Miten ystävystytään suomalaisiin?

merita777

Hyvää iltaa kaikille! Ohoh, vasta nyt havahtuin, että eihän minulla ole yhtään suomalaista ystävää vaikka olen asunut Suomessa jo yli 10 v; opiskelin yliopistossakin. Ulkomaalaisia ystäviä kyllä on (olen venäläinen), mutta suomalaisia, sellaisia, joiden seurassa voin olla ihan oma itseni ei vain ole! Aikaisemmin yritin ystävystyä, mutta jokaiseen suhteen tarvitaan molempien tahtoa. Juttelin kyllä ihmisille joista tykkään, mutta ei se mennyt sen pidemmälle, toinen oli vastanut vain kohteliaisuudesta eikä tehnyt omaa askelta minun suuntaan. Minulla on kyllä suomalainen puoliso ja suhde hänen kanssa toimii erinomaisesti. En oikein ymmärrä, miksi en voi saada suomalaisia ystäviä?

53

895

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5+6

Suuri osa suomalaisista on niin ennakkoluuloisia eivätkä vaan pidä muualta tänne muuttaneista, on muuton syy mikä tahansa.

• merita777

Ohoh, onko se totta että kyse on ennakkoluuloista? Asun Lappeenrannassa, ihmiset ovat kyllä aika ystävällisiä, mutta ystävyydeksi ystävällisyys ei vain kehity. Miten voi lähestyä ihmisiä, todennaköisesti yhteystietojen kyseleminen olisi liian tunkeilevaa? (Meidän kulttuurissa se on ihan ok).

• Liinaleenatiina
        merita777 kirjoitti:

Ohoh, onko se totta että kyse on ennakkoluuloista? Asun Lappeenrannassa, ihmiset ovat kyllä aika ystävällisiä, mutta ystävyydeksi ystävällisyys ei vain kehity. Miten voi lähestyä ihmisiä, todennaköisesti yhteystietojen kyseleminen olisi liian tunkeilevaa? (Meidän kulttuurissa se on ihan ok).

Haluaisin ystäväksesi, mutta asun kaukana. Kokeile hakea vaikka harrastusten kautta, esim. kansalais- tai työväenopiston kursseilla.

• Liinaleenatiina kirjoitti:

Haluaisin ystäväksesi, mutta asun kaukana. Kokeile hakea vaikka harrastusten kautta, esim. kansalais- tai työväenopiston kursseilla.

Lämmin viesti =)

• mie

en ole niin ennakkoluuloinen - voisin olla mieluummin jopa ulkomaalaisen ystävä kuin suomalaisen naishlö

• Liittyin jäseneksi. Jospa ainakin täältä löytyy ystäviä =)

• jepskukkuu.

Itse olen muuttamassa Lappeeseen loppukesästä, mikäli opiskelupaikka aukenee. Lähtökohdat pääsykokeeseen ovat hyvät, mutta eihän sitä tiedä, miten lopulta käy :)

Kuulun siihen mutulla sanottuna vähemmistöön miehistä, joiden mielestä miehen ja naisen välinen kaverisuhde on täysin normaalia. Ikää mulla on 26 vuotta. Profiilistasi katsottuna meillä on ainakin lukeminen sama kiinnostuksen kohde.

Ehkä saadaan jonkinlainen tuttava/kaveri/ystävyys tms. -suhde joskus järkättyä :)

• yksinäinen mies

mä voin olla sun ystävä! missä päin asut?

• yksinäinen mies

sori, luin huonosti. asut ihan tois puol suomee mis minä

• ¨Kaikka

Meissä suomalaisissa on jotakin niin metsäläistä. Eihän sitä vieraalle puhuta.
      Äskettäin ihmettelin erästä lastaan ulkoiluttavaa isää. Pikkutyttö jutteli minulle tosi kivasti ja minä vastailin. Kun sanoin muutaman sanan isälle, hän ei vastannut minulle mitään. Mulkoili vaan kulmiensa alta.
      Se, ettet ole saanut suomalaisia ystäviä, ei johdu sinusta,vaan meistä.
      Mutta jos joskus saat suomalaisen ystävän, niin sitten sinulla on kyllä tosiystävä hyvässä ja pahassa.

• Ilta kaikille! =)
      Hassu juttu, olin tänään tulossa Suomeen junalla Pietarista ja viereeni istahti suomalainen tyttö. Oli kyllä ihana rupatella hänen kanssa, hän on tosi rento. Sain paljon hyviä neuvoja kun kerroin tilanteestani suomalaisten ystävien suhteen. Uskalsin jopa kysyä nimensä ja sain luvan lisätä hänet facebookin kaveriksi. Tuskin siitä tietenkin tulee mitään, kun asutaan eri kaupungessa (hän asuu Kouvolassa), mutta silti, hän oli tosi-tosi mukavaa, avoin ja rento. Pystyin kyllä olla ihan oma itseni hänen kanssa. Eli se on mahdollista!)))))))))))))))

• Liinaleenatiina

Kiva kuulla. Niin, kyllä se on mahdollista löytää ystäviä

• Helsinkiläinen

Hei! Minkä ikäinen olet, minä olen 30v. nainen, asun Helsingissä.
      Jos olet suunnilleen saman ikäinen niin kirjoittelellaan ihmeessä=)
      osoite: [email protected]

• tre87_

Moi merita777,

Vaikutat tosi mukavalta ja varmasti oletkin sitä, joten en haluaisi millään tavalla loukata tai lannistaa, mutta kun kerran kysyit niin...

Voin toki puhua vain omasta puolestani, mutta uskon että tämä on melko yleistä, koska tunnen todella monta kaltaistani, joilla on vähintäänkin yhtä jyrkät mielipiteet. En ole rasisti, ja suhtaudun lähestulkoon kaikkiin ulkomaalaisiin todella avoimesti. Enkä ole myöskään maahanmuuttajavastainen.
      Mutta ehkä vähän ikävä sanoa näin suoraan, mutta te Venäläiset olette kyllä selvä poikkeus tässä. Enkä halua tällä loukata, vaan antaa vain yhden näkökulman asiaan. Ja tämä johtuu vain ja ainoastaan maidemme välisestä historiasta. Monet eivät ole vieläkään pystyneet antamaan rys.. venäläisille anteeksi noita viime vuosisataisia tapahtumia, eivätkä varmasti vielä pitään aikaan olekaan. En mahda itselleni mitään, että aina venäläisiin törmätessäni niskavillat nousevat pystyyn. Tiedän, että se ei ole teidän vika millään tavalla, mutta joitain asioita ei vain pysty unohtamaan.

Itse en haluaisi tätä asiaa ilmaista suoraan toiselle venäläiselle, vaan esittää normaalia ja että asia ei häiritsisi (hävettäähän tuo nyt vähän itseäkin), mutta silti tuo käytännössä estää ainakin hyväksi ystäväksi tulemisen omalta osalta. Tuttavuus onnistuneisi. Toivon, että löydät joitain, joita asia ei häiritse, koska ihan kaikki ansaitsevat hyviä ystäviä taustastaan riippumatta. Mutta kun kysyit syitä, niin pelkään että monissa tapauksissa tämä on ollut siellä taustalla.

• tyzty

Täällä olisi ollut kans helsinkiläinen 31v suomalaistyttönen. Harmi että matkat pitkät..
      Minulla on myös muutamia venäläisiä tuttavia ja ovat aivan ihania rikkauksia elämässäni:D Hyvää kevättä!

• Helsinkiläinen, laitoin kyllä viestin ym osoitteeseen!
      Tyzty, voi miten ihana kommentti, kiitos-kiitos! =)

tre87_ Kiitos perusteellisesta vastauksesta! En ole loukkaantunut. Minun on kyllä vaikea ymmärtää kantasi, koska en tunne mitään negatiivista esim. saksalaisia kohtaan. Ihan totta, en voi ymmärtää. Ymmärtäisin paremmin , jos sanoisit ettet tykkää venäläisistä koska joku niistä on esim etuillut sinun edessä tai jotain vastaava. Itseäkin hävetti sellainen aikaisemmin. Mietin hieman ja ymmärsin että elämähän opetti meitä yrittämään, koska muuten ei voitu selvitä, ainakaan aikaisemmin ja osittain myös nykyään. Muistan hyvin 90 lukua kun päivän kohokohta oli öljylitran tai sokerikilon osto. Silloin, jos ei etuillut, perheesi jäi nälkäiseksi. Ja sama tilanne on hieman sälynyt edelleen.Tunnen paljon rehellisia ihmisiä, joilla on huono elämä juuri niiden rehellisyyden takia. Tietenkin on myös rehellisia ihmisiä (tunnen myös sellaisia) joilla on hyvä elämä koska ne ovat töissä joka päivä vähintään 12 h päivässä eikä muuta elämään mahdu.
      Anteeksi epäselvää tekstiä ja virheitä, mutta tässä on vaativa pienokainen vieressä.

• tre87_

Olet aivan oikeassa, että paljon ymmärrettävämpää olisi, jos syynä olisi joku itse koettu epäkohta. Kuten esim. tuo mainitsemasi etuilu. Itse en ole tähän kuitenkaan törmännyt, ja osaahan kaikki olla jonossa epäkohteliaita välillä.

En tietty tiedä minkälaisia tuntemuksia sakasalaiset nykyisin herättää venäläisissä, onhan tuosta kyllä jo aikaa, vaikka tekivätkin melkoisia hirveyksiä. Suomalaisethan eivät niistä joutuneet niin kärsimään, joten sellaista omakohtaista kaunaa meillä ei ymmärrettävästikään silloin ole.

Mutta saattaahan tuossa olla hieman eri asiasta kysekin. En nyt ala natseja mitenkään puolustelemaan, mutta ne eivät sentään väittäneet Neuvostoliiton aloittaneen sotaa, kun halusivat itse lähteä pistämään toista maata tasaseks. Saksalaiset saivat myös ansionsa mukaan sodan jälkeen, kun Suomi taas oli käytännössä häviäjä (vaikka jossan mielessä sen voi tulkita voitoksikin). Sotakorvauksvaatimukset olivat törkeät. Isot maa-alueet riistettiin meiltä. Ja neuvostoliitto sorti muutenkin useat vuosikymmenet itse sodan jälkeenkin ja piti suvereenia valtiota nukkenaan. Eikä mieltä hirveästi lämmitä sekään, että olen menettänyt isovanhempiani kyseisissä sodissa.

Ehkä yritän sanoa, että saksa toki teki sanomattomia julmuuksia sodan aikana, mutta ne päättyivät siihen ja he joutuivat maksamaan. Suomi on saanut sodan jälkeenkin maksaa, mutta minkä takia?

Noh.. tämähän ei kuulu nyt kyllä mitenkään tälle palstalle, että ehkä en paasaa sen enmpää. Tiedän, että on vähän typerää pitää tuollaisia asioita nykyään toisia vastaan, kun tiedän, että nuo sodat tai neuvostoliiton politiikka ei riippunut mitenkään teistä, ja harva venäläisistä sitä tuskin hyväksyisikään nykyään, mutta silti tuollaisia asioita on joidenkin todella vaikea unohtaa ja katsoa sormiensa läpi.

• fklsdjfklsjdflkasjdf

Taitaa toi 87 viitata sun ikään, ei syntymävuoteen? Puhutaan meinaan aika marginaaliporukasta, jolla on jotain toisen maailmansodan aikaisista tapahtumista kumpuavaa "ry.ssävihaa".

Ei juma, aika hel.vetin dorka saa ihminen olla, jos lähtee yli 20 vuotta sitten toimineiden neuvostopoliitikkojen päätöksien perusteella tuomitsemaan jonkin kansakunnan yksilöä.

• kldfjsölkdfjklasdgf
        fklsdjfklsjdflkasjdf kirjoitti:

Taitaa toi 87 viitata sun ikään, ei syntymävuoteen? Puhutaan meinaan aika marginaaliporukasta, jolla on jotain toisen maailmansodan aikaisista tapahtumista kumpuavaa "ry.ssävihaa".

Ei juma, aika hel.vetin dorka saa ihminen olla, jos lähtee yli 20 vuotta sitten toimineiden neuvostopoliitikkojen päätöksien perusteella tuomitsemaan jonkin kansakunnan yksilöä.

Oho, alkoi ärsyttää puolivälissä tekstiä sen verran paljon, etten jaksanut lukea loppuun. Lukihan siellä, että tuollainen on vähän typerää, joskin oikeasti se on ihan vi.tun typerää :)

No summa summarum, ei tuollaista oikeaa ry.ssävihaa ole oikeasti miltei kellään.

• tre87_
        fklsdjfklsjdflkasjdf kirjoitti:

Ei. Kyllä se ihan syntymävuoteen viittaa.

Joo. Ehkä tuo ei kovin rationaalista olekaan, mutta tuossa olet kyllä erittäin väärässä, että ns. "ry.ssäviha" olisi marginaalista. Valitettavasti.

Todella monet kantavat edelleen suurta kaunaa NL:n tekosista, eikä niitä tietenkään kuulu unohtaakaan!

Siinä olen kumminkin ihan samaa mieltä, että tuollaisten asioiden perusteella ei saisi lähteä tuomitsemaan nykyään ketään, mutta jos potee kaunaa jotain valtiota, tai valtion edeltäjää kohtaan, niin on se joksenkin ymmärretävää, että se heijastuu siitä myös sen maan nykyisiin kansalaisiin, vaikka ei ehkä pitäisi.

Toki tästäkin maasta on aina löytynyt niitä, jotka ovat aina olleet polvillaan itään päin ja palvoneet näitä. Näitä en ole ikinä ymmärtänyt.

Mutta löytyy onneksi myös monia keskitienkulkijoita, joita tuollaiset asiat eivät häiritse enää, mikä on hyvä.

Kaikki eivät vaan ole pystynyeet antamaan anteeksi, eivätkä välttämättä koskaan pystykään.

• tre87_
      Kiitos kuitenkin rehellista mielipiteestäsi. Minusta suomalaisten ihmisten häätö omista kodeista on VÄÄRIN ja jopa kyynnelehtin kun katsoin vastaavia elokuvia. Ymmärrätkkö ettei tavallinen ihminen voinut vaikuttaa asiaan eikä ole hyötynyt siitä?

Neuvostoliista eniten kärsivät juuri tavalliset neuvostoliiton kansalaiset.

• korjaukset (piti lähteä töihin, mutta halusin vastata):
        häätö oli VÄÄRIN
        ymmärrätkö
        Neuvostoliitosta

• tre87_
        merita777 kirjoitti:

korjaukset (piti lähteä töihin, mutta halusin vastata):
        häätö oli VÄÄRIN
        ymmärrätkö
        Neuvostoliitosta

merita777:
        Kiitos vastauksesta.
        Ymmärrän ja tiedänkin tämän, ja siksi en pidäkään kovinkaan fiksuna tätä koko hommaa, mutta järjellä ei valitettavasti pysty kaikkia asioita selittämään. En tykkää, että tunnen näin. Mutta jos inhoaa jotain valtiota, niin väkisinkin se jollain tasolla heijastuu myös kansalaisiin, vaikka ei pitäisi. Tai ainakin joillain on näin.

Ajattelin kumminkin ilmaista mielipiteeni, koska luulen että tämä on kumminkin kohtuu yleistä ja ajattelin, että halusit tietää mahdollisia syitä tuolle. Ilmaisihan jossain 2004 vuoden gallupissa 62% suomalaisista olevansa venäjävastaisia. (tuskin läheskään kaikki niistä näin paljon, mutta kumminkin...)

• tre87_ kirjoitti:

merita777:
        Kiitos vastauksesta.
        Ymmärrän ja tiedänkin tämän, ja siksi en pidäkään kovinkaan fiksuna tätä koko hommaa, mutta järjellä ei valitettavasti pysty kaikkia asioita selittämään. En tykkää, että tunnen näin. Mutta jos inhoaa jotain valtiota, niin väkisinkin se jollain tasolla heijastuu myös kansalaisiin, vaikka ei pitäisi. Tai ainakin joillain on näin.

Ajattelin kumminkin ilmaista mielipiteeni, koska luulen että tämä on kumminkin kohtuu yleistä ja ajattelin, että halusit tietää mahdollisia syitä tuolle. Ilmaisihan jossain 2004 vuoden gallupissa 62% suomalaisista olevansa venäjävastaisia. (tuskin läheskään kaikki niistä näin paljon, mutta kumminkin...)

Ymmärrän, eihän omia tuntemuksia voi ohjata! Mutta kyllä niihin jotenkin voi vaikuttaa, jos itse haluaa. Se kyllä vaatii työtä ja aikaa.

• herra kystiitti

Tuohon aiempaan tekstiisi jossa sanoit ettet voi tätä vihamielisyyttä ymmärtää viitaten: Tällaista kaunaa tuskin voi suuren ja voimakkaan kansan/valtion edustaja koskaan tunteakaan. Pääsääntöisesti tuntemukset liittyvät kollektiiviseen nöyryyttämiseen ja alistamiseen jota Venäjä edelleen harjoittaa itseään pienimpiä kohtaan. Pelkkää sotaa en tässä syyttäisi, vaiva kumpuaa jo paljon kauempaa. Tämä tietysti heijastuu venäläisiin vaikka ei edes ole heidän syytään mikä on sikäli ikävää että tuntemani venäläiset ovat hyvin lämpimiä ja mukavia ihmisiä. Toisaalta on melko inhimillistä yhdistää valtiovalta kansaan vaikka se ei reilua olisikaan.

• Maaseudulla kivaa!

Moi, Merita!

Kirjoitat suomea paremmin kuin 95% suomalaisista. Taidan myös puhua sitä täydellisesti. Tuskin kukaan edes huomaa, että et ole syntyperäinen suomalainen.

Suomalaiset ovat niin epäsosiaalisia, että kaupungissa asuminen on meille "liikaa". Siksi kaupungissa asuvat suomalaiset ovat kurkkuaan myöten täynnä muita ihmisiä.

Maaseudulla saa ystäviä selvästi helpommin.

• Kiitti! =)
        Suomi on aika looginen ja selkeä kieli, tykkään siitä paljon enemmän kuin englannista.

• sitä tämä on

Kirjoitit, kuinka ihmiset voivat olla ystävällisiäkin, mutta ystävyydeksi ystävällisyys ei vain kehity.

Itse olen syntyperäinen suomalainen, ja olen silti havainnut saman asian. On vaikeaa päästä kenenkään kanssa läheiseksi ystäväksi, ja tutustuminen yleensä jää sille tasolle, että jutellaan jos sattumalta tavataan. Ehkä kyse on siis enemmänkin suomalaisesta kulttuurista, kuin asennoitumisesta ulkomaalaistaustaiseen henkilöön.

• Niin, juuri sitä tarkoitinkin!

Ajattelen kokeilla rempseämpää otetta, kyselen ihmisiltä itse yhteystietoja, ehdotan tapamiisia jne. Näin ainakin minun junatuttuni suositteli. Kyllä sitä aika nopeasti huomaa, jos toista ei kiinnosta! Ei sitten muuta kun yrittämään muita =)

• gghh
        merita777 kirjoitti:

Niin, juuri sitä tarkoitinkin!

Ajattelen kokeilla rempseämpää otetta, kyselen ihmisiltä itse yhteystietoja, ehdotan tapamiisia jne. Näin ainakin minun junatuttuni suositteli. Kyllä sitä aika nopeasti huomaa, jos toista ei kiinnosta! Ei sitten muuta kun yrittämään muita =)

minä olen myös yksin liikkuva naishlö - voin ystävä ollla juttukaveri harrastaa [email protected]

• n-77-
        merita777 kirjoitti:

Niin, juuri sitä tarkoitinkin!

Näin kannattaa tehdä, että kyselee itse yhteystietoja tai ehdottaa että nähtäisiinkö toistekin. Me suomalaiset saatamme olla sen verran ujoja ettemme uskalla itse ensin ehdottaa. Ainakin minä. Vaikka tapaisinkin mukavan ihmisen, jonka kanssa tulee juttuun, niin en viitsi ekana ehdottaa uudelleen näkemistä. Kai sitä jotenkin ajattelee tungettelevansa. Tai "etenevänsä liian nopeasti". Mutta eipä sitä samaa ihmistä sitten tietenkään toiste näe! Olen yrittänyt päästä tuosta tavasta eroon, mutta ei se ihan hetkessä käy.

Kuitenkin meitä kaveria kaipaavia tuntuu olevan aika monta! Olen samaa mieltä tuon "sitä tämä on" kanssa, että kyse on enemmänki suomalaisesta kulttuurista. Olin opiskelijavaihdossa ulkomailla niin kyllähän siellä oli helpompi tutustua ihmisiin. Eräät paikalliset kuulivat kotibileittemme mekastusta niin hepä tulivat ovelle ja liittyivät mukaan. Toinen heistä jäi sitten mulle kaveriksi. Ja tätä ei kuvittelisi tapahtuvan Suomessa.

Kuulostat Merita kivalta ja fiksulta ihmiseltä. Kunhan vain törmäät ennakkoluulottomiin suomalaisiin, niin löydät kyllä kaverin:) Harmi että asun toisella puolella Suomea...

• Juuri puhuttiin venäläisen ystäväni kanssa, joka asuu Suomessa jo yli 25v. Hänelläkään ole yhtään suomalaista ystävää, siis, sellaista jonka kanssa voi olla ihan oma itsensä ilman jonkunlaista suojaa/tiettyä jäykkyyttä.

Hän sanoo ettei kannata olla liian avoin suomalaisten kanssa, koska juuri avoimuus karkoittaa. Se kyllä voi olla syy, jonka takia minun ystävyysyritykset suomalaisten kanssa epäonnistuivat.

Hassua, miten sitten pääsee ystävätasolle? Ohoh, ehkä kannattaa vain antaa olla =)

• Liinaleenatiina

Kyllä niitä ystäviä voi kuitenkin löytyä. Älä menetä toivoasi. Moni voi ensin pitää etäisyyttä, ja ehkä sitten vähän ajan päästä ystävystyy paremmin.

Ja on niitä, joilla on ollut vaikeaa lapsuudessa, ja heidän on siitä syystä vaikea luottaa ihmisiin.

• Liinaleenatiina
        Liinaleenatiina kirjoitti:

Kyllä niitä ystäviä voi kuitenkin löytyä. Älä menetä toivoasi. Moni voi ensin pitää etäisyyttä, ja ehkä sitten vähän ajan päästä ystävystyy paremmin.

Ja on niitä, joilla on ollut vaikeaa lapsuudessa, ja heidän on siitä syystä vaikea luottaa ihmisiin.

http://keskustelu.suomi24.fi/search/s24search/ystävä lappeenrannasta tid:4884?term_keywords=ystävä lappeenrannasta

Hei jälleen. Löysin ilmoituksia, joissa etsitään ystäviä Lappeenrannasta ja lähiseudulta.

• Liinaleenatiina kirjoitti:

Hyvä näin. Voihan sitä kokeilla =)
        Kyllä, lapsuus vaikuttaa koko elämään. Minullakin oli vaikea lapsuus. Harvoilla ei ollut.

• Liinaleenatiina
        merita777 kirjoitti:

Ooo, kiitos =)

Ole hyvä vain. =)

• Liinaleenatiina
        merita777 kirjoitti:

Hyvä näin. Voihan sitä kokeilla =)
        Kyllä, lapsuus vaikuttaa koko elämään. Minullakin oli vaikea lapsuus. Harvoilla ei ollut.

Minulla myös oli vaikea lapsuus, mutta nykyään on paremmin.
        Toivon että löydät ystäviä. Itse asun Etelä-Pohjanmaalla, Länsi-suomessa.

• dsfgfdfgdfsdf dsfdsf
        Liinaleenatiina kirjoitti:

Minulla myös oli vaikea lapsuus, mutta nykyään on paremmin.
        Toivon että löydät ystäviä. Itse asun Etelä-Pohjanmaalla, Länsi-suomessa.

Lähe muualle Pohjanmaalta, siellä on ihan oma kulttuurinsa, mitä sosiaaliseen kanssakäymiseen tulee

• jshsjksakasklj

No suomalaisiin on erittäin vaikea tutustua, suomalaisenkin! Siksihän täällä on niin paljon yksinäisiä ihmisiä! Olen itse suomalainen ja painin samojen ongelmien kanssa, suomalaisista on erittäin vaikea saada ystäviä!

Monet suomalaiset tuntuvat olevan umpimielisiä, epäluuloisia, varautuneita, kriittisiä ja vihamielisiä muita ihmisiä kohtaan. Helposti ei päästetä toista lähelle eikä avauduta. Monilla on huonot sosiaaliset taidot, on ujoutta ja ihmispelkoa eikä osata jutella niitänäitä.

Usein ollaan varautuneita uusia ihmisiä kohtaan ja ikäänkuin epäillään aina pahinta toisen motiiveista. Varmaan se on ihan viisastakin, suomessa kun on hyvin paljon työpaikka- ja koulukiusaamista ym. terrorisoivia naapureita. Itsellenikin on tullut vastaan kieroja selkäänpuukottajia, ilman syytä ilkeileviä ilkeitä ihmisiä ja hyväksikäyttäjiä ym. juoruilijoita, jotka esittävät ystävää, vaikka eivät ole.

Mutta kyllä niitä hyviäkin ihmisiä löytyy ja tutustumisessa suosittelen juuri tuota oma-aloitteisuutta. Pyydä pian puhelinnumero ja ala itse soittelemaan, tekstailemaan ja ehdottelemaan yhteistä tekemistä. Älä kuitenkaan liian usein ota yhteyttä, ettei toinen säikähdä ja koe sinua tungettelevana ja liian tuppautuvana, ehkä epätoivoisenakin.

Monet ovat otettuja kun heistä ollaan kiinnostuneita, mutta ehkä se, etteivät he itse ole aktiivisia tutustumisen suhteen johtuu tyypillisestä suomalaisesta huonosta itsetunnosta: ei uskota, että toinen voisi olla kiinnostunut juuri minusta ja haluaisi olla tekemisissä kanssani, eikä siksi haluta myöskään toista vaivata ja häiritä. Kyllä, tällaista asennoitumista monella suomalaisella on!

Helpointa tutustuminen on itselleni ollut kristillisissä seurakunnissa. Siellä samat ihmiset kokoontuvat säännöllisesti yhteen ja tutustuminen on luontevaa. Seurakunnan erilaisissa palvelutehtävissä yhdessä puuhastelun lomassa tutustuminen on luontevaa. Samalla tavalla myös erilaiset yhdistykset voivat olla hyvä tapa tutustua muihin.

• Moi, vaikea nimimerkki =)

Kiitos perusteellisesta vastauksesta ja vinkistä =)

• Suomalainenvenäläine

mulla taas on vaikeuksia ystävystyä venäläisten kanssa vaikka olen itse venäläinen. :)
      johtuu kai siitä että aloin oppimaan suomenkieltä paremmin kuin sen aikaiset venäläiset ystäväni ja venäjä jäi kakkos kieleksi ja aloin ystävystyä suomalaisen kanssa. ja vaikka tykkään kovasti venäläisistä, niiden seurassa saa nauraa paljon, silti hävettää aina ku en ymmärrä kaikkea mitä puhutaan, enkä jaksa koko ajan sanoo "en tajuu voitko selittää toisel taval", nyökkäilen vain vaikken tajuu. :)

• Ei sinun kannata hävetä! Venäjä on vain niin paljon vaikeampi kieli kuin suomi! Itse olen välillä laiska ja selitän venäläisille ystäville (!) jotain suomeksi kun se on joskus paljon helpompaa ja nopempaa =) Kannattaa kyllä sanoa "en tajuu voitko selittää toisel taval". Ei se yhtään ärsytä vaan päinvastoin! =)

• Entinen opiskelija

Harmi etten enää opiskele Lappeenrannassa, muuten olisi kiva tutustua. :) Itse kyllä ulkopaikkakuntalaisena siellä opiskellessani koin kaupungin jotenkin sulkeutuneeksi. Esim. naapurit ei jutelleet ja tervehtineet samaan tapaan kuin kaikkialla muualla missä olen asunut. Ehkä oli vain huonoa tuuria, en tiedä. Tsemppiä ystävien hakuun. Vaikutat tosi kivalta tyypiltä, että tuskin on sinusta kiinni ettei ole helppoa ystävystyä!

• Kiitti! =)
        Milloin ja mitä opiskelit LPR:ssa?

• Entinen opiskelija
        merita777 kirjoitti:

Kiitti! =)
        Milloin ja mitä opiskelit LPR:ssa?

Kauppatieteitä yliopistolla, mutta valmistuin jo 2000-luvun puolivälissä. Opiskelu oli kyllä kivaa aikaa! :)

• juro suomalainen

Onko esteenä sitten jokin kultuurillinen juttu. Oli jo nuorena töissä Karjalassa Kostamus-rakennusaikaan. Silloin minulla oli paljon ystäviä venäläisten parissa (vaikka säännöt olivat kovat). Nyt olen jo iäkäs ja puhun venäjää melko hyvin ja minulla on ihania venäläisiä ystäviä.

• veera-maria

merita
      Ei tarvitse kun katsoa kuvaasi niin ymmärtää miksi et saa nais ystävää, sinä olet vaarallisen kaunis nainen ja ilmeisesti nämä ikäisesi naiset vieroksuvat ja pelkäävät että mullistat heidän oman suhteena.
      Puhutko hyvin suomea ?
      Itse asun vieraalla maalla ja minulla on ystäviä, mutta yksi työkaverini ei saa niitä mitenkään, kun kysyn asiaa niin täkäläiset sanovat että eivät jaksa kuunnella hänen huonoa kieltään. Toivon sydämmestäni että saat ystäviä ja monta ikäistäsi naista joilla olisi varmasti paljon opittavaa sinun tavastasi olla avoin ja reilu.

• Ojjj, vasta nyt huomasin viestisi, en kyllä ajattelut asiaa sellaiselta näkökulmalta, en pidä itseäni mitenkään kovin kauniina, vaan ihan sievänä, ok näköisenä. Puhun kyllä sujuvaa suomea. Itse asiassa, minulla on jo yksi suomalainen kaveri, käydään yhdessä uimahallissa sunnuntaisin =). Hän on minun hierojani ja työkaverini vaimo, ehdotin vain uimahallireissua ja se kävi hänelle =). On myös mahdollista tutustua paremmin poikani ystävien vanhempiin, aika monet ovat hyvin ystävällisiä ja yhteystiedotkin ovat tallessa. Eli projektini "lisää suomalaisia ystäviä" on etenemässä =)

• Hei. Löysin tämän keskustelun juuri. Kiva merita, jos olet "löytänyt" jo potentiaalisia ystäviä. Itse olen kohta kolmekymppinen, syntyperäinen suomalainen ja haluaisin puolestani tutustua Suomessa (lähinnä Turussa) asuviin ulkomaalaisiin. Olen opiskellut pari vuotta venäjää, mutta sekin vähän kielitaito on aika rapistunut, kun ei ole kieltä taitavia tuttuja.

Yritin etsiä ja en tosiaan löytänyt kunnollista foorumia ystäväilmoituksille. Onkohan asia niin, etteivät maahanmuuttajat uskalla rasismin pelossa kirjoitella? En itse ole sellaista tyyppiä, joka osaisi tuosta noin vain mennä juttelemaan esim. kaupassa tuntemattomille ihmisille. :)

Minulle saa laittaa koska tahansa viestiä, jos tätä joku turkulainenkin lukee joskus.

• Moikka!

Kokeille vaikka www.vk.com ja paikkakuntana Turku!

Se on FB kaltainen paikka! =)

• Okei, pitää kokeilla! :)

• Deja.

Suomalaiset kun eivät oikein tykkää Venäläisistä. Puoliso nyt on varmaan helppo löytää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      21
      5003
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      63
      4016
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      72
      3584
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      73
      2678
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      147
      2453
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      60
      2338
    7. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      63
      2113
    8. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      27
      2087
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      130
      1594
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1505
    Aihe