Täysikäiset vässykät

1993 ÄIJÄ !

Mikä siinä on nykyään ettei kukaan nuorista halua edes muuttaa kotoa pois ?
Ja silloinkin kun muutetaan omaan kotiin käydään joka ikinen päivä äidillä syömässä ja viedään pyykit sinne jonka jälkeen äiti tulee kotiin vielä siivoamaan.
Kun itse muutin 18 vuotiaana omaan kotiin en koskaan käynyt äidillä syömässä ( äitien päivä, joulu yms eri asias ). todella moni mun tuttukin asuu kyllä omillaan mutta se touhu on niin säälittävää kun ne joka pvä hakee kotoa äipän ruokia ja rahaa. Töissä ei kiinnosta käydä ollenkaan ja päivät menee kaljaa / Budia nauttiessa. Eräskin tuttava on 26-vuotias. oli intissä 3 pv kun ei kestänyt, käy äitillään 4-6 krt viikossa syömässä muuten vetää pakaste pizzaa himassa. lisäksi on ollut 8 vuotta putkeen sossun asiakas eikä edes jaksa etsiä töitä...!

180

5603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A. Rokka

      Se on tää nykyajan pullamössöpennut. Pitää olla pleikkarit ja i-podit ja läppärit/tabletit... Ihannoidaan jenkkejä, käydään Mc Donaldsissa esittelemässä
      isin ostamia ihquja muotivaatteita... Sivistyksen taso 0!

      • Mamma betalar

        Tää vähän hymyilytti: "Isin ostamia ihquja muotivaatteita..."
        Kun ne isit ei oikein viitsi edes itselleen vaatteita ostaa, saati sitten mukuloilleen. :D


      • isoisä
        Mamma betalar kirjoitti:

        Tää vähän hymyilytti: "Isin ostamia ihquja muotivaatteita..."
        Kun ne isit ei oikein viitsi edes itselleen vaatteita ostaa, saati sitten mukuloilleen. :D

        kyllä on pullapojat asialla.itse ostan jopa miniälle vaatteita ja lapsen lapselle ja omalle pojalle myös.ei kaikkien tarvitse olle pullapoikia.vaan työssäkäyviä nuoria.eri juttu on nuo peräkamarin pojat jotka juoksee äidin ja isin perässä anna markka anna markka


      • eikiitosanoppi
        isoisä kirjoitti:

        kyllä on pullapojat asialla.itse ostan jopa miniälle vaatteita ja lapsen lapselle ja omalle pojalle myös.ei kaikkien tarvitse olle pullapoikia.vaan työssäkäyviä nuoria.eri juttu on nuo peräkamarin pojat jotka juoksee äidin ja isin perässä anna markka anna markka

        Onneksi mun anoppi ymmärtää olla ostamatta mulle vaatteita. Jotain yksityisyyttä sentään.


      • 545345345

        Kyllä se on teidän "pullamössöttömien" vanhempien lapset, missä se vika hohkaa.


      • mies 28v
        isoisä kirjoitti:

        kyllä on pullapojat asialla.itse ostan jopa miniälle vaatteita ja lapsen lapselle ja omalle pojalle myös.ei kaikkien tarvitse olle pullapoikia.vaan työssäkäyviä nuoria.eri juttu on nuo peräkamarin pojat jotka juoksee äidin ja isin perässä anna markka anna markka

        Niin, siis nyt pitää muistaa että eivät kaikki nuoret ole tuollaisia.On myös paljon nuoria jotka haluavat mennä elämässä eteenpäin käyden koulunsa ja menemällä töihin. Tänäpäivänä on myös se fakta että, nuorten on vaikeaa saada ylipäätään töitä mutta, puhumattakaan täysipäiväistä ja vakituista.Ne jotka saa ovat, onnekkaita ja varmasti tehnyt töitä sen onnistumiseen.

        Vaikka, tottahan se on että on myös noita nuoria jotka tippuvat ns.väliin. Ihmeellisimpiä putoajia ovat korkeakoulu opiskelijat jotka, siis pärjäävät kyllä opiskelussa mutta eivät omassa elämässä. Monet sanovat että, ei heillä ole haaveita eikä noista töistäkään tiedä, saako niitä.Juovat viinaa aina kun mahdollista, monenpäivän "rännejä".
        Ja miksi näin tapahtuu niin kyse on kasvatuksesta, siitä mitenkä ihmiselle on anettu eiväitä vastaan ottaa pettymyksiä ja vaikeuksia sekä kuinka käsittelee niitä.
        Toinen juttu on itseensä uskominen; Ihminen saa olla miten fiksu tahansa mutta, jos se ei usko oikeasti itseensä että pystyy tekemään ja onnistumaan elämässä, ei se silloin myöskään pysty.


      • mikä vitun A rokka?

        HAHAHA :DDD Ei vittu mää nauran, isin ostamia ihquja muotivaatteita.... :DD mitä vittua! :D Kenellä on nykyään enää iPod?


      • harri_terskainen
        mies 28v kirjoitti:

        Niin, siis nyt pitää muistaa että eivät kaikki nuoret ole tuollaisia.On myös paljon nuoria jotka haluavat mennä elämässä eteenpäin käyden koulunsa ja menemällä töihin. Tänäpäivänä on myös se fakta että, nuorten on vaikeaa saada ylipäätään töitä mutta, puhumattakaan täysipäiväistä ja vakituista.Ne jotka saa ovat, onnekkaita ja varmasti tehnyt töitä sen onnistumiseen.

        Vaikka, tottahan se on että on myös noita nuoria jotka tippuvat ns.väliin. Ihmeellisimpiä putoajia ovat korkeakoulu opiskelijat jotka, siis pärjäävät kyllä opiskelussa mutta eivät omassa elämässä. Monet sanovat että, ei heillä ole haaveita eikä noista töistäkään tiedä, saako niitä.Juovat viinaa aina kun mahdollista, monenpäivän "rännejä".
        Ja miksi näin tapahtuu niin kyse on kasvatuksesta, siitä mitenkä ihmiselle on anettu eiväitä vastaan ottaa pettymyksiä ja vaikeuksia sekä kuinka käsittelee niitä.
        Toinen juttu on itseensä uskominen; Ihminen saa olla miten fiksu tahansa mutta, jos se ei usko oikeasti itseensä että pystyy tekemään ja onnistumaan elämässä, ei se silloin myöskään pysty.

        Yhteiskunnan piiloittelema fakta on, että suurin osa työttömistä on yksinkertaisesti tyhmiä, eivätkä ole pärjänneet koulussa tyhmyytensä vuoksi


      • iPod Classic 160GB
        mikä vitun A rokka? kirjoitti:

        HAHAHA :DDD Ei vittu mää nauran, isin ostamia ihquja muotivaatteita.... :DD mitä vittua! :D Kenellä on nykyään enää iPod?

        Esim. mulla. :(


      • Anonyymi
        isoisä kirjoitti:

        kyllä on pullapojat asialla.itse ostan jopa miniälle vaatteita ja lapsen lapselle ja omalle pojalle myös.ei kaikkien tarvitse olle pullapoikia.vaan työssäkäyviä nuoria.eri juttu on nuo peräkamarin pojat jotka juoksee äidin ja isin perässä anna markka anna markka

        Kyllä näitä vässyköitä on
        ollut iät ajat.
        40 parisuhteeseen kelpaamaton pälli loisii äidillään koko ajan. Jää enempi rahaa viinaan.


      • Anonyymi
        mikä vitun A rokka? kirjoitti:

        HAHAHA :DDD Ei vittu mää nauran, isin ostamia ihquja muotivaatteita.... :DD mitä vittua! :D Kenellä on nykyään enää iPod?

        Käyn joka päivä äitillä syömässä.
        0len siis 47v pullapoika.
        Haistakaa pjaska?
        Kateelliset


    • trollolloo94

      Eiköhän kuitenkin suurin osa muuta kotoaan viimeistään armeijan jälkeen... Eli parikymppisenä. Sitä ennen on turha edes muuttaa. Ei opintotuilla elä !
      Enkä nyt 1993 syntyneenä hirveesti sielä huutelis, olet itsekkin nuori.

      • mamma betalar

        Kyllä opintotuella on vain pakko elää, sekä kesätyö- ja muilla loma-ansioillaan. Tytöt muuttavat kotoa, viimeistään heti lukion jälkeen. Koska sotaväessä saa sotilasavustusta, silloin kannattaa hankkia myös oma kämppä intin ajaksi.


      • öpö
        mamma betalar kirjoitti:

        Kyllä opintotuella on vain pakko elää, sekä kesätyö- ja muilla loma-ansioillaan. Tytöt muuttavat kotoa, viimeistään heti lukion jälkeen. Koska sotaväessä saa sotilasavustusta, silloin kannattaa hankkia myös oma kämppä intin ajaksi.

        Siis kannattaa hankkia oma kämppä intin ajaksi? Mitäs sitten? Takaisin kotia vai? Mitä tulee tyttöihin, niin oletko tietoinen, että esim. kaupungin asuntojonossa yksinäiset kaiken ikäiset miehet ovat altavastaajina? Toiseksi miehiä syrjitään työmarkkinoilla sen verta, että ei vain ole varaa omaan asuntoon! Nuorille naisille on paljon enemmän töitä tarjolla kuin miehille... En tarkoita syylistään, puolustaa saati herjata kumpaakaan sukupuolta, mutta ei se aina niin yksinkertaista ole. Tosin en minäkään ymmärrä kotoa muuttoa jos vanhemmat silti tekee kaiken! Omassa kaveripiirissäni on miltei 40v. mies vaimoineen, jotka siivotuttavat säännöllisesti kämppäänsä vanhemmillaan jne.


      • paskanmarjat
        öpö kirjoitti:

        Siis kannattaa hankkia oma kämppä intin ajaksi? Mitäs sitten? Takaisin kotia vai? Mitä tulee tyttöihin, niin oletko tietoinen, että esim. kaupungin asuntojonossa yksinäiset kaiken ikäiset miehet ovat altavastaajina? Toiseksi miehiä syrjitään työmarkkinoilla sen verta, että ei vain ole varaa omaan asuntoon! Nuorille naisille on paljon enemmän töitä tarjolla kuin miehille... En tarkoita syylistään, puolustaa saati herjata kumpaakaan sukupuolta, mutta ei se aina niin yksinkertaista ole. Tosin en minäkään ymmärrä kotoa muuttoa jos vanhemmat silti tekee kaiken! Omassa kaveripiirissäni on miltei 40v. mies vaimoineen, jotka siivotuttavat säännöllisesti kämppäänsä vanhemmillaan jne.

        mitäääääää muka naisilla enemmän töitä kun miehillä! mistä hitosta sä ton repäsit


      • mies22.

        Onneks mulla on hyvät vanhemmat joilta saan rahaa tonnin kuussa jotta työttömänä pärjää. Töitä tästä pas.kasta suomen maasta ei saa vaikka koulut käyty eikä muutenkaan. En käy äidillä syömässä mutta ne antaa mulle rahaa aina kun tarviin ja saan tuhat euroo kuussa elämiseen. Onneks on varakkaat vanhemmat.
        En ole kuitenkaan tuhlailevaa tyyppia joten olen säästänyt suuren osan rahoista mitä olen saanut. Ajokortin ajoin mutta autoa een aio ostaa ainakaan vielä. Miten työttömänä ostelee ajaokortteja edes jos ei ole vanhempia avustamassa.


      • lapsi mikä lapsi

        1993 syntynyt on lapsi vielä 10-15 vuoden päästä palataan asiaan kun poju elänyt elämää ja tietää oikeesti jotain.


      • venkuloita.

        Se on läheisriippuvuutta. Ikävä äidin rintaa.

        Kuinka silloin tultiin toimeen kun veronmaksajat eivät lahjoneet opintotuella,sitäkin sietäisi ajatella.


      • Naisen näkökulma
        mies22. kirjoitti:

        Onneks mulla on hyvät vanhemmat joilta saan rahaa tonnin kuussa jotta työttömänä pärjää. Töitä tästä pas.kasta suomen maasta ei saa vaikka koulut käyty eikä muutenkaan. En käy äidillä syömässä mutta ne antaa mulle rahaa aina kun tarviin ja saan tuhat euroo kuussa elämiseen. Onneks on varakkaat vanhemmat.
        En ole kuitenkaan tuhlailevaa tyyppia joten olen säästänyt suuren osan rahoista mitä olen saanut. Ajokortin ajoin mutta autoa een aio ostaa ainakaan vielä. Miten työttömänä ostelee ajaokortteja edes jos ei ole vanhempia avustamassa.

        Säälittävää, sanoo 45-vuotias Suomessa pienessä paikakunnassa asuva maahanmuuttaja. Aina sen verran töitä saa, että sillä elää. Naisena en käsitä 22-vuotiaan nuoren miehen suhtautumista vanhempiin rahaan.

        Kyllä, vanhemmasi ovat hyvät, entäs itse? Yrittämistä, mies!


      • 45634634634634534
        paskanmarjat kirjoitti:

        mitäääääää muka naisilla enemmän töitä kun miehillä! mistä hitosta sä ton repäsit

        Kyllähän naisesta saa paremmat bonarit muodossa missä hyväsä.


      • öpö
        paskanmarjat kirjoitti:

        mitäääääää muka naisilla enemmän töitä kun miehillä! mistä hitosta sä ton repäsit

        Esim. kaupankassat, sihteerit, amanuenssit, tuottajat, hoitajat, asiakaspalvelu, ym. sisäsiistit toimet. Lisäksi naiset pääsevät naiskiintiöissä monille ns. perinteisille miestenaloille aina kun harvinainen toimi aukeaa, eli nainen valitaan miestenkin aloille usein! Jos en muistanut kaikkea niin saa lisätä...! Miehille jää raksa, jos ja kuin ulkomaalainen ei vie työtä, ja muut siistimistyöt viemäreissä jne. Tietty jos miehellä sattuu olemaan mukava perhetausta, niin ura urkenevi, mutta sama koskee naisia.


      • opiskelija itsekin
        venkuloita. kirjoitti:

        Se on läheisriippuvuutta. Ikävä äidin rintaa.

        Kuinka silloin tultiin toimeen kun veronmaksajat eivät lahjoneet opintotuella,sitäkin sietäisi ajatella.

        Silloin uskalsi ottaa lainaa, kun työpaikka koulutuksella oli varma ja tiesi, että lainan saa maksettua takaisin. Nyt jos otat monta tonnia lainaa etkä sitten saakaan kuin jotain siivoojan hommia maisterin koulutuksella, niin sen lainan maksamiseen menee kymmeniä vuosia. Miettisit joskus sitä, kuinka moni muu ihmisryhmä Suomessa pakotetaan elämään lainalla. Ei työttömiä pakoteta elämään lainalla, kunnes saa töitä. Ei eläkeläisiä vaadita ottamaan lainaa. Miksi opiskelijan pitäisi joutua ottamaan lainaa rahoittaakseen perustarpeensa? Opiskelu ei ole mitään huvittelua, vaan työtä, josta ei makseta palkkaa. Opintotuki on tukea, ei palkkaa. Se, että joskus mahdollisesti saa työpaikan koulutuksen avulla, ei auta elämään opiskeluaikana, vaan se raha täytyy saada silloin. Ainakin jos meinaa valmistua vaaditussa ajassa.


      • opiskelijan mutsi
        opiskelija itsekin kirjoitti:

        Silloin uskalsi ottaa lainaa, kun työpaikka koulutuksella oli varma ja tiesi, että lainan saa maksettua takaisin. Nyt jos otat monta tonnia lainaa etkä sitten saakaan kuin jotain siivoojan hommia maisterin koulutuksella, niin sen lainan maksamiseen menee kymmeniä vuosia. Miettisit joskus sitä, kuinka moni muu ihmisryhmä Suomessa pakotetaan elämään lainalla. Ei työttömiä pakoteta elämään lainalla, kunnes saa töitä. Ei eläkeläisiä vaadita ottamaan lainaa. Miksi opiskelijan pitäisi joutua ottamaan lainaa rahoittaakseen perustarpeensa? Opiskelu ei ole mitään huvittelua, vaan työtä, josta ei makseta palkkaa. Opintotuki on tukea, ei palkkaa. Se, että joskus mahdollisesti saa työpaikan koulutuksen avulla, ei auta elämään opiskeluaikana, vaan se raha täytyy saada silloin. Ainakin jos meinaa valmistua vaaditussa ajassa.

        Totta kirjoitat!! Ei opiskelijan elämä mitään ruusuilla tanssimista ole. Työttömilläkin on paremmat oltavat kuin opiskelijalla.


      • 11+9
        mies22. kirjoitti:

        Onneks mulla on hyvät vanhemmat joilta saan rahaa tonnin kuussa jotta työttömänä pärjää. Töitä tästä pas.kasta suomen maasta ei saa vaikka koulut käyty eikä muutenkaan. En käy äidillä syömässä mutta ne antaa mulle rahaa aina kun tarviin ja saan tuhat euroo kuussa elämiseen. Onneks on varakkaat vanhemmat.
        En ole kuitenkaan tuhlailevaa tyyppia joten olen säästänyt suuren osan rahoista mitä olen saanut. Ajokortin ajoin mutta autoa een aio ostaa ainakaan vielä. Miten työttömänä ostelee ajaokortteja edes jos ei ole vanhempia avustamassa.

        Mies22. : EI MITENKÄÄN.
        Siks mä en voi ymmärtää miten _kaikil_ meidän luokkalaisil (lukion 3.) on ajokortti, paitsi mulla ? Mistä hitosta ne on ne rahat repässy, mul ei ainakaan oo sellasii summii et vois hankkii ajokortin ja sit viel elää omas kämpäs, kelan tuilla.

        Voiko muka olla et niin monen vanhemmat on maksanu lapses ajokortin ? Vai onk ne nuoret voinu uskaltaa käyttää niitten kaikki rahat siihe, ja sit elelee vanhempies kaa ja kerää ne rahat uudellee jostain ?


      • harri_terskainen
        mies22. kirjoitti:

        Onneks mulla on hyvät vanhemmat joilta saan rahaa tonnin kuussa jotta työttömänä pärjää. Töitä tästä pas.kasta suomen maasta ei saa vaikka koulut käyty eikä muutenkaan. En käy äidillä syömässä mutta ne antaa mulle rahaa aina kun tarviin ja saan tuhat euroo kuussa elämiseen. Onneks on varakkaat vanhemmat.
        En ole kuitenkaan tuhlailevaa tyyppia joten olen säästänyt suuren osan rahoista mitä olen saanut. Ajokortin ajoin mutta autoa een aio ostaa ainakaan vielä. Miten työttömänä ostelee ajaokortteja edes jos ei ole vanhempia avustamassa.

        Eihän työttömien kuuluisi edes saada ajokorttia, niin tyhmiä ne on.


      • harri_terskainen
        opiskelija itsekin kirjoitti:

        Silloin uskalsi ottaa lainaa, kun työpaikka koulutuksella oli varma ja tiesi, että lainan saa maksettua takaisin. Nyt jos otat monta tonnia lainaa etkä sitten saakaan kuin jotain siivoojan hommia maisterin koulutuksella, niin sen lainan maksamiseen menee kymmeniä vuosia. Miettisit joskus sitä, kuinka moni muu ihmisryhmä Suomessa pakotetaan elämään lainalla. Ei työttömiä pakoteta elämään lainalla, kunnes saa töitä. Ei eläkeläisiä vaadita ottamaan lainaa. Miksi opiskelijan pitäisi joutua ottamaan lainaa rahoittaakseen perustarpeensa? Opiskelu ei ole mitään huvittelua, vaan työtä, josta ei makseta palkkaa. Opintotuki on tukea, ei palkkaa. Se, että joskus mahdollisesti saa työpaikan koulutuksen avulla, ei auta elämään opiskeluaikana, vaan se raha täytyy saada silloin. Ainakin jos meinaa valmistua vaaditussa ajassa.

        Kai tiedät että työpaikkakoulutus on yhdyssana? Ehkä siivojan työ taitaa olla sinulle sopivin.


    • joni joni

      Kunnioitan sinua suuresti, olen itse koulussa vielä, mutta minun tuttavapiirissä on paljon kuvailemisiasi nuoria.

    • vitun spede

      Sinä asut samassa kauoungissa vanhempiesi kanssa, vitun nolo. Oikein muka "äijä".

      • vitun spedelle!

        mitä noloa siinä muka on? vittu väliäkö sillä on asutko 15 km vai 150 km päässä vanhemmiltasi. -.-
        taidat itse olla vitun nolo, kun tulet tänne oikein 12- vuotiaana swagarina huutelemaan muita noloiksi, samaan aikaan kun lanitat maken kaa Minecraftia. hankkisit elämän, ennenkuin tulet esittämään nolouttasi kaikkien eteen! -.-
        niin ja kunnon äijän persekarvoihin ei heti iske syyhy kun kuule jonkun asuvan samassa kaupungissa vanhempiensa kanssa. niin että sä taidat olla se viimeinen äijäehdokas täällä maan päällä -.-

        häpeä!


      • kaikkee sitä........

        Aika kummallinen juttu..Mitäs siinä on, vaikka asuukin samalla paikkakunnalla vanhempiensa kanssa?!?


      • rohkee rokka
        kaikkee sitä........ kirjoitti:

        Aika kummallinen juttu..Mitäs siinä on, vaikka asuukin samalla paikkakunnalla vanhempiensa kanssa?!?

        Niin, kaikki eivät lähde kotoaan ovet paukkuen vaan voidaan olla välilöissä. Riippuu siitä, paljonko kierroksia on ottanut murrosiässä, että kuinka pitkälle se kampi oikein lentää. Järkevämpääkin asua lähellä, koska silloin on esim. mahdollista viedä lapset yllättävissä tapauksissa hoitoon pariksi tunniksi, viepä hoitoon tällä tavalla yli 100km päähän! Oma näkemykseni on, että kannattaa käydä opiskelemassa kauempana - eikä liian kaukana että uskaltaa vähän elääkin ja kokeilla siipiään ja palata sitten perheellisenä mahdollisesti vähän lähemmäs.
        Mitä sitten tulee siihen, että vanhemmat huolehtii: No, yhteiskunta ei enää oikein huolehdi kun opintotuella ei enää elä. Pitäs saada kirjat vuokra ravinto. Nyt ei saa kuin 2/3..


      • harri_terskainen
        vitun spedelle! kirjoitti:

        mitä noloa siinä muka on? vittu väliäkö sillä on asutko 15 km vai 150 km päässä vanhemmiltasi. -.-
        taidat itse olla vitun nolo, kun tulet tänne oikein 12- vuotiaana swagarina huutelemaan muita noloiksi, samaan aikaan kun lanitat maken kaa Minecraftia. hankkisit elämän, ennenkuin tulet esittämään nolouttasi kaikkien eteen! -.-
        niin ja kunnon äijän persekarvoihin ei heti iske syyhy kun kuule jonkun asuvan samassa kaupungissa vanhempiensa kanssa. niin että sä taidat olla se viimeinen äijäehdokas täällä maan päällä -.-

        häpeä!

        Minulla on vaikeuksia lopettaa nauraminen vastauksesi tyhmyydelle. "lanitat maken kaa minecraftia"...... taidat itse olla "12-vuotias swagari"....


    • DntWorryImEngineer

      24v mies tällä hetkellä, käyn Yliopistossa, elän kotona että säästyy rahaa. Kuitenkin perhejäsenet ovat todella lähellä aina, joten siihen on tottunut.

      • ...

        Sun kannattaa muuttaa kirjat pois vanhempien kotoa nopeasti. Saat opintotukea 298 e (- verot) ja asumislisän.


    • dayya

      32 vee ja asun kotona :/

      • jalskfjkasdjf l

        51 v. ja asun kotona!


      • totuuden turpa
        jalskfjkasdjf l kirjoitti:

        51 v. ja asun kotona!

        Kaikki kai me asutaan kotona? Missäs muaallakaan, taivasallako?


      • ihminen.
        totuuden turpa kirjoitti:

        Kaikki kai me asutaan kotona? Missäs muaallakaan, taivasallako?

        Maailma on kotini.


      • Ei ole vielä
        totuuden turpa kirjoitti:

        Kaikki kai me asutaan kotona? Missäs muaallakaan, taivasallako?

        pultsarit maastamme mihinkään kadonneet. Kyllä joillekin on männynjuuressa pesäkolo, toisella puistonpenkki ja kolmannella roskis.


      • Yksin kotona
        jalskfjkasdjf l kirjoitti:

        51 v. ja asun kotona!

        Täällä kanssa 45 vuotias mies ja asuu kotona !!! Eikai sitä nyt hotellissakaan kehtaa... omakotitalo on hyvä vuorotyöläiselle, saa levätä rauhassa.


    • ~93~muija

      Ikää on 20 ja poikaystävällä melkein 27.
      About 2 vuotta ns. "asunut" poikaystävän kanssa kunnes ollaan nyt virallisesti oltu kuukausi avopari.
      Juu tuon kaksi vuotta olin äidin kirjoilla, mutta toimeentulotuesta kävin kaupassa ja maksoin osan vuokrasta. Ollaan käyty meen äidin luona sillon tällön kahvittelemassa niin tulee siinä pulla jos toinenkin joskus syötyä kun ollaan niin läheisiä ;)
      Silloin tällöin sunnuntaisin käydään poikaystävän porukoilla syömässä kun ollaan kerran pyydetty :) Ja ihan kunnon ruokaa me kotona tehdään eikä mitään pakaste pizzoja (joskus saa ostaa pakaste pizzaa jos katotaan vaikka illalla leffaa).

      • mamma betalar

        ...toimeentulotuella? WTF?


      • ~93~muija
        mamma betalar kirjoitti:

        ...toimeentulotuella? WTF?

        Onko siinä jotain vikaa o.O Kysyisin vain. Kun opiskelin niin en hakenut opintotukea vaan toimeentulotukea koska sain siten enemmän rahaa. Enkä enää silloin olisi saanut edes opintotukea koska opintopisteeni olivat liian alhaiset.


      • Onnellinen Äiskä
        ~93~muija kirjoitti:

        Onko siinä jotain vikaa o.O Kysyisin vain. Kun opiskelin niin en hakenut opintotukea vaan toimeentulotukea koska sain siten enemmän rahaa. Enkä enää silloin olisi saanut edes opintotukea koska opintopisteeni olivat liian alhaiset.

        -93-muija..Ei toimeentulotukea saa opiskeluun jos on oikeus opintolainaan.Jos ei ole oikeutta niin silloin on luottotiedot menneet tai on maksuhäiriö merkintä.Ihan pieneen merkintään KELA ei puutu.Ja eikös nuo liian alhaiset opintopisteet tarkoita sitä ettet ole antanut riittävää näyttöä opiskelujen etenemisestä?Mun 19v poikani otti opintolainan ja se reilu peli,minä komppaan muilla tavoilla.Oppii vastuuta kantamaan tekemisistään vaikka ajoittain miettii kuinka maksaa 10 000 lainan pois.Silti toivoo pääsevänsä Ammattikorkeaan.Hän asuu kotona kesään asti ja silloin muuttaa omilleen.Maksaa nyt kotona asumisestaan ja ruoasta.Samalla säästää vuokratakuita.Eikä muuten rällää kännissä vaan urheilee ja on tarkka menoistaan,itsensä vaatettaa.Sossuun häntä ei saisi mitenkään!Varmasti tulen tukemaan häntä jatkossa tavoilla joilla voin ja jotka itse näen tärkeiksi hänen kannaltaan.Tiedän kokemuksesta että hän osaa hyvinkin napakasti kieltäytyä äidin tuesta koska haluaa itsenäistyä.Olen aina sanonut ettei ole mitään asiaa mitä ei mulle voisi kertoa ja autan konkreettisesti jos pystyn.Tämä toiminut.AP:lle vinkkinä,havaittavissa kateutta kirjoituksessasi.Miksi?Kun sulla kerran upea elämä niin nauti siitä ja unohda negatiivisuudenkehä,ok?Kertomasi tuttava on vain tuttava ja hyvä niin eli älä luule tietäväsi..


      • Muista kuitenkin
        Onnellinen Äiskä kirjoitti:

        -93-muija..Ei toimeentulotukea saa opiskeluun jos on oikeus opintolainaan.Jos ei ole oikeutta niin silloin on luottotiedot menneet tai on maksuhäiriö merkintä.Ihan pieneen merkintään KELA ei puutu.Ja eikös nuo liian alhaiset opintopisteet tarkoita sitä ettet ole antanut riittävää näyttöä opiskelujen etenemisestä?Mun 19v poikani otti opintolainan ja se reilu peli,minä komppaan muilla tavoilla.Oppii vastuuta kantamaan tekemisistään vaikka ajoittain miettii kuinka maksaa 10 000 lainan pois.Silti toivoo pääsevänsä Ammattikorkeaan.Hän asuu kotona kesään asti ja silloin muuttaa omilleen.Maksaa nyt kotona asumisestaan ja ruoasta.Samalla säästää vuokratakuita.Eikä muuten rällää kännissä vaan urheilee ja on tarkka menoistaan,itsensä vaatettaa.Sossuun häntä ei saisi mitenkään!Varmasti tulen tukemaan häntä jatkossa tavoilla joilla voin ja jotka itse näen tärkeiksi hänen kannaltaan.Tiedän kokemuksesta että hän osaa hyvinkin napakasti kieltäytyä äidin tuesta koska haluaa itsenäistyä.Olen aina sanonut ettei ole mitään asiaa mitä ei mulle voisi kertoa ja autan konkreettisesti jos pystyn.Tämä toiminut.AP:lle vinkkinä,havaittavissa kateutta kirjoituksessasi.Miksi?Kun sulla kerran upea elämä niin nauti siitä ja unohda negatiivisuudenkehä,ok?Kertomasi tuttava on vain tuttava ja hyvä niin eli älä luule tietäväsi..

        kertoa ja opastaa poikaasi sillä tavalla että hän ei hädän hetkellä sitten kuitenkaan jätä menemättä sinne sossuun. Se on kuitenkin tavalliselle ihmiselle tarkoitettu viimesijainen hätävara.

        Moni jolla on ollut nuorena tuollainen ylpeys päällä, on sitten yrittänyt ensin paikata toimeentulovajettaan erilaisilla luotoilla ja pikavipeillä. Mutta ne eivät ole oikein kestäviä ratkaisuja.

        Tärkein asia mistä tässä maassa on pulaa, on työpaikka jonka tuloilla ihminen pysyy hengissä. Jos tätä pulaa ei olisi, sossujen toimeentulotukea ei luultavasti tarvittaisi. Ja nythän rakkaat politiikkomme ovat tekemässä lisää toimeentulotuen saajia velvoittamalla työttömät 9€:n päiväpalkalla töihin. Kuka kuvittelee että työnantajat eivät tätä käytä hyväkseen? Tässä saatte itsekukin, jolla työpaikka vielä on, sanoa hyvästit sille.


      • ~93~muija
        Onnellinen Äiskä kirjoitti:

        -93-muija..Ei toimeentulotukea saa opiskeluun jos on oikeus opintolainaan.Jos ei ole oikeutta niin silloin on luottotiedot menneet tai on maksuhäiriö merkintä.Ihan pieneen merkintään KELA ei puutu.Ja eikös nuo liian alhaiset opintopisteet tarkoita sitä ettet ole antanut riittävää näyttöä opiskelujen etenemisestä?Mun 19v poikani otti opintolainan ja se reilu peli,minä komppaan muilla tavoilla.Oppii vastuuta kantamaan tekemisistään vaikka ajoittain miettii kuinka maksaa 10 000 lainan pois.Silti toivoo pääsevänsä Ammattikorkeaan.Hän asuu kotona kesään asti ja silloin muuttaa omilleen.Maksaa nyt kotona asumisestaan ja ruoasta.Samalla säästää vuokratakuita.Eikä muuten rällää kännissä vaan urheilee ja on tarkka menoistaan,itsensä vaatettaa.Sossuun häntä ei saisi mitenkään!Varmasti tulen tukemaan häntä jatkossa tavoilla joilla voin ja jotka itse näen tärkeiksi hänen kannaltaan.Tiedän kokemuksesta että hän osaa hyvinkin napakasti kieltäytyä äidin tuesta koska haluaa itsenäistyä.Olen aina sanonut ettei ole mitään asiaa mitä ei mulle voisi kertoa ja autan konkreettisesti jos pystyn.Tämä toiminut.AP:lle vinkkinä,havaittavissa kateutta kirjoituksessasi.Miksi?Kun sulla kerran upea elämä niin nauti siitä ja unohda negatiivisuudenkehä,ok?Kertomasi tuttava on vain tuttava ja hyvä niin eli älä luule tietäväsi..

        En ole missään vaiheessa sanonut ottaneeni opintolainaa? Opintotukea sain joskus ja kyllä, motivaationi kouluun aleni yhdessä vaiheessa hurjasti joten eipä opintotukea enää tippunut. Nuorten työpajalla sain vasta tietää että saan hakea toimeentulotukea ja näin pääsin taas elämässä eteen päin :) Sain opintoni loppuun ja kaikki menee nyt hyvin :)


      • lipppaaaa
        Onnellinen Äiskä kirjoitti:

        -93-muija..Ei toimeentulotukea saa opiskeluun jos on oikeus opintolainaan.Jos ei ole oikeutta niin silloin on luottotiedot menneet tai on maksuhäiriö merkintä.Ihan pieneen merkintään KELA ei puutu.Ja eikös nuo liian alhaiset opintopisteet tarkoita sitä ettet ole antanut riittävää näyttöä opiskelujen etenemisestä?Mun 19v poikani otti opintolainan ja se reilu peli,minä komppaan muilla tavoilla.Oppii vastuuta kantamaan tekemisistään vaikka ajoittain miettii kuinka maksaa 10 000 lainan pois.Silti toivoo pääsevänsä Ammattikorkeaan.Hän asuu kotona kesään asti ja silloin muuttaa omilleen.Maksaa nyt kotona asumisestaan ja ruoasta.Samalla säästää vuokratakuita.Eikä muuten rällää kännissä vaan urheilee ja on tarkka menoistaan,itsensä vaatettaa.Sossuun häntä ei saisi mitenkään!Varmasti tulen tukemaan häntä jatkossa tavoilla joilla voin ja jotka itse näen tärkeiksi hänen kannaltaan.Tiedän kokemuksesta että hän osaa hyvinkin napakasti kieltäytyä äidin tuesta koska haluaa itsenäistyä.Olen aina sanonut ettei ole mitään asiaa mitä ei mulle voisi kertoa ja autan konkreettisesti jos pystyn.Tämä toiminut.AP:lle vinkkinä,havaittavissa kateutta kirjoituksessasi.Miksi?Kun sulla kerran upea elämä niin nauti siitä ja unohda negatiivisuudenkehä,ok?Kertomasi tuttava on vain tuttava ja hyvä niin eli älä luule tietäväsi..

        On se sun poikas niin loistava,oikee uros.


      • Ei sossun
        Muista kuitenkin kirjoitti:

        kertoa ja opastaa poikaasi sillä tavalla että hän ei hädän hetkellä sitten kuitenkaan jätä menemättä sinne sossuun. Se on kuitenkin tavalliselle ihmiselle tarkoitettu viimesijainen hätävara.

        Moni jolla on ollut nuorena tuollainen ylpeys päällä, on sitten yrittänyt ensin paikata toimeentulovajettaan erilaisilla luotoilla ja pikavipeillä. Mutta ne eivät ole oikein kestäviä ratkaisuja.

        Tärkein asia mistä tässä maassa on pulaa, on työpaikka jonka tuloilla ihminen pysyy hengissä. Jos tätä pulaa ei olisi, sossujen toimeentulotukea ei luultavasti tarvittaisi. Ja nythän rakkaat politiikkomme ovat tekemässä lisää toimeentulotuen saajia velvoittamalla työttömät 9€:n päiväpalkalla töihin. Kuka kuvittelee että työnantajat eivät tätä käytä hyväkseen? Tässä saatte itsekukin, jolla työpaikka vielä on, sanoa hyvästit sille.

        No ei pääosa sossun vakiasiakkaista ole työpaikkaa nähnytkään


      • Ei helvetti
        ~93~muija kirjoitti:

        En ole missään vaiheessa sanonut ottaneeni opintolainaa? Opintotukea sain joskus ja kyllä, motivaationi kouluun aleni yhdessä vaiheessa hurjasti joten eipä opintotukea enää tippunut. Nuorten työpajalla sain vasta tietää että saan hakea toimeentulotukea ja näin pääsin taas elämässä eteen päin :) Sain opintoni loppuun ja kaikki menee nyt hyvin :)

        Hieno kuvauksen annoit itsestäsi = luuserista nuoresta ihmisestä. Toivottavasti teitä ei ole montaa ja toivottavsti joutuisit joskus toimeentulotuen takaisinperintään, vaikka epäilen, ettei tuolla asenteella oikein työtkään maita....


      • harri_terskainen
        ~93~muija kirjoitti:

        Onko siinä jotain vikaa o.O Kysyisin vain. Kun opiskelin niin en hakenut opintotukea vaan toimeentulotukea koska sain siten enemmän rahaa. Enkä enää silloin olisi saanut edes opintotukea koska opintopisteeni olivat liian alhaiset.

        Suomi on taloudellisissa vaikeuksissa juuri tuollaisten tukien takia. Etsit itsellesi suurimman tuen, jonka olisi tarkoitus auttaa sinua kunnes saat työpaikan, kuitenkin opintopisteesi alhaisuus viittaa kaikenlaisen älykkyyden puutteeseen sinulla, joten tulet myös tulevaisuudessa elämään tuella. Ja mistäköhän opintopisteesi johtuvat? Tässä et voi syyttää mitään muuta kuin omaa tyhmyyttäsi.


    • mies.

      "24v mies tällä hetkellä, käyn Yliopistossa, elän kotona että säästyy rahaa. Kuitenkin perhejäsenet ovat todella lähellä aina, joten siihen on tottunut. "


      voi voi mikä äidin mammanpoika, häpeän tuollaisia.

      "Juu tuon kaksi vuotta olin äidin kirjoilla, mutta toimeentulotuesta kävin kaupassa ja maksoin osan vuokrasta. Ollaan käyty meen äidin luona sillon tällön kahvittelemassa niin tulee siinä pulla jos toinenkin joskus syötyä kun ollaan niin läheisiä ;)"

      Sä olet kans ihan nössykkä ja köyhä lapsi.
      kasvaisitte aikuiseksi niin pääsisitte parempiin piireihin ja elämä olisi elämisen arvoista. tuolla tavalla ei saavuta mitään.

      • Pääs kii nyt

        Sulla on oikeesti vakava asennevamma.


      • mummapumma54

        Viisas on nuori mies, kun asuu kotonaan opiskelujen ajan, jos se mahdollista. Saa opinnot suoritettua nopeammin , kun ei tarvitse näkkärin takia töissä olla.
        Suomessa lähdetään kotoa liian aikaisin ja sitten mennään takapakkia. opinnot jää kesken, koska opintotuella ei pärjää, ja töitä on tehtävä.
        Nykyään, kun työttömyysaste on suuri, eikä töitä ole, on tyhmää haukkua työttömiä, jotka joutuvat elämään työttömyskorvauksilla, jotka ovat tosi pieniä.
        Ja normaalikontakteihin kuuluu käydä vanhempiensa luona edes kahvilla. Se on jopa kiitettävää.


      • ~93~muija

        Juu varmaan olenkin nössykkä ja köyhä koska muuta en voi. En osaa elää vielä "aikuisten maailmassa" koska kokemusta ei ole vielä nimeksikään, mutta opin koko ajan lisää :)


      • harri_terskainen

        Vaikka olen periaatteessa mammanpoikia vastaan, en voi olla huomaamatta tyhmyyttäsi. Ensinnäkin mammanpoika on slangia ja tarkoittaa äidinpoikaa. Kukaan järkevä ei käyttäisi niin tyhmää ilmaisua kuin "äidin mammanpoika". Lisäksi jos mies opiskelee yliopistossa (itse tuskin edes olet nähnyt sellaista) jotta saisi töitä joilla tienata rahaa jolla sitten muutta omilleen, niin se on itseasiassa hyvin viisasta. Hän säästää rahaa, jonka voi sitten myöhemmin käyttää asunnon ostoon kun on saanut työpaikan jolla maksaa asumisen kulut. Tuohon toiseen viestiin en puutu.


    • äiteekans

      jaa, kysyisin kuka on kasvattanut tämän nuoren? oma tyttäreni tekee kaikkensa että saisi oman asunnon ja vakituisen työpaikan, ei vain tärppää. ei kaikkia nuoria kannata tuomita sillä vanhemmat itse passaa penskansa.

      • eiperhettäkaikilla

        ihan sairasta porukkaa ,ihan sama missä kukakin asuu.vai onko nämä valittajat saanut kenkää iskän ja äiskän luota vai muuten koti olot huonot,jos joku asuu ikänsä kotipaikallaan esimerkiksi maanviljelijä,tai muuten lyhyt työ matka niin mitä hemmettiä varten pitäis muuttaa,


    • jorma_siirto

      Nii en tiedä sitten mistä johtuu.. Onko se laiskuutta vai masennusta? Toisaalta nykyään on niin paljon viihdettä joka puolella ja moni sitten jääkin siihen koukkuun. Eikä mikään "oikea" sitten kiinnostakkaan. Halutaan käyttää mahdollisimman paljon aikaa viihteeseen.

      • semmosta1

        Muistan itsekkin nuorena kuinka pelit veivät mennessään. Pelit kiinnosti enemmän kuin koulut tai naiset. Siinä sitten pelatessa tuli koulusta oltua poissa jne. Lopulta olin niin peliriippuvainen, että kaikki pyöri pelaamisen ympärillä ja masennus iski. Masennus siitä, että olen jo suht vanha enkä tee mitään, tai osaa tehdä mitään, koska kaiken ajan olin pelaamiseen tuhlannut. Koulutki kävin tosin, mutta viivaa hipoen että mitään ei jäänyt mieleen tai mitään en oppinut. Noh siinä se sitten syveni vuosi vuodelta ja uppouduin vain enemmän pelimaailmaan. Kunnes jossain vaiheessa pääsin ylös suosta. Siinä aikuisena miehenä alettiin opetteleen asioita joita jo nuori poika olisi ymmärtänyt, jos aikansa oikein käyttäis. Siksipä omilleen muuttaminen saattaa olla todella hankalaa.


    • uusavuttomat

      Järkevää opiskellessa asua vanhemmillaan jos on tilaa asua.Työpaikat ei välttämättä ole tarjolla heti opiskelun loputtua joten velkaa on vähän huono maksaa.Sitten on iha eri lukunsa nämä uusavuttomat jotka eivät jaksa mitään järkevää vaan valvoovat yönsä ja nukkuuvat päivät ne on niitä ikuisia "äitin pieniä"jotka eivät jaksa käydä koulua ei kiinnosta myöskään työt ja jotka pelailevat pelikoneilla kaikki aikansa ja valitteleevat ettei ole mitään tekemistä.

    • Aatoksia aamulla

      Ja mikä siinä on, että äidit ja isät suostuu tuohon? He tekevät omaa lyhytnäköisyyttään ja typeryyttään omista lapsistaan avuttomia aikuisia, esimerkiksi kuka oikeasti toisen parasta ajatteleva kasvattaa pojastaan äiti-riippuvaisen nössön, joka ei osaa yli 20-vuotiaanakaan mitään? Jos se ikinä saa naista, on ero ainakin taattu, kun se nainen kyllästyy äidin rooliin. Se kai siinä takanakin on.
      Tai kenen mielestä avuton prinsessa-tyttö on paras kasvatusmalli, että sillä nainen itseään arvostaa läpi elämänsä, saa tasapainoisia suhteita ja oppii elämästä?

      Nuoret ehkä jää riippuvaisiksi, kun lapsesta saakka ylisuojellaan ja annetaan mukamas hyvää tarkoittaen kaikki helpolla, mutta harvinaisen monen vanhemman todelliset syyt ovat:
      Ei luoteta. Hoidetaan ennemmin kaikki itse kun annetaan lapsen oppia vastuuta. Ei tartte koskaan opettaa eikä kestää virheitä.
      Jätetään lapsi riippuvaiseksi, koska itsenäistynyt lapsi "hylkää" eli lapsi alkaa elää omaa aikuisen elämää jos kasvaa aikuiseksi, mutta jos ei kasva, se roikkuu siinä äitissä kiinni aikuisenakin.
      Hoidetaan omaa huonoa omaatuntoa virheistä ja toisaalta, jos itse kokee jääneensä jostain paitsi, tehdään lapsesta korvike: minulle ei pyykkejä pesty, minä pesen ne sinulle - miettimättä vähääkään onko se kenenkään parhaaksi!

      Lapsen kasvattaminen avuttomaksi on paljon helpompaa kun ihmisen lapselle vastuun ja taitojen opettaminen, ja jos lastaan kasvattaa aikuiseksi, joutuu paljon enemmän kyseenalaistamaan itseään, miettimään omia syitään ja miettimään mikä on oikeasti kenenkin parhaaksi. Se vaatisi aivojen käyttöä, viitseliäisyyttä sekä huonojen tunteiden kestämistä. Joskus meinaan lapsi ei ymmärrä ja kapinoi ja tulee riittaa säännöistä, töistä, ja muusta, mutta aikuisen pitäisi sietää paha olonsa, kestää ja muistaa miksi tekee sen. Tehdä toisen parhaaksi, vaikkei saisi kiitoksia. Mutta kiva-kaveri-isä on saanut rinnalleen kivan-kaveri-äidin, joiden molempien syyt on puhtaasti itsekeskeisiä.

      Hyvä aika muuttaa omilleen on 18-22 vuotta. Ehdottomasti sen jälkeen sitten pihalle, jos ei ennen sitä ole tajunnut. Vanhempien pitää toki auttaa alkuun, mutta ei tule mitään, jos lapsi luuhaa kotona aikuisenakin. Olisi hyväksi saada oikeasti edes jollainlailla itsenäistyä ja oma koti!
      Toisaalta, 15-17-vuotiaana ei tarttisi, kuten itse olen tehnyt. Se on liian aikaisin, ellei ole tosi hyviä tukijoukkoja, kannustusta ja apua. Kyllä moni niinkin tekee mutta mielestäni olisi parempi ensin kasvaa: jos kotiolosuhteet ovat vaan semmoiset.
      Jotkut muuttaa myös suoraan näihin avoliittoihin, mihin ilmeisesti joka seurustelusuhteesta nykyään pitää mennä, mutta se on huono idea: ensin pitäisi saada vähän edes itsenäistyä ja kokeilla yksin oloa, asumista ja sitä miten pärjää.

      Ja vielä se, että jos syystä tai toisesta ei voi muuttaa, niin sitten siirrytään aikuisten sopimuksiin, eli kaikki hoitaa osansa kustannuksista ja siivoaa, pyykkää jne. eikä niin että koti on täyshoitola, missä ollaan ikuinen vauva.
      Terve itsetunto ei tule pelkästä pumpulista eikä mitään tekemättömyydellä lopulta saa itselleen oikeasti mitään. Nuori voi sitten valita kasvattaa nämä itse itselleen, mutta moniko valitsee näennäsesti enemmän vaivanloisen ja vaikean tien yli oman mukavuuden halunsa..?

    • KALLE KELLO

      Jaa-a.. Ehkä sitten osaltaan ymmärrät, kun itselläsi on lapsia. Äidin ja isän HUOM!! on myös ISÄ, jotka auttavat lapsiaan niin kauan kun henki pihisee. Joten älä laita kaikkea äidin syyksi.

      • Kalle,,elääkö äidit ja isät ikuisesti? Ei varmuudella tule sairautta, ei ajeta kolaria jne......auttaminen ja "elän elämän puolestasi" on kaksi täysin eri asiaa. "Ei se lapsi ikinä itse kävele, jota aina talutetaan", on mun motto ollu siitä saakka, kun olin 15-vuotias. Ja kyllä, minulla on kaksi tytärtä.


      • KALLE KELLO
        inkkupinkku-70 kirjoitti:

        Kalle,,elääkö äidit ja isät ikuisesti? Ei varmuudella tule sairautta, ei ajeta kolaria jne......auttaminen ja "elän elämän puolestasi" on kaksi täysin eri asiaa. "Ei se lapsi ikinä itse kävele, jota aina talutetaan", on mun motto ollu siitä saakka, kun olin 15-vuotias. Ja kyllä, minulla on kaksi tytärtä.

        Kovin on sinunkin elämäsi ankeata, kun sairaudet ja kolarit ohjaa elämääsi. Minä hoidan kakarani parhaimmalla katsomallani tavalla ja siihen löytyy syy jäljempää. Heitä sitä pentusi pihalle heti kun ne on 18 v. Se on sinun asiasi.


      • Äiti.....
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Kovin on sinunkin elämäsi ankeata, kun sairaudet ja kolarit ohjaa elämääsi. Minä hoidan kakarani parhaimmalla katsomallani tavalla ja siihen löytyy syy jäljempää. Heitä sitä pentusi pihalle heti kun ne on 18 v. Se on sinun asiasi.

        Kyllä minä lapsilleni annan, mitä kykenen. Itse elin puutteessa ja köyhyydessä. Nykyisin vanhana en enää piittaa rahasta. Antaa lasten nauttia kun vielä osaavat antaa rahalle arvoa. Itselle terveys ja luonto ovat tärkeitä. Saakoot lapset rahat.


    • itsenäinen

      Suomalaiset nuoret ovat harvinaisen itsenäisiä lähes mihin tahansa muunmaalaisiin verrattuna.

    • esimerkki maailmalta

      Italiassa on iso ongelma, kun työhön kykenevät aikamiehet ovat äidin elätettävinä. Lamasta päästäisiin nopeammin pois, jos nämä menisivät töihin....

      • EU:n orja

        Mutta Italiassa pärjää ihan hyvin jos yksi perheenjäsen käy töissä! Siellä maksetaan työnteosta, ainakin hintataso on paljon matalampi kuin täällä. Suomessa on PAKKO painaa pitkää päivää, että selviää kaikista maksuista ja saada jotain leivän päälle.
        Tämäkö on sitä tasa-arvoista EU:ta? Luvattiin maat ja mannut kun liityttiin ja paskat, nyt nähdään, minkälaisessa jamassa Suomi on.


      • esimerkki maailmalla
        EU:n orja kirjoitti:

        Mutta Italiassa pärjää ihan hyvin jos yksi perheenjäsen käy töissä! Siellä maksetaan työnteosta, ainakin hintataso on paljon matalampi kuin täällä. Suomessa on PAKKO painaa pitkää päivää, että selviää kaikista maksuista ja saada jotain leivän päälle.
        Tämäkö on sitä tasa-arvoista EU:ta? Luvattiin maat ja mannut kun liityttiin ja paskat, nyt nähdään, minkälaisessa jamassa Suomi on.

        Herää! Italia on lamassa, koska tätä paratiisia on pidetty yllä valtionvelalla.


      • öpö
        EU:n orja kirjoitti:

        Mutta Italiassa pärjää ihan hyvin jos yksi perheenjäsen käy töissä! Siellä maksetaan työnteosta, ainakin hintataso on paljon matalampi kuin täällä. Suomessa on PAKKO painaa pitkää päivää, että selviää kaikista maksuista ja saada jotain leivän päälle.
        Tämäkö on sitä tasa-arvoista EU:ta? Luvattiin maat ja mannut kun liityttiin ja paskat, nyt nähdään, minkälaisessa jamassa Suomi on.

        Italiassa EI pärjää enää yhden palkalla ja missä sinä olet mahtanut käydä kun halvoista hinnoista puhut?:) Tilanne oli mainitsemasi ehkä n. 20wee sitten, mutta tällä hetkellä koko EU on samassa kierteessä, eli palkalla ei pärjää! Mainitsemassasi maassa ei lisäksi ole sen enempää työtä tarjolla kuin Suomessakaan. Syynä on työn siirtyminen orjamaihin! Ainoa keino nousuun on palauttaa työn arvo siirtämällä tuotanto takaisin EU:n alueelle! Niin kauan kun höpistään pöpilän tasoista jonninjoutavaa palkkakustannuksista, niin talous ja työnarvo kärsii. Saksa on aina pärjännyt laadulla jne. Nytkö tuota roinaa on alettu arvostamaan mitä Aasiasta rahdataan ilmaston kustannuksella - toinen mielenkiintoinen poliittinen kupla? Laatu on miltei samaa kuin 80-luvulla, jolloin kaikki tiesivät Aasian laadun huonoksi! Nyt on vain hoettu mantraa ja päätetty, että kiinalainen on työn herra...


      • esimerkkejä maailmalta
        öpö kirjoitti:

        Italiassa EI pärjää enää yhden palkalla ja missä sinä olet mahtanut käydä kun halvoista hinnoista puhut?:) Tilanne oli mainitsemasi ehkä n. 20wee sitten, mutta tällä hetkellä koko EU on samassa kierteessä, eli palkalla ei pärjää! Mainitsemassasi maassa ei lisäksi ole sen enempää työtä tarjolla kuin Suomessakaan. Syynä on työn siirtyminen orjamaihin! Ainoa keino nousuun on palauttaa työn arvo siirtämällä tuotanto takaisin EU:n alueelle! Niin kauan kun höpistään pöpilän tasoista jonninjoutavaa palkkakustannuksista, niin talous ja työnarvo kärsii. Saksa on aina pärjännyt laadulla jne. Nytkö tuota roinaa on alettu arvostamaan mitä Aasiasta rahdataan ilmaston kustannuksella - toinen mielenkiintoinen poliittinen kupla? Laatu on miltei samaa kuin 80-luvulla, jolloin kaikki tiesivät Aasian laadun huonoksi! Nyt on vain hoettu mantraa ja päätetty, että kiinalainen on työn herra...

        Ihan samanlaista se laatu on nykyisin Euroopassakin, kaikki on kiinni valvonnasta. Ihmisillä ns. hälläväliä asenne, koska toimeentulo ei ole työstä kiinni jne. Suomestakin tullut tavara on ihan ryssän tasoa.
        ps.Toimin itse valvojana ympäri maailmaa.


      • öpö
        esimerkkejä maailmalta kirjoitti:

        Ihan samanlaista se laatu on nykyisin Euroopassakin, kaikki on kiinni valvonnasta. Ihmisillä ns. hälläväliä asenne, koska toimeentulo ei ole työstä kiinni jne. Suomestakin tullut tavara on ihan ryssän tasoa.
        ps.Toimin itse valvojana ympäri maailmaa.

        Onhan se kun Kiinan pojat näyttää mallia ja tyhmät ostaa..! Eurooppa valuu mukana kun ahneus voittaa, mutta totuus on se, että ennen Eurooppa näytti mallia ja talousongelmat ym. johtuu halvan perässä juoksemisesta!


      • esimerkkejä maailmalta
        öpö kirjoitti:

        Onhan se kun Kiinan pojat näyttää mallia ja tyhmät ostaa..! Eurooppa valuu mukana kun ahneus voittaa, mutta totuus on se, että ennen Eurooppa näytti mallia ja talousongelmat ym. johtuu halvan perässä juoksemisesta!

        Nykyisin Kiinasta tullut tavara on monesti laadukkaampaa, jos siellä käy valvomassa valmistuksen ja lähetyksen. Hinnassa on oikeasti hyvin pieni ero, mutta EU alueen byrokratia on hintavampaa. Eu:ssa tavaran valmistus/lähetys vaatii leimoja ja turhia dokumentteja erilaisilta virkailioilta kymmenittäin (Neuvostoliiton tyyliin). Täällä on miljoonia turhia virkoja ja jokainen haluaa puumerkkinsä mitättömäänkin asiaan.


      • Kyllä se
        esimerkki maailmalla kirjoitti:

        Herää! Italia on lamassa, koska tätä paratiisia on pidetty yllä valtionvelalla.

        on kaikkialla vielä tuo lama. Eikä suomi nouse siitä 9€:n päivätuloilla. Italialla on mahdollisuutensa sillä siellä on vielä teollisuutta joka suomesta on jo viety kiinaan. Italiassa on tukena ammattiyhdistysliike jolla on vielä voimaa panna vastaan riistäjille. Tämä on se joka suomalaisilta puuttuu. Italiassa on perheiden tuki tärkeä voimavara, joka suomalaisilta nuorilta puuttuu.

        Kuinka paljon paremmin suomella menisi, jos teollisuus olisi pidetty täällä, maksettu ihmisille palkkaa. Kuinka paljon paremmin suomella menisi, jos nuoret asuisivat kotona sinne 3-kympin nurkille sen sijaan että lentävät "omiin" asuntoihin jotka yhteiskunta pääosin kustantaa. Ja ellei kustanna, niin sitten se sama raha on poissa muusta kulutuksesta.


    • inhoaperunakuorimist

      Höh. Miksei äiti voisi olla hyvä kaveri? Minun äiti on oikeasti tosi huippu tyyppi. Olen heittänyt sen ja sen kavereiden kanssa läppää, ja molemmat tykätään/inhotaan samantapaisia asioita. Tosin... itseä naurattaa perus-nuorten jutut ja silloin yleensä aikuiset toljottaaa huolestuneen näköisenä... Vaikka olenkin hyvää pataa äitini kanssa, joudun siltikin siivoamaan, kuorimaan perunoita, pesemään vessan jne.

      Eikä ole mitään hienoa puhelimia... Vaikkakin 80/90 -luvulla kännykkäni olisi ollut aivan huippu, nyt se vain ärsyttää... (Nokian raato, mahtuu max 30-kuvaa, ei nettiä, ei musiikkia...) Hirveän epäsosiaalista. Koulussa poppoo räplää jatkuvasti kännyköitään... Mutta ihan hyvä ettei minulla ole nettiä, olisin varmaan jo riippuvainen siihen, mutta musiikki...

      En siltikään aio jäädä kotia asumaan... Suunnitelmissa olisi muuttaa pois 20 vuotiaana, jos asunto löytyy ja olen saanut kerätyksi tarpeeksi rahaa. Ja ihan ite omat ruuat ja pyykit... En ymmmärrä tuota hyysäämistä... En minä ainakaan haluaisi elää aikuisena äidin ruuilla/rahoilla, varsinkaan kun niitä ei muutenkaan kovin paljoa ole, ja sittenhän minä joutuisin taas perunan kuorijaksi!

    • kop kop..!

      Kyllä se on vanhempien vika kun hyysäävät lapsiaan. Tyhmä on lapsikin jos ei halua katkaista napanuoraansa. Mitä vanhemmat miettivät kun syöttävät vielä ruokansa lastensa suihin.. missä lasten selkäranka,, kyllä se on siellä mamman ja papan katon alla niin pitkään kun sitä säälittävää ruokkimista harrastavat.

      Kyllä lapsi voi tulla kotiin syömään sitten kun on opetellut aikuisemmat tavat ja että kaikki ei ole itsestään selvää.

      Säälittää uusavuttomat jotka norkoilevat ja odottavat että vanhemmat passaa heitä loputtomiin ja säälittäviä on myös sellaiset vanhemmat jotka suostuvat siihen !

    • uus savuton

      Mikä siinä on, nykyään tai yleensäkin, että kaltaisesi 1993 vuonna (ikävä kyllä syntynyt) ja äijäksi itseänsä nimittelevä idiootti päätyi kirjoittamaan tänne. No sehän siinä syynä on, kun tään viestiketjun aloittaja on taas eräs tyypillinen trolli.

      No sehän on aina tää sama kaava. Joku juntti laittaa tänne viestin ärsyttääkseen ja provosoidakseen, mutta sit se paskoo housuunsa eikä uskalla enää ikinä kommentoida kellekkään. Se käy vaan korkeintaan kännissä lukemassa näitä.

      Ei se mullekaan uskalla nyt vasta, vaikka sille suoraan tässä kommentoin. Nenä kun on kipeänä vielä vielä edellisestä kerrasta. :) (äskein oli vain v...lua*

      On se muuten jotenkin hassua tosiaan, jos syytetään, että joku asuu vielä kotona. No naapurissako sitä sitten pitäisi majailla.

    • 1811

      Kotona en asu mutta vanhemmat avustaa silloin tällöin vaikka siihenkään ei olisi tarvetta. Pitäisikö välit katkaista ja sitten alkaa perintöä odottamaan? Miksi? Koska jonkun mielestä on säälittävää jos isä antaa aikuiselle lapselleen rahaa ja äiti kutomiaan sukkia?

      • kuijhkl

        Avustus on täysin okei, itekin sain nuorena apua jos on tarvis. Aloittajan pointti on siinä, ettei moni nuori nykyään edes yritä itsenäistyä.


    • piiapetteri

      Turha sitä on ihmetellä miks nykynuoriso on avuttomia nössyköitä. Omat vanhemmat, ja aika usein äiti, ovat ne tollaisiksi opettaneet. Jo pienestä pitäen, ei ole saanut komentaa, ei tarhassa, eikä koulussa, ettei tule paha mieli, niih ja nyyh.
      Ja millaisia lapsia nämä tulevat aikanaan kasvattamaan?
      Tähän perään vielä, ettei kenenkään tarvi huomauttaa, onhan niitä joukossa sellaisiakin jotka ovat kasvattaneet ihan fiksuja lapsia. Ja toisista tulee ilman kasvatustakin vastuuntuntoisia ja pärjääviä.

      • KALLE KELLO

        Kuulehan nyt pilapetteri. Minä vanhempana voin sanoa, että autan mielelläni, autan todella mielelläni, jos rahat ja ruoka riittää ja tiedätkö miksi? Minä aloitin työt kakarana ihan pentuna. Maksoin vuokran pienestä palkasta ja ostin jotain syötävää, jos jäi rahaa. Yleensä olin kaksi viikkoa perseauki. Ei ruokaa, ei huvituksia, ei mitään. Sokeria ja vettä raanasta, siinä oli minun kahden viikon ruokani. Sentin latia en kotoa saanut enkä ruokapusseja. Sen päätin, jos joskus omia kakaroita on, ei niiden tarvitse elää samassa kurjuudessa kun itse aikanani elin. Minua ei kukaan auttanut, eikä ruokkinut. Ei todellakaan ole kivaa olla nälissään -siis ihan kirjaimellisesti nälissään. Minä autan ja minun tehtävänäni on auttaa lapsiani ja sen teen todella mielelläni jos omat rahat sallii. En minä ole kakaroitani tähän maailman tehnyt sillä mielellä, että kun täysi-ikäiseksi tulevat, niin lemppaan ne elämästäni ja minun tehtäväni on sillä suoritettu.


      • trubantti
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Kuulehan nyt pilapetteri. Minä vanhempana voin sanoa, että autan mielelläni, autan todella mielelläni, jos rahat ja ruoka riittää ja tiedätkö miksi? Minä aloitin työt kakarana ihan pentuna. Maksoin vuokran pienestä palkasta ja ostin jotain syötävää, jos jäi rahaa. Yleensä olin kaksi viikkoa perseauki. Ei ruokaa, ei huvituksia, ei mitään. Sokeria ja vettä raanasta, siinä oli minun kahden viikon ruokani. Sentin latia en kotoa saanut enkä ruokapusseja. Sen päätin, jos joskus omia kakaroita on, ei niiden tarvitse elää samassa kurjuudessa kun itse aikanani elin. Minua ei kukaan auttanut, eikä ruokkinut. Ei todellakaan ole kivaa olla nälissään -siis ihan kirjaimellisesti nälissään. Minä autan ja minun tehtävänäni on auttaa lapsiani ja sen teen todella mielelläni jos omat rahat sallii. En minä ole kakaroitani tähän maailman tehnyt sillä mielellä, että kun täysi-ikäiseksi tulevat, niin lemppaan ne elämästäni ja minun tehtäväni on sillä suoritettu.

        Juuri näin. Moni vanhempi on ollut aikoinaan saman kaltaisessa tilanteessa eikä halua lapsiensa joutuvan kokemaan samaa mihin on ehkä itse aikoinaan joutunut. Ennen tietyin paikoin jopa pakko laittaa kakarat pellolle niin nopeasti kuin mahdollista kun ei ollut varaa, nykyään tilanne on monien kohdalla muuttunut.

        Toki osa voi toki vielä ylireagoidakin tuon sitten suoranaiseksi paapomiseksi, mutta tilanteita on erilaisia.

        Esim. omilla isovanhemmilla oli hieman ruuan tuputtamisen vikaa, koska he itse olivat eläneet aikaa joilloin sai kokea jopa nälänhätää, joten he sitten myöhemmin yltäkylläisyydessä ylireagoivat ja jopa tuohtuivat jos ei se kaikki tarjottu ruoka ja pulla maistunut kun sitä kerran oli tarjolla. He itse muistivat ajan joilloin näin ei ollut. He eivät vieläkään täysin osanneet sopeutua siihen että ruokaa oli saatavilla runsaasti ja suht edullisesti eikä ollut välitöntä uhkaa nälänhädästä.


      • kysyn minä?
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Kuulehan nyt pilapetteri. Minä vanhempana voin sanoa, että autan mielelläni, autan todella mielelläni, jos rahat ja ruoka riittää ja tiedätkö miksi? Minä aloitin työt kakarana ihan pentuna. Maksoin vuokran pienestä palkasta ja ostin jotain syötävää, jos jäi rahaa. Yleensä olin kaksi viikkoa perseauki. Ei ruokaa, ei huvituksia, ei mitään. Sokeria ja vettä raanasta, siinä oli minun kahden viikon ruokani. Sentin latia en kotoa saanut enkä ruokapusseja. Sen päätin, jos joskus omia kakaroita on, ei niiden tarvitse elää samassa kurjuudessa kun itse aikanani elin. Minua ei kukaan auttanut, eikä ruokkinut. Ei todellakaan ole kivaa olla nälissään -siis ihan kirjaimellisesti nälissään. Minä autan ja minun tehtävänäni on auttaa lapsiani ja sen teen todella mielelläni jos omat rahat sallii. En minä ole kakaroitani tähän maailman tehnyt sillä mielellä, että kun täysi-ikäiseksi tulevat, niin lemppaan ne elämästäni ja minun tehtäväni on sillä suoritettu.

        On hävä jos on rahaa auttaa, mutta jos rahaa on niin vähän että auttaminen on melkein mahdotonta? Montako lapsia sinulle on?


      • Talousmatematiikkaa
        KALLE KELLO kirjoitti:

        Kuulehan nyt pilapetteri. Minä vanhempana voin sanoa, että autan mielelläni, autan todella mielelläni, jos rahat ja ruoka riittää ja tiedätkö miksi? Minä aloitin työt kakarana ihan pentuna. Maksoin vuokran pienestä palkasta ja ostin jotain syötävää, jos jäi rahaa. Yleensä olin kaksi viikkoa perseauki. Ei ruokaa, ei huvituksia, ei mitään. Sokeria ja vettä raanasta, siinä oli minun kahden viikon ruokani. Sentin latia en kotoa saanut enkä ruokapusseja. Sen päätin, jos joskus omia kakaroita on, ei niiden tarvitse elää samassa kurjuudessa kun itse aikanani elin. Minua ei kukaan auttanut, eikä ruokkinut. Ei todellakaan ole kivaa olla nälissään -siis ihan kirjaimellisesti nälissään. Minä autan ja minun tehtävänäni on auttaa lapsiani ja sen teen todella mielelläni jos omat rahat sallii. En minä ole kakaroitani tähän maailman tehnyt sillä mielellä, että kun täysi-ikäiseksi tulevat, niin lemppaan ne elämästäni ja minun tehtäväni on sillä suoritettu.

        Olitko sinä KALLE KELLO nälissäsi siksi, ettet osannut laskea paljonko sinulle jää vuokran ja pakollisten menojen jälkeen rahaa ruokaan päivässä?

        Opeta nyt mukuloillesi, että jäljelle jäävä summa jaetaan kuukausien päivillä ja avot´ tiedät aika tarkkaan mitä voit käyttää päivässä rahaa. Jos käytät enemmän, olet nälissäsi loppukuusta, jos käytät vähemmän, se kannattaa jemmata "pahan päivän varalle".

        Jos summa joka jää päivässä on niin pieni, ettei sillä saa ruokaa, pitää etsiä halvempi asunto.


    • kyttäääjäkantelija

      Kyllä sulla on ollut kova urakka. 8 vuotta oot kyylänny ja seurannu...

    • Etäkammarin pojat

      Tästä on tosiaan tullut ihan uusi ilmiö taikka historia vain toistaa itseään uudessa muodossa, että osa nuorista jää vanhempiensa elätettäviksi/avustettaviksi, vaikka sitten muuttavatkin pois kotoaan.

      Näitähän on ollut aikoinaan agraariyhteisöisämme runsaasti vanhoinapoikina ja vanhoina piikoina ja vielä myöhemmin ns. peräkammarinpoikina ja nyt sitten etäkammarin poikina, jotka eivät osaa (viitsi) hakeutua kunnolla omilleen.

      Etäkammarinpoika asuu "omillaan" (ainakin vanhempien, etenkin äidin mielestä), todellisuudessa ovat maksaneet asunnon taikka yhteiskunta maksaa sen, lähettävät säännöllisti rahaa ja epäsäännöllisesti "kun nyt on ollut tiukkaa" ja ruokkivat tavalla taikka toisella (koska raha häviä, annetaan ruokaa mukaan..).

      Jostain syystä tytöt näyttävät itsenäistyvän poikia paremmin, mutta kyllä nuoria naisiakin näkee vanhempiensa avustettavana.

      • mustajalka

        Minä 65vee ja asun edelleen kotona , töitä takana jo 50 vuotta


    • Potra34

      Ei sillä ole mitään väliä mitenkä asuu, vaan se että pärjääkö tarvittaessa yksin sillä se on hyvin todennäköistä.

    • Valmistujaiset

      Tää nykysysteemi muuten kyllä avustaa vähän liikaa myös sellaisia hyvätuloisia vanhempia jotka käy ihan tarpeettomissa töissä.

    • trubantti

      Tilanteet ja ihmiset ovat erilaisia. Itse muutin pois kotoa opiskelemaan intin jälkeen, mutta jotkut muuttavat jo vuosia ennen kuin kuin täyttävät 18. Joko koska haluavat itsenäistyä/tietyn koulun tms takia tai eivät kestä olla kotonaan, huonon henkilökemian tai vaikka vanhemman kusipäisyyden/alkoholismin tms. vuoksi. Se on myös sosiaalisesti hyväksytympää ja taloudellisesti entistä mahdollisempaa. Ennen muinoin rahan ja tilan puute suurimmassa osassa tapauksista yksinkertaisesti pakotti heittämään pennut pellolle sitä mukaa kun töitä saivat jos ei jo ennemmin. On hieman eri asia asuttaa vaikka jotain isohkoa parikerroksista omakotitaloa vanhempiensa kanssa, kuin asua jossain yksiössä vanhempien ja 5 sisaruksen kanssa kuten usein ennen etenkin työläisperheissä.

      Toisilla taas on hyvät välit vanhempiin ja jos ei saa opiskelupaikkaa tai vaikka saisikin, mutta vanhemmat asuvat lähellä ja heihin on hyvät välit niin se voi olla hyvä edullinen ja helppo paikka asua jos sekä asunto että ruoka on itselle ns. ilmaista jos vanhemmilla on moiseen varaa. Toki joukkoon mahtuu myös niitä peräkamarin poikia. Jossain perheissä lapsi ei ehkä asu vanhempiensa nurkissa, mutta voi asua vanhempiensa 2. asunnossa ja joissain tapauksissa lapsille on jopa ostettu oma asunto joka sekään ei ole erityisen kaukana kotona-asumisesta, kun kyseessä on aivan järjettömän kokoinen tuki vanhempien taholta.

      Tässäkin maassa yhden hengen talouksien ryhmä on ollut melko vakaassa kasvussa, joten väite "ettei kukaan nuorista" on kohtalainen yleistys. Sinä saatat tuntea muutaman, mutta ei vaikuta siltä että yhä useampi jäisi kotiin. Esim. minä en tällä hetkellä lähipiiristäni yhtään. Lisäksi tuo ilmiö näyttäytyy eri tavalla jo osin sukupuolittain. Itse tiedän naisia jotka eivät ole asuneet välttämättä vuottakaan yksin, vaan kotoa muutettiin poikaystävän kanssa yhteen ja jos suhde menee poikki, niin heti kohta on uusi katsottuna ja aletaan puuhaamaan yhdessä asumista. Itse olen tällaisen tapauksen kanssa seurustellutkin aikoinaan, edellisestä pari vuotta kestäneestä suhteesta hän oli eronnut melko vasta ja jo pari kuukautta minun tapaamisestani hän jo ehdotti yhteen muuttamista. Ei tuollainenkaan toiminta kovin itsenäistä ole.

    • mussa

      Tämmöisellä tyypillä on mielenterveysongelmia tai on alkoholisti, sehän on sairaus myös. Äidin avulla pysyy jollain tavalla kuosissa. Kun äitiä ei ole enää saatavilla, joko romahtaa täysin tai itsenäistyy/hakee apua. Ei niitä sellaisia niin paljon ole. Eikä ole kivaa niillä, kyllä kai ne tajuu, että 26 vuotiaana pitäisi olla jo ura ja perhe tai ainakin ura ja jotain tulevaisuutta.

    • uljasprinssi94

      Tunnistan itseni jossain määrin vanhempien siivellä loisijatyypiksi. En asu vanhempien luona, mutta he maksavat minun asunnon vuokran. Ruokaa saan kelan asumistuella. Töitä olen hakenut kyllä, ei ole tullut (työvalmennus jossa saat kovasta raatamista 5e/tunti, on ollut tarjolla, sitä kokeilin ja jätin sen taakseni). Vanhempani ovat aika radikaalisti sitä mieltä, ettei minun ole hyvä hakea sossusta rahaa, että mielummin he maksavat mulle, ettei mun tarvi sossupummiks jäädä. Mun vanhemmat on liian herkkiä antamaan rahaa, mutta yritän pitää sen minimissä. Sit jos ei rahat tuppaa riittää, nii jostain karsitaan.

      Haluan avata viel mun tilannetta miksi en käy töissä/opiskele ammattia, jotta saisin töitä;
      - Kiusattiin rankasti koulussa, olen nyt viimeisen vuoden aloittanut kolme eri koulua, josta yhden sain käytyä loppuun (kestoltaan vuoden kurssiluontoinen koulu). Kaikissa kouluissa oli sama ongelma, mun traumat nostattaa mun masennuksen pahempaan suuntaan. Tosiaan kärsin keskivaikeasta masennuksesta, ja aina kun traumat ei nostata tuntemuksia, edistyn sairaudestani paranemisen kanssa paremmin. Siksi en edes kuvittele seuraavaan yhteishakuun hakemista. Mun on saatava itseni ensin kuntoon!

      - Töissä olen käynyt, kaupassa, autopesussa ja puhelinmyynnissä. Kaikissa palkkataso vaan oli todella huonoa! Niillä elää nipin napi, joutuu tekemään oikeasti kovaa työtä. Kauppa ja autopesu fyysisesti, puhelinmyynti psyykkisesti. Koska itse olen 11-vuotiaasta lähtien kärsinyt masennuksesta, olen päättänyt nyt viimein ottaa niskasta kiinni ja pistää elämäni kerralla kuntoon.

    • Itsenäsityminen

      Ja tällä sukuspolvella onkin sitten niitä maksuhäiriömerkintöjä laajasti.
      Kun kaikki pitää saada helposti,niin kuin kotonakin.
      Armeijaanhan näistä mamman pojista ei ole.
      Tottakai vanhemmat auttaa lapsiaan tarvittaessa,mutta kyllä omilleen pitää pyrkiä.
      Itsekkin olemme auttaneet minkä on pystytty,nyt lapsilla omat työpaikat ja haluavat
      muistaa meitä takaisin. Isä sai juuri komean ja lämpimän talvitakin pojalta :)
      Näin se pitää mennä.

    • Don88

      Itse rupesin muuttamaan kotoa pois kun olin 21, eikä siinä sellanen olo tullut kertaakaan et olisi liian pitkään kotona kupannut. Kerkiää sitä yksin asumaan siinä pienessä yksiössä ihan riittämiin elämän mittaan. Kävin kotoa käsin yliopisto-opintoja parin vuoden ajan, sen mitä en yliopistolla ollut niin autoin kotona paljon, ts. äitiä tuli autettua niin paljon kuin vaan mahdollista. Suht iso piha vaatii työtä, ja ihan se kodin pyörittäminen, ruoan laittaminen / siivoaminen / pyykit / younameit.

      Ja kyllä, edelleenkin käyn kotona melkein viikottain, n. päivän viikkoon, ja kyllä, syön siellä ja käynpä saunassakin. Ihan kuten teen kaikki ne työt siellä mitä äiti ei ole kerennyt / jaksanut tehdä, aina lumitöistä pieniin remppahommiin ja ruokien laittamiseen. Ja toivottavasti näin menee asiat jatkossakin, kun vanhempi-lapsi -suhde on kunnossa ja molemminpuolinen kunnioitus toimii.

      Mielestäni olisi tärkeämpää seurata et mitä se nuori tekee, mieluummin kuin et minkä ikäisenä se muuttaa kotoa pois. Tuo on ihan tolkuttoman huvittavaa, kun osa puuhaa niin tohkeissaan et kun täyttää 18 niin sitten se on kotoa pois muuttaminen ja sillä siisti, sitten sitä on aikuinen. Tuollaset 17-19v ihmiset on käytännössä poikkeuksetta ihan vielä lapsia, joten ei voi kun ihmetellä joidenkin vanhempien hinkua ajaa lapset ulos. Mieluummin omilleen 22v iässä, kun osaa pyörittää taloutensa, kotinsa ja huolehtia täysin itsestään kuin 18v iässä, jos on vielä kasvaminen kesken ja ihan täysin ulalla siitä et miten asiat ihan oikeasti pyörii.

      Tosin, onhan sitä niitäkin ketkä ei vaan omilleen lähde vaikka mitä tekisi, mutta suht harvassa ne loppusaltaan on. Omasta peruskouluporukasta, ~55 henkeä, yksi asuu edelleen kotona vanhemmillaan, ja viettää siellä enemmän tai vähemmän sellasta vapaaherran elämää. Käy metällä ja kalalla, juopottelee ja hakee töitä kun jaksaa ja kehtaa. Tuollaisiakin on, mutta niitä on ollut aina ja tulee olemaan - turha noiden takia on leimata koko sukupolvea / ikäryhmää.

      • Piipittäjä

        Ok, mutta mitäs siihen sanotte jos "poika" on yli 40 v asuu omillaan ja tienaa hyvin ja silti pesettää iäkkäällä äidillään pyykkinsä ja käy lähes päivittäin hänen ruokapöydässään?! Ja lähes jokaiseen toimintaan tarvii isän tai äidin tukea mm Joulusiivot yms.


      • Fiksut on enemmistö

        Juuri näin. Enemmistö nuorista, aikuisista, vanhuksista, mistä tahansa ikäryhmästä on kunnollisia. He yrittävät parhaansa, eivätkä ole kenenkään elättinä, korkeintaan jonkin hetken ja pakosta.

        Vähemmistöä leimaa: itseäni ottaa päähän julkisuuden vouhotus "syrjäytyneistä nuorista".
        Totta hel"""i maahan mahtuu satoja, kenties useita tuhansia narkkareita ja koulupudokkaita.
        Suuri enemmistö yrittää parhaansa, opiskelee ja enne pitkää toivottavasti löytää työpaikan ja elämä menee pvä kerrallaan eteenpäin.

        Ollaan ystävällisiä, kunnioitetaan vanhempiamme ja ystäviämme. Autetaan lapsiamme, jos he apua tarvitsevat, mutta päästetään elämään omaa elämää.


      • lapsi taivaan lahja
        Piipittäjä kirjoitti:

        Ok, mutta mitäs siihen sanotte jos "poika" on yli 40 v asuu omillaan ja tienaa hyvin ja silti pesettää iäkkäällä äidillään pyykkinsä ja käy lähes päivittäin hänen ruokapöydässään?! Ja lähes jokaiseen toimintaan tarvii isän tai äidin tukea mm Joulusiivot yms.

        Mitä siinä, jos äiti jaksaa hyin hoitaa pojan pyykit. Vanhemmille tekee vain hyvää kun heillä on aktiviteetteja.
        Meilläkin poika käy kerran viikossa ja aina tarjoamme hänelle ruuat. Mielelläni häntä taloudellisestikin autan, jos tarvettaon. Mitä minä itse säästöön jääneellä rahalla teen.


      • TotuudenPasuuna
        Fiksut on enemmistö kirjoitti:

        Juuri näin. Enemmistö nuorista, aikuisista, vanhuksista, mistä tahansa ikäryhmästä on kunnollisia. He yrittävät parhaansa, eivätkä ole kenenkään elättinä, korkeintaan jonkin hetken ja pakosta.

        Vähemmistöä leimaa: itseäni ottaa päähän julkisuuden vouhotus "syrjäytyneistä nuorista".
        Totta hel"""i maahan mahtuu satoja, kenties useita tuhansia narkkareita ja koulupudokkaita.
        Suuri enemmistö yrittää parhaansa, opiskelee ja enne pitkää toivottavasti löytää työpaikan ja elämä menee pvä kerrallaan eteenpäin.

        Ollaan ystävällisiä, kunnioitetaan vanhempiamme ja ystäviämme. Autetaan lapsiamme, jos he apua tarvitsevat, mutta päästetään elämään omaa elämää.

        itse asiassa mitä fiksumpi sitä enemmän käyttää alkoholia, ja bill gates, steve jobs yms...kaltaiset suuruudet t on koulupudokkaita...

        että tämä sairas maailma ei sovellu niille joilla on liikaa älyä tai liian vähän
        "sopeutuminen" on juurikin sitä että on massan kaltainen
        ei saa olla parhain, eikä huonoin

        tässäkin keskustelussa käy esille se että pitäisi jostain syystä tehdä kuin massat tekee, eli muuttaa heti pois vaikka mitään tieteellistä näyttöä ei ole perustella tätä valintaa

        paras antaa kaikkien kukkien kukkia
        sillä tuolla maailmalla on aina joku parempi, ja seksikkäämpi kuin sinä
        kateus ja ylimielisyys ovat pahuuden alku ja juuri


      • ...
        lapsi taivaan lahja kirjoitti:

        Mitä siinä, jos äiti jaksaa hyin hoitaa pojan pyykit. Vanhemmille tekee vain hyvää kun heillä on aktiviteetteja.
        Meilläkin poika käy kerran viikossa ja aina tarjoamme hänelle ruuat. Mielelläni häntä taloudellisestikin autan, jos tarvettaon. Mitä minä itse säästöön jääneellä rahalla teen.

        Miten se "taivaan lahja" pärjää sitten kun teistä aika jättää?


    • Eiks se oo niin

      Ei haluta itsenäistyä. On se niin helppoa olla valmiilla ja toisten huolehdittavana. Eikös se ole tätä, nuoriso joka pyörii kotona palveluita odottamassa. Aina pitää saada vain itselle. Itse ei haluta itsestä mitään antaa. Laiskuutta se on.
      Jos elämässä haluaa eteenpäin, haluaa elämänsä omaan hallintaan ja itsenäistyy.

    • yks näkökulma

      voihan se olla et nuori on huolissaa omasta vanhemmasta ja siksi usein käy, ja kukapa vanhempi ei tarjoais ruokaa, tarjotaanhan sitä vieraillekkin..

    • niin makaa kuin

      uusavuttomia... mutta tästäkin saa kyllä syyttää näitä pätemisen tarpeessa olevia äitejä, jotka ei halua edes kannustaa lapsiaan tekemään ruokaa, pesemään pyykkiä, koska tällöinhän äiti olisi tarpeeton. Tarkoituksella tehdään lapsista riippuvaisia, ettei menetettäisi heitä.

      Eli suurin paha tässä on taas kerran tuo kasvatusmalli, eli äiti ja isä katsokoot ihan itseensä.

    • Mude_44

      Eikö muka kukaan? Joka ikinenkö päivä?

      Yleistyksiä, jotka eivät pidä paikkaansa kaikkien nuorten kohdalla. Osa toimii kuvaamallasi tavalla, osa taas ei. Enemmän ehkä kiinnostaa, miksi asia ärsyttää Sinua niin suunnattomasti, että tällaisen viestinkin kävit kirjoittamassa?

      Kenen ongelma tämä oikeasti on? Sinun? Nuorten? Vanhempien? Yhteiskunnan eli meidän kaikkien? Ja miten ratkaisisit asian kehittävästi?

    • valitse hyvin

      Mielestäni nuoren kannattaa asua kotona ainakin täällä pääkaupunkiseudulla.
      Asunto ja ruoka ilmaista ja äiti pesee pyykin. Tässä tilanteessa nuoren kannattaa opiskella ahkerasti ja saatuaan hyvän ammatin ja työpaikan säästää muutama vuosi ja sen jälkeen ostaa oma asunto. Näin minä vanhempana ajattelen. Mitä järkeä mahdollisimman nuorena muuttaa pois kotoa ja jättää ammatin hankkiminen sikseen. Ei kotoa pois muuttaminen ole mikään itsetarkoitus.
      Kalja huumeet ja bilettäminen vie vain nuoren rappiolle ja veronmaksajien ja työssäkäyvien elätettäväksi sosiaalipummiksi.
      Lisäksi te vanhemmat ottakaa itseänne niskasta kiinni ja lopettakaa se huonojen esimerkkien antaminen nuorelle/lapselle.

    • Isin rahoilla

      Tämä menee hiukan ohi aiheen, mutta suuri ongelma on myös se, että monia itsenäsiesti asuvia aikuisia lapsia autetaan jatko-opiskeluaikana tonnilla kuussa (!). Ehkä siitä syntyy illuusio, että Suomessa muka voisi pärjätä opintotuella, vaikka se on matemaattinen mahdottomuus nykyisellä vuokratasolla. On siis vaihtoahtona 1) käydä töissä 2) käydä porukoiden pussilla.
      Kaikki ivät saa rahaa kotoa, kuten minä, vaan tekevät töitä samalla. Eikä siinä mitään, itse olen sitä ahkerampi mitä enemmän on tekemistä, eli töissä käynti ja opiskelu samalla on minulle paras vaihtoehto, rytmi pysyy varmasti jne. Mutta ongelma tuleekin tässä: TULORAJAT! Jos ei saa "pimeänä" rahaa vanhemmilta vaan palkkana, täytyy taiteilla tulorajojen kanssa. Ja jos menee vaikka parilla sadalla yli rahan, voi joutua maksaan usean sadan euron edestä takaisin tukia! MIKSI opintotuki ei ole yhteydessä AINOASTAAN opintopisteisiin?! Eikö pääasia ole, että henkilö edelleen opiskelee, ja jos joku pystyisi käymään töissä samalla, miksi siitä rankaistaan?!? Tämä myös rajaa kauheasti työmahdollisuuksia, kun et voi olla joustava työntekijä vaan tehdä MAKSIMISSAAN juuri sen kun tulorajojen puitteissa voi tehdä. Sapettaa tämä.

      • Heezo

        Tiedän itsekin monta tapausta jotka elää isin rahoilla. Eli aika paljon varakkaita isejä tän päivän Suomessa. Ostetaan jo asunto ja auto alle. Eikä tuo nuori opi rahan käyttöä ikänään, jos vielä ollut paapottu jo muutenkin.

        Outoa nähdä tuollaista opiskelijaelämää, kun itse tottui että opiskeluvaiheessa joutui tasapainoilemaan asumistuen ja vuokran kanssa, tehden välillä opintojen ohessa töitä, että olisi edes osan vuotta rahoittanut itse.

        Normaalielämää, normaaliniukkoine opiskelijabudjetteineen elävä nuori tulee myös tutuksi yhteiskunnallisen asvustamisen (asumis- ja opintotuki) kanssa ja tajuaa oikeasti mikä tilanne kentällä on. Todellakin nää varakkaat vääristää mielikuvaa opiskelijasta ja koko tukijärjestelmän riittävyydestä.


    • sivustaseurannut

      Moni nuori muuttaisi onilleen kun vain olisi asuntoja ja edes jonkinlaista työtä .Tiedän tapauksia jossa nuori joutui pois kotoa kun täytti 18v,vanhemmat katsovat että nuori on täysikäinen ja on vastuussa itsestään. Nyt nuoret luuhaa kavereittensa nurkissa ,joka yö eri kämpässä.Ei aina pidä nuoria moittia.Vaikeeta sitä on työttömänä saada edes asuntoa .Ei se ole nuoristakaan kivaa mennä sossunluukulle norkoomaan. Olisihan se kivaa joskus saada nukkua omassa kämpässä ja syödä muutakin kuin armopaloja.

      • symppis mies

        Olet ihan oikeassa. Meillä Suomessa on satoja tuhansia työttömiä joiden on pakko käydä sossun luukulla. Näistä takuulla alle prosentti on mielenterveysongelmaisia jotka eivät pysty/halua mennä töihin. Näidenkään ei mielestäni ole pakko mennä töihin, kun ei siitä tulisi kuitenkaan mitään ennenkuin he saavat mielenterveytensä kuntoon. Yhteiskunnan tehtävä on elättää nämä heikot ja sairaat yksilöt yrittäen tukea heitä elämässä eteenpäin.


    • Kaveri valvottaa

      Kenen ongelma se oikeastaan on, miten joku toinen jossain elää. Eikö ole pääasia, että pärjäävät jotenkin. Miten joku jaksaakin lämmetä jonkun toisen elämisen tavasta!

      Asumme tosiaankin Suomessa, jossa kaikki pyritään ajamaan yhteen putkeen. On totisesti yksi ainoa, oikea tapa elää - myös mitä tulee kotoa poismuuttoon.

    • omalapsi matkalla

      Kasvatus mennyt jo mönkään jos lapsella ei halua nähdä maailmaa. Lapsuudenkoti on turvapaikka, mutta sekään ei pysy ikuisesti paikallaan. Vanhemmilla ongelma jos eivät luota lapseensa ja päästä heitä elämään. Rahalla ja ruoalla on hyvä hallita. Voi raukkoja kun vanhemmista aika jättää

    • eestään löytää

      Tämä taitaa olla enemmänkin vitsaus äitien ja poikien välillä. Jostain kumman syystä äidit tuntuvat paapovan poikiaan enemmän kuin tyttöjä ja tekevät näitä karhunpalveluksia ja hidastavat täten itsenäistymistä.

      Minunkin ystävättärelläni on kolme poikaa, joista kaksi asuu vielä kotona. Hän on tehnyt aina ihan kaiken pojilleen valmiiksi:pedannut sängyt ja siivonnut vielä huoneetkin. Sitten uupuneena vinkuu vuositolkulla kun ei enää jaksa. No mikäs ihme se on!
      Sanoin joskus aikoinaan, että mitä ihmettä hän oikein koittaa itselleen todistaa sillä, että passaa poikansa piloille? Ei ymmärtänyt ei. Varoitin, että tulee vielä aika, jolloin saat kuulla kunniasia.
      Se aika on nyt tullut. Nimittäin kahdella pojista on tyttöystävät, jotka ovat nyt sitten "anopin" kimpussa kun pojat eivät suostu rikkaa ristiin laittamaan jos jotakin siivoukseen tai kodinhoitoon pitäisi tehdä. Etäö muiden kiusaksi vielä piti poikansa tuollaisiksi kasvattaa. Sietää hävetä.

    • aikuinen nainen

      Onko se jotenkin sinulta pois jos joku muu haluaa käydä tapaamassa äitiään muulloin kuin Jouluisin? Niin ja miksi sinun on oltava kaljoittelevien kannabiksen polttejoiden kaveri, jotka selvästi vähän vässyköitä? Minun mielestäni on ihan järjetöntä olla näiden psyykevammaisten elämätapalusmuilijoiden kanssa kaveria, mutta nähvätästi olen loppuen lopuksi ihan samanlainen. Muka mies jonka tarvii täällä vaahdota toisten ihmisten elämästä, mikä osoittaa jo itsessään että sinäkin olet elämän väliin putoaja.

    • Että näin.

      Minä muutin vasta viime vuona 29 vuotiaana ensimmäiseen omaan vuokra kämppään
      ja edelleen käyn joka viikon loppu pesemässä pyykit vanhempien luona kotona, koska ei ole varaa vielä pyykinpesukoneeseen.

    • armelle

      Osut oikeaan. Vanhemmat ovat näille lapsilleen 110% käytettävissä, mikä on ihan käsittämätöntä 1960-70 -luvulla syntyneelle; kyllä silloinkin vanhemmat olivat läsnä lapsen elämässä, mutta se ei tarkoittanut, että he tekivät KAIKEN lapsen puolesta.

      Tiedän tapauksen, jossa äiti on lukenut jopa tenttikirjoja yhdessä poikansa kanssa...!

    • kevättä kohti

      minä olen rikkaasta kodista maalta jossa metsää yli 200 ha, kun isä kuoli saatiin se 5 osaan laitettua, olin töissä jo 15vuotiaana ja tienasin omat vaate rahani ja pesin pyykit ite mutta minun omat lapset yksi niistä syö joka päivä mulla ja pesettää pyykit mutta siivoaa ite kämppäsä ,,,,,,,,,,en tiedä sitten miten käy kun kuolen ja metsä rahat jakavat ottaako poika kotiapulaisen joka hoitaa sen huushollin ,,mutta kyllä käy töissä keskitulonen on vai maksaako siskolleen että laittaa ruuat yms,,,,,,,,,,

    • 33532

      Se ei todellakaan ole mikään heikkouden/pullamössönuoren merkki, että parikymppinen käy vanhempien luona useammin kuin kaksi kertaa vuodessa.

      Onhan se niin trendikästä itsenäistyä 18- vuotiaana ja lähteä vaikka ilman opiskelupaikkaa Stadiin asumaan, sukulaisia nähdään vain jouluna ja silloinkin lähdetään viimeistään tapaninpäivän aamuna takaisin viettämään urbaania cityelämää.

    • ajsdlkajdklajsk

      Minun yksinhuoltajaäitini kuoli pitkäaikaiseen sairauteen ollessani 17-vuotias ja juuri täyttämässä 18. Mitään perintöä ei jäänyt eikä ollut myöskään ketään muita sukulaisia. Asuin omillani, kävin lukiota ja olin aluksi osa-aikatöissä. Tällöin sain opinto- ja asumisrahaa mutta tilanne oli todella tiukka. Ei ollut sukulaisia, joilta vipata rahaa yhtään mihinkään. Jos ei ollut rahaa tilillä, niin sitä ei myöskään mistään saanut. Kerran pyysin rahaa sossusta mutta olin kai tienannut juuri ehkä 50€ jonkin silloisen rajan yli, enkä saanut mitään. Lukion viimeisen vuoden kävin jo kokoaikatöissä, joskin surun ja uuvuttavan paskaduunin takia lukio venähti vuodella. Paskaduunia jo jonkin aikaa sietäneenä löysin onneksi ennen lukion päättymistä mukavamman ja aikaisempaan työhön nähden paremmin palkatun toimistotyön.

      19-vuotiaana löysin avopuolison, jonka kanssa ostimme oman asunnon 100 prosentin lainalla kun olin 20-vuotias. TIesin, että kyseessä tietyllä tapaa riski mutta en halunnut maksaa vuokraa kankkulan kaivoon.Tein muutaman vuoden pelkästään töitä keräten työkokemusta ja miettien, mitä haluaisin tehdä.

      Vuonna 2009 hain opiskelemaan yliopistoon. Hakukohteeksi valitsin alan, jonka pääsykokeeseen valmistautumisaika oli kaikille noin kuukausi, ja jonka työllisyystilanne vaikutti hyvältä. Mielestäni vain vanhempien täyshoitolassa elävillä nuorilla on varaa lukea pääsykokeisiin 0,5-1 vuotta. Tein töissä työtunnit pari kuukautta aikaisemmin sisään, jotta pystyin kunnolla lukemaan (aamusta iltaan) kuukauden lukuajan pääsykokeisiin. Pakko oli päästä sisälle. Valmennuskursseihin ei nimittäin ollut varaa, ja lukuajan järjestäminen eli töistä palkattoman vapaan järjestäminen ei muutoinkaan ollut helppoa. Ei myöskään ollut äiskää tai iskää hoitamassa elämäni arkiaskareita. Avopuoliso toki tuki henkisesti parhaansa mukaan.

      Pääsin sisälle. Näillä näkymin valmistun tänä keväänä, eli täysin korkeakoulun maisteritutkintojen tavoiteajassa. Arvosanani ovat kaikista isommista opintokokonaisuuksista 3 tai 4 (asteikko1-5). Olen käynyt koko opiskeluajan täyspäiväisesti töissä. Hakeudun opintojen alussa töihin paikkaan, jossa oli mahdollista työskennellä ympäri vuoden myös pyhäpäivinä, iltaisin ja viikonloppuisin. En ole nostanut yliopisto-opintojeni aikana yhtäkään kuukautta opintorahaa tai asumislisää. Sen sijaan menimme muutama vuosi sitten naimiisiin, myimme ensiasuntomme kohtalaisella voitolla, ja ostimme isomman asunnon. Opiskelemani alan työkokemusta minulle on kertynyt tällä hetkellä kaksi vuotta.

      Välillä on ollut todella kiireistä ja rankkaa. En ole kuitenkaan luopunut sosiaalisten suhteiden ylläpitämisestä enkä matkustamisessa. Täysmittainen 4-5 viikon kesäloma on myös ollut todella tarpeen näinä vuosina.

      Moni sanoo, ettei käsitä miten tämä kaikki on ollut mahdollista. Minä en kuitenkaan koe, että mikään olisi ollut mitenkään erityisen hankalaa. Gradun tekeminen puudutti mutta niin kai yleensä kaikkia muitakin.

      Ärsyttää todella paljon kuunnella kaiken maailman mussutusta tyhjänpäiväisistä asioista puhumattakaan siitä, että nyky-yhteiskunnassa jotkut ihmiset elävät vuosikymmeniä täydellisesti yhteiskunnan elätteinä ja pitävät sitä vielä omana kansalaisoikeutenaan. Henkilökohtaisesti pidän kaikkia syitä (paitsi vakavia fyysisiä vammoja) tekosyinä yhteiskunnan kustannuksella elämiseen. Toki esimerkiksi työttömyystilanteessa tai yllättävissä tilanteissa yhteiskunnan tuki on tarpeen. Vuosikausien elämäntapa pummina ei kuitenkaan mahdu ymmärrykseeni. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi tällainen on Suomessa mahdollista. Samaan aikaan puhutaan, ettei Suomessa ole kohta tarpeeksi työikäisiä ihmisä kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Sen sijaan että pohditaan eläkeikärajan nostamista, pitäisi keksiä selkeät keinot pummien hyysäämisen lopettamiseksi.

      Niin ja viimeisenä: Jos sinulla on olemassa rakastavat vanhemmat, arvosta heitä ja ole heidän olemassaolostaan kiitollinen. Älä käytä hyväksi vanhempiesi hyväntahtoisuutta vaan yritä selviytyä elämän perusasioista itsenäisesti, jos ikäsi on yli 18. Kysy vanhemmilta apua asioissa, joissa oikeasti sitä tarvitset.

    • gfbkmprgle

      Se on se äidin rakkaus lapsiansa kohtaan . Rakkautta tämän päivän ihmiset tarvitsevay kaikkein eniten.Eipä liene mitään pahaa kun rakkaudesta lapsiinsa haluaa heille pyyteettömästi vain ja ainoastaan hyvää.Lapset rakastakaa äitejänne ja isiä
      nne ja vanhemmat rakastakaa lapsianne.Tulee jokaiselle ihmiselle päivä kun täältä lähdetään .Sitten on myöhäistä rakastaa.Kauniit muistot jäävät elämään... Rakastakaa,rakastakaa ja rakastakaa..... Ja kokemuksesta kerron totuuden:aikuiset lapsetkin ovat lapsia vanhemmille niinkauan kuin elämää on...

    • mievaan39

      Itse 20 v. käyn töissä ja asun vielä äidin kanssa kahdestaan. Mikäs siinä - me tullaan äärimmäisen hyvin toimeen ja maksan omasta palkastani (joka ei vielä tässä iässä mikään "aikuisen" peruspalkka ole) asumisestani aina pienen siivun. En siis elä kenenkään siivellä tyhjänpanttina, mutta rahaa säästyy enemmän kuiteskin. En pelaa pelejä pitkin yötä ja mölyä vaan käyn ihan ihmisten aikoihin nukkumaan ja herään aamulla aikaisin. Kyllä mä joskus itsenäistyn ja muutan pois, mutta tässä vaiheessa vielä tuntuu jotenkii oudolta ajatukselta asua yksin. Onhan tässä vielä aikaa sitäpaitsi olla nuori noin 5 vuotta. Mikäs siinä, kun tosiaan hyvin tullaan toimeen ja maksan edes pientä korvausta tästä elämisestäni. Ruoat sun muut saan ilmaiseksi tässä ohella, tottakai. Musta tuntuu, että ne täällä kiukuttelee "pullamössönuorista", jotka jostain syystä eivät tulleet toimeen omien vanhempiensa kanssa tai heitettiin muuten vaan pihalla yms. Jos pystytte asumaan vanhempienne kanssa, niin asukaa hitto vie. :) Ei ole mikään häpeä - itse en koe sitä häpeäksi. Mieluummin asun vielä tässä vaiheessa elämää äidin kanssa ja hommaan joskus tässä tutkinnon, kuin kelan/sossun elättinä jossain haisevassa yksiössä tai jonkun jäkättävän ja nipottavan eukon kanssa. :D It's my life.

    • suomalainen tyttö

      Toivoin aina poikaa ja tyttöjä tuli, mutta niiden pojat ovat mummille rakkaita. Laitan ruokaa, hoidin heitä pienenä ja vaikka eivät oppineet muuta suomea, niin mummo, pulla ja makkara. Sitten vanhempana jo kala ja kalja.

      Nuorin niistä on 22v ja äitinsä yrittää saada muuttamaan omillensa ja sanon, Anna olla kotona, kyllä se sitten muuttaa pois kun aika tulee. On pestautunut nyt 3 vuodeksi palkkaarmeijaan. Olen vastaan.

      Tulevathan jotkut lapset takaisin kotia vielä 40 vanhana.
      Suuremmat asunnot, omakotitalot, tilaa on ja leskiäidille poika kotona on suuri apu.

    • LueTämä

      Nykynuoret on usein huonosti kasvatettuja, eikä heitä ole opetettu tekemään kotitöitä. Siksi he teettävät kaikki hommat äidillään.

      Itse olen yli 20-vuotias, ja asun kotona. Teen kuitenkin kotitöitä, ostan omat ruoat, ja maksan vanhemmille vuokraa. Porukat eivät pane pahakseen että asun täällä, eikä minua kiinnosta muuttaa pois kotoa mihinkään ahdistavaan betonikuutioon kaupungin keskellä. Opiskelen vielä muutaman vuoden, katson sitten mihin elämä vie.

      Suomessa on liikaa yksinäisiä ja masentuneita ihmisiä. Vertaa Suomea etelä-Euroopan maihin, joissa ei ole mitenkään epänormaalia asua kotona yli kolmekymppisenäkään. Kuinka paljon siellä on masentuneita ja yksinäisiä? Etelässä perhe on tärkeä, ja se pidetään lähellä, asuttiin kotona tai ei.

      Siinä sinulle miettimistä.

    • Horisko

      Itselleni äidin ruuilla käyminen oli se pienemmän riesan tie, muuten äiti olisi alinomaa valittanut puhelimessa, että kävisit sinäkin joskus täällä.

      Kotona asuminen tai pois muuttaminen ja yhteydenpito vanhempiin eivät sinänsä merkitse mitään. Suomi on täynnä mukamas "itsenäistyneitä" nuoria, jotka elävät veronmaksajien rahoilla opiskelijaluukussa tai kaupungin kämpässä. Yksilö on itsenäinen vasta, kun elättää taloudellisesti itse itsensä ja mahdollisesti muitakin. Fiksuimpia ovat ne, jotka asuvat kotona siksi, kunnes on varaa omistuskämppään.

    • ja niin he elivät...

      Sanoisin että suurin osa näistä tapauksista on äipän syytä. Itselläni on ollut ongelmia äitini kanssa koko elämän ajan. Hän ei halunnut lapsena minun itsenäistyvän, yritti pitää kaikin keinoin kiinni minun vauvamaisuudesta, joka sitten johti henkisen kehittymisen häiriöön. Nyt olen 34 vuotias, ja hän yrittää vieläkin pakottaa kertomaan kaikki asiani hänelle, koettaa päättää omista asioistani (raha-asiat, ihmissuhteet, asuinpaikat, työt) puhuu minulle kuin teinille, jolla on jonkin asteinen kehitysvamma. Kun sanon hänelle voimakkaasti että ja nyt loppuu tuo utelu! niin hän rupeaa marmattamaan että kun niin olen kaikki sinun puolesta tehnyt ja tuossa on kiitos! jne jne jne. sitte alkaa itkeä ja tällä tavalla koettaa syyllistää, kun en anna itseä kohdeltavan kuin symbioottista pikkulasta. Näistä kaikista seurauksena vakava masennus, vaikeuksia työelämässä, ihmissuhteissa, oman terveyden ylläpitämisessä, kaikissa asioissa. Että kyllähän se on niin, että nämä äidit koettavat omaa mielenterveyttään hoitaa sillä, että pitävät lapsensa riippuvaisena itsestään väkisillä, hyvä olohan siitä tulee, kun lapsi tarvitsee äitiään alkeellisimmissakin toimissa vielä aikuisenakin. Lapsen elämän se kyllä pilaa mutta..

    • nina2

      Kyllä se on ihan tämän äidin vika, kun pitää pikkuistaan vielä armeijan jälkeenkin rintaruokinnalla.
      Valitettavasti Suomen huono työllisyystilanne tekee sen, että alkaa näitä Pekko Aikamiespoikia olla yhä enenmmän nurkissa pyörimässä, mutta kyllä tältä kertomaltasi kaveriltakin hymy hyytyy, kun äidin päällä on pari metriä multaa. Toivottavasti löytää jonkun hoitataitoisen ja tarpeeksi hölmön äidinkorvikkeen ennen sitä,

    • Sinkkunainen 30

      Itse joudun vielä kolmekymppisenäkin asumaan isäni kanssa lapsuudenkodissani. Vaikka minulla on ihan oikeassa koulussa suoritettu ammatti, en ole koskaan ollut palkkatöissä kun en ole niitä onnistunut saamaan. Ainoa tuki, johon on toimeentulotuki. Välimme ovat monesta syystä johtuen huonot ja isäni kohtelee minua kuin lasta, suuttuu ja komentelee. Minun pitääkin noudattaa hänen sääntöjään, vaikka itse tekisinkin monet asiat toisin. Lisäksi minulla on kotiintuloaika ja joudun tekemään paljon kotitöitä. Kerran tulin kotiin perjantai-iltana kello 21.30 ja sain haukut kun tulin niin myöhään. Mitään "aikuisten asioita" en siis saisi tehdä. Isäni ei siis hyväksy sitä, että olen aikuinen nainen, aikuisen naisen tarpeineen ja ominaisuuksineen. Onneksi sentään en joudu maksamaan tästä asumisesta mitään. Asun tällä tavoin vain olosuhteiden pakosta. Jos minulla olisi kokoaikatyö ja riittävät tulot asuisin kyllä omassa asunnossa. Valitettavasti se ei ole mahdollista.

      • TruthHurts

        Harvinaisen viisas nainen kyseessä. Mitään järkeä jättää perhesuhteita jos ei ole työpaikkaa. Raha sanoo aina totuuden. InDollarWeTrust.
        Sitä kannattaa tehdä ainoastaan missä on profittia.
        Ahneus on hyve, ei pahe.

        Asukaa siis kaikki nuoret mahd.pitkään vanhemmilla jos teillä ei ole rahaa/työpaikkaa, sillä opintoraha/asumistuki yms. rasittaa kansantaloutta jo niin paljon että ollaan Kreikan tiellä.
        Jokainen "itsenäinen" nuori tulee Suomelle todella kalliiksi.


    • Pilvilinnani

      Itse olen 24 vuotias ja asun maatilalla vanhempien kanssa. Minulla ei ole töitä joten käytän työttömyys aikani vanhempien tilalla töitä tehden mikä on toki parempaa kuin olla tekemättä yhtään mitään. Haluaisin kyllä kovasti oman asunnon, mutta ongelmaksi tuleekin sitten hevonen. Haluaisin senkin mukaan, mutta ei vain ole töitä eikä rahaa edes pitää sitä... Sitä unelmaa haaveillessa.

    • Titityytyä

      Ulospäin usein asiat näyttävät tuolta, mutta miten ne oikeasti ovat, tietää vain ihan lähipiiri. Äidin rakkaus ei lopu siihen kun lapsi täyttää 18 v. Ei se lopu siihenkään, kun lapsi täyttää viisikymmentäviisi :) Lapset ovat ikuisesti oman äitinsä lapsia. Jos lapsella on jokin hätänä, yleensä äiti astuu rinnalle, auttaa niin rahallisestikin (jos voi) kuin henkisestikin. Sinä et voi tietää miten tuttusi voi sisältä päin, ethän? Intistä saa kenkää jos ei sovellu sinne. Usein kyseessä on mielenterveyshäikät. Syitä on muitakin. Vaikka kuinka olet yksin huolinesi, tai tunnet kateutta tuttavaasi kohtaan, pyri ymmärtämään ihmisiä reilulla kädellä. Huomaat, kun suojelet heikompia että joskus saat takaisin jollakin tapaa tuon miehisen hyväksyntäsi. Harva meistä on rautaa ja nykyaikana on hyvä, jos jotenkin hengissä selvitään. Ole myös iloinen siitä jos olet saanut varallisuutta ja töitä itsellesi tahi opiskelet viimeisiä vuosiasi.. se on hieno saavutus se. Antaisin sinulle mukaan elämääsi seuraavan lauseen, jos huolit: "Joka itsensä ylentää, se allennetaan ja joka itsensä alentaa, se ylennetään".

      • omaishoitaja

        Olipa mielenkiintoista lukea mietteitänne. Kovasti moitittiin opintotuen pienuutta, sossujen kitsautta, ÄITEJÄ ja NUORIA. Minäkin olisin halunnut opiskelemaan teininä, vaan eipä ollut opintotukea eikä vanhemmilla rahaa maksaa opintojani. Into ja halu opiskeluun jäi minuun asumaan, niinpä avioiduttuani ja tehtyäni lapset yhteiskunnan hyväksi, lähdin opiskelemaan 36 vuotiaana. Opiskelu oli ihanaa, antoisaa ja toiveiden täyttymystä, elin elämääni. Innostuin opiskelusta niin paljon että jatkoin opintojani yli 10-vuotta, tosin osa opinnoistani oli työnohessa opiskelua ja välillä töissä ja välillä opiskelemassa. Noina opiskeluvuosinani ja työ- tapasin monenlaisia opiskelijoita, elämänharjoittelijoita ja niitä joilta ei mikään sujunut. Tutustuin myös tyttöön joka säästi opintotuesta, niin että opintojen jälkeen hankki itselleen aso-asunnon, maksoi opintotuesta säästämillään rahoilla ns. kynnysrahan. Nyt olen jo eläkkeellä ja arvatkaapas millaiset on tuloni? Nyt olen tuon opiskelijatytön neuvoja tarvinnut, sillä tuloni on 800e:lla asun omakotitalossa, minulla on auto, menot tulee supistaa varallisuuden mukaan. Matkusteluun, teatteriin, konsertteihin, näyttelyihin, juhliin, kuntoutukseen, opiskeluun, lääkkeisiin yms. mihinkään ei rahat riitä??? Työnteon olen aloittanut kahdeksan vuotiaana. Elämäni suurin nautinto on ollut opiskelu ja lapsenlapset.


      • vuosimallia92
        omaishoitaja kirjoitti:

        Olipa mielenkiintoista lukea mietteitänne. Kovasti moitittiin opintotuen pienuutta, sossujen kitsautta, ÄITEJÄ ja NUORIA. Minäkin olisin halunnut opiskelemaan teininä, vaan eipä ollut opintotukea eikä vanhemmilla rahaa maksaa opintojani. Into ja halu opiskeluun jäi minuun asumaan, niinpä avioiduttuani ja tehtyäni lapset yhteiskunnan hyväksi, lähdin opiskelemaan 36 vuotiaana. Opiskelu oli ihanaa, antoisaa ja toiveiden täyttymystä, elin elämääni. Innostuin opiskelusta niin paljon että jatkoin opintojani yli 10-vuotta, tosin osa opinnoistani oli työnohessa opiskelua ja välillä töissä ja välillä opiskelemassa. Noina opiskeluvuosinani ja työ- tapasin monenlaisia opiskelijoita, elämänharjoittelijoita ja niitä joilta ei mikään sujunut. Tutustuin myös tyttöön joka säästi opintotuesta, niin että opintojen jälkeen hankki itselleen aso-asunnon, maksoi opintotuesta säästämillään rahoilla ns. kynnysrahan. Nyt olen jo eläkkeellä ja arvatkaapas millaiset on tuloni? Nyt olen tuon opiskelijatytön neuvoja tarvinnut, sillä tuloni on 800e:lla asun omakotitalossa, minulla on auto, menot tulee supistaa varallisuuden mukaan. Matkusteluun, teatteriin, konsertteihin, näyttelyihin, juhliin, kuntoutukseen, opiskeluun, lääkkeisiin yms. mihinkään ei rahat riitä??? Työnteon olen aloittanut kahdeksan vuotiaana. Elämäni suurin nautinto on ollut opiskelu ja lapsenlapset.

        Opiskelu voi parhaimmillaan olla ihanaa, antoisaa ja toiveiden täyttymystä. Todellisuudessa se harvemmin sitä on, nykyään kaikilla on mahdollisuus kouluttautua ja kilpailu opiskelupaikoista onkin sitä luokkaa. Varsinkin kun työllisyys on tätä luokkaa.

        Itse muutin kotoa 19-vuotiaana, kun olin kirjoitttanut lukiosa, enemmän tai vähemmän heikoin arvosanoin. Pääsin tosin suoraan opiskelemaan korkeakouluun. Työnteon aloitin heti täytettyäni 18-vuotta, kun sain lähimarketista ilta- ja viikonloppuhommia. Muutama vuosi myöhemmin minulla on opiskelut edennyt mukavasti ja minulla on vakituinen työsuhde.

        Olenko onnellinen? En. Kaikki aika menee töissä ja koulussa, lopulta niiden välillä tasapainottelussa. Opiskelu ei tosiaan ole niin helppoa mitä annetaan ymmärtää. Opiskelu ei myöskään ole sitä, että ryypätään perseet päivästä toiseen. Myönnän, olen itsekkin miettinyt, kenellä on aikaa vatvoa baareissa ja opiskelubileissä illasta toiseen. Onnistuvatko he ylläpitämään muita elämän osa-alueita kaikesta huolimatta?

        Surullisinta kaikessa tässä on se, että meitä nuoria syyllisetään jatkuvasti siitä, kuinka olemme laiskoja, aikaansaamattomia ja muuten vaan onnettomia tapauksia. Totuus kuitenkin on se, että yhteiskunta on muotoutunut tämmöseksi ajansaatossa; ei se muutu yhtäkkiä uuden sukupolven myötä.

        Elkää vierittäkö teidän omia virheitänne meidän niskoillemme! Eikö tarkoitus olisi kuitenkin puhaltaa yhteen ja samaan hiileen?


    • kotipoika

      Miksi useamman sukupolven yhdessä asuminen on nykypäivänä niin erikoista, että sitä pitää perustella?

      Minä olen 34-vuotias peräkammarinpoika. Asun yhdessä vanhempieni, vaimon ja kolmen lapsen kanssa. Tähän asti tämä on ollut erittäin toimiva ratkaisu. Arkipäivän vastoinkäymiset saavat oikeat mittasuhteet, kun niitä pohditaan useamman sukupolven voimin.

    • homealone30v

      Olipas mielenkiintoista luettavaa. Paljon eri näkemyksiä asiaan.
      Voisin kirjoittaa oman näkemykseni.

      Olen 30 mies. Asuin 22 vuotiaaksi vielä kotona. Seuraavat 6-7 vuotta asuin vuokrakämpässä ja omistuskämpässä, lähellä vanhempia. Usein tuli käytyä porukoiden luona, harvemmin syömässä. Mutta kahvittelemassa ja viemässä pyykkiä pestäväksi. Nyt olen asunut 2 vuotta täysin itsekseni omassa kämpässä. Siivoan, pesen pyykit, teen kaikki itse minkä olisin voinut jo vuosia sitten tehdä. Näin jälkeenpäin ajateltuna. Oikeastaan oma elämäni alkoi, kun muutin lopullisesti pois vanhempien luota.

      En koskaan pyytänyt rahaa vanhemmilta. Minulla on ollut aina hyvä työpaikka ja tuloja. Lähinnä totuin asumiseen lähellä vanhempia. Eikä koskaan vanhempien suunnalta tullut kommenttia tai ehdotusta, että muuttaisin täysin omalleni.
      Sen päätöksen tein itse 2 vuotta sitten.
      Ajoittain vanhemmat ovat ne, jotka soittelevat ja pyytävät syömään tai muuten vaan käymään. Muuttoni kauemmaksi taisi kuitenkin vaikuttaa heihin enemmän kuin itseeni:)

    • säälin sinua todella

      Olen ollut huomaavinani, että tällaisia aloittajan kommentteja sataa kuin tuutista niistä perheistä, joissa meno on ollut päinvastaista.

      Päinvastaisella tarkoitan perheitä, joiden vanhemmat ovat tunne-elämältään jostain jääkaapin ja pesukoneen välistä. Lapset suorastaan ajetaan ulos kodistaan, kun täysi-ikäisyys koittaa. Eläimillähän tämä on tyypillistä; esimerkiksi karhut karkoittavat/vieroittavat pentunsa. Itse muistan kuulleeni tapauksista, joissa pojalta kyseltiin ylioppilasjuhlissa, että milloin aikoo muuttaa pois, siis ihan suoraan muiden vieraiden kuullen. Kysyjä oli oma isä.

      Tulkitsenkin avaukset perisuomalaiseksi kateudeksi. Yhden kadehtivat naapurin uutta autoa ja toiset vanhempia, jotka olivat läsnä, jakoivat rakkautta ja huolenpitoa ylenpalttisesti. Raha ja ruoat ovat vain sen jatketta. Mielestäni rakkautta ei voi saada koskaan liikaa.

      Suomessa on aivan liian paljon perheitä, joissa lapset ovat tuuliajolla, eikä heistä kukaan ole kiinnostunut millään tavalla. Avaimet lyödään monissa perheissä jo 6-vuotiaille kaulaan ja kännykkä käteen ja vanhemmat omistautuvat omille proggiksilleen, oli se sitten alko tai hyväpalkkainen ammatti. TV, netti, koulu ja kaverit saavat huolehtia kasvatuksesta.

      Älämölö sossusta, liiasta huolehtimisesta ja sun muusta on suoraa jatketta lapsena koetulle kylmälle kasvuympäristölle. Voi sanoa, että "Siperia on opettanut" olemaan luottamatta ihmisiin, suhtautumaan epäilevästi kaikkiin ja kaikkeen, ja pärjäämään omillaan. Tämä pärjääminen perustavanlaatuisesti vihamielisessä ympäristössä (maailmassa) on hyvin tyypillinen näkemys täällä Suomessa. Mitä seuraavaksi? Laitetaan rakkauskin verolle?

    • -60 luvun nuori

      15v olin kun koulut käyty, ei ollut varaa vanhemmilla et olisin menny oppikouluun. Äiti sanoi, se on nyt lähdettävä leipänsä tienaamaan. Tuosta vaan keskelle Helsinkiä, satojen kilometrien päähän lapsuuskodista.Erään perheen lapsenhoitajaksi ja sain nukkua olohuoneen sohvalla, minulle tuntematon perhe aiemmin.

      En ole sen jälkeen saanut rahaa vanhemmilta ja lapsilisätkin saivat vaikka en enää ollut heidän huollettavana.

      Sen opin, etten ole koskaan rahaa pyytänyt, päinvastoin, piti antaa heille kun kävin joskus.
      Mikä oikein mikä väärin, mutta itsenäiseksi opin ja jopa pidin siitä perheestä, tunsin oloni turvalliseksi ja olihan elintaso parempi pääkaupungissa kun maaseudulla köyhässä perheessä.
      Nyt itse autan omia lapsiani,vaikka eivät pyydäkkään,johtuneeko tästäkin ettei halua omille lapsille muuta kuin hyvää.

    • zibuliz

      Tyhmäähän se on muuttaa mistään mihinkään tai tehdä ylipäätään mitään tyhmää ilman syytä.

    • Suomalainen mies

      Suomessa on liian paljon uusavutonta porukkaa, koska vanhemmat höösäävät lapsiaan ja hoitavat lastenlapsiaan. Jos he tätä tekevät, niin he tekevät karhunpalveluksen seuraavalle sukupolevelle.
      Ei kenenkään yli 70- vuotiaan tarvitse ryhtyä, eikä kukaan voi pakottaa päätoimiseksi heitä lastenlastensa hoitajiksi.
      Jokaisella on oma elämä ja piste.
      Tämä pitäisi jokaisen itselleen tehdä selväksi.

    • totta joka sana

      Lastenlasten hoito ei ole helppoa ja kun ei ole kyse omista lapsista, voi olla todella stressaavaa.

      On ihan eri juttu hoitaa, kuin et lapset käy silloin tällöin vanhempien kanssa.

    • Lasuriitti

      Olen pian 21v nuori nainen ja asun edelleen vanhempieni kanssa. Miksikö?

      Valmistuin ammattiin keväällä -12 ja olin jo opiskelujen ohessä käynyt töissä. Työt jatkuivat myös valmistumisen jälkeen ja minun oli tarkoitus muuttaa omilleni syksyn -12 aikana. Homma ei mennyt kuten piti, minulle erittäin läheinen ja rakas ihminen nukkui pois ja se horjutti. Lisäksi -13 alkuvuodesta firma jossa olin töissä ajettiin konkurssiin ja siinä sitten työtkin loppuivat. Toukokuussa pääsin töihin mutta syyskuun alun jälkeen tässä on työttömänä oltu vasten omaa tahtoa. Ei mitään, ei missään vaikka olen soitellut ja käynyt haastetteluissa. Ei auta hyvät tutkintopaperit ja työtodistukset niin paljoa kun uskotellaan...

      Tällä hetkellä minun ei kannata muuttaa pois 0-tuloilla vaikka onhan sitä ennenkin jotkut tukien varassa omilleen muuttaneet. Vanhemmat käyvät töissä ja minä pidän kodin kunnossa: pyykkään, silitän, siivoan, laitan ruoat... Itse maksan omat kuluni ja auton bensat, vanhemmille minun ei tarvitse vuokraa maksaa. Toivottavasti viimeistään vuoden päästä asuisin jo omillani.

      Ja jos ei aikuinen ihminen osaa omaa pyykkiään pestä eikä omaa ruokaansa laittaa niin huonosti menee. On ihan ymmärrettävää, jos äiti/isä kutsuu joskus omillaan asuvat lapset luokseen syömään mutta rajansa silti kaikella.

    • öhh...

      "Suomessa on liikaa yksinäisiä ja masentuneita ihmisiä. Vertaa Suomea etelä-Euroopan maihin, joissa ei ole mitenkään epänormaalia asua kotona yli kolmekymppisenäkään. Kuinka paljon siellä on masentuneita ja yksinäisiä? Etelässä perhe on tärkeä, ja se pidetään lähellä, asuttiin kotona tai ei."

      Tätä en ymmärtänyt ?
      Mitä tekemistä sillä on jos olet yli kolmekymppinen tämän asian kanssa siis?

      • ..................

        "Ei niitä sellaisia niin paljon ole. Eikä ole kivaa niillä, kyllä kai ne tajuu, että 26 vuotiaana pitäisi olla jo ura ja perhe tai ainakin ura ja jotain tulevaisuutta. "


        ei tarvitse olla mitään uraa saati perhettä. Voi olla ihan vapaa miten haluaa. Ei ole mitään sääntöjä vaikka joku toinen palikka olisikin eri mieltä.
        Nuoret stressaa liikaa tästä asiasta, vaikka aikuisena jo tajuaa ettei elämä perustu aina siihen että perhe ura jne.
        riittää että saa jotenkin rahaa ja pärjää, asenne kysymys.


      • viisas ja viisas
        .................. kirjoitti:

        "Ei niitä sellaisia niin paljon ole. Eikä ole kivaa niillä, kyllä kai ne tajuu, että 26 vuotiaana pitäisi olla jo ura ja perhe tai ainakin ura ja jotain tulevaisuutta. "


        ei tarvitse olla mitään uraa saati perhettä. Voi olla ihan vapaa miten haluaa. Ei ole mitään sääntöjä vaikka joku toinen palikka olisikin eri mieltä.
        Nuoret stressaa liikaa tästä asiasta, vaikka aikuisena jo tajuaa ettei elämä perustu aina siihen että perhe ura jne.
        riittää että saa jotenkin rahaa ja pärjää, asenne kysymys.

        "Viisas on nuori mies, kun asuu kotonaan opiskelujen ajan, jos se mahdollista. Saa opinnot suoritettua nopeammin , kun ei tarvitse näkkärin takia töissä olla.
        Suomessa lähdetään kotoa liian aikaisin ja sitten mennään takapakkia. opinnot jää kesken, koska opintotuella ei pärjää, ja töitä on tehtävä."


        Joopajoo... ja viisaalla on sitten melkoiset kermap*rse vanhemmat kun yleensä tuon ikäinen pitäisi jo vipata ulos maailmalle..
        minäkin taidan alkaa viisaaksi ja muutan vanhemmilleni takaisin asumaan näin aikuisena. tehkää kaikki muutkin hei.


    • Mä oon useesti kuullut, kuinka valitetaan siitä, että nuoret ei käy vanhemmillaan riittävän usein, eivätkä ole yhteydessä, mutta tällaisesta en ole ennen kuullut. Kuinka moni normaali nuori ihan oikeasti tekee noin?

    • hamppi

      En edes lukenut ketjua, kun alkoi hiukan nyppiä. Se olin minä, joka
      ei edes päässyt irti kodista. Siittäjä teki omastamielestään jo
      tarpeeksi, kun sai minut alkuun ja siihen se jäi.
      Mutta jäihän työt.

    • Syrjäytynyt

      Minun isäni ei edes anna itsenäistyä, se on laitonta että 16 vuotias on yksin pari päivää kotona! syy miksi lapset käy vanhemmillaan on taloudelliset syyt, ei tarvisi ostaa kotiin ruokaa yms.

    • fasfaf

      Koska kaikki ei vihaa omia porukoita? :D

    • m27.

      Itse olen 27v mies ja tähän asti asunut vanhempien kanssa, mutta muutan vuoden loppupuolella omistusasuntooni. Omistusasuminen on järkevämpi vaihtoehto, vuokralla asujalla ei kerry omaisuutta.

    • Itsenäinen

      Monilla este on vanhemmat. Ja osa ei uskalla lähteä mihinkään. Itse ainakin ajattelin muuttaa 16-vuotiaana pois kotoa, ja käydä kotona vain lomilla yms.

    • 242f

      Vitun ikäloput lopettakaa se kitiseminen täälä 24. Ihan tarpeeksi kuule oikeassa elämässä tuotakin paskaa.

    • Kaupungin tyttö 00

      En jaksanut lukea koko ketjua, mutta aikamoista päänaukomista suuntaan ja toiseen. Mielipiteitä on varmasti monia ja kyllähän nuo aika nähtyjä (siis nämä pullamössölapset), mutta kyllä sitä on vikaa silloin vanhemmissakin, jos päästää lapsensa siihen jamaan. Oikeasti! Miettikää nyt vähän.
      Itse olen 13-vuotias tyttö, mutta tiedän jo nyt mitä aion tehdä yläasteen jälkeen. Menen suorittamaan kaksoistutkintoa avoimeen sisäoppilaitokseen, joten en asu kotona. Joten minun kustannuksellani ei ainakaan sitten riidellä täällä näin! :D
      Lopettakaa yleistäminen! Se on erittäin lapsellista, jo pelkästään lapsilta, mutta varsinkin aikuisilta. "Ne nykyajan nuoret, kännyköineen, pleikkareineen, tietokoneineen ja mäkkärinsä kanssa." Tuota on oikeasti tosi ärsyttävää kuunnella päivästä toiseen. Tuollaisista lauseista voi melkein aina haistaa jonkin näköisen katkeruuden! Oletteko oikeasti meille vain kateellisia, kun meillä on kännykät? Haloo! Tiedän, että nuorissa on myös näitä "pullamössösankareita", mutta katsokaa ympärillenne! Ovatko kaikki yli 18v. valioyksilöitä?

      Minä tiedän, että olen vasta 13-vuotias, sitä ei tarvitse minulle sanoa erikseen. "Sinä et ole nähnyt vielä tästä maailmasta mitään" kommentit voitte jättää kirjoittamatta, koska tiedän sen! Ja kuinka paljon haluaisinkin tietää enemmän. Eli jätän siis ilkeät kommentit omaan arvoonsa. Kirjoitin tämän lopputekstin siksi, että yleensä minun kommenttini herättävät tietyn ikäisissä ihmisissä negatiivisia tunteita.

      PS. Suurin osa varmasti haluaisi muuttaa pois kotoa, mutta siihen saattaa olla joku este, vaikka sairaus. Joka on huomattu jo tässäkin ketjussa.

      • 7+18

        Mulla ei ainakaan ollut minkäänlaista kiinnostusta yksin asumiseen ja siksi asun vielä 27v ikäisenä vanhempien kanssa.
        Jos ei omista elämää, ei ole ikinä seurustellut eikä mitään muutakaan niin jotenkin yksin asuminen ei vain jaksa kiinnostaa. Tietääkö kukaan tätä fiilistä?


    • Itse olen muuttanut jo 16-vuotiaana omilleni, enkä ole katunut sitä päätöstä. Itse myös ihmettelen, että miksi tänä päivänä niin monet nuoret asuvat yli 20 vuotiaiksikin vanhempien nurkissa.

      • Kalju-Jukka

        Muutit omillesi? Tarkoitat kai yhteiskunnan holhokiksi!


    • Kalju-Jukka

      Mitä paskaa, ei itsenäistyminen tarkoita kotoa pois muuttamista, ihminen on luotu elämään pinissä perheyhteisössä. Sinkkuus ja yksin asuminen on sairaus, merkki epäsosiaalisuudesta.

    • Sinetti

      Olen 14w ja muuttaisin mielelläni pois täältä vaikka heti. Ei kuitenkaan ole mahdollista. Minulla on nettiaika, oma kännykkä jne. Samoin kuin Kaupungin tyttö, minäkin ärsyynnyn tuosta ruton yleistämisestä. Minä en ole erityisen sosiaalinen. Mutta en ole mikään friikkikään. Koulussa menestyn 8,75 keskiarvolla. En tiedä, miksi haluan, mutta mietin kokoajan, minne alalle sopisin. Pullamössölapset on todellakin nähty, ja tunnen inhoa sellaisia vätyksiä kohtaan. Minut ja sisarukseni laitettiin kotitöihin 5w ikäisinä. Omat rahat tienaamme itse kotitöillä, 20snt per kotityö. Ja ärsytys nousee maagisiin lukemiin kun kuulen jossain, että kaikki lapset saavat rahaa niin paljoin kun haluavat.
      Olen paljon kypsempi ikäisekseni. Ja luokkakaverini ovat kauhean lapsellisia. Kaikki iloiset trollit ja mummonmieliset voivat valittaa sydämensä pohjasta. Elämä ei ole mustavalkoista. Ja osa näistä teinihirviöistä voi olla ahkeria ja kilttejäkin.

    • Lukio amisapina

      Olen 16w ja osaan tehdä kaikenlaisia kotitöitä. Paitsi tiskaaminen. Tiskaaminen on kaikkein uuvuttavin työ. En saa kotitöistä rahaa mutta hällä väliä, onneksi tulee kesätyöt. Ja lopettakaa se uliseminen. Nykyään moni asia on kallista ja sillä opintotuella ei välttämättä voi paljon kummallista ostaa.

    • fddffdfdfdfdfd

      Koska se on vitun tyhmää muuttaa talosta jossa elämänlaatu on parempaa toiseen asuntoon jossa hyvä jos riittää rahaa kunnon ruokaan. Itse asun vanhemmillani niin kauan kunnes ihan oikeasti pystyn elättämään itseni, eikä tarvi elää kitsastellen. En minä aijo kakarana mihinkään vielä muuttaa. Tosin se on kyllä naurettavaa että jo muuttamisen jälkeen kinutaan vanhemmilta ruokaa ja vastaavaa (tietysti ehkä joskus)

      • 10+10

        Sama ajatus itselläkin, miksi muuttaa isosta omakotitalosta jonnekin pieneen paskaiseen yksiöön, ihan vaan että voi sanoa asuvansa yksin?
        Ymmärrän kyllä että jos on tyttöystävää/perhettä tulossa niin sitten mutta jos ei ole tyttöystävästä yms tietoakaan niin vaikea nähdä järkeä siinä että muuttaa vuokralle.


    • 13+6

      Käykääpäs lataamassa "Aito Itse" sähkökirja maksutta Alkuajatuksen kotisivulta, siitä löytyy tietoa oman itsen ja elämänongelmien ymmärtämiseen. Löytyy googlaamalla.

    • knvlskvn<ad

      eijuma näitä suamen ihmisii...suomi24 on MIELIPIDE PALSTA....jossa kerrotaan oma mielipid...antakaa kaikkien vaa pitää ne mielipiteet ni hyvä tulee :)

    • harri_terskainen

      Minun on aivan välttämättä huomautettava, että tekstistäsi paistaa läpi suuret luulosi itsestäsi. Ensinnäkin tekstisi on täynnä kieliopillisia virheitä, lähinnä yhdyssanavirheitä. Lisäksi taisit jättää kertomatta, kun muutit kotoasi, että muutit vanhemmpiesi rahalla.

    • 4+10

      Älä yleistä. Nämä vässykät kun ovat väheksytty väestönosa myös nuorten keskuudessa. Hyvin pieni osa nuorista jättäytyy opiskelusta ja työelämästä ja päätyy elämään vanhempiensa kanssa. Suurin osa opiskelee ammattiin tai menee lukioon / yliopistoon ja hankkii itselleen kunnon työn sekä perheen.

    • kaikkionpäinvastoin

      Olet typerys.
      Onko maailma samanlainen kuin
      nuoruudessasi.
      Missä on helppo työpaikan saatavuus?
      Missä on halvat asunnot?
      Missä on nuorten kunnioittaminen?

      Niin yllättävästi mitä enemmän kunnioitat
      nuorta oikeana ihmisenä sitä enemmän hänestä
      tulee itsenäinen ihminen.
      Nuorten epäitsenäisyys johtuu vallahhimoisista
      vanhemmista!!!

    • 13+12

      Alkuajatuksen kotisivulta voi ladata nuorten sähkökirjan maksutta, kannattaa käydä lataamassa. Googlaamalla löytyy varmasti.

    • Ihan oikein, ei nykykakarat mitään tarvi. Kaikki tulee liian valmiina muutenkin.

    • JayJay.

      "Sama ajatus itselläkin, miksi muuttaa isosta omakotitalosta jonnekin pieneen paskaiseen yksiöön, ihan vaan että voi sanoa asuvansa yksin?
      Ymmärrän kyllä että jos on tyttöystävää/perhettä tulossa niin sitten mutta jos ei ole tyttöystävästä yms tietoakaan niin vaikea nähdä järkeä siinä että muuttaa vuokralle. "

      Siksi että saisit hinattua sen pienen läskip*rseesi omaan kustantamaasi asuntoon eikä se muhiva toosasi enää haisisi siellä vanhempiesi omistamalla sängyllä. Kannattaisi tosiaan ottaa joskus niskasta itseään kiinni koska joskus se on kuitenkin sieltä lähdettävä.
      Mitä edes isolla omakotitalolla tekee kun saa pienempiäkin? Mulla on esim. 50 neliön mökki/okt ja hyvin riittää. On myös vuokra-asunto 60 neliötä.

      Siitä olen kyllä samaa mieltä että vuokralla olemisessa ei ole mitään järkeä, mutta vaimon työt on täällä ja mökki on jossain "timbuktussa" niin ei ole enempää varaa hankkia omaakaan taloa, ehkä joskus.

      Hukkaanhan se vuokra kuitenkin menee.

    • se 1993 äijä

      Siis en ois uskonu että näin suuren keskustelun herättäis mun mielipiteet...HIENOA !

      Voin teille vaikka kertoa mitä nykyään kuuluu, Dunnissani olen nykyään esimiestehtävissä, autokin tuli hankittua ( ei sentään lapsia vielä ).
      Seuraavana ois tarkotus hankkia käsiraha ensiasunnon ostoon koska tyhmää asua avopuolison kanssa vuokralla.

      Vieläkin päivittäin ihmettelen kun näen vanhoja koulukavereita jotka hakevat marketista kaljaa ja menee himaan sitä kittaamaan ilman työ / opiskelupaikkaa, joka päivä ilman mitään tavoitteita elämälleen.

      En kaikkia viestejä jaksanut lukea, mutta jotkut tais mainita että mut ois vierotettu väkisin porukoiden luota tai ois huonot välit. Ei ihan oikeeseen osunut, mulla on todella hyvät ja läheiset välit perheeseeni, jeesaan mutsia mökin remontoinnissa aina kun vaan voin, ja mikäs sen parempaa kuin saunoa ja grillata oman perheen kanssa mökillä luonnon keskellä :) kahvillakin käyn vakituisesti ihan vain sen takia koska on mukava jutella kuulumisia.

      Mutta kantani on yhä sama, teitä nuoria uusavuttomia vässyköitä on aivan liikaa ja se on rakkaat lukijat on vanhempien vika. Liika paapominen ja kaiken antaminen ilman mitään työtä / vaivaa saa penskanne luulemaan että kaikki on maailmassa noin helppoa, ja auta armias kun ne teidän kullat muuttaa 25 vuotiaana siihen sossukämppään ni romahtaa se maailma täysin

      - 20 vuotias esimies tehtävissä oleva nuori mies ja viestiketjun aloittaja

      Hyvää kesää kaikille !

      • Jalaa1

        Kerrotko ihan näin mielenkiinnosta yrityksen, jossa olet esimiestehtävissä? Minkä alan yritys on kyseessä? Epäilen hieman tarinasi todenpitävyyttä. Harvalla 20-vuotiaalla on niin paljon kokemusta, että voisi toimia noinkin vastuullisessa tehtävässä. Yleensä 20-vuotiaalla on opiskeltuna vasta lukio tai ammattikoulu. Yleensä esimiesasemaan pääsemiseen vaaditaan vuosien työkokemus samassa yrityksessä, tai korkeakouluopintojen suorittamista. Tarinasassi on liian paljon ristiriitoja.


      • dat guy
        Jalaa1 kirjoitti:

        Kerrotko ihan näin mielenkiinnosta yrityksen, jossa olet esimiestehtävissä? Minkä alan yritys on kyseessä? Epäilen hieman tarinasi todenpitävyyttä. Harvalla 20-vuotiaalla on niin paljon kokemusta, että voisi toimia noinkin vastuullisessa tehtävässä. Yleensä 20-vuotiaalla on opiskeltuna vasta lukio tai ammattikoulu. Yleensä esimiesasemaan pääsemiseen vaaditaan vuosien työkokemus samassa yrityksessä, tai korkeakouluopintojen suorittamista. Tarinasassi on liian paljon ristiriitoja.

        Herrasmiehenä en rupee yksityiskohtia paljastamaan, mutta totta joka sana. Ei tietenkään pakko uskoa, ei vaikuta omaan arkeeni millään :)


      • kaikki tietää
        dat guy kirjoitti:

        Herrasmiehenä en rupee yksityiskohtia paljastamaan, mutta totta joka sana. Ei tietenkään pakko uskoa, ei vaikuta omaan arkeeni millään :)

        Koulut meni perseelleen kiusaamisen takia.
        Kun täytin 18v menin sahalle töihin,joka tilistä melkein puolet meni kotiin,nuorempien ja äidin tarpeisiin.En minä sitä mitenkään vaivana pitänyt,päinvastoin olin ylpeä,kun voin auttaa perhettäni.

        Äijä oli mitä oli,vitun nuuka eikä antanut rahaa sen verran kun perhe tarvitsi.
        En koskaan saanut isältä rahaa,äiti antoi mitä voi.

        Siis koskaan en saanut isältä senttiäkään.
        No onneks se on jo kuollut,ei kyyneltäkäänn tullut sen hautajaisissa..

        Sitten selvis,että äijällä oli pankissa melkein 30 tuhat egee...voi vittu, että voi olla noin mulkku,siis oma isä.

        Itse olin veljeni kanssa ja äidin tuloilla vastannut kaikista kuluista.
        Pikkuveljelle mopo,siskolle oma huone sivurakennukseen.

        Niin pullamössö sukupolvea.


      • Jalaa1
        dat guy kirjoitti:

        Herrasmiehenä en rupee yksityiskohtia paljastamaan, mutta totta joka sana. Ei tietenkään pakko uskoa, ei vaikuta omaan arkeeni millään :)

        Eli sulla ei ole pokkaa paljastaa asian todellista laitaa. Oli tuo sanomasi totta tai tarua, ei se minuunkaan vaikuta. Sinänsä vaan hauskaa, että teit yhden provosoivan aloituksen, jossa oli lisäksi hyvä määrä kielioppivirheitä. Keskustelua näemmä herätti puoleen, ja toiseen. Yksi ainoa viesti, provosoiva sävy = Trolli


      • Anonyymi
        dat guy kirjoitti:

        Herrasmiehenä en rupee yksityiskohtia paljastamaan, mutta totta joka sana. Ei tietenkään pakko uskoa, ei vaikuta omaan arkeeni millään :)

        Kirjoitusasusi ja kirjoitusten perusteella kirjoituksiasi on erittäin vaikea uskoa.
        Olet mentaliteetiltä erittäin epäkypsä ja et todellakaan ole herrasmies.
        Ehkäpä nykyään olet ehtinyt henkisesti kypsyä kun olet saanut enemmän elämänkokemusta.


    • Janne.

      "Herrasmiehenä en rupee yksityiskohtia paljastamaan, mutta totta joka sana. Ei tietenkään pakko uskoa, ei vaikuta omaan ar"keeni millään :) "



      ei se vaikuta minunkaan arkeeni millään.
      Mutta olen sinua varakkaampi ja naimisissa, minulla on myös mökki veden äärellä.

    • fejapgjrpigjaepgrjae

      Siis mitä helvettiä se kenellekkään kuuluu miten joku asuu. Jos naapurin Timppa haluaa asua saman katon alla vanhempiensa luona vielä 24-vuotiaanakin niin mitä se ketään haittaa? Jos taas itsenäinen neiti Riitta haluaa muuttaa himasta pois heti omilleen jo peruskoulun jälkeen niin ketä se haittaa? No ei ketään!

      Antakaa ihmisten asua miten he itse haluaa ja pitäkää vain huoli omista asioistanne.

    • Janne.

      No onhan se nyt vähän h*molle haiskahtavaa asustella toisten rahoilla toisten kämpässä kun muut joutuu vuokralle slummiin, niin 24v hinarit asuu mamin tykö.

      No eivät ainakaan hyvää p*llua saa, se on varma.

      • Janne.

        "Voin teille vaikka kertoa mitä nykyään kuuluu, Dunnissani olen nykyään esimiestehtävissä, autokin tuli hankittua ( ei sentään lapsia vielä ).
        Seuraavana ois tarkotus hankkia käsiraha ensiasunnon ostoon koska tyhmää asua avopuolison kanssa vuokralla."


        MIkäs ihmeen "äijä" sä nyt olet? -93 syntynyt eli vasta kakara.
        Kyllä sä olet ihan prseestä juttujesi perusteella.


    • Anonyymi

      Itse olin 18 vuotias kun muutin 16 vuotiaan tyttöystäväni luokse, hän asui silloin jo omillaan.
      Emme käyneet kummankaan vanhempien luona syömässä, tietysti joskus kävimme yökylässä kuten jokainen.
      Elimme itsenäisesti.

    • Anonyymi

      Minä kävin jo 13 vuotiaana tukkimetsällä hevosen kanssa itsekseni!

      Maitokin lypsettiin käpylehmistä!

      Ja kouluun hiihdettiin kesät ja talvet!

      Se oli kovaa aikaa se!

    • Anonyymi

      Minä myös aikoinani muutin 18 ikäisenä , ei ollut äitiä siivoilemassa , hän asui neljän sadan kilometrin päässä minusta.
      Itse piti yrittää, oli se aika avutonta kun ajattelee näin jälkeenpäin , vaikka silloin tykkäsin että kaikki oli okay, ei ollut suuria vaatimuksia ja ruokaakin piti itse ruveta laittamaan , joten jokainen aika pitää sisällään asioita mitä on opittava, ja kun luulee että vanhana ei enää tartte opetella niin nyt kunnon digi kausi niin vanhustenkin on opeteltava makselemaan laskujaan tietsikalle , ja tilailemaan lääkärin aikansa ihan samoin , joten aina on opittava jotain uutta .

    • Anonyymi

      hei mut broidi ootsä skulannu et tää ekonomian taso sossun asiakkaalle on aika raffi et jos käy pari kertaa viikos safkaa mutsi ja fatsi luon ni on se ain pari euroo dullaa varte sit se pyykin pesu ETSÄ YMMÄRRÄ se röppö jota siihe koneesee työnettää on vitu kallist ja teollist mun hellät atooppiset kädet saattaa vaurioituu ni mutsi hoitaa nää mulle vaikka toises kaupungis poruikoitte maksamas kämpäs joo mut ymmäryst ja rakkautta <3

      • Anonyymi

        Mitäs jos lopettaisit ensimmäiseksi sen dullan polttelun? Voisi ihmeellisesti jäädä rahaa muuhunkin elämiseen. Loput on pelkkiä tekosyitä, että ei vaan vahingossakaan tarvitse tehdä mitään.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2122
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1674
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1501
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      32
      1486
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1407
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1341
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1260
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe