traktorin tunnit

olö

Itseäni huolettaa traktorin tunnit käytetyistä koneissa. Mikä on ennätys tunti määrä mikä on koneissanne tai olettu nähneet.? Kertokaa tunnit ka malli!

30

5553

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä kone

      Valmet 805, vuosimalli noin 1986, uutena tullut tälle kylälle. Nyt tunteja 20600, mutta aivan varmasti löytyy enemmän ajettujakin.

    • rattorihullu.

      Meillä nelikko 705 ilman moottorin tai perän avaamista mennyt nyt reilu 14200h ja oli aikoinaan talon tehokkain kone jolla tehtiin kaikki kovimmat työt. Rehusilppurin vetoa lietteen ajoa yms. toki vikojakin on joskus ollut esim muutama kytkin/laturi/startti ja jotain sähkövikoja mutta aina on tuolla vanhuksella työt tullut tehtyä. Hyvällä huollolla ja oikalla käyttämisellä nuo 80 ja 90luvun koneet on lähes ikuisia ei ehkä yhtä hienoja käyttää kun uudet mutta samat hommat saa tehtyä.

    • sopivat numerot

      Tuntimittarin saa kätevästi ruuvattua pienemmille luvuille, - siis näin tehdään ennen myyntiä !!!

    • Ollos huoleti!

      Kyllä niitä vähän ajettuja koneita löytyy, siis oikeasti vähän ajettuja, kun vain etsii.

      Eniten ajettu traktori mikä on vastaani tullut, on ollut Ford 5000, joka oli ollut salaojakoneessa peruskoneena ja riisuttu siitä vielä maatalouskäyttöön. Tunteja 28000, remonttiakin oli tehty, mutta alkuperäisillä omistajilla kuitenkin, eli kaverin appiukko oli sen ostanut uutena aikoinaan, joten voisi kuvitella ajomäärän pitävän paikkansa.

    • Vanhapiaru

      Vanhojen Fordien vaijerimittarit pyöri noin kolmasosan hitaammin kuin Vallujen sähkömittarit.Lisäksi se fordin vaijeri katkeili,eikä laturin päässä ollut "kulmavaihdekaan" ollut ikuinen,joten on todennäköistä että tunteja on mennyt vähän ohi kirjanpidonkin. 28000 vastaisi sähkömittarissa hyvinkin 40000 tuntia.

      • nuoripiaru

        Se riippuu kierroksista miten nopeasti se pyörii alle 1700 kierroksen se pyörii hitaammin ja yli niin nopeammin eli se on keskiarvo joka pitää paikkansa tai ei


      • Ollos huoleti!
        nuoripiaru kirjoitti:

        Se riippuu kierroksista miten nopeasti se pyörii alle 1700 kierroksen se pyörii hitaammin ja yli niin nopeammin eli se on keskiarvo joka pitää paikkansa tai ei

        Voisi kuvitella, että salaojakoneessa on kaivaessa aika kovat kierrokset, ainakin lähempänä 2000r/min, joten tunnit kyllä on juosseet tuolloin Ford 5000 mittarissa. Sen verran näitä miehiä tunnen, että pitkään ajavat vanhoillakin koneilla ja remonttia osaavat tehdä, joten uskottavalta tuntuu.
        Muutenhan nuo vanhojen traktoreiden tunnit on monasti vain puheissa, alkuun on koneella uutena mahdollisesti urakoitu ja mittariin tullut oikeasti tunteja kolmena ensimmäisenä vuotena se 1000h/v. ja mittarin vaijeri on sen jälkeen katkennut, eikä sitä ole enää uusittu, loput 30 vuotta on sitten muka menny samalla kaavalla, vaikka koneella ei olisi enää ajettukaan.
        Minulla itselläni on nurkissa yksi Ford 5000 vm 1974, mittarissa 6700tuntia, mittarinvaijeri ollut poikki viimeiset 25 vuotta, traktori ostettiin meille v. 1980 ja 1800 tuntia ajettuna "ikäloppuna" karjatilalta. Meillä siihen tuli oikeasti mittariin 9 vuoden aikana tuo n. 5000 tuntia ja samaa käyttöä riitti edelleen vielä seuraavat 20 vuotta, tuosta voi päätellä jotain, että mitä sillä on ajettu eli aika realistisesti Fordin mittarilla mitattuna tunteja olisi n. 17000, paljonko sitten todelliset tunnit. Moottoria ei ole koskaan avattu, kytkin on vaihdettu ainakin neljä kertaa meidän aikana. Alla on neljäs rengaskierros, eturenkaita on mennyt hieman enempi samaan aikaan. Jarrut on aivan loppu, kaikki varat on kiristetty. Hara-ohjaamossa ei ole enään tuulilasia lukuunottamatta muita alkuperäisiä laseja, vaikka kaikki lasit ovatkin paikoillaan, takalaseja on mennyt vuosien varrella puolen tusinaa, samoin akkuja. Peruskorjaamalla tuosta saisi traktorin, ajokuntoinen, lähtee omalla startilla käyntiin, kaikki vaihteet toimii, nostolaite nostaa jonkun verran ja ohjaustehostin toimii, renkaat tosi hyvät alla. En ole myymässä, teen todennäköisesti peruskorjauksen ja poistan hytin ja hankin astinlaudat ja lokasuojat, teen hytittömän apukoneen nurkkiin.


    • ASSDFGHJKL

      Naapurin IH 955, hakkurin pyörityksestä eläkkeelle tunneilla 55000. Taitaa olla Cumminsin kutonen.

      • Natikka jes

      • adhd2

        ei siinä vielä oo comminsi ! mut kestävii ne natikan 6 on ollu ja oovat!


    • finnaari

      Joo meiränki lentokoneella on lennetty maailman ympäri 3000 kertaa ja edelleen kone on lentokunnossa..

      • Ei henkilövahinkoja

        Meidän lentokone oli puolestaan jo 400tunnin jälkeen ihan paskana, kun joku oli jättänyt peltojyrän nurmikkokentän päähän ja nousukiidossa pyörät otti siihen jyrään ihan vaan vähäsen...


    • 110-90

      Niin ja eikös jossain puimurissa pyöri tuntimittari kun on virrat päällä, siis koneen ei tarvitse käydä. Oliko Sampo vai Massikkka en muista.

    • tunteja

      Pikkusen vertailu kohtaa. Esim. Jos kuorma-autossa on noin 1 000 000 km niin siinä on 20 000- 25 000 tuntia ainakin puuautossa ja jos siinä on 500 000 km niin se ei ole vielä lähellekkään ikäloppu eli kyllä traktorillakin voi ihan huoletta ajaa yli 10 000 tunnin eikä vielä tartte moottoria aukoa. Ja ajaahan ne niillä kuorma-autoilla sen 1.5 milj.km ennen kuin moottorissa mitään on

    • villahousupiipertäjä

      Ei ne käyttötunnit aina kerro koko totuutta koneesta. Vaikka mittarin lukema pitäisikin paikkansa,niin kone joka on karjatilalla ns. pihakoneena, voi olla aika lousku jo viidentuhannen kohdilla. Se kun pannaan käymään päivittäin, eikä se läheskään aina saavuta edes käyntilämpotilaa, sitä käytetään epätasaisilla kierroksilla ja öljyt ovat molemmissa päissä melko jäykät etenkin talviaikaan. Vedenlämmittäjä kun ei niitä öljyjä lämmitä. Sitten taas urakoitsijan sirkkelin pyörittäjä käynnistetään aamulla ja se pyörii päivän tasaisilla kierroksilla optimi lämpöisenä. Melko varmasti voi sanoa sen olevan paremmassa iskussa kymmenentuhannen tunnin jälkeen.

    • Villahousurock

      Tosi on ja lisäksi sieltä karjatilalta tullut kone on aika riepu, korjaaminen kun tahtoo jäädä ajanpuutteen vuoksi. Ja kiireessä työskennellessä sattuu niitä huolimattomuus vahinkoja enempi kuin vaikkapa kasvinviljelytilan töissä. Karjatilan koneen tunnistaa hytistäkin: Sieltä löytyy paalinarua , epämääräistä heinän tai tuorerehun moskaa, mytty rautalankaa, vasara,rautanauloja, hajonnut nivelakselin puolikas, rikkoutuneen takalasin siruja, muutama pari paskaisia "näppylähanskoja", sontaiset/kusiset kumikintaat, istuimen toppauksista enää puolet jäljellä, ym. Päältä: takatyövalot ja liikennevalot rikki, sivurajoittimessa meisseli tappina, lokasuojan siivekkeet rypyssä, työntövarsi ja vetovarret muutamaan kertaan hitsaamalla korjattu, rasvanipat (jos niitä on) rasvanpuutteesta kuivat, konepelleissä/etumaskissa lommoja, sivupellit puuttuu,sähköjohdon päitä roikkuu sieltä täältä ,syylärin säleikössä karjatalon viikossa tarvittavat kuivat heinät.---- Niin ei tallainen traktori herätä kyllä ostohaluja tuhat tuntisenakaan.
      Kyllä tosiasia on, että traktorinsa hyvin huoltavalta urakoitsijalta voit saada yli 10000t. ajetun koneen joka on timmi kunnossa.

      • Just niin

        On kyllä aika osuva kuvaus! Monta traktoria olen tässä vuosien aikana nähnyt ja en oikein muuta lisättävää tuohon enään keksi, kuin umpiruosteessa olevat vanteet, ne löytyy monestakin karjatilan traktorista.
        Uskomattoman vähillä tunneilla menee näitä karjatilojen traktoreita ihan purkaamolle, kun mitään ei ole korjattu vuosien varrella tai ainakin vain välttämättömin on korjattu. Kunnostus aivan mahdoton tehtävä, kun moottori on täysin loppu, etuakselisto huutaa rasvaa, öljyä ja kulumiaan, puolet viutilollaan olevan hytin laseista puuttuu, yhtään toimivaa valoa ei löydy, kaikki vanteet on kolhittu ja ruosteessa, renkaat jauhettu aivan loppuun ja tossutettu sata kertaa, jarruista ei tietoakaan, nostolaitteiden kikkeet väljät, hitsailtu ja viritelty rautalangoilla, rautanauloilla yms. Joku öljytulppakin korvattu puutapilla jne. Lista loputon!
        Olen tässä katsellut näitä karjatilojen traktoreita varsin läheltä työn puolesta. Ei tätä voi tietty kaikkien kohdalla yleistää, mutta aika paljon näitä tälläisiä traktoreita on maakunnissa, joille ei ole tehty yhtään mitään vuosien aikana.


      • Remppamän

        Yksi puuttuu listasta; apulantakoneen hyttiin ja perän päälle lennättämät apulannat, jotka sulaneet ja ruostuttaneet paikat. Yhdestä viisnollakakkosesta ruoste oli syönyt penkinkiinnitykset ja lattian alta. Paskaa saattaa lattialla olla viiden sentin kerros.


      • armas...1
        Remppamän kirjoitti:

        Yksi puuttuu listasta; apulantakoneen hyttiin ja perän päälle lennättämät apulannat, jotka sulaneet ja ruostuttaneet paikat. Yhdestä viisnollakakkosesta ruoste oli syönyt penkinkiinnitykset ja lattian alta. Paskaa saattaa lattialla olla viiden sentin kerros.

        Vielä listasta puuttuu että jos raktorissa on jossain nurkassa ollut kiljupänikkä käymäs usiamman kerrannii se on syäny kopista verhouksen tyystin. Seon vallan kuin rottalauman jäljiltä. Kyllä minä kans kiertääsin maatilojen rattorit kaukaa ja koeajus pitäsin varulta ainakin toisen oven auki.


    • --------------------

      Lisäksi karjatilojen traktoreissa on öljyt vaihdettu viimeksi 5vuotta sitten ja jopa työkalulaatikossa on pask aa yli puolenvälin.Jokainen mutteri ja pultti mitkä voidaan jättää pois puuttuu ja osa pakollisista on korvattu rautalangalla.Kaikki vain siitä syystä kun karjatiloille ei makseta eu tukea siitä traktorin huollosta ja aikaa ei ole kun siihen ei eu maksa aikatukea.

    • Ajokonemies

      Meillä on valmetissa 18 500

    • jussimaat

      4 syl enkku Natikassa 15000.kytkin ja jarruja laitettu.

    • Caseih

      4240 tunteja 25000h. Metsäajossa suurimman osan ajasta. Myös maatilatöissä keväällä ja kesällä. Kytkimiä ja jarruja laitettu. Ihme kyllä konetta ei ole tarvinnu aukoa.

      • ehkäennätys

        Kaveri teki juuri konerempan yhteen metsäkoneeseen, jossa 33000tuntia ja ensimmäinen kerta avattiin se kone, ei tarvinnut edes kampiakselia koneistaa.


      • Sputnikin_kuljettaja

        No se olikin metsäkone ,eikä traktori. Metsäkoneisssa on isommat moottorit heppoineen ja litratilavuuksineen, sekä tasaisempi kuormitus ja talvipakkasissa saatetaan ajaa ympäri vuorokauden.







        talven pakkasissa ajetaan useinkin ympäri vuorokauden.


      • ehkäennätys
        Sputnikin_kuljettaja kirjoitti:

        No se olikin metsäkone ,eikä traktori. Metsäkoneisssa on isommat moottorit heppoineen ja litratilavuuksineen, sekä tasaisempi kuormitus ja talvipakkasissa saatetaan ajaa ympäri vuorokauden.







        talven pakkasissa ajetaan useinkin ympäri vuorokauden.

        Niin, kyllä asiassa on perää. Nuo karjatilojen traktorit, jotka käynnistellään pakkasesta muutaman rehupaalin ajoon, on aika lusuja jo vähillä tunneilla. Yhdellä kaverilla oli henkilöauto moottoriltaan loppu ja kilometrejä mittarissa 130000km, kun kaveri oli tietyömailla hommissa ja joutui siirtämään autoaan tämän tästä lyhyitä matkoja.
        Joten kyllä se käyttö ratkaisee aika paljon!


    • wernerskaliini

      Tuntimittarit pyörii miten sattuu, niihin ei oikein ole vanhemmiten luottamista.

      • Vihtori_Lettunen

        Joo taitaa olla niinkin. Mutta sanoisin näin omasta kokemuksesta, että säällisellä ajolla nelivedossa rengaskerta kestää noin 5000 tuntia sähkömittarin mukaan. Sillä päästään jo arvioissa lähemmäs oikeaa. Olen huomannut sen aika hyväksi nyrkkisäännöksi.


      • Vyörenkaatkestää

        Meillä kaksi konetta, joilla ajetaan maantiellä vähän enemmän kuin yleensä raktoreilla. Molemmissa nyt noin 8000 tuntia, eikä renkaat ole lähelläkään loppua.


    • weetuska

      Traktorillani on ajettu noin 4000 tuntia ja renkaat ovat vielä varsin hyväkuntoiset, eli ainakin yksi rengaskerta kestää tuon 5000 tuntia ja etupyörät kestää myös nelivedossa, jos ei pidä maantiellä nelivetoa päällä. 8000 tunnin kestoikä on täysin mahdollinen. Pikemmin aika ja auringonpaiste murruttaa renkaita vanhemmiten. .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe