Toivomus aloitteleville viejille

Aijee

Tulipa tässä uutena vuotena tanssittua ennestään tuntemattoman miehen kanssa, joka kertoi alkajaisiksi, ettei ole juurikaan tanssinut. Sitten hän alkoikin paiskoa minua kuin kahvakuulaa sinne tänne, ja peruutteli itse huoletta päin muita pareja. Mies ilmeisesti yritti tanssia buggia (joskin omintakeiseen rytmiin), vaikka musiikki oli jotain muuta. Satutin olkapääni siinä riuhtomisessa.

Siksi toivomus erityisesti aloitteleville - ja miksei muillekin - viejille: Välttäkää voimankäyttöä! Myös muihin tanssijoihin törmäilyä pitää yrittää välttää ja tanssia "pienesti" jos tilaa ei ole paljon.

Naisen viemiseen ei tarvita yhtä paljon voimaa ja nopeutta kuin moottorisahan tai ruohonleikkurin käynnistämiseen. Tarkoitus ei myöskään ole tempoa/siirrellä naista ympäriinsä vaan nainen liikkuu itse, omilla jaloillaan siihen suuntaan, jonka viejä viennillään osoittaa. Jos nainen ei liiku viejän haluamaan suuntaan viejän haluamalla nopeudella, niin voimankäyttö ei ole ratkaisu. Silloin on vain parasta ottaa rauhallisesti ja tanssia niin, että naisella on mahdollisuus seurata.

Huomaavaisuus paria ja muita tanssijoita kohtaan tekee aina paljon paremman vaikutuksen kuin hurjapäinen tempoilu.

Hyvää alkavaa vuotta kaikille tanssijoille - niin aloitteleville kuin konkareillekin!

8

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksflikka111

      Minusta tuollaisessa tilanteessa on aivan hyväksyttävää myös sanoa partnerilleen asiasta. Kenenkään ei ole pakko sietää kipua tai miellyttää toista loukkaantumisen uhalla! Toivon, että huomautit asiasta miehelle.

      Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa ja siitä oli oikeasti hauskuus kaukana.

    • Aijee

      Ajattelin ensin sanoa, mutta kun yritin vähän jarrutella mies totesi, että anna mä vien. Tuli sellainen tunne, että tässä tapauksessa sanominen ei olisi uponnut kovin hedelmälliseen maaperään. Siksi vain lisäsin vastetta ja pakotin miehen ottamaan lyhyempiä askeleita. Tanssi oli sitten pikemminkin painimista. =)

      Nyt koko juttu jo naurattaa ja olkapääkin on paranemassa. Kaikesta oppii jotain, ja tämän miehen ansiosta tajusin, että ylävartaloni lihakset kaipaavat vahvistusta. Olisikohan vaikka judo hyvä laji. ;)

      • JoskusJudoakin

        Tuota.. Judoa itse harrastaneena voin kertoa, että n. 16 vuotias poika päihittää voimissa täysikasvuisen naisen aivan helposti.

        Ei sen tanssin kuulu pystypainia muistuttaa. Jos mies ei kuuntele, kun pyydät vähentämään voimaa, pakotat kuuntelemaan. Ihan oman terveytesi ja hyvinvointisi nimissä.. se ei ole kivaa jos ranne nyrjähtää tai olkapää revähtää tuollaisen vuoksi. revähdysten yms. paraneminen kestää pahimmillaan monta viikkoa.

        Kannattaa aivan oikeasti sanoa, että sinuun SATTUU jos käyttää noin paljon voimaa. Jos ei muu toimi ja repii edelleen, vinkaise kivusta jo ENNEN kuin oikeasti sattuu. Kivun vinkaisun pitäisi kyllä havahduttaa vähän juntimmankin miettimään. Jos tämäkään ei toimi, niin minä jättäisin tyypin lattialle.

        Jos syliotteessa vääntää kättä kivuliaasti (kipeä olkapää esim.), eikä ymmärrä jos pyydät vähentämään vastetta, kannattaa hervauttaa käsi totaalisen veltoksi ja irrottaa ote kokonaan, sitten pitää kättä alhaalla tai kääntää käsi oman selän taakse.


    • Kevyesti vievä

      Olen viejänä täysin samaa mieltä daamien kanssa. Aloittelevien mutta todellakin kaikkien vuosienkin jälkeen tuon vastaavan "vientivastuun" voi opetella myöhemminkin. On myös näkyvissä jo pitkäänkin tanssineille ettei moinen ole kovin hyvin tiedostettua.

      Naisilla on toki aivan sama ilmiö havaittavissa , joko vähäisestä kokemuksesta tai sitten vain siitä ehdottomuusolettamuksesta että "mies karkaa ja on hirttäydyttävä siihen kiinni!

      Myös liikuminen takaperin on daameilla yksilöllistä ja useat käyttää takatanssitilaa kuin se olisi täysin viejän varmistamaa vapaata tilaa ja siten liikkuvat jalka /nilkka ulottuvasti takaperiin. Tämä johtaa useasti siihen että satuttaa itsensä arvaamattomasti liikkuvan parin jalkoihin. Myös tuo niin sanottu voimankäyttö niin sen karsiminen on helppoa kun ei salli puristusotteita juuri missään tanssissa. Eikä siihen daami itse ryhdy.

    • 122221

      No voi jee. Oltiinkohan me samassa paikassa uuden vuoden aattona. Väkeä oli paljon ja vähän oudompaakin oli joukossa. Huomio kiinnittyi erääseen mieheen, joka vei tanssipariaan kyllä niin tempoilevasti. Välillä oli hidas vauhti ja sitten yhtäkkiä tempaisi spurtin, oli vielä niin teräväharteinen ja laiha, että aivan sattui kun törmättiin. Myöhemmin kun sivulla seurattiin, niin kurvasi toisen parin eteen seurauksella, että toiset kompuroi aika pahan näköisesti. Nyt jo huvittaa, mutta ei silloin aattona.

    • Aijee

      Jaa, mahdollisesti. :) Mutta ei siitä sen enempää, koska ei ole tarkoitus nolata ketään. Jätin yksityiskohdat kertomatta, koska en varsinaisesti toivo kyseisen henkilön tunnistavan itseään. Hän varmasti teki parhaansa vilpittömin mielin.

    • eihuuhaata

      Kiitos,olipa hyvä ja opettavainen kirjoitus. Olet täysin oikeassa viennistä, daamin on helppo mennä kun viejä antaa viitteitä, käsillään, joko vasempaan käteen, tai oikealla kädellä, kylkeen tai selkään. Kumpa jokainen tanssija ottaisi huomioon; daamin, hänen tanssikokemuksensa ja ennen kaikkea muut tanssijat. Joskus todellakin jotkut tanssivat kyynärpää taktiikalla, perse edellä, tai nyrkkiheiluu taktiikalla. Silloin yleensä tulee kaikille pahamieli tai kolhuja ympärillä oleville.Jotkut käyttävät hyväkseen isoa kokoaan ja "rynnivät" kuin virtahepo ja tallovat kaikki alleen jäävät jalkoihinsa. On myöskin hyvä ottaa huomioon tanssitaito,sekä oma että toisen osapuolen. Jotkut kun tulevat esittämään "uljasta" menoa ja silloin myös saattaa huononpi tanssitaitoinen jäädä jalkoihin. Usein nämä esittäjät tanssivat hienosti vain oman ja yhden parin kanssa hienosti ja muiden kanssa tanssi on kömpelöä ja jopa laahaavaa ja sitten syytetään sitä toista osapuolta,kun tuo toinen ei osaa tanssia..... Tanssiin ei valmistu koskaan ja jokaiselta daamilta oppii jotakin uutta tanssimisesta. Sitten on niitä jotka tanssittavat vain niitä tuttuja ja samalla tanssikurssilla olleita, tai hyviä tanssijoita. Vähempi tanssineet ovat sitten niitä "konsertissa" olevia jotka istuvat ja katsovat kaiholla muita tanssijoita. Itse tanssitan myös niitä tutuksi tulleita ja katselen tanssiessa ketkä joutuvat istumaan ja haen niitä tanssimaan, tietysti etusijalla on oma vaimo jolle kuuluu kaikessa etusija. Oma lukunsa on myös ne iäkkäämmät miehet jotka tanssittavat useimmiten niitä nuoria daameja, on jotensakin huvittavaa seurataa isoisää joka hakee lapsen,lapsen, lapsen ikäistä ja yrittää "isku" tekniikalla iskeä juttua 40v. nuoremmalle daamille. Vaikka olenkin sitä mieltä ettei tanssiminen katso ikää tai edes aina tanssi taitoakaan. Olen joskus "opettanut" tanssin alussa daamille askeleita ja yhteinen tanssi alkaa sujua kohtuullisen pian. Joskus on väenpaljoudessa luovuttava tanssi askelista ja antaa virran viedä, ihan vain kävelyaskelilla. Tanssi on sekä ruumiille että hengelle virkistävää liikuntaa, samaa harrastusta harrastavien yhteinen tapahtuma josta on kiva nauttia hyvässä seurassa ja ilman alkoholia joka useimmiten pilaa illan, paitsi kohtuudella käytettynä. Itse tanssin aina ja kaikkialla selvinpäin . Daamilla on oikeus kieltäytyä tanssimasta humalaisen tai muutoin epäasiallisesti käyttäytyvän kanssa. Tanssitaan toinen toistamme kunnioittaen.

    • Mies vie...

      Tämähän on mennyt aivan etiketin mukaan. Mies vie ja nainen vikisee....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe