aggregaatin kytkentä

ite asentaja

Nyt saa viisaammat neuvoa. Eli naapurissa on 30kw aggregaqtti ja siitä olisi otettavissa sähköä fortumin katkon aikana. Etäisyys keskuksien välillä on n.400m. Mikä kaapeli tarvitaan väliin jos haluttaisiin 3x16 syöttö perille. Ajattelin alkuun mcmk 4×6 6 tai amcmk 4×25 16. Mutta onko turhaa kuparilla kuljettaa suojamaata tuossa välissä kun molemmissa päissä on omat maadoituskuparit maassa. Tällöi riittäisi halvin vaihtoehto axmk. Sitten taas riittääkö tuolle matkalle ajattelemani johtopaksuudet vai pitäiskö olla paksumpaa?

Ite kyllä sähköhommia teen, mutta tälläseen ei oo tietoa karttunut. Toivottavasti tulis asiallisia vastauksia. Mitä näitä keskusteluja seurannu, niin... :)

69

3028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha konkari

      Myös alan ammattilaisena sanoisin että jos ilmakaapelina niin MCMK 3x240 120 120S, jos maakaapelina niin riittänee AMKA 3x120 95, tuo MCMK siksi että se sisältää kevin.
      Näillä mennään.

      • Se oikea sähkömies.

        Luehhan ammattilainen ensiksi mitä KYSYTÄÄN ! Ja opettele kaapeli tyypit oikein mikä asennetan maahan ja mikä ilmaan. Tuohon riitää 25 - 35 neliö millimetrin MCMK kaapeli jos perillä , vain yksi 16 A kolmivaihe pistorasia.

        JA NYT VANHA KONKARI KERTAAMAN SÄHKÖOPIN PERUSTEE . . . Hopi! Hopi!


    • näillä mennään.

      Mittaa mauserilla kuparin paksuus, pitää olla 0,8cm, ja syötön päässä 1,2cm.

    • itse asentaja

      Voisiko vanha konkari vähän selventää vastaustaan :)

      • itse asentaja

        tai siis piikkiään...


      • etkös osaa lukea
        itse asentaja kirjoitti:

        tai siis piikkiään...

        "Myös alan ammattilaisena sanoisin että jos ilmakaapelina niin MCMK 3x240 120 120S, jos maakaapelina niin riittänee AMKA 3x120 95, tuo MCMK siksi että se sisältää kevin.
        Näillä mennään."

        Minun mielestä tuo on hyvin seikkaperäisesti ilmaistu, jopa vaihtoehdot. Minä en nähnyt siinä piikkiä, ainoastaan sen että jollain vielä säteilee kunnolla.


      • itse asentaja
        etkös osaa lukea kirjoitti:

        "Myös alan ammattilaisena sanoisin että jos ilmakaapelina niin MCMK 3x240 120 120S, jos maakaapelina niin riittänee AMKA 3x120 95, tuo MCMK siksi että se sisältää kevin.
        Näillä mennään."

        Minun mielestä tuo on hyvin seikkaperäisesti ilmaistu, jopa vaihtoehdot. Minä en nähnyt siinä piikkiä, ainoastaan sen että jollain vielä säteilee kunnolla.

        No näkisin tuon nyt hieman piikkinä... any way mcmk:han nyt yleisesti ottaen on maahan kuparivaippansa takia jotta vahinko tilanteessa ei esim lapion heiluttaja joutuisi virtapiiriin. Ja amka nyt on juurikin ilmakaapeli, kolme vaihetta ja ns. vaijerissa pen. Eli näillä foorumeilla ilmeisen perus "älä kysy jollet kerta tiedä" tyyppinen vastaus.

        Odotin tosiaan jotain asiallista keskustelua tän asian tiimoilta. Aggrekaattihan on tässä tapauksessa ikäänkuin oma voimalaitos ja eihän taloonkaan forttumi tuo sähkön kuin nelinapaisena ja "kevi" tehdään paikanpäällä.

        Tarkempi mittaus pisteiden välille on jotain 350m paikkeilla.


      • t. inssi
        itse asentaja kirjoitti:

        No näkisin tuon nyt hieman piikkinä... any way mcmk:han nyt yleisesti ottaen on maahan kuparivaippansa takia jotta vahinko tilanteessa ei esim lapion heiluttaja joutuisi virtapiiriin. Ja amka nyt on juurikin ilmakaapeli, kolme vaihetta ja ns. vaijerissa pen. Eli näillä foorumeilla ilmeisen perus "älä kysy jollet kerta tiedä" tyyppinen vastaus.

        Odotin tosiaan jotain asiallista keskustelua tän asian tiimoilta. Aggrekaattihan on tässä tapauksessa ikäänkuin oma voimalaitos ja eihän taloonkaan forttumi tuo sähkön kuin nelinapaisena ja "kevi" tehdään paikanpäällä.

        Tarkempi mittaus pisteiden välille on jotain 350m paikkeilla.

        "Odotin tosiaan jotain asiallista keskustelua tän asian tiimoilta."

        Ei ikinä onnistu tällä palstalla. Sähkiömiehet ovat lapsellisia ja mustasukkaisia alastaan.


      • itse asenraja
        t. inssi kirjoitti:

        "Odotin tosiaan jotain asiallista keskustelua tän asian tiimoilta."

        Ei ikinä onnistu tällä palstalla. Sähkiömiehet ovat lapsellisia ja mustasukkaisia alastaan.

        Ilmeisesti :) itse kyllä heihin kuulun, vaikka näin tyhmiä täällä kyselen. Kaikkea vaan en tie kun joudun niin monenlaista tekee. Ehkä 15v päästä tiedän kaikesta kaiken sit :) nyt on vasta reilu kolme v takana aktiivista tekemistä ja koulun opeista reilut 15v... ja nykyään työn kuva on tosi monimuotoinen....


      • Se oikea sähkömies!
        etkös osaa lukea kirjoitti:

        "Myös alan ammattilaisena sanoisin että jos ilmakaapelina niin MCMK 3x240 120 120S, jos maakaapelina niin riittänee AMKA 3x120 95, tuo MCMK siksi että se sisältää kevin.
        Näillä mennään."

        Minun mielestä tuo on hyvin seikkaperäisesti ilmaistu, jopa vaihtoehdot. Minä en nähnyt siinä piikkiä, ainoastaan sen että jollain vielä säteilee kunnolla.

        Siinnä toinen Tahvo sekoilee . . . lisää!


    • amk-insinööri

      Kannattaa käyttää kumikaapelia, joka on sitten helppo kerätä pois, ja mitä ohuempi, sitä kevyempi. Suosittelen VSK 4x2,5.

      • inddi setä

        Miks ei 3x 0,75


      • itse asentaja

        ja samaa sarjaa :) miks vaivautua :) Tosin viereiselle mökille oli kuulemma tullut rakennusvaiheessa saman matkan jatkojohdoilla, enkä menis takuuseen et ois ollu kaikki 2,5m2 ja ilmeisesti oli sirkkeli pyörinyt. Siis yksvaiheisena.


    • ---

      mcmk 3x240 voi olla pikkasen liian iso sinne

      • itse asentaja

        Ja vielä kohtuullisen raskas ilmaan roikotettavaksi niin kuin ohje kuului :)


      • vanha konkari
        itse asentaja kirjoitti:

        Ja vielä kohtuullisen raskas ilmaan roikotettavaksi niin kuin ohje kuului :)

        Niin minä en tunne tuollaista kaapelia kuin mcmk, eikä mitkään katalookitkaan.
        Ja sitä paitsi tuo "ongemasi" ei todentotta juurikaan kiinnosta enää, oli agregaattisi sitten vaikka ikiliikkuja.


    • laskea pitää

      Ei kelpaa nelijohdinjärjestelmä axmk. Viisijohtimisella pitää laskea oikosulkuvirta ja siitä suojaus. Veikkaan tuon amcmk 4×25 16:n riittävän (ehkä).

      Tyypit pienellä ihan vanhan konkarin hämäämiseksi .

      • itse asentaja

        Kiitos vastauksesta. Eikö mökin oma maadoitus vastaisi tota viidettä johdinta. Kun genu on maadoitettu lähtöpäässä talon maadoitukseen.


    • Alfa-Laval

      Kaapelityyppihän riippuu ihan siitä, paljonko tarvitset sitä sähkötehoa sähkökatkoksen aikana. Jos öljypoltin ja pakastin tarvitsee sähköä, et kummaista piuhaa tarvitse.

      • itse asentaja

        Anustappini on sähkökäyttöinen :)


      • itse asentaja

        Olisiko jossain suuntaa antavaa taulukkoa eri kaapeli pituuksille eri tyypeille. Oon jostain ymmärtänyt, että 25m2 al johtais paremmin kuin 6m2 cu. Pitäiskö oletukseni paikkaansa?


      • mietaasjoo
        itse asentaja kirjoitti:

        Olisiko jossain suuntaa antavaa taulukkoa eri kaapeli pituuksille eri tyypeille. Oon jostain ymmärtänyt, että 25m2 al johtais paremmin kuin 6m2 cu. Pitäiskö oletukseni paikkaansa?

        http://www.sit.fi/~anukkah/elcad07/Johto10.xls


      • itse asentaja
        itse asentaja kirjoitti:

        Anustappini on sähkökäyttöinen :)

        Aa nyt vasta huomasin tän kloonin. Eli tää kommentti on ollut itse asentaja joku muu...


      • mietaasjoo

    • mietaasjoo

      MCMK 4x6 6 taitaa parhaiten sopia tuohon. Laita agregaatin päästä myös armeeraus kiinni, jota käytetään suojamaana.

    • 1234+5678

      Ei tuossa mitään suojamaata tarvita. Jos etäisyys generaattorista on 400 m, niin tarvitaan maadoitus molemmissa päissä ja välille riittää PEN-johdin.

      • itse asentaja

        Näin kanssa olen ajatellut. Onko sulla kuon varma tieyopphka tälle ajatukselle?

        Kellään tietoa taulukosta eri kaapeleille ja pituuksille sopivasya sulaketyypeistä.


      • itse asentaja
        itse asentaja kirjoitti:

        Näin kanssa olen ajatellut. Onko sulla kuon varma tieyopphka tälle ajatukselle?

        Kellään tietoa taulukosta eri kaapeleille ja pituuksille sopivasya sulaketyypeistä.

        Tai kokemusta tälläsestä 300 metrin vedosta. Mitä kaapelia käytetty ja millasella suojauksella?


    • 15+9

      Pitää huomioida myös jännitteen alenema noin pitkässä kaapelissa. Täydellä 16 A:n kuormalla riittää 4 x 25 neliön AXMK. Jännitteen alenema on silloin n. 7 %.
      Poiskytkentäajan toteutuminen?

      • itse asentaja

        Onko muutkin tätä mieltä että axmk on toimiva ratkaisu tässä tapauksessa. Ja jääkö axmk 4*16 liian pieneksi että varmasti kannattavaa ottaa toi 4*25.

        Sitten tuo jännitteen alenema. 7%, se laskee siis jännitteen 230:stä 214 Volttiin... pystyykö tuota millään ratkaisuilla, muilla kuin matkan lyhentämisellä pienentämään? Ja vaikuttaakohan tuo käytännössä vielä mihinkään?


      • m7n6iiml8
        itse asentaja kirjoitti:

        Onko muutkin tätä mieltä että axmk on toimiva ratkaisu tässä tapauksessa. Ja jääkö axmk 4*16 liian pieneksi että varmasti kannattavaa ottaa toi 4*25.

        Sitten tuo jännitteen alenema. 7%, se laskee siis jännitteen 230:stä 214 Volttiin... pystyykö tuota millään ratkaisuilla, muilla kuin matkan lyhentämisellä pienentämään? Ja vaikuttaakohan tuo käytännössä vielä mihinkään?

        Jännitteen alenema on ihan kaapelin poikkipinta-alasta (resistanssista) ja kuormitusvirrasta riippuva asia.


      • m7n6iiml8
        m7n6iiml8 kirjoitti:

        Jännitteen alenema on ihan kaapelin poikkipinta-alasta (resistanssista) ja kuormitusvirrasta riippuva asia.

        -Niin siis tietysti kaapelin pituuden ja johdinmateriaalin lisäksi eli noiden tekijöiden muodostaman resistanssin...


      • ex sähkö
        m7n6iiml8 kirjoitti:

        -Niin siis tietysti kaapelin pituuden ja johdinmateriaalin lisäksi eli noiden tekijöiden muodostaman resistanssin...

        Kyllä itse entisenää ammattilaisena olen joko Ml 1,5 tai Mmo:ta laitettvaksi soihe välille!


      • 13+6
        itse asentaja kirjoitti:

        Onko muutkin tätä mieltä että axmk on toimiva ratkaisu tässä tapauksessa. Ja jääkö axmk 4*16 liian pieneksi että varmasti kannattavaa ottaa toi 4*25.

        Sitten tuo jännitteen alenema. 7%, se laskee siis jännitteen 230:stä 214 Volttiin... pystyykö tuota millään ratkaisuilla, muilla kuin matkan lyhentämisellä pienentämään? Ja vaikuttaakohan tuo käytännössä vielä mihinkään?

        Kyllä tuo axmk 4x25 vaikuttaisi ihan sopivalta, ei tosin ole tässä käytettävissä taulukkolaskentaa, että voisi tarkemmin laskea (JOHTO13).
        16 A sulakkeet sinne johdon alkupäähän, loppupäässä tarvitaan joku verkonvaihtokytkin tietenkin.


      • itse asentaja
        13+6 kirjoitti:

        Kyllä tuo axmk 4x25 vaikuttaisi ihan sopivalta, ei tosin ole tässä käytettävissä taulukkolaskentaa, että voisi tarkemmin laskea (JOHTO13).
        16 A sulakkeet sinne johdon alkupäähän, loppupäässä tarvitaan joku verkonvaihtokytkin tietenkin.

        Nyt kun tuon johtimien vastustaulukon sain, niin 6mm2 kupari ja 16mm2 alu vastaa toisiaan. Ja kun olen punnittu 6mm2 cu ja 25mm2 alun väliltä, niin vastaava alu onkin tuo alu16mm2. MiAlanen jännitealenema al 16mm2 kaapelille syntyy laskennallisesti 400m matkalle?hinta ero al3 16mm2 ja 25mm2 on 1, 90€ ja 2, 80€ alv 0% eli 450€ alvilla. Ok säästö jos on mahdollinen paikka säästää...

        Vaihtokytkin ehdottomasti, eikä ole edes pahan hintainen. 100€ paikkeilla alvilla. Kieltääkö mikään rakentamasta automaattista vaihdinta kontaktorista päälle lisättävien apukoskettimien avulla. Siinä toteutuu mekaaninen takaisinsyötön esto, mutta onko riittävä? Ohjaus vielä niin että gaatilta tuleva jännite lyö kontin vetämään. Näin normaalitilassa ei kontti turhaan rasittuisi. On/offline kytkimen toimisi vanha päädyttiin. Kontti vaan vaihtaisi sille tulevaa syöttöä...


      • itse asentaja
        itse asentaja kirjoitti:

        Nyt kun tuon johtimien vastustaulukon sain, niin 6mm2 kupari ja 16mm2 alu vastaa toisiaan. Ja kun olen punnittu 6mm2 cu ja 25mm2 alun väliltä, niin vastaava alu onkin tuo alu16mm2. MiAlanen jännitealenema al 16mm2 kaapelille syntyy laskennallisesti 400m matkalle?hinta ero al3 16mm2 ja 25mm2 on 1, 90€ ja 2, 80€ alv 0% eli 450€ alvilla. Ok säästö jos on mahdollinen paikka säästää...

        Vaihtokytkin ehdottomasti, eikä ole edes pahan hintainen. 100€ paikkeilla alvilla. Kieltääkö mikään rakentamasta automaattista vaihdinta kontaktorista päälle lisättävien apukoskettimien avulla. Siinä toteutuu mekaaninen takaisinsyötön esto, mutta onko riittävä? Ohjaus vielä niin että gaatilta tuleva jännite lyö kontin vetämään. Näin normaalitilassa ei kontti turhaan rasittuisi. On/offline kytkimen toimisi vanha päädyttiin. Kontti vaan vaihtaisi sille tulevaa syöttöä...

        Pitää poistaa tää avaava syöttö tabista...


    • kysyn vaan

      Mistähän tuo "itse asentaja" kuvittelee saavansa 25:n neliömetrin poikkipintaista alumiinijohdinta tai edes 6:n neliömetrin kuparijohdinta.
      Tuo 25 m2 on 5x5 metriä, melkoista "jöötiä". Metrin "pätkä" painaa 67 tonnia.

      • itse asentaja

        No onko ihan pakko? Ja jos on niin laskisit edes oikein... :) tälläset pilaa ok paikan kyl huolella...

        Kiitos hyville vastauksille. Päätynen kokeilemaan axmk 4x25mm2, mutta tarkistan vielä löytyiskö ennakotapausta puoltamaan 16mm2 riittävyyttä. Sillä säästäis n.1 € m. Luokkaa. Eli sievoisen summan. Tosin on nyttenkin jo hyvin säästymässä ekaan ajatukseen viis napaseen kupariin verrattuna.


      • mietaasjoo
        itse asentaja kirjoitti:

        No onko ihan pakko? Ja jos on niin laskisit edes oikein... :) tälläset pilaa ok paikan kyl huolella...

        Kiitos hyville vastauksille. Päätynen kokeilemaan axmk 4x25mm2, mutta tarkistan vielä löytyiskö ennakotapausta puoltamaan 16mm2 riittävyyttä. Sillä säästäis n.1 € m. Luokkaa. Eli sievoisen summan. Tosin on nyttenkin jo hyvin säästymässä ekaan ajatukseen viis napaseen kupariin verrattuna.

        No joo tääl tulee kaikkee paskaa eteen tiedän joo. Mutta jos suurinpiirtein tiedät kuormituksen, niin tost taulukosta näkee millaisen johdon tarvittee. Yleensä sähkökatkoissa ei tartte pitää kun pakkanen päällä. Valoo saa kynttilästä. Itse sähköasentajana laittasin just jonkun 5x6 piuhan, ellei oo talossa tulipesää. Tarkoitin vaan että jos ittellä olis tuollainen mahollisuus. Josei tartte muuta kun pitää pakastin, telkkari ja vähä valoa niin ei sii tartte kuin toi 4x2,6 kumikaapeli, kun jännitehäviö on niin pieni


      • mitaasjoo
        mietaasjoo kirjoitti:

        No joo tääl tulee kaikkee paskaa eteen tiedän joo. Mutta jos suurinpiirtein tiedät kuormituksen, niin tost taulukosta näkee millaisen johdon tarvittee. Yleensä sähkökatkoissa ei tartte pitää kun pakkanen päällä. Valoo saa kynttilästä. Itse sähköasentajana laittasin just jonkun 5x6 piuhan, ellei oo talossa tulipesää. Tarkoitin vaan että jos ittellä olis tuollainen mahollisuus. Josei tartte muuta kun pitää pakastin, telkkari ja vähä valoa niin ei sii tartte kuin toi 4x2,6 kumikaapeli, kun jännitehäviö on niin pieni

        siis 2,5 kumikaapeli


      • kysyn vaan
        itse asentaja kirjoitti:

        No onko ihan pakko? Ja jos on niin laskisit edes oikein... :) tälläset pilaa ok paikan kyl huolella...

        Kiitos hyville vastauksille. Päätynen kokeilemaan axmk 4x25mm2, mutta tarkistan vielä löytyiskö ennakotapausta puoltamaan 16mm2 riittävyyttä. Sillä säästäis n.1 € m. Luokkaa. Eli sievoisen summan. Tosin on nyttenkin jo hyvin säästymässä ekaan ajatukseen viis napaseen kupariin verrattuna.

        "Ja jos on niin laskisit edes oikein"

        Missä kohtaa on laskettu väärin?

        Siis 25 neliömetriä, sehän on 5x5 metriä, eikö vaan, ja otetaan sitä metrin pätkä jolloin saadaan tilavuus 25 kuutiometriä, eli 25000 litraa, eikös vaan.
        Ja litra alumiinia painaa n. 2,7 kiloo, jolloin 25000x2,7=67500 kiloo eli 67,5 tonnia, eiköstä vaan.
        No tuo 0,5 tonnia ei juurikaan vaikuta mihinkään noilla painoilla.


      • itse asentaja
        kysyn vaan kirjoitti:

        "Ja jos on niin laskisit edes oikein"

        Missä kohtaa on laskettu väärin?

        Siis 25 neliömetriä, sehän on 5x5 metriä, eikö vaan, ja otetaan sitä metrin pätkä jolloin saadaan tilavuus 25 kuutiometriä, eli 25000 litraa, eikös vaan.
        Ja litra alumiinia painaa n. 2,7 kiloo, jolloin 25000x2,7=67500 kiloo eli 67,5 tonnia, eiköstä vaan.
        No tuo 0,5 tonnia ei juurikaan vaikuta mihinkään noilla painoilla.

        Jatketaan sit... kuvitteellinen johto axmk4x25m2 on nelinapainen ja johtimiltaan pyöreät, jos verrataan vastaaviin tarjolla oleviin. Yhden johtimen halkaisija on tällöin 5, 6m luokkaa, poikkipinta-ala on tosiaan oikein sulla ja metrin pituudella on yksi johdin tosiaan 25m3, mutta ko. Kaapelissa niitä on 4 kpl eli kuparia 100m3... 270 tonnia plus eristeet...


      • itse asentaja
        mietaasjoo kirjoitti:

        No joo tääl tulee kaikkee paskaa eteen tiedän joo. Mutta jos suurinpiirtein tiedät kuormituksen, niin tost taulukosta näkee millaisen johdon tarvittee. Yleensä sähkökatkoissa ei tartte pitää kun pakkanen päällä. Valoo saa kynttilästä. Itse sähköasentajana laittasin just jonkun 5x6 piuhan, ellei oo talossa tulipesää. Tarkoitin vaan että jos ittellä olis tuollainen mahollisuus. Josei tartte muuta kun pitää pakastin, telkkari ja vähä valoa niin ei sii tartte kuin toi 4x2,6 kumikaapeli, kun jännitehäviö on niin pieni

        Tilanne vaan just niin et ei oo yhdessä mökissä tulipesää, lämmitysteho pattereilla n. 3, 6kwh ilp. Sit lisäksi valaistus yms. Kun kerta vaatiessa on ylituotanto jonka saa valjastaa käyttöön juurikaan kulutuksessa muutosta tullen... matkaa vaan on sen verran et kaapelilla tulis kuparin nähden iso säästö...


      • kysyn vaan
        itse asentaja kirjoitti:

        Jatketaan sit... kuvitteellinen johto axmk4x25m2 on nelinapainen ja johtimiltaan pyöreät, jos verrataan vastaaviin tarjolla oleviin. Yhden johtimen halkaisija on tällöin 5, 6m luokkaa, poikkipinta-ala on tosiaan oikein sulla ja metrin pituudella on yksi johdin tosiaan 25m3, mutta ko. Kaapelissa niitä on 4 kpl eli kuparia 100m3... 270 tonnia plus eristeet...

        Jatketaan vaan.

        "Oon jostain ymmärtänyt, että 25m2 al johtais paremmin kuin 6m2 cu. Pitäiskö oletukseni paikkaansa?"

        Eihän tuossa ole mitään kuvitteellista, kyllä tuossa on vaan yksinkertainen (kuten sinäkin) neliömäärä mainittu.

        Toki jos puhutaan oikeilla termeillä niin saadaan painoksi vajaa 300 tonnia. Siis metri.

        Eli vaatii melko järeät systeemit kuljetukseen jos sitä pitempinä pätkinä tontille aikoo saada.


      • mietaasjoo
        itse asentaja kirjoitti:

        Tilanne vaan just niin et ei oo yhdessä mökissä tulipesää, lämmitysteho pattereilla n. 3, 6kwh ilp. Sit lisäksi valaistus yms. Kun kerta vaatiessa on ylituotanto jonka saa valjastaa käyttöön juurikaan kulutuksessa muutosta tullen... matkaa vaan on sen verran et kaapelilla tulis kuparin nähden iso säästö...

        Tarkoitatko 3,6kW lämmitysteho ilp. Jos niin, ni sitten kuuden neliön kupari tai 16 neliön alumiini riittää. Mitä nyt halvemmalla saa. 25Al on ainakin riittävä. Johtohan an paljon siitä riippuvainen, et millaset sulakkeet siellä lähdössä on. Eli jos tulee oikosulku loppupäässä, niin palaako sulakkeet vai kaapeli.


      • 20+19
        mietaasjoo kirjoitti:

        Tarkoitatko 3,6kW lämmitysteho ilp. Jos niin, ni sitten kuuden neliön kupari tai 16 neliön alumiini riittää. Mitä nyt halvemmalla saa. 25Al on ainakin riittävä. Johtohan an paljon siitä riippuvainen, et millaset sulakkeet siellä lähdössä on. Eli jos tulee oikosulku loppupäässä, niin palaako sulakkeet vai kaapeli.

        Tässä pitää laskelmissa muistaa myös se, että aggregaatti pystyy antamaan oikosulkuvirtaa huomattavasti vähemmän, kuin oikea sähköverkko.


      • mietaasjoo
        20+19 kirjoitti:

        Tässä pitää laskelmissa muistaa myös se, että aggregaatti pystyy antamaan oikosulkuvirtaa huomattavasti vähemmän, kuin oikea sähköverkko.

        20 19. Aivan oikeassa olet. Itse olen joutunut korjaamaan sähkökeskuksen, missä oli löysä liitos syötön liittimissä ja agregaatti missä oli lähdössä 250A sulakkeet ei kehdannu palaa pois vaan poltti keskuksen mustaksi. Kuvankin voin laittaa jos joku haluu..Oikeessa sähköverkossa tehoa löytyy joo, ja siellä palaa sitten alkupään sulakkeet. Toi oli kyllä hyvä pointti. Itte nähneenä mitä tapahtuu. Agregaatti käy ja ehkä nyykähtää, niinku jännitekkin ja jostain sit pettää.


      • itse asentaja
        kysyn vaan kirjoitti:

        Jatketaan vaan.

        "Oon jostain ymmärtänyt, että 25m2 al johtais paremmin kuin 6m2 cu. Pitäiskö oletukseni paikkaansa?"

        Eihän tuossa ole mitään kuvitteellista, kyllä tuossa on vaan yksinkertainen (kuten sinäkin) neliömäärä mainittu.

        Toki jos puhutaan oikeilla termeillä niin saadaan painoksi vajaa 300 tonnia. Siis metri.

        Eli vaatii melko järeät systeemit kuljetukseen jos sitä pitempinä pätkinä tontille aikoo saada.

        Katos vaan, olin väärässä. En huomannut tarkistaa mistä saivartelu lähti liikkeelle... no jos näin oli niin enhän missään kohtaa sitten ees kaivannut saavani ko. Kaapeleita. Kyselin vaan al kaapelin johtavuus eroa suhteessa poikkipintaan... :) over and out...


    • amiksen jatkaa leikk

      Se on just se taso jolta ponnistetaan kolmen vuoden aikana ulos sinihaalarinen piikittelijä, joka sitten on se kuuluisa sähkis.

      Joka 90 % ei tiedä edes omasta alastaan paljon mitään, joka sitten pätee täällä foorumeilla muutamalla snoppiluvulla ja johtovärillä, yrittäen vakuuttaa joitain, en tiedä ketä sitten ja miksi, mutt yritys on kova!?

      Siis on todella vastenmielistä lukea näitä väripäteviä ja jopa neliöpäteviä jotka juuri ja juuri toisen työssä porukalla tehden, kun aikuinen vahtii selän takana, saavat palkkansa, mutta koskaan ei omaa yritystä uskalla sellainen perustaa, ja hyvä niin toki.

      • Ammattilainen

        Et kai sinä vaan aio sähköalalle, älä sitä virhettä tee, meitä ammattilaisia on ihan tarpeeksi jo toisia neuvomaan, siinä vaan kaltaisesi maallikot menee enempi sekaisin.

        Täälläkin monta maallikkoa joilla on juuri nuo värit ja neliöt aivan sekaisin. Mutta eihän heidän tarvii niistä mitään tietääkään.


    • tukes

      tietää

    • muuta uutta ei ollut

      Suureksi mysteeriksi jäi näistä monenmoisista höpötyksistä sellainen juttu, että mitä ovat arvaava ja avaava tekstinsyöttö, muuten kaikki oli lähes pässinlihaa. Neliömetreineen ja väreineen päivineen.

      Jos tuo "itse asentaja" voisi kommentoida.

      • itse asentaja

        Jo vanhoista nokia luureista tuttu tekstinsyöttöavustin. Eli ehdotti tietyille näppäinyhdistelmille yleisintä sanaa. Tässä tabissa toimi aika itsenäisesti, vaikka koko sanan kirjoitti päätti kone laittaa esille sen mielestä oikeemman sanan. Ei tarvinne tarkemmin selostaa :). Tuo avaava sana on ollut koneen päättämä sana jota en huomannut muuttaa/valita tarkoittamakseni. Varmaan hyvä ominaisuus jos enempi kerkeis opettelee ja konetta opettaa omille sanoille...


      • paljon hienompi
        itse asentaja kirjoitti:

        Jo vanhoista nokia luureista tuttu tekstinsyöttöavustin. Eli ehdotti tietyille näppäinyhdistelmille yleisintä sanaa. Tässä tabissa toimi aika itsenäisesti, vaikka koko sanan kirjoitti päätti kone laittaa esille sen mielestä oikeemman sanan. Ei tarvinne tarkemmin selostaa :). Tuo avaava sana on ollut koneen päättämä sana jota en huomannut muuttaa/valita tarkoittamakseni. Varmaan hyvä ominaisuus jos enempi kerkeis opettelee ja konetta opettaa omille sanoille...

        Minä olen tottunut sellaiseen termiin kuin ennakoiva tekstinsyöttö, ei tuo arvaava ole kovinkaan hieno sana, suorastaan typerä.


      • 1234+5678
        paljon hienompi kirjoitti:

        Minä olen tottunut sellaiseen termiin kuin ennakoiva tekstinsyöttö, ei tuo arvaava ole kovinkaan hieno sana, suorastaan typerä.

        Minä olen tottunut termiin sotkeva sekoilu, joka ei ole ollenkaan typerä kuin ennakoiva tekstinsyöttö. Tosin tuon sotkevan sekoilun voi sulkea nappia painamalla.


      • itse asentaja
        1234+5678 kirjoitti:

        Minä olen tottunut termiin sotkeva sekoilu, joka ei ole ollenkaan typerä kuin ennakoiva tekstinsyöttö. Tosin tuon sotkevan sekoilun voi sulkea nappia painamalla.

        Joo kytkin sotkevan sekoilun pois napinpainalluksella ja nyt voi syyttää virheistä vain itseään :)


      • itse asentaja
        paljon hienompi kirjoitti:

        Minä olen tottunut sellaiseen termiin kuin ennakoiva tekstinsyöttö, ei tuo arvaava ole kovinkaan hieno sana, suorastaan typerä.

        Arvaava kuvasti juurikin sitä miltä sen logiikka mulle vaikutti, ei ollut ajatus et olis juuri oikea termi. Pääsitpähän pätemään, hyvä niin, eikö vain...


    • säähköä

      Kun tämän viestiketjun on lukenut ei tarvitse ihmetellä miksi sähköasennukset on usein päin helvettiä.

      • itse asentaja

        No näin on... pitäis vaan erikoistua yhteen kapeahkoon sektoriin josta tietäis "kaiken" ja tekis niitä hommia päivittäin. Niin vois sanoa olevansa jossain kohtaa sen alan ammattilainen. Tosin johtojen mitoitus ei periaatteessa oo taas asentajan hommia kun ne on suunnittelija laskenut. Käytännössä ne taas pitäis olla hallussa...


    • simon3

      Jopa ammattilaisten ja ia aika tekee vielätepposia. Mutta siti kyllä agregaatti aika monessa tauksessa kannattaa asentaa.

    • dddddddddddddddddddd

      Tulikos missään vaiheessa laskettua, oman genun ostoa, halpa bensakone
      ei poikkea hinnassa mitenkään tuosta kaapelista.

      • itse asentaja

        Oon miettiny, mutta tosiaan aika samoihin menee ja silloin on genuna joku kiinan ihme jotka ei hirmu luotettavia ole. Ja vaativat huoltoa, bensojen huolehtimista yms. Ja kun käyttö korkeintaan kerran kaks vuoteen. Näin ollen naapurilta traktori genusta kun on kapasiteettia useampi Kw yli niin ei välttis tunnu edes polttoainelaskussa siellä muutaman Kw:n otto. Päädyin et ehdottomasti kaapeli.

        Ihan hyvä pointti kuitenkin...


    • kaapeli varmempi

      Halpa bensakone ei kestä käyttöä kovin kauvaa. Kokemuksia on 1000-2000 tunnin käyttöiästä.

    • rappari2

      Sähkärit on osaavaa porukkaa. Tällaista pientä asiaa ei kauan tarvitse vatvoa. Parilla kommentilla asia on selvä kuin pläkki. Olisivatpa muutkin alat tällaisia.

      • ip68

        "Sähkärit on osaavaa porukkaa. Tällaista pientä asiaa ei kauan tarvitse vatvoa. Parilla kommentilla asia on selvä kuin pläkki. Olisivatpa muutkin alat tällaisia."

        Sähkäritkö täällä neuvoo? Taitavat olla aitoja DIY -taitajia.


    • Sähköhenkilö

      En muuta kantaa tuohon pokkipinta-alaan kuin, että työnantajallas on sfs 6000 standardi kirja vai olikohan se nyt d1 kirja?? Noh paksu kuitenkin. Niin siellä on kaavoja korjauskertoimineen "kaapelin mitoittamiseen ylivirtasuojanperusteella".
      Laske sen mukaan

      Mietin että riittääkö agrigaattorissa oikosulkuvirta c16 mitattu 200A?
      Ja jos riittää niin riittääkö enään kaapelin päässä?
      No että henkilösuojauksen 0.4s täyttyy niin laita vikavirtasuojakytkin..

      "Lainaus sivulta: http://www.sahkoala.fi/ajankohtaista/artikkeleita/sahkotekniikka/fi_FI/vika-ja_oikosulkusuojaus/ ...
      "Yleensä suojaus tulisi toteuttaa ylivirtasuojilla, mutta mikäli oikosulkuvirta ei ole riittävä, voi suojaukseen käyttää vikavirtasuojaa.""

      "Määräyksethän vaativat, että vian sattuessa pitää suojalaitteen kyetä katkaisemaan virta 0,4s kuluessa vian tapahduttua. Jos ja kun vian sattuessa tuo aika on korkeintaan 300 ms = 0,3s, niin virran katkaisuhan toimii vikatilanteessa riittävän nopeasti. "

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10460639

      • Sähköhenkilö

        Piti aloittaa tuo, että:En OTA muuta kantaa tuohon pokkipinta-al.....


    • klkl

      taitaa olla halvempi ostaa oma genu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1873
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1436
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1384
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1344
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1327
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe