huono muisto jäi ensimmäisestä äitienpäivästä :(

sad

Pakko jonnekin purkaa kun on niin surullinen olo... En hirveästi odottanut tältä ensimmäiseltä äitienpäivältä mutta jotain kuitenkin. Ajattelin, että saan varmaan nukkua pitkään, mieheni hoitaa vauvan kanssa aamutouhut ja keittää kahvit. Sitten saisin ehkä kukkia ja erittäin hyvässä lykyssä pienen lahjan. No, okei, olihan tuossa jo odotuksia. Mutta ensiksi mainittu vain lastenhoitoapua aamukahvin kera (niitä asioita mitkä minä teen joka päivä!!).

Pettymykseni johtuu siitä, että mieheni ei ole koskaan kotona ja auttamassa lapsenhoidossa. Minulla ei muutenkaan ole mitään sukulaisia tai kavereita auttamassa, yksin pitää selvitä kaikesta. Sitten kun mies on kotona, hän ei tarjoudu KOSKAAN vapaaehtoisesti auttamaan. Niinpä ajattelin, että kaiken tämän yksinäisyyden ja kuukausia jatkuneen yövalvomisen päätteeksi olisin ansainnut EDES YHDEN AAMUN nukkua pitkään ja saada hieman lastenhoitoapua.

Olin aamulla niin pettynyt kun huomasin mieheni vain kääntävän kylkeä lapsen itkiessä sängyssään. Ei siis muutosta arkeen tänäänkään! Lapsi kainalossa laahustin sitten keittiöön aloin valmistella aamupuuroa ym. Minua itketti ihan hirveästi ja mietin miten hän kehtasi? Enkö tosiaan hänen mielestään ollut ansainnut helpotusta elämääni edes tänään, tämän yhden kerran nyt kun hän kerrankin oli kotona? Rakastan lastani ja hoidan häntä mielelläni, mutta kyllä apuakin joskus edes kaipaa. Etenkin näin väsyneenä.

Minäkin muistin häntä isänpäivänä monin tavoin, mikä oli aika paljon etenkin suhteessa silloiseen elämäntilanteeseen. Oli sänkykahvit, hellitelyä, ruokaa, lahjoja, itsetehty kortti yms...

No kuitenkin. Sain lopulta yhden kukan mutta lahjaa en (lahja nyt ei mikään kynnyskysymys ollutkaan). Olihan se hieno ele mutta jotenkin tynkä... Hän kuittasi koko äitienpäivän 4€ arvoisella kukalla. Ei edes mitään kaunista sanonut sen antaessaan.

Sanokaa mitä sanotte, mutta itkuinen olo on vieläkin. Miksi en ansaitse hänen mielestään mitään... Mielipahaa lisäsi ystävien kertomukset siitä mitä kaikkea ihanaa heille oli tehty.

21

773

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+3

Olisit käskenyt miehesi nousta ja hoitaa lapsi. Ihan älytöntä valittaa ja valittaa, kun voisit itse kertoa, mitä toivot. Osaat kai puhua?

• sitäsaamitätilaa...

Kannattaa kertoa miehelle etukäteen mitä toivoo! Jos jotain olen vuosien varrella oppinut niin sen, ett miehet eivät ole ajatuksenlukijoita. Jos olet vauvan aamutoimet tähän asti hoitanut ja muutenkin päästänyt miehesi noin helpolla, niin ei hän varmaan edes tullut ajatelleeksi että sinä haluaisit hänen ottavan tänä aamuna vastuun. Meillä mies jo tajuaan jutun, mutta me ollaan aikanaan sovittu tästä. Mies saa isänpäivänä saman, eli nukkua pidempään, lasten kortit ja mahdolliset lahjat sänkyyn, aamupala keittiössä valmiina. Muuten päivä sujuu kuten muutkin vapaat, yhdessä touhuten. Puhu miehellesi!!

• komppanian äiti

Samaa mieltä. Miesten aivot on sellaset, että ne ei ymmärrä vihjauksista mitään, ei tulkitse itkusilmiä eikä tajua kiukkuilua, jos nainen yrittää viestittää tällä pahaa mieltä ja sitä ettei miehet lue ajatuksia. Miehet ei ymmärrä välttämättä edes kondiotinaalimuotoisia pyyntöjä eli "antaisitko, veisitkö" tai jotain viittauksia "minusta olisi mukavaa jos sinä.." Miest tajuaa tuollaisen vaan yleisluontoisena toteamuksena, eikä toiveena, että mies täyttäisi tuon toiveen.

Nou nou... ei kannata, miehet tajuaa vain ja ainoastaan suoria käskyjä.

Eli sanot suoraan, mitä haluAT...ei mitä haluaiSIT. :)))

• 9+11
        komppanian äiti kirjoitti:

Samaa mieltä. Miesten aivot on sellaset, että ne ei ymmärrä vihjauksista mitään, ei tulkitse itkusilmiä eikä tajua kiukkuilua, jos nainen yrittää viestittää tällä pahaa mieltä ja sitä ettei miehet lue ajatuksia. Miehet ei ymmärrä välttämättä edes kondiotinaalimuotoisia pyyntöjä eli "antaisitko, veisitkö" tai jotain viittauksia "minusta olisi mukavaa jos sinä.." Miest tajuaa tuollaisen vaan yleisluontoisena toteamuksena, eikä toiveena, että mies täyttäisi tuon toiveen.

Nou nou... ei kannata, miehet tajuaa vain ja ainoastaan suoria käskyjä.

Eli sanot suoraan, mitä haluAT...ei mitä haluaiSIT. :)))

No mun mies ainakin ymmärtää naista paremmin kuin hyvin, eli älä yleistä että kaikki miehet olisivat umpityhmiä juntteja. Loukkaavaa puhua tietystä sukupuolesta noin.
        Mun ei tarvitse edes pyytää mitään, mieheni ymmärtää itse jos jotain haluan. Yhdessä ollaan oltu "vasta" 8vuotta, mutta jo ensimmäisinä vuosina opimme ymmärtämään toisiamme näin hyvin. Vieläkin yllätyn, kun hän muistaa ihan jokaisen merkkipäivän, ja haluaa hemmotella mua loputtomiin, kuten eilen kaikin mahdollisin tavoin (itseasiassa koko viikonlopun). Hän myös muistaa, jos olen joskus puhunut jostain asiasta josta pitäisin (vaikken itse olisi muistanut enää koko asiaa) ja antaa/ostaa sen lahjaksi jonain merkkipäivänä. Hän silminnähden nauttii kun saa hemmotella, ja sanookin aina että tykkää ostaa ja antaa kaikkea, se on suuri nautinto. Aina antaa viikonloppuisin minun nukkua pitkään, välillä vuorottelemme lauantaina ja sunnuntaina. Ihan luonnostaan häneltä tulee nämä asiat, on aina ollut sellainen.

Voisin melko varmuudella sanoa, ettei ihminen ole ihan normaaliälyinen, jos ei ymmärrä edes "antaisitko, veisitkö"-kaltaisia pyyntöjä.

• NäinMeillä
        9+11 kirjoitti:

No mun mies ainakin ymmärtää naista paremmin kuin hyvin, eli älä yleistä että kaikki miehet olisivat umpityhmiä juntteja. Loukkaavaa puhua tietystä sukupuolesta noin.
        Mun ei tarvitse edes pyytää mitään, mieheni ymmärtää itse jos jotain haluan. Yhdessä ollaan oltu "vasta" 8vuotta, mutta jo ensimmäisinä vuosina opimme ymmärtämään toisiamme näin hyvin. Vieläkin yllätyn, kun hän muistaa ihan jokaisen merkkipäivän, ja haluaa hemmotella mua loputtomiin, kuten eilen kaikin mahdollisin tavoin (itseasiassa koko viikonlopun). Hän myös muistaa, jos olen joskus puhunut jostain asiasta josta pitäisin (vaikken itse olisi muistanut enää koko asiaa) ja antaa/ostaa sen lahjaksi jonain merkkipäivänä. Hän silminnähden nauttii kun saa hemmotella, ja sanookin aina että tykkää ostaa ja antaa kaikkea, se on suuri nautinto. Aina antaa viikonloppuisin minun nukkua pitkään, välillä vuorottelemme lauantaina ja sunnuntaina. Ihan luonnostaan häneltä tulee nämä asiat, on aina ollut sellainen.

Voisin melko varmuudella sanoa, ettei ihminen ole ihan normaaliälyinen, jos ei ymmärrä edes "antaisitko, veisitkö"-kaltaisia pyyntöjä.

"Voisin melko varmuudella sanoa, ettei ihminen ole ihan normaaliälyinen, jos ei ymmärrä edes "antaisitko, veisitkö"-kaltaisia pyyntöjä."

Ehdottomasti samaa mieltä. Ihan liikaan naiset antavat miehille vain anteeksi toteamalla että "miehet nyt vain ovat sellaisia". Oikeasti kuitenkin on kyse siitä että näiden naisten miehet ovat vain luonteeltaan ja/tai älyltään sellaisia että hemmottelu ja naisen ymmärtäminen eivät onnistu.
        Ei minulle ole koskaan miehenä ole ollut hankala tajuta että vaimoni kaipaa ja ansaitsee hemmottelua niin äitien päivänä kuin synttäreinä ja joulunakin. Puhumattakaan hääpäivistä, vuosipäivista yms. EIkä niiden tarvitse olla mitään kallista ja erikoista, kunhan muistaa ja tekee täydestä sydämestä.

• Merkityksetön päivä

Näin ollen tiedät, ettei isänpäivääkään ole syytä viettää, sillä äitiys ja isyys ei ole juhlimisen arvoista.

Muista tämä syksyllä.

• th4dd

Minullekin on sattunut tuollainen uppiniskainen, itsekeskeinen jästipää mieheksi ja olen tullut siihen tulokseen, että yhtään mitään on turha odottaa ja toivoa vaan asia pitää ilmaista selkeällä suomenkielellä. Ei tuo yks ainakaan käsitä, että toinen voisi joskus haluta nukkua pidempään. Tai joo tajuaa, se tulee , kun olen noussut ylös ja syöttäny lapset ja sanoo, että mee sää nukkumaan. Harmi, etten omaa samanlaisia unenlahjoja kun hän. Opettele olemaan itsekkäämpi, potkase aamulla ukkokultaa ja sano "sun huki mää nukun nyt". Ei kannata tämä marttyyrielämä ainakaan minun kokemusten mukaan :D Tulee vain katkeraksi ja äkäseksi akaksi.

• ai jaa

sattinut sinulle tuollainen mies..? Etkö ole ihan itse päätynyt elämään kyseisen henkilön kanssa?

• einiinmustavalkoista
        ai jaa kirjoitti:

sattinut sinulle tuollainen mies..? Etkö ole ihan itse päätynyt elämään kyseisen henkilön kanssa?

No, toihan on vain yksi puoli miehestä. Luuletteko että kirjoittaja olis miehensä kanssa jos hänessä ei olisi mitään hyvää? Kyllä munkin mies osaa olla aika laiska ja mukavuudenhaluinen, eikä välttämättä toimi jos häntä ei pyydä. Mutta on hän silti vaan niin ihana mies ja hyvä isä, että kyllä sen kestää. :)

• s.b78

kyllä ankealta kuulostaa, mutta eipä tuossa muuta voi kun katsoa peiliin ja todeta: itse olen miehen itselleni valinnut. Jos on tuollaisen miehen valinnut ja vielä perheen sen kanssa perustanut, kertoo siitä, ettei itse arvosta itseään, kun ei muka parempaa kohtelua ansaitse. Kyse on tässä kohtaa yhdestä päivästä, mutta uskon että ihan samanlaista arkenne on. Et voi vaatia ympäristöltä ihmeitä, arvosta ensin itseäsi. Omat valinnat määräävät elämämme laadun aika pitkälti.

• ..........

kyse ei varmaan ole siitä etteikö arvosta itseään, siinä ihmisessä on vaan joku että se kiinnostaa sillä hetkellä, kun joku aivan erilainen mies jossa olis enemmän niitä hienoja piirteitä,niin ei sitten yhtään. kokemusta on.

• s.b78
        .......... kirjoitti:

kyse ei varmaan ole siitä etteikö arvosta itseään, siinä ihmisessä on vaan joku että se kiinnostaa sillä hetkellä, kun joku aivan erilainen mies jossa olis enemmän niitä hienoja piirteitä,niin ei sitten yhtään. kokemusta on.

niin. Ja kun nykyään ollaan heti tekemässä lapsia sen ensimmäisen miehen kanssa, joka vähänkin kiinnostaa vaikka tyyppi olisi mikä naista arvostamaton juntti, niin tulos on tämä.

• Uoleviii

Kaikki toi mitä teet on vain elämää, noita tehään oli lapsia tai ei. Kasva aikuseks

• minämyös

Itselläni oli lähes sama tilanne. Ensimmäistä äitienpäivää vietettiin, viime syksynä vietetttiin jo isänpäivä. Toiveet olivat olemassa, vaikka tiesinkin, että melko varmasti tulen pettymään.
      En saanut lahjaa, mutta aamukahvin keitti ilmeisesti hetken ihmeteltyään, miksi en ollut sitä laittanut tippumaan ennen vauvan syöttämistä. Siis niinku normaalisti teen.
      En ole katkera, etten saanut lahjaa, vaikka isänpäivänä sellaisen hänelle hankinkin. Lahjattomuus näytti vaivaavan miestäkin jossain vaiheessa päivää niin paljon, että sanoi, ettei hänellä ole lahjaa. Hän kysyi hakisiko mulle kukan? Mutta mun mielestä toi on niin typerää!!! Siis pitäis aikuisen miehen osata itse päättää hakeeko vai ei. Ja typerältä mun tuntuis sanoa, et hae, silloinhan mä käskisin hankkia itselleni lahjan, eikä mies antaisi lahjaa omasta halustaan.

Mä luulen, että moni kokee tilanteen samoin kuin sinä, mutta ei uskalla myöntää sitä edes itselleen. Meillä naisilla on niin kova tarve suojella miehiään ja samalla omaa valintaansa (eli omaa ratkaisuaan olla kyseisen miehen kanssa), ettei voi myöntää, että tuollainen välinpitämättömyys satuttaa. Mä uskallan myöntää asian näin anonyymiisti, mutta en kasvojeni kera uskaltaisi astua esiin.

Mutta siis pointtina se, että myös minä petyin. Ja mielestäni jokaisen miehen pitäisi oppia arvostamaan sen verran naistaan, että viitsisi vaivautua, vaikka vaikeaa se olisikin!

• riienmarja

Otan osaa! No sit isänpäivänä teet saman jutun, ostat 4 e kukan. Toisaalta, ei hän sinun äitisi olekaan. Ehkä kumminkin hoiteli tyylikkäästi oman äitinsä muistamisen. Itsellä on aikuiset lapset, molemmat toivotti tekstarilla "hyvää äitienpäivää". Olin tosi loukkaantunut. Pyysin toista lapsista vaikkapa maanantaina tai tiistaina käymään, varsinaista äitienpäivää hän tietysti vietti vaimonsa ja lapsensa kanssa. Edes vastannut kutsuuni, joten ilmeisesti ei ole tulossa. Itse aikoinaan kävin sekä anoppini että äitini luona kukkien ja lahjojen kera. Nyt ovat jo edesmenneet, mutta olen tosi iloinen, että jaksoin ne reissut tehdä ja itse totisesti ymmärrän, miten tärkeää se on vanhemmille äideillekin, että heitä muistetaan. Joten pidäpä sinä huoli, että oma äitisi ja anoppisi saavat huomiota äitienpäivänä...

• äitikertaakaks

Mun mies on sitä mieltä, ettei hänen tarvitse mitään antaa tai ostaa, sillä en ole hänen äitinsä.
      Kerran, kun katsoin omalle äidilleni ja anopille kukkaa, nii mies kehas, et ota siitä itelleski. Joo..kylläpä se ilahduttaa itse ostama kukka. En kyllä ostanu sitä kukkaa . :/

• RosalindaX

No mullepa mies sanoi nuo samat sanat syntymäpäivänä. Ei siis onnitteluja, ei lahjaa, ei kukkia ei mitään. Kun sanoin sitten, että olisihan se ollut kiva, että olisi jotenkin edes muistanut, niin totesi vaan, että olisit sitten järjestänyt jotain kivaa, "jos se nyt on kerta sulle niiiiin tärkeää". Herran syntymäpäivinä piti kyllä olla kaikki mahdolliset. Muutenkin taisi kaivata enemmän äitiä kuin vaimoa, sillä ei osannut edes vaatteitaan itse pestä. Jos kiukuspäissäni jätin tiskit tiskaamatta, niin mies kävi jääkaapilla, etsi lautasta ja rojahti sitten mököttämään sohvalle, "kun ei oo ees puhtaita lautasia!" Turha varmaan sanoakaan, että on nyt entinen mies.

• ½½½½½½½½½½½½½½½½½½½½

Tasan ei käy onnenlahjat. Mulla oli nyt 23. äitienpäivä ja sain lahjoja, kukkia ja täyskäriä - lapsilta ja mieheltä. Niinkuin aikaisempinakin vuosina. Eikä ole tarvinnut mitenkään vihjailla, vaan osaavat muistaa ihan luonnostaan.

• kokpokokokop

Sähän voit vaikka seuraavaks avata suus ja koko pettymyksesi voimalla antaa tulla puhetta miehelles. En väitä että se miehesi käytöstä välttämättä muuttais mutta saatpahan purettua omaa tunnekuormaasi. Kun tarpeeksi tätä tunnekuormaansa on purkanut niin kyllä se mieskin jotain muutoksia alkaa tekeen, johonkin suuntaan...

• emme puhuneet

Hei ystävä hyvä. Sinun pitäisi jatkaa elämääsi miehesi kanssa seuraavat 40 vuotta. Ellette puhu nyt keskenänne toiveistanne ja odotuksistanne keskenänne niin lopettakaa suhteenne tähän ja nyt.

Älkää jääkö odottamaan sitä jotakin ehkä tulevaa parempaa puhumatonta odotusta, ei sitä ole muussa uin omassa mielikuvassa. Miten te kasvatatte lapsenne ellette te puhu?

• jkgkjg

Ota suoraan asia puheeksi miehesi kanssa. Itse vähän välitän äitienpäivästä. Muut päivät ovat yhtä tärkeitä. Sain äitienpäivänä nukkua, mies oli ostanut kukkia ja hommannut minulle ja eräälle tyttökaverillini liput teatteriin. Olihan se mukavaa, mutta paljon mukavampaa oli kun esim. muutama viikko sitten heräsin, pöydällä oli korurasia ja ukon harakan varpailla kirjoitettu lappu; "Hyvää työpäivää sinullekkin, rakastan sinua" ja rasiassa oli kauniit pienet korvakorut. Minä ilahdun pienestä lahjasta silloin kun se on annettu suoraan sydämestä enemmän kuin "velvollisuus" päivinä annetuista eli synttäreinä, äitienpäivänä, jouluna.."

Miksi opetat miehesi sellaiseksi että kaikki vastuu on sinulla? Sen asian voi kyllä muuttaa jos on halua ja uskallusta. Mitä myöhemmin annat vastuun miehellesi sitä kauemmin hänellä kestää luoda kunnon isä-lapsi suhde. Meillä lähin sukulainen asuu 300 km:n päässä. Lapset on 4, 3 ja 2 vuotiaita. En jaksaisi ilman miestä eikä hän jaksaisi ilman minua. Ja mieheni osaa ottaa vastuun ja kykenee hoitamaan lapsiamme ilman minuakin. Ensimmäisen kanssa arkaili, mutta hieman patistettuna sekin lähti aikoinaan sujumaan hyvin. Nytkin miehellä on viikon loma alkamassa ensi viikolla ja minulla piti olla kiire töissä. Hän kysyi että jos lähtisi lasten kanssa pohjoiseen äitiänsä katsomaan. Ja ilman muuta hän saa mennä eikä minun tarvi epäillä hoitaako hän lapset. Sen lisäksi töissä ihmettelin kun minun töitä ruvettiin vähentämään usealta päivältä ja loppujen lopuksi minulle ilmoitettiin että ma, ti ja ke on koulutusta eli kaikki mun sovitut hommat perutaan. Nyt sitten eilen työkaveri möläytti ja kysyi että mitä meinaan tehdä minilomallani. Olin hieman ihmeissä että millä lomalla... Kävin pomojen luona ja loppujenlopuksi selvisi että mies oli hommannut minulle vapaata. Saan kuulemma olla ihan rauhassa 5 päivää : ) LUKSUSTA! -Kiitin miestäni, sipaisin suukon miehelle ja mies rutisti minua. Kertoi minun antavan kaikille niin paljon ja haluaa että huilaan hetken. Kuulemma kun perheen äiti voi hyvin, niin perhe voi hyvin ja niinhän se on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      39
      5201
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      67
      4201
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      78
      3736
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      74
      2750
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      162
      2586
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      65
      2422
    7. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      28
      2315
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2209
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      140
      1751
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1578
    Aihe