AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  /  / Melkin kiven tapaus? Kivi 7m alueella, missä?

Melkin kiven tapaus? Kivi 7m alueella, missä?

69 Vastausta 659 Lukukertaa
Tuolla aikaisemmassa keskusteluketjussa http://keskustelu.suomi24.fi/node/10867762 mainittiin Espoolaipurjehtijoiden löytäneen uuden merkkaamattoman kiven Melkin edustalta, jossa syvyyttä olisi merikartan mukaan yli 7 metriä.

Missä tuo kivi on?
ei missään
Vaikkei sitä kiveä olisi missään, on kilpailulautakuntakin usean hengen voimin nähnyt sillä kivellä keikkuneen veneen.
60 07.9N 24 51.6E

Sijainti noin ja kuulopuheiden perusteella. Tarkkaa paikanmääritystä tai ensikäden tietoa kivestä ei ole.
Ko. kivi on kyllä merkitty plotteriin eli ei tarvi ajaa kivelle ;)
Kerrotko minkä valmistajan kartta-aineistossa ko kivi on merkittynä.
Navionics, päivitettynä
Oikeessa datassa vai "community layerillä"?
Jostain syystä löytyy vain iPhonen navionics-kartalta, mutta ei ipadin navinics-kartasta
Community layerillä
Ok, elikkä EI löydy mistään virallisista kartoista. Tuon community layerin tieto on suunnilleen yhtä luotettava kuin tuolla aiemmin keskustelussa ilmi tulleet koordinaatit. SInänsä hyvä juttu jos tommonen kivi näkyy, mutta hirveesti en luottais community layerin kiven sijainnin tarkkuuteen.
Mikä on community layer? En ole sellaisesta kuullutkaan ennen.
Voisitko antaa kiven tarkat koordinaatit, niin lisään sen myös omaan plotteriini?
Edellä annetut koordinaatit on suurin piirtein kiven kohdalla
Edellä annetut koordinaatit on suurin piirtein kiven kohdalla
Terve kaikille,

Kuva on kätevämpi kun tuhannen sanaa. Eli tämmönen paikka (koordinaattien perusteella):

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Kivi+alle+2m&srs=EPSG%3A3067&y=6668008&x=381128&lang=fi

Ja eniron komeemmalla kartalla:

http://www.eniro.fi/s/i2V
Kiitoksia infosta! Onko vielä tietoa millä syväyksellä tuo kivi löytyi?
Alle 2 m, mutta en muista tarkemmin.
Se on iso tapaas jos pk seutulainen löytää pk seudulta jonkun uuden rantakiven. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että järkevien purjehdusreittien varrelta kivet on suomen saaritoissa löydetty.
Ilmeisesti ainoat järkevät purjehdusreitit sijaitsevat Turun lähivesillä. Jos siis tältä idioottojodlarilta kysytään. Hyvä niin, pysyypähän poissa poissa ihmisten ilmoilta.
Hyvä että te pakokaasujen sekoittamat kusipäät olette siellä pkseudulla enimmän osaa vuodesta.
... koska pelkäätte saaristoissa purjehtia.
Kovin samanlaista on purjehdus pk-seudulla kuin siellä syvemmälläkin saaristossa. Täkäläiset vain uskaltautuvat useammin avomerelle siinä kun jodlari rantaa seuraten Saimaalle.
"Kovin samanlaista on purjehdus pk-seudulla kuin siellä syvemmälläkin saaristossa."

"http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsinki
"Kaupunki sijaitsee Uudenmaan maakunnassa Suomenlahden rannalla.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenlahti

Suomenlahti (viroksi Soome laht, ruots. Finska viken, ven. Финский залив) on Itämeren itäisin lahti Suomen ja Viron välissä.

Kyllä on pakokaasut sekoittaneet pään pahasti, jos pk-seutulainen ei tiedä missä asuu.
Jodlarin pää nyt onkin syntymäsekaisin. Siksi ei voi olettaa sen tietävän mitään muusta kuin omien lähirantojen jutuista, jos niistäkään
Pakokaasun sekoittaman pään pitää ehdottomasti kirjoittaa viimeisin palstalle kuulumaton teksti. MOT.
jEi siellä mitään kiveä ole, joku varmaan luullut, että vakuutus ei korvaa, jos ajaa väylällä kiville, ja keksinyt koko kutun.
Mikä helvetti täällä ihmisiä vaivaa? Kyseinen kivi on aika yleisesti tunnettu ja sen on omin silmin havainnut kymmenet ihmiset. Heti ensimmäinen vastaaja väittää ettei mitään kiveä ole. Ja vieläkin joku jaksaa jankata. Siis mikä helvetti teidän motivaatio on aukoa päätänne asiasta mistä ette tiedä mitään?!?!?
Kiva, että on meressä on kareja, niillä saa tietyn alueen veneilijöiden hermot riekaleiksi.
Yleiseti tunnettu, kuinka kauan jo? Onko se päässyt mihinkään karttaan?
Muutama vuosi sitten Helsinki-Tallinna-Race lähdössä se löytyi. EI löydy mistään kartoista.
Kyllä löytyy, ainakin navionicsin kartasta
Gylmambergeleesti sitä joututodizteleman gui Turguvaaohianobaiga azua ja elä!

Eizit gaigiusgomut eizitmyäzgä gaigiymmärä. Vaajääbäenembi Turgguzuljamul.

Helzingi eli Ztadi on gauhebaiga. Ziälonnimbalzemmozi outoi ihmizi. Mulgi vaztantul vai guibaljo zemmozi joitennogozga ennetavanu.

ToiztazeoTuruz. Ziälovaimogizerguizta hergui!
jEi siellä mitään kiveä ole, joku varmaan luullut, että vakuutus ei korvaa, jos ajaa väylällä kiville, ja keksinyt koko kutun.
Siellä sen 7,7 metrin matalan lähistöllä on ainakin aikaisempina vuosina ollut jonkin pursiseuran asettama, matalikosta varoittava merkkipoiju. Ilmeisesti sitten kannatta varoa ko.aluetta.

En tiedä oliko poiju siellä menneenä kesänä enkä myöskään tiedä, lymyääkö siellä oikeasti jokin piilokivi vai varoittaako ko. poiju lähempänä Pihlajistoa olevista, kartassakin näkyvistä matalista. Kai joku on joskus saanut pohjakosketuksen tuollapäin, ja poiju laitettu sen seurauksena.
Ei se poiju mistään ole varoittanut, se on kilpailuissa käytettävä kiertopoiju, Minä en usko että tuolla on mitään kiveä, on niin älyttämän monta kertaa tosta ajanut. Tai no jos se on esim 190 syvyydellä myös matalalla vedellä, niin sitten en puhu mitään.
Kuten sanottua, useampi ihminen todisti paikalla ajetun kivelle. Jopa niin, ettei vesi ollut poikkeuksellisen matalalla. Voit suhata siitä sata kertaa osumatta, vaikka syväys osumaan riittäisikin. Ja kivellä käynnin jälkeen siihen seuraavana vuonna laitettiin poiju, mikään kääntömerkki se ei ole, siitä on kirjallista dokumenttia.
Samma här. Siellä mitään kiveä ole
Kartalla Selänteen kivi mutta ei Melkin kiveä. Voiko Selänteen kiven pyyhkiä jo pois, vai ajoiko nyt Pihlajasaaren rantaan ajettu vene siihen?
Selähteen kivi on louhittu pois, mutta Pihliksen edustalta olen 1,9 m syväyksellä ajanut huolella kahteen eri kiveen. Saattavat olla niiden betoniaallonmurtajien ankkureita :-(
Missä on se Sokea tonttu joka tuhosi ORC-MM veneen ennen varsinaisen kisan alkamista ? (Siis kivi, ei mies joka siihen ajoi.)
Noin 60 04.2N 25 06.1E. Jää just ulos karttasarjojen lehdiltä, näkyy vain ammattilaisten merikortissa ja plotterissa. Aika kaukana normiveneilijän käyttämiltä vesiltä.
Mikä ihmeen normiveneilijä? Jos ei aivan päivittäin käytetyllä alueella, Sokea Tonttu on silti pitänyt noteerata vähintään kerran vuodessa. Mikä muuten tekee isommasta merikorttiformaatista ammattilaisen kartan?

Sokeaa Tonttua ulompanakin näkee usein suorastaan laumoittain uistelijoita pienillä avoveneillä. Ne nyt eivät ehkä tosiaan ole normiveneilijöitä, mutta kuvaa silti paikan kaukaisuutta matkaveneilijälle.
Normipurjehtija purjehtii myös rannikon ulkopuolella, ja normipurjehtijalla on merikortit niiltä alueilta joilla liikkuu.
Komppaan tuota "17+8". Nimenomaan normimatkaveneilijälle tuo on aika oudossa kohdassa osua lähellekään. Useimmat kulkevat Isosaaren tai jopa Santiksen/Villingin sisäpuolelta matkallaan Stadista itään tai idästä Stadiin. Minä esimerkiksi en, vaikka seilausvuosia on parikymmentä ja kotisatama Helsingissä, ole ikinä käynyt muutamaa mailia lähempänä tuota kohtaa.

Kyse ei siis ole paikan kaukaisuudesta vaan sijainnista useimpien käyttämien reittien ulkopuolella.

Normiveneilijän tietty kukin määrittelee tavallaan, mutta minusta käsite tarkoittaa lähinnä sellaista, jonka "raameihin" sopii vähintään 70-80% perusjoukosta.

Ammattilaiset käyttävät sitä isoa karttaformaattia, jos enää nykyään käyttävät paperikarttaa lainkaan. Ehkä se on vain tottumus, ehkä haluavat hyödyntää isomman kerralla näkyvän alan, kun kerran on isot pöydät käytettävissä eikä karttaa lukevan henkilön yleensä tarvitse itse ohjata.
Aivan tavallinen matka Itä-Helsingistä Tallinaan vie helpostikin Sokean Tontun tuntumaan. Melko normiveneilyä, sanoisin.
Myönnän unohtaneeni, että siellä Hevossalmen itäpuolellakin on muutama kotisatama ja siten on olemassa pieni joukko matkaveneilijöitä, joille kulku noiden höörnien kautta voi olla mielekäs reitinvalinta Viroon suunnatessa. Mutta enpä sanoisi heidän muuttavan numeroita olennaisesti. "Sijainti useimpien käyttämien reittien ulkopuolella" pitää edelleen paikkansa.
Olen aika varma, että jos Isosaaren linnakkeelta kysyttäisiin, niin heidän vastauksensa olisi, ettei Sokean Tontun lähellä näy matkavenettä edes päivittäin kesäaikaankaan.
Aikamoinen unohdus. Sitäpaitsi kaupungin puoleltakin tullaan viikonlopuiksi melkoisen runsaslukuisina itään. Ja kun oman seuran saaritukikohdasta katselee, eivät ulkokautta kulkevat mitään harvinaisuuksia ole, useamman näkee joka päivä. Taidat katsella maailmaa aika suppeasti.
Muutamaa kymmentä venettä tuskin voi "aikamoisena unohduksena" pitää. Marginaalijoukko.
Ylivoimainen enemmistö itään/idästä kulkijoita käyttää suojaisempaa väylää ja ulkokautta ajavillekin tuo Sokea tonttu on aika sivussa mihinkään järkevään reittiin nähden.
Mun seura on pienenpuoleinen, meillä on vain 60 venettä. Isompia on useampia. Et siis taida edes tietää paljoakaan siitä, missä veneitä on ja missä ne liikkuvat. Muitakin reittejä on kuin sinun käyttämäsi. Järkevän reitin taidat määritellä kuten jodlari.
Niissä Hevossalmen itäpuolella olevissa stadilaissatamissa on yhteensä ehkä viitisensataa venettä, joista max. puolet matkaveneitä. Tuntien veneilijöiden keskimääräisiä reitinvalintatyylejä aika hyvin voi sanoa, että tuosta joukosta sitten ehkä parikymmentä valitsisi väylien ulkopuolisen reitin näillä kulmilla.
Entäs niistä parista tuhannesta veneestä Hevossalmen länsipuolella, joista lukuisa joukko suuntaa viikonloppuisin itään? Heitähän väljempi vesi hyödyttää enemmän. Taidat olla espoolainen?

Arviosi Hevossalmen itäpuolella olevista matkaveneistä on muuten karkeasti alakantissa. Taitaa melkein yksin Sarvastossa olla ne 250 matkavenettä, eikä se suinkaan ole ainoa keskittymä.
Käypäs aivoinvalidi laskemassa uudestaan. Ja ennen opettele vähän matematiikkaa. Pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo, Sipoo rantojen mukaan määritellen) on lähemmäs 10 000 matkavenettä, ellei ylikin. Niistä ensinnäkin tietysti pirunmoinen osa ei koskaan tule itäänpäin, koska suuntaa Porkkalaan päin reissunsa tai etelään. Ja itään kulkevistakin vain harva menee tuon Sokean Tontun lähellekään; voit testata sen vaikkapa asettumalla jonain kesäviikonloppuna ankkuriin johonkin siihen Isosaaren kulmille. Ohitsesi kulkee luultavasti parisataa venettä, mutta useimpina päivinä ei yksikään läheltä Tonttua.

Vaikka löytäisit 1000 matkavenettä Hevossalmen itäpuolelta (etkä löydä, 250 on aika hyvä arvaus), olisi se vasta kymmenisen prosenttia perusjoukosta. Vaikka jokainen niistä veneistä kulkisi Sokean Tontun luota edes kerran kesässä, ei sillä määrällä vielä päästäisi määrittelemään sellaista "normiveneilijäksi". Väänteletpä miten päin tahansa, alkuperäinen väite pysyy faktana: Sokea Tonttu on ulkopuolella normiveneilijän reittien.
Kuten sanottua, yksin Sarvastossa on ne 250 venettä, Vuosaaressa toinen mokoma. Loppu olikin täysin puutaheinää normiveneijän määritelmästä.
Idässä paljon veneitä mutta niin lännessäkin. Vanhassa merikarttasarjassani s-tonttu ainakin näkyy. Samoin Suomenlahden yleiskartassani. Jos sinne joku joskus menee niin ei varmaan ainakaan ilman karttaa joka olisi taatusti poikkeustapaus.
Ainakin kolme epänormaaliveneilijää oli tänään Sokean Tontun vesialueella. Havainto tehty sisempää ohi kulkiessa. Muutenkin varsin runsaasti oli purjeita Sipoonselällä.
Isommasta karttaformaatista ammattilaisen kartan tekee hinta ja koko, joka on todella hankala huviveneessä käytettäväksi.

Normiveneilijä on sellainen, joka ajaa johonkin saareen tai vierassatamaan, tai pidemmillä reissuilla Helsingistä itään, länteen tai sitten Tallinnaan. Sokea tonttu ei osu millekään tämmöiselle reitille.

Uistelijoiden käyttämistä merialueista en tiedä, mutta tosi harvoin näkee Isosaaren kaakkoispuolella yhtään matkavenettä pyörimässä.
Olen joskus idästä stadiin päin tullessa tullut ulkomereltä sisäväylälle siitä Isosaaren kaakkoispuolelta vaikka siinä ei ole väylää mutta kartan mukaan syvää ja karikkojen väliin jää reilusti tilaa.
Männäviikolla minäkin tulin ulkokautta stadiinpäin. Ennen tuota kohtaa jo puikahdin sisemmäksi, mutta siellä ulompana oli vielä vastaantulijakin. Kaksi venettä ulkoreitillä väylien ulkopuolella tarkoitti jo 30 % kaikista päivän aikan nähdyistä purjeista. Epänormaalejako oltiin?
En ihan ymmärrä miten rannikko- ja yleiskartat olisivat kamalan kalliita tai "todella hankalia" käytettäviä. Hinta on 31 €/kpl ja niitä voi taittaa. Itse laitan ne kaksinkerroin muovitaskuun ja säilytän veneessä rullattuna. Muovitaskua karttoineen sitten taitan vielä kertaalleen käytettäessä, jolloin koko on samaa luokkaa kuin karttasarja.

Ja kuten muutkin ovat kertoneet, matka Viroon on varsin arkipäiväistä ja nykyään kun ei tarvitse käyttää virallista reittiä useimmat valitsevat suorimman eli eivät käytä väyliä. Itse menen Kytön länsipuolelta ja joka kerta on ollut muitakin veneitä tuolla. Tuskin tilanne on erilainen Sokean tontun lähistöllä, josta menee myös monen kilpailun reitti.
Suomenlahden yleiskartta pitää tietysti olla, ainakin purjehtijalla. Sen avulla pystyy väistämään karttasarjojen ulkopuolelle jäävät matalikot, myös ilman plotteria. Tuokin matala on selvästi merkitty, ja jos joku ajaa sille kartan puutteessa niin oma moka.
Esim. A-karttasarjan alue hoituu 6 rannikkokartalla, 6*31 = 186 eur. Merikarttasarja a = 68 eur. Aika paljon halvempaa. Halvemmassa vaihtoehdossa sulla on kohtuu näppäri kierresidottu vihko paksuhkolla paperilla, kalliimmassa sulla on kookkaita irtolehtiä joita joutuu vielä taittelemaan. Eikös tuo nyt riitä siihen että rannikkokartat on kalliita ja hankalia.

On tietysti sitten eri asia ostaa yksi yleiskartta Tallinnan reissuja varten ja ehkä pari yleiskarttaa nimensä mukaisesti yleissuunnittelua tai avomerilegejä varten. Mutta tavanomaisessa käytössä karttasarja on paljon irtokarttoja halvempaa ja helpompaa.
Tarkoitatko karttaan merkittyä 1,3 matalikkoa (60 04,4 N, 25 00,3E) Mustamatalan kummelista lounaaseen?

Vai siitä puolisen mailia etelään merkittyä 9,8 m matalaa (60 03,95N 25 00,2E) jonka viereen koordinaattisi asettuvat yli 10 m vesialueelle, vai onko kivi tosiaan valkoisella alueella?
Lues vähän tarkemmin, olet n. kolme mailia liikaa lännessä.
Heh, heh, navigointivirhe :) Näinhän ne syntyvät tosielämässäkin, lotteriaikakaudella kun pistetään reittipiste ja 25 06,1 tilalle vahingossa tuleekin 25 00,1

Selvästihän tuo on karttaan merkitty, missä siis ongelma?

No, normipurjehtija ei varmaankaan osu tuolle alueelle koska käyttää merikorttia kryssiessään ja noiden matalikoiden vuoksi välttää vendan venyttämistä sinne. Mutta toisaalta, pystyyhän tuolla navigoimaan ihan OK, ilman plotteriakin voi oikaista jos se näyttää muuten hyvältä matkalla Prangliin tai Viinistuun... Ehkä ei väyliä itään, länteen tai etelään veneilevän "normipurjehtijan" alue, mutta onhan meitä epänormaalejakin jotka seilataan missä halutaan ;)
"Jää just ulos karttasarjojen lehdiltä, näkyy vain ammattilaisten merikortissa"
Tässä merikarttasarjassa A Itäinen Suomenlahti v. 1996 Sokea tonttu näkyy karttalehden yläreunan lähellä.
VIIMEISESSÄ VENE -LEHDESSÄ trafin "aisantuntija" kertoo, että karfinaalimerkkejä poistetaan, jotta veneilyn turvallisuus kasvaa.

Niitä ei suinkaan korvata lateraalimerkein, vaan trafi kaikessa viisaudessaan laskee luonnollisen poistuman (lue haaksirikot ) lisäävän veneilyn yleistä turvallisuutta pitkällä aikavälillä.

Näin toimitaan Sauli Väinamön Finnissä.
Sanoisin, että tulkintasi on epätosi ja epäasiallinen. Kardinaaleja poistetaan sieltä, missä ne eivät ole selkeästi osoittaneet turvallisen väylän sijaintia. Toisin sanoen, veneilijöitä tavallaan ohjataan turvalliseksi varmistettujen väyhlien käyttöön. Ei todellakaan voi väittää tämän ainakaan vähentävän turvallisuutta.
Näyttää tuo Trafin homma samalta kuin muissakin valtionlaitoksissa. Korkeapalkkaisia johtajia pöytien takana ja itse toimintaa leikataan ja ajetaan alas.

Kyllä olisi ISOLLE leikkurille töitä, sällit jalkautettava lapionvarteen, vaikka edes yrittämään tekemään jotakin palkkansa eteen.
Sokea Tonttu? Mun plotterissa se on nimetty Sokkotoukki nimiseksi. Noh sama stemu kuitenkin?
 /   /  /  / Melkin kiven tapaus? Kivi 7m alueella, missä?

Keskusteluhaku

Laaja haku



Facebookissa suositeltua

Tietoa mainosten kohdentamisesta