Olen useampana päivänä kuluvan vuoden aikana säikähtänyt kun joku on soittanut ovikelloa ilta-aikaan noin 16 ja 19 välillä. Yleensä kukaan ei soita kelloani koska minulla ei ole ystäviä, naapureita tai muita tuttavia jotka voisivat käydä ovella. En keksi mitään muuta selitystä kuin että poliisi on käynyt ovella! Käyvätkö poliisit yleensä soittelemassa ovikelloa ilman että tulevat sisään? Tätä on toistunut ehkä 7-8 kertaa näiden kuukausien aikana. Luulisi niiden tulevan jossain vaiheessa sisään jos jotain asiaa on... Ja ainoa juttu mistä voisivat tulla ottamaan säilöön on se, että olen ladannut netistä viime vuosien aikana muutaman pelin. Mutta onko se tarpeeksi iso rikos tulla?
Poliisi ovella?
37
11398
Vastaukset
- rdfg6
Tuskinpa on poliisit. Et kerro asutko kerrostalossa, rivitalossa tai jossain jossa esimerkiksi talonmiehellä / Isännöitsijällä voisi olla sinulle asiaa. Sitten on esimerkiksi nämä Jehovat etc. Mutta miksipä et avaisi ovea ja ottaisi selvää? Jos se nyt olisi poliisi, joka tosin olisi yrittänyt ottaa yhteyytä sinuun niin puhelimitse kuin kirjeitsekkin ennen kuin rupevat kotikäyntejä tekemään, niin saatpahan asian selvitettyä.
Ja voin lohduttaa että netistä ladattujen pelien/leffojen takia ne eivät siellä olisi, jollet nyt todella iso tekijä olisi noissa piireissä.- fammu 1944
yksin asuvan ei kannata avata ovea kelle sattuu nykyään kun on jos jonkinlaista huijaria liikenteessä.minä en ainakaan avaa ja tutut soittaa kun ovat tulossa .olen joskus herännyt siihen että ovikello soi jopa illalla 23.00jälkeen vaikka ulko-oven pitäisi olla lukossa.asun kerrostalossa.
- 12+8
Onko TV-lupa maksettu?
- Panssarinyrkki
Naisia, lapsia ja napalmia...
- Huhhuh..
Netistä lataaminen ei ensinnäkään ole rikos. Toisekseen, poliisit eivät käyskentele ovilla kymmeniä kertoja soittelemassa ovikelloa, yleensä jos asiaa on tulla niin tulevat sillä kertaa sisään talonmiehen avaimilla.
Voihan se olla joku virhesoittaja, häirikkö, talonmies, jehova, keräysten tekijä, tarkastaja, postimies, pizzakuski... kuka vaan. Vahinkojakin sattuu.- .
Ei poliisitkaan tule sisälle automaattisesti vaikkei ovea avata. Pitää olla aika perusteltu syy ja vakava asia. Hälytysasia yleensä.
- synnitön
. kirjoitti:
Ei poliisitkaan tule sisälle automaattisesti vaikkei ovea avata. Pitää olla aika perusteltu syy ja vakava asia. Hälytysasia yleensä.
just
- synnitön
poistakaa viesti kadun sitä
- ....................
Kaverin ne oli pistänyt rautoihin 4 aikaan aamuyöllä, kun oli jotain alueella tapahtunut
- Herra Valkovuokko
Poliisit on ankarampia yöllä kuin päivällä. SIlloin on helpompi viedä ihmisiä putkaan ja laittaa rautoihin ilman että menettää omia kasvojaan kansan edessä. Monet kotietsinnät tehdään myös aikaisin aamulla, jotta saataisiin mahdollisimman paljon etua asukkaisiin nähden ja etteivät he pystyisi piilottelemaan mitään mikä on haussa. Poliisit tulevat usein asuntoon rynnäköllä kun ovea ei ole avattu eivätkä sano huomenta. Noin 10 sekunnissa asunto on tyhjä niistä tavaroista joita he haluavat.
- Rouva Valkovuoto
"Noin 10 sekunnissa asunto on tyhjä niistä tavaroista joita he haluavat."
Aha, poliisit harrastavat mtös tuollaisia aseellisia eli törkeitä ryöstöjä
- herra J
Tota noi,miksei sitä ovee voi avata,ja kysyä millä asioilla liikkuu.Kristallipallosta en näe kuka se on.
- Rouva JJ
Miksei sitä ovea voi avata ja tulla samantien ryöstetyksi, raiskatuksi, kidutetuksi ja joutua pakotetuksi, sekä laittoman vapaudenriiston uhriksi.
- Avohoito rules
Kovaa kommenttia poliisista tuntuu olevan... olisiko kuitenkin niin, että heillä olisi jokin syy mennä sisään? 21.00 - 06.00 välillä ei tehdä kotietsintöjä muuten kuin kiireellisissä, selvissä rikostapauksissa :)
Ja herra J on aivan oikeassa... miksi et avaa ovea ja kysy, ihan vaan vaikka raotat sitä? Laita turvaketju kiinni, jos pelottaa? Mene reippaasti oven taakse tai jopa karmin suojaan... puhuttele oven läpi, jos et uskalla lainkaan avata. Jos siellä on poliisi ja he haluavat sinut mukaansa, niin suljettu ovi ei ole edes hidaste.
Jos taas siellä on TV-lupatarkastaja tms, jolle et halua näyttää, että sinulla on luvaton Tv, niin sittenhän sinun ei kannata marista, olet syyllistynyt rikokseen.
Reippaasti siis vaan ovelle ja kysymään asiaa. - TimTomTumTam
Se olin minä, olin tuomassa Sinulla 100 000 euron lahjoitusta! Harmi,ettet avannut.
- 3 + 5
Poliisi soitti ainakin toissailtana minun ovikelloani puoli kahdeksan maissa.
Naapurissa sijaitsevalta työmaalta oli varastettu työkaluja, joten kyselivät vain onko ko. tapauksesa havaintoja.
En minäkään yleensä avaa ovea, jos en tiedä että joku on tulossa kylään, mutta kun pariin otteeseen soittivat ovikelloa, niin olihan se avattava. - more chains.
Rovaniemen poliisi tuli rytinällä ja turvaketjukaan ei estänyt. Oli ne saanut isännöitsijältä avaimen kiva etteivät rikkoneet ovea.
Kai ne koputti ensin mutta nukuin humalaani poijes. Aika vittumaista herätä omassa kotonaan kun poliisi osoittaa lampulla ja huutaa.
Minähän raivostuin ja aloin tietysti haastamaan vähintään koko Euroopan oikeuteen :D
Uhkasivat putkalla joten rauhoituin ja ne oli saaneet naapurilta soiton että mulle olis tapahtunut jotain? Eivät sanoneet kuka tai miksi mutta ehkä kiusantekoa.
Poliisi naputteli turvaketjun sen,,, miksi sitä sanotaan sen uran takaisin kohdilleen taskulampulla ja lähti menee toiselle keikalle unohtivat tosin pyytää anteeksi.
Muutaman rauhoittavan oluen jälkeen tapaus alkoi huvittamaan.
Otinhan minä poliisien nimet ylös ja sanoin että aamulla teidän pomo saa luvan selittää että mikä homman nimi mutta kun vahinkoa ei tapahtunut ja kai se on hyvä että huolehtii joten annoin olla.
Järkyttävä herätys ja saikohan se ilmoittaja satikutia.
Vaikka mulla on vähän historiaa niin ei sitä noin sais tulla häirittee.
Ostin järeämmän ketjun ja naulasin sen kiinni peruuttamattomilla nauloilla.- vaihdasarjaa
Helpompaa olisi ollut poistaa lukko yleisavaimen sarjasta tai laittaa villiin sarjaan, ei maksa paljon, kun ottaa vain lukkopesän itse irti ja käyttää lukkoliikkeessä, itselläni ollut jo vuosia näin, ei kyllä poliisin takia vaan ettei huoltomiehet rampaa tietämättä kämpässä. Kuten tuppasivat tekemään
Sen näköisiä jamppoja meidän taloyhtiön huoltomiehet, että kaikki sohvaa pienempi tarttuu käteen.
Jos sattuu putkivuoto tai muu sellainen, oven läpi pääsee helposti eikä uusi ovi montaa sataa maksa.
Mielenrauhasta kannattaa hiukan maksaa ja näkee heti jos kämpässä on käyty. - more chains
vaihdasarjaa kirjoitti:
Helpompaa olisi ollut poistaa lukko yleisavaimen sarjasta tai laittaa villiin sarjaan, ei maksa paljon, kun ottaa vain lukkopesän itse irti ja käyttää lukkoliikkeessä, itselläni ollut jo vuosia näin, ei kyllä poliisin takia vaan ettei huoltomiehet rampaa tietämättä kämpässä. Kuten tuppasivat tekemään
Sen näköisiä jamppoja meidän taloyhtiön huoltomiehet, että kaikki sohvaa pienempi tarttuu käteen.
Jos sattuu putkivuoto tai muu sellainen, oven läpi pääsee helposti eikä uusi ovi montaa sataa maksa.
Mielenrauhasta kannattaa hiukan maksaa ja näkee heti jos kämpässä on käyty.Nykyään ei tartte poliisia pelätä kun vähän rauhoittunut ehkä myös viisastunut. Paitsi jos joku tollo päättää taas pilailla kustannuksellani.
On minulla kuitenkin web-valvonta rosvojen varalta.
Kun lähen jonnekin saan puhelimella koska tahansa livekuvaa asunnon sisältä ja portailta ja tietysti se tallentaa liikkeestä.
5megapixelillä näkee jo aika kivasti.
Aika paranoidia mutta ehkä siitä joskus on hyötyä.
- valpo jyrää
jos sinivuokoilla on asiaa , ja niitten tarvii päästä sun campingiin niin ne kuule tulee sorkkaraudoin ja ovinyrkein ja potkimalla ja kirvein ja vaikka millä keionoin, niillä on suomen sisäministeriön poliisiosaston suomat erikoisoikeudet tehdä epäilyttävissä tapauksissa ihan kaikki rikoksen torjumiseksi ja nehän tekee ne voi hyökätä sun kämppääs vaikka kello 05 aamulla kun olet kännisä ja raahat sut raudoisa putkaan niin toimii suomen valtion poliisivoimat eli valpo
- nellineuvonantaja
Poliisi yleensä yrittää tavoitella ensin puhelimitse tai kirjeitse. Pari peliä yleensä tietää vain uhkauskirjettä joltain eduntavoittelijalta. Jos jaat ahkerasti, tai olet vastussa kräkkäämisestä tms, niin sitten saattaa poliisi tulla. Ja jos poliisit oikeasti haluavat tulla, niin tulevat yleisavaimella huoltoyhtiön avustuksella.
Minun veikkaukseni on ajasta päätellen (ihmiset yleensä kotiutuvat töistä) todennäköisyysjärjestyksessä:
1. Uskonnollisten ryhmien edustajat
2. Kaupustelijat
3. Hyväntekeväisyyskerääjät
4. Naapurin kakarat kiusanteossa
5. Postinkantaja tuomassa jotain isompaa (tosin edellyttää tilaamista)
6. Naapuri (lainaamassa jauhoja/sokeria/kahvia)
7. Huoltomies/talkkari
8. TV-lupatarkastaja
9. Poliisi
Minun neuvoni:
Hanki turvaketju. Ei kustanna paljoa, tai jos olet vuokralainen, niin pyydä vuokranantajalta. Laita se kiinni ennen kuin avaat oven. Ei tarvitse pelätä ovenavaamista, varsinkaan jos laitat eteiseen jotain kättäpitempää, esim. harjanvarsi. Sillä saa ahkerankin kaupustelijan hätisteltyä pois. Tosin yleensä tiukka päänpudistus ja kohtelias "Ei kiitos", riittää. - jäin kiinni kerran:(
Poliisi? No joopa joo, ainoa poliisi tuohon aikaan on jeesuspoliisi tai televisiolupapoliisi.
- ....................
Voihan sitä asentaa ovisilmän okt-talonkin oveen. Joku tuolla palstalla ihmetteli myös, että ilm. Romanian romanit olivat käyneet useamman kerran hänen ovensa takana (rikollisia tarkistuskäynnillä?). Jos ei ole ovisilmää tähän hätään, niin odota, kunnes henkilö poistuu ja katso häntä takaa päin. Jos on tullut autolla, niin ehkä näet rekkarin ja voit tekstata sen Autorekisterikeskukseen ja saada hlön yhteystiedot. Jos siis et uskalla koskaan avata ovea.
- cfwevsdvsdvgberfadf
Trolli...
- kömpyrä
turhaa huolit siinä ei ovet pitele jos poliisi sisään haluaa kyllä ne olisisvat sinut hakeneet jos heillä' sinulle asiaa olisi.
- voi olla kytät
Itselläni juuri vastaavalla tavalla joku rimputteli ovikelloa, aamulla ja illalla, siihen kiinnitin huomiota että katsoivat aina postiluukusta, mutta eihän siitä mitään näy kun väliovi on kiinni, reilu 2 kuukautta tätä jatkui muutaman kerran viikossa.
Sitten yksi päivä tuli kirje poliisilta, kutsu kuulusteluun jonne menin. Tekivät sitten vielä kotietsinnän, no sekin juttu kuivui kokoon:) - yök turhat soitot
Mene lukkoliikkeeseen ja osta ovisilmä. He asentavatkin sen. Ei maksa paljoo.
Mulle on soittanut ovikelloa viimeaikoina: pari äijää jotka olivat väärässä osoitteessa, en tietty edes avannu, vaan haistattelin ikkunasta. Lukkokauppiaat joita en ottanut myöskään sisätiloihin. Kerjäläinen joka myi "paskaa", hänetkin nyrkkiä näyttämällä ovi ikkunasta karkoitin .... jne ...
PÄÄSTÄN SISÄLLE VAIN TUTUT. ihan salee on taas jehut asialla... harvemmin ne paskalakit tulee ilman mitää pätevää syytä raiskaamaan ovikelloo ja mun tietääkseni postissa tulee jotain lappuu jos on sortunu johonki laittomaa.
- Ovi auki!
Hei, normali toimintatapa tilanteessa jossa ovikello soi on avata ovi ja selvittää millä asialla kellonsoittaja on. Miksi et avaa ovea?
Jos sinua epäillään jostakin rikollisesta toiminnasta, on päivän selvää että et voi paeta tilanteesta onnistuneesti jättämällä oven avaamatta ja ja pelkäämällä kotonasi.- miksi turhaan?
Miksi turhaan avata ovea? Jos ne on viranomaisia, ne tulee ja uudestaa, antaa kusipäisten valtion juoksupoikien tehdä töitä pienen palkanssa eteen.
Jos oven takana on joku muu kuka ei ole ilmoittanut tulostaa on oven avaaminen turhaa silloinkin. - älä avaa ovea
Tässä hyvä syy olla avaamatta ovea!
Ovikello soi aamuyöllä - kaasuhyökkäys suoraan naamaan
Lahtelaisen kerrostaloasunnon asukit saivat kokea ikävän yllätyksen ovikellon soitua.
Lauantaina aamuyöllä kolme miestä soitti Myllymäenkadun kerrostalohuoneiston ovikelloa.
Asunnossa oli sisällä viisi henkilöä.
Asukkaiden avattua oven vierailijat tunkeutuivat sisälle ja suihkuttivat pippurikaasua asuntoon.
Yksi henkilö sai sumutesuihkun kasvoilleen ja myös muut asukkaat altistuivat pippurikaasulle.
Tekijät poistuivat paikalta saman tien. Heidän henkilöllisyytensä on poliisin tiedossa. Asiaa tutkitaan pahoinpitelynä.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ovikello-soi-aamuyolla---kaasuhyokkays-suoraan-naamaan/art-1288468646195.html
- Anonyymi
Eikö sulla ole ovisilmää. Katso siitä. Meidän talossa on ovisummeri plus ovipuhelin. Voi kysyä kuka on. Jos ei puhu,en avaa.
- Anonyymi
Mitä veikkaa, onko aloittajan ongelma ratkennut tässä viimeisen seitsemän vuoden aikana?
- Anonyymi
Laki kieltää poliiseiltakin riehumisen 22-06 välisenä aikana ellei kyseessä ole akuutti henkeen ja terveyteen kohdistuva uhka
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/731083/Hovioikeus katsoi yoaikaan tehdyn kotietsinnan laittomaksi
Rikoksesta tuomitun poliisin on turha haikailla ylennyksiä ja nykypäivän verkkomedian aikana myös rötöstelevän poliisin perheenkin maine tahriintuu koska poliisien tekemät rikokset alkavat ovat esillä verkkomediassa.
Arvelisin että jos joku on käynyt ovellasi niin se on tälläinen paljon puhuttu valepoliisi se kun on muotia tänä päivänä esiintyä poliisina ja ryövätä asuntoja. Valepoliisiksi feikattuja poliisilätkiä saa halvalla virosta eikä valepoliisia näyttelemiseen tarvita sen suurempaa teatterin oppimäärää - Anonyymi
Mitäs sitä ovia avaa jos ei joku tuttu soita että tulossa. Avaat oven ni siellä jehova,imurikauppias
- Anonyymi
Poliisit voi käydä oven takana nuuskimassa muutenkin. Meikäläisen asuntoon oli käyty asentamassa kamera ja kuuntelulaitteet sillä välin kun olin öisellä pullonkeräysreissulla, jotka löysin ja tuhosin. Poliisi myös usein pysäyttää minut yöllä ilman mitään erityistä syytä ja esittää outoja kysymyksiä. Mitään rikollista en ole tehnyt, toki veroja en ole pulloista maksanut, mutta tuo toiminta viittaa siiten, että epäilevät meikäläistä varmaan paljon pahemmistakin jutuista.
- Anonyymi
Löysit ja tuhosit pullot? Miksi ihmeessä?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta
Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama235025Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?
Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä634036Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille
Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve733603Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.732688Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa
asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu1472463Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta602348Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl692136Mitä tapahtui?
Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?272107- 1351644
Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko371505