poikani 24v teki synttäripäivänään itsemurhan

haluaisin keskustella vastaavan jutun kokeneen kanssa.kaasunaamari,pölyimurinletku ja helium.kerkesi maata kotonaan 2viikkoa,kunnes hajun perusteella löydettiin.luulin että omaa lasta ei tarvitsisi
hautaan kantaa .itse olen 57 vuotias mies.

69

11348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei sitä aina ymmärrä

      Syvä osanottoni poikasi poismenon vuoksi. Ei aina käy nin että lähdetään suvusta ikäjärjestyksen mukaan. Poika oli varmaan masentuntu ja juuri pojat ja miehet pystyvät kätkemään pahan olonsa jopa läheisiltään.
      Toisen sisimpään on niin vaikea kurkistaa. Älä syytä itseäsi.

    • täytyy sanoa että oman kokemukseni mukaan ,esim aurorassa käskettiin ottaa yhteyttä virka-aikana kun tieto tuli minulle,soitin papille sillä oli kiire,hartmannin sairaalasta puhelut siirrettiin auroran sairaalaan.mutta kun ei ollut virka-aika ni apua ei saa.http://youtu.be/_fQNSi_VraU..........näin se menee kannattaa kuunnella tavallinen ihmisen kohtalo.............

      • vastaus ?:lle

        Sori vaan kirjoittaja nimim. "?"Oletko oikeesti tyhmä ja yksinkertainen? Tässäkin tapauksessa jossa isä kertoi poikansa itsemurhasta ja sen jälkeisistä tapahtumista, ei ole mitään tekemistä ettei oltaisi välitetty, päinvastoin! Oli isä ja veli, rakkaita molemmat. Oli jopa äitikin ja äidillä tytär, ja niin heveletin suuri määrä asioita mitkä jollakin tavoin liittyi myös pojan itsemurhaan. Harkittu teko, pojan oma päätös ja se on vaan hyväksyttävä koska sitä ei voi muuksi muuttaa. Oli kavereita,ystäviä, työpaikka,asunto, päällisin puolin kaikki ok, vaikka pojan sisällä myllersi. Ei niitä myllerryksiä osattu lukea, vai osattiinko?Jälkeenpäin on vaan helppo sanoa että jotain oli nähtävissä. Apuakin poika oli hakenut, mutta ei sitä Helsingin kokoisessa kaupungissa saa kun sitä hakee! Siis nimim."?" toivottavasti sinun suvussasi ei tapahdu tämänlaista, vaikka eihän sitä koskaan voi tietää, sinunkaan sisäisiä myllerryksiä!


      • toinen vastaus ?:lle
        vastaus ?:lle kirjoitti:

        Sori vaan kirjoittaja nimim. "?"Oletko oikeesti tyhmä ja yksinkertainen? Tässäkin tapauksessa jossa isä kertoi poikansa itsemurhasta ja sen jälkeisistä tapahtumista, ei ole mitään tekemistä ettei oltaisi välitetty, päinvastoin! Oli isä ja veli, rakkaita molemmat. Oli jopa äitikin ja äidillä tytär, ja niin heveletin suuri määrä asioita mitkä jollakin tavoin liittyi myös pojan itsemurhaan. Harkittu teko, pojan oma päätös ja se on vaan hyväksyttävä koska sitä ei voi muuksi muuttaa. Oli kavereita,ystäviä, työpaikka,asunto, päällisin puolin kaikki ok, vaikka pojan sisällä myllersi. Ei niitä myllerryksiä osattu lukea, vai osattiinko?Jälkeenpäin on vaan helppo sanoa että jotain oli nähtävissä. Apuakin poika oli hakenut, mutta ei sitä Helsingin kokoisessa kaupungissa saa kun sitä hakee! Siis nimim."?" toivottavasti sinun suvussasi ei tapahdu tämänlaista, vaikka eihän sitä koskaan voi tietää, sinunkaan sisäisiä myllerryksiä!

        Kuule valitettavasti ei koskaan voi tietää mitä hyvinkin läheinen ihminen mielessään murehtii tai suunnittelee. Hyvin usein itsemurha tulee lähipiirille täytenä shokkina ja kyllä sinä sen ymmärrät, halusit vain jostain syystä olla nyt tahditon ja ilkeä.


      • Petteri124
        toinen vastaus ?:lle kirjoitti:

        Kuule valitettavasti ei koskaan voi tietää mitä hyvinkin läheinen ihminen mielessään murehtii tai suunnittelee. Hyvin usein itsemurha tulee lähipiirille täytenä shokkina ja kyllä sinä sen ymmärrät, halusit vain jostain syystä olla nyt tahditon ja ilkeä.

        Itse muutaman kerran itsemurhaa yrittäneenä voin vain todeta, että kaikissa perheissa asioista ei voi puhua. Sen takia sukulaisille usein jää se käsitys, että mitään ongelmia ei koskaan ole ollutkaan vaikka niitä olisi ollut vuosia.

        Esimerkki. jos itse olisin kertonut sukulaisilleni saatuani tuomion rikoksesta vaikka olen syytön olisi se vain johtanut epäilyksiin siitä, että olen syyllinen silti ja saanut olon tuntumaan vain pahemmalta. Sukulaiseni kun palvovat viranomaisia jumalasta seuraavana täydellisinä olentoina ja suomessa kaikki on aina niin hyvin korruptiota ei ole ja oikeusjärjestelmän sana on kuin jumalan sana eikä ikinä tee virheitä. Viranomaisten virheitä ei edes tarvitse tutkia koska Suomessa ei ole korruptiota.

        Jos olisin kertonut sukulaisilleni joutuneeni talousongelmien takia ulosottoon olisi se johtanut oikean kuuntelemisen sijaan pitkään litaniaan missä sukulaiseni latelevat elämän totuuksia siitä miten itse ovat kaikessa niin hyviä ja täydellisiä. Lopputulos olisi ollut vain se, että sitä olisi tuntenut itsensä vain entistä surkeammaksi.

        Jossakin vaiheessa sitä vain alkaa suojella itseään sillä, että ei kerro sukulaisille mitään sellaista mihin he voisivat tarttua ja joka laukaisisi narsistisen itsekorostuksen omasta täydellisyydestä. Syvissä ongelmissa oleva kun ei todellakaan kaipaa keneltäkään mitään litaniaa miten täydellinen hän on muihin.

        Huvittavaa näissä omaan täydellisyyteen uskovissa ihmisissä on se, että he luulevat että ihmiset keskustelevat pelkästään sen takia kuka on täydellisin eikä koskaan sen takia että sosiaalisia suhteita voisi parantaa tai luoda. Samalla he paljastavat omalla suhtautumisellaan oman typeryytensä.

        Oman osansa itsetuhoisuuteen aiheutti sen, että meille elämässä epäonnistuneille ei ole mitään paikkaa mihin me voitais mennä tai kuulua. Menestyjillä ei ole aikaa, eikä kiinnostusta välittää meistä kenelle menee surkeasti. Sellasta reittiä suomessa ei ole millä vääryyttä tehneet virkamiehet saisi vastuuseen. Poliitikot auliisti kyllä lupailevat vaikka mitä auttamista, mutta todellisuudessa järjestelmät toimivat surkeasti. Ei mielenterveyshoidot ja lääkeet poista mihinkään ulosottoani tai sitä, että sain rikosrekisterin rikoksesta johon olen syytön. Lääkkeet on vain viimeinen keino millä tätä elämää enää vain pystyy jatkamaan.

        Tästä syystä monille jää se kuva, että asiat olivat täydellisesti ennen itsemurhaa. Kuolleet kun eivät enää ole kertomassa tarinaansa siitä mitä yhteiskunta ja siinä elävät ihmiset heille tekivät heidän vielä elossa ollessaan.


      • Kristus on Elämä
        Petteri124 kirjoitti:

        Itse muutaman kerran itsemurhaa yrittäneenä voin vain todeta, että kaikissa perheissa asioista ei voi puhua. Sen takia sukulaisille usein jää se käsitys, että mitään ongelmia ei koskaan ole ollutkaan vaikka niitä olisi ollut vuosia.

        Esimerkki. jos itse olisin kertonut sukulaisilleni saatuani tuomion rikoksesta vaikka olen syytön olisi se vain johtanut epäilyksiin siitä, että olen syyllinen silti ja saanut olon tuntumaan vain pahemmalta. Sukulaiseni kun palvovat viranomaisia jumalasta seuraavana täydellisinä olentoina ja suomessa kaikki on aina niin hyvin korruptiota ei ole ja oikeusjärjestelmän sana on kuin jumalan sana eikä ikinä tee virheitä. Viranomaisten virheitä ei edes tarvitse tutkia koska Suomessa ei ole korruptiota.

        Jos olisin kertonut sukulaisilleni joutuneeni talousongelmien takia ulosottoon olisi se johtanut oikean kuuntelemisen sijaan pitkään litaniaan missä sukulaiseni latelevat elämän totuuksia siitä miten itse ovat kaikessa niin hyviä ja täydellisiä. Lopputulos olisi ollut vain se, että sitä olisi tuntenut itsensä vain entistä surkeammaksi.

        Jossakin vaiheessa sitä vain alkaa suojella itseään sillä, että ei kerro sukulaisille mitään sellaista mihin he voisivat tarttua ja joka laukaisisi narsistisen itsekorostuksen omasta täydellisyydestä. Syvissä ongelmissa oleva kun ei todellakaan kaipaa keneltäkään mitään litaniaa miten täydellinen hän on muihin.

        Huvittavaa näissä omaan täydellisyyteen uskovissa ihmisissä on se, että he luulevat että ihmiset keskustelevat pelkästään sen takia kuka on täydellisin eikä koskaan sen takia että sosiaalisia suhteita voisi parantaa tai luoda. Samalla he paljastavat omalla suhtautumisellaan oman typeryytensä.

        Oman osansa itsetuhoisuuteen aiheutti sen, että meille elämässä epäonnistuneille ei ole mitään paikkaa mihin me voitais mennä tai kuulua. Menestyjillä ei ole aikaa, eikä kiinnostusta välittää meistä kenelle menee surkeasti. Sellasta reittiä suomessa ei ole millä vääryyttä tehneet virkamiehet saisi vastuuseen. Poliitikot auliisti kyllä lupailevat vaikka mitä auttamista, mutta todellisuudessa järjestelmät toimivat surkeasti. Ei mielenterveyshoidot ja lääkeet poista mihinkään ulosottoani tai sitä, että sain rikosrekisterin rikoksesta johon olen syytön. Lääkkeet on vain viimeinen keino millä tätä elämää enää vain pystyy jatkamaan.

        Tästä syystä monille jää se kuva, että asiat olivat täydellisesti ennen itsemurhaa. Kuolleet kun eivät enää ole kertomassa tarinaansa siitä mitä yhteiskunta ja siinä elävät ihmiset heille tekivät heidän vielä elossa ollessaan.

        6.11.2012

        Kuulepas Petteri ja muut tavalla taikka toisella ulosheitetyt sekä synkkiä mietteitä ajattelevat:

        Muistakaa, että aina löytyy sittenkin joku, joka välittää teistä. Jumala välittää ja Kristus välittää ja jos ette sitä usko, niin minä välitän, enkä minä valehtele. Mietin hyvin usein, miten auttaa erilaisiin ahdinkoihin joutuneita ja jos vain saisin resursseja käyttööni, heti alkaa tapahtua ja järjestyä. Olen pohtinut myös majapaikan tai vähintään makuusijan järjestämistä niille, jotka ovat menettäneet "kaiken". Olen myös alkanut suunnitella ja vähillä varoillani tehdä hankintoja tämänkaltaista auttamista varten.

        Älkää myöskään välittäkö siitä, että olette joidenkin mielestä surkeita ja olette heitetyt ulos "järjestelmästä". Juuri niin täytyy ollakin Jumalan ja Kristuksen silmissä, jotta jotakin uutta tämän läpikotaisin mädän, petoksellisen valhekristillisen järjestelmän tilalle voisi syntyä.
        Jumalan Sanan ja Lain vastaisella yhteiskuntajärjestelmällä on vahva kytkentä myös moniin itsemurhiin, vaikka sitä voikin olla vaikea todistaa. Suurin osa tämänkin yhteiskunnan kasvateista on aivopesty liki kaikenkattavan orjuuden valheeseen.

        Te ulosheitetyt, masentuneet, syrjäytyneet syvällisine mietteineen olette todellisuudessa erittäin arvokkaita ettekä todellakaan arvottomia - ette ainakaan minun silmissäni. Ette sitä ehkä omasta näkökulmastanne ymmärrä, mutta jos tarkastelisitte itseänne hieman toisin kriteerein, saattaisitte sen oivaltaa. Olette kokeneet kovia, ajatelleet paljon, kestäväisyyttänne on koeteltu ja olette hakeneet ratkaisuja hankalissa tilanteissa. Kaiken tämän voi kääntää hyödyksi hyvään.

        Älkää siis menkö tekemään mitään vahinkoa itsellenne! Huutakaa hädässänne apua Jumalalta ja/tai Kristukselta ja hakekaa yhteyksiä yksittäisiin ihmisiin, jotka voisivat teitä auttaa. Pyrkikää kääntämään myös katseenne itsestänne ulospäin vaikkapa muiden auttamiseen.

        Elämä on kallisarvoinen lahja Jumalalta. Ja Kristus vapauttaa kaikenlaisista ahdingoista; tämä vaikutus lähtee henkivalloista ja muuttuu vähitellen näkyväksi vapautumiseksi. Vakuutan Kristuksen nimessä, että se on totta.

        "Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys." (Joh.10:10)

        "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus." (Joh.8:12)

        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh.11:25-26)

        Jumala teitä ahdistuneita ja muitakin siunatkoon Kristuksessa! Ja suokoon, että saatte apua niiltä, jotka teistä aidosti välittävät. Jumala on Rakkaus.

        Osanottoni kaikille läheisensä menettäneille.


      • Painu helvettiin.
        Kristus on Elämä kirjoitti:

        6.11.2012

        Kuulepas Petteri ja muut tavalla taikka toisella ulosheitetyt sekä synkkiä mietteitä ajattelevat:

        Muistakaa, että aina löytyy sittenkin joku, joka välittää teistä. Jumala välittää ja Kristus välittää ja jos ette sitä usko, niin minä välitän, enkä minä valehtele. Mietin hyvin usein, miten auttaa erilaisiin ahdinkoihin joutuneita ja jos vain saisin resursseja käyttööni, heti alkaa tapahtua ja järjestyä. Olen pohtinut myös majapaikan tai vähintään makuusijan järjestämistä niille, jotka ovat menettäneet "kaiken". Olen myös alkanut suunnitella ja vähillä varoillani tehdä hankintoja tämänkaltaista auttamista varten.

        Älkää myöskään välittäkö siitä, että olette joidenkin mielestä surkeita ja olette heitetyt ulos "järjestelmästä". Juuri niin täytyy ollakin Jumalan ja Kristuksen silmissä, jotta jotakin uutta tämän läpikotaisin mädän, petoksellisen valhekristillisen järjestelmän tilalle voisi syntyä.
        Jumalan Sanan ja Lain vastaisella yhteiskuntajärjestelmällä on vahva kytkentä myös moniin itsemurhiin, vaikka sitä voikin olla vaikea todistaa. Suurin osa tämänkin yhteiskunnan kasvateista on aivopesty liki kaikenkattavan orjuuden valheeseen.

        Te ulosheitetyt, masentuneet, syrjäytyneet syvällisine mietteineen olette todellisuudessa erittäin arvokkaita ettekä todellakaan arvottomia - ette ainakaan minun silmissäni. Ette sitä ehkä omasta näkökulmastanne ymmärrä, mutta jos tarkastelisitte itseänne hieman toisin kriteerein, saattaisitte sen oivaltaa. Olette kokeneet kovia, ajatelleet paljon, kestäväisyyttänne on koeteltu ja olette hakeneet ratkaisuja hankalissa tilanteissa. Kaiken tämän voi kääntää hyödyksi hyvään.

        Älkää siis menkö tekemään mitään vahinkoa itsellenne! Huutakaa hädässänne apua Jumalalta ja/tai Kristukselta ja hakekaa yhteyksiä yksittäisiin ihmisiin, jotka voisivat teitä auttaa. Pyrkikää kääntämään myös katseenne itsestänne ulospäin vaikkapa muiden auttamiseen.

        Elämä on kallisarvoinen lahja Jumalalta. Ja Kristus vapauttaa kaikenlaisista ahdingoista; tämä vaikutus lähtee henkivalloista ja muuttuu vähitellen näkyväksi vapautumiseksi. Vakuutan Kristuksen nimessä, että se on totta.

        "Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys." (Joh.10:10)

        "Minä olen maailman valkeus; joka minua seuraa, se ei pimeydessä vaella, vaan hänellä on oleva elämän valkeus." (Joh.8:12)

        Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko sen?" (Joh.11:25-26)

        Jumala teitä ahdistuneita ja muitakin siunatkoon Kristuksessa! Ja suokoon, että saatte apua niiltä, jotka teistä aidosti välittävät. Jumala on Rakkaus.

        Osanottoni kaikille läheisensä menettäneille.

        Älä sinä jeesustelija tule tänne pettämään ja antamaan ihmisille väärää toivoa. Tämä on vakava puheenaihe läheisen kuolemasta ja sitten sinä tulet usuttamaan meille 'jeesus ja jumala rakastavat teitä' hyi helvetti teitä kristittyjä.


      • Stefanos34
        Painu helvettiin. kirjoitti:

        Älä sinä jeesustelija tule tänne pettämään ja antamaan ihmisille väärää toivoa. Tämä on vakava puheenaihe läheisen kuolemasta ja sitten sinä tulet usuttamaan meille 'jeesus ja jumala rakastavat teitä' hyi helvetti teitä kristittyjä.

        Tämän takia joulun jälkeen on tapaninpäivä.


      • Anonyymi
        Petteri124 kirjoitti:

        Itse muutaman kerran itsemurhaa yrittäneenä voin vain todeta, että kaikissa perheissa asioista ei voi puhua. Sen takia sukulaisille usein jää se käsitys, että mitään ongelmia ei koskaan ole ollutkaan vaikka niitä olisi ollut vuosia.

        Esimerkki. jos itse olisin kertonut sukulaisilleni saatuani tuomion rikoksesta vaikka olen syytön olisi se vain johtanut epäilyksiin siitä, että olen syyllinen silti ja saanut olon tuntumaan vain pahemmalta. Sukulaiseni kun palvovat viranomaisia jumalasta seuraavana täydellisinä olentoina ja suomessa kaikki on aina niin hyvin korruptiota ei ole ja oikeusjärjestelmän sana on kuin jumalan sana eikä ikinä tee virheitä. Viranomaisten virheitä ei edes tarvitse tutkia koska Suomessa ei ole korruptiota.

        Jos olisin kertonut sukulaisilleni joutuneeni talousongelmien takia ulosottoon olisi se johtanut oikean kuuntelemisen sijaan pitkään litaniaan missä sukulaiseni latelevat elämän totuuksia siitä miten itse ovat kaikessa niin hyviä ja täydellisiä. Lopputulos olisi ollut vain se, että sitä olisi tuntenut itsensä vain entistä surkeammaksi.

        Jossakin vaiheessa sitä vain alkaa suojella itseään sillä, että ei kerro sukulaisille mitään sellaista mihin he voisivat tarttua ja joka laukaisisi narsistisen itsekorostuksen omasta täydellisyydestä. Syvissä ongelmissa oleva kun ei todellakaan kaipaa keneltäkään mitään litaniaa miten täydellinen hän on muihin.

        Huvittavaa näissä omaan täydellisyyteen uskovissa ihmisissä on se, että he luulevat että ihmiset keskustelevat pelkästään sen takia kuka on täydellisin eikä koskaan sen takia että sosiaalisia suhteita voisi parantaa tai luoda. Samalla he paljastavat omalla suhtautumisellaan oman typeryytensä.

        Oman osansa itsetuhoisuuteen aiheutti sen, että meille elämässä epäonnistuneille ei ole mitään paikkaa mihin me voitais mennä tai kuulua. Menestyjillä ei ole aikaa, eikä kiinnostusta välittää meistä kenelle menee surkeasti. Sellasta reittiä suomessa ei ole millä vääryyttä tehneet virkamiehet saisi vastuuseen. Poliitikot auliisti kyllä lupailevat vaikka mitä auttamista, mutta todellisuudessa järjestelmät toimivat surkeasti. Ei mielenterveyshoidot ja lääkeet poista mihinkään ulosottoani tai sitä, että sain rikosrekisterin rikoksesta johon olen syytön. Lääkkeet on vain viimeinen keino millä tätä elämää enää vain pystyy jatkamaan.

        Tästä syystä monille jää se kuva, että asiat olivat täydellisesti ennen itsemurhaa. Kuolleet kun eivät enää ole kertomassa tarinaansa siitä mitä yhteiskunta ja siinä elävät ihmiset heille tekivät heidän vielä elossa ollessaan.

        Talousongelmat eivät ole todellisuudessa mitään eikä väärät tuomiot.,niitä tulee jatkuvasti. Jos välittää itsestään niin tälläiset asiat ovat viimeinen asia josta kannattaa riistää itseltään henki. Huonon oikeusistuimen takiako ja se että meni talousasiat vähän huonosti. Se on vaan elämää ei sen enempää.


      • Anonyymi
        vastaus ?:lle kirjoitti:

        Sori vaan kirjoittaja nimim. "?"Oletko oikeesti tyhmä ja yksinkertainen? Tässäkin tapauksessa jossa isä kertoi poikansa itsemurhasta ja sen jälkeisistä tapahtumista, ei ole mitään tekemistä ettei oltaisi välitetty, päinvastoin! Oli isä ja veli, rakkaita molemmat. Oli jopa äitikin ja äidillä tytär, ja niin heveletin suuri määrä asioita mitkä jollakin tavoin liittyi myös pojan itsemurhaan. Harkittu teko, pojan oma päätös ja se on vaan hyväksyttävä koska sitä ei voi muuksi muuttaa. Oli kavereita,ystäviä, työpaikka,asunto, päällisin puolin kaikki ok, vaikka pojan sisällä myllersi. Ei niitä myllerryksiä osattu lukea, vai osattiinko?Jälkeenpäin on vaan helppo sanoa että jotain oli nähtävissä. Apuakin poika oli hakenut, mutta ei sitä Helsingin kokoisessa kaupungissa saa kun sitä hakee! Siis nimim."?" toivottavasti sinun suvussasi ei tapahdu tämänlaista, vaikka eihän sitä koskaan voi tietää, sinunkaan sisäisiä myllerryksiä!

        Minulla on päässä vikaa tykkään jopa nussia sikaa.


    • Ikuinen Ikävä

      Kyllä tällaisessa tilanteessa pitäisi saada apu juuri sillä hetkellä, kun tarve on. Omalla kohdallani isäni sekä serkkuni päätyivät lähtemään maailmasta oman käden kautta. Serkku oli syvästi masentunut ja sairaalahoidossa. Hän pääsi lomalle, mutta ei kertonut siitä vanhemmilleen, vaan varmisti, että kotiin tullessa ketään ei ollut paikalla. Hän oli kirjoittanut kirjeen vanhemmilleen valmiiksi, joten kotiin päästyään laittoi ne näkyville ja ampui itsensä vaatehuoneessa perheen käsiaseella. Isä löysi poikansa, he eivät koskaan toipuneet. Kun jotain näin kamalaa tapahtuu, olisi mielestäni hyvä olla automaattisesti käytäntö, että kriisityöntekijä käy samantien kuolleen omaisten luona. Shokissa he eivät kykene itse hakemaan apua ja jäävät selviämään omineen traumatisoivasta tapahtumasta. Vaikea löytää sanoja jolla lohduttaa sinua, poikansa menettänyttä. Otan osaa suureen suruusi.

    • a-p aartolahti

      yksi asia mistä olen todella ihmeissäni,ne kaksi naispoliisia jotka tulivat ilmoittamaan olivat tosi HIENOJA...HE EIVÄT JÄTTÄNEET HETKEKSIKÄÄN YKSIN .(hyvä helsingin rikospoliisin naiset)vaan tukivat soittivat kriisipalveluun,olivat niin kauan että kriisipalvelu saapui paikalle ,ei tarvinnut olla siinä mielentilassa hetkeäkään yksin.nämä kaksi naispoliisia jättivät vielä yhteystietonsa,jos tulee hätä.empä olisi voinut uskoa heidän toimintaansa todeksi.

    • jtkn.

      Itse hän on vastannut teosta. Tai enpä sitten tiedä, jos on ollut psykoosissa, onko vastuuta itsellään. Kuitenkin varmasti te olette aikanaan tukeneet häntä, ettekä olisi mahtaneet mitenkään sille mitään. Jos ihminen päättää tehdä itsemurhan, hän kyllä etsii tilanteita ja paikkoja. Täälläkin on noita ihmisiä, jotka suunnittelevat itsaria eikä varmaan ainakaan kaikkiin kehoitukset olla tekemättä tehoa mitään. Aina löytyy joku syy, miksi se pitää tehdä.

      • ari-p aartolahti

        TUOSSA tilanteessa vaan sitä syyllistää itseään helposti,mutta onneksi löytyy vielä asiansa osaavaa henkilökuntaa kunhaan vaan jaksaa hakea.monesta paikasta tuli pakit .mutta jos voimia on ja hyviä,auttavaisia kavereita niin kyllä sitä tukea asiantuntemusta löytyy.mutta helppoa se ei ole .varsinkaan sellaisista paikoista kuten auroransairaala,jonka pitäis olla erikoistunut kyseisiin tapauksiin.kuten aiemmin kirjoitin ,siellä toimitaan vaan virka-aikana.näin minulle vastattiin.mutta mun mielestä ,noilla teoilla ei ole virka aikaa????????


      • MH

        Jollain tavalla ajatukseni ovat tässä pojassa - ketään syyllistämättä.

        Poika tappoi itsensä 24-vuotispäivänään. Hän oli yksin eikä häntä kukaan onnittelija tai tuttu syntymänsä juhlapäivänä ilmeisesti kaipaillut. Tämän pojan löytymiseen meni kaksi viikkoa. Tänä aikana kukaan ei kaipaillut poikaa tai käynyt asunnolla. Hänet löydettiin hajun perusteella. Löytymisen edesauttaja oli lähimmäisen sijaan todennäköisimmin hajusta valittanut naapuri.

        Ihminen päättää itse teoistaan. Kyseinen poika päätti itsemurhastaan, mutta myös me päätimme niistä teoista, joista koostuu se pitkä, elämänmittainen teoista koottu tie, joka häntäkin lopulliseen tekoonsa johdatti.


      • yks.
        MH kirjoitti:

        Jollain tavalla ajatukseni ovat tässä pojassa - ketään syyllistämättä.

        Poika tappoi itsensä 24-vuotispäivänään. Hän oli yksin eikä häntä kukaan onnittelija tai tuttu syntymänsä juhlapäivänä ilmeisesti kaipaillut. Tämän pojan löytymiseen meni kaksi viikkoa. Tänä aikana kukaan ei kaipaillut poikaa tai käynyt asunnolla. Hänet löydettiin hajun perusteella. Löytymisen edesauttaja oli lähimmäisen sijaan todennäköisimmin hajusta valittanut naapuri.

        Ihminen päättää itse teoistaan. Kyseinen poika päätti itsemurhastaan, mutta myös me päätimme niistä teoista, joista koostuu se pitkä, elämänmittainen teoista koottu tie, joka häntäkin lopulliseen tekoonsa johdatti.

        Kaikilla perheillä ei ole tapana joka syntymäpäiviä muistaa. Ei se ole syy tehdä itsemurhaa, ihmisiä on oikeasti erilaisia. Jos masentuu, pitäis hakea siihen apua. Toisaalta erakoitunutta ja muista eroon haluavaa voi oikeasti olla vaikea lähestyä ja auttaa... Jokaiseen ihmiseen on kuitenkin laitettu valinta, myös se valinta tappaako vai ei.


      • Petteri1345
        yks. kirjoitti:

        Kaikilla perheillä ei ole tapana joka syntymäpäiviä muistaa. Ei se ole syy tehdä itsemurhaa, ihmisiä on oikeasti erilaisia. Jos masentuu, pitäis hakea siihen apua. Toisaalta erakoitunutta ja muista eroon haluavaa voi oikeasti olla vaikea lähestyä ja auttaa... Jokaiseen ihmiseen on kuitenkin laitettu valinta, myös se valinta tappaako vai ei.

        Ei kysymys välttämättä ole siitä, että haluaa erakoitua. Kaikilla ei vain ole muutakaan paikkaa elämässä mihin mennä ja mihin kuulua. Monilla ei ole elämässä kun työpaikka ja työyhteisö johon melkein kaikki aika menee ja sitten kun saakin potkut talouskriisissa ei enää olekaan mitään paikkaa mihin mennä ja kuulua. Pian alkavat loppua rahatkin ja sen jälkeen loppuvat harrastukset, kavereiden kanssa elokuvissa tai kahvilla käynti.

        Ilman rahaa tässä kapitalistisessa yhteiskunnassa ei edes juuri mihinkään pääse ja ei ne kenellä sitä rahaa on halua viettää aikaa rahattomien kanssa jossain sellasissa harrastuksissa mitkä ei maksa mitään.

        Lisäksi ei se mitään elämää ole, että joutuu lainamaan kokoajan muilta, että pääsee muiden kanssa vaikka elokuviin tai muuhun sosiaaliseen tapahtumaan. Lopulta ainoaksi vaihtoehdoksi ei jää muuta kuin erakoituminen tai jossain alkoholisti porukassa ajan viettäminen.

        Ihmisen selviytymisvietit toimivat siten, että hän pyrkii välttämään kipua, josta köyhyyden ja eriarvoisuuden aiheuttama häpeä on yksi muoto ja helpointa välttää häpeää ja kipua on erakoitua sellaiseen paikkaan missä tapaa mahdollismman vähän muita ihmisiä.

        Lopulta sitten kun huomaa olevansa jäänyt kaikesta ulkopuoliseksi ja eriarvoiseksi alkaa kokea itsensä ihan turhaksi yhteiskunnalle tulee mukaan kuvaan itsetuhoisuus ja muut tälläiset asiat. Jotkut sitten päättävät päivänsä. Osa köyhistä taas muuttuu röyhkeämmiksi ja alkavat tavalla tai toisilla parantamaan itsetuntoaan asettamalla ns. parempia kansalaisia kiusallisiin tilanteisiin.


      • Petteri1345
        Petteri1345 kirjoitti:

        Ei kysymys välttämättä ole siitä, että haluaa erakoitua. Kaikilla ei vain ole muutakaan paikkaa elämässä mihin mennä ja mihin kuulua. Monilla ei ole elämässä kun työpaikka ja työyhteisö johon melkein kaikki aika menee ja sitten kun saakin potkut talouskriisissa ei enää olekaan mitään paikkaa mihin mennä ja kuulua. Pian alkavat loppua rahatkin ja sen jälkeen loppuvat harrastukset, kavereiden kanssa elokuvissa tai kahvilla käynti.

        Ilman rahaa tässä kapitalistisessa yhteiskunnassa ei edes juuri mihinkään pääse ja ei ne kenellä sitä rahaa on halua viettää aikaa rahattomien kanssa jossain sellasissa harrastuksissa mitkä ei maksa mitään.

        Lisäksi ei se mitään elämää ole, että joutuu lainamaan kokoajan muilta, että pääsee muiden kanssa vaikka elokuviin tai muuhun sosiaaliseen tapahtumaan. Lopulta ainoaksi vaihtoehdoksi ei jää muuta kuin erakoituminen tai jossain alkoholisti porukassa ajan viettäminen.

        Ihmisen selviytymisvietit toimivat siten, että hän pyrkii välttämään kipua, josta köyhyyden ja eriarvoisuuden aiheuttama häpeä on yksi muoto ja helpointa välttää häpeää ja kipua on erakoitua sellaiseen paikkaan missä tapaa mahdollismman vähän muita ihmisiä.

        Lopulta sitten kun huomaa olevansa jäänyt kaikesta ulkopuoliseksi ja eriarvoiseksi alkaa kokea itsensä ihan turhaksi yhteiskunnalle tulee mukaan kuvaan itsetuhoisuus ja muut tälläiset asiat. Jotkut sitten päättävät päivänsä. Osa köyhistä taas muuttuu röyhkeämmiksi ja alkavat tavalla tai toisilla parantamaan itsetuntoaan asettamalla ns. parempia kansalaisia kiusallisiin tilanteisiin.

        Talousjärjestelmämme lähtee siitä, että kaikki sosiaalisuus on jotenkin kaupallistettua ja jos et ole maksukykyinen et kykene osallistumaan tilanteisiin jossa sosiaalisia suhteita voi luoda ja ylläpitää samalla tavalla kuin muut.

        Et välttämättä pysty edes keskustelemaan muiden ihmisten kanssa mistään jos ihmiset keskustelevat suurimmaksi osaksi minkä elokuvan ovat viimeksi käyneet katsomassa, mitä maksullisessa kahvilassa tapahtui ja mitä ovat viimeksi ostaneet. Yritä siinä sitten osallistua keskusteluun jos et ole elämässäsi muuta tehnyt viikkoihin, kuukausiin tai vuosiin kuin kyhjöttänyt kotona ja yrittänyt tulla toimeen alle eurolla päivässä.

        Ihminen taas lähtee siitä, että hän ei kykene säilymään normaalina terveenä yksilönä ilman mahdollisuutta sosiaalisiin tilanteiseen. Se on lukemattomsisa tutkimuksissa todettu, että ne aivoalueet jotka käsittelevät tunteita ja sosiaalisia tilanteita alkavat näivettyä jos ihmisellä ei ole mahdollisuuksia näihin asioihin. Pahimmillaan tämä johtaa tilanteeseen, jossa ihminen menettää kokonaan kykynsä toimia sosiaalisissa tilanteissa oikein.

        Kapitalismi taas lähtee siitä kaikki mikä voidaan altistetaan kaupallisuudelle ja hinnoitellaan. Jos et pysty maksamaan jostain asiasta et sitten sitä asiaa tarvitsekaan. Kapitalisti sanoo sinulla on mahdollisuus kaikkeen, mutta piilottaa pienellä präntätyt jos siis saat jostain niin paljon rahaa, että pystyt maksamaan ja sen, että iso osa ei koskaan saa rahaa niin paljon, että voisi pitää kiinni niistä asioista jotka pitävät heidät ihmisinä.


      • Mustasilmäpapu
        Petteri1345 kirjoitti:

        Ei kysymys välttämättä ole siitä, että haluaa erakoitua. Kaikilla ei vain ole muutakaan paikkaa elämässä mihin mennä ja mihin kuulua. Monilla ei ole elämässä kun työpaikka ja työyhteisö johon melkein kaikki aika menee ja sitten kun saakin potkut talouskriisissa ei enää olekaan mitään paikkaa mihin mennä ja kuulua. Pian alkavat loppua rahatkin ja sen jälkeen loppuvat harrastukset, kavereiden kanssa elokuvissa tai kahvilla käynti.

        Ilman rahaa tässä kapitalistisessa yhteiskunnassa ei edes juuri mihinkään pääse ja ei ne kenellä sitä rahaa on halua viettää aikaa rahattomien kanssa jossain sellasissa harrastuksissa mitkä ei maksa mitään.

        Lisäksi ei se mitään elämää ole, että joutuu lainamaan kokoajan muilta, että pääsee muiden kanssa vaikka elokuviin tai muuhun sosiaaliseen tapahtumaan. Lopulta ainoaksi vaihtoehdoksi ei jää muuta kuin erakoituminen tai jossain alkoholisti porukassa ajan viettäminen.

        Ihmisen selviytymisvietit toimivat siten, että hän pyrkii välttämään kipua, josta köyhyyden ja eriarvoisuuden aiheuttama häpeä on yksi muoto ja helpointa välttää häpeää ja kipua on erakoitua sellaiseen paikkaan missä tapaa mahdollismman vähän muita ihmisiä.

        Lopulta sitten kun huomaa olevansa jäänyt kaikesta ulkopuoliseksi ja eriarvoiseksi alkaa kokea itsensä ihan turhaksi yhteiskunnalle tulee mukaan kuvaan itsetuhoisuus ja muut tälläiset asiat. Jotkut sitten päättävät päivänsä. Osa köyhistä taas muuttuu röyhkeämmiksi ja alkavat tavalla tai toisilla parantamaan itsetuntoaan asettamalla ns. parempia kansalaisia kiusallisiin tilanteisiin.

        Petteri. Kiitos tästä kirjoituksesta. Nostit esiin erittäin tärkeän asian. Nykymenossa syyllistetään yksilö yhteiskunnan rakenteellisista ongelmista.


    • ari-p aartolahti

      no joo ,en tiedä mikä ikäinen MH olet.tämä asiahan on kuitenkin vielä aika tuore.mutta itse 57 vuotiaana ,joskus tuli jäätyä riiuulle pidemmiksikin ajoiksi.nyky yhteiskunnassahan tämä ei enää toimi.mutta nykyään nämä tietokoneet ovat oivallisia kapistuksia jos vaan on osaava kaveri joka osaa purkaa esim tiedostoja.sieltä löytyy mahdottoman paljon asiaa......ensinnäkin nykyään tämä mahdoton kilpailu ,taistelu olemassa olosta,nykyajan nuoret ei kestä sitä samalla tavalla kuin ennen.kaikkien pitäisi olla täydellistä.olen joutunut tekemään valtavasti työtä,että ensinnäkin sain itselleni apua ,että pystyisin suht normaalisti ajattelemaan ko asiaa.nämä niin sanotut ja mainostetut avun antajat,mun mielestä ovat aivan sieltä.p.........minulla luojan kiitos oli kuitenkin vielä ystäviä jotka suoraan sanottuna roudasivat paikasta toiseen kunnes se apu löytyi.yksin olisin ollut aivan pihalla..haluankin kirjoittaa omalla nimelläni ,ettei tule tälläisia epäselvyyksiä,sillä tuo syyllistäminen on kaikkein pahinta...........omalta osaltani haluan auttaa jokaista näissä asioissa mitä itse tiedän,ja mitä olen tämän prosessin aikana oppinut,ja tulen oppimaan
      .ensinnäkin poliisilaitoksen väkivältayksikön NAISPOLIISIT fantastisia.kriisipalvelu erinomaisia.mutta hartmannin sairaala nolla,vastuuta siirrettiin aurooran sairaalaan,mutta siellä toimitaan vain virka-aikana tällaisissa tapauksissa.näin sanottii viiden puhelun jälkeen ja kukaan aurooran sairaalassa ei edes tiennyt kuka on puhelimessa ollut.

      • saman kokenut

        Osanottoni sinulle ja voimia käydä läpi rankkoja asioita. tiedän mistä puhun menetin oman poikani oman käden kautta vajaa 4 vuotta sitten. Meille ei annettu kriisiapua koska kaupungissamme oli säästösyistä lopetettu. nyt sitä on tarjolla mutta olisimme tarvinneet silloin. on asioita joihin ei saa vastauksia koskaan ja kyllä niitä miettii edelleen joka päivä.Ikävä on kova eihän sitä hyväksy koskaan että joutuu käymään poikansa haudalla varsinkin äitienpäivänä se on kova pala.Kyllä suru helpottaa ja muuttaa muotoaan mutta kulkee joka päivä mukana se on osa tämän hetkistä elämää. Ystävät sanovat onhan siitä jo aikaa ei se niin mene siksi en heidän kanssaan keskustele asiasta sen ymmärtää vain saman kokenut niitä tapaa esim. sururyhmässä. voimia sinulle!


    • leskiäiti <3

      Lämmin osaan otto aloittajalle

    • Minä

      KÄPY ry:n vapaaehtoisten järjestämä tapahtuma:

      Vertaistapaaminen isomman lapsen menettäneiden vanhemmille Helsingin Pitäjänmäellä lauantaina 15.9.2012 klo 10-16.

      Tässä vertaisryhmässä voivat tavata ja jakaa kokemuksiaan vanhemmat, joiden lapsen ikä kuollessa oli 15-vuotta tai enemmän. Päivään ovat tervetulleita vanhemmat ympäri Suomen. Vertaisryhmän ohjaajana toimii Anita Karttunen (Helsingin Ruoholahden ryhmänohjaaja sekä KÄPY ry:n hallituksen tukitoiminnasta vastaava).

      KÄPY ry vastaa tapaamisen tilakuluista. Osallistujat huolehtivat matkajärjestelyistään itsenäisesti sekä maksavat itse päivän ruokailut (lounas sekä iltapäiväkahvi ja makea leivonnainen), hinta yhteensä 14 €.


      Ilmoittaudu mukaan sähköpostilla osoitteeseen
      anita.karttunen(a)suomi24.fi
      Kerro samalla myös mahdollisista ruoka-aineallergioista.
      Mukaan mahtuu 15 ensimmäiseksi ilmoittautunutta.

      Ilmoittautumisen jälkeen saat vahvistuksen sekä tilinumeron, jolle voit maksaa ruokailun etukäteen. Kesällä vahvistuksen tulemisessa voi kestää muutama viikko.

      Tilaisuuden paikan tarkempi osoite:
      Rinnekoti-Säätiö / Lasten Kuntoutuskoti, Kornetintie 8, 00380 Helsinki.

      Lämpimästi tervetuloa!

      .................................

      • TK

        Mistä tota tietää onko toi totta vai ei?! Siirrät vähän rahaa tilille ja koko juttua ei edes ole?!


      • olipa typerää!!!!

        kuule ei kovin hienotunteista tulla siihen lässyttämään ruoka-aine allergioista, 14 euron ruokailumaksuista ja vertaispaamisista kun yhdeltä ihmiseltä on just kuollu poika!


      • aino64
        olipa typerää!!!! kirjoitti:

        kuule ei kovin hienotunteista tulla siihen lässyttämään ruoka-aine allergioista, 14 euron ruokailumaksuista ja vertaispaamisista kun yhdeltä ihmiseltä on just kuollu poika!

        hei haloo, kyse on vertaisryhmästä.. ruoka-aineallergia ei ole juttussa pääasia.


      • Anonyymi

        Saanko tulla sinne nauramaan teille.

        Minä olen ihan normaali.


    • no justiinsa juu

      Ai tämä olikin vaan mainos.

      • aaaaarrrghhhh!!!

        ihan väärässä paikassa tuo mainos. Olisivat oman linkkinsä tuollekkin asialle laittaneet ja kunnioittaneet tämän aloittajan linkkiä keskustella hänen kanssaan.

        Ärsyttää just tuo kun (kokemuksesta) vainaja tuskin haudassa niin heti sururyhmätyrkyttäjät ja jehovan todistajat ovella tarjoamssa keskusteluapua vertaisryhmässä. Mutta tää oli kyllä eka kerta kun näin että lounashintakin ilmoitettu tosta noin vain pokkana samaan syssyyn.

        Opetelkaa hienotunteisuutta ja toisten surun kunnioittamista vaikka mielestänne oikealla asialla olettekin niin lähestymistapanne kaipaa hiomista!


    • antti-akseli 2

      Kuinka tällästä voi tapahtua??? sattumalta satuin menemään kynttilän kanssa katsomaan päivällä meidän jupea ja selvisi että äiti ei ollut aamulla hakenut poikaansa ja vienyt lepäämään.... noh siinä sitte muutaman soiton jälkeen sain isin, veljen ja samulin paikalle, siinä sitte nelistään päästettiin jupe sinne missä sillä on nyt hyvä olla. Ikävä on iso ja sydämmessä ikuinen aukko. Isikin sai toiveensa toteuttaa että ystävät saavat jupea vuorotellen kantaa, ja jupella oli vieressä ihmisä jotka siitä välitti, ei tarvinnut tapella äidin tai siskon kanssa vaan saatiin olla ihan rauhassa.......... ♥♥

    • Minä

      Kävyn sivuilta näkee kaikki vertais tapaamiset. Tää pitsun, yli 15 v menettäneet löytyy sieltä kanssa,
      www.käpy.fi

    • meistä jää ikävä

      hei, ja rohkaisevia ajatuksia alkuperäiselle kirjoittajalle täältä jostain. Itse olen menettänyt molemmat vanhempani ja isoveljeni (ei tosin itsemurhan kautta).

      Olen ajatellut että jokaisella ihmisellä on määräpäivänä maan päällä joten ei kannata tuntea syyllisyyttä ainakaan, vaan ajan kanssa asian pikkuhiljaa hyväksyy kun sopeutuu ensin ajatukseen.

      En tiedä lohduttaako tää, mutta kyllä se tuskakin hiljalleen helpottaa kun elämä jatkuu, vain ikävä jää ja niin se pitää jäädäkin.

      • ari-p aartolahti

        kiitos joka sana auttaa ,ikävä vaan saattaa kestää pitkään.


    • ??kuis on ??

      Taitaa olla näitä enkeli-Elisa avauksia.

      • a-p

        ??kuis on?? oletko elisan puhelin myyjä? kirjoitustavasta päätellen et soneralle ole päässyt.


    • ent.koulututtu

      ei kyllä tänä totisinta totta on

    • nainen 25

      Nyt pojallasi on seuranaan enkelit. Älä sure, ei hän ole siellä yksin. Voimia ja hali

    • ari-pekalle

      Ihailen sua että toit asian tänne esiin ja keskusteluun - harvinaista ja niin tärkeää on jokaiselle ja eritoten läheisiään menettäneille jutella (vaikka näin netissä kirjoittaen) ajatuksistaan, tunteistaan ja kokemuksistaan asiaan liittyen. Ja paljohan siihen liittyy.

      Moni on tullut juuri siksi tänne, klikannut auki tään aa-peen keskustelun, koska täällä suomessa avoimuus näin kipeästä asiasta on harvinaista. Mieluummin sinnitellään ja lakaistaan asiat maton alle.
      Ja sitten kun omalle kohdalle sattuu jotain vastavaa ollaan ihan hukassa että voiko tämmöstäkin tulla vastaan itselle oikeassa elämässä eikä vain teeveen draamasarjoissa.

      Hattua nostan sulle a-p, oot kova jätkä ja urhea kun mikä, ja kiitos vielä että surun ja hämmennyksen keskellä laitoit ittes alttiiksi, se auttaa useampia kuin arvaatkaan,

      ja jos jotain hyvää pitää poikas lähdöstä seurata niin tää on just paras tapa kunnioittaa hänen elämäänsä ja persoonaansa ; tehdä hänen muistonsa näkyväksi helpottaen kanssaihmisten (saman kokeneiden ja hiljaa itsekseen asiasta kärsivien) tuskaa ja surua.

      • Kaali lomalla?

        Kova jätkä ottaa todellisen sananvapauden käyttöönsä oman surun ja murheen nojalla. Siinä ei säästy kukaan. Etenkään vainaja tai kunnioitus edesmennyttä kohtaan! Vastenmielistä spekulaatioita.


    • 52v

      Moi
      Sitä ei voi kukaan estää ei psygiatrit,lääkärit,kallonkutistajat lopullista tuhoa on harkittu pitkään kenties useimpia yrityksiä.Elämä järjestetään siihen tilaan että voi hyvin lähteä tästä maailmasta kun on sen aika.
      Tarpeeksi kun painostetaan,työttyömyys,koulutus,raha,suhteet kaikki pitäis mennä JONKUN muun mukaan kuin tanssia vaan MUTTA kun ei mene.

      Raha merkitsee niin paljon tänäpäivänä ilman rahaa et oo mitään et voi luoda ihmisarvoista elämää jos ei ole sitä tai tätä kovaksi on mennyt,herkät ihmiset eivät jaksa jokapäivästä painostusta vaan ensin sairastutaan sitten lääkitään ja sitten masennutaan tätä kun jatkuu sairaalaan siitä joutuu lisää lääkkeitä elämä sekoaa niin kuin pää jää ainut vaihtoehto lähteä pois pilaamasta toisten elämää helpotus kaikille ja itselle rauha.
      Ihmissuhteet auttais paljon kaikki ei ole kiinnostunut auttamaan ajatellaan vain omaa hyvinvointia ja hoitajia on aivan liian vähän saatikka valtion maksamia psykologeja terapiahoitoja vaikka valtio painostaa nuoret valmistumaan nopeasti ja työpaikka on itsestä kiinni kaikille se on inhimillisesti liikaa ei vaan jaksa varsinkin kun rahat ei riitä et ole yhteiskunta kelpoinen ja sossuun ei mene armonpaloja hakemaan siellä latistetaan viimeinenkin toivonkipinä.

      • hei,puhut asiaa ja paljon.oli puolitoista vuotta töissä malminkartanon kuntoutuskeskuksessa.siellä oli paljon nuoria asiakkaita ja rehellisesti sanottuna ne stumpataan lääkkeillä ,johon tulee nopeasti riippuvuus.ja lopputuloksen tietää varmasti jokainen .ei pahemmin välitetty mikä on lopputulos vaan tilastot on ne joita näytetään.olen todella surullinen nykyajan ihmisten välittämisestä kanssa ihmisiä kohtaan.ennen välitettiin ja autettiinkin kaveria ei jätetty.nykyajan paineet jokainen syö toistaan säilyttääkseen asemansa.kuka on se viisas joka tekee suuren muutoksen tähän pahoinvointiin.ettei tarvitsis hihnalla näitä pieniä tuhkalaatikoita noille lehdoille kuljettaa.SURULLISTA mutta totta


      • tk-ar.
        aartolahti.ari-pekka kirjoitti:

        hei,puhut asiaa ja paljon.oli puolitoista vuotta töissä malminkartanon kuntoutuskeskuksessa.siellä oli paljon nuoria asiakkaita ja rehellisesti sanottuna ne stumpataan lääkkeillä ,johon tulee nopeasti riippuvuus.ja lopputuloksen tietää varmasti jokainen .ei pahemmin välitetty mikä on lopputulos vaan tilastot on ne joita näytetään.olen todella surullinen nykyajan ihmisten välittämisestä kanssa ihmisiä kohtaan.ennen välitettiin ja autettiinkin kaveria ei jätetty.nykyajan paineet jokainen syö toistaan säilyttääkseen asemansa.kuka on se viisas joka tekee suuren muutoksen tähän pahoinvointiin.ettei tarvitsis hihnalla näitä pieniä tuhkalaatikoita noille lehdoille kuljettaa.SURULLISTA mutta totta

        Malminkartanon kuntoutuskeskuksessa kukaan ei ole asiakkaana ilman syytä. Ja lääkitys on asiakkaan ja häntä hoitavan lääkärin välinen asia....

        Ymmärsinkö oikein että poikasi oli asiakkaana, ei siis varsinaisena työntekijänä? Hän oli siis kuntoutuksessa, eikö niin?


      • a-p aartolahti
        tk-ar. kirjoitti:

        Malminkartanon kuntoutuskeskuksessa kukaan ei ole asiakkaana ilman syytä. Ja lääkitys on asiakkaan ja häntä hoitavan lääkärin välinen asia....

        Ymmärsinkö oikein että poikasi oli asiakkaana, ei siis varsinaisena työntekijänä? Hän oli siis kuntoutuksessa, eikö niin?

        ei vaan minä itse olin siellä työntekijänä.siis itsemurhan tehnen pojan isä.kuntoutuksella minä ymmärrän,asiakkaan kuntoutusta jotta hän saattaisi vielä joskus palata normaaliin työ-normaaliin elämään.?en tiedä olenko mielestäsi väärässä.


      • 1+1
        a-p aartolahti kirjoitti:

        ei vaan minä itse olin siellä työntekijänä.siis itsemurhan tehnen pojan isä.kuntoutuksella minä ymmärrän,asiakkaan kuntoutusta jotta hän saattaisi vielä joskus palata normaaliin työ-normaaliin elämään.?en tiedä olenko mielestäsi väärässä.

        Tuolla aiemmin kirjoitat "oli puolitoista vuotta" jne. Siitä sai käsityksen että poikasi on ollut siellä.

        Tunnet sitten varmastikin Kuntoutussäätiön toiminnan hyvin jos ja kun kerran olet työskennellyt siellä. Senkin, että siellä on erikseen työkeskus....


      • a-p aartolahti
        1+1 kirjoitti:

        Tuolla aiemmin kirjoitat "oli puolitoista vuotta" jne. Siitä sai käsityksen että poikasi on ollut siellä.

        Tunnet sitten varmastikin Kuntoutussäätiön toiminnan hyvin jos ja kun kerran olet työskennellyt siellä. Senkin, että siellä on erikseen työkeskus....

        nimen omaan siellä työskentelin,ja täytyy sanoa että siinä vasta paikka.tuollaisia paikkoja ei pitäisi mielestäni olla edes olemassa.


      • kuntoutunut vm.-59
        a-p aartolahti kirjoitti:

        nimen omaan siellä työskentelin,ja täytyy sanoa että siinä vasta paikka.tuollaisia paikkoja ei pitäisi mielestäni olla edes olemassa.

        Onneksi moisia paikkoja on olemassa.


    • Nuorisotyöttömyys

      voi vaarantaa henkesi. Varoitusteksti kelan kaavakkeisiin.

    • otan osaa, kyynelin

      Otan osaa

      kyyneleet valuvat pitkin poskia

      voimia isälle ja läheisille
      varmasti tällä oli tarkoitus jota on vaikea ymmärtää

    • Itsemurhatutkija

      "Ihminen on, etenkin nuorena valtavan, altis suggestiolle. Masentuneella on tarkka korva tarinoille toisista, samalla tavalla masentuneista ihmisistä. Alitajunta etsii niistä ratkaisukeinoja omiin ongelmiin. SIKSI UUTISET ITSEMURHISTA tuottavat uusia itsemurhia. Tutkijat ovat jo pitkään tienneet, miten herkästi nuoreten parissa syntyy itsemurha-aaltoja ja millainen uutisointi niitä aiheuttaa.

      TEKOTAVASTA ei kannata puhua. Kaikki uutisointi, jossa uhria ylistetään ja hänen tekonsa syillä spekuloidaan, on vahingollista. Jopa muistokivet, -puut ja -laatat voivat olla haitallisia. Ne esittävät lupauksen, että itsemurhasta seuraa kuolemanjälkeistä ymmärrystä ja huomioita. Ja aina on kerrottava, mistä itsetuhoinen ihminen voi hakea apua.

      Yleisölle on muistutettava, että itsemurhan taustalla on aina monimutkaisia mielenterveysongelmia, ei kiusaamisen tai sydänsurujen kaltaista yksittäistä tekijää. Itsemurhaa ei tule kuvata täysin yllättäväksi."

      Itsemurhatutkija Lars Johansson (HS -liite 7/2012)

      • miten kuuluu kuvata

        ".....Itsemurhaa ei tule kuvata täysin yllättäväksi."

        Itsemurhatutkija Lars Johansson (HS -liite 7/2012)"

        Oliko tuossa artikkelissa muuten kerrottu kuinka itsemurhaa sitten itsemurhatutkijan mielestä "tulee kuvata".

        Jokainen tapaus ja kohtalo liene yksilöllinen, erikoista niputtaa itsemurhat yhteen. Ja kyllä -- itsemurhan voi tehdä päällisin puolin asiat kunnossa oleva ihminenkin -- täytenä yllätyksenä ja shokkina lähipiirilleen. Sen sijaan että näitä itsemurhatutkijoita syntyy lisää, niin olisi hienoa että vastaavast syntyisi tutkijoita jotka pohtisivat mistä mahtaa johtua yhteiskunnassamme vallitseva elämänhalun heikkeneminen siinä määrin että jotkut päätyvät tähän kaikista traagisempaan valintaan.


      • taivahan tosi

        Itsemuraha on yksi tapa elää ja kuoll, suurin protesti järjestelmää kohtaan


      • itsemurha- HUTKIJA?
        taivahan tosi kirjoitti:

        Itsemuraha on yksi tapa elää ja kuoll, suurin protesti järjestelmää kohtaan

        Luulinpa, että olen melkein kaiken nähnyt ja kuullut tähän ikään, mutta ei : siis itsemurhatutkija. Itsemurha -TUTKIJA.
        Voi helsvata.

        Joka antaa neuvoja kuinka tulee suhtautua ja kuvata

        "ja TEKOTAVASTA ei kannata puhua. Kaikki uutisointi, jossa uhria ylistetään ja hänen tekonsa syillä spekuloidaan, on vahingollista. Jopa muistokivet, -puut ja -laatat voivat olla haitallisia. Ne esittävät lupauksen, että itsemurhasta seuraa kuolemanjälkeistä ymmärrystä ja huomioita."

        Kysymys: Millä perusteella tämmöistä kirjoitetaan?
        Mistä tämä henkilö saa auktoriteetin väittää, että ymmärtää mitä itsemurhan tehneen henkilön sielussa, sisimmässä tai tietoisuudessa tapahtuu? Millä tavoin hän on tutkinut asiaa ja päätynyt tommoiseen?

        Ja joku oikeasti kirjoittaa tuollaista suoraan sanoen tuulesta temmattua soopaa tähän linkkiin (mitähän sekin mahtoi ajatella) , linkkiin, jossa kerrankin on mahdollisuus keskustella asiasta ilman joutavaa analysointia ja -- kuin ihminen ihmiselle.

        Ja vielä eräs kysymys: kuka himputti rahoittaa tällaiset tutkimukset, joiden lopputuloksetovat moista diipa-daapaa?


      • ...
        itsemurha- HUTKIJA? kirjoitti:

        Luulinpa, että olen melkein kaiken nähnyt ja kuullut tähän ikään, mutta ei : siis itsemurhatutkija. Itsemurha -TUTKIJA.
        Voi helsvata.

        Joka antaa neuvoja kuinka tulee suhtautua ja kuvata

        "ja TEKOTAVASTA ei kannata puhua. Kaikki uutisointi, jossa uhria ylistetään ja hänen tekonsa syillä spekuloidaan, on vahingollista. Jopa muistokivet, -puut ja -laatat voivat olla haitallisia. Ne esittävät lupauksen, että itsemurhasta seuraa kuolemanjälkeistä ymmärrystä ja huomioita."

        Kysymys: Millä perusteella tämmöistä kirjoitetaan?
        Mistä tämä henkilö saa auktoriteetin väittää, että ymmärtää mitä itsemurhan tehneen henkilön sielussa, sisimmässä tai tietoisuudessa tapahtuu? Millä tavoin hän on tutkinut asiaa ja päätynyt tommoiseen?

        Ja joku oikeasti kirjoittaa tuollaista suoraan sanoen tuulesta temmattua soopaa tähän linkkiin (mitähän sekin mahtoi ajatella) , linkkiin, jossa kerrankin on mahdollisuus keskustella asiasta ilman joutavaa analysointia ja -- kuin ihminen ihmiselle.

        Ja vielä eräs kysymys: kuka himputti rahoittaa tällaiset tutkimukset, joiden lopputuloksetovat moista diipa-daapaa?

        Et käsittänyt. Median "viihdesuru" saa nuoren uskomaan, että hänkin voi tulla huomatuksi ja rakastetuksi kuoltuaan.
        Nuori ei kunnolla käsitä, ettei kuolemasta voi päästä takaisin elämään - että paluuta ei ole. Tuon asian tietää vasta aikuinen ihminen. Nuori luulee elävänsä ikuisesti, aikuinen huomaa aikansa vähenevän.
        Tutkimus tähtää itsemurhien ehkäisyyn.

        Aloittajalle lämmin osanottoni.


      • Jasca'
        ... kirjoitti:

        Et käsittänyt. Median "viihdesuru" saa nuoren uskomaan, että hänkin voi tulla huomatuksi ja rakastetuksi kuoltuaan.
        Nuori ei kunnolla käsitä, ettei kuolemasta voi päästä takaisin elämään - että paluuta ei ole. Tuon asian tietää vasta aikuinen ihminen. Nuori luulee elävänsä ikuisesti, aikuinen huomaa aikansa vähenevän.
        Tutkimus tähtää itsemurhien ehkäisyyn.

        Aloittajalle lämmin osanottoni.

        ja höppön pöppön.

        Mutta aloittajalle myös osanottoni (ilman mediasurututkimuksia).


      • Anonyymi

        Minä kannustan ihmisiä itsemurhiin.


    • .................

      lämmin osanotto sinulle a-p a.

      ainakin jossain on vielä ihmisiä, joilla on lämmin ja myötätunteva sydän. joskus niitä löytyy myös tältäkin palstalta.

    • Suru peittää maan

      Itse olen menettänyt parhaan kaverini itsemurhan kautta. Vuosien saatossa olen asiaa miettinyt paljon ja tullut siihen tulokseen, että viralliselta taholta apua ei Suomessa saa, vaikka kuinka yrittäisi. Vaikka sukulaiset ja ystävät yrittävät kuinka auttaa, niin ponnistelut usein epäonnistuvat. Ei yksityinen ihminen pysty laitosmaiseen vartiointiin eikä lääkitykseen, syöksykierre jatkuu vaikka tekisi mitä.

      Uskon myöskin, että ystäväni olisi taistellut vielä enemmän, jos hän olisi tiennyt mitä hänen kuolemansa merkitsee kaikille läheisille. Yhteiskunnankin kannattaisi panostaa masentuneen hoitoon, sillä ennenaikainen lähtö aiheuttaa valtavasti kuluja yhteiskunnalle jälkeenjääneiden kautta. Minusta jokaisen ihmisen pitäisi saada tieto siitä, mitä itsemurha merkitsee niille, jotka jäävät jälkeen. Itsenmurhan tekijaä heittää ahdistuksensa läheistensä kannettavaksi ja poistuu itse paikalta. Sen jälkeen mikään ei palaa entiselleen, maailma alkaa tuntua ikävältä paikalta, vain runsaat vuodet tapahtumien peitoksi ja syntyvät lapset helpottavat tuskaa.

    • erhntnsrthaerg

      No mitäjhän vittua se muiden persettä pitäs kutittaa jos joku päättää lähteä tästä maailmasta ja asialle ei voi mitää tehdä?

      • erhntnsrthaerg

        tehän puututte jo toisen intiimeihin asioihin.


    • Poikansa menettänyt

      Oma poikani teki itsemurhan 19-vuotiaana. Hän hyppäsi junan alle . Siitä on nyt kuusi vuotta, ja edelleen suren häntä ja vien haudalle kynttilän lähes joka viikko. Oman lapsen kuolemasta ei ole helppo selviytyä. En koskaan unohda häntä. R.I.P Juuso.

    • tietäjä

      Olisitte iloisia, ettei itsemurhan tehneiden tarvitse enää kärsiä.

      • 6x äiti

        Bingo! Mulle tää elämä on yhtä helvetin rämpimistä ja suorastaan odotan pääseväni pois.


      • ei armoa

        Nyt ne itsemurhan tekijät vasta kärsivät ja mitä vielä tulevatkaan kärsimää.? Murhaajan osan valitsivat ja murhaajana kuolivat. Ei välitetty varoituksista ei neuvoista ei mistään. mutta pako elämästä oman käden kautta johtaa helvettiin.
        Itsemurhan tehneen isä vain tässä.


      • Mitään tuomittavaa ei ol
        ei armoa kirjoitti:

        Nyt ne itsemurhan tekijät vasta kärsivät ja mitä vielä tulevatkaan kärsimää.? Murhaajan osan valitsivat ja murhaajana kuolivat. Ei välitetty varoituksista ei neuvoista ei mistään. mutta pako elämästä oman käden kautta johtaa helvettiin.
        Itsemurhan tehneen isä vain tässä.

        Uskotko vakavissasi tuohon mitä kirjoitat. Mistä tiedät onko kuoleman jälkeen mitään taivasta/helvettiä kukaan kuollut ei ole tullut kertomaan mihin on siirtynyt.
        Koska sinulla ei ole omakohtaista kokemusta kuolemisesta ja senjälkeisestä olomuodosta älä tule tänne passittamaan ketään helvettiin.
        Sama muille hihhuleille teidän jaaritukset niin pitkiä että käsi väsyy kun mobiiliversiossa kelaa tekstin ohi. Eikö yllapito voisi laittaa jotain hihhulisuodatinta? Voisi kirjoittaa vain aiheeseen liittyviä viestejä


      • JonesHenry
        ei armoa kirjoitti:

        Nyt ne itsemurhan tekijät vasta kärsivät ja mitä vielä tulevatkaan kärsimää.? Murhaajan osan valitsivat ja murhaajana kuolivat. Ei välitetty varoituksista ei neuvoista ei mistään. mutta pako elämästä oman käden kautta johtaa helvettiin.
        Itsemurhan tehneen isä vain tässä.

        Voitko valaista meitä tietämättömiä ateisteja missä Raamatunkohdassa oikein sanotaan näin?


      • Anonyymi
        JonesHenry kirjoitti:

        Voitko valaista meitä tietämättömiä ateisteja missä Raamatunkohdassa oikein sanotaan näin?

        Anteeksi olin kännissä.


    • Anonyymi

      Näytä kuva

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe