Onko kastettu ateisti kristitty

näin se ny on

Näinhän ev.lut kirkon oppi opettaa.
Jos olet kastettu ateisti, niin et sitten millään pääse irti kristillisyydestäsi. Kastettasi kun ei kirkon opin mukaan voi millään ottaa pois.

Jopa agnostikkoperheen ateistiksi kasvava kersa on kristitty, jos se tradiotion mukaan kastettiin.

25

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 139

      Jeesus opetti näin:

      "Joka USKOO JA KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei USKO, se tuomitaan kadotukseen."

      (isoilla kirjaimilla korostukset omiani)

      • Siis...

        "mutta joka ei USKO, se tuomitaan kadotukseen."

        Eli kasteella ei ole mitään merkitystä.


      • 139
        Siis... kirjoitti:

        "mutta joka ei USKO, se tuomitaan kadotukseen."

        Eli kasteella ei ole mitään merkitystä.

        "Eli kasteella ei ole mitään merkitystä. "

        Ei kai tuon Jeesuksen opetuksen pohjalta ihan noinkaan voi tulkita. Siinähän sanotaan, että pelastuakseen ihmisen tulee olla kastettu ja uskossa.

        Kasteen on voinut joskus saada, mutta uskonsa sen jälkeen menettää - tällaista ihmistä ei kaste pelasta.


    • ariakkila

      on tossa kasteopetuksessa muutakin ihmeellistä. nyt kohta 6 vuotta olen kuunnellut opetusta,ja mitä enemmän kysyy ns.sakramenteistä,kyllä niihin vastaukset saa,mutta onko se ymmärrettävä

      esim.kaste. silloin kun markku koivisto oli ev.lut kirkkoherra ja Pyhä Henki tuli häneen ,niin alkoi taphtua,sen huomasi piispakin. eräässä oikeuden käynnin asiakirjassa oli paljonpuhuva kommentti kasteesta:siinä saat Pyän Hengen, armolahjat ym. mutta jos tämä olisi totta,niin ei olisi pahoinvointia,ei avioeroja,ei kouluampumisia,...

    • -14-

      "Onko kastettu ateisti kristitty
      näin se ny on 2.1.2013 06:30
      Näinhän ev.lut kirkon oppi opettaa.
      Jos olet kastettu ateisti, niin et sitten millään pääse irti kristillisyydestäsi. Kastettasi kun ei kirkon opin mukaan voi millään ottaa pois."

      Kun minusta tuli murkkuikäisenä tiedefani, niin sitäkautta julistauduin lähimmäisilleni olevani myös ateisti, heidän siihen pahemmin ottamatta kantaa.
      Kun ilmoitin etten ateistina mene rippikouluun, niin perhepiirini, mikäli kävisin kunnialla rippikoulun, lahjoi minut lupaamalla rippilahjaksi haaveilemani kalliin polkupyörän.
      Kivathan ne rippijuhlat olivat, vaan kristinuskon opetus ei millään tavoin saanut minussa vastakaikua, ja ehtoollinenkin kuului vain kokonaiskuvioihin.

      Kun sitten lukemattomia kuunkiertoja myöhemmin sattuman kautta kiinnostuin itämaisia uskontofilosofioista jatkumona Raamattu ja kristittyjen kirjoittamia Pyhiä kirjoja, niin vaikka aluksi tunsin yhteyttä budhalaisuuteen, budhalaisuuden syrjäytti Jeesuksen opetus tiestä, totuudesta ja elämästä, ja minusta tuli Jeesus-fani, eli voimistukoon hänen sanansa Jumalasta lihaksi minussa jatkumona.
      Jeesus vahvisti minussa sanansa : "En minä anna teille kuten maailma antaa. Minun rauhani, sen minä annan teille."

      Ev. lut kirkon opettamaan kasteeseen suhtauduin Jeesus-oppineena näin.
      Kun minut oli pienenä kastettu ev.-lut. seurakunnan jäseneksi, niin uusintakasteeseen ei ollut tarvetta.
      Mikäli minua ei olisi kasteessa liitetty ev- lut seurakuntaan, niin uskoontultuani olisin todennäköisesti liittynyt ordotoksiseen seurakuntaan välttyäkseni seuraamasta ev.- lut kirkon sisäpiirläisten ja jopa kirkon ulkopuolisten taholta vuosikymmeniä vellovia naispappi-, tasa-arvo-, tiede- ja seksikeskusteluja, joita uskontofilosofisten kriteereiden pohjalta ei olisi edes tarvetta käydä.

    • se on menoo sit

      Joo.
      On se ankeeta jos ateisti sattuu syntymään kastelevaan perhekuntaan.

    • tepi

      Vai niin. No, minä en ole kristitty, vaan ateisti, vaikka minut lapsena kasteessa kirkkoon liitettiinkin. Ihan sama mitä kirkko siitä on mieltä.

      • et voi peruu et

        Kyllä kuule kirkon oppi tietää. Kristitty oot. Älä väitä vastaan.


      • tepi
        et voi peruu et kirjoitti:

        Kyllä kuule kirkon oppi tietää. Kristitty oot. Älä väitä vastaan.

        En tietenkään ole, vaan ateisti.


    • Arvidsson

      Tämä maahan on täynnä jnumalattomia kastettuja. Näin perusteellisesti tämä asia on sotkettu, kun ei ole tehty Raamatun mukaisesti. Seurakunta ja maallinen yhteiskunta on tehnyt epäpuhtaan allianssin ja näin molemmat ajattelevat hyötyvän tästä liitosta. Uusi Testamentti ei ole koskaan opettanut tällaista jumalattomien ja Jumalan lasten yhteisöä. Jeesus ei rakentanut yhteistyötämaallisen valtion kanssa. Apostolit seurasivat Jeesuksen esimerkkiä. Koko intonsa he keskittivät Seurakunnan rakentamiseen.Seurakunta oli pyhien yhteisö, jota maailma vainosi. Mennenä aikoina kirkko oli vuosisatoja osaksi maallista valtaa, jolloin aidot uskovat saivat kokea paljon vaikeuksia. Körttiläiset olivat aikoinaan Kalasjoen käräjillä, koska he pitivät seurata, vaikka kirkko sitä vastusta. Nyt on pappeja pistetty syrjään, koska nämä toimivat omantuntonsa mukaisesti.
      Ateisti saa olla varma, ettei häntä viedä kerran taivaaseen pakolla. Siitä huolimatta, vaikka on lapsena kastettu. Sinne menevät vain ne, jotka ovat turvautuneet koko sydämisesti Jeesuksen sovintovereen, Sanotaan:"Jos sinä siis tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi jauskot sydämessäsi, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, niin sinä pelastut, sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnutuksella pelastutaan" Room. 10:9-10.

      • kevanelista

        Arvidsson,oletkos hupsuttelematta taivaaseen menoista. Avaruuslentäjät
        ovat menneet sinne jo aikapäiviä. Avaruusasemilla on asunut useita
        retkikuntia,kuten nykysellä ISS:llä.

        Mutta kuolleita ei avaruuteen roudata,yhden tähtitieilijän tuhka on viety
        kuuhun, on maailaman kaukaisin hauta,Maapallolta katsotuna.

        Todellisuus on aivan toisenlainen kuin toiveajattelu, kuten tuo sydämellä
        uskominenkin. Ihminen uskoo aivoillaan,sydän sensijaan pumppaa verta,
        Raamatun kirjoittajilla oli anatomia hakusessa.


    • Evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjat puhuvat niin kasteen kuin uskonkin välttämättömyydestä pelastukselle. Myös Raamatussa kaste ja usko kuuluvat yhteen. Kasteessa saa Uudessa testamentissa yhteyden niin Kristukseen kuin Pyhäänkin Henkeen. Koska kaste on pelastuksen väline ja välittää uskon, niin lapsia on kastettu ja varhaisesta kristillisyydestä lähtien.

      Kirkkomme opettajan Lutherin mukaan kaste synnyttää uskon (lapsetkin uskovat omalla tavallaan), mutta kasteessa saadun uskon voi Pyhän Hengen sallimuksesta menettää. Pyhä Henki päättää niin uskon syntymisestä kuin säilymisestäkin. Toisaalta lapsi ei voi kasvaa kasteessa saadussa uskossa kunnolla, jos hänen kristillisestä kasvatuksestaan (=iltarukous, perhemessussa käynti, lasten raamatun lukeminen jne,) ei huolehdita etenkin vanhempien ja kummien toimesta.

      Jos ihminen menettää lopullisesti uskonsa eikä usko tai luota Jumalaan, mutta on kastettu, ei hän enää ole varsinaisesti kristitty, vaikka nimellisesti kuuluisikin kirkkoon. Sen sijaan kastettu ihminen, joka on menettänyt uskonsa ja eronnut kirkosta, ei ole enää edes nimellisesti kristitty.

      Toisaalta raamattu kertoo pyhistä ihmisistä, jotka uskovat yleensä Jumalaan, mutta lankeavat pahimmillaan karkeisiin rikoksiin (esim. kuningas Daavid murhaan ja aviorikokseen). Silloin voi tietysti spekuloida, ovatko he ainakin hetkellisesti menettäneet Pyhän Hengen ja uskon.

      Uskonkin voi siten menettää myös hetkellisesti ja elämässä tulee erilaisia vaiheita: joskus usko on vahvempi ja joskus heikompi. Sen vuoksi omaa uskoa ei kannatakaan tarkkailla suurennuslasilla, vaan siirtää ennen kaikkea katse omaan kasteeseen ja siinä Jumalan henkilökohtaisesti sinulle antamaan lupaukseen ikuisesta elämästä.

      Kannattaa ennemminkin kiinnittää huomiota myös Raamatun kuvaamaan Kristukseen, joka opettaa lähimmäisen rakastamisesta ja on sovittanut meidän syntimme ilman omaa ansiotamme. Ei siis kannata liikaa tuijottaa omaan napaan ja siihen onko oma usko riittävä, vaan yrittää rakastaa aidosti lähimmäistä ja luottaa armolliseen Kristukseen. Kyllä silloin kaikki kääntyy hyväksi.

      Jussi Koivisto, TT, Tapiolan seurakunnan IV kappalainen

      • armoton jumala

        Eli kastamatonko ei pelastu ?


      • :))
        armoton jumala kirjoitti:

        Eli kastamatonko ei pelastu ?

        Hehheh. Luin ensin että kastematoko ei pelastu:)


    • Ma5a

      Hemmetti, toivottavasti minut kastaneella papilla on tunnon tuskia siitä mitä hän tuli minulle tehneeksi, kun olin täysin vastuskyvytön ja hänen armoillaan.

      Siis siltä pohjalta jos kaste on peruuttamaton ja se tehdään pikku lapselle joka ei voi asiaan mitenkään vaikuttaa on kyseessä hyvin perverssi toimenpide. Eri asia sitten jos kastetaan sellaisia ihmisiä jotka ovat niin itse päättäneet esim. 18 vuotiaina.

      Kysymys "kastamatonko ei pelastu?" on mainio. Mielenkiintoista nähdä miten tuo kiemurrellaan taas siihen muotoon, että ei se nyt aina niinkään ole. Uskonnossa on hyvin vähän jos mitään ehdotonta, mutta kirkko toimii kuitenkin aika ehdottomasti monissa asioissa.

    • Hei vaan!

      Ma5a, en kyllä ajatellut kiemurrella, vaan ihan asiallisesti yrittää kertoa luterilaisen käsityksen. Voisitko kertoa Ma5a, miten papin tekemä kaste vahingoitti sinua? Käsittääkseni Suomessa en ole kenenkään kuullut loukkaantuvan kasteen yhteydessä. Vanhemmat, kummit ja pappi sitä paitsi ajattelivat todennäköisesti parastasi kasteessa: he halusivat sinunkin saavan ikuisen elämän. En tosin tunne vanhempiasi tai kummejasi, joten voihan olla, että he toivat jostain muustakin syystä toivat sinut kasteelle.

      Mutta mennäämpä varsinaiseen asiaan: Pelastuuko kastamaton? Kuten jo totesin, Raamatun perusteella kaste, usko ja pelastus ovat vahvasti kytköksissä toisiinsa. Evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoihin kuuluvassa (jotka siis määrittävät luterilaista opetusta ja jotka oman itseymmärryksensä perusteella perustuvat raamatun opetuksiin) Augsburgin tunnustuksessa kasteesta sanotaan seuraavaa:

      "Kasteesta seurakuntamme opettavat, että se on välttämätön pelastukseen ja että Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä." (IX) Kaste on siis ikään kuin kristillisen elämän alku ja portti pelastukseen ja taivasten valtakuntaan.

      Tärkeää on huomata se, että kristillisen käsityksen mukaan pelastus ei ole jotain, joka odottaa vasta tuonpuoleisessa. Usko vie jo tässä ajassa ihmisen Jumalan yhteyteen ja voisi jopa sanoa, että Jumalaan uskova ihminen saa elää arkielämäänsä mahtavassa seurassa eli Kristuksen kanssa. Ihannetilanteessa kristitty ruokkii kasteessa saatua uskoaan esim. rukoilemalla, käymällä jumalanpalveluksessa ja ehtoollisella, muistelemalla kasteessa saatua armoa, lukemalla kunnioittavalla asenteella raamattua, keskustelemalla hengellisistä asioista jne.

      Tällä tavoin kristitty päivä päivältä hän on yhä lähempänä Jumalaa ja saa yhä enemmän voimaa rakastaa lähimmäistään ja tehdä velvollisuuksiaan. Näin hän päivä päivältä on yhä enemmän läsnä Jumalan valtakunnassa. Kun jonain päivänä Kristus saapuu kirkkaudessaan viimeiselle tuomiolle sekä luo uuden ja täydellisen maailman, kristitty pääsee täysin Jumalan valtakuntaan ilman, että synnin, pahuuden tai kuoleman turmiovallat haittaisivat elämää.

      Ihminen taas, joka ei tässä ajassa usko Jumalaan, on jo nyt hengellisesti kuollut ja erossa Jumalasta.

      Luterilaiset tunnustuskirjat siis painottavat kasteen välttämättömyyttä pelastukselle. Näin ne tekevät siksi, että 1500-luvun alussa syntyi reformaation seurauksena myös sellaisia uskonnollisia liikkeitä, joiden mukaan lapsia ei tarvitse kastaa, koska ne pelastuvat ilman kastettakin. Näitä opetuksia luterilaiset pitivät raamatun vastaisina. Nehän estivät lapsilta pelastuksen kasteen kautta.

      Tunnustuskirjoissa (tarkemmin sanottuna Augsburgin tunnustuksen puolustuksessa) kuitenkin puhutaan myös siitä, kuinka Apostolien teoissa mainittu pakana eli Kornelius sai uskon edeltävän sanan kautta. Toisin sanoen ihminen voi saada uskon esimerkiksi lukemalla Raamattu tai kuulemalla julistettua sanaa Kristuksesta. Jotta kuitenkin osallisuus pelastuksesta ja Jumalan valtakunnasta varmistuisi, on erittäin tärkeää käydä kasteella (näinhän Korneliuskin) teki, vaikka uskoikin jo Jumalaan.

      Summa: kaste on pelastukselle välttämätön: se on portti ikuiseen elämään.

      Jussi Koivisto

      • 14+6

        "Summa: kaste on pelastukselle välttämätön: se on portti ikuiseen elämään."

        Suomeksi: Kaste ja siitä seuraava jäsenyys on kirkon taloudelle välttämätön, jotta kirkko pelastuisi.


      • Ma5a

        "Ma5a, en kyllä ajatellut kiemurrella, vaan ihan asiallisesti yrittää kertoa luterilaisen käsityksen. Voisitko kertoa Ma5a, miten papin tekemä kaste vahingoitti sinua? Käsittääkseni Suomessa en ole kenenkään kuullut loukkaantuvan kasteen yhteydessä. Vanhemmat, kummit ja pappi sitä paitsi ajattelivat todennäköisesti parastasi kasteessa: he halusivat sinunkin saavan ikuisen elämän. En tosin tunne vanhempiasi tai kummejasi, joten voihan olla, että he toivat jostain muustakin syystä toivat sinut kasteelle. "


        Kiitos, kieltämättä aika kiemurtelematta vastasit. Kaste on siis ihan välttämätön, ok. Kastamattomat eivät mene taivaaseen Jumalan luokse. Hienoa, että kerrankin otetaan kantaa sellaiseen asiaan joka on ikävä joillekin ihmisille. Kuten vanhemmille joiden lapsi saattoi kuolla ennen kastamista sekä muita kastamattomia ihmisiä kohtaan. Lienevätkö papit tuosta samaa mieltä kuitenkaan!?

        Koska kaste on näin äärimmäisen tärkeä ja oleellinen seremonia, niin katson, että minulle on tehty oleellisesti ja peruuttomasti jotain sellaista mitä en olisi halunnut tehtävän. Sinä juuri määritit kasteen tärkeyden. Et varmastikaan tiedä onko tällä jotain sivuvaikutuksia? Jos kysyisin asiaa toisin uskovilta ihmisiltä he saattaisivat olla (uskosta riippuen) kauhuissaan, että minut on tällä tavalla kastettu ja tämä saattaisi jopa evätä minulta pääsyn heidän Jumalansa taivaaseen. Kuka tästä on vastuusta, että te väärinuskovat "tuomitsitte" minut hymyssä suin parastani ajatellen helvettiin ikuisiksi ajoiksi?

        Vanhempani ja isovanhempani tietysti kantavat oman vastuunsa, mutta siltikin papin kädessä se viimeisenä on kastaako hän vai ei. Vähän sama kuin henkilön X kaverit kannustaisivat vetämään liipasimesta, mutta se joka todellisesti vetää liipasimesta tuomitaan varmasti (maallisessa oikeudessa) jos jotain vahinkoa sattuu. Papillahan on ilmeisesti mahdollisuus arvioida siunaako hän avioliittoa kahden ihmisen välille vai ei. Papin pitäisi olla tämän alueen asiantuntija ja kantaa siten asiantuntijan vastuun.

        Lähden siitä näkökulmasta, että uskontojen kertomat vaikutukset olisivat suurinpiirtein todellisia ja luterialisuus ( kaste) olisi väärä valinta.


    • Ma5a, kiitos pohdinnoistasi ja kiitos myös muista palstan pohdinnoista. kirkkolainsäädännön mukaan kristityillä vanhemmilla on velvollisuus kastattaa omat lapsensa ja seurakunnalla velvollisuus papin toimesta suorittaa se. Toisin sanoen vastuu lasten kastamisesta on yhteinen lainsäädännön näkökulmasta. Toki myös ihan mielelläni tällaisesta "liipaisemisesta vedän" eli lapsia kastan ja saatan ikuiseen elämään ja osaksi Kristusta.

      Toki kirkossakin on pohdittu, mitä tapahtuu kastamattomille. Silloin on pyritty lähestymään asiaa pastoraalisesti ja esimerkiksi muistuttamaan, että Kristus on astunut myös tuonelaan (ns. lankalauantaina) ja tekemään sen tyhjäksi. Perussääntö on kuitenkin se, että kirkon tulee toimia ja julistaa oman opetuksensa mukaisesti ja muistuttaa etenkin nykyään kasteen tärkeydestä.

      Mistä sivuvaikutuksista puhut? Jos kaste ei sinulle merkitse mitään, ei pään kastelemisesta varmaan ole ongelmaa. Olisin myös aidosti kiinnostunut tietämään, minkä uskontokunnan edustajat pitävät luterilaista kastetta helvettiin joutumisen kriteerinä?

      14 6, sanoit: "Suomeksi: Kaste ja siitä seuraava jäsenyys on kirkon taloudelle välttämätön, jotta kirkko pelastuisi." Voisin tähän vastata, että kirkko on välttämätön ihmisten pelastukselle ja hyödyllinen taloudellisesti myös valtiolle (valtio hyötyy nimittäin tällä hetkellä kirkon tuloista kymmeniä miljoonia vuodessa).

      Yst. t.
      Jussi Koivisto

      • Valtio maksaa paljon enemmän kirkolle kuin kirkko antaa valtiolle...Tai, no. Henkilöiden verotuksen kautta taitaa kuppi kääntyä valtion eduksi. Mutta eipä kirkko sitä veroa maksakkaan vaan henkilöt. Henkilöiden maksamalla verolla kustannetaan mm. niitä teologisia opintoja.

        "Toisin sanoen vastuu lasten kastamisesta on yhteinen lainsäädännön näkökulmasta. "

        Kirkko tekee oman oppinsa perusteella lakiesityksen kasteesta ja siitä tulee sitten yhteinen vastuu...Entäpä jos kirkon sakramenttina ei olisikkaan kaste. Siitäkö huolimatta valtio edellyttäisi kastetta? Jos te itse luotte ongelman, niin kyllä se vastuu on teillä.

        "Silloin on pyritty lähestymään asiaa pastoraalisesti ja esimerkiksi muistuttamaan, että Kristus on astunut myös tuonelaan (ns. lankalauantaina) ja tekemään sen tyhjäksi."

        Luther teki tyhjäksi kaikki muut välimuodot Taivaan ja Helvetin välillä. Katolilaisen opin mukaan ei se lapsi joutuisi Helvettiin. Luther teki sen lapsikasteen kynnyskysymykseksi omassa uskonnossaan. Ilman sitä ei olisi lapsi taivaassa. Mikäli aletaan lapsikasteen mielettömyyttä tarkastelemaan, niin vika on Lutherissa, eikä perustu Raamattuun.

        "Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi. Opetuslapset moittivat tuojia, 14 mutta Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta."

        Te sanotte Jumalanne olevan väärässä ja Lutherin oikeassa. Puhuuko Jeesus tuossa kastamisesta? Näkyykö tuossa kasteen edellytys pelastumiselle? Sanooko Jeesus tuossa, että lapset pääsevät siksi, että hän siunaa heidät? Eipä sano. Antakaa lasten olla ja antakaa tekin heidän olla.


      • 14+6

        Jussi

        "kirkkolainsäädännön mukaan kristityillä vanhemmilla on velvollisuus kastattaa omat lapsensa ja seurakunnalla velvollisuus papin toimesta suorittaa se. Toisin sanoen vastuu lasten kastamisesta on yhteinen lainsäädännön näkökulmasta."

        Suomen lain mukaan kenelläkään ei ole velvollisuutta kastaa lastaan, eli liittää kirkon jäseneksi.

        "14 6, sanoit: "Suomeksi: Kaste ja siitä seuraava jäsenyys on kirkon taloudelle välttämätön, jotta kirkko pelastuisi." Voisin tähän vastata, että kirkko on välttämätön ihmisten pelastukselle ja hyödyllinen taloudellisesti myös valtiolle (valtio hyötyy nimittäin tällä hetkellä kirkon tuloista kymmeniä miljoonia vuodessa)."

        Valtio ei hyödy kirkosta millään tavalla, vaan asia on täysin päinvastoin. Kirkko tulee todella kalliiksi yhteiskunnalle.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10598278


    • uskossaan heikko

      "...kasteessa saadun uskon voi Pyhän Hengen sallimuksesta menettää. Pyhä Henki päättää niin uskon syntymisestä kuin säilymisestäkin."

      Kysyisin Jussi-papilta tuosta uskon menettämisestä. Jos se tapahtuu Pyhän Hengen sallimuksesta, tarkoittaako se sitten sitä, että luterilainen kirkko kannattaa predestinaatio-oppia? Miksi Pyhä Henki sallii sen, että jo syntyneen uskon voi menettää? Kun ajattelee sen merkitystä iankaikkisuuden näkökulmasta?

    • Tuo on turhaa spekulontia, jos ei usko kasteeseen. SIllä on sitten merkitystä, jos mietitään asian moraalista puolta. Voiko uskonnollinen lahko käyttää henkistä alistamista uskontonsa vahvistamiseksi....Taitanee olla jonkinlainen ihmisoikeusrikos. KION voisi alkaa miettimään tuota joutessaan. Onko se enää pystyssä?

    • Mave,

      Mitä valtio maksaa kirkolle mielestäsi? Tosiasia on kuitenkin se, että ainoa, mitä valtio kirkolle maksaa on yhteisövero-osuus, jotta kirkko hoitaisi valtion puolesta hautausmaita, kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita ja joitain kirjanpitoon liittyviä asioita. Valtio siis ostaa vero-osuudella palvelun kirkolta. Yhteisövero-osuus ei kuitenkaan viime vuosina ole riittänyt kattamaan edes hautaustoimen hoitoa. Kirkon on pakko hoitaa kyseinen tehtävä, mutta se ei saa siis siitä riittävää korvausta, vaan joutuu omista rahoistaan maksamaan käytännössä valtiolle kymmeniä (tai varmaan aletaan jo puhua lähemmäs sadasta) miljoonia euroja. Tämän voi tarkistaa vuosien 2008-2011 osalta teoksesta haastettu kirkko (vuonna 2012 yhteisövero-osuus tippui vieläkin radikaalimmin). Kirkolla on oikeus kerätä jäsenmaksu vertouksen yhteydessä, mutta tästä palvelusta kirkko maksaa vuosittain valtiolle lähes 20 miljoonaa. On myös syytä muistaa, että reformaation myötä valtio sai suuren osan kirkon omaisuudesta ja lupasi turvata vastaavasti kirkon talouden. Näyttää kuitenkin siltä, että viime vuosina valtio on vain nyhtänyt lisää rahaa kirkolta. Ei kovin oikeudenmukaista.

      Ei valtio mitään kasteen sakramenttia edellytä, vaan me kirkkona (myös lainsäädännöllisestikin). Kaste ja myös lapsikaste on niin olennainen osa kirkon uskoa, että siitä en usko koskaan luovuttavan. Mihin ongelmaan Mave viiittaat? Itse en näe mitään ongelmaa lapsikasteessa.

      Luther kyllä lohdutti sellaisia äitejä, joiden lapsi kuoli kastamattomana, että kyllä hekin pääsevät taivaaseen, jos eivät halveksi kasteen sakramenttia. Välitilaoppi tai mahdollinen ero helvetin ja tuonelan välillä on itsessään sen verran iso pihvi, että sitä ei voi tässä yhteydessä lähteä purkamaan.

      Mave, en ole sanonut missään vaiheessa Jumalamme olevan väärässä ja Lutherin oikeassa. Kyllä Jumala on aina oikeassa ja Luther taas erehtyi (esim. kirjassaan Juutalaisista ja heidän valheistaan).

      Koska muissa Raamatun kohdissa kaste on pelastuksen lähde ja tuo yhteyden Kristukseen (esim. Gal. 3:27), tarvitsevat lapsetkin kastetta. Mainitsemasi kohta muuten yleensä luetaan kasteen yhteydessä ja tulkitaan siten, että lastenkin tulee sallia päästä Kristuksen luokse ja osalliseksi pelastuksesta kasteessa. Jeesus ei muuten kastanut itse ketään, vaan antoi sen kirkolleen tehtäväksi ("kastakaa kaikki kansat), kuten Matteuksen evankeliumin lopusta käy ilmi.

      Mave, en luonnollisestikaan pidä kirkkoamme lahkona (lahkouteen kuuluu kirkon näkökulmasta vääräoppisuus). Samoin haluan sanoutua itse irti kaikesta hengellisestä väkivallasta ja alistamisesta. Vapauteen Kristus meidät vapautti (eli palvelemaan lähimmäistämme ilolla ja luottamaan Jumalan armoon).


      Nim. "uskossaan heikko",
      kysyit hyvän ja myös vaikean kysymyksen. Olen itse käsitellyt aihetta väitöskirjassani "Is Evil Inevitable Part of Creation and Human Life - Studies on Martin Luther´s Biblical Interpretation". Kyseisestä tutkimuksesta käy ilmi, että esim. Luther tekee eron Jumalan salatun ja ilmoitetun tahdon välillä. Näistä salatulla tahdolla ei Lutherin mukaan kannata liikaa spekuloida, vaan kiinnittää huomio ennemmin Jumalan tahtoon meitä ihmisiä kohtaan. Esim. Toisessa Timoteuksen kirjeessä sanotaan, että Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan. Pelastuvatko sitten kaikki ihmiset? Sitä ei voi teoreettisesta näkökulmasta sanoa varmuudella (onhan Jumalalla salattukin tahtonsa). Kyse onkin ennemmin siitä, että meidän tulee tarttua etenkin predestiaaniota koskevissa ahdistuksissa niihin kohtiin raamatussa, joissa Jumala on osoittanut hyvän tahtonsa koko maailmalle. Voisin aihetta spekuloida lisää, mutta jos oikein haluat uppoutua teemaan, voit halutessasi käydä lainaamassa kirjani Helsingin yliopiston kirjastosta (ks. esim. Helka-haku).

      Kirkon virallisen opetuksen kannalta on kuitenkin edellä kuvattua Lutherin ajattelua tärkeämpi esim. Evankelis-luterilaiset tunnustukirjat (vaikkakin ne ylistävät mm. Lutherin Sidottua ratkaisuvaltaa, jonka pohjalta olin äskeisen selityksen muotoillut). Tunnustuskirjat käsittelevät teemaa etenkin pohtiessaan sitä, onko ihmisellä vapaata tahtoa tai vapaata ratkaisuvaltaa. Voit käydä lukemassa aiheesta lisää esim. täältä:

      http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html#Vapaaratkaisuvalta

      ja täältä

      http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/2.html

      Sitä, miksi Pyhä Henki sallii jonkun menettää uskonsa, emme voi tietää. Se kuuluu Jumalan salattuun puoleen. Luther esim. kuitenkin lohduttaa meitä sillä, että viimeisellä tuomiolla Jumalan suunnitelmat paljastuvat niin hienoiksi, että emme osaa vielä sitä kuvitellakaan.

      Raamatussa samaa teemaa käsitellään Jobin kirjassa. Olen itse ainakin löytänyt sieltä paljon vastauksia omaan predestinaatioahdistukseeni ja myös pohdintoihini pahuuden ongelmasta. Suosittelen kaikkia lämpimästi lukemaan kyseisen kirjan. Onhan Raamattu (tunnustuskirjoja väheksymättä) kuitenkin se kaikkein tärkein ohjenuora ja pelastussanoman ilmoittaja kirkossamme.

      yst. t.
      Jussi-pappi

      • 14+6

        "Tosiasia on kuitenkin se, että ainoa, mitä valtio kirkolle maksaa on yhteisövero-osuus, jotta kirkko hoitaisi valtion puolesta hautausmaita, kulttuurihistoriallisesti arvokkaita kohteita ja joitain kirjanpitoon liittyviä asioita. Valtio siis ostaa vero-osuudella palvelun kirkolta. Yhteisövero-osuus ei kuitenkaan viime vuosina ole riittänyt kattamaan edes hautaustoimen hoitoa. Kirkon on pakko hoitaa kyseinen tehtävä, mutta se ei saa siis siitä riittävää korvausta, vaan joutuu omista rahoistaan maksamaan käytännössä valtiolle kymmeniä (tai varmaan aletaan jo puhua lähemmäs sadasta) miljoonia euroja."

        - Miksi valehtelet?

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10598278

        http://syvalta-ja-poikittain.blogspot.fi/2009/03/hautaustoimelle-erityistilintarkastus.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1540
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1255
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1176
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1044
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      852
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      381
      751
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      124
      709
    Aihe