Onko Salainen Musta Rekisteri Olemassa?

työtöntyötöntyötön

Tietäkö kukaan onko sellainen rekisteri johon työnantaja voi ilmoitta nk. "huonoa" työntekijöitä mihin muut työnantaja voi käydä tarkistaman kun ne aiko palkata uusia työntekijöitä?

Joskus ihmettelen miksi on niin vaikeetta saada töitä että josku tulee mielen onko tällainen pimeä rekisteri olemassa.

14

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haukiespoo

      Miksi epäilet että olisit rekisterissä? Oletko varastellut töissä tai jotain?

      • iuy87ygu

        Siinä on niin paljon muitakin tekijöitä, esim. työnantaja (yhden esimiesten mielipidettä) olis sitä mieltä että joku työntekijä "ei tule toimen muiden kanssa" ym., ihan mitä vaan...


    • nnn33

      Saattavat soittaa edellisille työnantajille ja kysellä taustoja, vaikka ymmärtääkseni ilman työnhakijan suostumusta ei saisi soittaa paitsi tietysti suosittelijoille.

      Itselläni oli menneisyydessä kiero työnantaja, joka ilkkui minut uudelle työnantajalle ja arvatenkin en saanut yöpaikkaa. Ja kaiken lisäksi tastä paskatelemarkkinointipuljusta en ole saanut neljän vuoden työsuhteesta edes työtodistusta useista pyynnöistäni huolimatta.

      • nnn33

        siis työpaikkaa............


      • aidosti rehellinen

        No eipä ihme ettet saa työpaikkaa. Niin tyhmää on jo tuo kirjoittelukin. Ja ilman työntekijän suostumusta voi soittaa entiselle työnantajalle. Ei siihen tarvita mitään lupaa. Suomi on vapaa maa soitella. Eikä työntekijä ole mikään kuningas, jolta pitäsi työnantajan lupia kysellä.

        Yllensä työntantaja soittaa edelliseen työpaikkaan ja kysyy millainen on työntekijä ollut. Joten on kai parasta olla itse rehellinen ja kertoa työsuhteen katkeamisen syy. Rehellisyys on aina hyvä työmarkkinpoila, mutta valehtelu ei.

        Eikä työntekijän tarvi kysellä lupaa työnantajalta, voiko soittaa johonkin uuteen työpaikkaan ja kysyä töitä. Näin voi aina tehdä, puolin ja toisin.


    • 20+66

      minäpä suorastaan kehoitin soittamaan entiselle kun jouduin vaihtamaan pakosta, eli entinen lopetti sairauden takia koko pajan.Miksi ei saisi soittaa, onko jotain pelättävää vai tiesitkö itsekin olevasi huono työntekijä

      • nnn33

        En sinänsä huono, mutta o naamani ei miellyttänyt esimiestäni. Kiero mikä kiero Kaikista ahdistavinta on että olen nk vajaakuntoinen, joten työnsaantini on vaikeaa muutenkin....... Ja eipä ole mikään hyvä työnantaja, jos halveksutaan niin paljon ettei edes työtodistusta saada aikiseksi.


      • soita ja pyydä
        nnn33 kirjoitti:

        En sinänsä huono, mutta o naamani ei miellyttänyt esimiestäni. Kiero mikä kiero Kaikista ahdistavinta on että olen nk vajaakuntoinen, joten työnsaantini on vaikeaa muutenkin....... Ja eipä ole mikään hyvä työnantaja, jos halveksutaan niin paljon ettei edes työtodistusta saada aikiseksi.

        Laki määrää tekemään työtodistuksen työntekijälle työn päättyessä.


    • BlackListed

      On joissakin isoissa firmoissa ainakin omat mustat listansa. Sitä en tiedä onko olemassa jotain jaettua mustaa listaa.

    • Sivullinen4

      P-maista siinä on se, että listalle joutuu joskus parhaimmat, aktiivisimmat, kateutta herättävimmät henkilöt, jotka sekä kollegat että keskijohdon esimies kokevat uhkaksi. Tekaistaan syytöksiä, tehtaillaan juoruja, juonitaan ansoja. Kun työntekijä irtisanoutuu, hänen jatkouransa torpataan vielä mustilla listoilla ja loan heitolla. Uskon ja toivon, että karma kostaa. Ja kostaahan se jo nyt. Vaikkapa siten, että kun tekemisen meininkiä vieroksutaan, jäljelle jää sählykerholaiset joiden pelien varassa tätä kansantaloutta ei pitkään pystyssä pidetä.

      • näin täälläkin

        Näin minulle on käynyt. Olin aikoinaan töissä eräässä suuressa yrityksessä. Esimieheni ilmeisesti ensin ihastui minuun, sitten tuli kauna ja viha. Jos joku kolleegani törppöili, se pistettiin aina minun syyksi. Lopuksi kaikki muiden virheet olivat minun syytä. Jopa se, että joku oli aikoinaan käynyt tekemässä työajan ulkopuolella työpaikalla kaikenlaista pahaa, laitettiin siis minun syyksi, vaikka selkeästi kameroista ja kulkulätkistä voi todeta, että minä se en ollut. Kaikissa kokouksissa minä olin syyllinen muiden virheisiin.

        Tämän jälkeen sitten aloinkin saada potkuja koeajalla muista firmoista ilman omaa syytäni. Kehuttiin vielä edellisellä viikolla kuinka hyvä olin ollut, seuraavaksi tulikin sitten potkut. Sama toistui muillakin työpaikoilla. Vaikka olin hoitanut työni hyvin, itseasiassa huomattavasti tunnollisemmin ja ahkerammin, minä lensin aina ulos ja hän, jonka ruokkis venyi parituntiseksi ja kahvitauko tunniksi sai jäädä. Jopa nykyään työhaastatteluissa minut leimataan sellaiseksi, joka on törppöillyt ja saanut paljon moitteita.

        Sama toistuu jos hakee joltain kilpailevalta firmalta töitä ja rekrytointiin menee jumalattoman paljon aikaa ja sillä välin on jo ehtinyt saada töitä muualta. Kilpaileva firma ostaa ulos muista työpaikoista.

        Sitten on näitä firmoja, joissa kateellisena juorutaan perättömiä kun henkilö on lahjakas, innostunut tai vaikkapa kouluttautuneempi tai jos henkilö on pidetty, innostunut työntekijä, niin se pitää heti savustaa ulos ja laitetaan tilalle joku tosi ei-motivoitunut tyyppi.

        Sitten on näitä haastatteluja, jossa ihmetellään, että mahdoinkohan olla oikeasti niin hyvä kuin suosittelija sanoo tai jos ei olla tuotannollistaloudellisista syistä jatkettu työsuhdetta, niin luullaan, että oikeasti henkilö on saanut potkut, vaikka ei olekaan. Kyllä, minä olen oikeasti niin hyvä työntekijä, mutta joo, ei väkisin. Voinhan minä olla kotonakin ja toteuttaa itseäni muilla keinoilla sekä rentoutua=)


    • ? ? ?
    • Pikkupomo

      Jos olisi, olisin taatusti kuulut moisesta. Jos minun joku vetelä työntekijäni hakisi toisia töitä, en minä häntä haukkuisi. Päinvastoin kehuisin maasta taivaaseen, että pääsisin hänestä eroon.

      Joskus on joku hakenut firman toisesta yksiköstä. Silloin olen soittanut kolleegalleni ja kysellyt taustoja. Silloin vastaukset ovat olleet rehellisiä. Firman sisällä kun olemme keskenämme tuttuja emmekä kuseta toisiamme.

    • whistleblower

      Kyllä on, paljonkin listoja. Joka alalle ja kaupungille omansa. Löytyy Tor-verkosta hidden wiki-muodossa joten turha nettivinkata laittomista hölörekkareista, poliisit ei voi mitään koska Tor-verkko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4336
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2209
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1724
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1468
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1400
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1195
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe