelluksen aikana aiheituneista "likaisuuksista"! Se todellinen "lika" nimittäin kertyy sinne "sydämentasolle" ei jalkoihin! >>

Eikö tuon Jeesuksen käskyn tarkoitus ole kehoittaa meitä tunnustamaan syntimme, jotta pysyisimme puhtaina?
        Hän osoitti ettei kukaan voi pysyä täysin puhtaana ellemme puhdistaudu säännöllisesti.
        Siksi hän antoi tuon ohjeen:

Johanneksen evankeliumi
        13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat
        13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että MYÖS TE NIIN TEKISITTE, kuin minä olen teille tehnyt.

Minusta näiden käskyjen rikkominen osoittaa että Kristuksen ruumiissa olevat paikallis seurakunnat eivät ole täydellisiä, kuten eivät niiden jäsenetkään.
        Olemme täydellisiä vasta ollessamme yhtä Kristuksen ruumiissa, eli koko Kristuksen seurakunta yhdessä.

Melkein kaikilla on vielä aihetta parannuksen tekoon:

Ilmestyskirjasta:
        Efeson seurakunnalle:
        2:5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.

Pergamon seurakunnalle:
        2:16 Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.

Tyatiran seurakunnalle
        2:21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
        2:22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
        2:22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;
        2:23 ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.

Sardeen seurakunnalle:
        3:3 Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.
        3:2 Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.
        3:3 Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen.
        3:4 Kuitenkin on sinulla Sardeessa muutamia harvoja nimiä, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan, ja he saavat käyskennellä minun kanssani valkeissa vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset.
        3:5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.

Laodikean seurakunnalle:
        3:15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
        3:16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
        3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
        3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        3:19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
        3:20 Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
        3:21 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa..

• toinen Hega
        toinen Hega kirjoitti:

>>Ei ole mitenkään tarkeää pestä ulkoisesti jonkun jalkoja, vaan olla lähellä toista ihmistä ja kuunnella mitä toisella on kerrotavana sydämellään! Ja siten olla siis Jumalan Sanan kanssa tilanteessa mukana, siis "pesemässä" Jumalan "sananvedellä" mahdollisia toisen uskovan vaelluksen aikana aiheituneista "likaisuuksista"! Se todellinen "lika" nimittäin kertyy sinne "sydämentasolle" ei jalkoihin! >>

Eikö tuon Jeesuksen käskyn tarkoitus ole kehoittaa meitä tunnustamaan syntimme, jotta pysyisimme puhtaina?
        Hän osoitti ettei kukaan voi pysyä täysin puhtaana ellemme puhdistaudu säännöllisesti.

Johanneksen evankeliumi
        13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat
        13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että MYÖS TE NIIN TEKISITTE, kuin minä olen teille tehnyt.

Minusta näiden käskyjen rikkominen osoittaa että Kristuksen ruumiissa olevat paikallis seurakunnat eivät ole täydellisiä, kuten eivät niiden jäsenetkään.
        Olemme täydellisiä vasta ollessamme yhtä Kristuksen ruumiissa, eli koko Kristuksen seurakunta yhdessä.

Ilmestyskirjasta:
        Efeson seurakunnalle:
        2:5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.

Pergamon seurakunnalle:
        2:16 Tee siis parannus; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi pian ja sodin heitä vastaan suuni miekalla.

Tyatiran seurakunnalle
        2:21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.
        2:23 ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.

Sardeen seurakunnalle:
        3:2 Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä.
        3:4 Kuitenkin on sinulla Sardeessa muutamia harvoja nimiä, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan, ja he saavat käyskennellä minun kanssani valkeissa vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset.
        3:5 Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä.

Laodikean seurakunnalle:
        3:15 Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
        3:16 Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
        3:17 Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
        3:18 Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
        3:19 Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
        3:20 Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.
        3:21 Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niinkuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa..

Kuuliaiset sensijaan pelastuvat ahdistuksen ajasta:

3:6 Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'
        3:7 Ja Filadelfian seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo Pyhä, Totinen, jolla on Daavidin avain, hän, joka avaa, eikä kukaan sulje, ja joka sulkee, eikä kukaan avaa:
        3:8 Minä tiedän sinun tekosi. Katso, minä olen avannut sinun eteesi oven, eikä kukaan voi sitä sulkea; sillä tosin on sinun voimasi vähäinen, mutta sinä olet ottanut vaarin minun sanastani etkä ole minun nimeäni kieltänyt.
        3:9 Katso, minä annan sinulle saatanan synagoogasta niitä, jotka sanovat olevansa juutalaisia, eivätkä ole, vaan valhettelevat; katso, minä olen saattava heidät siihen, että he tulevat ja kumartuvat sinun jalkojesi eteen ja ymmärtävät, että minä sinua rakastan.
        3:10 Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.
        3:11 Minä tulen pian; pidä, mitä sinulla on, ettei kukaan ottaisi sinun kruunuasi.

• mathetes
        eepu* kirjoitti:

Harhaoppinen mathetes se on taas röyhkeydellään lähtenyt SELVIÄ Vapahtajan Ehtoollisen viettämisen Ohjeita tyhjäksi selittämään, niin kuin tekee muissakin kohdin Raamattua?!!

Menisi nyt kerrankin polvilleen sen Raamatun kanssa ja pyytäisi Pyhän Hengen kautta itselleen sitä Valohoitoa harhaoppiinsa, sillä hänen opistaan puutuu Pyhän Hengen Ohjaus; muille kyllä on omaa harhaopetustaan tyrkyttämässä/opettamassa ja toivottamassa; ”Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi”, jota hän ei kuitenkaan itse ota vastaan – selvä kaksinaamainen tyyppi??!!!

Sanon tämän vakavasti, mutta sinä mathetes olet joutunut saata-nan pettämäksi, Herää, sillä sinä puhut lohikäärmeen kieltä/syntiä/laittomuutta sillä; ”lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja joilla on Jeesuksen TODISTUS.”
        ”Ja monta VÄÄRÄÄ profeettaa (niin kuin tämä mathetes) nousee, ja he EKSYTTÄVÄT MONTA. Ja sentähden, että LAITTOMUUS (Jumalan Laki hyljätään) PÄÄSEE VALTAAN, kylmenee useimpien rakkaus.
        Mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu.” ”Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät JUMALAN KÄSKYT ja USKON Vapahtajaan.”

On kaksi ihmisryhmää; toinen kunnioittaa Jumalaa ja Hänen Käskyjä, ja heillä on Jumalan Sapatti Merkkinä:
        Jumala sanoo: ".. SAPATTINI MINÄ annoin heille, olemaan MERKKINÄ MINUN ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että MINÄ olen HERRA, joka PYHITÄN heidät.
        " .. pyhittäkää MINUN SAPATTINI; ne olkoot merkkinä välillämme, MINUN ja teidän, että tulisitte tietämään, että MINÄ olen HERRA, teidän JUMALANNE." (ks. Hes.20.Luku)

Sitten on se toinen ryhmä, johon tämä matheteskin kuuluu, he palvelevat petoa, eikä heillä ole Jumalan käskyjä ja heidän/pedon merkki on sunnuntai!

*
        minulle niin Rakkaassa
        *
        eepu
        *
        Jumalan asettama Sapatti/Lepopäivä alkaa kesäaikana; pe. illasta klo 19.00 - la. iltaan klo 19.00!
        "Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan." "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;" (1.Joh.5:3; Joh.15:10)
        *
        ♥ MARANATA! ♥

eepulle! :)

Toitpa hyvän viestin esiin eepu - itsellesi!
        >>Menisi nyt kerrankin polvilleen sen Raamatun kanssa ja pyytäisi Pyhän Hengen kautta itselleen sitä Valohoitoa harhaoppiinsa, sillä hänen opistaan puutuu Pyhän Hengen Ohjaus;>Ystävällisesti Siunausterveisin

• mathetes
        toinen Hega kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi

Ilmestyskirjasta:
        Efeson seurakunnalle:

Pergamon seurakunnalle:

Tyatiran seurakunnalle

Sardeen seurakunnalle:

Laodikean seurakunnalle:

Hegalle!

Kirjoitit:
        >>Eikö tuon Jeesuksen käskyn tarkoitus ole kehoittaa meitä tunnustamaan syntimme, jotta pysyisimme puhtaina?
        Siksi hän antoi tuon ohjeen:>Se todellinen "lika" nimittäin kertyy sinne "sydämentasolle" ei jalkoihin!

• toinen Hega
        mathetes kirjoitti:

Hegalle!

Kirjoitit:
        >>Eikö tuon Jeesuksen käskyn tarkoitus ole kehoittaa meitä tunnustamaan syntimme, jotta pysyisimme puhtaina?
        Siksi hän antoi tuon ohjeen:>Se todellinen "lika" nimittäin kertyy sinne "sydämentasolle" ei jalkoihin!

>>Ulkoisesti tapahtuva jalkojen peseminen ei siis ole se varsinainen kyse tuossa asiassa>>

Eihän kasteessakaan puhdisteta ihoa, vaan omatunto:

1.Pietarin kirje:
        3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Miten jalkojen peseminen poikkeaisi tuossa suhteessa kasteesta?

• eepu*
        mathetes kirjoitti:

eepulle! :)

Toitpa hyvän viestin esiin eepu - itsellesi!
        >>Menisi nyt kerrankin polvilleen sen Raamatun kanssa ja pyytäisi Pyhän Hengen kautta itselleen sitä Valohoitoa harhaoppiinsa, sillä hänen opistaan puutuu Pyhän Hengen Ohjaus;>Ystävällisesti Siunausterveisin

mathetes kirjoitti:
        "Juuri tuota olen rukoillut sinulle jo pitkään eepu! Herralla vain on oma aikataulunsa asioihin, mutta ne täyttyvät varmasti!"

eepu:
        Tiedätkös mikä siinä on vikana, ettei Herra kuule sinun, Luepa seuraava: ”Joka korvansa kääntää kuulemasta LAKIA, sen rukouskin on KAUHISTUS.”

-- Ilmankos rukoustasi ei kuulla, joten Otapa se harhaoppi/laittomuudenpölli silmästäsi ja osta rahatta silmävoidetta että jälleen näkisit Lain Totuuden, ja kunnioittaisit Jumalaa Lain asettajaa!!

Joten menisi nyt kerrankin polvilleen sen Raamatun kanssa ja pyytäisi Pyhän Hengen kautta itselleen sitä Valohoitoa harhaoppiinsa, sillä hänen opistaan puutuu Pyhän Hengen Ohjaus; muille kyllä on omaa harhaopetustaan tyrkyttämässä/opettamassa ja toivottamassa; ”Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi”, jota hän ei kuitenkaan itse ota vastaan – selvä kaksinaamainen tyyppi??!!!

*
        minulle niin Rakkaassa

eepu

Jumalan asettama Sapatti/Lepopäivä alkaa normaaliaikaan; pe. illasta klo 18.00 - la. iltaan klo 18.00!

♥ MARANATA! ♥

• eepu*
        toinen Hega kirjoitti:

>>Ulkoisesti tapahtuva jalkojen peseminen ei siis ole se varsinainen kyse tuossa asiassa>>

Eihän kasteessakaan puhdisteta ihoa, vaan omatunto:

1.Pietarin kirje:
        3:21 Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Miten jalkojen peseminen poikkeaisi tuossa suhteessa kasteesta?

Oikein, juuri näin, mutta mathetes se ei vain tahdo nöyrtyä tällaiseen kristilliseen käytäntöön, Vapahtajan asetukseen/puhdistukseen!

*
        ♥ MARANATA! ♥

• toinen Hega

>>Tuo Raamatunkohta:
      tapoja kuvitellen, että ne tekevät uskovasta jotenkin pyhempiä. >>

Eihän Jeesus antanut jalkojen pesemiskäskyä vanhassa liitossa, vaan uudessa!

Jeesus itse sanoi, että meillä ei ole osuutta Hänen kanssaan!, jos emme tee kuten hän esimerkillään näytti:

Joh 13:8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani." Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani."

Miten sitten sovitat tuon Jeesuksen jalkojen pesemiskäskyn tähän Sanaan?:

Johanneksen evankeliumi:
      3:36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta JOKA EI OLE KUULIAINEN Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä."

ja

Johanneksen evankeliumi:
      15:10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.

Eikö tuo tarkoita että jos pysymme Jeesuksessa, meidän tulee myös pitää Hänen käskynsä?

Oliko mainittu erikseen, että osan tai jonkun Jeesuksen käskyistä voi jättää halutessaan pois?

Johanneksen evankeliumi:
      13:12 Kun hän siis oli pessyt heidän jalkansa ja ottanut vaippansa ja taas asettunut aterialle, sanoi hän heille: "Ymmärrättekö, mitä minä olen teille tehnyt?
      13:13 Te puhuttelette minua opettajaksi ja Herraksi, ja oikein te sanotte, sillä se minä olen.
      13:14 Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
      13:15 Sillä MINÄ ANNOIN TEILLE ESIKUVAN, että myös TE niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
      13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: EI OLE PALVELIJA HERRAANSA SUUREMPI eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
      13:17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette.

• 19esikuva

Ymmärrätkö itä eroa on esikuvalla ja esimerkillä?

Jos sen ymmärrät, ymmärrät myöskin sen, mitä Jeesus tarkoitti esikuvalla jalkojenpesuasiassa?

Vai ymmärrätkö?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      25
      5059
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4061
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      75
      3625
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2698
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2483
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2358
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      77
      2167
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2127
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1664
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1525
    Aihe