yhteydenottamattomuus

luurimies

Onko narsisteille yleistä, että pompotellaan ystäviä yhteydenotoilla? Nytkin eräästä ystävästäni (luulen hänen olevan narsisti) on kuulunut viimeksi monta viikkoa sitten, vaikka lupaili soitella paaaljon aiemmin. Kokeeko narsistit itsensä niin tärkeiksi, ettei vain heille pitää soitella? Onko hiljaisuus joku ryppyilykeino vai miten tuon voisi tulkita? Onko tietoa tälläisestä. Kiitos ideoista!

58

514

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsellänikin on tapana aina lupailla yhtä ja toista, mutta sitten ne asiat aina vain "unohtuu"...
      Eihän ne yhteydenottamiset ja muut MINULLE ole niin tärkeitä, ( pärjään ilmankin ) vaan niille muille...Muuthan ne haluaa nähdä minut, eikä päinvastoin, joten miksi vaivautua? Soitelkoon itse, kun ikävä tulee.
      Jos mulle ei juuri silloin satu sopimaan, niin soittakoon myöhemmin uudestaan.
      Tuttuni jo tuntevat nämä tapani, joten yleensä tarjoutuvat "lahjomaan" jollain, että tulisin piipahtamaan. Tietävät ettei se istuminen ja rupattelu itsessään minusta niin palkitsevaa ole, että pelkästään sen vuoksi jaksaisin vaivautua ovesta ulos...jos joku nyt tästä syystä pitää hyväksikäyttäjänä, niin on väärässä. Pikemminkin kyse on siitä, että tarvitsen "jotain", mikä ylipäänsä nostaa motivaation tehdä jotain, lähteä liikkeelle, tai mikä ylipäänsä saa minut pysymään hereillä koko vierailun ajan...
      Kyse voi olla myös "passiivis-aggresiivisuudesta..."
      Ihmisten suurin virhe on ottaa tämä jotenkin itseensä ja kuvitella, että se vika löytyy heistä itsestään.

Toivottavasti tästä oli jotain apua. ;P

• ( ja lahjomisella tarkoitan jotain " leivoin juuri kakun", "ostin pullon rommia, korkataanko? " " ostin vääränkokoisen paidan, haluatko tulla sovittamaan?" tyylisiä juttuja... )

• 8+7=15
        dizel kirjoitti:

( ja lahjomisella tarkoitan jotain " leivoin juuri kakun", "ostin pullon rommia, korkataanko? " " ostin vääränkokoisen paidan, haluatko tulla sovittamaan?" tyylisiä juttuja... )

HUIjuijuijuiii...mikä vastaus taas...

Toivottavasti kysyjä on tutustunut narsismiin...
        vaikka nimittääkin itseään "narsistin" ystäväksi...

ymmärtää asian...muussa tapauksessa jos ei tietoa ole...tuosta voisi jopa loukkaantua...

• 8+7=15 kirjoitti:

HUIjuijuijuiii...mikä vastaus taas...

Toivottavasti kysyjä on tutustunut narsismiin...
        vaikka nimittääkin itseään "narsistin" ystäväksi...

ymmärtää asian...muussa tapauksessa jos ei tietoa ole...tuosta voisi jopa loukkaantua...

Voisin tietenkin valehdellakin, mutta sitten syytettäisiin valehtelijaksi...
        Enkä usko, että valheesta olisi lopultakaan apua kenellekään. :)

• YAK-42
        dizel kirjoitti:

( ja lahjomisella tarkoitan jotain " leivoin juuri kakun", "ostin pullon rommia, korkataanko? " " ostin vääränkokoisen paidan, haluatko tulla sovittamaan?" tyylisiä juttuja... )

Dizel,

Jos edellä kertomasi on narsismia, niin minäkin alan huomata itsessäni narsistisia piirteitä. Pitkästyn kylässä ja sähköpostitkin saattavat vaan jäädä pitkäksi aikaa vastaamatta. Sukulaisiani kartan eniten, koska heidän läsnäollessaan ei voi torkahdella rauhassa. Ovat haastamassa riitaa aina kun vastakkain satutaan.

• 10+13=23
        dizel kirjoitti:

Voisin tietenkin valehdellakin, mutta sitten syytettäisiin valehtelijaksi...
        Enkä usko, että valheesta olisi lopultakaan apua kenellekään. :)

Niin olen ennenkin sanonut, että arvostan noita vastauksiasi...kun ne tulevat omien kokemuksiesi, esimerkkiesi kautta...

Olen minäkin Vaknini lukenut, moneenkin kertaan ja yhäkin palailen siihen...mutta siltikin...

vaikka sen sieltä lukee, ettei kukaan ihminen voi olla merkityksellinen narsistille...niin sitä ei ihan pysty sisäistämään sellaisenaan...

mutta näistä sinnun arkisista esimerkeistäsi sen paremmin ymmärtää...

jäin miettimään sitä mitätöintiäkin hivenen toisessa valossa...ehkei ihan kaikki ollutkaan ainakaan tarkoituksellisesti sitä vaan...narsistin tuota miksi sitä nimittäisi EVVK?, ei tarkoitus loukata vaan asia vaan on/oli niin....

• 10+13=23 kirjoitti:

Niin olen ennenkin sanonut, että arvostan noita vastauksiasi...kun ne tulevat omien kokemuksiesi, esimerkkiesi kautta...

Olen minäkin Vaknini lukenut, moneenkin kertaan ja yhäkin palailen siihen...mutta siltikin...

vaikka sen sieltä lukee, ettei kukaan ihminen voi olla merkityksellinen narsistille...niin sitä ei ihan pysty sisäistämään sellaisenaan...

mutta näistä sinnun arkisista esimerkeistäsi sen paremmin ymmärtää...

jäin miettimään sitä mitätöintiäkin hivenen toisessa valossa...ehkei ihan kaikki ollutkaan ainakaan tarkoituksellisesti sitä vaan...narsistin tuota miksi sitä nimittäisi EVVK?, ei tarkoitus loukata vaan asia vaan on/oli niin....

Nimenomaan...Ja monessa tilanteessa varmaan noin.
        Empatianpuute aiheuttaa usein sen, että sitä myös tahtomattaan tulee loukattua muita, kun ei osaa ajatella/ottaa huomioon niitä muiden tunteita ja ennenkaikkea muiden odotuksia. Ihminen, joka keskittyy ajattelemaan itseään ei koskaan mieti, mitä se toinen mahdollisesti olisi vailla, tai miten se toinen ajattelee, tai mitä nyt ikinä...näin ollen hän jättää usein myös tekemättä asioita, mitä joku toinen ( joka ajattelee muiden kannalta ) pitäisi itsestäänselvyytenä että pitäisi tehdä, eikä välttämättä edes huomaa itse koko asiaa...
        Ainakaan ennenkuin joku mainitsee tästä.

• YAK-42 kirjoitti:

Dizel,

Jos edellä kertomasi on narsismia, niin minäkin alan huomata itsessäni narsistisia piirteitä. Pitkästyn kylässä ja sähköpostitkin saattavat vaan jäädä pitkäksi aikaa vastaamatta. Sukulaisiani kartan eniten, koska heidän läsnäollessaan ei voi torkahdella rauhassa. Ovat haastamassa riitaa aina kun vastakkain satutaan.

No kerroin vain omalta osaltani.
        En nyt narsismiin liittäisi muuta, kuin ehkä tuon mahdollisen välinpitämättömyyden, tai sen, että ei tee mitään, ellei itse siitä hyödy jotain...

• 11+8=19
        dizel kirjoitti:

Nimenomaan...Ja monessa tilanteessa varmaan noin.
        Empatianpuute aiheuttaa usein sen, että sitä myös tahtomattaan tulee loukattua muita, kun ei osaa ajatella/ottaa huomioon niitä muiden tunteita ja ennenkaikkea muiden odotuksia. Ihminen, joka keskittyy ajattelemaan itseään ei koskaan mieti, mitä se toinen mahdollisesti olisi vailla, tai miten se toinen ajattelee, tai mitä nyt ikinä...näin ollen hän jättää usein myös tekemättä asioita, mitä joku toinen ( joka ajattelee muiden kannalta ) pitäisi itsestäänselvyytenä että pitäisi tehdä, eikä välttämättä edes huomaa itse koko asiaa...
        Ainakaan ennenkuin joku mainitsee tästä.

Niin tuonkin asian ymmärtäminen ja sisäistäminen auttaa "uhria" eteenpäin...ettei se kaikki ollutkaan ehkä niin henkilökohtaista...

Mitenkään tässä nyt vähättelemättä kenenkään kärsimyksiä...

Kun suorat persoonaan kohdistetut loukkaukset, väärinteot, väkivalta, valehtelu, hyväksikäyttö, häpäiseminen yms. ovat asia erikseen...

saat tästäkin 10 pistettä ja papukaija merkin...

• 3+11=14
        11+8=19 kirjoitti:

Niin tuonkin asian ymmärtäminen ja sisäistäminen auttaa "uhria" eteenpäin...ettei se kaikki ollutkaan ehkä niin henkilökohtaista...

Mitenkään tässä nyt vähättelemättä kenenkään kärsimyksiä...

Kun suorat persoonaan kohdistetut loukkaukset, väärinteot, väkivalta, valehtelu, hyväksikäyttö, häpäiseminen yms. ovat asia erikseen...

saat tästäkin 10 pistettä ja papukaija merkin...

Vielä kysymys Dizelille...ja miksei muillekkin...

Kun mulle tuli äsken semmonen mielipuolinen ajatus...että kun minä joskus ns. kehun "sinua"...niin kuulunko minä sitte ny narsistin hoviin...

laitoin tuon sinua lainausmerkkeihin syystä, etten minä oikeastaan sinua kehu, vaan vastauksiasi minua askaruttaviin kysymyksiin...

Voiko näistä asioista/narsismista ja kaikkeen siitä liittyvästä keskustella ihan sellaisenaan...unohtaen välillä sen, että millä puolella kukakin on...tai kenen kanssa keskustelee...

ottaa asiat asioina...ilman sen kummempaa kaunaa sen paremmin uhreja kuin narsistiakaan kohtaan...

• 3+11=14 kirjoitti:

Kun mulle tuli äsken semmonen mielipuolinen ajatus...että kun minä joskus ns. kehun "sinua"...niin kuulunko minä sitte ny narsistin hoviin...

laitoin tuon sinua lainausmerkkeihin syystä, etten minä oikeastaan sinua kehu, vaan vastauksiasi minua askaruttaviin kysymyksiin...

Voiko näistä asioista/narsismista ja kaikkeen siitä liittyvästä keskustella ihan sellaisenaan...unohtaen välillä sen, että millä puolella kukakin on...tai kenen kanssa keskustelee...

ottaa asiat asioina...ilman sen kummempaa kaunaa sen paremmin uhreja kuin narsistiakaan kohtaan...

Tungen tähän väliin: se narsistin hovi.... harhaluuloisten ajattelua. Unohda se. Tämä on keskustelupalsta ja piste. Saa olla samaa mieltä; ei sen tarvitse merkitä kosiskelua. saa olla eri mieltä, ei se tee keskustelijoista vihamiehiä. Näinhän on myös tosielämässä. Normaalia. Miksi omat mielipiteet pitää piilottaa sen varjossa, mitä joku saattaisi siitä päätellä?

• 3+11=14 kirjoitti:

Höh...No minun mielestäni et kuulu hoviini sen enempää, kuin kuka tahansa muukaan. ( eikä tätä ole tarkoitus ottaa loukkauksena, tiedätte varmaan mitä tarkoitan )
        Saat kyllä kuulua, jos aivan välttämättä haluat. :) En kyllä mielestäni tee vain hovilla yhtään mitään ja mitä kehuihin tulee...onhan ne aina mukavia, mutta ei ne nyt mitenkään itsetuntoani kauheasti "kohota, tai laske", kuten ei se negatiivinenkaan palaute. Jos toinen arvostaa vastaustani niin ainahan se on tietenkin plussaa...Sellaiselle nyt mieluummin kirjoitan, kun sellaiselle, joka vastaa neuvoihin vittuilulla, nyt esimerkiksi. ( päivänselvä asia varmaan kaikille, mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin. )
        Itsekin otan keskustelut keskusteluina ja minusta ainakin olisi toivottavaa ja kaikin tavoin kehittävämpää, jos ihmiset eivät aina miettisi keskustelevatko nyt narsistin, uhrin, vai minkä kanssa...vaan ihan tilanteen/aiheen mukaan.
        Miettisivät enemmän sitä asiaa, kuin sitä kirjoittajan persoonaa...keskustelupalstalla kuitenkin on kai se keskustelu pääasiallinen tarkoitus, eikä niinkään miettiä, kuka ja minälainen ihminen minkäkin tekstin takana on...Jos jotain ahdistaa puhua jonkun kanssa, niin ei tietenkään kukaan pakota. En nyt sillä tarkoita. Vapaa maa...

• dizel kirjoitti:

Höh...No minun mielestäni et kuulu hoviini sen enempää, kuin kuka tahansa muukaan. ( eikä tätä ole tarkoitus ottaa loukkauksena, tiedätte varmaan mitä tarkoitan )
        Saat kyllä kuulua, jos aivan välttämättä haluat. :) En kyllä mielestäni tee vain hovilla yhtään mitään ja mitä kehuihin tulee...onhan ne aina mukavia, mutta ei ne nyt mitenkään itsetuntoani kauheasti "kohota, tai laske", kuten ei se negatiivinenkaan palaute. Jos toinen arvostaa vastaustani niin ainahan se on tietenkin plussaa...Sellaiselle nyt mieluummin kirjoitan, kun sellaiselle, joka vastaa neuvoihin vittuilulla, nyt esimerkiksi. ( päivänselvä asia varmaan kaikille, mutta kirjoitetaan nyt kuitenkin. )
        Itsekin otan keskustelut keskusteluina ja minusta ainakin olisi toivottavaa ja kaikin tavoin kehittävämpää, jos ihmiset eivät aina miettisi keskustelevatko nyt narsistin, uhrin, vai minkä kanssa...vaan ihan tilanteen/aiheen mukaan.
        Miettisivät enemmän sitä asiaa, kuin sitä kirjoittajan persoonaa...keskustelupalstalla kuitenkin on kai se keskustelu pääasiallinen tarkoitus, eikä niinkään miettiä, kuka ja minälainen ihminen minkäkin tekstin takana on...Jos jotain ahdistaa puhua jonkun kanssa, niin ei tietenkään kukaan pakota. En nyt sillä tarkoita. Vapaa maa...

"minälainen", siis minKälainen. :D

• 16+14=30
        dizel kirjoitti:

Niin, ehkä tämä aihe ja palsta saa joskus aikaan tuollaisen mielipuolisen olon...sitä samaahan sitä koki itsekin suhteessaan narsistiin...

alkuun kun tulin tänne niin ensin ajattelin, että ei v...ttu, siis tällaista, ei tämä ole minua varten...

jos olit jotain mieltä niin heti oitis tuli...olet narsisti, tyhmä, kauhea iljettävä, saasta, tappaja kaiken pilaaja tai sitten olet uhri, surkea luuseri, mielisairas, ota lääkkesi,itse aiheutit, ansaitsit sen kohtelun...

kun ei ne asiat ole niin mustavalkoisia, että kaikki pahuus on vain siinä toisessa osapuolessa, riippuen sitten kummaltako kantilta katsoo...

Sen olen huomannut kyllä että narsistilla on monet kasvot...

• YAK-42
        dizel kirjoitti:

No kerroin vain omalta osaltani.
        En nyt narsismiin liittäisi muuta, kuin ehkä tuon mahdollisen välinpitämättömyyden, tai sen, että ei tee mitään, ellei itse siitä hyödy jotain...

Joo, ehkä hyödyn tavoittelu minusta sentään puuttuu ...

Otan yhteyttä ihmisiin ja käyn kyläilemässä kun sille tuulelle satun - ja sitä tuulta joutuu usein odottelemaan. ;)

• LK
        dizel kirjoitti:

Miun täytyy nyt jo kysyä koska tää on tänään vaivannu miuta: Onko dizel niinkun esim. mies vai naispuoleinen.

• LK kirjoitti:

Miun täytyy nyt jo kysyä koska tää on tänään vaivannu miuta: Onko dizel niinkun esim. mies vai naispuoleinen.

Nainen...ainakin noin niinkuin ulkoisesti ja fyysisesti.

• LK
        dizel kirjoitti:

Nainen...ainakin noin niinkuin ulkoisesti ja fyysisesti.

Ok, koska mie tänää jossain yhteydes tajusin et oon mieltäny nimimerkin alkuu niinku miehisenä, sit jossai kohtaa naisena, sit taas miehenä ja nyt tää kakkukonsepti sai miut taas muuttaa mieltäni.

• LK kirjoitti:

Ok, koska mie tänää jossain yhteydes tajusin et oon mieltäny nimimerkin alkuu niinku miehisenä, sit jossai kohtaa naisena, sit taas miehenä ja nyt tää kakkukonsepti sai miut taas muuttaa mieltäni.

:D

No persoonaltani kai olenkin aika, pitäisikö sanoa androgyyni, mikä riitelee aika paljon ulkoisen olemukseni kanssa...Enkä kauheasti sukupuoltani jaksa joka käänteessä korostaa, koska se herättää ihmisten mielissä aina kaikenlaisia stereotypioita, jotka eivät minua koske eivät sitten millään tavalla.
        Ja jos itse olen oikein käsittänyt sinä olet kai mies?

• LK
        dizel kirjoitti:

:D

No persoonaltani kai olenkin aika, pitäisikö sanoa androgyyni, mikä riitelee aika paljon ulkoisen olemukseni kanssa...Enkä kauheasti sukupuoltani jaksa joka käänteessä korostaa, koska se herättää ihmisten mielissä aina kaikenlaisia stereotypioita, jotka eivät minua koske eivät sitten millään tavalla.
        Ja jos itse olen oikein käsittänyt sinä olet kai mies?

No näin miekin oon käsittäny.

• LK kirjoitti:

No näin miekin oon käsittäny.

:)

• luurimies

Eli siis narsistit pärjäävät aivan hyvin erakkonakin. Sitäkö meinaat?
      Kyllä tältä hepulta aina silloin tällöin soitto tulee, enkä usko hänen mitään erityistä haluavan minulta sillä hetkellä. Ehkä seuraa vain. Aina on vain "työkiireitä". Jotenkin ei vaan jaksa uskoa siihen. Välillä uppoutuu töihinsä piitkiksi ajoiksi, mutta kun töissä on tauko, kyllä sitten otetaan yhteyttä (ainakin näin on aiemmin ollut). Onko tämä nyt sitten narsismia/itsekkyyttä/dementiaa whateva? Ärsyttävää kuiteskin. Välillä kuitenkin tuntuu roikkuvan minussa ja olevan hyvinkin "mustasukkainen" menoistani ja muista kavereistani, vaikka vain miespuolisia frendejä olemme. Vai onko tämä "kumpi-soittaa-ensin" tyyppinen kilpailu? Pelleilyä, sanon ma.

• Jotkut ei pärjää yksin, jotkut pärjää...Vähän riippuu myös siitä mihin tottuu ja tarvitseeko toisilta sitä "lähdettä", millä pitää itsetuntoaan yllä.
        Itsekin joskus silloin, jos olen tottunut siihen, että sitä seuraa on saatan kyllä soitella tekemisenpuutteessani, mutta sitten kun sitä erakoituu, niin eipä sitä seuraa enää kaipaakaan.

Mutta tuossa tapauksessa kyseessä lienee sitten yksinäisyyden pakoilu ( tai sen "tyhjän" olotilan, mikä siitä seuraa ), tai tekemisenpuute, tai molempia.
        En usko, että mistään kilpailusta on kysymys, kun ei vastaa...
        Olethan saattanut jotenkin tietämättäsi loukata, mistä syystä kostaa näin. Se on aina yksi vaihtoehto, mutta muussa tapauksessa hänellä vain ilmeisesti on "jotain muuta menoa", tai "jokin toinen lähde/ kohde", riippuen aivan siitä, minkä tyyppinen narsistinen henkilö on kyseessä...

• dizel kirjoitti:

Jotkut ei pärjää yksin, jotkut pärjää...Vähän riippuu myös siitä mihin tottuu ja tarvitseeko toisilta sitä "lähdettä", millä pitää itsetuntoaan yllä.
        Itsekin joskus silloin, jos olen tottunut siihen, että sitä seuraa on saatan kyllä soitella tekemisenpuutteessani, mutta sitten kun sitä erakoituu, niin eipä sitä seuraa enää kaipaakaan.

Mutta tuossa tapauksessa kyseessä lienee sitten yksinäisyyden pakoilu ( tai sen "tyhjän" olotilan, mikä siitä seuraa ), tai tekemisenpuute, tai molempia.
        En usko, että mistään kilpailusta on kysymys, kun ei vastaa...
        Olethan saattanut jotenkin tietämättäsi loukata, mistä syystä kostaa näin. Se on aina yksi vaihtoehto, mutta muussa tapauksessa hänellä vain ilmeisesti on "jotain muuta menoa", tai "jokin toinen lähde/ kohde", riippuen aivan siitä, minkä tyyppinen narsistinen henkilö on kyseessä...

Yhteiskunta normittaa ihmisiä elämään keskiverto-järkevästi, ei tulisi elää erakkona, toisaalta ei pitäisi alituiseen viuhtoa kylässäkään. Unohtuu se tärkein; yksilön oma halu, vapaus ja tahto tehdä juuri siten kuin itse haluaa.

Paljon sosiaalisia kontakteja työssään kohtaava voipi ilomielin elää vapaa-aikansa erakkona (tai parisuhteessa tuplaerakkona mielitiettynsä kanssa)

Lähteestä;

Useimmat meistä tarvitsevat lähdettä, mutta se voi olla mikä tahansa mieluisa tekeminen, pelaaminen, seurustelu puolison kanssa, palstailukin ;)

Elämä on ihmisen lähde. Vapaasti koettu elämä.

• nisse..

On se nasse jos ei ole käytettävissä 24/7 jep jep.

• luurimies

>Olethan saattanut jotenkin tietämättäsi loukata, mistä syystä kostaa näin.

Kaikkihan on tietenkin mahdollista, eikös nämä narsistit ole kovia loukkaantumaan vähän siitä sun toisesta. Itse en ole kyllä tiedoisesti sellaista tarkoittanut. Jos tämä hiljaisuus siis olisi "kosto", kauankohan sitä sitten voisi kestää? Ok, kukapa sitä tietää, ei ollut suora kysymys, mutta voiko narsisti jättää lopullisesti soittamatta "kostoksi"? Onkohan sellainen mahdollista. Tässä kuitenkin ollaan tunnettu jo aika pitkään toisemme. Olisi vähän outoa.

Kunhan vain kyselen mieltäni askarruttavia kysymyksiä. En odota eksaktia tietoa tietenkään. :) Ärsyttää vain odotettaa yhteydenottoa häneltä, kun ei tiedä kuuluuko vielä mitään vaiko pitäisikö jättää omaan arvoonsa. Että sellasta.

• No jos kyseessä on todella narsisti, mikä tahansa on mahdollista...Jopa se, ettei hänestä enää kuulu mitään. ( itse olen muutamisen kertaa katkaissut välit selittelemättä asiaa sen kummemmin...jättänyt vain vastaamatta yhteydenottoihin, joita on saattanut tulla puolikin vuotta sen jälkeen. )

Mutta todennäköisempää on, että ilmoittelee kyllä itsestään, sitten kun siltä tuntuu...Kauan kestää niin vaikea mennä sanomaan. Arvioisin päivästä, pariin kuukauteen. Narsistien elämäntilanteet, kun vaihtelevat aika tiuhaan, eikä yksi "vaihe" yleensä kestä pitkään. ( tämäkin riippuu tietenkin ihan henkilöstä, ei kaikkia narsistejakaan voi saman listan alle niputtaa. )

• haha..

>On se nasse jos ei ole käytettävissä 24/7 jep jep.

Sitähän tässä tietenkin tarkoitin jep jep.

• nisse..

Joo oli asiatonta myönnetään mutta meni hermot osa 516.

• Sinänsä ei ole väliä, onko narsisti vai ei; ihmisten välisissä kanssakäymisessä jokaisen narsistiset piirteet tulevat esille. Tavallisimpia yhteydenpito.

Olen ollut odottaja ja ollut se joka ei pidä yhteyttä.

Lukemattomia syitä: poistumista omalta mukavuusalueelta (mulla on ihan hyvä näin; en jaksa/viitsi/halua/tarvitse pitää yhteyttä). On muita juttuja. Oma elämäntilanne on monesti tehnyt sen, ettei ole kertakaikkiaan voimia mihinkään sosiaaliseen kanssakäymiseen; se syö liikaa. Erakoituminen ja tarve hiljaisuuteen.Tai ei tule edes ajatelleeksi, että joku kaipailee; ei tavallaan näe sen toisen tarvetta. Enkä myöskään halua olla koko ajan tavoitettavissa, toisten tarvitsemana. Tämä aikoinaan uuvutti minut sen verran totaalisesti, että pidän oikeudestani olla itsekäs ja toimin voimavarojeni mukaan.

Läheiseni ovat kipristelleet tämän asian kanssa ja kai tottuneet siihen. Silti he tietävät, että he ovat sydämessä/mielessä, vaikka en koe aina tarvetta yhteyttä pitääkään.

Tilanteen ollessa toisinpäin se tietysti hämmentää. Ottaahan sitä itseensä, että missä nyt mennään, mikä on hiljaisuuden tarkoitus. Mutta se pitäisi kai ymmärtää, että ihmisillä on aivan samanlaisia tai omanlaisia syitä olla pitämättä yhteyttä tai olla vastaamatta niihin. Ja jos on tehnyt mielestään kaikkensa asian eteen; no, mitäpä sille mahtaa. Sitten on vain luovuttava ja lakattava ahdistelemasta toista.

Me emme omista ketään. Vastavuoroinen narsismi pätee juuri yhteydenpidossa. Toinen tarvitsee, toinen haluaa etäisyyttä. Kumpikin toimii lopulta itsekkäistä syistä.

• Totta, olemme kaikki itsekkäitä. Uhrin narsisti ei taivu uhrin tahtoon, ja sehän on aika uhriuttavaa... ;)

Mietin ajatusta missä uhri on piilonarsisti ja häpeää sokeaksi itsensä, ja narsisti taas rehellisesti julkinarsisti (miten paheksuttavaa...ettäs kehtasi)

• 10+3=13
        yxex kirjoitti:

Totta, olemme kaikki itsekkäitä. Uhrin narsisti ei taivu uhrin tahtoon, ja sehän on aika uhriuttavaa... ;)

Mietin ajatusta missä uhri on piilonarsisti ja häpeää sokeaksi itsensä, ja narsisti taas rehellisesti julkinarsisti (miten paheksuttavaa...ettäs kehtasi)

Noh...tällä tietämyksellä mikä minulla narsismista on nyt...

ja olis pakko valita noista kahdesta narsistista jompikumpi...niin ehdottomasti valitsisin sen julkinarsistin...

Uhri/Piilonarsisti on paljon vaarallisempi versio...
        pahuus pukeutuneena hyvän kaapuun...

• luurimies

Jep, ei tässä olekaan tarkoitus ikuisesti odotella, mutta olisi reilua kuitenkin näin vanhoina frendeinä kakaista asia ulos, jos joku kaivertaa. Kostaminen ja muu olisi niin lapsellista käytöstä ja jos sitten haluaa lopetella, niin kaikille luulisi olevan helpompaa aloittaa puhtaalta pöydältä ja asiat selvinä.

• Jotkut, ainakin taiteelliset, ( ja miksei myös narsistiset ), kuten introvertitkin ihmiset tarvitsevat sitä omaa aikaa ja keskittyvät omiin asioihinsa toisinaan niin, että oikeastikin unohtavat kaiken muun siitä ympäriltä...Kyse ei ole tuolloin itsekkyydestä, vaikka heidät sellaisiksi usein leimataan. Voisikohan olla tällaisesta kysymys. Mainitsit vain tuon, että hänellä on tapana toisinaan keskittyä intensiivisesti työntekoon.
        Kyseessä on tuolloin vain luonteenpiirre...Ärsyttävä sosiaalisempien ihmisten silmissä, mutta välttämätön ominaisuus varsinkin luoville ihmisille. Että pystyy keskittymään näihin juttuihin, on pakko unohtaa joskus se ulkopuolinen maailma siitä ympäriltä...

• luurimies
        dizel kirjoitti:

Jotkut, ainakin taiteelliset, ( ja miksei myös narsistiset ), kuten introvertitkin ihmiset tarvitsevat sitä omaa aikaa ja keskittyvät omiin asioihinsa toisinaan niin, että oikeastikin unohtavat kaiken muun siitä ympäriltä...Kyse ei ole tuolloin itsekkyydestä, vaikka heidät sellaisiksi usein leimataan. Voisikohan olla tällaisesta kysymys. Mainitsit vain tuon, että hänellä on tapana toisinaan keskittyä intensiivisesti työntekoon.
        Kyseessä on tuolloin vain luonteenpiirre...Ärsyttävä sosiaalisempien ihmisten silmissä, mutta välttämätön ominaisuus varsinkin luoville ihmisille. Että pystyy keskittymään näihin juttuihin, on pakko unohtaa joskus se ulkopuolinen maailma siitä ympäriltä...

Tuokin voi olla aivan mahdollista, epätieto on vain se mikä riivaa. Mutta, kiitos kuitenkin kaikille vastaajille, annoitte paljon ajatuksia pohdittavaksi. En haluaisi tässä asiassa muutenkaan hötkyillä liikaa. Eli kiitos vielä kaikille vastaajille ja aurinkoista keväänalkua! :)

PS: Saa toki esittää lisääkin ajatuksia aiheesta

• nisse..
        luurimies kirjoitti:

Tuokin voi olla aivan mahdollista, epätieto on vain se mikä riivaa. Mutta, kiitos kuitenkin kaikille vastaajille, annoitte paljon ajatuksia pohdittavaksi. En haluaisi tässä asiassa muutenkaan hötkyillä liikaa. Eli kiitos vielä kaikille vastaajille ja aurinkoista keväänalkua! :)

PS: Saa toki esittää lisääkin ajatuksia aiheesta

Olisiko mahdollista kysyä asiasta suoraan henkilöltä itseltään?

• LK
        dizel kirjoitti:

Jotkut, ainakin taiteelliset, ( ja miksei myös narsistiset ), kuten introvertitkin ihmiset tarvitsevat sitä omaa aikaa ja keskittyvät omiin asioihinsa toisinaan niin, että oikeastikin unohtavat kaiken muun siitä ympäriltä...Kyse ei ole tuolloin itsekkyydestä, vaikka heidät sellaisiksi usein leimataan. Voisikohan olla tällaisesta kysymys. Mainitsit vain tuon, että hänellä on tapana toisinaan keskittyä intensiivisesti työntekoon.

"Jotkut, ainakin taiteelliset, ( ja miksei myös narsistiset ), kuten introvertitkin ihmiset tarvitsevat sitä omaa aikaa ja keskittyvät omiin asioihinsa toisinaan niin, että oikeastikin unohtavat kaiken muun siitä ympäriltä..."

Koen itse olevani ainakin jossain määrin noita kaikkia kolmea ja olen tosi huono vastaamaan puheluihin tai viesteihin. Vastaan jos se tuntuu minusta mukavalta, mutta en kyllä erikseen jaksa selittää jos en jonkun yhteydenottoon vastaa. Jos jotain häiritsee tämä niin ei ole pakko soittaa. Usein en edes juuri seuraa puhelintani onko joku soittanut tms. Ja tuo johonkin asiaan uppoutuminen on oikesti välillä saavuttanut jo vähän huvittaviakin piirteitä. :)

• luurimies

>Olisiko mahdollista kysyä asiasta suoraan henkilöltä itseltään?

Jos asia olisikin noin yksinkertainen, en kait kyselisi neuvoja täällä.

• nisse..

Mikä estää ylpeyskö? Vai kilpailunhalu ;)

• luurimies

Sitähän sinun sopiikin miettiä ;)

• nisse..

En koe tarvetta miettiä, koska ei ole mun päänvaivani.

• Yhteydenottamattomuus on toisinaan myös koston suloinen ajatus. En väitä että aloittajan tarinassa olisi tästä kysymys, mutta valitettavasti käytetty hyvä keino osoittaa mieltään.

Eikä tarvitse olla sen kummempi narstisti. Mutta narsistisesta loukkaantumisesta on kysymys.

• YE (ei kirj)

Mykkäkoulu on myös yhteydenottamattomuutta, ja erittäin tehokas vallankäytön väline. Epäreilu väline.

• Miksi et soita

Parempi olla olematta yhteydessä jos tekisi päin naamaa vetää kun tapaa. Eikös tuokin ole narsistille yleistä että hän tuntee omistavansa muut ja heidän täytyy olla heidän käytettävissään koko ajan... puhelimeen ei vastaa niin tämä loukkaantuu verisesti koska omistaahan tämän toisen!

• asiat tietävä

etkö aikuisena ihmisenä tiedä, narsisti on kaiken yläpuolella tai niin hän kuvittelee siinä pienessä päässään, hänen ei tarvitse vaivautua ottamaan kehenkään yhteyttä, narsisti,laatii itselleen säännöt, joita hänen ympärillään olevien ihmisten pitää noudattaa, tai muuten alkaa uhkailut ja kiristykset niin kuin esim: AKT:n tapauksessa. narsiti kokoaa itselleen hovin ympärilleen. jos joku hovista ei miellytä narsistia, joissain tapauksissa tämä menettää henkensä, tai narsisti potkii sen ulos hovistaan. narsistilla on maailman lyhyin pinna. suositus: älä ole narsistin kanssa missään tekemisissä koskaan pyri täydelliseen eroon.!!!!

• sdfsdfs

Menettää henkensä..really? :D

• true friend

Tässä taas niitä ristiriitoja joiden kanssa narsisti painii. Jos on kaiken ja kaikkien yäpuolella niin silloinhan ei tarvitse välittää mistään yhteydenotoista. Ottaa vain itse silloin yhteyttä kun siihen on tarvetta ja alamaisten pitäisi olla vain iloisia kun narsisti hetkeksi kääntää loisteensa heidän puoleen. Mutta kun se pikku narsisti on sisimmältään täysin riippuvainen kanssakäymisestä ihmisten kanssa niin ei hän oikein uskalla ottaa riskiä että katoaisi ihmisten mielestä. Narsisti onkin varmistanut huomion keräämällä laajan tuttavapiirin joita muistuttaa olemassaolostaan sännöllisesti. Pitämällä itsensä ihmisten muistissa hän myös varmistaa että voi lämmittää tarvittaessa välejä ilman että se vaikuttaa liian tungettelevalta. Itselleen narsisti tietysti selittää että ei tee näin vaan ihmiset ovat pelkästään otettuja hänen yhteydenpidostaan.

Facebook on narsistin taivas; pelkkä napin painallus ja taas on nimi tuttavan sivulla ja tietoisuudessa. Tänään herra x on narsistin kaveri koska herra x:llä on jotakin jota narsisti tarvitsee. Huomenna taas rouva Y saa kaiken huomion koska hänestä oli juttu lehdessä, narsistihan on monien tunnettujen ihmisten ystävä, siis tärkeä itsekin.

Narsisti käyttää myös näitä "ystävyyksiään" väheksymisen välineenä. Hän muistuttaa aina välillä vähäisestä arvostasi antamalla ymmärtää että on muita, tärkeämpi ystäviä, eikä sinulla siis ole hänelle oikeasti merkitystä. Myös, jos olet menestynyt jossakin missä narsisti ei ole, niin hänellä on ainakin hyvä ystävä joka on vielä menestyneempi kuin sinä. Lisäksi tulevat nämä narsistin tyypilliset tavat pompotella eli muistuttaa omasta tärkeydestään sinuun verrattuna: odotuttaminen, lupausten "unohtaminen", mielensä muuttaminen, epätietoisuudessa pitäminen, tiedon panttaaminen, syyllistäminen, valehtelu, kiristys jne.jne.

Narsisti siis valikoi suuresta tuttavajoukostaan ne joiden ystävä kulloinkin on. Ne jotka suostuvat siihen vapaaehtoisesti ja odottavat ystävyydeltä tasavertaisuutta, tulevat pettymään. Kaikki eivät edes tiedä olevansa narsistin "hyviä ystäviä", kun status on riittävän korkealla voi joutua narsistin ystäväksi tahtomattaan. Sitten on niitä joille hoveissa luuhaaminen on elämäntapa ja he jäävät narsistin lattiaräteiksi ja sylkykupeiksi vuosiksi kun eivät muustakaan tiedä. He elävät narsistin armopaloista ja puolustavat tätä viimeiseen saakka.

• Vittu kun vituttaa

Veit sanat suusta. AKT:llä otettiin "eläkeläinen" riitaa ratkomaan, olevinaan ulkopuolelta! Ei hyvää päivää sentään:((. Potkut sai se KIUSATTU ja aivan varmasti työtehtänsä asiallisesti hoitanut HILKKA AHDE!!!

• Pidin joitakin kuukausia sitten tärkeät juhlat, joiden sankarina oli eräs läheiseni. Asianmukaiset kutsut jne ja vastauspyyntö osallistumisesta. Paljon aikaa, työtä ja valmistautumista. Kun juhlat koittivat; kutsutuista puolet (parikymmentä henkilöä) jäi tulematta. Kyllä ketutti. Ja vaikka osalla saattoi olla henkilöitymistä minuun, he näin osoittivat mieltään, se ei silti ollut reilua itse juhlittavaa kohtaan. Ei viitsitty vaivautua ilmoittamaan saapumisestaan tai estymisestään, mitätöitiin toisten tekemä ennakoiva työ.

Hieman tämän jälkeen itseäni ajatellen suunnittelin järjestää muuta piristystä. Laitoin kutsun erikoislaatuiselle porukalle, joiden kanssa olisi ollut mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia. Osa ei vaivautunut koskaan vastaamaan kutsuun, osa kertoi tulevansa. Vain yksi henkilö ilmaisi estyneensä. Aika kului. Tapaamisen ajankohdan lähestyessä täydellinen radiohiljaisuus tulevien kohdalla, ei ilmoitusta, missä mennään. Yhteydenottopyyntöihini ei vastata.

Silloin sitä miettii moneen kertaan kaikki vaihtoehdot läpi. Voihan olla, ettei kiinnosta tai on muuttanut mielensä. Mutta onko se niin p*rkeleen vaikea ilmoittaa, ettei saavukaan tai ei halua tulla? Tai jos jättää vastaamatta yhteydenottopyyntöihin; jos ei halua pitää yhteyttä; niin voisiko sen asian ilmaista ihan suoraan, toisen arvuuttelematta, mikä on homman nimi?

Tuntee itsensä loukatuksi. Olen niin arvoton toiselle, ettei tarvitse edes perustella käyttäytymistään millään lailla. En minä ole tärkeä toiselle, olen sitä itselleni, mutta juuri siksi koska olen tärkeä itselleni, haluan että minua kunnioitetaan suoruudella ja rehellisyydellä.

Veetuttaa p*rkeleesti. Mitä tässä voi tehdä? Niellä loukkaus ja jatkaa matkaa? Olla niin kuin ennenkin? Tuntea itsensä taas pieneksi ja kokea häpeää, koska itsessä on aivan varmasti joku kammottava vika, jota ei itselle kerrota? Vai sanoa loukattuna ja kiukkuisena suorat sanat?

• "Vai sanoa loukattuna ja kiukkuisena suorat sanat? "

No, kun ajattelee, että toteutit jo tämän vaihtoehto b:n, jää loogisesti jäljelle vain vaihtoehto a.

"Niellä loukkaus ja jatkaa matkaa?"

• dizel kirjoitti:

"Vai sanoa loukattuna ja kiukkuisena suorat sanat? "

No, kun ajattelee, että toteutit jo tämän vaihtoehto b:n, jää loogisesti jäljelle vain vaihtoehto a.

"Niellä loukkaus ja jatkaa matkaa?"

:-D

Joo, ihan totta. Puhuminen (joskus pauhaaminenkin) helpottaa kyllä. Ja Ilkikurimus kehoitti pyrkimään rehellisyyteen. Opetellaan sitten :) Miksi minun pitäisikään peitellä ajatuksiani ja tuntemuksiani?

*jatkaa rauhallisempana matkaansa*

• 19+12=31
        elisakettu kirjoitti:

:-D

Joo, ihan totta. Puhuminen (joskus pauhaaminenkin) helpottaa kyllä. Ja Ilkikurimus kehoitti pyrkimään rehellisyyteen. Opetellaan sitten :) Miksi minun pitäisikään peitellä ajatuksiani ja tuntemuksiani?

*jatkaa rauhallisempana matkaansa*

jaan ajatuksesi tässä...
        ja joskus on hyvä katsella niitä vähemmän kauniita kuvia myös itsestään...

Ei siinä kuinkaan käy, vaikka myöntää virheensä, sen että suututtaa, tuntee itsensä loukatuksi yms.

kaikki se, kertoo vain inhimillisyydestä...

"sattuuhan" sitä sanovat ne, joihin ei ole koskaan sattunut...

• 19+12=31 kirjoitti:

jaan ajatuksesi tässä...
        ja joskus on hyvä katsella niitä vähemmän kauniita kuvia myös itsestään...

Ei siinä kuinkaan käy, vaikka myöntää virheensä, sen että suututtaa, tuntee itsensä loukatuksi yms.

kaikki se, kertoo vain inhimillisyydestä...

Niin. Ja on ihmisiä, jotka kykenevät säilyttämään perusluottamuksen vastoinkäymisistä, kolauksista huolimatta. Joihinkin asioihin tai ihmisiin luottamus säilyy; se on ajansaatteessa kuin vanha, tiivis puu, jonka ydin on muodostunut timantinkovaksi. Sellainen side on joskus ystävyydessä.

Parhaat ihmissuhteet syntyvät myös siitä, jos saa, voi ja kykenee näyttämään niiden kauniiden kasvojansa lisäksi rumatkin puolensa. Olla kokonainen, aito ja inhimmillinen ihminen. Sellaisiahan me kaikki olemme, mutta kasvojen paljastaminen sattuu joskus.

" Tuulisessa kaupungissa
        hän värittää kalenteria huomioväreillä
        Silittää kissaa sylissään, pohtien samalla
        kuinka oppia sanoilla puhumaan
        kenenkään estämättä, pysäyttämättä
        saadakseen äänensä kuuluville

Ottamalla lopulta tarvitsemansa
        luopumalla jostain muusta
        tietäen kuitenkin
        että sielu ei muutu
        eikä muutu ihminenkään
        eikä muutu ystävyys ihmisten välilläkään "

- elisakettu -

• 1+5=6
        elisakettu kirjoitti:

Niin. Ja on ihmisiä, jotka kykenevät säilyttämään perusluottamuksen vastoinkäymisistä, kolauksista huolimatta. Joihinkin asioihin tai ihmisiin luottamus säilyy; se on ajansaatteessa kuin vanha, tiivis puu, jonka ydin on muodostunut timantinkovaksi. Sellainen side on joskus ystävyydessä.

Parhaat ihmissuhteet syntyvät myös siitä, jos saa, voi ja kykenee näyttämään niiden kauniiden kasvojansa lisäksi rumatkin puolensa. Olla kokonainen, aito ja inhimmillinen ihminen. Sellaisiahan me kaikki olemme, mutta kasvojen paljastaminen sattuu joskus.

" Tuulisessa kaupungissa
        hän värittää kalenteria huomioväreillä
        Silittää kissaa sylissään, pohtien samalla
        kuinka oppia sanoilla puhumaan
        kenenkään estämättä, pysäyttämättä
        saadakseen äänensä kuuluville

Ottamalla lopulta tarvitsemansa
        luopumalla jostain muusta
        tietäen kuitenkin
        että sielu ei muutu
        eikä muutu ihminenkään
        eikä muutu ystävyys ihmisten välilläkään "

- elisakettu -

Niin joskus ajattelen itseäni ruohonkortena tai puun oksana..

joka elämän tuulissa (vastoinkäymisissä) kyllä taipuu, mutta toivon mukaan ei niiden vuoksi taitu/katkea kokonaan niin kauan kuin elämää on jäljellä...

• lkjhngbo9

Mistäs mahtaa johtua kun lasteni isä tekee minulle tuota?Kertokaa mistä voisi johtua. Minun velvollisuuteni olisi aina ilmoittaa lasten tekemiset mutta kun olen lakannut ilmoittelemasta niin hänpä ottaa 4-5kk välein yhteyttä ja silloinkin lähinnä vittuillulla. Milloin uudet naiset soittavat mutta mies ei itse.

• Kuka nyt eksälleen soittelisi, jos on omakin elämä.

• Ristuksen vattu
        dizel kirjoitti:

Kuka nyt eksälleen soittelisi, jos on omakin elämä.

Jep... eli vittuilee aina kun soittaa. Eikö se nyt ole hyvä ettei ole yhteydessä kuin harvoin?

Ei taida mennä oikein vaikka miten päin tekisi... (olisi kiva jos exät vuodattaisi jossain muualla, parisuhdepalstalla)

• karhumolk

Narsismista kun kirjoitatte en ole täysin selvillä puheistanne. lääkäriltä kannattaisi ehkä kysyä yhtä ja toista, miten narsismi teitä koskee, haittaako se teitä ja tunnetteko syyllisyyttä aiheuttanut tälläistä tilaa vai oletteko vain ns. naapuri kyttäilijöitä, jotka hankkivat psygologian todistuksensa wikipedian sivuilta.
      Kyseessä voi olla ihan minkälainen elämän tilanne tai jonkun muun ongelman kieltäminen itseltään ja sen reaktiona lainaten True frend:
      odotuttaminen, lupausten "unohtaminen", mielensä muuttaminen, epätietoisuudessa pitäminen, tiedon panttaaminen, syyllistäminen, valehtelu, kiristys jne.jne.
      Ihan en taustastasi tiedä, mutta ufolta tuntuu ajatella kun terve narsimi ei nauti toisten piinasta. Eli puhut Persoonallisuushäiriöstä, vähän inhimillisistä teoista, sekä sairauksista mikä ei liity Minun mielestäni narsismiin. On olemassa myös vain kusipäitä. Miks joku suostuu lattia rätiks? Kaverilta, jokainen ymmärtää viereisen kaverin kettuilut mutta jotkut on herkempiä kuin jotkut. Itse lattiaa olen mopannu mutta kyllä se siitä, just dont go with the flow.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      25
      5059
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      64
      4061
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      75
      3625
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2698
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2483
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2358
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      77
      2167
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2127
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      135
      1664
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1525
    Aihe