Opettajan luona

tarinatytsy

VAROITUS!! Teksti on melko rajua ja siinä tapahtuu raiskauksen kaltainen juttu, joten herkempien ei tarvitse lukea ja tulla sanomaan tarinaa sairaaksi. Pyrin luomaan tähän hivenen ahdistavan tunnelman.

---

On vuoden 1957 elokuu. Tallaan Helsingin harmaita katuja muistaen hypätä joka ainoaan vesilammikkoon. Olen yksi niistä harvoista tyttösistä, jotka uskaltautuvat pukeutumaan samalla tavalla kuin pojat: olen leikannut hiukseni lyhyiksi ja käytän housuja. Olen 16-vuotias ja yksi niistä onnekkaista, jotka ovat päässeet jatkamaan opintoja kansakoulun jälkeen. Sekin vain koska isäni on hyvissä väleissä nykyisen matematiikan opettajani kanssa. Olen matkalla kyseisen opettajan kotiin, sillä aina torstaisin hän tapaa antaa minulle henkilökohtaista opetusta luonaan. Hän on yksinäinen, keski-ikäinen mies ja minä pidän hänestä. Paljon. Ja olen alkanut pitää nimenomaan siinä mielessä.

Hän asuu tylsässä kerrostalossa, toisessa kerroksessa suuressa huoneistossa. Hän opastaa minut tavalliseen tapaansa sotkuisen työpöytänsä ääreen, raivaa hiukan tilaa kirjoilleni ja tuo keksejä sekä kahvia ja istuutuu viereeni. Yritän syventyä tehtäviin, mutta hänen tuoksunsa häiritsee keskittymistäni. Siinä tuoksussa on jotain outoa. Jotain vierasta. Jotain, mitä en ole aikaisemmin haistanut.