Oi tätä autuuden päivää, YESS !!

"retkeilyauto" heh

01.01.2014 alkaen loppui uusien "retkeilyautojen " muutoskatsastukset.

On tätä odotettukin, kuin päivää nousevaa.

Nyt loppui sänkyjen mittaileminen.

Suuret kiitokset Trafin tarkastajalle Mikko Nurmelle ja yksikönpäällikkö Otto Lahdelle.

32

1763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Autoilija vai?

      Juu voi olla että nämä tsi- miehet jättävät suosiolla veronkierrot tekemättä.

      Eikä myöskään eräät sankarit tuo enää Saksasta vähän ajettuja isoja Sprinttereitä ja muuta niitä matkailuautoksi, jotta menisivät halvemmalla verolla ja sais helpommin myytyä.

      Toisaaltaan taas saattaa tulla vastaan hyvinkin asiallisen näköisiä tekeleitä. Mut kalliiksi tulee kun alkaa sisustamaan.

      • mitäsennyonväliä

        Kateelliset raakkuu taas ..... suomalaisen perussynti = kateus


    • fwfrf

      Onkos vihdoin lisätty vaatimuksiin mm:

      Ovenkahvat sisäpuolelle(kin)

      Valaistus asunto-osaan

      Ikkuna

      PATJA sänkyyn ;)

      Ilmanvaihto asunto-osaan

      Kulkuyhteys asunto-osan ja ohjaamon välillä

      Ennenhän noita ei ole vaadittu, vaikka mukavuuden kannalta ihan kivoja varusteita

      • Autoilija vai?

        Taidat olla spämmikone tai et lue vastauksia tuohon lähes identtiseen viestiin, jonka olit laittanut toiseen ketjuun.

        Tässä lyhennetty versio vastauksestani, jotta mielesi ei herpaannu kesken lukemisen.

        -Matkailuosasta tulee pystyä poistumaan hätätilanteessa nopeasti ja turvallisesti (= sisäkahvat ja ei esteitä ovien edessä)
        -Ajoneuvo tulee olla selkeästi matkailukäyttöön suunniteltu (verhoilu, valaistus yms)
        -Matkailuosassa tulee olla ikkunoita. (eli vähintään kaksi)
        - Sängyt tulee olla rakenteeltaan riittävän tukevat kestääkseen käyttöä, ja patjat tulee säilyttää autossa ja oltava riittävän paksut nukkumista varten
        -Matkailuosassa tulee olla riittävä ilmanvaihto

        Kulkuyhteyttä ohjaamon ja matkustamon välillä ei suoraan vaadita, mutta voidaan tuohon selkeästi matkailukäyttöön suunniteltuun toki lisätä tuo läpikulku.


      • 99889789
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Taidat olla spämmikone tai et lue vastauksia tuohon lähes identtiseen viestiin, jonka olit laittanut toiseen ketjuun.

        Tässä lyhennetty versio vastauksestani, jotta mielesi ei herpaannu kesken lukemisen.

        -Matkailuosasta tulee pystyä poistumaan hätätilanteessa nopeasti ja turvallisesti (= sisäkahvat ja ei esteitä ovien edessä)
        -Ajoneuvo tulee olla selkeästi matkailukäyttöön suunniteltu (verhoilu, valaistus yms)
        -Matkailuosassa tulee olla ikkunoita. (eli vähintään kaksi)
        - Sängyt tulee olla rakenteeltaan riittävän tukevat kestääkseen käyttöä, ja patjat tulee säilyttää autossa ja oltava riittävän paksut nukkumista varten
        -Matkailuosassa tulee olla riittävä ilmanvaihto

        Kulkuyhteyttä ohjaamon ja matkustamon välillä ei suoraan vaadita, mutta voidaan tuohon selkeästi matkailukäyttöön suunniteltuun toki lisätä tuo läpikulku.

        No eipä noissa JÄTTIAUTOISSA monestikaan ole kulkua ohjaamoon...

        Ja jos on yhtenäinen tila ohjaamon kanssa, on ikkunoita silloin ainakin 3, usein jopa 5. mutta tiedän kyllä muutaman ihan tehdastekoisen asuntoauton, missä ei ns. asunto-osassa ole ikkunoita

        No sisäkahvat on helppo laittaa pakun malliseen autoon, samaten valot. ilmanvaihtoritiläkään ei katolle paljoa kustanna.

        Eikä se patja sen vanerin päälle montaa euroa maksa


    • A.siantuntija!

      Missä vitun JÄTTIAUTOISSA?? Mikä sellainen on??? SAATANAN JUNTTI!!

      • Autoilija vai?

        Vaimo tais pistää pojan ulkoruokintaan.


      • ewrfre

        Vaikkapa uusin 26.000 kiloinen MB Actros... Siinä ei ole ohjaamosta kulkua asunto-osaan, vaikka se on todellinen asuntoauto.

        Eli veronkiertoautoja ei saada ikinä pois, koska ei katsastaja voi ruveta katsomaan "kokonaisuutta" vaan pitää olla selkeät säännöt....

        Eli ilmanvaihto, ikkuna, ovenkahvat sisälle, patja sänkyyn voisi ihan ensi alkuun olla...

        Voisi myös olla niin että makuupaikkoja tulee olla 50% siitä mitä istumapaikkoja, eli niin että 9 paikkainen auto missä joku vaneri penkkien päälle

        Mutta taasen on olemassa PÖSSL tehdastekoinen auto, siinä ei ole ikkunoita asunto-osassa, mutta on vessa, lämmitys, kaasuliesi yms. eli KOKONAISUUTENA tämäkin menisi läpi

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/crafter/1392623 esim. tämä on rehellinen asuntoauto, on kiinteä sänky joka syö auton tilaa aina... eli ei mikään vaneriviritys

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/boxer-25td/1332940 tämä on vähän siinä rajalla, ei kuitenkaan ole törkeän isoa tavaratilaa, eli ei ole kuitenkaan ns. "pakukäyttöön" tehty

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/sprinter/1401292 tämä taasen puhdas veronkiertoauto, iiiiiso tavaratila, ja sänky aika ankean näkönen, tosin löytyy verhoilua yms. eli nykysääntöjen mukainen

        http://www.nettikaravaani.com/possl/boxer-hdi-h2l2/1400738 tämä kanssa ihan selkeä veronkiertoauto... henkilöautona verot olisi paaaljon isommat

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/renault/1399527 tämä taasen reilu veronkiertoauto, "asumistavarat" kopassa, missä ei ole edes ikkunoita, saati kulkua ohjaamoon. valaistus voisi ehkä löytyäkin, ei edes kehdata näyttää koppaan... eli selkeäasti pakettiautokäyttöön tehty


      • veronkiertoautoista
        ewrfre kirjoitti:

        Vaikkapa uusin 26.000 kiloinen MB Actros... Siinä ei ole ohjaamosta kulkua asunto-osaan, vaikka se on todellinen asuntoauto.

        Eli veronkiertoautoja ei saada ikinä pois, koska ei katsastaja voi ruveta katsomaan "kokonaisuutta" vaan pitää olla selkeät säännöt....

        Eli ilmanvaihto, ikkuna, ovenkahvat sisälle, patja sänkyyn voisi ihan ensi alkuun olla...

        Voisi myös olla niin että makuupaikkoja tulee olla 50% siitä mitä istumapaikkoja, eli niin että 9 paikkainen auto missä joku vaneri penkkien päälle

        Mutta taasen on olemassa PÖSSL tehdastekoinen auto, siinä ei ole ikkunoita asunto-osassa, mutta on vessa, lämmitys, kaasuliesi yms. eli KOKONAISUUTENA tämäkin menisi läpi

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/crafter/1392623 esim. tämä on rehellinen asuntoauto, on kiinteä sänky joka syö auton tilaa aina... eli ei mikään vaneriviritys

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/boxer-25td/1332940 tämä on vähän siinä rajalla, ei kuitenkaan ole törkeän isoa tavaratilaa, eli ei ole kuitenkaan ns. "pakukäyttöön" tehty

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/sprinter/1401292 tämä taasen puhdas veronkiertoauto, iiiiiso tavaratila, ja sänky aika ankean näkönen, tosin löytyy verhoilua yms. eli nykysääntöjen mukainen

        http://www.nettikaravaani.com/possl/boxer-hdi-h2l2/1400738 tämä kanssa ihan selkeä veronkiertoauto... henkilöautona verot olisi paaaljon isommat

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/renault/1399527 tämä taasen reilu veronkiertoauto, "asumistavarat" kopassa, missä ei ole edes ikkunoita, saati kulkua ohjaamoon. valaistus voisi ehkä löytyäkin, ei edes kehdata näyttää koppaan... eli selkeäasti pakettiautokäyttöön tehty

        Nuo kaikki ovat veronkiertoautoja, mikään ei täytä matkailuautomääräyksiä.


      • Autoilija vai?
        ewrfre kirjoitti:

        Vaikkapa uusin 26.000 kiloinen MB Actros... Siinä ei ole ohjaamosta kulkua asunto-osaan, vaikka se on todellinen asuntoauto.

        Eli veronkiertoautoja ei saada ikinä pois, koska ei katsastaja voi ruveta katsomaan "kokonaisuutta" vaan pitää olla selkeät säännöt....

        Eli ilmanvaihto, ikkuna, ovenkahvat sisälle, patja sänkyyn voisi ihan ensi alkuun olla...

        Voisi myös olla niin että makuupaikkoja tulee olla 50% siitä mitä istumapaikkoja, eli niin että 9 paikkainen auto missä joku vaneri penkkien päälle

        Mutta taasen on olemassa PÖSSL tehdastekoinen auto, siinä ei ole ikkunoita asunto-osassa, mutta on vessa, lämmitys, kaasuliesi yms. eli KOKONAISUUTENA tämäkin menisi läpi

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/crafter/1392623 esim. tämä on rehellinen asuntoauto, on kiinteä sänky joka syö auton tilaa aina... eli ei mikään vaneriviritys

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/boxer-25td/1332940 tämä on vähän siinä rajalla, ei kuitenkaan ole törkeän isoa tavaratilaa, eli ei ole kuitenkaan ns. "pakukäyttöön" tehty

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/sprinter/1401292 tämä taasen puhdas veronkiertoauto, iiiiiso tavaratila, ja sänky aika ankean näkönen, tosin löytyy verhoilua yms. eli nykysääntöjen mukainen

        http://www.nettikaravaani.com/possl/boxer-hdi-h2l2/1400738 tämä kanssa ihan selkeä veronkiertoauto... henkilöautona verot olisi paaaljon isommat

        http://www.nettikaravaani.com/muu-merkki/renault/1399527 tämä taasen reilu veronkiertoauto, "asumistavarat" kopassa, missä ei ole edes ikkunoita, saati kulkua ohjaamoon. valaistus voisi ehkä löytyäkin, ei edes kehdata näyttää koppaan... eli selkeäasti pakettiautokäyttöön tehty

        Sii ihan oikeesti nyt alkaa palaa käämi.

        Ilmanvaihto ON URPO PAKOLLINEN!!!!'
        Samoin PATJA ON PAKOLLINEN!!!!!!!
        samoin SISÄKAHVAT ON PAKKO OLLA, jos haluat että turavallisen ja nopean poistumisen vaatimus täytyy.
        Samoin IKKUNOITA ÒN PAKKO OLLA.


        Mulle tulee joskus ihan oikeesti sellainen olo että mä olen tekemisissä idioottien kanssa. Siis kuinka monta kertaa täytyy jokin asia sanoa että AIKUINEN IHMINEN sen ymmärtää.

        Vai eikö ihan oikeasti täällä lueta ketjun aijempia viestejä ollenkaan?

        Voi elämän kevät.

        Älkää ihmiset puhuko asiasta mistä ette näköjään tiedä yhtään mitään ja kun pää on umpiluuta niin sitä suuremmalla syyllä.

        Tana.


      • 6545456
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Sii ihan oikeesti nyt alkaa palaa käämi.

        Ilmanvaihto ON URPO PAKOLLINEN!!!!'
        Samoin PATJA ON PAKOLLINEN!!!!!!!
        samoin SISÄKAHVAT ON PAKKO OLLA, jos haluat että turavallisen ja nopean poistumisen vaatimus täytyy.
        Samoin IKKUNOITA ÒN PAKKO OLLA.


        Mulle tulee joskus ihan oikeesti sellainen olo että mä olen tekemisissä idioottien kanssa. Siis kuinka monta kertaa täytyy jokin asia sanoa että AIKUINEN IHMINEN sen ymmärtää.

        Vai eikö ihan oikeasti täällä lueta ketjun aijempia viestejä ollenkaan?

        Voi elämän kevät.

        Älkää ihmiset puhuko asiasta mistä ette näköjään tiedä yhtään mitään ja kun pää on umpiluuta niin sitä suuremmalla syyllä.

        Tana.

        Mistäs nuo säännöt löytyy että tommoset vaaditaan :)


      • hummanihei..
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Sii ihan oikeesti nyt alkaa palaa käämi.

        Ilmanvaihto ON URPO PAKOLLINEN!!!!'
        Samoin PATJA ON PAKOLLINEN!!!!!!!
        samoin SISÄKAHVAT ON PAKKO OLLA, jos haluat että turavallisen ja nopean poistumisen vaatimus täytyy.
        Samoin IKKUNOITA ÒN PAKKO OLLA.


        Mulle tulee joskus ihan oikeesti sellainen olo että mä olen tekemisissä idioottien kanssa. Siis kuinka monta kertaa täytyy jokin asia sanoa että AIKUINEN IHMINEN sen ymmärtää.

        Vai eikö ihan oikeasti täällä lueta ketjun aijempia viestejä ollenkaan?

        Voi elämän kevät.

        Älkää ihmiset puhuko asiasta mistä ette näköjään tiedä yhtään mitään ja kun pää on umpiluuta niin sitä suuremmalla syyllä.

        Tana.

        Minulla nyt kuitenkin sattuu olemaan tällainen veronkiertoauto. Minulle ei kuitenkaan ole selvää, mitä tavaroita tällaisella veronkiertoautolla saa kuljettaa. Voinko esim. perunoita viedä torille myytäväksi, vai saako sillä kuljettaa vain matkailuun (retkeilyyn) tarkoitettuja tavaroita. Aikaisemmin minulla oli sellainen auto jossa oli etuosassa asunto-osa ja takana tavarankuljetukseen (orkesterin soittovälineet) sopivat tilat.


      • 54546554
        hummanihei.. kirjoitti:

        Minulla nyt kuitenkin sattuu olemaan tällainen veronkiertoauto. Minulle ei kuitenkaan ole selvää, mitä tavaroita tällaisella veronkiertoautolla saa kuljettaa. Voinko esim. perunoita viedä torille myytäväksi, vai saako sillä kuljettaa vain matkailuun (retkeilyyn) tarkoitettuja tavaroita. Aikaisemmin minulla oli sellainen auto jossa oli etuosassa asunto-osa ja takana tavarankuljetukseen (orkesterin soittovälineet) sopivat tilat.

        Kaikkeahan sillä voi kuljettaa. on mullakin asuntoauto "ykkösautona" eikä todellakaan ole mikään veronkiertoauto, löytyy vessaa, lämpö, suihkua, jääkaappia, kaasuhellaa, telkkaria yms.


      • Autoilija vai?
        6545456 kirjoitti:

        Mistäs nuo säännöt löytyy että tommoset vaaditaan :)

        Yritä arvata.


      • 564646545
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Yritä arvata.

        Ei ainakaan LAKIKIRJASTA

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090?search[type]=pika&search[pika]=ajoneuvolaki#a1090-2002

        Kopio kohdasta:

        22 §

        Matkailuauto

        Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

        1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

        2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

        3) keittomahdollisuus;

        4) säilytystiloja.

        Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

        Löytyykö se sääntö siis Hesarista, tai jopa Iltalehdestä :)


      • autoilija vai?
        564646545 kirjoitti:

        Ei ainakaan LAKIKIRJASTA

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090?search[type]=pika&search[pika]=ajoneuvolaki#a1090-2002

        Kopio kohdasta:

        22 §

        Matkailuauto

        Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet:

        1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;

        2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;

        3) keittomahdollisuus;

        4) säilytystiloja.

        Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.

        Löytyykö se sääntö siis Hesarista, tai jopa Iltalehdestä :)

        Hyvä että osaat etsiä finlexistä, mutta sieltä ei löydy tarkempia ohjeita vaan lakiasetus.

        Ks. www.trafi.fi/kumppanit sieltä katsastus ja katsastusohjeet.

        Suora linkki löytyy toisesta ketjusta.


    • K-atsastaja

      Sen Actrossin minäkin haluan nähdä, mistä joku on rakennellut matkailuauton! Laitapa linkki tänne!

      • efwef wef

      • kirjastoautosta

        Kunnat möivät ainakin takavuosina vanhoja kirjastoautoja tarjousten perusteella.
        Kirjasto - Scaniasta saa reteen matkailuauton ja taakse pystyy rakentamaan saunan.
        Sähköt on kuta kuinkin autossa valmiina. Sängyt, sohvat, kaapit, pöydät ym. hilavitkuttimet sopii reilusti, ei tarvitse kärvistellä.


      • k-atsastaja
        efwef wef kirjoitti:

        http://www.blogcdn.com/de.autoblog.com/media/2013/02/concorde-centurion-womo-cmt-trailer-reisemobil-021.jpg no tässä kuva... aikas kivan näkönen... puuttuu vaan noin 300.000€ ja C-kortti:)

        Mistä niin päättelet, etteikö tuossa laiteessa olisi kulkua ohjaamon ja matkustamon välillä? Aivan varmasti on, ja toisekseen, tuo auto ei ole Suomen rekisterissä, ulkomailla määräykset voivat olla erilaisia kuin täällä Suomessa. Meinaatko että verolait ovat samanlaisia ympäri maailman?!


      • frefwefewf
        k-atsastaja kirjoitti:

        Mistä niin päättelet, etteikö tuossa laiteessa olisi kulkua ohjaamon ja matkustamon välillä? Aivan varmasti on, ja toisekseen, tuo auto ei ole Suomen rekisterissä, ulkomailla määräykset voivat olla erilaisia kuin täällä Suomessa. Meinaatko että verolait ovat samanlaisia ympäri maailman?!

        Ihan olen katsonut videon tosta.

        Eli monessa mega kokoluokan autossa, eikä kaikissa pienenimmissäkään (ite tehdyissä, ei VERONKIERTOAUTOISSA) ole tuota kulkua.

        Ja jos esim tuo 2006 vanhemman PÖSSL auton suomeen, pitää tehdä kattoon korotus, koska muuten se pitäisi rekisteröidä täyden veron henkilöautoksi

        Ja ei mikään laki ton Actrosin tuontia estä, vaikka kulkuyhteys puuttuukin


    • Trafig

      Trafin ohjetyöryhmän pöytäkirja 28.8.12

      9. Edellytykset matkailuautoksi hyväksymiselle

      Matkailuauto on:
      Erikoiskäyttöön valmistettu ensisijaisesti henkilöiden kuljettamiseen tarkoitettu ajo-neuvo, jossa on majoitustila.

      Matkailuauto ei ole:
      Ensisijaisesti tavarankuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka tavaratilassa on keit-tolevy ja muutama seinään saranalla kiinnitetty levy.

      • wqdqwd

        Niin, ja kuka sen tulkinnan tekee onko auto tarpeeksi "kodikas"

        Esim ikkunan vaatiminen voisi olla kova sana


      • autoilija vai
        wqdqwd kirjoitti:

        Niin, ja kuka sen tulkinnan tekee onko auto tarpeeksi "kodikas"

        Esim ikkunan vaatiminen voisi olla kova sana

        Lue pöljä vanhat viestit. Ja ketjusta löytyvä trafik linkki. Ko. Ikkunat on pakolliset, ainoataan sijoitusta ei ole määritelty. Matkailuosassa tulee olla ikkunoita. Se tarkoitetaanko sillä kahta vai kolmea on jokaisen utse tulkittavissa.


      • ttwetrer
        autoilija vai kirjoitti:

        Lue pöljä vanhat viestit. Ja ketjusta löytyvä trafik linkki. Ko. Ikkunat on pakolliset, ainoataan sijoitusta ei ole määritelty. Matkailuosassa tulee olla ikkunoita. Se tarkoitetaanko sillä kahta vai kolmea on jokaisen utse tulkittavissa.

        En ole vielä tarkkaa ohjeistusta löytänyt... tai olen, siinä vaaditaan

        Sänky
        Säilytystiloja
        Keittomahdollisuus
        Istuin
        Pöytä

        Ja JOS ohjaamo, ja asunto-osa on yhtenäistä tilaa, niin silloinhan ikkunoita on ainakin 3

        Patja voitaisi vaatia, mutta entä kun mun asuntoautosta puuttuu nyt patja, koska se on sisällä... autossa on silti kaasuliesi, kaasujääkaappi, televisio, vessa, lavuaarit, kraanat, suihku, lämmitys, ikkunat, pöytä, kaappeja yms. eli rehellinen asuntoauto... pitäisikö silti sun mielestä tulla veromätkyjä nyt


      • ttwetrer kirjoitti:

        En ole vielä tarkkaa ohjeistusta löytänyt... tai olen, siinä vaaditaan

        Sänky
        Säilytystiloja
        Keittomahdollisuus
        Istuin
        Pöytä

        Ja JOS ohjaamo, ja asunto-osa on yhtenäistä tilaa, niin silloinhan ikkunoita on ainakin 3

        Patja voitaisi vaatia, mutta entä kun mun asuntoautosta puuttuu nyt patja, koska se on sisällä... autossa on silti kaasuliesi, kaasujääkaappi, televisio, vessa, lavuaarit, kraanat, suihku, lämmitys, ikkunat, pöytä, kaappeja yms. eli rehellinen asuntoauto... pitäisikö silti sun mielestä tulla veromätkyjä nyt

        Tätä asiaa puitu aikaisemminkin. Kerrataan vielä kerran:

        Ajoneuvolaki: Matkailuauto. M1-ajoneuvoluokan auto, jossa vähintään
        seuraavilla varusteilla varustettu majoitustila:

        a) istuimia ja pöytä
        b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista (siis väh. 2 kpl)
        c) keittomahdollisuus
        d) säilytystiloja

        Autoverolaki: Verovapaa matkailuauto. Omamassa väh. 1875 kg. Sisäkorkeus
        väh. 1,9 metriä alueella, jonka lev. väh. 0,4 m ja pituus väh. 40% asunto-osan
        pituudesta.

        Katsastajan käsikirja: Trafin ohjeet matkailuajoneuvon varusteista:

        Sänky oltava aikuisille mitoitettu. Leveys väh. 80 cm ja pituus väh. 180 cm.

        Hella kiinteästi kiinni. Jos toimii sähköllä, asennustodistus, ellei ole
        haaroitettu moottorilämmittimen johdosta. Ulos heitettävä roikka ei kelpaa.

        Jos nestekaasujärjestelmä, asennustodistus, ellei tehdasasenteinen.

        Ilmanvaihto.

        Säilytyskaappi sen kokonen, että saa takin hengariin.

        Jälkiasennettavia ikkunoita ei vaadita. Sen joku keksi omasta päästään
        ketjun kuluessa.

        Matjustajaosan ovien aukeamista myös sisäpuolelta ei ole kukaan
        muistanut vaatia. Pidetty ilmeisesti itsestäänselvyytenä. Jos idiootti
        rakentaa pakusta matkailuauton, josta ei pääse sisäpuolelta ulos,
        kuolkoon autonpalon myötä.

        Ai niin, myös tulensammutin vaaditaan. Ja leimattu.

        Myös 100 km/h lätkä taakse, ellei ole 80 km/h auto.


      • 5564465
        feldgendarmerie kirjoitti:

        Tätä asiaa puitu aikaisemminkin. Kerrataan vielä kerran:

        Ajoneuvolaki: Matkailuauto. M1-ajoneuvoluokan auto, jossa vähintään
        seuraavilla varusteilla varustettu majoitustila:

        a) istuimia ja pöytä
        b) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista (siis väh. 2 kpl)
        c) keittomahdollisuus
        d) säilytystiloja

        Autoverolaki: Verovapaa matkailuauto. Omamassa väh. 1875 kg. Sisäkorkeus
        väh. 1,9 metriä alueella, jonka lev. väh. 0,4 m ja pituus väh. 40% asunto-osan
        pituudesta.

        Katsastajan käsikirja: Trafin ohjeet matkailuajoneuvon varusteista:

        Sänky oltava aikuisille mitoitettu. Leveys väh. 80 cm ja pituus väh. 180 cm.

        Hella kiinteästi kiinni. Jos toimii sähköllä, asennustodistus, ellei ole
        haaroitettu moottorilämmittimen johdosta. Ulos heitettävä roikka ei kelpaa.

        Jos nestekaasujärjestelmä, asennustodistus, ellei tehdasasenteinen.

        Ilmanvaihto.

        Säilytyskaappi sen kokonen, että saa takin hengariin.

        Jälkiasennettavia ikkunoita ei vaadita. Sen joku keksi omasta päästään
        ketjun kuluessa.

        Matjustajaosan ovien aukeamista myös sisäpuolelta ei ole kukaan
        muistanut vaatia. Pidetty ilmeisesti itsestäänselvyytenä. Jos idiootti
        rakentaa pakusta matkailuauton, josta ei pääse sisäpuolelta ulos,
        kuolkoon autonpalon myötä.

        Ai niin, myös tulensammutin vaaditaan. Ja leimattu.

        Myös 100 km/h lätkä taakse, ellei ole 80 km/h auto.

        Harvemmin esim. kuorma-autoissa on ovenkahvoja sisällä. siis näissä "irtokorillisissa" mutta se nyt on päivänselvä juttu, että jos on kuorma-auton koppaan pistetty vaneri, keittolevy yms.niin se on juurikin veronkiertoa... ei siellä OIKEASTI kukaan "asustele" sen tietää katsastajakin

        JA sammutin vaaditaan jos on kaasut, ei muuten


      • Autoilija vai?
        ttwetrer kirjoitti:

        En ole vielä tarkkaa ohjeistusta löytänyt... tai olen, siinä vaaditaan

        Sänky
        Säilytystiloja
        Keittomahdollisuus
        Istuin
        Pöytä

        Ja JOS ohjaamo, ja asunto-osa on yhtenäistä tilaa, niin silloinhan ikkunoita on ainakin 3

        Patja voitaisi vaatia, mutta entä kun mun asuntoautosta puuttuu nyt patja, koska se on sisällä... autossa on silti kaasuliesi, kaasujääkaappi, televisio, vessa, lavuaarit, kraanat, suihku, lämmitys, ikkunat, pöytä, kaappeja yms. eli rehellinen asuntoauto... pitäisikö silti sun mielestä tulla veromätkyjä nyt

        Suora linkki löytyy toisesta kejtusta ja siinä on ihan tarkkaan mainittu mitä vaaditaan.


      • retgrreg
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Suora linkki löytyy toisesta kejtusta ja siinä on ihan tarkkaan mainittu mitä vaaditaan.

        Eipä ole löytynyt tarkkaa ohjetta, vain epämääräistä höpinää


    • hiku1

      Edelleen voi retkeilyauton rakentaa/muutoskatsastaa.
      Päivä laskee ja sänkyjen mittailu jatkuu!

      • Joo, voi,,,

        ,,,mutta sillä pointilla, että "retkeilyautoja" ei enää tehdä minibusseista.
        Minibusseja ei ole rakennettu matkailukäyttöön.

        Jos joku haluaa tehdä matkailuauton (rakentaa sisustuksen täysin matkailukäyttöön) kuorma- tai linja-autosta, niin toki onnistuu. Tai suuresta pekettiautosta.

        Eli veronkiertotarkoituksessa sänkyjen mittailu ei jatku, ainakaan minun kohdallani. Jos joku haluaa rikkoa määräyksiä, tehkööt omalla vastuulla.

        Päivä laskee,,,ja silloin ollaan autoista kaukana,,,viinilasi kädessä kauniin naisen kanssa:)


    • katsuri1

      Mäkin olen tyytyväinen! Loppu se saatanan vääntö noista matkailuautoista. Ohjeen viimeinen lauseke tappaa kaikki röpellykset "varmistuttava ettei ole muutettu veronkiertoa varten".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      16
      1216
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1149
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      3
      1149
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe