Harmittaa kun mies suhtautuu todella nuivasti mun yritykseen muuttaa elämäntapojani. Olen jo jonkun aikaa käynyt salilla ja pistänyt hölkäksikin ja olo sen jälkeen on todella mahtava ja jaksan itekkin paremmin.
Olen kotona kahden pienen lapsen kanssa ja mies siis töissä. Tuntuu, että aina näkyy pitkä naama kun lähden jumpalle :-( Että 'taasko se pitää jumppaan lähteä, melkein joka ilta' Siihen menee matkoineen n.1,5h kun käyn jumpassa. Omasta mielestäni on ihan turha käydä kerran vkossa vaan kyllä se useemman kerran vaatii, että tulee rutiiniksi ja olis laihtumisenkin/kunnon kasvamisen kannalta hyötyä. Juoksemassa käyn lasten mentyä nukkumaan.
Olen maailman suurin herkkuperse ja syön taatusti kaiken mitä kaapista löytyy. Ottaakin niin päähän kun mies jatkuvasti tuo herkkuja kotiin. Tiedän, pitäs olla enemmän itsehillintää ja opettelenkin sitä. Mies itse tuntuu lihovan vaan vuosien kuluessa ja puheeksi jää kaikki kunnonkohennus yritykset. Varmaan 15kg, ellei enemmänkin on tullut siitä kun alettiin olla yhdessä.
Olen koittanut kannustaa miestä esim. hiihtoladulle/lenkille/pyöräilemään, mutta aina se sohva voittaa. Kuorsaa siinä työpäivän jälkeen ja mulla palaa hihat! Itse saan liikkumisesta voimia jaksaa arkea lasten kanssa ja tekeehän se hyvääkin. Toiveena olisikin uuden elämäntavan oppiminen ja sen myötä myös kilojen tippuminen, ne viimeisetkin. Kahden raskauden jälkeen on jo 25kg lähtenyt, mutta vielä on varaa tiputtaa n.10kg.
On vaan niin tylsää kun ei voi hyvillä mielin painaa jumpassa kun heti on turpa rutussa kotona :-( Ehdottelen usein, että mies meni ulos lasten ja koiran kanssa siksi aikaa, kun käyn salilla, mutta kun ei. Joskus saattaa lähteä (jos mä puen lapset) mut useimmiten vaan röhnää sohvalla ja korisee.
En tiiä, välillä tekis mieli potkasta että lähde säkin säkki nyt liikkelle siitä niin olokin kohenee. Ja älä nyt ainakaan dissaa vaimoa joka edes yrittää.
Kun mies ei tue kuntoilua
13
330
Vastaukset
- --------
Meillä onneksi mies tukee minun liikkumistani ja olet aivan oikeassa siinä, että yksi kerta viikossa ei riitä, ei oikein kaksikaan. Itse ainakin olen äärettömän huonolla tuulella, jos en pääse liikkumaan kunnolla useamman kerran viikossa. Pidä vain pinnasi ja huolehdi itsestäsi. Se on kuitenkin asia, mitä kukaan muu ei voi sinun puolestasi tehdä.
Illalla olen menossa salille taas ja isännälle tuli omia menoja kavereidensa kanssa, mutta lupasi ottaa lapset mukaansa, että minä pääsen. - kyökkipsykologi
Mies haluaa, että olet läski, koska itsekin on. Siksi tuo noita herkkuja kotiin. Mies pelkää, että jos laihdut ja tulet paremman näköiseksi niin hän ei enää kelpaa sinulle, vaan otat jonkun viriilin adoniksen.
- Rikoo on riskillä...
No en sentään ole ajatellut vaihtaa lasten isää :-) Mä kun olen taas niitä ihmisiä jotka tsemppaa toista jos tarve niin vaatii ja vaikkei vaatiskaan.
Mitenhän asian vois miehelle ilmottaa etten ole häntä vaihtamassa niin ettei häntä nolaa samalla? Asia tietysti voi olla arka hänelle jos todella niin ajattelee. Sitä vaan mietin, että miksei itekkin ryhdy linjaamaan elämäntapoja uudelleen kun nyt olis into piukka vaimo tukena? Kuitenkin jaksaa puhella siitä kuinka omakin olo on pöhöttynyt eikä viihdy nykyisessä painossaan.
Olen päättänyt etten tunne huonoa omaatuntoa salille lähdettäessä, enää. - kyökkipsykologi
Rikoo on riskillä... kirjoitti:
No en sentään ole ajatellut vaihtaa lasten isää :-) Mä kun olen taas niitä ihmisiä jotka tsemppaa toista jos tarve niin vaatii ja vaikkei vaatiskaan.
Mitenhän asian vois miehelle ilmottaa etten ole häntä vaihtamassa niin ettei häntä nolaa samalla? Asia tietysti voi olla arka hänelle jos todella niin ajattelee. Sitä vaan mietin, että miksei itekkin ryhdy linjaamaan elämäntapoja uudelleen kun nyt olis into piukka vaimo tukena? Kuitenkin jaksaa puhella siitä kuinka omakin olo on pöhöttynyt eikä viihdy nykyisessä painossaan.
Olen päättänyt etten tunne huonoa omaatuntoa salille lähdettäessä, enää.Ei olekaan mitään syytä tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että parantaa elintapojaan ja terveyttään. Näin pitääkin toimia koska kyllä kait jokainen vanhempi haluaa olla mahdollisimman pitkään mukana lastensa elämässä.
Miehesi pitäisi tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että noilla elintavoilla kuolla kupsahtaa ennen aikojaan. Mutta niinhän se on, että muutos lähtee aina ihmisestä itsestään, joten ukko muuttuu tai sitten ei.
Perseelle potkiminen ei välttämättä ole hyvä, koska se voi herättää vaan vastarintaa. Siitä tulee helposti vähän sellainen äiti vastaan lapsi taistelu. Kun kuitenkin kyseessä on aikuinen ihminen jonka pitäisi itse tajuta oma parhaansa. Älä tee asiasta numeroa, vaan mene vaan iloisena jumppaan, äläkä noteraa miehen jupinoita. Tämä taktiikka saattaa toimia;).
- molemmille liikuntaa
Onneksi olkoon kun saat itsestäsi irti energiaa vastoinkäymisistä huolimatta ja noinkin paljon karissut kilojakin.
Tuohon miehen ongelmaan, olisi tosiaankin hyvä jos hänkin saisi itseään liikkumaan töiden jälkeen. Voisko joku naapurin mies houkutella hänet vaikka sulkapallon peluuseen tai johonkin muuhun liikkumiseen. Mistä hän oli kiinnostunut ennekuin hän lösähti? Joku teidän perhetutuista ehkä saisi hänet innostumaan uudelleen jostakin liikuntamuodosta. - 14+14
Eli jos miehesi innostuisi vaikka metsästämisestä niin sinunkin täytyisi heti olla siitä innostunut?
Puheistasi päätellen hän ei ole aktiivinen urheilija ollut ennenkään, niin miksi pitäisi nyt olla kun sinä olet jostain innostunut..
Tottakai miestä harmittaa kun viitenä iltana viikossa viipotat omiin menoihisi. Voisikohan tehä kompromissiä että kerralla treenaisit vaikka kaksi tuntia ja vähentäisit kertoja vaikka kolmeen. Muulloin hoitaisit kuntoilun vaikka lasten kanssa lenkillä tai pulkkamäessä.
Koita nähdä toisenkin kanta. Miehen joka yhtäkkiä viettää iltansa yksin lasten kanssa, sen jälkeen kuuntelee treeni tarinoitasi ja painostusta itse liikkumaan. Pistäisin minäkin jarrun päälle vaikka saattaisi poltetta ollakkin lähteä liikkeelle. Anna miehen herätä itse liikkumaan jos on herätäkseen.
Ps. Oma mieheni lihonnut 20kg, itse pitänyt kolmen lapsenkin myötä painoni tarkalleen samassa missä tavatessamme. Liikun ahkerasti, perheeni ehdoilla kuitenkin. Treeni jää kakkoseksi miehelle ja lapsille. Annan mieheni tehdä omat päätöksensä urheilun kannalta. Välillä hän innostuukin jostain lajista, omaa lajia ei kuitenkaan ole löytynyt. - Rikoo on riskillä...
No niin,
terveisiä lenkkipolulta, teki eetvarttia :-) Mies on touhunnut koiran kanssa ihan tosissaan, kuului johonkin kerhoonkin, mutta alkaa koira olla ehtoopuolella ja nivelvaivainen. Tota naapurinmies-sulkapallo-yhdistelmää vois yritellä.
Tässä on itekkin saanu tehdä hartiavoimin töitä, että edes tässä ollaan niin välillä vaan tuntuu perse repeevän kun toista ei vois vähempää kiinnostaa. Miehelle minä kuulemma kelpaan näinkin; no mutta kun siitä ei olekkaan kyse! Vaan omasta sisäisestä olosta joka on jo alkanut kaipaamaan hikirääkkiä. Hyvä lenkki, parempi mieli. - ----------
Mun mies ei katso koskaan lapsia, jotta pääsisin mihinkään yksin, ainakaan salille tai lenkille. Naama rutussa se on jos joutuu mun lääkärireissunkin ajan katsomaan lapsia, ja soittelee ja hätyyttää tulikivenkatkuisesti tulemaan äkkiä takaisin.
Painoa tullut synnytyksen jälkeen kilpirauhasen vajaatoiminnan puhjettua. Haaveilen kunnon juoksulenkistä ja salilla käymisestä, jotta pääsisin entiseen hoikkaan kroppaani. Miehen mielestä minun pitäisi vaan lenkkeillä pienemmän vaunua lykkien ja raahata isompaakin lasta mukana, vaikkei hän mahdu myös vaunuun, ei juokse lujaa eikä pyöräile, niin että lenkistä olisi mitään hyötyä. Ja perusvaunujen kanssa juokseminen ei muuten tee kropalle ja etenkään selälle hyvää. Kokeiltu on. - rgtergt
Kyllä minun mielestä perheellinen voi käydä urheiluharrastuksissa sen 2 tai jopa 3 kertaa viikossa. Mutta olisitko itse myös valmis siihen, että miehesi rupeaisi yhtäkkiä harrastamaan jotain 5 krt/vko ja sinä olisit sen ajan aina lasten kanssa? Milloin perhe on yhdessä jos aina jompikumpi harrastaa ja vanhemmat vain vuorottelee? Tietysti jos molemmille se sopii, niin mikäs siinä. Me ollaan päädytty kompromissiin eli käyn jumpissa 2-3 krt/vko (oikeasti haluaisin käydä 4-5 krt) ja mies tekee omia juttujaan saman verran viikossa. Sitten kun nuorinkin on sen 2v, lapset voi viedä lapsiparkkiin jos ei muuten pääse jumppaan. Lisäksi zumbaan ja teen pilatesta välillä kun lapset nukkuvat :-). Nyt on tosin ollut 2 viikon liikuntatauko koko perheen sairastelujen takia ja olen kyllä aika hermoraunio kun tuntuu kuin olisi vankina kun ei mihinkään ole päässyt...:-( no huomenna taas aloitan jumpat! :-)
- rilla-milla
Ehkä miehesi haluaa , että olette koko perheenä kotona , ei sekään paha juttu .
Jos haluat laihtua , voi sitä tehdä kotonakin ,liikkua lasten kanssa ja kävellä lenkkejä , tehdä lumilinnoja , hyötyliikunta on todella tehokasta .
Toisaalta urheiluvalmentaja sanoi, että vain 10 pros merkitsee liikunta ja 90 pros mitä syö , jos pudottaa painoa .
Jos jätät hiilarit vähemmälle , makean ja herkkujen himo katoaa ja energia kasvaa , kokeile sitäkin .
Tehkää kompromissi , liikkukaaa perheenä enemmän , pyydä , että tuo kukkia sinulle ja hieroo selkääsi ja jalkojasi , ei syömistä ja vähennä perheesi vuoksi hänen toivomansa kerta jumpista . - Rikoo on riskillä...
Olen nimenomaan kysellyt eikö mies haluaisi alkaa harrastamaan mitään, käymään missään, tekemään mitään tms, mutta ei kuulemma halua (sit kuitenkaan) Olen erityisesti alleviivannut, että myös hänelle löytyy aikaa harrastaa ihan varmasti; tasapuolisesti kuten mullekkin.
Minä olen päivät lasten kanssa ja nukun kuopuksen kanssa joten olen (omasta mielestäni) aika monta tuntia vuorokaudessa vastuussa kummastakin tai toisesta lapsesta. On siinä sekin, että jumppa on mulle omaa aikaa ilman ketään roikkumassa lahkeessa. Ulkoillaan joka päivä muutenkin ja teen lasten kanssa vaikka mitä; jumppakerho 2krt/vkossa ja pulkkalenkit koiran ja lasten kanssa siihen päälle tai metsäkävelyt. Siinä sitä on tarpeiksi.
Liikumme perheenäkin monta kertaa vkossa, joten kyllä sitäkin on.
On ollut tosi haastavaa kun on kaksi pientä lasta pienellä ikäerolla ja se onkin vienyt minusta paljon, mutta pikkuhiljaa tässä palataan hyvällä menestyksellä. Olisi ihan huippua päästä esim. kaksin miehen kanssa lenkille, mutta kun ei lapsia keskenäänkään voi jättää. Ehkä kesällä esikoinen jo osaisi ajaa pyörällä ja pienemmän voi laittaa miehen pyörän tarikalle ja itse voin juosta.
Eikä se nyt voi olla liikaa vaadittu jos äiti käy vaikka sitten sen 5krt/vko jumpassa ja isä on lasten kanssa, jos siitä saa jaksamista arkeen joka tietenkin vaikuttaa ihan kaikkeen. 1-1.5h per kerta ei ole paljoa. Sekin on koettu kun äiti on niin väsynyt, että itkee lasten kanssa kilpaa. Ei kiitos enää :-)
On totta, että liikkuminen ja liikkumattomuus on jokaisen oma asia. Harmittaa vaan kun mies on jatkuvasti väsynyt ja pinna kireenä eikä suostu tekemään asialle mitään. Tulee töistä kotiin, syö jättiannoksen ruokaa ja kaatuu sohvalle kuorsaamaan. Olen tosi varovasti koittanut puhua et kannattasko syödä päivälläkin eväsleipien sijaan kunnon ruokaa ja kohtuu annokset. Jaksais ehkä paremmin.
Onko se sitten sitä et kun on se puoliso ja ehkä lapsetkin niin sitten ei viitsitä yrittää enää mitään? En tiedä. Mua ainakin henk.koht. on alkanu närästää tosi paljon toi venyminen ja vanuminen ja jatkuva narina mun liikkumista kohtaan.- rfsdfde
"Eikä se nyt voi olla liikaa vaadittu jos äiti käy vaikka sitten sen 5krt/vko jumpassa ja isä on lasten kanssa, jos siitä saa jaksamista arkeen joka tietenkin vaikuttaa ihan kaikkeen. 1-1.5h per kerta ei ole paljoa. Sekin on koettu kun äiti on niin väsynyt, että itkee lasten kanssa kilpaa. Ei kiitos enää :-)". Ymmärrän täysin sinua, itselläkin kaksi pientä lasta pienellä ikäerolla (1,5 vuotta) ja minulle ne jumppakerrat (2-3 krt/vko) on tosi tärkeitä henkireikiä, tietysti on lisäksi arkiliikunta lasten päikkäreiden aikaan välillä Zumbailen kotona. Mutta sinä nyt ajattelet itseäsi, mutta entä miehesi? Jos hän on päivät töissä ja sinä lähdet harrastuksiin joka päivä heti kun hän tulee kotiin, niin mitenkäs hän sitten jaksaa ja milloin hän saa lepoa tai voi harrastaa? Ei se työpäivä hänelläkään ole mitään lepoilua. Minusta on liikaa perheelle (jos on useampia pieniä lapsia) jos molemmat vanhemmat juoksevat joka päivä harrastuksissa molemmat. Mun mies on ihan samanlainen kun sun, se tulee töistä kotiin väsyneenä ja ei se jaksa lähteä urheilemaan enää sen jälkeen ja on joskus sanonutkin, että milloinkas hän sitten ehtisi enää olemaan lasten kanssa (mikä on ihan hyvä pointti kun tulee kotiin vasta klo 17 töistä ja jos urheilis sen jälkeen, niin ei ehtis nähdä lapsia yhtään juuri). Mun mies hoitaa lapsia ja osallistuu kotihommiin ja kun molemmat lapset valvotti, niin mies hoiti esikoisen yöheräilyt (5krt/yö) ja minä vauvan...mies oli niin väsy töitten jälkeen (oli jopa saikullakin pari viikkoa nukkumattomuuden ja työuupumuksen takia) että en kuopuksen syntymän jälkeen uskaltanut edes kysyä jumppaan lähtemistä ekaan 6 kuukauteen. Nyt kun molemmat lapset jo nukkuvat suht hyvin, niin oon vasta ruvennut harrastamaan...en tiedä onko miehellä vieläkin jotain uupumusta, mutta usein tuntuu, että hän ei oikeasti jaksa olla yksin useasti lasten kanssa työpäivän jälkeen kun on niin väsynyt :-(. En voi vain ajatella itseäni (vaikka kuinka haluaisin joka päivä treenata), vaan minun mielestä tuo 3krt/vko on jo ihan kohtuullinen pyyntö omiin harrastuksiin molemmilta. Ehkä sunkin mies on oikeasti niin väsynyt, että siksi toivoo, ettet ihan joka päivä juoksisi harrastuksissa. Enkä nyt tarkoita tällä sitä, etteikö äiti voisi harrastaa, mutta siten, että KOKO PERHEEN hyvinvointi ja jaksaminen ja aika otetaan huomioon. Eräs psykologikin sanoi, että vanhempien harrastus on ihan hyvä (esim. pari kertaa viikossa) kunhan se ei rasita liikaa muuta perhettä, vaan toimii voimavarana.
Samaan aikaan palstalla "isien jutut" suomi24:ssä, eräs mies kertoo että on yksin murheen murtamana kotona. Hän kertoo kuinka lapset on jo saatu nukahtamaan.
Ja nyt, juuri kun olisi aikaa kahden kesken rakkaan vaimon kanssa, tämä hilpasee ulos pakkaseen ja kertoo menevänsä salille.
Mies jää yksin kotiin ja on murheissaan.
Hän on jo monena iltana peräkkäin nähnyt kuinka ennen hänen kanssaan kahdestaan sohvan nurkkaan käpertyvä vaimo, lähtee nyt silmät loistaen "lenkille" ja "salille" ja viipyy aina tietyn ajan.
Sieltä vaimo palaa posket punaisina heloittaen ja reippaan oloisena, eikä hän kaipaa enää hellyyttä tai ylipäätään omaa miestään.
Mies pettyy. Hän pettyy itseensä. Mikä hänessä mahtaa olla vialla että vaimo ei enää vietä aikaa hänen kanssaan. Kenen kanssa vaimo häntä pettää, ja miksei vaimolle oma kelvannut?
Ennen kuin mies taas nukahtaa sohvalle, hän itkee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama225010Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634026Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve733593Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732688Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472453Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602338Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl682133Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272097- 1341633
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505