syötön lisäys turbottomassa tehon lisäämiseksi

mbruuvaus

missä sijaitsee ja millainen mb 200 syöttöpumppu? tavoitteilla olisi saada ruuvaamattomasta pumpusta lisätehoa. Juuri tähän kohdistuvaa tietoa tarvis. Kiitos ja ennen kun sanotte niin tietämätön tässä asiassa olen.

21

9027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MB E 320 Cdi

      Vaikka kuinka ruuvais niin rakettia siitä ei saa millään.

      • 13+5

        Kuka sitä raketista on puhunut?


    • lisää + - ½ hv

      Yksinomaan "pumppua" ruuvaamalla saat lisätehoa omaan mielikuvaasi varmaan reilusti, mutta koneeseen niin paljon että tuskin huomaat.

    • Peltsi250D

      Siinä on rivipumppu ilmansuodattimen alapuolella. Siitä päätykannen joutuu aukaisemaan ennenkuin pääsee syöttöruuviin käsiksi. Ahdas paikka se kyllä on.

      Siitä saa vähintään 250D:n veroisen ruuvaamalla ja sen jo huomaa. Kierrosherkkyys kasvaa ja kulutus jopa hiukan putoaa. Mielestäni kannattaa ehdottomasti.

      Omaa 250D:tä käytin dieselkorjaamossa jossa otettiin pumppu irti ja säädettiin penkissä. Siinä samalla tasattiin syöttömäärät eri sylinterien kesken ja lisättiin syöttöä niin että vielä menee savutustestistä läpi. Savut on nyt alle 1.5 ja kulkee mukavasti. Kulutus laski pari desiä pitemmän ajan seurailun perusteella.

      Kyllä sitä voi itsekin ruuvailla mutta varsinkin 200D:ssä on ahdasta koska on niin lyhyt kone.

      • mb 380 hv

        Kyllä näin kun toimit mbruuvaus, kulutus loppuu kokonaan ja tankkiin alkaa muodostua kaasuöljyä, puhtia on tullut lisää yli sata%.

        Tankki on aikaajoin tyhjennettävä ympäristön saastuttamisen ehkäisemiseksi.


      • Kuules Peltsi.

        Taitaa olla niin että jos täältä täytyy syöttöruuvin paikkaa kysellä niin, sillä tietämyksellä ei ihan ylletä dieselkorjamoiden lopputulokseen tasoon. Toivottavasti sinun rohkaisusi ei tuota yhtä savukonetta lisää suomen teille. Selittelit että autostasi oli pumppu alan liikkeessä penkitettävänä??? Miksi ihmeessä jos homma on noin helppoa että syöttöjä lisää ja tehoa tulee mallisarjassa yksi pykälä ylös päin. Taidettiin siellä tehdä vähän muutakin kuin tasaus/syötön lisäys koska ne eivät vaikuta yksistään juurikaan tehoon.


      • mb 380 hv
        Kuules Peltsi. kirjoitti:

        Taitaa olla niin että jos täältä täytyy syöttöruuvin paikkaa kysellä niin, sillä tietämyksellä ei ihan ylletä dieselkorjamoiden lopputulokseen tasoon. Toivottavasti sinun rohkaisusi ei tuota yhtä savukonetta lisää suomen teille. Selittelit että autostasi oli pumppu alan liikkeessä penkitettävänä??? Miksi ihmeessä jos homma on noin helppoa että syöttöjä lisää ja tehoa tulee mallisarjassa yksi pykälä ylös päin. Taidettiin siellä tehdä vähän muutakin kuin tasaus/syötön lisäys koska ne eivät vaikuta yksistään juurikaan tehoon.

        Ota huomioon että Peltsillä on 200D :n LYHENNETTY? kone.


      • Peltsi250D
        Kuules Peltsi. kirjoitti:

        Taitaa olla niin että jos täältä täytyy syöttöruuvin paikkaa kysellä niin, sillä tietämyksellä ei ihan ylletä dieselkorjamoiden lopputulokseen tasoon. Toivottavasti sinun rohkaisusi ei tuota yhtä savukonetta lisää suomen teille. Selittelit että autostasi oli pumppu alan liikkeessä penkitettävänä??? Miksi ihmeessä jos homma on noin helppoa että syöttöjä lisää ja tehoa tulee mallisarjassa yksi pykälä ylös päin. Taidettiin siellä tehdä vähän muutakin kuin tasaus/syötön lisäys koska ne eivät vaikuta yksistään juurikaan tehoon.

        Ei siellä pumppukorjaamossa käytännössä muuta tehty kuin syöttöä lisättiin ja tarkistettiin syöttömäärät. Samalla muutama o-rengas vaihtui. Myös huomattiin että alipainepumppu on vaihtokunnossa ja sekin vaihdettiin. Syöttömäärät oli aika tarkkaan samat ei ei aiheuttanut toimenpiteitä koska oli niin vähän kilometrejä.

        Nyt jos pitäisi ruuvata niin tekisin itse koska nyt tiedän kuinka se tehdään. Silloin vajaat kymmenen vuotta sitten ei ollu itsellä sellaista tietotaitoa.

        Jos pumppu olisi paremmin esillä niin tuo olisi aika helppo homma. Nyt se on aika ahtaassa paikassa saada pumpun takakansi irti.

        Ruuvauksella saa nyrkkisääntönä yhden pytyn lisää. Eli 200D:stä saa 250D:n sekä 250D:stä 300D:n veroisen kulkupuoleltaan.

        Tässä on ohjeita
        http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/04022005.html


      • mb uniteho
        Peltsi250D kirjoitti:

        Ei siellä pumppukorjaamossa käytännössä muuta tehty kuin syöttöä lisättiin ja tarkistettiin syöttömäärät. Samalla muutama o-rengas vaihtui. Myös huomattiin että alipainepumppu on vaihtokunnossa ja sekin vaihdettiin. Syöttömäärät oli aika tarkkaan samat ei ei aiheuttanut toimenpiteitä koska oli niin vähän kilometrejä.

        Nyt jos pitäisi ruuvata niin tekisin itse koska nyt tiedän kuinka se tehdään. Silloin vajaat kymmenen vuotta sitten ei ollu itsellä sellaista tietotaitoa.

        Jos pumppu olisi paremmin esillä niin tuo olisi aika helppo homma. Nyt se on aika ahtaassa paikassa saada pumpun takakansi irti.

        Ruuvauksella saa nyrkkisääntönä yhden pytyn lisää. Eli 200D:stä saa 250D:n sekä 250D:stä 300D:n veroisen kulkupuoleltaan.

        Tässä on ohjeita
        http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/04022005.html

        mbruuvaus:sen kone on ilman turpoa ja tehoa (todellista) ei tule lisää vain pumpusta ruuvaamalla.


      • Peltsi250D
        mb uniteho kirjoitti:

        mbruuvaus:sen kone on ilman turpoa ja tehoa (todellista) ei tule lisää vain pumpusta ruuvaamalla.

        Kyllä sitä tehoa tulee turbottomassakin, käytännössä todettu juttu. Ruuvatulla 200D:llä pätkii vakio 250D:n.


      • urpo turpo
        Peltsi250D kirjoitti:

        Kyllä sitä tehoa tulee turbottomassakin, käytännössä todettu juttu. Ruuvatulla 200D:llä pätkii vakio 250D:n.

        Selvitä lyhyesti miksi nykyisessä 250 D: sä on kaksi turboa jos ilman turboa saadaan sama määrä luupäitä?


      • Peltsi250D
        urpo turpo kirjoitti:

        Selvitä lyhyesti miksi nykyisessä 250 D: sä on kaksi turboa jos ilman turboa saadaan sama määrä luupäitä?

        250D:ssä ei ole turboa eikä niitä saa enää uutena.


      • ruuvaaja
        Peltsi250D kirjoitti:

        250D:ssä ei ole turboa eikä niitä saa enää uutena.

        Olen jostain lukenut että ruuvauksella saadaan jonkin verran alavääntöä lisää, ei niinkään tehoja, miten on?


      • Peltsi250D
        ruuvaaja kirjoitti:

        Olen jostain lukenut että ruuvauksella saadaan jonkin verran alavääntöä lisää, ei niinkään tehoja, miten on?

        Yleensä turbottomassa dieselissä syöttöruuvista ei saa juurikaan mitään kuin savua lisää. Mersu on tässä poikkeus josta saa sen 20% lisää tehoa. Se johtuu osaltaan rivipumpusta, joka on autokäytössä harvinainen. Alavääntö kasvaa suhteessa vielä enemmän perstuntuman perusteella. Lisäksi kierrosherkkyys kasvaa joka tuo mukavuutta lisää.


      • urpo turbo
        Peltsi250D kirjoitti:

        250D:ssä ei ole turboa eikä niitä saa enää uutena.

        Joo, tarkoitin tämän päivän MB 250 Diesel henkilöautoa.


      • tietämätön121
        urpo turbo kirjoitti:

        Joo, tarkoitin tämän päivän MB 250 Diesel henkilöautoa.

        Mites kun 200d.n pumpun päällä on toinen kello. Ilmeisesti joku painneen mukaan säätyvän syötön takia, niin mitenkäs tälläsessä onnistuu syötön säätö.


      • Peltsi250D
        tietämätön121 kirjoitti:

        Mites kun 200d.n pumpun päällä on toinen kello. Ilmeisesti joku painneen mukaan säätyvän syötön takia, niin mitenkäs tälläsessä onnistuu syötön säätö.

        Samanlailla onnistuu kuin ilmankin tuota kelloa. Se on ns. alppikello joka ilmanpaineen laskiessa rajoittaa syöttöä. Sillä estetään savuttaminen kun ajellaan esim korkealla vuoristossa.
        Se on oikeastaan ihan hyvä varuste, koska voit ruuvata reilusti syöttöä vaikka yli katsastusrajan. Ennen katsastusta sitten vaan ruuvaa alppikellosta hiukan pienemmälle, eikä tarvitse purkaa pumpun päätykantta.


      • airon

        hmm! no miksi sitten ei voisi suoraan siitä alppikellosta lisätä syöttöä? mulla oli yhdessä härvelissä(ei auto) kello joka sääti syöttöä samalla tapaa painekellolla ja ja nakkasin koko kellon mäkeen,jumitin sen maksimiin ja johan tuli alavääntöä koneeseen lisää.kierrosvääntöä missään normiajossa tarttekaan. savua tuli putkesta mutta sitä tulee kiinastakin ilmaan.maalima ei saastu taatusti pilalle jos ruuvaa 200d mersua! :D


    • Vha_pieru

      Ei liity Mersuun, aloituksen teemaan kuitenkin: tiedän takavuosilta vieläkin vanhempaa vuosikertaa edustaneen, ahtamattomalla dieselmoottorilla varustetun kuorma-auton, joka oli raskaaseen tehtäväänsä raskaasti alitehoinen. Sen rivityyppisessä ruiskutuspumpussa oli ns. pakkosyöttönappi, jonka alkuperäinen käyttötarkoitus oli auttaa kylmäkäynnistyksissä. Konepelti auki, pakkosyöttönappi pohjaan ja sitten starttailemaan. Koneen käynnistyttyä nappi ponnahti itsekseen ylös.

      Tähän autoon rakennettiin rautalankaviritys, jolla tuon napin sai pidettyä pohjassa ajon aikana kuskinpukilta käsin. Kun vääntöä tarvittiin raskaalla kuormalla tiukassa paikassa lisää, lisättiin syöttöä pakkosyötön avulla. Autoviisaiden mukaan kulutus lisääntyi tuollaiset 50 %, josta pieni osa muuttui väännöksikin. Sitä tuli kukaties 20 % lisää. Näkyvän savutuksen lisääntymisestäkin olisi kertomista, paljonkin, mutta jätettäköön...

      • Urban.Runoff

        Muistuu mieleeni toinenkin pakkosyöttötapaus, vuosien takaa - tätä en ole tosin itse tehnyt, vaan se on kuvattu kirjallisuudessa. Koska arvelen nuoremman polven mesepoikien sen mielellään lukevan, lainaan tähän katkelman teoksesta "Savon savotoilta maailman markkinoille":

        --

        Kuultuaan että Pyhäsalmessa oli metsätraktori, Einari kiinnostui siitä ja aikoi hankkia sellaisen pelin myös itselleen. Hän meni Putkolaan, neuvotteli siellä, antoi peräkärrin käsirahaksi ja sai hankituksi armeijasta tutun Valmetin runkojuontometsätraktorin, johon tuli vielä Tume-laikkuri maanmuokkausta varten.

        Toukokuussa 1965 lähti Einari yhdessä Erkki Tarvaisen kanssa laikuttamaan Laakajärvelle, missä oli mahdottoman laajat hakkuuaukiot. Maassa oli silloin vielä lunta. He yrittivät kovasti laikuttaa, muttei siitä tullut juuri mitään. Traktori ei pystynyt vetämään juontolaitetta, kun sen pyörät rivesivät. He katsoivat yrittämisen turhaksi ja olivat jo pois lähdössä, kun paikalle tuli konehommista perillä oleva Väinö Meriläinen ja sanoi: "Elekeehän poejat hermostua ja kesken lopettoo, vuan hommatkee ketjut tae telat raktoriin."

        He hommasivat ketjut. Aurinko sulatteli jo maita, kun he yrittivät uudelleen ja niin vain homma lähti käyntiin. Heillä oli mukanaan "Soputeltta". Siellä nukkui aina toinen, kun toinen laikutti. He ajoivat kahta löysiä. Ruokansa he laittoivat nuotiolla ja samoilla tulilla keittivät kahvinsa. Kerran, kun Einari oli katselemassa ympäristöä, tuli Erkki vastaan ja sanoi: "Nyt se on keksitty!". "Niin mikä?" kysyi Einari uteliaana. "Tulehan kahtomaan!" sanoi Erkki ja mennä harppoi edeltä.

        Hän oli pannut pakkosyötön päälle pajunoksalla, niin että se oli aina päällä ja traktori mennä jurritti jatkuvasti eteenpäin ykkönen päällä. Pakoputkesta tuprusi valtavasti savua, mutta traktori kulki.

        He laikuttivat sinä kesänä yli seitsemänsataa hehtaaria. Se oli sen ajan vehkeellä paljon.

        -


    • Mesemään

      Joo näin se menee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe