Oletko jo tilannut alkoholia netistä?

juomakauppa.eu

Onko sinulla jo omakohtaisia kokemuksia alkoholin tilaamisesta netistä? Jos on, milloin tilasit viimeksi ja miten tilaus sujui?

Jos et ole vielä tilannut, miksi et? Onko sinulla kysyttävää tilaamiseen liittyvistä kuvioista, tai oletko epävarma siitä, kannattaako tilaaminen netistä yleensäkään?

Kuulemme mielellämme ajatuksiasi alkoholin tilaamisesta netistä ja vastailemme kysymyksiisi koskien tilaamista, kuljetusten järjestämistä ja valmisteverotusta.

Kysy, mitä ikinä mieleesi juolahtaa! Jokainen kysymys on tärkeä, ja toivon mukaan voimme rakentaa tästä keskustelusta yhdessä kattavan alkoholin tilaamisen tietopaketin.

92

23868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haiseeko?

      Haiseva juttu - melkein kuin mainos. Jos tilaan, en tilaa juomakauppa.eu:lta

      Sivuillanne oleva juttu ei ole sovelias: "Kaikki sopimukset solmitaan Saksan maaperällä, ja toimitamme tuotteita ainoastaan Saksaan. Asiakas voi halutessaan järjestää tuotteille kuljetuksen varastoltamme muihin EU-maihin. Tällöin toimituskulut ja valmisteverot riippuvat valitusta kuljetusyhtiöstä sekä kohdemaasta. Mikäli tilaus tehdään Suomeen, avustamme mielellämme asiakasta kuljetuksen järjestämisessä ja verotusasioissa "

      Jos järjestätte/avustatte kuljetuksessa olette etämyyjiä - tämä lienee ensimmäinen ja suurin ongelma. Teillä ei myöskään ei liene veroedustajaa suomessa eli asiakas vastaa kaikista veroista itse. Kolmas ja vakavin ongelma on huonot valikoimat. Rommit, Viskit ja Konjakit puuttuvat.

      Premium-palvelu haisee hyvin pahasti alkoholin etämyynniltä joka on kiellettyä ilman veroedustajaa. Ennakkotapauksia löytyy käräjäoikeuden rekisteristä.

      Alkoholilain mukaan alkoholijuomien vähittäismyynti Suomessa on kielletty muilta kuin Alko Oy:ltäja alkoholijuomien vähittäismyyntiluvan haltijoilta. Tämän lisäksi alkoholijuomien välittäminen palkkiota vastaan on Suomessa kielletty.

      Toivoisin, että Tullin edustaja kommentoisi ko juomatalon toimitusehtoja.

      Olen ostanut ja maksanut verot ennakkoon. Suurin osa Saksasta tai GB:stä, hyvin on toiminut. Ei ole ollut ongelmia.

      Ne joita kiinnostaa Tullin ohjeet tässä linkki:

      http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/019_yksityish.pdf

      • juomakauppa.eu

        Hei, nimimerkki "Haiseeko?",

        kiitos paljon kommentistasi - kiteytitkin siihen monta alkoholin nettikaupan kuumaa perunaa. Vastailen esittämiisi epäilyihin ja kysymyksiin aiheittain.

        Ensinnäkin olet aivan oikeassa. Tarjoamme Suomeen tuleville tilauksille maksuttoman Premium-palvelumme, jonka osana avustamme asiakastamme kuljetuksen järjestämisessä Saksasta Suomeen. Tämän seurauksena olemme Suomen valmisteverolainsäädännön mukaan alkoholin etämyyjä, ja olemme siksi vastuussa mm. alkoholiveron suorittamisesta Suomen tullille asiakkaan asemesta. Toisin sanoen kaikki alkoholi- ja muuhun verotukseen liittyvät muodollisuudet ja velvollisuudet siirtyvät kokonaan pois asiakkaamme harteilta omillemme.

        Olet myös oikeassa siinä, että emme ole asettaneet veroedustajaa Suomeen. Tämä johtuu siitä, että vastaamme kaikista veroista suoraan itse ns. ei-kiinteän toimipaikkamme kautta. Veroedustaja taas olisi joku toinen yritys tai henkilö, jonka olisimme palkanneet suorittamaan verot Suomeen puolestamme - niin kuin nimikin sanoo, kyseessä on edustaja. Veroedustajan asettaminen on valinnaista: toinen vaihtoehto onkin, että etämyyjä, tässä tapauksessa yrityksemme, vastaa verotuksesta suoraan itse.

        Asiakkaamme kannalta päätöksemme vastata verotuksesta itse ei muuta mitään: tilauksissamme on aina mukana tullin hyväksymät asiakirjat ja todistukset suoritetuista alkoholi- ja muista veroista. Mitään pelkoa ei siis ole siitä, että alkoholi- ja muut verot jäisivät asiakkaan maksettavaksi jälkikäteen tai että tuotteet jäisivät ns. tullin haaviin. Olemme ylpeitä siitä, että noudatamme aina lakia, ja vastaammekin siitä, että tilaaminen verkkokaupastamme sujuu aina laillisesti.

        Olemme myös rakentaneet palvelumme niin, että hoidamme kaikki alkoholin tilaamiseen liittyvät monimutkaisuudet asiakkaamme puolesta, eikä asiakkaan tarvitse tietää yhtään mitään verotukseen tai kuljetusten järjestämiseen liittyvistä teknisistä seikoista - näin pyrimme tekemään alkoholin tilaamisesta yhtä helppoa ja huoletonta kuin minkä tahansa muunkin tuotteen.

        Toinen huomiosi on jälleen oikea, eli emme tarjoa väkeviä alkoholijuomia verkkokaupassamme. Tämä johtuu Suomen lainsäädännöstä: Suomen alkoholilain mukaan väkevien alkoholijuomien kaikenlainen myynninedistäminen on kielletty, ja koska Juomakauppa.eu aktiivisesti markkinoi tuotteitaan myös Suomeen, olemme tulkinneet tämän kiellon koskevan myös meitä. Tämän vuoksi Juomakauppa.eu:ssa ei esitellä väkevien alkoholijuomien tuote- tai hintatietoja.

        Meillä on joka tapauksessa myynnissä väkeviä alkoholijuomia, mutta aivan kuten Alko ei voi esitellä tällaisten tuotteiden tietoja verkkosivuillaan, Juomakauppa.eu:kaan ei voi. Toisaalta, samoin kuin Alkon asiakaspalvelusta voi tiedustella väkevien alkoholijuomien tuote- ja hintatietoja, sama onnistuu myös Juomakauppa.eu:n asiakaspalvelussa. Vastaamme mielellämme kysymyksiisi tuota kautta.

        Kolmas huomiosi selittääkin aika paljon ensimmäistä. Totesit, että Suomessa ainoastaan Alkolla on oikeus myydä alkoholijuomia. Tämän lisäksi ravintolat voivat anniskella alkoholia sekä vähittäiskaupat voivat myydä mietoja alkoholijuomia tietyin edellytyksin.

        EU-laki ja Suomen oikeustuomioistuinten linja määräävät, että alkoholin tilaaminen toisesta EU-maasta on sallittua. Lisäksi Suomen viranomaisten kanta on ollut jo pitkään, että toisessa EU-maassa sijaitseva myyjä saa myydä alkoholia henkilölle, joka tekee tilauksen Suomesta, kunhan myyjä ei vain lähetä tuotteita asiakkaalle itse.

        Juuri tästä johtuen Juomakauppa.eu ei voi myydä tuotteitaan suoraan Suomeen, vaan myynti tapahtuu ainoastaan Saksan maaperällä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan tulee järjestää itse kuljetus tuotteilleen. Näin internetin aikakautena tämä ei kuitenkaan vaadi itse paikan päälle matkustamista, vaan kuljetussopimuksen voi solmia helposti verkossa. Lisäksi, kuten jo mainittu, Premium-palvelun osana avustamme asiakasta tässä niin, että kuljetussopimuksen solmiminen on todella helppoa ja nopeaa - se onnistuu muutamalla napinpainalluksella verkkopalvelussamme. Vastaamme mielellämme myös lisäkysymyksiin Premium-palvelusta.

        Lopuksi haluaisin hieman selventää viestiemme mainosluonnetta. Olemme luoneet yritysprofiilin Suomi24:een siksi, että voisimme korjata ihmisten ennakkoluuloja alkoholin tilaamista kohtaan ja vastata kysymyksiin, joita heillä on. Emme aktiivisesti mainosta tuotteitamme tai palvelujamme, vaan pyrimme olemaan avuksi ja herättämään keskustelua aiheesta. Olemme kuitenkin yritys, joten annamme lukijoillemme perustietoja palveluistamme sekä kerromme totta kai enemmänkin, jos joku esittää kysymyksiä niistä.

        Yrityksemme perusperiaatteena on toimia rehellisesti ja avoimesti. Siksi yrityksemme esiintyy Suomi24:n keskustelupalstalla reilusti omalla nimellään.

        Toivottavasti olen vastannut kysymyksiisi hyvin. Mikäli asiaan jäi vielä epäselvyyttä, tarkennan vastauksiani mielelläni.

        Hyvää päivää ja mukavaa kevään odotusta!


      • Ei haise, mutta ...
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, nimimerkki "Haiseeko?",

        kiitos paljon kommentistasi - kiteytitkin siihen monta alkoholin nettikaupan kuumaa perunaa. Vastailen esittämiisi epäilyihin ja kysymyksiin aiheittain.

        Ensinnäkin olet aivan oikeassa. Tarjoamme Suomeen tuleville tilauksille maksuttoman Premium-palvelumme, jonka osana avustamme asiakastamme kuljetuksen järjestämisessä Saksasta Suomeen. Tämän seurauksena olemme Suomen valmisteverolainsäädännön mukaan alkoholin etämyyjä, ja olemme siksi vastuussa mm. alkoholiveron suorittamisesta Suomen tullille asiakkaan asemesta. Toisin sanoen kaikki alkoholi- ja muuhun verotukseen liittyvät muodollisuudet ja velvollisuudet siirtyvät kokonaan pois asiakkaamme harteilta omillemme.

        Olet myös oikeassa siinä, että emme ole asettaneet veroedustajaa Suomeen. Tämä johtuu siitä, että vastaamme kaikista veroista suoraan itse ns. ei-kiinteän toimipaikkamme kautta. Veroedustaja taas olisi joku toinen yritys tai henkilö, jonka olisimme palkanneet suorittamaan verot Suomeen puolestamme - niin kuin nimikin sanoo, kyseessä on edustaja. Veroedustajan asettaminen on valinnaista: toinen vaihtoehto onkin, että etämyyjä, tässä tapauksessa yrityksemme, vastaa verotuksesta suoraan itse.

        Asiakkaamme kannalta päätöksemme vastata verotuksesta itse ei muuta mitään: tilauksissamme on aina mukana tullin hyväksymät asiakirjat ja todistukset suoritetuista alkoholi- ja muista veroista. Mitään pelkoa ei siis ole siitä, että alkoholi- ja muut verot jäisivät asiakkaan maksettavaksi jälkikäteen tai että tuotteet jäisivät ns. tullin haaviin. Olemme ylpeitä siitä, että noudatamme aina lakia, ja vastaammekin siitä, että tilaaminen verkkokaupastamme sujuu aina laillisesti.

        Olemme myös rakentaneet palvelumme niin, että hoidamme kaikki alkoholin tilaamiseen liittyvät monimutkaisuudet asiakkaamme puolesta, eikä asiakkaan tarvitse tietää yhtään mitään verotukseen tai kuljetusten järjestämiseen liittyvistä teknisistä seikoista - näin pyrimme tekemään alkoholin tilaamisesta yhtä helppoa ja huoletonta kuin minkä tahansa muunkin tuotteen.

        Toinen huomiosi on jälleen oikea, eli emme tarjoa väkeviä alkoholijuomia verkkokaupassamme. Tämä johtuu Suomen lainsäädännöstä: Suomen alkoholilain mukaan väkevien alkoholijuomien kaikenlainen myynninedistäminen on kielletty, ja koska Juomakauppa.eu aktiivisesti markkinoi tuotteitaan myös Suomeen, olemme tulkinneet tämän kiellon koskevan myös meitä. Tämän vuoksi Juomakauppa.eu:ssa ei esitellä väkevien alkoholijuomien tuote- tai hintatietoja.

        Meillä on joka tapauksessa myynnissä väkeviä alkoholijuomia, mutta aivan kuten Alko ei voi esitellä tällaisten tuotteiden tietoja verkkosivuillaan, Juomakauppa.eu:kaan ei voi. Toisaalta, samoin kuin Alkon asiakaspalvelusta voi tiedustella väkevien alkoholijuomien tuote- ja hintatietoja, sama onnistuu myös Juomakauppa.eu:n asiakaspalvelussa. Vastaamme mielellämme kysymyksiisi tuota kautta.

        Kolmas huomiosi selittääkin aika paljon ensimmäistä. Totesit, että Suomessa ainoastaan Alkolla on oikeus myydä alkoholijuomia. Tämän lisäksi ravintolat voivat anniskella alkoholia sekä vähittäiskaupat voivat myydä mietoja alkoholijuomia tietyin edellytyksin.

        EU-laki ja Suomen oikeustuomioistuinten linja määräävät, että alkoholin tilaaminen toisesta EU-maasta on sallittua. Lisäksi Suomen viranomaisten kanta on ollut jo pitkään, että toisessa EU-maassa sijaitseva myyjä saa myydä alkoholia henkilölle, joka tekee tilauksen Suomesta, kunhan myyjä ei vain lähetä tuotteita asiakkaalle itse.

        Juuri tästä johtuen Juomakauppa.eu ei voi myydä tuotteitaan suoraan Suomeen, vaan myynti tapahtuu ainoastaan Saksan maaperällä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan tulee järjestää itse kuljetus tuotteilleen. Näin internetin aikakautena tämä ei kuitenkaan vaadi itse paikan päälle matkustamista, vaan kuljetussopimuksen voi solmia helposti verkossa. Lisäksi, kuten jo mainittu, Premium-palvelun osana avustamme asiakasta tässä niin, että kuljetussopimuksen solmiminen on todella helppoa ja nopeaa - se onnistuu muutamalla napinpainalluksella verkkopalvelussamme. Vastaamme mielellämme myös lisäkysymyksiin Premium-palvelusta.

        Lopuksi haluaisin hieman selventää viestiemme mainosluonnetta. Olemme luoneet yritysprofiilin Suomi24:een siksi, että voisimme korjata ihmisten ennakkoluuloja alkoholin tilaamista kohtaan ja vastata kysymyksiin, joita heillä on. Emme aktiivisesti mainosta tuotteitamme tai palvelujamme, vaan pyrimme olemaan avuksi ja herättämään keskustelua aiheesta. Olemme kuitenkin yritys, joten annamme lukijoillemme perustietoja palveluistamme sekä kerromme totta kai enemmänkin, jos joku esittää kysymyksiä niistä.

        Yrityksemme perusperiaatteena on toimia rehellisesti ja avoimesti. Siksi yrityksemme esiintyy Suomi24:n keskustelupalstalla reilusti omalla nimellään.

        Toivottavasti olen vastannut kysymyksiisi hyvin. Mikäli asiaan jäi vielä epäselvyyttä, tarkennan vastauksiani mielelläni.

        Hyvää päivää ja mukavaa kevään odotusta!

        Selvensi paljon - mutta odotan edelleen Tullin kantaa asiaa ennen kuin tilaan teidän juomia. En ole aivan vakuuttunut siitä, että homma olisi kaikilta osin niin selvää kuin annat ymmärtää.


      • suolatkaa viinamme
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, nimimerkki "Haiseeko?",

        kiitos paljon kommentistasi - kiteytitkin siihen monta alkoholin nettikaupan kuumaa perunaa. Vastailen esittämiisi epäilyihin ja kysymyksiin aiheittain.

        Ensinnäkin olet aivan oikeassa. Tarjoamme Suomeen tuleville tilauksille maksuttoman Premium-palvelumme, jonka osana avustamme asiakastamme kuljetuksen järjestämisessä Saksasta Suomeen. Tämän seurauksena olemme Suomen valmisteverolainsäädännön mukaan alkoholin etämyyjä, ja olemme siksi vastuussa mm. alkoholiveron suorittamisesta Suomen tullille asiakkaan asemesta. Toisin sanoen kaikki alkoholi- ja muuhun verotukseen liittyvät muodollisuudet ja velvollisuudet siirtyvät kokonaan pois asiakkaamme harteilta omillemme.

        Olet myös oikeassa siinä, että emme ole asettaneet veroedustajaa Suomeen. Tämä johtuu siitä, että vastaamme kaikista veroista suoraan itse ns. ei-kiinteän toimipaikkamme kautta. Veroedustaja taas olisi joku toinen yritys tai henkilö, jonka olisimme palkanneet suorittamaan verot Suomeen puolestamme - niin kuin nimikin sanoo, kyseessä on edustaja. Veroedustajan asettaminen on valinnaista: toinen vaihtoehto onkin, että etämyyjä, tässä tapauksessa yrityksemme, vastaa verotuksesta suoraan itse.

        Asiakkaamme kannalta päätöksemme vastata verotuksesta itse ei muuta mitään: tilauksissamme on aina mukana tullin hyväksymät asiakirjat ja todistukset suoritetuista alkoholi- ja muista veroista. Mitään pelkoa ei siis ole siitä, että alkoholi- ja muut verot jäisivät asiakkaan maksettavaksi jälkikäteen tai että tuotteet jäisivät ns. tullin haaviin. Olemme ylpeitä siitä, että noudatamme aina lakia, ja vastaammekin siitä, että tilaaminen verkkokaupastamme sujuu aina laillisesti.

        Olemme myös rakentaneet palvelumme niin, että hoidamme kaikki alkoholin tilaamiseen liittyvät monimutkaisuudet asiakkaamme puolesta, eikä asiakkaan tarvitse tietää yhtään mitään verotukseen tai kuljetusten järjestämiseen liittyvistä teknisistä seikoista - näin pyrimme tekemään alkoholin tilaamisesta yhtä helppoa ja huoletonta kuin minkä tahansa muunkin tuotteen.

        Toinen huomiosi on jälleen oikea, eli emme tarjoa väkeviä alkoholijuomia verkkokaupassamme. Tämä johtuu Suomen lainsäädännöstä: Suomen alkoholilain mukaan väkevien alkoholijuomien kaikenlainen myynninedistäminen on kielletty, ja koska Juomakauppa.eu aktiivisesti markkinoi tuotteitaan myös Suomeen, olemme tulkinneet tämän kiellon koskevan myös meitä. Tämän vuoksi Juomakauppa.eu:ssa ei esitellä väkevien alkoholijuomien tuote- tai hintatietoja.

        Meillä on joka tapauksessa myynnissä väkeviä alkoholijuomia, mutta aivan kuten Alko ei voi esitellä tällaisten tuotteiden tietoja verkkosivuillaan, Juomakauppa.eu:kaan ei voi. Toisaalta, samoin kuin Alkon asiakaspalvelusta voi tiedustella väkevien alkoholijuomien tuote- ja hintatietoja, sama onnistuu myös Juomakauppa.eu:n asiakaspalvelussa. Vastaamme mielellämme kysymyksiisi tuota kautta.

        Kolmas huomiosi selittääkin aika paljon ensimmäistä. Totesit, että Suomessa ainoastaan Alkolla on oikeus myydä alkoholijuomia. Tämän lisäksi ravintolat voivat anniskella alkoholia sekä vähittäiskaupat voivat myydä mietoja alkoholijuomia tietyin edellytyksin.

        EU-laki ja Suomen oikeustuomioistuinten linja määräävät, että alkoholin tilaaminen toisesta EU-maasta on sallittua. Lisäksi Suomen viranomaisten kanta on ollut jo pitkään, että toisessa EU-maassa sijaitseva myyjä saa myydä alkoholia henkilölle, joka tekee tilauksen Suomesta, kunhan myyjä ei vain lähetä tuotteita asiakkaalle itse.

        Juuri tästä johtuen Juomakauppa.eu ei voi myydä tuotteitaan suoraan Suomeen, vaan myynti tapahtuu ainoastaan Saksan maaperällä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan tulee järjestää itse kuljetus tuotteilleen. Näin internetin aikakautena tämä ei kuitenkaan vaadi itse paikan päälle matkustamista, vaan kuljetussopimuksen voi solmia helposti verkossa. Lisäksi, kuten jo mainittu, Premium-palvelun osana avustamme asiakasta tässä niin, että kuljetussopimuksen solmiminen on todella helppoa ja nopeaa - se onnistuu muutamalla napinpainalluksella verkkopalvelussamme. Vastaamme mielellämme myös lisäkysymyksiin Premium-palvelusta.

        Lopuksi haluaisin hieman selventää viestiemme mainosluonnetta. Olemme luoneet yritysprofiilin Suomi24:een siksi, että voisimme korjata ihmisten ennakkoluuloja alkoholin tilaamista kohtaan ja vastata kysymyksiin, joita heillä on. Emme aktiivisesti mainosta tuotteitamme tai palvelujamme, vaan pyrimme olemaan avuksi ja herättämään keskustelua aiheesta. Olemme kuitenkin yritys, joten annamme lukijoillemme perustietoja palveluistamme sekä kerromme totta kai enemmänkin, jos joku esittää kysymyksiä niistä.

        Yrityksemme perusperiaatteena on toimia rehellisesti ja avoimesti. Siksi yrityksemme esiintyy Suomi24:n keskustelupalstalla reilusti omalla nimellään.

        Toivottavasti olen vastannut kysymyksiisi hyvin. Mikäli asiaan jäi vielä epäselvyyttä, tarkennan vastauksiani mielelläni.

        Hyvää päivää ja mukavaa kevään odotusta!

        Ostan suoraan valmistajilta.


      • Anonyymi
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, nimimerkki "Haiseeko?",

        kiitos paljon kommentistasi - kiteytitkin siihen monta alkoholin nettikaupan kuumaa perunaa. Vastailen esittämiisi epäilyihin ja kysymyksiin aiheittain.

        Ensinnäkin olet aivan oikeassa. Tarjoamme Suomeen tuleville tilauksille maksuttoman Premium-palvelumme, jonka osana avustamme asiakastamme kuljetuksen järjestämisessä Saksasta Suomeen. Tämän seurauksena olemme Suomen valmisteverolainsäädännön mukaan alkoholin etämyyjä, ja olemme siksi vastuussa mm. alkoholiveron suorittamisesta Suomen tullille asiakkaan asemesta. Toisin sanoen kaikki alkoholi- ja muuhun verotukseen liittyvät muodollisuudet ja velvollisuudet siirtyvät kokonaan pois asiakkaamme harteilta omillemme.

        Olet myös oikeassa siinä, että emme ole asettaneet veroedustajaa Suomeen. Tämä johtuu siitä, että vastaamme kaikista veroista suoraan itse ns. ei-kiinteän toimipaikkamme kautta. Veroedustaja taas olisi joku toinen yritys tai henkilö, jonka olisimme palkanneet suorittamaan verot Suomeen puolestamme - niin kuin nimikin sanoo, kyseessä on edustaja. Veroedustajan asettaminen on valinnaista: toinen vaihtoehto onkin, että etämyyjä, tässä tapauksessa yrityksemme, vastaa verotuksesta suoraan itse.

        Asiakkaamme kannalta päätöksemme vastata verotuksesta itse ei muuta mitään: tilauksissamme on aina mukana tullin hyväksymät asiakirjat ja todistukset suoritetuista alkoholi- ja muista veroista. Mitään pelkoa ei siis ole siitä, että alkoholi- ja muut verot jäisivät asiakkaan maksettavaksi jälkikäteen tai että tuotteet jäisivät ns. tullin haaviin. Olemme ylpeitä siitä, että noudatamme aina lakia, ja vastaammekin siitä, että tilaaminen verkkokaupastamme sujuu aina laillisesti.

        Olemme myös rakentaneet palvelumme niin, että hoidamme kaikki alkoholin tilaamiseen liittyvät monimutkaisuudet asiakkaamme puolesta, eikä asiakkaan tarvitse tietää yhtään mitään verotukseen tai kuljetusten järjestämiseen liittyvistä teknisistä seikoista - näin pyrimme tekemään alkoholin tilaamisesta yhtä helppoa ja huoletonta kuin minkä tahansa muunkin tuotteen.

        Toinen huomiosi on jälleen oikea, eli emme tarjoa väkeviä alkoholijuomia verkkokaupassamme. Tämä johtuu Suomen lainsäädännöstä: Suomen alkoholilain mukaan väkevien alkoholijuomien kaikenlainen myynninedistäminen on kielletty, ja koska Juomakauppa.eu aktiivisesti markkinoi tuotteitaan myös Suomeen, olemme tulkinneet tämän kiellon koskevan myös meitä. Tämän vuoksi Juomakauppa.eu:ssa ei esitellä väkevien alkoholijuomien tuote- tai hintatietoja.

        Meillä on joka tapauksessa myynnissä väkeviä alkoholijuomia, mutta aivan kuten Alko ei voi esitellä tällaisten tuotteiden tietoja verkkosivuillaan, Juomakauppa.eu:kaan ei voi. Toisaalta, samoin kuin Alkon asiakaspalvelusta voi tiedustella väkevien alkoholijuomien tuote- ja hintatietoja, sama onnistuu myös Juomakauppa.eu:n asiakaspalvelussa. Vastaamme mielellämme kysymyksiisi tuota kautta.

        Kolmas huomiosi selittääkin aika paljon ensimmäistä. Totesit, että Suomessa ainoastaan Alkolla on oikeus myydä alkoholijuomia. Tämän lisäksi ravintolat voivat anniskella alkoholia sekä vähittäiskaupat voivat myydä mietoja alkoholijuomia tietyin edellytyksin.

        EU-laki ja Suomen oikeustuomioistuinten linja määräävät, että alkoholin tilaaminen toisesta EU-maasta on sallittua. Lisäksi Suomen viranomaisten kanta on ollut jo pitkään, että toisessa EU-maassa sijaitseva myyjä saa myydä alkoholia henkilölle, joka tekee tilauksen Suomesta, kunhan myyjä ei vain lähetä tuotteita asiakkaalle itse.

        Juuri tästä johtuen Juomakauppa.eu ei voi myydä tuotteitaan suoraan Suomeen, vaan myynti tapahtuu ainoastaan Saksan maaperällä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaan tulee järjestää itse kuljetus tuotteilleen. Näin internetin aikakautena tämä ei kuitenkaan vaadi itse paikan päälle matkustamista, vaan kuljetussopimuksen voi solmia helposti verkossa. Lisäksi, kuten jo mainittu, Premium-palvelun osana avustamme asiakasta tässä niin, että kuljetussopimuksen solmiminen on todella helppoa ja nopeaa - se onnistuu muutamalla napinpainalluksella verkkopalvelussamme. Vastaamme mielellämme myös lisäkysymyksiin Premium-palvelusta.

        Lopuksi haluaisin hieman selventää viestiemme mainosluonnetta. Olemme luoneet yritysprofiilin Suomi24:een siksi, että voisimme korjata ihmisten ennakkoluuloja alkoholin tilaamista kohtaan ja vastata kysymyksiin, joita heillä on. Emme aktiivisesti mainosta tuotteitamme tai palvelujamme, vaan pyrimme olemaan avuksi ja herättämään keskustelua aiheesta. Olemme kuitenkin yritys, joten annamme lukijoillemme perustietoja palveluistamme sekä kerromme totta kai enemmänkin, jos joku esittää kysymyksiä niistä.

        Yrityksemme perusperiaatteena on toimia rehellisesti ja avoimesti. Siksi yrityksemme esiintyy Suomi24:n keskustelupalstalla reilusti omalla nimellään.

        Toivottavasti olen vastannut kysymyksiisi hyvin. Mikäli asiaan jäi vielä epäselvyyttä, tarkennan vastauksiani mielelläni.

        Hyvää päivää ja mukavaa kevään odotusta!

        "...annamme lukijoillemme perustietoja palveluistamme sekä kerromme totta kai enemmänkin, jos joku esittää kysymyksiä niistä."

        Eli kysytte itse kysymyksiä jollakin toisella käyttäjänimellä ;)


      • Anonyymi
        suolatkaa viinamme kirjoitti:

        Ostan suoraan valmistajilta.

        Eli ostat pontikkaa, koska muutenhan ei yleensä valmistajat suoraan myy ;)


    • Jookos kookos

      Olen tilannut ja hyvin on toiminut kun tietää mitä tilaan ja mistä sekä millä hintaa. Yleensä ostan kaupasta automatkojen yhteydessä. Halvin ja varmin tapa, sekä pääsee oikeasti käpistelemään pulloja ennen ostoa. Monesti paikanpäältä löytyy parhaat tarjoukset. Keväällä lähdetään reissuun ja koko kesän juomat tulee paluumatkalla kyytiin.

    • absintinjuoja

      Hei, juomakauppa EU!

      Arvelisin, että netitse alkoholia tilaavat jakautuvat kahteen ryhmään: niihin, jotka haluavat edullista (halpaa) alkoholia ja niihin, jotka haluavat erikoisuuksia, joita ei saa Alkosta.

      Omat toiveeni tyydyttyvät netitse parhaiten, tai jos pääsen Sveitsiin. Harva nettikauppa pitää valikoimissaan haluamiani tuotteita eikä Alko varsinkaan.

      terv. absintinjuoja

    • juomakauppa.eu

      Hei, nimimerkki "absintinjuoja",

      valikoimaamme kuuluu paljon sveitsiläisiä tuotteita ja erikoisuuksia, joita ei ole saatavana Suomessa. Emme voi valitettavasti esitellä koko valikoimaamme verkkokaupassamme, mutta asiakaspalvelumme vastaa mielellään kysymyksiisi.

      • absintinjuoja

        Kiitos, saatan ottaakin yhteyttä -- tosin juuri nyt kaapit ovat täynnä. Minä muuten vieroksun Suomen alkoholilainsäädännön väkevien juomien mainonnan kieltoa. Sillä on varmasti hyvä tarkoitus, mutta se estää asiatiedon jakamisen väkevistä juomista mikä mielestäni lisää harhaluuloja ja salamyhkäisyyden ilmapiiriä niiden ympärillä. Eiväthän ne elintarvikkeita ole, mutta minusta voitaisiin laatia jonkinlaiset puitteet, että meilläkin voisi juomista kertoa edes jotakin.

        Väkeviä alkoholijuomia voi näet juoda maun vuoksi. Ja niitä voi jopa laimentaa ennen juomista.


      • 10+8

        työntäkää v1ttuun nämä mainoksenne


      • Petetty ostaja
        10+8 kirjoitti:

        työntäkää v1ttuun nämä mainoksenne

        Pienenä vinkkinä. Tulli on kevään aikana piristänyt toimitaansa selvästi, ilmeisesti ministeriön painostuksesta. Yksittäisiäkin pullopaketteja on avattu ja huomautettu verovelvollisuudesta. Useamman pullon lähetyksiä on otettu tullin säilöön ja vastaanottajan on suoritettava maksun ennen pullojen lunastamista tullista tai pitää olla kuitti tullille suoritetuista ennakkomaksuista. Vaikeaksi menee ja ilmeisesti tullille piti saada hieman lisää töitä...

        Tästä seuraa se, että jatkossa kaikki alkoholijuomat laivalta tai Virosta...en osta Alkosta yhtään mitään.


      • juomakauppa.eu
        10+8 kirjoitti:

        työntäkää v1ttuun nämä mainoksenne

        Hei, nimimerkki "10 8",

        kiitos panoksestasi. Pahoittelen, jos keskustelu on saanut mielestäsi mainoksellisia piirteitä. Tarkoituksenamme on joka tapauksessa vastata pääasiassa keskustelijoiden kysymyksiin koskien alkoholin ostamista netistä ja maahantuontia.

        Voimmekin yhdessä ohjata keskustelun takaisin raiteilleen: jos sinulla on mitään kysyttävää tai omia kokemuksia aiheeseen liittyen, kuulemme näkemyksiäsi oikein mielellämme ja autamme kykyjemme mukaan mieltäsi askarruttavissa asioissa.

        Mukavaa kevään jatkoa!


      • juomakauppa.eu
        Petetty ostaja kirjoitti:

        Pienenä vinkkinä. Tulli on kevään aikana piristänyt toimitaansa selvästi, ilmeisesti ministeriön painostuksesta. Yksittäisiäkin pullopaketteja on avattu ja huomautettu verovelvollisuudesta. Useamman pullon lähetyksiä on otettu tullin säilöön ja vastaanottajan on suoritettava maksun ennen pullojen lunastamista tullista tai pitää olla kuitti tullille suoritetuista ennakkomaksuista. Vaikeaksi menee ja ilmeisesti tullille piti saada hieman lisää töitä...

        Tästä seuraa se, että jatkossa kaikki alkoholijuomat laivalta tai Virosta...en osta Alkosta yhtään mitään.

        Hei, nimimerkki "Petetty ostaja",

        olet aivan oikeassa: viime vuoden lopulla uutisointiinkin, että alkoholin laittomaan maahantuontiin halutaan puuttua, ja tulli on nyt ilmeisesti ryhtynyt viimein tehostettuihin toimiin. Olemme erittäin tyytyväisiä, että viranomaisella on riittäviä resursseja puuttua laittomuuksiin.

        Haluan samassa myös huomauttaa, että tällä hetkellä on olemassa kaksi tapaa tuoda alkoholia maahan: oikea ja väärä. Useat "vanhan sukupolven" alkoholin nettikauppiaat toimivat edelleen sillä tavalla, että verot jäävät joko kokonaan maksamatta tai sitten niihin liittyvät velvollisuudet sälytetään surutta asiakkaan kontolle. Tällaisessa toiminnassa on vääjäämätöntä, että tulli pysäyttää tilauksia ja vaatii suorittamattomia veroja.

        Parin viime vuoden aikana markkinoille on tullut kuitenkin kourallinen "uuden sukupolven" vastuullisia toimijoita, jotka huolehtivat sekä asiakkaistaan että siitä, että alkoholin maahantuonti sujuu laillisesti. Emme ole suinkaan ainoa tällainen myyjä, mutta meille on erityisen tärkeää, että maahantuonti sujuu lakia noudattaen.

        Voimme joka tapauksessa taata, että ostaessasi vastuulliselta myyjältä ja noudattaessasi hänen ohjeitaan koskien alkoholin maahantuontia ostoksesi eivät jää ns. tullin haaviin. Lain mukaan tuotteista pitää suorittaa verot jo ENNEN niiden lähettämistä Suomeen, joten jos myyjä osaa hommansa, lähetyksen mukana on kyllä todistukset verovakuudesta, saateasiakirjat sekä muut vaadittavat dokumentit. Kun nämä paperit löytyvät, tulli ei puutu tavaroiden kulkuun.

        Esimerkiksi meillä dokumentit tulostetaan lähetysten mukaan aina kahteen kertaan: kerran lähetyksen kylkeen näkyvään asiakirjataskuun ja kerran itse lähetyksen sisään siltä varalta, että kylkeen kiinnitetty tasku irtoaa tai repeytyy. Lisäksi lähetämme mm. todistuksen tullille etukäteen maksetusta verovakuudesta myös erikseen asiakkaalle.

        Verojen ja papereiden kanssa pähkäileminen voi tosiaan mennä vaikeaksi, kuten sanoit, ja siksi meidän mielestämme on suorastaan älytöntä jättää tällaiset tehtävät asiakkaan velvollisuudeksi.


      • Olen ostaja
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, nimimerkki "Petetty ostaja",

        olet aivan oikeassa: viime vuoden lopulla uutisointiinkin, että alkoholin laittomaan maahantuontiin halutaan puuttua, ja tulli on nyt ilmeisesti ryhtynyt viimein tehostettuihin toimiin. Olemme erittäin tyytyväisiä, että viranomaisella on riittäviä resursseja puuttua laittomuuksiin.

        Haluan samassa myös huomauttaa, että tällä hetkellä on olemassa kaksi tapaa tuoda alkoholia maahan: oikea ja väärä. Useat "vanhan sukupolven" alkoholin nettikauppiaat toimivat edelleen sillä tavalla, että verot jäävät joko kokonaan maksamatta tai sitten niihin liittyvät velvollisuudet sälytetään surutta asiakkaan kontolle. Tällaisessa toiminnassa on vääjäämätöntä, että tulli pysäyttää tilauksia ja vaatii suorittamattomia veroja.

        Parin viime vuoden aikana markkinoille on tullut kuitenkin kourallinen "uuden sukupolven" vastuullisia toimijoita, jotka huolehtivat sekä asiakkaistaan että siitä, että alkoholin maahantuonti sujuu laillisesti. Emme ole suinkaan ainoa tällainen myyjä, mutta meille on erityisen tärkeää, että maahantuonti sujuu lakia noudattaen.

        Voimme joka tapauksessa taata, että ostaessasi vastuulliselta myyjältä ja noudattaessasi hänen ohjeitaan koskien alkoholin maahantuontia ostoksesi eivät jää ns. tullin haaviin. Lain mukaan tuotteista pitää suorittaa verot jo ENNEN niiden lähettämistä Suomeen, joten jos myyjä osaa hommansa, lähetyksen mukana on kyllä todistukset verovakuudesta, saateasiakirjat sekä muut vaadittavat dokumentit. Kun nämä paperit löytyvät, tulli ei puutu tavaroiden kulkuun.

        Esimerkiksi meillä dokumentit tulostetaan lähetysten mukaan aina kahteen kertaan: kerran lähetyksen kylkeen näkyvään asiakirjataskuun ja kerran itse lähetyksen sisään siltä varalta, että kylkeen kiinnitetty tasku irtoaa tai repeytyy. Lisäksi lähetämme mm. todistuksen tullille etukäteen maksetusta verovakuudesta myös erikseen asiakkaalle.

        Verojen ja papereiden kanssa pähkäileminen voi tosiaan mennä vaikeaksi, kuten sanoit, ja siksi meidän mielestämme on suorastaan älytöntä jättää tällaiset tehtävät asiakkaan velvollisuudeksi.

        Hyvä kuulla, että homma voi myös toimia.
        Veron maksamisesta on monta versiota, tässä yksi joka koskee yksityishenkilöä.

        Muille verovelvollisille vero määrätään kulloinkin vastaanotetuista tuote-eristä. Tällaisten satunnaisten verovelvollisten on annettava veroilmoitus neljän arkipäivän kuluessa tuotteiden vastaanottamisesta ja maksettava vero viimeistään 10 arkipäivän kuluttua tuotteiden vastaanottamisesta.

        Neljän arkipäivän ilmoitusaikaa ei sovelleta, jos tarkastuksessa tai muutoin havaitaan, että tuotteet on tuotu maahan tai vastaanotettu noudattamatta valmisteverotuslain verotusta ja valvontaa koskevia säännöksiä.

        Toisaalta vero pitäisi maksaa ennakkoon...tai sitten ei.

        Palaan asiaa kun ole tilannut kokeesi jotain.


      • absintinjuoja
        Olen ostaja kirjoitti:

        Hyvä kuulla, että homma voi myös toimia.
        Veron maksamisesta on monta versiota, tässä yksi joka koskee yksityishenkilöä.

        Muille verovelvollisille vero määrätään kulloinkin vastaanotetuista tuote-eristä. Tällaisten satunnaisten verovelvollisten on annettava veroilmoitus neljän arkipäivän kuluessa tuotteiden vastaanottamisesta ja maksettava vero viimeistään 10 arkipäivän kuluttua tuotteiden vastaanottamisesta.

        Neljän arkipäivän ilmoitusaikaa ei sovelleta, jos tarkastuksessa tai muutoin havaitaan, että tuotteet on tuotu maahan tai vastaanotettu noudattamatta valmisteverotuslain verotusta ja valvontaa koskevia säännöksiä.

        Toisaalta vero pitäisi maksaa ennakkoon...tai sitten ei.

        Palaan asiaa kun ole tilannut kokeesi jotain.

        Hiusten halkomista ehkä, mutta veroa ei makseta ennakkoon vaan asetetaan vakuus, josta verot sitten maksetaan kun tuotteet on vastaanotettu. Mutta asiakkaan kannalta se varmaan muistuttaa maksamista. Minulla tämä on toiminut hyvin ja toivon että se on jatkossakin mahdollista.

        Nimittäin: Jos käy niin, että vaaditaan jokin veroedustaja tms. niin se haittaa ostamista pieniltä toimittajilta joilla ei ole resursseja siihen. Tämä taas rajoittaa tuotteiden liikkuvuutta EU:ssa ja asettaa myyjät eriarvoiseen asemaan. Kyllä on voitava ostaa myös pieniltä esimerkiksi tuottajilta.


      • juomakauppa.eu
        absintinjuoja kirjoitti:

        Hiusten halkomista ehkä, mutta veroa ei makseta ennakkoon vaan asetetaan vakuus, josta verot sitten maksetaan kun tuotteet on vastaanotettu. Mutta asiakkaan kannalta se varmaan muistuttaa maksamista. Minulla tämä on toiminut hyvin ja toivon että se on jatkossakin mahdollista.

        Nimittäin: Jos käy niin, että vaaditaan jokin veroedustaja tms. niin se haittaa ostamista pieniltä toimittajilta joilla ei ole resursseja siihen. Tämä taas rajoittaa tuotteiden liikkuvuutta EU:ssa ja asettaa myyjät eriarvoiseen asemaan. Kyllä on voitava ostaa myös pieniltä esimerkiksi tuottajilta.

        Hei, "absintinjuoja",

        kiitos asiantuntevasta lisäyksestäsi, joka on varmasti mieleen asiaan enemmän perehtyneille. Ns. teknisesti verotus toimitetaan juuri kuvailemasi mukaisesti, eli ennen tuotteiden lähettämistä Suomeen ostajan tai etämyyjän on asetettava rahallinen vakuus, joka vastaa sitten myöhemmin kannettavaa veroa. Vakuuteen merkitään myös lähetettävät tuotteet sekä tuotteiden tullitariffinimikkeet (joihin verokanta perustuu), alkoholipitoisuudet ja tilavuudet. Näiden tietojen perusteella on luonnollisesti mahdollista laskea lopullinen alkoholivero sentin tarkkuudella, ja asetettava vakuus perustuukin noihin laskelmiin.

        Käytännössä siis vero "maksetaan" etukäteen, koska lähtökohtaisesti asetettava vakuus vastaa sentilleen myöhemmin kannettavaa veroa. Voi kuitenkin käydä niin, että asetettu vakuus ilmenee lopulta liian suureksi tai liian pieneksi, jolloin tehdään sääntöjen puitteissa palautuksia tai lisäsuorituksia sen jälkeen, kun tuotteet on vastaanotettu Suomessa.

        Tulli sallii valmisteveroista vakuuden asettamisen ja verojen maksamisen myös ostajalta tai etämyyjältä itseltään, eli veroedustajaa ei tarvita. Veroedustajan vaatiminen olisikin sekä epäkäytännöllistä että lain kannalta hataralla pohjalla, sillä, kuten esitit, se aiheuttaisi tavaroiden vapaalle liikkumiselle rajoitteen, joka ei olisi perusteltavissa ja joka ei suinkaan olisi suhteellista siihen mahdolliseen haittaan nähden, jota veroedustajan vaatimisella yritettäisiin estää.


      • otettu pestaaja
        Petetty ostaja kirjoitti:

        Pienenä vinkkinä. Tulli on kevään aikana piristänyt toimitaansa selvästi, ilmeisesti ministeriön painostuksesta. Yksittäisiäkin pullopaketteja on avattu ja huomautettu verovelvollisuudesta. Useamman pullon lähetyksiä on otettu tullin säilöön ja vastaanottajan on suoritettava maksun ennen pullojen lunastamista tullista tai pitää olla kuitti tullille suoritetuista ennakkomaksuista. Vaikeaksi menee ja ilmeisesti tullille piti saada hieman lisää töitä...

        Tästä seuraa se, että jatkossa kaikki alkoholijuomat laivalta tai Virosta...en osta Alkosta yhtään mitään.

        Hei, nimimerkki "Petetty ostaja": Kerrotko, mistä tiedät tullin haltuunottoasian ja sen, missä sinua on petetty?


      • Jokainen tavallaan
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, nimimerkki "10 8",

        kiitos panoksestasi. Pahoittelen, jos keskustelu on saanut mielestäsi mainoksellisia piirteitä. Tarkoituksenamme on joka tapauksessa vastata pääasiassa keskustelijoiden kysymyksiin koskien alkoholin ostamista netistä ja maahantuontia.

        Voimmekin yhdessä ohjata keskustelun takaisin raiteilleen: jos sinulla on mitään kysyttävää tai omia kokemuksia aiheeseen liittyen, kuulemme näkemyksiäsi oikein mielellämme ja autamme kykyjemme mukaan mieltäsi askarruttavissa asioissa.

        Mukavaa kevään jatkoa!

        Väkevien hinnastoa ei toimiteta ellei pyytäjä rekisteröity. Hieman outo tapa toimia, koska Alkokin lähettää pyydettäessä hintatiedot sähköpostilla ilman sen ihmeempää rekisteröintiä. Itse haluaisin nähdä hintatiedot ennen mahdollista rekisteröintiä. Oma epäilykseni on se, että ns. jalojen juomien kohdalla säästö olisi aika pieni. Taidan tyytyä vanhaan toimintatapaa - matkustamiseen.


      • juomakauppa.eu
        Jokainen tavallaan kirjoitti:

        Väkevien hinnastoa ei toimiteta ellei pyytäjä rekisteröity. Hieman outo tapa toimia, koska Alkokin lähettää pyydettäessä hintatiedot sähköpostilla ilman sen ihmeempää rekisteröintiä. Itse haluaisin nähdä hintatiedot ennen mahdollista rekisteröintiä. Oma epäilykseni on se, että ns. jalojen juomien kohdalla säästö olisi aika pieni. Taidan tyytyä vanhaan toimintatapaa - matkustamiseen.

        Hei, nimimerkki "jokainen tavallaan",

        kiitos, että nostit tämän ikävän kokemuksen pöydälle, joka koskee ikärajoja verkkokauppojemme käyttöehdoissa.

        Ennen tapauksen syihin menemistä korjaan kuitenkin pienen seikan, jonka jätit mainitsematta ilmeisesti epähuomiossa. Annamme lisätietoa väkevien juomien valikoimastamme rekisteröityneille asiakkaillemme myös suoraan sähköpostikyselyllä. Mikäli asiakas ei halua rekisteröityä, hän saa samoja tietoja soittamalla asiakaspalveluumme. Rekisteröityminen ei ole siis pakollista, vaan se vaaditaan ainoastaan sähköpostikyselyissä.

        Verkkokauppojemme käyttöehdoissa määrätään, että palveluiden käyttö on kiellettyä alle 18-vuotiailta. Tämä ikäraja koskee siten myös kyselyjä valikoimastamme, jolloin kyselijän on ensin vahvistettava ikänsä rekisteröitymisen kautta. Asiakaspalveluun soitettaessa iän vahvistaminen ei ole tarpeen, ellei ole syytä epällä, että kyselijä ei ole 18 vuotta täyttänyt.

        Esittämäsi epäily koskien väkevien alkoholijuomien ostamisesta saatavaa säästöä antaakin hyvän mahdollisuuden hieman valottaa alkoholin internet-kaupan kulurakennetta.

        Koska alkoholin internet-kaupassa ostamisen kokonaiskuluihin liittyy kaksi kiinteää kuluerää (kuljetuskulut ja valmisteverot), on arvioitavissa, että korkeamman hintaluokan tuotteissa säästö on pääsääntöisesti suurempi kuin alhaisemman hintaluokan tuotteissa. Tämän vuoksi väkevien alkoholijuomien kohdalla säästö on pääsääntöisesti suurempi kuin mietojen alkoholijuomien kohdalla, ja arvokkaan tai laadukkaan alkoholijuoman kohdalla säästö on pääsääntöisesti suurempi kuin vähäarvoisen tai vähemmän laadukkaan alkoholijuoman kohdalla.

        Tämän vuoksi voidaan helposti olettaa, että mikäli myyjä ei teennäisesti nosta väkevien alkoholijuomien hintoja, säästö on pääsääntöisesti suurempi kuin mietojen alkoholijuomien kohdalla. Erityisen korkea säästö on arvokkaiden juomien kohdalla: esimerkiksi viskit ja konjakit kerryttävät huomattavan paljon säästöä.

        Huomautan vielä, että me emme kohota väkevien alkoholijuomiemme hintoja teennäisesti, vaan seuraamme Saksan hintatasoa hinnoittelussamme.

        Toivon, että tämä vastaus valotti hieman kokemaasi epäselvyyttä.


      • Jokainen tavallaan
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, nimimerkki "jokainen tavallaan",

        kiitos, että nostit tämän ikävän kokemuksen pöydälle, joka koskee ikärajoja verkkokauppojemme käyttöehdoissa.

        Ennen tapauksen syihin menemistä korjaan kuitenkin pienen seikan, jonka jätit mainitsematta ilmeisesti epähuomiossa. Annamme lisätietoa väkevien juomien valikoimastamme rekisteröityneille asiakkaillemme myös suoraan sähköpostikyselyllä. Mikäli asiakas ei halua rekisteröityä, hän saa samoja tietoja soittamalla asiakaspalveluumme. Rekisteröityminen ei ole siis pakollista, vaan se vaaditaan ainoastaan sähköpostikyselyissä.

        Verkkokauppojemme käyttöehdoissa määrätään, että palveluiden käyttö on kiellettyä alle 18-vuotiailta. Tämä ikäraja koskee siten myös kyselyjä valikoimastamme, jolloin kyselijän on ensin vahvistettava ikänsä rekisteröitymisen kautta. Asiakaspalveluun soitettaessa iän vahvistaminen ei ole tarpeen, ellei ole syytä epällä, että kyselijä ei ole 18 vuotta täyttänyt.

        Esittämäsi epäily koskien väkevien alkoholijuomien ostamisesta saatavaa säästöä antaakin hyvän mahdollisuuden hieman valottaa alkoholin internet-kaupan kulurakennetta.

        Koska alkoholin internet-kaupassa ostamisen kokonaiskuluihin liittyy kaksi kiinteää kuluerää (kuljetuskulut ja valmisteverot), on arvioitavissa, että korkeamman hintaluokan tuotteissa säästö on pääsääntöisesti suurempi kuin alhaisemman hintaluokan tuotteissa. Tämän vuoksi väkevien alkoholijuomien kohdalla säästö on pääsääntöisesti suurempi kuin mietojen alkoholijuomien kohdalla, ja arvokkaan tai laadukkaan alkoholijuoman kohdalla säästö on pääsääntöisesti suurempi kuin vähäarvoisen tai vähemmän laadukkaan alkoholijuoman kohdalla.

        Tämän vuoksi voidaan helposti olettaa, että mikäli myyjä ei teennäisesti nosta väkevien alkoholijuomien hintoja, säästö on pääsääntöisesti suurempi kuin mietojen alkoholijuomien kohdalla. Erityisen korkea säästö on arvokkaiden juomien kohdalla: esimerkiksi viskit ja konjakit kerryttävät huomattavan paljon säästöä.

        Huomautan vielä, että me emme kohota väkevien alkoholijuomiemme hintoja teennäisesti, vaan seuraamme Saksan hintatasoa hinnoittelussamme.

        Toivon, että tämä vastaus valotti hieman kokemaasi epäselvyyttä.

        Kiitos tiedota - kyllä valoitti. Tosin olisi sen listan voinut lähettää sähköpostilla ilman mitään kikkailua. Tämä tästä ja lisää joskus toiste.


      • Tuleeko muutos
        Jokainen tavallaan kirjoitti:

        Kiitos tiedota - kyllä valoitti. Tosin olisi sen listan voinut lähettää sähköpostilla ilman mitään kikkailua. Tämä tästä ja lisää joskus toiste.

        Alkokin on hakenut lupaa/muutosta laintulkintaan jonka mukaan väkevien tuote ja hintatietojakaan ei saa jakaa verkossa. Jos homma menee läpi, saatanee myös muiden kauppiaiden hinnastot näkyviin kokonaisuudessan. Aika moni on julkaisuut hinnastoja eri epävirallisia kanavia pitkin jo jonkin aikaa - hyvä näin.


      • höpönlöpön
        Petetty ostaja kirjoitti:

        Pienenä vinkkinä. Tulli on kevään aikana piristänyt toimitaansa selvästi, ilmeisesti ministeriön painostuksesta. Yksittäisiäkin pullopaketteja on avattu ja huomautettu verovelvollisuudesta. Useamman pullon lähetyksiä on otettu tullin säilöön ja vastaanottajan on suoritettava maksun ennen pullojen lunastamista tullista tai pitää olla kuitti tullille suoritetuista ennakkomaksuista. Vaikeaksi menee ja ilmeisesti tullille piti saada hieman lisää töitä...

        Tästä seuraa se, että jatkossa kaikki alkoholijuomat laivalta tai Virosta...en osta Alkosta yhtään mitään.

        Älä puhu paskaa, oletkos joku tullin edustaja vai mitä helvettiä?
        En ole kertaakaan kuullut että keneltäkään olisi 10-15pullon (litran pulloja, väkeviä) tilauksia otettu talteen. EU;ssa on tavaran vapaa liikkuvuus, vapaakauppa ja sais alkaa hallituksen idiootit ja muut perspäät pikkuhiljaa sen tajuamaan. Viina ei ole laitontakaan, niin miksi ei saisi tilata. Turha suomen on alkaa mitään eri säädöksiä siihen tekemään, haistakaa paska! Rikollisuus on tietenkin eri asia, (eli tilata laatikkokaupalla halpaa viinaa ja myydä sitä eteenpäin voitolla), mutta jos haluat halpaa viinaa omaan käyttöösi tilata vaikkapa kerran kuussa sen 10-litraa, niin tuon kuuluisi olla ihan sallittua.
        Tietysti veroa alentamalla päästäisiin suomessa järkihintoihin, jolloin saataisiin varmaan enemmän verorahoja kuin nyt siitä alkoholista ja ulkomaantuonti loppuisi kuin seinään, turha siinä on itkeä jostain kansanterveydellisistä vaikutuksista, kun sitä tulee jo nyt niin paljon ulkomailta.
        Sama pätee tupakkaan.


      • höpönlöpön
        höpönlöpön kirjoitti:

        Älä puhu paskaa, oletkos joku tullin edustaja vai mitä helvettiä?
        En ole kertaakaan kuullut että keneltäkään olisi 10-15pullon (litran pulloja, väkeviä) tilauksia otettu talteen. EU;ssa on tavaran vapaa liikkuvuus, vapaakauppa ja sais alkaa hallituksen idiootit ja muut perspäät pikkuhiljaa sen tajuamaan. Viina ei ole laitontakaan, niin miksi ei saisi tilata. Turha suomen on alkaa mitään eri säädöksiä siihen tekemään, haistakaa paska! Rikollisuus on tietenkin eri asia, (eli tilata laatikkokaupalla halpaa viinaa ja myydä sitä eteenpäin voitolla), mutta jos haluat halpaa viinaa omaan käyttöösi tilata vaikkapa kerran kuussa sen 10-litraa, niin tuon kuuluisi olla ihan sallittua.
        Tietysti veroa alentamalla päästäisiin suomessa järkihintoihin, jolloin saataisiin varmaan enemmän verorahoja kuin nyt siitä alkoholista ja ulkomaantuonti loppuisi kuin seinään, turha siinä on itkeä jostain kansanterveydellisistä vaikutuksista, kun sitä tulee jo nyt niin paljon ulkomailta.
        Sama pätee tupakkaan.

        Jatkaakseni vielä, Suomen alkoholilaki tarvisi kyllä paljon muutosta, tämä nykyinen on aivan idioottimainen. Ensinnäkin Alkon monopoli helvettiin ja viinat ruokakauppoihin, veroa laskettava ym, ym... Nettitilaukselle vois asettaa rajaksi vaikkapa 12litraa väkeviä kuussa ja 3-4 kartonkia tupakkia kuussa. Minusta kuulostaa ihan järkevältä. Tietysti niitä veroja alentamalla ei olisi niinkään tarvetta nettitilauksille ja muulle ulkomaantuonnille...
        Turha sitten edelleenkin kitistä jostain kansanterveydellisistä asioista, koska viinaa ja röökiä tulee nytkin ulkomailta siihentahtiin. Verorahaa jää vaan saamatta ja kulutus on isompaa.


      • höpönlöpön
        höpönlöpön kirjoitti:

        Jatkaakseni vielä, Suomen alkoholilaki tarvisi kyllä paljon muutosta, tämä nykyinen on aivan idioottimainen. Ensinnäkin Alkon monopoli helvettiin ja viinat ruokakauppoihin, veroa laskettava ym, ym... Nettitilaukselle vois asettaa rajaksi vaikkapa 12litraa väkeviä kuussa ja 3-4 kartonkia tupakkia kuussa. Minusta kuulostaa ihan järkevältä. Tietysti niitä veroja alentamalla ei olisi niinkään tarvetta nettitilauksille ja muulle ulkomaantuonnille...
        Turha sitten edelleenkin kitistä jostain kansanterveydellisistä asioista, koska viinaa ja röökiä tulee nytkin ulkomailta siihentahtiin. Verorahaa jää vaan saamatta ja kulutus on isompaa.

        Kolmas kerta toden sanoo. Nuo rajotuikset voisi olla ulkomailta tilauksiin (EU:n sisältä), alkosta tai muista kaupoista voisi sitten netistä saada tilata niin paljon kuin tahtoo kotiovelle. No, ei tässä enempiä viitsi höpötellä, olis vaikka mitä ideoita, mutta ei niitä tässä vitsi selittää.


      • Älkää viitsikö
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, nimimerkki "Petetty ostaja",

        olet aivan oikeassa: viime vuoden lopulla uutisointiinkin, että alkoholin laittomaan maahantuontiin halutaan puuttua, ja tulli on nyt ilmeisesti ryhtynyt viimein tehostettuihin toimiin. Olemme erittäin tyytyväisiä, että viranomaisella on riittäviä resursseja puuttua laittomuuksiin.

        Haluan samassa myös huomauttaa, että tällä hetkellä on olemassa kaksi tapaa tuoda alkoholia maahan: oikea ja väärä. Useat "vanhan sukupolven" alkoholin nettikauppiaat toimivat edelleen sillä tavalla, että verot jäävät joko kokonaan maksamatta tai sitten niihin liittyvät velvollisuudet sälytetään surutta asiakkaan kontolle. Tällaisessa toiminnassa on vääjäämätöntä, että tulli pysäyttää tilauksia ja vaatii suorittamattomia veroja.

        Parin viime vuoden aikana markkinoille on tullut kuitenkin kourallinen "uuden sukupolven" vastuullisia toimijoita, jotka huolehtivat sekä asiakkaistaan että siitä, että alkoholin maahantuonti sujuu laillisesti. Emme ole suinkaan ainoa tällainen myyjä, mutta meille on erityisen tärkeää, että maahantuonti sujuu lakia noudattaen.

        Voimme joka tapauksessa taata, että ostaessasi vastuulliselta myyjältä ja noudattaessasi hänen ohjeitaan koskien alkoholin maahantuontia ostoksesi eivät jää ns. tullin haaviin. Lain mukaan tuotteista pitää suorittaa verot jo ENNEN niiden lähettämistä Suomeen, joten jos myyjä osaa hommansa, lähetyksen mukana on kyllä todistukset verovakuudesta, saateasiakirjat sekä muut vaadittavat dokumentit. Kun nämä paperit löytyvät, tulli ei puutu tavaroiden kulkuun.

        Esimerkiksi meillä dokumentit tulostetaan lähetysten mukaan aina kahteen kertaan: kerran lähetyksen kylkeen näkyvään asiakirjataskuun ja kerran itse lähetyksen sisään siltä varalta, että kylkeen kiinnitetty tasku irtoaa tai repeytyy. Lisäksi lähetämme mm. todistuksen tullille etukäteen maksetusta verovakuudesta myös erikseen asiakkaalle.

        Verojen ja papereiden kanssa pähkäileminen voi tosiaan mennä vaikeaksi, kuten sanoit, ja siksi meidän mielestämme on suorastaan älytöntä jättää tällaiset tehtävät asiakkaan velvollisuudeksi.

        Kaikenmaailman hölynpölyä...
        Miten niin laitonta maahantuontia? Jos joku haluaa käyttää EU:n vapaakauppaa hyväkseen, niin käyttäköön. Siinä mitään laitonta ole.


      • joo o
        Älkää viitsikö kirjoitti:

        Kaikenmaailman hölynpölyä...
        Miten niin laitonta maahantuontia? Jos joku haluaa käyttää EU:n vapaakauppaa hyväkseen, niin käyttäköön. Siinä mitään laitonta ole.

        Laittomuudet on asia erikseen, mutta että viina tai tupakki? Haloo! EU ja vapaakauppa, jotain järkeä nyt tähän touhuun!

        http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/carry/alcohol-tobacco-cash/index_fi.htm

        En näe syytä miksei näitä rajoituksia ja ihan sen järjen käyttöä, vaikka pari pulloa viinaa, tai pari röökiaskia siinä paketissa enemmän olisikin voisi käyttää postitilauksissakin.

        Sitten vielä tämä:

        http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/lahjat_ulkomailta/alkoholi_tupakka_EU/index.jsp

        Veikkaan että näitä "lahja"lähetyksiä käytetään aika paljon.
        Järkevintä olisi veroalennus eikä tämmönen ihmisten kiusaaminen ja holhoaminen.


      • juomakauppa.eu
        höpönlöpön kirjoitti:

        Älä puhu paskaa, oletkos joku tullin edustaja vai mitä helvettiä?
        En ole kertaakaan kuullut että keneltäkään olisi 10-15pullon (litran pulloja, väkeviä) tilauksia otettu talteen. EU;ssa on tavaran vapaa liikkuvuus, vapaakauppa ja sais alkaa hallituksen idiootit ja muut perspäät pikkuhiljaa sen tajuamaan. Viina ei ole laitontakaan, niin miksi ei saisi tilata. Turha suomen on alkaa mitään eri säädöksiä siihen tekemään, haistakaa paska! Rikollisuus on tietenkin eri asia, (eli tilata laatikkokaupalla halpaa viinaa ja myydä sitä eteenpäin voitolla), mutta jos haluat halpaa viinaa omaan käyttöösi tilata vaikkapa kerran kuussa sen 10-litraa, niin tuon kuuluisi olla ihan sallittua.
        Tietysti veroa alentamalla päästäisiin suomessa järkihintoihin, jolloin saataisiin varmaan enemmän verorahoja kuin nyt siitä alkoholista ja ulkomaantuonti loppuisi kuin seinään, turha siinä on itkeä jostain kansanterveydellisistä vaikutuksista, kun sitä tulee jo nyt niin paljon ulkomailta.
        Sama pätee tupakkaan.

        Hei, nimimerkki "höpönlöpön",

        kiitos panoksestasi!

        Uutisten ja yksittäisten ihmisten kertomusten mukaan tulli on tänä vuonna toden teolla alkanut puuttua alkoholin tuontiin Suomessa. Tämä ei koske pelkästään postilähetyksiä, vaan kesällä tulli tarkasti matkustajien alkoholituomisia Helsingin satamassa ja on nyt tässä kuussa puuttunut esimerkiksi laivavarustamoiden satamaan asiakkaan puolesta tuotaviin alkoholilähetyksiin.

        EU:n perussääntöihin kuuluu tosiaan tavaroiden vapaa liikkuvuus, ja alkoholi tuotteena kuuluu tämän vapauden piiriin. Alkoholin verotukseen liittyy kuitenkin erityissääntöjä, joista johtuen muutamia poikkeustilanteita lukuunottamatta alkoholi verotetaan kulutuksen kohdemaassa. Tämä ei ole Suomen lain tai hallituksen aikaansaannosta, vaan tästä on säädetty EU-direktiivillä, joka on siirretty Suomen lakiin. Toisin sanoen Suomen laki on linjassa EU-lain kanssa tässä asiassa.

        Alkoholin tilaaminen netistä on täysin laillista, kunhan lain asettamia sääntöjä noudatetaan. Näihin sääntöihin kuuluvat mm. tietyt tullimuodollisuudet sekä alkoholiveron suorittaminen kohdemaahan.


      • höpönlöpön
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, nimimerkki "höpönlöpön",

        kiitos panoksestasi!

        Uutisten ja yksittäisten ihmisten kertomusten mukaan tulli on tänä vuonna toden teolla alkanut puuttua alkoholin tuontiin Suomessa. Tämä ei koske pelkästään postilähetyksiä, vaan kesällä tulli tarkasti matkustajien alkoholituomisia Helsingin satamassa ja on nyt tässä kuussa puuttunut esimerkiksi laivavarustamoiden satamaan asiakkaan puolesta tuotaviin alkoholilähetyksiin.

        EU:n perussääntöihin kuuluu tosiaan tavaroiden vapaa liikkuvuus, ja alkoholi tuotteena kuuluu tämän vapauden piiriin. Alkoholin verotukseen liittyy kuitenkin erityissääntöjä, joista johtuen muutamia poikkeustilanteita lukuunottamatta alkoholi verotetaan kulutuksen kohdemaassa. Tämä ei ole Suomen lain tai hallituksen aikaansaannosta, vaan tästä on säädetty EU-direktiivillä, joka on siirretty Suomen lakiin. Toisin sanoen Suomen laki on linjassa EU-lain kanssa tässä asiassa.

        Alkoholin tilaaminen netistä on täysin laillista, kunhan lain asettamia sääntöjä noudatetaan. Näihin sääntöihin kuuluvat mm. tietyt tullimuodollisuudet sekä alkoholiveron suorittaminen kohdemaahan.

        Voisitko antaa linkin siihen direktiiviin? Koitin jotain lueskella mutten oikeen löytänyt. Jos ei erikseen ole nettitilauksista määritelty, niin silloin siihen ei tulisi puuttua. Eri asia on tietenkin se, jos siellä vaikka joka viikko menee laatikollinen viinaa samaan osoitteeseen, se mitä luultavammin olisi myyntiin tarkoitettu. Muuten voi vedota tavaran vapaaseen liikkuvuuteen, eikä siinä pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista. Pois turha holhous, ihmisten kiusaaminen ja älytön verotus.
        Kyllä minä voin heti tilata juomakauppa.eu:lta vaikka heti 12litraa vodkaa, mikäli pystytte tarjoamaan sitä hintaan 10-15e/L. Tuohon on laskettu sitten rahdit mukaan. muuten joutuu hankkimaan viinansa muualta kuin alkosta, käyn vaikka Virossa. Ei köyhällä työkyvyttömyyseläkeläisellä ole kaikkeen varaa, pitää sitä syödäkin ja laskut maksaa ja tykkään kuitenkin sitä viinaa jonkinverran juoda. Tosin se veroalennus olisi ihan hyvä, mutta aika roimat alet pitäisi olla, vaikkapa että kossua saisi litran 10-15e ja samaan hintaan 24laatikon olutta (nelosta) kaupasta. Kaikki alkoholi vaan ruokakauppoihin, roima veroalennus ja turha holhous pois!
        Jos nyt Kansanterveydellisesti ajatellaan, ensin varmaan myynti nousisi rajusti, mutta kyllä se siitä tasaantuisi ja saatais verorahatkin suomeen.


      • höpönlöpön
        höpönlöpön kirjoitti:

        Voisitko antaa linkin siihen direktiiviin? Koitin jotain lueskella mutten oikeen löytänyt. Jos ei erikseen ole nettitilauksista määritelty, niin silloin siihen ei tulisi puuttua. Eri asia on tietenkin se, jos siellä vaikka joka viikko menee laatikollinen viinaa samaan osoitteeseen, se mitä luultavammin olisi myyntiin tarkoitettu. Muuten voi vedota tavaran vapaaseen liikkuvuuteen, eikä siinä pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista. Pois turha holhous, ihmisten kiusaaminen ja älytön verotus.
        Kyllä minä voin heti tilata juomakauppa.eu:lta vaikka heti 12litraa vodkaa, mikäli pystytte tarjoamaan sitä hintaan 10-15e/L. Tuohon on laskettu sitten rahdit mukaan. muuten joutuu hankkimaan viinansa muualta kuin alkosta, käyn vaikka Virossa. Ei köyhällä työkyvyttömyyseläkeläisellä ole kaikkeen varaa, pitää sitä syödäkin ja laskut maksaa ja tykkään kuitenkin sitä viinaa jonkinverran juoda. Tosin se veroalennus olisi ihan hyvä, mutta aika roimat alet pitäisi olla, vaikkapa että kossua saisi litran 10-15e ja samaan hintaan 24laatikon olutta (nelosta) kaupasta. Kaikki alkoholi vaan ruokakauppoihin, roima veroalennus ja turha holhous pois!
        Jos nyt Kansanterveydellisesti ajatellaan, ensin varmaan myynti nousisi rajusti, mutta kyllä se siitä tasaantuisi ja saatais verorahatkin suomeen.

        Pikku lisäys. Niin, en minä ala mitään kotiiviiniä/kiljua saatikka sitten pontikkaa valmistamaan, jos kerran on mahdollista saada järkevään hintaan ihan ehtaa vodkaa, viskiä, ynnämuuta.


      • juomakauppa.eu
        höpönlöpön kirjoitti:

        Voisitko antaa linkin siihen direktiiviin? Koitin jotain lueskella mutten oikeen löytänyt. Jos ei erikseen ole nettitilauksista määritelty, niin silloin siihen ei tulisi puuttua. Eri asia on tietenkin se, jos siellä vaikka joka viikko menee laatikollinen viinaa samaan osoitteeseen, se mitä luultavammin olisi myyntiin tarkoitettu. Muuten voi vedota tavaran vapaaseen liikkuvuuteen, eikä siinä pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista. Pois turha holhous, ihmisten kiusaaminen ja älytön verotus.
        Kyllä minä voin heti tilata juomakauppa.eu:lta vaikka heti 12litraa vodkaa, mikäli pystytte tarjoamaan sitä hintaan 10-15e/L. Tuohon on laskettu sitten rahdit mukaan. muuten joutuu hankkimaan viinansa muualta kuin alkosta, käyn vaikka Virossa. Ei köyhällä työkyvyttömyyseläkeläisellä ole kaikkeen varaa, pitää sitä syödäkin ja laskut maksaa ja tykkään kuitenkin sitä viinaa jonkinverran juoda. Tosin se veroalennus olisi ihan hyvä, mutta aika roimat alet pitäisi olla, vaikkapa että kossua saisi litran 10-15e ja samaan hintaan 24laatikon olutta (nelosta) kaupasta. Kaikki alkoholi vaan ruokakauppoihin, roima veroalennus ja turha holhous pois!
        Jos nyt Kansanterveydellisesti ajatellaan, ensin varmaan myynti nousisi rajusti, mutta kyllä se siitä tasaantuisi ja saatais verorahatkin suomeen.

        Hei, nimimerkki "höpönlöpön",

        mainitsemani neuvoston direktiivi on numeroltaan 2008/118/EY, ja se löytyy tästä linkistä: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:009:0012:01:FI:HTML (EUR-Lex)

        Seuraavassa "tuotteilla" tarkoitetaan valmisteverotuksen alaisia tuotteita (esim. alkoholia), joka on laskettu kulutukseen toisessa EU-maassa. Tämä tarkoittaa siis tuotteista, joista valmistaja tai maahantuoja on jo suorittanut valmisteverot tuotta toisessa EU-maassa ja tuotteet ovat siten normaalisti ostettavissa kuluttajien toimesta.

        Sääntö muista EU-maista etämyynnin kautta ostettujen tuotteiden verotuksesta kohdemaassa on annettu 36 artiklan 1 kohdassa. Suomeen kohdistuva etämyynti on varsinaisesti kielletty Suomen lain asettamasta alkoholin myynnin luvanvaraisuudesta johtuen, mistä syystä tämä sääntö ei suoranaisesti koske Suomeen tehtyjä tilauksia, joissa ostaja järjestää (Suomen lain mukaisesti) itse kuljetuksen. Tässä tilanteessa kuitenkin pätee 33 artiklan 1 kohta, jonka mukaan tuotteet verotetaan kohdemaassa myös silloin, jos ostaja ei itse kuljeta muusta EU-maasta ostamiaan tuotteita rajan yli kohdemaahan.

        Sivumainintana: Mielestäni direktiivin suomenkielisessä käännöksessä on käytetty heikkoja ja hieman hätiköityjä sanamuotoja, mikä tekee säännöistä epäselviä. Englanninkielisessä versiossa säännöt ovat kuitenkin hyvin selvät. Suomenkielisen version 33 artiklan 1 kohdassa ei mielestäni ilmene yksiselitteisesti se, että verojen välttämisen edellytys kohdemaassa on se, että tuotteiden ostajan, joka on yksityishenkilö, on kuljetettava tuotteet itse rajan yli. Myös suomenkielisessä versiossa tämä kuitenkin tulee lopulta ilmi, koska mainittu kohta viittaa direktiivin 32 artiklaan, jonka 1 kohdassa painotetaan sitä, että yksityishenkilön on kuljetettava tuotteet itse rajan yli, jotta hän voi välttää valmisteverot kohdemaassa.

        Olet oikeassa siinä, että tuotteiden verotus kohdemaassa ei oikein tunnu istuvan EU:n takaamaan tavaroiden ja palveluiden vapaaseen liikkuvuuteen. EU:ssa on kuitenkin ollut aina eräänlaisena perusperiaatteena, että, hyvin vahvasti yksinkertaistettuna, jäsenmaat saavat itse päättää verotuksestaan. Tämän vuoksi eri maissa on yhä eroja verojen lajeissa ja määrissä. Tavaroiden etämyynti on laskettu tästä johtuen aina poikkeukseksi vapaan liikkuvuden silmissä. Etämyynnissä esimerkiksi arvonlisävero suoritetaan aina kohdemaahan (ellei myynti ole sitten riittävän pienimuotoista, jolloin myyjä on vapautettu tästä vaatimuksesta). Jos tilaat vaikkapa Ruotsista DVD-levyn, joka lähetetään sinulle Suomeen, ruotsalaisen myyjän on suoritettava arvonlisävero tuosta Suomeen, vaikka tuote kuuluukin vapaan liikkuvuuden piiriin. Samoin alkoholituotteista maksetaan alkoholivero Suomeen, jos ostaja ei nouda tuotteita itse ulkomailta.

        Vapaa liikkuvuus toteutuu kuitenkin sillä tavalla, että alkoholin tilaaminen toisesta EU-maasta on ylipäänsä laillista. Tämän on Suomikin jo monella taholla todennut, eli mitään rajoitusta ei tämän osalta ole. Vaikka valmisteverot on suoritettava Suomeen, voit kuitenkin hyötyä muilla tavoin toisesta EU-maasta tilaamisella. Suomessa on eurooppalaisittain korkea hintataso, mikä heijastuu myös Alkon hintoihin. Samoin monopolit ovat tunnetusti kalliita ja epätehokkaita, eikä Alko ole tässä poikkeus. Toisin sanoen: vaikka Alkon hintoihin vaikuttavat suurelta osin Suomen korkeat valmisteverot, myös muut tekijät kohottavat näitä hintoja. Säästön tekeminen on siis hyvinkin todellista, kun tilaat toisesta EU-maasta, vaikka suorittaisitkin valmisteverot Suomeen.


      • juomakauppa.eu
        höpönlöpön kirjoitti:

        Voisitko antaa linkin siihen direktiiviin? Koitin jotain lueskella mutten oikeen löytänyt. Jos ei erikseen ole nettitilauksista määritelty, niin silloin siihen ei tulisi puuttua. Eri asia on tietenkin se, jos siellä vaikka joka viikko menee laatikollinen viinaa samaan osoitteeseen, se mitä luultavammin olisi myyntiin tarkoitettu. Muuten voi vedota tavaran vapaaseen liikkuvuuteen, eikä siinä pitäisi olla kenelläkään mitään sanomista. Pois turha holhous, ihmisten kiusaaminen ja älytön verotus.
        Kyllä minä voin heti tilata juomakauppa.eu:lta vaikka heti 12litraa vodkaa, mikäli pystytte tarjoamaan sitä hintaan 10-15e/L. Tuohon on laskettu sitten rahdit mukaan. muuten joutuu hankkimaan viinansa muualta kuin alkosta, käyn vaikka Virossa. Ei köyhällä työkyvyttömyyseläkeläisellä ole kaikkeen varaa, pitää sitä syödäkin ja laskut maksaa ja tykkään kuitenkin sitä viinaa jonkinverran juoda. Tosin se veroalennus olisi ihan hyvä, mutta aika roimat alet pitäisi olla, vaikkapa että kossua saisi litran 10-15e ja samaan hintaan 24laatikon olutta (nelosta) kaupasta. Kaikki alkoholi vaan ruokakauppoihin, roima veroalennus ja turha holhous pois!
        Jos nyt Kansanterveydellisesti ajatellaan, ensin varmaan myynti nousisi rajusti, mutta kyllä se siitä tasaantuisi ja saatais verorahatkin suomeen.

        10 – 15 euron hinta ei ole Suomeen tilattuna kovin todennäköinen yhden litran vodkapullolle (40%). Tämä johtuu siitä, että tuolle juomamäärälle alkoholivero Suomessa on jo 17,36 euroa. Lain mukaisesti olet luonnollisesti oikeutettu perimään takaisin tuotteesta ostomaahan aikaisemmin maksetun alkoholiveron, ja esimerkiksi Saksasta tilatessasi saat palautusta 5,21 euroa. Pari verkkokauppaa hyvittää nämä verot suoraan tilauksesi loppusummassa, jolloin sinun ei tarvitse pelätä, ettet koskaan saisi tuota palautusta. Tämän palautuksen jälkeen alkoholiveron nettomääräksi Suomessa maksettavaksi jää 12,15 euroa, joka ylittää tuon asettamasi 10 euron rajan. Kuvailemassasi tilauksessa valmisteverot ja kuljetuskulut huomioiden kaikkein halvimmissa vodkissa voit säästää pari, kolme euroa litraa kohden Alkon halvimpiin verrattuna (joka vastaa n. 10% säästöä), mutta jo keskihintaisissa tuotteissa säästö alkaa olla näkyvä.

        Virosta noudettunakin 10 – 15 euron hinta yhden litran vodkapullolle (40%) alkaa olla melko epätodennäköinen, sillä markkinahinta tuollaiselle näyttää alkavan siellä nykyään 11 – 12 eurosta (hinnat Virossa ovat olleet kovassa nousussa nyt), ja tähän lisätään matkustamiseen käyttämäsi raha ja aika. Lisäksi suuret lastit ovat nykyään tullin mielenkiinnon kohteena, joten “koko porukalle” noutaminen korvausta vastaan ja siten omien matkakulujesi kuolettaminen alkaa käydä yhä vaikeammaksi. Lakihan kieltää alkoholin tuomisen toiselle, jos vastaanottaja maksaa sentinkin korvausta tai osallistuu vaikka matkustuskuluihisi.

        Nykyään on siis olemassa kolme tapaa ostaa alkoholia: 1) vanhaan tapaan Alkosta; 2) Alkon asemesta netistä tilaamalla; ja 3) itse noutamalla toisesta EU-maasta. Jokaiselle sopii noista vaihtoehdoista omansa. Monet käyvät ostamassa Alkosta, koska heille säästö ei ole tärkein kriteeri ja he eivät kaipaa tuontirajoitusten ja veroasioiden tuomia epäselvyyksiä, tai sitten heillä ei yksinkertaisesti ole riittävästi aikaa matkustaa ulkomaille mahdollisen säästön perässä. Toiset ovat huomanneet, että netistä tilaaminen on yhtä laillista mutta halvempaa kuin Alkostakin ostaminen ja että muutama kauppias hoitaa asiakkaan puolesta kaikki veroasiat ja muodollisuudet, jolloin mitään vero- tai muitakaan epäselvyyksiä ei tule. Joillakuilla taas on aikaa ja halua noutaa juomat Virosta, ja he toimivat sen lähtökohdan perusteella, että tällä tavalla kertyy huomattavaakin säästöä. Se, pitääkö tämä lähtökohta paikkansa, on jokaisen laskettava itse.

        Yllä ostotapojen 1) ja 2) välinen ero on täysin sama kuin missä tahansa muussakin verkkokauppa-asioinnissa. Monet tekevät ostoksensa yhä kauppojen myymälöissä, kun taas toiset ovat huomanneet, että tilaamalla netistä voi säästää hieman rahaa. Ihan samalla tavalla alkoholin tilaaminen netistä ei synnytä mitään jättimäistä alennusta, vaan jos myyjä toimii laillisesti, säästö on usein 10 – 30% paikkeilla. Jotkut kauppiaat lupaavat 50 – 60% säästöä Suomen hintoihin verrattuna, mutta näistä laskelmista on luultavasti jätetty ainakin Suomen valmisteverot pois (ks. muualla tässä keskustelussa kirjoituksemme siitä, miten “vanhan sukupolven” alkoholimyyjät sysäävät valmisteverovastuun surutta asiakkaan kontolle eivätkä edes mainitse tällaisesta vastuusta).

        Kuten sanotaan: jos verkkokaupassa luvattu säästö tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se ei luultavasti ole sitä. Mitään ihmesäästöjä laillisesti toimivat verkkokauppiaat eivät voi luvata – eivät DVD-levyistä niin kuin eivät alkoholijuomistakaan – mutta normaalia markkinatalouden sääntöihin perustuvaa halvempaa hintaa kylläkin.

        Sinulle vodkan noutaminen Virosta voi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto, jos laskelmasi niin osoittavat. Monelle se taas ei sitä ole, sillä se vaatii aikaa ja panostusta, eikä säästö ole siltikään välttämättä jättimäinen, kun kaikki sivukulut huomioidaan.


      • Huono myyntipuhe
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        10 – 15 euron hinta ei ole Suomeen tilattuna kovin todennäköinen yhden litran vodkapullolle (40%). Tämä johtuu siitä, että tuolle juomamäärälle alkoholivero Suomessa on jo 17,36 euroa. Lain mukaisesti olet luonnollisesti oikeutettu perimään takaisin tuotteesta ostomaahan aikaisemmin maksetun alkoholiveron, ja esimerkiksi Saksasta tilatessasi saat palautusta 5,21 euroa. Pari verkkokauppaa hyvittää nämä verot suoraan tilauksesi loppusummassa, jolloin sinun ei tarvitse pelätä, ettet koskaan saisi tuota palautusta. Tämän palautuksen jälkeen alkoholiveron nettomääräksi Suomessa maksettavaksi jää 12,15 euroa, joka ylittää tuon asettamasi 10 euron rajan. Kuvailemassasi tilauksessa valmisteverot ja kuljetuskulut huomioiden kaikkein halvimmissa vodkissa voit säästää pari, kolme euroa litraa kohden Alkon halvimpiin verrattuna (joka vastaa n. 10% säästöä), mutta jo keskihintaisissa tuotteissa säästö alkaa olla näkyvä.

        Virosta noudettunakin 10 – 15 euron hinta yhden litran vodkapullolle (40%) alkaa olla melko epätodennäköinen, sillä markkinahinta tuollaiselle näyttää alkavan siellä nykyään 11 – 12 eurosta (hinnat Virossa ovat olleet kovassa nousussa nyt), ja tähän lisätään matkustamiseen käyttämäsi raha ja aika. Lisäksi suuret lastit ovat nykyään tullin mielenkiinnon kohteena, joten “koko porukalle” noutaminen korvausta vastaan ja siten omien matkakulujesi kuolettaminen alkaa käydä yhä vaikeammaksi. Lakihan kieltää alkoholin tuomisen toiselle, jos vastaanottaja maksaa sentinkin korvausta tai osallistuu vaikka matkustuskuluihisi.

        Nykyään on siis olemassa kolme tapaa ostaa alkoholia: 1) vanhaan tapaan Alkosta; 2) Alkon asemesta netistä tilaamalla; ja 3) itse noutamalla toisesta EU-maasta. Jokaiselle sopii noista vaihtoehdoista omansa. Monet käyvät ostamassa Alkosta, koska heille säästö ei ole tärkein kriteeri ja he eivät kaipaa tuontirajoitusten ja veroasioiden tuomia epäselvyyksiä, tai sitten heillä ei yksinkertaisesti ole riittävästi aikaa matkustaa ulkomaille mahdollisen säästön perässä. Toiset ovat huomanneet, että netistä tilaaminen on yhtä laillista mutta halvempaa kuin Alkostakin ostaminen ja että muutama kauppias hoitaa asiakkaan puolesta kaikki veroasiat ja muodollisuudet, jolloin mitään vero- tai muitakaan epäselvyyksiä ei tule. Joillakuilla taas on aikaa ja halua noutaa juomat Virosta, ja he toimivat sen lähtökohdan perusteella, että tällä tavalla kertyy huomattavaakin säästöä. Se, pitääkö tämä lähtökohta paikkansa, on jokaisen laskettava itse.

        Yllä ostotapojen 1) ja 2) välinen ero on täysin sama kuin missä tahansa muussakin verkkokauppa-asioinnissa. Monet tekevät ostoksensa yhä kauppojen myymälöissä, kun taas toiset ovat huomanneet, että tilaamalla netistä voi säästää hieman rahaa. Ihan samalla tavalla alkoholin tilaaminen netistä ei synnytä mitään jättimäistä alennusta, vaan jos myyjä toimii laillisesti, säästö on usein 10 – 30% paikkeilla. Jotkut kauppiaat lupaavat 50 – 60% säästöä Suomen hintoihin verrattuna, mutta näistä laskelmista on luultavasti jätetty ainakin Suomen valmisteverot pois (ks. muualla tässä keskustelussa kirjoituksemme siitä, miten “vanhan sukupolven” alkoholimyyjät sysäävät valmisteverovastuun surutta asiakkaan kontolle eivätkä edes mainitse tällaisesta vastuusta).

        Kuten sanotaan: jos verkkokaupassa luvattu säästö tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se ei luultavasti ole sitä. Mitään ihmesäästöjä laillisesti toimivat verkkokauppiaat eivät voi luvata – eivät DVD-levyistä niin kuin eivät alkoholijuomistakaan – mutta normaalia markkinatalouden sääntöihin perustuvaa halvempaa hintaa kylläkin.

        Sinulle vodkan noutaminen Virosta voi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto, jos laskelmasi niin osoittavat. Monelle se taas ei sitä ole, sillä se vaatii aikaa ja panostusta, eikä säästö ole siltikään välttämättä jättimäinen, kun kaikki sivukulut huomioidaan.

        ÄLÄ HÖPÖTÄ. Etämyynnissä myyjä on vastuussa alkoholiveron suorittamisesta. Jos se ei jostain syystä maksa, niin se ei ole ostajan vastuulla.

        Vodkaa saa halvimmilaan Virosta ALLE 5 EURON. Juomakauppa.eu:n hinnat ovat törkeät, ei juuri sen paremmat kuin monopolilla postikuluineen. Keski-Euroopassa toimii puljuja, joista saa viinit halvemmalla kotiovelle. Lisäksi valikoimanne on surkea.


      • juomakauppa.eu
        Huono myyntipuhe kirjoitti:

        ÄLÄ HÖPÖTÄ. Etämyynnissä myyjä on vastuussa alkoholiveron suorittamisesta. Jos se ei jostain syystä maksa, niin se ei ole ostajan vastuulla.

        Vodkaa saa halvimmilaan Virosta ALLE 5 EURON. Juomakauppa.eu:n hinnat ovat törkeät, ei juuri sen paremmat kuin monopolilla postikuluineen. Keski-Euroopassa toimii puljuja, joista saa viinit halvemmalla kotiovelle. Lisäksi valikoimanne on surkea.

        Hei, nimimerkki "Huono myyntipuhe",

        kiitos arvokkaasta palautteestasi! Viestiisi on nyt kuitenkin syytä tehdä pari korjausta ja tarkennusta.

        Olet oikeassa siinä, että yllä käsitellyn direktiivin mukaan etämyyjä on vastuussa alkoholiveron suorittamisesta. Unohdit kuitenkin, että Suomen laki kieltää etämyynnin Suomeen, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen lakia riittävästi tunteva myyjä ei myy suoraan Suomeen. Esimerkiksi Saksassa suurin osa isoista ja keskikokoisista myyjistä ei suostu enää myymään Saksan ulkopuolelle, koska he tietävät tästä verovelvollisuudesta eivätkä liiemmin halua sitä kontolleen.

        Ne myyjät, jotka myyvät edelleen Suomeen, jakautuvat kolmeen ryhmään. Nämä ryhmät on jo käsitelty muualla tässä keskustelussa, mutta kertaan vielä lyhyesti: 1) "vanhan sukupolven" myyjät vain lähettävät tuotteet suoraan asiakkaalle Suomeen, eivätkä välitä laista ollenkaan. He eivät suorita ostoksista valmisteveroa kohdemaahan. 2) Jotkut myyvät myös Suomeen, mutta kieltäytyvät lähettämästä tuotteita asiakkaalle. Asiakkaan tulee järjestää itse kuljetus, jolloin asiakas on itse verovelvollinen Suomessa, eikä asia kosketa myyjää lainkaan (tässä pätee yllä käsitellyn direktiivin 33 artiklan 3 kohta). 3) "Uuden sukupolven" myyjät myyvät Suomeen, mutta tiedostavat, että etämyynti Suomeen on kielletty. He pyytävät asiakasta vastaamaan kuljetuksen järjestämisestä, mutta auttavat asiakasta tässä niin, että asiakkaan ei tarvitse selvitellä kuljetuksen järjestämiseen liittyviä kiemuroita, vaan kaikki hoituu helposti kotikoneelta käsin myyjän avulla. Nämä myyjät hyväksyvät tässä tapauksessa verovelvollisuuden ja suorittavat verot kohdemaahan tunnollisesti.

        Ryhmään 1) kuuluvalta kauppiaalta ostettaessa veroja ei suorita kohdemaahan oikeastaan kukaan. Myyjää ei asia kiinnosta, ja asiakas harvemmin on edes tietoinen tällaisesta verovelvollisuudesta. Tämä oli aikaisempina vuosina pääasiallinen tapa tilata alkoholia internetistä, mikä sitten johtikin lopulta koko liiketoiminnan maineen pilaantumiseen, kun lähetyksiä alkoi jäädä tullin haaviin kohdemaissa. Nykyään vielä kourallinen myyjiä harjoittaa tällaista kauppaa, ja heistä suurin osa on pieniä toimijoita, jotka eivät tunne lakia (vaikka heidän tulisikin se tuntea). Aivan pari myyjää harjoittavat tätä, vaikka tuntevatkin lain, ja heidän toimintaansa puututaan varmasti ennen pitkää: vaatimus valmisteverojen suorittamisen velvollisuudesta ei ole pelkästään Suomen tullin näkemys, vaan, kuten jo keskusteltu, se on EU-tasoinen määräys, joka koskettaa kakkia EU-maita yhtälailla. Tämän vuoksi ei ole lainkaan mahdotonta, että eri EU-maiden tulliviranomaiset ryhtyvät laaja-alaiseen yhteistyöhön lakia noudattamattomien myyjien kitkemiseksi.

        Kun sitten ostokset saapuvat Suomeen, eikä niistä ole tehty lain vaatimaa ilmoitusta etukäteen ja niistä ei ole jätetty valmisteverotuksen vakuutta, lähetys voi joko mennä tullin haavin ohi tai sitten ei. Edellisessä tapauksessa ostokset saapuvat kotiovelle, ja asia on sillä selvä: verot on onnistuneesti vältetty.. Jälkimmäisessä tapauksessa tulli pysäyttää lähetyksen eikä luovuta sitä vastaanottajalle ennen kuin verot (ja mahdollisesti veronkorotus) on suoritettu.

        Tällaisessa tapauksessa olet ihan oikeassa: myyjän olisi pitänyt suorittaa verot Suomeen ennen tavaroiden lähettämistä. Nyt kun lähetys on kuitenkin tullin hallussa, ei ole varmaankaan kovin todennäköistä, että yhteydenottosi myyjälle suorittamattomien verojen maksamiseksi tuottaa mitään hedelmää. Luultavasti myyjä ei reagoi yhteydenottoosi mitenkään, ja vaikka reagoisikin, hän tuskin suostuisi maksamaan veroja Suomen tullille. Olet oikeassa: veroasia ei ole ostajan vastuulla, mutta ostaja ei todennäköisesti saa ostoksiaan, jos ei ensin maksa veroja tulliin. Toki voit verot maksettuasi vaatia korvausta myyjältä, viime kädessä oikeusteitse - ja olisikin todella mielenkiintoista tietää, miten hyvin tällainen perintä onnistuu.

        Loppuosa viestistäsi oli ilmeisesti tarkoitettu vihamieliseksi provokaatioksi, mutta korjaanpa nyt kuitenkin suurimmat virheet. Litran pullo 40-prosenttista vodkaa ei voi maksaa Virossa alle 5 euroa, jos myyjä toimii laillisesti. Virossa alkoholivero tuollaiselle pullolle on 6,26 euroa, joten viisi euroa ylittyy heti. Jos myyjä haluaa kattaa valmistajan, jakelijan ja muiden veloitukset ja tehdä jonkinlaista voittoakin, yhdeksän euroa tulee täyteen hyvin pian. Kuluttajille myytäessä tuotteen hintaan lisätään vielä arvonlisävero, joka on Virossa nyt 20%, jolloin hinnaksi muodostuu pian n. 11 euroa.

        Eri kauppojen hintoja tarkasteltaessa kuvatunlaisen vodkapullon hinta on halvimmillaan siellä 11 - 12 euron paikkeilla, kuten sanottu. Toki laillinenkin myyjä voi esimerkiksi alennusmyyntikampanjan osana myydä juomia tappiolla, jolloin hinta varmasti laskee tilapäisesti alle tuon rajan. Tuollainen hinta olisi kuitenkin vain tilapäinen, eikä se kuvastaisi markkinahintaa.


      • juomakauppa.eu
        Huono myyntipuhe kirjoitti:

        ÄLÄ HÖPÖTÄ. Etämyynnissä myyjä on vastuussa alkoholiveron suorittamisesta. Jos se ei jostain syystä maksa, niin se ei ole ostajan vastuulla.

        Vodkaa saa halvimmilaan Virosta ALLE 5 EURON. Juomakauppa.eu:n hinnat ovat törkeät, ei juuri sen paremmat kuin monopolilla postikuluineen. Keski-Euroopassa toimii puljuja, joista saa viinit halvemmalla kotiovelle. Lisäksi valikoimanne on surkea.

        [JATKETTU]

        On ikävää, että koet Juomakauppa.eu:n hinnat törkeiksi. Hintamme noudattavat pääosin valmistajien ja tukkumyyjien asettamia suositushintoja, jolloin niiden pitäisi osua suurin piirtein markkinahintojen kohdille. Niin kuin missä tahansa liiketoiminnassa, osa tuotteistamme voivat hyvin olla kalliimpia kuin kilpailijoilla ja toinen osa vastaavasti halvempia. Keski-Euroopassa on varmasti paljon "puljuja", jotka myyvät pöytäviiniä ilman minkäänlaista alkuperää eurolla per tetra, mutta me olemme tehneet päätöksen tarjota asiakkaillemme ennemmin makuelämyksiä markkinahintaan. Lisäksi käynnistämme aika ajoin alennusmyyntikampanjoja, jolloin esimerkiksi viiniä voi ostaa polkuhintaan. Tämänhetkisessä vakiovalikoimassamme viinihintamme alkavat tällä hetkellä 3,99 eurosta per 0,75 l pullo, joka vastaa aika tarkalleen saksalaista markkinahintaa juomakelpoiselle viinille, ja kesän viinialessa hinnat olivat kahden kuukauden ajan alkaen 2,00 euroa per 0,75 l pullo.

        Tämän lisäksi Juomakauppa.eu:n etusivullakin mainostettu edullisuustakuu takaa, että 6 - 12 normaalikokoisen pullon (0,50 - 1,00 l pullot, jotka ovat myynnissä 1, 3, 6 tai 12 pullon erissä) tilaaminen (sis. tuotteet, Suomen valmisteverot ja kuljetuskulut) tulee aina halvemmaksi kuin vastaavat ostokset Alkosta. Asiakaspalvelustamme saat myös pyynnöstä hintalaskelman tilauksesi kokonaiskululle ennen tilauksen jättämistä, jolloin saat aina varmuuden sille, kuinka paljon voit säästää tilauksellasi. Korjailemme myös hintojamme asiakaspalautteiden mukaan, jos ilmenee, että jokin tuote on liian kallis.

        Lopuksi pidän harmillisena, että verkkokauppojemme yli 2000 tuotteen vakiovalikoimasta ei löydy sinulle mieleisiä. Otamme toki aina parannusehdotuksia vastaan, ja valikoimamme kasvaakin jatkuvasti. Tällä hetkellä suunnitelmissamme on laajentaa olutvalikoimaamme kansainvälisemmäksi, ja tämä toteutunee viimeistään talven aikana. Jos mielessäsi on jokin tietty tuote, asiakaspalvelumme tarjoaa myös maksuttoman hankintapalvelun. Etsimme haluamasi tuotteen ja teemme sinulle siitä hintatarjouksen haluamasi erän mukaisesti. Jos hinta ei sovi sinulle, voit hylätä tarjouksemme ilman mitään sitoumuksia.

        Kuten itsekin viittasit, tämän keskustelun tarkoituksena ei ole kuitenkaan mainostaa palveluitamme. Tämän puolustuspuheenvuoron jälkeen voimme vastailla mahdollisiin lisäkysymyksiisi valikoimastamme suoraan asiakaspalvelumme kautta. Pidättäydytään siis tässä keskustelussa yleisellä tasolla alkoholin tilaamisen maailmassa.


      • Monopoli poks
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, nimimerkki "Huono myyntipuhe",

        kiitos arvokkaasta palautteestasi! Viestiisi on nyt kuitenkin syytä tehdä pari korjausta ja tarkennusta.

        Olet oikeassa siinä, että yllä käsitellyn direktiivin mukaan etämyyjä on vastuussa alkoholiveron suorittamisesta. Unohdit kuitenkin, että Suomen laki kieltää etämyynnin Suomeen, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen lakia riittävästi tunteva myyjä ei myy suoraan Suomeen. Esimerkiksi Saksassa suurin osa isoista ja keskikokoisista myyjistä ei suostu enää myymään Saksan ulkopuolelle, koska he tietävät tästä verovelvollisuudesta eivätkä liiemmin halua sitä kontolleen.

        Ne myyjät, jotka myyvät edelleen Suomeen, jakautuvat kolmeen ryhmään. Nämä ryhmät on jo käsitelty muualla tässä keskustelussa, mutta kertaan vielä lyhyesti: 1) "vanhan sukupolven" myyjät vain lähettävät tuotteet suoraan asiakkaalle Suomeen, eivätkä välitä laista ollenkaan. He eivät suorita ostoksista valmisteveroa kohdemaahan. 2) Jotkut myyvät myös Suomeen, mutta kieltäytyvät lähettämästä tuotteita asiakkaalle. Asiakkaan tulee järjestää itse kuljetus, jolloin asiakas on itse verovelvollinen Suomessa, eikä asia kosketa myyjää lainkaan (tässä pätee yllä käsitellyn direktiivin 33 artiklan 3 kohta). 3) "Uuden sukupolven" myyjät myyvät Suomeen, mutta tiedostavat, että etämyynti Suomeen on kielletty. He pyytävät asiakasta vastaamaan kuljetuksen järjestämisestä, mutta auttavat asiakasta tässä niin, että asiakkaan ei tarvitse selvitellä kuljetuksen järjestämiseen liittyviä kiemuroita, vaan kaikki hoituu helposti kotikoneelta käsin myyjän avulla. Nämä myyjät hyväksyvät tässä tapauksessa verovelvollisuuden ja suorittavat verot kohdemaahan tunnollisesti.

        Ryhmään 1) kuuluvalta kauppiaalta ostettaessa veroja ei suorita kohdemaahan oikeastaan kukaan. Myyjää ei asia kiinnosta, ja asiakas harvemmin on edes tietoinen tällaisesta verovelvollisuudesta. Tämä oli aikaisempina vuosina pääasiallinen tapa tilata alkoholia internetistä, mikä sitten johtikin lopulta koko liiketoiminnan maineen pilaantumiseen, kun lähetyksiä alkoi jäädä tullin haaviin kohdemaissa. Nykyään vielä kourallinen myyjiä harjoittaa tällaista kauppaa, ja heistä suurin osa on pieniä toimijoita, jotka eivät tunne lakia (vaikka heidän tulisikin se tuntea). Aivan pari myyjää harjoittavat tätä, vaikka tuntevatkin lain, ja heidän toimintaansa puututaan varmasti ennen pitkää: vaatimus valmisteverojen suorittamisen velvollisuudesta ei ole pelkästään Suomen tullin näkemys, vaan, kuten jo keskusteltu, se on EU-tasoinen määräys, joka koskettaa kakkia EU-maita yhtälailla. Tämän vuoksi ei ole lainkaan mahdotonta, että eri EU-maiden tulliviranomaiset ryhtyvät laaja-alaiseen yhteistyöhön lakia noudattamattomien myyjien kitkemiseksi.

        Kun sitten ostokset saapuvat Suomeen, eikä niistä ole tehty lain vaatimaa ilmoitusta etukäteen ja niistä ei ole jätetty valmisteverotuksen vakuutta, lähetys voi joko mennä tullin haavin ohi tai sitten ei. Edellisessä tapauksessa ostokset saapuvat kotiovelle, ja asia on sillä selvä: verot on onnistuneesti vältetty.. Jälkimmäisessä tapauksessa tulli pysäyttää lähetyksen eikä luovuta sitä vastaanottajalle ennen kuin verot (ja mahdollisesti veronkorotus) on suoritettu.

        Tällaisessa tapauksessa olet ihan oikeassa: myyjän olisi pitänyt suorittaa verot Suomeen ennen tavaroiden lähettämistä. Nyt kun lähetys on kuitenkin tullin hallussa, ei ole varmaankaan kovin todennäköistä, että yhteydenottosi myyjälle suorittamattomien verojen maksamiseksi tuottaa mitään hedelmää. Luultavasti myyjä ei reagoi yhteydenottoosi mitenkään, ja vaikka reagoisikin, hän tuskin suostuisi maksamaan veroja Suomen tullille. Olet oikeassa: veroasia ei ole ostajan vastuulla, mutta ostaja ei todennäköisesti saa ostoksiaan, jos ei ensin maksa veroja tulliin. Toki voit verot maksettuasi vaatia korvausta myyjältä, viime kädessä oikeusteitse - ja olisikin todella mielenkiintoista tietää, miten hyvin tällainen perintä onnistuu.

        Loppuosa viestistäsi oli ilmeisesti tarkoitettu vihamieliseksi provokaatioksi, mutta korjaanpa nyt kuitenkin suurimmat virheet. Litran pullo 40-prosenttista vodkaa ei voi maksaa Virossa alle 5 euroa, jos myyjä toimii laillisesti. Virossa alkoholivero tuollaiselle pullolle on 6,26 euroa, joten viisi euroa ylittyy heti. Jos myyjä haluaa kattaa valmistajan, jakelijan ja muiden veloitukset ja tehdä jonkinlaista voittoakin, yhdeksän euroa tulee täyteen hyvin pian. Kuluttajille myytäessä tuotteen hintaan lisätään vielä arvonlisävero, joka on Virossa nyt 20%, jolloin hinnaksi muodostuu pian n. 11 euroa.

        Eri kauppojen hintoja tarkasteltaessa kuvatunlaisen vodkapullon hinta on halvimmillaan siellä 11 - 12 euron paikkeilla, kuten sanottu. Toki laillinenkin myyjä voi esimerkiksi alennusmyyntikampanjan osana myydä juomia tappiolla, jolloin hinta varmasti laskee tilapäisesti alle tuon rajan. Tuollainen hinta olisi kuitenkin vain tilapäinen, eikä se kuvastaisi markkinahintaa.

        Vodkaa Virosta alle 5 euroa (ja vielä suomalaisesta kaupasta): https://www.prismamarket.ee/fi/tuotteet/ruoka-ja-juoma/alkoholijuomat/aus-viin-40-4740054002075
        kyseessä on toki puolen litran pullo, jota alun perin on tuossa luultavasti tarkoitettu, mutta hinta on litrasellakin selvästi alle 10. Ja tuo varmasti ei ole Viron halvin vodkapullo.

        Nuo puheet valmisteveroista voi mennä jonkun tulkinnan mukaan tuonne päin SUOMESSA, mutta käytässä tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa.

        Tässä on muuten aika hyvä kirjoitus aiheesta:
        http://viiniviren.blogspot.fi/2009/02/viinin-ostaminen-ulkomailta-mita-saa.html

        Eurooppa ja vapaakauppa - tervetuloa.

        http://viiniviren.blogspot.fi/2009/11/miten-loydan-hyvat-viinien-verkkokaupat.html

        Ranskalaiset Bordeaux alueen viinit Juomakauppa.eu (muutama hassu)
        http://www.juomakauppa.eu/shop/index.php?cPath=17_89_103_106&osCsid=q5onj5gc81n55ru5ordt8agq20

        Esim. Vinexus.de 121 Bordeaux viiniä.

        Juomakauppa postikulut:
        Viinipullot (0,75l) ja normaalikokoiset pullot (0,7l ja 1,0l)

        1 plo: 8,90 euroa
        2—3 ploa: 13,90 euroa
        4—12 ploa: 18,90 euroa
        13—16 ploa: 28,90 euroa

        Vinexus: alle 100e tilaus 5 euroa, yli 100 e 0 euroa.
        http://www.vinexus.de/s01.php?ag=&sp=en&cur=eur&pp=vers

        Ja lukemattomia muita esimerkkejä.


      • Naatiskelija
        Monopoli poks kirjoitti:

        Vodkaa Virosta alle 5 euroa (ja vielä suomalaisesta kaupasta): https://www.prismamarket.ee/fi/tuotteet/ruoka-ja-juoma/alkoholijuomat/aus-viin-40-4740054002075
        kyseessä on toki puolen litran pullo, jota alun perin on tuossa luultavasti tarkoitettu, mutta hinta on litrasellakin selvästi alle 10. Ja tuo varmasti ei ole Viron halvin vodkapullo.

        Nuo puheet valmisteveroista voi mennä jonkun tulkinnan mukaan tuonne päin SUOMESSA, mutta käytässä tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa.

        Tässä on muuten aika hyvä kirjoitus aiheesta:
        http://viiniviren.blogspot.fi/2009/02/viinin-ostaminen-ulkomailta-mita-saa.html

        Eurooppa ja vapaakauppa - tervetuloa.

        http://viiniviren.blogspot.fi/2009/11/miten-loydan-hyvat-viinien-verkkokaupat.html

        Ranskalaiset Bordeaux alueen viinit Juomakauppa.eu (muutama hassu)
        http://www.juomakauppa.eu/shop/index.php?cPath=17_89_103_106&osCsid=q5onj5gc81n55ru5ordt8agq20

        Esim. Vinexus.de 121 Bordeaux viiniä.

        Juomakauppa postikulut:
        Viinipullot (0,75l) ja normaalikokoiset pullot (0,7l ja 1,0l)

        1 plo: 8,90 euroa
        2—3 ploa: 13,90 euroa
        4—12 ploa: 18,90 euroa
        13—16 ploa: 28,90 euroa

        Vinexus: alle 100e tilaus 5 euroa, yli 100 e 0 euroa.
        http://www.vinexus.de/s01.php?ag=&sp=en&cur=eur&pp=vers

        Ja lukemattomia muita esimerkkejä.

        Ai on Aus Viin vodkaa :D
        Ties mistä maatalouden sivutuotteesta valmistettua viinaa.
        Puolassa ovat yrittäny valmistaa teurasjätteistä viinaa, siinä onnistumatta. Tosin hiilestä ovat onnistuneet. Viron Prismassa halvin vodka maksaa joku 11 euroa ja halvin juomakelpoinen vodka 12 euroa!

        Hullu saa olla mut ei tyhmä =D


      • Isabel18
        10+8 kirjoitti:

        työntäkää v1ttuun nämä mainoksenne

        Aika vanha ketju on, mutta voisitko poistua typerine kommenteinnes juomaan vaikka jaffaa, se sopii sinulle paremmin...ihan uskomattoman tyhjää mahtaa elämäsi olla, kun pitää sekaantua ketjuihin, jotka eivät edes sinua kiinnosta.


      • meneoikeallepalstale
        joo o kirjoitti:

        Laittomuudet on asia erikseen, mutta että viina tai tupakki? Haloo! EU ja vapaakauppa, jotain järkeä nyt tähän touhuun!

        http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/carry/alcohol-tobacco-cash/index_fi.htm

        En näe syytä miksei näitä rajoituksia ja ihan sen järjen käyttöä, vaikka pari pulloa viinaa, tai pari röökiaskia siinä paketissa enemmän olisikin voisi käyttää postitilauksissakin.

        Sitten vielä tämä:

        http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/lahjat_ulkomailta/alkoholi_tupakka_EU/index.jsp

        Veikkaan että näitä "lahja"lähetyksiä käytetään aika paljon.
        Järkevintä olisi veroalennus eikä tämmönen ihmisten kiusaaminen ja holhoaminen.

        Tupakka on riippuvuutta aiheuttava myrkky, alkoholi on nautinto- ja elintarvikelisäaine. Tämä on alkoholipalsta.


    • tummeli

      Onko kukaan tilannut Pirske.com-kaupasta? Minkälaisia kokemuksia?

      • Se nyt on tyhmää...

        Pirskeen toimituskulut on aika hurjat, mitä järkeä on tilata vaikka 10 koria kaljaa, jos toimitus maksaa melkein tuhat euroa. =D


      • juomakauppa.eu

        Hei, "tummeli",

        en ota kantaa "Pirskestä" tilaamisen kannattavuuteen, mutta kiitän tästä esimerkistä, sillä voimme nyt hieman käydä läpi niitä ominaisuuksia, jotka jakavat alkoholin verkkokaupat ikään kuin kolmeen leiriin.

        Kun alkoholin verkkokauppa aikoinaan alkoi, toiminnan pelisäännöt olivat epäselvät. Myynti tapahtui pääosin niin, että myyjä vain lähetti tuotteet esimerkiksi Saksasta Suomeen, eikä asiaa pohdittu sen kummemmin. Vaikka kyseessä on EU:n sisäinen tavarakauppa, joka on pääsääntöisesti esteetöntä, alkoholiin liittyy tietynlaisia erityissääntöjä. Sekä sen valmisteverotus on kaupan kohdemaan oikeus, että joillakin mailla on voimassa sääntöjä, jotka kieltävät suoran alkoholin myynnin ulkomailta.

        Muutama vuosi sitten sääntöjä selkiinnyttääkseen Suomen tulli määritteli tulkintansa siitä, kuka on milloinkin verovelvollinen. Säännöksi tuli, että mikäli ulkomainen myyjä joko lähettää tuotteet suoraan asiakkaalle (mikä on lähtökohtaisesti laitonta Suomen alkoholilain kannalta) tai millään tavalla osallistuu kuljetuksen järjestämiseen asiakkaan kanssa (ohjaamalla asiakasta käyttämään tiettyjä kuljetusyhtiöitä tai muuten osallistumalla kuljetusta koskeviin järjestelyihin), tällöin myyjän katsotaan olevan asiakkaan puolesta verovelvollinen Suomessa. Toki voidaan toki pohtia, millainen aktiviteetti voidaan laskea "ohjaamiseksi" tai "osallistumiseksi" myyjän taholta: pelkkää paikallisen kuljetusyrityksen nimen julkaisemista verkkokaupassa tuskin voidaan laskea ohjaamiseksi, mutta silloin, kun verkkokaupassa selvästi mainostetaan joitakin kuljetusyrityksiä tai esitellään niiden hintoja tilaukselle räätälöityinä, voidaan luultavasti jo puhua ohjaamisesta.

        Tämä sääntö jakaakin alkoholin internet-myyjät kolmeen leiriin. Aivan viime vuosina on syntynyt kourallinen "uuden sukupolven" toimijoita, jotka tekevät juuri niin kuin laki ja tullin tulkinta tuosta laista määräävät: sen sijaan, että veroasiat jätettäisiin kylmästi asiakkaan kontolle, mikä johtaa usein tullin takavarikkoon, nämä uudenlaiset myyjät perivät valmisteverot asiakkaalta ostosten yhteydessä ja hoitavat kaikki verovelvollisuudet ja muodollisuudetkin säntillisesti. Tämä takaa sen, että tuotteet tulevat laillisesti ja muodollisuuksia noudattaen maahan, eikä asiakkaan tarvitse murehtia näistä asioista yhtään.

        Näiden lisäksi markkinoilla toimii vielä paljon "vanhan sukupolven" myyjiä, jotka toimivat aivan samalla tavalla kuin jo ennen tullin takavarikkorysää: he jättävät verovelvollisuuden täyttämättä, eivätkä kerro velvollisuudesta edes asiakkaalle. Jotkut myyjät, ehkä tietämättömyyttään, alkoholilain vastaisesti jopa lähettävät tavarat suoraan Suomeen. Nykyään tällainen toiminta koskee usein vain uusia, pieniä ulkomaalaisia myyjiä, jotka eivät ole ottaneet selvää kohdemaiden lainsäädännöstä. Tätä tietämättömyyttä ei voida kuitenkaan perustella millään, sillä on myyjän vastuulla ottaa selko vallitsevasta laista. Lisäksi kaikille yhteinen EU-laki määrää hyvin selvästi, että myyjä on verovelvollinen kohdemaassa silloin, kun se itse lähettää tuotteet suoraan asiakkaalle.

        Asiakkaan kannalta tällainen myyjä on haitallisin, sillä hän ei kerro, paljonko maksettavan veron määrä on, jotta asiakas voisi laskea todellisen kustannuksen ostoksilleen. Siitäkään hän ei mainitse mitään, että alkoholin maahantuonnissa on noudatettava tarkkoja muodollisuuksia. Nämä seikat käyvät ilmi usein vasta siinä vaiheessa, kun tulli on takavarikoinut tuotteet maksamattomien verojen takia. Jo pelkästään maksettavien verojen määrä voi tulla melkoisena yllätyksenä, mutta näiden lisäksi tulli voi määrätä päälle vielä veronkorotuksen ikään kuin sakoksi.

        Lopuksi on olemassa hieman valveutuneempia "vanhan sukupolven" toimijoita, jotka tietävät kyllä rajoituksista ja säännöistä, mutta sysäävät vastuun veroista asiakkaalle. He toteavat ehdoissaan, että asiakkaan tulee järjestää kuljetus tuotteille (ja siten irrottavat itsensä verovastuusta) - mikä on aivan oikein - mutta lisäävät usein, että heillä on yhteistyökumppaneinaan tai muuten tiedossaan kuljetusyrityksiä, joita he suosittelevat. Kuten mainittu yllä, kuljetusyritysten suositteleminen voidaan laskea "ohjaamiseksi" tai "osallistumiseksi" myyjän taholta kuljetuksen järjestämisen saralla, jolloin verovelvollisuus palaa jälleen myyjän kontolle.

        Sen, mihin leiriin myyjä kuuluu, näkee helposti kaupan toimitusehdoista. Jos niissä sanotaan, että myyjä vastaa veroasioista puolestasi, olet luultavasti hyvissä käsissä. Jos niissä ei mainita sanallakaan valmisteveroista, on mahdollista, että joudut ennen pitkää tekemisiin tullin kanssa maksamattomien valmisteverojen vuoksi. Jos niissä mainitaan valmisteverot mutta todetaan, että niiden ilmoittaminen ja maksaminen on sinun vastuullasi, muista selvittää jo hyvissä ajoin ennen tilaamista velvollisuutesi. Toisaalta, jos tällainen myyjä suosittelee tilaukseesi liittyen kuljetusyhtiöitä, voit varmasti kysyä myös tullilta tulkintavinkkejä siihen, kumpi on verovelvollinen: sinä vai myyjä.


      • juomakauppa.eu
        juomakauppa.eu kirjoitti:

        Hei, "tummeli",

        en ota kantaa "Pirskestä" tilaamisen kannattavuuteen, mutta kiitän tästä esimerkistä, sillä voimme nyt hieman käydä läpi niitä ominaisuuksia, jotka jakavat alkoholin verkkokaupat ikään kuin kolmeen leiriin.

        Kun alkoholin verkkokauppa aikoinaan alkoi, toiminnan pelisäännöt olivat epäselvät. Myynti tapahtui pääosin niin, että myyjä vain lähetti tuotteet esimerkiksi Saksasta Suomeen, eikä asiaa pohdittu sen kummemmin. Vaikka kyseessä on EU:n sisäinen tavarakauppa, joka on pääsääntöisesti esteetöntä, alkoholiin liittyy tietynlaisia erityissääntöjä. Sekä sen valmisteverotus on kaupan kohdemaan oikeus, että joillakin mailla on voimassa sääntöjä, jotka kieltävät suoran alkoholin myynnin ulkomailta.

        Muutama vuosi sitten sääntöjä selkiinnyttääkseen Suomen tulli määritteli tulkintansa siitä, kuka on milloinkin verovelvollinen. Säännöksi tuli, että mikäli ulkomainen myyjä joko lähettää tuotteet suoraan asiakkaalle (mikä on lähtökohtaisesti laitonta Suomen alkoholilain kannalta) tai millään tavalla osallistuu kuljetuksen järjestämiseen asiakkaan kanssa (ohjaamalla asiakasta käyttämään tiettyjä kuljetusyhtiöitä tai muuten osallistumalla kuljetusta koskeviin järjestelyihin), tällöin myyjän katsotaan olevan asiakkaan puolesta verovelvollinen Suomessa. Toki voidaan toki pohtia, millainen aktiviteetti voidaan laskea "ohjaamiseksi" tai "osallistumiseksi" myyjän taholta: pelkkää paikallisen kuljetusyrityksen nimen julkaisemista verkkokaupassa tuskin voidaan laskea ohjaamiseksi, mutta silloin, kun verkkokaupassa selvästi mainostetaan joitakin kuljetusyrityksiä tai esitellään niiden hintoja tilaukselle räätälöityinä, voidaan luultavasti jo puhua ohjaamisesta.

        Tämä sääntö jakaakin alkoholin internet-myyjät kolmeen leiriin. Aivan viime vuosina on syntynyt kourallinen "uuden sukupolven" toimijoita, jotka tekevät juuri niin kuin laki ja tullin tulkinta tuosta laista määräävät: sen sijaan, että veroasiat jätettäisiin kylmästi asiakkaan kontolle, mikä johtaa usein tullin takavarikkoon, nämä uudenlaiset myyjät perivät valmisteverot asiakkaalta ostosten yhteydessä ja hoitavat kaikki verovelvollisuudet ja muodollisuudetkin säntillisesti. Tämä takaa sen, että tuotteet tulevat laillisesti ja muodollisuuksia noudattaen maahan, eikä asiakkaan tarvitse murehtia näistä asioista yhtään.

        Näiden lisäksi markkinoilla toimii vielä paljon "vanhan sukupolven" myyjiä, jotka toimivat aivan samalla tavalla kuin jo ennen tullin takavarikkorysää: he jättävät verovelvollisuuden täyttämättä, eivätkä kerro velvollisuudesta edes asiakkaalle. Jotkut myyjät, ehkä tietämättömyyttään, alkoholilain vastaisesti jopa lähettävät tavarat suoraan Suomeen. Nykyään tällainen toiminta koskee usein vain uusia, pieniä ulkomaalaisia myyjiä, jotka eivät ole ottaneet selvää kohdemaiden lainsäädännöstä. Tätä tietämättömyyttä ei voida kuitenkaan perustella millään, sillä on myyjän vastuulla ottaa selko vallitsevasta laista. Lisäksi kaikille yhteinen EU-laki määrää hyvin selvästi, että myyjä on verovelvollinen kohdemaassa silloin, kun se itse lähettää tuotteet suoraan asiakkaalle.

        Asiakkaan kannalta tällainen myyjä on haitallisin, sillä hän ei kerro, paljonko maksettavan veron määrä on, jotta asiakas voisi laskea todellisen kustannuksen ostoksilleen. Siitäkään hän ei mainitse mitään, että alkoholin maahantuonnissa on noudatettava tarkkoja muodollisuuksia. Nämä seikat käyvät ilmi usein vasta siinä vaiheessa, kun tulli on takavarikoinut tuotteet maksamattomien verojen takia. Jo pelkästään maksettavien verojen määrä voi tulla melkoisena yllätyksenä, mutta näiden lisäksi tulli voi määrätä päälle vielä veronkorotuksen ikään kuin sakoksi.

        Lopuksi on olemassa hieman valveutuneempia "vanhan sukupolven" toimijoita, jotka tietävät kyllä rajoituksista ja säännöistä, mutta sysäävät vastuun veroista asiakkaalle. He toteavat ehdoissaan, että asiakkaan tulee järjestää kuljetus tuotteille (ja siten irrottavat itsensä verovastuusta) - mikä on aivan oikein - mutta lisäävät usein, että heillä on yhteistyökumppaneinaan tai muuten tiedossaan kuljetusyrityksiä, joita he suosittelevat. Kuten mainittu yllä, kuljetusyritysten suositteleminen voidaan laskea "ohjaamiseksi" tai "osallistumiseksi" myyjän taholta kuljetuksen järjestämisen saralla, jolloin verovelvollisuus palaa jälleen myyjän kontolle.

        Sen, mihin leiriin myyjä kuuluu, näkee helposti kaupan toimitusehdoista. Jos niissä sanotaan, että myyjä vastaa veroasioista puolestasi, olet luultavasti hyvissä käsissä. Jos niissä ei mainita sanallakaan valmisteveroista, on mahdollista, että joudut ennen pitkää tekemisiin tullin kanssa maksamattomien valmisteverojen vuoksi. Jos niissä mainitaan valmisteverot mutta todetaan, että niiden ilmoittaminen ja maksaminen on sinun vastuullasi, muista selvittää jo hyvissä ajoin ennen tilaamista velvollisuutesi. Toisaalta, jos tällainen myyjä suosittelee tilaukseesi liittyen kuljetusyhtiöitä, voit varmasti kysyä myös tullilta tulkintavinkkejä siihen, kumpi on verovelvollinen: sinä vai myyjä.

        Kun vertailet alkoholin verkkokauppoja, suosittelen pitämään yllä kertomani mielessä. Aina verkkokaupasta ostettaessa on syytä tehdä "peruskatselmus" kaupan taustoihin: toimitusehtojen lisäksi on syytä tarkastella, antaako taustalla toimiva yritys tarpeeksi tietoa itsestään ja avainhenkilöistään, noudattaako se lakia ehdoissaan (esimerkiksi kuluttaja-asiakkaille on suotava maasta riippuen 7 - 15 päivän ehdoton palautusoikeus tuotteille, jotka eivät ole esim. elintarvikkeita tai muuten lyhytkestoisia - tästä huolimatta moni alkoholimyyjä toteaa, että koska "viini ja olut ovat elintarvikkeita", hän ei myönnä palautusoikeutta millekään tuotteille, ei edes väkeville alkoholijuomille) ja niin edelleen.

        Tämän lisäksi alkoholikaupassa on erittäin tärkeää tarkistaa, miten myyjä sanoo hoitavansa kuljetukseen ja verotukseen liittyvät asiat. Mikäli tällaista tietoa ei ole annettu, en suosittele ostamaan tuosta kaupasta mitään.


    • ensitilaaja

      Kun tässä nyt puidaan omalla kohdalla olevaa ajankohtaista asiaa, niin esitän tästä mahdollisesti epäselvän yhteenvedon ko. tapauksestani:

      Tilasin Saksassa sijaitsevasta verkkokaupasta 24 pulloa olutta, he tarjosivat kuljetuksen UPS:n kautta, ja maksu tapahtui PayPal-palvelun kautta.

      laatikon hinnaksi tuli n.53 euroa, johon sisältyi (ilmeisesti Saksan ALV) 19% ALV sekä kuljetusmaksu 9,90e, loppuhinnan näin ollen hieman alle 65 euroa.

      Paketti on kovaa vauhtia tulossa UPS:n kyydissä Suomeen ja mietin tässä että onko vastuu valmisteveroista nyt minulla vai lähettäjällä? eli ennen kuin pääsen nauttimaan tästä tuotteesta, ketä vielä maksaa ja kuinka paljon ja kenelle?

      • juomakauppa.eu

        Hei, nimimerkki "ensitilaaja",

        näkemättä valitsemasi verkkokaupan toimitusehtoja oletan, että myyjä ei ole maininnut ehdoissaan, hintatiedoissaan tai tilauksesi yhteenvedossa vastaavansa Suomen valmisteveroista puolestasi. Mikäli myyjä tosiaan vastaa näistä, tieto siitä on luultavasti hyvin selkeästi esillä verkkokaupassa.

        Mikäli ymmärsin tapauksesi faktat oikein, etämyyjä on pääasiassa verovelvollinen Suomen valmisteveroista. Tämä on siksi, että myyjä on joko lähettänyt tuotteet sinulle suoraan (mikä on Suomen alkoholilain vastaista, mutta verotuksen kannalta joka tapauksessa siirtää verovelvollisuuden lähettäjän kontolle) tai vähintäänkin avustanut sinua kuljetuksen järjestämisessä (mikä on alkoholilain mukaan sallittua, mutta myös siirtää verovastuun myyjän kontolle).

        Joko tietämättömyyttään tai tahallisesti myyjä ei ole kuitenkaan noudattanut EU-lakia ja Suomen lakia myynnissään. Lain mukaan tuotteista olisi tullut asettaa vakuus, joka vastaa tuotteista kannettavan alkoholiveron määrää. Vaihtoehtoisesti myyjällä olisi oltava nimettynä Suomessa tullin hyväksymä veroedustaja, joka ilmoittaa kaikista Suomeen lähetetyistä tilauksista koituneet valmisteverot kuukausittain. Ei kuitenkaan vaikuta siltä, että myyjä olisi asettanut vakuutta tai hänellä olisi Suomessa veroedustaja.

        Mikäli myyjä ei ole asettanut vakuutta tai hänellä ei ole Suomessa veroedustajaa, seuraavaksi voi tapahtua jompikumpi: 1) tuotteesi tulevat perille ilman ongelmia, sillä lähetyksesi ei ole joutunut tullin tarkastukseen; tai 2) tulli ilmoittaa sinulle, että lähetys on pysäytetty suorittamattomien valmisteverojen vuoksi.

        Molemmissa tapauksissa jonkun on ilmoitettava ja suoritettava valmisteverot. Vaikka etämyyjä on tässä tapauksessa ensisijaisesti verovelvollinen, käytännössä on kaikkein helpointa, jos ilmoitat ja maksat verot itse.

        Pääsääntöisesti veroilmoitus on tehtävä neljän päivän kuluessa tuotteiden vastaanottamisesta (vastaanottopäivä mukaanlukien) ja verot on maksettava kymmenen päivän kuluessa. Kuten nimimerkki "laskuri laskee" totesi, alkoholiveron määrän voi laskea tullin alkoholiverolaskurilla. Huomioi kuitenkin, että laskurissa on tiettyjä vikoja, joiden takia se antaa erityisesti pienissä tilauksissa vääriä lopputuloksia. Laskurin antama tulos ei ole tullia sitova, vaan lopullinen veron määrä vahvistetaan tullin verotuspäätöksellä.

        On kuitenkin syytä laskea vero oikein jo ennen päätöstä, sillä, kuten todettu, vero tulee suorittaa kokonaisuudessaan jo kymmenen päivän kuluessa tuotteiden vastaanottamisessa. Verotuspäätöksen saamisessa voi mennä sen sijaan viikkoja.

        Kaava oluen alkoholiveron laskemiseksi on seuraava:

        V = (T * A) * 0,299

        jossa

        V = Veron määrä
        T = Tuotavan oluen määrä litroina
        A = Oluen alkoholipitoisuus % alc. vol.

        Esimerkki:

        24 x 0,33 litraa 5,5% alc.

        V = (7,92 * 5,5) * 0,299
        V = 13,02444 euroa

        Sinun tulee myös ilmoittaa juomapakkausvero, mutta tapauksessasi sen maksaminen ei ole tarpeen, sillä tulli ei kanna alle 10 euron juomapakkausveroa. Sinun tapauksessasi juomapakkausveron määrä on joko 4,04 euroa (mikäli tilauksessasi on 24 x 0,33 l) tai 6,12 euroa (mikäli tilauksessasi on 24 x 0,5 l).

        Lomakkeet valmisteverojen ilmoittamiseksi saat tullin verkkosivuilta, kuten nimimerkki "viel ehtii hoitaa" osoitti.

        Mainitsin aluksi, että ennen tuotteidesi lähettämistä niistä olisi pitänyt asettaa valmisteverotuksen vakuus. Koska näin ei ole ilmeisesti tehty, eikä myyjällä ole Suomessa veroedustajaa, lähetys kulkee nyt lain vastaisesti kohti Suomea. Suosittelen ottamaan yhteyttä tulliin ja kertomaan faktat virkailijalle. Jos myyjä lähetti tuotteet sinulle sen enempää mainitsematta valmisteverotuksesta, tulli varmasti suhtautuu myönteisesti ja avustaa sinua tilanteen korjaamiseksi. Suomen tullissakin alkoholikaupan valmisteverotuksen sääntöjä vasta muovataan käytäntöön sopiviksi, ja pääsääntöisesti tullivirkailijat ovat tyytyväisiä. jos lopputulos on lain mukainen, eli verot tulee ilmoitettua ja maksettua.

        Lopuksi alkoholin internet-kaupan ammattilaisena toivon, että ilmoitat tuotteet myyneelle yritykselle tapauksestasi ja huomautat, että myyjä on mahdollisesti rikkonut kahta lakia Suomessa: 1) alkoholilakia, mikäli hän lähetti ostokset suoraan sinulle tai omissa nimissään; 2) valmisteverotuslakia, mikäli hän on vähintäänkin avustanut sinua kuljetuksen järjestämisessä, eikä ole kuitenkaan vastannut valmisteverojen ilmoittamisesta ja maksamisesta Suomessa. Ilmeisesti myös viranomaiset tekevät yhteydenottoja tällaisiin myyjiin, mutta voit toki myös antaa oman panoksesi sen eteen, että tulevaisuudessa alkoholin ostaminen internetistä on vaivatonta ja luotettavaa myyjästä riippumatta.


      • Verot maksaa jos h.

        Tässä tapauksessa sinä maksat koska lähettäjä ei sitä ole maksanut eikä heillä ole veroedustajaa suomessa.


    • valistunutArvaaja

      Jos käyttämälläsi verkkokaupalla ei ole veroedustajaa Suomessa, sanoisin sinun olevan vastuussa alkoholijuomaveron ja pakkausveron maksusta Suomeen.

    • viel ehtii hoitaa

      Ensin lasketaan arviolta mahd. tarkasti verojen määrä,

      Sitten laitetaan rahat tullin tilille, tilinumero kannattaa kysyä tullista, saa siellä käydäkin maksamassa vaikka pankkikortilla, se vakuus siis,

      Vakuuslomake, joka lähetetään tullille =
      Vakuuslomake, tullilomake 627s, r, e, sa:
      http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahkoinenasiointi/lomakkeet/valmisteverotuksen_lomakkeet/rekisterointihakemukset_saateasiakirjat_ym/627sr.rtf


      Vakuuslomake tulee takaisin viitenumerolla varustettuna tullista.

      Tässä lomakkeet saapumisen jälkeen ilmoittamiseen, jolloin tulli ottaa verot vakuudesta:
      Siihen tulee merkitä se tullin antama viitenumero niin osaavat kohdistaa vakuuden saapuneisiin tuotteisiin (tarvitaan vaikka olisi vain yksi tilaus, sanoisin)

      http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahkoinenasiointi/lomakkeet/valmisteverotuksen_lomakkeet/veroilmoituslomakkeet/163Bs.pdf

      http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahkoinenasiointi/lomakkeet/valmisteverotuksen_lomakkeet/veroilmoituslomakkeet/164Bs_11.pdf

      • absintinjuoja

        Tulli neuvoo hyvin ja auttaa lomakkeiden kanssa, suosittelen yhteydenottoa jos on epäselvää!


    • laskuri laskee
    • carlos2

      paljonko tulisi maksamaan jos tilaisi 100 laatikkoa 24x0,33l olutta kaikkineen kuluineen?riippuu tietenkin oluen hinnasta ja merkistä mutta jos jotain esimerkkiä olisi heittää

      • carlos2

        24 x 0,33 litraa 5,5% alc.


      • oliko kysymys
        carlos2 kirjoitti:

        24 x 0,33 litraa 5,5% alc.

        Oliko kysymys juomakauppa.eu:lle suunnattu vaiko valmisteverokysymys yleensä?


      • En osta Alkosta
        oliko kysymys kirjoitti:

        Oliko kysymys juomakauppa.eu:lle suunnattu vaiko valmisteverokysymys yleensä?

        Ikävää, mutta tulli on alkanut pysäyttää alkoholilasteja sekä pienemmät paketit ovat saanet lomakkeet sisällensä ja huomautuksen verovelvollisuudesta.
        Tämä ei ole hyvä juttu ja sekoittaa pakkaa entisestään. En tiedä miten juomakauppa.eu lähetyksille on käynyt - omat tiedot koskevat paketteja jotka ovat tulleet suoraan valmistajalta tai isohkoilta jälleenmyyjiltä Saksasta ja Briteistä.

        Tämä tietää sitä, että pitää tehdä yksi laivamatka jotta saa loppuvuoden juomat ostettu kylmäkellariin. Alkoon en astu jalallani - verottaja on hoitanut järkevän hinnoittelun mahdottomaksi. Vaikka lasken auton ja matkustajien kulut, hintaero on varsin messevä.


      • juomakauppa.eu
        En osta Alkosta kirjoitti:

        Ikävää, mutta tulli on alkanut pysäyttää alkoholilasteja sekä pienemmät paketit ovat saanet lomakkeet sisällensä ja huomautuksen verovelvollisuudesta.
        Tämä ei ole hyvä juttu ja sekoittaa pakkaa entisestään. En tiedä miten juomakauppa.eu lähetyksille on käynyt - omat tiedot koskevat paketteja jotka ovat tulleet suoraan valmistajalta tai isohkoilta jälleenmyyjiltä Saksasta ja Briteistä.

        Tämä tietää sitä, että pitää tehdä yksi laivamatka jotta saa loppuvuoden juomat ostettu kylmäkellariin. Alkoon en astu jalallani - verottaja on hoitanut järkevän hinnoittelun mahdottomaksi. Vaikka lasken auton ja matkustajien kulut, hintaero on varsin messevä.

        Hei, nimimerkki "En osta Alkosta",

        kiitos päivityksestäsi! Kokemuksesi kertovat osaltaan siitä, että tulli on toden teolla ryhdistäytynyt entisestään laittomien alkoholilähetysten kitkemiseksi. Olemme siitä erittäin iloisia!

        Juomakauppa.eu:sta tehdyistä tilauksista yhtäkään ei ole pysäytetty tullin toimesta, koska jokaisen lähetyksen mukana ovat kulkeneet lain vaatimat asiakirjat ja todistus asetetusta alkoholiverotuksen vakuudesta. Tämä taas on ollut mahdollista, koska osana maksutonta Premium-palveluamme olemme huolehtineet asiakkaan puolesta siitä, että lähetykseen liittyvät muodollisuudet ja valmisteverotuksen velvollisuudet on täytetty lain mukaisesti.

        Kertomuksesi perusteella olet tehnyt ostoksesi "vanhan sukupolven" (ks. kommenttimme yllä) myyjiltä, jotka ovat vain lähettäneet tilauksesi sinulle suoraan maksamatta ensin vakuutta Suomen tulliin. Mikäli jopa valmistajat ja suuret jälleenmyyjät ovat sortuneet tällaiseen, se on hyvin valitettavaa. Suuret toimijat kyllä tietävät tarkalleen, että alkoholin lähettäminen EU-maasta toiseen ei ole sallittua ilman, että veroasioista huolehditaan ensin.

        Suomen (Alkon) vähittäismyyntihinnoissa alkoholivero on kyllä yksi merkittävä hinnanmuodostaja, mutta niihin hintoihin vaikuttaa myös moni muu tekijä. Kuten kaikissa monopoleissa, Alkon raskas organisaatio on johtanut kohonneisiin tuotantokustannuksiin, ja nämä taas puolestaan ovat kohottaneet vähittäismyyntihintoja epäluonnollisella tavalla.

        Tämän vuoksi alkoholin tilaaminen internetistä on pääsääntöisesti huomattavastikin edullisempaa kuin Alkosta ostaminen - vaikka molemmissa tapauksissa suoritettaisiinkin Suomen alkoholivero.

        Aina ennen internetistä ostamista suosittelen kuitenkin pyytämään myyjältä joko lopullisen kokonaiskustannuksen tilauksellesi maksettavien alkoholi- ja muiden valmisteverojen kanssa tai vähintäänkin listauksen niistä veroista, jotka ostoksistasi tulee suorittaa. Näin voit helposti arvioida, mikä kulloinkin tulee sinulle edullisimmaksi: Alkosta ostaminen, ulkomailta noutaminen vai internetistä tilaaminen.

        Esimerkiksi Juomakauppa.eu:ssa tämä on toteutettu niin, että näet tuotekuvaussivulla tuotekohtaisen kokonaishinnan alkoholiverojen jälkeen ja lopulta sentin tarkkuudella muodostetun laskelman niistä veroista, jotka sinun tulee ostoksistasi maksaa (Premium-palvelun osana myös veloitamme nämä verot tilauksesi yhteydessä, jolloin sinun ei tarvitse miettiä sen enempää, mitä veroja sinun tulee maksaa ja milloin - huolehdimme siitä kaikesta puolestasi). Näin vältyt yllätyksiltä ja pystyt tekemään harkittuja ostopäätöksiä.


    • absintinjuoja

      Sain äskettäin tilaukseni ja veroasiat hoidettua. On se sellaista setvimistä että jos jokin kauppias verot hoitaa puolstani niin saatan kokeilla...

    • Uteliaampi kaveri

      No säästänkö mitään jos tilaan esimerkiksi 4 pulloa viskiä ja 8 pulloa vodkaa? Vai meneekö näihin tullimaksuihin ja toimituskustannuksiin se hyöty?

    • juomakauppa.eu

      Hei, nimimerkki "Uteliaampi kaveri",

      vaikka emme voi julkaista tässä esimerkkilaskelmia väkeviä alkoholijuomia sisältäväville tilauksille, voimme luvata melkoisella varmuudella, että säästät jopa huomattavia summia, kun tilaat viskiä ja vodkaa.

      Verkkokauppamme info-osiossa on nähtävillä esimerkkilaskelma siitä, miten säästösi lasketaan: tilauksesi todelliset kustannukset käsittävät tuotteiden hinnan lisäksi Suomen ja Saksan alkoholi- ja muiden valmisteverojen välisen erotuksen sekä kuljetuskulut Suomeen. Vaikka kaikki nämä kulut otetaan huomioon, mietoja alkoholijuomia sisältävä esimerkkilaskelma osoittaa, että todellista säästöä syntyy - siitäkin huolimatta, että laskelmassa ei ole huomioitu esimerkiksi 5% alennusta, jonka jokainen uusi asiakas saa ensitilaukselleen. Laskelma löytyy täältä: Juomakauppa.eu:n etusivu -> Info -> Usein kysytyt kysymykset -> "Kannattaako Juomakaupasta ostaminen?"

      Väkevissä alkoholijuomissa säästösi on pääsääntöisesti vielä suurempi kuin miedoissa alkoholijuomissa. Tämä johtuu mm. siitä, että väkevät juomat ovat lähtökohtaisesti korkeamman hintaluokan tuotteita, jolloin kuljetuskulujen ja suhteutetun alkoholiveron merkitys todelliselle kustannukselle on pienempi.

      Pienissä tilauksissa pullokohtaisten kuljetuskulujen pienentämiseksi suosittelemme aina tilaamaan 12 pulloa (tai vähintään 6). Näin ollen kuvailemasi määrä olisi juuri optimaalinen. Säästösi on siis suurin, jos tilauksessasi on 12:lla jaollinen määrä tuotteita (esim. 12, 24, 36 tai 48 pulloa).

      Muistathan myös, että edullisuustakuumme lupaa, että tilauksesi Juomakauppa.eu:sta tulee aina halvemmaksi kuin samojen tuotteiden ostaminen Alkosta. Luonnollisesti takuussa verrataan tilauksesi todellisia kustannuksia (tuotteet, maksettavat verot ja kuljetuskulut) Alkon vastaaviin hyllyhintoihin.

      Asiakaspalvelumme neuvoo myös mielellään, mikäli haluat laskelman säästöstäsi ennen tilauksen jättämistä.

      • Uteliaampi kaveri

        Asiallista tekstiä! Mitenkähän mahtaa mennä alkoholin tilaaminen yrittäjälle, katselin sivustoanne ja alv 0% luki jossain mainoksessa yrittäjälle. Ottaako tulli näistä sitten isomman erän vai onko juoma vain yksinkertaisesti alv verran edullisempaa?


      • juomakauppa.eu
        Uteliaampi kaveri kirjoitti:

        Asiallista tekstiä! Mitenkähän mahtaa mennä alkoholin tilaaminen yrittäjälle, katselin sivustoanne ja alv 0% luki jossain mainoksessa yrittäjälle. Ottaako tulli näistä sitten isomman erän vai onko juoma vain yksinkertaisesti alv verran edullisempaa?

        Hei,

        muihin EU-maihin kuin Saksaan rekisteröidyille yrittäjille ja yrityksille, joilla on voimassa oleva VAT-numero (EU-muotoinen arvonlisäverotunnus), myymme arvonlisäverottotoma yhteisömyyntinä silloin, kun tilauksen määränpää on muussa EU-maassa kuin Saksassa. Esimerkiksi suomalainen yrittäjä tai yritys, joka tekee tilauksen Suomeen, voi ostaa ilman arvonlisäveroa.

        Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tuotteiden hinnoista poistetaan arvonlisävero. Ostavan yrittäjän tai yrityksen ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa oman maansa tulliin, eikä tulli myöskään peri mitään korotettua veroa. Toisin sanoen ostokset ovat arvonlisäveron verran halvempia.

        Lisäksi tarjoamme yrittäjille ja yrityksille tilaisuuksiin tai muihin tarpeisiin räätälöityjä juomapaketteja, jolloin tuotteiden hinnat laskevat alle esitettyjen listahintojen. Juomapaketit suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa, ja niiden hinta määräytyy tapauskohtaisesti. Paketeista voi tiedustella ja tarjouspyyntöjä voi jättää helpoiten suoraan asiakaspalveluumme, joka ohjaa asian eteenpäin.


    • saarenmaa tuutik

      Tarviiko,ja miksi tarvii maksaa joitakin veroja?Eihän itse tuotunakaan mitään veroja maksella.Valaiskaa tyhmää:) Kyse siis oluen tuonnista

      • asumakelvoton suomi

        Koska Susanna Huovinen ja muut sosiaaliämm..siis demokraatit haluavat kieltää kaiken nauttimisen, eli mm alkoholin. Heitä ei kiinnosta Eu:n vapaa kauppa, vaan häiritsee suunnattomasti nähdä naapurin kantavan taas saunakaljoja. Varsinkin jos ovat halvempia kuin suomessa!


    • Monopoli poks

      Olen tilannut. Mutta en tilaa Teiltä arvon herra juomakauppa.eu.

    • Jarello

      Tuli tilattua Saksasta 13 pullo viiniä,0,7l vodka ,24x0,5l olutta sekä 5l tynnyri olutta. Tulli oli avannut kummatkin laatikot mutta vastaanotin ne kumminkin maksamatta mitään veroja. Kuljettajana toimi UPS. Sisältä löytyi verojen maksuohjeet jne. Jos jätän maksamatta/ilmoittamatta tuleeko siitä jotain jatkoseuraamuksia?

      • juomakauppa.eu

        Hei, nimimerkki "Jarello",

        olettaen, että tuotteiden myyjä lähetti tuotteet sinulle suoraan, etkä osallistunut kuljetuksen järjestämiseen itse, ensisijaisesti valmisteverotuksessa verovelvollinen on ollut etämyyjä. Mielestäni virheellisesti tällä keskustelupalstalla ja muualla internetissä on toitotettu, että verovelvollisuus rajoittuu vain etämyyjään, eikä ostajalla ole asiassa mitään osaa eikä arpaa.

        Valmisteverotuslain 2 Luvun 12 §:ssä luetellaan kuitenkin kaikki verovelvolliset, ja esimerkiksi tuon pykälän 1 momentin 4 kohdassa määrätään, että valmisteverovelvollinen on myös se, joka pitää hallussaan sellaisia valmisteveron alaisia tuotteita, joista ei ole suoritettu valmisteveroa Suomeen. Samoin tullin asiakasohjeessa n:o 23 (Alkoholijuoma- ja juomapakkausvero) todetaan sivulla 5, että viime kädessä valmisteverovelvollinen on kuka tahansa, joka pitää verottamattomia tuotteita hallussaan.

        En tiedä, onko tulli vielä käyttänyt tätä keinoa ja sälyttänyt vastuun ostajalle myös silloin, kun etämyyjä on lähettänyt tuotteet suoraan Suomeen, mutta joka tapauksessa tulli selvästi valmistelee tämänsuuntaista lähestymistapaa sillä, että ostajille on alettu toimittaa vaatimuksia valmisteveroilmoituksen tekemisestä ja valmisteveron maksamisesta. Tiedossani ei ole yhtään tapausta, jossa ostaja ei olisi maksanut veroa tullin vaatimuksen jälkeen, joten en tiedä, mitä asiassa voi käytännössä seurata. Julkinen saatava (ml. vero) vanhentuu kuitenkin vasta viidessä vuodessa (laki 2007/706, 20 §), joten maksuvelvollisuus voi säilyä sen verran.

        Toisin sanoen, lain mukaan olet jo verovelvollinen, mutta on eri asia, aikooko tulli periä veron sinulta, kuljetusyhtiöltä vai kenties etämyyjältä.

        Verovelvollisena sinulla on velvollisuus toimittaa veroilmoitus tuotteista neljän arkipäivän sisällä tuotteiden saapumisesta ja maksaa vero kymmenen arkipäivän kuluessa tuotteiden saapumisesta. Valmisteverotuslain 6 Luvun 43 §:ssä määrätään, että valmisteveroa voidaan korottaa 50 - 3500 euroa, jos olet toimittanut veroilmoituksen vasta määräajan jälkeen. Vaihtoehtoisesti veronkorotusta voidaan määrätä enintään 30%, jos olet jättänyt ilmoitusvelvollisuutesi täyttämättä kehotuksen saatuasi.

        Veronkorotus ei ole kuitenkaan automaattinen, vaan se määrätään tapauskohtaisesti teon moitittavuus, toistuvuus ja muut sellaiset seikat huomioiden (45 §).

        Tämän lisäksi valmisteverotuslaki määrää 14 Luvun 109 §:ssä, että valmisteveron välttäminen on rikoslain 29 Luvun 1 - 3 §:n mukainen rikos. RL 29 Luvun 1 - 3 § koskevat veropetoksia. Lisäksi RL 46 Luvun 6 §:ssä määrätään, että se, joka ryhtyy valmisteveron alaisiin tuotteisiin, joiden maahantuonnin osana on tehty RL 29 Luvun 1 - 3 §:n mukainen rikos, tietäen, että tällainen rikos on tehty, on tuomittava laittomaan tuontitavaraan ryhtymisestä.

        Nämä rikoslain pykälät ovat kuitenkin luultavasti ääritapauksia varten, enkä ole kuullut, että yksityishenkilöitä olisi näin syytetty tai tuomittu. Asia voi tietenkin olla eri, jos et toimita veroilmoitusta ja maksa valmisteveroa tuotteista tullin vaatimuksistakaan huolimatta. Syyteoikeus rikoslain mukaisten rikosten kohdalla on kaksi vuotta (RL 8 Luvun 1 §), joten odotus asian selviämiseksi voi olla pitkähkö.

        Voithan tietenkin ottaa yhteyttä etämyyjään ja pyytää häntä joko maksamaan valmisteverot Suomeen tai hyvittämään sinulle Suomeen maksamasi vero, mutta en tiedä, miten rehellisen myyjän kanssa olet asioinut.

        Muista lopuksi vielä, että yllä esitetty on hyvinkin teoreettista, ja käytännössä voi olla, että tulli ei enää ikinä vaivaa sinua asialla, jos et maksakaan veroja. Sanoisin kuitenkin, että aika vasta näyttää, miten tulli toimii tällaisissa tapauksissa. Koska tullilla on tosiaan vuosia aikaa toimia, tuskinpa kukaan voi sanoa tässä vaiheessa varmuudella, tuleeko sinulle asiassa jatkoseuraamuksia.


      • Keksitkö koko jutun?

        Selkeesti keksitty juttu, ei ole ollut kertaakaan 10-15L ja vielä väkeviä, tilauksissa mitään lappuja ja kotiovelle kuljetuksen on hoitanut itella.


      • lisäys...
        Keksitkö koko jutun? kirjoitti:

        Selkeesti keksitty juttu, ei ole ollut kertaakaan 10-15L ja vielä väkeviä, tilauksissa mitään lappuja ja kotiovelle kuljetuksen on hoitanut itella.

        Niin, siis 10-15 litraa väkeviä, sillointällöin. Turha niiden on työkyvyttömyyseläkeläiseltä mitään alkaa karhuamaan, mitään eivät saa. Halvan hinnan takia sitä monet ostaakin. Tulee muuten ehkä jopa halvemmaksi tilata Saksasta kuin käydä hakemassa tallinnasta samanlainen lasti juomakelpoisia viinoja. Kulutus on tietysti melko suurta, mutta kyllä aikuinen ihminen saa juoda jos haluaa. Laskutkin pitää maksaa ja ruokaa saada... Oikeinko väkisin tässä yritetään köyhää rangaista?
        Samalla tavalla saa tupakkiakin tilattua halvemmalla monesta EU-maasta.
        Juttua riittäisi vaikka kuinka, mutta ei viitsi alkaa jauhaa loputtomiin.


      • vielä...
        lisäys... kirjoitti:

        Niin, siis 10-15 litraa väkeviä, sillointällöin. Turha niiden on työkyvyttömyyseläkeläiseltä mitään alkaa karhuamaan, mitään eivät saa. Halvan hinnan takia sitä monet ostaakin. Tulee muuten ehkä jopa halvemmaksi tilata Saksasta kuin käydä hakemassa tallinnasta samanlainen lasti juomakelpoisia viinoja. Kulutus on tietysti melko suurta, mutta kyllä aikuinen ihminen saa juoda jos haluaa. Laskutkin pitää maksaa ja ruokaa saada... Oikeinko väkisin tässä yritetään köyhää rangaista?
        Samalla tavalla saa tupakkiakin tilattua halvemmalla monesta EU-maasta.
        Juttua riittäisi vaikka kuinka, mutta ei viitsi alkaa jauhaa loputtomiin.

        Turha sitten alkaa jauhamaan, että älä juo tai polta, olen päätökseni tehnyt eikä minua tarvitse holhota.


      • Seuraa
        Keksitkö koko jutun? kirjoitti:

        Selkeesti keksitty juttu, ei ole ollut kertaakaan 10-15L ja vielä väkeviä, tilauksissa mitään lappuja ja kotiovelle kuljetuksen on hoitanut itella.

        Katso seuraavan kerran hieman tarkemmin lähetystä - siinä lukee luultavasti "osoitetiedot kirjataan ylös" tai vastaavaa.

        Eli Tulli kirjaa kaikki alkoholilähetykset jotka tunnistavat alkoholilähetyksiksi. Itse sain pullon jaloa juomaa ulkomailta, kyseinen ilmoitus löytyi pakkauksen päältä postin osoitetietojen vierestä. Koska kyseessä oli lahja en maksanut veroja, muuten olisi pitänyt maksaa.


      • RoopeA
        Seuraa kirjoitti:

        Katso seuraavan kerran hieman tarkemmin lähetystä - siinä lukee luultavasti "osoitetiedot kirjataan ylös" tai vastaavaa.

        Eli Tulli kirjaa kaikki alkoholilähetykset jotka tunnistavat alkoholilähetyksiksi. Itse sain pullon jaloa juomaa ulkomailta, kyseinen ilmoitus löytyi pakkauksen päältä postin osoitetietojen vierestä. Koska kyseessä oli lahja en maksanut veroja, muuten olisi pitänyt maksaa.

        Varokaa: juomakauppiaat spämmää täällä eri nimimerkeillä, esiintyen välilä asiakkaina jne. Ostakaa mieluummin Alkosta, kuin näiltä "juomakauppiailta".

        Tulli on voinut joskus (todella harvoin) laittaa lähetyksiin verolappuja. Mutta niistä ei kannata välittää yhtään mitään.


      • jaskas3

        Ei yhtään mitään.


    • viinan himo

      Arvoisat alkoholin tilaajat ja kuluttajat.
      Kaikki muu on jotenkuten selvää.
      Ainoastaan toimitusajoista ei ole sanaakaan.
      Eli kuinka monta viikkoa, kuukautta ta päivää noin keskimäärin lasti on matkalla,
      lähettäjältä -kuluttajalle.
      Kahden viikon päästä lähden viroon, ja saan heti mukaani.
      Mutta ,ei viinanhaku ole mukavaa kuin, vain kovassa viinanpuutteesa.
      eli ,keskimäärin onko kaksiviikkoa toimitusajassa toiveajattelua tilaus esimerkiksi saksasta tilattuna.
      Kiitän arvoisille ,vastauksesta.

    • himoviinailija

      viinikauppa.com'ista on tullut 8-10 päivän toimitusajalla itselleni tilauspäivästä.

    • viinan himo

      Eli,kun heti tilaan, ei kannata Viroon lähteä.niin samaan aikaan saan,kuin hakienkin.säästyy hakuvaiva.
      Kiitos tiedosta

    • viinittelijä

      Vinexus.de kautta ja suoraan viinitiloilta ollaan tilattu, nopeasti ja edullisesti on tullut tuotteet kotiovelle eikä ole tarvinnut tullin kanssa tapella.

    • idioottir764

      Vittu te ootte kujalla.
      Nyt faktat kuntoon. Mielestäni asiaa menee näin, suoraan tullin sivuilta otettuna osoitteesta http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/..._yksityish.pdf:

      "Etämyynnissä verovelvollinen on etämyyjä. Etämyynnillä tarkoitetaan myyntiä, jossa yksityishenkilö on ostanut toisesta jäsenvaltiosta kulutukseen luovutettuja valmisteveron alaisia tuotteita, jotka
      etämyyjä tai joku tämän puolesta suoraan tai välillisesti lähettää tai kuljettaa Suomeen.

      Kuljetus katsotaan myyjän järjestämäksi esimerkiksi silloin, kun myyjä ohjaa Internet-sivuillaan tilauksen yhteydessä asiakkaita käyttämään tiettyjä kuljetusliikkeitä tai jotenkin muuten osallistuu kuljetusta koskeviin järjestelyihin.

      Etämyyjä voi asettaa Suomeen tulliviranomaisten hyväksymän veroedustajan suorittamaan verot puolestaan. Etämyyjän, jolla ei ole Suomessa veroedustajaa, on annettava ilmoitus tulliviranomaiselle
      ennen valmisteveron alaisten tuotteiden lähettämistä toisesta jäsenvaltiosta Suomeen sekä annettava vakuus valmisteverojen suorittamisesta.

      Yksityishenkilö on velvollinen suorittamaan valmisteveron Suomeen, jos hän ostaa valmisteveron alaisia tuotteita toisesta jäsenvaltiosta ja itse järjestää niiden kuljetuksen Suomeen toisen yksityishenkilön tai kuljetusliikkeen välityksellä ilman, että myyjä mitenkään osallistuu kuljetusjärjestelyihin."

    • veroineen ei kannata

      Mun mielestä ei kannata tilata jos tilauksen joutuu ilmoittamaan tullille ja maksamaan siitä suomeen veron. Tämä tulee varmasti postikuluineen jopa kalliimmaksi kuin ostaisi alkosta. Ilman suomen maksettuja veroja olisi toki kannattavaa jos olisi valimis ottamaan riksin, että jättää suomen veot maksamatta.

      • riksdaler

        Ei rahallisesti kannatakaan, mutta jos on Alkon vastustaja tai jos haluaa tuotteita, joita ei Alkon kautta saa, niin sitten. Kannattanee katsoa kuljetuksen hinnan porrastuksen rajat niin, että ottaa maksimimäärän joka jollakin tietyllä hinnalla kuljetetaan (kohtuus, kohtuus).


      • Ihmetys

        Kun myyjä on etämyyjä eli hoitaa kuljetuksen kotiovellesi et joudu maksamaan veroja. Jos taas jollakin tapaa osallistut kuljetuksen järjestämiseen tai maksat kuljetus firmalle joudut maksamaan verot.
        Postikuluineen koti ovelle kannettu laatu olut on noin 60prosenttia edullisempaa kuin alkossa. Tyhmä maksaa paljon.


      • ouzo_on_drakhma
        riksdaler kirjoitti:

        Ei rahallisesti kannatakaan, mutta jos on Alkon vastustaja tai jos haluaa tuotteita, joita ei Alkon kautta saa, niin sitten. Kannattanee katsoa kuljetuksen hinnan porrastuksen rajat niin, että ottaa maksimimäärän joka jollakin tietyllä hinnalla kuljetetaan (kohtuus, kohtuus).

        Ei ole Alkossa systeemit muuttuneet. Jos haluaa tilata valikoimien ulkopuolelta, pitää ottaa "koko laatikko" (aivan kuin se olisi jokin standardi) ja maksaa 40 eur kuluja. Tässä olisi kehittämisen paikka Alkolle.


    • Jölppis

      Gourmondosta on tullut tilattua muutama satsi viinaksia ja halpaa on kuin saippua postien jälkeenkin eikä tullikaan ole yrittänyt lähestyä eu lakien vastaisella pelottelu propagandallaan jossa tämä yrittää tehdä minusta verovelvollista. Jos lähettää niin pyyhin niillä lipuilla ja lapuilla pyllyä ja jos lähettävät lisää niin ohjaan ne suoraan johonkin eu,n kansalaisten oikeuksista päättävään instanssiin.

      • NouskaaBarrikadeille

        Suosittelen kirjoittamaan niihin lappusiin oman henkilökohtaisen mielipiteen tullista ja lähettämään ne ihan siihen osoitteeseen johon pitääkin. Tai sitten vaikka eduskuntaan joka niitä lakeja säätää.

        Pienenä yllärinä voi liitteeksi pistää vaikka kuolleita pikkulintuja, hiiriä, paskaa tai ihan perinteistä leivinjauhetta. saadaan pientä iloa tullin pikkuveijareiden elämään.


    • Barrakuudaa

      Kerro baarikaadin, meneekö kondomeista veroa.

    • pööö

      Bäste kund

      Tullverket har i slutet av januari påtvingat posten att skicka tillbaka varor till Tyskland som inte har betalat svensk alkoholskatt, detta meddelande har vi fått av logistikföretagen som i sin tur bestrider detta agerande. Vi återkommer med mer information så snart vi vet. Därför vill vi påminna dig om att betala svensk alkoholskatt i samband med ditt köp för att vara på den säkra sidan.

      Hur betalar du din alkoholskatt?
      För närmare information om detta, kontakta gärna Skatteupplysningen på telefon 0771-567 567 eller via e-post på [email protected].

      Bodegashop.com Kyllä tulli ruotsissaki osaa vittuilla!!!

      • ponunhäntäpoika

        Lieneekö laillista Ruotsin tullin toimia noin -- joku siellä saisi viedä asian EY-tuomioistuimeen. Mutta ei me tehdä mitään.


    • Viinameesi
      • Alkoholistit

        Onko näin,että Suomalainen nettikauppa ei saa myydä alkoholia internetissä Suomessa asuville Alkoholisteille.


    • Verovapaus

      Mä voin lähettää "lahjalähetyksen" rajoissa veroitta 6 pl viiniä, 4 pl kuplia ja 2 pl (0,5L) yli 22%.
      Tosin mulla ei ole cantinassa mitään halpaa...

    • Anonyymi

      Miksi tilaisin, kun lähin Alko on kävelymatkan päässä?

      • Anonyymi

        Tässäpä sinulle pari syytä:
        Jim Beam 1l: Alko 39,84€, Alks.fi 18,99€
        The Wanted Zinfandel punaviini 3l BIB: Alko 35,99€, Alks.fi 16,99€
        Hartwall Original gin long drink 24 tlk: Alko 60€, Alks.fi 18,99€
        jne. jne. jne.
        Vaikka tuohon laittaa postimaksut mukaan, niin hintaero on käsittämätön. Tietysti jos nappulaa löytyy niin voihan sitä Alkostakin ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässäpä sinulle pari syytä:
        Jim Beam 1l: Alko 39,84€, Alks.fi 18,99€
        The Wanted Zinfandel punaviini 3l BIB: Alko 35,99€, Alks.fi 16,99€
        Hartwall Original gin long drink 24 tlk: Alko 60€, Alks.fi 18,99€
        jne. jne. jne.
        Vaikka tuohon laittaa postimaksut mukaan, niin hintaero on käsittämätön. Tietysti jos nappulaa löytyy niin voihan sitä Alkostakin ostaa.

        Tänään Iltalehti uutisoi, että Suomessa alkoholin nettikauppa on räjähtänyt ennen näkemättömälle tasolle.
        "Suomeen virtaa vuosittain kymmeniä miljoonia litroja alkoholia Tullin ja verottajan jäädessä nuolemaan näppejään"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään Iltalehti uutisoi, että Suomessa alkoholin nettikauppa on räjähtänyt ennen näkemättömälle tasolle.
        "Suomeen virtaa vuosittain kymmeniä miljoonia litroja alkoholia Tullin ja verottajan jäädessä nuolemaan näppejään"

        Minulle uusi asia se että netistä voi tilata, mutta ei Suomesta. Pitäisi lakia muuttaa siltä osin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe