Meillä kotona ei juuri puhuta Raamatusta, mutta ei kaikki puhujaveljetkään juuri painettua sanaa käytä, viittaavat puheessaan vaan siihen.
Luin jonkun aloituksen armolahjoista, asiasta joka on painanut, sillä Äidilläni oli sanomansa mukaan sellainen ennen minun syntymää, - parantamisen armolahja jota hän aika ajoin kaipailee, niin googletin sen ja sain tuon sanoman.
Ihmetyttää teksti, ja nyt ymmärrän äitiäni tuskan? Onko meillä
- Keskinäinen rakkauden yhteys?
- Onko meillä Hengen rauha?
- Miksi meillä ei ole uskoa, jonka jälkeen se tunnustetaan ottamalla kaste?
- Erikoisin, joka puhutteli, jae 7 Mutta kukin meistä on saanut oman armolahjansa, sen jonka Kristus on nähnyt hyväksi antaa.
Miksi Jeesus ei anna meille armolahjoja, mutta muille antaa? Emmekö tunne Jeesusta?
Mietittekö te koskaan näitä mielessänne?
Miksi muilla, miksei meillä ole armolajaa, ja Pyhää Henkeä?
51
242
Vastaukset
Jokaisella uskovaisella Jumalan lapsella on armolahjoja, uskon kautta. Esim. on se tärkein pelastuksen armolahja, Rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. On kallis kaste johon voi turvata:
Gal.3:27. "Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan."
Sensijaan omavanhurskaat Raamattu tumitsee kadotukseen:
Gal.3:24. "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin."Ruumiillisen parantamisen armolahja tarkoittaa, että aina paranee, kun rukoilee Hengessä jonkun puolesta. Tällainen lahja saattoi olla apostolisena aikana, että aina joku parani kuin Hengessä rukoili. Tällaista lahjaa ei ole enään olemassakaan.
Mark.16: 20. "Mutta he(apostolit) lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta".
Kun Raamatun sana on loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu. Apostolit (ne 12 Paavali) ovat myös kuolleet, eikä Raamattuun saa kirjoittaa lisää, on Raamatun merkit tässä suhteessa täyttäneet tehtävänsä.- iankaikkisesti
weha kirjoitti:
Ruumiillisen parantamisen armolahja tarkoittaa, että aina paranee, kun rukoilee Hengessä jonkun puolesta. Tällainen lahja saattoi olla apostolisena aikana, että aina joku parani kuin Hengessä rukoili. Tällaista lahjaa ei ole enään olemassakaan.
Mark.16: 20. "Mutta he(apostolit) lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta".
Kun Raamatun sana on loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu. Apostolit (ne 12 Paavali) ovat myös kuolleet, eikä Raamattuun saa kirjoittaa lisää, on Raamatun merkit tässä suhteessa täyttäneet tehtävänsä.Jeesus Kristus on sama, eilen, tänään ja huomenna. Et tunne tai olet hukannut Jeesuksen, jos se on mielestäsi muuttunut.
- Unenlahjat
weha kirjoitti:
Ruumiillisen parantamisen armolahja tarkoittaa, että aina paranee, kun rukoilee Hengessä jonkun puolesta. Tällainen lahja saattoi olla apostolisena aikana, että aina joku parani kuin Hengessä rukoili. Tällaista lahjaa ei ole enään olemassakaan.
Kun Raamatun sana on loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu. Apostolit (ne 12 Paavali) ovat myös kuolleet, eikä Raamattuun saa kirjoittaa lisää, on Raamatun merkit tässä suhteessa täyttäneet tehtävänsä.>aina joku parani kuin Hengessä rukoili. Tällaista lahjaa ei ole enään olemassakaan.
Enää, ei enään. Sanotaanko jossain kohden Raamattua, että lahjat loppuvat sinä ja sinä päivänä? weha kirjoitti:
Kun Raamatun sana on loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu. Apostolit (ne 12 Paavali) ovat myös kuolleet, eikä Raamattuun saa kirjoittaa lisää, on Raamatun merkit tässä suhteessa täyttäneet tehtävänsä."Tällaista lahjaa ei ole enään olemassakaan."
Älä viitsi höpöttää, kun et tajua mistään mitään.Unenlahjat kirjoitti:
>aina joku parani kuin Hengessä rukoili. Tällaista lahjaa ei ole enään olemassakaan.
Enää, ei enään. Sanotaanko jossain kohden Raamattua, että lahjat loppuvat sinä ja sinä päivänä?"Sanotaanko jossain kohden Raamattua, että lahjat loppuvat sinä ja sinä päivänä?"
1.Kor. 13:
"8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista."
Armolahjat katoavat sitten, kun tulee täydellisyys = Jeesus noutaa omansa.
Siihen saakka kaikki Pyhän Hengen armolahjat ovat toiminnassa uskovien ja seurakunnan rakennukseksi.
weha ei tajua näistä asioista höläyksen pöläystä.
- yks uskovainen
Siksi, koska Pyhä Henki on lähtenyt vl-liikkeestä sen luopumisen takia, toki Hän joissakin yksittäisissä uskovaisissa vielä on. -70-luvun hoitokokoukset olivat viimeinen niitti, silloin loppuivat liikutukset, jotka olivat yksi armolahjoista.
Vl-liike ei tee lähetystyötä, on kitkenyt kaikki armolahjat "tarpeettomina" tai selitellyt, etteivät ne enää vaikuta.
Vl-liikkeestä on tullut kuiva, omaa erinomaisuuttaan ylistävä joukko uskonnollisia (huom,. on eri asia kuin uskovaisia) ihmisiä, joita hallitaan pelolla ja pelon vuoksi he eivät uskalla edes huonoa johtoaan vaihtaa.
Jos haluaa olla vapaasti usko(ma)ssa, niin kannattaa hakea hengellistä kotia muualta, tosin täysin oikeamielistä ja kaikissa asioissa oikein toimivaa ei ole olemassakaan, sillä Saa.ta.na kyllä tekee parhaansa sekoittaessaan ihmisten suhteita ja kiusatakseen uskovaisia. - etsivä-xx
Et ole lukenut ketjua ajatuksella etkä ole lukenut armolahjojen luetteloa. Väheksyt sitä, minkä Jumala on nähnyt hyväksi, jos vaadit jotakin. Yleinen luterilainen ajattelu on, että lääketiedekin on Jumalan lahja. Tässä ajassa tänään Jumala voi käyttää välineenään lääketiedettä. Tämän päivän lääketiedekään ei paranna 100%. Ja kaikki me kuolemme ennemmin tai myöhemmin. Jos elää vanhaksi voisi sanoa että harvaa poikkeusta lukuun ottamatta jokainen saa jonkun sairauden, vakavia haittoja aiheuttavan ja kuolemaan johtavan.
Minäkin uskon saaneeni armolahjan, ainakin sen lueteloni viimeisen, mutta ehkä muutakin. Armolahjat näkyvät toisille jos ovat näkyäkseen ja ovat seurakunnalle rakennukseksi.
Miksi pitäsi pitää vähäarvoisina näitä:
1. Korinttolaiskirje 12
Yhden ja saman Hengen voimasta toinen saa kyvyn jakaa viisautta, toinen kyvyn jakaa tietoa, toiselle sama Henki suo uskon voiman
tai näitä
Roomalaiskirje 12
6 Meillä on saamamme armon mukaan erilaisia armolahjoja. Se, jolla on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan kuin hänellä on uskoa. [1. Kor. 12:4-11 : Ef. 4:11; 1. Piet. 4:10,11]
7 Palvelutehtävän saanut palvelkoon, opetustehtävän saanut opettakoon, [1. Tim. 4:16]
8 rohkaisemisen lahjan saanut rohkaiskoon. Joka antaa omastaan, antakoon pyyteettömästi; joka johtaa, johtakoon tarmokkaasti; joka auttaa köyhiä, auttakoon iloisin mielin. [2. Kor. 9:7]
1. Piet. 4:10
10 Palvelkaa kukin toistanne sillä armolahjalla, jonka olette saaneet, Jumalan moninaisen armon hyvinä haltijoina. [Matt. 25:14,15]
11 Joka puhuu, puhukoon Jumalan antamin sanoin, ja joka palvelee, palvelkoon voimalla, jonka Jumala antaa, jotta Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kirkkaus ja valta aina ja iankaikkisesti. Aamen.
Ja tämä viimeiseksi tähän kirjoittamani armolahja, eikö uskovaisella mielestäsi ole tätä Hengen armolahjaa. Minä ainakin uskon sen saaneeni.
Room. 6:23
Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. [1. Moos. 2:17; Jaak. 1:15 | Room. 5:18; 1. Kor. 15:22]
Voi sinua, jos et sitäkään tunne. Tee parannus tai tukoile parannusta. Sitäpaitsi viime keskiviikkona olisit voinut kuulla hyvän puheen tästä aiheesta Helsingin ry:llä.- etsivä-xx
Jokainen vanhoillislestadiolainen tietää että vauva syntyy uskovaisena ja kastetaan siis uskovainen. Kaste ei ole ihmisen tunnustus vaan Jumalan lahja joka otetaan vastaan uskolla. Avaaja kirjoittaa kovin samaan tyyliin kuin vapaiden suuntien väki tällä palstalla.
On vetäydyttävä pois tällaisten henkien luota, jotka tavoittelevat ihmeitä:
Matt.7:21. "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'
24. Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi."
Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Näin Jumala vielä tänäänkin puhuu omiensa kautta.weha kirjoitti:
Matt.7:21. "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät.'
24. Sentähden on jokainen, joka kuulee nämä minun sanani ja tekee niiden mukaan, verrattava ymmärtäväiseen mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi."
Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Näin Jumala vielä tänäänkin puhuu omiensa kautta.etsivä -xx, Raamatussa kaste on armonväline. On hyvä, jos tämän myöntäisit. Mutta yhdyn toki teksteihisi muuten. Tässä faktoja, joita ei lestadiolaiset, eivätkä uudestikastajat voi kieltää:
"ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (apt.2:38).
-kohta on päivänselvä kasteen sisällöstä. Sana antaa mitä lupaa siinä.
apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä."
-Näin myös sanoo apostolinen nikean uskontunnustus.
Kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".
-kasteessa hengellisesti kuollut herää ja kasteessa myös Jumala vaikuttaa uskon.
1.Piet.3:21. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"
-Kaste pelastaa. Tämä on Jumalan sanaa!!! Kasteessa ei laitetasyntiä pois, vaan annetaan anteeksi, ettei syntiä enään lueta. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalassa. Sen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.
Room.6:3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?...
5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"
-Kaste liittää siihen työhön, jonka Jeesus teki ristillä.weha kirjoitti:
etsivä -xx, Raamatussa kaste on armonväline. On hyvä, jos tämän myöntäisit. Mutta yhdyn toki teksteihisi muuten. Tässä faktoja, joita ei lestadiolaiset, eivätkä uudestikastajat voi kieltää:
"ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (apt.2:38).
apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä."
Kol.2:12. "ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista".
-kasteessa hengellisesti kuollut herää ja kasteessa myös Jumala vaikuttaa uskon.
1.Piet.3:21. "Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus"
-Kaste pelastaa. Tämä on Jumalan sanaa!!! Kasteessa ei laitetasyntiä pois, vaan annetaan anteeksi, ettei syntiä enään lueta. Se on hyvän omantunnonliitto Jumalassa. Sen perustuksena on Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus.
Room.6:3. "Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?...
5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa"
-Kaste liittää siihen työhön, jonka Jeesus teki ristillä.Etsivä -xx, edelleen otan yhden paivan raamatun kohdan kasteesta.
Joh.3:5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
-vauvakin on ihminen, siis lihasta syntynyt tänne maailmaan, niinkuin teksti sanoo. Ainostaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä. Nämä molemmat tulee olla: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". Puhutaan siis pelastuksesta, johon kuuluu usko ja kaste. Näin opettaa Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus ja myös kirkon perimätieto.- raamattutunti
weha kirjoitti:
Etsivä -xx, edelleen otan yhden paivan raamatun kohdan kasteesta.
Joh.3:5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.
-vauvakin on ihminen, siis lihasta syntynyt tänne maailmaan, niinkuin teksti sanoo. Ainostaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä. Nämä molemmat tulee olla: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". Puhutaan siis pelastuksesta, johon kuuluu usko ja kaste. Näin opettaa Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus ja myös kirkon perimätieto.Weha pyörittää tuota samaa levyä "veden ihmeellisestä taikavoimasta".
Sellainen kuuluu samaan kastiin kuin pakanoiden puu- ja kivijumalat, joissa
uskotaan olevan ihmeellistä voimaa.
Raamattu EI TUNNE mitään armonväline-oppia!!!
Se on kirkon keksimä termi jolla mitätöidään Pyhää Henkeä.
Ikäänkuin Jumala tarvitsisi materiaa voidakseen toimia!
Pyhä Henki on se väline, jonka kautta Jumala toiminn
Ainoa armo on Jeesuksessa Kristuksessa ja tuon armon saamme vas-
taanottaa uskon kautta:
2. Kor 6:1
"Hänen työtovereinaan kehoitamme teitä VASTAANOTTAMAAN JUMALAN ARMON,
niin ettei se jää turhaksi."
Vauvakaste on PAKKO-ARMOA, mikä on irvikuva raamatullisesta armosta,
joka on otettava henkilökohtaisesti vastaan.'Vanhemmat eivät voi pumpata vauvaan mitään armoa ja olsishan julmaa, jos ihmisen pelastuminen
riippuisi toisen ihmisen (vanhempien) teoista!
Ristin ryöväri osoitti sen, että vain se ryöväri pelstui, joka otti armon
vastaan. Toinen ryöväri ei pelastunut, vaikka armon lähde, Jeesus oli vieressä.
Kehoittaako Jumala tuosaa tuomaan vauvat kasteelle:
"apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä." - Perisynti:
weha kirjoitti:
Etsivä -xx, edelleen otan yhden paivan raamatun kohdan kasteesta.
-vauvakin on ihminen, siis lihasta syntynyt tänne maailmaan, niinkuin teksti sanoo. Ainostaan kasteessa synnytään vedestä ja Hengestä. Nämä molemmat tulee olla: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". Puhutaan siis pelastuksesta, johon kuuluu usko ja kaste. Näin opettaa Raamattu, Luther ja luterilainen tunnustus ja myös kirkon perimätieto.Perisyntiä käsitteleviä kohtia Raamatusta:
Room.3:10. "niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"
-aikaa vahvaa tekstiä perisynnistä, ettei ole ketään vanhusrskasta, ei ainoatakaan.
Ef.2:3 "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin"
"Syntinen olin jo syntyessäni" (Ps.51:7).
"Mikä lihasta on syntynyt on liha" (Joh.3:6).
Room.5:12. "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
Synnin palkka on kuolema, Vauvakin kuolee ruumiillisesti, että on hengellisesti kuollut, jo syntyessään. - etsivä-xx
weha kirjoitti:
Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Näin Jumala vielä tänäänkin puhuu omiensa kautta.Weha. Missään Raamatussa ei ole sellaista kohtaa missä olisi kastettu joku, joka ei usko. Uskoo ja kastetaan ei missään ole sellaista kohtaa missä asia olisi niin että kastamalla saisi uskon. Lapsen kaste ei eroa aikuisen kasteesta eli vauvallakin on esnin usko. Sakramenteihin tartutaan uskolla. Mitä tulee niihn kohtiin mitkä kertovat perisynnistä niihän vanhoillislestadiolainenkin uskoo, vauva on perisynnin alainen niin kuin kaikki mutta kun uskon kautta ihmisellä on Kristuksen lainavanhurskaus.
Jos kaste ilman uskoa toisi uskon eihän lähetystyö olisi kuin kastamista. Mutta tämänhän Raamattu kumoaa:
1. Kor. 1:17
Eihän Kristus lähettänyt minua kastamaan vaan julistamaan evankeliumia, ei kuitenkaan viisain puhein, koska Kristuksen risti silloin menettäisi merkityksensä. [1. Kor.
Näistä jakeista:
ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (apt.2:38)
Kaste perustuu hänen sovitustyöhönsä. Siihen että olemme osalliset hänen ylösnousemukseensa. Jae ei kuitenkaan kerro että usko tulsi kasteesta ja usko sinänsä jo sisältää syntien anteeksiantamuksen. Lutherin omien tekstien mukaan kasteen puuttuminen ei kadota, intentio (aikomus) kastaa riittää.
Tämä jae ei kerro, että usko tulisi kasteesta vaan, että kasteeseen tartutaan uskolla. Sakramentteihin tartutaan uskolla on luterilaisen peusopteuksen mukaista, ei sakramentti tekon vaikuta vaan usko on ensin. On katolista uskoa uskoa sakramentteihin tekoina. Jostakin käsittämättömästä syystä esim. Luther säätiö tuntuu liukuvan tähän. Kastekäsityksesi on nyt sitten Väisäsen kirjan mukainen. etsivä-xx kirjoitti:
Jokainen vanhoillislestadiolainen tietää että vauva syntyy uskovaisena ja kastetaan siis uskovainen. Kaste ei ole ihmisen tunnustus vaan Jumalan lahja joka otetaan vastaan uskolla. Avaaja kirjoittaa kovin samaan tyyliin kuin vapaiden suuntien väki tällä palstalla.
Miten oli Hoviherra kasteella? Jeesus itse pani Eilippoksen kastamaan Hänet upottamalla ja TUNNUSTAMAAN JEESUSKSEN HERRUUS.
Vauvakaste on sekulaari, Jumalan pilkkaa.
Mietin tuossa eneimmäistä Helluntaita, jossa kastettiin 3000 ihmistä, saattoi olla sylikummeilla kädet kipeänä.Perisynti: kirjoitti:
Perisyntiä käsitteleviä kohtia Raamatusta:
Room.3:10. "niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
11. ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa"
-aikaa vahvaa tekstiä perisynnistä, ettei ole ketään vanhusrskasta, ei ainoatakaan.
Ef.2:3 "olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin"
"Syntinen olin jo syntyessäni" (Ps.51:7).
"Mikä lihasta on syntynyt on liha" (Joh.3:6).
Room.5:12. "Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
Synnin palkka on kuolema, Vauvakin kuolee ruumiillisesti, että on hengellisesti kuollut, jo syntyessään.Mitä perisyntiä tuossa on, siinä on van KERTOMUS SIITÄ, ETTEI PELASTU ILMAN Jeesusta.
Lue luku loppuun, mitä Pave sanoo siinä. Siinä sanotaan ettei ole vanhurskautta LAIN ALLA, vaan Kristuksessa.
Onko Psalmi evankeliumia?? Haloo, se on lain alla olevaa sanomaa, mutta osa meistä, mm kristityt ovat Jeesuksen lunastamia. Mikään perisynti ei vaakuta meihin, eikä siitä ole edes mainintaa Raamatussa, kuten ei koko SRK;stakaan.
Ei oikein Sinulla pelaa tuo oivallus Jeesukseen. Se joka on lihasta syntynyt, tarvitsee JUURI HÄNTÄ; ei lakia.
Uudestisyntynyt ei elä lihassa, vaan Jumalan opetuslapsena. Pyri siihen.
Kes.raamattutunti kirjoitti:
Weha pyörittää tuota samaa levyä "veden ihmeellisestä taikavoimasta".
Sellainen kuuluu samaan kastiin kuin pakanoiden puu- ja kivijumalat, joissa
uskotaan olevan ihmeellistä voimaa.
Raamattu EI TUNNE mitään armonväline-oppia!!!
Se on kirkon keksimä termi jolla mitätöidään Pyhää Henkeä.
Ikäänkuin Jumala tarvitsisi materiaa voidakseen toimia!
Pyhä Henki on se väline, jonka kautta Jumala toiminn
Ainoa armo on Jeesuksessa Kristuksessa ja tuon armon saamme vas-
taanottaa uskon kautta:
2. Kor 6:1
"Hänen työtovereinaan kehoitamme teitä VASTAANOTTAMAAN JUMALAN ARMON,
niin ettei se jää turhaksi."
Vauvakaste on PAKKO-ARMOA, mikä on irvikuva raamatullisesta armosta,
joka on otettava henkilökohtaisesti vastaan.'Vanhemmat eivät voi pumpata vauvaan mitään armoa ja olsishan julmaa, jos ihmisen pelastuminen
riippuisi toisen ihmisen (vanhempien) teoista!
Ristin ryöväri osoitti sen, että vain se ryöväri pelstui, joka otti armon
vastaan. Toinen ryöväri ei pelastunut, vaikka armon lähde, Jeesus oli vieressä.
Kehoittaako Jumala tuosaa tuomaan vauvat kasteelle:
"apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä."Ramattutunti: Kehoittaako Jumala tuosaa tuomaan vauvat kasteelle:
"apt.22:16. "Ja mitäs nyt viivyttelet? Nouse ja anna sinus kastettaa ja pestä pois sinun syntis, ja huuda avuksi Herran nimeä."
weha: selvä asia kasteen sisältö, ja vauvat kastetaan perisynnin tähden. Siitähän tekosynnit syntyvät. Muutenkin se on aina Pyhän Hengen teko, kun sydän synnistä hätääntyy ja etsii armoa.
Helluntailainen Kililläpuhuminen on sitä pumppaamista ja pumppaamalla saatua, tästä ovat monet kertoneet ja antaneet todistuksen. Kuitenkin ykkösasiatässkin on Raamatun opetus.- etsivä-xx
Kesitas kirjoitti:
Miten oli Hoviherra kasteella? Jeesus itse pani Eilippoksen kastamaan Hänet upottamalla ja TUNNUSTAMAAN JEESUSKSEN HERRUUS.
Vauvakaste on sekulaari, Jumalan pilkkaa.
Mietin tuossa eneimmäistä Helluntaita, jossa kastettiin 3000 ihmistä, saattoi olla sylikummeilla kädet kipeänä.Luterialisen uskon mukaan aikuiskaste on ihan ok. Ei hoviherran kastamisessa ole mitään "hämärää". Hoviherra uskoi ennen kastetta.
Mitä on usko:
6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle -- [5. Moos. 30:11-14]
7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. [Ap. t. 16:31; 1. Kor. 6:14]
10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.
Erimielisyys koskee vauvojen uskoa. Aikuisista on mielestäni yhteisymmärrys. - Vauvana kastettu
etsivä-xx kirjoitti:
Luterialisen uskon mukaan aikuiskaste on ihan ok. Ei hoviherran kastamisessa ole mitään "hämärää". Hoviherra uskoi ennen kastetta.
Mitä on usko:
6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "Älä kysy sydämessäsi: Kuka voi nousta taivaaseen?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle -- [5. Moos. 30:11-14]
7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista.
8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. [Ap. t. 16:31; 1. Kor. 6:14]
10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen.
Erimielisyys koskee vauvojen uskoa. Aikuisista on mielestäni yhteisymmärrys.Kastekäsky Matt. 28: 18-20:
Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: Kastakaa heitä ja opettakaa heitä.
Raamatun kastekäskyn mukaan on ookoo myös ensin kastaa ja aloittaa kasteesta kristillinen elämänopetus. Vauvana kastettu kirjoitti:
Kastekäsky Matt. 28: 18-20:
Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: Kastakaa heitä ja opettakaa heitä.
Raamatun kastekäskyn mukaan on ookoo myös ensin kastaa ja aloittaa kasteesta kristillinen elämänopetus.Kristillinen opetus opetuslapsettamista, eli oppia siitä, mitä Kristus teki sekä käski tehdä, mutta se vaatii Pyhän Hengen voitelun, ennekuin se onnistuu, mm parantaminen rukouksella ja armolahjalla.
Tämä uupuu kokonaan SRKsta
Kes.- Vauvana kastettu
Kesitas kirjoitti:
Kristillinen opetus opetuslapsettamista, eli oppia siitä, mitä Kristus teki sekä käski tehdä, mutta se vaatii Pyhän Hengen voitelun, ennekuin se onnistuu, mm parantaminen rukouksella ja armolahjalla.
Tämä uupuu kokonaan SRKsta
Kes.Siihen en osaa sanoa mitään, koska en ole vanhoillislestadiolainen, mutta Raamatun kastekäskyn mukaan kastaminen ja siitä alkava kristillinen elämänopetus on ihan ookoo.
Mielestäni on tylsää ja tyhmää, että kristityt tällaisesta kasteen antamisen ajankohdasta riitelevät ja yleensäkin riitelevät Raamatun tulkintakysymyksistä. - etsivä-xx
weha kirjoitti:
etsivä -xx, Raamatussa kaste on armonväline. On hyvä, jos tämän myöntäisit. Mutta yhdyn toki teksteihisi muuten. Tässä faktoja, joita ei lestadiolaiset, eivätkä uudestikastajat voi kieltää:
-Kaste liittää siihen työhön, jonka Jeesus teki ristillä.Weha kirjoittaa minulle:
etsivä -xx, Raamatussa kaste on armonväline.
Tottakai se on armonväline. Aamenesta öylättiin:
Armonvälineet
Luterilaisen kirkon uskon mukaan armonvälineet ovat välttämättömiä, jotta ihminen pelastuisi. Pyhä Henki suorittaa työnsä seurakunnassa Jumalan sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi. Luterilaisen kirkon sakramentteja ovat kaste ja ehtoollinen.
Kirkon koko elämä helluntain jälkeen perustuu armonvälineiden varaan. Armonvälineiden kautta kirkko tuo ihmiset Kristuksen yhteyteen, niin että he pelastuvat synnin, kuoleman ja kadotuksen vallasta ja pääsevät osallisiksi pelastuksesta.
Armonvälineen luonne on myös ripillä ja pappisviralla, jotka Kristus asetti armon ja pelastuksen jakamisen välineiksi.
Ei tässä aseteta kastetta eri asemaan kuin Jumalan sanaa.
et laainaa koko lausetta kun sanot:
ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (apt.2:38).
koko jae kuuluu näin:
"38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Mikä on parannus. joka on lauseess ensin ja voiko sen yhtä hyvin lukea:
tehkää parannus niin te saatte Pyhän Hengen.
Parannus
Ap. t. 3:19
Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
En jaksa saivarrella näistä lauseista, kun kuitenkin Raamatussa kastettiin ihmisiä kun he olivat jo saaneet Pyhän Hengen. - raamattutunti
Vauvana kastettu kirjoitti:
Siihen en osaa sanoa mitään, koska en ole vanhoillislestadiolainen, mutta Raamatun kastekäskyn mukaan kastaminen ja siitä alkava kristillinen elämänopetus on ihan ookoo.
Mielestäni on tylsää ja tyhmää, että kristityt tällaisesta kasteen antamisen ajankohdasta riitelevät ja yleensäkin riitelevät Raamatun tulkintakysymyksistä.Eiköhän noita kristittyjen välisiä riitoja ole ollut aina alkuseurakunnan ajoista lähtien.
Useimmiten ne johtuvat siitä, että joku on kokenut voimakkasti Jumalan
työn elämässään ja VAATII että kaikkien on koettava se samalla tavalla. Hän
alkaa laatia sääntöjä ja dogmeja, joista tulee tärkeämpiä, kuin Jumalan
kohtaaminen.
Näin on syntynyt kirkkokunta tai lahko.
Näin on käynyt mm vl-liikkeessä, joka on päättänyt, että ainoa tapa saada
synnit anteeksi on äänellinen synninpäästö.
Samoin Luther-säätiö on tehnyt kasteesta itselleen epäjumalan. Heille se
on tärkeämpää kuin Kristuksen sisäinen tunteminen. Tällainen materiaan
perustuva oppi on tyypillistä epäuskoiselle ihmiselle.
Katolisella kirkollahan on lukuisia materiaan perustuvia oppeja, pyhimys-
tenkuvia, ym, jotka ovat tulleet Kristuksen tilalle.
Tällaiset kirkkokunnat pyrkivät RAJOITTAMAAN KAIKKIVALTIAAN TYÖN
omiin muiteihinsa ja näin estävät Pyhän Hengen työtä.
"Tuuli puhaltaa vieläkin mistä tahtoo.."!!!
Sitä eivät kirkot voi itsekeksimillään opillaan estää ja koska ne eivät halua luopu itse-
keksimistään "sakramenteista" tulevat riidat ja erimielisyydet jatkumaan
hamaan maailmanloppuun saakka. Vauvana kastettu kirjoitti:
Siihen en osaa sanoa mitään, koska en ole vanhoillislestadiolainen, mutta Raamatun kastekäskyn mukaan kastaminen ja siitä alkava kristillinen elämänopetus on ihan ookoo.
Mielestäni on tylsää ja tyhmää, että kristityt tällaisesta kasteen antamisen ajankohdasta riitelevät ja yleensäkin riitelevät Raamatun tulkintakysymyksistä.Muistako Sinä kasteesi, kastettavat sen kyllä muistaa ja muistatko opetuksen sen jälkeen, vaikka 2 kuukautta. Tulkitsetko sitä miten kohdallasi.
Muista se, ettet ole kastettu, ainoastaan pakanallisesti rapisteltu, et Kirstukseen vaan lahkoon, Lut. seurakuntaan, veronjaksajaksi.
Varmaan ”kastajakin” oli hame päällä kun naiset, vaikka olisikin ollut mies.
Raamattua ei tässä tarvitse tulikita, koska vain Paptzoo, upottaminen yli 12 vuotiaisiin AISNOASTAAN siellä esiintyy.
Kastettu Kes.
Pyhä Henki on herkkä henki. PH ei laske armolahjojaan sinne, missä opetetaan sielunvihollisen oppeja ja ivataan vilpittömiä uskovaisia "epäuskoisiksi".
- Kirkkohistoriaa:
Alkukirkko perusti lapsikasteen oikeutuksen ennen kaikkea perisyntiin
(Origenes, Cyprianus, myös Tertullianus teoksessaan De
Anima), lasten siunaamiseen (Matt. 19:13-15), vedestä ja Hengestä
syntymisen välttämättömyyteen (Joh. 3:5), ympärileikkaukseen ja
kasteen antamiin pelastuslahjoihin. Sen sijaan kasteen siirtämisen
kannattajilla ei ollut mitään raamatullisia perusteita.
Tertullianus oli monisärmäinen hahmo.
Myöhemmin (210 - 213) hän ei enää pidäkään lapsia viattomina. Hän
sanoo, että he tulevat pyhiksi vasta kasteessa. Hän vetoaa Joh. 3:5:
"Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan
valtakuntaan." Hän näyttääkin luopuneen aikaisemmasta kannastaan,
että lasten kastamista olisi siirrettävä. Tertullianus ei näytä
saaneen kannatusta ajatuksilleen kasteen siirtämisestä. Asia tuli uudestaan
esille vasta sata vuotta myöhemmin. 300 -luvulla sai jalansijaa
käsitys, jonka mukaan kasteen jälkeen tehdyt synnit olivat raskaampia
kuin ennen kastetta tehdyt. Siitä syystä kastetta siirrettiin
lähelle kuolinhetkeä. Tämänkin käsityksen mukaan kaste ymmärret114
tiin syntien anteeksisaamisen sakramentiksi, mutta ei täysin tajuttu
kasteen lahjaa kastetulle halki elämän.
Käsitys synnistä ja armosta oli himmentynyt. - Luther säätiö
Kirkkohistoriaa: kirjoitti:
Alkukirkko perusti lapsikasteen oikeutuksen ennen kaikkea perisyntiin
(Origenes, Cyprianus, myös Tertullianus teoksessaan De
Anima), lasten siunaamiseen (Matt. 19:13-15), vedestä ja Hengestä
syntymisen välttämättömyyteen (Joh. 3:5), ympärileikkaukseen ja
kasteen antamiin pelastuslahjoihin. Sen sijaan kasteen siirtämisen
kannattajilla ei ollut mitään raamatullisia perusteita.
Tertullianus oli monisärmäinen hahmo.
Myöhemmin (210 - 213) hän ei enää pidäkään lapsia viattomina. Hän
sanoo, että he tulevat pyhiksi vasta kasteessa. Hän vetoaa Joh. 3:5:
"Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan
valtakuntaan." Hän näyttääkin luopuneen aikaisemmasta kannastaan,
että lasten kastamista olisi siirrettävä. Tertullianus ei näytä
saaneen kannatusta ajatuksilleen kasteen siirtämisestä. Asia tuli uudestaan
esille vasta sata vuotta myöhemmin. 300 -luvulla sai jalansijaa
käsitys, jonka mukaan kasteen jälkeen tehdyt synnit olivat raskaampia
kuin ennen kastetta tehdyt. Siitä syystä kastetta siirrettiin
lähelle kuolinhetkeä. Tämänkin käsityksen mukaan kaste ymmärret114
tiin syntien anteeksisaamisen sakramentiksi, mutta ei täysin tajuttu
kasteen lahjaa kastetulle halki elämän.
Käsitys synnistä ja armosta oli himmentynyt.Toinen tapaus Wehan sekoilusta: Weha: "Jos kerran, kuten uudestikastajat
sanovat, uskovia tulee kastaa, silloin lapset aivan ensimmäisinä."
Mitenkäs nyt Weha opettaakin, että vauvat uskovat ilman kastettakin???
Voi tuota Wehan sekoilua.
Raamattutunti taitaa itse sekoilla ja laittaa wehan suuhun, mitä hän ei sanonut. Uudestikastajien metkut tunnetaan ja ketunhäntä on kainalossa...
Ex-helluntailainen - lahkot on saatanasta
Se tästä puuttuisi, että lestat mongertaisivat "kielillä".
Aikuiset ihmiset pelleilee. Uskotko joulupukkiin? - 44+23
Luther säätiö kirjoitti:
Toinen tapaus Wehan sekoilusta: Weha: "Jos kerran, kuten uudestikastajat
sanovat, uskovia tulee kastaa, silloin lapset aivan ensimmäisinä."
Mitenkäs nyt Weha opettaakin, että vauvat uskovat ilman kastettakin???
Voi tuota Wehan sekoilua.
Raamattutunti taitaa itse sekoilla ja laittaa wehan suuhun, mitä hän ei sanonut. Uudestikastajien metkut tunnetaan ja ketunhäntä on kainalossa...
Ex-helluntailainenNyt täytyy sanoa, että nim. Luther säätiö ( ei lainkaan edusta virallista Luther-Säätiön kantaa ) itse kirjoittelee täällä ketunhäntä kainalossa. Yrittää sotkea asioita tahallaan!
- ikäneito
Oletko peräkammaripoika? Jo nelikymppinen vl?
Etsivä-xx, et voi selvienkään Raamatunkohtien perusteella tunnustaa, että kaste on armonväline. Näin alennut pilkkaamaan Jumalan sanaa ja asetusta. Ihminen on siinä saavana ja Jumala antavana osapuolena. Otat kohtia uskosta, mutta koeta käsittää, ettei kaste ole uskon varassa, vaan usko Jumalan sanan ja kasteen varassa.
Sakramenttikäsitys. Kun sana yhdistyy aineeseen, niin tuloksena on sakramentti, Jumalan teko. Kaste Jumalan tekona pysyy voimassa, vaikka ihminen ei uskoisikaan. Kaste ei lepää uskon varassa, vaan usko lepää kasteen varassa. Eihän meidän uskommekaan ole mitään muuta kuin Pyhän Hengen lahjaa, Jumala toimii, ei ihminen. Usko ottaa vastaan kasteen tarjoaman lahjan.
Kaste on kertakaikkinen eikä sitä voi uusia (Ef. 4:5). Simon Noita kasteen saadessaan oli täynnä epäuskoa eikä häntä kuitenkaan kehotettu kastamaan uudestaan itsensä (Apt 8).
Olen samaa mieltä, että hellutailaisilla ja ilmeisesti myöskin lestadiolaisilla on ketun häntä kainalossa. Nimittäin on tunnustuskirjojen opetus, niin myös Luther säätiön, on näin: "II Perisynti
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.
Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut 8, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.
Edelleen:
IX Kaste
Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.- Sinä se vasta vanha
weha kirjoitti:
Etsivä-xx, et voi selvienkään Raamatunkohtien perusteella tunnustaa, että kaste on armonväline. Näin alennut pilkkaamaan Jumalan sanaa ja asetusta. Ihminen on siinä saavana ja Jumala antavana osapuolena. Otat kohtia uskosta, mutta koeta käsittää, ettei kaste ole uskon varassa, vaan usko Jumalan sanan ja kasteen varassa.
Sakramenttikäsitys. Kun sana yhdistyy aineeseen, niin tuloksena on sakramentti, Jumalan teko. Kaste Jumalan tekona pysyy voimassa, vaikka ihminen ei uskoisikaan. Kaste ei lepää uskon varassa, vaan usko lepää kasteen varassa. Eihän meidän uskommekaan ole mitään muuta kuin Pyhän Hengen lahjaa, Jumala toimii, ei ihminen. Usko ottaa vastaan kasteen tarjoaman lahjan.
Kaste on kertakaikkinen eikä sitä voi uusia (Ef. 4:5). Simon Noita kasteen saadessaan oli täynnä epäuskoa eikä häntä kuitenkaan kehotettu kastamaan uudestaan itsensä (Apt 8).
Olen samaa mieltä, että hellutailaisilla ja ilmeisesti myöskin lestadiolaisilla on ketun häntä kainalossa. Nimittäin on tunnustuskirjojen opetus, niin myös Luther säätiön, on näin: "II Perisynti
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.
Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut 8, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.
Edelleen:
IX Kaste
Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä. Lapset tulee kastaa, jotta heidät kasteen kautta annettaisiin Jumalan huomaan ja näin otettaisiin Jumalan armoon.
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.Sinä se vasta vanhoollinen olet. Weha.
Vähän toiseen asiaan menen. Olit mieltäsi, että eronnut pari, toinen
jätetty, vl nainen, toinen ei vl mies. Mies meni toisen kanssa avoliittoon.
Nainenko lapsiahoitava, ei saa ottaa uutta miestä, hellyyttä, rakkautta, kosketusta
eikö ikinä saa kokea. Mies asuu avoliitossa, eikä varmasti tuu takasi.
Tosi vanha vanhoollinen ajattelusi typerää. Heikki S. - *
Sinä se vasta vanha kirjoitti:
Sinä se vasta vanhoollinen olet. Weha.
Nainenko lapsiahoitava, ei saa ottaa uutta miestä, hellyyttä, rakkautta, kosketusta
Tosi vanha vanhoollinen ajattelusi typerää. Heikki S.On jopa otettu luterilaisiin tunnustuskirjoihin. Lue www.evl.fi/tunnustuskirjat/.
Syytön osapuoli voi kyllä uudelleen avioitua.
Lutherin ensimmäisen Mooseksien kirjan selityksistä löysin kohdan jossa sanotaan, että rakkauden ts. avioliiton kieltäminen on profeetta Sakarian kirjassa mainittu antikristuksen kirkon tunnusmerkki. On siis luterilaisttain myös opillinen kysymys.
Tästä opista voi tunnistaa Hekki Saaren opit julmiksi harhaopeiksi, Valitettavasti ne ovat vielä voimissaan ry:llä.Tämä on yksi niistä opeista, jotka 70-luvulla runnottiin julmasti läpi. - katso peiliin
Sinä se vasta vanha kirjoitti:
Sinä se vasta vanhoollinen olet. Weha.
Tosi vanha vanhoollinen ajattelusi typerää. Heikki S.Wehan kohdalla voidaan sanoa, että hän soveltaa ohjetta:
Älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä opetan!!
Eikös hän vähän hätäillyt tuossa aviovuode-asiassa sen thainaisen kanssa!
Liha on heikko. - etsivä-xx
weha kirjoitti:
Edelleen:
IX Kaste
Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka hylkäävät lapsikasteen ja väittävät lasten pelastuvan ilman kastetta.Sinulla on väärä käsitys kasteesta ehkäpä jonkun sellaisen vanhoillislestadiolaisen kertomana joka ei itse ymmärrä. Vl pappie suinkaan opeta että kaste ei olsi Jumalan teko. Mutta kaikki sakramentit otetaan vastaan uskolla. Ei yksikään vl opeta että kaste uusittaisiin epäuskon takia vaan silloin palataan kasteen liittoon, liittoon joka on ain voimassa Jumalan puolelta. Kuten Lutter opettaa ilman uskoa se on tyhjä kirje. Kaste on sinetti.
Luther kirkkopostilla II. Kolmas loppiaksen jälkeinen sunnuntai evankeliumisaarna
24. Tätä valhetta ovat he käyttäneet lähtäkohtana ja joutuneet niin pitkälle, että ovat opettaneet, ollen jatkuvastikin siinä käsityksessä, että sakramenteilla on sellainen voima, että nauttiessasi sen , vaikka sinulla ei ole lainkaan uskoa, kunhan vain et ole synnin tekemisen aikomuksessa, kuitenkin saat armon ja syntien anteeksiantamuksen ilman mitään uskoa.
27.
..Uskon täytyy nimittäin olla sapuvilla enne kastetta tai ainakin kastettaessa, sillä muutoin lapsi ei pääse vapaaksi perkeleestä ja synnistä.
30. Täsätä seuraa myös, että kristillisellä seurakunnalla olsi kaksi kastetta, ja että sama kaste ei olisi lapsilla kuin aikuisilla on, vaikka kutenkin pyhä Paavali Efesolaiskirjeen 4. luvussa sanoo että on vain "yksi kaste, yksi Herra Yksi usko" Ellei näet kaste vaikuta eikä anna lapsille samaa, minkä se vaikuttaa ja antaa aikuisille se ei ole samaa kastetta ... koska ei ole olmassa mitään muuta kastetta kuin sellainen, joka tekee autuaaksi.
Sitten Luther esittää asiaa johon vanhoillislestadiolaine ei usko.
32. ...seurakunnan usko rukoilee ja heille omakohtaisen uskon; siihen heidät kastetaan ja siinä he omakohtaisesti uskovat.
Vanhoillislestadiolaiset uskovat että lapsi syntyy uskovana.
Luther kirjoittta lapsen uskosta jakeissa 37-39.
Helastorstain Toinen evakeliumisaarna.
26. Saattaahan joku uskoa vaikka ei olekaan kastettu. Kastehan on vain ulkoinen merkki, jonka on määrä muistuttaameitä Jumalan lupauksesta...
Tässä kohden Luther toteaa, että jos kastetta ei voi saada riittä ,että uskotaan evankeliumi, sillä siinä missä on evankeliumi on myös kaste ja kaikki muukin.
- raamattutunti
Weha ei näköjään pääse eroon tuosta "vesimagia-opistaan", jonka hän
tosin on omaksunut erään keski-aikaisen munkin kirjoituksista.
Raamattu ei tunne mitään "armonvälineitä"!!! Sellainen oppi on sie-
lunvihollisen ujuttama harha-oppi, jossa kuvitelleen, että ulkonaisella seremonialla voitaisiin pelastaa joku toinen.
Raamatun lähtökohta on kuitenkin selvä; jokaisen ihmisen on henkilökohtai-
sesti otettava armo vastaan:
"Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi,
NIILLE, JOTKA USKOVAT HÄNEN NIMEENSÄ."!!! Joh 1
"Joka TAHTOO minun perässäni kulkea.."
Eikä siis niin, että jotka kastetaan pakolla!
Jumala toimii Pyhän Hengen kautta, eikä tarvitse vettä avukseen.
Jumalan Sana on elävä ja voimallinen sellaisenaan.
Pakana-uskonnoissa on juuri tuollaista materian voimaan perustuvaa
taika-uskoa, jossa aineesta tehdään epäjumala. Epäuskoinen ihminen kun
tarvitsee aina jotain konkreettista voidakseen uskoa.
Raamatun selvä ilmoitus kuitenkin on:
"Autuaat ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe"!
Tuollainen julma oppi, että perisynti tuhoaisi viattoman vauvan on keski-aikaista pelottelutaktiikkaa, jolla pakotettiin tietämättömiä vanhempia
viemään vauvansa kasteelle.
Weha elää näköjään vielä keski-aikaa!
Jeesuksen opetus on ihanaa:
"Lastenkaltaisten on taivasten valtakunta."Lutherin mukaan sen, joka aikoo pelastua, täytyy uskoa lupaus "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". (Mar 16:16.) Jos joku ei ole kastettu ja torjuu kasteen eli pitää halpana sakramentin, hylkää Jumalan sanan, uskon ja Kristuksen, niin hän ei voi pelastua. Jos joku väittää muuta, niin hän on Lutherin oman ja kyseiseen kohtaan perustuvan opetuksen mukaan perkeleestä.
"... joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen." (Iso Katekismus, osa 4, Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)
Vain pelastuksen ja luterilaisen uskon ulkopuolella oleva voi väittää tämän Rippiä käsittelevän kohdan perusteella sellaista, että Luther olisi halveksinut kasteen sakramenttia ja opettanut pelastusta "pelkän uskon ja mielenmuutoksen kautta" niin kuin Vesala harhaoppisesti tekee ja väittää vieläpä Tunnustuskirjojen ja Lutherin opettaneen sellaista oppia.
Luther ei väitä pelastumisen olevan mahdollista ilman kastetta pelkän uskon ja mielenmuutoksen perusteella. Muut opinkohdat, missä hän tätä asiaa tarkastelee, puhuvat yksinomaan sen puolesta, että ilman kastetta ei kukaan voi pelastua ja olla kristitty, vaikka uskoisi kuinka paljon tahansa tai olisi kuinka paljon tahansa "uskossa" ennen kasteen saamista.weha kirjoitti:
Lutherin mukaan sen, joka aikoo pelastua, täytyy uskoa lupaus "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu". (Mar 16:16.) Jos joku ei ole kastettu ja torjuu kasteen eli pitää halpana sakramentin, hylkää Jumalan sanan, uskon ja Kristuksen, niin hän ei voi pelastua. Jos joku väittää muuta, niin hän on Lutherin oman ja kyseiseen kohtaan perustuvan opetuksen mukaan perkeleestä.
"... joka hylkää kasteen, hylkää samalla Jumalan sanan ja uskon sekä Kristuksen, joka opastaa meidät sanaan ja sitoo meidät kasteeseen." (Iso Katekismus, osa 4, Kaste. http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/4osa.html)
Vain pelastuksen ja luterilaisen uskon ulkopuolella oleva voi väittää tämän Rippiä käsittelevän kohdan perusteella sellaista, että Luther olisi halveksinut kasteen sakramenttia ja opettanut pelastusta "pelkän uskon ja mielenmuutoksen kautta" niin kuin Vesala harhaoppisesti tekee ja väittää vieläpä Tunnustuskirjojen ja Lutherin opettaneen sellaista oppia.
Luther ei väitä pelastumisen olevan mahdollista ilman kastetta pelkän uskon ja mielenmuutoksen perusteella. Muut opinkohdat, missä hän tätä asiaa tarkastelee, puhuvat yksinomaan sen puolesta, että ilman kastetta ei kukaan voi pelastua ja olla kristitty, vaikka uskoisi kuinka paljon tahansa tai olisi kuinka paljon tahansa "uskossa" ennen kasteen saamista.Mark. 16:16
"16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Tuossa ei lue "jota ei ole kastettu, se tuomitaan kadotukseen".
Siinä lukee: "JOKA EI USKO, se tuomitaan kadotukseen".
Kaste ei pelasta ketään eikä kastamattomuus kadota ketään.
Kasteen ottaminen on Raamatun kehotuksen mukaista ja Jeesuksen esimerkin seuraamista.- raamattutunti
Melperi1 kirjoitti:
Mark. 16:16
"16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."
Tuossa ei lue "jota ei ole kastettu, se tuomitaan kadotukseen".
Siinä lukee: "JOKA EI USKO, se tuomitaan kadotukseen".
Kaste ei pelasta ketään eikä kastamattomuus kadota ketään.
Kasteen ottaminen on Raamatun kehotuksen mukaista ja Jeesuksen esimerkin seuraamista.Wehalle on näköjään epäselvää Jeesuksen ihana opetus siitä, miten ihminen pelastuu:
Joh 3:16
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen Poikansa,
ettei YKSIKÄÄN, JOKA HÄNEEN USKOO, hukkuisi vaan saisi iankaikkisen elämän."
Wehan raamatussa lukee varmaan:
"ettei yksikään, joka kastetaan väkisin vauvana..."
Kukahan Wehan opin mukaan tuossa joutuu kadotukseen, vanhemmat, kummit tai viaton vauva:
"Jos joku ei ole kastettu ja torjuu kasteen eli pitää halpana sakramentin, hylkää Jumalan sanan, uskon ja Kristuksen, niin hän ei voi pelastua"
Miten se vauva voi pitää halpana kasteen????
- VL saarnat fraaseja
Kaikki vl saarnamiesten saarnat ovat fraaseja.
Loput on musiikin synnistä, korvakoruista, ehkäisystä, urheilusynneistä,
uskottomien luona vierailusta saa vääriä vaikutteita vaikka oma sisar,
tukan värjäämissynneistä, pakollisista talkoista, sunnuntaitöistä, jne.
Syntiä. tunti meni. Jumalasta ja Jeesuksesta ei keskustella, kuin korkeintan
loppurukouksessa.
Onko siinä hengen rauha?- puheenlahjateitasan
Harva vl kuuntelee oikeasti niitä saarnoja.
Itse ihmettelin ja koin sääliä vasta olleissa vl-juhlissa, jossa saarnaaja jäi loppusaarnassa (ainakin 10 minuuttia) jankuttamaan samaa asiaa. Säälitti, että eikö se pääse jo eteenpäin tai mikä sille tuli, pitiskö jonkun hakea se sieltä edestä =(
- Anonyymi
Uskon, on erityinen suunnitelma Suomen pelastamiseksi tuholta, jonka synti saa aikaan. ”Ja Iisak kaivatti uudelleen auki ne vesikaivot, jotka hänen isänsä Aabrahamin päivinä olivat kaivetut, mutta jotka filistealaiset olivat Aabrahamin kuoltua tukkineet, ja antoi niille jälleen ne nimet, jotka hänen isänsä oli niille antanut”. 1. Ms. 26:18.
Narvan laistadiuslaiset kutsuivat T. B. Barratin Norjasta käymään Helsingissä.
Barratin kokouksissa alkoi ihmisiä täyttymään Pyhällä Hengellä. Sitten kävi niin kuin kävi. Olen ollut Suviseuroissa ja kokenut voimakasta Pyhän Hengen läsnäoloa puhujateltoissa. On vain ajan kysymys, koska Pyhä Henki vuotaa ja murtautuu Suomen kristillisyyden uudistajaksi Suviseuroissa. Tässä on Suomen kohtaloa muuttava pelastus.
Tätä jään rukoilemaan, siunaamaan ja odottamaan. Aina odotan joko nyt se tapahtuu!
Siunaten Veikko Kokkonen
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama565293Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä814291Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve913817Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.742760Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1632621Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta722453Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?292417Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl812228- 1711925
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko421616