Uusien autojen ongelma

onko noin?

Ostin pari vuotta sitten tehdasuuden auton. Ei mitään kallista. Nyt on ilmennyt sellainen vika joka on yleinen muissakin autoissa. Jos autolla ajetaan yleensä vain noin 10kilometrin ajoja niin auton akku saattaa mennä tyhjäksi vaikka muuten auto toimii. Lyhyissä ajoissa akku ei ehdi lataantua riittävästi ja moottori ei käynnisty.
Olen kuullut että uusissa autoissa on niin paljon tietotekniikkaa että menee noin 10 nenkin minuuttia auto sammuttamisesta ennenkuin kaikki virtahävikit ovat pysähtyneet. Että vaatisikin aikaa vielä ennenkuin kaikki tietokone ohjaukset on pysäytetty. Ettei auttaisikaan vaikka laittaisi päävirtakatkaisimenkaan.

28

883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laturissa vikaa?

      kyllä 10km ajo riitää akun lataantumiseen, paitsi jos käytössä on polttoainekäyttöinen lämmitin.

      • akkupojatåbo

        Haloo, mihin on jäänyt fysiikan ja matematiikan tajusi.... eipä kerkeä paljon lataamaan tuolla matkalla. Onko pers lämppärit päällä, paljonko stereot ulvotta, puhallinkin vielä suht suurella ja nyky autoissa useissa sähkövastus vielä auttamassa, kyllä sähkö kuluu ja pakkaskelissä akku muutenkaan ota virtaa vastaan hyvin. Autossa pikku akut ja piipero laturit...


    • Nykyauto

      ” Ettei auttaisikaan vaikka laittaisi päävirtakatkaisimenkaan”. Sen kun laittaisit, niin siinä autosi seisoikin, ja seuraavat kilometrit hinurin perässä.

    • onko noin?

      Täytynee mitata laturin latausvirta riittääkö se lataamaan auton 10km matkalla.
      Mielestäni pitäisi riittää tai sitten on laturi heikkotehoinen.
      Merkkiliikkeessä mitanneet itse . Akku ok. Mutta eivät mitanneet laturin tehoa. Autossani ei ole mitään erillistä lämmitintä joka veisi sähköä.
      Täytyy mitata tutulla se laturi ensin.

      • kyllä pitää riittää

        generaattorin jännite pakkasella pitäisi olla 14,4-14,5 volttia, oikein kylmällä heti käynnistyksen jälkeen jopa korkeampi kunhan alle 15,5v. lämpimällä löytyy esim. 13,8 volttia.

        käynnistää moottorin ja mittaa generaattorin navoilta jännitteen. sen jälkeen mittaa akun navoilta ja toteaa ettei ole yli 0,2v häviötä matkalla, jos on niin liitokset tarkistettava ja kaapelit katsottava läpi.

        mittauksen aikana tulee olla täysi sähkökuormitus, päälle valot, puhallin, penkinlämmittimet, takalasinlämmitin, radio jne. jolloin generaattorin virta on suurimmillaan.

        mikäli generaattorin jännite on alle 13,5 volttia on generaattorissa vika. akku latautuu parissa minuutissa käynnistyksen jälkeen mikäli ei ole kova pakkanen tai webasto ollut käytössä.

        kovalla pakkasella kannattaa käynnistää ensin moottori tai maksimissaan 10min webasto ilman sisäpuhallinta ensin ja sitten käynnistää moottorin. webasto tietysti samaan aikaan päällä ja sitten voi huoletta laittaa kunnolla puhallusta, takalasin ja istuinlämmittimet lämpenemään.

        antaa moottorin käydä lopun aikaa esim. puolen tunnin esilämmityksestä 20min moottori käy ennen ajoon lähtöä niin kerkeää akku paremmin lataantua. varsinkin lyhyillä matkoilla kannattaa ehdottomasti toimia näin.


    • Viisi - yksi

      Lähdet ajamaan kylmällä autolla, laitat penkinlämmittimen tuuli-, takalasin ja peilin lämmittimet sekä valot päälle. Puhallin on täysillä. Lisänä saattaa olla vielä apuna lämpövastus lämppärinkennon yhteydessä. Alueuutisiakin kuunnellaan mahtavista rokkivehkeistä.
      Uteliaisuuttani olen mitannut paljonko tämmöinen yhdistelemä vie virtaa. Se määrä on 300-700 A. Riippuu näiden varusteiden määrästä. Jos auton laturi antaa enimmillään 100-200 A.
      Eipä tätä leikkiä akku kauaa kestä. Siksi onkin järkevää miettiä lohkolämmittimen yhteyteen akkulaturia.

      • kyllä pitää riittää

        tarkista mittarisi. 700 ampeeria ei vie edes starttimoottori. penkinlämmittimet 150/kpl x2 tekee 300w. takalasinlämmitin 200w, peilit 100w. puhallin 200w. valot 250w. elektroniikkaa 100w.

        yhteensä 75 ampeeria vaikka esimerkissä laitteiden kulutusta liioiteltu. generaattori tyypillisesti nykyään 120-200 ampeeria. vielä jää virtaa vaikka kuinka. esimerkiksi dieselin jälkihehkutus lisäksi 40a tekee vasta 105 ampeeria.

        dieselissä tyypillisesti VÄHINTÄÄN 120 ampeerinen generaattori. riittää akun lataamiseenkin vielä virtaa kaikkien sähkölaitteiden jälkeen vaikka jälkihehku päällä.

        auton vakiogeneraattori riittää kaikkeen kulutukseen mitä autossa vakiona on ja sen lisäksi akun lataamiseen.

        sitä lämppärinkennon vastusta ohjaa automatiikka generaattorin kuormituksen perusteella. vastus on useampiportainen ja käyttää sen verran tehoa mitä generaattori pystyy muun kulutuksen syöttämisen ja akun lataamisen lisäksi vielä antamaan.

        generaattorin kuormitusta seurataan DF signaalista eli magnetointijännitteestä. kun magnetointijännite on latausjännitteen suuruinen, ei generaattori pysty antamaan enempää virtaa. silloin vastuksen tehoa vähennetään ja magnetointijännite pienenee jolloin generaattori pystyy syöttämään kaiken kulutuksen ja lataamaan samalla akkua.

        jos asennetaan jälkikäteen "mahtavia rokkivehkeitä" täytyy tarvittaessa päivittää generaattori isompaan, jos tätä ei tehdä se on asentajan vika.


      • en ymmärrä
        kyllä pitää riittää kirjoitti:

        tarkista mittarisi. 700 ampeeria ei vie edes starttimoottori. penkinlämmittimet 150/kpl x2 tekee 300w. takalasinlämmitin 200w, peilit 100w. puhallin 200w. valot 250w. elektroniikkaa 100w.

        yhteensä 75 ampeeria vaikka esimerkissä laitteiden kulutusta liioiteltu. generaattori tyypillisesti nykyään 120-200 ampeeria. vielä jää virtaa vaikka kuinka. esimerkiksi dieselin jälkihehkutus lisäksi 40a tekee vasta 105 ampeeria.

        dieselissä tyypillisesti VÄHINTÄÄN 120 ampeerinen generaattori. riittää akun lataamiseenkin vielä virtaa kaikkien sähkölaitteiden jälkeen vaikka jälkihehku päällä.

        auton vakiogeneraattori riittää kaikkeen kulutukseen mitä autossa vakiona on ja sen lisäksi akun lataamiseen.

        sitä lämppärinkennon vastusta ohjaa automatiikka generaattorin kuormituksen perusteella. vastus on useampiportainen ja käyttää sen verran tehoa mitä generaattori pystyy muun kulutuksen syöttämisen ja akun lataamisen lisäksi vielä antamaan.

        generaattorin kuormitusta seurataan DF signaalista eli magnetointijännitteestä. kun magnetointijännite on latausjännitteen suuruinen, ei generaattori pysty antamaan enempää virtaa. silloin vastuksen tehoa vähennetään ja magnetointijännite pienenee jolloin generaattori pystyy syöttämään kaiken kulutuksen ja lataamaan samalla akkua.

        jos asennetaan jälkikäteen "mahtavia rokkivehkeitä" täytyy tarvittaessa päivittää generaattori isompaan, jos tätä ei tehdä se on asentajan vika.

        Painu sinä laskelminesi ja generaattoreinesi vaikka hevon vittuun kun moista paskansuoltamista pysty edes lukemaan.

        Ainako se pitää laskea joka helvetin asia ja miettiä että nyt onkin vain 75 ampeeria ja magnetointijännitekin kohdallaan joten virta menee akkuun halleluja! Jaa mutta jälkihehku on päällä, no laskempa uudelleen, mutta ei hätää vielä riittää virta!

        voi vittu sentään. kyllä kai MAALAISJÄRKI riittää että pakkasella vain välttämättömimmät laitteet päälle, jos kaikki päällä niin loppuu se virta vaikka miten laskisi magnetointeja ja amppeereita tai ajaisi vuorokauden putkeen!

        Mitä vitun väliä on jollain magnetointijännitteellä jos kaikki sähkölaitteet on päällä ja laturi tuottaa tyhjäkäynnillä ehkä 10a ja akku tyhjä jo valmiiksi? Siinäkö sinä vaan lasket että joo-o, magnetointijännite ei ole vielä tapissaan, voi laittaa radionkin päälle!

        Vittu mikä idiootti. painu hevon kuuseen.


      • joo, ymmärrän
        en ymmärrä kirjoitti:

        Painu sinä laskelminesi ja generaattoreinesi vaikka hevon vittuun kun moista paskansuoltamista pysty edes lukemaan.

        Ainako se pitää laskea joka helvetin asia ja miettiä että nyt onkin vain 75 ampeeria ja magnetointijännitekin kohdallaan joten virta menee akkuun halleluja! Jaa mutta jälkihehku on päällä, no laskempa uudelleen, mutta ei hätää vielä riittää virta!

        voi vittu sentään. kyllä kai MAALAISJÄRKI riittää että pakkasella vain välttämättömimmät laitteet päälle, jos kaikki päällä niin loppuu se virta vaikka miten laskisi magnetointeja ja amppeereita tai ajaisi vuorokauden putkeen!

        Mitä vitun väliä on jollain magnetointijännitteellä jos kaikki sähkölaitteet on päällä ja laturi tuottaa tyhjäkäynnillä ehkä 10a ja akku tyhjä jo valmiiksi? Siinäkö sinä vaan lasket että joo-o, magnetointijännite ei ole vielä tapissaan, voi laittaa radionkin päälle!

        Vittu mikä idiootti. painu hevon kuuseen.

        Sinulla taitavat mennä ampperit ja watit sekaisin. Otapa selvää erosta, niin ehkä opit ymmärtämään.


      • jorkkiiii
        en ymmärrä kirjoitti:

        Painu sinä laskelminesi ja generaattoreinesi vaikka hevon vittuun kun moista paskansuoltamista pysty edes lukemaan.

        Ainako se pitää laskea joka helvetin asia ja miettiä että nyt onkin vain 75 ampeeria ja magnetointijännitekin kohdallaan joten virta menee akkuun halleluja! Jaa mutta jälkihehku on päällä, no laskempa uudelleen, mutta ei hätää vielä riittää virta!

        voi vittu sentään. kyllä kai MAALAISJÄRKI riittää että pakkasella vain välttämättömimmät laitteet päälle, jos kaikki päällä niin loppuu se virta vaikka miten laskisi magnetointeja ja amppeereita tai ajaisi vuorokauden putkeen!

        Mitä vitun väliä on jollain magnetointijännitteellä jos kaikki sähkölaitteet on päällä ja laturi tuottaa tyhjäkäynnillä ehkä 10a ja akku tyhjä jo valmiiksi? Siinäkö sinä vaan lasket että joo-o, magnetointijännite ei ole vielä tapissaan, voi laittaa radionkin päälle!

        Vittu mikä idiootti. painu hevon kuuseen.

        se on se avohoito!


      • 100rosenttia
        kyllä pitää riittää kirjoitti:

        tarkista mittarisi. 700 ampeeria ei vie edes starttimoottori. penkinlämmittimet 150/kpl x2 tekee 300w. takalasinlämmitin 200w, peilit 100w. puhallin 200w. valot 250w. elektroniikkaa 100w.

        yhteensä 75 ampeeria vaikka esimerkissä laitteiden kulutusta liioiteltu. generaattori tyypillisesti nykyään 120-200 ampeeria. vielä jää virtaa vaikka kuinka. esimerkiksi dieselin jälkihehkutus lisäksi 40a tekee vasta 105 ampeeria.

        dieselissä tyypillisesti VÄHINTÄÄN 120 ampeerinen generaattori. riittää akun lataamiseenkin vielä virtaa kaikkien sähkölaitteiden jälkeen vaikka jälkihehku päällä.

        auton vakiogeneraattori riittää kaikkeen kulutukseen mitä autossa vakiona on ja sen lisäksi akun lataamiseen.

        sitä lämppärinkennon vastusta ohjaa automatiikka generaattorin kuormituksen perusteella. vastus on useampiportainen ja käyttää sen verran tehoa mitä generaattori pystyy muun kulutuksen syöttämisen ja akun lataamisen lisäksi vielä antamaan.

        generaattorin kuormitusta seurataan DF signaalista eli magnetointijännitteestä. kun magnetointijännite on latausjännitteen suuruinen, ei generaattori pysty antamaan enempää virtaa. silloin vastuksen tehoa vähennetään ja magnetointijännite pienenee jolloin generaattori pystyy syöttämään kaiken kulutuksen ja lataamaan samalla akkua.

        jos asennetaan jälkikäteen "mahtavia rokkivehkeitä" täytyy tarvittaessa päivittää generaattori isompaan, jos tätä ei tehdä se on asentajan vika.

        Kun kerran viisastelit, niin tutustu akun latautumiskäyriin ja aikaan kuinka kauan kestää latautuminen täyteen varaus tilaan, joo kyllä lataa, mutta akut aina 70-85 % tilassa...


    • tero käy kuumana

      Kas, tojotero hikeentyi!

      Teidot ehtaa essonbaaria 80-luvulta. Toki wanhan tojoruppanan kanssa nuokin ovat tarpeeksi tuoretta tavaraa.

    • Ihan viisas minäkin

      Onneksi on selvinnyt jo se, että auton valot, lämmitys, huurteenpoisto ja mukavuustoiminnot kuluttavat enemmän virtaa kuin laturi pystyy antamaan.
      Vaikka auto onkin diiseli, ladatkoon 120 A kun samalla kulutetaan vaikkapa 320 A.

      120-320= -200. Onko tämä vaikea asia ymmärtää? Joku tuossa ymmärtää voltitkin aivan oikein. Muuten ei taida ymmärtää.
      Lyhyellä matkalla kylmällä autolla, akusta aina vaan pyrkii häviämään tehoa pois. Sen huomaa siitä, kun aamulla avainta kännettäessä kuuluu vaan naks, mittarivalotkin sitten sammuu.

      Kysyisin asiantuntijoilta pystyykö pikavippejä ottamalla rikastumaan nopeasti, kun ottaa huomioon heiluporin ja europorin heilahtelujen variaatiot suhteessa ruplan ja Ruotsin kruunun väliaikaiseen arvottomuuteen?

      • kyllä pitää riittää

        voisitko eritellä mihin tuo mainitsemasi 320 ampeerin virta sitten kuluu tai että miten se on saatu selville jos mielestäsi asia on näin? edelliseen viestiini laitoin esimerkin missä valojen, lämmityksen, huurteenpoiston ym. kulutukseksi tuli 75 ampeeria.

        siinä 120 ampeerin generaattori riittää helposti syöttämään näitä kulutuslaitteita, sen lisäksi myös jälkihehkutukseen ja vielä akkua lataamaan. jälkihehkutuksen jälkeen kapasiteettia vapautuu esim. lämpäärin kennon vastukseen.

        dieselissä varsinkin voi olla vielä isompikin, 120 nykyään ihan vähimmäiskoko. voi olla vaikka 160 ampperinen varsinkin jos löytyy lisävastus lämppärinkennosta.

        bensakoneessakin 120 löytyy nykyään useasti ja dieselissä isompia sitten.

        kuitenkin, kun auto tulee tehtaalta niin siinä on sellainen generaattori joka riittää kaikille kulutuslaitteille ja lataamaan akkua. aina kun moottori käy, akku lataantuu vaikka olisi kaikki laitteet päällä.

        jos todella auto tarvitsee 320 ampeeria virtaa niin silloin löytynee vähintään 350 ampeerin generaattori pellin alta. näin paljon virtaa tosin mikään henkilöauto ei pysty kuluttamaan (paitsi jos on asennettu sellaiset vahvistimet että helvetti räjähtää, mutta jos generaattoria ei ole otettu huomioon ja vaihdettu isompaan niin se ei ole auton vika vaan poppikoneiden asentajan vika).

        mainitsemiasi tehonkulutuksia löytyy helposti esimerkiksi hyvin varustelluista linja-autoista, mutta niissä onkin 24v järjestelmä ja generaattorit 2-3kpl 100-200a / 28v.

        totta on että lyhyellä matkalla kylmällä ilmalla akusta voi hävitä tehoa ja varaustaso laskea mutta se ei johdu siitä etteikö generaattorin teho riittäisi akkua lataamaan. akku ei vaan ota virtaa vastaan riittävän nopeasti eikä ehdi lataantua.

        tämänkään ei pitäisi olla ongelma, kunhan virtaa ei kuluteta yhtään ylimääräistä MOOTTORIN OLLESSA PYSÄYTETTYNÄ. hehku 15sek * 100 ampeeria tekee 0,42 ampeerituntia ja startti 10sek * 300a 0,8 ampeerituntia eli 1,2ah kuluu hehkuun starttiin kovalla pakkasella.

        10 minuutin ajalla akun keskimääräisen latausvirran on oltava 7,2 ampeeria jonka hyväkuntoinen lyijyakku pitäisi pystyä ottamaan. ja harvoin starttia joutuu 10 sek pyörittämään kunnossa olevilla hehkuilla, paitsi ehkä erittäin kovilla pakkasilla (-30...-40).

        jos tulee webastoa 30min 100w teholla niin se on jo 4,2ah ja siihen vielä startti päälle 3sek * 250a tekee 0,2ah eli 4,4ah pitää ladata takaisin.

        10 minuutin ajalla keskimääräinen latausvirta 27 ampeeria, tämä ei kovalla pakkasella ole mahdollista.

        siksi KOVALLA PAKKASELLA ENNEN VIRTA-AVAIMEN KÄÄNTÄMISTÄ. puhallin nollille, istuinlämmittimet pois, takalasinlämmitin pois, valot parkeille, radio pois ym. kaikki ylimääräiset virrankuluttajat pois päältä jotta akkua ei pureta enempää kuin tarpeellista.

        HEHKUN JA STARTIN JÄLKEEN MOOTTORIN KÄYDESSÄ VOI KULUTUSLAITTEET KYTKEÄ HUOLETTA PÄÄLLE.


    • Elvis oli kala
    • aloittaja.

      No juu. Nyt sitten viimeinkin kävin tekemässä ( ei merkkikorjaamossa vaan toisaalla)
      autolleni testit. Testattiin latauksen määrä. Todettiin sen olevat OK.
      Tehtiin rasitustesti akulle. Autossa 55 ampeerin akku. Ensin rasitustesti 60 ampeerin akulle. Tulos OK. Samalle akulle seuraavaksi 50 ampeerin testi tulos OK.
      Seuraavaksi auto pysäytettiin ja mitattiin meneekö virtaa jonnekin pysäytyksen jälkeen. Heti pysäytyksen jälkeen meni hieman virtaa liekö teknillisille vempaimille. Virran menekki tosin laski niin nopeaan että noin 15 sekunnissa virtaa ei mennyt enää akusta. Akku oli näiden testien jälkeen OK. Akku oli kazastanilainen.

      Silti näistä toimenpiteistä huolimata auto jämähtää jostain käsittämättömästä viasta talliin. Vaikka edellis päivänä on ajettu. Merkkihuoltoon autoa en enää vie.

      Täytynee 2-3 kertaa vuodessa laittaa auton akku lataukseen yön ajaksi.
      Tällä mennään.

      • Laita laturi

        Jos sinulla on sähköllä toimiva moottorinlämmitin, niin siihen rinnalle saa noin satasella akkulaturin. Eli aina kun auto on piuhan nenässä, niin akkukin latautuu. Ei niistä kauheasti ampeereita tule, mutta idea esimerkiksi talvella on, että akku on valmiiksi "virkeä" ja ottaa paremmin heti käynnistyksen jälkeen virtaa auton omalta laturilta. Itsellä Defan systeemit, joten laturikin sen merkkinen. Calixilla on muistaakseni vastaavanlainen.

        Itse vikaan vielä, niin vika voi olla ajonestojärjestelmässä. Ei ole pitkä aika, kun uudehkoon takuunalaiseen autoon piti vaihtaa "ajonestojärjestelmän antenni". Meni siis onneksi takuuseen. Varmaan suolainen hinta takuuajan jälkeen.


      • Sähköllä lämpöä

        Joissakin autoissa on sisätilan lämmitykselle annettu lisäpotkua reilun kilowatin vastukselle, joka ottaa satakunta ampeeria virtaa. Kun pieni dieselmoottori käy säästöliekillä, niin se ei pakkasella tuota lämpöä ja jos ei ole apuna ajon aikana toimivaa webastoa, niin akkusähköä sitten menee. Jos pidetään päällä vielä start/stop -toiminto talvellakin, niin akku tyhjenee, kun odotellaan liikennevalojen vaihtumista.


      • kyllä pitää riittää
        Sähköllä lämpöä kirjoitti:

        Joissakin autoissa on sisätilan lämmitykselle annettu lisäpotkua reilun kilowatin vastukselle, joka ottaa satakunta ampeeria virtaa. Kun pieni dieselmoottori käy säästöliekillä, niin se ei pakkasella tuota lämpöä ja jos ei ole apuna ajon aikana toimivaa webastoa, niin akkusähköä sitten menee. Jos pidetään päällä vielä start/stop -toiminto talvellakin, niin akku tyhjenee, kun odotellaan liikennevalojen vaihtumista.

        no voi hyvä luoja. se lisälämmitysvastus ei käytä yhtään AKKUsähköä! se toimii vain kun generaattori lataa ja kapasiteetti riittää vastuksen lämmittämiseen. ohjausyksikkö seuraa generaattorin magnetointijännitettä jonka perusteella selviää, onko kapasiteettia vielä vapaana vai ei.

        jos kapasiteettia on riittävästi käytettävissä niin silloin vastus on toiminnassa, sitten kun kapasiteetti alkaa lähestyä maksimia niin vastuksen tehoa pienennetään tai vastus kytkeytyy kokonaan pois.

        start/stop toiminto ei pysäytä moottoria mikäli moottorin lämpötila ei ole riittävä, auton sisälämpötila ei ole säädetyssä tai akun varaustaso on liian alhainen. start/stop ei akkua tyhjennä.

        meinasitko että start/stop pysäyttää moottorin ja samalla sata ampeeria menee vastukselle akusta :D ??


        aloittajalle: vikana lienee jokin sähkölaite joka syö virtaa epäsäännöllisesti moottorin ollessa pysähdyksissä. jokin jää joskus päälle, ja sitten akku tyhjenee. vika ei kuitenkaan ole koko aikaa päällä, tällaiset on vaikeita selvittää.

        esimerkiksi keskuslukituksen pumppu, takakontin/hanskalokeron valo, jokin ohjainlaite jättää väylän hereille tai muuta vastaavaa. pahimmillaan sähköinen lisälämmitin jää päälle ja akku tyhjenee 1-2 tunnissa ihan tyhjäksi. näitäkin on ollut.


    • aloitus.

      Viisi yksille. Eipäs sitä kesällä paljon sähköä mene muihin toimintoihin.
      Perustelu huono. Ei hyväksytä.

      • asentaja..

        Kovin on heikot tiedot ja silti yritetään sönkätä.
        Ehkä tuo ampeerihemmo on provo.


    • Tympii tämmöset

      No joo melekosta tappelua mikä ei johtanu mihinkään. Autot on kyllä muuttunu 50vuodessa paljon mutta perinteinen lyijyakku muuttanu perus toimintaansa mitenkään. Lyijy akku ei pakkasella ota eikä anna virtaa samalla tavalla ku plussa keleillä josta seuraa se että kun kesät talvet auton elektroniikka kuormittaa akkua epätasaisesti niin jossain vaiheessa se vain ei pyöritä enää starttia ja vaikka jaksaisikin pyörittää starttia on moottorin ohjauksessa olemassa alin moottorin käynnistämis lämpötila sekä akkun jännitteen seuranta jolloin se ei yritäkkään startata. Ja mitä latureiden kokoon tulee niin 120A-200A laturit luulis olevan aika harvassa kun laturin ampeeri määrä on noin 10 ampeeria enemmän mitä auton vakio akun koko on ja harvemmin on yli 100 ampeerista akkua kävelly vastaan henkilöautossa. Ja jos nyt haluaa hyvän akun kesä talvet niin paras vaihtoehto varmasti olis optiman hyytelö akku joka maksaa ihan perkeleesti. Ja oma mielipiteeni noista akkuvahti hommista on se että sillä saa keitettyä akun paskaks ajan kans.

      • Jope80

        Taitaa uusissa autoissa olla itseasiassa aika harvinaista että laturi olisi alle 120A


      • akku ja laturi

        "ja vaikka jaksaisikin pyörittää starttia on moottorin ohjauksessa olemassa alin moottorin käynnistämis lämpötila."

        Ei varmasti ole missään hlöauton moottorinohjauksessa alinta moottorin käynnistämislämpötilaa? Ehkä jossain veturissa tai laivan suuressa dieselissä voi olla.

        "Ja mitä latureiden kokoon tulee niin 120A-200A laturit luulis olevan aika harvassa kun laturin ampeeri määrä on noin 10 ampeeria enemmän mitä auton vakio akun koko on ja harvemmin on yli 100 ampeerista akkua kävelly vastaan henkilöautossa."

        Millä tavalla latausgeneraattorin koko riippuu ajoneuvon akun kapasiteetista? Niillähän ei ole mitään tekemistä keskenään, paitsi että nimellisjännite täytyy olla sama. 12v akun ja -järjestelmän kanssa käytetään 14v generaattoria, ei tietenkään 28v.

        Akku mitoitetaan moottorin käynnistämistä ajatellen, ja latausgeneraattori sitten taas moottorin käydessä syötettäviä kuormia ajatellen, ja virtaa pitää jäädä myös sen akun lataamiseen.

        Autossa voi olla esim. 60ah akku ja 160 ampeerin generaattori. Akku on mitoitettu, että se käynnistää kylmän moottorin, ja generaattori taas riittää tuottamaan virtaa moottorin käydessä kaikille sähkölaitteille, sekä lataamaan vielä akkuakin.

        Nykyisissä autoissa on paljon virrankuluttajia, ja generaattorit täytyy olla isoja. Akku voi olla vaikka 40-50ah jos on kyseessä pieni bensakone, se riittää sen käynnistykseen.

        Sitten voi taas olla, että jossain vanhassa traktorissa on 100ah akku mutta 10-20a tasavirtalaturi. Ison dieselin käynnistykseen tarvitaan suuri akku, mutta sitten muuta sähkönkulutusta ei juurikaan ole. Ainut kuorma on akun lataaminen.

        Autosähköt on liian vaikea asia näillä palstoilla liikkuvien aivokapasiteetille. Kehitetään kaikenlaisia outoja "nyrkkisääntöjä" ja omia olettamuksia, jauhetaan sontaa ja vittuillaan kun ei ymmärretä miten asiat oikeasti toimii.

        Tämä akku/generaattori asia tuntuu olevan eräs vaikeimmista. Milloin on moottori sammunut virran loppumiseen ja epäillään että akku pitäisi vaihtaa. Sitten epäröidään akkukaupassa että uskaltaako ostaa 60ah akun tilalle 80ah akkua, koska eihän se sitten lataannukaan täyteen? Tai että autossa on vain 70 ampeerin laturi, 100ah akku jää aina vajaaksi mutta 60ah on aina "piripinnassa".


      • oikea auto mies
        akku ja laturi kirjoitti:

        "ja vaikka jaksaisikin pyörittää starttia on moottorin ohjauksessa olemassa alin moottorin käynnistämis lämpötila."

        Ei varmasti ole missään hlöauton moottorinohjauksessa alinta moottorin käynnistämislämpötilaa? Ehkä jossain veturissa tai laivan suuressa dieselissä voi olla.

        "Ja mitä latureiden kokoon tulee niin 120A-200A laturit luulis olevan aika harvassa kun laturin ampeeri määrä on noin 10 ampeeria enemmän mitä auton vakio akun koko on ja harvemmin on yli 100 ampeerista akkua kävelly vastaan henkilöautossa."

        Millä tavalla latausgeneraattorin koko riippuu ajoneuvon akun kapasiteetista? Niillähän ei ole mitään tekemistä keskenään, paitsi että nimellisjännite täytyy olla sama. 12v akun ja -järjestelmän kanssa käytetään 14v generaattoria, ei tietenkään 28v.

        Akku mitoitetaan moottorin käynnistämistä ajatellen, ja latausgeneraattori sitten taas moottorin käydessä syötettäviä kuormia ajatellen, ja virtaa pitää jäädä myös sen akun lataamiseen.

        Autossa voi olla esim. 60ah akku ja 160 ampeerin generaattori. Akku on mitoitettu, että se käynnistää kylmän moottorin, ja generaattori taas riittää tuottamaan virtaa moottorin käydessä kaikille sähkölaitteille, sekä lataamaan vielä akkuakin.

        Nykyisissä autoissa on paljon virrankuluttajia, ja generaattorit täytyy olla isoja. Akku voi olla vaikka 40-50ah jos on kyseessä pieni bensakone, se riittää sen käynnistykseen.

        Sitten voi taas olla, että jossain vanhassa traktorissa on 100ah akku mutta 10-20a tasavirtalaturi. Ison dieselin käynnistykseen tarvitaan suuri akku, mutta sitten muuta sähkönkulutusta ei juurikaan ole. Ainut kuorma on akun lataaminen.

        Autosähköt on liian vaikea asia näillä palstoilla liikkuvien aivokapasiteetille. Kehitetään kaikenlaisia outoja "nyrkkisääntöjä" ja omia olettamuksia, jauhetaan sontaa ja vittuillaan kun ei ymmärretä miten asiat oikeasti toimii.

        Tämä akku/generaattori asia tuntuu olevan eräs vaikeimmista. Milloin on moottori sammunut virran loppumiseen ja epäillään että akku pitäisi vaihtaa. Sitten epäröidään akkukaupassa että uskaltaako ostaa 60ah akun tilalle 80ah akkua, koska eihän se sitten lataannukaan täyteen? Tai että autossa on vain 70 ampeerin laturi, 100ah akku jää aina vajaaksi mutta 60ah on aina "piripinnassa".

        ja kilin vittu sentään oletko sinä koskaan autojen kanssa käytännössä pelannut. taas on jutut sitä luokkaa että kyllä on jotain kaikenmaailman kirjaviisaudet hanskassa joilla tulla sitten pätemään mutta oikeaa kokemusta on tasan nolla.

        teoriassa jne voi olla jotenkin mutta kyllä kokemuksen perusteella sitten tulee ne oikeat opit kuin nenä kirjassa lukemalla. sinulta näyttää kokemus puuttuvan kokonaan.

        alapa kuule kunnon perinteiseen nyrkkipajaan apu pojaksi ja tule parin vuoden päästä uudelleen jauhamaan viisauksiasi jos on vielä jotain jauhettavaa. oppisit sinäkin oikean työn ja oikeat opit moisten pänttäämisten sijaan. perkele sentään.


      • Historian havinaa
        oikea auto mies kirjoitti:

        ja kilin vittu sentään oletko sinä koskaan autojen kanssa käytännössä pelannut. taas on jutut sitä luokkaa että kyllä on jotain kaikenmaailman kirjaviisaudet hanskassa joilla tulla sitten pätemään mutta oikeaa kokemusta on tasan nolla.

        teoriassa jne voi olla jotenkin mutta kyllä kokemuksen perusteella sitten tulee ne oikeat opit kuin nenä kirjassa lukemalla. sinulta näyttää kokemus puuttuvan kokonaan.

        alapa kuule kunnon perinteiseen nyrkkipajaan apu pojaksi ja tule parin vuoden päästä uudelleen jauhamaan viisauksiasi jos on vielä jotain jauhettavaa. oppisit sinäkin oikean työn ja oikeat opit moisten pänttäämisten sijaan. perkele sentään.

        Nyrkkipajalla näkee niitä yli 25 v romuja...


      • kyllä kiehuu
        akku ja laturi kirjoitti:

        "ja vaikka jaksaisikin pyörittää starttia on moottorin ohjauksessa olemassa alin moottorin käynnistämis lämpötila."

        Ei varmasti ole missään hlöauton moottorinohjauksessa alinta moottorin käynnistämislämpötilaa? Ehkä jossain veturissa tai laivan suuressa dieselissä voi olla.

        "Ja mitä latureiden kokoon tulee niin 120A-200A laturit luulis olevan aika harvassa kun laturin ampeeri määrä on noin 10 ampeeria enemmän mitä auton vakio akun koko on ja harvemmin on yli 100 ampeerista akkua kävelly vastaan henkilöautossa."

        Millä tavalla latausgeneraattorin koko riippuu ajoneuvon akun kapasiteetista? Niillähän ei ole mitään tekemistä keskenään, paitsi että nimellisjännite täytyy olla sama. 12v akun ja -järjestelmän kanssa käytetään 14v generaattoria, ei tietenkään 28v.

        Akku mitoitetaan moottorin käynnistämistä ajatellen, ja latausgeneraattori sitten taas moottorin käydessä syötettäviä kuormia ajatellen, ja virtaa pitää jäädä myös sen akun lataamiseen.

        Autossa voi olla esim. 60ah akku ja 160 ampeerin generaattori. Akku on mitoitettu, että se käynnistää kylmän moottorin, ja generaattori taas riittää tuottamaan virtaa moottorin käydessä kaikille sähkölaitteille, sekä lataamaan vielä akkuakin.

        Nykyisissä autoissa on paljon virrankuluttajia, ja generaattorit täytyy olla isoja. Akku voi olla vaikka 40-50ah jos on kyseessä pieni bensakone, se riittää sen käynnistykseen.

        Sitten voi taas olla, että jossain vanhassa traktorissa on 100ah akku mutta 10-20a tasavirtalaturi. Ison dieselin käynnistykseen tarvitaan suuri akku, mutta sitten muuta sähkönkulutusta ei juurikaan ole. Ainut kuorma on akun lataaminen.

        Autosähköt on liian vaikea asia näillä palstoilla liikkuvien aivokapasiteetille. Kehitetään kaikenlaisia outoja "nyrkkisääntöjä" ja omia olettamuksia, jauhetaan sontaa ja vittuillaan kun ei ymmärretä miten asiat oikeasti toimii.

        Tämä akku/generaattori asia tuntuu olevan eräs vaikeimmista. Milloin on moottori sammunut virran loppumiseen ja epäillään että akku pitäisi vaihtaa. Sitten epäröidään akkukaupassa että uskaltaako ostaa 60ah akun tilalle 80ah akkua, koska eihän se sitten lataannukaan täyteen? Tai että autossa on vain 70 ampeerin laturi, 100ah akku jää aina vajaaksi mutta 60ah on aina "piripinnassa".

        no ei ole ihme ettei nyky autoissa akku kestä kuin pari vuotta jos akku 60 ampeeria laturi 160 ampeerin 160-60 = 100 akkua ladataan sadan ampeerin virralla! ja huolto vapaaseen ei voi edes vettä lisätä niin sehän on selvä että kiehuu kuiviin.


    • käytä lukkoa.

      Uusissa autoissa tuo ongelma johtuu siitä että kun autolla on ajettu niin avaimilla täytyisi aina laittaa ovet lukkoon. Tällöin virtaa säästyy. Myös kattovalon voi kääntää siten että se ei ole päällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe