Paras uutinen pitkään aikaan työmarkkinajärjestöjen puolelta. Ansiosidonnaisen työttömyysturvan kesto voisi vaihdella työnhakijan aktiivisuuden mukaan, ainakin erottuisi jyvät akanoista. Kyllä tämä pistää luuserit töihin. Näin se vaan menee, tulee vielä sekin aika ettei makaamisesta makseta pennin hyrrää. Tätä työttömät ovat juuri itselleen haluneet pitkällä tähtäimellä.
"Pöydällä on sellainen vaihtoehto, että sellaiset henkilöt, jotka ottavat aktiivisesti työttömyysturvan tukitoimia ja työllistämistoimia itselleen, saisivat paremman tilanteen, mutta ne jotka eivät ole näihin aktiivitoimiin lähdössä, niin heidän turvansa lyheninsi"
Toivotan onnea ja menestystä tälle hankkeelle vilpittömästi.
Jos ei työ maistu niin ei myöskään veronmaksajien eli yteiskunnan rahojakaan tarvitse, jos itse ei ole kiinnostunut työllään sitä ansaitsemaan.
ANSIOSIDONNAINEN AKTIIVISUUN MUKAAN
36
380
Vastaukset
- 30
No tästä asiasta on jo muutama ketju.
Kysyn kuitenkin aloittajalta, että "tekisitkö / teetkö mielelläsi ilmaiseksi töitä?"- lollotytytyty
Nyt se on tutkittu: yritystuista 70 prosenttia on turhaa
Ensi viikolla kansantaloustieteen tohtoriksi Jyväskylässä väittelevä Anu Tokila osoittaa väitöskirjassaan, että valtaosa yritystuista on turhaa.
Yritysten menestystä ja yrittäjien tuloja yritystuilla voi parantaa, mutta tutkimuksen mukaan yli kaksi kolmannesta tuetuista hankkeista on sellaisia, että ne olisivat toteutuneet ilman julkista tukeakin.
Vuosina 2000-2004 investointi- ja kehittämishankkeille myönnetystä tukimäärästä tämä turhan tuen osuus oli jopa yli 70 prosenttia.
Tulos kertoo Tokilan mukaan tukijärjestelmän tehottomuudesta. Turhan tuen riski on suurempi pitkään toimineilla ja isommilla yrityksillä.
”Turhan yritystuen myöntämistä voitaisiin vähentää aluekohtaisilla ohjeistuksilla kansallisten myöntöohjeiden sijaan. Tämä tukee EU:n alueellista agendaa 2020, jonka korostaa politiikkatoimien paikkakohtaista räätälöintiä. Myös tuettavien yritysten tarkemmalla valikoimisella voitaisiin pienentää turhan yritystuen määrää. Tällöin esiin nousevat suuremman riskin hankkeet, joita ei voida toteuttaa ilman julkista tukea, Tokila suosittelee.
Tähän kun lisätään vielä maataloustukien tehottomuus, päästäänkin jo sellaiseen rahamäärään, jolla voisi maksaa velat pois ja palata jälleen hyvinvointimaaksi.
Kriittiseen tarkasteluun tulisi ottaa ainakin maatalous- ja yritystuet, sekä erilaiset avustukset ja verovähennykset koskien milloin mitäkin toimintaa.
Jotain tilanteesta kertoo se, että elinkeinoelämä itsekin vaatii valtion maksamien kahden miljardin euron yritystukien leikkaamista ja järkeistämistä. Yli sata tahoa myöntää yli tuhatta eri yritystukea, joiden parissa työskentelee jopa 5000 byrokraattia. Miten leikkauspyyntöön vastasi valtio? Ministeri Pekkarinen teetti selvityksen, jonka mukaan tukia ei oikeasti tarvitse leikata.
Väitös: Yritystukia valuu hukkaan
kelle yritykselle ei "ilmainen raha" kelpaisi, jos sitä kerran on tarjolla?
“Yritystuet ovat veronmaksajien rahojen tuhlaamista ja ne synnyttävät uusien työpaikkojen sijaan ainoastaan lisää byrokratiaa ja hyväveliverkostoja. Ihmisten tulisi voida itse jakaa yritystukea ostamalla niiden yritysten tuotteita ja palveluita mitä itse haluavat, sen sijaan, että virkamies tekee tämän päätöksen heidän puolestaan.”
http://liberaalit.fi/2011/02/14/liberaaleille-uusi-puheenjohtaja/
http://www.talouselama.fi/uutiset/nyt se on tutkittu yritystuista 70 prosenttia on turhaa/a669458
http://www.tietokone.fi/uutiset/2007/yritystukien_tuettava_myos_tyollisyytta
- terve persoona
Olisit sinäkin voinut omalta osaltasi osoittaa aktiivisuutta ja lärätä ketjua muutaman rivin alaspäin, niin ei olisi taas tarvinnut aloittaa samasta asiasta uutta ketjua.
Tosin, kyllähän minä ymmärrän, että narsisti tarvitsee aina oman ketjun oman oikean mielipiteensä esilletuomiseen, vaikka samasta asiasta olisi kuinka monta ketjua jo olemassa, jossa narsistikin voisi sanottavansa sanoa.- 500000 KK tulot
PÄÄTT'ÄJÄ'T OIKEALLA ASIALLA! Mahdollisimman nopesti uusi työmarkkijärjestön ehdotus täytäntöön.
Mitä kauemmin työttömät haluavat maata soffan pohjalla, ei kartu työhistoriaa jne. niin minkä takia luulevat pääsevänsä huippupalkkoihin. Ei mitenkään reallista ajattelu maailmaa. Missään tapauksessa aloittelijan palkka, niin monet ansiotyössäkin olevat ovat aikanaan saaneet ja heille vain kertynyt ikälisää. Mitä nämä tohvelisankarit kuvittelevat heti saavansa. - Niinpä niin....
500000 KK tulot kirjoitti:
PÄÄTT'ÄJÄ'T OIKEALLA ASIALLA! Mahdollisimman nopesti uusi työmarkkijärjestön ehdotus täytäntöön.
Mitä kauemmin työttömät haluavat maata soffan pohjalla, ei kartu työhistoriaa jne. niin minkä takia luulevat pääsevänsä huippupalkkoihin. Ei mitenkään reallista ajattelu maailmaa. Missään tapauksessa aloittelijan palkka, niin monet ansiotyössäkin olevat ovat aikanaan saaneet ja heille vain kertynyt ikälisää. Mitä nämä tohvelisankarit kuvittelevat heti saavansa.Jotta asia menee perille:
TYÖTTÖMILLE, JOTKA EIVÄT OLE MONIIN VUOSIIN HALUNEET TEHDÄ TÖITÄ, ALKAKAAN POHJAPALKASTA. NIIN ON MONET MUUTKIN AIKOINAAN JOUTUNEET ALOITTELEMAAN TÖITÄ VASTAANOTTAESSA.
EI SAMAA PALKKAA KOSKAAN MITÄ ANSIOTYÖSSÄ OLEVAT SAAVAT IKÄLISINÄÄ JA MUINA ETUINA, SE ON TIENATTU ETUUS JÄRKEVÄLLÄ TAVALLA OLEMALLA TÖISSÄ. - päänpä pään..
Niinpä niin.... kirjoitti:
Jotta asia menee perille:
TYÖTTÖMILLE, JOTKA EIVÄT OLE MONIIN VUOSIIN HALUNEET TEHDÄ TÖITÄ, ALKAKAAN POHJAPALKASTA. NIIN ON MONET MUUTKIN AIKOINAAN JOUTUNEET ALOITTELEMAAN TÖITÄ VASTAANOTTAESSA.
EI SAMAA PALKKAA KOSKAAN MITÄ ANSIOTYÖSSÄ OLEVAT SAAVAT IKÄLISINÄÄ JA MUINA ETUINA, SE ON TIENATTU ETUUS JÄRKEVÄLLÄ TAVALLA OLEMALLA TÖISSÄ.Tais käpy palaa narsistilta.
Jos olisit lukutaitoinen, niin ymmärtäisit, että uutisoinnissa, johon viittasit, on kyse ansiosidonnaisen työttömyysturvan "kannustavuuden" lisäämisestä, ei työttömyysturvan peruspäivärahasta. Kun käpy vähän jäähtyy, niin kerro ihmeessä kuinka ansiosidonnaista saa, jos ei ole "moniin vuosiin haluneet tehdä töitä".
Kerro ihmeessä myös miten kaltaisesi kirjoitustaidoton älykääpiö voi olla täysillä työelämässä mukana? Mitä teet työksesi? Voisin tulla tekemään jutun tavanomaisesta työpäivästäsi.
- 6+6
ja ei koske peruspäivärahalaisia
- Jippiii......
Ei ansiosidonnaista päivrahaa saajia työnteko paljon näytä kiinnostavan. Ensin kulutetaan persettä leventämällä nojatuolissa 500 pv tekemättä mitään ja sitten ruikutetaan kun jäädään työmarkkinatuen piiriin. Sitä kirjoittaja on yrittänyt tuoda esille. Ansiosidonnainen päiväraha on huomattavasti suurempi mitä peruspäiväraha.
Ihan oikein kun ollaan tiekentamassa tätä ansiosidonnaisten päiväransaajia etuutta eiköhän tulevat tukitoimet saada nämäkin luuserit asoihin mikäli haluaa pitää etuudesta kiinni. Niin iloinen tuosta työmarkkinajärjestön uudesta ehdotuksesta, joka varmasti tulee menemään läpi. Toivottavasti tulee käytäntöön jo tämän vuoden puolella.
- nipsnaakku
kukaan ansiosidonnaista saava ei halua pudota peruspäivärahalle niin tietysti menevät töihin. Toisin kuin nämä peruspäivärahaa saavat., nämä kun ei menetä mitään sama peruspäiväraha jatkuu vaikka maailman tappiin vaikket tekisi mitään. Elintaso on sen mukainen. Mutta ansiosidonnaista saavalla on paljon menetettävää, omat talo, auto mökki ym. ne menettää jos jää makoilemaan samoin kuin peruspäivärahalainen.Se ei satu monenkaan ans.sid. saavalle, he menevät töihin.jotta elintaso säilyy.
- Aktivointia kyllä
Jokainen voi täällä heittää totuutena mitä ikinä haluaa, valitettavasti. Ansiosidonnaisella ei voi vain oleilla 500 päivää - työkkäri varmasti jo nykytilanteessakin useimmille jotakin tuona aikana "ehdottaa". Jos siihen ei suostu, niin saa karenssin.
Ja kaikki eivät saa edes sitä peruspäivärahaa/työmarkkinatukea, jos sattuvat olemaan naimisissa työssäkäyvän henkilön kanssa.
Minusta on ihna järkevää, että vuoden työttömyyden jälkeen viimeistään työttömän on pakko osallistua johonkin, jotta ansiosidonnaisen kausi ei lyhene. Ongelma on mielestäni enemmän siinä, mitä se aktivointi on.
Jos vuoden työttömänä olleen on vaikkapa pakko mennä työkokeiluun (siis tulona työttömyyspäiväraha 9e), niin miten estetään työnantajien keplottelu työkokeilijoilla. Siis miten käytännössä säilytetään normaalit työpaikat, kun houkutus on ottaa työtä tekemään ilmaisia työntekiijöitä työkokeiluun tms.
Itselläni on vaikeuksia löytää työkokeilutyöpaikka, johon kipeästi haluaisin siitä huolimatta, että se työ onkin ikään kuin ilmaista työnantajalle. Työttömiä on siis moneen lähtöön - älkää hyvät ihmiset yleistäkö tai olko meille kateellisia. :) Kyllä minä olisin mieluummin töissä, jos sinne vain pääsisin takaisin.
Aurinkoista päivänjatkoa vaan meille kaikille immeisille.- 11225544
niinkauan kun saat ansiosidonnaista ei kukaan sua vaivaa... jos oot naimisissa ja saat ansiosidonnaista, niin sitten saat, ei siihen mikään puolison tulo vaikuta.
- 12+2
se aktivointi nyt on sitä että nuorilta alle 3v.töissä olleilta otetaan 100 päivää pois, mikä oikein onkin , ei niin lyhyillä työsuhteilla kukaan saa 500 lojailla vaan.
- Taivaan lahja
Niin sitä kylvää kuin niittää. Ehdottomasti nyt ollaan menossa oikeaan suuntaan. Turhanpäiväiset makaamiset jäävät kohta historiaan. Jos ei mitkään työtöntä aktivoinnit kiinnosta se on muita kohtaan oikein, että sitä tullaan myös heikentämään. Nämä kaikki tulevat myös vaikuttamaan sosiaapummien toimeentulotukeekin myös jollain tavalla, joten eiköhän rahat sieltäkin ala pikku hiljaa hyytyä.
Enemmänkin kuin iloinen. - Elämä kohdallaan
Taivaan lahja kirjoitti:
Niin sitä kylvää kuin niittää. Ehdottomasti nyt ollaan menossa oikeaan suuntaan. Turhanpäiväiset makaamiset jäävät kohta historiaan. Jos ei mitkään työtöntä aktivoinnit kiinnosta se on muita kohtaan oikein, että sitä tullaan myös heikentämään. Nämä kaikki tulevat myös vaikuttamaan sosiaapummien toimeentulotukeekin myös jollain tavalla, joten eiköhän rahat sieltäkin ala pikku hiljaa hyytyä.
Enemmänkin kuin iloinen."Yle: Ansiosidonnaiseen suunnitellaan tiukennuksia." Tätä ovat juuri ne työttömät haluneet keille on maksettu suurta ansiosidonnaita päivärahaa. Nyt taitaa tämä aika pikku hiljaa jäädä historiaan. Näin itse halusitte asioiden menevän. Syyttäkää itseänne vaan miksi jäitte maksamaan. Saitte liian helppoa rahaa. Tuona aikanakin olisi aktiivisesti kannattanut etsiä töitä ja ottaa vastaan mitä saa.
Syyttäkää vaan itseänne, älkää muita. Enemmänkin olisi tuota pitänyt saada tiekennettua. - jotain rotia
Elämä kohdallaan kirjoitti:
"Yle: Ansiosidonnaiseen suunnitellaan tiukennuksia." Tätä ovat juuri ne työttömät haluneet keille on maksettu suurta ansiosidonnaita päivärahaa. Nyt taitaa tämä aika pikku hiljaa jäädä historiaan. Näin itse halusitte asioiden menevän. Syyttäkää itseänne vaan miksi jäitte maksamaan. Saitte liian helppoa rahaa. Tuona aikanakin olisi aktiivisesti kannattanut etsiä töitä ja ottaa vastaan mitä saa.
Syyttäkää vaan itseänne, älkää muita. Enemmänkin olisi tuota pitänyt saada tiekennettua.Pitääkö sinun palstahäirikön spämmätä koko ketju täyteen eri nimimerkkejä käyttäen? Koetko olevasi palstasääntöjen yläpuolella?
- näänpä meellä
Elämä kohdallaan kirjoitti:
"Yle: Ansiosidonnaiseen suunnitellaan tiukennuksia." Tätä ovat juuri ne työttömät haluneet keille on maksettu suurta ansiosidonnaita päivärahaa. Nyt taitaa tämä aika pikku hiljaa jäädä historiaan. Näin itse halusitte asioiden menevän. Syyttäkää itseänne vaan miksi jäitte maksamaan. Saitte liian helppoa rahaa. Tuona aikanakin olisi aktiivisesti kannattanut etsiä töitä ja ottaa vastaan mitä saa.
Syyttäkää vaan itseänne, älkää muita. Enemmänkin olisi tuota pitänyt saada tiekennettua.heleppoo rahhoo on tullu ja se ei tähä lopu, nimittään minä olen putkesa ja lisäpäävillä, se johtaa piankki eläkkeellö ja sitähän nämä tummotteet uutiset ei mitenkkää rassaa.
- CV:llä +100
No jos käy muutaman vuorokauden CV:n kurssin ja tästä palkaksi saa 100 lisä-ansiosidonnaispäivää, niin kohtahan CV-kurssille pääsystä tapellaan. Ennen oli täysin toisin.
- Näin se on
"Nyt työttömien asiaa ajetetaan oikeaan suuntaan. Älkää valittako. Ette voi uskoa kuinka iloinen tulen olemaan tuosta uudistuksesta. Sitä saa mitä tilaa. "
CV-n kurssilla tai muulla vastaavalla on ainakin jotakin tekemistä ja paikka minne mennä.
- Valinnan vapaus
Paljon rahaa tulee kulumaan taas hukkaan, kun kaikki 100 päivää ansiosidonnaisella olleet laitetaan pilipalikursseille. Taitaa alkaa kouluttajien kissanpäivät. Kyllä se raha pitäisi nyt sitten laittaa johonkin, mistä olisi jotain todellista hyötyä.
Työttömällä pitäisi ainakin olla mahdollisuus itse valita, mistä aktivoinnista kokisi olevan eniten itselleen hyötyä. Itselleni CV- kurssi olisi täysin turhaa ajanhukkaa.
Mieluummin menisin järkevään omia työllistymismahdollisuuksiani parantavaan työharjoitteluun tms.
Sinänsä aktivointi on paikallaan - kyllä jo puolen vuoden työttömyys alentaa monen toimintakykyä ja mielialaa. Ainakin silloin, jos todella on töihin haluamassa. - Poikki ja pinoon
"Työttömällä pitäisi ainakin olla mahdollisuus itse valita, mistä aktivoinnista kokisi olevan eniten itselleen hyötyä. Itselleni CV- kurssi olisi täysin turhaa ajanhukkaa."
CV-kurssin kesto on 1-5 vuorokautta että yksi on yksi lysti noille vuorokausille mitä kurssilla tehdään. Mutta kuitenkin 100 ansiosidonnaista päivää laariin kapsahtaa. Eli ei noin lyhyt kurssi ole edes ajanhukkaa kun täysin merkityksetön. - olisi kirveellä töit
Kerropa vielä mistä niitä työpaikkoja löytyisi, joihin voi hakea. Tällä hetkelläkin porukkaa laitetaan ulos firmoista. Mihin ne kaikki työttömät työllistetään, kun niitä työpaikkoja on nykyisin melko harvassa. En näe mitään järkeä käydä pilipalipaikoissa yhdeksällä eurolla töissä työnantajille tekemässä ilmaista työtä. Näissä paikoissa työllistyminen on lottovoitto.
- kuuppapää
töitä on työpaikoilla, ei niitä työkkäristä tai netistä saa, pitää mennä työpaikoilta paikanpäältä kysymään, niin olen kaikki työpaikkaani saanut ja vakihommia on kaikki olleet.
- ajan hengessä
Kiva sulle. Tämä suora kontakti yrityksiin toimi oikein hyvin 20 - 30 vuotta sitten. Niin minäkin tein. Nyt on toisin.
- kuuppapää
ajan hengessä kirjoitti:
Kiva sulle. Tämä suora kontakti yrityksiin toimi oikein hyvin 20 - 30 vuotta sitten. Niin minäkin tein. Nyt on toisin.
toimi vieläv.2005 kun viimeksi vaihdoin työpaikkaa olosuhteitten pakosta kun ent. ta. sairastui ja lopetti firman.
- Väärin-on-on-on
Suurin ongelma tämän ketjun aloittajan viestissä on se, että kirjoittajat ei ole huomioinut sitä, että TE-toimiston tarjoamat vaihtoehdot ovat kaikkea muuta kuin järkevää työtä. Esim. ilmaisen työn tekeminen on kaikkea muuta kuin järkevää työttömän kannalta. Työtön kärsii, kun hän ei saa kunnon palkkaa ja korvausta tekemästään työstä. Se on väärin! :(
- kuuppapää
niinpä on... mutta kun ne oikeat työpaikat ei ole siellä TE-toimistoissa vaan edelleen työpaikoilla,,, sinne pääsee kun puskaradio toimii tai suoraan kysymällä, edelleenkin toimivaa vaikka joku muuta sanookin.Ei työnantajat edes oikeasti hae sitä kautta vaan toisilta työntekijöiltä kyselemällä, jotta tietääkö kuka sopivaa, siis hyvää, työntekijää.... minäkin olen pari kaveria järkännyt siten töihin samaan paikkaan missä olen.
- 3312112...
ja yleensä rekrytoinnit tapahtuu firman omien sivujen kautta josta voi täyttää hakemuksen. läheskään kaikki työnantajat eivät hae työntekijötä työkkärin kautta.
- jljkjk...
ja vielä lisäyksenä että työkkäri ei ole se mikä antaa työpaikkkoja. työkkäriin on vaan pakko ilmoittatua halutessaan päivärahaa mutta oikeaa työtä sieltä ei tänä päivänä juuri tarjota.
- Jou ker
jljkjk... kirjoitti:
ja vielä lisäyksenä että työkkäri ei ole se mikä antaa työpaikkkoja. työkkäriin on vaan pakko ilmoittatua halutessaan päivärahaa mutta oikeaa työtä sieltä ei tänä päivänä juuri tarjota.
Juu, mulle yksi virkailija sieltä kerran suoraan sanoikin ettei heidän kautta mitään töitä tule saamaan vaan itse pitää hakea.
Koko työkkäri yksi suuri vitsi.
- 147741
niin se on vaikkei sitä monikaan näytä tajuavan vaan haukku työkkäriä omasta työttömyydestään.
- ei kiinnosta
en aio olla aktiivinen enää, olen lisäpäivillä ja ens vuonna eläkkeelle
- aikasa kutakii
mä sain sellasen paperin jo ihan ekakerralla että ei etsi aktiivisesti töitä vaan odottaa eläkkeen alkua....tämä allekirjoitettiin puolin ja toisin siihen sitoutuen silloin kun eka kerran kävin työkkärissä 57 muutama kk-ikäisenä tuotannollis-taloudelliset syyt taskussa ja suuri työnantaja takana.Kerran v. on soitto riittänyt.Eikä ole tarvinut olla mitenkään 'aktiivinen'
- ei kiinnosta
se onkin eri juttu, mulla taas oli kans tuotannolliset ja taloudelliset syyt kun työ loppu, mutta olin vasta 55v ja sen jälkeen olen saanut määräaikaisen 8kk pätkän, joten joudun käymään työkkärissä ja olemaan työnhakija mutta en enää itse jaksa olla aktiivinen vaikka pitäs, odotan kans et pääsen eläkkeell pitkäaikaistyötön olen ja 62v on mahdollista kun lisäpäivillä..
- aikasa kutakii
hyvä että sait sen 8kk jotta sait säilytettyä putkioikeuden.Tarjosiko ne sitä vai jouduitko itse kysymään.... monikin kunta ei tarjoa kun ei niitä paikkoja ole, ovat mieluummin hipihiljaa koko asiasta vaikka se on kuntien velvollisuus.
- ei kiinnosta
joo, kyllä minulle tarjottiin työkkärissä sitä ja hain myös sain paikan silloin.
- Ei liikuta
Päivääkään ole saanut ansiosidonnaista koskaan eli en häviä mitään. Sama köyhäntuki tulee vaikka olet ollut vuoden tai 3 vuotta työttömänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama295089Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä644081Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve773647Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732708Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1502506Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602368Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl792189Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272137- 1351674
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko391537