Kultalusikka suussa

vailla rikkaita

vanhempia. Ei kaikki synny kultalusikka suussa, jotkut oikeesti joutuvat hankkimaan kaiken itse, vailla almuja. Senkin näsäviisastelijat.

16

489

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ve.laton

Juttusi pointti on, niin siis mikä?
      Oletko kateellinen vai mikä hiertää?

• Totta, ettei

kaikilla sitä kultalusikkaa suussa ole. Ei meilläkään.

Olemme kumpikin 45v ja meillä on lapsia.
      Ostimme aikoinaan vanhan ok-talon, jota makselimme mieluummin kuin vuokraa.
      Mitään kulutusluottoja emme ottaneet, vaan tavarat ostettiin sitten kun niihin oli varaa. Mitään emme olleet vailla, koska meille kelpasi hyvin muiden hylkäämät tavarat. Tein ruuan itse edullisista raaka-aineista, korjasin ja tein vaatteita, matkustelimme kotimaassa. Mihinkään ylimääräiseen ei tuhlattu, vaan rahat säästettiin jotta voitaisiin myöhemmin ostaa uusi talo.
      Onneksemme olemme saaneet olla myös terveitä.
      Vanhemmiltamme emme ole saaneet kuin hyvän onnen toivotukset kun olemme maailmalle lähteneet. Siis mekin vailla "almuja".

Nykyään meillä on n.300 000€:n talo, joka on melkein maksettu. Pihassa on kaksi hyvää autoa ja rahaa säästössä. Ulkomailla tulee käytyä ainakin kerran vuodessa tai parissa. Eli mielestäni olemme saaneet paljonkin aikaiseksi materialistisella puolella, mutta tärkeintä kuitenkin on ne hyvät ihmissuhteet. Paremmin tässä oravanpyörässä jaksaa kun on ihania ihmisiä ympärillä.

Eli kyllä se mahdollista on, mutta vaatii tietysti itseltäkin positiivista asennetta ja kuria. Ja rutkasti onneakin! Toivotan sitä myös sinulle!

• Nikkelilusikka

Niinhän se tahtoo olla, että vanhempien huonot taloustaidot periytyvät. Kun ei saa kotoa hyviä neuvoja, joutuu aikuisena vaikeuksiin ja elättämään velkojia.

• Kultalusikkalapsi

Synnyin kultalusikka suussa, ja äitini makasi pitkään sairaalassa sisäisten verenvuotojen ja niiden aiheutuneiden komplikaatioiden vuoksi

• --------

Kyllä otti päähän oikein suunnattomasti kun joku hyväosainen inisi, kaikki muut olimme työttömiä, "kun muutamalla kympillä täytyy viiikko pärjätä, siskokin asuu kotona hänen työttömyyskorvauksensa menevät kaikki säästöön kun asuu kotona bla bla.."
      Lopulta työllistyin itsekin ja sain kovalla vaivalla nirson eläkkeeni.
      Meitä on moneksi --- älä välitä itseään kehuvista. koska he kaiken valmiina saivat ei aihetta kehuihin.

• 11+14

Pääosalta valittajista ei ole vain päättäväisyyttä elämän suhteen.
      Turha valittaa huonosta lähtökohdista, suomessa kukatahansa vaurastuu 10 vuodessa kunhan vain tekee asian eteen töitä. Hankkii vaikka koulutuksen, ja sen jälkeen duuniin 6-7 vuotta. Tällä saavuttaa keskiluokkaisen toimeentulon.

Jos ei tee mitään, älkää valittako.

• jätskitikku

Jopa samassa sisarusparvessa voi olla hyvin eritapaa kohdeltuja ihmisiä, eikä raha ole ainoa ongelma, vaan niitä on muitakin.

Se on vielä pahinta tässä että jälki voi olla tuhoisaa ja aivan ulkopuolisetkin näkee asiat paremin kuin moni uskoo..... Se "kultalusikka" voi olla jotain aivan muuta kuin miksi luulette.

• meizi83

Tälläinen ero ihmisten välillä on aina ollut olemassa, siitä ei pääse yhtään mihinkään.

Omat isovanhemmat oli kuin eri maailmasta. Isän puolelta suku oli kommunistinen.
      He eivät eläessään edes pyrkineet tulemaan toimeen paremmin. Elämä heidän puolellaan oli hyvin katkeraa ja luokkasodan lietsontaa.

Kuitenkin isän puolelta kummatkin isovanhemmat olivat töissä, jopa ihan hyväpalkkaisessa työssä. Rahat kuluivat vuokra-asuntoon ja mm. viinaan. Kumpikin isovanhempi oli 3-vuorotyössä.

Äidin puolelta olivat "porvareita". Tuloja ei ollut yhtään sen enempää, kuin isän puolen isovanhemmilla, päinvastoin ne olivat pienemmät. Kuitenkin menettelytavat olivat erilaiset. Äidin puolen isovanhemmat rakensivat tiilitalon, maksoivat sen ja käyttivät hyvin niukasti alkoholia. He hankkivat ajan kuluessa omaisuutta, joka pitää, tai kohottaa arvoaan.

Kaiken kaikkiaan äidin puolen isovanhemmat olivat paljon onnellisempia, he eivät syyttäneet muita omasta toimeentulostaan, eivätkä lietsoneet luokkasotaa.
      Varallisuus kasvoi heille vähitellen, joka takasi lopulta erinomaisen elintason.

Varallisuus tulee ajan kanssa, kun tekee oikeita valintoja ja jättää tietyt asiat tekemättä (alkoholi, tupakka...)

Huono syyttää muita, tekee itse asiat niin hyvin kuin osaa - ajan myötä se kannattaa.

• kultalusikkainen22

Minä synnyin kultalusikka suussa. Satuin nimittäin syntymään Suomessa ja sain ilmaisen korkeakoulu-tutkinnon.

• Kultalusikkamaa

Kokeilin kerran pyöräyttää onnenpyörää jossa sektorit olivat maailman eri valtioita ja niiden suuruus vastasi kunkin valtion väestömäärää. Sen mukaan olisin voinut syntyä Pakistanissa. En ole koskaan siinä maassa käynyt mutta voin kuvitella, että koulutus olisi ollut vähän toisennäköinen ja ehkä nykyinen elintasokin. Olen nimittäin työläisperheestä ja tällaisesta kommunistiperheestä jossa omaa rikastumista ei pidetty tärkeänä eikä koulutustakaan. Kävin kuitenkin yliopiston (ilmaisen) ja töissä olen ollut koko ajan. Nyt on talo maksettu ja muutakin omaisuutta ihan mukavasti. Luulen, että Pakistanissa en olisi ikinä päässyt tähän elintasoon.

• meizi83

Suurin osa näistä varallisuuseroista johtuu nimenomaan tästä kommunismin kannattamisesta. Mikä tahansa suku olisi työläistaustalla voinut vaurastua erittäin merkittävästi, jos omaisuuden hankkiminen olisi kiinnostanut.

Aivan mitättömän pienillä panoksilla on saanut varallisuutta kasvatettua.

Mutta, monikaan suku ei ole varallisuutta hankkinut, asuttu vuokralla ja varsinkaan mitään osakkeita ei ole ostettu.

Ei siis ihme, että tälläisiä eroja on olemassa. Vaikka ns. "samoista lähtökohdista" olisi lähdetty.

• Heikompi aines

Itse olen joutunut jo varhain työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeet yhteensä hieman yli 800 euroa asumistuki. Vuokran jälkeen käteen jää runsaat 600 euroa, toki enemmän kuin minimitoimeentulotuen raja on. Kasvata siinä sitten varallisuuttasi, hitaasti, mutta rauhallisesti. Säästin kovalla vaivalla tietokonetta varten 500 euroa, mutta nyt menee sairaala- ja poliklinikkamaksuihin melkein 400 euroa. Jos en olisi ollut säästänyt tilille rahaa, saisin sairaala- ja poliklinikkamaksut toimeentulotukena, nyt joudun maksamaan ne itse. Pienistä tuloista on aika vaikea säästää, saati sitten kasvattaa varallisuuttansa. Moni Suomessa joutuu tulemaan toimeen vielä pienemmällä kuin minä.

• jätskitikku
        Heikompi aines kirjoitti:

Itse olen joutunut jo varhain työkyvyttömyyseläkkeelle. Eläkkeet yhteensä hieman yli 800 euroa asumistuki. Vuokran jälkeen käteen jää runsaat 600 euroa, toki enemmän kuin minimitoimeentulotuen raja on. Kasvata siinä sitten varallisuuttasi, hitaasti, mutta rauhallisesti. Säästin kovalla vaivalla tietokonetta varten 500 euroa, mutta nyt menee sairaala- ja poliklinikkamaksuihin melkein 400 euroa. Jos en olisi ollut säästänyt tilille rahaa, saisin sairaala- ja poliklinikkamaksut toimeentulotukena, nyt joudun maksamaan ne itse. Pienistä tuloista on aika vaikea säästää, saati sitten kasvattaa varallisuuttansa. Moni Suomessa joutuu tulemaan toimeen vielä pienemmällä kuin minä.

Itseasiassa kenenkään työmarkkinakelpoisuus ja mahdollisuus edetä tyämarkkinoilla ei ole mikään syy miksi häntä pitäisi suosia sillä, että sitä lapsuuden ajan kodin taloudellista perintöä siirretään hänen edukseen sen takia, että se rahan saaminen muuten on vaikeaa.

Siitä perinnön jakamisesta tuolla perusteella voi tulla myös riippa sille, joka sitä saa tuolla perusteella. Se on vaan helvetin huono asema, että huonoissa asemassa olevalla ihmisellä ei natsaa lotossa ja tule sitä miiljoonaa, että pystyy tekemään asiat niinkuin muut tekee. Rahan takia kun joutuu luopumaan niin monesta asiasta.

Eikä ne nuoruudenkaan ihmissuhteet kaikesta huolimatta kestä sitä, että rahasta tulee kyse, vaikka sitä niin sitä alusta pitäen puhuttiin, että muut asiat kyllä korvaa sen, ja vaikka toinen lupaa ymmärtää, että se taluden tasapaino ei ole 50/50

• Heinäsirkkoja?

"Suurin osa näistä varallisuuseroista johtuu nimenomaan tästä kommunismin kannattamisesta."

Höpsistä. Kyllä suurin selittäjä löytyy ihmisten kotitaustasta ja luonne-eroista. Ei se kommunistien kannattaminen ole mikään syy heikkoon talouteen, se on enemmänkin seuraus siitä.

Kun perheeseen, jossa ei kerta kaikkiaan osata hoitaa taloutta tulee muksuja, niin millaiset eväät oman taloutensa hoitamiseen nämä kersat saavat kotoaan? No-just sellaiset. Sillä luuseriperheen skidillä ei oikeasti ole edes mitään mahdollisuuksia, käyttäytymismallit on opittu kotoa. Luuserius, tietämättömyys ja sossun asiakkuus kulkevat suvuttain.

Sitten on tämä perinteinen heinäsirkka/muurahainen-asetelma. On näitä heinäsirkkoja, jotka haluavat elää ja nauttia elämästä. Ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla sitten talous sakkaa, eikä enää nouse. Veljeni on tällainen. "Maailman mies", autoja, naisia, vaatteita, leveää elämää. Nyt 42 vuotiaana sossun elättinä vuokrayksiössä "Itä-Helsingissä". Elämä käytännössä jo ohi. Itselläni asiat ok, asunto, auto, kesäasunto sun muut hankittuna. Itse tienattuina ja verot maksettuina. Samasta perheestä ollaan ja samoilla eväillä lähdettiin maailmalle. Niin, ja broidi on aina ollut äänekkäästi Kokoomuksen kannattaja, ei kommunisti.

• ------

Saahan tietokoneen osamaksullakin.

• pete___sd

Ei ehkä kannattaisi säästää tilille jos on toimeentulo/kelan tuilla. Säästä sukanvarteen. Sitten kun on aika ostaa jotain isompaa, käytä tukirahat tililtä, ja käytä normaaleihin menoihin niitä säästöjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jussi Halla-aho huolissaan Sofia Virrasta

Jussihan on vanha vihreä. Onko tässä kyse alkukesän kiimasta, kun aidan toisella puolella oleva vihreä alkaa kiinnostama
      Maailman menoa
      47
      5231
    2. Sofia Virta kadonnut....onko juomassa?

Virran poissaolo eduskunnasta on herättänyt huomiota. Esimerkiksi Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Virta on ollut tällä
      Maailman menoa
      70
      4222
    3. Julkista rahaa ei tule antaa senttiäkään yksityisille yrityksille

Julkinen raha on meidän yhteistä rahaa, ja se raha on tarkoitettu yhteiseen käyttöön, kuten esimerkiksi tuottamaan palve
      Maailman menoa
      78
      3746
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      74
      2750
    5. Tytti Tuppurainen: Suomen pakolaiskiintiö pitäisi nostaa 10 000 vuodessa

asia on faktaa, noin Tytti sanoi aiemmin. Kun taas Orpon hallitusohjelman mukaisesti Suomen pakolaiskiintiö on pudotettu
      Maailman menoa
      162
      2586
    6. Halla-aho sivaltaa edustajantyöstään lintsaavaa Sofia Virtaa

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/937c74d7-f905-4466-b9b4-abd017fe5b63 Kansanedustajan on ilmoitettava poissaolosta
      Maailman menoa
      66
      2428
    7. Mitä tapahtui?

Mitä tapahtui keskiviikkoiltana kun oli paljon hälytysajoneuvoja ja mediheli?
      Kiuruvesi
      28
      2345
    8. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      79
      2219
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi tänään?

Mitä ajatuksia hänestä ja tilanteesta ylipäätään 💖
      Ikävä
      144
      1793
    10. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1578
    Aihe