KUINKA VANHANA LAPSEN VOI JÄTTÄÄ YKSIN KOTIIN VIIKONLOPUKSI?

JL

Haluaisin hieman mielipiteitä kun lasteni äiti lähti viikonloppuna matkoille ja jätti lapset 13 ja 14 vuotiaat yksin kotiin koko viikonlopuksi. Minä olin huolissani lapsista etävanhempana, mutta onko mielestänne turhaa, vai olisiko syytä olla yhteydessä lastensuojeluun?

164

9895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KJo

      Kyllähän tuon ikäiset luulis pärjäävän, että saavat ruokaa jne.. Mutta kuka heitä kontrolloi, jos vaikka sattuu huhu kiertämään että ovat keskenään, niin kuka tahansa voi tulla kyläileen.

      En jättäis ihan vaille aikuista tuon ikäisiä, yöks olis ainakin hyvä olla joku tuttu ja turvallinen aikuinen.

      Jos oot yhteydessä lastensuojeluun, niin kirjataanko se heti lastensuojeluilmotukseksi eli onko sitten lasten äiti vaarassa menettäää huoltajuuden?

      • iso mies

        LOPETA ISO MIES SE EX PUOLISOSI KIUSAAMINE...ÄLÄ OLE LAPSELLINEN

        KYLLÄ 13 JA 14 V JO RUOKAA ITSELLEEN JÄÄKAAPISTA SAAVAT VAI SAATTELETKO KAKARASI VIELÄ KÄDESTÄ PITÄEN KOULUUNKIN...


      • kysyn vaan ?
        iso mies kirjoitti:

        LOPETA ISO MIES SE EX PUOLISOSI KIUSAAMINE...ÄLÄ OLE LAPSELLINEN

        KYLLÄ 13 JA 14 V JO RUOKAA ITSELLEEN JÄÄKAAPISTA SAAVAT VAI SAATTELETKO KAKARASI VIELÄ KÄDESTÄ PITÄEN KOULUUNKIN...

        MIKSI "etävanhempi" et ottanut lapsia itsellesi ko. viikolopuksi ?


      • Vai et ilmoitus!
        kysyn vaan ? kirjoitti:

        MIKSI "etävanhempi" et ottanut lapsia itsellesi ko. viikolopuksi ?

        Sitä tässä ihmettelen minäkin?
        Jos noin hyvin informoivat keskenään, että isukki on tietoinen, miksi ei ottanut lapsia sinne. Vai onko hän vaan etävanhempi ilman tapaamisoikeutta muutoin, kuin viranomaisten läsnäollessa.
        Ei taida olla puhtaat mällit pusseissa etävanhemmalla?


      • tosi mies mie on
        iso mies kirjoitti:

        LOPETA ISO MIES SE EX PUOLISOSI KIUSAAMINE...ÄLÄ OLE LAPSELLINEN

        KYLLÄ 13 JA 14 V JO RUOKAA ITSELLEEN JÄÄKAAPISTA SAAVAT VAI SAATTELETKO KAKARASI VIELÄ KÄDESTÄ PITÄEN KOULUUNKIN...

        tuo vastaus se on pelle!!mun mielestan tuo ikaisia kylla lapset pita kasto mita tekevat mie olen olut 3 lapsen yksihuoltaja ja ikina olen jaanyt yksin .ja pasti mita kaunis ex tee silloin?jos on yksihuoltaja pida hoita lapset.sitten en laitamme sormusen suun jos ne menevat talokatto palle ja ampuvat himisia!!pita olla vastullinen perkele!!


      • höpönhöpön
        kysyn vaan ? kirjoitti:

        MIKSI "etävanhempi" et ottanut lapsia itsellesi ko. viikolopuksi ?

        miksi harkitset lastensuojeluun ilmoittamista etkä sitä että juttelisit lasten äidin kanssa? Tuon ikäisistä ei iän perusteella osaa sanoa, lapset ovat kovin erilaisia.


      • tiuku111

        Eiköhän se ole se toinen vanhempi jonka vastuulla lapset ovat,, näinhän tässä oli sovittu. Kyllä toisenkin vanhemman täytyy päästä joskus irtautumaan kotoa..


      • .......
        kysyn vaan ? kirjoitti:

        MIKSI "etävanhempi" et ottanut lapsia itsellesi ko. viikolopuksi ?

        Sinulle ISO MIES Ei huoli teinien yksinään kotona olemisesta ole kiusaamista! Useasti töissä olen kohdannut ko.ikäisten teinien kotibileitä ja selvittänyt seurauksia. Ja sinulle nm. Kysyn vaan oletko varma että ex puoliso antaa lapsia muina viikoloppuina kuin sovittuina vuoroina? ja silloinkin pyrkii kieltä nykyisen vaimon läsnä olon... ...(onnistumatta kuitenkin) eli näin sopuisasti meillä ;=)


      • ....13
        Vai et ilmoitus! kirjoitti:

        Sitä tässä ihmettelen minäkin?
        Jos noin hyvin informoivat keskenään, että isukki on tietoinen, miksi ei ottanut lapsia sinne. Vai onko hän vaan etävanhempi ilman tapaamisoikeutta muutoin, kuin viranomaisten läsnäollessa.
        Ei taida olla puhtaat mällit pusseissa etävanhemmalla?

        Tai sit vaan on ilkeä etävanhemmalle eikä keskustele/kerron mitään=>=>?? Narsisti kontrolli friikki????


      • mummo mallia 44
        höpönhöpön kirjoitti:

        miksi harkitset lastensuojeluun ilmoittamista etkä sitä että juttelisit lasten äidin kanssa? Tuon ikäisistä ei iän perusteella osaa sanoa, lapset ovat kovin erilaisia.

        kyllä tuon ikäiset pärjää itse olin 13 kun oln kotiapulaisena jossa oli 4 alle kouluikäistä hyvin pärjäsin työ aikaoli aamulla7 ilta 18.00 ja joskus kauemminkin siihen piti laittaa ruoka ja siivota sekä pestäpyykki ei ollut kuin vanha pulsaattori kone.nyky lapset on vaan niin avuttomia kun kaiik on valmiina.eikä viitsitä tehdä mitään.


      • Kodin Neuvokki
        mummo mallia 44 kirjoitti:

        kyllä tuon ikäiset pärjää itse olin 13 kun oln kotiapulaisena jossa oli 4 alle kouluikäistä hyvin pärjäsin työ aikaoli aamulla7 ilta 18.00 ja joskus kauemminkin siihen piti laittaa ruoka ja siivota sekä pestäpyykki ei ollut kuin vanha pulsaattori kone.nyky lapset on vaan niin avuttomia kun kaiik on valmiina.eikä viitsitä tehdä mitään.

        Sama juttu, koulu kun loppui, piti minunkin 15 vuotiaana lähteä kotiapulaiseksi eli piiaksi niinkuin silloin sanottiin, olin vastuussa kolmesta alle 7 vuotiaasta lapsesta, kauppaostokset piti hoitaa koko lauman kanssa ja tehdä ruoka kun vanhemmat tulivat töistään. Ei tullut mieleenkään kyseenalaistaa olinko kypsä siihen työhön, nyt näitä s- tanan uusavuttomia pitää paapoa joka paikassa! Varmaan kotona kuolevat nälkään jääkaapin viereen.


      • Äippä <3
        mummo mallia 44 kirjoitti:

        kyllä tuon ikäiset pärjää itse olin 13 kun oln kotiapulaisena jossa oli 4 alle kouluikäistä hyvin pärjäsin työ aikaoli aamulla7 ilta 18.00 ja joskus kauemminkin siihen piti laittaa ruoka ja siivota sekä pestäpyykki ei ollut kuin vanha pulsaattori kone.nyky lapset on vaan niin avuttomia kun kaiik on valmiina.eikä viitsitä tehdä mitään.

        Minäkin olin 13-14 vuotia kun olin viikonloppuja yksin kotona kun en halunnut lähteä maalle mukaan. joskus oli veljeni kotona joskus ei. Äiti teki ruokaa viikonlopuksi joka oli helppo vain lämmittää niin hyvin pärjäsin. Sain tuoda parhaan ystäväni yöksi jos halusin...joskus pyysin joskus en :) Hyvin pöärjäsin. Omia lapsiani en olis uskaltanut jättää yksin edes viikonlopuksi. Lapset on niin erilaisia että riippuu ihan lapsista miten pärjäävät. JOs eivät pärjää, niin onhan heillä ilmeisesti isä joka voi heidät sitten vaikka hakea luokseen jos tulee ongelmia. Älä ole katkera vaan auta jos on tarvis.


      • kesä2013
        mummo mallia 44 kirjoitti:

        kyllä tuon ikäiset pärjää itse olin 13 kun oln kotiapulaisena jossa oli 4 alle kouluikäistä hyvin pärjäsin työ aikaoli aamulla7 ilta 18.00 ja joskus kauemminkin siihen piti laittaa ruoka ja siivota sekä pestäpyykki ei ollut kuin vanha pulsaattori kone.nyky lapset on vaan niin avuttomia kun kaiik on valmiina.eikä viitsitä tehdä mitään.

        Ompas maailma muuttunut kun 13 ja 14 vuotiaita noin vielä kontrolloidaan. Mä olin jo 13 vuotiaana lehdenjakajana ja otin ison vastuun ja tunsin olevani tarpeex vanha tekemään töitä. Vastuuta pitäisi alkaa antaa eikä koko ajan katsoa perään kun pienten lasten. Hyvää kesän jatkoa ja käyttäkää maalaisjärkeä!


      • 15+13
        iso mies kirjoitti:

        LOPETA ISO MIES SE EX PUOLISOSI KIUSAAMINE...ÄLÄ OLE LAPSELLINEN

        KYLLÄ 13 JA 14 V JO RUOKAA ITSELLEEN JÄÄKAAPISTA SAAVAT VAI SAATTELETKO KAKARASI VIELÄ KÄDESTÄ PITÄEN KOULUUNKIN...

        Jooo-o,taitaa olla taas näitä ex-pariskuntia jotka vääntävät kättä kaikesta ja kaikesta.Kuule,jos olet aidosti huolissasi et kirjoittelisi tänne mitään lässyn lässyjä vaan menisit itse sinne vkloppuksi taii hakisit nuoret itsellesi.Vaikka tosin,tuon ikäiset ovat jo melko isoja joten eiköhän 2 päivää selviä itsekkin,jos rahaa ja ruokaa.Monet vanhemmat kun jättävät 8-9 vuotiaatkin yksin,sen suurempaa huolta(mitä en kyllä ymmärrä) joten jos ne ovat selvinneet niin miksi ei tuon ikäiset.


      • teetyötäslaulellen
        Kodin Neuvokki kirjoitti:

        Sama juttu, koulu kun loppui, piti minunkin 15 vuotiaana lähteä kotiapulaiseksi eli piiaksi niinkuin silloin sanottiin, olin vastuussa kolmesta alle 7 vuotiaasta lapsesta, kauppaostokset piti hoitaa koko lauman kanssa ja tehdä ruoka kun vanhemmat tulivat töistään. Ei tullut mieleenkään kyseenalaistaa olinko kypsä siihen työhön, nyt näitä s- tanan uusavuttomia pitää paapoa joka paikassa! Varmaan kotona kuolevat nälkään jääkaapin viereen.

        Minä tein 12-vuotiaasta alkaen lapsen- ja eläintenhoitokeikkoja. Yhdessä perheessä 2v poika spanieli. Toisessa 3 5v . lapset ja saksanpaimenkoira. Kolmannessa villakoira pentuineen, neljännessä vain mäyräkoiran ulkoilutus jne.

        Laitoin lapsille ja koirille ruokaa, leikitin ja ulkoitin heitä ( paitsi se kouluttamaton saksanpaimenkoira taisi juoksuttaa minua).

        En tiedä, miten epäkypsä olin, mutta hommani hoidin ihan kiitettävästi, välillä kokopäiväisesti, erittäin pienellä palkalla. (70-80 - luvulla oli vielä harmaata taloutta).

        Nykyajan lapset ovat pilalle hemmoteltuja?


      • kccghkgh
        teetyötäslaulellen kirjoitti:

        Minä tein 12-vuotiaasta alkaen lapsen- ja eläintenhoitokeikkoja. Yhdessä perheessä 2v poika spanieli. Toisessa 3 5v . lapset ja saksanpaimenkoira. Kolmannessa villakoira pentuineen, neljännessä vain mäyräkoiran ulkoilutus jne.

        Laitoin lapsille ja koirille ruokaa, leikitin ja ulkoitin heitä ( paitsi se kouluttamaton saksanpaimenkoira taisi juoksuttaa minua).

        En tiedä, miten epäkypsä olin, mutta hommani hoidin ihan kiitettävästi, välillä kokopäiväisesti, erittäin pienellä palkalla. (70-80 - luvulla oli vielä harmaata taloutta).

        Nykyajan lapset ovat pilalle hemmoteltuja?

        Minäkin ihmettelen tuota, että muka 13 ja 14 vuotias eivät tule toimeen yhtä viikonloppua. Molemmathan ovat jo yläasteella ja meille ainakin seiskalla opetettiin ruuanlaittoa!

        Minä olen lapsuuteni elänyt 80 luvun ja 90 luvun vaihteessa, eikä minulla ainakaan mitään ongelmia ollut viettää viikonloppu joko yksinään 12 vuotiaana, tai sitten 15 vuotiaana kun oli 10 ja 9 vuotiaat sisarukset myös seurana. Muistan että äiti aina varoitti että jos tulee ukkonen, niin pitää ottaa sähkölaitteet pois seinistä ja pysyä sisällä, tuntemattomille ei saanut avata ovea. Siinä oli ne neuvot että miten selvitä. Ehkä me sitten oltiin niin luotettavia ja hyviä tyyppejä että vanhemmat uskalsivat luottaa siihen että me selviämme pari päivää yksinään.

        Ruuat teimme itse, ja tietenkin vanhemmat olivat ostaneet tarvikkeet. PIzzanhan pyöräyttää uunissa ja vajaassa puolessa tunnissa saa syödä. Nykyään kakaroilla on telkkarit ja tietokoneet seurana ja puhelimetkin jo pikkukakaroillakin on olleet jo reilut kymmenen vuotta. Meillä ei ollut silloin kuin lankapuhelin ja commodore 64, eikä sillä saanut vanhempia kiinni kun ei ollut siihen aikaan kännyköitä. Meille he tietysti soittivat varmistussoittoja että pärjätäänkö.

        Sitäpaitsi meillä oli turvana naapurit ja muut koulukaverit joiden luokse sai aina mennä. Muistan siltä ajalta kun olin jotain kymmenen kun naapurissa katsoimme poliisitelevisiota kun äiti ja isä eivät olleet vielä tulleet kotiin. Oli syksy, satoi vettä ja muutenkin pelotti. No siellä sitten istuttiin ja odotettiin ja syötiin karjalanpiirakoita. Kun siitä pääsi sitten yläasteelle, niin sitähän oli vain iloinen että vanhukset olivat pois kotoa ja sai olla yksin ja leikkiä itse "aikuista", eli kokeilla sitä vastuunottoa.

        Nykyaikana varmaan tuollaiset naapurit vietäisiin torille kivitettäväksi lapsiinsekaantumisesta jos noin uskaltaisivat ottaa suojiinsa alaikäisen. On se kumma kun kehitys on kehittynyt, uusien keksintöjen pitäisi muka helpottaa ja muka parempaan päin ollaan menossa, niin silti lapset ovat entistä kädettömämpiä. Eikä ainoastaan lapset, vaan vanhemmat jotka eivät opeta lapsilleen mitään.


    • ???????

      Ei nyt neuvojen kyseleminen keskustelupalstallakaan ole oikein asiallisen vanhemman toimintaa, haetko vain kiusantekoa ex-puolisollesi.
      Miksi et ottanut lapsia viikonlopuksi itsellesi jos noin huolettaa?

      • ...

        Jos ei saanut niitä!!!!!!!!!!!


    • Just Joo

      no ei helvata! Eihän tuon ikäisiä saa yksin koko viikonlopuksi jättää. Tässä alkaa olla jo lastensuojeluilmoituksen paikka lähellä.

      • Just Niin

        Sun perseestä pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus!


    • ihminen3

      no kyllä minäkii 10v olin parhammillani 13 tuntia yksin kotona ja jää kaapissa ei ollu muruakaan ja palovarotinkii alko piippaamaan 2 yöllä

    • 4 lapsen äiti

      Itsellä 4 lasta....enkä kertaakaan ole jättänyt lapsia viikonlopuksi tai edes yhdeksi yöksi yksin kotiin. Jos jotain sattuu, vanhempi joka lasten kanssa asuu on silloin vastuussa. Päivän voivat olla yksinään kotona mutta yötä ei koskaan.

      • ZULU3

        Mikä yöllä yksin olemisesta tekee pahempaa kuin päivällä??


      • miksei yötä?

        "Jos jotain sattuu, vanhempi joka lasten kanssa asuu on silloin vastuussa."

        Vanhempi on vastuussa myös silloin, kun on paikalla. Enkä tajua, miksi yöksi ei voi jättää yksin, mutta päiväksi voi. Yöllähän nukutaan, mihin lapsi siinä vanhempaa tarvitsee. Eri asia tietty jos pelottaa, mutta luulis, ettei 13 ja 14-v. pelätä nukkua yksin. Ei tuonikäiset enää mitään pikkulapsia ole.


      • Möröt
        ZULU3 kirjoitti:

        Mikä yöllä yksin olemisesta tekee pahempaa kuin päivällä??

        Möröt


    • osassa usaa

      On maita joissa saisi jo syytteen esim. heitteellejätöstä.

    • kaislaliina1

      Mä olin 13vuotiaana VIIKON yksin kotona kun vanhempani matkustelivat... Joten turha hyysäys nyt pois. toki on eroja lapsista, tytöt pärjää paremmin kun pojat ylennsä ja jos lapsella on käytös tai luottamus ongelmia niin toki sillon pitää harkita moisia vk-loppuja. Mutta jos on ihan normi lapsi ja luottamus kunnossa niin todellakin voi satunnaisesti tuon ikäiset jo olla yksin vk-loput.

      Ja samaa kyl mietin että jos ISÄ on niin huolissaan niin miksei ottanut lapsia itselleen!!! MIEHET.. huoh!

      • Puulla päähän

        Tässä varmaankin on äiti joka pitää tiukasti kiinni tapaamisajoista,
        ei minuttiakaan ylinmääräistä isän luona. Ja varmaankin on vielä
        kiusallaan muuttanut jonnekkin jumalan selän taakse hankaloittaakseen
        tapaamisia.
        Hankalia on tollaiset tapaukset saada tuomiolle.
        Aikanaan puitiin espoon raastuvanoikeudessa 2 ja 3 vuotiaiden heitteillejättöä.
        Asia ohitettiin niin kuin sitä ei olisi ollutkaan.


      • äippä <3
        Puulla päähän kirjoitti:

        Tässä varmaankin on äiti joka pitää tiukasti kiinni tapaamisajoista,
        ei minuttiakaan ylinmääräistä isän luona. Ja varmaankin on vielä
        kiusallaan muuttanut jonnekkin jumalan selän taakse hankaloittaakseen
        tapaamisia.
        Hankalia on tollaiset tapaukset saada tuomiolle.
        Aikanaan puitiin espoon raastuvanoikeudessa 2 ja 3 vuotiaiden heitteillejättöä.
        Asia ohitettiin niin kuin sitä ei olisi ollutkaan.

        puulla päähän...älähän otattele kun et asiasta varmasti tiedä. Onhan äiti voinut pyytää isää ottamaan lapset luokseen ja ihan samoin on isä voinut kettuilla ja olla ottamatta lapsia kun ei ole halunnut että ex pääsee vapaalle. Asiahan voi olla ihan miten vaan.


      • tynnyriperssse
        äippä <3 kirjoitti:

        puulla päähän...älähän otattele kun et asiasta varmasti tiedä. Onhan äiti voinut pyytää isää ottamaan lapset luokseen ja ihan samoin on isä voinut kettuilla ja olla ottamatta lapsia kun ei ole halunnut että ex pääsee vapaalle. Asiahan voi olla ihan miten vaan.

        meneppä äippä vit-tuun molottamaan. Asia ei suurimmalla todennäköisyydellä ole juurikaan noin kuin sanot! Yleisesti isiä sorretaan yksinhuoltajuustilanteissa. Te losoämmät vaan kitisette asiat päälaelleen vaikka mikä olisi...


      • Älä puhu paskaa

        Femakko paskaa oma siskoni ei pärjäisi kahta päivääkään yksin on niin laiska ja avuton ite olen joutunu olemaan 2 viikkoa yksin kun olin 14 vuotias.


    • RYYSYRANNAN ÄITI-

      LASTEN SUOJELUUN VÄLITTÖMÄSTI YHTEYS ...EI OLE TUON IKÄISET KYPSIÄ OLEMAAN YKSIN VIIKONLOPPUA.

      • huolissaaaannnn

        Monet Äidit erottaa lapsensa isästään, ikävä kuyllä enkä olemies vaan nainen lastensuojelu alalla ennen työskennellyt. Kipin kapin ilmoitus sosiaaliin , kyllä näitä heitteille jätettyjä lapsia on liikaa tässä maassa.


      • loppu se hyysääminen
        huolissaaaannnn kirjoitti:

        Monet Äidit erottaa lapsensa isästään, ikävä kuyllä enkä olemies vaan nainen lastensuojelu alalla ennen työskennellyt. Kipin kapin ilmoitus sosiaaliin , kyllä näitä heitteille jätettyjä lapsia on liikaa tässä maassa.

        Eipä tuo niin vakavaa ole, että kannattaisi riskeerata huostaanotto (isä ei lapsia halua kontolleen - kunhan tekee kiusaa exälle). Siitähän ei 13 ja 14-v kärsi yhtään niin paljon, kuin viikonlopusta yksin (kahdestaan!) kotona... Teinien jättäminen viikinlopuksi keskenään kotiin ei ole heitteillejättö. Ja todennäköisesti teinit ovat olleet vain innoissaan, kun ovat saaneet kämpän haltuunsa vklopuksi.


      • -.-

        Kukka hattu täti


    • smummix

      Tuon ikäiset lapset eivät voi olla yksin kotona koko viikon loppua ilman valvontaa. Asuuko lähellä joku aikuinen, johon voivat ottaa yhteyttä?

      • teetyötäslaulellen

        15-vuotiaana olin kesätöissä mansikkapellolla,
        noin 200 km kotoa. Asuin kimppakämpässä, missä patjat lattialla, ei mitään mukavuuksia, paitsi ulkokäymälä, sauna ja ranta lähellä (pääsi uimaan!)
        Ruoka piti ostaa ja laittaa itse, talo tarjosi aamupuuron ennen poimintaan lähtöä.
        Tienasin kyllä hyvin urakkapalkalla.
        Erittäin hieno kokemus siitä, mitä on työnteko.


    • Yhteispelillä

      On se jännää, että heti ollaan huutamassa viranomaisia hätiin. Miksi etävanhempi ei ota yhteyttä lasten äitiin ja keskustele hänen kanssaan tilanteesta? Mihin viranomaisia tässä tarvitaan? Näinhän nämä asiat ratkaistaan. Hakee lapset itselleen. Sopii, että jatkossa jos äidillä on menoja, niin isä huolehtii silloin lapsista ja päinvastoin. Lasten edustahan tässä on kyse; heidän oikeudestaan saada huolenpitoa. Joustavuutta niihin viikonloppujärjestelyihin, vai kutsuuko mökkiviikonloppu poikien kesken enemmän?

      Kyse ei ole niinkään siitä, että pärjäävätkö lapset keskenään (toki yön yli jättäminen ja pitemmäksi aikaa jättäminen on kyseenalaista), vaan siitä, että lasten hoitamisesta sovitaan yhdessä joustavasti. Myös eron jälkeen.

      • mievaan.-.-

        Samaa mieltä edellisen kanssa.
        Sen sijaan että etä alkaa täällä palstalla huutelemaan tai soittaa viranomaisille, ottaisi yhteyttä lasten äitiin ja keskustelisi asiasta. Juttelisi myös lasten itsensä kanssa, kuinka he kokivat viikonlopun jne.

        Ja sitten vaan etäisi kertoo, ettei pidä tästä ajatuksesta, että lapset ovat keskenään ja kun äidillä ensi kerralla on menoja, ottaa lapset luokseen.

        Yh:na on aika raskasta, olla yksin, koko ajan ja vastuussa kaikesta. Kyse ei ole vain kaupassa käynnistä ja ruuan laitosta, vaan ihan kaikesta siitä, mitä lasten kanssa on ja tulee. Kun koko arki on yksin omilla harteille. Joskus se väsyttää. Ja se, että 24/7.

        Ns. vapaapäivä tai vapaa hetki lapsesta/ lapsista kuulostaa julmalta ja itsekkäältä mutta eihän kukaan töissäkään ole 24/7. Ja toimivassa normaalissa parisuhteessa vastuu jaetaan, eikä niin että toinen vastaa yksin kaikesta.

        Siksi olisi hyvä, että se äiti saisi välillä hengähdystauon, ja isä ottaisi lapset luokseen, vaikka ylimääräisenä. Ovat vielä sen ikäisiä, että viitsivät varmaan olla isänkin kanssa. Ja jotta olisivat isompanakin, kannattaisi olla jo nyt.


    • Kaljaa kaikille

      Voihan sillä äidillä on yksinhuolto taikak muuten sukset ristisä. Mutta eihän se estä isää olemasta huolissaan, vaikkei laillisestiu ehkä edes saisi lapsiaan tavata taikka luokseen.
      Kumma juttu kun täysi-ikäiskin yhteiskunta holhoaa ja nykyään täytyykin ihmisten oman kyvyttömyden takia, niin sitten selvästi ala- ja murrosikäiset sitten jätetään yksin.

      Onkin niin valistuneita mielipiteitä edellä, että toivoa sopii, ettei heillä lapsia...ainakaan huollossaan...ilmeisesti yhteiskunta vienyt ne jo!

    • ja taas näitä...

      Niinpä niin. Aloittaja katosikin heti, kun tuli vähän kritiikkiä ja epämukavia kysymyksiä.

      Voisit nyt aloittaja ennen sitä ilmoituksen tekoa vastata vaikka näihin:

      -Miksi et ota yhteyttä lasten äitiin?
      -Miksi et ottanut lapsia itsellesi viikonlopuksi?

      • Isot luppakorvat

        Katsos kun se on ollut niin saatanan hyvä että se kontrasti Hänen Hyvyytensä ja äidin välillä on ollut niin valtava, että äiti ei ole sitä kestänyt ja on ottanut eron ja vienyt tietenkin lapset mukanaan. Mitään yhteyttä ei tietenkään ole kun äiti kieltää yhteydenototkin. Lapset ovat sitten itse tietenkin isille itku silmässä ilmoittaneet että äiti on taas hunningolla jossain yleisenä patjana ja teini-ikäiset kotona itkee että minkä vitun tatuoidun jörnijän se ämmä taas maanantaina kotiinsa tuo.

        Isi sitten kädet ristissä tänne kirjoittelee kun on niin paha ex vaimo.

        Jos hän kerran on itse Pyhä, miksei hän erossa saanut lapsia, vaan äiti?

        Sitä sopii miettiä. Siinä välissä voi tietenkin syyttää oikeuslaitosta ja sen puolueellisuutta.


    • 2 + 18

      Jos ei yläasteikäiset pärjää viikonloppua omin päin niin jotain on mennyt pieleen, isoja ihmisiähän nuo jo ovat.

    • joopa joo

      Taisin itse olla nimenomaan 14-vuotias, kun vanhempani lähtivät viikoksi etelänlomalle (olisin päässyt mukaan, mutten halunnut). Ihan mainiosti pärjäsin, ei ensimmäistäkään ongelmaa. Lisäksi minäkin ihmettelen, että jos lasten turvallisuus todella noin huolettaa, voihan ap huolehtia heistä itsekin, mikä estää, lähestymiskieltoko? Taitaa taustalla olla vaan halu panetella ex-vaimoa.

    • himamutsi

      Itse olin 6. luokkalaisesta saakka noin joka toinen viikonloppu yksin kotona, kun vanhempani ostivat kesämökin. Tuollaisena 12-v ikäisenä nautin suunnattomasti, kun sain olla välillä ihan yksin kotona. Toki välillä lähdin mökille mukaan. Mökillä ei edes ollut lankapuhelinta, joten jos hätä olisi tullut, olisin soittanut 20 km:n päässä asuvalle tädille. Tämä siis oli 70-luvulla, jolloin tämä oli ihan normaalia käytäntöä.

      13- ja 14-v lapset ovat siis todennäköisesti yläasteen 7. ja 8. luokkalaisia. Miettikää nyt itse, että millaisia olitte sen ikäisenä? Aika moni olisi tykännyt, kun saa olla itsekseen ilman vanhempien jatkuvaa vahtimista, vaikka vanhemmat kuinka olisi rakkaita. Nykyään sentään on kännykät keksitty ja on jääkaapit ja pakastimet, joista saa ruokaa sen kun lämmittää.

      Itse olen myös yksinhuoltaja ja sen vuoksi lapseni ovat olleet jo ekaluokkalaisesta saakka muutamia tunteja yksin joka arkipäivä ennen kuin olen päässyt töistä. Samoin olen ollut 1-2 kertaa vuodessa osan yöstä poissa esim. työpaikan pikkujoulut. Kännykällä on aina saanut kiinni. Kerran nuorempaan lapseen tuli keskellä yötä oksennustauti ja silloinkin tulin kotiin puolessa tunnissa siitä, kun isompi lapsi soitti ja kertoi, että mitä oli tapahtunut, mutta silloinkaan ei ollut mitään paniikkia, vaan ihan rauhallinen tilanne. Huom! Olen myös selvinpäin silloin, kun lapset ovat yksin kotona, joten yleensä aina olen silloin ollut omalla autolla liikkeellä.

      Totta kai ihannetilanne olisi se, että olisi aina esim. omat vanhemmat käytettävissä lapsenhoitajina, mutta se ei vaan kaikilla onnistu. Kun tukiverkot on huonot (tai minun tapauksessa kun niitä ei ole lainkaan!), niin on pakko saada sitä ikiomaa aikaa edes silloin tällöin. Jos omat lapseni eivät haluaisi, että lähden pois kodista tosiaan sen 1-2 kertaa vuodessa, niin en lähtisi, mutta kun asia on sopinut heille hyvin, niin minusta siinä ei ole mitään ongelmaa.

    • Ihme hyysäreitä

      No hoh hoh, olin 12 vuotiaana yksin viikonloput ja ihan omasta tahdostani. Vanhemmat meni mökille. Tein itse ruokani, katselin elokuvia ja tein niinkin kauhean teinisynnin kuin siivosin koko talon. Olipa vanhempien kamala tulla kotiin kun asunto oli siivottu ja 12-vuotias ollut kaksi yötä IHAN YKSIN. Varmasti olisi lastensuojelu pitänyt hankkia paikalle heti.

      Ovatkohan palstalaisista moni sellainen kuten kaverini. Äiti seurasi vanavedessä vielä 18-vuotiaanakin, eikä tämä tyttö osannut edes petata petiään tai tehdä oma-aloitteisesti ruokaa. Aivan kamala vaimoke tästä kasvoikin, ei edes tiskejä osannut pestä. Tällaisiako lapsia pitäisi olla sitten enemmän??

    • splöpö

      Kyllähän nuo pärjäävät helposti. Yläaste ikäisiä jo. Eri juttu jos olisi jotain alle 10 vuotiaita.

    • jkkkou

      kuusi vuotiana voi jättää

      • tiihuli

        tuota MLL:n juttua kun lukee, niin tuleepa mieleeni ensimmäisenä oman perheeni tilanne... nyt kun koulut on loppu ja lapset kesälomalla, niin oletetaanko tosissaan, että vanhemmat ottavat palkatonta vapaata ja jäävät kotiin lapsen kanssa? meidän kunnassa ei ainakaan ole minkäänlaista mahdollisuutta ala-asteikäisen päivähoitoon. niin vain 7 vuotiaan täytyy pärjätä päivät yksin kotona, kun vanhemmat ovat töissä. ruuat teen valmiiksi jääkaappiin, josta lapsi ne itselleen mikrossa lämmittää. kännykkäaikakaudella ei ole mitään hätää. aina voi soittaa, jos joku asia huolettaa.


    • Nykyään 28v

      No me ainakin veljen kanssa oltiin tuon ikäisenä jo KAIKKI viikonloput kahdestaan kotona, kun vanhemmat halusivat mökkeillä ja me ei tietenkään murkkuikäisenä haluttu mihinkään "ketun korpeen pilaamaan viikonloppua"! :D

      Vanhemmiltakin meni aina mökkiviikonlopu pilalle kun kaks murkkuikäistä murjotti mökin nurkassa ja kyseli et koska mennään kotiin täältä rangaistusleiriltä...

      Eipä siinä muuta kun kaappi täyteen ruokaa ja tuon ikäiset osaa jo simppeleitä juttuja itse kokatakin. Me tehtiin veljen kanssa kaikenmoista, esim pasta bolognese tai jotain kanawokkijuttuja tai tortilloja.

      Kavereita toki kävi kylässä, mutta mitään bileitä ei pidetty. Mutta me oltiinkin ihan kunnollisia ja hyvinkasvatettuja nuoria... Olen siis sitä mieltä, että tuon ikäiset pärjää aivan hyvin viikonloput yksinkin, JOS luottamus on kunnossa ja kyseessä on ns. kunnollinen nuori!

    • sosiaalitanttarainen

      minkälaista sosiaalivirastoa olemme luomassa koko yhteiskunnastamme. ei ole varmasti ihan hyvä asia jättää tuon ikäisiä yksin kotiin, mutta kyllä heidän myös pitäisi kaiken järjen mukaan pärjätäkin. itse olin muistaakseni 13-vuotias, kun jäin kotiin muun perheen lähtiessä mökille. nykyiset pullamössölapset ovat nimenomaan lastensuojeluväen ja sosiaalitanttojen kasvattaman sukupolven jälkeläisiä, jotka eivät pärjää enää missään tosielämän parissa tapahtuvassa, osaavat kyllä pelata 24 h tai olla sosiaalisessa mediassa kuin kotonaan, mutta kuolevat nälkään, jojs joku ei heitä nouda syömään. jos mietin tätä yhteiskuntaa, niin ei hyvältä tunnut ja fakta myös kertoo lasten pahoinvoinnin lisääntyvän kaikesta sosiaalisen valveutumisen tilasta huolimatta, jossakin siis nykyisin mennään pahasti metsään.

    • moneksi3

      Mikset itse ottanut lapsia vkonlopuksi ?
      Asia on kuitenkin niin, ettei alle 16 v saa jättää yksin, sillä siitä tulee merkintä lastensuojeluviranomaisille jos kuulevat!

      • ei ole

        Höpöhöpö. Ei lakiin ole mitään yksinjättämisikärajoja merkitty. Vaikka MLL:n suositus olisi, ettei alle 16v saa jättää yksin yöksi, ei siitä mitään merkintää mihinkään tule. Lapset ovat yksilöitä, joku pärjää 12-vuotiaana ihan hyvin viikonlopun yksin, joku 17-vuotias taas ei.


    • sossutantta

      Lasten perusturvallisuus vaatii että on joku aikuinen lähistöllä, tavoitettavissa jos hätä tulee. Parempi jos se turvallinen aikuinen olisi läsnä, edes yöt.
      Tosin tuonikäiset esittävät itsenäisyyttään ja pärjäämistään mutta aikuisen osa on olla se joka määrää tahdin. Tässä ikään kuin vieritetään vastuu lapsille, mikä ei ole oikein.
      Lasten äiti ei ole miettinyt asiaa ihan loppuun asti. Kyllä etä-isä on syystä huolissaan.

      Kumpa vanhemmat pystyisivät eron jälkeen pysyä yhteisten lastensa vanhempina huolimatta siitä etteivät enää ole pari. Ja sopia yhteisten lastensa asioista tarvittaessa omista intressseistään joustaen.

    • mummi21

      Kyllä tuon ikäiset tarvitsevat viellä aikuista.

      • jotain rajaa

        Juu juu, metta ei 24/7.


    • Uusavuttomat.

      Eivät pysty olemaan yksin, edes 18-25 vuotiaanakaan. Eli,kaikki riippuu lapsen kehityksestä, voiko lapsen jättää yksin.

    • Nyt 31v

      No jopa on taas vastauksia jokaiseen junaan. Ensinnäkin, se on niin niistä lapsista kiinni. Toiseks, siellä vois sitten edes käydä pistokokeena joku aikuinen, jos et itse pääse paikalle varmistamaan että ne ei oo järjestänyt mitään kotibileitä sinne. Kolmanneks, lastensuojeluun ilmoittaminen olis tosi kurjaa jo lastenkin kannalta, jos tuon ikäiset haluaa edelleen asua äidillään, ja sä teet niiden elämästä hankalaa. Mieti ny sitä vanhempaa mukulaa, se menee vuoden päästä amikseen tai lukioon, ja jotkut muuttaa jo ihan yksin sen ikäisenä. Kyllä siellä pärjätään. Jatkossakin. Tai sitten soitat ja varmistat.

      T: 15 kun tuli täyteen niin äiti heitti kadulle

    • Se riippuu ihan siitä lapsen omasta henkisestä kehityksestä. Jos lapsi on terve ja itsenäisenoloinen, osaa esim. käyttää astianpesukonetta/tiskata, lämmittää valmisruokia/valmistaa helppoja ruokia ja muutenkin huolehtia itsestään, en näe siinä mitään väärää että voisi ainakin yhden yön olla yksin. Toki jos lapsi on takertuvainen ja riippuvainen vanhemmasta tai on muuten kehityksessä jäljessä niin se on eriasia. Toki vielä tuon ikäisellä minusta olisi hyvä olla joku tuttu turvallinen (toinen vanhempi, täti ynm. tuttu aikuinen) jolle voi soittaa jos iskee hätä ja aikuine pääsee lapsen luokse.

    • äippäpäippä

      Vastaus otsikon kysymykseen:
      Se että voiko lapsen jättää yksin kotiin, riippuu ihan lapsen kehityksestä. Joku 13 vuotias pärjää hyvin yksin kotona ja joku toinen ei. Vanhemmat jos kuka sen viimekädesä tietävät. Sitä tietoa et saa täältä netistä.

    • KALLE KELLO

      En ihan tuossa vaiheessa jättäisi keskenään tai edes yksin. 15-16 v olisi sopiva ikä, mutta joku aikuinen pitäisi siltikin olla vahtimassa tai edes lähimailla, että kävisi tarkistamassa tilanteen. En jättäisi vielä yksin. Mutta mitä sinä teit? Kysyikö ex sinulta, ottaisitko lapset? Tiedät kuitenkin, että lapset oli yksin, miksi sinä et ottanut omistasi vastuuta??

    • näin

      Molemmat ovat vielä alaikäisiä!!

      • harjoittelu KIELLETT

        Mielestäsi siis alle 18-vuotiasta ei saa jättää yksin edes viikonlopuksi? Minulta olisi kyllä jo siinä 16-17-vuotiaana räjähtänyt pää, jos en olisi välillä saanut olla yksin ihan rauhassa.

        Missä vaiheessa nuori sitten sitä yksinoloa harjoittelisi? Moni muuttaa kuitenkin 18-vuotiaana jo omaan kämpään, jotkut aikaisemminkin lukion/ammattikoulun takia jopa toiselle paikkakunnalle. Eli mielestäsi ei saa harjoitella esim. viikonloppuyksinoloa, ja sitten kun muuttaa omilleen, niin saman tien heti 24/7 yksinoloa, ja se on sinusta se oikea tapa hoitaa asia?


    • Vielä pahempi

      Vielä pahempi olisi jos he olisivat 15-16 vuotiaita .. Mitä enempi ikää sitä rattoisampi meininki

    • *^*

      http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/voiko_lapsi_olla_yksin_kotona/
      "
      Suomen laissa ei määritellä, milloin lapsen voi jättää yksin kotiin. Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.

      Kansainvälisiä suosituksia

      Englannissa National Society for the Prevention of Cruelty to Children (NSPCC) suosittelee, ettei alle 12-vuotiasta lasta tulisi jättää yksin milloinkaan, eikä alle 16-vuotiasta tulisi jättää yksin yöllä. Lapsenvahtina ei suositella käytettävän alle 16-vuotiasta lasta. Lapsen ikä ei kuitenkaan ole ainoa kriteeri, jonka mukaan arvioidaan, voiko lapsi jäädä yksin kotiin, ja voiko hän huolehtia nuoremmasta sisaruksestaan - siihen vaikuttaa moni muukin seikka.
      "

      • omituinen suositus

        Vähän on kinkkistä, jos ei alle 12-vuotiasta saisi yksin jättää MILLOINKAAN. Eikö lasta saisi päästää koulumatkallekaan yksin? Onko äidin jäätävä pois työelämästä 12 vuodeksi? Koulupäivä on lyhyempi kuin työpäivä, joten väkisinkin vanhempi/vanhemmat on töissä kun lapsi pääsee koulusta. Eikä lapsi varmaan iltapäiväkerhoakaan jaksa tuntikausia heti koulun perään.

        Mietityttää, että milläköhän perusteilla nuo ikäräjät on vedetty, kun monet vanhemmat jättävät lapsia päiväksi yksin, ja ihan normaaleja ihmisiä tällaisista lapsista on kasvanut. Siis mitä haittaa jättää vaikka 14-vuotias yksin viikonlopuksi, jos lapsi ei siitä mitenkään käri missään vaiheessa?

        Kuulostaa hyysäämiselta tuollaiset suositukset.


    • Tsiisus sentään

      Jossakin maassa tuon ikäiset menevät naimisiin ja tekevät mukuloita...toisessa maassa kelpaavat sotilaiksi tappamaan ihmisiä...täällä vain väitellään voisivatko olla muutaman päivän yksin keskenäään KOTONAAN...juupa juu

      • näin

        Hei, jos näissä mainitsemissasi maissa on niin kuin sanot, niin ollaan todella ylpeitä että meillä ei ole niin huonosti ja lapset saavat olla lapsia ja heistä välittään. Muutaman tunnin voivat olla yksin, mutta ei vuorokausia. Siitä ei päästä mihinkään, että alaikäinen on alaikäinen. Suomessa on näin laki sanonut.


      • Tsiisus sentään
        näin kirjoitti:

        Hei, jos näissä mainitsemissasi maissa on niin kuin sanot, niin ollaan todella ylpeitä että meillä ei ole niin huonosti ja lapset saavat olla lapsia ja heistä välittään. Muutaman tunnin voivat olla yksin, mutta ei vuorokausia. Siitä ei päästä mihinkään, että alaikäinen on alaikäinen. Suomessa on näin laki sanonut.

        Ai niin,niinhän se onkin,se minkä laki sanoo on ainoa oikea tapa...No muissa maissa onkin eri lait...


    • ghbffcvnczfgj

      Äiti, joka jättää lapset yksikseen viikonlopuiksi/viikoksi tuskin on sellainen, jonka kanssa pystyy keskustelemaan. Suomessa on todella iso määrä narsistinaisia yksinhuoltajana.
      Minäminäminä... ja lapset pelinappuloina.

    • kakaraaaaa

      Joo,o!
      itse lähdin kotoa sisäoppilaitokseen 16 vuotiaana. Mutta nykyisistä kakaroista olen sitä mieltä, että turvallista rupee olemaan, ennenkuin "yksin" jäävät, niin tuollainen 25 veen ikä...

      • niinpäniin

        Mikäli kukkahattuja on uskominen.


      • isoisä valvoo

        Ehdottomasti alle 18v lapsia ei saa jättää yksin kotiin!
        15v voi ehkä olla pari tuntia yksin kotona, jos hänelle on kerrottu, missä on jääkaappi/pakastin ja missä mikrouuni (ja miten niitä käytetään) jos tulee nälkä.
        Äidin ja isin puhelinnumero täytyy olla kännykässä ykkösinä.


      • jflkjlflksjksa
        isoisä valvoo kirjoitti:

        Ehdottomasti alle 18v lapsia ei saa jättää yksin kotiin!
        15v voi ehkä olla pari tuntia yksin kotona, jos hänelle on kerrottu, missä on jääkaappi/pakastin ja missä mikrouuni (ja miten niitä käytetään) jos tulee nälkä.
        Äidin ja isin puhelinnumero täytyy olla kännykässä ykkösinä.

        Mitä sinä höpötät, kun moni muuttaa opiskelemaan jo 15-16 vuotiaana eri kaupunkiin omaan asuntoon.

        16v ei ole enää lapsi. 18 v on aikuinen ja täysivaltainen. Hänellä on mahdollisuus mennä naimisiin, hankkia lapsia ja päättää omista asioistaan. Jos sitä vastuuta ei ala viimeistään pari vuotta aiemmin harjoitella, niin kyllä metsään menee elämän ensi metrit.


    • Nainen ,Kaarina

      Jahas,, siis tänä päivänä tuon ikäiset lapset pärjää kyllä mainiosti pari yötä yksin, ilman että joku koko aikaa vahtimassa, ja varmasti äiti on ollut puhelimen kautta yhteydessä lapsiinsa :)
      Uskon että lapset nauttivat olostaa kun saivat ottaa vastuuta ja tehdä ommia päätöksiä jne . En kyllä kehottaisi ottamaan yhteyttä lastensuojelu viranomaisiin,, siitä tulee ikuinen riesa koko perheelle, ja ennen kaikkea lapset joutuvat kärsimään, pahimmassa tapauksessa aletaan miettimäään jopa huostaanottoa :s sitäkö haluat lapsillesi?! ja ilmeisesti ko. vkl meni hyvin,että unohdappa turha katkeruutesi, ja suo ex-vaimosi viettää joskus omaa aikaakin. Hyvää kesää ja juhannusta :)

    • Tervejärkinen lapsi

      Höh, meillä omakotitalo lähiössä. 7v on ollut yksin jo 2 viikkoa klo 8- 15:30. Hyvin pärjää yksikseen. Ei sukulaisia lähistöllä. Osaa käyttää puhelinta, mikroa, telkkaria, tietokonetta jne. Mikä hätä sillä, vannotimme vain pitämään avaimet kaulalenkissä ja oven aina lukossa, riippumatta siitä onko itse sisällä vai ulkona.

      Turhaa ylihuolehtivaista hössötystä taas, Itse olin myös 7-vuotiaana jopa 2 vuorokautta yksin. Silloin kyllä yöt oli pelottavia, en muistaakseni nukkunut lainkaan. Mutta kyllä tuonikäinen toimelias pärjää jo päivällä muutaman tunnin yksin. Vielä huomisen kun pärjää, alkaa minulla loma. Tai lomatunnelmissa tässä jo työmaalla ollaan...

    • ellu457

      Itse teen kolmivuorotyötä ja 11-vuotiaasta lähtien lapseni joutunut olemaan yksin öitä tämän vuoksi kotona.

    • lelupee(kö?)

      Lapsellista...
      Kyllä minä olin 8-veenä jo yksin kotona, koska osasin ottaa jääkaapista eilistä ruokaa ja lämmittää mikrossa.
      Ja ny 15-vuotiaana, äiti sanoo, ettei vieläkään tarvitse avata tuntemattomille ovea, enkä avaa. As simple.

    • ei äiti mutta kuiten

      ei tuon ikäisenä ole vielä ihan hyvä jättää yksin kotiin, ehkä muutamaksi tunniksi korkeintaan..
      toivottavasti kaikki sujuu kuitenkin sielä hyvin.. ! onko ede snaapureita jotka voisivat pitää silmällä mitä talossa tapahtuu?

    • rike2

      Nykyään voi, ennen ei voinut jättää...sairas yhteiskunta. Naiset kotiin lasten ja hellan ääreen... Surkeita nää nykyajan naiset...

    • jalsjeöir aösire

      riippuu täysin miten lapsi kasvattu ja millanen luonne lapsella.

    • Julle Päästäinen

      No voi jumalauta. 13- ja 14-vuotiaat ovat jo pieniä aikuisia ja pärjäävät varmasti kotona yksin jos ovat kehitykseltään normaaleja. Aina parempi tietysti jos heitä on kaksi kuten tässä esimerkkitapauksessa. Kehitysvammaisia ei tietenkään voi jättää vielä tuossa iässä yksin.

      Se ongelma tuossa tietysti saattaa olla että teinit innostuvat bilettämään kotona ja kun äitimuori palaa himaan, puolet talosta on remontin tarpeessa mutta semmoista se on tuonikäisten kanssa.

    • Äiti 2

      Kyllä tuon ikäset voi päivällä olla keskenään, jonkun on hyvä käydä varmistamassa illalla että kaikki on ok. Nykyisin tuonikäiset saavat hetkessä isotkin bileet aikaiseksi. Yleinen käytäntö taitaa olla ettei alle 15 -vuotiasta saisi jättää ilman valvontaa vuorokautta pidemmäksi ajaksi. Itse olen jättänyt 15-16 vuotiaan kolmeksi pvksi yksin siten että setänsä on ollut yötä. Hyvin oli mennyt. Ajat ovat muuttuneet, itse vahdin 10 vuotta nuorempia sisaruksia tuon ikäisenä joskus jopa viikonkin.

    • Mitä tarkoittaa etävanhempi,, Onko se vastuuton vanhempi?

    • sossu45

      Kehotan olemaan huomioimatta tulleita epäasiallisia vastauksia. Sosiaalityöntekijänä voin neuvoa sinua että tuon ikäisiä lapsia ei saa jättää koko viikonlopuksi yksin ja sinun tulee olla yhteydessä lastensuojeluun. Jos kykenet on hyvä jutella myös asiasta lasten äidin kanssa. Ei voi koskaan tietää mitä tuon ikäiset keksivät ilman valvontaa. Ja te jotka annatte asiattomia neuvoja että on ok jättää lapset yksin katsokaa peiliin. Asia kirjataan lastensuojeluilmoituksena mutta se ei tarkoita huostaanottoa eikä sijoitusta vaan sitä että asia selvitetään ja siitä puhutaan äidin kanssa.

      • jaaaaaaaaaaaaaana

        Niin, ammattilaisena sanot sen mitä KUULUU sanoa, jos et olisi alalla olisi sinullekin mahdollisuus käyttää maalaisjärkeä. Mitä sanot "sossutätinä" niistä peruskoulunsa päättäneistä, jotka 15-vuotiaana tosiaan muuttaa toiseen kaupunkiin esim. opiskelemaan? Monihan on vielä 15-vuotias, kun jatko-opinto alkaa elokuussa


    • mek

      Älä missään niemssa sekota lastensuojelu perheenne asioihin ja kyllä tuossa iässä osaa joko kotna olla niin oppii itsenäiseksi ett äsilleen. Its olen ollut jo 10v alkaen kotna kun vanhemmat mökillä ja hyvin pärjättiin. Oma lapseni kanssa jäänyt kotiin kun mökille menimme pitkäksi viikonlopuksi mutta kun kaverreille tule menoa niin netin kautta rahaa tiliille niin pääsi junalla lähelle ja kautiin hakemassa mökille että silleen. Helpompaa on jos on kaksi lasta koska yksin ei viihdy kovin kauaa kotona että silleen. heti kun lapset kasvaa niin nuorten leiriille siikosta kahteen niin oppii toimimaan ryhmässä ja ei aina tarvitse vanhempien kanssa kotna että silleen.

      • kotkotkoo

        tuo teidän meininki on just sitä välinpitämättömyyttä. onhan varmaan helpompi olla mökillä kun ei ole lapsi valittamassa että on pitkäveteistä ja haluaa tehdä jotain mitä vanhemmat ei halua.
        jaa " ei tarvitse vanhempien kanssa kotona " nuo rivisi todistaa sinun välinpitämättömyytesi lastasi kohtaan, ei tunnu olevan kiinnostusta seurustella oman lapsen kanssa.


    • nimim."sossu45",sossuhan tunnetusti pitää "huolta" lapsista tässä maassa!?
      Miun likka ollut yön yli yksin kotona,nyt 15v ,mutta 13v oli ekan kerran.Mitä nyt tuota taivastelemaan,siitähän se kiinni minkälainen on lapsi luonteeltaan.Jotkut ei pärjää yksin vielä aikuisenakaan.

    • kotkotkoo

      ett ole turhaan huolissasi. tällä palstalla on niitä jotka sanoo " kyllä ton ikäiset pärjää " ei se siitä ole kyse. jos jotain sattuu kenen puoleen he kääntyvät ? tuon ikäiset ovat myös siinä iässä että ei voi luottaa, ovathan he teinejä. siks monet nykyajan lapset ovat hunnigolla ja heidän kanssaan on ongelmia kun heitä pidetään yksistään pärjäävinä vaikka ovat lapsia vielä. saavat selvitä itsekseen jo pienestä pitäen, lapselle se tuo varmaan monesti tunteen ettei kukaan välitä ja näihän se on.

    • Voi huoh...

      Olin 8-vuotiaana ensimmäisen kerran yksin kotona viikonlopun. Ruoka oli valmiina jääkaapissa ja naapurin tädin kanssa oli sovittu että saan mennä sinne jos pelottaa.

      Minusta kasvoi ihan normaali, koulutettu, työssäkäyvä aikuinen.

      • Narturos kurturos

        Että ottakaa tästä esimerkkiä! Olet sitten tainnut kuitenkin jäädä osittain sinne 8-vuotiaan tasolle?


    • Monen lapsen äitinä olen opettanut lapset omatoimisiksi mutta en siten että jättäisin kotiin viikonlopuksi.
      Kyllähän lapset on pitkiä aikoja yksin arkisin ja varmasti pärjäisivät ehkä viikonlopunkin mutta ei 13 ja 14v tarvitsevat vielä "valvontaa" ja aikuista moneen asiaan.
      Minusta kaikkein kamalinta on kun ajatellaan että lapsilla on ruokaa ja rahaa niin pärjäävät...kyllä se aikuisen tuoma turvallisuuden tunne on myös tärkeä...
      entäs jos kaverit päättävät tulla yksinolijoiden luokse bilettämään? ja tuovat kavereitaan...hajottavat kämpän,...varastavat tavaraa, joku joutuu sairaalaan...onko 14v silloin vastuussa? Vai kuka?

      Kyllähän leireilläkin on aikuisia...ei se aikuinen aina tarvitse olla vanhempi!
      Omat lapset jätettiin yksin viikonlopuksi kun toinen oli 19 ja toinen 16...sen lisäksi mummo kävi syömässä heidän kanssaan yhtenä päivänä ja katsomassa että kaikki oli kunnossa!

    • jepajee8

      Tervejärkiset aikuiset tuntee omat lapsensa, mitä voi ja mitä ei.... eriasia jos on ongelmaisia ja vastuuntunnottomia. Kyllä voi tuon ikäiset jättää ihan hyvin kotiin, itsekkin olisin niin mielelläni jäänyt, mutta ei luotettu koskaan (!) vaikka olin kunnollinen ja vastuuntuntoinen nuori....sen vuoksi haluan omilleni antaa omaakin tilaa ilman aikusten liikaa kontrollointia ja luotan! Mutta meillä onkin tiivis ja luotettava porukka... ei tarvi arpoa, pidetäänkö kotibileitä vai ei... eikö ookki ihmeellistä? Ainakin tuntuu olevan, kun näitä kirjoituksia lukee... että nuoret on joitakin tyhmiä ja aivottomia otuksia, joihin ei voi luottaa eikä ne voi pärjätä.. Sillon harvoin JOS lähden johonkin, heillä on puhelinnumero tähän lähistölle aikuiselle ihmiselle ja heitä käy vilkaisemassa myös (ei kyttäämässä, vaan esillä sen vuoksi, että tuntevat olonsa turvalliseksi). Teinejä on mun lapset kolme kappaletta. Olen heistä yksin vastuussa 24/7 (ja hoidan myös hommani!). Vanhempia on monenlaisia ja lapset vierellä ovat vanhempiensa kaltaisia. Joihinki voi luottaa ja joihinki ei. Teinien kanssa on kivaa ;) :D

    • Yksinasuja...

      Älä ota yhteyttä lastensuojeluun. Ihan perseestä ainakin meidän kunnassa nää lastensuojelu jutut.

      Vanhemmat.net:ssä oli juuri juttua, että miten ne kyykkyyttää eikä pääse ikinä eroon niistä, vaikka kuinka haluaisi.

    • hmm.

      Jos on kerran huoltaja, niin sellaisen kuuluu huoltaa eikä jättää päiväkausiksi omiin oloihin. Tuon ikäiset saattavat keskenäänkin rähinöidä ja tarvivat aikuisten silmälläpitoa. Jos jotain sattuis, vastuu olis sen huoltajan.

    • Oli vastuuta 12 v

      Minä olin töissä kesän lapsenvahtina 12-vuotiaana. Vahdittavana oli normaalin työpäivän ajan leikki-ikäinen ja toinen ekaluokalle menevä.

      Aamupäivällä lisäksi siivosin, sitten tein lounaan ja tietenkin hoidin pikkuisia koko ajan.

      • ajattelin vaan

        ja nämä asiat teit minä vuonna?


    • Näin se on...

      Kuten täällä joku jo linkkiä laittokin sinne mll.n sivulle niin sieltähän se selviää. Alle 16vuotiasta ei pitäisi jättää yksin yöksi kotiin. Minäkin olin 13vuotiaana sujuvasti viikonloput yksinäni kotona kun porukat oli mökillä ja kyllä mä siellä pärjäsin, mut kun miettii tätä nykymaailmaa noin ylipäätään, ja verrataan sitä vaikka kymmenen vuotta taaksepäin olevaan aikaan, niin kyllä on monet asiat ovat muuttuneet, minkä vuoksi myös lastensuojelulakeja on kiristetty.
      Kyllä 13 ja 14 vuotiaat epäilemättä pärjäävät ja viihtyvät keskenään kotona ilman aikuista, siitä ei ole epäilystäkään, mut entäpä jos tosiaan tulee hätä? Jos syttyy tulipalo, tai tulee varkaita, tai lapset ovat ulkona ja unohtavat avaimet sisään. Onko numerot huoltomiehelle joka tulee avaamaan oven, tai jollain naapurilla vara-avain? Tai omakotitalossa joku jemma ulkona mistä löytyy vara-avain tarvittaessa? Entä onko lähistöllä edes joku aikuinen, johon voi turvautua jos turvattomuuden tunne iskee??
      Näitä asioita minä ainakin äitinä miettisin, ennenkun jätän lapsiani yöksi yksin kotiin edes sillon 16vuoden iässä. Tottahan se on, että tuon ikäsille lapsille pitää jo antaa vastuuta ja opetella pärjäämään myös ilman aikuista, mut kyllä ne asiat opetellaan pikkuhiljaa. Alottajan viestissä ei muuten ilmene, että onko lapset saaneet aiemmin harjoitusta yksin kotona yöpymisestä vai hetikö nakitettiin viikonloppu ilman aikuista? isän huoli on ymmärrettävää ja siitä on turha alkaa kenenkään napisemaan. Toki olisi suotavaa myös keskustella lasten äidin kanssa, ennenkun alkaa suurempia ilmoituksia mihinkään tekemään.

    • V.M.M.

      Kyllä ton ikäset pärjää jos vaan on ruokaa ja tekemistä. mielestäni oli hyvä juttu, että lapet jätetiin yksin oppivat tärkeitä taitoja kuten ruuan laitoo ja semmosta.

    • herra71

      tossa iässä menetetään neitsyys!tytöllähän se poika on "kulttuurin-rikastuttaja!ei kannata olla huolissaan!

      • Kortsupaketti kylppäriin

        Niinpä. Nykysuomesta on vaikeaa löytää 14-v neitsyttä. On homma mennyt sen verran rajuksi. Monet jopa tarjoaa seksiä vastineeksi sugar daddylle uudesta farkkuparista.

        Aloittajalle: Kyllä ne pärjää yksin mutta vaarana on miesvieras kun kuulee että tyttö on yksin ilman valvontaa.


    • fghjlö

      Mä en sitte kerta kaikkiaan ymmärrä vanhempa,jotka paapovat yli 12 vuotiaita lapsia

    • öjsadföl

      Näh, hyvin ne lapset pärjää. :) Jos huolettaa pidä yhteyttä ja käy vaikka katsomassa miten pärjäävät.

    • äitipä-äiti

      Kai lapset pärjäävät kaksistaan, jos sitten pysyvät kotona. Aikoinaan kun asuin rivitalossa oli yhdellä äidillä tapana lähteä viikonlopuksi laivaristeilyille sun muille reissuille ja hän jätti noin 10-vuotiaan tyttönsä kotiin "kun on niin omatoiminen ja pärjää kyllä yksin. Eikä halua mukaan ja plaa, plaa, plaa..." No kyllähän tyttö olisi kai yksinkin pärjännyt kotona, mutta kun ei viihtynyt. Naapuriperhe sai sitten kokopäiväiseksi vieraaksi tämän tytön. Oman perheen lapsetkin kyllästyivät tähän neitiin, joka änkesi päiväkausiksi kylään, vaati seuraa ja huomiota. Ruokaa olisi varmaan ollut kotonakin, mutta naapurin ruokapöydässä oli tietysti kivempi syödä kuin yksin sieltä kodin jääkaapista.
      Että kysäiskääpä niiltä omatoimisilta lapsiltanne, minkä aikaa ne siellä kotona ovat ja mikä aika menee sitten tuttavaperheitten vastuksina. Harva viitsii sentään vierasta lasta poiskaan toimittaa, vaikka vierailu olisi kestänyt aamusta iltaan. Varsinkin kun tietää, ettei lapsen kotona ole ketään ottamassa vastaan.

    • ohjeiden kera joo

      Minä olin usein muutamia päiviä yksin tuossa iässä. 14-vuotiaana oltiin 3pv saman ikäisen kaverin kanssa keskenään reissussa. Ja 15v muutin muualle kotoa opiskelemaan ja kävin vaan joskus viikonloppuisin kylässä.. jos on fiksuja nuoria ja säännöt sovittu olemisesta niin mikä ettei voi jättää..

      • ihimehommaa

        nii, jotku lähtee opiskeleen aiemmin, toiset myöhemmin. jotku ryyppää 10 vee ja ajelee päissään kylillä mopolla ja vanhemmat maksaa kaiken. mutta se on eri asia, onko kukaan mainituista olleet kypsiä mihinkään,mitä tehneet. toiset o, toiset ei. on se kummaa hommaa, jos ei äiti voi reissuja järkätä ku lapset isillä tai sitte ei lähe ollenkaan. onko se äidin biletys niin tärkeää, että pitää jälkikasvut yksin jättää? mahtava esimerkki lapsille, vaikka kuin oisivat yläasteiässä. sehä o vissiin alle mopoikänen jo niin itsenäinen ja vastuunsa tunteva, että voi olla kotona päivätolkulla yksin ja kaikku rulaa hyvin?!!! Uskoo, ken haluaa. just niinkuin joku sanoi, mitäpä ku laittaa faceen tietoo, et mitä tekis ku talo tyhjä ja äippä reissussa niin joha o kohta talo täynnä porukkaa tai sit ei oo taloo kohta ollenkaan.


    • kummaahommaa

      kyllä o provo viesti saanu hyvin vastauksia, tuskin kukaan isukki täältä hakee vastauksia, jos toi ois totta ja olis omistaan huolissaan.

    • Miksi stressaat?

      Naurettavaa ylireagointia. Kun olin 12 vuotias, niin olin usein minua kaksi vuotta vanhemman veljeni kanssa kotona ilman "aikuisten valvontaa"
      Pisimmillään jopa viikon.

      Miksi huolehdit turhasta? Ymmärtäisin jos kyseessä olisi vaikkapa 8 vuotiaat lapset, mutta kyllä tuon ikäiset pikkuteinit pärjäävät aivan hyvin muutaman päivän ilman äitiä.

      Omasta mielestäni se oli tuossa iässä ihan mukavaa, että sai olla silloin tällöin kotona ilman aikuisia.

      Jääkaappiin vain ruokaa sen verran, että ei tarvitse nälässä olla, ehkä vähän rahaa jos heidän tarvitsee käydä kaupassa.

      Koko juttu kielii siitä, että
      A) Joko et luota pätkääkään siihen, että lapsesi pärjää.
      B) Olet takertuvainen ja ylisuojeleva, joka vaikuttaa myöhemmin negatiivisesti lastesi itsenäistymiseen.
      C) Olet katkera entiselle naisellesi, ja haluat oikein etsimällä etsiä vikoja hänen toiminnastaan, jotta pääsisit sitten valittamaan asiasta.

      Sinuna luottaisin sen verran omiin lapsiisi, että en reagoisi asiaan mitenkään.

    • JF*FJ

      Kysytään minkä ikäisinä lapset voi jättää yksin viikonlopuksi. Lähestyisin asiaa siitä miten laki määrittää kyvyn vastata omista teoista ja tehdä päätöksiä. Vajaavaltaisia ovat kaikki alaikäiset eli alle 18-vuotiaat. Kuitenkin 15-vuotias voi solmia sopimuksia esim. työsopimuksen ja hallitsee itse hankkimia varojaan sekä on rikosoikeudellisesti vastuussa teoistaan ja voidaan tuomita niistä. Eli itse en alle 15-vuotiasta jättäisi viikonlopuksi kotiin. Kyse on siis stensuojeluasiasta. Se miksi lapset eivät ole etävanhemmalla on toinen juttu.

      • MINÄjaMINUNMIELIPIDE

        "Eli itse en alle 15-vuotiasta jättäisi viikonlopuksi kotiin. Kyse on siis stensuojeluasiasta."

        Kyse on lastensuojeluasiasta, koska SINÄ et jättäisi!!!!????? Milloin sinusta on tullut lakien määrittäjä?


    • neljän aikuisen äiti

      Tämän ikäisiä lapsia ei pidä jättää yksin viikonlopuksi kotiin minun mielestäni.Olet huolestunut ihan syystä.

    • voiko ikinä tietää

      12-vuotiaana jäin kotiin vanhempien lähtiessä viikonlopuksi mökille. Kavereiden kanssa pöllittiin naapurin viinikellarista viinit ja oltiin koko porukka posket täynnä ja hilluttiin ulkona yömyöhään. Oltiin oikein "hyvän" asuinalueen lapsia. Jälkeenpäin ajateltuna olisi voinut sattua mitä tahansa. Omiani en jätä yksin, vaikka olisi kuinka kilttejä, niinkuin ne omat yleensä omien vanhempien mielestä ovat, niin varmaan minunkin vanhempieni mielestä olin. Jos olisi nähneet meidän kaikki touhut sinä iltana, niin ankeat oltavat olisi olleet.

      • ....................

        Tuon ikäiset lapset pärjäävät kyllä. Pärjääkö isä?

        Siitähän tästä on kyse.


    • 11+23

      Eräs äiti jätti kerran 45-vuotiaan aikamiespoikansa yksin kotiin yöksi. Hätähän sille tuli. Sellainen pitäisi lailla kieltää ja äiti laittaa holhoukseen.

    • ++++++

      Kuka vahtii alle 13 vuotiasta lasta silloin, jos yksinhuoltaja vanhempi on töissä klo 8-16 2h työmatkat? Lastensuojeluviranomainenko siellä istuu vahtimassa läksyjentekoa ja laittamassa nukkumaan?
      Kyllä tuon ikäinen osaa mikrossa sapuskansa lämmittää ja vastata puhelimeen, kun vanhempi soittaa ja kyselee kuulumisia!
      Tuon ikäiset kakarat juoksentelee kaupungin keskustassa kavereitten kanssa vielä keskiyölläkin, eikä kukaan huolestu!

    • kjhgdf

      Minä oli 12-13-vuotiaana yksin kotona kun isäni ja äitini lähtivät viikoksi matkoille. Olisin päässyt toki mukaan mutta minua ei kiinnostanut ja meillä oli koira, josta piti myös huolehtia. Tästä on aikaa n. 40 vuotta ja maailma oli tuolloin toisenlainen. Asuimme omakotitaloalueella, jossa kaikki tunsivat toisensa ja naapureiden kanssa oli läheiset välit, joten naapurit tiesivät, että olen kotona yksin ja tarvittaessa olisin saanut apua (en tarvinnut). Olin rauhallinen "nuori" eikä minulla käynyt kavereita, joten minuun saattoi siinä mielessä luottaa.

      Mutta todellakin maailma on muuttunut enkä itse enää voisi kuvitella että jättäisin teini-ikäisiä lapsia edes pariksi päiväksi kotimiehiksi matkan ajaksi. Pakottavassa tilaneessa voisin jättää yhdeksi yöksi riippuen minkä tyyppisiä lapset ovat.

      Niin, siis vastaukseni on en jättäisi 13-14-vuotiaita nuoria viikonlopuksi ilman aikuista.

    • vastuuntunto

      Olen ollut veljeni kanssa erittäin omatoiminen lapsesta asti: vanhempien vuorotyöstä johtuen, vaadimme veljemme kanssa, että saamme olla kahdestaan yöt jos sellaiseen on tarvetta ( olimme molemmat 6 v). Koimme että kahdestaan on ihan mukavaa olla, joku hössöttävä lapsenvahti/mummo/naapuri hoitajana olisi erittäin ärsyttävä. Ilmeisesti olimme normaalia kypsempiä: menimme nukkumaan kun äiti lähti töihin ja heräsimme kun äiti ja isä tulivat töistä. En kykene ymmärtämään mihin olisin äitiä yöllä tarvinnut. Jos olisi tullut hätä, äitille/isälle/mummolle olisi voinut soittaa.
      Pointti: Jos lapsi sanoo olevansa valmis olemaan yksin yötä, miksei sitä voi kokeilla?

      • pirpana18

        Mitä jos olisitte sairastunut jompi kumpi tai sattunut tapaturma,kuka vastuussa???


      • tapaturma???
        pirpana18 kirjoitti:

        Mitä jos olisitte sairastunut jompi kumpi tai sattunut tapaturma,kuka vastuussa???

        Juu, kyllähän nukkuessa on mahdollista sattua joku tapaturma, esim. meteoriitti saattaa iskeä katosta läpi tms. Sairastuessa voi tietenkin soittaa vaikka niille vanhemmille.

        Jos kukaan ei ole vahtimassa, niin vanhemmat ovat vastuussa. Vanhemmat ovat vastuussa myös silloin, kun ovat paikalla.


    • Pirpana18

      Mulle on sanonnu ettei laikäistä saa jattaa ilman 18 v valvontaa.
      Itse samaa konenut!

      • pirpana18

        Yöksi ei saa jättää jäi pois tuosta !


    • hjkl3

      joo samat sanat,enkä ikinä ole omiakaan jättänyt kotiin keskenään kuka vastaa jos jotain sattuu.ei ole mitään niin tärkeää että eikö lapset ole matkassa.

    • 4 lapsen äiti

      jos nuin huolestuttaa mikset tarjonnut isänä APUA että voit ottaa lapset siksi aikaa jos äitillä työ meno?? vai pitääkö nyt ilmottaa lastensuojeluun ja laittaa taas kaikki äitin piikkiin... avun antaminen ei maksa mitään. ja ku kyse omista lapsista nii EHKÄ OLISI HYVÄKIN TARJOTA APUA. Eli otappa se kännykkä käteen soita lapsillesi että ISI HAKEE TEIDÄT ja ilmoita siitä niiden äitille. NIIN ei tarvi itkeä netissä ;D

    • YKS VAA

      TÄÄLLÄ AIKUISET ESITTÄÄ MIELIPITEITÄÄN RAKENTAVASTI! Jep,...ja asiaan...itse olin 13-vuotiaana kokonaisen viikon yksin kotona. Olen antanut omankin tyttären (13 v) olla kolme yötä kaverin kanssa meillä keskenään. Mielestäni jokaisen vanhemman pitäisi pystyä arvioimaan lastansa ja tämän itsenäisyyttä ja kypsyyttä vastuun kantamiseen. Onpa täällä maailmassa sellaisia kolmekymppisiäkin, joiden olisi syytä elää valvonnan alla!

    • mummo201

      Riippuu pärjääkö lapsi, tietääkö miten toimia, jos tulee vahinko ja näin. Itse ainakin olen ollut yksin jo ennemminkin kuin 13-vuotiaana.

      Kaikki otetaan liian vakavasti. Jos kerran tiedät tästä ja se sinua häiritsee, niin mikset itse mene lapsia vahtimaan/hae lapsia kotiisi? Olet tyhmä, jos ilmoitat lastensuojeluun. Taidat vaan haluta huoltajuuden itsellesi?

      • mies ei halua huolta

        "Taidat vaan haluta huoltajuuden itsellesi?"

        Tuskin. Veikkaisin, että haluaa exälle harmia lastenkin kustannuksella.


    • 112

      Sillon kun itse olin 13 niin kyllä mut jätettiin kesäisin välillä viikonlopuksi yksin kotiin. en pitänyt mitään megabailuja enkä saanut traumoja, ruokaa oli kaapissa ja rahaa jätetty jos lisää tartti. Iskälleni oisin voinut mennä, mut mielunmin olin ihan kavereiden kanssa tyhjässä talossa. Mitään ilmotuksia tosta kannata tehdä, harmi vaan jos ex puolisosi on tommonen mulukku, eikä anna pitää yhteyttä enempää lapsiin.

    • jiikooly

      No mene kaitsemaan niitä jos kerran vaivaa,eläkä vingu täällä. Olin itekin 13v yksin viikonlopun,kun vanhemmat lähti mökille enkä halunnut mukaan. Evästä oli jääkaapissa. Luulis osaavan tuon ikäset olla,kun kyse viikonlopusta! Niin no nykynuoriso onkin avutonta,niin enpä sitten tiedä.

    • kylläjättäisin

      Toi Suomi24:n valitsema kuva on ehkä hämäävä, koska kuvan lapset ovat about jotain 9-10 vuotiaita. Kyse on kuitenkin 13 ja 14 vuotiaista, eli jo teini-ikäisistä. Kyllä minä ainakin osasin jo siinä iässä ei pelkästään lämmittää vaan myös laittaa ruokaa. Auttaisiko Google hahmottamaan paremmin miltä 14-vuotias kenties näyttää?

      • asdgfdfgdfg

        Suomi24:n kuvat on mitä sattuu, joskus jopa mieskirjoittaja saa naisen kuvan ja toisinpäin. Ei mitään uutta.


    • M3000

      Ja.., et sitten ottanut tenavika luoksesi?

      Minä vastasin itsestäni 8 vuotiaana, äiti oli sairas, isä töissä.

    • t4gf

      Vaikea sanoa mitään tiettyä ikää asiaan koska se riippuu yksilön kehityksestä ja taidoista!!!

      Varsinainen "etävanhempi" sinäkin olet vaikka olivit voinut ottaa lapset itellesi viikonlopuksi tai mennyt itse lasten luokse siksi aikaa...

      Yleisesti ottaen 13- ja 14-vuotiaat lapset pitäisi yhdessä pärjätä viikonlopun kuhan kotoa löytyy ruokaa josta valmistaa lapsikin helposti ja nopeasti jotain ravitsevaa.

      Eriasia jos olisi vain yksi lapsi, kahdestaan lapsilla on turvallisempi olo.

      Lapsilta kannattaa kysyä aina ensin että pärjäisivätkö he omasta mielestään kahdestaan viikonlopun. Mielellään jättää vähän käteistärahaa ja paperille listaa tärkeistä asioista esim äitin/isän/sukulaisen numero hätätilanteita varten.

      Kerrot mitä mistäkin aineksista voi tehdä ja että lapset tekevät sen yhdessä ja syövät samaan aikaan. Kerro että mitään bileitä ei pidetä!

    • Pärjäilevä

      Ei yli 12-vuotiasta tarvi holhota jos terve ja normaali. Itse olin 15-vuotias kun vanhemmat ja veljeni lähtivät mökille, tein ruokaa keitin kahvia ja otin tyttökaverin yöksi. Kävin vakituisessa työssäkin. Nuoret nykyään eivät tee muuta kuin pelaavat tietokoneella. Pärjätty on.

    • lapinneito.

      Hohhoi kyllä mekin on velipojan kanssa oltu viikko keskenämme kotona kun olin 13-vuotias ja veljeni 15. Toki isovanhemmat, jotka asuivat parin kilsan päässä kävivät välillä meitä katsomassa että kaikki on ok. Kyllä tuon ikäisten pitäisi jo pärjätä, jos on saaneet oikeanlaisen kasvatuksen ja joutuneet jo lapsesta osallistumaan kotitöihin. Taitaa vain nykyään olla harmittavan iso osa lapsista/nuorista nykyään sellaisia mammanmussukoita, jotka eivät osaa mm. pyykkiä pestä. :/

      Itseasiassa hyvinkin usein yläasteikäisinä olimme veljeni kanssa myös viikonloppuja kaksin kotona vanhempien harrastuksen takia. Meistä nuorimmainen meni mummolaan öiksi ja meillä oli mahdollisuus mennä myös tai olla kotona. Kaapit jätettiin täyteen ruokaa ja meille annettiin käyttörahaa.
      Ei mitenkään ihmeellistä minun mielestäni. Tokihan meillä sitten pippaloita oli kun vanhemmat olivat poissa, mutta ei mitään ihmeörvellystä. Pontikkaa joimma! >:)

    • __________

      Hei! Oon ite 14, ja tykkään olla yksin kotona. Olen aika varma, että nuorilla on käytössä kännykät, joissa on perhetuttavien ja vanhempien puhelinnumerot, että voi soittaa mikäli ongelmia tulee. Ei ole paha, jos tuon ikäisiä on yksin kotona, jos olisivat jtn. alle 12-vuotiaita juttu olisi eri. Ja kyllä se riippuu ihan kakarastakin, jos lapsi/nuori on niin idiootti että ei pärjää, tai kärsii jostain sairaudesta narkolepsia tms. Niin ei sitten. . . Ei tarvi mun mielestä mittää lastensuojeluilmoituksia, niilläkin jää kiirellisemmät asiat huomioimatta kun kaikki maailman idiootit soittelee. Joskus 14/13-vuotiaat osaavat ajatella selvemmin/loogisemmin kuin vanhemmat.

      Hyvin onnistuu, jos maalaisjärkeä on!!

    • 15v

      olin jo töissä. asuin 50km.

    • No ei kyllä ton ikäsiä voi vielä kahdestaan jättää viikonlopuksi. :O

    • heps4

      On syytä olla huolissaan!!!!!

    • joku muistelee

      Sisko oli suunnilleen tuon ikäinen, kun kutsui koko kylän bileisiin vanhempien poissaollessa. Kaikki paikat sotkettiin, musiikki täysillä koko yön ja puutarhasta löytyi roskia vielä viikonkin päästä. Osa pojista oli kiivennyt talon katollekin.

      Näin kävi syrjäisessä omakotitalossa. Kerrostalo varmaan eri asia.

    • werwerer

      Alaikäisiä lapsia (ja varsinkaan alle 16-vuotiaita) ei saa jättää yksin viikonlopuksi kotiin, Suomessa annetaan aivan liikaa vapautta lapsille! Ja turha on sanoa, että "kyllä minäkin jo 60-80-luvuilla olin viikkoja jo yksin 10-vuotiaana"....jos katsoo kuinka hyvin suomalaiset nuoret voivat ja voivat nyt kun ovat vanhempia, niin ei hyvin! Toki yli 13-vuotias pärjää fyysisesti jo ihan hyvin, osaa tehdä itselleen ruokaa jne., mutta tuonikäiset saattavat tehdä vaikka mitä kun ovat yksin! Itsellä on kokemusta: vanhempani lähtivät usein viikoksi etelään kun olin siskoni kanssa murrosikäisiä, mutta mm. kerran päätimme pitää isot bileet, itse jouduin onnettomuuteen ja kämppä oli lopulta täynnä tuntemattomia ihmisiä. Tästä viisastuneena ja nyt kun itse olen jo äiti, en ikinä aio tehdä moista ja jättää lapsia (vaikka sitten nuoria jo) yksin viikoksi kotiin! KYSE ON VAIN JA AINOASTAAN VÄLINPITÄMÄTTÖMYYDESTÄ! Samalla tavalla en voi ymmärtää, kuinka nuorten alle 16-v annetaan hillua kännissä kaupungilla joka vloppuna, SEKIN ON VÄLINPITÄMÄTTÖMYYTTÄ! Ja on aivan eri asia se, että jos joku on joskus sota-aikoina tai 50-60-luvulla joutunut olemaan oikeasti pakottavasta syystä yksin kotona, mutta se, että vanhempi vapaaehtoisesti lähtee esim. rilluttelemaan tai lomalle ja jättää lapset yksin kotiin, on laiminlyöntiä ja välinpitämättömyyttä!

    • Kysy!

      Kyllähän he ehkä pärjäävät, jos on rahaa käydä ruokaa kaupasta tai jääkaapissa jo valmiina. Ja moni teini olisi varmaankin onnessaan saadessaan jäädä yksin kotiin, mutta kaikki eivät niin ajattele. Tärkeintä olisikin ehkä kysyä miltä lapsista tuntuu. Tuntevatko he olonsa turvalliseksi ja haluavatko olla omillaan? Onko heiltä edes kysytty mielipidettä, vai sanottu vaan että "Nähdään, pärjäilkää!"?

      Jos lasten äiti ei kysy lapsiltanne, niin tee sinä edes se. Tuon ikäiset eivät ole vielä aikuisia, vaikka monesti niin luulevatkin, joten heitä ei tule kohdella sellaisena ja odottaa asioita, joihin he eivät vielä ole valmiita. Onneksi heillä sentään on toisensa, sillä on olemassa myös lapsia/ nuoria, jotka ovat täysin yksin, vasten tahtoaan.

    • Kysy!

      Kyllähän he ehkä pärjäävät, jos on rahaa käydä ruokaa kaupasta tai jääkaapissa jo valmiina. Ja moni teini olisi varmaankin onnessaan saadessaan jäädä yksin kotiin, mutta kaikki eivät niin ajattele. Tärkeintä olisikin ehkä kysyä miltä lapsista tuntuu. Tuntevatko he olonsa turvalliseksi ja haluavatko olla omillaan? Onko heiltä edes kysytty mielipidettä, vai sanottu vaan että "Nähdään, pärjäilkää!"?

      Jos lasten äiti ei kysy lapsiltanne, niin tee sinä edes se. Tuon ikäiset eivät ole vielä aikuisia, vaikka monesti niin luulevatkin, joten heitä ei tule kohdella sellaisena ja odottaa asioita, joihin he eivät vielä ole valmiita. Onneksi heillä sentään on toisensa, sillä on olemassa myös lapsia/ nuoria, jotka ovat täysin yksin, vasten tahtoaan.

      • sori!

        Hups,tuli kahteen kertaan... No tuleepahan asia selväksi ;)


    • Jari 48v

      Meidän 13v on jo käynyt kerran 2 viikon turkin lomallakin kaveriporukkabsa kanssa. Hyvin on kaikki mennyt. Varmaa ottavat kaljaakin välillä mutta niin minäkin tuon ikäisenä. Nuorenahan se sosiaalinen elämä on aloitettava jotta täällä voi menestyä. Otan itsekkin tällä hetkellä kuppia vanhimman poikani 18 v kanssa ja kivaa on. Ollaan urheiluhullu perhe ja vastapainoksi otetaan kuppia oikeen kunnolla silloin tällöin ja saunotaan. Akan heitin pihalle jo aikoja sitten kun firmallani alko hommat toimimaan niin että nykyään on talous vähintään kunnossa:) käyn nykyään ajamassa mersuni lisäksi lähinä 20-30 vuotiaita likkoja. Elämä luistaa.

    • ..,.,..,

      Aloittaja,elä huoli.. Hyvin ne pärjää. Mut ja veljeni jätettiin kaksisteen kotiin, kun itse olin noin 1,5 vuotias ja veli 3 kuukautta vanha. Hyvin pärjättiin pari tuntia kaksisteen kotona!

    • plääj

      Mä olin yksin kotona ainakin jo 11-vuotiaana, ehkä aiemminkin.

    • murotrulez

      herrajumala!!! käi nyt tuon ikäset pärjäävät?! Soittavat vaikka joka päivä äidilleen että miten männöö. peace man, peace!

    • sampsa8

      haistakaa paskaaa...

    • vuonna papu

      Kovin hysteerisia nykyajan vanhemmat ovat...Itse olin tuossa iässä joskus viikonlopunkin yksin kotosalla, kun esim vanhemmat joutuivat lähtemään yhdessä vaikkapa jollekin työmatkalle. Osasin tehdä ruokaa ja muutenkin olin varsin itsenäinen skidi.

      Ja partiossakin olin metsässä öitä teltassa samanikäisten kanssa. Ei siellä ollut aikuisia läsnä valvomassa joka hetki. Tulet, ruuat ja kaikki muut tehtiin itsenäisesti

      Parhaat muistot liittyvät suunnistamisiin. Parikin kertaa kartan ja kompassin kanssa suunnistettiin parin-kolmen hengen ryhmissä keskellä yötä rastilta rastille. Tuollainen olisisi varmaan nykyaikana edesvastuuntota, mutta minulle se oli yksi opettavaisimpia kokemuksia. Siinä todella oppi luottamaan itseensä jne. Kyllähän siinä keskellä yötä vähän suru tuli puseroon kummallakin kaveruksella, mutta karttaa ja kompassia käyttelemällä löydettiin kuitenkin aina seuraavalle rastille ja vietiin homma sisulla loppuun.Monta kertaa eksyttiin metsässä, mutta aina sieltä lopulta pois kuitenkin löysi :)

      Näin omiin kokemuksiin peilaten, ihan ihmettelen, että miten ihmeessä muka tuon ikäinen ei pärjäisi kaupunkioloissa, missä on kaikki mukavuudet ja kaappi täynnä ruokaa ja kraanasta tulee vettä. Siis jos lapsi on normaaliälyinen, niin tuskin mitään ongelmia tulee.

      Ainut vaara teinien kotiin jättämissä olla kotibileiden järjestäminen.

    • voi tsiisus nyt

      Kyllä tuon ikäisen pitäisi jo osata olla yksin ja ihan VALMISTAA ruokaa eikä lämmitellä mikrossa! Yläkoulussa opiskellaan heti 7.lk alusta lähiten KOTITALOUTTA eli miten tehdään ruokaa, siivotaan, pestään pyykkiä, käydään kaupassa jne...

      Ei voi olla ettei edes syödä osattaisi!

    • totuus 14v lapsista!

      Jos 14-kesäsenä harrastellaan jo seksiä niin miksei osattaisi olla yksin kotona, jos on rahaa ruokaan? Ihme mouhoomista yli huolehtivilta vanhemmilta taas! Tätä se on kun lapset tehdään 50v iässä. Kaikki suhteellisuuden taju on poissa ja hyysätään lapsia kuin jotain 8v pentuja. Vastuuta pitää antaa ja vähän köyttä, että pääsee hoitamaan juttuja omillaan. Aina on kuitenkin joku numero mihin soittaa jos tarvitsee apua. Aina joku mummo, täti tms. on käytettävissä hädän tullen.

      14v iässä suurin osa menettää neitsyyden/poikuuden. Poltellaan tupakkia jo, ekat kännit otetaan tuolloin monesti. Kavereille mennään yöksi, totuus on kotibileet ja kännäystä sekstailua. Kaikenlaista kivaa tehdään jo 14vuotiaana. Mitäköhän vanhemmat oikeen ajattelee, että heidän puhdas pulmunen tekee kotona? Lol. Tervetuloa 2000-luvulle! Älkää pilatko lapsien nuoruutta pitämällä heitä kotona huoneissa ja olemalla ylihuolehtivia asenteella kaikki kielletään! Nuoruus on kokeiluita varten. Ihmisen parasta aikaa, mitä ei saa ikinä takaisin!

    • jaaaaaaaaaaaaaaana

      niin, oletteko kasvatteen lapsenne "irmapettereiksi" etteivät he pärjää, vai oletko vain mustis, että xpuolisosi lähti matkalle? Jos tukiverkko on kunnossa, ruokaa kaappissa, niin tuon ikäiset on hiton mielellään yksin,,,,nykyaikana vaan kielletään nuoruus ja niitä pidetään vauvoina 18-vuotiaaksi, ja sitten niillä useimmill mopo karkaa käsistä, kun tehdään kaikki se vuodessa mitä ennen tehtiin pikku hiljaa

    • Isomummina

      Tämä aikakausi on nyt erilainen, jos lapsi laittaa fb:hen viestin yksin olosta, oven takana voi olla pian 100 nuorta. Sen jälkeen tuhotaan koti ja pahoinpidellään asukit ym. Pahimmassa tapauksessa koko talo poltetaan maantasalle. Nähty on tätäkin!
      Jonku aikuisen kontrolli on paikallaan ehdottomasti.

    • KukkaHattuTäti ilman

      Ilman muuta ilmota lastensuojeluun. Alle 18 vuotiasta ei saisi jättää yksin mihinkään. Oisko tässä lain paikka.

      • Merkku

        Voi hyvää päivää! Lapset voi joutua olemaan viikkotolkulla keskenään ja kuka sanoo, että heillä on jääkaappi täynnä ruokaa tai rahaa ostaa sitä. Tuon ikäisten ei kuulu olla yksin. Äitellä ei taida olla kaikki kotona, kun ei ottanut lapsia mukaan. Ja todennäköisesti aiemminkin jätetty heitteille..Ja parempi kun isä ilmoittaa sossuun, kun näemmä ei oikeutta hoitaa lapsia. Kaikilla lapsilla oikeus perusturvaan ja huolenpitoon.


    • Lapsellinenko

      Alaikäisiä lapsia EI saa jättää keskenään, se on ihan fakta. Mitä jos talossa onkin tulipalo tai tapahtuu jotain muuta yllättävää..? Kannattaa keskustella vanhempien keskenään ja jos se ei auta, niin sossuun tietoa. Ja olisi syytä olla sen verran hyvissä väleissä (vaikka joskus tosi vaikeaa) että hoidetaan ne lasten asiat edes. Järki käteen!

    • faktaa..............

      Useita tapauksia on ollut, kun lapset ovat jääneet viikonlopuksi kotiin, niin juttu leviää netissä. Ja tullaan porukalla hajottamaan asunto. Näitä tapauksia on ollut esim Espoossa ja Tampereella, sekä lähikunnissa Pirkanmaata. varmaan muuallakin. Siksi ei suositeltavaa!

    • 15v. 1979

      illalla koulussa päivällä töissä 4tun,

    • Haloo!

      Jos lähtee matkoille (ulkomaille) viikonlopuksi ja jättää lapset, oli ne minkä ikäisiä hyvänsä, kotiin olisi syytä miettiä miksei hommaa nille hoitajaa joka edes kävisi välillä katsomassa miten pärjäävät. Esim. jos itselle sattuu matkalla jotain niin olis hyvä olla joku yhdyshenkilö. Ja on kyllä outoa ettei isä voi kantaa tätä huolehtijan vastuuta äidin matkan ajan. Itse olen ollut useaan otteeseen vieraalla paikkakunnalla toisella pulen Suomea viikot töissä ja lapset (8,9) ovat olleet isänsä kanssa meillä kotona vaikka ollaan erottu.
      Esimerkki tapaus naapuriperheestä: äiti lähti Tallinnaan laivaristeilylle viikonlopuksi ja jätti 12- ja 7- vuotiaat lapset kotiin. Lapsilta unohtui avaimet ja soittivat talohuoltoon josta tultiin avaamaan. Äitiä ei saatu kiinni, eikäl heillä ollut aikuista hoitamassa niimpä lapset sijoitettiin kiireellisenä.

    • Höh!

      Äiti, katsotaan nyt aloittajan tekstin VUOSIlukua. Taitaa nyt olla eri "isästä" kyse!

    • ****

      Niin muuten taitaa ollakin :) Mitenkähän tässä jutussa kävi? Itse menossa tänään selvittämään tuota juttua... Kuten huomata saattaa, ottaa hieman aivoon kun tulee näin luulosairaaksi :D Pyydän anteeksi sekoiluani, mutta oli tuo aloitus ihan kuin ex:ni näppäilemä...

    • zukaka

      Jos lapset alunperinkin on oikein kasvatettuja niin missä ongelma?

      Pårjäävät kyllä jos järki päässä.

      Jos ovat oikein kasvatettuja niin tällainen omatoiminen viikonloppu vain vahvistaa sen.

      Jos ei homma toimi niin vanhemmat joutuu vain katsomaan peiliin.

      Eli luottakaa lapsiinne jos heidät olette oikein kasvattaneet.
      Luottamus kasvattaa lasten omaa itseluottamusta ja heistä tulee parempia nuoria.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      Suomen sosialidemokraattinen puolue
      22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe