Apua tarvitseva luonnehäiriöisestä eronnut

koskee

Hei,olisiko jollain samanlainen kokemus luonnehäiriöisen kanssa elämisestä.Alussa kaikki hyvin ,mutta sitten alkoi valehtelu,katoamiset,pettämiset jotka ymmärsin hyvin myöhään ,en käsitä miten ex-mieheni peitti kaiken etten edes nähnyt,tajunut.Olen itselleni vihainen,katkera,syyllistän itseni.Kun ex-mieheni jäi rysänpäältä kiini kielsi kaiken minulle oli täysi sokki,en muista kesästä paljoakaan.Sitte selvisi että hänellä oli useampi nainen.vieläkin koskee,tulee uniin en voi nukkua,ahdistaa,on yksinäinen olo aikaajoin myös masentaa.On päiviä kaikki on hyvin ja jaksan tehdä kaikenlaista.Kuinka kauvan tämä tilanne jatkuu ette pääsisin täysin rauhaan.Miten te muut olette selvinneet ja jaksaneet.Tiedän aika parantaa mutta kun kaikki tapahtumat saa minusta vallan se masentaa.

19

721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kova kokemus

Aikansa ottaa kun toipuu, sillä itsellä oli sama tilanne, nyt olen jo eronnut ja itse ero oli todella vaikea,sillä ilman hänen lupaa, en olisis saanut erota.

Olin jotenkin riippuvainen, kun pelkäsin, vielä eronkin jälkeen, nykyisin en ole yhtydessä enää.

Voimia ja samoja tunteita oli ja joskus vieläkin, mutta parempi elää yksin kun valehtelijan kanssa.

• wendy--

Tuo kestää niin kauan kunnes rauhoitut ja annat itsellesi ja exälle anteeksi.

• Eronnut Susi

Itselläni alkoi helpottaa heti, kun muutin pois yhteisestä kodistamme. Vuoden sisällä tuollainen tunnevellonta hellitti. En kuitenkaan ole vieläkään, 1,5 vuoden jälkeen voinut antaa itselleni anteeksi, että erehdyin menemään naimisiin ja tekemään lapsen hänen kanssaan. Nyt on sitten huoltajuuskiistoja, käräjöintiä, loan nielemistä jne. Luonnehäiriöisen kanssa kun ei voi keskustella muutoin kuin myötäilemällä.

Luulen, että luottamukseni parisuhteeseen on mennyt loppuelämäkseni. Aika pieni osa ihimisistä on luonnehäiriöisiä, mutta en enää luota, että kykenisin arvioimaan tilannetta rakastuessani.

Tsemppiä! Kirjoita paha olosi vaikka paperille tai tänne. Minulle siitä oli suuri apu. Tartu aina hyvään hetkeen, kun sellainen on ulottuvilla.

• kokijanäkijä

Aloittajalle voisi olla hyväksi ihan ammattiapu, varsinkin jos hän tietää lapsuudessa jo tulleensa tunne-elämältään vahingoitetuksi. Toipumiseen menee vuosia, jos täysin onnistuukaan. Terapeuttiset keskustelut ja vertaistukiryhmä nopeuttavat asioiden käsittelyä.
      En käsitä miksi sairaalle persoonallisuushäiriöiselle pitäisi antaa anteeksi. On asioita, joita ei ole syytäkään antaa anteeksi. Ne voi käsitellä itselleen tapahtuneina menneisyyden osina, tavallaan hyväksyä osana menneisyyttään, mutta suurta pahaa ja tuhoa tehneelle henkilölle ei ole mikään kiire julistaa anteeksiantoa. Hän ei sitä kaipaa eikä ansaitse. Joskus tuntuu että kyse on silkasta pahuudesta. Itselle toki voi antaa anteeksi että on ollut tyhmä ja heikko, jos se auttaa?

• Eronnut Susi

Eihän persoonallisuushäiriöinen itselleen mitään voi. Ei hän hykene näkemään asioita toisen kannalta, vaikka yrittäisi. Siksi on helpomi antaa anteeksi. Ehkä minäkin voin vielä jonain päivänä - sitten kun ei enää tarvitse olla missään tekemisissä.

• vainminäitse
        Eronnut Susi kirjoitti:

Eihän persoonallisuushäiriöinen itselleen mitään voi. Ei hän hykene näkemään asioita toisen kannalta, vaikka yrittäisi. Siksi on helpomi antaa anteeksi. Ehkä minäkin voin vielä jonain päivänä - sitten kun ei enää tarvitse olla missään tekemisissä.

Persoonallisuushäiriöinen on pohjimmiltaan hyvin itsekäs.

• vapaana
        Eronnut Susi kirjoitti:

"Eronnut Susi":
        Anteeksi on joskus todella vaikea antaa. Itsekin olen kuvitellut olevani anteeksiannon maailmanmestari. Sitten kun piti antaa exälle (=persoonallisuushäiriöinen) anteeksi, ajattelinkin "ikinä en anteeksi anna". Ajattelusta jo pisti korvaani tuo "ikinä". Silloin tuli mieleeni "never say never... joudun joskus antamaan kuitenkin anteeksi". Tuo päivä alkoi lähestyä heti muuton jälkeen, kun kaikki pakolliset asiat oli hoidettu. Eikä tarvitse juurikaan olla missään tekemisissä keskenään. Se on suuri helpotus. Antamalla anteeksi, pystyy osittain myös unohtamaan. Ikävät ajatukset toisesta eivät enää piinaa. Jos yhtään ajattelee kokonaisuutta ja myös itseään, on anteeksiantaminen on aina tarpeellista. Jopa puhdistavaa. Ikään kuin toteaisi itselleen "tämä oli tässä, nyt eteenpäin, uusiin seikkailuihin".

Lukaisepa kirja "Vapaaksi psykopaatin otteesta" (Dalsegg, Aud & Wesche, Inger). Siinä on ihan käytännöllisiä vinkkejä mm. huoltajuusriitoihin, käräjöintiin ja loanheittoyrityksiin.

• nainen_70
        vapaana kirjoitti:

"Eronnut Susi":
        Anteeksi on joskus todella vaikea antaa. Itsekin olen kuvitellut olevani anteeksiannon maailmanmestari. Sitten kun piti antaa exälle (=persoonallisuushäiriöinen) anteeksi, ajattelinkin "ikinä en anteeksi anna". Ajattelusta jo pisti korvaani tuo "ikinä". Silloin tuli mieleeni "never say never... joudun joskus antamaan kuitenkin anteeksi". Tuo päivä alkoi lähestyä heti muuton jälkeen, kun kaikki pakolliset asiat oli hoidettu. Eikä tarvitse juurikaan olla missään tekemisissä keskenään. Se on suuri helpotus. Antamalla anteeksi, pystyy osittain myös unohtamaan. Ikävät ajatukset toisesta eivät enää piinaa. Jos yhtään ajattelee kokonaisuutta ja myös itseään, on anteeksiantaminen on aina tarpeellista. Jopa puhdistavaa. Ikään kuin toteaisi itselleen "tämä oli tässä, nyt eteenpäin, uusiin seikkailuihin".

Lukaisepa kirja "Vapaaksi psykopaatin otteesta" (Dalsegg, Aud & Wesche, Inger). Siinä on ihan käytännöllisiä vinkkejä mm. huoltajuusriitoihin, käräjöintiin ja loanheittoyrityksiin.

Onko nää edellä mainitut persoonallisuushäiriöiset "mutu prsoonallisuushäiriöisiä " vai oikeiden psykiatrien diagnosoimia?

• nainen 63
        nainen_70 kirjoitti:

Onko nää edellä mainitut persoonallisuushäiriöiset "mutu prsoonallisuushäiriöisiä " vai oikeiden psykiatrien diagnosoimia?

Oletko koskaan yrittänyt lähettää psykiatrille voimansa tunnossa uhoavaa narsistia, jolla riittää "hovia" ja ihailijoita.
        Joskus tällaisen kaverin kanssa joku erehtyy pariterapiaan ja sielläkin narsu varastaa shown ja saa ammattiauttajan manipuloitua oman totuutensa uskojaksi.
        Eli 99 % on mutudiagnooseja, siinä vastaus. Lähinnä murhan tehnyt narsisti voi päästä vankilapsykiatrin diagnosoimaksi..

• kati*
        nainen 63 kirjoitti:

Oletko koskaan yrittänyt lähettää psykiatrille voimansa tunnossa uhoavaa narsistia, jolla riittää "hovia" ja ihailijoita.
        Joskus tällaisen kaverin kanssa joku erehtyy pariterapiaan ja sielläkin narsu varastaa shown ja saa ammattiauttajan manipuloitua oman totuutensa uskojaksi.
        Eli 99 % on mutudiagnooseja, siinä vastaus. Lähinnä murhan tehnyt narsisti voi päästä vankilapsykiatrin diagnosoimaksi..

Nimenomaan! Minä kävin itse psykologilla ja psykiatrilla. He sanoivat, että nuppini on koossa, ex-mieheni käytöksestä päästellen hänellä viiraa ja pahasti. Mutta ihmistä ei tosiaan saa diagnosoitavaksi - ja jos sen 1% saa, niin narsisti tulee vastaanotolle muiden pyynnöstä ja varastaa itselleen koko shown. Itseasiassa naristi on omasta mielestään kaikkien alojen paras asiantuntija.

• Eronnut Susi
        nainen_70 kirjoitti:

Mun ex narskusta virallista diagnoosia ei ole, ei hän sellaiseen suostuisi ikimaailmassa. Omasta mieletään hänessä ei ole mitään vikaa ja suuttuisi silmittömästi, jos joku sellaista väittäisi. Psykologin mielipide kuitenkin on, mutta se ei tietenkään ole diagnoosi. Aluksi en häntä uskonut, mutta lopulta oli myönnettävä, että olin nainut todennäköisen narsistin ja olin vieläpä niin koukussa, että en itse nähnyt tilannetta.

Sinänsä noilla diagnooseilla ei ole mitään arvoa. Kaikkien on helpompi elää, kun tuollainen ihminen saa pitää illuusionsa täydellisyydestään.

• Eronnut Susi
        vapaana kirjoitti:

"Eronnut Susi":

"vapaana":

Kiitos vinkistä, voisin lukaista joskus. Olen vaan jotenkin niin täynnä persoonallisuushäiriöteorioita, että pidän mielelläni taukoa ja keskityn vaihteeksi omaan elämääni. Minulla on onneksi todella hyvä psykologi, joka pitää minut irti koukusta.

• Tuntuu varmasti pahalle kun huomaa että on tullut huijatuksi. Mutta onneksi se ei ole sinun vikasi. Toivottavasti jaksat uskoa että sinulla voi olla vielä joskus rehellinen ja sinua oikeasti rakastava mies.

Minäkin mietin että erotako. Mieheni ei tietääkseni petä minua, mutta muuten pettää lupaukset, tai voi olla että hän vaan ei tiedä mitä tahtoo.

Esim. riidan päätteeksi hän lähti kotoa pois ja oli yötäkin poissa. Sitten sovittiin ja hän vakuutti että haluaa olla mieluummin minun kanssani kotona tai lähteä yhdessä iltaa viettämään. Nyt hän kuitenkin mököttää sängyssä suuttuneena, kun ei pääse yksin juhlimaan, vaikka olisin järjestänyt että päästään yhdessä, jolloin hän sanoi että on mieluummin kotona minun kanssani.

Tuntuu sille että olisi parempi elää yksin kuin tällätavoin. Uskon että sinunkin olisi parasta repiä itsesi irti tuosta valhtelevasta miehestä.

• Hyväksikäytetty

Ei auta kuin aika ja se että saa purkaa tunteitaan ja ajatuksiaan jollekin.
      mInulla on melko pitkä suhde tapapettäjän kanssa, jotkut nimittävät häntä luonnehäiriöiseksi, en ole koskaan yhtynyt tuohon koska hällä ei ole diagnooisa.
      Olen kuitenkin kokenut samaa kuin sinäkin.
      Ensin ajattelin että olen ainoa ihminen maailmassa jolle tuollaista sattuu. syytin itseäni. Onneksi olen päässty siitä. kiitos vertaistuen.

Ihminen yrittää unohtaa ikäviä aisoita. Päättää että niistä ei puhuta eikä niitä muistellea mutta mielestäni se on väärin sillä ne pulpahtaa takuuvarmasti esiin kun sitä vähiten odotat.

Omasta erostani on jo yli neljä vuotta mutta vieläkin tulee esiin asioita joita en ole työstänyt valmiiksi.

Kehotainkin sinua puhumaan, kertomaan tunteista. . Se että sinut petettiin ei tosiaankaan ole sinun syy. Vihaa sillä viha on tervettä. Älä kuitenkaan taannu siihen vaan, anna itsellesi anteeksi että luotit.
      Ilman anteeksi antoa ja sisäistä puhdistusta ei kukaan pääse eteenpäin.
      Murheita ja muistoja ei voi piilottaa vaan ne pitää työstää.
      Anna itsellesi myöskin aikaa tehdä se.
      Luullaan, minä luulen vieläkin että minusta ei ole uuteen suhteeseen, (olen yrittänyt) joten voin sanoa että niinkauan kuin joku pienikin juttu jää työstämättä niin se pulpahtaa esiin uudessa suhteessa ja voi pilata sen.

Annetaan itselle aikaa

• kati*

Minua ei kirpaissut enää mikään, kun pääsin luonnehäiriöisestä eroon. Pitkän syvän huokauksen päästin, järjestelin elämäni uudelleen. Liiton loppuaikana olin kyllä vielä vihainen itselleni, kun jaksoin aina yrittää ja sopeutua.

• koskee

Kiitos kaikille viesteistä.Minä olen lukenut IHMINEN TAVATTAVISSA RY.Ja kuunellut äänikirjaa luonnehäiriöstä.Sieltä sain ensi avun.Psygologian juttusilla kävin ,muttei hän ymmärtänyt,pyysi menemään kotiin ihmeellisen elämän kanssa,että se siitä avusta.Ystäviä ei ole kun ex tuhosi kaikki.En voi kertoa paljon ettei ex vaan saa tietoon siitä ei hyvää seuraa.Minä myös olen vihainen itselle kun yritin aina vaan uudestaan ja tulin petetyksi toisensa jälkeen.Poimin teidän kirjoituksista voima sanoja ja uskon että ahdistuksesta joskus selviää saisi rauhan henkisesti.voimia teille kaikille ja hyvää jatkoa.

• Hyväksikäytetty

www.narsisteinuhrit.fi
      On keskustelupalsta narsistien uhreille. Tuolla keskustelu auttoi minut eteenpäin.

• mimiimiii

Hyvä "koskee" ,
      kaiken paskan jälkeen mitä olet kokenut , sanon sen et mieti tästä lähtien VAAN ITSEÄSI ...mitä tarvitset jotta pääset taas onnesta kiinni ... Itsekkäällä terveellä tavalla pääse nopeammin yli tälläista traumaattista liittoa ....
      Sen opin ainakin ollessaan samalaisessa liitossa.
      Yleensä luonnehäiriöinen hakeekin partneria joka on kiltti ja ennen kaikkea lojaalia ...tunnollista jne. Näin luonnehäriöinenen saa AINA yliotteen KOSKA tämän tyyppiset ihmiset tuntee huonoa olo jos on vähänkin sanomassa vastaan.
      Rakkauden sanoilla nämä luonnehäiriöiset enemmän tekevät tuhoja .. me kiltit ja tunnolliset uskovat siihen ,,, ja NE ovatkin pelkästään sanoja , ei tekoja . Rakkaus kun on tekoja , eikös vaan ! Mieti mikä se syy on mix siihen rakastuit ,,, mieti hyvät ja huonot puolet hänessä ... tuleeko enemmän hyvää kuin huonoa ? Muuta en voin sanoa kun mitä nopeammin saat selville omasta MINÄSTÄ sitä nopeammin pääset "paskakasasta" eroon. Näin minä tein ..ja vaikka luulin etten IKINÄ saa elämäni TAAS hymyilemään .. täytyy sanoa että kyllä nyt hymyilyttää aika useinkin .... Sinulla oli kuitenkin hetkiä että tuntuu hyvältä välillä ...NAUTI niistä hetkistä kybällä ... oikeesti!!!! Ne antaa voimia seuraavallekin päivälle. Tsemppiä ja onnea ...kyllä aika parantaa haavoja !

• ammattilainen 5987

itsellä oli muutama vuosi sitte prikulleen samanlainen tilanne. kävin psygologilla 6 krt ja haukuin urakalla miehen.. helpotti kun sai ihan sikana päästellä kehoitan tekeen samaa. terapeutti auttaa myös löytämään keinoja löytää terve päinen mies seur. kerralle. enää ei näitä sosiopaatti psykoja tartu sormiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      27
      5080
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4071
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      77
      3637
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2708
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      149
      2497
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2358
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2179
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2137
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1674
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1525
    Aihe