Narsisti johtajana

Känkkäränkkä

Mitäs kokemuksia on ollut narsisteista johtajina? Ja missä vaiheessa tajusitte että on narsisti?

Mulla meni monta vuotta vaikka olin/olen läheisin työntekijä. Olen tietty ollut kypsä kaveriin todella pitkään mutta vasta tänä vuonna tajusin minkälaisesta persoonallisuushäiriöstä on kysymys. Ja että mitään ei voi muuttaa...

Seuraavat ehkä olennaisimmat havainnot:
- hänessä ei koskaan ole vika vaikka tulos paska
- aina löytyy mihin tahansa kommenttiin hänestä selitys, joka yleensä vielä sopivasti siirtää syyn mulle
- kaikki oma-aloitteisuus on huonosta mutta toisaalta mitään ei johdeta
- tietoa pimitetään niin paljon kuin mahdollista
- lupauksia hänen toiminnastaan löytyy paljon, mutta jos katsoo mitkä niistä sitten toteutuvat niin aika laihaa on
- minkäänlaista empatiaa tai sympatiaa ei hänestä löydy

Pahinta on, että hänen ylempänsä jostain syystä luottavat häneen vaikka tulokset on todella huonoja. Minä tietysti näyn ylöspäin valittajana kun hermot menee tällaisesta toiminnasta....

21

1192

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siperia opettaa

Samanlaisia kokemuksia. Myös se että ottaa jonkun henkisesti vahvan ihmisen erityisen ajojahtinsa ja painostuksensa kohteeksi, jonka litistämiseen satsaa erityisen paljon, koska ilmeisesti kokee sellaisen ihmisen uhkanaan ja pelkää että paljastuu itse, jos kokee että tämä vahva ihminen on myös älykäs.

• elliivo

Minä olin 15 vuotta narsistin alaisena. Nyt olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä muutaman vuoden.
        Hän sai savustettua/kiusattua minun aikanani firmasta ulos useampia työntekijöitä. Ylemmilleen hän osaa esiintyä ja olla niin kaveria, ns. hyvä jätkä.
        Kun meille vaihtui uusi hallitus, näki eräs hallituksen jäsen pomon rakentaman korttitalon läpi. Hän kutsui meidät kaikki kokoukseen aiheena -miksi meidän työyhteisössä on paljon irtisanomisia, irtisanoutumisia, työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisia ja pitkiä sairaslomia.
        Kukaan ei uskaltanut sanoa yhtään mitään kun pomo tuijotti meitä kädet puuskassa kutakin vuorollaan koko miitingin ajan.
        Tuo juuri on tyypillistä että aina pitää olla joku hampaissa. Nyrkin lyömistä pöytään, huutoa ja nimittelyä ym.
        Ihan järjettömiä ideoita ja lennokkaita suunnitelmia mutta ne tavallisetkin hommat jäivät aina viime tippaan tai kokonaan tekemättä. Hän delegoi omat työnsä taitavasti muille. Hän on ainut työntekijä siinä firmassa jonka poissaolo ei haitannut vaan paransi tulosta. Silti hän tulee takuuvarmasti istumaan pallillaan eläkeikään asti.
        Varsinainen painajainen koko mies!

• Hippishei
        elliivo kirjoitti:

Minä olin 15 vuotta narsistin alaisena. Nyt olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä muutaman vuoden.
        Hän sai savustettua/kiusattua minun aikanani firmasta ulos useampia työntekijöitä. Ylemmilleen hän osaa esiintyä ja olla niin kaveria, ns. hyvä jätkä.
        Kun meille vaihtui uusi hallitus, näki eräs hallituksen jäsen pomon rakentaman korttitalon läpi. Hän kutsui meidät kaikki kokoukseen aiheena -miksi meidän työyhteisössä on paljon irtisanomisia, irtisanoutumisia, työkyvyttömyyseläkkeelle jäämisia ja pitkiä sairaslomia.
        Kukaan ei uskaltanut sanoa yhtään mitään kun pomo tuijotti meitä kädet puuskassa kutakin vuorollaan koko miitingin ajan.
        Tuo juuri on tyypillistä että aina pitää olla joku hampaissa. Nyrkin lyömistä pöytään, huutoa ja nimittelyä ym.
        Ihan järjettömiä ideoita ja lennokkaita suunnitelmia mutta ne tavallisetkin hommat jäivät aina viime tippaan tai kokonaan tekemättä. Hän delegoi omat työnsä taitavasti muille. Hän on ainut työntekijä siinä firmassa jonka poissaolo ei haitannut vaan paransi tulosta. Silti hän tulee takuuvarmasti istumaan pallillaan eläkeikään asti.
        Varsinainen painajainen koko mies!

Samanlaisia kokemuksia Minä olin jo täysin työuupunut, sairaslomalla mm. narsupomon syntipukkikohun vuoksi. Luulin että minussa oli kaikki vika kun kaksisuuntaista sairastan. Etsin jo terapeuttia, mutta rahapulassa en sinne voinut mennä, sillä kelan omavastuu oli liian iso sairaslomalaisen budjettiin. Sitten mun eläkevakuutusyhtiö ohjasi mut katjanoposelle ammatilliseen kuntoutukseen ja siellä uravalmentajan kanssa kaiken muun ohessa yhdessä järkkäiltiin mulle oppisopimuskoulutus uuteen työhön. Mä koin, että se oli mulle parempi ratkaisu kuin yksikään psykoterapeutti missä oon käyny, vaikka se ei siis ollu mitään terapiaa. Toki paljon juteltiin asioista ja tää valmentaja tuki mua ja sain purkaa siellä pahaa oloani ja pelkojani työelämää ja esimiestäni kohtaan. Luotin tähän jotenkin enemmän kuin terapeuttiin tai ystäviin. Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain ihan oikeaa apua, minulle se toimi terapiaa paremmin ja bonuksena tuli uusi duunipaikka, sillä yksin en olisi varmaan uutta työtä löytänyt tai edes jaksanut sitä etsiä. Nyt tajuan, että on olemassa mukavia työpaikkoja ja minä olen oikeasti ihan hyvä työntekijä. Kaikki narsut eivät ole syrjäyttäneet tavallisia kuolevaisia, kannattaa poistua narsistisesta työyhteisöstä ennen kuin on liian myöhäistä!

• Homojenhommaa

ei vitun itserakas paska hannki laiffi vitun molopää mee paukuttaa peltii ja nuolee kärpäsen jalkaa t. spurdospärde xDD

• yksi lähtenyt

Samanlaisia kokemuksia. Narsistilla on AINA joku hampaissaan esim. työyhteisössä. Tarkoituksena on "raivata" tieltä pelottavat = kyvykkäät ja osaavat henkilöt pois työyhteisöstä tavalla tai toisella ja kaikki keinot ovat sallittuja. Narsisti toitottaa omaa erinomaisuuttaan työkavereille ja ylemmälle johdolle kokoaikaisesti ja myös sopivissa väleissä, vaikka keskustelun aiheena on esim jokun muun henkilön aikaan saamat asiat, ohjaa narsisti kätevästi keskustelun ensin omaan itseensä ja kohta saavutukset ovatkin jo oikeastaan hänen ideoitaan tai savutuksiaan.

Hullua kyllä, työkaverit (ja johto ) ovat ainakin aluksi täysin sokeita narsistin toiminnalle. Häntä pidetään usein työyhteisössä "tosi mukavana, tehokkaana (vaikka ottaakin hyödyn toisten saavutuksista, itse tekemättä juurikaan kovasti töitä) ja osaavana aina siihen asti, kunnes itse joutuu hampaisiin.

Johto ei yleensä tiedosta, eikä ole perillä narsistin touhuiluista työyhteisössä vaan vika kohdistuu aina "valittajaan" (=sillä hetkellä hampaissa olevaan henkilöön) ja tämän kyvyttömyyteen toimia tiimissä.

Ongelma (=narsisti) ei yleensä poistu työyhteisöstä vaan työkaverit, jotka väsähtävät ja palavat loppuun. Jäljelle jäävät työkaverit, joilla ei ole mahdollisuutta tai voimia hakeutua muualle töihin, oudolla tavalla narsistin seurasta ja henkisestä väkivallasta riippuvaiset yksilöt ja sokea johto.

Narsisti vain porskuttaa ja lihoo, hänellähän EI OLE mitään ongelmaa!

• xcch

"Ongelma (=narsisti) ei yleensä poistu työyhteisöstä vaan työkaverit, jotka väsähtävät ja palavat loppuun. Jäljelle jäävät työkaverit, joilla ei ole mahdollisuutta tai voimia hakeutua muualle töihin,"

Näin on käynyt

"oudolla tavalla narsistin seurasta ja henkisestä väkivallasta riippuvaiset yksilöt ja sokea johto."

Jep se on narsistin hoviväkeä joka pitää huolta että narsisti saa rauhassa jatkaa niiden henkilöiden kiusaamista jotka eivät alistu häänen valtaansa.
        Tosin narsistilla pitää olla aina niitä henkilöitä joita voi polkea maahan..

• Narsistin alainen

Kuulostaa valitettavan tutulta.

Olen itse tässä kesän ja syksyn aikana kaivanut tietoa narsismista ja erityisesti narsistista esimiehenä ja kyllä omanikin täyttää nuo kriteerit.

Hän on yleensä monta kuukautta vuodesta poissa ja tuntuu olettavan, että meillä ei tapahdu mitään sinä aikana.

Alaisten tekemät saavutukset muuttuvatkin hänen puheissaan hänen omiksi saavutuksikseen ja niitä hommia, joita hänen pitäisi ihan oikeasti tehdä, ei hän vaan millään saa tehtyä.

Omalla kohdallani viimeinen niitti tuli viime viikolla, kun hän haukkui minut siitä, kun oli jakanut tietoa eräästä asiasta talon sisällä sellaisille toimijoille, joiden minun näkemykseni mukaan kuuluu saada tuosta asiasta tietoa. Annoin tietoa pyydettäessä, mutta ilmeisesti hän on ainoa, joka saa antaa asiasta tietoa. Eli pimityskulttuuri taitaa kukoistaa.

Me hänen alaisensa ollaan jo muutama vuosi jouduttu peittelemään hänen kyvyttömyyttään ja osaamattomuuttaan, mutta itselläni alkaa tulla nyt se vaihe vastaan, että en enää edes halua esittää lojaalia, kun kerran homma on täyttää skeidaa. Pakko tunnustaa toki sekin, että nykyisin jo aika moni näkee hänen lävitseen ja onpa meillä ihmisiä, jotka sulkevat korvansa, kun hän alkaa puhua. Ja jotkut uudet ovat kauhuissaan, miten hän voi kohdella alaisiaan niin kuin kohtelee. Mutta kukaan ei näköjään pysty tai halua puuttua asiaan.

• 9514863210

Olin narsistin alainen 8 vuotta sitten, töihin mennessäni en entuudestaan tuntenut häntä enkä hänen yritystään, kunnes aikani töitä hänen yrityksessään tehdessä tietysti opin tuntemaan.. Ihmettelin monesti miksi hän kohtelee alaisiaan kuten kohteli.. minusta se oli outoa kun olin tottunut hieman erilaisempaan kohteluun aiemmissa työsuhteissani ollessa.. Ihmettelin myös monia tapahtumia mitä silloin tapahtui hänen taholtaan.. Hän keksi mitä kummallisempia ideoita jotka jostain syystä jäivät toteutumatta.. Eräs hänen ideoistaan kuitenkin toteutui.. tuosta ideasta sai alkuunsa eräs juttu jonka sain tietää 3 vuotta sen jälkeen kun työsuhteeni hänen yritykseensä oli päättynyt.. että tuon yrityksen omistaja oli ollut sen asian takana.. Itse silloin vain ihmettelin miksi asiat tapahtu kuten tapahtu.. kunnes kolme vuotta myöhemmin sain tietää asioiden oikean laidan ja ihmiset asioiden taustalla.. Nykyään kun tapahtumasta on kulunut tuo kohta 8 vuotta olen ihmetellyt miksi tuo yrityksen omistaja ei puhunut minulle ao. asiasta mitään silloin kun hänen alainen olin vaan sain tietää ao. asian toista kautta.. Onkohan kyseisen paikan omistaja siis myös narsisti, kun jätti asioita kertomatta..

• hömeessä

Hämeessä on käynyt niin, että suuren koulutuskuntayhtymän toimitusjohtaja on sairas, narsistisen persoonallisuushäiriön ohjaama henkilö. Arvatkaa vain, minkä kokoisen ongelman kyseinen henkilö on saanut aikaiseksi ja kuinka suurelle joukolle hyviä, kilttejä opettaja, hän on saanut röyhkeytensä viemään yöunet. Pulma yiittää jo käsityskyvyn

• Narsistsi

Monikohan ns. suurista "visionääreistä" esim. kuntayhtymissä ja yrityksissä onkaan narsisteja. Ainakin tuntuvat kokoavan aina enemmän valtaa itselleen tavallisten kansalaisten kustannuksella heikentämällä ja "priorisoimalla" palveluja halujensa mukaan. Johtajat vie ja luotamusmiehet vikisee!!!

• Eikös jokaisessa firmassa ole pomona 'narsisti'?

Aina jonkun mielestä. ;)

• Täydennän ajatustani;

Jos olet sadan ihmisen ryhmässä ja jaottelet muiden kera ihmiset mukaviin ja kuspäihin ja siltä väliltä,
        niin tuloksia luettaessa olet itsekin joidenkin mielestä mukava tai kuspää. Tai narsisti ;)

• Valitettavasti
        yxex kirjoitti:

Täydennän ajatustani;

Jos olet sadan ihmisen ryhmässä ja jaottelet muiden kera ihmiset mukaviin ja kuspäihin ja siltä väliltä,
        niin tuloksia luettaessa olet itsekin joidenkin mielestä mukava tai kuspää. Tai narsisti ;)

Nimenomaan yxex.

• Valitettavasti kirjoitti:

Nimenomaan yxex.

Nimenomaan niin.

Siksi me kaikki olemme tavallisia ihmisiä, narsisteja ja uhreja...kaikki samassa paketissa.

Kun olemme hyvällä tai pahalla tuulella, koemme tekomme aina oikeutetuksi, tottakai, kukapa sitä vastoin omaa tahtoaan toimisi. ;)

Rautalangasta väännetty malli 3-vuotiaille:

' Minä saan tehä mitä haluun, mutta vaadin muiden tekevän itselleni pelkkää hyvää' ;-D

Se vastuu, se vastuu...

• yxex kirjoitti:

Nimenomaan niin.

Siksi me kaikki olemme tavallisia ihmisiä, narsisteja ja uhreja...kaikki samassa paketissa.

Kun olemme hyvällä tai pahalla tuulella, koemme tekomme aina oikeutetuksi, tottakai, kukapa sitä vastoin omaa tahtoaan toimisi. ;)

Rautalangasta väännetty malli 3-vuotiaille:

' Minä saan tehä mitä haluun, mutta vaadin muiden tekevän itselleni pelkkää hyvää' ;-D

Se vastuu, se vastuu...

Mää sanon aina vaan, että oikeutus... aaaaah, mikä ihana tekosyy!

Sekin pitäisi tietysti osata erottaa "terveestä" oikein osoitetusta suuttumuksesta mutta se onkin sitten eri juttu. Se on vastuullista.

• lynett kirjoitti:

Mää sanon aina vaan, että oikeutus... aaaaah, mikä ihana tekosyy!

Sekin pitäisi tietysti osata erottaa "terveestä" oikein osoitetusta suuttumuksesta mutta se onkin sitten eri juttu. Se on vastuullista.

Tekojen hintaakin pitäisi kesken nautinnollisen suuttumisen miettiä. Eiks meiltä vaadita vähä liikaa ;)

• *Nars....

Narsismista

esim.

* Varo narsistia!, Asianajajan kokemuksia luonnehäiriöisitä, Markku Salo, Wsoy, Hki 2010

* Sata tapaa tappaa sielu, Narsismin uhrit kertovat, T. Välipakka, A Lehtosaari, Gumerus, Jkl 2009.

* http://www.narsistienuhrientuki.info/

• tehdääntulosta

Meni useampi vuosi ennen kuin tajusin minkälaisen henkilön kanssa olen tekemisissä. Pidin häntä vain lyhytpinnaisena ruikuttajana. Kun tutuistuin NPH:n oireisiin, niin yhtäläisyyksiä löytyi niin paljon, että oli helppo tehdä ”maallikko” diagnoosi : )
      Kun on yhteen narskuun tutustunut, niin seuraavat on ”helppo” tunnistaa.
      Meidän työnarskuihin tasmää seuraavat piirteet:
      -eivät tee virheitä, aina jonkun muun vika.
      -hyviä nuoleskelemaan ylempiarvoisia
      -eivät siedä ollenkaan kritiikkiä
      -sääntöjen yläpuolella
      -harvoin itse tulevat kertomaan asiota, vaan laittavat ”kätyrin” asialle
      -hovin jäsenille aina valitetaan ettei heitä ymmärretä ja muut on tyhmiä.
      -olettaa asiota
      -melkoinen tarve vähätellä muiden saavutuksia.
      -pimittää tietoa

Onneksi en joudu heidän kanssaan olemaan päivittäin tekemisissä, mutta yhden silmätikuksi olen joutunut.
      Jos huomaan tulleeni hänen toimestaan väärinkohdelluksi, kirjoitan asiasta faktat ylös ja laitan asian eteenpäin.
      Homma pysyy ok tasolla, kun tekee omat hommat hyvin, pyytää perustelut väitteille. On asiallinen eikä lähden mukaan narskun älyttömään leikkiin.

Narskuista ei ole kuin haittaa työelämässä.
      Jos heitä menee loukkaamaan ja heitä tulee loukattua ihan normaalissa kanssakäymisessä, niin sitten he eivät välitä yhtään oikeiden tulosten tekemisestä, vaan tuhlaavat omaa ja muiden energiaa älyttömiin juttuihin.
      Onneksi useammat meidän narskuista ovat menettäneet hohtonsa muiden silmissä ja kanssakäymistä heidän kanssaan pyritään välttämään.

• On kokemusta !!
      Mä huomasin sen heti, et se ex-johtajankapatti oli narsisti.......se ei oo siellä enä-
      än, koska siellä se pikkupomo vaihtuu joka toinen vuosi......
      Joo, totta ! SIllä hullulla akalla oli oikein oma hovi siellä mua vastaan......väittivät KAIKKI varkaksi, vaikka en ollut, musta kun oli helppo tehdä varas siellä.....aivan
      hävytöntä puuhaa, siellä se tieto mistään tapahtumista ei kulkenut MUN korvaa-
      ni ikinä ajoissa, aniharvoin.....ja aina MÄ olin se syypää kaikkeen, mitä tapahtui-
      kaan siellä......vaikka en ollutkaan itse syypää mihinkään, sitä on helppo naukua
      syytteitä mulle, vaikka olin syytön, mutta kukaan ei mua uskonut koskaan, se ak-
      ka käänsi KAIKKI muut mua vastaan.......ja sit se tympeä muija erotti mut syyttä suotta........potkuista ei ollut puhettaKAAN koskaan silloin, kun pidettiin se mei-
      dän oma pikku palaveri.........olin sit 2 viikkoo koeajalla, sit saisin pitää työni, jos
      menisi hyvin. No, se meni, mutta potkut tuli ! vaikka olin ollut siellä PISIMPÄÄN,
      kuin kukaan muu heistä ! ehdin olla siellä yli 8-v. no, ehkä olikin hyvä, et pääsin sieltä pois, en olis kestänytkään olla siellä toisten pilkattavana kauaa ! ne muut-
      kin oli ja ovat edelleen samoja hulluja narsisteja !
      Samoin on nykyisessäkin työpaikassani. Oma-aloitteisuus on pahasta, sitä ei hy
      väksytä siellä. Just joo, ei tietoakaan mistään ohjauksesta, ne akat sielä vain o-
      vat omassa työhuoneessaan,ja juttelevat JA raakkuvat niin, että me kaikki kuul-
      laan se huuto ja hekotus...........sitten niillä on tapana aina mankua jotakin toista
      lhteen ties minne, kun se ei kerta kaikkiaan KIINNOSTA !! ja se aika.......JA se ky
      ytimaksu..............kaikesta siellä joutuu jokainen mukaan lähtijä maksamaan......
      ei ne viitti viedä omilla autoillaan ketään minnekään, et säästyisi edes joskus vä
      hän rahaa.............ei tunteita, ei mitään !! Häpeällistä menoa !

• sen tehnyt..

Kannattaa lähteä jos kokee tuommoisia tuntemuksia, itseään ei kannata rikkoa työssä ihan hajalle!

• ex- t-museoalainen

Olen samaa mieltä, jalat alle, sillä narsistijohtaja porskuttaa eläkeikään asti ja vielä sen jälkeenkin toimii ja esiintyy kuin olisi suurikin humanisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      53
      5278
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      77
      4266
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      84
      3787
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      74
      2760
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      163
      2621
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      70
      2448
    7. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      28
      2395
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2219
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      149
      1863
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1606
    Aihe