Te, jotka puette lapsenne rääsyihin

tesna

Hei siis herätys sitten ihan tosissaan! Jos lapsi on hankittu, niin kai sille pitäis ihan hyvä elämä antaa, eikö? Se on yleensä tosi kiusallista vanhemmillekkin, jos lapsi on epäsiisti. Itse se lapsi pitää hoitaa, harjata hiukset ja pukee kunnollisiin, puhtaisiin vaatteisiin, pestä hampaat yms. Muiden lastenkin on mukava leikkiä lastenne kanssa kun nämä ovat suht siistejä. Haluatteko että lapsistanne tulee isompana roskakuskeja vai menestyneitä liikemiehiä tai esim. juristeja. Tai sitten tytöistä kauniita huippumalleja, tai menestyneitä uranaisia jotka voivat saada mahdollisuuden muuttaa New Yorkiin, kuin että köyhiä työttömiä? Lapsen itsevarmuus kasvaa, ja he saavat enemmän kavereita, jos näyttävät hyvältä. Koulukiusaaminenkin vähenee. Tyttöjen pitäisi esim. alkaa meikkaamaan n. 12 vuotiaana tai hieman aikasemin. Ei mitään pellemaalauksia vaan ihan jotain perus silmämeikkiä ja sitten tietysti kulmakarvaväri ja meikkivoide. Ja vielä selväksi teille, joiden lapset ovat liian lapsellisia ikäisikseen, kasvattakaa heidät paremmin! I`m done.

126

3204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4567890

      Jaa, päivän trolli oli sitten tällä kertaa tällainen.

      • Korkokenkä?

        Päivän trollilla ei liene kavereita, joiden kanssa viettää aikaa kun täällä trollailee. Sen siittä saa, kun kiinnittää liikaa huomiota ulkonäköön. Näen jo silmissäni hänet, täydessä tällingissä uppoutuneena netin ihmeelliseen maailmaan, ah niin kaunis, niin menestynyt trollauksen saralla;)


      • voivituntrolli

        "Itse se lapsi pitää hoitaa, harjata hiukset ja pukee kunnollisiin, puhtaisiin vaatteisiin, pestä hampaat yms."

        "Koulukiusaaminenkin vähenee. "

        Ai, että kouluikäinenkö ei osaa tehdä noita asioita itse?


      • isäukko
        Korkokenkä? kirjoitti:

        Päivän trollilla ei liene kavereita, joiden kanssa viettää aikaa kun täällä trollailee. Sen siittä saa, kun kiinnittää liikaa huomiota ulkonäköön. Näen jo silmissäni hänet, täydessä tällingissä uppoutuneena netin ihmeelliseen maailmaan, ah niin kaunis, niin menestynyt trollauksen saralla;)

        Meinaako tosissaan että jos pukeutuu siististi ja asiallisesti ja on muutenkin hyvässä kuosissa, niin pääsee menestyväksi liikemieheksi tai juristiksi. Aika erikoinen näkökulma. Ja mitä vikaa roskakuskeissa on? Ilman heitä hukkuisimme roskaan. Ja en todellakaan halua tyttärestäni mitään anorektikkoa mallia New Yorkiin. Tai minnekään muuallekaan. Minusta kyllä ulkoinen olemus vaikuttaa aika vähän siihen mitä tulee olemaan tulevaisuudessa. Ja meikkiä tytöille 12 vuotiaana? Voi herran jumala sentään. Kyllä minä arvostan ainakin paljon enemmän luonnollisuutta ja luonnollista kauneutta, kuin sellaista jota ei pysty tunnistamaan meikin alta. Ja lapsellisuus jossain iässä? Toiset kehittyvät eri vauhtia kuin toiset. Ei voi sanoa milloin joku on liian lapsellinen ikäisekseen ja toiset ovat lapsenmielisempiä kuin toiset. Tämmöiset kahden lapsen isän mielipiteet ja uskon etten ole ainoa joka on tätä mieltä.


      • qwertytrewqqwerty
        voivituntrolli kirjoitti:

        "Itse se lapsi pitää hoitaa, harjata hiukset ja pukee kunnollisiin, puhtaisiin vaatteisiin, pestä hampaat yms."

        "Koulukiusaaminenkin vähenee. "

        Ai, että kouluikäinenkö ei osaa tehdä noita asioita itse?

        Ja noistako sitten pitäisi tulla menestyviä XD


      • röllersgonnaröll
        qwertytrewqqwerty kirjoitti:

        Ja noistako sitten pitäisi tulla menestyviä XD

        No jos ne koululaiset eivät itse osaa niin silloin ei ainakaan menesty.


      • paskapuhetta!
        Korkokenkä? kirjoitti:

        Päivän trollilla ei liene kavereita, joiden kanssa viettää aikaa kun täällä trollailee. Sen siittä saa, kun kiinnittää liikaa huomiota ulkonäköön. Näen jo silmissäni hänet, täydessä tällingissä uppoutuneena netin ihmeelliseen maailmaan, ah niin kaunis, niin menestynyt trollauksen saralla;)

        Ja sinun tyhmyydelläsi, mikä sitten lienetkin, ei liene mitään rajaa! Tiedät varmaan, koska tämän Suomi24:n häirikkötoimijoihin kuulut, että ei yksikään naispuolinen laadi mitään lapsia koskevia vihakirjoituksia, eikä kukaan sivistynyt mieskään. Ja mitä sulla on esimerkiksi minua vastaan, kerros nyt? Saatan tällä tekstilläni vaikuttaa vainoharhaiselta, mutta en ole ollenkaan vainoharhainen sikäli, että minua - juuri minua - on tässä Suomi24.:a kaikkein aktiivisimmin herjattu asiattomaksi kirjoittajaksi, vaikka sivistystasoni on tasan ehkä sen kymmenen kertaa toisella tasolla, kuin kenelläkäään niillä, jotka tätä Suomi24.:a häiriköivät ja jotka laativat asiattomia aloituksia. Ja mitä h*vettiä kenenkään "kaverit" tai "kaverien määrä" liittyy tällaiseen nimettömään kirjoitteluun? Multa ainakin on tuon sortin uteliaisuus puuttunut aina täysin, ettäkö minua p*skankaan vertaa kiinnostaisi teidän tuntemattomien nimettömien kirjoittajien "kavereiden määrät" tai "kaverit", jotka tässä Suomi24:a ajanvietteeksi kirjoittavat, JOS keskustelupalstaviestinne vaan ovat lainmukaisia ja edes ymmärrettäviä ja useimmiten eivät ole: en tiedä millaiset tampiot tätä Suomi24:a kirjoituksillaan häiriköivät!

        Kaikki eivät käytä tätä Suomi24:a siinä mielessä, että haluaisivat häiriköidä mitenkään, en ainakaan minä!


    • korjaa virheesi

      Harmi etä olet sellainen. Men4eppä sinne kauppaan, ja ostat lapsillesi hienoja vaatteita. Tai mene pariisiin, siellä on kauneimmat lasten vaatteet.

      • Peruskoulu kesken?

        No aloitan korjaamalla sun virheet:

        - että
        - menepä
        - lauserakenne: "mene ja osta", ei "mene, ja ostat"
        - Pariisiin
        - lastenvaatteet


      • Kielinatsi2222
        Peruskoulu kesken? kirjoitti:

        No aloitan korjaamalla sun virheet:

        - että
        - menepä
        - lauserakenne: "mene ja osta", ei "mene, ja ostat"
        - Pariisiin
        - lastenvaatteet

        Anteeksi töykeyteni, mutta muista, että suomen kielessä on käytössä sijapäätteet: "sinun virheesi", ei "sun virheet".


      • siisseli**
        Kielinatsi2222 kirjoitti:

        Anteeksi töykeyteni, mutta muista, että suomen kielessä on käytössä sijapäätteet: "sinun virheesi", ei "sun virheet".

        "Sinun" sanan voi jättää pois, koska pääte ilmoittaa, kenen virheistä on kysymys :)


      • oikein kielelläni
        siisseli** kirjoitti:

        "Sinun" sanan voi jättää pois, koska pääte ilmoittaa, kenen virheistä on kysymys :)

        Hymiöt eivät kuulu kunnolliseen kirjoitettuun tekstiin.


      • 10+16
        oikein kielelläni kirjoitti:

        Hymiöt eivät kuulu kunnolliseen kirjoitettuun tekstiin.

        Ihan oikeiasti, koittakaa pysyä asiassa, tai menkää keskustelemaan kieliopista jollekkin sille tarkoitutellu alueelle.

        Tämä ei ole äidinkielen tunti, täällä ei kirjoiteta virallista asiatekstiä, ja nettifoorumeilla murteen, hymiöiden jne, käytön kirjoituksessa pitäisi ainakin olla yleisesti hyväksyttävää.

        Toivottavasti tämä riittää tästä aiheesta tässä ketjussa.


      • aksuanpaksuan
        oikein kielelläni kirjoitti:

        Hymiöt eivät kuulu kunnolliseen kirjoitettuun tekstiin.

        Kuka määrittelee, mikä on "kunnollista kirjoitettua tekstiä"? Keskustelupalstalla hymiöt nykyisin voivat kuulua tekstiin aivan olennaisina osina. Maailma muuttuu, säännöt eivät ole ikuisia.


    • parempaa tekemistä?

      Lapsilla on taas näköjään tekemisen puute näin lomalla kun on aikaa kyhäillä näinkin huonoja provoja..

      • lissunpaska taas isk

        Ei aloittaja ole mikään lapsi vaan lissu, joka palstan häirikkö vanha katkera alkoholisoitunut ämmä.


      • paskapuhetta toikin!
        lissunpaska taas isk kirjoitti:

        Ei aloittaja ole mikään lapsi vaan lissu, joka palstan häirikkö vanha katkera alkoholisoitunut ämmä.

        Minuakin on usein "lissuteltu" tällä epäsivistyskansan Suomi24.fi-foorumilla ja useimmmiten silloin, kun olen yrittänyt sioille sanoa, että asiaton kirjoittelu on asia, mitä en hyväksy: se vaan on kuitenkin niin, että reaalimaailmassa en tunne yhtäkään, joka kehtaisi minua tulla "lissuttelemaan". Sivistynyt akateeminen ihminen! Ja mitä vaikka "alkoholisteihinkin" tulee, niin ei varmasti "alkoholismikaan" tee sivistyneestä ihmisestä sekopäätä, joka alkaisi herjata aktiivisesti nettipalstoilla joitakin lapsiperheellisiä. Se joka tällä Suomi24.fi foorumilla toimiva oikeasti on _sairas henkisesti_, on muunmuassa se jokin tällä foorumilla Suomi24.fi toimiva ja operoiva häirikkötyyppi, joka haluaa esittää minut häiriköksi tällä foorumilla valheilla.

        Tyyppi on maalaillut minusta nettiin muka "persoonan", joka olisin varmaankin jokin narsisti(?) joka tavoittelisi ja ihannoisi vain rajatonta menestymistä ja valtaa, ja joka muka olisin kateellinen ihmisille, joiden persoonat ja elämät eivät joko a.) kiinnosta minua pätkän vertaa tai b.) jotka ovat todellisia ystäviäni, joita en koskaan minä omalla toiminnallani tietenkään loukkaisi netissä. No sanon, että poliisiasia se on sitten, jos kahjo yhdistellyt minut myös sosiaalisiin medioihin, missä on todellisia ihmisiä, kunnollisia tavallisia kansalaisia, jotka eivät halua kenellekään mitään pahaa... En itse ainakaan p*skankaan vertaa pidä teistä henkilöinä minulle tyystin tuntemattomista nimettömistä herjaajista tässä Suomi24.fi:a, jotka syyttelevät ja projisoivat pakkomielteisesti omaa häiriköintiään netissä, joko minun tai muiden viattomien muka syyksi.

        "Katkeraksi" ja "kateelliseksi" ei netissä voi tekaista ihmistä, joka ei ole luonteeltaan "kateellinen" tai "katkera". Itselleni ainakin kateus ja katkeruus ovat täysin aidosti tuntemattomia käsitteitä täysin; johtuen ehkä hyvästä lapsuudestani. Ja tällä foorumilla tuskin edes kirjoittaa aktiivisesti enemmistössä mitkään lapsiperheelliset, koska normaalit lapsiperheellisten vanhemmat käy päivät töissä, eikä sellaisilla ole aikaa riekkua missään nettiyhteisöissä turhia, arpomassa että kenen muka milloinkin laatima joku älyvapaa vihatuotos olisi. Eikä foorumilla käy myöskään iäkkäitä ihmisiä: sellaiset eivät roiku nimettömässä netissä turhia hekään. Minä olen tällä foorumilla käynyt lähtökohtaisesti objektiivisesta mielenkiinnosta, koska opiskelualani on sellainen, että mua kiinnostaa nimetön nettipalstakeskustelu muunmuassa siitä syystä. Lisäksi olen käynyt tällä foorumilla siksi, että luulin tän olevan paikka, missä voi puhua aroista elämänkokemuksista, joita ei halua julkiseksi, mutta se varmaan on minulta ollut typeryksen virheluulo, koska eihän tällä foorumilla ole melkein mitään muita, kuin kirjoittajien henkilöistä utsivia ja nettiä valheilla herjaamiseen käyttäviä, joiden järki ja yleinen moraali ei riitä muuhun, kuin sosiaalisen median avulla valehteluun. Poistattais tää (anteeksi vaan..) p*ska Suomi24 edes noi linkit facebookeihin ja twittereihin näistä nimettömistä keskustelupalstaviesteistä: eikö ne tajua, että ei ilmeisesti Suomi24.fi:n kirjoittajien valtaosa käytä sitä linkkausmahdollisuutta kuin herjaamiseen!


    • Ihmettelevä 1

      Miksi tytön pitäisi meikata?
      Ja miksi lapsesta ei saisi tulla roskakuskia, jos siihen työhön tahtoo?

      - kyselee meikkaamaton kansainvälistä uraa tekevä yrityslakinainen.

      • olet pihalla

        Jos tyttö ei ole luonnonkaunis, meikkaaminen saa hänet näyttämään miesten silmissä arvokkaammalta seksikohteelta. Jos ette ole luonnonkauniita, älkää koskaan näyttäykö yhdellekään miehelle ilman meikkiä!

        Roskakuskin ammatti ei ole arvostettu, eivätkä vanhemmat voi ylpeillä sillä. Lisäksi se on palkkatasoltaan aivan liian matala, jotta se voisi tuntuvasti lisätä perheen varallisuutta.


      • Nähtävästi näin sitä
        olet pihalla kirjoitti:

        Jos tyttö ei ole luonnonkaunis, meikkaaminen saa hänet näyttämään miesten silmissä arvokkaammalta seksikohteelta. Jos ette ole luonnonkauniita, älkää koskaan näyttäykö yhdellekään miehelle ilman meikkiä!

        Roskakuskin ammatti ei ole arvostettu, eivätkä vanhemmat voi ylpeillä sillä. Lisäksi se on palkkatasoltaan aivan liian matala, jotta se voisi tuntuvasti lisätä perheen varallisuutta.

        jotkut kasvattavat tyttäristään haarakonttorinhoitajia ja pojistaan rikollisten juoksupoikia. Kummillakin on taipumusta kuolla aivan liian nuorina ja vain harvat pääsevät viemään äideensä kunnon lihapatojen ääreen. Valitettava totuus.


      • werty.
        olet pihalla kirjoitti:

        Jos tyttö ei ole luonnonkaunis, meikkaaminen saa hänet näyttämään miesten silmissä arvokkaammalta seksikohteelta. Jos ette ole luonnonkauniita, älkää koskaan näyttäykö yhdellekään miehelle ilman meikkiä!

        Roskakuskin ammatti ei ole arvostettu, eivätkä vanhemmat voi ylpeillä sillä. Lisäksi se on palkkatasoltaan aivan liian matala, jotta se voisi tuntuvasti lisätä perheen varallisuutta.

        Itse asiassa jätealalla on hyvät palkat, verrattuna moniin muihin töihin.
        Jos lapseni tekee kunniallista työtä olen aina ylpeä hänestä.
        Lapsien ei kuulu olla kenenkään seksikohteita.


      • ohguinmjli
        olet pihalla kirjoitti:

        Jos tyttö ei ole luonnonkaunis, meikkaaminen saa hänet näyttämään miesten silmissä arvokkaammalta seksikohteelta. Jos ette ole luonnonkauniita, älkää koskaan näyttäykö yhdellekään miehelle ilman meikkiä!

        Roskakuskin ammatti ei ole arvostettu, eivätkä vanhemmat voi ylpeillä sillä. Lisäksi se on palkkatasoltaan aivan liian matala, jotta se voisi tuntuvasti lisätä perheen varallisuutta.

        Roskakuskeillahan on loppujen lopuksi aika hyvä palkka, verrattuna moneen muuhun alaan.


      • soteby
        olet pihalla kirjoitti:

        Jos tyttö ei ole luonnonkaunis, meikkaaminen saa hänet näyttämään miesten silmissä arvokkaammalta seksikohteelta. Jos ette ole luonnonkauniita, älkää koskaan näyttäykö yhdellekään miehelle ilman meikkiä!

        Roskakuskin ammatti ei ole arvostettu, eivätkä vanhemmat voi ylpeillä sillä. Lisäksi se on palkkatasoltaan aivan liian matala, jotta se voisi tuntuvasti lisätä perheen varallisuutta.

        Hahhahhhaa... Kiitos hyvistä nauruista!


    • Juupajokijuu

      Obious troll is obvious.

    • trolli iski?

      Pitäisiköhän minun pukea sitten lapseni rääsyihin, koska hän on vammainen, eikä hänestä voi tulla mitään "hienoa"....

      • Ei saksia

        Vaikeaa on. Rääsyjä on hirveän vaikea löytää mistään.
        Lapseni ei erotu massasta, kun joudun käyttämään hänellä ehjiä kuteita.
        Voi lapsiraukkaani.


      • lääkärinainen
        Ei saksia kirjoitti:

        Vaikeaa on. Rääsyjä on hirveän vaikea löytää mistään.
        Lapseni ei erotu massasta, kun joudun käyttämään hänellä ehjiä kuteita.
        Voi lapsiraukkaani.

        Mielestäni 2000€ kuukaudessa viisivuotiaan vaatteisiin on kohtuullista.


      • trolli iski?
        lääkärinainen kirjoitti:

        Mielestäni 2000€ kuukaudessa viisivuotiaan vaatteisiin on kohtuullista.

        Selvä ehdota kaupunginvaltuustolle että korottavat omaishoidon tukea, jotta saan pukea tylleröni nätisti.

        Epäilen kyllä ettei pahvilaatikkojen kokoaminen kehitysvammaisten työkeskuksessa ole mielestäsi tarpeeksi "hieno" työ.


      • Max Martin
        lääkärinainen kirjoitti:

        Mielestäni 2000€ kuukaudessa viisivuotiaan vaatteisiin on kohtuullista.

        Ja muutenkin lääkärinainen on hullu, sillä minä kauppojen johtoryhmäläisenä sen verran olen mukana päätöksenteossa, ettei EU:n lastenvaatteisiin tällä hintatasolla edes saa kulumaan 2000 euroa kk:ssa, vaan sitten se on jo täysin järjetöntä haaskausta. Syksyllä on toppahaalarit kallis hankinta, mutta EU:n kauppojen hintatasolla noin 2000 euroa vuodessa lastenvaatteisiin on realistisen kuuloinen arvio lastenvaatteiden hintatasosta. Lastenvaatteet ovat käytännössä ilmaisia EU:ssa.


    • köyhempinuoriäiti

      Ja vaipatkin varmaan pitää olla ihan kalliin suunnittelijan tekemiä..
      Kaikkein pelottavinta on et tuollasia ihmisiä oikeesti on olemassa :D

    • köyhempinuoriäiti

      unohdinkin mainita tuossa että itse en mielellään anna lapseni meikata kun hän täyttää 12v..miks ihmeessä pitäs pilata naama moisilla myrkyillä?
      Voin vaan kuvitella miten kärsinyt ja kurttunen naama alottajalla on :D

    • tesna

      En tarkoittanut että vaatteiden pitäisi olla välttämättä kalliita muotisuunnittelijoiden vaatteita vaan yleensäkin ihan siistejä, uusia vaatteita.On olemassa ihan norm. vaatekauppojakin ettei aina tuolta kirppikseltä tarvis ostaa kuluneita rääsyjä. Ja eipä tuosta meikistä naama hirveästi kärsi jos saan sanoa. Esimerkkinä voisin noista vaatteista sanoa että on se kyllä aika noloa laittaa 12-vuotiaalle tytölle jokin nalle puh-paita päälle.

      • öhö

        Nolompaa se on jos äidillä on sellainen...


      • Ikäihminen :((

        Hui. Teinpä kiireesi rääsyn t-paidastani, jota koristaa Pikku Myy.


      • lapsenmielinen

        Noloa? Itse olen melkein 31 v. ja mulla on T-paidoissa Halinalleja, My Little Ponya, Super Mariota, Mikkiä ja Minniä... Ei vaatteella ole väliä, jos sen kantaja viihtyy niissä.


      • kirpputoreilta saa paljon siistejä hyviä vaatteita!!! on juurikin sinun laisiasi pinnallisia idiootteja jotka aina hakee uutta, ja sitten kerran käytetyistä pitää päästä eroon..ja kun lapset ovat LAPSIA he leikkivät pihalla ja ovat hiuksista varpaisiin kurassa, joten ne "rytkyt" päälle pihalle!! siistit vaatteet kun kylään mennään!


      • Omatoimi

        "laittaa 12-vuotiaalle tytölle jokin nalle puh-paita päälle. "

        Jaa. Minä ainakin osasin jo tuon ikäisenä laittaa ihan itse vaatteet päälle. Itse asiassa, useimmat lapset varmaan osaavat pukeutua itse jo ennen kouluikää. En halua olla tahditon, mutta onko lapsesi kenties vammainen, jos tarvitsee pukeutumisapua vielä 12-kesäisenä?


      • kunnollinen äiti
        kauris.vm83 kirjoitti:

        kirpputoreilta saa paljon siistejä hyviä vaatteita!!! on juurikin sinun laisiasi pinnallisia idiootteja jotka aina hakee uutta, ja sitten kerran käytetyistä pitää päästä eroon..ja kun lapset ovat LAPSIA he leikkivät pihalla ja ovat hiuksista varpaisiin kurassa, joten ne "rytkyt" päälle pihalle!! siistit vaatteet kun kylään mennään!

        En anna lasteni leikkiä pihalla, koska muuten he rikkoisivat kalliit merkkivaatteensa. Yleensä käsken heidät huoneisiinsa istumaan käsiensä päällä.


      • Vasta jos
        öhö kirjoitti:

        Nolompaa se on jos äidillä on sellainen...

        lapsella on joku HardRockCafe tai Metallica-paita...


      • ökhuujn

        Nalle puh paita ei ole rääsy, se vaan tarkoitettu ehkä vähän nuoremmalle lapselle. Omat lapsenlapseni 8 ja 9 vuotiaatkaan ei enään halua nalle puh paitoja, eivätkä edes kato nalle puhia telkkarista. Mutta he onkin poikia, en tiedä sitten tytöistä...


      • turhaa800
        kunnollinen äiti kirjoitti:

        En anna lasteni leikkiä pihalla, koska muuten he rikkoisivat kalliit merkkivaatteensa. Yleensä käsken heidät huoneisiinsa istumaan käsiensä päällä.

        hah..ja onnistuuko?...lapsista kasvatetaan kotona jo liian täydellisiä...sitten kun ovat tarhassa tai koulussa...käytös muuttuu häiriöks...minne säästät vaatteita...pieneks ne jää jossain vaiheessa...leikki on lapsen työtä...lapsi kehittyy kun saa telmiä, askarrella, ym...mahdat ostaa joka lapselle uudet vaatteet!?...etkai sisarusten vanhoja pidä.


      • Nalle Puh hei!
        ökhuujn kirjoitti:

        Nalle puh paita ei ole rääsy, se vaan tarkoitettu ehkä vähän nuoremmalle lapselle. Omat lapsenlapseni 8 ja 9 vuotiaatkaan ei enään halua nalle puh paitoja, eivätkä edes kato nalle puhia telkkarista. Mutta he onkin poikia, en tiedä sitten tytöistä...

        Mitä vikaa on Nalle Puhissa??!!


      • KALLE KELLO

        Kerro nyt Tesna minkä ikäinen olet?


      • rääsyistärikkauksiin
        Nalle Puh hei! kirjoitti:

        Mitä vikaa on Nalle Puhissa??!!

        Olen 5-kymppinen isoäiti ja tykkään edelleen Nalle Puhista, niinkuin myös lapsenlapseni. Olemmeko ehkä jotenkin jälkeenjääneitä?
        Voi ei, meistä ei ehkä tulekaan huippumalleja?
        (onneksi edes korkeakoulututkinnot minulla ja lapsillani, lapsenlapsi saa päättää ihan itse, mitä haluaa tehdä isona, vaikka roskakuskiksi, jos haluaa).
        Kannatan kierrätystä, myös vaatteissa.


    • Myymeli

      Annatko sinä rahat niille kaikille, joilla ei ole varaa ostaa kaikkea uutena?Ja ne meikitkin saattaa maksaa..Arvelisin, että saattaa maksaa.

      • Tuo kyllä

        taitaa kuulua niihin joiden mielestä kaikki kauppiaalle kuuluva on hänelle kuuluvaa...


    • hyytwww

      Toivottavasti voin opettaa lapsilleni, että se kaikki ei ole ulkokuoresta kiinni, eikä tarvitse olla huippumalli nauttiakseen elämästä. Ja toivottavasti voin opettaa myös sen, että toisen kaveri voi olla, vaikka hänellä olisi roskapussi päällä.

      Ja miksi 12v. lapsen pitää kulkea aikuismaisissa vaatteissa meikaten?

    • nuukailevaäiti

      Tein itse tyttärelleni vaatteet kun oli aika nuuka nuori äiti. Säästin kaikki lapsilisätkin. Kerran sitten sanoin, että nyt pitää ostaa jo housut kun en ehdi tehdä ja nuo edelliset ovat jääneet pieniksi. Tähän tyttö: No hyvä, kyllä ne olikin rumat. Ensin säikähdin, minkä lommon olenkaan lapseeni tehnyt, mutta tyttö vain nauroi. Kun ostin vaatteita 10 vuotiaalle, isä vitsaili, että ostinko ylioppilassukkahousut.
      Ei mennyt itsetunto, on ylempi korkeakoulututkinto ja muutenkin kaikki reilassa. Sijoitetut lapsilisät käytti opiskeluun ilman lainaa ja sai vielä nuukilta vanhemmiltaan vähän pesämunaa oman kodin alkupääomaksi. On itse järkevä rahankäyttäjä, mutta näyttää oman lapsensa pukevan nätimmin kuin itse kulki, ei kuitenkaan millään muotoa pröystäillen.

    • Joo tietty teen kaiken tuon ja vähän enemmänkin. Meidän lapsella on aina päällä kullalla pinnoitetut vaatteet ja timantti tiarat päässä, lelutkin maksaa vähintään satatuhatta euroa kappale. Että huoli pois. :)

    • -.-

      Voi hyvänen aika. Näkemykseni ei voisi olla vastakkaisempi aloittajan kanssa. Antakaan niitten lasten leikkiä hiekkalaatikolla likaisissa vaatteissa, likaantuvathan ne joka tapauksessa. Ja mita tuohon meikkaamiseen tulee, mielestäni olisi mukavampaa, että tytöt eivät näyttäisi pikkuhuorilta jo kymmenvuotiaina. Järki päähän, antakaa lasten olla lapsia.

      • moremoremoremo

        Mutta silloinhan ulkonäkö vain vastaisi käytöstä ja toimia? Nykyäänhän nuo pennut aloittavat seksiseikkailunsa 12-vuotiaina ja pari vuotta sen jälkeen myyvät itseään sedille alkoholia/tupakkaa/ym vastaan.

        Lapset eivät halua olla lapsia.


    • ertsö

      trolli.. joo..ja jos haluaa välttää lapsen allergiat, nii eikös lapsen pitäis just olla melko likaisessa ympäristössä ainakin hetkittäin,vähintään kissojen ja koirien seassa pyöriskellä. Ilmeisesti trollin kaltaiset ylihuolehtivaiset äidit pilaavat lapsen tulevaisuuden, niin henkisen kuin fyysisen !!! LIIKA HYGIENIA ESTÄÄ LAPSEN NORMAALIN VASTUSTUSKYVYN KEHITTYMISEN !!!

      • turhaa touhua

        Allergioihin saa lääkkeitä apteekista rahaa vastaan.


      • werty.
        turhaa touhua kirjoitti:

        Allergioihin saa lääkkeitä apteekista rahaa vastaan.

        Turhaa, jos ne voi välttää muutenkin.


      • ,mkjhkhjkhjkj

        Jos lapsi perii allergiansa niin ei sillä kodin siisteydellä ole merkitystä. Me muutimme kun vauva syntyi ja suoraansanoen olin hirveän väsynyt vuoden joten kotimme siivous ei ollut mitenkään ylimenevää ja lapsi aina sai möyriä maassa. Lapsi kuitenkin peri allergisuuden isältään joten sillä siisteydellä ei siihen ollut yhtään mitään merkitystä.


    • hekohekoheh

      Nauratti tämä aloitus. Lapseni syntyivät 80-90-luvun taitteissa ja vanhoja kuvia katsellessani huomasin millaisia rönttösvaatteita heillä oli päällä. No, tämä on maatila ja touhua riitti pitkin päivää - eikä tarvinnut aristella hienoja vaatteita. Joka päivä kuitenkin puhdasta laitettiin päälle! No työmiehiä on pojistani tullut - ja vaatteet sen mukaisesti. Enkä ole silmämeikkiä vielä huomannut, vaikka esikoinenkin asuu vielä kotonansa, aikamies vaikka onkin.

    • Nii varmaa!

      Haloo? Tuskin puhtaat lapset ovat "todennäköisemmin menestyneitä"? TUSKIN!

    • elv5

      Kirjoituksessa on kyllä tottakin. Aikoinani en saanut kuin yhdet kouluvaatteet/lukuvuosi. Itsetunto oli matalalla, vaikka vanhempani olivat varakkaita.

    • Max Martin

      Kuka äiti sitten haluaa lapsensa maailman sairaimpaan suurkaupunkiin New Yorkiin? Voiko lapsensa elämälleen kurjempaa tulevaisuutta edes toivoa? Sitä paitsi huippumallitkin ovat pääasiassa Hollywoodin lastenkodista eli huostaanoton jälkeen Hollywoodiin kidnapattuja ja siellä kuntoutettuja kävelykykyisiksi. Jokaisesta ei sitten kuitenkaan ole laulavaksi ja tanssivaksi supertähdeksi.

      Sitä paitsi meikeissäkin on niin paljon kemikaaleja ja muita myrkkytuotteita, että eihän niitä lapsille saisi antaa yhtään. Vasta sitten aikuisena ja omalla vastuulla. Kaiken lisäksi äitinä pitäisi aina opettaa, ettei saa lapsena vielä käyttäytä huomiota herättävän aikuismaisesti, sillä maailmahan on valitettavasti lapsia ryöstäviä pedofiileja täynnä.

      Anna lasten leikkiä rauhassa niitä kuraleikkejä ja sotkea vaatteensa, sitä varten on pesukoneet olemassa ja äidit, jotka pesevät pyykkiä.

    • Kommarin kakara.

      Voi helvetti, että voi olla tyhmä kyeymys!!!

    • räkäpäät

      Leikki-ikäiset lapset saavat mielestäni ulkona leikkiessään käyttää millaisia rääsyjä tahansa,likaisiksi ne kuitenkin menevät.Yksi asia kuitenkin,joka pitäisi opettaa jokaiselle ipanalle pienestä pitäen-NIISTÄMÄÄN NENÄNSÄ!!Mikään ei ole niin ällöttävää kuin räkänokkainen penska,jolla molemmista sieraimista valuu suuhun vihreää räkää!!HYI!Olen pannut merkille,että vaikka vanhemmat olisivat läsnä,monet heistä eivät niistä lapsiensa neniä jos he eivät vielä itse osaa.Miksi ihmeessä???

    • roskakuskintunteva

      Siis täysin käsittämättön kirjoitus! Pukemalla lapset "rääsyihin" :"haluatteko että lapsistanne tulee isompana roskakuskeja"! Voi äiti. Siis pukeutuminenko ratkaisee sen, mikä isona tulee. Ja siksi toisekseen, roskakuski on ihan hyvä ammatti ja toisekseen erittäin hyvin palkattu! Kuka tahansa ei edes sitä pysty tekemään, kun oksentaa pahasta hajusta! Aloittaja on varmaankin joku teini tai juuri parikymppinen, kun kirjoittaa moista roskaa! Järki käteen ja olisi varmaan ollut parempi kuin aloittaja olisi jäänyt syntymättä, kun on noin fiksu ja filmaattinen.

    • äitimummo

      Ompas jännä nähdä jos elää saan, mitä lastenlapsistani tulee! Itse puin ja hoidin aikoinaan lapseni viimetteen päälle ja KAS! heistä tuli tavallisia työläisiä, työttömiä tai muuten vaan lusmuilijoita... Nyt nämä samaiset lapset, jotka ovat kasvaneet aikuisiksi ja saaneet omia lapsia, pukevat lapsensa miten sattuu ja hiuksetkin ovat välillä niin takussa että! Itse edustan ylempää johtoporrasta työssäni. t. eräs äitimummo

    • 223

      Vaatetta päälle tilanteen ja tarpeen mukaan.

    • joo o

      joo o joo o ooooo, ei voi muuta sanoa

      • kusetusta taas

        Puen, koska vaateliikkeet myyvät roskalaatuisia tuotteita. Mitäpä sanot lenkkareista, jotka maksavat 45 euroa ja kestävät lapsen päällä ehjinä reilun 2kk? Mieluummin ostan ne vitosen kengät, jotka kestää ihan yhtä kauan. Jos laatu ei parane, ei asialle voi mitään.. Mukavahan olisi suosia kotimaista, mutta ovat mokomat ulkoistaneet tuotantonsa ulkomaille ja lisäksi uloshinnoitelleet itsensä.


    • 15+2

      Roskakuski on kunniallinen työ. Ja yhteiskunnan kannalta erityisen merkittävä. Toisin kuin esimerkiksi jokin yhdentekevä myynti- tai markkinointityö.

    • Pölhökustaa

      Aika epäsiisti ympäristö lapsenlapsillamme,mikäli roskakuskeja ei enää tule,kun entiset jää eläkkeelle.Ja työttömiä taitaa olla sitten vielä enemmän,mikäli kaikkien tulee olla menestyviä uraohjuksia,mahtaneeko kaikille rittää niitä ns.parempia töitä.
      Juu,kaikista vaan johtajia,ketähän ne sitten johtaa?

    • mummeli

      Jos kouluikäisen lapsen vaatteet poikkeavat kovin paljon toisten vaatetuksesta, saattavat kaverit huomautella ja kiusata. Kyllä se vaikuttaa lapsen itsetuntoon.

      • Hjuuh

        Niin varsinkin, jos näiden kiusaavien lasten vanhemmat ovat sellaisia, jotka pauhaa, että lapsella pitää olla merkkivaatteet ja blaablaa.

        Ei ole kiusaaminenkaan tyylikästä, muodikasta?


      • niinpäs,
        Hjuuh kirjoitti:

        Niin varsinkin, jos näiden kiusaavien lasten vanhemmat ovat sellaisia, jotka pauhaa, että lapsella pitää olla merkkivaatteet ja blaablaa.

        Ei ole kiusaaminenkaan tyylikästä, muodikasta?

        Suomi24.fi- kirjoittajista mielestä kiusaaminen valitettavasti näkyy olevan "muodikasta", mutta sitä asiaa voi ymmärtää tai edes yrittää käsittää korkeintaan sitä kautta ( vaikka se vaikeaa onkin), että kuvitelkaat nyt, kun ne parat on koko ikänsä asuneet ja kasvaneet kodeissa, missä luultavasti ei keskustella mistään muusta, kuin naapurien omaisuuden määristä tai irvokkaasti vaikkapa kaupunkipäättäjien asioista uteliasta utsintaa, niin eihän ne - en valitettavasti haluaisi duunareita solvata, mutta kun se nyt vaan on niin, että ei nykypäivän ainakaan akateemisten perheiden lapset toisille ainakaan vaatteista tai autoista tai omaisuudesta ole kateellisia, niin pakko - miten ne voisi käsittää vaikka jonkun "menestys"- käsitteenkään mitään muuta kuin materian määrän kautta? Ei niiden kodeissa ole luettu mitään kirjallisuutta ja kuviteltu "eliitti" on niille vaan kateuden kohde.

        Minulla onneksi oli kohtuullisen tavallinen koti ja lapsuus. En edes ymmärtänyt, että kai minuakin kadehdittiin, koska itse en käsittänyt koskaan, että mistä syystä. Olen duunaritaustasta älyllään yhteiskuntahierakiassa nousseiden vanhempien lapsi, joka olisin aina kotona saanut luunapin poskelle korkeintaan siitä, että jos ikinä arvostelin ihmisiä sosiaaliluokkien perusteella. Minulle opetettiin, että ihmisen arvon mitta ei ole materian määrä, vaan se, että elää rehellisesti ja ne opit kantavat. Ainakin siten, että koskaan en ole kateutta edes osannut tuntea ainakaan mistään ulkoisista materiaalisista seikoista ketään kohtaan, enkä omalle osalleni edes ole hakenut tai haluaisi elämää, missä vertaillaan joidenkin p*rse ruvella maksettujen asuntojen pihoilla, että onko mun ruohonleikkuri tyyriimpi kuin naapurin ruohonleikkuri, vertauskuvana...

        Kauniskaan en ole, eli mua tuskin kadehdittaisiin ulkonäkönikään perusteella. Tai olen kai hyvännäköinen -kyllä- siten, että nuorempana kun en tajunnut, että millaisen maanvaivan voi saada rumista ikätovereista, jos erehtyy olemaan ystävällinen, niin on sitten näihin päiviin asti ollut ahdistelijoita, jotka varmaan suuresti olisi minunkin maineeni lokaamisesta innostuneita, mutta mikään missikaunis en ole, eli ulkonäköni perusteella minua ei vainota.

        Kiusaamiskäytökseen syyllistyvissä on jokin sielullinen sairaus. Kiusaamista on esimerkiksi käytös, missä tällaista nimetöntä julkista nettiä käytetään ihmisten maineiden systemaattiseen lokaamiseen. Oma oletukseni on, että kun en tämän Suomi24:n jäseneksi ole koskaan liittynyt, että sitten myös tekstini näkyvät sellaisina: nimettömän vilpittömänä mielipidekirjoituksena. Oletus. Ei tieto. Ymmärän kyllä sen, että tällä Suomi24.fi:a kirjoittaa pääosin täysin sairaat yksilöt, täysin nettiherjaamisessaan häiriintyneet.


    • Opiskelija ;)

      Joo-o, sain sitte taas päivän naurut.
      Toi meikkaamisen pitäis mun mielestä lähtee ihan siitä lapsesta, haluaako vai eikö.
      Ja taas toi ammatinvalinta on mustaki ihan reiluu jos lapsi itse saa päättää millä itsensä elättää. Jos haluaa elää roskakuskin työllä, eläköön sitten. Tärkeintä et hän on onnellinen :)

    • tiinaleena*

      Meikkaaminen ja kasvatus ovat eri asioita. Jos lapsen kasvattaa hyvin, rakastaa pyytettömästi omana itsenään osoittaen kuitenkin rajat mikä on sallittua mikä ei, niin lapsen itsetunto kehittyy. Lapsi on kuitenkin AINA erillinen ihminen, jolla on oma tahtonsa. Kuten Kahlil Gibran joskus mietiskeli

      "Ja hän sanoi: Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsianne.
      He ovat Elämän kaipuun tyttäriä ja poikia.
      He tulevat kauttanne mutta eivät teistä itsestänne.
      Ja vaikka he asuvat luonanne, eivät he sittenkään kuulu teille.

      Antakaa heille teidän rakkautenne, mutta älkää ajatuksianne.
      Sillä heillä on omat ajatuksensa.
      Voitte hoivata heidän ruumistaan vaan ette heidän sielujaan.
      Sillä heidän sielunsa aasuvat huomenkoiton asunnossa, minne te ette voi mennä, ette edes unelmissanne.
      Te voitte yrittää tulla heidän kaltaisikseen, mutta älkää yrittäkö tehdä heitä itsenne kaltaisiksi.
      Sillä elämä ei mene taaksepäin eikä viivy menneessä päivässä"

      Kun lapsen itsetunto on kehittynyt, ei hän suostu pukemaan päälleen sitä mitä "määrätään", vaan hän valitsee itse. Kun lapsen (tai aikuisen) itsetunto on kehittynyt, hän voi mennä kauppaan, tavata ystäviään yms. ihan ilman meikkiä, jos niin huvittaa.

    • ihan asiaakin

      Itse aloitus nyt on selvä trolli, mutta siis jos ihan aiheesta puhutaan... Kyllä minustakin on vanhempien vastuulla katsoa, että millasta vaatetta (ja muutenkin yleissiistys) lapsella on. Varsinkin kun pikkulapsista puhutaan...

      Pienten lasten vaatteet nyt menevät niin nopeasti keirtoon, että juurikin kaikenmaan kirpparit ja vaihtoringit ovat pullollaan siistejä uudenveroisia vaatteita. Ei ole pakko ostaa täysin uusia kaupasta, edullisestikin saa vaatetta. Jopa täysin ilmaiseksi jos esim. vaihtelee päittäin.

      Leikki-ikäisillä lähtee ne vaatteet jo hieman nopeammin kulumaan, mutta samaaa periaatetta voi tässäkin käyttää. Siistiä, puhdasta ja ehjää vaatetta löytyy kyllä pilvin pimein.

      Hieman vanhempien lasten (ja varsinkin jo teini-ikää lähestyvien) vaatteet ovatkin sitten hankalempi juttu. Kaiken kun pitäisi olla uutta, suoraan kaupasta ostettua merkkitavaraa, koska "kavereillakin on".Ja joo, kyllä tuossa vaiheessa se lapsi itsekin on jo tietoinen omista vaatteista ja ulkonäöstään yms.

      Silti minä haluaisin tässä(kin) asiassa peräänkuuluttaa vanhempien vastuuta. Saahan sitä haluta vaikka kuun taivaalta, mutta on mentävä sillä budjetilla mitä on olemassa. Rikkaiden jälkivesoilla on ehkä varaa kaikenmaan uusimpiin vempaimiin, hilavitkuttimiin ja merkkivaatteisiin, mutta keski- pienituloinen saa jo käyttää mielikuvitustaan... Ei siinä ole varaa ostella kahdesti vuodessa 100 euroa maksavia farkkuja, paitoja ja lippiksiä tai satojen eurojen älypuhelimia...

      Se kasvatus kun kuitenkin lähtee kotoa, niin on myös vanhemman vastuulla opettaa lasta koskien myös elämän tosiasioita kuten rahaa, sen merkitystä ja sen käyttöä. Aika nopeasti sitä nuori/teinikin oppii sen rahan arvon kun huomaa, että mitä kaikkea sen rahan eteen on pakko tehdä. Teini saa aivan ja vapaasti ostaa vaikka kymmenet 100euron farkut, kunhan itse tienaa rahat niihin jne. Kyllä meinaa loppuu ne iänikuiset "Noku mä haluuu-uuu-uun!" kiukkukohtaukset kun tajuaa kuin paljon pitää niitten eurojen eteen tehdä töitä ja säästää.

      Näin on ainakin minut aikanaan kasvatettu ja opetettu, ja näin aion myös itse opettaa omalle jälkikasvulle. Ja vaikkei omassakaan lapsuudessa se raha kasvanut puussa, niin aina oli puhtaat, siistit ja ehjät vaatteet, siitä piti äiti kyllä huolen. Jopa niitä himottuja merkkivaatteita (omassa nuoruudessani oli PAKKO olla Levikset), mutta niidenkin eteen säästin itse esim. puolet. Ja kyllä sitä löytyy teineillekin töitä jos on vain valmis niitä tekemään... Itsekin olen aikananani mm. ulkoiluttanut koiria, istunut lapsenvahtina, poiminut mansikoita, pessyt autoja ja mattoja yms. Se on myös ihan itsestä ja omastakin mielikuvituksesta kiinni, eikä vain oleteta, että kaikki tulee valmiiksi hopeavadilla.

    • äippä vm.62

      Ei tää voi olla totta että noin typeriä ja pinnallisia ihmisiä on oikeesti olemassa.
      Taidat olla perheesi ainoa pilalle hemmoteltu penikka. 12 v on ihan lapsi vielä ei tarvii näyttää aikuiselta ei vaatetuksella eikä meikillä. Mielestäni lasten pitää antaa olla lapsia. Kyllä ne ehtii aikuisia olla. Meil oli lapsilla (3) pihavaatteet kirpparilta ja kouluvaatteet ostettiin kaupasta. Tytär leikki 12 v vielä täysillä barbeilla ja on muuten tänä päivänä lähihoitaja ja työssä päiväkodissa. Terveellä itsetunnolla varustettu. Koulukiusattu mutta selvinnyt siitäkin kiitos rakastavien isoveljien.
      Ei rahalla ja mammonalla vaan terveellä maalaisjärjellä, läsnäololla niistä on itsevarmat ja aidot lapset tehty.

    • vanhempi3

      olen samaa mieltä ydhessä asiassa kanssasi ja se on että lapsi pidetään puhtaissa ja ehjissä vaatteissa, tietenkin hiukset hoidetaan ja hygieena.

      mikä lapsesta tulee aikuisena sitä ei tiedä kukaan, on monesta seikasta kiinni.
      eikä ole mitään aihetta että 12 vuotiaan täytyy meikata itseään. lapsen kehitys ei ole sama joka lapsella eikä sillä ole mitään tekemistä kasvatuksen kanssa.

      taidat olla teini vielä.

      • KALLE KELLO

        Vanhempi. Miten pidät lapsen puhtaissa vaatteissa, jos lapsi esim leikkii pihalla? Ei taatusti pysy, eikä ne vaatteet pysy edes ehjänä. Olen kyllä nähnyt KERRAN elämässäni, kuinka yksi pariskunta tuli n 10 vuotiaan tytön kanssa mökille. Tytöllä oli pitsipolvisukat mustat lakerikengät, ja nätti vaalea prinsessakolttu päällä. Kyllä leuka loksahti ja voi sitä marinaa ja kitinää. Hävetti vanhempien puolesta.
        Perushygienia on itsestään selvä asia, mutta ei se naamataulu ja kädet ym pysy puhtaana 10 sekuntia kauempaa, jos lapsi saa leikkiä ja remuta lapsen tavalla esimerkiksi siellä pihalla.


    • "Tyttöjen pitäisi esim. alkaa meikkaamaan n. 12 vuotiaana tai hieman aikasemin. Ei mitään pellemaalauksia vaan ihan jotain perus silmämeikkiä ja sitten tietysti kulmakarvaväri ja meikkivoide." No tätä juttua en kyllä ymmärrä ollenkaan. Mietitäänpäs kymmenen vuotta taakspäin. Yksikään kymmenvuotias ei meikannut kun yhtenä päivänä vuodessa kouluun ja se päivä oli koulukuvaukset.

      Ja vielä se, että nykyään jo ne viisi vuotiaan puetaan minisorteihin ja tuubitoppiin. Itselle kelpasi tuon ikäisenä ihan normaalit vaatteet. Ja eikö nykyään ole muotia erottautua massasta niin miksi kaikilla pitää olla samanlaiset vaatteet ?

    • Eräs isä

      Kuule onkohan sinulla kaikki ihan kotona tuolla päässä?
      Ensinnäkiin jos piuen lapseni jatkuvasti uusiin vaatteisiin sekö tuo kavereita lisää? Eikö aidot kaverit ole sellaisia jotka ei katso sinun pukeutumistasi? Tosisekseen ei kaikilla ole varaa ostaa jatkuvasti uusia vaatteita vaan välillä kelpaa sukulaisilta pieneksi jääneitä tai kirpputorilta ostetut hyvä kuntoiset vaatteet, Kun kaikilla ei ole töitä vaikka kuin yrittäs.
      Lisäksi miks 12v tytön pitää meikata? Pitääkö lapsi opettaa jo ala-aste iässä heräämään liian aikaisin et ehtii meikkaa eikös se sit vaikuta koulussa keskittymiseen kun ei ole saanut aamulla nukkua vaan pitänyt herätä vanhempien käskystä puol tuntia aikaisemmin meikkaa!!
      Siis oikeasti herää pahvi!!!

    • fallah

      Nyt sinun on aika muuttaa suomesta muualle. Ei noin tyhmää puhetta ja tekstiä voi tulla muulta kuin henkilöltä joka on elänyt pumpulissa ja lämpimässä ja ilman nälkää. Hävetkää.

    • donatia

      Tärkeää on se, että lapsen vaatteet saavat rääsyyntyä ja sottaantua hänen puuhissaan. Kauheinta on jos pitää koko ajan varoa ja elää vaatteiden ja siisteyden ehdoilla. Jos vaaditaan jatkuvasti siisteyttä, seurauksena voi olla pakkoneurooseja. Sottaaminen kunniaan, elämässä roiskuu kun rapataan.

    • Tyttövaipoika

      Puhtaat, siistit ja sopivat vaatteet lapsille ylle! Ja olisi varmaan myös ihan suotavaa pukea lapsi niin, että erottaa kumpaa sukupuolta hän on. Tässä kokemani: Olin kirpparilla penkomassa. Siellä oli ostoksilla perhe, jossa oli kaksi lasta, molemmat alle 4 vuotiaita. Pian perheen äiti huusi, että "Linnea, tule tänne niin sovitetaan!". Ajattelin mielessäni, että onpa kaunis nimi pienellä tytöllä! No, lapsi oli puettu kuten veljensä; resuiset verkkarit, rikkinäiset lenkkarit, kulahtanut,likainen ja yli-iso T-paita ja lippis päässä. Ei vastannut nimi odotuksia. Ihan kävi sääliksi. Kyllä kirppareilta kannattaa ostaa vaatteita, mutta onko pakko ostaa ne kaikista resuisimmat?? Tai edes laittaa niitä kuluneimpia lapsille päälle julkisille paikoille.

      • werty.

        Tunnen erään viisi-vuotiaan, joka ei suostu pitämään tytöille suunniteltuja vaatteita tai kasvattamaan hiuksia pitemmäksi. Päällä oli tummat verkkarit ja autot pusero, jalassa mustat sandaalit, kun viimeksi näin.

        Ehkä kyse oli tällaisesta?


      • Tyttövaipoika
        werty. kirjoitti:

        Tunnen erään viisi-vuotiaan, joka ei suostu pitämään tytöille suunniteltuja vaatteita tai kasvattamaan hiuksia pitemmäksi. Päällä oli tummat verkkarit ja autot pusero, jalassa mustat sandaalit, kun viimeksi näin.

        Ehkä kyse oli tällaisesta?

        Tämä lapsi oli 2-3 vuotias, tuskinpa vanhemmat antavat tuon ikäisen vielä päättää vaatetuksestaan! Jos antavat, niin hupsuja ovat...


    • NoNiih

      Sulla sitte taas tylsää vuokrayksiös pimmennossa, päätit sitte heittä köykäsellä provolla. Mitäs sulla muuta ?

    • jaah?!

      Tiedoksi, että tein ilmoituksen asiattomasti käyttätyvästä Luotsista Suomi24-fi foorumin ylläpidolle. Toivottavasti tämä viestini nyt ei liikaa pelota ketään mahdollista lukijaa, mutta pakko tuoda julki, että minua on tällä foorumilla vainonnut ihan oikeasti joku ehta psykopaatti... Ei välttämättä väkivaltaisuuteen asti häiriintynyt, mutta sen verran sekaisin oleva, että hän hakee pakkomielteisesti huomiotani pelottelemalla minua tässä Suomi24.fi-foorumilla, haluaa nolata minut, hakea huomiotani ja lisäksi operoi todennäköisesti oikein hyvin tietotekniikkataitoisena myös tämän Suomi24.fi:n ylläpidossa, koska sen verran ylitse viedyn törkeää ja henkilökohtaisuuksiin menevää käytöstä minäkin olen osakseni tällä foorumilla saanut vuosien mittaan, vaikken ole edes tämän foorumin jäsen tahi koskaan ollut. Etusivulta nut tulin linkistä tätä sontaa lukemaan...

      Saatan tietää sen nettivainoajani henkilöllisyydenkin tai ainakin minulla on hyvin vahva veikkaus siitä. Hän on mies sukupuoleltaan, sellainen joka vainosi minua jo vuosikymmeniä sitten 90-luvulla typerässä puhelinmyyntifirmassa ja ahdisteli käymällä käsiksi työpaikalla, skitsofreenisesti häiriintynyt, syrjäytynyt, epäsiisti, vähän koulutettu, suuruudenhulluja (ja valheellisia häiriintyneitä) luuloja omasta viehätysvoimastaan tai "suhteistaan" minuun luuleva, joka on raivostunut minulle luultavasti siitä, että en halua hänen kanssaan olla tekemisissä. Henkilöllisyyteni selvittänyt laittomasti. Kyseisen tyypin vaarallisuus on siinä, että hän on niin tyhmä, ettei ymmärrä millaiseen jopa vaaraan voi asettaa vaikkapa minut ja monet muut viattomat kunnon kansalaiset ihmiset, käyttämällä netissä netistä urkkimiaan viattomien kuvia Suomi24.fi-palvelussa, pelkän pilkanhalunsa minua kohtaan vuoksi.

      En ota noin asiattomaan aloitukseen lasten vaatetuksesta kantaa. En itse edes omaa lapsia, joten en tajua, miksi viattomia lapsiperheellisiä ahdistelet tällaisella foorumilla. Oma sietokykyni meni ylitse, kun näin käytettävän kuvia, joita ei ole oikeus nettipalstoilla käyttää. En tiedä missä määrin vakavasti Suomi24.fi:n ylläpito sitten ottaa esimerkiksi minun nimettömät viestienpoistopyyntöni tai ilmoitukseni epäilystäni asiattomasti käyttäytyvästä "palstaluotsista", mutta suosittelisin ottamaan tosi vakavasti, koska olisi jo sen verran kovaa kunnianloukkausta se että jos joku viattomien maineiden täydelliseen tuhoamiseen netin avulla tähtäävä vihamielinen huomionhakuinen netinkäyttäjähörhö tai hörhöt ihan todella(??!), OPEROISI tällä Suomi24.fi- foorumilla oikein ylläpidon siunauksella ja tunnuksilla viattoman tai viattomien henkilöiden nimissä. Ei sellainen olisi mikään "pikkuasia".

      • kysynpä vaan

        Kukahan se hörhö nyt onkaan?


    • SUT ON SITTENKIN

      pidetty nassikkana liian kliineissä kledjuissa.
      PÖHKÖ trollaus.

    • Siististiparas

      Silloin kun olin nuori meillä oli viikonloppuisin pyhävaatteet päällä emmekä saaneet leikkiä,ettei vaatteet likaantuisi ei se silloin haitannut oli vain mukavaa olla hienompi kuin muut. Nykyään katson että lapsillanikin on aina parasta päällä onhan elintaso muuttunut, oppivat arvostamaan itseään ja huomaamaan kuinka muut lapset kunnioittavat heitä. Eivät turhaan kuluta aikaa leikkimiseen vaan jo nuoresta pitäen keskittyvät tietokoneella,pelaamiseen.

    • Kunnon vatteet OK

      Siis hei haloo, mulla oli pentuna LIIAN hyvät vaatteet ja mua kiusattiin koulussa juuri sen vuoksi. Mutsi oli ammattilainen vaatteiden tekemisessä ja sillä oli ulkomailta kaavat ja mallit. Mun ja systerin vaatteet oli aina viimesen päälle ja toisilla oli jotain lumppuja päällä, sekä sosiaalihuollon lapuilla ostetut kengät.
      No omille lapsille me on hankittu kunnon kamppeet ja juhliin on panostettu erityisesti kunnon kengät ja silleen. Ulkomailta on ostettu vaatteita, kun eihän täältä Suomesta kaikkea saa.
      Mitä sitten ammatteihin tulee, ei musta ainakaan mitää lakimiestä tullu, mutta hilloa oon tehny, kuten mutsi ja fajakin teki aikoinaan yrittäjinä.

    • Tyhymä!

      Nykiin sen p askan keskelle muuttaminen ei vaadi kuin muutaman sata egee. Sekö on elämänlaadun mittari, sä olet kuin muuan glamourtaiteilija joka ei varmaan linnaretkiltään kerkiä sinne nyyjooorkkiin glämöyrbileisiin.

    • 17+19
      • Tavantaapero Äiti

        Pentu ei varmaankaa oo paskempi ku reimateck pentu vaikka pukeutuu tarjoustalon vetimiin yhtä rakas se on vaikka ei. oo varaa hienoinpiin kuteisiin tiijä mitäsiitä tulee. saattaa tulla mitä vaan


    • hahahahhah:DDDDDDDDD

      vittu mikä läppä!! sain päivän naurut!!:DDDDD räkätän vieläki :DDDDD

      • moro!

        Ootko "Sihvis" -NEN loppupääteinen sukunimeltään: sen tyyliin ja ainoa sen osaama sana on "päivän naurut" tai "LOL" tai jotakin muuta p*skaa lukemattomissa nimettömissä mielisairaissa julkisissa
        huomiponhakuherjauksissaan tällä Suomi24.fi- foorumilla. Tyyppi on niin hullu, että laittaa mun identiteetin jullkiseen levitykseen rikollisten ulottuville nettiin ja vielä muka naurattaa... No sanon sen verran, että poliiisille on jo ilmoitettu.

        Kiitos vaan, mutta natseja en tunne, enkä haluakaan tuntea ja se, että jos vaikkapa minä viattomasti kirjoitan tällä nimettömällä Suomi24.fi-foorumilla satunnaisesti, EI tarkoita, että minut saisi relisteröidä sosiaalisin medioihin tai väittää kirjoituksiani palstayhteisöillw henkilön kirjoittamiksi.

        Ootko sama p*ska-aivo, joka laati ton akkojen häpykumpukyselyn tohon tän herjaamisessa älyvammasen tän samaisen Suomi24:n etusivulle: en lukenut sitä aloitujsta, koska luultavasti olisin oksentanut, jos olisin lukenut, v*tun vammanen taviksille p*skaa julkisella palstalla tyrkyttävä epäsivistynyt idiootti, mutta koska olen nainen sukupuoleltani, teki mieli sanoa, että itse jos koskaan missään näkisin naisen, jolla olisi reva paljaana, melkein varmaan löisin sellaista hutsua!


    • 1+1

      Tää oli kyllä hauska aloitus. Pelasti mun päivän.

      Haluaisin nähdä mitäs sitten kun aloittajalla on omat lapset niin kuinkas paljon ostellaan uusia vaatteita...heh. Meilläkin on perheessä 4 henkilöä. Minulla jää palkasta ruokaan, harrastuksiin ja vaatteisiin 400 € kuukaudessa. Samoin miehellä.

      Aloittajalle, et mietis kuinka paljon voi 4 henkilöä harrastaa, ostaa vaatteita ja ostaa ruokaa 800 € kuukaudessa? Ai niin...mut unohdin et eihän meidän tarvii syödä, kunhan on vaan kauniit vaatteet päällä. LOL!

      • Hauska ja hauska

        Ja lapsilla on varmasti suuri onni syntyä noin köyhille perseaukisille vanhemmille ja pääasia on et rakkautta riittää. Lapset ovat onnellisia kun erottuvat muista koulussa ryysyillä kun onhan heillä rakastavat vanhemmat.

        Itse olen 17- vuotiaaksi kulkenut karmeissa kierrätyslumpuissa ennen kuin pääsin itse tienaan. Jotkut uudet pehmeät sukatkin tuntuvat vieläkin ylellisiltä jaloissa kun nekin olivat moneen kertaan parsittuja, pestyjä kovia koppuroita. Talvella tuntuu ihanalta mennä säällä kuin säällä ulos kun ei palele. Sitä ihmettelen mikä pakko köyhällä on lapsia tänne tehdä jos ei ole muuta niille tarjota kuin suunnaton rakkaus.

        Ei ollut hauskaa niissä lumpuissa mutta vanhemmillani oli varmaan hauskaa naidessa.


      • hyvä ja köyhälapsuus
        Hauska ja hauska kirjoitti:

        Ja lapsilla on varmasti suuri onni syntyä noin köyhille perseaukisille vanhemmille ja pääasia on et rakkautta riittää. Lapset ovat onnellisia kun erottuvat muista koulussa ryysyillä kun onhan heillä rakastavat vanhemmat.

        Itse olen 17- vuotiaaksi kulkenut karmeissa kierrätyslumpuissa ennen kuin pääsin itse tienaan. Jotkut uudet pehmeät sukatkin tuntuvat vieläkin ylellisiltä jaloissa kun nekin olivat moneen kertaan parsittuja, pestyjä kovia koppuroita. Talvella tuntuu ihanalta mennä säällä kuin säällä ulos kun ei palele. Sitä ihmettelen mikä pakko köyhällä on lapsia tänne tehdä jos ei ole muuta niille tarjota kuin suunnaton rakkaus.

        Ei ollut hauskaa niissä lumpuissa mutta vanhemmillani oli varmaan hauskaa naidessa.

        Mistä perit asenneongelmasi?


    • "Tyttöjen pitäisi esim. alkaa meikkaamaan n. 12 vuotiaana tai hieman aikasemin. Ei mitään pellemaalauksia vaan ihan jotain perus silmämeikkiä ja sitten tietysti kulmakarvaväri ja meikkivoide."

      LAPSI MEIKKAAMAAN?!

      Itse aloin meikkaamaan vasta 14-vuotiaana. Perus ripsari ja that's it.
      Mun mielestä lapsia pyritään aikuistamaan turhan aikaisin. Huoramaisia vaatteita ja meikkiä. Kukaan ei ole liian lapsellinen ikäisekseen.
      Huoh, tuskinpa sinäkään meikkasit tuossa iässä. Toivottavasti et tuki heti tyttölapsellesi meikkiä. Ja ketään ei pitäisi kiusata ulkonäön vuoksi.

    • 3 vuotiaana kouluun

      Niin, niin, kyllähän 12-vuotiaiden pitää jo meikata, etteivät liian pitkään lapsilta näytä.

      • toivokaamme toii

        12-vuotiailla jätkillä on AINA penis erektiossa. Toivottavasti hiukan vanhemmat rouvat ymmärtävät aisioiden tilan ja antavat jätkille vaginaa


      • anukseen pantiin
        toivokaamme toii kirjoitti:

        12-vuotiailla jätkillä on AINA penis erektiossa. Toivottavasti hiukan vanhemmat rouvat ymmärtävät aisioiden tilan ja antavat jätkille vaginaa

        Se olis kans tosi hyvä jutska, jos ne eukot antais kiimasille jätkille perssereikää eli anusta.


    • se hauskaa on

      Kyrrpää vaan perrseeseen :))
      Hih-hih!!

    • saunojatkuu

      Onko roskakuski jotenkin halveksuttava ammatti.? Tienaavat hyvin ja ovat tarpeellisia. Ystäväni roskakuski-yrittäjä on siisti mies ja pukeutuu työnajan ulkopuolella muodikkaasti.

      Menestyvä liikemies voi olla huijari vaikak pukeutuukin siististi. Mutta varmaankin on tuo aloitus provo.

      Kuitenkin, hyvä elämä on annettu lapselle jo silloin, jos häntä on rakastettu. Perustarpeisiin kuulluu siisteys. Sehän opitaan automaattisesti - ainakin Suomessa. Olemmehan saunakansaa.

    • iltasatu se vain

      jatkuu ,rievut ja lumput

    • Tilanteen mukaan

      Eikös se ois parempi opettaa ne lapset pukeutumaan tilanteen mukaan? Meillä mennään rönttövaatteissa maalle puuhaamaan puutarhahommat ja teatteriin sitten fiinimmin, arkena taas arkiset jne. 14-vuotias tyttäreni ei meikkaa, koska hän ei halua meikata. Se ei ole häneltä hyvin koulunsa suorittavia ja hienosti käyttäytyviä ystäviä pois rajannut.

      Oma leskeksi suhteellisen nuorena jäänyt äitini ompeli meille vaatteet ja opetti lapsensakin (neljä tytärtä) tekemään näin. Saimme sellaisia vaatteita kun halusimme. Meistä yksikään ei ole häpeäksi äidillemme.

      Tässä yksi asiallinen vastaus hassulle aloitukselle kerrassaan.

    • hgjjhjjjgkj

      Se onko paljon kavereita lapsena ei kyllä ratkaise sitä menestyykö elämässä muuten.
      Kaveriporukka voi olla ilkivaltaa harjoittava ja koulunkäynnistä vieroittava tekijä.

      • jaah?!

        Niin ja se ainakin on varmaa, että tällaisten keskustelupalstojen kirjoittajat eivät "menesty" yhtään missään, koska ihmiset jotka ajattelevat vain menestymistä ja kaunaisena vertailevat häiriityneissä tällaisissa näemmä vihakirjoitusyhteisöissäkö(?!) toisten materian määrää vihamielisillä feikkinimimerkeillä, ovat niin tyhmiä, että siinä sivussa jää varmasti se tärkein kehittämättä, eli oma aivokoppa ja perustavanlaatuinen ihmisyyden kunnioittaminen ja sivistyksen hankinta.

        Arvatkaa mikä minua loukkaa kaikkein eniten: no se, että kun itse olen kirjoittanut näille minulle kirjoittajien osalta tyystin tuntemattomien Suomi24.fi palstoille alunperin vain siksi, että olen ajatellut, että tällaisilla palstoilla voisin kertoa sellaisista elämänkokemuksistani, joita asioita en henkilölläni haluaisi julkiseksi itsestäni missään, niin tilalle saankin jonkun kahelin, joka on röyhkeästi muunmuassa julkistellut minun henkilöni tällaisella foorumilla ja lisäksi joudun vääntämään sairaiden netin vihakirjoittelijoiden kanssa palstalta toiselle tässä Suomi24.fi:a, vaikken halua tosiasiallisesti olla missään tekemisissä minkäänlaisen netin vihakirjoittelun kanssa... Ja tosiaan ilmoitin asiattomasti käyttäytyvästä luotsista: tuskin tällä Suomi24.foorumilla on sallittua oikein foorumin etusivulla laatia loputtomia vihamielisia aloituksia ja osa vielä varmaan laittomasti viattomien kuvilla, joihin sitten yritetään osallistaa mun kaltaisia tavallisia ihmisiä, jos noita vihakirjoitustuotoksia satun epäonnekseni klikkaamaan...

        Kaiken maailman p*skapäät, jotka on ottaneet tän Suomi24:n paikaksi, missä muka saisi kaunaisena levitellä p*skapuheita kadehtimistaan, niin voisivat mennä v*ttuun häiriköimästä tätäkin Suomi24.fi- keskustelua, koska nimettömän keskustelupalstakeskustelun tarkoitus _ei_ ole levitellä perätöntä mustamaalaavaa juttua julkisten palstojen avulla. Ja voi olla, että mä olenkin vähän vainoharhainen, että kuka mahdollisesti voisi minun vainoajani tässä Suomi24.fi:a olla, mutta shokkini lienee ymmärrettävää, kun TÄLLÄ foorumilla minun henkilöni on nettikiusaajat tuoneet julki! En halua nähdä noita vihakirjoituksia, enkä ymmärrä mihin niissä pyritään!!


    • köyhäakankuvatus

      Viestiketju on täynnänsä ihmisten erilaisia arvomaailmoita, mielikuvia ja satuja.
      Kävin aiemin tätä trollimainintaa vain peukuttamassa. Mutta nyt on vain pakko todeta, muuan asia.

      Perushygienia kuuluu jokaiselle lapselle opettaa. Aloittaja puhuu kouluikäisestä,eli eiköhän nuo ole jo perusjuttuja ja vanhempien tehtävä on vain valvoa, että ne lapsi tekee ne joka päivä. Vaatehuolto on vanhempien vastuulla, mutta toisen rääsyt ovat toiselle ihan hyviä. Toiset vaativat ihka uusia merkkikuteita joka päivä, eikä sellaiselle riitä kirppistavara, joka on kyllä siistiä, kun sen osaa valita ostettaessa.
      Jos taas aloittaja tarkoittaa selkeästi pelkkää puhdasta vaatetta, meidän riiviöt sotkeen niitä vaatteitaan ulkona riehuessa, joskus jopa 5 vaatekertaa päivässä. Ei lapseni likaisuus ainakaan minua vaivaa, jos siihen on muu syy,kuin oma vaatehuollon laiminlyönti.

      Roskakuskin ammatti on ainoa ammatti, joita arvostan aloittajan listasta. Se on mielestäni ainoa kuljetusalan työ, jossa saa tehdä kokoajan jotain. Työ jossa saa liikkua ja jonka tekemättä jättäminen vaikeuttaa kaikista eniten noiden kolmen rinnala ihmisten elämää.Sitä työtä voisin itsekin tehdä. En halua nykiin, enkä pöydän taakse papereita pyörittämään, en näe ihanneammateissasi omia ihanneammattejani.

      Miksi siis minun pitäisi noudattaa omia trendejäsi, kun kasvatan omat lapseni omilla arvoillani ja omalla arvomaailmallani elämään elämää, jossa perusasioiden tekeminen ei tee lapsesta tulevaisuudessa. Menestyvää, vaan ajattelu, opiskelu ja halu päästä pitkälle. Ja kavereita kakaroillanikin on, he ovat todella sosiaalisia,vaikka ovatkin juuri sotkeneet vaatteensa jalkapallokentällä ruohoon ja rapaan...

    • ex-malli

      Jospa antaisimme lasten olla lapsia ja kehittyä oman ikäkautensa mukaan. Kyllä aikuinen ehtii olla ihan riittävän monta vuosikymmentä.

      Mitä taas tulee pukeutumiseen, jos lapsi menee kotipihan hiekkalaatikolle, siellä on paikallaan ne rönttövaatteet ja lapsi saa leikkiä ilman pelkoa vaatteiden likaantumisesta.

      Toki ihan huomaavaisuudesta muita kohtaa juhliin ja kaupungillekin pukeudutaan siistimmin. Samoin koulussa pukeudutaan asianmukaisesti.

      Kuitenkin korostaisin ihmisen kohtaamista ihmisenä, eivät vaatteet tee persoonaa, eivätkä välttämättä edes korosta itsetuntoa oikealla tavalla. Vaatteissa kun pitää sopia johonkin muottiin ja unohdetaan ihmisen ainutkertaisuus.

      • Liasta

        Jotkut vanhemmat kauhistelevat kun kuravaatteet on ihan kurassa, kun hakevat lapsen päiväkodista. Ilmeisesti ne pitäisi päiväkodissa puhdistaa tai lasten pitäisi leikkiä niin, että vaatteet ei sotkeudu. On hyvä, että lapsille on kuravaatteita sun muita jotka soveltuu lasten leikkeihin eikä tarvitse koko ajan kieltää lasta.


    • onko järkee vai ei

      Eikös aina pidä pukeutua tilanteen mukaan? Lasten työtä on leikki, joten olisi loogista ajatella, että leikkiessä pukeudutaan vähän niin kuin me aikuiset pukeutuisimme, kun lähdemme lenkille, pihahommiin tai vaikka sienimetsään. Pitää olla tilanteeseen sopivat vaatteet.

      Monissa maissa esim. paljon kehutussa Ranskassa lapset eivät ulkoile lainkaan, jos on kylmää ja sateista, koska sielläpäin lapsille ei juurikaan suunnitella sellaisia ulkovaatteita, joita Pohjoismaissa käytetään. Jokainen voi omien lastensa kohdalla miettiä, että kummalle on Suomessa enemmän käyttöä: lasten juhlavaatteet vai pihaleikkien kulutusta ja säätä kestävät vaatteet.

      Meillä lapset puetaan pitkälti kirppisvaatteisiin ihan niin kuin minä ja siskonikin lapsena puettiin pitkälti isompien serkkujen vaatteisiin. Minulla on AMK-tutkinto ja siskollani korkeakoulututkinto. Minulla on vakityö ja sisko on hyvin toimeentuleva yrittäjä. Meidän kumpienkin lapset pärjäävät koulussa hyvin ja on kavereita.

      Huomionarvoisaa on se, että omalla yläasteikäisellä tytölläni on luokkakaveri, joka pukeutuu aitoihin merkkivaatteisiin esim. Gucci, Yves Saint Laurent. Tuntuu, että tälle tytölle elämä pyörii vain niiden ympärillä eikä hän voi esim. pyöräillä pidemmälle, ettei tule hiki, koska nahkatakki ei tykkää siitä. Painoa hän ei pidä kurissa (kuulemma) liikkumalla, vaan jättämällä aterioita väliin.

    • 10:nlapsenmummo

      Aikanaan pidin lapseni hyvissä ja puhtaissa vaatteissa. Olinhan ompelija ja aina ompelukone surrasi. Se ei kuitenkaan estänyt koulukiusaamista. No, opiskelivat ihan omilla "eväillään" taidoillaan.
      Se onko lapsi "lapsellinen" vai ei, ei ole kiinni kasvatuksesta vaan lapsen persoonasta. Ja mikä ihmeen kiire on aikuistumiseen. Aikuinen kerikää olemaan ihan varmasti tarpeeksi kauan. Vai oletko sitä mieltä, että lapsen tulee ottaa vastuu tekemisistään jo kaksitoista vuotiaana? Et voi olla tosissasi.
      Tietysti puhtaus ja siisteys on paikallaan, jos näin ei ole se saattaa kertoa vanhemman uupumisesta tai sitten joku vanhempi katsoo jonkin muun asian olevan tärkeämmän lapsen elämässä, vaikka ulkona rypemisen ja se vasta kasvattavaa onkin.

    • KALLE KELLO

      Hei haloo Tesna!!!! Oletko jo 10 vuotias? On sulla mahtavat mielipiteet. Ihan kateeksi käy, että olet noin fiksu.

    • ootkotyhmä

      "Tyttöjen pitäisi esim. alkaa meikkaamaan n. 12 vuotiaana tai hieman aikasemin."

      Kyllä täällä ainakin arvostetaan luonnollisuutta enemmän. Ei se meikki sitä siisteyttä tee.. Toki peseytyä kannattaa, mutta ei se meikkaus kyllä ainakaan mikään sääntö ole...

    • ootte tyhmiä

      Joo ei se elämä niin vakavaa ole. Eikä kannata meikata kovin nuorena. Ei oikeestaan ollenkaan. Kyllä siitä ennenaikaisesti iho vanhenee. Kasvakaa henkisesti niin ei tarvi tuollaisia turhuuksia miettiä.

    • Mummu pesee

      Peskää lastenne naamat ja vaihtakaa nätit vaatteet ennen kuin lähdette ihmisten ilmoille. Kotona voi pihaleikeissä olla sitten huonommat.

      Ette itsekään kulkisi paskaisissa vaatteissa.

      Peskää lapsenne iltaisin ja pukekaa yövaatteet. Ne on eri vaatteet kuin päivällä pidettävät. Ostakaa lapsille myös omat vuodevaatteet ja pyyhkeet ja huolehtikaa niiden puhtaudesta.

      Minä ostin aikanaan lapsilleni nättejä vaatteita vaikkei rahaa ollut liiemmälti. Ajatuksena aina ollut, että ensi lapsi sitten itse. Pidin myös lapseni puhtaana. Ei niistä akateemisesti koulutettuja tullut mutta töissä ovat kumpikin ja ammatin ovat hankkineet.

    • 00000000000000000000

      HOMO

    • Lyhyt lapsuus

      Mun mielestä 12 -vuotiaan ei tarvitse vielä meikata ja varsinkaan laitella mitään meikkivoiteita...

      Ja miksi pikkutyttöjen pitää pukeutua kun aikuiset, kireisiin housuihin ja kaula-aukko napaan asti ja joku kaksimielinen teksti rintamuksessa tai pehvan kohdalla? Nallepuhkin olisi minusta parempi. Ja talvellakin pehva ja napa vilkkuu, vatsamakkarat tursuaa ja ollaan ohuissa legginseissä tms.. Yksikin ressukka bussipysäkillä yritti keväällä vetää hytisevänä toppaliiviä ympärilleen, kun sen alla oli vaan ohut trikoopusero. Muodikas asu varmaan lapsesta ja vanhemmista...

      Kaikista ei tule huippumalleja vaikka kuinka olisi puhdas, meikattu ja muodikas. Ja onko se välttämättä paras ammattikaan. Ja sitäkän harvoin tehdään kovin vanhaksi...

      • Lyhyt lapsuus

        Jotkut laittaa jo vauvalle korvikset kai kohta jo meikkiäkin...


    • miten on?

      Oletko varma.että et opeta käytökselläsi tulevia koulukiusaajia,joiden mielestä tavalliset lapset on sitä kakkosluokkaa,jota saakin halveksia?

      • Kyllä vaan

        Itse muistan lapsuudestani kuinka mulla oli äitini vanha "mummopyörä" (jotka nyt taitaa olla ihan cool) ja sitten joku vaihteeton ja "väärän" merkkinen pyörä. Sain kuulla huuteluja ja satulaan syljettiin. Kesätöistä saamilla rahoillani ostin sitten uuden pyörän ja Levikset. Monotkin oli vääränlaiset tosin sekin taitaa olla vähän "naamakertoimestakin" kiinni. Luokkakaverilleni ostettiin samanlaiset ja hänelle ei kukaan ilkkunut? Ja monet vanhemmat ovat kuulleet sen "kun kaikilla muillakin on".

        Osin vanhemmatkin ruokkii tämmöisiä asenteita. Kannattaa miettiä mitä tulee suustaan päästettyä lasten läsnäollessa.


    • Angelina Jolie

      Meidän lapset ovat PERSOONIA ja siis pukeutuvat niin kuin haluavat. Sitähän eivät köyhistä oloista lähteneet pikkusielut voi ymmärtää.

    • Mitä tästä sanot?

      Naapurin poika oli lapsena ihan toivoton. Huono koulussa ja piti kamalia rönttävaatteita, vaikutti jälkeenjääneeltä. Nyt on menestyvä yrittäjä ja hyvin varakas, persoonallinen kyllä vieläkin.

    • jksh

      Valitettavasti aloittajan viestissä on paljon totta, lievästi toki karikoituna.(( Muita viestejä en lukenut.))

    • 20+9

      meijän tytöllä on jo lävistykset navassa ja tisseissä mut oha se jo 14 v.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1727
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1288
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      67
      1187
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      195
      940
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      45
      905
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      52
      806
    7. 69
      778
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      37
      735
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      664
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      650
    Aihe