Tradenomi ei paljon häviä KTM:lle

nomiakaikkia

Kauppatieteiden maisteri ei loppujen lopuksi ole kovinkaan kummoinen tradenomiin verrattuna. Joten maistereiden ei pitäisi paljoa leuhkia olevansa parempi kuin tradenomit. Tradenomin tutkinnon huomattavasti käytännönläheisempi ja siinä on enemmän niitä "oikeita" asioita kuin kauppatieteiden maisterin tutkinnossa.

61

4774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTM mies

      Aloittajan kirjoituksesta paistaa Ivaloon asti, että hän ei ole suorittanut KTM-papereita.

    • spedelä

      Miestradenomien ja ekonomien keskipalkassa on eroa vain noin 1000 euroa ekonomien hyväksi (3700 vs 4800). Ja tradejen keski-ikä 34. Ei paha! T. 23-vuotias trade, palkka 2800/kk

      • KTM palkkojen asiant

        Käytännössä alle 2000 € on traden lähtöpalkat.

        Ekonomeja eikä merkonomeja enää olekkaan, Ja jos on ekonomeja he ovat kokeneita ja heidän palkka on kyllä n. 8 000 €


      • KTK palkka asiat

        Tradenomien keskiansio nousi 2 970 eurosta 3 120 euroon. Tradenomimies tienaa keskimäärin 636 euroa kuukaudessa enemmän kuin nainen.

        Tutkimuksen mukaan kauppatieteiden maisterin (ekonomin) keskiarvopalkka vuoden 2010 lokakuussa oli 5 647 €/kk euroa kuukaudessa ilman tulospalkkioita. Kyseessä on 2005 valmistuneet.


        Onhan siinä eroa sentään yli 2500€, KTM on 80 % parempi palkka kuin tradella.
        Mutta on työkin paljon vaativampaa mutta myös mielekästä.


    • loppututkinto

      Noin 80 %. Onhan siinä lopputyökin aivan toista luokkaa.
      Arvostus aivan muuta. Lähtökohtakin aivan toisen tason oppilaiden lähtötilanne ja korkeakouluun pääsy. Ei kai KTM leuhki usein työnantajat hakee heitä kuitenkin.
      Ja palkkaus viisinumeroinen kohtuullisen ajan kuluttua mikäli henkilö hoitaa työnsä ja pelaa korttinsa oiekin.

      Tradenomi on sama kuin merkonomi, hyvä koulutus sinänsä, mutta lopputulos heikko jos on kuitenkin kaupan myyjä ( lue hyllyttäjä)

    • Tohtorikoulutettava

      "loppututkinnon" tekstiin kajoten, en ota kantaa paremmuuksiin, mutta sen verran voin kyllä sanoa, että millä tahansa koulutuksella vain harvoilla on palkkanauhassa viisinumeroinen luku.

      • KTK palkka-asiat

        Tohtorikoulutettava. Totta mutta 9999 € on aivan hyvä. Sinun on sitä asiaa itsellesi vakuuteltava, kun tohtoreista valtaosa on julkisella sektorilla ja palkat sitä mitä ovat.

        Kun taas KTM tai DI jotka oveat hoitaneet hyvin leiviskänsä ja ovat johto tai toimitusjohtajana niin kyllä se palkka yleensä on 15 000 € Riippuu toki monesta asiasta.

        PS. tohtori on yritysmaailmassa toistaiseki jopa rasite no lääketiede on poikkeus.
        Lisenssiaatti on vielä meriittiä.

        Asiaa:
        Tutkimuksen mukaan kauppatieteiden maisterin (ekonomin) keskiarvopalkka vuoden 2010 lokakuussa oli 5 647 €/kk euroa kuukaudessa ilman tulospalkkioita. Kyseessä on 2005 valmistuneet. Tuo taitaa olla Helsingin Aalto yliopistosta, eli Helsingin kauppakorkeasta valmistuneista.


    • Leader of the gang

      Hehheh, tradenomeilla joku kova hinku päteä osaamistaan näillä palstoilla. :D Ollaan taas niin johtajaa että. No ei siinä mitään, hyvät nauruthan näistä aina saa.


      Trollihan tää viesti selvästi on, jotkut tarttuu jotkut ei. ;)

      • ekotrade

        Trolli tietenkin, mutta aina jonkun saa tarttumaan aiheeseen ja kiihkeästi ylistämään yliopistoa. Säälittävää, kun pitää kaikki ottaa niin tosissaan.


      • ktm olen
        ekotrade kirjoitti:

        Trolli tietenkin, mutta aina jonkun saa tarttumaan aiheeseen ja kiihkeästi ylistämään yliopistoa. Säälittävää, kun pitää kaikki ottaa niin tosissaan.

        Voi, voi...Kyllä KTM- opiskelijat tulevat pettymään palkkahaaveissaan! Pudotkaa jo hyvät ressukat realiteetteihin! Tuollaisia palkkoja ette tule näkemään kuin haaveunisssa. Noilla papereilla ja kolmen vuoden kokemuksella ansioni eivät ylitä 3800 euroa. Älkää uskoko kaikkea.


      • KTM palkka-asiat
        ktm olen kirjoitti:

        Voi, voi...Kyllä KTM- opiskelijat tulevat pettymään palkkahaaveissaan! Pudotkaa jo hyvät ressukat realiteetteihin! Tuollaisia palkkoja ette tule näkemään kuin haaveunisssa. Noilla papereilla ja kolmen vuoden kokemuksella ansioni eivät ylitä 3800 euroa. Älkää uskoko kaikkea.

        Ei kuulosta hyvältä, olet saanut huonon maksajan tai hoitanut asiat, no ehkä se pomppaa. Lähtöpalkka DI ja KTM Helsingissä on tuota luokkaa.

        Tradenomien keskiansio nousi 2 970 eurosta 3 120 euroon. Tradenomimies tienaa keskimäärin 636 euroa kuukaudessa enemmän kuin nainen.

        Tutkimuksen mukaan kauppatieteiden maisterin (ekonomin) keskiarvopalkka vuoden 2010 lokakuussa oli 5 647 €/kk euroa kuukaudessa ilman tulospalkkioita. Kyseessä on 2005 muistaakseni Hgin Kauppakorkeasta valmistuneet.

        Onhan siinä eroa sentään yli 2500€, KTM on 80 % parempi palkka kuin tradella.
        Mutta on työkin paljon vaativampaa mutta myös mielekästä.

        Palkkakehtys on heikentynyt huomattavasti. Palkan suuruuteen vaikuttavat useta asiat: tehtävä ja vastuu, ala, yrityksen palkkapolitiikka, henkikön kyvyt ja kokemus sekä paikkakunta.

        Palkan lisäksi voi olla:ruoka-, puhelin, vaate-etu, auto- ja asunto.
        Vapaajan viettopaikka, kurssit- ja matkat.
        KTM usein ehkä tradea laajemmat.


      • tradenomiopisk. ´13
        KTM palkka-asiat kirjoitti:

        Ei kuulosta hyvältä, olet saanut huonon maksajan tai hoitanut asiat, no ehkä se pomppaa. Lähtöpalkka DI ja KTM Helsingissä on tuota luokkaa.

        Tradenomien keskiansio nousi 2 970 eurosta 3 120 euroon. Tradenomimies tienaa keskimäärin 636 euroa kuukaudessa enemmän kuin nainen.

        Tutkimuksen mukaan kauppatieteiden maisterin (ekonomin) keskiarvopalkka vuoden 2010 lokakuussa oli 5 647 €/kk euroa kuukaudessa ilman tulospalkkioita. Kyseessä on 2005 muistaakseni Hgin Kauppakorkeasta valmistuneet.

        Onhan siinä eroa sentään yli 2500€, KTM on 80 % parempi palkka kuin tradella.
        Mutta on työkin paljon vaativampaa mutta myös mielekästä.

        Palkkakehtys on heikentynyt huomattavasti. Palkan suuruuteen vaikuttavat useta asiat: tehtävä ja vastuu, ala, yrityksen palkkapolitiikka, henkikön kyvyt ja kokemus sekä paikkakunta.

        Palkan lisäksi voi olla:ruoka-, puhelin, vaate-etu, auto- ja asunto.
        Vapaajan viettopaikka, kurssit- ja matkat.
        KTM usein ehkä tradea laajemmat.

        Tradelle kyllä töitä aina löytyy ja palkka on erinomainen, monesti yli 4,000 €/kk. KTM saa etsiä duuninsa mäkkä'rin kassalta.


      • merkonomista ktm:äks
        tradenomiopisk. ´13 kirjoitti:

        Tradelle kyllä töitä aina löytyy ja palkka on erinomainen, monesti yli 4,000 €/kk. KTM saa etsiä duuninsa mäkkä'rin kassalta.

        mitä vittua sä selität:DDDD


    • esa1243

      taidat olla lappeenrannasta nimimerkki ktm olen

    • muniakorissa

      Mutta tradenomi on käytännönläheisempi kuin ktm joka on teoreetikko eikä käytännönhommista paljon ymmärrä. Mihin siis tarvitaan teoreetikkoja?

      • KTM OTk

        Varmaan ne tradenomien työnkuvatkin on joku yliopistosta valmistunut joskus viilannut. Kaiken luonti vaatii aluksi teoriaa, muuten menneään perse edellä puuhun. Kokemuksen ja erehdyksen kautta oppilla kasvatetaan turhaan kustannuksia, kannattaa käyttää hyväkseen aiemmin polkua pitkin kulkeneiden kokemuksia. Tradenomi kelpaa operatiiviseen lukujen pyörittelyyn, jossa voidaan minimoida inhimilliset virheet. Korkeammin koulutetut laitetaan suunnittelutehtäviin ja strategiseen johtoon, joilla rakennetaan organisaation tulevaisuus ja johon otetaan mukaan kyvykkäimmät työntekijät. Nämä työntekijä ovat korkeastikoulutettuja, jotka etenevät työelämässä.


      • KTM OTk
        KTM OTk kirjoitti:

        Varmaan ne tradenomien työnkuvatkin on joku yliopistosta valmistunut joskus viilannut. Kaiken luonti vaatii aluksi teoriaa, muuten menneään perse edellä puuhun. Kokemuksen ja erehdyksen kautta oppilla kasvatetaan turhaan kustannuksia, kannattaa käyttää hyväkseen aiemmin polkua pitkin kulkeneiden kokemuksia. Tradenomi kelpaa operatiiviseen lukujen pyörittelyyn, jossa voidaan minimoida inhimilliset virheet. Korkeammin koulutetut laitetaan suunnittelutehtäviin ja strategiseen johtoon, joilla rakennetaan organisaation tulevaisuus ja johon otetaan mukaan kyvykkäimmät työntekijät. Nämä työntekijä ovat korkeastikoulutettuja, jotka etenevät työelämässä.

        Niin ja vielä vastataksesi kysymykseesi, teoreetikkoja tarvitaan nostamaan tämä maa suosta ja luomaan kilpailukykyä sillävälin, kun tradenomit pyörittävät sitä maata käytännössä. Palkkojen ero johtuu juurikin näiden kahden alueiden vastuueroista. Tulevaisuuden rakentajilla on suurempi vastuu, kuin operatiivisella diibadaaba -hommia hoitavilla.


      • hössönhössönhöpötihö
        KTM OTk kirjoitti:

        Varmaan ne tradenomien työnkuvatkin on joku yliopistosta valmistunut joskus viilannut. Kaiken luonti vaatii aluksi teoriaa, muuten menneään perse edellä puuhun. Kokemuksen ja erehdyksen kautta oppilla kasvatetaan turhaan kustannuksia, kannattaa käyttää hyväkseen aiemmin polkua pitkin kulkeneiden kokemuksia. Tradenomi kelpaa operatiiviseen lukujen pyörittelyyn, jossa voidaan minimoida inhimilliset virheet. Korkeammin koulutetut laitetaan suunnittelutehtäviin ja strategiseen johtoon, joilla rakennetaan organisaation tulevaisuus ja johon otetaan mukaan kyvykkäimmät työntekijät. Nämä työntekijä ovat korkeastikoulutettuja, jotka etenevät työelämässä.

        No ..niin monen monta yliopiston käynyttä olen työelämäni aikana nähnyt jotka eivät oikeasti osaa mitään. Työkokemus kunniaan.


    • duunarit fiksumpia

      Yliopiston käyneet kaupan alan pellet ovat saaneet aikaan nykyisen taloustilanteen. Kiitos.

      • MAiteroo

        LoL! Niinhän ne amikset huutelee, vaikka samalla kaikki kouluja käyneet tietävät, että nykyisen taloustilanteen on lähtöisin Yhdysvaltain asuntomarkkinoilta. Sama homma on taksikuskien kanssa, ne kun luulevat tietävänsä kaikesta kaiken, jos ovat lukeneet Ilta-lehtiä 20 vuotta putkeen. lol.

        Sitäpaitsi, myös korkeasti koulutettu voi olla historialtaan duunari, kuten olen itsekin. Kannattaa kouluttautua, niin näkee kolikon molemmat puolet..


      • palkka vertailu

        Fiksummista tiedä, mutta ei työmiestä ole turhilla kouluilla pilattu. Oman järjen käyttö ja luovuus toimii. Ei tarvite kaikkea katsoa kirjoista tai googlettaa,

        Yliopiston käyneitäkin arvostaa aina, jos niistää asioita itsekkin jotain ymmärtää, aina koulutus tuo lisää osaamista, osaa esittää oikeita kysymyksiä
        ja ymmärtää alan terminologiaa.

        Asioista päätetään usein tunteella, päätöksiä selitellään jälkeenpäin analyyttisesti matemaattisisesti. Aivan kaikista maistereista ei tule suuria - eikä kovapalkkaisia johtajia, yritysmaailmassa ei riitä mikä on vaan mihin pystyy.

        Aiemmin puhuttiin kaulusköyhällistöstä, ja sitähän se vieläkin on jos palkka on vaivaset 6000 €kk. mutta tosin on tutkinto jollaista työyä jaksaa tehdä fyysisesti vaikka 70v jos ajatus ja järki toimii. Mitä enemmän käyttänyt aivojaan sitä paremmin ne toimii vielä 95 vuotiaanakin.


        Muurari 35 €/h br 5600 €/kk työvuosia 43

        Kauppamaisteri br 5600 €/kk työvuosia 36

        Jos herrojen ansiot säilyy samanlaisina niin....
        Harva maisteri rakentaa itselleen kodin ja talon, mutta muurari kyllä, eläessään useammankin.
        Yksi sellainen tietää hänelle 1-2 vuotuisen bruttopalkan säästösä.


      • taul janu
        palkka vertailu kirjoitti:

        Fiksummista tiedä, mutta ei työmiestä ole turhilla kouluilla pilattu. Oman järjen käyttö ja luovuus toimii. Ei tarvite kaikkea katsoa kirjoista tai googlettaa,

        Yliopiston käyneitäkin arvostaa aina, jos niistää asioita itsekkin jotain ymmärtää, aina koulutus tuo lisää osaamista, osaa esittää oikeita kysymyksiä
        ja ymmärtää alan terminologiaa.

        Asioista päätetään usein tunteella, päätöksiä selitellään jälkeenpäin analyyttisesti matemaattisisesti. Aivan kaikista maistereista ei tule suuria - eikä kovapalkkaisia johtajia, yritysmaailmassa ei riitä mikä on vaan mihin pystyy.

        Aiemmin puhuttiin kaulusköyhällistöstä, ja sitähän se vieläkin on jos palkka on vaivaset 6000 €kk. mutta tosin on tutkinto jollaista työyä jaksaa tehdä fyysisesti vaikka 70v jos ajatus ja järki toimii. Mitä enemmän käyttänyt aivojaan sitä paremmin ne toimii vielä 95 vuotiaanakin.


        Muurari 35 €/h br 5600 €/kk työvuosia 43

        Kauppamaisteri br 5600 €/kk työvuosia 36

        Jos herrojen ansiot säilyy samanlaisina niin....
        Harva maisteri rakentaa itselleen kodin ja talon, mutta muurari kyllä, eläessään useammankin.
        Yksi sellainen tietää hänelle 1-2 vuotuisen bruttopalkan säästösä.

        Harva muurari sitä koko taloa itse rakentaa. Talossa on paljon muutakin tehtävää. Haluan nähdä sen muurarin joka esimerkiksi virittelee sähköt taloonsa itse. Toki kaikenlaisia tee-se-itse-muurareita löytyy, jotka luulevat osaavansa kaikki muutkin hommat koska osaavat latoa harkkoja toistensa päälle tai tehdä suihkuun kaadot.

        Nämä samat kaiken osaavat muurarit lienevät niitä, joiden mielestä myös korkeakouluissa ja yliopistoissa opiskellut asiat ovat turhia, sillä yleensä niihin riittää maalaisjärki ja vaatimampiin pulmiin muurarin järki. Huoh....

        Haluaisin todella nähdä sen muurarin, joka tekisi vaikkapa minun hommani. Siitä voisi tulla hauskaa...


      • vertaileva tutkija
        taul janu kirjoitti:

        Harva muurari sitä koko taloa itse rakentaa. Talossa on paljon muutakin tehtävää. Haluan nähdä sen muurarin joka esimerkiksi virittelee sähköt taloonsa itse. Toki kaikenlaisia tee-se-itse-muurareita löytyy, jotka luulevat osaavansa kaikki muutkin hommat koska osaavat latoa harkkoja toistensa päälle tai tehdä suihkuun kaadot.

        Nämä samat kaiken osaavat muurarit lienevät niitä, joiden mielestä myös korkeakouluissa ja yliopistoissa opiskellut asiat ovat turhia, sillä yleensä niihin riittää maalaisjärki ja vaatimampiin pulmiin muurarin järki. Huoh....

        Haluaisin todella nähdä sen muurarin, joka tekisi vaikkapa minun hommani. Siitä voisi tulla hauskaa...

        Useat muurarit, harva KTM ja merkonomi ei taas pysty ostamaan PKS edes pientä kaksiotakaan.

        KTM ostaa avaimet käteen periaatteella.
        Elinaikainen tienesti 2,4 milj €

        Muurareilla 2,9 milj €

        Merkonomi 1,5 milj €


      • suhteellisuus
        taul janu kirjoitti:

        Harva muurari sitä koko taloa itse rakentaa. Talossa on paljon muutakin tehtävää. Haluan nähdä sen muurarin joka esimerkiksi virittelee sähköt taloonsa itse. Toki kaikenlaisia tee-se-itse-muurareita löytyy, jotka luulevat osaavansa kaikki muutkin hommat koska osaavat latoa harkkoja toistensa päälle tai tehdä suihkuun kaadot.

        Nämä samat kaiken osaavat muurarit lienevät niitä, joiden mielestä myös korkeakouluissa ja yliopistoissa opiskellut asiat ovat turhia, sillä yleensä niihin riittää maalaisjärki ja vaatimampiin pulmiin muurarin järki. Huoh....

        Haluaisin todella nähdä sen muurarin, joka tekisi vaikkapa minun hommani. Siitä voisi tulla hauskaa...

        Tradenomi ei paljon häviä KTM:lle
        Miten viestis ja sähkötyö liittyy aiheeseen?


      • mikä mättää
        taul janu kirjoitti:

        Harva muurari sitä koko taloa itse rakentaa. Talossa on paljon muutakin tehtävää. Haluan nähdä sen muurarin joka esimerkiksi virittelee sähköt taloonsa itse. Toki kaikenlaisia tee-se-itse-muurareita löytyy, jotka luulevat osaavansa kaikki muutkin hommat koska osaavat latoa harkkoja toistensa päälle tai tehdä suihkuun kaadot.

        Nämä samat kaiken osaavat muurarit lienevät niitä, joiden mielestä myös korkeakouluissa ja yliopistoissa opiskellut asiat ovat turhia, sillä yleensä niihin riittää maalaisjärki ja vaatimampiin pulmiin muurarin järki. Huoh....

        Haluaisin todella nähdä sen muurarin, joka tekisi vaikkapa minun hommani. Siitä voisi tulla hauskaa...

        Tee se itse muurari palkka 5600 €/kk. Sulla varmaan on tuplasti tuo.


      • taul janu
        mikä mättää kirjoitti:

        Tee se itse muurari palkka 5600 €/kk. Sulla varmaan on tuplasti tuo.

        Kiinteä palkkani on 8000 €/kk, ilman mitään lisiä. Suoritusperusteinet lisät vaihtelee vuosittain, mutta keskimäärin 500-1000 €/kk palkan päälle. En vaihtaisi hommiani muurarin kanssa. Taustalla siis kaupallisen alan korkeakoulututkinto.


      • selvän näkijä
        taul janu kirjoitti:

        Kiinteä palkkani on 8000 €/kk, ilman mitään lisiä. Suoritusperusteinet lisät vaihtelee vuosittain, mutta keskimäärin 500-1000 €/kk palkan päälle. En vaihtaisi hommiani muurarin kanssa. Taustalla siis kaupallisen alan korkeakoulututkinto.

        Niillä liksoilla nukutaan vielä klo 7:00. Valitse parempi ajoitus!


      • tee-seporukalla-rake
        taul janu kirjoitti:

        Harva muurari sitä koko taloa itse rakentaa. Talossa on paljon muutakin tehtävää. Haluan nähdä sen muurarin joka esimerkiksi virittelee sähköt taloonsa itse. Toki kaikenlaisia tee-se-itse-muurareita löytyy, jotka luulevat osaavansa kaikki muutkin hommat koska osaavat latoa harkkoja toistensa päälle tai tehdä suihkuun kaadot.

        Nämä samat kaiken osaavat muurarit lienevät niitä, joiden mielestä myös korkeakouluissa ja yliopistoissa opiskellut asiat ovat turhia, sillä yleensä niihin riittää maalaisjärki ja vaatimampiin pulmiin muurarin järki. Huoh....

        Haluaisin todella nähdä sen muurarin, joka tekisi vaikkapa minun hommani. Siitä voisi tulla hauskaa...

        Ei, yleensä , (Harva muurari sitä koko taloa itse rakentaa) palkka vertailu sanokin 1-2 vuoden palkansa edestä eli 60-120 k€./asunto

        Me tehtiin niin meitä oli neljä, DI/juristi pariskunta hoiti paperityöt, johtamisen ja logistiikan, putkiasentaja, muurari ja sähkö ins, asentaja jokainen hoiti oman osansa. Neljän asunnon rivari. Me jouduttiin silti ostaan kaivinkonetyötä ym. ihan kaikkea ei itse pystytty tekemään tai ei kannattanut.
        Kustannusarvio oli 270 000 € / huoneisto avaimet käteen periaatteella.

        Nyt tuosta itselle maksettavaksi jäi:
        Tietysti talopakettien hinnat 110 000
        Rakennusmateriaalkeja ja tarvikkeita 30 000
        (Telineiden ja työkoneiden vuokraus)
        Koneita n. 40 000 kalusteita ja koneita.

        90 000 säästö oman työn osuudeksi.

        Ei ole ollu vapaa-ajan ongelmia, mutta avioeroiltakin on vältytty.
        Pihatöitä istutukset ym. edessä lkun maa sulaa.


      • bc turna
        selvän näkijä kirjoitti:

        Niillä liksoilla nukutaan vielä klo 7:00. Valitse parempi ajoitus!

        Perustelusi on yhtä järkevä kuin niillä, jotka väittävät esimerkiksi ettei joku voi asua ulkomailla, koska kirjoittaa ääkkösillä.


      • rekryjohtaja
        taul janu kirjoitti:

        Kiinteä palkkani on 8000 €/kk, ilman mitään lisiä. Suoritusperusteinet lisät vaihtelee vuosittain, mutta keskimäärin 500-1000 €/kk palkan päälle. En vaihtaisi hommiani muurarin kanssa. Taustalla siis kaupallisen alan korkeakoulututkinto.

        taul janu, minkä alan yöduunari oikein olet. Noillaliksoilla kukaan tänne kirjottelis tuohon aikaan, Ai niin Alepathan taitaa olla 7/24.

        Kuustakin näkee sun pluffis.


    • Hepoheikki

      Tradenomi on sama kuin merkonomi ennen muutosta.
      Koulutus ei muuttunut millään lailla, vain titteli.

      • noin se on

        Ero sama kuin lähihoitaja ja sairaanhoitaja, ero olematon.


    • amkmamm

      Mikä siinä KTM on sitten niin hienoa? EI yliopistotutkinto automaattisesti tee kenestäkään viisaampaa. Sitäpaitsi yliopisto-opinnot sisältävät paljon turhaa nippelitietoja toisin kuin amk opinnoissa suurin osa on hyödyllistä ja käytännönläheistä eikä mitään teoriatieteilyä.

      • AMK-ope

        KTM-tutkintoa lukemaan on vaikeampi päästä, siksi odotusarvona on, että KTM on fiksumpi. Mikä ei tietenkään aina pidä paikkaansa. Jotkut AMK:n käyneet jatkavat ylempään korkeakoulututkintoon joko AMK:n tai kauppiksen puolella.

        Valitettavasti tällä hetkellä näyttää siltä, että AMK-tutkinto tulee pehmenemään, kun AMK:n rahoitus muuttuu suoritettujen tutkintojen mukaan. Nyt jo neuvotaan päästämään helpommin kursseista läpi.


      • merkonomia harmittaa
        AMK-ope kirjoitti:

        KTM-tutkintoa lukemaan on vaikeampi päästä, siksi odotusarvona on, että KTM on fiksumpi. Mikä ei tietenkään aina pidä paikkaansa. Jotkut AMK:n käyneet jatkavat ylempään korkeakoulututkintoon joko AMK:n tai kauppiksen puolella.

        Valitettavasti tällä hetkellä näyttää siltä, että AMK-tutkinto tulee pehmenemään, kun AMK:n rahoitus muuttuu suoritettujen tutkintojen mukaan. Nyt jo neuvotaan päästämään helpommin kursseista läpi.

        Vanha totuus on että ne menee yliopistoon suoraan jotka pystyy.
        Akateemisten lapset yleensä menee. onhan se nyt kuin nostaisi kädet ylös jos on AMK. AMKins. ammattikouluinsinöörit.

        Asiaa:
        Tutkimuksen mukaan kauppatieteiden maisterin (ekonomin) keskiarvopalkka vuoden 2010 lokakuussa oli 5 647 €/kk euroa kuukaudessa ilman tulospalkkioita. Kyseessä on 2005 valmistuneet. Tuo taitaa olla Helsingin Aalto yliopistosta, eli Helsingin kauppakorkeasta valmistuneista.

        KTM ei ole tavaranhyllyttäjä!
        70-80 % heistä on jossainvaiheessa jkin seuraavista
        Myyntijohtaja
        Talousjohtaja
        Vientijohta
        Ostojohtaja
        Toimitusjohtaja
        Informaatikko
        Sisäinen tarkasta

        Teollisuus, tiede. tuttimus, rahoitus, vakuutus, kansainvälinen kauppa, opetus jne. Antaa paljon mahdollisuuksia


      • ammattikouluinsinöör

        Viisaampaa, varsin epätieteellinen epämääräinen määritelmä.
        AMK ins = ammattikouluinsinööri


    • MasterBA

      Tradenomin keskipalkka on noin 9000 €/kk ja Ekonomin 4500€/kk .. T: Ekonomi

      • Killastuo

        Morjens. taul janu .


    • ertr

      On se jännää kuinka sitä näillä palstoilla jaksetaan näistä puhkua ja puhista. Suomi on muuten harvoja ainoita maita jossa koulutuksella on sellainen meriittiarvo mitä täällä on. Monissa muissa maissa painotetaan työkokemusta paljon enemmän. Ja tietenkin Suomessakin painotetaan työkokemusta, mutta siis puhkumisen ja puhisemisen määrä että kuka nyt on korkeakoululainen ja kuka ei on ihan omaa luokkaansa. Kun oikeesti vaan sillä on väliä mitä oikeasti osaa. Koulujen suhteen on tasoeroja, parempia ja huonompia ylio-opistoja ja ammattikorkeakouluja. Vaan yksinkertaisten ihmisten on pakko laittaa kaikki asiat jonkin saman määritelmän alle vaikka mikään asia elämässä ei ole niin yksinkertanen. Kyl niin moni asia vaikuttaa menestymiseen ja niistä joitten on pakko lesoilla ja puhkua, tulee se mielikuva että jollain elämänalueella ei olla menestytty kun on niin pakko todistaa koko ajan sitä omaa paremmuuttaan. Sekin varmaan on jokin rakkauden korvike, jos ei ole tarpeeksi saanut ehdotonta rakkautta elämänsä aikana sitä hyväksyntää hakee sit sitä kautta kuinka hyvä ja paras on. Onnellisuus on niin jännä juttu. Sitä ei saavuteta vaikkapa ilkeydellä. Menestys on mulle onnellisuutta. Mut eri ihmisille se on eri asioita ja niin sen pitääkin olla koska ihmiset on erilaisia. Olkaa kilttejä toisillenne.

      • rwe

        Hei ertr, olipa hieno kommentti, sinunlaisiasi ihmisiä tarvitaan!!


    • isäpappa

      No hah hah,

      kauppatieteet ei ole mitään oikeaa tiedettä kuten esim. lääketiede, fysiikka ja kemia. Kauppatiede ei oo lähelläkään noita, ero yliopistotason ja AMK-kauppatieteen välillä lähes olematon, ihan sama kummassa lukee, nuo "oikeat tieteet" on ainoita todella arvostettavia. Meikäläiselle ihan sama onko trade vai KTM, mun silmissä ne vaan on samalla viivalla DDDDDD

      Koko tää keskustelu täällä johtuu vaan siitä, että yliopistoon päässeitä ärsyttää, että on niin lähellä heidän tutkintoaan oleva AMK-tutkinto. Älkää ihmiset olko kateellisia, kaikilla on oltava tilaisuutensa, alemmallakin koulutuksella voi pärjätä loistavasti elämässä, jos on ns. hyvä tyyppi.

    • Tarkoituksenmukaisuu

      Luin tätä kirjoittelua sieltä täältä ja alkoi huvittaa...

      Itse olen töissä yrityksessä, jolla on Suomessa n. 100c työntekijää ja maailmanlaajuisesti n 20 000. Olen työskennellyt rekrytointipuolella myös lähes 10v.
      Meille on palkattu sekä tradenomeja että KTM:iä. Ensinmainittuja kymmenkertaisesti enemmän kuin jälkimmäisiä näiden vuosien aikana. Tehtävät ovat olleet kuitenkin molemmille niitä samoja; yleensä asiantuntijatason / keskijohdon tehtäviä. Syitä tradenomien suurempaan suosimiseen on muutamia, joita en tässä nyt jaksa alkaa yksityiskohtaisesti käymään läpi.

      Ei niinkään se palkkakysymys, jota varsinkin KTM:ksi valmistuneet pyytävät keskinmäärin enemmän kuin tradenomit. Vaikka palkatessa palkassa ei kylläkään lopulta ole eroa. Usein KTM kuitenkin uskoo jo lähtökohtaisesti ansaitsevansa ns. paremman palkan hyvän koulutuksensa ansiosta. Tosielämässä ei mene niin. Työnantaja ei lähtökohtaisesti pidä KTM:ää parempana kuin tradenomia vaan tyyppi, kokemus jne ratkaisee. Ei myöskään ajatella että KTM on todennäköisemmin tulevaisuuden huippuosaaja kuin tradenomi.

      Tällä hetkellä (kymmenen vuotta tästä eteenpäin voi asiat aina muuttua) tradenomin koulutus on hyvä ja arvostettu koulutus työnantajan mielestä. Se on myös käytännönläheisempi, sen voi huomata varsinkin, jos vertailee vastavalmistuneiden valmiuksia tarttua toimeen.

      Omassa työpaikassani huonoimmat työntekijät ovat olleet näitä pitkälle koulutettuja, jotka ovat kaikissa testeissä saaneet huippuarvot. Siksi emme enää käytä näitä testejäkään. Pitkän koulutuksen ongelma lienee, että teoreettisuus tuppaa liikaa esiin. Ja sillähän ei tämän päivän työelämässä pärjää. Ajan myötä ehkä ja kokemuksen kartuttua ilman muuta, mutta kun sitä aikaa ei ole,

      Itse olen KTM, valmistunut -89. Mutta tradenomi on yhtä hyvä. Tosin silloin kun itse opiskelin, oli joko yo-merk tai ktm. Tänä päivänä valitsisin tradenomin,

    • liik3talous

      Tässä kyllä pitäis verrata KTK vs. Tradenomi eikä KTM vs Tradenomi. Eri asteinen tutkinto kumminkin kyseessä. Selväähän se on että tradenomi häviää KTM:lle, turha siitä on alkaa väittelemään.

      T. kohta liiketaloutta lukemaan alottava

    • Lähisairaanhoitaja

      Kauppatieteiden maisteri on siitä ongelmallinen, että se ei ole laillistettu ammattinimike kuten esim. sairaanhoitaja tai juristi.

      Mikään laki ei estä esim. merkonomia tai tradenomia tekemästä KTM:n töitä ja työnantajaa palkaamasta tradenomeja ekonomin hommiin.

      Mutta juristin töitä saa tehdä vain juristi. Sairaanhoitajan töitä voi tehdä vain sairaanhoitaja.

      • labbardihou

        Unohdit raksa- ja koneinssin


    • äitimuori

      Tradenomi-koulutus on läpihuutojuttu. Koulutukseen ei tarvitse paljonkaan älyä käyttää, koska taso on niin yleisluonteista. Kaikki mitä opiskellaan, ovat alkeita. Kirjakasa on pieni, mikä kertyy opiskeluajalta. Lopputyön tekee viikossa. Kokemusta on. Tuskin gradua saa viikossa kasaan.

      Ihan turha vertaila amk-tutkintoa yliopistotutkintoon. Pysykööt tradenomit lestissään ja tyytykööt koulutukseensa.

      • Vertailu

        Ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä (15 op) ei voi verrata graduun (40 op), mutta kandidaatin tutkielmaan (6 op) kylläkin. "liik3talous" mainitsikin saman ajatuksen.

        Tradenomi (ylempi AMK) opinnäytetyö (40 op) on verrannollinen graduun.


    • fakta pöydälle

      Tradenomi on käytännön osaaja toisin kuin KTM. KTM osaa paljon teoriaa mutta ei juurikaan käytäntöä. Hyvähän se on talousteoreetikkoja selittää viisaasti ja pohtia mutta jotain pitäisi sitten osata konkreettisesti tehdäkin kuten kirjanpitoa ynnä muuta.

      • tyhmyys tiivistyy

        Ei kai tälle kommentille voi kun nauraa. Ja peukuttajille myös. Tätäkö ne siellä AMK:ssa opettaa?


      • RI AMK 2015

        Mun entinen luokkakaveri valmistu vuos sitten ktm.ksi. Alotuspalkka ekassa työpaikassa jonka sai muuten samantien hilut päälle 4000e/kk. Tosin paikka olikin tilitoimistossa tilintarkastajana jonne ei tradeilla ole asiaa... Siinä ei käytänöllä saa lisäpisteitä.

        Jotenkin naurattaa tuo ittensä pönkittäminen... Ylempi tutkinto on vaan parempi lähes aina, mitäs olit paska lukiossa. Ellei sitten tarvita vähemmän pätevää kaveria halvemmalla. Itekkin aattelin tota tradenomiksi opiskella, mutta onneks lähin tekniikan puolelle. Tosin ajattelin työnohessa ehkä lukea tradeksi, koska näinpäin siitä on enemmän hyötyä.


      • LimutOluetSiiderit

        Mun kaveri pääs juomaosastonhoitajaksi markettiin, kyseessä 1. työpaikka ja heti tärppäsi. Tradenomit työllistyy, myös kassoille yllättävän hyvin.


    • lolololololo

      ... ihankun laskentatoimesta valmistunut KTM ei osaisi kirjan pitoa ahahahahahhahahahahhahaahahahaah ... ja täällä on aivan päin persettä noi palkat ei muuta!

      • lolololololo

        kirjanpitoa*


    • ei enää tätä

      Taas tämä iänikuinen vääntö. Antakaa jo olla. Kaikki koulutus kannattaa.

    • fsdfsdf

      Nykyään on hyvä, jos töitä edes saa papereilla.
      Aletaan olla samalla viivalla, hankala ekonominkin saada töitä.

      Kannattaa opiskeluiden ohella etsiä hyviä kesä/harjoittelupaikkoja, jotka voi hyödyntää myöhemmin.

    • traddgghj

      Ei noita ktm:miä haluta ainakaan tällä hetkellä palkata, kun tuollaisia summia pyytävät. Otetaan mieluummin tradenomi. T. Kohta valmistuva tradenomi, vasta työt aloittanut. 2900-3200€/kk

    • Thildaah

      Eka pitäis tradenomien osatakki jotain, nyt pelkkää joka kolon pintaraapaisua koko tutkinto!

    • amk.vs.yliopisto
    • Melkonomi

      Miksi kutsutaan henkilöä, joka on suorittanut lähes kokonaan merkonomin opinnot?
      Melkonomiksi.

    • kummastelija23

      käytännönläheisiä tarkoittanee usin myyjää. Eli tradenomit käytännönläheisinä ovat kuin merkantit? kaupan puotipuksuja? Jännä aloitus, tie vaikka tosi?

    • PyivänKalluu

      Jos olet TradenomiYAMK, niin sinut rinnastetaan ekonomiin tai kauppatieteiden maisteriin, kun haet esim kunnan talouspäällikön virkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe