AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  / Kuinka kauan saatua verotuspäätöstä on syytä säilyttää?

Kuinka kauan saatua verotuspäätöstä on syytä säilyttää?

1 Vastausta 198 Lukukertaa
Kun verotuksen kuitteja on säästettävä mahdollisia tarkistuksia ja kyselyjä varten 6 vuotta, niin koskeeko tämä sama käytäntö myös verotuspäätöstä?
Ainakin itse olen jo senikäinen, etten muista, tapahtuiko jokin asia viime vai toissa vuonna vai ehkä jo edellisenä.
Lisäkysymys:
Kun verotuksessa operoidaan henkilötunnuksilla ja esim. omistuksissa on esillä arkaluonteisia asioita (esim. holhous- tai muu vajaavaltaisuus eri syistä), niin hävittääkö verottaja asiapaperit niin, etteivät ne lentele kaatopaikoilla ympäriinsä uteliaiden luettavana?
Hei vaari ja kiitos kysymyksistäsi

Tuohon kysymykseesi verotuspäätöksen säilyttämisestä en osaa antaa yksiselitteistä vastausta. Esimerkiksi eri viranomaiset asioittensa käsittelyyn saattavat tarvita verotuspäätöksiä usealta vuodelta. Verotusta varten niitä ei tarvitse säilyttää, koska verottajalla kyseiset tiedot ovat. Tässä kannattaa käyttää omaa harkintaa, jos mahdollisesti tulee tilanne, että sitä tarvittaisiin joskus esimerkiksi sosiaalipalveluita varten. Käytännössä tarve yli viisi vuotta vanhemmista verotuspäätöksistä on harvinaista. Olen kyllä työssä törmännyt tilanteisiin, joissa verotodistusta pyydetään jopa kymmeneltä vuodelta. Hyvä säilytysaika on varmaan tuo 6 vuotta, joka koskee kuitteja. Jos verotuspäätöstä ei ole tallella, sellaisen voi pyytää verotoimistosta. Tosin se maksaa tämän hetkisen hinnaston mukaan 10 euroa/verovuosi henkilöltä.

Verotuksen hävitettäviä asiakirjoja ei toimiteta kaatopaikalle, vaan ne hävitetään asianmukaisesti tuhoamalla.

Terveisin

Aarre Vero-tiimistä
 /   /  / Kuinka kauan saatua verotuspäätöstä on syytä säilyttää?

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku

Lisää keskusteluja aiheesta

Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta