Hei!
Oisko teillä erilaisia opiskeluvinkkejä pääsykoepänttäykselle? Olen yrittänyt mahdollisimman monipuolisia menetelmiä käyttää (ajatuskarttoja, muistiinpanoja, alleviivauksia, powerpointtia, kortistokortteja..) Mitenkäs te muut pääsykokeisiin valmistujat olette opiskelleet? Oisko hyväksihavaittuja menetelmiä, siis muita kuin yllä mainitut? Aiotteko osallistua valmennuskursseille? Itse meinasin koettaa psykaa helsinkiin, saa nähdä osoittautuuko tehtävä liian haasteelliseksi..
opiskeluvinkkejä pääsykokeisiin
7
451
Vastaukset
- gahgah
Jokainen oppii eri tavalla. On siis valittava ne keinot, jotka koet itse mielekkääksi. Yleensä sanotaan, että käyttäessä monia eri keinoja, oppii parhaiten.
Itse uskon, että parhain on opettamistekniikka. (siis itselleni)( Teen sitä lapsilleni, koska muita ei ole.)
Voit siis hyväksi käyttää sun powerpoint matskua ja opeta vaikka mielikuvitus henkilölle.:)
Mikään ei ole liian haasteellista. Kaikki kokeet on keksinyt ihminen eli niihin jokainen ihminen myös kykenee. Jos et tänä vuonna, sitten seuraavalla. Pääsykokeeseen tarvitaan ahkeraa opiskelua. Sinne ei riitä, että lukee kuin lukion kokeeseen.
Tsemppiä opiskeluun! Älä lannistu, jos joudut uudestaankin hakemaan. - keijjjo
Ei tosta mitään tule. Mene valmennuskurssille
- EG-luokitus
Mä haen sosiologiaan jo toista kertaa ja noita samoja keinoja olen pitkälti käyttänyt joita luettelit. Oon kans huomannu sellasen mistä on hyötyä muistamiselle, että teen välillä pitkiä kävelylenkkejä, joiden aikana kertaan mielessäni oppimaani ja välillä myös tällä tavalla olen tajunnut jonkin hämäräksi jääneen kohdan merkityksen. Tavallaan järjestelen asioita mielessäni. Ja samalla tulee liikuntaakin :)
- Såp
Mielestäni hyvät muistiinpanot helpottavat oppimista huomattavasti. Yliopiston ovet aukesivat minulle viime syksynä. Ensin luin pääsykoekirjat kerran tai pari läpi enkä siinä vaiheessa edes yrittänyt opetella asioista, vaan tarkoitus oli saada kirjoista jonkinlainen kokonaiskuva. Tämän jälkeen istuin koneen ääreen ja tein kummastakin kirjasta muistiinpanot, siis sivu sivulta aivan kaikesta. Aikaahan se vei varmaan jotain pari viikkoa, mutta kyllä kannatti. Sain jäsenneltyä kirjojen sisältöä haluamallani tavalla ja kirjoittessa oppii jo huomaamattaan. :) SItten vain aloin jankkaamaan mustiinpanojani kerta toisensa jälkeen, alleviivailin jne. Nippelitietoja joutuu opettelemaan hauki-on-kala menetelmällä ulkoa, mutta kannattaa panostaa asioden todelliseen ymmärtämiseen, silloin ne jäävät hyvin mieleen. Ennen pääsykokeita kannttaa myös tehdä harjoitusesseitä (mikäli siis on hakemassa alalle, jossa on esseekysymykset). Tämän opiskelutekniikan lopputulos oli: pääsin alalleni pääsykokeiden parhaimmalla pistemäärällä. :)
- rambolini
Kiitos kovasti kannustuksesta ja vinkeistä! :) Itsekkin käytän paljolti tota muistiinpanotekniikkaa. Teen ne yleensä käsin jonhonkin kivaan vihkoon. Tuntuu että että hyvät opiskelutarvikkeetkin jotenkin motivoivat avaamaan kirjan ja lukemaan. :D Tykkään tehdä muistiinpanoja eri väreillä ja se helpottaa myös asioiden jäsentämistä ja luokittelua. Oon nyt tähän pääsykoelukemiseen käyttänyt enemmän lukutekniikoita kuin ikinä mihinkään. Tavoite on että en joutuisi useampaa kertaa hakemaan:)
- ajattelu_kunniaan
Itse käytin lukiessani pääsykokeisiin hyvin simppeliä tekniikkaa, suosittelen:
1. Lue kirja ajatuksen kanssa.
2. Alleviivaa jokaisesta kappaleesta sen pääasia.
3. Jos on epäselvää, etsi lisätietoa.
(4. Harjoittele mahdollisia laskuja yms)
Minkään muistiinpanojen kirjoittamisen (siis joka sivusta? ihan oikeastiko) tai muiden temppujen kanssa en lähtenyt pelleilemään. Kaikilla on tosin toki se oma tapansa oppia, mutta joskus homma menee mielestäni jo yli jos rupeaa joka sivusta tekemään muistiinpanoja ja mind-mapia ja kirjoittamaan harjoitusesseitä. Peruslukemisella ja asioiden sisäistämisellä pääsee jo hyvin pitkälle.
Hain itse kahteen eri yliopistoon ja yhteen ammattikorkeaan (varmuuden vuoksi lähinnä) ja luin kaksiin hyvin eri alojen pääsykokeisiin yhtä aikaa (toiseen kaksi pääsykoekirjaa) kuvailemallani tekniikalla, vähän kerrallaan melkein joka päivä. Pääsin kirkkaasti jokaiseen hakemaani paikkaan ensimmäisellä yrittämällä. Oli valinnanvaraa :) - 4+16
Yliopistoihinkin on mahdollista päästä ilman minkäänlaisia alleviivauksia tai muistiinpanoja. Pääsin itse sisään keskittämällä ajan puhtaaseen lukemiseen. Jossain vaiheessa kokeilin muistiinpanojen tekemistä, mutta se osoittautui liian hitaaksi ja työlääksi menetelmäksi. Alleviivaukset on kyllä sinällään helppo tapa korostaa tärkeitä kohtia, että kallistuisin eniten sen puoleen, jos jotain menetelmää haluaa käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama215003Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634026Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve733593Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732678Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472453Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602338Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl632123Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272087- 1301604
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505