MAZDA 323 käynnistysongelmat

EMMA900

Moi:) Mul on ollu kevääst asti tollane masa 323 vm. 87. Tää on mun eka auto ja on toiminu aika hyvin.. Nyt vaa ku aamusin on ruvennu olee kosteempaa ja kylmempää nii masa vaikeempi saada käyntii. starttaa kyl hyvin mut tosi kauan. kesäl ei ollu tommone:( Voinko ite tehä mitää ja rahaa ei oo mihinkää korjaamoo. en kyl paljoo autoist tiedä mut joo osaan konepellin avata:) Nii ja sit kylmäl koneel ei meinaa pysyy tyhjäkäynti vaa pitää kaasuttaa kokoajan..

22

2612

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • automaattiryyppy

      Todennäköisesti automaattirikastin syynä olettaen että autosi on kaasutinmoottorilla eikä GTi jossa oli suihkukone.
      Tiedätkö käynnistysohjeet sille? Eli kylmänä ennen avaimen kääntöä polkaiset kaasupolkimen pohjaan, käynnistäessä et koske polkimeen ja kun moottori on käynnistynyt, polkaise hieman kaasua että kierrokset hieman laskevat. Näin ainakin jos automaattirikastin on kunnossa.

      Jos se taas ei ole kunnossa niin ehkä lohkolämmittimen käyttö auttaa että auto käynnistyy helpommin jos autoa ei ole varaa korjauttaa.

      Lämpimänä moottori käynnistetään pitämällä kaasupoljinta hieman painettuna.

    • EMMA900

      Kiitti vastauksesta. Mulla on näköjää ollu vaa vähä väärä tyyli käynnistellä. Nyt toimii kuival ilmal ainaki iha hyvin. Mut kosteella ja varsinki sateella nykii ja lähtee huonommi käyntii. No kait se on vaa taisteltava tän vanhan auton kanssa:) Saa sit nähä ku tulee eka talvi tän räppänän kanssa..

      • Paula

        Kuinka olet sitä enemmin käynnistellyt? Minulla on samaa ongelmaa sekä lämpimänä että kylmänä.


      • emma900
        Paula kirjoitti:

        Kuinka olet sitä enemmin käynnistellyt? Minulla on samaa ongelmaa sekä lämpimänä että kylmänä.

        No joo.. Oon nyt kokeillu vähä kaikkee:) Lämpinä lähtee kyl yleensä ihan hyvin käyntii ku kääntää avaimesta ja painaa vähä kaasua. kylmänä pumppailen kaasua eka muutaman kerran ja sit starttaan ja rukoilen et käynnistyis.. mut ainoo tapa millä saan täl hetkel sen käyntii. Kylmänä ei meinaa kans aina oikein pysyy käynnissä. Mut oon jo tottunu tän kans pelailee.. Kokeile vaa rohkeesti erilaisii kikkoja sen kaasupolkimen kans. En kyl pysty enempää auttamaa ku iteki aika pihalle tän auton kans.


      • Paula
        emma900 kirjoitti:

        No joo.. Oon nyt kokeillu vähä kaikkee:) Lämpinä lähtee kyl yleensä ihan hyvin käyntii ku kääntää avaimesta ja painaa vähä kaasua. kylmänä pumppailen kaasua eka muutaman kerran ja sit starttaan ja rukoilen et käynnistyis.. mut ainoo tapa millä saan täl hetkel sen käyntii. Kylmänä ei meinaa kans aina oikein pysyy käynnissä. Mut oon jo tottunu tän kans pelailee.. Kokeile vaa rohkeesti erilaisii kikkoja sen kaasupolkimen kans. En kyl pysty enempää auttamaa ku iteki aika pihalle tän auton kans.

        Mulla se ongelma että hörähtää ja ja silloin painelen kaasua ja hörähtelee lisää mutta ei käynnisty. Saan starttailla pitkään ja kerran ei enää edes hörähdellyt. Lähti vasta seuraavana päivä käyntiin. Ehkä ens kesänä uudempi auto.


      • emma900
        Paula kirjoitti:

        Mulla se ongelma että hörähtää ja ja silloin painelen kaasua ja hörähtelee lisää mutta ei käynnisty. Saan starttailla pitkään ja kerran ei enää edes hörähdellyt. Lähti vasta seuraavana päivä käyntiin. Ehkä ens kesänä uudempi auto.

        joo. Kuulostaa tutulta:) Ootko pumpannu kaasua ennenku starttaat? Mulla se ainaki auttaa. Mut välil kans joutuu starttaan tosi pitkään.. Nolottaa ainaki mua jos muita ihmisii ympäril ja yritän starttaa eikä heti lähe. Onneks akku on hyvä ni ei ainakaa viel oo hyytyny mihinkää:)


      • Paula
        emma900 kirjoitti:

        joo. Kuulostaa tutulta:) Ootko pumpannu kaasua ennenku starttaat? Mulla se ainaki auttaa. Mut välil kans joutuu starttaan tosi pitkään.. Nolottaa ainaki mua jos muita ihmisii ympäril ja yritän starttaa eikä heti lähe. Onneks akku on hyvä ni ei ainakaa viel oo hyytyny mihinkää:)

        Kolme painallusta ennen startausta, ja sitten ku lupaa niin enemmän, jopa kymmeniä kertoja. Se jos ei lähe heti niin sitten saa kyllä tehdä töitä. Ihmisten katselu on noloa, varsinkin nuorison joka saattaa nauraa.


      • emma900
        Paula kirjoitti:

        Kolme painallusta ennen startausta, ja sitten ku lupaa niin enemmän, jopa kymmeniä kertoja. Se jos ei lähe heti niin sitten saa kyllä tehdä töitä. Ihmisten katselu on noloa, varsinkin nuorison joka saattaa nauraa.

        Joo. Oliko sulla viime talvena sama auto? Lähtikö kovilla pakkasilla käyntii? Mulla ei oo piuhapaikkaa et saa nähä ajanko talvel sit ollenkaa:) Nyt jo saa pumpata aamusin monta kertaa ku ilma vähä jäähty. Varmaa sit se automaattiryyppy rikki tai jotai.. Jos saat sun auton kuntoon ni ois kiva kuulla mikä oli.


    • Paula

      Sama auto on ollut useat vuodet. Lämmitän talvella 1-3 tuntia pakkasesta riippuen. Silloin kun sitä on lämmitetty, ongelmia ei ole. Eli kova pakkanen on huomattavasti parempi kuin normi kesä keli. Siksi kyselenkin tätä kesä käynnistystä, olisiko siihen mitään kikkoja.... Pakoputken luota on muuten takapuskuri noessa, eräs tuttu epäili sen johtuvan kuluneesta moottorista.

      • mazda3233

        Lämpimällä ilmalla ja koneella kannattaa kokeilla käynnistää kaasu pohjassa ja sitte ku käynnistyy nii päästää kaasun. Takapuskurin noki voi johtua liian rikkaasta seoksesta eli saa bensaa liikaa kesällä ja talvella toimii sitten paremmin. Automaattiryyppy varmaan ei toimi kunnolla aina. Viekö kone öljyä paljon?


      • Paula
        mazda3233 kirjoitti:

        Lämpimällä ilmalla ja koneella kannattaa kokeilla käynnistää kaasu pohjassa ja sitte ku käynnistyy nii päästää kaasun. Takapuskurin noki voi johtua liian rikkaasta seoksesta eli saa bensaa liikaa kesällä ja talvella toimii sitten paremmin. Automaattiryyppy varmaan ei toimi kunnolla aina. Viekö kone öljyä paljon?

        Jep... Öljyä täytyy silloin tällöin lisätä. Se öljyn kulutus väheni kun öljyt muutettiin erilaisiksi kuin ennen. Ja nämä "uudet" öljyt on halvempaa hinnaltaan kuin vanhat.


      • mazda3233
        Paula kirjoitti:

        Jep... Öljyä täytyy silloin tällöin lisätä. Se öljyn kulutus väheni kun öljyt muutettiin erilaisiksi kuin ennen. Ja nämä "uudet" öljyt on halvempaa hinnaltaan kuin vanhat.

        joo. Luulisin että automaattiryyppy tai käsiryyppy? on vaa kokoajan vähä liikaa päällä eli saa liikaa bensaa. Sentakia voi lämpimänä olla vaikee käynnistää. Vanhempii koneisii ei joo kannata liian notkeita öljyjä laittaa.


    • 80-luvun Mazdat

      Onko sytytystulppia ja ilmansuodatinta sekä polttoainesuodatinta vaihdettu viime aikoina Mazdoihinne? Jos huolto on laiminlyöty niin ei ole ihme jos on käynnistysongelmia.
      Osat eivät maksa edes paljoa, tulppien vaihto vaatii vähän sorminäppäryyttä että uudet tulpat lähtee oikeille kierteille, väärillä kierteillä on riski että kierteet pilaantunvat kokonaan kun kansi on alumiinia.
      Tosin tällä iällä autojen kaasuttimet voivat olla jo kuluneita että joutuu jokatapauksessa anelemaan käyntiin vippaskonsteilla.

      Nämä Mazdat lähtivät uusina ja vielä toistakymmentävuotta vanhoinakin erittäin hyvin käyntiin niin lämpimänä kuin kylmänäkin, olivat luotettavimpia autoja mitä markkinoilla olikaan. Mazdasta joutui antamaan apuvirtaa esim. italialaisiin, ranskalaisiin ym. etelän maiden autoihin talviaamuisin :)

      • EMMA900

        Kiitos vinkistä. Sain nuo tulpat ja ilmasuodattimen vaihdettua ja tuntuu ainakin että auto toimisi paremmin:) Käynnistys varsinkn on paljon helpompaa ja se on kiva ku ei tartte jännittää enää missää et lähteekö vai ei. Hyvää syksynjatkoa kaikille :))


      • pena5
        EMMA900 kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Sain nuo tulpat ja ilmasuodattimen vaihdettua ja tuntuu ainakin että auto toimisi paremmin:) Käynnistys varsinkn on paljon helpompaa ja se on kiva ku ei tartte jännittää enää missää et lähteekö vai ei. Hyvää syksynjatkoa kaikille :))

        lämmitä kuumailmapuhaltimella minuutti virranjakajaa ja varmaan käynnistyy.


    • Pirkka

      Mun masa käynnistyy kylmänä hyvin, ilman kaasupolkimen pumppausta. Hyvin toiminu muutenki jo vuosia, tämä alemman keskiluokan auto.

    • P e n t t i

      Kyllä Tojota vaan parhaat autot tekee.

    • Mazda 626 2.0 stw 2000 Mistähän mahtaa johtua kun 2-3 tuhannen kierroksilla
      auto nykäisee muutaman kerran mut alemmilla/ylemmillä kierroksilla toimii
      ihan moitteettomasti?

    • Hermostunut

      Missä vika kun Mazda 324 1999 virta-avainta pitää kääntää kaun ennenkuin startaapi

      • ldksjdkfkklsd

        Onkos autoa edes huollettu sitten vuoden 1999...


      • Lissuu

        Bensaa tietysti säiliöön ja ym. Sellasta pientä tsekkausta?


      • juu.blondi
        Lissuu kirjoitti:

        Bensaa tietysti säiliöön ja ym. Sellasta pientä tsekkausta?

        jos bensaa säiliöön ja vettä lasinpesuriin on olleet ainoat huoltotoimenpiteet niin on ihme että autosi käynnistyy edes pidemmällä starttauksella...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      43
      2240
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1759
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1563
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      44
      1520
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1475
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1451
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    Aihe