Köyhien opiskelijoiden turha valitus

tomppacamel

Täytyy sanoa että ihmettelen kuinka suuri osa "köyhistä" opiskelijoista on oikeasti ihan jotain muuta kuin antavat ymmärtää.

Ne suuremmat valittajat ovat juuri sellaisia jotka asuvat yksiössä, omistavat auton, lemmikin ja monesti ovat täysin työttömiä. Tälläiset kanssaopiskelijat valittavat siitä kuinka Suomi ei tue heidän opiskelujaan tarpeeksi. Heillä ei ole koskaan rahaa ostaa mitään ja käydä missään. Sitten jos käydään jossakin niin pummataan kaverilta niin paljon kuin lähtee.Tälläiset ihmiset ovat juuri niitä jotka ruokajonon kassalla voivat kysyä pientä lainaa koska heillä on loppunut kortilta raha ja käteistä ei ole. Samalla kuitenkaan käydään joka viikonloppu kotikonnuilla omalla autolla. Kehutaan kuinka ostetaan hienoja uusia kenkiä ja ompahan myös uusin älypuhelin jolla pääsee Naamakirjaan. Tupakkaa poltetaan ketjussa tuntien välissä. Ja lemmikikin vaatii sen 60e/kk ruokaan. Nämä yksilöt eivät tietenkään lainaa ota koska takaisinmaksu odottaa huonosto taloudentilasta huolimatta. Siis miten tämä on mahdollista? Tämä sama köyhälistön ryhmä ilmoittaa että vanhemmatkaan eivät tue heitä, kuin korkeintaan bensa rahaa silloin tällöin.

Itse opiskelen nyt AMK:ssa liiketaloutta. Elän vaatimattomasti 2hlö solussa josta vuokra 220e/kk saan tukea noin 440e. Tuosta summasta minulle jää 220e kuukaudella josta maksan puhelimen 20e, auton bensat 5km koulumatkalle (talvella noin 50e/kk, melkein yhtä paljon kuin bussikortti ja äitä maksaa vakuutuksen). Loput rahat jää muuhun. Edes kerran kuussa pitää käydä baarissa johon menee se 30e (sis. pitsat ja ehkä taksit). Ruokaa menee se 100e/kk vähintään eikä taida edes riittää. Eli muihin menoihin jää huikeat 0e. Tästä pitäisi vielä riittää rahaa vaatteisiin ja harrastuksiin No tämä kuitataan sit lainarahalla. Suorastan halveksin näitä ikuisia valittajia...

155

4142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha opiskelija

      Joo sama homma. Varsinikn ärsyttää ne, jotka valittaa ettei rahat riitä, kun on ite päättäny asua kalliissa keskustayksiössä. Tai voi voi kun ei oo rahaa ruokaan kun baariin meni kaikki. Elämä on valintoja, kaikkea ei voi saada.

      • FemmaX

        Nämä opiskelijat ovat rikkaista perheistä ja niistä syntyy maahan uusia kataisia.


      • Taksvärkki¨

        Seleästi porvariperheistä nämä pummit. Aikuisina niistä tulee kunnanjohtajia ja muita rosvoja.


      • Laiton uhkaus

        IP Tracerille, ja paskat IP:llä pelottelu ei tehoa saatanan ketku.
        Millon mennään homoileen perkeleen pässi.


      • leikatulla eläkkeelä

        Itsekin olen opiskellut vuosikausia ammattini takia aloittaessani opiskelu ei ollut opintoktukia eikä muitakaan avustuksia teimme loma ajat töitä ja hyvin rahaat riiitvät jopa niin että ajelin omalla autolla asuin kyllä vuokralla. Kesätienestitoli ilmeisesti hyviä kun poliisit pysäyttivät eikä minulla ollut rekistreriotetta mukana.
        Nuorempi tikkasi kenen auto kaverini todisti että kyllä on minun poliisi kysyi mikä ammatti sanoin opiskelija, poliissi sanoi, että ei opiskelijalla voi olla tällaista autoa.
        Joten ilmeisesti minulla oli poliisia paremmmat tienestit kesä aikana. Kolme vuotta tekua 600 mk valtion lainaa jonka maksoin pois ensimmaisestä tilistä.
        Menkää töihin älkää valittako työtä ei pidä valikoida vaan tehdä mitä tarjotaan tulee aika jolloin ei enää tarjota vanhuus( lue yli 50) joka sekin on aivan älytöntä osaavia ns vanhyuksia npidetään joutilaina.


      • Mitäthäh
        leikatulla eläkkeelä kirjoitti:

        Itsekin olen opiskellut vuosikausia ammattini takia aloittaessani opiskelu ei ollut opintoktukia eikä muitakaan avustuksia teimme loma ajat töitä ja hyvin rahaat riiitvät jopa niin että ajelin omalla autolla asuin kyllä vuokralla. Kesätienestitoli ilmeisesti hyviä kun poliisit pysäyttivät eikä minulla ollut rekistreriotetta mukana.
        Nuorempi tikkasi kenen auto kaverini todisti että kyllä on minun poliisi kysyi mikä ammatti sanoin opiskelija, poliissi sanoi, että ei opiskelijalla voi olla tällaista autoa.
        Joten ilmeisesti minulla oli poliisia paremmmat tienestit kesä aikana. Kolme vuotta tekua 600 mk valtion lainaa jonka maksoin pois ensimmaisestä tilistä.
        Menkää töihin älkää valittako työtä ei pidä valikoida vaan tehdä mitä tarjotaan tulee aika jolloin ei enää tarjota vanhuus( lue yli 50) joka sekin on aivan älytöntä osaavia ns vanhyuksia npidetään joutilaina.

        En jaksanut lukea kun oli niin huonosti kirjotettu.


      • vanhaviisas
        leikatulla eläkkeelä kirjoitti:

        Itsekin olen opiskellut vuosikausia ammattini takia aloittaessani opiskelu ei ollut opintoktukia eikä muitakaan avustuksia teimme loma ajat töitä ja hyvin rahaat riiitvät jopa niin että ajelin omalla autolla asuin kyllä vuokralla. Kesätienestitoli ilmeisesti hyviä kun poliisit pysäyttivät eikä minulla ollut rekistreriotetta mukana.
        Nuorempi tikkasi kenen auto kaverini todisti että kyllä on minun poliisi kysyi mikä ammatti sanoin opiskelija, poliissi sanoi, että ei opiskelijalla voi olla tällaista autoa.
        Joten ilmeisesti minulla oli poliisia paremmmat tienestit kesä aikana. Kolme vuotta tekua 600 mk valtion lainaa jonka maksoin pois ensimmaisestä tilistä.
        Menkää töihin älkää valittako työtä ei pidä valikoida vaan tehdä mitä tarjotaan tulee aika jolloin ei enää tarjota vanhuus( lue yli 50) joka sekin on aivan älytöntä osaavia ns vanhyuksia npidetään joutilaina.

        Vanhuus alkaa joskus 70-80 vuotiaana riippuen kunnosta. Miten voit kuvitella 50 vuotiaan olevan vanhus.


      • 2+20 = 22
        Taksvärkki¨ kirjoitti:

        Seleästi porvariperheistä nämä pummit. Aikuisina niistä tulee kunnanjohtajia ja muita rosvoja.

        Älähän yleistä, yhtälailla tulee sinunlaisistasikin perheistä sellaisia.


      • KateusONpaha
        FemmaX kirjoitti:

        Nämä opiskelijat ovat rikkaista perheistä ja niistä syntyy maahan uusia kataisia.

        Miksi olisivat? Rikkaiden perheiden opiskelijat saavat juuri sitä tukea vanhemmiltaan ja niiden perheellään on varaa siihen. Taidat itse olla köyhä pummi, joka purkaa katkeruuttaan ja kateuttaan varakkaampia kohtaan kuten Kataista kohtaan täällä. Aika säälittävää....


      • PikkuiKo
        KateusONpaha kirjoitti:

        Miksi olisivat? Rikkaiden perheiden opiskelijat saavat juuri sitä tukea vanhemmiltaan ja niiden perheellään on varaa siihen. Taidat itse olla köyhä pummi, joka purkaa katkeruuttaan ja kateuttaan varakkaampia kohtaan kuten Kataista kohtaan täällä. Aika säälittävää....

        Oletettavasti älykkäät ihmiset rinnastavat monesti kateuden ja oikeudenmukaisuuden. ( solidaarisia ollaan vain Euroon ).

        Itse kannattaisin sitä että opinto tuki poistettaisiin kaikilta joiden vanhempien yhteenlaskettu tulo on yli 80 000 e vuodessa, voisi olla portaittainen jos samasta perheestä opiskelu iässä yli 4 lasta. Jos joku varakkaamman perheen lapsi on kuitenkin niin vanhemmista riippumaton, toimeentulotukea voi hakea sossusta niinkuin muutkin köyhät. Lapsilisät, vammaistuet, kotipalvelutuki, sairaspäiväraha, työttömyyskorvaus, äitiyspäiväraha kaikkiin Perhekohtainen tulokiintiö esim. tuo 80 000, sen jälkeen ei mitään tukia.
        Voitaisiin sitten säästyneet vararat käyttää jokaisen kapitalistin lempilapsen tukemiseen eli Euroon !


      • TurpaKiinniPummi
        KateusONpaha kirjoitti:

        Miksi olisivat? Rikkaiden perheiden opiskelijat saavat juuri sitä tukea vanhemmiltaan ja niiden perheellään on varaa siihen. Taidat itse olla köyhä pummi, joka purkaa katkeruuttaan ja kateuttaan varakkaampia kohtaan kuten Kataista kohtaan täällä. Aika säälittävää....

        Me varakkaat opetamme kersamme elamaan oikein emmeka anna niille rahaa sen vuoksi. ..................


      • silleen*
        vanhaviisas kirjoitti:

        Vanhuus alkaa joskus 70-80 vuotiaana riippuen kunnosta. Miten voit kuvitella 50 vuotiaan olevan vanhus.

        Työmarkkinoilla on jo 40 v. vanha.


      • heh heh heh
        KateusONpaha kirjoitti:

        Miksi olisivat? Rikkaiden perheiden opiskelijat saavat juuri sitä tukea vanhemmiltaan ja niiden perheellään on varaa siihen. Taidat itse olla köyhä pummi, joka purkaa katkeruuttaan ja kateuttaan varakkaampia kohtaan kuten Kataista kohtaan täällä. Aika säälittävää....

        KateusONpaha

        Ei täällä ole muita kateellisia kuin sinä itse.


      • Aika tyhmä tekftiä,
        KateusONpaha kirjoitti:

        Miksi olisivat? Rikkaiden perheiden opiskelijat saavat juuri sitä tukea vanhemmiltaan ja niiden perheellään on varaa siihen. Taidat itse olla köyhä pummi, joka purkaa katkeruuttaan ja kateuttaan varakkaampia kohtaan kuten Kataista kohtaan täällä. Aika säälittävää....

        Aika tyhmä tekftiä, on jopa ihme, että kyfeinen henkilö opifkelee AMK:ffa

        Jof finä onniftuit faamaan halvan afunnon, niin luuletko tofiffafi, että kaikki muut ovat yhtä onnekkaita?

        fuuli ofa opifkelijoifta joutuu vuoklamaan afunnon ykfityifiltä, kofka opifkelija-afuntoja ei ole ykfinkeltaifefti taljolla. Kuvittele millaifet jonot fyntyifivät jof kaikki hakifivat fitä opifkelijakämpää. Kun nytkin joka vuofi joudutaan jäljeftämään opifkelijoille hätämajoitufta, kofka vapaita afuntoa ei löydy yliopiftolta eikä edef ykfityfmalkkinoilta.

        Luuletko tofiffafi, että joku haluaa makfaa 19m2 ykfiöftä 600€/kk vuoklan, jof faifi afunnon 220€/kk vuoklalla? Lainalahoillahan tuon vuoklan joudutaan makfamaan.

        Ja jof finulle äiti ofti auton, makfaa kaikki velot ja vakuutukfet, niin luuletko että muillakin on famanlaifet vanhemmat?

        Elät kuin plinffi, afunto käytännöffä ilmainen, äiti makfaa autoilufi ja vielä kehtaat vellata itfeäfi muihin, jotka joutuvat tekemän työtä ja noftamaan lainaa faadakfeen fama mitä finulla on.

        Ja mikfi finä et nofta lainaa? Niin finullakin olifi lahaa vaatteifiin ja tupakkaan. Kun valmiftut ja faat töitä, niin makfat kaiken takaifin alle vuodeffa. Vai opifkeletko fellaifta alaa että olet jo nyt valmaa ettet löydä töitä valmiftuttuafi?


      • öoyk
        Laiton uhkaus kirjoitti:

        IP Tracerille, ja paskat IP:llä pelottelu ei tehoa saatanan ketku.
        Millon mennään homoileen perkeleen pässi.

        IP Tlacelille, ja pafkat IP:llä pelottelu ei tehoa faatanan ketku.
        Millon mennään homoileen pelkeleen päffi.


      • hölmököolet
        PikkuiKo kirjoitti:

        Oletettavasti älykkäät ihmiset rinnastavat monesti kateuden ja oikeudenmukaisuuden. ( solidaarisia ollaan vain Euroon ).

        Itse kannattaisin sitä että opinto tuki poistettaisiin kaikilta joiden vanhempien yhteenlaskettu tulo on yli 80 000 e vuodessa, voisi olla portaittainen jos samasta perheestä opiskelu iässä yli 4 lasta. Jos joku varakkaamman perheen lapsi on kuitenkin niin vanhemmista riippumaton, toimeentulotukea voi hakea sossusta niinkuin muutkin köyhät. Lapsilisät, vammaistuet, kotipalvelutuki, sairaspäiväraha, työttömyyskorvaus, äitiyspäiväraha kaikkiin Perhekohtainen tulokiintiö esim. tuo 80 000, sen jälkeen ei mitään tukia.
        Voitaisiin sitten säästyneet vararat käyttää jokaisen kapitalistin lempilapsen tukemiseen eli Euroon !

        Omassa perheessäni vanhempieni yhteenlasketut tulot ylittävät 80000e. Elän jopa vielä vanhempieni luona, sillä ei ole yksinkertaisesti varaa muuttaa. Koen kyllä, että takuulla tuista olisi itselleni hyötyä, kuinka voisin jatkuvasti olettaa, että vanhemmat elättäisivät minut vielä silloinkin, kun elän omassa asunnossani? Joten kerropa sinä viisas, miten koskaan pääsisin muuttamaan omilleni, jos tukia ei olisi? Joutuisin ehdottomasti odottaa muuttoa vieläkin kauemmin, ja kukapa haluaisi asua vanhempiensa helmoissa nuoruutensa?


      • porv
        PikkuiKo kirjoitti:

        Oletettavasti älykkäät ihmiset rinnastavat monesti kateuden ja oikeudenmukaisuuden. ( solidaarisia ollaan vain Euroon ).

        Itse kannattaisin sitä että opinto tuki poistettaisiin kaikilta joiden vanhempien yhteenlaskettu tulo on yli 80 000 e vuodessa, voisi olla portaittainen jos samasta perheestä opiskelu iässä yli 4 lasta. Jos joku varakkaamman perheen lapsi on kuitenkin niin vanhemmista riippumaton, toimeentulotukea voi hakea sossusta niinkuin muutkin köyhät. Lapsilisät, vammaistuet, kotipalvelutuki, sairaspäiväraha, työttömyyskorvaus, äitiyspäiväraha kaikkiin Perhekohtainen tulokiintiö esim. tuo 80 000, sen jälkeen ei mitään tukia.
        Voitaisiin sitten säästyneet vararat käyttää jokaisen kapitalistin lempilapsen tukemiseen eli Euroon !

        Onkohan tuossa taas mitään järkeä, että toiset joutuvat sitten elämään pelkästään vanhempien rahoilla, yrittäessään itsenäistyä. Kyllähän se varmasti käy melkein kaikille yli 80 000 vuosituloisille perheille, ettei lapset nosta opintotukea... niin pitkään kun ei teille köyhille sitä verossa tarvitse maksaakkaan.


      • masterdyyd
        porv kirjoitti:

        Onkohan tuossa taas mitään järkeä, että toiset joutuvat sitten elämään pelkästään vanhempien rahoilla, yrittäessään itsenäistyä. Kyllähän se varmasti käy melkein kaikille yli 80 000 vuosituloisille perheille, ettei lapset nosta opintotukea... niin pitkään kun ei teille köyhille sitä verossa tarvitse maksaakkaan.

        Kerrankin asiallista tekstiä. Voisi sossuntuilla elävät pummit aina miettiä kenen verorahoilla sitä elellään.


    • ei niin vaikeaa?

      Loogisella ajattelukyvyllä huomaakin ettei tuollainen ole mahdollista.

      • Um pikura

        kataisten tyypyypien lisääntyminen vai köyhien?


      • sama¨
        Um pikura kirjoitti:

        kataisten tyypyypien lisääntyminen vai köyhien?

        voi sentään tuli muutama typo


    • h

      Aika monelta puuttuu ymmärry siitä, mitä on tuki. Missä vaiheessa se on muuttunut tarkoittamaan "Kaikki kulut maksetaan ja säästöönkin jää, vaikka miten eläisit". Ainakin monella tuntuu olevan sellainen harhakuva, että tuollainen merkitys sanalla 'tuki' pitäisi olla.

      Vaikka poikkeuksiakin on, niin kyllä tuon tuen saa jopa riittämään kaikkeen, jos vaan tekee hyviä valintoja. Mutta jos ei ole kiinnostusta tinkiä elintasosta, niin sitten voi syyttää vain itseään tai hankkia töitä elintason takaamiseksi.

      • Toisenlainen totuus

        Opintotuki on opiskelun tuki niille, joilla on vanhemmat ja muita tulonlähteitä.

        Meille, joiden vanhemmat on alkoholisteja ja soittaa päinvastoin MEILLE opintotuen saajille että "lainaa rahaa viinaan", opintotuki on lähinnä vitsi.

        Se on sellainen vitsi että mene vaan opiskelemaan, mutta tee töitä elättääksesi itsesi. Toisaalta valtion viesti on että älä menekään töihin, koska on tärkeämpää että valmistut nopeammin, rankaisemme sinua tienaamisesta vetämällä opintotuet pois. Seilaa siinä keskellä jos onnistut löytämään riittävän pitkähermoisen työnantajan joka jaksaa tätä "en tuu"-"tuun" työntekijää.

        Taas tuli Kelalta joku helv*tin kiusaamiskirje jossa ruinattiin vuoden 2010 opintotuet takaisin siksi että olet erehtynyt tekemään ennen opiskeluja töitä. Oikaisun saamiseksi piti lähettää Kelalle yksityiskohtainen selvitys, noin 5 senttiä paperinivaskaa kun eivät voineet tietokantaansa alunperin suunnitella sellaiseksi että näkisivät opiskelujen todellisen alkuajan ja suhteuttaisivat tulot siihen.
        Ei, kun olisi liian vaikeaa.

        Sen sijaan ei ole vaikeaa olettaa että opiskelija hamstraa palkkakuitit kahden vuoden takaa ja toimisto-tarja käyttää 1/2 tuntia niiden tarkistamiseen, valtion rahoille ei siis ole parempaa käyttöä.

        Opiskelija on Suomalaisen yhteiskunnan pohjasakkaa, sanokaa mitä sanotte, ja Kelan avoin kiusaamisen kohde.

        Me kaikki opiskelijat emme ole rikkaiden vanhempien pikku-Liisoja tai inssi-Pettereitä 19v. , joidenkin on ihan oikeasti myös pärjättävä omillaan.


      • h
        Toisenlainen totuus kirjoitti:

        Opintotuki on opiskelun tuki niille, joilla on vanhemmat ja muita tulonlähteitä.

        Meille, joiden vanhemmat on alkoholisteja ja soittaa päinvastoin MEILLE opintotuen saajille että "lainaa rahaa viinaan", opintotuki on lähinnä vitsi.

        Se on sellainen vitsi että mene vaan opiskelemaan, mutta tee töitä elättääksesi itsesi. Toisaalta valtion viesti on että älä menekään töihin, koska on tärkeämpää että valmistut nopeammin, rankaisemme sinua tienaamisesta vetämällä opintotuet pois. Seilaa siinä keskellä jos onnistut löytämään riittävän pitkähermoisen työnantajan joka jaksaa tätä "en tuu"-"tuun" työntekijää.

        Taas tuli Kelalta joku helv*tin kiusaamiskirje jossa ruinattiin vuoden 2010 opintotuet takaisin siksi että olet erehtynyt tekemään ennen opiskeluja töitä. Oikaisun saamiseksi piti lähettää Kelalle yksityiskohtainen selvitys, noin 5 senttiä paperinivaskaa kun eivät voineet tietokantaansa alunperin suunnitella sellaiseksi että näkisivät opiskelujen todellisen alkuajan ja suhteuttaisivat tulot siihen.
        Ei, kun olisi liian vaikeaa.

        Sen sijaan ei ole vaikeaa olettaa että opiskelija hamstraa palkkakuitit kahden vuoden takaa ja toimisto-tarja käyttää 1/2 tuntia niiden tarkistamiseen, valtion rahoille ei siis ole parempaa käyttöä.

        Opiskelija on Suomalaisen yhteiskunnan pohjasakkaa, sanokaa mitä sanotte, ja Kelan avoin kiusaamisen kohde.

        Me kaikki opiskelijat emme ole rikkaiden vanhempien pikku-Liisoja tai inssi-Pettereitä 19v. , joidenkin on ihan oikeasti myös pärjättävä omillaan.

        "Oikaisun saamiseksi piti lähettää Kelalle yksityiskohtainen selvitys, noin 5 senttiä paperinivaskaa kun eivät voineet tietokantaansa alunperin suunnitella sellaiseksi että näkisivät opiskelujen todellisen alkuajan ja suhteuttaisivat tulot siihen."

        Ja taas kerran haukutaan väärää puuta. Kela ei saa VEROTTAJALTA tarpeeksi yksityiskohtaisia tietoja, joista kävisi selville koska sinä olet tulosi saanut. Opiskeluiden alkamisajankohdan olet kyllä jo merkinnyt hakemukseen alunperin, se on Kelalla kyllä tiedossa.

        "Sen sijaan ei ole vaikeaa olettaa että opiskelija hamstraa palkkakuitit kahden vuoden takaa..."

        Ei olekaan, koska tämä on ihan yleinen käytäntö. Palkkakuitit pitäisi aina säilyttää vähintään pari vuotta.


      • Äkfjölsd
        h kirjoitti:

        "Oikaisun saamiseksi piti lähettää Kelalle yksityiskohtainen selvitys, noin 5 senttiä paperinivaskaa kun eivät voineet tietokantaansa alunperin suunnitella sellaiseksi että näkisivät opiskelujen todellisen alkuajan ja suhteuttaisivat tulot siihen."

        Ja taas kerran haukutaan väärää puuta. Kela ei saa VEROTTAJALTA tarpeeksi yksityiskohtaisia tietoja, joista kävisi selville koska sinä olet tulosi saanut. Opiskeluiden alkamisajankohdan olet kyllä jo merkinnyt hakemukseen alunperin, se on Kelalla kyllä tiedossa.

        "Sen sijaan ei ole vaikeaa olettaa että opiskelija hamstraa palkkakuitit kahden vuoden takaa..."

        Ei olekaan, koska tämä on ihan yleinen käytäntö. Palkkakuitit pitäisi aina säilyttää vähintään pari vuotta.

        Aha, taas yksi Kelan virkailija jonka mielestä on kätevämpää kerätä tuhansien opiskelijoiden palkkakuitit sen sijaan että kehittäisi Verohallinnon ja Kelan yhteistyötä. Ei luulisi näin tietotekniikan aikakautena olevan vaikeaa.


      • h
        Äkfjölsd kirjoitti:

        Aha, taas yksi Kelan virkailija jonka mielestä on kätevämpää kerätä tuhansien opiskelijoiden palkkakuitit sen sijaan että kehittäisi Verohallinnon ja Kelan yhteistyötä. Ei luulisi näin tietotekniikan aikakautena olevan vaikeaa.

        Tokihan minä Kelan virkailija olen :D

        Ei todellakaan ole minun mielestä kätevämpää. Sanoinko muka niin? Fakta vaan on, että ihan turha huutaa vittua Kelan suuntaan, kun se vika ei ole siellä, vaan verottajassa.

        Mutta teitä elämäntapavalittajia kyllä riittää. Aina kaikki on Kelan vika. Itessä ei varsinkaan ole mitään vikaa.


      • Kfjkdshfk
        h kirjoitti:

        Tokihan minä Kelan virkailija olen :D

        Ei todellakaan ole minun mielestä kätevämpää. Sanoinko muka niin? Fakta vaan on, että ihan turha huutaa vittua Kelan suuntaan, kun se vika ei ole siellä, vaan verottajassa.

        Mutta teitä elämäntapavalittajia kyllä riittää. Aina kaikki on Kelan vika. Itessä ei varsinkaan ole mitään vikaa.

        Mitä vikaa olisi, teen työni ja yritän vielä opiskellakin. Kiva olisi jos joku tukisi eikä aina yrittäisi tehdä asioita vaikeaksi. Elämä on vaikeaa muutenkin.

        "Elämäntapavalittaja". Ihan miten vaan, mieti sitä seuraavan kerran kun menet isukin ja äiskän luokse ja saat sieltä vähän sponsoriapua ruuan ja/tai rahan muodossa.


      • h
        Kfjkdshfk kirjoitti:

        Mitä vikaa olisi, teen työni ja yritän vielä opiskellakin. Kiva olisi jos joku tukisi eikä aina yrittäisi tehdä asioita vaikeaksi. Elämä on vaikeaa muutenkin.

        "Elämäntapavalittaja". Ihan miten vaan, mieti sitä seuraavan kerran kun menet isukin ja äiskän luokse ja saat sieltä vähän sponsoriapua ruuan ja/tai rahan muodossa.

        En ole vuosiin ottanut rahaa vanhemmiltani ja yleensä kun kylässä käyn, niin ruokaakin saan. En muuallakaan maksa, jos vieraaksi tulen ja ruokaa tarjotaan.

        Toivon, että sinullekin tapahtuu joskus jotain hyvää, ettei elämäsi ole ikuisesti tuollaista pa*kaa.


      • Yrjö-Pekka
        h kirjoitti:

        En ole vuosiin ottanut rahaa vanhemmiltani ja yleensä kun kylässä käyn, niin ruokaakin saan. En muuallakaan maksa, jos vieraaksi tulen ja ruokaa tarjotaan.

        Toivon, että sinullekin tapahtuu joskus jotain hyvää, ettei elämäsi ole ikuisesti tuollaista pa*kaa.

        Ite oot p aska!!!!!!!!!!!!


    • 2+45

      Aloitus on ihan yhtä hupsu, kun jos kirjoittaisin, että eläkeläiset ne aina valittaa ettei ole rahaa, ja kaksi eläkeläistä omistaa useamman asunnon ja tilillä on miljoona rahaa.
      Eli yleistää ei voi, ja osa ihmisistä valittaa ihan lämpimikseen.
      Ja ilmaisista lähteistä ( lue veroista) ei tule rahaa tarpeeksi.

    • hohhoijaaa

      Aika tyhmä tekstiä, on jopa ihme, että kyseinen henkilö opiskelee AMK:ssa

      Jos sinä onnistuit saamaan halvan asunnon, niin luuletko tosissasi, että kaikki muut ovat yhtä onnekkaita?

      Suuri osa opiskelijoista joutuu vuokramaan asunnon yksityisiltä, koska opiskelija-asuntoja ei ole yksinkertaisesti tarjolla. Kuvittele millaiset jonot syntyisivät jos kaikki hakisivat sitä opiskelijakämpää. Kun nytkin joka vuosi joudutaan järjestämään opiskelijoille hätämajoitusta, koska vapaita asuntoa ei löydy yliopistolta eikä edes yksitysmarkkinoilta.

      Luuletko tosissasi, että joku haluaa maksaa 19m2 yksiöstä 600€/kk vuokran, jos saisi asunnon 220€/kk vuokralla? Lainarahoillahan tuon vuokran joudutaan maksamaan.

      Ja jos sinulle äiti osti auton, maksaa kaikki verot ja vakuutukset, niin luuletko että muillakin on samanlaiset vanhemmat?

      Elät kuin prinssi, asunto käytännössä ilmainen, äiti maksaa autoilusi ja vielä kehtaat verrata itseäsi muihin, jotka joutuvat tekemän työtä ja nostamaan lainaa saadakseen sama mitä sinulla on.

      Ja miksi sinä et nosta lainaa? Niin sinullakin olisi rahaa vaatteisiin ja tupakkaan. Kun valmistut ja saat töitä, niin maksat kaiken takaisin alle vuodessa. Vai opiskeletko sellaista alaa että olet jo nyt varmaa ettet löydä töitä valmistuttuasi?

    • Jukk4

      Niin no mitä nyt yrität sanoa tässä.

      • he von vittu

        hais tattaa sulle molopää.


    • tt

      Nykyisessä Suomessa opiskelijoilla on oikeasti vaikeaa. Ei tietysti koske kaikkia. Hinnat nousevat ja tukea ei ole sidottu indeksiin ainoana sosiaalietuutena. Hinnat nousevat joka vuosi älyttömästi. 90-luvulla opintoraha riitti hyvin. Tällä hetkellä myöskään kaikille opiskelijoille ei riitä töitä.

      Eräs kuusikymppinen opettaja kehui kuinka hyvin nykyisillä opiskelijoilla on. On oikein opintotuki jota heillä ei ollut. Oli tehtävä töitä ja otettava lainaa. No silloin yliopisto oli oikeasti arvostettu koulu. Hänestä tuli toimitusjohtaja ja sai paljon rahaa...

      Palataan vielä soluihin. Nykyään on paljon moniongelmaisia joiden kämppiksenä ei todellakaan ole mukavaa. Tämä koskee etenkin miespuolisia henkilöitä. Mikäli kämppis laittaa solun hajalle niin myös sinä olet korvausvelvollinen. Se on aika yleistä että suihkuun nukahdetaan baari-illan jälkeen ja mitkä vesivahingot ja korvaukset. Toki hyviäkin kämppiksiä on mutta nykyään vähemmässä määrin, koska monet porvarien lapset eivät suostu soluihin, koska heille vanhemmat kustantavat yksiöt. Heidän vanhempansa puolestaan asuivat hyväntahtoisten vanhusten luona. Silloin Suomessa oli vielä yhteisöllisyyttä.

      • Rupikonnarinsessa91

        Tämä on todellakin totta, opiskelijoilla on tällä hetkellä tiukat oltavat kun hinnat nousevat pilviin, niin vuokrien suhteen kuin ruokienkin. Harmillista kuulla joka puolelta sama virsi "menkää köyhät töihin, nuoret ovat laiskoja - eivät ole tehneet päivääkään töitä". Tämän haluan sanoa, että itse olen kanssa opiskelija joka on työtä vailla. En ole yhtenäkään kesänä saanut kesätöitä koska työpaikkoja ei riitä jokaiselle halukkaalle - työharjoittelussa olen tällä hetkellä kuitenkin. Töitäkään ei saa jos ei ole tiety alan koulutusta, eihän lukion päättötodistuksella ihan joka paikkaan pääse töihin :(( Samaa mieltä olen soluasunnoista. Kerran kuulin kaveriltani kuinka hänen solukämppiksensä nyysi toisten ruuat jääkaapista - meni omat ja varastetut ruuat yhden napaan :D Mulla on oma yksiö ihan vain sen takia, että saan elää itsekseni eikä tarvitse omia hiuksia repiä jonkun idioottikämppiksen takia.


      • kotityöninflaatia

        Ennen saatiin asunto työtä vastaan.

        Itsellä oli alivuokralaishuone 12 neliötä Palkka oli 400-460 mk /kk urakka työssä huoneen vuokra oli 120 mk/kk Mutta minun oli siivottava vuokraemännän huone joka 24 neliötä keittiö ja suihkuhuone samaan vuokraan sitten vuokraemäntä keksi että minä voin kulkea talopesulassa pesemässä hänen kanssaan pyykin.
        Emäntä istui ja vahti niin siivotessa kuin pyykkituvassa.

        Siivous vein n. 2tuntia/ viikko pyykkäys 6 tuntia/kk. n. 14 tuntia/kk. Aloin liikkua niin etten paljon ollut asunnolla, emännän työt jäi vähemmälle huomiolle, niistä ei vuokrasopimusta tehdessä ollut edes puhetta.. Sain häädön asunnosta.

        Nyt erät tuttava ottaisi opiskelijan ilmaiseksi asumaan, kun imuroisi asunnon kerran tai kaksi viikossa, joka 44 neliötä 13 neliön huone, ei kelpaa kellekään.
        Huoneeseen kuuluisi sähkö ja nettiyhteys lisäksi saisi katsoa Tv ja keittiö suihkuhuone jossa pyykinpesukone yhteisessä käytössä..
        Muuttaisin itse hänen kansaa, mutta minulla on liikaa huonekaluja ja elän muistoja..


    • Vanha opiskelija

      No onpa kyllä aika hullua läppää soluasumisesta. Nimim. 6 vuotta solussa asunut eikä ongelmia sen suuremmin ole ollut.

      • iki-opiksleija

        Itse olen 25v, opiskelen yliopistossa ja asun vanhempieni luona. Ilmainen asunto ja ilmainen ruoka. Mutsi ostaa vaatteeni ja koulukirjat lainan kirjastosta. Joten koko opintotuen käytän tupakkaan ja viinaan. Perheessä on kaksi autoa, joten en tarvitse edes bussilippua.

        Mielestäni nämä "prinssit ja prinsessat" jotka eivät halua asua vanhempiensa luona, voisivat vaikka nosta lainaa tai tehdä töitä. Ja tuet voisi ottaa vaikka kokonaan pois.


      • ------
        iki-opiksleija kirjoitti:

        Itse olen 25v, opiskelen yliopistossa ja asun vanhempieni luona. Ilmainen asunto ja ilmainen ruoka. Mutsi ostaa vaatteeni ja koulukirjat lainan kirjastosta. Joten koko opintotuen käytän tupakkaan ja viinaan. Perheessä on kaksi autoa, joten en tarvitse edes bussilippua.

        Mielestäni nämä "prinssit ja prinsessat" jotka eivät halua asua vanhempiensa luona, voisivat vaikka nosta lainaa tai tehdä töitä. Ja tuet voisi ottaa vaikka kokonaan pois.

        Koskeeko tämä myös niitä, joiden vanhemmat hakkaavat ja hyväksikäyttävät tai joilla ei ole varaa elättää edes itseään? Entä niitä, jotka asuvat jossain korvassa kaukana kaikista isoista kaupungeista, joissa voisi opiskella mitän järkevää? Eivät ne valinnat aina ole niin itsestään selviä, mutta ehkä sinäkin sen ymmrrät sitten joskus aikuisena, kun pääset itsenäistymään ja vastaan tulee ensimmäisiä elämän kolauksia, joita vanhemmat eivät olekaan siloittamassa.

        Ja kyllä, kaikki prinssit ja prinsessat, jotka eivät asu vanhempiensa luona tai saa vanhemmiltaan rahaa nostavat kyllä lainaa tai käyvät töissä. Ei pelkällä opintotuella oikeasti elä. Ei ainakaan montaa vuotta.


      • yx pummi vaa
        iki-opiksleija kirjoitti:

        Itse olen 25v, opiskelen yliopistossa ja asun vanhempieni luona. Ilmainen asunto ja ilmainen ruoka. Mutsi ostaa vaatteeni ja koulukirjat lainan kirjastosta. Joten koko opintotuen käytän tupakkaan ja viinaan. Perheessä on kaksi autoa, joten en tarvitse edes bussilippua.

        Mielestäni nämä "prinssit ja prinsessat" jotka eivät halua asua vanhempiensa luona, voisivat vaikka nosta lainaa tai tehdä töitä. Ja tuet voisi ottaa vaikka kokonaan pois.

        "Mutsi ostaa vaatteeni ja koulukirjat lainan kirjastosta. Joten koko opintotuen käytän tupakkaan ja viinaan."

        No tässä on asennetta! :D


      • Peräkkammarin asukki
        iki-opiksleija kirjoitti:

        Itse olen 25v, opiskelen yliopistossa ja asun vanhempieni luona. Ilmainen asunto ja ilmainen ruoka. Mutsi ostaa vaatteeni ja koulukirjat lainan kirjastosta. Joten koko opintotuen käytän tupakkaan ja viinaan. Perheessä on kaksi autoa, joten en tarvitse edes bussilippua.

        Mielestäni nämä "prinssit ja prinsessat" jotka eivät halua asua vanhempiensa luona, voisivat vaikka nosta lainaa tai tehdä töitä. Ja tuet voisi ottaa vaikka kokonaan pois.

        Koska ajattelit itsenäistyä ja vastata itse omasta elämästäsi ja omista kuluistasi?

        25 v. normaali nuori ei enää asu vanhempiensa luona, eikä elä heidän kustannuksellaan.


      • Jarno Trolli
        yx pummi vaa kirjoitti:

        "Mutsi ostaa vaatteeni ja koulukirjat lainan kirjastosta. Joten koko opintotuen käytän tupakkaan ja viinaan."

        No tässä on asennetta! :D

        mut oli trolli vaan ...


      • maa kutsuu....
        iki-opiksleija kirjoitti:

        Itse olen 25v, opiskelen yliopistossa ja asun vanhempieni luona. Ilmainen asunto ja ilmainen ruoka. Mutsi ostaa vaatteeni ja koulukirjat lainan kirjastosta. Joten koko opintotuen käytän tupakkaan ja viinaan. Perheessä on kaksi autoa, joten en tarvitse edes bussilippua.

        Mielestäni nämä "prinssit ja prinsessat" jotka eivät halua asua vanhempiensa luona, voisivat vaikka nosta lainaa tai tehdä töitä. Ja tuet voisi ottaa vaikka kokonaan pois.

        Öh, eivät kaikki vanhemmat anna 25-vuotiaan opiskelija-lapsensa asua luonaan, varsinkaan niin, että he vielä elättäisivät aikuisen lapsensa täysin, eivätkä perisi vuokraa.


      • Stellastina Adelmiina
        iki-opiksleija kirjoitti:

        Itse olen 25v, opiskelen yliopistossa ja asun vanhempieni luona. Ilmainen asunto ja ilmainen ruoka. Mutsi ostaa vaatteeni ja koulukirjat lainan kirjastosta. Joten koko opintotuen käytän tupakkaan ja viinaan. Perheessä on kaksi autoa, joten en tarvitse edes bussilippua.

        Mielestäni nämä "prinssit ja prinsessat" jotka eivät halua asua vanhempiensa luona, voisivat vaikka nosta lainaa tai tehdä töitä. Ja tuet voisi ottaa vaikka kokonaan pois.

        Mul kans. Me asuttii jossai kuppases kaupungis jossa ei ollu mitää nastaa media-alan koulutust ja mä sanoin mutsil et daaa.
        Mutsi pisti heti kämpän myyntii ja muutettii isompaa cityy et mä pääsen opiskelee julkkikseks. Et tosi luusereit ootte jos ei haluu asuu vanhempien luona opiskelu aikana.


      • Hohhoijaaaaa....
        Peräkkammarin asukki kirjoitti:

        Koska ajattelit itsenäistyä ja vastata itse omasta elämästäsi ja omista kuluistasi?

        25 v. normaali nuori ei enää asu vanhempiensa luona, eikä elä heidän kustannuksellaan.

        Itsenäistyä?

        Onko verorahoilla loisiminen jotenkin "itsenäisempää" kuin vanhempien luona asuminen?

        Kun valmistuu, saa töitä ja pystyy itse maksamaan asunnon, ilman kelan tai sossun rahoja, niin se on itsenäistymistä!


      • sori vaan
        maa kutsuu.... kirjoitti:

        Öh, eivät kaikki vanhemmat anna 25-vuotiaan opiskelija-lapsensa asua luonaan, varsinkaan niin, että he vielä elättäisivät aikuisen lapsensa täysin, eivätkä perisi vuokraa.

        Ei kannata olla "kusi*ää" ja pilata väliä, niin antavat asua vaikka 30 vuotiaksi asti, mikä on täysin normaalia Euroopassa, että lapset asuvat vanhempiensa luona kunnes menevät naimisiin. Ja silloinkin on hyvin yleistä, että joku isovanhemmista asuu niiden luona ja hoitaa lapsilapsiaan.

        Ainoastaan suomessa, jokaisen 18v on pakko saada oma asunto ja leikkiä "itsenäistä" yhteiskunnan rahoilla.

        Mutta vaikka Italiassa on hyvin yleistä, että oma asunto hommataan vasta 32 vuoden iässä.


      • näin se menee,r-tard
        Stellastina Adelmiina kirjoitti:

        Mul kans. Me asuttii jossai kuppases kaupungis jossa ei ollu mitää nastaa media-alan koulutust ja mä sanoin mutsil et daaa.
        Mutsi pisti heti kämpän myyntii ja muutettii isompaa cityy et mä pääsen opiskelee julkkikseks. Et tosi luusereit ootte jos ei haluu asuu vanhempien luona opiskelu aikana.

        Ei julkkikseks tarvii opiskella.

        Senkus juot ittes känniin ja menet jollekin lavalla hoilaamaan, niin olet yksi maailman parhaista laulajista/tanssijoista seuraavat 30 vuotta.


      • Natsisika
        Jarno Trolli kirjoitti:

        mut oli trolli vaan ...

        H
        aistas vittu, mää opisken diBloni inskkis jaaa ootan et sai miljoonaperinnöt, en taida tehä niiäkä paereita istshe, nykki 3 romillen kännissä ja kova kokoomuslainen.


      • -
        Peräkkammarin asukki kirjoitti:

        Koska ajattelit itsenäistyä ja vastata itse omasta elämästäsi ja omista kuluistasi?

        25 v. normaali nuori ei enää asu vanhempiensa luona, eikä elä heidän kustannuksellaan.

        Normaali nuori ei tosiaan asu tuon ikäisenä vanhempien luona. Ei ainakaan 10 tai 20 vuotta sitten asunut. Asiat saattavat toki muuttua seuraavien 10 vuoden sisällä. Joskus 100 tai 200 vuotta sitten saatettiin asua hyvinkin tiiviisti vanhempien lähettyvillä, vaikka ei asuttaisikaan samassa talossa, etenkin maaseudulla. Jos maailmantalous romahtaa niin ei ole mikään ihme jos ihmisten tulee luopua yksiö asumisesta ja muuttaa jonkun luokse tai ottaa alivuokralaisia. Onko sillä sitten merkitystä onko alivuokralaisena vanhempien luona vai jonkun ventovieraan, sen päättäköön kukin itse. Jos joku on 25 vuotiaana huolissaan siitä millainen tulevaisuus on, onko se normaalia? Sen päättäköön kukin itse. Asuminen ei ole halpaa. Paitsi jos elää yhteiskunnan varoilla.


      • Imbesilli-idiootti
        iki-opiksleija kirjoitti:

        Itse olen 25v, opiskelen yliopistossa ja asun vanhempieni luona. Ilmainen asunto ja ilmainen ruoka. Mutsi ostaa vaatteeni ja koulukirjat lainan kirjastosta. Joten koko opintotuen käytän tupakkaan ja viinaan. Perheessä on kaksi autoa, joten en tarvitse edes bussilippua.

        Mielestäni nämä "prinssit ja prinsessat" jotka eivät halua asua vanhempiensa luona, voisivat vaikka nosta lainaa tai tehdä töitä. Ja tuet voisi ottaa vaikka kokonaan pois.

        Ei se ihmistä tee prinsessaksi tai prinssiksi jos haluaa muuttaa omaan asuntoon. Joidenkin on pakko muuttaa pois himasta jos opiskelupaikka on esim. toisella puolella Suomea -_-''


      • Hoohoohiihii
        maa kutsuu.... kirjoitti:

        Öh, eivät kaikki vanhemmat anna 25-vuotiaan opiskelija-lapsensa asua luonaan, varsinkaan niin, että he vielä elättäisivät aikuisen lapsensa täysin, eivätkä perisi vuokraa.

        Italialaiset, jotka asuvat vanhempiensa nurkissa liki 30-vuotiaiksi asti, ei näin :'D


      • OLmit syö meidän pöy
        Hohhoijaaaaa.... kirjoitti:

        Itsenäistyä?

        Onko verorahoilla loisiminen jotenkin "itsenäisempää" kuin vanhempien luona asuminen?

        Kun valmistuu, saa töitä ja pystyy itse maksamaan asunnon, ilman kelan tai sossun rahoja, niin se on itsenäistymistä!

        Sinä itse olet loinen, todista se mitä lässytät, esim töissä, työttömänä, lirpsuttelemalla, turpaan tulee vielä, paskiaiset eikä kyse ole PS:ta
        he vaan tehdään (niinkuin tämäkin hallitus) säädetään laki.

        Persut eläkkeeni katosi Kreikkaan, ei mitää reagointia saatanan olmit.


      • emme tapaa
        sori vaan kirjoitti:

        Ei kannata olla "kusi*ää" ja pilata väliä, niin antavat asua vaikka 30 vuotiaksi asti, mikä on täysin normaalia Euroopassa, että lapset asuvat vanhempiensa luona kunnes menevät naimisiin. Ja silloinkin on hyvin yleistä, että joku isovanhemmista asuu niiden luona ja hoitaa lapsilapsiaan.

        Ainoastaan suomessa, jokaisen 18v on pakko saada oma asunto ja leikkiä "itsenäistä" yhteiskunnan rahoilla.

        Mutta vaikka Italiassa on hyvin yleistä, että oma asunto hommataan vasta 32 vuoden iässä.

        Pilata ja pilata?
        Nostin opiskelevan poikani ulos oli silloin 20 v, koska ei suostunut tekemään mitään kotona, ei edes roskapussia vienyt. (taloustyöt ovat naisten työtä)
        Ravinto-oppi oli keittiönpöydällä, siitä luki ja käskytti mitä ruokaa hänen on saatava.
        Joka keskustelussa ilmoitti, että olen hullu sairas paska, joka on pilannut hänen elämänsä kaikilla muilla on omat autot rahaa käytössä ja merkkivaatteet.. (maksoin vain kuorma-auton ajokortin)
        Perheessä oli ollut 15 vuotta 2 lasta ja 1 aikuinen..Asuntomme vuokralla ja palkkatuloni olivat nykytasolla 1600 €/kk nettona.

        Nuoret ja opiskelijat eivät ole valmiita tekemään mitään.
        Itse opiskelin valtion opintovelalla, joka oli sitten 3 vuoden netto palkkani verran..
        Poika kiristi minulta elatusapua koska opiskelee...
        En muuten maksanut, oli aina sanonut vastaa asunnon ja ruuan niin kauan kun asumme saman ulko-oven takana.
        Mutta en sanonut ettei tarvitse tehdä mitään tai siivota jälkiään. Edes suihkussa käydessä ei jättänyt tilaa kunnossa, vaan saippuaisena ja märkänä.. Vaatteet sälytti lattialla sikin sokin..


      • jos ei vanhempia
        Hohhoijaaaaa.... kirjoitti:

        Itsenäistyä?

        Onko verorahoilla loisiminen jotenkin "itsenäisempää" kuin vanhempien luona asuminen?

        Kun valmistuu, saa töitä ja pystyy itse maksamaan asunnon, ilman kelan tai sossun rahoja, niin se on itsenäistymistä!

        Eri asia on sitten, sinä vanhempiesi luona asuva 25-vuotias- jos ei ole eikä ole koskaan ollutkaan niitä vanhempia, joiden luona asua. Miettippä sitten kumpi on järkevämpää: rakentaa oma elämä vai jäädä saamattomien vanhempien luokse asumaan aikuisena. Ei siinäkään yhtälössä ole mielestäni mitään järkeä. Parempi opetella itsenäisesti tässä tilanteessa, vaikka sitten toisten vero rahoilla.


    • naamapalmuilija

      100e ruokaan ja 30e baariin joka kuukausi.Liiketalouden opiskelijana kannattaa nyt laskea prosenttilisä joka tulisi lisää kuukausittain omaa ruokabudjettiisi.

      Jätä ne juhlat väliin,niin saat vaikka tuolla summalla kirpputorilta vaatteita vai maksaako äitisi nekin.

      • Kemististä kaukana

        Lainaa labrasta tislauvehkeet; jo et osaa älä pelleile.


    • Hehee

      Ihan iki-opiskelijatrolli. Onnee vaan elmään:)

    • Huohhh

      Työttömänä tienaa paremmin kuin opiskelijana. Vankiloissa on paremmat ruuat kuin kouluissa. Yhteiskunnan pohjasakkaa kyllä tuetaan, mutta ei rehellisesti eteenpäin pyrkivää opiskelijaa.

      • Totta höpäjät

        En tajua miksi vankeja ja pitkäaikaistyöttömiä pitää asuttaa tuella yliopistojen läheisyydessä. Vankeusaikaa ja yli 1v työnhakua voi varmasti harrastaa hieman kauempaakin.


    • ituit777

      sekä opiskelun että työttömyyden kokeneen väittäisin että opiskelu oli mukavempaa. Työtön harvoin enää pystyy asumaan solussa ja on näin ollen suuremmat menot. kaikki sanoo että sossu maksaa sossu maksaa mutta todellisuudessa näin ei aina ole.

    • Työeläin

      Markka-aikaan oli jossain vaiheessa opintotuki kolmen sadan markan hujakoilla kuukaudessa. Bussilippu otti muistaakseni 50 tai 60mk.

      Hymy hyytyi siinä vaiheessa kun yksi oppikirja oli 200-300mk, ja yhdelle kurssille herkästi tarvittiin kaksi. Kursseja lukukaudessa ainakin 4-5.

      Tiukilla meni siihen asti että pääsin kesätöihin. Sen jälkeen pystyi keskittymään opiskeluun. Etenkin vaateostokset olivat täysin minimissä. Kun kului käytössä hajalle, niin ostin uutta. Syöminen väheni selvästi aina tukikuun lopussa. Ihan viimeisinä päivinä saatoin syödä koululla vain lounaan, kotona korppuja ja teetä.

      1krt opiskelijapileet per syksy ja 1krt per kevät.

      Kirjahelvetti viivästytti valmistumistani ainakin 2-3 vuotta. Jo ensimmäisenä lukuvuonna kävi mielessä, että kunpa olisi bussilippu, muovikassillinen ruokaa ja toinen kassi oppikirjoja niin ei rahasta väliä.

    • Micho

      Voi voi teitä! Voi voi sentään! Vain rahasta te puhutte ja vertailette toisienne elintasoa. Jokaiselle on annettu se osa mikä osa on annettu. On turha syyllistää ketään koska kukaan ei voi tuntea toisen henkilön elämän historiaa. Täällä maan päällä jaetaan kortit ja ne mitkä saa niillä on tarkoitus. Olkoot sitten "syntinen" taikka "pyhä" onko sillä väliä? Tai vaikka olisi jotain siltä väliltä. Vaikein osa on varmasti sillä joka ei ole syntinen eikä pyhä, ei paha mutta ei myöskään hyvä, ehkä molempia... Siinä on ristiriita joka on raskas taakka ihmisen kantaa paitsi jos löytää sen kaiken Luojan. Jotkut ehkä voisivat kutsua minua pahaksi ihmiseksi. Silti minä en heitä tuomitse, sillä kuka on ihminen tuomitsemaan? Oi teitä vaikka olisitte kääntäneet selkänne kaiken luojalle kaiken alulle ja lopulle toisin sanoen ikuisuudelle. Tuokaa mieleenne kaiken alun ja lopun pyhä nimi ja nähkää selkeästi. Älkää kiivaasti tuomitko. älkää kiivaasti saarnatko, olkaa te kärsivällisiä ja ymmärtäkäänne että valo odottaa kaikkia luotuja sillä alusta on kaikki lähtöisin ja alku on lopussa ja näin ollen on ikuinen hetki joka on rauha jos vain sydämessänne sen tunnette. Oi Yahweh! Pyhä! Pyhä! Pyhä! Ikuinen rauha ja valo! Oi anna armoa minulle joka tässä maailmassa kuljen! Amen!

    • nimetöntön

      Tsemppiä keskustelun avaajalle, sinulla on oikea asenne.
      pääset vielä pitkälle ja lopussa kiitos seisoo.
      hyvää kevään jatkoa,

      • Paavi paskalla

        Voi voi teitä! Voi voi sentään! Vain lahasta te puhutte ja veltailette toisienne elintasoa. Jokaiselle on annettu se osa mikä osa on annettu. On tulha syyllistää ketään koska kukaan ei voi tuntea toisen henkilön elämän histoliaa. Täällä maan päällä jaetaan koltit ja ne mitkä saa niillä on talkoitus. Olkoot sitten "syntinen" taikka "pyhä" onko sillä väliä? Tai vaikka olisi jotain siltä väliltä. Vaikein osa on valmasti sillä joka ei ole syntinen eikä pyhä, ei paha mutta ei myöskään hyvä, ehkä molempia... Siinä on listiliita joka on laskas taakka ihmisen kantaa paitsi jos löytää sen kaiken Luojan. Jotkut ehkä voisivat kutsua minua pahaksi ihmiseksi. Silti minä en heitä tuomitse, sillä kuka on ihminen tuomitsemaan? Oi teitä vaikka olisitte kääntäneet selkänne kaiken luojalle kaiken alulle ja lopulle toisin sanoen ikuisuudelle. Tuokaa mieleenne kaiken alun ja lopun pyhä nimi ja nähkää selkeästi. Älkää kiivaasti tuomitko. älkää kiivaasti saalnatko, olkaa te kälsivällisiä ja ymmältäkäänne että valo odottaa kaikkia luotuja sillä alusta on kaikki lähtöisin ja alku on lopussa ja näin ollen on ikuinen hetki joka on lauha jos vain sydämessänne sen tunnette. Oi Yahweh! Pyhä! Pyhä! Pyhä! Ikuinen lauha ja valo! Oi anna almoa minulle joka täffffä maailmaffffa kuljen! Amen!


    • H. eiku mitä

      homppelit, hhiihihihihihihhihihhihihhihihihhihhihi

    • Hmmmmmm

      Suomalainen opiskelija on onnekas, kun saa opintotukea edes tämän verran! Meidät on ihan oikeasti opetettu liian hyvälle, vaikka eihän tuo opintotuki varmaan useimmilla mihinkään riitä. Monissa maissa opintotukea ei saa ollenkaan ja opiskelustakin joutuu vielä maksamaan... Mutta me vaan halutaan asua keskustayksiöissä ja pitää yllä samanlaista elämäntyyliä kuin työssäkäyvät. Merkkilaukkuja ja ripsienpidennyksiä oikeasti näkee yliopistolla aika paljon... Ja porukka valittaa, kun yliopistolla on niin vähän parkkipaikkoja! Siis uskon kyllä, että osa opiskelijoista on tosi tiukilla toimeentulon kanssa, mutta osalle se opintotuki on ihan ylimääräistä karkkirahaa. Jotenkin systeemi kaipaisi uudistusta.

      • palkkatyöläinen

        Olen samaa mieltä. Suomessa on vielä joillakin varaa valita, ottaako lainaa vai kenties kituuttaa opintorahalla asumislisällä.

        Itse en edes saanut opintorahaa, joten lainaa kertyi maksettavaksi 12,50 prosentin korolla monet vuodet opintojen jälkeen. Se opiskelijaelämä ikään kuin jatkui tai tuplaantui maksamisen suhteen.

        Köyhäily on normaalia opiskeluaikana, miksi pitäisi edes kuvitella elävänsä työssäkäyvien tapaan. Opiskelu ensin, ansiotulo sitten. Ikäänkuin opiskelusta pitäisi ansaita samoin kuin palkkatyöstä, höh.

        Ongelmat ovat toki toisenlaisia kuin takavuosina, mutta periaatteessa ahdinko on ollut jotakuinkin samaa tasoa, jos ei ole vanhempien kustantamaa elämää opiskeluiden aikana.

        Opintoraha ja muu tuki on nykyään ihan toiselta planeetalta kuin omina yliopistovuosinani. Esimerkiksi omat lapseni eivät joutuneet silti ottamaan kallista opintolainaa, vaikkeivät kotoa saaneetkaan täyttä ylläpitoa. En millään käsitä vinkunaa rahan riittämättömyydestä. Elää pitää tulojensa mukaan aina.


    • Pasi vaan

      Itse pitkäaikaistyöttömyyden ja tavallisen työttömyyden kokeneena voin sanoa että en halua enää ikinä palata siihen helvetilliseen elämään. Se on kauheinta elämää mitä ihmisellä voi olla varsinkin nuorelle.Tulee tunne että maailma loppuu ja ei ole toivoa/tietoa tulevaisuudesta . Itselleni ei ainakaan sovi olin tulla todella hulluksi ja sairaaksi. Ehdottomasti opiskelijana on huomattavasti parempaa elämä. Toki paljon on ihmisiä joille työttömyys sopii mainiosti. Esimerkiksi niille jotka ovat olleet pitkään työelämässä aikasemmin ja jääneet työttömäksi että saadaan ansiosidonnaista päivärahaa kassan kautta.

    • Uliuliuli_

      Eipä noilla opiskelijan tuilla juhlita. Sitten kun hommaat tarpeeksi pienen ja halvan vuokraluukun et saa asumistukea vaan pulitat tuosta opintorahasta tuon vuokraluukun niin eihän sulle jää juuri mitään käteen(mulle jäi 50 euroa käteen =DDDD..mitäs sillä nyt sai tonnikalaa ja ranskalaisia. Toki makarooniakin, mutta ei pystynyt makaroonia syömään vuotta pidempään. Itse asiassa en käynyt koululla syömässä juuri koskaan..aivan liian kallista).

      Jos ei ole vanhempia rahoittamassa niin pakko mennä töihin tai ottaa lainaa opiskeluun sekä elämiseen. Onneksi koulukirjoja voi saada kirjastosta ettei tartte niistä pulittaa.
      Sitten jos opiskelijalla on paheita eli ryyppääminen ja tupakanpoltto niin ei ole halpoja harrastuksia.

      Kultalusikkakerholaisilla voi olla oma kämppäkin tai fiksumpaa maksaa sellaisesta lainaa että jää jotain omaksi kuin että maksaa jostain vuokraluukusta saman.

      Voin vain kuvitella sellaista köyhää opiskelijaa jolla on vanhemmat jotain juoppoja ettei rahaa tipu sieltä suunnalta että ovat ihan omillaan niin vituttaa varmasti kun joku kultalusikkakerholainen itkee jostain huomattavasti vähäpätöisemmästä asiasta ettei vaikka saanut nintendoa joululahjaksi.

      Pummaamisesta pääsee eroon kun ei ole "lompakkoa" tai se on tyhjä. Jos kaveruus on siitä kiinni niin kannattaa jättää sellainen kaveruus. Hetken päästä nuo juoppotupakkaretkut väittävät että on kultalusikkakerholaiselle kun säästeliäällä on varaa ostaa/pitää lompakossa rahaa jotain kun ei suinkaan ryyppää kaikkia rahoja tai polta. Yleensä nuo retkut ei maksa velkoja.
      "Köyhyys" on hyvin kirjava käsitys ja kaikilla on omanlaisensa, mutta kaikkein köyhin osaa elää hyvin vähällä etenkin jos on lahjakas..roskisdyykkarit? Tokihan opintolainaa saa ja jotkut ottavat. Sitten syyttävän vanhempiaan kun eivät rahoittaneet tarpeeksi ettei ollut muita vaihtoehtoja. Tokihan se näinkin on kun opiskeluun saattaa kuulua työharjoitteluja joissa et tienaa mitään, mutta kulut nousee-->matkat(opiskelijaluukku ei välttämättä ole sen koulun vieressä) ja ruokailu(työharjoittelupaikassa saat pulittaa ruokailusta yhtä paljon kuin palkkaduunaritkin eli yli 5 euroa).

      Lihakin on kallista että varmaan parempi paloitella naapuri pakastimeen että jaksaa opiskella.

      • Rafel Zonta

        Piti vielä mainita et ite oon aina jotenkin löytänyt tölkeän "halpoja" vuokla kämppiä. Joftain aina onniftun ne penkomaan. Nytkin afun ja opifkelen yhdeffä etelän fuulimmifta kaupungeifta ja vuokla 327 e ja 33 neliötä paltfi:).

        Vanhemmat opettanu halpoja kämppiä kaivelemaan;). Edelliften afuntojen vuoklat ollu: 298 e, 245 e(noiffa afuin pikkukaupung.). Nytfit 300, 316 ja toi 327. Kaikki ollu nolmi kokofia ykfiöitä:).

        Ai niin. Ykf oli kyl 50 neliön kakfio paltfilla ja faunalla 360 eo_0! Mutta halufin halvemman kun olivat noftamaf fiinä aika lailla fit vuoklaa.

        Nää on kaupungin afuntoja, mutta aivan loiftavia:). Ei elämä fen kummempaa kun muuallakaan.


      • Paskiais-sika

        Eipä noilla opiskelijan tuilla juhlita. Sitten kun hommaat tavlpeeksi pienen ja halvan vuokvlaluukun et saa asumistukea vaan pulitat tuosta opintovlahasta tuon vuokvlaluukun niin eihän sulle jää juuvli mitään käteen(mulle jäi 50 euvloa käteen =DDDD..mitäs sillä nyt sai tonnikalaa ja vlanskalaisia. Toki makavlooniakin, mutta ei pystynyt makavloonia syömään vuotta pidempään. Itse asiassa en käynyt koululla syömässä juuvli koskaan..aivan liian kallista).

        Jos ei ole vanhempia vlahoittamassa niin pakko mennä töihin tai ottaa lainaa opiskeluun sekä elämiseen. Onneksi koulukivljoja voi saada kivljastosta ettei tavltte niistä pulittaa.
        Sitten jos opiskelijalla on paheita eli vlyyppääminen ja tupakanpoltto niin ei ole halpoja havlvlastuksia.

        Kultalusikkakevlholaisilla voi olla oma kämppäkin tai fiksumpaa maksaa sellaisesta lainaa että jää jotain omaksi kuin että maksaa jostain vuokvlaluukusta saman.

        Voin vain kuvitella sellaista köyhää opiskelijaa jolla on vanhemmat jotain juoppoja ettei vlahaa tipu sieltä suunnalta että ovat ihan omillaan niin ******** vavlmasti kun joku kultalusikkakevlholainen itkee jostain huomattavasti vähäpätöisemmästä asiasta ettei vaikka saanut nintendoa joululahjaksi.

        Pummaamisesta pääsee evloon kun ei ole "lompakkoa" tai se on tyhjä. Jos kavevluus on siitä kiinni niin kannattaa jättää sellainen kavevluus. Hetken päästä nuo juoppotupakkavletkut väittävät että on kultalusikkakevlholaiselle kun säästeliäällä on vavlaa ostaa/pitää lompakossa vlahaa jotain kun ei suinkaan vlyyppää kaikkia vlahoja tai polta. Yleensä nuo vletkut ei maksa velkoja.
        "Köyhyys" on hyvin kivljava käsitys ja kaikilla on omanlaisensa, mutta kaikkein köyhin osaa elää hyvin vähällä etenkin jos on lahjakas..vloskisdyykkavlit? Tokihan opintolainaa saa ja jotkut ottavat. Sitten syyttävän vanhempiaan kun eivät vlahoittaneet tavlpeeksi ettei ollut muita vaihtoehtoja. Tokihan se näinkin on kun opiskeluun saattaa kuulua työhavljoitteluja joissa et tienaa mitään, mutta kulut nousee-->matkat(opiskelijaluukku ei välttämättä ole sen koulun vievlessä) ja vluokailu(työhavljoittelupaikassa saat pulittaa vluokailusta yhtä paljon kuin palkkaduunavlitkin eli yli 5 euvloa).

        Lihakin on kallista että vavlmaan pavlempi paloitella naapuvli pakastimeen että jaksaa opiskella


    • Kaikilla ei tule mieleen että jokaisella ei oo asunnossaan esim. pakastinta että vois tehdä ruokaa sinne ja säästää(monilla kavereilla näin).
      Ite en solussa suostuis asumaan ikinä!

      Mä tarvin oman rauhan kaikkien oppimisvaikeuksien takia ja haluan että mun kämppä on just omanlainen. Voin koska vaan mennä suihkuun tai kuunnella musiikkia ja joku ei oo tunkemassa samaan aikaan esim. suihkuun. Ei oo siivousvuoroja vaan voi tehdä homman koska huvittaa. Ja mun mielestä on kallista aksaa solusta joku 220 e. Kun ajattelee et omassa käytössä on vaan 1 huone ja muut yhteisiä. Jokainen kuitenkin taplaa omalla tyylillään:).

      Itellä ei oo koskaan vanhemmat maksanu yhtäkään kirjaa tai mitään mun elämiseen kuuluvaa(tietty teininä ja lapsena sai perustavarat ja viikkorahaa ja joskus jotain ylimäärästä kivaa)mulla raha ei mee alkoholiin tai röökiin kun en kumpaakaan käytä.

      Se on totta, että halpoja asuntoja on vaikea löytää ja opisk.asunnoissa järkyttävät jonot niin joskus (aika useinkin) on vaan otettava asunto jota tarjotaan hinnalla millä hyvänsä. koska jos ei ota, on taas tuhansien kanssa jonossa ja joku toinen ottaa sen asunnon mielellään.

      • Piti vielä mainita et ite oon aina jotenkin löytänyt törkeän "halpoja" vuokra kämppiä. Jostain aina onnistun ne penkomaan. Nytkin asun ja opiskelen yhdessä etelän suurimmista kaupungeista ja vuokra 327 e ja 33 neliötä partsi:).

        Vanhemmat opettanu halpoja kämppiä kaivelemaan;). Edellisten asuntojen vuokrat ollu: 298 e, 245 e(noissa asuin pikkukaupung.). Nytsit 300, 316 ja toi 327. Kaikki ollu normi kokosia yksiöitä:).

        Ai niin. Yks oli kyl 50 neliön kaksio partsilla ja saunalla 360 eo_0! Mutta halusin halvemman kun olivat nostamas siinä aika lailla sit vuokraa.

        Nää on kaupungin asuntoja, mutta aivan loistavia:). Ei elämä sen kummempaa kun muuallakaan.


      • palkkatyöläinen

        Aika on muuttunut onneksi myös opiskelija-asuntojen suhteen. Suostuminen tai suostumatta soluasumiseen ei ollut oikea vaihtoehto taannoin. Sinne mentiin, missä kämppä oli saatu.

        Toinen asia onkin tullut mieleeni. Kokemus soluasumisesta ei varmaan tapa ketään. Sen sijaan erilaisten ihmisten kanssa toimeen tuleminen näinkin läheisten asumisjärjestelyjen takia on elämän pääomaa. Itselliseksi pääsee ennemmin tai myöhemmin aina.

        Hienoa, että vaivannäön jälkeen hyvä asunto on löytynyt.


      • he VoN vittu

        Kaikilla ei tule mieleen että jokaisella ei oo asunnossaan esim. pakastinta että vois tehdä ruokaa sinne ja säästää(monilla kavereilla näin).
        Ite en solussa suostuis asumaan ikinä!

        Mä tarvin oman rauhan kaikkien oppimisvaikeuksien takia ja haluan että mun kämppä on just omanlainen. Voin koska vaan mennä suihkuun tai kuunnella musiikkia ja joku ei oo tunkemassa samaan aikaan esim. suihkuun. Ei oo siivousvuoroja vaan voi tehdä homman koska huvittaa. Ja mun mielestä on kallista aksaa solusta joku 220 e. Kun ajattelee et omassa käytössä on vaan 1 huone ja muut yhteisiä. Jokainen kuitenkin taplaa omalla tyylillään:).

        Itellä ei oo koskaan vanhemmat maksanu yhtäkään kirjaa tai mitään mun elämiseen kuuluvaa(tietty teininä ja lapsena sai perustavarat ja viikkorahaa ja joskus jotain ylimäärästä kivaa)mulla raha ei mee alkoholiin tai röökiin kun en kumpaakaan käytä.

        Se on totta, että halpoja asuntoja on vaikea löytää ja opisk.asunnoissa järkyttävät jonot niin joskus (aika useinkin) on vaan otettava asunto jota tarjotaan hinnalla millä hyvänsä. koska jos ei ota, on taas tuhansien kanssa jonossa ja joku toinen ottaa sen asunnon mielellään.

        ja haistakaa paska älkää valittako vaan ääänestäkää kokoomusta!


    • prian

      just tommoisija keskusteluja pitäis olla,,,sosiaalipolitiikasta,,,,30 v demarien vaikutus on tuonut,,,mahdollisuuksija monelle laiskureille,,,huijarile,,y,m
      nyt odotetaan muutoksija,,,muuten täälläkin joku saa hermostua liian,,,,,
      tehkä kansdanäänestyksen,,montako % ihmisista suostu maksa verorahoillaan
      juoppojen,,narkkarijen ja erittäin vaatimattomaksiksi kieroutunutta kavereita,,,
      ei enää merkitse mitään minkä ominaisuudet on ihmisella,,,,se vain joku halua ollaa johtajaksi,,,taiteilijaksi y,m vaikka näkee ihan huvin päältä,,,et kaveri on ihan aborigenienluokan kehityksessa,,,,

      • tri mies

        Just tommottia ihmisistä tulee kun äippä maksaa kaiken ja kouluja ei käydä. Ihan hirveä kieliasu.


    • tätäkö on viisaus

      Ainakin tällaista ikuista opiskelijaa v:ttaa kun itse on käynyt koulunsa itse tienamillaan rahoilla lainaa sain valtiolta 680 mk jonka maksoin pois ensimmäisestä tilistäni tekun jälkeen. Nyt vanhuus eläkkeelläkin kysellään töihin kun tiettyä osaamista ja työ haluja ei enään löydy. Kyllä se alkaa itsestäkin tuntua turhauttavalta kun laskin, että olen elämäni aikana maksanut yli miljoona euroa pelkästään veroina. Nyt leikataan eläkettä niin ,että kohta ollaan kadulla. Ja keskiverto eläkkeestä menee veroa yli 30 prosenttia, jossain on mätää ja paljon kun ennen pystyi elämään pienemmilläkin tuloilla. Epäokeuden mukaista pieniltä leikataan mutta miljoona eläkkeisiin ei voida puuttua niin kuin muissa oikeasti sivistysvaltioissa missä järki?

    • Loputon opiskelija

      Joo, ei opiskelijoilla mitään hätää ole. Itse pärjäsin ihan hyvin opintotuella (ilman lainaa), vaikka asun yksiössä lähellä keskustaa (noh, tässä kaupungissa melkein kaikki on lähellä keskustaa). Nyt toimeentulotuella pärjään vielä vähän paremmin.

    • Valintakysymyksiä...

      Teen 2-3 työpäivää viikossa ja kuukausituloni on n. 1500e/kk. Opiskelen samalla ja nyt kirjoitan lukiosta ja tarkoituksena on varmaa jatkaa samalla mallilla myös jatkossa.

      • Semmosta...

        Niin ja en nosta tukia ollenkaan :)


      • rikas työtön
        Semmosta... kirjoitti:

        Niin ja en nosta tukia ollenkaan :)

        Joo et varmaan ja sinulla on auto jonka vakuutukset maksat itse. Älä naurata :) Vai oletko perhefirmassa "töissä".


    • viherpiiPerro

      Joo valittaminen ärsyttää kanssa. Itse olen opiskelija ja viljelen kesäisin kaupungin rannalla omat perunani, kalastan ja syön lunnon yrttejä. Vuokraa maksan 100 euroa kuussa ja loput säästän tai no kerran viikossa käyn kaljalla johon menee noin 10 e kun juon muiden juomia pääosin tai muiden pöytiin jättämiä juomia.

      Oma isäni ja äitini ovat hyvätuloisia, mutta eivät halua antaa minulle penniäkään. No tämä vaan opettaa mielestäni minua hyvin.

      • nimimerkillä W.Balle

        Itse asun vanhempieni asunossa Helsingin keskustassa ja en maksa vuokraa. Hyvin rahat riittää ja miksi maksaa vuokraa kun ei ole pakko. Viihteellä käyn noin neljänä päivänä viikossa ja hyvin riittää rahat. Lopettakaa se valittaminen.


      • johtajan poika
        nimimerkillä W.Balle kirjoitti:

        Itse asun vanhempieni asunossa Helsingin keskustassa ja en maksa vuokraa. Hyvin rahat riittää ja miksi maksaa vuokraa kun ei ole pakko. Viihteellä käyn noin neljänä päivänä viikossa ja hyvin riittää rahat. Lopettakaa se valittaminen.

        Rahaa on kun roskaa ja vanhempien maksamia autoja on kaksi. Toinen oli liian vanha ja syntymäpäiväksi sain uuden auton. JIPPII!
        Opintolainaa tottakai nostan kun vanhemmat sen takaisin maksavat tai maksan sen sitten kun pääsen isille töihin johtotehväviin. Saakuran ämmien pyörittäminen maksaa, mutta hih kun hauskaa dokata.


    • R22df

      Selvä se, varmasti on ihmisiä, jotka valittavat tyhjästä kun rahaa todellisuudessa olisikin. Itse asun vanhempieni luona. He ovat molemmat työssäkäyviä elikä taloudellinen toimeentulo on taattu, joten sen suhteen ei valittamista ole. Rahaa en heiltä kuitenkaan saa kuin max kerran kuussa välttämättömiin perustarpeisiin, kuten rahat bussikorttiin, jotta pääsen kouluun ja kotiin. Opintotukeakaan en toisaalta saa, koska vanhempani tulot sen estävät. Itse en juuri käy ulkona syömässä tai baareissa, koska sellainen tulee tajuttoman kalliiksi pidemmän päälle. Omaa käyttörahaa toki saisin käymällä töissä, mutta on eri asia, mistä niitä töitä oikein saa. Kesätyöhakemuksia laitoin viime vuonna vaikka minne, mutta paikkaa en saanut. Samaa olen koittanut tänä vuonna, mutta enpä oikein usko, että tärppää. Suhteillahan moni nuori työpaikkansa saa, mutta sellainen ei minua valitettavasti auta, koska en esim. vanhempieni kautta mitään kesätöitä saa. Että ei tässä liikaa kehumista ole, vaikka toki olen tyytyväinen siihen, että nyt ylipäätään on kotona asiat kunnossa ja katto pään päällä. Sitä en tiedä, milloin voin edes miettiä muuttavani
      omilleni, sillä tukien varassa toimeentuloni todennäköisesti olisi, joten ajatus ei juuri nyt ainakaan erityisemmin houkuttele.

    • mppk24

      Samaa mieltä aloittajan kanssa. Kaikki kulut on järkeiltävissä ja menot ovat vain suhteutteva tuloihin tai otettava lainaa tai porukoilta avustuksina. Eikös opintotuki ole nimenomaan TUKI eikä opiskelijän täyselätys. Itsellä asumistuki opintotuki riittää tasan vuokriin(myös bändikämpän vuokraan) puhelin netti muut laskut. Ainoa asia missä olen eri mieltä aloittajan kanssa on että joillekkin auto on "pakollinen". Auto on minulle pakollinen käyttöesine, opiskelen maataloutta ammattikorkeassa ja kotonani on maatila jota aion jatkaa joten välillä on sinnekkin päästävä suht. nopeasti ja lyhyellä varoitusajalla(matkaa noin 60km) eipä onnistu yhtä-äkkiä lähteä linja-autolla illalla jos tarve vaatii. Siihen lisää vielä salibandy pelimatkat joten siihenhän se opintotukikin sitten uppoaa. Elämisen kustannukset olen rahoittanut työnteolla kesäisin, olen ollu joka kesä samassa firmassa töissä joten se on kyllä helpottanut tilannetta vaikkakin tulen aika pienellä toimeen, eipä sitä possunsisäfilettä ole tarvinnut ostaa ja sitä paitsi halvoillakin aineksilla, innovatiivisuudella ja kekseliäisyydellä saa jopa hernarin maistumaan.. kunhan on tarpeeksi chiliä :P empä juuri turhaan kuluttele kun harrastukset vievät kyllä ison osan tuloista, paitsi jos pitää harrastuksia turhina kuluina. Ainoa mihin rahaa menee ehkä "turhaan" on pienimuotoinen cd ja lp levyjen keräily.. sekä muutama pikkusikari kuukaudessa :) juotuakin tulee lähinnä suuremmissa tapahtumissa ettei niitä jokaviikonloppuisia baarireissuja tule harrastettua :P Eipä ole tarvinnut valittaa rahallisesta pärjäämisestä. Kesästä jää noin 8000-9000€ käteen joten sillä kyllä menee talven yli pitkästi, jäipä pieneen ulkomaanlomaankin rahaa viime kesältä, toki lowbudget hotellit ja lennot mutta jännitystä pitääkin olla :) Ainoa asia mistä olen koskaan valittanut opiskeluaikanani on ajanpuute, onneksi opiskeluihinkin saa yhden vuoden lisäaikaa suht helposti. Harrastuksistani en luovu.

      Kyllä vaan töitä tekemällä ja asiansa oikein hoitamalla pärjää vaikka opiskeluajankin ilman lainaa/vanhempien avustusta(jotka eivät ole missään nimessä huonoja vaihtoehtoja) Niin ja asun 4 hengen solussa eikä vuokra ole todellakaan kallis.

      • viilpilk.

        Se on muuten opintoraha. Ei tuki.

        Moni tässä maassa on myös siinä hankalassa asemassa, että pappa ei vaan maksa.


    • pappa betalar?

      Porvari-Pekka siellä taas valittaa.

      Entäs ne opiskelijat, joilla EI ole varaa autoon eikä edes ajokorttiin? Ne, jotka eivät ole rikkaasta tai hyvätuloisestia perheestä niin kuin sinä ja joiden vanhemmat eivät maksa kaikkea, koska eivät voi?

      Kaikki eivät todellakaan pääse edulliseen soluun asumaan.

      Nykyisen opintotukijärjestelmän tarkoitushan on,että vain hyvätuloiset pääsevät opiskelemaan ja rikkaiden ja köyhien välinen kuilu kasvaa entisestään.

      Mielestäni opintolainan korko voisi olla 0%, niin uskaltaisi ehkä ottaakkin.

      • Järki käteen

        No soluihin on käsitääkseni aika lyhyet jonot ympäri vuoden, syksyn ruuhkissa tosin useempi kuukaus, mutta jos sen jälkeen on mahdollisuus muuttaa, niin niitä varmasti löytyy.

        Ja opintotukijärjestelmänhän on tarkotus nimenomaan TUKEA opiskelua. Jos sitä ei olisi, ei varmaan monikaan opiskeli, ainakaan päätoimisesti. En tajua, miten se tulisi hyvätuloisia...


      • ihihlhk
        Järki käteen kirjoitti:

        No soluihin on käsitääkseni aika lyhyet jonot ympäri vuoden, syksyn ruuhkissa tosin useempi kuukaus, mutta jos sen jälkeen on mahdollisuus muuttaa, niin niitä varmasti löytyy.

        Ja opintotukijärjestelmänhän on tarkotus nimenomaan TUKEA opiskelua. Jos sitä ei olisi, ei varmaan monikaan opiskeli, ainakaan päätoimisesti. En tajua, miten se tulisi hyvätuloisia...

        "Tarkoitus" on, mutta seuraus on se, että vaan hyvätuloisilla on mahdollisuus opiskella.
        Nimittäin sillä 470 egellä ei todellakaan elä, ainakaan pääkaupunkiseudulla. Sehän on pienempi kuin minimityöttömyyskorvaus.
        Sitten on vähän niin kuin pakko (töitäkään ei ihan koko aikaa ole tarjolla) ottaa korollista opintolainaa, ja tähän uskaltaa turvautua vain, jos on rahaa.

        Musta olis hyvä systeemi, että opintolainan korkoprosentti olisi nolla tai mahdollisimman lähellä sitä. Sehän pitäisi maksaa sitten takaisin, niin se laina ei edes ole mikään varsinainen tuki, mutta helpottaisi opiskelua huomattavasti.

        Muutenkin opintotuen ja asumislisän voisi nostaa sen minimin työttömyyskorvauksen tasolle, mikä innostaisi useampia opiskelemaan.

        Mutta onhan meillä asiat aika hyvin verrattuna moniin muihin maihin.
        Muakin ärsyttää, kun ne rikkaimmat valittaa opintorahan pienuudesta. Ne joiden isi maksaa kaiken muutenkin. Mutta on niitäkin, jotka ei ihan oikeasti pärjää, ja kesätkin pitäisi kitkutella jotenkin, että ei kannata yleistää.

        Ja riippuu ihan oikeasti opiskelupaikasta. Ehkä ap opiskelee jossain sellasessa paikassa, missä soluun pääsee heti ja kaikki kirjat löytyvät kirjastossa. Kaikkialla ei ole niin.


    • En sitten tiiä

      Kyllä joo ketuttaa ku ne joilla on rahaa,käyttää sen johonki turhaan ja sitte valittaa että EI oo rahaa.

      Sitte on niitä opiskelijoita jotka ei saa töitä ja joutuu elämään ainoastaan opintotuella... Mikä on mahdotonta.

      Joten tuskin lähtisin yleistämään tälläistä käytäntöä että tuhlataan rahat vaan vaatteisiin ja turhaan viikonloppu kruisailuun toyotalla...

    • No oletpa tosi

      huono-osainen jos on varaa käydä baarissakin ja vanhemmat on jotka auttaa elämisessä.

    • juuri 18 täyttänyt

      "Siis miten tämä on mahdollista? Tämä sama köyhälistön ryhmä ilmoittaa että vanhemmatkaan eivät tue heitä, kuin korkeintaan bensa rahaa silloin tällöin."

      Kannataisi varmaan ymmärtää että kaikki ihmiset eivät puhu aina totta. Heidän vanhempansa ovat maksaneet auton, sen huollot, renkaat ja sen vakuutusmaksun. Tämän lisäksi he sitten antavat bensarahaa. Mahdatko oikeasti opiskella liiketaloutta vai etkö osaa ynnäillä asioita.

      Oletko katkeroitunut siihen kun olet lainannut jollekin rahaa ja hän ei ole maksanut takaisin. En kannata olla liian sinisilmäinen. Rikkaiden ja keskituloisten lapsilla on monesti varaa olla ottamatta opintolainaa. Varsinkin jos perheessä ei ole montaa lasta.

    • Vain köhille avustuk

      Turpaan saatana valittajat, käräjille jos on "väärin kohdeltu", ja moderaattorit miks toi sama paska roikkuu täällää viikkoja. Siis Köyhien opiskelijoiden turha valitus.
      Joko suttu pelkkää paskaa koko thread pelkkää sontaa.

    • Huono-osaisuutta joo

      Kröhöm. Aloittajalle kysymys: miksi pitää rahapulan keskellä käydä baarissa ja tulla sieltä taksilla kotiin, sehän se vasta maksaakin jos joku? Eikö halvempaa olisi, jos aivan pakko on ryypätä, niin ryypätä sitten vaikka kotona kavereiden kanssa. Taksimatkat huomioiden tulee varmaan neljä kertaa halvemmaksi. Toisekseen, kaikki eivät saa bensarahaa, sillä kaikilla ei ole edes autoa käytettävissään. On se huvittavaa, kun sinä valitat parempiosaisista valittajista. Olen varma, että löytyy niitäkin, joiden mielestä sinäkin valitat aivan turhasta. Ei sitten muuta, kiitos hei.

    • 74dhls

      no itehän valitat samalla lailla. mut ku se ei auta. ei kellekkään..pitäs olla joku vitun miljonääri et pärjää tässä maailmassa.....:/

    • opiskhemmo

      tiedän monia opiskelija tuttuja, jotka tällä hetkelläkin ovat alpeilla laskemassa ja muutamat vaan vaatimattomasti amerikoissa avartamassa maailman kuvaansa. mitä opiskelijoita nää tälläiset ovat? opiskelijan pitäisi mun tietääkseni opiskella, eikä olla maailmalla hurvittelemassa! mut opiskelu on täällä meitin maassa niin halpaa, että mikäs siinä sit vähä käväistä ulkomaillakin.

    • tuutikki

      Minua ihmetyttää se miten opiskelijoilla on mahdollisuus matkustella sekä bilettää, jos amk tuki on n.300 asumistuki ? ja opintolainaa mahd saada 300kk?

    • momomomimimi

      Itse ihan hyvin pärjäsin tuilla solussa asuessani. Jos osaa elää simppelisti, rahaa riittää kyllä. Ja se on omista valinnoista kiinni, että mihin ne rahat käyttää. Kyllähän siihen tupakkaan ja viinaan on rahaa, kun ottaa jostain muusta pois. Mitä se on muilta pois, mihin itse rahansa käyttää? Ellei sitten sen jälkeen valita, kuinka vähän sitä rahaa saa.

      Olen kyllä sitten parin ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen nostanut lainaa, kun ei ole huvittanut köyhäillä. Bussikortti on ollut mukava keksintö talvella, ettei tarvitse kävellä tuntia kouluun.. Ja terveellisesti syöminenkin ihan jees. Niihinhän sitä ylimääräistä rahaa on tarvinnut. Ja tietty kun sattuu olemaan ihosairaus, johon täytyy ostaa kalliita lääkkeitä (kelalta ei saa edes korvausta). Niitä sillä lainarahalla sitten maksellaan. Sossustahan tuota rahaa saa, mutta voin kyllä ottaa ihan hyvin sitä lainaakin, kun omillaan oleminen on ihan mukavaa. Ja tietty lainaa on helppo ottaa, kun tietää pääsevänsä töihin. Jos varmuutta siitä ei olisi, tuskin tulisi otettua.

    • DeeFenZ

      Kehoitan katsomaan Hyötyjän Profiilin täältä:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10493316

      He ovat, elävät ja anastavat keskuudessamme. Äidin ylisuorittavat pikku kullannuput.. Köyhä opiskelija, jatkuvaa jeesiä tarvitseva aikuinen jne...

    • opiskelija itsekin

      Noh myönnetään että on loogista opiskelijan elää niukalla budjetilla, mutta joku mättää.
      Juoppo tienaa paremmin kuin opiskelija, koska työttömyystuki on paljon parempi.

      Ja väitetään että Suomessa ei ole eriarvoisuutta mikä sekin on silkkaa p....arsaa.

      Miksi muuten opiskelija ei voi saada asumistukea, jos hän ostaisi oman yksiön? Mikä sekin on ihan käsittämätöntä.
      Kun ajatellaan vuokrasi olisi 400€/kk opiskelet 4 vuotta eli vastaa 57600€! Sillä saisi jo lähes itselleen koko pienen yksiön, kuin että asuisi vuokralla. Suomessa on opiskelijan osalta kaikki ajateltu päin prinkkalaa.

    • öööööööh

      Miksi valtion pitäisi maksaa opiskelijan asuntolaina? Ja voihan omistusasuntoon saada yleistä asumistukea, se on eri kuin asumislisä.

    • nainsevaanon

      valittajaopiskelijat ovat tulevaisuuden ay-aktiiveja.

    • Wanha äijä

      Varmasti nykyopiskelijoiden tilanne vaihtelee ja joku elää todellisessa köyhyydessäkin. Tuntuu vain vaatimustaso nousseen aika hurjasti siitä, kun itse opiskelin. Todella hurjasti. No, aikaakin on vierähtänyt jo noista 1980-luvun alun päivistä. Mutta auton omistamista, älypuhelimia, uusia tietokoneita, matkoja jne.

      Toisaalta monet lukiolaisetkin keskeyttävät koulun pieneksi aikaa ja lähtevät Thaimaahan, kun koulu on niin raskasta. Ja itse lukioon saadaan helposti kaikkineen kulumaan 4-5 vuotta. Ylppäritkin vedetään kolmessa osassa.

      Valittaa voi toki aina. Eri asia ottaako kukaan tosissaan näitä löysäileviä isänmaantoivoja. Ei kaikki aina voi olla helppoa, nopeata ja kivaa. Joskus on jotain uhrattava päämäärän eteen ja niitä valintoja joutuvat lähes kaikki ihmiset tekemään. Sitten, kun eletään ihan aikuisten oikeasti

      Ymmärrän kyllä, ettei oma opiskeluaikani ole vertailukelpoinen nykytilanteeseen, kun yleinen elintaso on noussut kohisten niistä ajoista, mutta, mikäli omaa tilannettaan haluaa parantaa, täytyy itse tehdä sille jotain. Ei pelkästään valittaa. Ennen tehtiin iltaisin, viikonloppuisin ja loma-aikoina töitä. Se auttoi kummasti rahapulaan, vaikka olisikin vain ollut siivousduunia tms. Mitään hommia ei väheksytty, kun ei ollut varaa väheksyä.

    • ex-opisskelija

      Suomessa liian monella on tama asenne, etta kaikki pitaa tulla ilmaiseksi ja kaikki pitaa korvata. Kaikki ei kuitenkaan tunnu kasittavan, etta mita enemman valtio tukee kansalaisiaan, sita enemman se joutuu myos heilta repimaan rahaa, koska valtiolla ei vielakaan ole tietaakseni Sampoa, joka takoisi rahaa. Kannattaisi olla kiitollinen siita mita saa. Monessa maassa koulutus maksaa, toisin kuin Suomessa, jossa se on ilmaista ja lisaksi viela maksetaan tukea siita, etta opiskelee. Monessa maassa tallainen systeemi kuulostaisi taysin hullulta ja utopistiselta! Ehka opiskelijoiden siis kannattaisi olla kiitollisia siita, ettei sentaan tarvitse maksaa 5000e vuosi lukukausimaksuja ja saa sentaan edes sen jokusen satasen kuussa rahaa valtiolta.

      Ehka paras tulos tulisi, jos tukea tarjottaisiin viela rajoitetummin, mutta enemman. Esimerkiksi ekaan tutkintoon oikeassa ajassa suoritettuna saisi enemman tukea. Mutta jos lahtisi opiskelemaan toista tutkintoa tai opinnot venyisivat niin tuki olisi pienempi. Liian monet opiskelevat useampaa alaa tai aloittavat ja keskeyttavat opinnot. Kuinka paljon rahaa meneekaan hukkaan siina kun ihmiset haahuilevat ja etsivat itseaan opiskelemalla. Toki myos koulutustarjontaa pitaisi karsia vain sellaisille aloille missa on toita. Tyottomia on turha kouluttaa lisaa. Hyvana esimerkkina opiskelin itse vajaa kymmenen vuotta sitten taidealaa, 1/3 lopetti kesken ja lopuista valmistuneista ehka 1/3 sai oikeasti toita, eli voisi sanoa olevan ihan sama kun ois rahaa heittany kaivoon valtion puolesta. Tokihan opiskelu ja opiskelijaelama sentaan kasvattaa vahan lahemmas aikuisuutta, mutta kallista se on.

    • fäkk

      Näistä tulee just näitä kataisia. Hura hura hura hei! Ruåtsiksi.

    • Köyhät tohtorit

      Juurikin näin tehtiin vielä 1980-luvulla ja vaikka nyt ollaan emännän kanssa molemmat tohtoreita, niin asenne on edelleen aivan sama.
      Ja tiedoksi, että ne tohtoritkin ovat ainoastaan ja vain ihan tavallisia tallaajia, ei yhtään sen kummempia.

      "Ennen tehtiin iltaisin, viikonloppuisin ja loma-aikoina töitä. Se auttoi kummasti rahapulaan, vaikka olisikin vain ollut siivousduunia tms. Mitään hommia ei väheksytty, kun ei ollut varaa väheksyä. "

    • weddukunweduddaa

      Opiskeluni maksoin lainoin ja tuin sekä kävin työssä. Maksoin lainat(nykyrahassa ehkä 15-20t€?) pois työlläni kun lopetin opiskelun. Perustin yrityksen mihin jouduin ottamaan lainaa. Ostin asunnon mihin jouduin ottamaan lainaa. Maksoin ne ahkeralla työlläni pois. Olisi ollut mukavampaa elää ilman lainaa, se kun rajoitti vapaata elämää.

      Olen ollut työssä 25-vuotta ja maksanut reilusti veroja siitä kun joku muu tarvii ilmaista ja vastikkeetonta rahaa. On se kiva kun joku muu pitää huolen itsestään ja ryssii toisten rahat.

      Ihan reiluuden ja kohtuuden hajatelmana neuvoisin olemaan hiljaa ja etsimää työta tai ottamaan lainaa ja maksamaan omat törmäilyt.

      • ylikoulutettu kai

        Elämä 25v sitten on ollut erilaista kuin nyt.

        Ennen ylioppilastodistuskin oli saavutut ja lakkikuva äidin taakan reunalla teki kaikkiin naapureihin ja sukulaisiin suuren vaikutuksen. Nykyään yö-tutkinnolla ei tee mitään, ei pääse edes Sivan kassaan töihin.

        Sama juttu on korkeakoulututkinnon kanssa, vaikka olisit opiskellut 5 vuotta ja valmistunut maisteriksi tai insinööriksi se ei tarkoita, että saat edes bussinkuljettajan töitä.

        Nykyään opintolaina on paljon paljon suurempi riski kuin ennen. Ennen kuka vaan sai töitä, nykyään työn saaminen on lottovoitto! Tiedän itsekin maistereita, jotka tekevät töitä roskakuskeina ja ovat onnellisia, että saivat edes sitä töitä, sillä lainat on maksettava takaisin


      • Niinpä :E
        ylikoulutettu kai kirjoitti:

        Elämä 25v sitten on ollut erilaista kuin nyt.

        Ennen ylioppilastodistuskin oli saavutut ja lakkikuva äidin taakan reunalla teki kaikkiin naapureihin ja sukulaisiin suuren vaikutuksen. Nykyään yö-tutkinnolla ei tee mitään, ei pääse edes Sivan kassaan töihin.

        Sama juttu on korkeakoulututkinnon kanssa, vaikka olisit opiskellut 5 vuotta ja valmistunut maisteriksi tai insinööriksi se ei tarkoita, että saat edes bussinkuljettajan töitä.

        Nykyään opintolaina on paljon paljon suurempi riski kuin ennen. Ennen kuka vaan sai töitä, nykyään työn saaminen on lottovoitto! Tiedän itsekin maistereita, jotka tekevät töitä roskakuskeina ja ovat onnellisia, että saivat edes sitä töitä, sillä lainat on maksettava takaisin

        Mistähän tämä johtuu? Varmaan siitä, että tässä maassa kaikki pyörii palkkojen lomassa. Duunari saa paskaa palkkaa, joten ne vanhempien kermaperseet käy 10 vuotta kouluja, sitten he tajuavat että hetkinen. Meitä valmistuu tuhansia insinöörejä ympäri maan per vuosi ja ei ole työpaikkoja niin paljon? Voi ei tämä on syvältä.

        Jokainen haluaa kovan palkan ja hyvän työn....Sitten itketään, kun ei niitä työpaikkoja heille tehdä...:) Tekee maistereille ihan hyvää tehä jotain työtä, jolla on oikeasti nykyaikana jotain väliäkin. Opettajista meillä ei kovin suuri pula ole, mutta odotahan kun roskat jää viemättä...Siitä se paskamyrsky syntyy, ihan kirjaimellisesti.


    • luckyshot

      Sen takia olenkin itseni ja muutaman muun työllistäjä koska en halua elää koko ajan pelossa että menettäisin mitättömän palkkani. Yrittäjyys on paljon turvallisempaa kuin palkkatyö.

    • Normiopiskelija

      Tässä kerran tapailin erästä varakkaammasta perheestä lähtöisin olevaa nuorta naista. Kun kerran hänet katsomaan 24 neliön opiskelijayksiötäni, hän ihmetteli sen pienuutta. Ilmeisesti kukaan hänen kavereistaan ei ole asunut opiskelija-asunnossa (itsekin oli siis yliopistossa opiskellut). Kyllä aika monet opiskelijat ja nuoret aikuiset tuntuvat olevan täysin pihalla siitä, millaista elintasoa noin maalaisjärjellä ajatellen voi pitää opiskelijalle normaalina. Siksi asutaan jossain keskustakaksiossa, ja valitellaan, ettei raha tahdo riittää. Noh, varakkaimpien kersoillahan raha toki riittää, mutta tämä sama asenne tuntuu levinneen myös vähemmän varakkaiden keskuuteen, joiden on sitten "pakko" ottaa opintolainaa.

    • Repikää tästä.

      Mitäköhän mieltä te olette tästä?
      Asun kotona viiden muun ihmisen kanssa, kerrostaloasunnossa.
      Olen 17-vuotias opiskelija, jonka opintotuki on 96e. Molemmat vanhemmat työttömiä. En saa lainkaan-5e joskus taskurahaa ja opintotuellani kustannan kaiken elämiseen tarvittavan paitsi joskus syön kotona. Jään kaikille velkaa, koska en kestä tätä.
      Olen koko elämäni ollut rahaton ja se tekee ihmisarvottoman tunteen kun häpeät itseäsi kadulla kun kuljet huonoissa ja samoissa vaatteissa joka päivä tai sitten lainaat ystävältäsi niitä. Kun muutenkin elämäsi on ollut yhtä helvettiä ja on nykypäivänäkin on. Moni ei asioideni kanssa pärjäisi, näin on helvetin helppo sanoa mutta se on totta, on asioitajo jotka repivät minut sydämen kautta paskaksi, olen alkanut tuntea kaiken tuskan sydämen kohdalla, kun se vain on liikaa. Tunteenikin ovat ehtineet jo hipua pois ja minusta on tullut kuorellinen kusipää. Joka ilta itken itseni uneen ja en tiedä, miksi haluaisin nähdä huomisen. Mieli käskee tehdä jotain pahaa ja pelkään muutenkin itseäni, koko elämäni ajan minua on katsottu aina kuin kummajaista... Ala-koulu ikäisenäkin sain yhdet farkut vuoden aikana ja nekin käytin puhki joka ikinen päivä jalassani, seuraavien tullessa kävikin niin että ne olivat seuraavan vuoden jalassani. Olen hakenut kesätyöpaikkaa, mutta vain yhteen paikkaan. Olen täysin tiedoton mistään taloudellisista asioista. Pystyn puhumaan edes jossain, koska sanat eivät merkitse mitään siihen tuskaan verrattuna mitä ihminen voi tuntea ja miten se voi kitua ja kärvistellä päivä päivältä, ja samalla kuolla hiljaa sisältä.

      • Ja tästä

        JATKOA: Enkä siltikään ole edes tosissani harkinnut lainojen ottamista.
        Olen silti jotain puhunut elämäntilanteestani, mutta ei se auta ennenkuin tapahtuu muutos... Negatiivinen tai Positiivinen.. Enkä itse pysty mihinkään vaikuttamaankaan.


    • yksi vain

      Opiskelen myös liiketaloutta AMK:ssa,asun kaupungissa jossa ei ole myöskään kunnollisia opiskelija-asuntoja vaan vuokraan yksiöni yksityiseltä vuokraisännältä. Vuokran jälkeen minulle jää n. 100 euroa ruokaan,laskuihin ym. menoihin/kuukausi.

      Ruuan osalta olen onnistunut tinkimään hyvin pitkälle mutta muuten ei raha tahdo riittää mihinkään.

      Haluan valittaa mahdollisimman vähän. Tämä köyhä kivinen vaihe opiskelujen aikana kuuluu elämään,siitä ei pääse mihinkään. Eniten vain suorastaan vituttaa, että tässä yhteiskunnassa elätetään joitakin ihmisiä, JOTKA EIVÄT TEE MITÄÄN...............eivätkä välttämättä koskaan aiokkaan tehdä. Tuossa kun kävelin erään lähiöpubin ohi ja katselin niitä ihmisraunioita. Alkoholismi on toki sairaus ja ketään ei sais sairaudessaan jättää yksin. Mutta kun ne raadot tuskin haluaa edes parantua, ja tuskin ne sillä pelkällä kaljalla elelee, jotain varmasti pistävät muutakin suustansa alas. Okei, sossu niiden elämisen maksaa eikä Kela. Mut alkaapa vaan vituttaa aika lai et noita elätetään maailman tappiin asti,vieläpä annetaan ryypätä niin paljon ku sielu sietää. Ja sitten me,joista pitäs vielä tulla jotain, joudutaan kitumaan. Opiskelun lomassa kun ei tuota työtäkään viitsis ihan hirveesti tehdä, opiskelut voi kärsiä.

      Mut joo tässäpä tää yöllinen avautuminen ku en saanu unta raha-asioita miettiessä. Vapaasti kommenttia suuntaan ja toiseen :)

    • gffhjrgffgf

      mun mielestä on tyhmää sanoa että "on se hyvä että suomessa saa edes vähän opintotukea, joissain maissa ei saa yhtään vaan pitää töitä tehdä". (puhun siis koko ketjusta nyt, en pelkästä aloitusviestistä). nyt kuitenkin ollaan suomessa ja suomessa saa vähän opintotukea ja suomessa myös ruoka on kallista, sitä se ei joka maassa ole jos tälle linjalle lähdetään. joissain maissa pääset tekemään ns paskaduunia kun vaan marssit työpaikkaan sitä pyytämään, suomessa se ei onnistu, täällä sulla pitää olla jo tutkinnot ja työkokemukset, harvat pääsee ilman näitä töihin.

      vähän samaa kastia kun sanotaan että syö nyt sitä ruokaa, joissain maissa nähdään nälkää, ole kiitollinen tästäkin ruuasta. minulle on täysin se ja sama jos jossain ugalabugalamaassa ei ole ruokaa, se ei ole minun ongelmani vaan se on sen maan ja sen ihmisten ongelma. se että joissain maissa ei ole opintotukea tms tukea, ei ole sekään minun ongelmani vaan sekin on sen maan ja sen ihmisten ongelma. se että serkun kummin kaiman siskon äidin kaimalla on vakava sairaus, sekään ei ole minun ongelmani vaan hänen itsensä. tällä tarkoitan nyt sitä että on turha vertailla eri maiden välisiä ongelmia tai eri henkilöiden välisiä ongelmia itseensä, koska jokaisella on omat ongelmansa ja jos tilanne tms on itselle vaikea jollain tavalla, vaikka sitten rahallisesti, niin se on sen henkilön ongelma.

      tuskinpa jotain afrikkaa kiinnostaisi jos suomessa nähtäisiin nälkää, miksi sitten pitäisi suomen olla niin helvetin kiinnostunut siitä etä niillä siellä on vaikeeta? ei me olla sitä niitten ruoka yms ongelmia aiheutettu, ei me olla aiheutettu sinne mitään kuivuutta että mikään ei missään kasva, joten miksi pitäisi tuntea syyllisyyttä jos täällä joku asia on paremmin?

      • Hyi helvetti

        Olet itsekäs narisija.


    • Samaa mieltä

      Juuri samaa mieltä olin aikoinani.
      Osa asui kolmioissa, joillakin neljä huonetta. Mutta eihän se mitään kun pitäisi olla omakotitalo keskustassa kuten vanhemmilla. Vanhempien bemari pihassa ja sekin oli kehno kun oli jo kuusi vuotta vanha kuten yhdellä, osalla peräti japanilainen romu vaikkakin uudempi.
      Varakkaimmat ruikuttivat eniten.
      Itse tein n. 3h töitä joka päivä, asuin solussa, niitä ei enää taida paljoa ollakaan.
      Ei ole missään muualla samanlaista vaurautta opiskelijoilla kuin Suomessa.
      Epätasoarvomaassa, köyhemmät kun ei täällä opiskele laisinkaan suurimmaksi osaksi.

    • JS

      Itse olen köyhä opiskelija ja asun kolmen hengen solussa, mutta en valita. Vuokra on liki 240€/kk, eikä siitä tietääkseni paljoa alemmas enää mennä.

      Välillä teen töitä opiskelun ohella, toisinaan taas en. Kesätöitä olen harvemmin onnistunut löytämään ja näin ollen ei myöskään säästöön ole paljoa jäänyt.

      Mielestäni erilaisten päihteiden käyttö on sellainen asia, johon opiskelijoiden kannattaisi kiinnittää huomiota sillä niihin uppoaa helposti pitkä penni.

    • opiskelu <3

      AP. muaki ärsyttää ne opiskelijat jotka valittaa et opintotuki ei riitä. uusia kuteita ostetaan kuitenki kuukausittain (ei kirppikseltä), juhlimassa käydään, ravintolassa syämässsä, kampaajalla jne. itelläni ei opintotuki riitä edes vuokraan, loput menee lainarahoista. en käy baareissa, uusia kuiteita en osta ellei ole pakko. jotenki tuntuu siltä et jotkut (ei tietysti kaikki) opiskelijat nykyään olettaa et opintotuki on tarkotettu ylelliseen elämään. sanon kyllä et suomen opintotuki on maailman parhampaimpia. ystäväni eri maasta saa vain n. 79 € tukea omasta maastaan. useimmilla suomalaisilla opiskelijoilla on mahollisuus ottaa lainaa lisäksi. liikaa odotetaan et yhteiskunta tekee ja antaa kaiken meille noin vaan. se on mahtavaa et jo nyt saa sen verran ku saa, vaikka ei mulla riitä edes ruokaan. minä valinnan tein lähteä opiskelemaan, aion myös itse kustantaa kaiken mihin tuki ei riitä. lainaa tulee olemaan opintojen jälkeen n. 30 000 euroa ellen saa kesätöitä/osa-aikasta työtä.

    • Tiituutöö

      Juu, omasta kaveripiiristä löytyy näitä itseään köyhiksi kutsuvia opiskelijoita: heillä on varaa hankkia ajokortti, auto, uutta elektroniikkaa, kallis vuokra-asunto ja kaikesta tästä huolimatta he ovat köyhiä. Itsekin olen "köyhä opiskelija": minulla ei ole varaa hankkia ajokorttia jne. mutta se ei haittaa, aina voi kävellä, polkea fillarilla kouluun, tai käyttää joukkoliikennettä jne jne. Opiskelijkoiden kannattaa miettiä tarkkaan mihin rahansa pistää, maksaako vuokran ja ostaa ruokaa, vai meneekö rahat bileisiin jne. Olen kiitollinen siitä, että Suomessa opiskelijat saavat tukia :) Aina on hyvä muistaa, ettei joka paikassa ole asiat yhtä hyvin kuin meillä..

    • SikaBotja VOTKAA

      Vaikeaa se on, kun ei ole halua eikä kaikillä vanhempia (ollenkaa) , heidän vain on kasvatettu kataisiksi. ööö mää mitä semerkitsee? mikä kysymys tuo on, Enehdi palaveri............jne....menee koppiisa tupakille.

    • jamal-alai

      ei kannat opiskella mina tuli suomee ja nostaa vaa toimetulotuki ja lapsilisa tule yli 1000e/kk

      • äöäöä

        nää muka-ulkomaalaistrollit on aina yhtä kökköjä kun eivät kirjota ä:n ja ö:n pisteitä :D joo, ulkomaalainen ei välttämättä osaa lausua kyseisiä kirjaimia, mutta kyllä ne sieltä näppäimistöstä kuitenkin löytyy ;)


    • noh,

      Millainen paviaani voi olla kateellinen opiskelijoille?:D H-lvetin leimaava ja törkeä avaus!

    • mieluummin_työtön

      Mun opintotuki asumislisä 420e/kk

      Vuokra 300e/kk
      Ruoka 200e/kk
      Puhelin- sähkölasku 40e/kk
      Lääkkeet 20e/kk
      Auton bensat 100e/kk

      Eli miinukselle jään 240e/kk. Ja sitten kun on vielä tv-lupamaksu sekä auton vero/vakuutusmaksut muutaman kuukauden välein.. Että ei tässä paljoa juhlita! Nyt kyllä kuukauden päästä lopetan koulun kesken ja etsin töitä. Tai jään työttömäks, millon saan enemmän rahaa tekemättä yhtään mitään!

      • autotonna...

        Mihin opiskelija tarvii autoa? :O


    • ...................

      Jooo, ihan pelottaa. Taitaa mun opiskelut kaatua rahan puutteeseen. Vanhemmatkin on jo laskeskellu, että mahtaako rahat tulla riittämään. Se on selvää, että tiukkaa tulee olemaan, kun mun vanhemmatkaan ei missään kovin hyväpalkkaisissa töissä ole. Eivätkä missään tapauksessa pysty hirveästi taloudellisesti tukemaan. Ei mua myöskään oikein nuo soluasunnot innosta, mieluummin asuisin ihan omassa. Kyllä raha rauhoittaa. Olisi niin kiva, kun voisi olla huoleton, eikä laskea joka kolikkoa. Toisilla on vaan liikaa rahaa, jota sitten käytetään miten sattuu. Ja koirastani en luovu. Olen mielummin sitten itse syömättä, että saan ruuat koiralle.

    • Opiskelija-asuja

      Mikä ihme siinä solussa sihan oikeasti pelottaa? Nimim. 6 vuotta solussa asunut.

    • ...........

      Ei minua solussa asuminen pelota vaan se, että miten tulen ylipäätään rahallisesti pärjäämään tulevaisuudessa. Opettele lukemaan = )


      Ja niin kuin kirjoituksessani luki niin minulla on iso koira. Eivät muut oikein ilostuisi jos rahtaisin 40- kiloisen koiran ovesta sisään. Ja en muutenkaan ole niin sosiaalinen, menisi hermot jo ekalla viikolla. 6 vuotta solu-asunnossa tekisi minusta täysin kahelin. Nimin. 18 vuotta ok-talossa asunut erakko = )

    • ei tarvi käydä
    • T.

      Noniin, sinä olet juuri noita valittajaopiskelijoita. Monet joutuvat pärjäämään vähemmällä.

    • onnellinenopiskelija

      No tavallaan oon aloittajan kanssa samaa mieltä. Varsinkaan sitä en ymmärrä, kun ei muka ole rahaa kunnon ruokaan, mutta kuitenkin aina löytyy rahaa viinaan ja tupakkaan... Tähän vois joku kommentoida, että jokaisen oma asiahan se on mihin rahansa käyttää, mutta minusta se EI ole täysin oma asia mihin käyttää tukirahoja, koska
      a) se rasittaa yhteiskunnan varoja entisestään jos opiskelijat ei pidä terveydestään huolta. jos opintotuesta niin iso osa kuluu juhlimiseen, ettei terveelliseen ruokaan ole varaa, niin kai tää nyt ennen pitkää johtaa huonoon terveydentilaan --> lisääntyneeseen terveydenhuollon tarpeeseen. ruokavaliolla on muuten yhteys myös mielenterveyteen
      b) rasittaa kuunnella valitusta niiltä, jotka käyttää yhteiskunnan varoja juhlimiseen

      Mun mielestä aina ensisijalla on katto pään päällä, sen jälkeen ruoka. En tajua miten joku voi laiminlyödä niin tärkeetä asiaa? :/ Ja mielestäni opiskelija ei myöskään tarvitse autoa, varsinkaan johonkin 5km koulumatkoihin... senhän kulkee pyörälläkin. Jos haluaa ajella autolla niin se on oma päätös eikä mun mielestä valtion tarvii sitä tukea.

      Ok, kuulostaa ehkä liialta saarnaamiselta. Ymmärrän, että joskus pitää päästä tuulettumaan, mutta en voi kuin ihmetellä suomalaisopiskelijoiden alkoholinkulutusta. Oon itsekin opiskelija, mut asuin 5 vuotta ulkomailla ja totuin siellä vähän eri meininkiin(siellä kaikki kävi töissä koulun ohella, tukia ei ollut).

      Mutta toinen ärsyttävä juttu on se, kun machoillaan sillä kellä on kaikista vähiten rahaa ja kuka joutuu tuleen toimeen vähemmällä.

      ps. Helsingissä on muuten vuokrat aika eri tasoa kuin muualla suomessa, yksiöstä voi joutua maksamaan yli 600e/kk ja kimppakämpästäkin 400. Opiskelija-asuntoja ei riitä kaikille.

    • sdhgdfghj
    • Baarin watercloset

      Melko lyhyt käynti baarissa jos 30 eurolla meinaat baarikulujen lisäksi maksaa pizzan ja taksin.

    • Virsi440

      Mutta vaikka ei olisi opiskelijakaan, kun pitäisi maksaa jostakin, suurimpia "köyhyytensä valittajia" ovat porvarit, joiden mielestään olisi saatava kaikki ilmaiseksi.

    • Tuo on täysin totta. Itse opiskelin muutama vuosi sitten ja pärjäsin erinomaisesti opintotuella. Ehdin vielä bilettääkin joka viikonloppu, mihin sitä rahaa kului melko paljon. Söin laadukasta ruokaa ja minulla oli auto. Asuin vuokralla uudessa yksiössä. Mitään ongelmaa ei ollut.

      Sitten joillain opiskelukavereillani oli jatkuvasti rahapula; ei ollut varaa edes ruokaan ja valitettiin, kuinka yhteiskunta ei tue opiskelua ja sun muuta humpuukia. Ykskin heppu kulutti koko opintotuen yhdentähden vuokraleffoihin, joihinkin b-kauhurainoihin, joita se vuokrasi aina 9€ leffa tukun pari kertaa viikossa ja sillä kului viinaa niin paljon, että sekin vei rahaa. Jotenkin tuntui vielä pystyvän hankkimaan yhtä sun toista elektroniikkatuotetta vähän väliä.
      Kyllä se on paljolti niinkin, että pitäisi opetella käyttämään rahansa oikeisiin kohteisiin.
      Noh, siinä sitten muut, rahansa viissaammin organisoivat opiskelijat joutuvat kustantamaan näiden tuhlaapoikien syömiset, kun niillä ei rahat riitä ruokaan ja kuuntelemaan, kun tuhlaajapojat syyttelevät, että "kaikilla, kun ei sitä rahaa niin paljon ole".

    • Humdidumdum

      Edellinen on kunnon trolli tai sitten taisi unohtua mainita vielä yksi tulonlähde: vanhemmat.

      Tai sitten hän asuu jossain perähikiällä, jossa satkulla saa yksiön.

    • Kolikonlaskija

      Taitaa olla niin, että se suurin ongelma monella opiskelijalla on juuri se, että ei haluta joka kolikkoa laskea. Mutta kun ne joiden ei tarvitse joka kolikkoa laskea ovat jotain ihan muita kuin opiskelijoita! Musta on ihan oikein, että joskus elämässä täytyy ne kolikkonsa laskea niin myöhemmin ehkä osaa toimia niin, ettei niistä tarvitse laskea tarkasti kuin joka toinen.
      Itse käyn opiskelujeni ohella töissä (toimin siivoojana baarissa) ja lasken silti rahani aika tarkaan, vaikka sitä on minulla enemmän kuin monella muulla. Opintotuki riittää juuri ja juuri yksinkertaiseen elämään soluasunnossa tai sukulaiselta vuokratussa yksiössä niinkuin on tarkoitettukin. Jos ei ole rahaa ryypätä, niin ei sitten ryyppää! Ei ole sen vaikeampaa. Itseään voi viihdyttää myös ilmaiseksi.
      Ja jos haluaa lisää rahaa, niin ottaa lainaa (on halpa korkoprosentti) tai menee töihin, niinkutsuttuja p*skaduuneja on kyllä tarjolla. Eikä sitten pidä valittaa ettei ole aikaa opiskelulle kun käy töissä.

    • valmistunut

      Itse opiskelin opintolainoilla 5 vuotta 80-luvulla. Asuin 6 kilsan päässä koululta puutalon vintillä (vuokralle) ja kuljin matkat fillarilla.
      Kyllä hiukan harmitti, kun parin opiskelija tutun rikkaat isipapat ostivat osakkeet koulun läheltä ja vuokrasivat ne toistensa opiskelija nuorille. Näin opiskelijat saivat asumistuet kun asuivat "vieraan" osakkeessa. (tuskin edes maksoivat muuta kuin yhtiövastikkeet) Kyllä, olin kateellinen. Itse en saanut tukia kun tein iltatöitä. (tyhmyydestähän sakotetaan:)

    • AHMED ahme

      Mina tulla somalista ja saada 3700 e kuusa hyvi pyhki !

      • MfG

        Joku persu eksynyt tännekin kommentoimaan. Pysy vain siellä Homma-foorumilla vai mikä olikaan...


    • 25

      Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Aloitan itse syksyllä 3. vuoteni yliopistossa ja voin sanoa, ettei raha ole ollut ongelma. Tietenkään ei ole varaa kaikkeen, mutta en oletakaan, että pitäisi olla. Ei saa tuhlailla ja pitää käydä loma-ajoilla töissä. Jokamiehen oikeus kannattaa hyödyntää ja kaikki mahdollinen kannattaa pyrkiä ostamaan käytettynä. Kannattaa opetella myös itse tekemään hyvää ruokaa, siinäkin säästyy rahaa.

      Asun mieheni kanssa opiskelija-asunnossa 4 km keskustasta ja kuljemme enimmäkseen pyörillä. Myös huvitteluun, esimerkiksi baareissa käymiseen ja ajoittaiseen matkuiluunkin on varaa.

    • :P

      HAHAA!! olet itse just samanlainen. valitat täällä kun et koulussa kehtaa, reppana ja sitten sua vituttaa kun toiset pummii sulta rahaa. kun olethan tuollainen kunnollinen mukiinsamenevä, ei mistään mukiseva kiltti poika... DAA hanki elämä!

    • doooh

      Haista kukkanen.

      Minä valitan, mutta en juoksekaan opiskelijabileissä (en juo, en polta), asun kärpäslätkän kokoisessa luukussa, josta pyöräilen kouluun kesät talvet 5km , vaatteet ostan kirpputorilta jos ostan. Syön paljon perunaa ja sipulia, sitä kun saa kesällä ja talossa on kylmäkellari. Lihaa kun ostan, niin halvinta mitä löytyy. Leivästä ei puhettakaan. Isi ja äiti eivät maksa, mullan alla kun ovat olleet jo aika pitkään. Opintolainaa on kertynyt enemmän kun uskaltaisi tunnustaa - ja jokainen centti on mennyt elämään, ei huvituksiin. Onnistuin jopa säästämään opintorahasta, mutta se sitten paloi hammaslääkäriin, kun viisurit alkoivat vaivaamaan.

      Että tämä on oikeasti köyhän opiskelijan elämää. Ja valitan. Maahanmuuttajille työnnetään rahaa autoihin ja autokouluihin ja minä en saa sossusta edes ruokarahaa kesällä.

      Niin.. ja opiskelun harjoittelussa teen tuottavaa työtä, josta minulle ei makseta mitään. Valitan siitäkin.

    • plunkki

      Itse en valita opintorahan suuruudesta.

      Itseäni on aina ärsyttänyt noi tulorajat. 660€/kk ei ole kovinkaan paljoa palkkaa per kuukausi. Saa tienata 165€/vko ja kun opiskelijat tekevät pääsääntöisesti viikonloppuisin töitä niin se on kasassa jo yhdestä pitkästä sunnuntaivuorosta.

      Jos tekee neljä sunnuntaita töitä, seuraavasta vuorosta joutuu perumaan opintotuen siltä kuukaudelta. Ja se on taas rahallisesti niin iso tikki ettei sitä kannata tehdä vaan todetaa pomolle, ettei voi tehdä. Tämä mekanismi pakottaa opiskelijan tyytymään tiettyyn tulotasoon vaikka haluaisikin tehdä enemmän töitä.

    • olet rikas

      Jaa, ei mulla vaan ollu varaa autoon ennen kuin valmistuin ja pääsin töihin.

    • ....

      Opintotuki pois, niin vähenee se turha koulunkirjoilla oleminen......

    • rikkaiden penskat

      Niin, ja ne jotka valittavat että tukia pitäisi nostaa, koska:

      - Heillä ei ole varaa huvituksiin, voivat käydä baarissa vain kerran viikossa
      - Heillä ei ole varaa matkustella
      - Heillä ei ole varaa laadukkaaseen ruokaan
      - Heillä ei ole varaa vapaa-aikaan.

      Opintotuki on tarkoitettu opiskeluun, ei matkusteluun tai baarissa hillumiseen! Köyhät ovat niitä joilla ruoasta ja asunnosta on oikeasti tiukkaa, vertaa esim. kehitysmaan lapsi ja suomalainen opiskelija.

    • köyhä ikuisesti

      Joo o.. Tilanne se että minulla todellakaan ei ole vara mihinkään ja se vi*ttaa ja minä siitä valitan. Olen KÖYHÄ opiskelija. Peruskoulun jälkeen oli minulla mahdollisuus lähteä töihin tai opiskelemaan, vanhempani ovat moni ongelmaisia ja keinoni päästä kotoa omilleni oli työhän meno. Joten töitä hain ja sain. 16 vuotiaana muutin omaan asuntoon. Töitä tein yhtä jaksoisesti 7 vuotta omillani asuen, jolloin tapasin puolisoni. Seurustelimme, muutimme yhteen ja minä päätin toteuttaa haaveeni ja lukea itselleni ammatin. Puolison tuki ratkaisuani. Säästelin aikani ja lähdin opisekelemaa. Puolisoni oli tarkoitus tukea opiskelu aikanani minua hieman taloudellisesti, mikäli sijaisuuksia ym ei ole riittävästi ja sitten kun säästöni aikanaan loppuvat.. Vaan kuinkas kävikään.. Puolisoni petti minua, parhaan ystäväni kanssa. Erosimme, minä hankin opiskelija helvetin kalliin yksiön (halvin mitä sain) sanon näin koska yksiöistä rahastetaan tässä kaupungissa, ja varmaan monessa muusaki.. käytin säästöni hankintoihin, kuten sänky, yms (heitimme annoimme aikanaan "huonot" ja tarpeettomat pois, kun kahden ihmisen tavarat yhdistimme, säästimme parhaat ja ostimme paljon yhteiseksi, kuten sängyt, sohvat yms) jaoimme toki mahdollisimman tasan kaiken mutta hankittavaa oli silti hitosti.. Maksoin yksityiselle 2kk vuokran vakuutena yms. Säästöjä jäi hieman, mutta ei niillä pitkälle pötkitä. Sijaisuuksia saan tehtyä jonkin verran. Opiskelu tahti on kuitenkin kova ja tenttejä paljon, joten mikäli haluan suoriutua koulusta ei ole mahdollista joka ilta koulun jälkeen työskennellä. Olen oikeastaan ikäni elänyt kädestä suuhun. Osaan säästää ja nuukaksi minut opetettiin jo pienenä. Mutta jos sitää rahaa ei perkele tule kun minimaalisen vähän niin kyllä se pärjääminen vie perkeleesti voimia. Minä en käy baareissa (en kävisi vaikka olisi varaa) en tupakoi, minulla ei ole lemmikkejä, teen sapuskani itse. En ostele vaatteita en meikkejä. Enkä liioin merkki tuotteita. En ole koskaan ostellut. Silti pärjäämiseni on siinä ja siinä. Onko vaikea ymmärtää että on myös oikeasti ahkeria köyhiä?

      • Köyhä ikuisesti

        Anteeksi kirjoitus virheet. Kirjoitin puhelimella ja jostain syystä onnistun aina kirjottamaan mitä ihmeellisempiä virheitä :D


    • kapitalisti

      Olisko hyvä jos opintolainaa sais paljo enemmän, vaikka 3000 €/kk, niin, että voi ruveta ylämään rikkaana jo opintoaikana. Vai onko vain niin, että ainoastaan lääkäreillä olisi realisesti mahdollisuuksia maksaa tämä laina takaisin.

    • vanhempie tulot ≠ <3

      Todellakin valitan. Mielestäni kyllä ihan syystä.

      Mie luulin pienenä ettei Suomessa, hyvinvointivaltiossa, kenekään tarvitse nähdä nälkää, sitten menin opiskelemaan ja huomasin olevani väärässä. Sain lukiossa ollessani hurjat 42,55e/kk (koska vanhempien tulot) josta 10e/kk meni suoraan kivun takia määrättyihin e-pillereihin. Käytettäväksi jäi hurjat 32,55e kuussa (josta piti maksaa ruoka, hygienituotteet, puhelin- ja mobiililaajakaista maksut, bussimatkat, pillerit sekä kipulääkkeet ja tarvittaessa vaatteita jne.) . Eipä sillä paljoa kyllä ruokaa osteltu ja mystisesti lukio aikana laihduin -15kg, mikä nyt ei ole vielä vakavaa sillä olin lukion aloittaessani normipainon ylärajoilla mutta ei kyllä todellakaan tule ikävä sitä jatkuvaa nälän tunnetta saati epätoivoista veden juontia yrityksenä pitää nälkä poissa. No kun lopulta täytin 18 vuotta opintotuki nousi jopa 68,90e tosin nyt joiduin myös maksamaan itse myös lukiokirjat ja käytettäväksi jäikin sitten vain miinusta. Tuolloin vakuutuin siitä että opintotuki on vain sairas vitsi eikä mikään oikea tuki.

      Kun ei ollut rahaa ruokaan saati sitten bussimatkoihin että olisi päässyt kavereita tapaamaan alkoi koulukin mennä huonosti. Masennuin. Kävin silti sitkeästi tunneilla mutta päivät valui vaan ohitse kuin en itse olisi ollut edes paikalla. Lopulta tilanne kärjistyi siihen että hyppäsin sillalta itsemurha tarkoituksellisesti mutta onnekseni (vai epäonnekseni?) olen liian hyvä uimari eikä siitä hukkumisesta tullut mitään. Sen jälkeen lopetin koulun ja myöhemmin menin takaisin kouluun.

      Nyt odottelen enää virallisia yo-tuloksia ja sitten se olisi vihdoin lukio takana, kiitos aivan helvetisti sille/niille kusipäälle jotka päätti että vanhempien tulot vaikuttaa alentavasti nuoren tukiin aina 21-vuotiaaksi saakka vaikka elatusvelvollisuus loppuu 18 vuoden iässä! Ei kyllä oikein kannusta edes miettimään jatkokouluttautumista kun työttömänä tienaisin päivässä tuon mitä ennen sain kuukaudessa.

      On se kumma kun nuoret voi nykyään niin huonosti ja moni syrjäytyy :( Mistähän semmoinen voisi johtua?

      • 75847

        Vanhempien tehtävä olisi ollut huolehtia sinun elatuksestasi. Vanhemmat voidaan velvoittaa huolehtimaan lapsestaan yli 20-vuotiaaksi asti, jos lapsi opiskelee. Ymmärrän, että suututtaa, mutta ei ole olemassa sellaista kusipäätä, joka olisi tilanteesi varsinaisesti järjestänyt. Vanhemmat ovat tehneet vakavia virheitä, jos eivät ole sinua elättäneet.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1977
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1516
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1428
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe