Johdatus

kuunteleva_kirkko

Keskustellaan ja jaetaan kokemuksia johdatuksesta. Mitä johdatus merkitsee sinulle? Näkyykö se enemmän isoissa vai pienissä asioissa? Vai etsitkö johdatusta elämääsi, oletko risteyksessä? Pohditko, miten löytää oikea tie?

Itse koen ja näen johdatuksen elämäni suurissa linjoissa ennemmin kuin arkipäivän sattumissa. Tosin sattumaan en usko oikeastaan ollenkaan. Monenlaiset elämänkokemukset ovat tehneet minusta paremman papin. Myös se, miten minusta ylipäätään tuli pappi, on johdatusta. Olen lapsesta asti uskonut Jumalaan ja olin seurakuntanuorissa ja isosenakin, mutta vasta jossain kolmantena opiskeluvuonna aloin uskoa, että minun kutsumukseni voisi olla papin työ. Monet elämän vaiheet ovat lomittuneet ja osuneet kovin sopivasti kohdalleen.

Johdatuksen käsitteestä, Jumalan olemassaolosta ja ateismista voidaan keskustella jossain muualla. Tähän ketjuun tulevat mollaamiset ja ihmisten kokemusten mitätöimiset poistetaan. Tässä ketjussa keskustellaan hyvässä hengessä.

Sinikka-pappi

23

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siksi opettelen kysymän " Mitä rakkaus tekisi tässä tilanteessa ?" ENNENKUIN menen syyllistämään mavea, jumalaa tai pappia tai ketään...
      Koska määrittely, olipa mikä tahansa on minun tieni totuuteni elämäni.

      Luovuttuani määritelystä olen saapunut perille eli Jeesuksen sanoja seuraten "Annan anteeksi maailmalle" Luovun maailmasta.

      Koen suurimpana jodatuksena elämäsäni ikinä kun edes sanojen tasolla pääsen tähän.

    • fiat lux

      Koen johdatuksen käsitteen vähän vaikeana. Ihmisellä on taipumusta etsiä ja löytää asioista syvempiä merkityksiä. Se on palvelee usein mielenterveyttä. On lohduttavaa ajatella, että joku vaikeakin kokemus on voinut johtaa lopulta johonkin hyvään. Hyviä kokemuksia tulkitaan usein siunauksiksi. Toisaalta maailmassa tapahtuu paljon sellaista, joka on vaikea mieltää Jumalan tahdoksi.

      Olen kohdannut ihmisiä, joille kirjaimellisesti kaikki on johdatusta. Se herättää kysymyksen, mikä on oman elämänhallinnan tila, ottaako ihminen vastuuta itse valinnoistaan.

      Minulla ei ole selkeää kokemusta johdatuksesta. Ehkä siihen vaikuttaa se, etten koe selkeää yhteyttä elämän alkulähteeseen. Toisaalta en koe, että elämäni olisi sattumaa vailla merkitystä. Mutta luulen, että sen merkitys riippuu suurelta osin siitä, miten itse jäsennän kokemuksiani, miten asennoidun niihin ja mitä niistä opin ja miten ne muuttavat minua.

      Yhden tilanteen voin kertoa: olen ollut lähellä kuolemaa. Selvittyäni täpärästi ajattelin, ettei ollut vielä minun aikani, että elämäni ei ole vielä täyttänyt tarkoitustaan. Tämä tietysti on vain minun tulkintani ja oma kokemukseni. Toki on kiitettävä myös hyvää ensihoitoa.

    • Kiitos jakamistanne kokemuksista, hellin ja fiat lux. Näitä olisi mukava lukea lisääkin.

      Sinikka-pappi

    • Minua ateistina johdattaa todelliset asiat, kuten omat ja muiden parustarpeet, sekä luonnon hyvinvointi.

    • jotain johdatuksesta

      Minulla on tuttavia, jotka mielellään kertovat johdatuksesta omassa ja muiden elämässä. Itse en tällaista johdatusta elämässäni tunnista. On silti hyvä, että monelle johdatuksen kokemukset tuovat iloa ja kiitollisuutta.

      Kiinnitin huomiota siihen, kun Sinikka-pappi sanoi, että monenlaiset elämänvaiheet ovat tehneet hänestä paremman papin. No, hyvähän se tietysti on, jos näin on. En ole pappi, ja itse en ole monenlaisista elämänvaiheista paremmaksi tullut. Elämänkokemusta kyllä on karttunut.

      Jos nyt kuitenkin oikein puristan, niin oma johdatuskokemus voisi olla jotain sellaista, että kun huomaa tyhjän paikan, niin menee siihen, kun näkee avuntarvetta, niin auttaa, kun huomaa vaaran, niin väistää jne. Johdatuskokemus on tietysti subjektiivinen. Sitä ei voi toinen arvostella eikä kyseenalaistaa.

    • G7m

      Johdatuksen näkee monesti vasta jälkeenpäin. Voin sanoa, että jo ennen uskoontuloa elämässäni on ollut johdatusta vaikka en sitä silloin nähnyt ja oivaltanut. Ja nyt uskossa ollessa johdatusta olen saanut kokea ihan konkreettisesti tiedonsanojen tai profetian kautta tiettyyn tilanteeseen. En välitä tarkemmin kertoa, johtuen palstan levottomasta luonteesta.

      (Hienoa että turhat aiheen vierestä olleet viestit on poistettu.)

      • Hei G7m,

        Jälkeenpäin näkee sen, että kun rantahiekassa oli vain ne yhdet jalanjäljet aikaisempien kaksien jalanjälkien sijaan - Jumala kantoi sylissään.

        Itse olen kokenut juuri tämänkaltaista johdatusta. Seinä edessäni on noussut pystyyn. Unelmani ovat kaatuneet. Suru on ollut riipivää ja elämäniloa syövää. Pikku hiljaa olen noussut pystyyn ja koonnut itseni (ilmeisesti esirukousten kannattelemana) ja jatkanut elämääni uusien suunnitelmien kautta eteenpäin.

        Joskus tuntuu, että Jumala sulkee ovia edestämme. Hänen suunnitelmansa ovat erilaiset kuin omamme. Ne eivät mene yksiin. Onneksi hän näkee, mikä ei ole hyvästä. Itselleläni kyse oli virasta, jonka olisin todella halunnut. Mutta onneksi jälkeenpäin ajateltuna en sitä saanut, koska resurssini siinä tilanteessa eivät olisi riittäneet sen tehtävän hoitamiseen. Nyt ovia on avautunut ja elämä on jatkunut uusissa ympyröissä.

        Uskon, että minulla on vapaa tahto. Mutta uskon, että vierellä kulkee suuri Jumalan suunnitelma. Hän vie minut minne tahtoo viedä.

        t. Maarit-pappi


      • ateistix
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei G7m,

        Jälkeenpäin näkee sen, että kun rantahiekassa oli vain ne yhdet jalanjäljet aikaisempien kaksien jalanjälkien sijaan - Jumala kantoi sylissään.

        Itse olen kokenut juuri tämänkaltaista johdatusta. Seinä edessäni on noussut pystyyn. Unelmani ovat kaatuneet. Suru on ollut riipivää ja elämäniloa syövää. Pikku hiljaa olen noussut pystyyn ja koonnut itseni (ilmeisesti esirukousten kannattelemana) ja jatkanut elämääni uusien suunnitelmien kautta eteenpäin.

        Joskus tuntuu, että Jumala sulkee ovia edestämme. Hänen suunnitelmansa ovat erilaiset kuin omamme. Ne eivät mene yksiin. Onneksi hän näkee, mikä ei ole hyvästä. Itselleläni kyse oli virasta, jonka olisin todella halunnut. Mutta onneksi jälkeenpäin ajateltuna en sitä saanut, koska resurssini siinä tilanteessa eivät olisi riittäneet sen tehtävän hoitamiseen. Nyt ovia on avautunut ja elämä on jatkunut uusissa ympyröissä.

        Uskon, että minulla on vapaa tahto. Mutta uskon, että vierellä kulkee suuri Jumalan suunnitelma. Hän vie minut minne tahtoo viedä.

        t. Maarit-pappi

        Otat varmaan tämän loukkauksena, mutta sanon kuitenkin. Miksi kuvittelet olevasi jotain niin paljon parempaa kuin joku nälkää näkevä kehitysmaan lapsi, että jumala juuri sinuun aikaansa tuhlaisi ja antaisi tuon lapsen kuolla nälkään?


      • ateistix kirjoitti:

        Otat varmaan tämän loukkauksena, mutta sanon kuitenkin. Miksi kuvittelet olevasi jotain niin paljon parempaa kuin joku nälkää näkevä kehitysmaan lapsi, että jumala juuri sinuun aikaansa tuhlaisi ja antaisi tuon lapsen kuolla nälkään?

        ateistix osoittaa tietävänsä että joku kuvittelee itsensä paremmaksi.
        Johdatusta?

        VT.n puolelta lainattua sanankäyttöä voisi olla. Jumala on niin vihainen mailman itsekyydelle että antaa suuren määrän lapsia jotka kuolevat nälkään.
        Johdatusta?

        Kuka silloin on parempi tai huonompi? Maailma on sellainen millaisena sen näet. Muuta mielesi maailmasta, maailmasi muuttuu.

        Anna johdattaa itseäsi.


    • *Faith*

      Minä olen havainnut johdatusta lähinnä ihmissuhteissani. Enimmäkseen pitkäaikaisissa ystävyyssuhteissa ja tuttavuuksissa, mutta joskus myös satunnaisissa tapaamisissa.

      Uskon, että jokaisella kohtaamisellamme on tarkoitus ja että Jumala johdattaa ihmisiä yhteen omista syistään. Ehkäpä meidän on tarkoitus oppia kohtaamiltamme ihmisiltä jotain, auttaa toisiamme elämän koettelemuksissa, tukea toistemme hengellistä kasvua tai jotain muuta vastaavaa. Joskus Jumalan tarkoitus on paljastunut ajan kanssa, ja joskus olen sitä jopa ihmeissäni Jumalalta tivannut. ;)

      • *Faith*

        Tuli vielä mieleen, että tämä raamatunkohta on toteutunut elämässäni kerran toisensa jälkeen:

        "Mutta kun he vetävät teitä oikeuteen, älkää huolehtiko siitä, miten tahi mitä puhuisitte, sillä teille annetaan sillä hetkellä, mitä teidän on puhuminen." (Matt. 10:19)

        Jos olen joutunut uskoni vuoksi tiukkaan tilanteeseen, olen aina saanut sanat. Ihan aina. Johdatusta kai tämäkin.


    • vai?

      "Tähän ketjuun tulevat mollaamiset ja ihmisten kokemusten mitätöimiset poistetaan. Tässä ketjussa keskustellaan hyvässä hengessä."

      Olette aikaisemmin väittäneet, että palstan luotsit eivät moderoi, vaan ylläpito. Se väite oli ilmeisesti muunneltua totuutta.

      • Eduskunnassa pitää käyttää muuneltua totuutta. Täällä voi sanoa pappien valehtelevan.


      • rururu
        mave kirjoitti:

        Eduskunnassa pitää käyttää muuneltua totuutta. Täällä voi sanoa pappien valehtelevan.

        Ei pappi valehtele, pappi toimii uskovaisen moraalilla.


      • rururu kirjoitti:

        Ei pappi valehtele, pappi toimii uskovaisen moraalilla.

        Niin. Sama asia mutta kaunistellen. Sama kuin papit puhuu "erosta Jumalasta" kun tarkoittavat ihmisten joutuvan Hlvettiin ikuisesti kidutettavaksi.


      • finnsister
        rururu kirjoitti:

        Ei pappi valehtele, pappi toimii uskovaisen moraalilla.

        Eikös se mene niin että poistamista voi esittää ylläpidolle joten ylläpito ne viime kädessä poistaa?Tämä on kuitenkin jälleen sivuraidetta aloitukseen.


      • vai?
        finnsister kirjoitti:

        Eikös se mene niin että poistamista voi esittää ylläpidolle joten ylläpito ne viime kädessä poistaa?Tämä on kuitenkin jälleen sivuraidetta aloitukseen.

        Pappi kirjoitti: "Tähän ketjuun tulevat mollaamiset ja ihmisten kokemusten mitätöimiset poistetaan."

        - Joten kyllä tuo tarkoittaa sitä, että palstan papailla on moderointioikeudet, vaikka aikaisemmin ovat muuta väittäneet.


      • vai? kirjoitti:

        Pappi kirjoitti: "Tähän ketjuun tulevat mollaamiset ja ihmisten kokemusten mitätöimiset poistetaan."

        - Joten kyllä tuo tarkoittaa sitä, että palstan papailla on moderointioikeudet, vaikka aikaisemmin ovat muuta väittäneet.

        Onhan heillä siihen ollut oikeudet alusta lähtien. Ne oikeudet tulee tuon sheriffi-logon myötä. He on väittänyt, että he ei moderoi, mutta aloittajaa ei se asia vaivaa. Hän sensuroi miten haluaa. Periaatteessa he lupaa noudattaa suomi24-sääntöjä, mutta pappi päätti tehdä omat sääntönsä.


    • slkdlsd

      Sinikka-pappi,

      Miksi ei poisteta Nassen ja muiden rääväsuiden kirjoituksia, vaikka tuo Nassen viesti oli laitettu eilen poistoon? Jotain mätää tällä palstalla on.

      Mavekin sitten lennähti eilen palstalle uudestaan, vaikka sanoi poistuneensa tästä ketjusta. :=)) Mihinkäs se tikka koivunkonkeloistaan pääsisi...

      • Niin toisaalta sinäkin väitit poistuneesi...Niin vain löysit tänne takaisin itkemään moderoinnista...


      • slkdlsd
        mave kirjoitti:

        Niin toisaalta sinäkin väitit poistuneesi...Niin vain löysit tänne takaisin itkemään moderoinnista...

        Enpä ole väittänyt poistuneeni. Lopetapa tyhjä lätinäsi...


      • slkdlsd kirjoitti:

        Enpä ole väittänyt poistuneeni. Lopetapa tyhjä lätinäsi...

        Kristityillähän on niitä erivapauksia. He saa rikkoa sääntöjä, kun Jeesus antaa anteeksi :D


    • Nasse.

      On se Allah hieno.

      On tehnyt sinustakin papin.

    Ketjusta on poistettu 36 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe