Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä?
Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan hahmottamisen taitoihin. Hyvää kolmiulotteista hahmotuskykyä maailmasta, elämästä ja ihmissuhteista. Tottakai myös esineistä, laitteista tiloista huomaa sekunnin murto-osassa juttuja, osaa myös kehitellä, luoda ja keksiä jotain uutta ja uusia näkökulmia asioihin. Tämä asperger olis muutenkin älykäs.
Rakastaisitko? Vaikka pää heiluu puolelta toiselle ja nykii välillä? Joskus voi myös irvistää! Kaikki sotkua täynnä! Miten on?
Jos selviäisi että kaivattusi
85
508
Vastaukset 85
- Anonyymi00001
Eikö sulla ole mitään muuta elämää kuin irvailla päivästä toiseen.
- Anonyymi00002
Spatiaalinen älykkyys
- Anonyymi00003
Riippuu ihmisestä, mutta ei poissulje mahdollisuutta. Ihmisen sisin, kemia ja miten elämä toimii ratkaisee. omanlaisuus ihmisissä kiinnostaa.
- Anonyymi00004
En ole ikinä törmännyt moiseen
- Anonyymi00005
Kysytäämpä näin jos et rakastaisi siitä huolimatta niin tunsitko häntä koskaan
- Anonyymi00006
Taitaa olla harvinaista, joskus kuullut
- Anonyymi00007
Jos ihmiseen on jo rakastunut niin eikait se miksikään tuollaisesta muutu.
- Anonyymi00008
Mun pää nykii välillä 🫢 Olen nero!
- Anonyymi00009
kommentistasi päätellen, et ole!
- Anonyymi00012
Anonyymi00009 kirjoitti:
kommentistasi päätellen, et ole!
Mut osaan käyttää isoa alkukirjainta toisin kuin eräät.
- Anonyymi00016
Anonyymi00012 kirjoitti:
En jaksanut, mutta en olisi uskonut, että haittaa sun lukemisen ymmärtämistä. Sori siitä.
- Anonyymi00018
Anonyymi00012 kirjoitti:
Btw, pilkkua sen sijaan et osaa käyttää.
- Anonyymi00010
Ku ei muuta keksi, ni pitää keksii itelleen mahollisimman hienolta kuulostava diagnoosi, että voi edes sen varjolla nostaa ittensä, jälleen kerran, muita ylemmäs. Näköjää.
- Anonyymi00017
Tuo ei sori vaan oo mitään hienoa, kaukana siitä!
- Anonyymi00079UUSI
Tieditkö, että ne tutkimukset voi kestää yli vuoden eli ei niitä itse keksitä. Jos diagnoosin saa niin siinä prosessissa olisi jo pudonneet he joilla ei sitä ole.
Tälläiset huutelijat paljastavat oman tyhmyytensä tietämättömyydellään ja jonkinlaista kateellisuutta tai katkeruuttakin näyttäisi taustalla olevan.
- Anonyymi00011
Miksen rakastaisi? Ei ne niin vaikeita ole kuin jotkut olettaa olevan. <3
- Anonyymi00022
Niin.. ei. Kirjoitettunahan kaikki näyttää pahemmalta
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Niin.. ei. Kirjoitettunahan kaikki näyttää pahemmalta
Todellisuudessa aina ei mitään poikkeavaa muut välttämättä aina edes huomaa. Ja varsinkin jos asperger on älykäs ja pukeutuu normaalisti ja siististi, tämä voi olla muillekin hämmentävää. Ihmiset pyörittelee asbusta kaikenlaista mahdollista diagnoosia, varsinkin ikävimmät na r si s tiksi leimaamiset on muiden mielestä kivointa.
- Anonyymi00013
Tämä asperger rakastaa myös yksinäisyyttä. Hänellä on haasteita kommunikoida ryhmissä. Kuormittuessaan hämmentyy. Kaksistaan kommunikointi onnistuu paremmin tai jopa aika hyvin, koska asbu tietää mitä sosiaalisessa suhteessa tulee tapahtumaan, eli ennustettavuus säilyy. Asbu osaa hyvin kertoa omista asioistaan, koska tietää mistä puhuu. Voi kuormittuessaa huutaa kuin palosireeni. Aika harvoin tosin nykyään, kun oppinut aistijärjestelmää säätelemään rauhoittumisella ennen kuin räjähtää. Hän maskaa ihmisten kanssa! Mutta jatkuvassa sosiaalisessa suhteessa kuormittuu ja tulee ylikuumenenmisreaktio ja maskin takaa paljastuu hämmentynyt ressukka.
- Anonyymi00014
Tää on taas tämä palstasekopää joka tempaisee tekoälyltä uuden diakboosin itselleen joka päivä.
Kun ei oo muuta harrastusta kun suomi24
Palstan täyttäminen
Naiselta
Jonka tunteet sanmutit olemalla pelle, etäinen,ilkeä,outo,välinpitämäton ja roikkuva.
miehelle - Anonyymi00015
Tämä asbu päästää suustaan joskus lapsellisia sammakoita. Hän voi tahattomasti loukata toista ja huomaa sen vasta jälkeenpäin
- Anonyymi00019
Sä voit tunkea tän mustanmaalauksen sinne minne ei aurinko paista.
- Anonyymi00020
Olisi melkeinpä helpompaa, jos kaivattuni olisi autismin kirjolla. Heitä on lähipiirissä useampi, ja tulen yleensä hyvin toimeen nepsyjen kanssa.
Naiselta- Anonyymi00030UUSI
:)))))))))))
- Anonyymi00021
Varmaan tultaisiin ihan hyvin toimeen, olen itsekin asperger.
- Anonyymi00024UUSI
Tämä pitää huomioida, kiitos kun toit asian esille!
- Anonyymi00025UUSI
Tajuatteko edes mistä kyse?
- Anonyymi00026UUSI
En usko että mistään savannilta kotosin olevaa rakastasin
- Anonyymi00027UUSI
Oon tollasen kanssa ollutkin. Ei vaan osannut laittaa rajoja, vaan ekstrona meni paikasta toiseen (miellyttämisen halu ja ei osaa sanoa ei) sitten kun jousi taipuu liikaa, niin se katkeaa…
- Anonyymi00028UUSI
Äläpä höpötä. Et ole sellaista nähnytkään ikinä
- Anonyymi00029UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Äläpä höpötä. Et ole sellaista nähnytkään ikinä
Mistä näin päättelet? Ja kuka luulet mun olevan? :)
- Anonyymi00031UUSI
Ja tämä asbu pärjää Mensan-testi tyyppisissä tehtävissä erinomaisesti. Onko ne nyt niitä matriisitehtäviä, oli mitä oli.. muut älyllisen testin kokeet menee huomattavasti heikommin. Eli kun on tavallaan älykäs ja ty h mä toiminnanohjaus ei toimi. Elikkä yrittää siirtää toimintaa älyllisestä helpompaan asiaan, tulee tietynlainen jumitila, minkä yli on vaikea päästä. Kun älyllisyys toimii paremmin, kuin muut taidot, sitä on tietyllä tavallaan omassa päässään kiinni ja ratkoo vain älyllisiä tehtäviä. Siirtyminen helpompaan tehtävään luo haasteita, koska viesti jää päässä ikäänkuin puolitiehen. Näin!
- Anonyymi00032UUSI
Tuo on sitä kuuluisaa kateellisuutta, kun spessu ihminen nakuttaa 140 mensan testistä ja sinä jäät sinne normijakaumaan 100
- Anonyymi00033UUSI
Jaa, mutta nyt on älyttömän halpaa sähköä muuten.
- Anonyymi00034UUSI
Anonyymi00032 kirjoitti:
Tuo on sitä kuuluisaa kateellisuutta, kun spessu ihminen nakuttaa 140 mensan testistä ja sinä jäät sinne normijakaumaan 100
Saan nettitestissä kaikki oikein, tiedän sen. Olen tutkinut asian minä on maksimi ja saavutan sen tuloksen
- Anonyymi00035UUSI
Ja ihmisarkoja tai sosiaalisesti kömpelöjä on olleet historian nerot, jotka muutti maailmaa. Eräs heistä oli Newton
- Anonyymi00036UUSI
Se vaan menee niin, että 100, 110, 120 ei edes 130 tai 140 älyllä muuteta vielä maailmaa.
Mutta 160+ ne kaverit muuttaa jo. Nykyään muuan Elon Musk on tämmöinen kaveri. - Anonyymi00038UUSI
Ei nerojen elämä helppoa ole, se on selviö. Mitä niitä romantisointuja ennen oli, mielenterveyshaasteita. En haluaisi olla.
- Anonyymi00039UUSI
Anonyymi00036 kirjoitti:
Se vaan menee niin, että 100, 110, 120 ei edes 130 tai 140 älyllä muuteta vielä maailmaa.
Mutta 160 ne kaverit muuttaa jo. Nykyään muuan Elon Musk on tämmöinen kaveri.Elon maskilla asperger, niinhän on sanonut
- Anonyymi00040UUSI
Anonyymi00038 kirjoitti:
Ei nerojen elämä helppoa ole, se on selviö. Mitä niitä romantisointuja ennen oli, mielenterveyshaasteita. En haluaisi olla.
Minä valitsisin juuri sen nerouden, sillä esim ihmissuhteet ei minua kiinnosta..No ehkä olen vähän outo sinällään. Mulla ei ole diagnosoitu, mutta on epäilty aspergeria useampaan otteeseen. ÄO mulla on 130+
- Anonyymi00042UUSI
Kuulostaa nepsyltä
- Anonyymi00050UUSI
Anonyymi00035 kirjoitti:
Ja ihmisarkoja tai sosiaalisesti kömpelöjä on olleet historian nerot, jotka muutti maailmaa. Eräs heistä oli Newton
Kuule on niitä meneviä ekstrovertti aspergereitäkin.
- Anonyymi00063UUSI
Anonyymi00040 kirjoitti:
Minä valitsisin juuri sen nerouden, sillä esim ihmissuhteet ei minua kiinnosta..No ehkä olen vähän outo sinällään. Mulla ei ole diagnosoitu, mutta on epäilty aspergeria useampaan otteeseen. ÄO mulla on 130
Jostain Tieteen Kuvalehden testistä 135? Eli saisit Mensalta 103.
- Anonyymi00065UUSI
Anonyymi00036 kirjoitti:
Mutta 160 ne kaverit muuttaa jo. Nykyään muuan Elon Musk on tämmöinen kaveri.Oikein internetissä testattu. Itse pidän miestä melko yksinkertaisena.
- Anonyymi00037UUSI
Oon iteki mut en kerro siit yleensä kellekään.
- Anonyymi00041UUSI
enosi on isäsi
- Anonyymi00043UUSI
Tuskin kaipaisin alun alkaenkaan. En ole koskaan viihtynyt voimakkaasti erityispiirteisten parissa vaikka aikanaan erehdyinkin työskentelemään vapaa-ajan avustajana. Työ joka on erittäin epäkiitollista ja epäpalkitsevaa.
- Anonyymi00047UUSI
Avustajana? Kuvitteletko, että Newtonilla ja Einsteinilla oli henkilökohtainen avustaja? Hawkingilla oli, mutta pakottavista syistä als-taudin vuoksi. Ruumis oli vangittu masilman sen hetken 1960-l älykkäimpiin aivoihin. Hawking olisi mieluusti varmaan ollut yksin tuöhuoneessaan ilman sitä sairautta.
Nerot ei edes ajattele kuten sinä tai minä.
Tekstisi luulostaa pikemmin siltä kuin puhuisit heikkolahjaisista, joita taas aspergerit ja savantit eivät ole. - Anonyymi00052UUSI
Anonyymi00047 kirjoitti:
Avustajana? Kuvitteletko, että Newtonilla ja Einsteinilla oli henkilökohtainen avustaja? Hawkingilla oli, mutta pakottavista syistä als-taudin vuoksi. Ruumis oli vangittu masilman sen hetken 1960-l älykkäimpiin aivoihin. Hawking olisi mieluusti varmaan ollut yksin tuöhuoneessaan ilman sitä sairautta.
Nerot ei edes ajattele kuten sinä tai minä.
Tekstisi luulostaa pikemmin siltä kuin puhuisit heikkolahjaisista, joita taas aspergerit ja savantit eivät ole.Savantit saattavat olla hyvinkin älykkäitä oman erikoislahjakkuutensa parissa, mutta lahjakkuus ei välttämättä korreloi muutoin älykkyyttä.
Aloittajan teksti kuulosti muulta kuin aspergerilta pään kallistuksineen ja irvistelyineen.
Asperger tuskin tarvitsisi vapaa-ajan avustajaa, mutta olen ollut myös koulunkäyntiavustajana luokassa, jossa oli autisminkirjon ääripään oppilaita ja meno oli sen mukaista. kimppuuni muun muassa hyökättiin ja vaatteitani revittiin. Ilmeisesti, koska en ollut sama ohjaaja, johon oppilas oli tottunut. Joten ei kiitos enempää näitä kokemuksia. - Anonyymi00053UUSI
Anonyymi00052 kirjoitti:
Savantit saattavat olla hyvinkin älykkäitä oman erikoislahjakkuutensa parissa, mutta lahjakkuus ei välttämättä korreloi muutoin älykkyyttä.
Aloittajan teksti kuulosti muulta kuin aspergerilta pään kallistuksineen ja irvistelyineen.
Asperger tuskin tarvitsisi vapaa-ajan avustajaa, mutta olen ollut myös koulunkäyntiavustajana luokassa, jossa oli autisminkirjon ääripään oppilaita ja meno oli sen mukaista. kimppuuni muun muassa hyökättiin ja vaatteitani revittiin. Ilmeisesti, koska en ollut sama ohjaaja, johon oppilas oli tottunut. Joten ei kiitos enempää näitä kokemuksia.Pöty puhetta. Perehdy aiheeseen, jos kyse on erittäin älykkäästä ja savant ominaisuudella varustetusta aspergerista, tilanne on ihan toinen verrattuna id i ot savanttiin, eli matalan ÄO n omaavaan savantiin. Kaikilla savanteilla on todella epätasainen älyllinen kykyprofiili. Se luo haasteita arkeen ja sosiaalisiin suhteisiin
- Anonyymi00054UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Pöty puhetta. Perehdy aiheeseen, jos kyse on erittäin älykkäästä ja savant ominaisuudella varustetusta aspergerista, tilanne on ihan toinen verrattuna id i ot savanttiin, eli matalan ÄO n omaavaan savantiin. Kaikilla savanteilla on todella epätasainen älyllinen kykyprofiili. Se luo haasteita arkeen ja sosiaalisiin suhteisiin
Ja tuo on erittäin harvinaista. Todellakaan missään erityiskouluissa olevia. Harva edes törmännyt tällaisiin tyyppeihin. Kuvitellut asperger savatit on mitä on joita on joka koululuokassa
- Anonyymi00056UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Pöty puhetta. Perehdy aiheeseen, jos kyse on erittäin älykkäästä ja savant ominaisuudella varustetusta aspergerista, tilanne on ihan toinen verrattuna id i ot savanttiin, eli matalan ÄO n omaavaan savantiin. Kaikilla savanteilla on todella epätasainen älyllinen kykyprofiili. Se luo haasteita arkeen ja sosiaalisiin suhteisiin
Totta
- Anonyymi00075UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Itseasiassa minua ei kiinnosta perehtyä enempää tähän aiheeseen.
Olin kerran treffeillä miehen kanssa, joka teki väitöskirjaa fysiikan jostakin, mikä ei ole tippaakaan heiniäni. Super älykäs, mutta vuorovaikutus oli jäykkää ja koko tilanne vaivaantunut ja muutoinkin oli fiilis, että missä kohtaa on kohteliasta poistua.
- Anonyymi00044UUSI
Mä en oo, enkä leuhki äö:lläni kellekkään. Siitä kuitenkin tulee vaan älämölöä.
- Anonyymi00045UUSI
Tuskin
- Anonyymi00046UUSI
Minulla ei ole mielenterveyden ongelmia ja toivon ettei sinullakaan olé
- Anonyymi00048UUSI
Itseasiassa suoraan sanottuna en jaksa autistisia tai aspergereja pätkääkään. He vaikuttavat kylmiltä ja ärsyynnyn siitä, että heille joutuu vääntämään kaiken rautalangasta sekä selittämään joka sanomisen.
- Anonyymi00049UUSI
Erikoinen kokemus sinulla. Itse tulin juuri tapaamisesta jossa oli 6 autistia paikalla ja ihan hyvin tultiin juttuun. Ehkä sinun ulosannissa on se vika?
- Anonyymi00051UUSI
Anonyymi00049 kirjoitti:
Erikoinen kokemus sinulla. Itse tulin juuri tapaamisesta jossa oli 6 autistia paikalla ja ihan hyvin tultiin juttuun. Ehkä sinun ulosannissa on se vika?
Ehkä te tulette juttuun, jos jaatte saman kokemuksen? Olisiko vaikkapa niin. minä olen valitettavasti ollut useammassakin työyhteisössä, joissa on ollut (ainakin omasta mielestään) useampi neuroepätyypillinen ja olen joka kerta voinut todella huonosti kyseisissä yhteisöissä.
- Anonyymi00055UUSI
Anonyymi00051 kirjoitti:
Ehkä te tulette juttuun, jos jaatte saman kokemuksen? Olisiko vaikkapa niin. minä olen valitettavasti ollut useammassakin työyhteisössä, joissa on ollut (ainakin omasta mielestään) useampi neuroepätyypillinen ja olen joka kerta voinut todella huonosti kyseisissä yhteisöissä.
Tuo on työpaikan vika eikä sen neuroepätyypillisten jäsenten. Jos työnantajataholla ei ole keinoja saada työympäristöä sopivaksi kaikenlaisille ihmisille, se on ongelma.
Olen juuri menossa koulutukseen, jossa käsitellään mm. neuroepätyypillisyyttä työpaikalla, koska itse olen työyhteisössä, joka on ottanut asiakseen tehdä työympäristöstä kaikille sopivan. Palvelee koko firmaa, kun tilanne on tämä - ja se näkyy myös työhyvinvointikyselyisen tuloksissa. Kaikki voivat hyvin. - Anonyymi00062UUSI
Anonyymi00055 kirjoitti:
Tuo on työpaikan vika eikä sen neuroepätyypillisten jäsenten. Jos työnantajataholla ei ole keinoja saada työympäristöä sopivaksi kaikenlaisille ihmisille, se on ongelma.
Olen juuri menossa koulutukseen, jossa käsitellään mm. neuroepätyypillisyyttä työpaikalla, koska itse olen työyhteisössä, joka on ottanut asiakseen tehdä työympäristöstä kaikille sopivan. Palvelee koko firmaa, kun tilanne on tämä - ja se näkyy myös työhyvinvointikyselyisen tuloksissa. Kaikki voivat hyvin.Ennemmin kyllä työskentelen työyhteisöissä, joissa ei yritetä koko ajan vyöryttää neuroepätyypillisyyttä ja samalla projisoida samaa kaikkiin. Itseasiassa nentille on silkkaa tuskaa, jos yritetään soveltaa nepsyn toiveita hänen työskentelyolosuhteisiinsa.
Sinähän haluat työskennellä "rauhassa". Käännös: työskentele yksin ja keskity pikkutarkasti työtehtäviin äläkä edes yritä olla vuorovaikutuksessa kollegoiden kanssa. Helvetillistä.
Jutteleva vain työasioista tai oletetusta erityismielenkiinnon kohteesta. Ensinnäkään minulla ei ole erityismielenkiinnonkohdetta ja on todella ahdistavaa, jos jatkuvasti yritetään tuoda esiin jotakin mistä minun oletetaan olevan superkiinnostunut ja keskustelut ovat samaa junnaamista päivästä toiseen. Ehkä kyse on heidän erikoismielenkiinnonkohteistaan.
Sinähän haluat jotain tuttua ja turvallista. Itseasiassa olen useampaan otteeseen maininnut, että kaipaisin vaihtelua ja spontaaniutta niin ympäristön, kuin työtehtävienkin suhteen.
Matematiikka, matematiikka, matematiikka... Sanomattakin selvää, etten ole erityisemmin intoutunut matematiikasta.
Numerot. Menee edelliseen osastoon matematiikan kanssa. Tulos ja kuinka kasvattaa liikevaihtoa on tietenkin kiinnostavaa tai ennemminkin se kuinka tulosta saa kohennettua ja millä keinoin eli ideointi, suunnittelu ja kehittämisosio. Numerot ja taloushallinto tai kirjanpito sinällään ei liiemmin hetkauta minua vaan toimivat mittareina siitä ovatko kehitysideat toimineet.
Mitähän muita juttuja tässä olikaan? Junat. Mistä hitosta olette saaneet mieleenne, että junat kiinnostaisivat minua tai liikennevälineet noin yleensäkään?
Tunnepitoiset keskustelu. Ethän sinä voi puhua tunteista. Äänensävyt. Älä nyt huomioi äänensävyä. Pyh. Keskity sanottuun.
Eläimet. Ole tekemisissä eläinten kanssa. Hanki lemmikki. Miksipä ei ihmissuhteita? Lemmikit tietenkin, mutta eivät kai nämä sulje toisiaan pois?
Rutiinit. Toista samaa ja ole tyytyväinen. Sinähän pidät rutiineista. Enkä pidä. Mistä hemmetistä te sen käsityksen olette saaneet?
Huumorintaju. Älä nyt naura, kun eihän sinulla ole huumorintajua. Ei vai? Ehkä vitsisi oli huono ja piikittelevä sekä alentava. Jännästi kuitenkin suuri osa stand-up -koomikoiden huumorista on mielestäni huvittavaa eli, jos minulla ei olisi huumorintajua niin tuskin tajuaisin heidän juttujaan.
Viihdy itseäsi huomattavasti nuorempien seurassa tai hakeudu lastenmielisten seuraan? Millähän perusteella nelikymppinen nauttisi teini-ikäisten seurasta ja jutuista. Ei leikkisyys esim. flirttailussa viittaa mielestäni lapsenmielisyyteen tai leikkimiseen vaan kyllä silloin ollaan eri vireessä, joka on täysi-ikisten välistä leikkimielisyyttä.
Kaikkein tuskallisin on kuitenkin: Keskustele tekoälyn kanssa, hanki sosiaalisuus keskustelupalstoilta, ole kiinnostunut tietokoneista ja somesta (markkinoinnin kannalta kyllä, mutta en yleisesti koe sosiaalista mediaa todelliseksi sosiaalisuudeksi tai muutoinkaan palkitsevaksi). ole väkipakolla intoutunut tekstuureista ja tuntumista.
Sinähän et kestä, jos biisi katkaistaan kesken. Hmp. Vaihdoin juuri useamman biisin soittolistalla kesken biisiä, koska en halunnut juuri sillä hetkellä kuunnella niitä vaan halusin eri tunnelmaisen biisin.
Polkupyörät. Pyöräily on ihankiva liikuntamuoto, mutta en minä nyt hemmetti ole kiinnostunut polkupyöristä tai muutoinkaan erityisemmin kiintynyt tavaroihin ja esineisiin ellei niihin liity jokin tunnemuisto, jolloin en ole kiintynyt esineeseen vaan se muistuttaa minua kivasta muistosta tai minulle rakkaasta ihmisestä tms.
Kaikki ovat samanlaisia. Eivätkä ole. Oletko sinä samanlainen kuin kaikki vai olisitko vaikka uniikki?
Ihastu somepersooniin. Tarvitseeko tätä edes selittää? Some saattaa olla viihdyttävää, mutta enhän minä tunne kyseisiä ihmisiä henkilökohtaisesti saati heidän persoonallisuuttaan ja energiaansa somen ulkopuolella. Ainoastaan heidän somehahmonsa. Muutoinkin ruudun välityksellä rakastuminen on epätodennäköistä vaikka toki yläasteikäisenä kävin läpi perinteisen teini-idolivaiheen.
Kertakaikkisesti helvetillistä tuskaa, jos yritetään sovittaa nepsyosioon väkipakolla ja kaiken lisäksi vielä mahdollisimman stereotyyppisesti ja ohjata erityispiirteisten pariin, joiden kanssa en koe omaavani yhteistä vuorovaikutustyyliä tai muutoinkaan koe kuuluvani heidän porukkaansa.
Pahoittelut pitkähköstä kommentista, mutta tässä pelkästään pieni osio työpaikoilla ja opinnoissa koetusta. On huomattavasti helpompaa suhtautua erityispiirteisiin muissa, jos kyseisiä piirteitä ei yritetä väkipakolla projisoida sinuun ja antaa ymmärtää, että tajuatkos mitä me koemme. Etenkin, kun en ole aiemminkaan kohdellut ketään eri lailla perustuen hänen piirteisiinsä. Toisaalta ei se, että minuun yritetään suunnata koettuja epäoikeudenmukaisuuksia, korjaa kenenkään tilannetta. Lopputulemana se, etten halua olla kyseisen aihepiirin kanssa tekemisissä.
Jos olisin neuroepätyypillinen niin kyllä adhd olisi lähempänä, kuin autisminkirjo. - Anonyymi00069UUSI
Anonyymi00062 kirjoitti:
Ennemmin kyllä työskentelen työyhteisöissä, joissa ei yritetä koko ajan vyöryttää neuroepätyypillisyyttä ja samalla projisoida samaa kaikkiin. Itseasiassa nentille on silkkaa tuskaa, jos yritetään soveltaa nepsyn toiveita hänen työskentelyolosuhteisiinsa.
Sinähän haluat työskennellä "rauhassa". Käännös: työskentele yksin ja keskity pikkutarkasti työtehtäviin äläkä edes yritä olla vuorovaikutuksessa kollegoiden kanssa. Helvetillistä.
Jutteleva vain työasioista tai oletetusta erityismielenkiinnon kohteesta. Ensinnäkään minulla ei ole erityismielenkiinnonkohdetta ja on todella ahdistavaa, jos jatkuvasti yritetään tuoda esiin jotakin mistä minun oletetaan olevan superkiinnostunut ja keskustelut ovat samaa junnaamista päivästä toiseen. Ehkä kyse on heidän erikoismielenkiinnonkohteistaan.
Sinähän haluat jotain tuttua ja turvallista. Itseasiassa olen useampaan otteeseen maininnut, että kaipaisin vaihtelua ja spontaaniutta niin ympäristön, kuin työtehtävienkin suhteen.
Matematiikka, matematiikka, matematiikka... Sanomattakin selvää, etten ole erityisemmin intoutunut matematiikasta.
Numerot. Menee edelliseen osastoon matematiikan kanssa. Tulos ja kuinka kasvattaa liikevaihtoa on tietenkin kiinnostavaa tai ennemminkin se kuinka tulosta saa kohennettua ja millä keinoin eli ideointi, suunnittelu ja kehittämisosio. Numerot ja taloushallinto tai kirjanpito sinällään ei liiemmin hetkauta minua vaan toimivat mittareina siitä ovatko kehitysideat toimineet.
Mitähän muita juttuja tässä olikaan? Junat. Mistä hitosta olette saaneet mieleenne, että junat kiinnostaisivat minua tai liikennevälineet noin yleensäkään?
Tunnepitoiset keskustelu. Ethän sinä voi puhua tunteista. Äänensävyt. Älä nyt huomioi äänensävyä. Pyh. Keskity sanottuun.
Eläimet. Ole tekemisissä eläinten kanssa. Hanki lemmikki. Miksipä ei ihmissuhteita? Lemmikit tietenkin, mutta eivät kai nämä sulje toisiaan pois?
Rutiinit. Toista samaa ja ole tyytyväinen. Sinähän pidät rutiineista. Enkä pidä. Mistä hemmetistä te sen käsityksen olette saaneet?
Huumorintaju. Älä nyt naura, kun eihän sinulla ole huumorintajua. Ei vai? Ehkä vitsisi oli huono ja piikittelevä sekä alentava. Jännästi kuitenkin suuri osa stand-up -koomikoiden huumorista on mielestäni huvittavaa eli, jos minulla ei olisi huumorintajua niin tuskin tajuaisin heidän juttujaan.
Viihdy itseäsi huomattavasti nuorempien seurassa tai hakeudu lastenmielisten seuraan? Millähän perusteella nelikymppinen nauttisi teini-ikäisten seurasta ja jutuista. Ei leikkisyys esim. flirttailussa viittaa mielestäni lapsenmielisyyteen tai leikkimiseen vaan kyllä silloin ollaan eri vireessä, joka on täysi-ikisten välistä leikkimielisyyttä.
Kaikkein tuskallisin on kuitenkin: Keskustele tekoälyn kanssa, hanki sosiaalisuus keskustelupalstoilta, ole kiinnostunut tietokoneista ja somesta (markkinoinnin kannalta kyllä, mutta en yleisesti koe sosiaalista mediaa todelliseksi sosiaalisuudeksi tai muutoinkaan palkitsevaksi). ole väkipakolla intoutunut tekstuureista ja tuntumista.
Sinähän et kestä, jos biisi katkaistaan kesken. Hmp. Vaihdoin juuri useamman biisin soittolistalla kesken biisiä, koska en halunnut juuri sillä hetkellä kuunnella niitä vaan halusin eri tunnelmaisen biisin.
Polkupyörät. Pyöräily on ihankiva liikuntamuoto, mutta en minä nyt hemmetti ole kiinnostunut polkupyöristä tai muutoinkaan erityisemmin kiintynyt tavaroihin ja esineisiin ellei niihin liity jokin tunnemuisto, jolloin en ole kiintynyt esineeseen vaan se muistuttaa minua kivasta muistosta tai minulle rakkaasta ihmisestä tms.
Kaikki ovat samanlaisia. Eivätkä ole. Oletko sinä samanlainen kuin kaikki vai olisitko vaikka uniikki?
Ihastu somepersooniin. Tarvitseeko tätä edes selittää? Some saattaa olla viihdyttävää, mutta enhän minä tunne kyseisiä ihmisiä henkilökohtaisesti saati heidän persoonallisuuttaan ja energiaansa somen ulkopuolella. Ainoastaan heidän somehahmonsa. Muutoinkin ruudun välityksellä rakastuminen on epätodennäköistä vaikka toki yläasteikäisenä kävin läpi perinteisen teini-idolivaiheen.
Kertakaikkisesti helvetillistä tuskaa, jos yritetään sovittaa nepsyosioon väkipakolla ja kaiken lisäksi vielä mahdollisimman stereotyyppisesti ja ohjata erityispiirteisten pariin, joiden kanssa en koe omaavani yhteistä vuorovaikutustyyliä tai muutoinkaan koe kuuluvani heidän porukkaansa.
Pahoittelut pitkähköstä kommentista, mutta tässä pelkästään pieni osio työpaikoilla ja opinnoissa koetusta. On huomattavasti helpompaa suhtautua erityispiirteisiin muissa, jos kyseisiä piirteitä ei yritetä väkipakolla projisoida sinuun ja antaa ymmärtää, että tajuatkos mitä me koemme. Etenkin, kun en ole aiemminkaan kohdellut ketään eri lailla perustuen hänen piirteisiinsä. Toisaalta ei se, että minuun yritetään suunnata koettuja epäoikeudenmukaisuuksia, korjaa kenenkään tilannetta. Lopputulemana se, etten halua olla kyseisen aihepiirin kanssa tekemisissä.
Jos olisin neuroepätyypillinen niin kyllä adhd olisi lähempänä, kuin autisminkirjo.Puhuin sinusta. Kun sinulla on vaikeaa työpaikalla, se on työpaikan vika, koska he eivät ole ottaneet sinun selkeitä erityistarpeitasi huomioon. Ongelma ei ole neuroepätyypillisissä ympärilläsi.
- Anonyymi00070UUSI
Anonyymi00069 kirjoitti:
Puhuin sinusta. Kun sinulla on vaikeaa työpaikalla, se on työpaikan vika, koska he eivät ole ottaneet sinun selkeitä erityistarpeitasi huomioon. Ongelma ei ole neuroepätyypillisissä ympärilläsi.
Eli nenttinä olisin erityistarpeinen nepsyjen joukossa? Ei kiitos.
Silloin olisin väärässä työpaikassa, jos joutuisin mukautumaan nepsyjen erityistarpeisiin. - Anonyymi00072UUSI
Anonyymi00069 kirjoitti:
Puhuin sinusta. Kun sinulla on vaikeaa työpaikalla, se on työpaikan vika, koska he eivät ole ottaneet sinun selkeitä erityistarpeitasi huomioon. Ongelma ei ole neuroepätyypillisissä ympärilläsi.
Eli toive sosiaalisesta vuorovaikutuksesta, tiimihengestä ja yhteistyökykyisyydestä ja kommunikaatiosta sekä tunneilmaisusta on erityistarve? Nope. Se on sosiaalista vuorovaikutusta, jossa jokainen ymmärtää ilman selittämistä.
- Anonyymi00073UUSI
Anonyymi00070 kirjoitti:
Eli nenttinä olisin erityistarpeinen nepsyjen joukossa? Ei kiitos.
Silloin olisin väärässä työpaikassa, jos joutuisin mukautumaan nepsyjen erityistarpeisiin.Kuulostaa siltä, että sinulla on todellakin vakavia ongelmia työpaikalla. Mene juttelemaan vaikka työterveyteen noista kokemuksistasi. Kunnollinen työnantaja voi varmasti tehdä järjestelyjä työpaikallasi, joka tukee hyvinvointiasi.
- Anonyymi00074UUSI
Anonyymi00072 kirjoitti:
Eli toive sosiaalisesta vuorovaikutuksesta, tiimihengestä ja yhteistyökykyisyydestä ja kommunikaatiosta sekä tunneilmaisusta on erityistarve? Nope. Se on sosiaalista vuorovaikutusta, jossa jokainen ymmärtää ilman selittämistä.
Se on ongelma, että et kykene tulemaan kaikenlaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Se on ihan perusjuttuja kuitenkin työpaikalla.
- Anonyymi00076UUSI
Anonyymi00055 kirjoitti:
Olen juuri menossa koulutukseen, jossa käsitellään mm. neuroepätyypillisyyttä työpaikalla, koska itse olen työyhteisössä, joka on ottanut asiakseen tehdä työympäristöstä kaikille sopivan. Palvelee koko firmaa, kun tilanne on tämä - ja se näkyy myös työhyvinvointikyselyisen tuloksissa. Kaikki voivat hyvin.Kyse ei muuten ole pelkästään työympäristöstä vaan henkilökemioista ja vuorovaikutuksesta.
- Anonyymi00078UUSI
Anonyymi00073 kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että sinulla on todellakin vakavia ongelmia työpaikalla. Mene juttelemaan vaikka työterveyteen noista kokemuksistasi. Kunnollinen työnantaja voi varmasti tehdä järjestelyjä työpaikallasi, joka tukee hyvinvointiasi.
Läksin kyseisestä työpaikasta. Ainakin tiedän sen etten enää hakaudu työpaikkoihin, joissa yli puolet porukasta vouhkaa omista neuroepätyypillisyyksistään ja erityistarpeistaan.
Ilmeisesti et todellakaan käsittänyt mitä tekstissäni kirjoitin. Vihaan sitä, että minuun yritetään soveltaa jonkinlaista autisminkirjolaisen mentaliteettia. Pidä junista, älä ole kiinnostunut muista ihmisistä vaan esineistä, asioista ja eläimistä jne. En tosin tiedä kuka viihtyisi kyseisessä ilmapiirissä tai itsekseen nypläävien yhteisössä, jossa ei ole yhteistyötä tai tiimihenkeä. - Anonyymi00082UUSI
Anonyymi00078 kirjoitti:
Läksin kyseisestä työpaikasta. Ainakin tiedän sen etten enää hakaudu työpaikkoihin, joissa yli puolet porukasta vouhkaa omista neuroepätyypillisyyksistään ja erityistarpeistaan.
Ilmeisesti et todellakaan käsittänyt mitä tekstissäni kirjoitin. Vihaan sitä, että minuun yritetään soveltaa jonkinlaista autisminkirjolaisen mentaliteettia. Pidä junista, älä ole kiinnostunut muista ihmisistä vaan esineistä, asioista ja eläimistä jne. En tosin tiedä kuka viihtyisi kyseisessä ilmapiirissä tai itsekseen nypläävien yhteisössä, jossa ei ole yhteistyötä tai tiimihenkeä.Muistutat sitä tyyppiä, joka kirjoitteli täällä selittämättömästä naisvihastaan. Tämä on ihan samanlaista vääntöä. Taidat olla sama tyyppi ja sinulla on ongelmia sekä naisten että muiden vähemmistöjen kanssa. Stereotypioit kumpaakin ryhmää, mikä kertoo siitä, että keksit omasta päästäsi näitä skenaarioita tai sitten oma huomiokykysi on niin odotustesi värittämä, että näet ympärilläsi sitä mitä haluat nähdä. Yksikään tänään tapaamistani kuudesta autistista ei ole kiinnostunut junista, mutta sinä vain jankkaat samasta asiasta. Se on huolestuttavaa. Toivottavasti löydät itsestäsi sen kasvun paikan, joka näkyy muille päivänselväsi. Illanjatkoja.
- Anonyymi00083UUSI
Anonyymi00082 kirjoitti:
Muistutat sitä tyyppiä, joka kirjoitteli täällä selittämättömästä naisvihastaan. Tämä on ihan samanlaista vääntöä. Taidat olla sama tyyppi ja sinulla on ongelmia sekä naisten että muiden vähemmistöjen kanssa. Stereotypioit kumpaakin ryhmää, mikä kertoo siitä, että keksit omasta päästäsi näitä skenaarioita tai sitten oma huomiokykysi on niin odotustesi värittämä, että näet ympärilläsi sitä mitä haluat nähdä. Yksikään tänään tapaamistani kuudesta autistista ei ole kiinnostunut junista, mutta sinä vain jankkaat samasta asiasta. Se on huolestuttavaa. Toivottavasti löydät itsestäsi sen kasvun paikan, joka näkyy muille päivänselväsi. Illanjatkoja.
Kuvittele mitä kuvittelet.
- Anonyymi00084UUSI
Anonyymi00074 kirjoitti:
Se on ongelma, että et kykene tulemaan kaikenlaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Se on ihan perusjuttuja kuitenkin työpaikalla.
Olepa itse tekemisissä, jos sinuun yritetään siirtää muiden ajatuksia ja ominaisuuksia. Ennen näitä kokemuksia minulla ei ollut ongelmia tulla toimeen yhdenkään kanssa.
- Anonyymi00057UUSI
Jos aspergerin oireyhtymäläinen irvistelee, ja erityiskiinnostuksen kohteena on esim. veturit ja tietää niistä aivan kaiken, merkit, ominaisuudet, tyyppiviat ect. Ja hänellä on ihan super hyvä muisti, mutta ei ole kiinnostunut mistään ihmissuhdehömpästä, eikä kiintymyssuhdemalleista, eikä persoonallisuustyypeistä. Niin voiko olla savant?
- Anonyymi00058UUSI
Jos maailman näkee komiuloitteisena ja savantin päässä ihmiset ovat osa maailmaa, jota hän tarkkailee ikäänkuin ulkopuolelta ja tekee heistä tarkkoja älyllisiä havaintoja.
- Anonyymi00059UUSI
Anonyymi00058 kirjoitti:
Jos maailman näkee komiuloitteisena ja savantin päässä ihmiset ovat osa maailmaa, jota hän tarkkailee ikäänkuin ulkopuolelta ja tekee heistä tarkkoja älyllisiä havaintoja.
Tietynlaiseen spatiaaliseen älykkyyteen liittyvää. Kakki asiat mitä mekaaninen ja tilallisen kyvyn omaava savanti näkee, hän tekee älyllisen havainnon, oli sit ihminen tai tila tai laite
- Anonyymi00060UUSI
Anonyymi00059 kirjoitti:
Tietynlaiseen spatiaaliseen älykkyyteen liittyvää. Kakki asiat mitä mekaaninen ja tilallisen kyvyn omaava savanti näkee, hän tekee älyllisen havainnon, oli sit ihminen tai tila tai laite
Monikulmaista ajattelua siis kolmiuloitteisuus
- Anonyymi00064UUSI
Anonyymi00060 kirjoitti:
Spatiaalisuus
- Anonyymi00066UUSI
Anonyymi00060 kirjoitti:
Tämmöinen savannti asperger näkee siis sekunnin murto-osassa asiat monikulmaisesti
- Anonyymi00067UUSI
Anonyymi00066 kirjoitti:
Tämmöinen savannti asperger näkee siis sekunnin murto-osassa asiat monikulmaisesti
Koska hän näkee maailman erilailla kuin muut. Koko maailma on heille sitä mihin silmät osuu.
- Anonyymi00068UUSI
Anonyymi00067 kirjoitti:
Koska hän näkee maailman erilailla kuin muut. Koko maailma on heille sitä mihin silmät osuu.
Koko maailma on heille kolmiulotteista mihin silmät vaan osuu
- Anonyymi00081UUSI
Anonyymi00068 kirjoitti:
Koko maailma on heille kolmiulotteista mihin silmät vaan osuu
Ennemminkin syyseuraussuhteiden kolmiulotteisia verkostoja ja kaavioita. Sivusta
- Anonyymi00061UUSI
Ei tuo paljon haittaisi. Valitettavasti elämässäni on aina ollut pelkkiä tyhjäpäitä, jotenka painostus olisi varmastikin kova.
- Anonyymi00071UUSI
Sama mulla, kaikenlaista ollut mutta sitten löytyi yksilö. M -N.
- Anonyymi00077UUSI
Kyllä mä junista tykkään.
- Anonyymi00080UUSI
Minulla ei ole kaivattua, eikä tule koskaan olemaankaan, koska minulle riittää yksi kauan kestänyt ja jo vuosia sitten päättynyt parisuhde!
- Anonyymi00085UUSI
Riippuu siitä olisiko hänellä vastapainoksi isot bosat ja tarakka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?251768Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️651335- 1191128
Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)105984Persujen Puhoksen retki
Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet372947Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei21827- 120775
Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k228775- 61695
- 103676
- 13644
Jopa poliisi nauraa paskaista pelkuripersuille
Puhoksessa jäi "isänmaantoivot" bussiin vapisemaan :-D https://www.is.fi/politiikka/art-2000012319632.html307635Just saying
Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.114596- 42563
- 53555
Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa
Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv88518- 65511
Jos selviäisi että kaivattusi
Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan85508Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto73501- 40500