Peugeot 406 kokemuksia perätään

RenkaitaPotkimassa

Kakkosautoa etsiessä alkanut nuo bensakoneiset 406 Peugeotit kiinnostaa. Tuntuisi että aika kohtuusummilla tyrkyllä autoja 2000 mallin molemmin puolin.

Miten nuo koneet? Onko 1,8 sama PSA :n kone kuin Citikan ZX -autossa, aikanaan muistan vain yhden kiroilleen kun huohotinongelma "vaihtoi öljyt ihan itse" joka talvi vaikka mitä viimasuojia oli autoon rustattu.

Ruoste ei vissiin mikään suuri ongelma noissa vaikka tottakai jokainen auto jossain vaiheessa alkaa kukkimaan.

Entäs sähköiset laitteet? Muistan kuulleeni laturi ym vioista? Onko normaalin rajoissa vai luettavissa jo auton "heikoksi lenkiksi"?

Ajatellun ostobudjetin autot siinä 2500-4000 eugenin välillä, eli mittarilukemat tuppaavat alkamaan kakkosella. Eipä km-määrä taulussa sinänsä mitään perustavanlaatuista vanhassa autossa varmuudella kerro, 200 mennyt voi olla jo todella huonoon kuntoon mennyt ja joku toinen yksilö paljon enemmän ajettuna tanakassa hyvässä kunnossa yhä.

Kaikki kokemukset bensoista 1,8/2.0 ja 2.2 olisi tervetulleita. V6 varmasti ylvästä hurinaa mutta ei nyt oikeaa tarvetta moiselle.

Omaa kokemusta Peugeoteista ei ole kuin faijan autoja joskus aikanaan lainatessa, 405 oli hyvä ajaa meikäläisen mielestä, 1,9 koneella aika pirteä. Ei ruostunut mistään ja sisustusmateriaalit kestivät käyttöä vuosikymmenen erinomaisen siisteinä ja ryhdissään pysyen.

Eli oikeita kokemuksia otetaan vastaan. Nimimerkit "Tojota rulaa" ja "BMW 750IAL" voisivat kerrankin loistaa poissaolollaan. :)

54

5650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sipo84

      Itellä ei ole huonoja kokemuksia niinkään. Perheessä oli 97 vuotinen farkku 406. Ainut mikä siinä oikeastaan mättäs oli käsijarrun tehottomuus ja vaihdelaatikko. Vaihdelaatikkoa ei muuten huomioinut mutta mekin vedimme sillä vaunua niin keppi veti jäykäksi vaihtaa vaihdetta. Omalla isälläni on vm-99 oleva 406 ja siinä ei ole ollut suurempia vikoja. Ainut pahin on ollut mittaristo mikä hajosi. Ite ostin eilen kakkosautoksi vm-96 406. Siinä on tuo sama mittaristoplugi kuin isäni autossa ja sitten tuo käsijarru tuntuu tehottomalta. Muuten tuntuis toimivan hyvin.

      • sipo84

        ai nii ja kaikki nämä 3 pösöä on 2.0 l koneella


      • gfdfgdfgd

        Voi olla, että mittaristossa ei ole kuin kylmäjuotos...


    • hmmm..

      Itse hain kaupasta uutena 406:en vuonna 1999 uutena ajelin 3 vuotta sillä ja olin melko tyytyväinen. Oli hyvä auto ajaa jopa 1,8 litraisella koneella mikä minulla oli.
      Nyt 10 vuoden jälkeen olen tilannut vaihteeksi Peugeotin jota kieltämättä odotan kovasti.
      En kyllä laittaisi 2,5-4 tonnia loppuun ajetusta ikälopusta. Joten mieti kannattaisiko laittaa hieman enemmän rahaa vaikka pienempään mutta uudempaan. 12-15 vuotta vanhat ovat jo elinkaarensa elänneet ja eläävät ehtoohetkiä..

      • Aloittaja rustaa

        "En kyllä laittaisi 2,5-4 tonnia loppuun ajetusta ikälopusta. Joten mieti kannattaisiko laittaa hieman enemmän rahaa vaikka pienempään mutta uudempaan. 12-15 vuotta vanhat ovat jo elinkaarensa elänneet ja eläävät ehtoohetkiä.. "

        Ihan hyvä pointti. Toisaalta mietin yhä että vaikka tuo 4 tuhatta ostohintana voisi pitkässä juoksussa yhä tarjota hyvää autoa vielä pitkäksi aikaa kunhan löytää hyvän yksilön. Meidän ajossa tuohon tuskin tulisi emännän työmatka-autona plus satunnaisessa muussa käytössä mittariin kuin vajaa kymppi vuodessa. Ts vaikka ostohetkellä ne normit /- 200 tkm taulussa niin suuriin jatkossa kertyviin kilsoihin auto tuskin kuolisi ihan äkkiä meidän käytössä.

        Varsinkin farkkuna olisi aika monikäyttöisen tilava kaikenlaiseen pieneen harrastetoimintaan ja traileri silloin tällöin liikkuisi mukavasti varsinkin 2.0 -koneella. Eikä tuo nykypäivänäkään miltään ikälopulta näytä muotoilultaan, näkemyksiä tosin tietysti on yhtä monta kuin katsojiakin.

        Eihän tuollaisen ylläpito kuluvien osien puolesta kovin hankalaa ole jos vähänkin pysyy työkalut käsissä omistajallaan, enemmän sitten ropleemaa jos alkaa mottoripuolen ohjausboksi, sähköpuoli kokonaisuudessaant tai vaihdelaatikot käkäilemään.

        Vieläkin mietin sitä että onko se 1,8 sama kone joka oli esim Citikan ZX :ssä. Huohotinongelmista vain huolissaan talvikäytössä, niitä kun yhdessä Citikassa todella oli joka talvi.Olisiko sitten voinut olla syynä koneessa itsessään, esim ohipuhallus kampikammioon, siitä en ole varma. Varmaa vain jokatalvinen kiroilu kun öljyt pihalle öljytikun kautta, vaikka oli viimasuojaa rustattu.

        Tuli kyllä mieleen että miten voi Ranskassa jossa kuitenkin (ainakin pohjoisosissa)on myös talvi, tehdä koneen jossa ei öljyt pysy koneessa.


      • hmmm..
        Aloittaja rustaa kirjoitti:

        "En kyllä laittaisi 2,5-4 tonnia loppuun ajetusta ikälopusta. Joten mieti kannattaisiko laittaa hieman enemmän rahaa vaikka pienempään mutta uudempaan. 12-15 vuotta vanhat ovat jo elinkaarensa elänneet ja eläävät ehtoohetkiä.. "

        Ihan hyvä pointti. Toisaalta mietin yhä että vaikka tuo 4 tuhatta ostohintana voisi pitkässä juoksussa yhä tarjota hyvää autoa vielä pitkäksi aikaa kunhan löytää hyvän yksilön. Meidän ajossa tuohon tuskin tulisi emännän työmatka-autona plus satunnaisessa muussa käytössä mittariin kuin vajaa kymppi vuodessa. Ts vaikka ostohetkellä ne normit /- 200 tkm taulussa niin suuriin jatkossa kertyviin kilsoihin auto tuskin kuolisi ihan äkkiä meidän käytössä.

        Varsinkin farkkuna olisi aika monikäyttöisen tilava kaikenlaiseen pieneen harrastetoimintaan ja traileri silloin tällöin liikkuisi mukavasti varsinkin 2.0 -koneella. Eikä tuo nykypäivänäkään miltään ikälopulta näytä muotoilultaan, näkemyksiä tosin tietysti on yhtä monta kuin katsojiakin.

        Eihän tuollaisen ylläpito kuluvien osien puolesta kovin hankalaa ole jos vähänkin pysyy työkalut käsissä omistajallaan, enemmän sitten ropleemaa jos alkaa mottoripuolen ohjausboksi, sähköpuoli kokonaisuudessaant tai vaihdelaatikot käkäilemään.

        Vieläkin mietin sitä että onko se 1,8 sama kone joka oli esim Citikan ZX :ssä. Huohotinongelmista vain huolissaan talvikäytössä, niitä kun yhdessä Citikassa todella oli joka talvi.Olisiko sitten voinut olla syynä koneessa itsessään, esim ohipuhallus kampikammioon, siitä en ole varma. Varmaa vain jokatalvinen kiroilu kun öljyt pihalle öljytikun kautta, vaikka oli viimasuojaa rustattu.

        Tuli kyllä mieleen että miten voi Ranskassa jossa kuitenkin (ainakin pohjoisosissa)on myös talvi, tehdä koneen jossa ei öljyt pysy koneessa.

        Tului vain mieleen että olisihan minulla kohta ylimmääräinen tuon hintaluokan auto melko pienillä kilometreillä. Saan uuden pököttini 4 viikon kuluttua ja ennen sitä pitäisi tuhota anopilta saatu lahja auto pois. Mikäli et ole kovin merkkiuskollinen niin
        tutusta linkkiin aiheesta missä kuvailen autoa:)

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10548372


      • jguyfufufuyuyfuy
        Aloittaja rustaa kirjoitti:

        "En kyllä laittaisi 2,5-4 tonnia loppuun ajetusta ikälopusta. Joten mieti kannattaisiko laittaa hieman enemmän rahaa vaikka pienempään mutta uudempaan. 12-15 vuotta vanhat ovat jo elinkaarensa elänneet ja eläävät ehtoohetkiä.. "

        Ihan hyvä pointti. Toisaalta mietin yhä että vaikka tuo 4 tuhatta ostohintana voisi pitkässä juoksussa yhä tarjota hyvää autoa vielä pitkäksi aikaa kunhan löytää hyvän yksilön. Meidän ajossa tuohon tuskin tulisi emännän työmatka-autona plus satunnaisessa muussa käytössä mittariin kuin vajaa kymppi vuodessa. Ts vaikka ostohetkellä ne normit /- 200 tkm taulussa niin suuriin jatkossa kertyviin kilsoihin auto tuskin kuolisi ihan äkkiä meidän käytössä.

        Varsinkin farkkuna olisi aika monikäyttöisen tilava kaikenlaiseen pieneen harrastetoimintaan ja traileri silloin tällöin liikkuisi mukavasti varsinkin 2.0 -koneella. Eikä tuo nykypäivänäkään miltään ikälopulta näytä muotoilultaan, näkemyksiä tosin tietysti on yhtä monta kuin katsojiakin.

        Eihän tuollaisen ylläpito kuluvien osien puolesta kovin hankalaa ole jos vähänkin pysyy työkalut käsissä omistajallaan, enemmän sitten ropleemaa jos alkaa mottoripuolen ohjausboksi, sähköpuoli kokonaisuudessaant tai vaihdelaatikot käkäilemään.

        Vieläkin mietin sitä että onko se 1,8 sama kone joka oli esim Citikan ZX :ssä. Huohotinongelmista vain huolissaan talvikäytössä, niitä kun yhdessä Citikassa todella oli joka talvi.Olisiko sitten voinut olla syynä koneessa itsessään, esim ohipuhallus kampikammioon, siitä en ole varma. Varmaa vain jokatalvinen kiroilu kun öljyt pihalle öljytikun kautta, vaikka oli viimasuojaa rustattu.

        Tuli kyllä mieleen että miten voi Ranskassa jossa kuitenkin (ainakin pohjoisosissa)on myös talvi, tehdä koneen jossa ei öljyt pysy koneessa.

        "Toisaalta mietin yhä että vaikka tuo 4 tuhatta ostohintana voisi pitkässä juoksussa yhä tarjota hyvää autoa vielä pitkäksi aikaa kunhan löytää hyvän yksilön."

        Pitkässä juoksussa.... Jos ostaa 10 vuotta vanhan auton, ja pitää sitä 8 vuotta, arvo putoaa 4000 eurosta 500 euroon. 3500 euroa kahdeksaan vuoteen, eihän tuo tee kuin 440 euroa vuodessa. Jos kaksilitraisella ajelee sen 10.000 km vuodessa, se tekee bensan nykyhinnoilla 1300 euroa vuodessa. Korjauksiin ja huoltoihin 500 vuodessa ja vakuutukset ja verot 400 euroa vuodessa....

        Yhteensä 440 1300 500 400 = 2640 euroa vuodessa, eli 220 euroa vuodessa.

        http://www.nettiauto.com/peugeot/406/4667762

        Tuosta kauppaa hieromaan...


      • lsdjfbkslkdfsdf
        jguyfufufuyuyfuy kirjoitti:

        "Toisaalta mietin yhä että vaikka tuo 4 tuhatta ostohintana voisi pitkässä juoksussa yhä tarjota hyvää autoa vielä pitkäksi aikaa kunhan löytää hyvän yksilön."

        Pitkässä juoksussa.... Jos ostaa 10 vuotta vanhan auton, ja pitää sitä 8 vuotta, arvo putoaa 4000 eurosta 500 euroon. 3500 euroa kahdeksaan vuoteen, eihän tuo tee kuin 440 euroa vuodessa. Jos kaksilitraisella ajelee sen 10.000 km vuodessa, se tekee bensan nykyhinnoilla 1300 euroa vuodessa. Korjauksiin ja huoltoihin 500 vuodessa ja vakuutukset ja verot 400 euroa vuodessa....

        Yhteensä 440 1300 500 400 = 2640 euroa vuodessa, eli 220 euroa vuodessa.

        http://www.nettiauto.com/peugeot/406/4667762

        Tuosta kauppaa hieromaan...

        "eli 220 euroa vuodessa."

        Piti tietysti olla 220 euroa kuukaudessa....


    • sjkdbfksjbdfksjfsdf

      "Ajatellun ostobudjetin autot siinä 2500-4000 eugenin välillä, eli mittarilukemat tuppaavat alkamaan kakkosella"

      2500 eurolla saat 2003 mallisen C5 sitikan.

      Seuraavan sukupolven PSA tuote, samassa kokoluokassa.

      Suosittelen katselemaan sitä ennemmin. Itse omistan 406:den ja alkaa niissä ikä painamaan. Ei kannata liikaa maksaa...

    • 406

      Vanha malli, pieni sisältä. Heikot ajo-ominaisuudet. Ei sähkövikoja niinpaljoa, kuin muissa pösöissä on ollu (ei oikeastaan ollenkaan). Joskus käynti jostain syystä kateissa (95e10).

      200tkm maximi minkä voi ajaa, sitten aika pehku (lue alusta ja ohjauslaitteet pettää). Ei missään nimessä maantieajoon (ominaisuudet eivät vain yksinkertaisesti riitä siihen). Mutta kaupungeissa ja joidenkin kymmenien kilometrien pikkumatkoilla ihan jees peli.

      Pieneen ja tilapäiseen autontarpeeseen menettelee, kun ja jos niitä halvalla saa. Mutta ei todellakaan mihinkään pitempään matkaan saatika muuhun vaativampaan käyttöön.

      405 oli auto.

      • ldknflsnddf

        "Vanha malli, pieni sisältä. Heikot ajo-ominaisuudet. Ei sähkövikoja niinpaljoa, kuin muissa pösöissä on ollu (ei oikeastaan ollenkaan). Joskus käynti jostain syystä kateissa (95e10)."

        "405 oli auto."

        Jos sulla oli 406:ssa huonot ajo-ominaisuudet, niin ihan vinkkinä, ne alustan puslat voi vaihtaakin, kun ne väljenee...

        Paras auto mitä itse olen maantiellä ajanut, 405 (sellaisen omistin aiemmin) on pahvia tuon rinnalla.


      • 406
        ldknflsnddf kirjoitti:

        "Vanha malli, pieni sisältä. Heikot ajo-ominaisuudet. Ei sähkövikoja niinpaljoa, kuin muissa pösöissä on ollu (ei oikeastaan ollenkaan). Joskus käynti jostain syystä kateissa (95e10)."

        "405 oli auto."

        Jos sulla oli 406:ssa huonot ajo-ominaisuudet, niin ihan vinkkinä, ne alustan puslat voi vaihtaakin, kun ne väljenee...

        Paras auto mitä itse olen maantiellä ajanut, 405 (sellaisen omistin aiemmin) on pahvia tuon rinnalla.

        Pösö 406 on kaikkein huonoin auto ajettavana, mikä mulla on koskaan ollut. Täysi susi suunnittelultaan alustan osalta. Lisäksi se on pieni sisältä jne.

        Mutta pikkupörräykseen nakkikioskilla se on ok. On siinä se hyvä puoli, että yli 80km/h ei sillä uskalla tai kehtaa ajaa. Ja talvella tietää, että hengenlähtö on lähellä, jos ei aja reilua alinopeutta. Niin monesti on sillä säästynyt ongelmilta, kun muut autot on suistunut tieltä jne.

        Kyllä se teknisesti on täysin kunnossa. Mutta alustan suunnittelultaan se vaan on täysi susi. Kaikki mikä ohjaukseen ja alustan toimintaan liittyy ei toimi millään tavalla. On aina rikki. Ja ehjänä se toimii väärin.


      • 406 sport
        406 kirjoitti:

        Pösö 406 on kaikkein huonoin auto ajettavana, mikä mulla on koskaan ollut. Täysi susi suunnittelultaan alustan osalta. Lisäksi se on pieni sisältä jne.

        Mutta pikkupörräykseen nakkikioskilla se on ok. On siinä se hyvä puoli, että yli 80km/h ei sillä uskalla tai kehtaa ajaa. Ja talvella tietää, että hengenlähtö on lähellä, jos ei aja reilua alinopeutta. Niin monesti on sillä säästynyt ongelmilta, kun muut autot on suistunut tieltä jne.

        Kyllä se teknisesti on täysin kunnossa. Mutta alustan suunnittelultaan se vaan on täysi susi. Kaikki mikä ohjaukseen ja alustan toimintaan liittyy ei toimi millään tavalla. On aina rikki. Ja ehjänä se toimii väärin.

        Heh heh. Täytyy sanoa, että heitit kyllä vuoden vitsin! Pösö 406 huono ajettava. Mites kun testasin 308 ja täytyy sanoa, että mun mielestä 406 on edelleen parempi ajettava.

        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/peugeot-406-vuoden-auto-suomessa-1997


      • sldjnflskfsdfsf
        406 sport kirjoitti:

        Heh heh. Täytyy sanoa, että heitit kyllä vuoden vitsin! Pösö 406 huono ajettava. Mites kun testasin 308 ja täytyy sanoa, että mun mielestä 406 on edelleen parempi ajettava.

        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/peugeot-406-vuoden-auto-suomessa-1997

        Tämä samainen tyyppihän esittää tämän saman ajatuksen säännöllisesti tällä palstalla siitä, että 406 olisi huono ajaa.

        Ilmeisesti hänen autonsa alustassa on ollut vikaa, jota ei sitten korjattu. Toinen vaihtoehto on se, että koittaa provosoida "pahaa verta" palstalle..

        Niin tai näin, 406 on kyllä erittäinkin hyvä auto ajettavaksi.


      • 406
        sldjnflskfsdfsf kirjoitti:

        Tämä samainen tyyppihän esittää tämän saman ajatuksen säännöllisesti tällä palstalla siitä, että 406 olisi huono ajaa.

        Ilmeisesti hänen autonsa alustassa on ollut vikaa, jota ei sitten korjattu. Toinen vaihtoehto on se, että koittaa provosoida "pahaa verta" palstalle..

        Niin tai näin, 406 on kyllä erittäinkin hyvä auto ajettavaksi.

        Peugeot 406 on romu. Vaikka sitä korjaa, niin siinä ei mene kuin rahat, tupakka ja aika. Ainakaan edes alan ammattilaiset ei saa sen ajo-ominaisuuksia edes siedettävälle tasolle. Ja kieltäytyvät lopulta korjaamasta.

        Lisäksi 406 on todella p**** ajattava. Jopa lada pesee sen kirkkaasti 10-0.

        Jos täällä on joku viisas, joka sellaisen romun saa kuntoon. Niin pelikenttä on vapaa. Mutta se saa itse toimia oman rahoituksen puitteissa "yrityksissään". Onneksi sentään muitakin merkkejä on tarjolla.


      • jokumuu.
        406 kirjoitti:

        Peugeot 406 on romu. Vaikka sitä korjaa, niin siinä ei mene kuin rahat, tupakka ja aika. Ainakaan edes alan ammattilaiset ei saa sen ajo-ominaisuuksia edes siedettävälle tasolle. Ja kieltäytyvät lopulta korjaamasta.

        Lisäksi 406 on todella p**** ajattava. Jopa lada pesee sen kirkkaasti 10-0.

        Jos täällä on joku viisas, joka sellaisen romun saa kuntoon. Niin pelikenttä on vapaa. Mutta se saa itse toimia oman rahoituksen puitteissa "yrityksissään". Onneksi sentään muitakin merkkejä on tarjolla.

        Jos tuo on olevinaan huumoria niin alkaa jo tuoksahtaa vanhalta, jos taas ei, niin se on oikeastaan vielä surullisempaa.

        Oma 406 oli korjaamohistorian perusteella romu, mutta huomattavan hyvä se oli ajaa niin suoraa kuin mutkaistakin tietä. Kaupunkiin taas on näppärämpiäkin pelejä. Mielestäni nykyinen 407 ei ole ajoltaan edeltäjänsä veroinen, ja taka- ja tavaratilatkin ovat hukkuneet jonnekin.


      • 406
        jokumuu. kirjoitti:

        Jos tuo on olevinaan huumoria niin alkaa jo tuoksahtaa vanhalta, jos taas ei, niin se on oikeastaan vielä surullisempaa.

        Oma 406 oli korjaamohistorian perusteella romu, mutta huomattavan hyvä se oli ajaa niin suoraa kuin mutkaistakin tietä. Kaupunkiin taas on näppärämpiäkin pelejä. Mielestäni nykyinen 407 ei ole ajoltaan edeltäjänsä veroinen, ja taka- ja tavaratilatkin ovat hukkuneet jonnekin.

        Hirveintä oli, että mun yks kaveri, jolla on toi 407 sanoi, että 406 on parempi ajaa. Siis joku toinen olisi vielä pahempi vaappumaan? Se tuntuu uskomattomalta. Mutta se varmaan oli vain kohteliaisuus?

        Suoraanhan 406 ei kulje. Ja se onkin sen pahin ongelma. Hetken se menee johonkin suuntaan. Ja sitten se taas lepattaa tien toiselle kaistalle tai tahtoo pöpelikköön. Mikään muu ei ole niin hirveää, kuin sellainen auto, jota saa jatkuvasti olla ohjaamassa (korjaamassa ohjausta). Ja joka ei pysty kulkemaan suoraan. Siinä ohjauksessa on keskellä sellainen lepattava klappi, jota olen vain yhdenkerran ennen nähnyt, jossain ehkä n. 400.000 - 500.000km ajetussa 80- luvun toyota camryssa.

        Se lepatus on se, joka tekee 406 mallin todella raskaaksi ajattavaksi yli kymmenen kilometrin matkoilla hyviä ja suoria teitä pitkin. Mutkaiset ja huonokuntoiset tiet 406 mallille ovat surmanloukkuja.

        Ja sitten on vielä se ahtaan pienistä sisätiloista johtuva ajamisasennon löytymisen vaikeus. Ollako polvet kojelaudassa kiinni, vai käden apinanlailla ratissa roikkuen?
        Ja miten jalat saa siirrettyä ovesta sisään polkimille, kun kuskinpuolen jalkatilat ovat niin pienet?

        Ei 406 varsinaisesti mikään kaupunkiauto ole. Mutta sen ominaisuudet eivät riitä lähes mihinkään ajamiseen kaupunkialueiden ulkopuolella. Paitsi kuoppaisille teille pieniin nopeuksiin 5-10km/h. Joissa se pesee jopa maastoautojakin etenemismukavuudessaan.

        Ja koska sillä ei kehtaa eikä oikein pystykään menemään kaupunkialueiden ulkopuolelle, johtuen siitä, että nopeus tekee siitä jopa vaarallisen ajettavan. Olen todennut, että sehän itseasiassa onkin varsin kelpopeli pikkumatkan ajoihin. Yllättävän näppärä parkkeerata, kääntyy pienessä tilassa jne.

        Eli oma suositus 406 mallille on, että, jos ei aja paljoa, eikä kaupunkialueiden ulkopuolella. Niin se on ihan jees valinta.
        Paitsi, jos tahtoo käydä harvemmin kaupassa ja ostaa enemmän ruokaa kerralla, kuljettaa pieniä huonekaluja, jne. Sellaiseen 406 taas ei ole tarkoitettu, koska sen sisä ja tavaratilat ovat todella pienet.

        Harmittavaa, että sillä ei voi ajaa niitä pitkiä matkoja. Se vähän rajoittaa elämää, kun joutuu etsimään julkisten kulkuneuvojen aikatauluja. Ja autoilun yksi valtti tulisi ehkä olla juuri se kuvitelma tai tunne vapaudesta, että menet sitten omia aikojasi, jos menet, tai tahdot mennä.

        406 mallissa on paljon hyviä hitaan ajon ja pienten parkkipaikkojen ajo-ominaisuuksia. Mutta maantiellä ja matkoilla se on rasittava.


      • ldjfnklskdfnksfnslgn
        406 kirjoitti:

        Hirveintä oli, että mun yks kaveri, jolla on toi 407 sanoi, että 406 on parempi ajaa. Siis joku toinen olisi vielä pahempi vaappumaan? Se tuntuu uskomattomalta. Mutta se varmaan oli vain kohteliaisuus?

        Suoraanhan 406 ei kulje. Ja se onkin sen pahin ongelma. Hetken se menee johonkin suuntaan. Ja sitten se taas lepattaa tien toiselle kaistalle tai tahtoo pöpelikköön. Mikään muu ei ole niin hirveää, kuin sellainen auto, jota saa jatkuvasti olla ohjaamassa (korjaamassa ohjausta). Ja joka ei pysty kulkemaan suoraan. Siinä ohjauksessa on keskellä sellainen lepattava klappi, jota olen vain yhdenkerran ennen nähnyt, jossain ehkä n. 400.000 - 500.000km ajetussa 80- luvun toyota camryssa.

        Se lepatus on se, joka tekee 406 mallin todella raskaaksi ajattavaksi yli kymmenen kilometrin matkoilla hyviä ja suoria teitä pitkin. Mutkaiset ja huonokuntoiset tiet 406 mallille ovat surmanloukkuja.

        Ja sitten on vielä se ahtaan pienistä sisätiloista johtuva ajamisasennon löytymisen vaikeus. Ollako polvet kojelaudassa kiinni, vai käden apinanlailla ratissa roikkuen?
        Ja miten jalat saa siirrettyä ovesta sisään polkimille, kun kuskinpuolen jalkatilat ovat niin pienet?

        Ei 406 varsinaisesti mikään kaupunkiauto ole. Mutta sen ominaisuudet eivät riitä lähes mihinkään ajamiseen kaupunkialueiden ulkopuolella. Paitsi kuoppaisille teille pieniin nopeuksiin 5-10km/h. Joissa se pesee jopa maastoautojakin etenemismukavuudessaan.

        Ja koska sillä ei kehtaa eikä oikein pystykään menemään kaupunkialueiden ulkopuolelle, johtuen siitä, että nopeus tekee siitä jopa vaarallisen ajettavan. Olen todennut, että sehän itseasiassa onkin varsin kelpopeli pikkumatkan ajoihin. Yllättävän näppärä parkkeerata, kääntyy pienessä tilassa jne.

        Eli oma suositus 406 mallille on, että, jos ei aja paljoa, eikä kaupunkialueiden ulkopuolella. Niin se on ihan jees valinta.
        Paitsi, jos tahtoo käydä harvemmin kaupassa ja ostaa enemmän ruokaa kerralla, kuljettaa pieniä huonekaluja, jne. Sellaiseen 406 taas ei ole tarkoitettu, koska sen sisä ja tavaratilat ovat todella pienet.

        Harmittavaa, että sillä ei voi ajaa niitä pitkiä matkoja. Se vähän rajoittaa elämää, kun joutuu etsimään julkisten kulkuneuvojen aikatauluja. Ja autoilun yksi valtti tulisi ehkä olla juuri se kuvitelma tai tunne vapaudesta, että menet sitten omia aikojasi, jos menet, tai tahdot mennä.

        406 mallissa on paljon hyviä hitaan ajon ja pienten parkkipaikkojen ajo-ominaisuuksia. Mutta maantiellä ja matkoilla se on rasittava.

        Selkeä ahdistunut provohan tämä sälli on...

        Ignore.


      • jokumuu.
        ldjfnklskdfnksfnslgn kirjoitti:

        Selkeä ahdistunut provohan tämä sälli on...

        Ignore.

        Niinpä näkyy.

        Pistää vaan ihmettelemään miksi joku viitsii kirjoitella nettiin noinkin pitkät pätkät roskaa. Jos se olisikin hauskaa roskaa niin mikäs siinä, mutta jollei ole asiaa eikä toisaalta viihdettäkään niin missä pihvi?

        Järkevän tekemisen puutetta kait.


      • afdfdsfdsf
        406 kirjoitti:

        Hirveintä oli, että mun yks kaveri, jolla on toi 407 sanoi, että 406 on parempi ajaa. Siis joku toinen olisi vielä pahempi vaappumaan? Se tuntuu uskomattomalta. Mutta se varmaan oli vain kohteliaisuus?

        Suoraanhan 406 ei kulje. Ja se onkin sen pahin ongelma. Hetken se menee johonkin suuntaan. Ja sitten se taas lepattaa tien toiselle kaistalle tai tahtoo pöpelikköön. Mikään muu ei ole niin hirveää, kuin sellainen auto, jota saa jatkuvasti olla ohjaamassa (korjaamassa ohjausta). Ja joka ei pysty kulkemaan suoraan. Siinä ohjauksessa on keskellä sellainen lepattava klappi, jota olen vain yhdenkerran ennen nähnyt, jossain ehkä n. 400.000 - 500.000km ajetussa 80- luvun toyota camryssa.

        Se lepatus on se, joka tekee 406 mallin todella raskaaksi ajattavaksi yli kymmenen kilometrin matkoilla hyviä ja suoria teitä pitkin. Mutkaiset ja huonokuntoiset tiet 406 mallille ovat surmanloukkuja.

        Ja sitten on vielä se ahtaan pienistä sisätiloista johtuva ajamisasennon löytymisen vaikeus. Ollako polvet kojelaudassa kiinni, vai käden apinanlailla ratissa roikkuen?
        Ja miten jalat saa siirrettyä ovesta sisään polkimille, kun kuskinpuolen jalkatilat ovat niin pienet?

        Ei 406 varsinaisesti mikään kaupunkiauto ole. Mutta sen ominaisuudet eivät riitä lähes mihinkään ajamiseen kaupunkialueiden ulkopuolella. Paitsi kuoppaisille teille pieniin nopeuksiin 5-10km/h. Joissa se pesee jopa maastoautojakin etenemismukavuudessaan.

        Ja koska sillä ei kehtaa eikä oikein pystykään menemään kaupunkialueiden ulkopuolelle, johtuen siitä, että nopeus tekee siitä jopa vaarallisen ajettavan. Olen todennut, että sehän itseasiassa onkin varsin kelpopeli pikkumatkan ajoihin. Yllättävän näppärä parkkeerata, kääntyy pienessä tilassa jne.

        Eli oma suositus 406 mallille on, että, jos ei aja paljoa, eikä kaupunkialueiden ulkopuolella. Niin se on ihan jees valinta.
        Paitsi, jos tahtoo käydä harvemmin kaupassa ja ostaa enemmän ruokaa kerralla, kuljettaa pieniä huonekaluja, jne. Sellaiseen 406 taas ei ole tarkoitettu, koska sen sisä ja tavaratilat ovat todella pienet.

        Harmittavaa, että sillä ei voi ajaa niitä pitkiä matkoja. Se vähän rajoittaa elämää, kun joutuu etsimään julkisten kulkuneuvojen aikatauluja. Ja autoilun yksi valtti tulisi ehkä olla juuri se kuvitelma tai tunne vapaudesta, että menet sitten omia aikojasi, jos menet, tai tahdot mennä.

        406 mallissa on paljon hyviä hitaan ajon ja pienten parkkipaikkojen ajo-ominaisuuksia. Mutta maantiellä ja matkoilla se on rasittava.

        Mee sä paneen tojotaas vaan.

        – Peugeot 406 yllättää. Se ei ole mukavan pehmeästi lipuva periranskalainen auto, vaan jämäkkä ja täsmällinen, mutta samalla uskomattoman mukava.

        – Istuma-asennon hakemiseksi SV-mallissa kuljettajalla on peräti kymmenen eri säätöä. Istuimen etäisyyden ja selkänojan kaltevuuden lisäksi kuljettajan on valittava paras istuinosan kaltevuus ja korkeus sekä ristiselän tuki. Niskatuelle on korkeus- sekä kulmasäädöt ja turvavyön yläkiinnike on säädettävissä kuljettajan pituuden mukaan. Myös ohjauspyörä liikkuu kaikkiin muihin suuntiin paitsi sivulle.

        – Uuden Peugeotin monivarsituettu taka-akselisto toimii loistavasti. Auton määrätietoinen ohjautuvuus hakee vertaistaan, sillä tuenta vaimentaa sivuttaisheilahdukset vallan mainiosti.

        Tää on vielä vanhakoppainen versio. Uudempi korimalli on parempi.


      • fnlsknasldfalkfaf
        afdfdsfdsf kirjoitti:

        Mee sä paneen tojotaas vaan.

        – Peugeot 406 yllättää. Se ei ole mukavan pehmeästi lipuva periranskalainen auto, vaan jämäkkä ja täsmällinen, mutta samalla uskomattoman mukava.

        – Istuma-asennon hakemiseksi SV-mallissa kuljettajalla on peräti kymmenen eri säätöä. Istuimen etäisyyden ja selkänojan kaltevuuden lisäksi kuljettajan on valittava paras istuinosan kaltevuus ja korkeus sekä ristiselän tuki. Niskatuelle on korkeus- sekä kulmasäädöt ja turvavyön yläkiinnike on säädettävissä kuljettajan pituuden mukaan. Myös ohjauspyörä liikkuu kaikkiin muihin suuntiin paitsi sivulle.

        – Uuden Peugeotin monivarsituettu taka-akselisto toimii loistavasti. Auton määrätietoinen ohjautuvuus hakee vertaistaan, sillä tuenta vaimentaa sivuttaisheilahdukset vallan mainiosti.

        Tää on vielä vanhakoppainen versio. Uudempi korimalli on parempi.

        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/peugeot-406-vuoden-auto-suomessa-1997

        Mikset samantien copypastennut koko artikkelia?

        Omiakin ajatuksia ja kokemuksia saa toki kirjoittaa (jos niitä on)


      • dvdsfdsds
        fnlsknasldfalkfaf kirjoitti:

        http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/peugeot-406-vuoden-auto-suomessa-1997

        Mikset samantien copypastennut koko artikkelia?

        Omiakin ajatuksia ja kokemuksia saa toki kirjoittaa (jos niitä on)

        Omia ajatuksia noi voisi hyvinkin olla. Ihan turha jauhaa paskaa täällä 406:sen ajettavuudesta. Koska se on edelleen kovaa tasoa vaikka ei uskoisi.


      • Pöfötti
        406 kirjoitti:

        Pösö 406 on kaikkein huonoin auto ajettavana, mikä mulla on koskaan ollut. Täysi susi suunnittelultaan alustan osalta. Lisäksi se on pieni sisältä jne.

        Mutta pikkupörräykseen nakkikioskilla se on ok. On siinä se hyvä puoli, että yli 80km/h ei sillä uskalla tai kehtaa ajaa. Ja talvella tietää, että hengenlähtö on lähellä, jos ei aja reilua alinopeutta. Niin monesti on sillä säästynyt ongelmilta, kun muut autot on suistunut tieltä jne.

        Kyllä se teknisesti on täysin kunnossa. Mutta alustan suunnittelultaan se vaan on täysi susi. Kaikki mikä ohjaukseen ja alustan toimintaan liittyy ei toimi millään tavalla. On aina rikki. Ja ehjänä se toimii väärin.

        Joo, kyllähän se ahtaaksi käykin nakkarilla poiketessa....


      • 406
        afdfdsfdsf kirjoitti:

        Mee sä paneen tojotaas vaan.

        – Peugeot 406 yllättää. Se ei ole mukavan pehmeästi lipuva periranskalainen auto, vaan jämäkkä ja täsmällinen, mutta samalla uskomattoman mukava.

        – Istuma-asennon hakemiseksi SV-mallissa kuljettajalla on peräti kymmenen eri säätöä. Istuimen etäisyyden ja selkänojan kaltevuuden lisäksi kuljettajan on valittava paras istuinosan kaltevuus ja korkeus sekä ristiselän tuki. Niskatuelle on korkeus- sekä kulmasäädöt ja turvavyön yläkiinnike on säädettävissä kuljettajan pituuden mukaan. Myös ohjauspyörä liikkuu kaikkiin muihin suuntiin paitsi sivulle.

        – Uuden Peugeotin monivarsituettu taka-akselisto toimii loistavasti. Auton määrätietoinen ohjautuvuus hakee vertaistaan, sillä tuenta vaimentaa sivuttaisheilahdukset vallan mainiosti.

        Tää on vielä vanhakoppainen versio. Uudempi korimalli on parempi.

        Mukulakivikadut sekä maaseudun pomppuiset ja kuoppaiset pikkutiet ovat ominta maastoa 406 mallin pösölle. Niissä sen alusta ja ajettavuus toimii todella erinomaisesti. Ja juuri näistä erinomaisista todella hitaanajon ominaisuuksista pösö selviää, jopa paremmin kuin maastoautot. Ja ajaminen niillä on lähes ruhtinaallista. Nopeudet 0-80km/h ovat 406 pösön ominta aluetta. Liittymät taajamiin jne, kaupunkien väliset pienet tiet, (mutta eivät mutkaiset tiet).

        Tämän tähden 406 malli on mitä sovelian kaupunkialueiden auto. Valitettavasti mökkitiet monesti ovat niin kaukana, että välimatkoja niille ei pösöllä voida suorittaa.

        Ajonopeuksien noustessa yli 60km/h alkavat pösön heikot ominaisuudet pikkuhiljaa tulla esiin. Keskialueelta levoton ohjaus, lepattava likehdintä kaistan reunasta toiseen, huonot tiivisteet ovissa ja heikko äänieristys päästävät kaikki naapurikaistan nastarenkaiden äänet ohjaamoon. Myös bussipysäkkien isompiääninen puhe kuuluu silloin tällöin sisälle kabiiniin, vaikka kyseessä ei ole edes humalaisten huuto mölinä. Suhinaa ja ulinaa.

        Varsinaisilla maantienopeuksilla ja moottoriteillä kyseessä on heikoimmin ohjattavissa oleva auto, joka markkinoilla on. Joten maksimi nopeus on n.80km/h. Ja silläkin ajamiseen kertakaikkiaan puutuu yli 10km matkalla.

        Se on todella ikävää lepattamista ja jatkuvaa ohjaamista (auton kaistalla pitämistä), kaasupolkinen kanssa vispaamista, johtuen tehottomasta moottorista ainakin pienemmissä moottorikokoluokissa.

        Toisaalta voidaan ajatella, että sellainen henkilö, jolla on aikaa voi ehkä omistaa pösö 406 mallin myös siellä missä tiet ovat heikoimmassa kunnossa. Koska, jos sitä aikaa hitaaseen ajoon on, niin 406 malli kyllä pesee lähes kaikki haastajansa kuoppaisten hiekka ja sorateiden ympäristössä, sekä maastossa.

        Myös nuorison nakkikioskin ympärysajo on sellaista aluetta, jonne pösö 406 soveltuu hyvin. Ei siinä oikein ruokailemaan mahdu, mutta, jos etäisyys kioskiin ei ole pitkä se voidaan suorittaa.

        Vanhentunut malli, joka voidaan omistaa, jos ei ole rahaa käytettävissä uudempiin. Ja, jos hyväksyy sen, että maantie ei ole kyseiselle merkille tai ainakaan sen ko. mallille oikea ja sovelias ympäristö. Eikä ole olemassa tavarankuljetus tarvetta.

        Kyseinen merkki ja malli siis vaatii nöyrän luonteen ja tyytymistä vaatimattomaan (ja alustan osalta toimimattomaan). Koska mihinkään pröystäilyyn siitä kertakaikkiaan ei ole.

        Mutta kuten monesti todettua lyhyet matkat vähällä tavaralla, mahdollisesti heikoissa tieolosuhteissa ovat 406 mallille parasta ja ominaisinta ympäristöä. Varsinkin, jos ja kun kyseisiä malleja saa halvalla.

        Parempia 406 mallit kuitenkin on noissa em. olosuhteissa kuin mitkään tojotat tai muut autot.

        Lisäksi malli on lähes muuten viaton, mutta alustan ja ohjauksen säätäminen ja korjaaminen on todella kallista.
        Myöskään sisustan materiaalit eivät kestä toimistomiehen arjen istumisia rispaantumatta saatikka, jos kyseessä on ihan oikea työmies.


      • dgdfgdfg
        406 kirjoitti:

        Mukulakivikadut sekä maaseudun pomppuiset ja kuoppaiset pikkutiet ovat ominta maastoa 406 mallin pösölle. Niissä sen alusta ja ajettavuus toimii todella erinomaisesti. Ja juuri näistä erinomaisista todella hitaanajon ominaisuuksista pösö selviää, jopa paremmin kuin maastoautot. Ja ajaminen niillä on lähes ruhtinaallista. Nopeudet 0-80km/h ovat 406 pösön ominta aluetta. Liittymät taajamiin jne, kaupunkien väliset pienet tiet, (mutta eivät mutkaiset tiet).

        Tämän tähden 406 malli on mitä sovelian kaupunkialueiden auto. Valitettavasti mökkitiet monesti ovat niin kaukana, että välimatkoja niille ei pösöllä voida suorittaa.

        Ajonopeuksien noustessa yli 60km/h alkavat pösön heikot ominaisuudet pikkuhiljaa tulla esiin. Keskialueelta levoton ohjaus, lepattava likehdintä kaistan reunasta toiseen, huonot tiivisteet ovissa ja heikko äänieristys päästävät kaikki naapurikaistan nastarenkaiden äänet ohjaamoon. Myös bussipysäkkien isompiääninen puhe kuuluu silloin tällöin sisälle kabiiniin, vaikka kyseessä ei ole edes humalaisten huuto mölinä. Suhinaa ja ulinaa.

        Varsinaisilla maantienopeuksilla ja moottoriteillä kyseessä on heikoimmin ohjattavissa oleva auto, joka markkinoilla on. Joten maksimi nopeus on n.80km/h. Ja silläkin ajamiseen kertakaikkiaan puutuu yli 10km matkalla.

        Se on todella ikävää lepattamista ja jatkuvaa ohjaamista (auton kaistalla pitämistä), kaasupolkinen kanssa vispaamista, johtuen tehottomasta moottorista ainakin pienemmissä moottorikokoluokissa.

        Toisaalta voidaan ajatella, että sellainen henkilö, jolla on aikaa voi ehkä omistaa pösö 406 mallin myös siellä missä tiet ovat heikoimmassa kunnossa. Koska, jos sitä aikaa hitaaseen ajoon on, niin 406 malli kyllä pesee lähes kaikki haastajansa kuoppaisten hiekka ja sorateiden ympäristössä, sekä maastossa.

        Myös nuorison nakkikioskin ympärysajo on sellaista aluetta, jonne pösö 406 soveltuu hyvin. Ei siinä oikein ruokailemaan mahdu, mutta, jos etäisyys kioskiin ei ole pitkä se voidaan suorittaa.

        Vanhentunut malli, joka voidaan omistaa, jos ei ole rahaa käytettävissä uudempiin. Ja, jos hyväksyy sen, että maantie ei ole kyseiselle merkille tai ainakaan sen ko. mallille oikea ja sovelias ympäristö. Eikä ole olemassa tavarankuljetus tarvetta.

        Kyseinen merkki ja malli siis vaatii nöyrän luonteen ja tyytymistä vaatimattomaan (ja alustan osalta toimimattomaan). Koska mihinkään pröystäilyyn siitä kertakaikkiaan ei ole.

        Mutta kuten monesti todettua lyhyet matkat vähällä tavaralla, mahdollisesti heikoissa tieolosuhteissa ovat 406 mallille parasta ja ominaisinta ympäristöä. Varsinkin, jos ja kun kyseisiä malleja saa halvalla.

        Parempia 406 mallit kuitenkin on noissa em. olosuhteissa kuin mitkään tojotat tai muut autot.

        Lisäksi malli on lähes muuten viaton, mutta alustan ja ohjauksen säätäminen ja korjaaminen on todella kallista.
        Myöskään sisustan materiaalit eivät kestä toimistomiehen arjen istumisia rispaantumatta saatikka, jos kyseessä on ihan oikea työmies.

        Heh tässä kirjoituksessa ei menny kun suunnilleen kaikki päin helvettiä! Mut jatka vaan paskanjauhamista. Aivan sama!


      • hoijaah

        406 oli maantielle yksi parhaita autoja. oikeesti.


      • Anonyymi
        406 kirjoitti:

        Pösö 406 on kaikkein huonoin auto ajettavana, mikä mulla on koskaan ollut. Täysi susi suunnittelultaan alustan osalta. Lisäksi se on pieni sisältä jne.

        Mutta pikkupörräykseen nakkikioskilla se on ok. On siinä se hyvä puoli, että yli 80km/h ei sillä uskalla tai kehtaa ajaa. Ja talvella tietää, että hengenlähtö on lähellä, jos ei aja reilua alinopeutta. Niin monesti on sillä säästynyt ongelmilta, kun muut autot on suistunut tieltä jne.

        Kyllä se teknisesti on täysin kunnossa. Mutta alustan suunnittelultaan se vaan on täysi susi. Kaikki mikä ohjaukseen ja alustan toimintaan liittyy ei toimi millään tavalla. On aina rikki. Ja ehjänä se toimii väärin.

        Et ole edes 406:sella edes ajanut,Mitä parhain ja kestävin kulkupeli.Ajoin 406:sella 2001 vm:lla
        400000km.Oli 2.0 koneella.Ihan normi kulutusosilla
        selvisi.Tekisivätpä viellä yhtä kestäviä ja mukavia autoja ajaa.Ostaisin heti,jos viellä tekisivät kyseistä
        mallia.


      • Anonyymi
        jokumuu. kirjoitti:

        Niinpä näkyy.

        Pistää vaan ihmettelemään miksi joku viitsii kirjoitella nettiin noinkin pitkät pätkät roskaa. Jos se olisikin hauskaa roskaa niin mikäs siinä, mutta jollei ole asiaa eikä toisaalta viihdettäkään niin missä pihvi?

        Järkevän tekemisen puutetta kait.

        No eihän tuolla järkeä ole,heti huomaa että on
        synnytyksessä päässyt lirahtamaan sitä keltaista
        nestettä pääkoppaan.Elikä kustahan tuo taisi olla.
        Kaveri pitäisi äkkiä saada kallonkutistajalle,ennen
        kun ihan totaalisesti sekoaa.Olisi lobotomia paikallaan,ehkä ainut apu tässä tapauksessa.😂


      • Anonyymi
        406 kirjoitti:

        Mukulakivikadut sekä maaseudun pomppuiset ja kuoppaiset pikkutiet ovat ominta maastoa 406 mallin pösölle. Niissä sen alusta ja ajettavuus toimii todella erinomaisesti. Ja juuri näistä erinomaisista todella hitaanajon ominaisuuksista pösö selviää, jopa paremmin kuin maastoautot. Ja ajaminen niillä on lähes ruhtinaallista. Nopeudet 0-80km/h ovat 406 pösön ominta aluetta. Liittymät taajamiin jne, kaupunkien väliset pienet tiet, (mutta eivät mutkaiset tiet).

        Tämän tähden 406 malli on mitä sovelian kaupunkialueiden auto. Valitettavasti mökkitiet monesti ovat niin kaukana, että välimatkoja niille ei pösöllä voida suorittaa.

        Ajonopeuksien noustessa yli 60km/h alkavat pösön heikot ominaisuudet pikkuhiljaa tulla esiin. Keskialueelta levoton ohjaus, lepattava likehdintä kaistan reunasta toiseen, huonot tiivisteet ovissa ja heikko äänieristys päästävät kaikki naapurikaistan nastarenkaiden äänet ohjaamoon. Myös bussipysäkkien isompiääninen puhe kuuluu silloin tällöin sisälle kabiiniin, vaikka kyseessä ei ole edes humalaisten huuto mölinä. Suhinaa ja ulinaa.

        Varsinaisilla maantienopeuksilla ja moottoriteillä kyseessä on heikoimmin ohjattavissa oleva auto, joka markkinoilla on. Joten maksimi nopeus on n.80km/h. Ja silläkin ajamiseen kertakaikkiaan puutuu yli 10km matkalla.

        Se on todella ikävää lepattamista ja jatkuvaa ohjaamista (auton kaistalla pitämistä), kaasupolkinen kanssa vispaamista, johtuen tehottomasta moottorista ainakin pienemmissä moottorikokoluokissa.

        Toisaalta voidaan ajatella, että sellainen henkilö, jolla on aikaa voi ehkä omistaa pösö 406 mallin myös siellä missä tiet ovat heikoimmassa kunnossa. Koska, jos sitä aikaa hitaaseen ajoon on, niin 406 malli kyllä pesee lähes kaikki haastajansa kuoppaisten hiekka ja sorateiden ympäristössä, sekä maastossa.

        Myös nuorison nakkikioskin ympärysajo on sellaista aluetta, jonne pösö 406 soveltuu hyvin. Ei siinä oikein ruokailemaan mahdu, mutta, jos etäisyys kioskiin ei ole pitkä se voidaan suorittaa.

        Vanhentunut malli, joka voidaan omistaa, jos ei ole rahaa käytettävissä uudempiin. Ja, jos hyväksyy sen, että maantie ei ole kyseiselle merkille tai ainakaan sen ko. mallille oikea ja sovelias ympäristö. Eikä ole olemassa tavarankuljetus tarvetta.

        Kyseinen merkki ja malli siis vaatii nöyrän luonteen ja tyytymistä vaatimattomaan (ja alustan osalta toimimattomaan). Koska mihinkään pröystäilyyn siitä kertakaikkiaan ei ole.

        Mutta kuten monesti todettua lyhyet matkat vähällä tavaralla, mahdollisesti heikoissa tieolosuhteissa ovat 406 mallille parasta ja ominaisinta ympäristöä. Varsinkin, jos ja kun kyseisiä malleja saa halvalla.

        Parempia 406 mallit kuitenkin on noissa em. olosuhteissa kuin mitkään tojotat tai muut autot.

        Lisäksi malli on lähes muuten viaton, mutta alustan ja ohjauksen säätäminen ja korjaaminen on todella kallista.
        Myöskään sisustan materiaalit eivät kestä toimistomiehen arjen istumisia rispaantumatta saatikka, jos kyseessä on ihan oikea työmies.

        Toimistossa ei ole miehiä,ovat irvikuva miehestä.
        Neiti sieväsiä, suurin osa viellä HOMOJA.


      • Anonyymi
        406 kirjoitti:

        Pösö 406 on kaikkein huonoin auto ajettavana, mikä mulla on koskaan ollut. Täysi susi suunnittelultaan alustan osalta. Lisäksi se on pieni sisältä jne.

        Mutta pikkupörräykseen nakkikioskilla se on ok. On siinä se hyvä puoli, että yli 80km/h ei sillä uskalla tai kehtaa ajaa. Ja talvella tietää, että hengenlähtö on lähellä, jos ei aja reilua alinopeutta. Niin monesti on sillä säästynyt ongelmilta, kun muut autot on suistunut tieltä jne.

        Kyllä se teknisesti on täysin kunnossa. Mutta alustan suunnittelultaan se vaan on täysi susi. Kaikki mikä ohjaukseen ja alustan toimintaan liittyy ei toimi millään tavalla. On aina rikki. Ja ehjänä se toimii väärin.

        No sehän on ihan kun meikäläisen Bemun ritsa,auto jossa oli niin paljon vikoja,että menisi ikä ja terveys niitä luetellessa.Onneksi pääsin eroon moisesta ritsasta.Mittarissakin vain vaivaiset 100.000km:triä.Surkein auto mitä minulla koskaan on ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän on ihan kun meikäläisen Bemun ritsa,auto jossa oli niin paljon vikoja,että menisi ikä ja terveys niitä luetellessa.Onneksi pääsin eroon moisesta ritsasta.Mittarissakin vain vaivaiset 100.000km:triä.Surkein auto mitä minulla koskaan on ollut.

        Mielipiteitä on monia. Mitä tuohon 406 malliin tulee niin minulla on sellainen edelleen, sain KIA Ceedin sen pariksi ja kyllä etenkin talvikelillä tulee otettua 406 ennemmin alle kuin KIA.


    • Pösöisti

      ''Paras auto mitä itse olen maantiellä ajanut, 405 (sellaisen omistin aiemmin) on pahvia tuon rinnalla. ''


      Olen täsmälleen samaa mieltä 406:sta. Ja 405 oli minullakin aiemmin.

    • sipo84

      Sit on kyllä ollut autossa vikaa ja pahan kerran. Tai sitten jopa auto kuljettajassa jollei ole autoa suoraan saanut menemään. Itellä vaikka on p****t kitkat niin auto menee suoraan. Ja on jopa parempi ja jämäkämpi ajaa kuin edellinen 94vm ford mondeo 2,5l bensakoneella. Isälläni ollut tosiaan ainakin viisi vuotta 99 mallinen 406 eikä siinä ole ollut yhtään sähkövikaa eikä ajettavuus ollut huono mitä olen sillä joskus silloin tällöin päästellyt. Eikä ole isäni pahaa sanaa sanonut. Ja sitä ennen sillä oli 10 vuotta 405 joka sit taas koki kaiken mahdollisen moottorin ohjausboxista alkaen. mutta aina se tuli kuntoon. lopuksi tuli vain ikä eteen ja alkoi käymään kolmella. Ja siihenkin (ehkä) todellinen syy oli että nokka-akseli kulahti niin paljon ettei suorittanut enää tehtäviään.

    • 406, 406 SW

      Hankin 406 Pösön sen hyvien ajo-ominaisuuksien, matkustamon tilavuuden, pienen polttoaineen kulutuksen ja kestävyyden takia. Mikään ennakko-odotus ei ole pettänyt.

      Ainoa heikkous on pienehkö tavaratila, ja siksi toisena autona on 406 farmari.

      • ex406st

        "Ainoa heikkous on pienehkö tavaratila, ja siksi toisena autona on 406 farmari", niin ja etujousia katkoo..vaarallinen ominaisuus..., nosta takapenkki pois niin takuuvarmasti ruosteessa ja taka-akseliston säätötankoja saa vaihtaa tiheään ja siihen nelipyöräsuuntaus päälle kalliiksi tuloo, ja nelipyöräsuuntaus pitäisi tehdä alasvedettynä....ranskalaista neroutta...., eikä ajolleen mikään kummoinen, mutta rupusakissa hintaansa nähden ok, ja mittarit näyttää mitä sattuu, jokunen kylmäjuotos on niitäkin kolvattu: halpa kottero ostaa mutta kallis pitää liikenteessä. ei se halpaa kyytiä ole hinurin lavalla olo...


      • joopa joo--
        ex406st kirjoitti:

        "Ainoa heikkous on pienehkö tavaratila, ja siksi toisena autona on 406 farmari", niin ja etujousia katkoo..vaarallinen ominaisuus..., nosta takapenkki pois niin takuuvarmasti ruosteessa ja taka-akseliston säätötankoja saa vaihtaa tiheään ja siihen nelipyöräsuuntaus päälle kalliiksi tuloo, ja nelipyöräsuuntaus pitäisi tehdä alasvedettynä....ranskalaista neroutta...., eikä ajolleen mikään kummoinen, mutta rupusakissa hintaansa nähden ok, ja mittarit näyttää mitä sattuu, jokunen kylmäjuotos on niitäkin kolvattu: halpa kottero ostaa mutta kallis pitää liikenteessä. ei se halpaa kyytiä ole hinurin lavalla olo...

        Kun ostaa ikäloppuja autoja niin ainahan niissä ongelmia. Vaihdan autoa aina uuteen 3-4 vuoden välein ja kaikki merkit toimineet. Joten osta uutta niin ei tarvitse vinkua ongelmista ja ruosteista. Yli 10 vuoden tauon jälkeen tilasin jälleen peugeotin ja ihan sama mitä kyseisestä autosta kirjoitellaan 10-15 vuoden kuluttua.


      • Joopäjoo
        joopa joo-- kirjoitti:

        Kun ostaa ikäloppuja autoja niin ainahan niissä ongelmia. Vaihdan autoa aina uuteen 3-4 vuoden välein ja kaikki merkit toimineet. Joten osta uutta niin ei tarvitse vinkua ongelmista ja ruosteista. Yli 10 vuoden tauon jälkeen tilasin jälleen peugeotin ja ihan sama mitä kyseisestä autosta kirjoitellaan 10-15 vuoden kuluttua.

        Kaikilla ei ole varaa tai halua ostaa uutta....


    • pesöööö

      Onhan se tosi hyvännäköinen auto,suunnittelija osannut hommansa,maalipintakin 10 vuotta vanhoissa pösöissä,kuin uudessa.
      Ja miksi ostaa uutta autoa ,kun saa noin mahtavan auton murto-osalla uuden hinnasta.

      • ranskanjellona

        Kyllä. Paras koskaan ajamani auto. Varsinkin matka-ajossa.
        Kaupunkipyörityksessä tuo gw on aika lossi. Tietysti makunsa kullakin.
        Turvallisuus ja sisätilat säilytystiloineen huonot.


      • Ou jee
        ranskanjellona kirjoitti:

        Kyllä. Paras koskaan ajamani auto. Varsinkin matka-ajossa.
        Kaupunkipyörityksessä tuo gw on aika lossi. Tietysti makunsa kullakin.
        Turvallisuus ja sisätilat säilytystiloineen huonot.

        Sisätilat todella upeat V6 ja Sport malleissa. On nääs nahkasisusta. Edelleen yksi tyylikkäimmistä sisuksista...


    • joustintuki

      Itselläni ollut yhteensä 23 autoa. Vuoden 2003 406 hdi jolla tällähetkellä olen taivaltanuit 587 th km ollut lähes uudesta asti ja ylivoimaisesti paras biili mitä olen ajellut. Toinen lähes yhtä hyvä oli 124 2,5 mb jolla ajoin lähes miljoonan.

    • Huolto arveluttaa

      Omistan pari 1,8 koneista Oliskohan 2000 mallinen, kuitenkin niitä viimeisiä "pösön omalla jäähdytyskeksinnöllä varustettuja" ja toinen 2004 mallinen.

      Vanhempaan olen uusinut kaasuläpän asentotunnistimen kun tyhjäkäynti meni sekaisin. Asentotunnistin näyttäisikin olevan yleisempi vika kuin tyhjäkäyntimoottorin vika. Yksi raidetangon pää on uusittu ja yksi "koiranluu. Jarrujen kulutusosat kestää mielestäni hyvin, ja taakse kengät on uusittu kerran ja paloja eteen kaksi tai kolme kertaa. Pakoputki on uusittu kerran. Ja kilometrejä on lähes 200000.

      Uudempaan ei ole tarvinnut muuta kuin vaihtaa jarrupalat eteen ja taakse. Mutta sillä onkin ajettu vasta runsaat 100000 km.

      Ajotietokoneen mukaan vanhemman kulutus on 7,2 ja uudemman 6,3. Ja talvellakaan kulutus ei ollut kuin muutaman desin suurempi. Viimasuojaa en ole käyttänyt, mutta kampikammion hengitysongelmaa ei ole esiintynyt. 1,8 moottoria pidetään herkimpänä hengitysputkien jäätymiselle.

      Merkkihuolto on kohdallani ollut huono - suorastaan törkeä. Leimat huoltokirjaan haen nykyisin ainoastaan asiantuntevasta autokorjaamosta.

    • kake1

      peugeut 406 auto ajoi peruutamalla minun auton kylkeen tai takarataan kohdalle alkoi perä hakemaan tiettä ja huono ajaa mikä on mennyt rikki autosta

    • nimimerkkierkki9

      Paska. Paskempi. Peugeot.

    • 7+25

      Itsellä 406 farkku -98 ollut muutaman vuoden ja on toiminut todella hyvin eikä ruoste vaivaa niinkuin ennen omistamiani japseja. Nyt mittarissa 460000 tkm, kone 3.0l V6.

      Vähillä remonteilla on mennyt, normaalit kulumiset jouset vaihdettu.

    • ?????

      Kaikki jouset vaihettuu, miksi ne on pitäny vaihtaa?

      • jkvhgchvjhbklnkjcugv

        Ehkä niitä on katkennut, tai sitten on haluttu vaihtaa ne varmuuden vuoksi, ennenkuin katkeaa.


      • 7+25

        Joku edellisistä omistajista laitattanut madallussarjan, liian matala meikäläisen makuun ja puunhakureissuille.


    • Anonyymi

      Minulla viimeisen vuosimallain 406 farmari 1,8 bensakoneella. Ajettu 310 th km. Voin todeta että yli 40 vuoden autoilukokemuksella paras auto jonka olen omistanut ja on ollut hyvän matkaa toistakymmentä niin Audia kuin Bemaria ja jokunen japsi. 17 vuotta vanha auto, eikä ole tarvinnut edes jarrusylintereitä avata! Bemareissa alkoivat jarrumännät jumittamaan ja alle 100 000 km ja se oli jatkuva ongelma. Pösö on loistava ajettava ja lämmin. Muuta ei ole tarvinnut laittaa kuin yksi raidetangon pää, taakse koiranluut, jarrulevyt ympäriinsä ja jarrupalat sekä käsijarrukengät. Nämä jarruosat kestää n. 150 000 km. ABS-renkaat hapertui ja ne on halvat vaihtaa. Takapönttöjä saa vaihtaa kolmen-neljän vuoden välein. Pyörän laakereita ei ole mennyt ensimmäistäkään. Mittaristossa ei ole ollut minkaanlaista häikkää. Tuulilasin vaihdoin kuluneisuuden takia n. 300 000 km kohdalla ja mikä parasta auto on täysin ruosteeton. Kaverillani on saman vuosimallin diesel, ajettu nyt 700 000 km. kun on entinen taksi, että repikää siitä huumoria mersu, bemari, audi-miehet, jotka maksatte maltaita nimestä!

      • Anonyymi

        "Minulla viimeisen vuosimallain 406 farmari 1,8 bensakoneella. "

        Eli vuosimallia 2021? Niitä valmistetaan edelleen :)


    • Anonyymi

      Ajelin taannoin 406 Peugeottia niin pitkään kuin se normihuolloilla kulki. Erotessamme mittarissa oli koossa jonkin matkaa yli puoli miljoonaa kilometriä. (Toki mittari nollaantui 300.000 kohdalla, mutta uutta kierrosta meni sinne päälle 200.000..) Kestävä & mukava maantieajoon.

      • Anonyymi

        Mallinumero 406 oli eittämättä Peugeotin parhaimistoa. Nykypäivän mittapuullakin ajettavuus on A-luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mallinumero 406 oli eittämättä Peugeotin parhaimistoa. Nykypäivän mittapuullakin ajettavuus on A-luokkaa.

        Minulla on pihassa edelleenkin, 1997 mallinen 406.

        Ajomäärä on toki pienentynyt, mutta sitä selvemmin se "ainiin tämä oli näin mukava", fiilis tulee, kun sillä käy ajamassa.

        Yli 14 vuotta sillä olen matkaa taittanut, ja yllättävän pienillä ongelmilla on 400tkm mittariin tullut.


    • Anonyymi

      Peugeot 406 2.0 VM 2000.Todella mukava ajaa,mittarissa vasta 360000Km ja matka jatkuu.Eikä ruostetta,kuten vastaavan ikäisissä vuosimalleissa,Saksalaisissa "laatuautoissa."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe