Elämän pirstaleita

särkynyt

Olen lihava, sairaalloisesti lihava. On päiviä jolloin vihaan itseäni niin paljon, että tappaisin itseni, mutta en voi tehdä sitä läheisilleni - en nimittäin mahtuisi ruumisarkkuun, eikä minua kukaan jaksaisi hautaan kantaakaan. Jos tähän kohtaan olisi jokin ratkaisu, olisin varmaan jo kuollut.

Olin lihava lapsenakin, ja vaikka joudun tunnustamaan, että itsehän minä kaiken sen ruoan söin, 6-vuotiaanakin, silti on joskus vaikeaa olla tuntematta vihaa omaa vanhempia kohtaan, jotka antoivat minun syödä ja samalla muodostua lihavaksi lapseksi, jota kiusattiin ja joka häpesi itseään jo ennen kuin oppi lukemaan. Lapseksi, joka kasvoi aikuiseksi, jolla on lopun elämää ristinään lihavan identiteetti.

Ensimmäisen kerran harkitsin itsemurhaa 8-vuotiaana, ja 11-vuotiaana aloitin ensimmäisen laihdutuskuurini. Ja laihduinkin, n. 20 kiloa. Onnistuin olemaan teinivuoteni normaalipainoinen, tosin ruumiinrakenteeltani sen verran vielä lapsen pyöreä, että minua silloinkin kiusattiin lihavuudestani. Ja koko tämänkin ajan pidin itseäni lihavana, niin kuin olin oppinut ajattelemaan jo lapsena.

Kun lähdin koulusta opiskelemaan, minun oli hyvin vaikea sopia muiden ikätovereideni joukkoon. Olin aina ollut se luokan lihava lapsi, ja yhä aikuisenakin tunsin, että en ollut samanlainen kuin muut - olin varma, että minut nähtiin lihavana, aivan kuin itsekin koin olevani. Yritin näytellä normaalia nuorta aikuista, mutta sisälläni koin olevani rikkinäinen ja ruma. Surullisen huvittuneena olen nyt, 15 vuotta myöhemmin, katsellut opiskeluaikaisia valokuviani, ja ihmetellyt, kuka tuo nuori, hoikka ja kaunis neito on - itse en ole koskaan itseäni tällä tavoin nähnyt. Itselleni olin lihava, kelpaamaton ja epänormaali ihminen, joka viilteli itseään tuskaansa helpottaakseen.

En koskaan käynyt opintojani loppuun. Sain täydellisen hermoromahduksen eräänä kauniina päivänä, jolloin melkein hyppäsin kerrostaloasuntoni ikkunasta alas. En kuitenkaan hypännyt, vaan pakenin vanhempieni luokse ja katosin elämästä.

Nyt on kulunut reilu 10 vuotta hermoromahduksestani, ja olen vasta nyt pikkuhiljaa uskaltautunut ihmisten ilmoille, vaikka vain varovaisesti. Näiden vuosien aikana olen lihonut siitä hoikasta tytöstä iljettävän lihavaksi naiseksi. Olen minä välillä laihduttanutkin, mutta suurimman osan ajasta olen lihonut, inhonnut itseäni ja lihonut taas hiukan lisää. Olen käynyt terapiassa, saanut hiukan apua, ja taas romahtanut ja lihonut lisää. Hulluinta on, että vaikka inhoankin nykyistä olemustani, ainakin nyt tiedän, että olen oikeasti inhottava. Ennen luulin itseäni lihavaksi, mutta en ollutkaan - nyt ainakin tiedän, mitä oikeasti olen, tässä ja nyt.

Miksi sitten kirjoitan tätä tekstiä? En puolustellakseni lihavuuttani tai väittääkseni, että lihavuus on ok. Tiedän, että olen ihan itse syönyt jokaisen murenan, joista läskini koostuvat. Tiedän, että yleinen mielipide tuomitsee jokaisen lihavan ihmisen huonoksi, vähemmän arvokkaaksi ihmiseksi. Tiedän, että lihavuus tuo mukanaan monia liitännäissairauksia. Ja tiedän, miten voisin laihduttaa itseni normaalipainoon, olenhan tehnyt sen ennenkin.

Mutta sitä en tiedä, miten voisin koota sirpaleistani sellaisen ihmisen, joka pystyisi arvostamaan itseään riittävästi pitääkseen kehostaan huolta, kun koko elämän ajan on tuntenut, ettei itsessä ole mitään huolenpidon arvoista, ja kun koko maailma tuntuu katsovan minua ja kaltaisiani tuomitsevasti. Olen lihava, ja olen saanut kärsiä siitä koko elämäni ajan.

3

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä =)

      Olet yhtä arvokas kuin normaalipainoiset tai hoikatkin. Ei ne läskit määrittele sun persoonaasi. Kuulostaa siltä, että tarvitset tosiaan sitä terapiaa. Ehkäpä sellaista missä lähdetään käsittelemään elämääsi ihan alusta saakka. Kuulostaa ettei ongelma nyt olisikaan painossasi vaan mielessäsi. Kun saat ajatukset kohdilleen niin varmasti jaksat panostaa laihduttamiseen ym niin, että saat tulokset pysymään. Tälläisiä ajatuksia minulta. Ja sen haluan vielä sanoa, että itse olen normaalipainoinen, aika hoikkakin, ollut koko ikäni, mutta koskaan en ole ylipainoisia tuominnut huonoiksi tai vähempiarvoisiksi kuin itse olen. Samalla viivalla =)

    • Terveisin ope

      Osaat kirjoittaa tosi hyvin. Voisit harrastaa sitä enemmänkin, jopa työksi asti.

    • Trinity***

      Minullekin tuli mieleen, että osaat kirjoittaa todella hyvin, ja analysoit itseäsi ja tilannettasi hienosti. Uskon sinun kirjoituksesi perusteella olevan niin fiksu, että ymmärrät ihmisen elämän prosessina ja muistat sen, että mikään ei ole kiveen hakattua. Sinulla on täysi oikeus eheytyä ihmisenä ja nähdä elämä lopulta positiivisemmalta näkökannalta. Pitää vaan olla uskallusta heittäytyä muutokseen, muutos ei tule itsestään eikä rohkeutta saa ikinä koottua tarpeeksi jos vain jää odottamaan oikeaa hetkeä. Uskalla olla rohkea, se kantaa pitkälle. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja muista se, että olet selvästi keskivertotasoa fiksumpi. Sinulla on muiden lailla oikeus elää ja nauttia elämästään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe