Vuokra jatkuvasti myöhässä

Ei sijoittaja

Vuokralaiseni maksaa jatkuvasti vuokransa myöhässä, nyt huhtikuussa eräpvä 5.pvä, maksoi 19 pvä puolet, ja toinen puoli on vieläkin saamatta.
Tämä toiminta on jatkunut samanlaisena pian 2 vuotta, välillä ollut koko kuukauden vuokra maksanut, ja seuraavankin kk:n erääntynyt, jotka silloin sai hoidettua, kun joustin.
Ymmärrän kyllä että on tiukkaa välillä, mutta en sitä että ei asiasta ilmoiteta etukäteen, vaan asia hoidetaan tyyliin"maksan kun jaksan". Vuokralainen vetoaa siihen että hän kyllä maksaa kuluvan kk:n aikana, mutta aina kk:n viimeisenä pvänä, eli melkein kk:n myöhässä.
Mitä tehtävissä? Jatkuva "sosiaalitoimistona" olo alkaa käydä omalle taloudelle raskaaksi, kun joudun hoitamaan oman asuntonikin menot tämän vuokratun asunnon menot. En ole sijoittaja.

11

2130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pura sopimus.

      Selkeä vuokrasopimuksen purkuperuste, eli ilmoita vuokralaiselle, että jos vuokra ei ala tulemaan sovittuna vuokranmaksupäivänä kokonaisuudessaan (varoitus purusta), ja jos vielä sen jälkeen yksikin myöhästyminen, niin pura vuokrasopimus, ja hanki luotettava vuokralainen.

      Siihen sinulla on ihan lakiin perustuva oikeus.

      Laki asuinhuoneen vuokrauksesta:

      "61 §

      Vuokranantajan oikeus purkaa vuokrasopimus

      Vuokranantajalla on oikeus purkaa vuokrasopimus:

      1) jos vuokralainen laiminlyö suorittaa vuokran säädetyssä tai sovitussa ajassa;"

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

    • Sillein vaan

      Kannattaa alkaa miettiä vuokrauskohteesta luopumista hyvät vuokralaiset ovat harvassa. Itse 10 v vuokranantajana olleena alan pikkuhiljaa kypsyä hommaan. Sitten kuin on 2 kk vuokrat maksamatta haet häädön ja sinä maksat kulut noin 100e. Vuokralaisia ei lähtemään saa ilman häätöä jos he ei lähde.

    • asunnonvälittäjä

      Mikäli vuokralainen maksaa vuokria myöhässä niin eipä siinä järkevällä vuokranantajalla ole paljon muuta mahdollisuutta kuin huomautella tästä vuokralaista ja puuttua tilanteeseen jos yli 2 kuukauden vuokrat ovat myöhässä.
      Voihan vuoranantaja tietysti pistää sen näillä palstoilla usein pursuavan uhon päälle ja irtisanoa tai purkaa sopimuksen. Siinä vaan on sellainen juttu että saattaa syntyä tappiota kun uuden vuokralaisen etsimisestä tulee kuluja ja asunto on vaikka vain 1 kuukauden tyhjänä sen jälkeen kun vanha asukas on saatu häädettyä.

      • Raja jossain....

        Kyllä se pitkän päälle myös kalliiksi tulee, jos joudut jatkuvasti tappelemaan rahoistasi, eli karhuamaan vuokralaiselta vuokria.

        Vaivasta puhumattakaan.

        Itse ainakin aloittajan tapauksessa, koska vuokranmaksun laiminlyöntiä on jatkunut jo noin pitkään, purkisin vuokrasopimuksen välittömästi. Tietysti yhden varoituksen jälkeen.

        Vaikka kertatappiota tulisikin.

        "Mikäli vuokralainen maksaa vuokria myöhässä niin eipä siinä järkevällä vuokranantajalla ole paljon muuta mahdollisuutta kuin huomautella tästä vuokralaista"

        Nimen omaan järkevä vuokranantaja viheltää pelin poikki jossain vaiheessa, eikä katso tuota asiaa loputtomiin. Kyllä ainakin munullakin on maksuja, jotka pitää maksaa ajallaan, eikä ole varaa odotella joka kuukausi sitä, että koskakohan se vuokralainen taas suostuisi vuokransa maksamaan.

        Sopimus on sopimus, ja jos sopimuksesta ei pidetä kiinni, niin siitä seuraa sakntioita. Tässä tapauksessa vuokrasopimuksen purku.


    • helppiä tarttis

      mulla on vuorasopimus avoparin kanssa joka erosi. eron jälkeen nyt neljäs kuukausi vuokra taas myöhässä, yhtään ei rästissä, mutta jatkuvalla syötöllä saanut niitä penätä, kun vuokra vihdoin saatu tilille tietää että menee pari viikkoa ja taas alkaa sama rumpa. nyt loppu aika & kiinnostus tähän.

      luin tuota finlexin liitettä mutta onko jollain tietoa mikä on ja onko virallista varoituspohjaa jossain? löysin vain niitä joissa oli vaihtoehdot kaikkiin muihin esim. häirökäyttäytymiseen jne...

      • Pihalle kiitos

        Sanot vuokrasopimuksen irti koska vuokralainen ei sitä noudata.


    • Häätö mielessä

      Minun vuokralaisella vuokrat olleet koko ajan vuokrat 1-2 päivää myöhässä, onko peruste häädölle? Sanoo syyksi kun on eri pankeissa tilit, mutta siinä tapauksessa kuuluisi kai maksaa jo ennen eräpäivää?

    • Twainffs

      Laskun kun maksaa eräpäivänä niin sitä ei lasketa myöhästymiseksi. Sama on kaupan ja muiden laskujen kanssa. Esimerkkinä voisi olla vaikka 19.7. on eräpäivä ja rahat lähtee tililtä vast 21.7. liikkeelle eli tulevat 22.7 tai 23.7. Laskun maksaminen ei tässäkään tapauksessa ole ollut myöhässä.

      • Twainffs

        "Maksupalveluntarjoajan välityksellä vuokranantajalle suoritettu vuokra katsotaan maksetuksi sinä päivänä, jona se on veloitettu maksajan tililtä tai maksettu käteisenä maksupalveluntarjoajan toimipaikkaan."
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
        Tässä selvennykseksi...


      • Raivostunut
        Twainffs kirjoitti:

        "Maksupalveluntarjoajan välityksellä vuokranantajalle suoritettu vuokra katsotaan maksetuksi sinä päivänä, jona se on veloitettu maksajan tililtä tai maksettu käteisenä maksupalveluntarjoajan toimipaikkaan."
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481
        Tässä selvennykseksi...

        minä irtisanon nokkavan vuokralaisen, joka on alkanut mulle esittää oikeuksiaan. Mulle ei omistamaton luokka ryppyile. Hänen vuokra tulee säännöllisesti tililleni 1-2 päivää jäljessä laahaten ja hänellä ei ollut tähän asti kuitteja esittää siitä koska suoritus oli laitettu kun yrittää siihen vedota että tilit on eri pankeissa. Lisäksi vuokraa sopiessa ei ollut mainintaa poikaystävästä, joka on alkanut säännöllisesti käydä kylässä. Muitakin vieraita on käynyt kylässä, joskus montakin tuntia peräkkäin. Vieraista olen pyytänyt lisämaksua, ei suostu maksamaan. Vuokrasin asuntoni yhdelle ihmiselle vain yhden henkilön käyttöön, eli tässäkin lie perusteet häädölle.


      • Käykö aika pitkäksi
        Raivostunut kirjoitti:

        minä irtisanon nokkavan vuokralaisen, joka on alkanut mulle esittää oikeuksiaan. Mulle ei omistamaton luokka ryppyile. Hänen vuokra tulee säännöllisesti tililleni 1-2 päivää jäljessä laahaten ja hänellä ei ollut tähän asti kuitteja esittää siitä koska suoritus oli laitettu kun yrittää siihen vedota että tilit on eri pankeissa. Lisäksi vuokraa sopiessa ei ollut mainintaa poikaystävästä, joka on alkanut säännöllisesti käydä kylässä. Muitakin vieraita on käynyt kylässä, joskus montakin tuntia peräkkäin. Vieraista olen pyytänyt lisämaksua, ei suostu maksamaan. Vuokrasin asuntoni yhdelle ihmiselle vain yhden henkilön käyttöön, eli tässäkin lie perusteet häädölle.

        Sama koulusta lomaileva teini, joka nimimerkillä isäntä talossa kuluttaa aikaansa keksimällä tarinoita. Menisit ulos ja keksisit muuta viihdykettä. Koulut alkaa pian, käytä loppulomasi mielekkäämmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe