Runoilijan talvi

Siitä on tovi kun sinusta kuulin
ajatukseni ovat lopun alkua jo

vaaleanpunaiseen torkkupeittoon
käperryn pehmo-oravan kainaloon

sinä päivänä aurinko oli läheinen
kuulta salasin asioita
mitä hänet nähtyäni tiesin

jossakin rakkauskirje
lentää päin lähettäjänsä naamaa
rakkausruno haisaappaan tallomaksi

13

140

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitan niin nopeasti kuin voin
      lähetän tämän arvosteltavaksi
      miten löysit nimeni ja unohdit sen

lauseeni
      päätyneet parempiin piireihin
      pitkällä matkalla vihreään ruohoon
      kirjoittaa enemmän kuin lukea
      jollakin tavalla kantaaottava puu

muut asiat kuiskaavat hiljaa
      etsivät sinussa vastakohtaa
      ympäripyöreitä sanoja
      lentävät sielussa
      soivat korvissa
      pyörtyvän naisen.

• Kertoisitko?

Olet uskomaton...ehkäpä vastustamaton...kenties saavuttamaton!
        Kerta toisensa jälkeen kahlaan tekstejäsi. On niin helppoa upota sanojesi sisälle ja unohtua sinne. Kiitos.

Kertoisitko minulle
        sen mitä haluaisin kuulla?
        Mikä sai etsimään nimesi?
        Unohdukseen tarvitaan tuhat iskua.
        Miljoona pettymystä.
        Eikä se sittenkään katoa.

Puiden oksissa on salaisuus.
        Kaartuvissa ruohonkorsissa
        askeleideni kosketus.
        Tuuli kertoo
        minne milloinkin pakenet
        etsien jotakin
        mitä ei ole.

Hymyile.
        Kuulet totuudensanoja huuliltani.
        Haaveideni vankina,
        leijana hymystäsi.

Kertoisitko sen?

• contre-mot

En ole uskomaton, vastustamaton tai saavuttamaton. Sanojen kahluualtaassa räpiköin uimarenkaan varassa. Sattui näet niin, että siivoilin viikonloppuna ja löysin jonkun vanhan lähettämäni rakkauskirjeen. Miten se oli minun laatikossani? Se oli arvatenkin raivona heitetty takaisin kasvoilleni, en muutakaan selitystä keksinyt enkä muistanut mitään. Haa! Mikä oiva aihe (rakkaus)runolle, paitsi etten saanut mitään aikaan.. yritin mitallista ja mitatonta, ei mitään. Käveleskelin metsässä ja tunsin miten Suuri Inspiraatio oli saapumassa.. sain viestin: Runon aiheena olkoon pinkki torkkupeitto ja pehmo-orava. Askeleni oli raskas, huokaukseni syvät. Tiesin, että inspiraation aika on ohi, tämä on lopun alkua, runollisesti ja järjellisesti.. Vielä viimeinen yritys: laitan oravan alkuun ja loppuun sen kirjejutun ja väliin jotain siivouslaatikon käyttämättömistä runonsäkeistä.. ensimmäinen värssy, joka käteen osuu (dadaistien metodeja). Tekniikka näet kiinnostaa. Sinä viikonloppuna siivosin runonraakileet pois kaikki. Laitoin kaikki sanat yhteen, sopivat tai eivät. Ja nyt kiitän palautteestasi. Sitähän sä kysyit?

• Kertoisitko?

En ole vailla kiitostasi. Kiitos vain.
        Ainut mistä en pitänyt olivat juuri vaaleanpunainen torkkupeitto ja pehmo-orava.
        En siedä mitään pinkkiin vivahtavaakaan.

Itseasiassa miellyin vain tuohon toiseen runoelmaan.
        Ja aika moneen muuhunkin kirjoittamaasi.
        Harvoin edes viitsin vastata kenellekään muutoin kuin jollain pienellä runon tapaisella ja tietenkin toivon vastauksetkin samaisessa muodossa.
        Tämä tämmöinen on turhaa jaarittelua.

• contre-mot
        Kertoisitko? kirjoitti:

En ole vailla kiitostasi. Kiitos vain.
        Ainut mistä en pitänyt olivat juuri vaaleanpunainen torkkupeitto ja pehmo-orava.
        En siedä mitään pinkkiin vivahtavaakaan.

Itseasiassa miellyin vain tuohon toiseen runoelmaan.
        Ja aika moneen muuhunkin kirjoittamaasi.
        Harvoin edes viitsin vastata kenellekään muutoin kuin jollain pienellä runon tapaisella ja tietenkin toivon vastauksetkin samaisessa muodossa.
        Tämä tämmöinen on turhaa jaarittelua.

Kaikella subjektiivisuudellakin mitattuna tuo ensimmäinen "runoelma" saattaa olla suomi24-palstojen kaikkien aikojen huonoin viritelmä kaikki mahdolliset palstat mukaanlukien...

Mutta muutoin minulla on ollutkin aavistus, että joku/jotkut pitää näistä.. ja että joku tykkää vaikkei erityisesti kommentoikaan, ja kuitenkin kenties miettii runon sanomaa, kirjoitusprosessia tms. Siksi olen mieluusti runosta/runoilusta puhunut laveammaltikin, vastauksena kysyjälle että myös sille muulle piiloyleisölle. Vastausten laajuus tietysti päivän mielialasta ollut riippuvainen.

Yleensä vastaan runoon runolla, mutta nyt on inspiraatio täysin kateissa, ei synny säkeen säettä mistään aiheesta. Nyt on "Runoilijan talvi".

• "brutsparklingwine"

Surullimielistä miekkoa. Toivottavasti kevät tuo tullessaan lämpöä :) ja valoisia ajatuksia. Jokainen meistä kaipaa välillä lapsuuteen pois vastuista ja vaikka torkkupeiton alle pehmo-oravan kanssa.

Piipahdin ja lähden pakkailemaan. Tällä viikolla sain tietää, että muutan noin 300 kilometrin päähän. Uusi seikkailu alkaa.. Saa nähdä, jäänkö pysyvästi seudulle ;).

• contre-mot

Hei, Spark, olen iloinen puolestasi:) Paljon onnellisuutta vaan! Varmasti on edelleen uusi askel loistavaa tulevaisuutta kohden:)

En ole niinkään surullinen, muuta kuin runoilumielessä.. runoilu on ilotonta taaperrusta. Vaikuttaa varmasti sinunkin lähtösi palstalta, jotenkin sen kyllä huomaa miten "omantyyliset" runoilijat ovat lähteneet lähes kaikki.. kuitenkin tykkään kirjoittamisen ohella lukemisesta.. toiset runoilijat ikään kuin piiskaavat itseäkin parempiin tuloksiin. Ja joo, uskon että katoon on syynsä.. juurikin nuo aiemmin mainitsemasi. Vaikkakin ajattelin itse, että olen immuuni kaikelle.

Aloitin muuten sen sijoittamisen:) Kohta raha virtaa sisään. Itsekin olen muuten muuttamassa.. jotenkin ajattelin aina, että elän loppuelämäni Helsingissä, mutta näköjään en sitten.. todella iloinen muutos elämässä tämäkin. Ja aina kiva kuulla, että muillakin pyyhkii hyvin:)

• "brutsparklingwine"
        contre-mot kirjoitti:

Hei, Spark, olen iloinen puolestasi:) Paljon onnellisuutta vaan! Varmasti on edelleen uusi askel loistavaa tulevaisuutta kohden:)

En ole niinkään surullinen, muuta kuin runoilumielessä.. runoilu on ilotonta taaperrusta. Vaikuttaa varmasti sinunkin lähtösi palstalta, jotenkin sen kyllä huomaa miten "omantyyliset" runoilijat ovat lähteneet lähes kaikki.. kuitenkin tykkään kirjoittamisen ohella lukemisesta.. toiset runoilijat ikään kuin piiskaavat itseäkin parempiin tuloksiin. Ja joo, uskon että katoon on syynsä.. juurikin nuo aiemmin mainitsemasi. Vaikkakin ajattelin itse, että olen immuuni kaikelle.

Aloitin muuten sen sijoittamisen:) Kohta raha virtaa sisään. Itsekin olen muuten muuttamassa.. jotenkin ajattelin aina, että elän loppuelämäni Helsingissä, mutta näköjään en sitten.. todella iloinen muutos elämässä tämäkin. Ja aina kiva kuulla, että muillakin pyyhkii hyvin:)

Onnea sijoituksiin. Jatkan myös omalta kohdalta sijoittamista. Luulen, että siirryn seuraavaksi Tukholman pörssiin. Vene aiheutti pienen tauon ja vaikuttaa jatkossakin, mitä pystyn sijoittamaan. Toisaalta vene on sen verran tärkeä, että siihen kannattaa panostaa.

Olin immuuni tavallaan negatiivisuudelle, mutta en kestänyt tyhmyyttä negatiivisuuden takana. Aloin miettimään, miksi väitellä turhaan netissä ihmisten kanssa, joiden on tarkoitus vain purkaa huonoa oloaan.

Ehkä teemme toisillemme palveluksen pysymällä pois täältä, mitä vähemmän kiinnostavia kirjoittajia, sitä vähemmän tekee mieli kurkistaa palstoille. Kuitenkin tuo kaikki runoilu kuvastaa sitä, mitä olemme ja haluamme. Ehkä jossakin vaiheessa tulee vaihe, jolloin terävöittää myös omaa elämäänsä haluamallaan tavallaan.

Kaikkea hyvää elämääsi!

• contre-mot
        "brutsparklingwine" kirjoitti:

Onnea sijoituksiin. Jatkan myös omalta kohdalta sijoittamista. Luulen, että siirryn seuraavaksi Tukholman pörssiin. Vene aiheutti pienen tauon ja vaikuttaa jatkossakin, mitä pystyn sijoittamaan. Toisaalta vene on sen verran tärkeä, että siihen kannattaa panostaa.

Olin immuuni tavallaan negatiivisuudelle, mutta en kestänyt tyhmyyttä negatiivisuuden takana. Aloin miettimään, miksi väitellä turhaan netissä ihmisten kanssa, joiden on tarkoitus vain purkaa huonoa oloaan.

Ehkä teemme toisillemme palveluksen pysymällä pois täältä, mitä vähemmän kiinnostavia kirjoittajia, sitä vähemmän tekee mieli kurkistaa palstoille. Kuitenkin tuo kaikki runoilu kuvastaa sitä, mitä olemme ja haluamme. Ehkä jossakin vaiheessa tulee vaihe, jolloin terävöittää myös omaa elämäänsä haluamallaan tavallaan.

Kaikkea hyvää elämääsi!

Joo, olet oikeassa. Runoilu kuvastaa sitä, mitä olemme ja haluamme.. ja näitä kahta runoani kyllä tietty surumielisyys leimaa. Ensimmäisessä on kuvattuna inspiraation puute, ei pelkästään runoihin. Toiseen halusin ujuttaa sen, mikä mieltäni on viime aikoina alkanut enenevässä määrin vaivata, mutta josta en kenellekään elolliselle sielulle puhua. Niin, en näköjään täysin immuuni ole kolhaisuillekaan vaikka miten positiivisesti asiaa muutoin katselisinkin. Kuitenkin tässä on runon kiistaton vahvuus: ilmaista tiedostamatonta, sitä mistä ei voi ääneen puhua. Voi kuvata kommunikaation ongelmia kommunikoimalla ilman sen toisen osapuolen läsnäoloa.

Varmaan tulen aina kirjoittamaan, mutta olet oikeassa siinä, että tämä ei varmaan ole sovelias paikka. Oikeastaan vastasit ja vahvistit sitä, mitä olen viime aikoina miettinytkin omasta kirjoittamisesta, ja miksi se ei ole kovin luontevaa. Kirjoittaminen ei ole pelkästään sanojen peräkkäin asettamista. Enenevässä määrin tuntunut, että kirjoitan lukijan ohi.. että en oikein pysty ilmaisemaan asioita oikein. Kauniista ajatuksista tuntuu syntyvän paperille aivan jotakin muuta.
        Olen menestyksellä alkanut kirjoittaa laatikkoon (sellaisia "parempia" tekstejä) vaikka alkuun oli outo olo kun kukaan ei arvostellutkaan persoonaa tai näyttänyt peukkua alaspäin, eihän se tuntunut oikealta runoilulta lainkaan!

Sitä olen harmitellut, ettei tullut enempää tuettua runoilijoita, annettua mm. rakentavaa palautetta. Kuitenkin olemme yhtä hengenheimoa. Ja runoniekat ovat aika herkkiä vaikka eivät kaikki sitä myönnä.

Niin, elämässä on asioita joihin kannattaa panostaa:) Panostetaan siis niihin. Tyhmien ihmisten välttely on viisautta jos mikä. Paha olo kai tulee jossakin vaiheessa kaikille, mutta viisas etsii sen purkamiseen luovan tavan. Positiivisilla ratkaisumalleilla se poistuu, negatiivisilla jäädään kiertämään samaa rataa. Ei pidäkään alentua taistelemaan samalle tasolle taistelua, joka on jo voitettu.

Kaikkea hyvää sinullekin!

• "brutsparklingwine"
        contre-mot kirjoitti:

Joo, olet oikeassa. Runoilu kuvastaa sitä, mitä olemme ja haluamme.. ja näitä kahta runoani kyllä tietty surumielisyys leimaa. Ensimmäisessä on kuvattuna inspiraation puute, ei pelkästään runoihin. Toiseen halusin ujuttaa sen, mikä mieltäni on viime aikoina alkanut enenevässä määrin vaivata, mutta josta en kenellekään elolliselle sielulle puhua. Niin, en näköjään täysin immuuni ole kolhaisuillekaan vaikka miten positiivisesti asiaa muutoin katselisinkin. Kuitenkin tässä on runon kiistaton vahvuus: ilmaista tiedostamatonta, sitä mistä ei voi ääneen puhua. Voi kuvata kommunikaation ongelmia kommunikoimalla ilman sen toisen osapuolen läsnäoloa.

Varmaan tulen aina kirjoittamaan, mutta olet oikeassa siinä, että tämä ei varmaan ole sovelias paikka. Oikeastaan vastasit ja vahvistit sitä, mitä olen viime aikoina miettinytkin omasta kirjoittamisesta, ja miksi se ei ole kovin luontevaa. Kirjoittaminen ei ole pelkästään sanojen peräkkäin asettamista. Enenevässä määrin tuntunut, että kirjoitan lukijan ohi.. että en oikein pysty ilmaisemaan asioita oikein. Kauniista ajatuksista tuntuu syntyvän paperille aivan jotakin muuta.
        Olen menestyksellä alkanut kirjoittaa laatikkoon (sellaisia "parempia" tekstejä) vaikka alkuun oli outo olo kun kukaan ei arvostellutkaan persoonaa tai näyttänyt peukkua alaspäin, eihän se tuntunut oikealta runoilulta lainkaan!

Sitä olen harmitellut, ettei tullut enempää tuettua runoilijoita, annettua mm. rakentavaa palautetta. Kuitenkin olemme yhtä hengenheimoa. Ja runoniekat ovat aika herkkiä vaikka eivät kaikki sitä myönnä.

Niin, elämässä on asioita joihin kannattaa panostaa:) Panostetaan siis niihin. Tyhmien ihmisten välttely on viisautta jos mikä. Paha olo kai tulee jossakin vaiheessa kaikille, mutta viisas etsii sen purkamiseen luovan tavan. Positiivisilla ratkaisumalleilla se poistuu, negatiivisilla jäädään kiertämään samaa rataa. Ei pidäkään alentua taistelemaan samalle tasolle taistelua, joka on jo voitettu.

Aika taas lähteä :). Keskeneräiset työt odottavat tekemistä ennen seuraavaa koitosta.. Panostetaan siihen, mitä haluamme, niin muutkin asiat järjestyvät siinä ohessa.

Kesä kuluu reissatessa kahden paikkakunnan väliä, kun veneelle on jo ajoissa varattu laituripaikka ja vanhempienkin pärjäämistä on tarkoitus tarkkailla.

Maaliskuussa ajattelin kylläkin huohahtaa ja ottaa hyviä kirjoja luettavaksi vapaa-aikoina. Asuntoakin on katsottu koiraystävällisestä ympäristöstä :), vaikka koiraa en ota ainakaan vuoteen.

• Kertoisitko
        contre-mot kirjoitti:

On todella ikävää, että juuri ne henkilöt, jotka mielestäni kirjoittavat runoja, joissa todellakin on jotain itseäni sykähdyttävää, lähtevät täältä pois.
        Ei liene minunkaan sitten enää syytä käydä täällä, kun ei ole mitään luettavaa :(
        Mielestäni juuri sinä, contremot, olen sanoillasi antanut minulle paljon. Kertonut monia itseeni yhdistäviä asioita. Toki jokainen tulkitsee tekstejä omalla tavallaan.
        Mutta minä olenkin erilainen nuori :) ja rakastan mitä ilmeisemmin tekstejä, joihin saan hypätä sisälle ja upota. Joihin voin vastata omalla omituisella tavallani.
        Sinä,contremot, olet antanut minulle inspiraatiota :)
        Olkoon tämä kiitokseni kaikista niistä teksteistäsi, joita olet "suoltanut" itsestäsi ulos.

• contre-mot
        "brutsparklingwine" kirjoitti:

Aika taas lähteä :). Keskeneräiset työt odottavat tekemistä ennen seuraavaa koitosta.. Panostetaan siihen, mitä haluamme, niin muutkin asiat järjestyvät siinä ohessa.

Kesä kuluu reissatessa kahden paikkakunnan väliä, kun veneelle on jo ajoissa varattu laituripaikka ja vanhempienkin pärjäämistä on tarkoitus tarkkailla.

Maaliskuussa ajattelin kylläkin huohahtaa ja ottaa hyviä kirjoja luettavaksi vapaa-aikoina. Asuntoakin on katsottu koiraystävällisestä ympäristöstä :), vaikka koiraa en ota ainakaan vuoteen.

Niin, elämä on täynnä lähtöjä:)

Elät sitten kahden paikkakunnan elämää.. Siinähän näkeekin enemmän. Hyvä varautua tulevaan ja tehdä suunnitelmia sen mukaan, koira on kenties ajankohtainen sitten joskus. Itse ostan sukset, kun en muista edes koska olen lähellä latuja asunutkaan.. Mutta onni on joka paikassa varmaan samanlaista muuten, hyvä kirja ja lasillinen viiniä iltaisin..

Päätin ainakin kirjautua rakkausrunot.fi-sivustolle vaikkei tekstejä nyt syntyisikään. Maisemanvaihdokset voivat olla tälläkin saralla stimuloivia.

• contre-mot
        Kertoisitko kirjoitti:

On todella ikävää, että juuri ne henkilöt, jotka mielestäni kirjoittavat runoja, joissa todellakin on jotain itseäni sykähdyttävää, lähtevät täältä pois.
        Ei liene minunkaan sitten enää syytä käydä täällä, kun ei ole mitään luettavaa :(
        Mielestäni juuri sinä, contremot, olen sanoillasi antanut minulle paljon. Kertonut monia itseeni yhdistäviä asioita. Toki jokainen tulkitsee tekstejä omalla tavallaan.
        Mutta minä olenkin erilainen nuori :) ja rakastan mitä ilmeisemmin tekstejä, joihin saan hypätä sisälle ja upota. Joihin voin vastata omalla omituisella tavallani.
        Sinä,contremot, olet antanut minulle inspiraatiota :)
        Olkoon tämä kiitokseni kaikista niistä teksteistäsi, joita olet "suoltanut" itsestäsi ulos.

Kaunis kiitos sanoistasi, parasta mitä kirjoittaja nyt voi kuulla:) Joo, ymmärrän tuntemuksesi, lukija kun olen itsekin. Hyviä kirjoittajia on liuta, harva kolisee niin kuin oman elämäntaipaleen kautta.

Aivan kuin suurempiakin päätöksiä tässä oltaisiin tekemässä, kuitenkin nyt palautteesi kautta sain kimmokkeen kirjautua rakkausrunot.fi-sivustolle. Luin siitä joskus lehdestä kiittelevän jutun, silloin ajattelin ettei nyt minua varten ainakaan ole tuo.. Nyt tuli taas mieleen, oikeastaan asiat nakuttuvat paikoilleen tällä runopuolellakin kuin elävässä elämässä konsaan.

Kiitäs siis:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      23
      5025
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4036
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      73
      3603
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2688
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2463
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2348
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      72
      2146
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2107
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1654
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe