Kaljan ajo ennevanhaan

Rahtivaan.

Palstalla on paljon uusia rahtimiehiä, minä olen vanhemman polven rahtari.
Aloitin pienen panimon ajossa 70 luvulla, siellä tehtiin tynnyrikaljaa ja minulla oli ajokkina Scania Vabis 50 super, ajoin näitä kaljatonkkia helsingistä keskisuomeen, sysmä-hartola-jämsä ja jyskään asti oli kultaista aikaa.
Panimo lopetti toimintansa ja minä hain uusia hommia. pääsin tukkuliikkeelle ajamaan täysperävaunua Scania 110 super ja ajot Turkuun ja Raumalle ja Lahteen, kunnes taas saneerattiin, pääsin sitten Huolintakeskuksen ajoon ja sekin meni nurin, läksin sitten Polarin ajoon ulkomaille, ajoin Saksaan, Italiaan ja pohjoismaihin vuosia, kunnes jäin kotimaan ajoihin, tänä päivänä kiskon kontteja uudenmaan läänin alueella ja rahtihommia on takana 40 vuotta, että tulkaa poijaat perässä.

14

778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnittelen että

      olet löytänyt ammatin jossa olet jaksanut ja viihtynyt noinkin pitkään. On muuten harvinaista herkkua nykyään pätkätyöläisten ja ammatin vaihto surffareiden aikaan.

    • Kapitalistiriistäjä

      Just joo..:) Onpas saavutus olla palkkatöissä 40 v.:) Lomat pyörii..vastuuta ei ole..kaikki on turvattu ja rahaa tulee. Jos tulee pipi, jäät saikulle.
      Jos olisit ollut YRITTÄJÄNÄ 40 v, nostaisin hattua!!

    • Lippispää kundi

      Mitähän vaari haluat tolla kertoa?? Voisin sanoo, et ei vois vähempää kiinnostaa.
      Mä vedän 164 V8 Scanel irtoperiä ympäri suomen ympäri vuorokauden, enkä tee siintä tämän suurempaa numeroa. Et sillee käpy.

      • ei lippistä

        Ihan kiva juttu aloittajalta .. Tämä lippispää kundi on ylpee kun ajaa 164 v8.lla Häpeä nämä vanhat romut pitäisi kieltää lailla . Opettele myös hieman kirjoittamaan ei niin loukkaavaan sävyyn ,sinustakin voi joskus tulla vielä vanha käpy,kuitenkaan et voi kertoa ajaneesi oman ikäluokkasi autoa kun jo nyt on vanha paska alla,


    • Rahtivaan

      Miltään lippalakki puukenkäpojulta en neuvoja ota, pitää olla kilometrejä takana, ennenkuin avaa suunsa.Nämä puukenkäpojut ei osaa ajaa, peruutus on mitä on ja tiellä kaahaillaan hulluna toisten persiissä kiinni.
      Poika kun olet ajanut 40 vuotta raskasta kalustoa, niin puhu sitten ja ota se kettinki pois perstaskusta ja korut korvistasi, neitihän sinä olet ja kyllä vaari voi opettaa sinut peruuttamaan, niin puolikasta kuin täysperää, mutta pullakahvit saat tarjota.
      Miljoonia kilometrejä on takana niin suomen kuin euroopan teiltä ja kokemus on opettanut ja hytissäkin on nukuttu joku yö.

      • NUori kuski

        Vastaa nyt, että mitä haluat kertoa?? Kirjoituksesi on joko tyypillistä vanhan katkeran miehen vuodatusta, tai provoa, jota epäilen.


      • työtön autohuora
        NUori kuski kirjoitti:

        Vastaa nyt, että mitä haluat kertoa?? Kirjoituksesi on joko tyypillistä vanhan katkeran miehen vuodatusta, tai provoa, jota epäilen.

        Kyllähän Rahtarit oli ennen koviamiehiä,nyt kun katsoo noita lippis -ketjupoikia niin nauruksi pistää.Kapakassa nää esittelee kuolavaluen tilinauhaansa missä on tunteja niin perkeleesti mutta loppusumma olematon.Naisista eivät ymmärrä mitään,kunhan vaan saa kehua kuinka paljon päivässä ajaa.


    • kulkuri

      Sisu

      Jos osaisin, niin kiittäisin!
      Ei enää ihan kaikki ns. työnantajatkaan saati tekijät pysty antamaan oikeaa
      arvoa kokemukselle. Saati työkokemukselle.
      Juolahti mielehen L-Saksassa se Kasselin kiertotie ja mahtava ajomiesten ja
      naisten ruokapaikka pihveineen 27:lla.
      Pihviksihän sitä oppi-isääkin kutsuttiin.....
      Tosi naseva kirjoituksesi. Ja eiku yhtä lykkyä, sanoi Mäntyrannan Eerokin
      aikoinaan. Eipähän ne tervatut suksetkaan ole kuulemma tämän päivän trendi.
      Kipitelkää toki nykynuoretkin!

      Terv. Ukko vaan

      • viellä palkoilla

        Siksihä kuljetusala on nykyää mennyt aivan vituksi,nuoret kaverit ei ymmärrä että nekin vanhenee,ajetaan kun vaan saa ajaa pitkää ei välitetä mitä siitä saa,nythän jo näkyy mitä siitä annetaan.Vanhat kuskit pitää puolensa mutta ei kauaa kun tulossa on viron ja venäjänpoikaa.


    • Lervon fatsi

      Lervo oli ennen kalian ajussa mutta hävikki oli niin kovin iso. "söi kuormasta" eli joi ajellessaan kalijaa ja kippasik uormat vääriin paikkoihin eikä se kasettivehje kalia ajuu sopinut.

    • 35-vuotias kolli

      Mitä haluat tällä kertoa? Mulla on nyt takana kohta 14 vuotta ja kyllä siihenkin kaikenlaista on saanut mahtumaan. Ajokkeina on ollut Scaniaa, Volvoa, Sisua, Rellua, DAFfia ja Mersua, välillä vanhempaa ja välillä uudempaa. 2-sarjalaista Scaniaa ja pyöreälamppuista F-Volvoakin on vielä tullut työkseen ajettua, vaikka tän vuosituhannen puolella autohommat aloitin. Sit tietty sotavaltion romut päälle mitä siellä vielä vanhempaa kalustoa oli SL ja Karhu Sisua ja itänaapurin ihmeitä jäljellä. Alusta asti oon tehnyt pääsääntöisesti yhdistelmähommia, enimmäkseen täysperillä. Kotimaassa olen pysynyt. Välillä olen käynyt muutaman vuoden kokeilemassa sorapuoltakin ja tienhoitoauton ajamista, muuten oon ollut rahtihommissa. Ajettu on niin kaljaa, elintarviketta, kappaletavaraa, massakuormia, merikonttia kuin irtoperiäkin. Sekä dollyn päällä että puolikkaanveturilla. Vasikka puolikkaan perässäkin on joskus tullut muutama sata kilometriä sompailtua. Päivääkään ei ole tarvinnut vielä työttömyyskorvausta nostaa, vaikka välillä on kanssa työpaikat kaatuneet alta. Viimeisimmällä työnantajalla tulee keväällä 6 vuotta täyteen ja vielä kai joku 30 vuotta pitäis rattia pyöritellä.

      • uffaffaaa

        Mitä sinä kaljaa tissutteleva pullukka haluat tuolla kertoa?


    • 19.2

      Vectolla tuli aikanaan ajettua konttia kunnon tahtiin. 80-luvun hellekesinä olin töissä putkeen "parhaimmillaan" miltei 3 vuorokautta, pienet torkut siellä täällä. Hullua touhua, ei voi muuta sanoa. Noh, omakotitalon rakennutin ja lainat maksettiin pois muutamassa vuodessa. Komeat oli tulot, mutta työtunteihin suhteutettuna ei ehkä niinkään. Mutta ei sitä silloin miettinyt, kunhan vaan ajoi. Talvella pidettiin lomia ja pekkasia pois, yllättävän hyvin sitä jaksoi - nuorena.

    • kaikmennurinmisolit

      Oot tehny 40 vuotta rekkarengin hommia siinä missä kuka tahansa suomalainen duunari on oman alansa hommia tehnyt. Mitäs perässä tulemista siinä "pojilla" on?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe