työharjoittelu

mennä vai ei

Tää harkitsee nyt toden teolla, että onko menossa. Kiinnostusta olisi kyllä, mutta onko tosiaan niin, että kun soppari tehdään ja se kestää 6kk niin lomia ei sinä aikana yhtään ole. Tuppaan oleen melko terve ihminen ikinä en ole vielä joutunut päivääkään töistä/harjoitteluista pois oleen, että olisin ollut sairas eli joudunko sit tekeen hommia ton 6kk putkeen. Ja sit vielä että laskeskelin että kun saisin sen 9€/pv tuon työttömyysrahan päälle niin mun asumistuki laskee. Kun se 9€ ei ole verollista niin vaikuttaako se asumistukeen kun lisäsin sen summan työttömyysrahaan niin asumistuki laski jollain 70€ eurolla eli mun tulot ei juurikaan muutu siitä olisinko työtön vai harjoittelussa. Toki mielummin olisin harjoittelussa, koska kotona olemisessa ei oo yhtään sen enempää hohtoa. Niin ja sitten tietääkö kukaan mitä tapahtuu jos tuon sopimuksen purkaa eli olisin vaikka 2kk harjoittelussa ja sitten saisinkin oikeita töitä niin onnistuuko. Muiden kokemuksista kun olen huomannut että harjoitteluista voi olla myös haittaa vaikka se myös mahdollistaa paljon.

9

654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+11

"Niin ja sitten tietääkö kukaan mitä tapahtuu jos tuon sopimuksen purkaa eli olisin vaikka 2kk harjoittelussa ja sitten saisinkin oikeita töitä niin onnistuuko. "
      Tietysti työpaikka ajaa kaiken työkkärin toiminnan edelle.
      Ja jos olet sairaslomalla, se lasketaan toki siihen 6 kk aikaan eli jos harjoittelu alkaa 1.1. se loppuu 30.6. riippumatta siitä, oletko ollut nuhakuumeessa kolme päivää vai et.
      Lisäksi saat kokemusta ja cv:n täytettä, jota et saa jos istut kotona puoli vuotta. Tämä ei tietenkään kiinnosta elämäntapatyöttömiä, mutta niitä ei lasketa.

• mennä vai ei

jep jep mutta pointtini nyt onkin se että perjaatteessa minulla voisi tuona aikana olla töitä satunnaisesti jos ei vakituisesti. Saan kuitenkin kolmessa päivässä sen palkan mitä työharjoittelussa ollessani kuukaudessa...eli jos lasketaan tuo 9€/pv. Töissä päiväpalkkani kun olisi vähintään 77€/pv. Tiedän sen että jos olen kipeä se kuuluu tuohon työttömyys aikaan eikä sitä pidennä, mutta entä muut oikeudet, onko sellaisia? kuten lomat? vai teenkö niitä töitä sitten sen 6kk tauotta? niinkun jo kysyin. Pointtini on myös se että onko kovin reilua että raadan töitä ilmaiseksi jos kerta muuhunkin mahdollisuus on. Vaikka cv näyttääkin paremmalta, mutta silti. Tietysti voisin kysyä että mikäli minulle harjoittelu aikana töitä tulee voisinko olla ne päivät harjoittelusta pois eli tyylin ma töissä, ti harjoittelu, ke harjoittelu to töissä jne...mutta siihen ei taida kukaan suostua. SE mitä harjoittelusta rahaa saa on niin pieni että ei se mihinkään riitä. Ei sillä saa kun korkeintaan sen ruoan sinne harjoitteluun. Mutta entä matkat, tulee lisää vaatekuluja ja muita kuluja. Yritän miettiä asiaa kaikella järjellä minulla kun ammatti on!ja voisin sinne ihan oikeasti mennä töihin enkä harjoitteluun...mutta toki minut voidaan leimata elämäntapa työttömäksi jos näin haluaa ei se minua haittaa...

• u64rgg

Saat työharjoittelun aikana korotettua työttömyyspäivärahaa ylläpitokorvauksen.

ylläpitokorvaus on verovapaata tuloa, ja sitä ei oteta huomioon asumistuessa eikä toimeentulotuessa.

tuo ylläpitokorvaus kattaa kyllä matkat.

aina saa vähintään sen minkä työttömänäkin.

• As.tukeen ei vaikuta

Asumistukeen tuo 9 euron ns ylläpito ei vaikuta. Lomia ei ole, jos et halua itse pitää, mutta niistä päivistä et sitten saa mitään tukea. Kyllähän kun aloitat uuden palkallisen työsuhteenkin, joudut noin vuoden odottelemaan ensimmäisiä lomia.

• kshfkjashkj

Lomat kannattaa pitää sairaslomina: ne sopii aina!Asumistukeen toi 9e ei vaikuta ja sossulla maksatat työmatkakulut eli vähän saat ylimääräistä.Ja tosiaan jos ei huvitakkaan niin 2kk saikku sitte.Sairaspäiväraha on ihan hyvä.

• kauro_86

kannattaa 1kk sopimus mieluummin kirjottaa,kuin 6kk..
      Jos et viihdykkään paikassa 6kk voi olla hankala lopettaa noin vain..

• hgffffffg

ylläpitokorvaus ei vakuta mihinkään. ei siis asumistukeenkaan.

sitä ei katsota tuloksi asumistuen tulonmäärityksessä.

• Harjoittelijan palkk

Kun haette harjoittelupaikkoja alasta riippumatta niin tarkistakaa kuseisellä alalla voimassa oleva työehtosopimus (loytyy liittojen sivuita).

Ainakin kaupanalan työehtosopimuksessa on määritelty harjoittelijoiden taulukkopalkka, joka on n. 75% alan ensimmäisen vuosiluokan minimipalkasta.

Jos yrittäjällä on tarvetta otta henkilö työharjoitteluun, niin yhtä hyvin voisi tehdä harjoittelusopimuksen työehtosopimuksen tarkoittamalla tavalla.

Siinä säästyy yhteiskunnaltakin pitkä penni ja harjoittelija saa turvakseen työehosopimuksen. Pelkästään tuon luulisi kiinnostavan myös työkkärin virkailijoita.

Muistakaa aina ottaa tuo työehtosopimuksen mukainen sopimus puheeksi kun haette harjoittelupaikkaa, siinä käy samalla selväksi onko yrittäjällä aikomustakaan maksaa tehdystä työstä palkkaa vaiko ainoastaan käyttää ilmaistyövoimaa hyödykseen.

• dfagfdffg

eihän sitä sopparia ole pakko tehdä 6kk heti. on jopa suositeltu että tehtäisinn sopparit 1-2kk:n välein vaikka olisi samassa paikassa harjoittelussa. jos ei kemiat natsaa niin ei tule sit ongelmia kun lopetat sen 1kk:n kuluttua aloituksesta jos se soppariki on vain 1kk ajaksi tehty. sen kun voi uusia. se 6kk on se max aika samassa harj.paikassa.

sitä 9e/pvä ei katota tuloiksi missään.

työpaikan saaminen on sallittu syy harjottelun lopettamiseen, ja muutenkin, vaikka ei olisin niin et häviä siinä mitään koska uudesta työpaikasta saat palkkaa, etkä ole tukien varassa.

itse olin sen 6kk harjottelussa ja samaan paikkaan pääsin kesätöihin viime vuonna, olin periaatteessa 1pvän työtön (ja sekin sunnuntai) harjottelun ja kesätyön alkamisen välissä. viikonloppuvuoroja olisin saanut kesätyön jälkeenkin sielä mutta yhtätyhjän kanssa kun palkka vähennetään sitten tuista pois.

jos ei ole varma millainen paikka se harjoittelupaikka on niin ei todellakaan kannata tehdä kerralla 6kk:n sopimusta, vähän kerrallaan ja uusii sitten jos haluaa siellä jatkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?

Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?
      Maailman menoa
      47
      3068
    2. Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?

Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n
      Maailman menoa
      41
      2276
    3. Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille

Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari
      Maailman menoa
      61
      2180
    4. Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa

Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa
      Maailman menoa
      94
      2063
    5. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      60
      1782
    6. Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.

Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä
      Kiuruvesi
      18
      1704
    7. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      73
      1527
    8. Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin

Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http
      Maailman menoa
      46
      1318
    9. Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta
      Maailman menoa
      131
      1256
    10. Puuma Martina iski nuoren miehen

Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      1037
    Aihe