Kirkon yhteiskunnalliset tehtävät

virkatodistukset

Sain taas uutta ihmeteltävää liittyen näihin kirkon ns. yhteiskunnallisiin tehtäviin.

Kirkkohan saa yhteisöveroa oman jäsenrekisterinsä ylläpitoon. Kustannukset kirkon omasta jäsenkirjanpidosta ovat yli 20 miljoonaa per vuosi.

Hain kirkkoon kuulumattomana Helsingin maistraatista itselleni virkatodistuksen perunkirjoitusta varten. Todistus maksoi 7 euroa.

Veljeni (helsinkiläinen hänkin) haki omansa seurakunnasta. Hinta: 0 euroa.

Kysymys on meidän kahden ihmisen kohdalla tietysti naurettavan pienistä summista, mutta kaipa näistäkin jonkinlainen puro syntyy kun ottaa huomioon, että väestörekisterissä ovat kaikki Suomessa asuvat ja seurakuntienkin kirkonkirjoissa suurin osa.

Sitä en tiedä, miten yleistä tämä koko maassa on, mutta ainakin Helsingissä näköjään näin.

15

145

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+1

Vikatodistuksen hinta riippuu siitä mihin tarkoitukseen sitä hakee. Näin ainakin ennen oli.

• virkatodistukset

Kumpikin meistä haki itselleen todistuksen perunkirjoitusta varten.

• 20+1
        virkatodistukset kirjoitti:

Kumpikin meistä haki itselleen todistuksen perunkirjoitusta varten.

Niin niin, mutta jos olisit hakenut sitä vaikka jotain sosiaalietuutta varten, niin se ei olisi maksanut mitään. En tiedä onko asia muuttunut, mutta en minä aikoinaan ainakaan maksanut virkatodistuksesta, jota hain asumistukea varten.

Joka tapauksessa veljesi virkatodistus tuli omaasi kalliimmaksi, hän kun maksaa kirkollisveroja.

Sama juttu se on vihkitodistuksen kanssa. Tosiasiassa kirkkohäät tulevat kalliiksi. Maksat vuosia kirkollisveroja, jotta pääset muka ilmaiseksi kirkossa vihille. Maistraatissa se on oikeasti ilmaista, koska vihkitoimitus ja vihkitodistus eivät maksa sentin senttiä.

• virkatodistukset
        20+1 kirjoitti:

Niin niin, mutta jos olisit hakenut sitä vaikka jotain sosiaalietuutta varten, niin se ei olisi maksanut mitään. En tiedä onko asia muuttunut, mutta en minä aikoinaan ainakaan maksanut virkatodistuksesta, jota hain asumistukea varten.

Joka tapauksessa veljesi virkatodistus tuli omaasi kalliimmaksi, hän kun maksaa kirkollisveroja.

Sama juttu se on vihkitodistuksen kanssa. Tosiasiassa kirkkohäät tulevat kalliiksi. Maksat vuosia kirkollisveroja, jotta pääset muka ilmaiseksi kirkossa vihille. Maistraatissa se on oikeasti ilmaista, koska vihkitoimitus ja vihkitodistus eivät maksa sentin senttiä.

"Joka tapauksessa veljesi virkatodistus tuli omaasi kalliimmaksi, hän kun maksaa kirkollisveroja."

Kyllä se minulle sopisi, että veljeni saa virkatodistuksensa halvemmalla siksi että maksaa kirkollisveroa. Mutta silloin kirkon ei pitäisi kinuta valtiolta täysimääräistä korvausta ns. yhteiskunnallisista tehtävistään vaan mukisematta käyttää niihin kirkollisveroja.

Kirkko nimittäin pitää epäreiluna sitä jos se joutuu käyttämään oman jäsenrekisterinsä ylläpitoon kirkollisveroja.

• 20+1
        virkatodistukset kirjoitti:

"Joka tapauksessa veljesi virkatodistus tuli omaasi kalliimmaksi, hän kun maksaa kirkollisveroja."

Kyllä se minulle sopisi, että veljeni saa virkatodistuksensa halvemmalla siksi että maksaa kirkollisveroa. Mutta silloin kirkon ei pitäisi kinuta valtiolta täysimääräistä korvausta ns. yhteiskunnallisista tehtävistään vaan mukisematta käyttää niihin kirkollisveroja.

Kirkko nimittäin pitää epäreiluna sitä jos se joutuu käyttämään oman jäsenrekisterinsä ylläpitoon kirkollisveroja.

Olen aivan samaa mieltä tuosta.

• a.matsoni

Kirkolta viranomaistehtävät pois!

Esim vihkioikeus pois kirkolta. Viimeistään siinä vaiheessa kun uusi tasapuolinen avioliittolaki hyväksytään. Ei voi olla niin että lain edessä pätevän avioliittonvihkimisen suorittamiseen valtuutettu taho, kirkko, kieltäytyy vihkimästä osaa pareista, homo. ja lesboparit joilla on lain mukaan oikeus avioitua keskenään.

Ei KELAssa tai sossussakaan voi sanoa että et saa asunistukea ku oot homo ja harrastat siellä asunnossasi nahkafagotin piilotttamista tunkaluukkuun. Se on syntiä! Hyi!

• 20+1

Jep. Olen tismalleen samaa mieltä. Eikä maistraatissa päällikkö, henkikirjoittaja tai julkinen notaari, joilla on oikeus toimittaa vihkiminen, voi kieltäytyä vihkimästä ketään joilla esteiden tutkinnan jälkeen on oikeus solmia avioliitto.

• -----.

Kirkko tekee siis tässäkin asiassa oikein. Ja maallinen viranomainen väärin.

On törkeää rahastaa virkatodistuksilla. Paperi, jonka tulostamiseen menee 10 sekuntia virkailijan työaikaa...

• 20+1

• olipa juttu

• 20+1
        olipa juttu kirjoitti:

Jos joku käyttää 50 henkilötyövuotta Tolvan suvun vaiheiden selvittelyyn, niin ongelmana eivät silloin ole kirkon perimät maksut, vaan ongelma on jossain ihan muualla :-D

Eikö kyse nyt olekaan kirkon perimistä älyttömistä maksuista, vaan sinä näet ongelman sukututkijoissa?

• kustannuksista

Keskustelua kirkon jäsenrekisterin ylläpidosta, kommentteja ketjusta poimittu alle:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11524621#comment-62029814-view

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11524621#comment-62039851-view

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11524621#comment-62050765-view

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11524621#comment-62050975-view

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11524621#comment-62051081-view

Kustantaako kirkko muka jäsenkirjanpitonsa itse, kuten Aija-pappi väittää?

Vai merkitseekö kirkko kaikki kustannukset yhteisöverolla maksettaviksi eli haluaa omasta jäsenkirjanpidostaan täyden korvauksen valtiolta?

Ja silti kirkko ei itse osallistu kustannuksiin sen vertaa, että edes jotain todistuksista velottaisi?

• 20+1

"Ensin tuosta väestörekisteriasiasta. Seurakunnat maksavat VTJ:n käytöstä kiinteää kuukausimaksua. Sen lisäksi maksetaan jokaisesta VTJ:hin tehdystä hausta. Eli jos ei omalla väestötietojärjestelmällä pärjätä, aina maksetaan. Oman järjestelmänsä kirkko maksaa ihan itse."

Eikä maksa, vaan siihen käytetään yhteisöveroa noin 20 miljoona euroa, joka ei siis ole kirkollisveroilla kerättyä rahaa.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/11524621/#comment-62050765

• tepi
      • joopa joo

"Kirkon yhteisövero-osuuden perustana on kirkon yhteiskunnallinen työ, erityisesti hautaustoimen hoitaminen. Jostain syystä kirkon kirjanpidon mukaan hautaustoimen menot kasvoivat 92% vuodesta 2003 vuoteen 2007, vaikka kuolleiden määrässä ei tapahtunut muutosta. Valtion avointa piikkiä on ollut hyvä hyödyntää nousukaudella, mutta verotulojen nyt pudotessa, kirkko huutaa valtiota apuun esittäen, että verotulot eivät riitä kattamaan näitä velvollisuuksia."

Joopa joo. Ketään ei ilmeisesti kiinnosta tutkia mihin ne rahat oikeasti menevät. Valtion piikki on auki kun kirkko on kyseessä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      98
      6158
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      349
      5627
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      57
      2663
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      107
      2078
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1788
    6. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      125
      1734
    7. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      19
      1623
    8. Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan

Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju
      Kotimaiset julkkisjuorut
      180
      1277
    9. On todella hassua

Ajatella että pitäisit erityisen kuumana tai seksikkäänä?
      Ikävä
      73
      1187
    10. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      33
      1038
    Aihe