Valikko

Katsastus

Keskustele katsastuksesta.

ALOITA UUSI KESKUSTELU


Keskustelut

09.04.2015
Katsastajan uratie?
"Tarjoamme työntekijöillemme haasteita ja kehittymismahdollisuuksia." Suora lainaus A-Katsastuksen rekrytointisivulta. Haasteita saattaa kyllä tulla hankalien pokien ja autoista mitään tietämättömän johdon taholta. Kehittymismahdollisuudet ovat asia erikseen. A-Katsastuksella pääkaupunkiseudulla 18 asemaa. Niistä yhdeksän tekee pelkästään kevyttä määräaikaiskatsastusta. K1:llä viisi asemaa, joista kolme tekee niinikään pelkästään kevyttä MAK:a. Suurinta osaa porukasta ei tarvita muuhun kun tekemään henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksia. Eikä heille myöskään muuta opeteta. Ei raskasta kalustoa, ei erikoiskatsastuksia. Siihen loppuu katsastajan uratie. Uusi katsastuslaki, jossa paljon hyvääkin, sallii myös automekaanikon ammattitutkinnon suorittaneen tehdä määräaikaiskatsastuksia. Mutta vain sitä. Ei erikoiskatsastuksia. Ne vaativat edelleenkin teknikon (joita ei paljoa enää ole), tai insinöörin pätevyyden. Ainoastaan pöljä ammattimekaanikko tyssäyttää hommansa tälläiseen liukuhihnatyöhön ja alentaa palkkaansa. Paitsi ehkä korjaamokatsastuksessa, jossa voi tehdä molempia. Nuorille insinööreille, joita esim. A-Katsastus palkkaa, ei ole tiedossa mitään muuta kuin liukuhihnatyötä henkilöautopötkylän kanssa. Ja palkka sen mukaan. Suunnilleen sama kuin aloitteleva automekaanikko. Mitään muuta ei opeteta, eikä kursseille päästetä. Aikaisemmin tilanne oli toinen. Koulutettiin paljonkin, mutta aina kun joku sai kaikki oikeudet, lähti firmasta juosten perustamaan omaa kioskia tai kilpailijalle vastuuhenkilöksi. Siihen loppui koulutus ja katsastajan uratie. Nuori mies tai nainen. Varo tätä alaa. Älä lähde liukuhihnatyöhön, mistä et ikinä etene mihinkään. Et pääse koskaan Suomen keskipalkoille. Rahat valuu johdolle ja ulkomaille. Kaiken päälle saat vielä johdon haukut ja asiakkaiden vihat. Oltuasi alalla muutaman vuoden et edes kehtaa kenellekään myöntää tekeväsi sitä, vaan valehtelet olevasi esim. merenkulkija.
4
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Katsastus
09.04.2015
Turha hylkäys
Kävipä tänään erikoinen episodi Tampereella Rantaperkiön katsastus konttorilla. Ajoneuvona vm-91 Mercedes joka lähtökohtaisesti täysin ehjä plus lisähommana ilmoitusosan (2 osan) tulostus koska vanhaa ei löytynyt. Inssi tutki auton ja hylkäsi sen koska autossa oli uudenkarhean näköiset jouset (madalletut). Pitää tehdä muutoskatsastus ja sitä varten tarvitaan jousien dokumentit. Muuta huomautettavaa autosta ei löytynyt, korjauspyyntönä toisen parkkipolttimon vaihto eteen. Samoilla jousilla sama auto katsastettu samalla konttorilla 2-3 kertaa aiemmin, ilman että jousiin oli puututtu. Jonkin verran otti aikaa että tarvittavat dokumentit jousista löytyi Suomalaiselta edustajalta. Edustaja kovasti ihmetteli miksi Inssi oli hylännyt autoni jousien takia. Jouset olivat TUV hyväksytyt noin -40mm vakioita matalammat. Edustajan mukaan vasta vuoden 1996 jälkeen rekisteröidyt autot pitää muutoskatsastaa jos autoa madalletaan. No, iltapäivällä uudelleen katsastamaan certifikaattien kanssa. Tällä kertaa autoa ei tarvinnut enää syynätä, Inssi otti certifikaatit kainaloon ja lähti takahuoneeseen suorittamaan muutoskatsastusta. Sovittiin että sillä aikaa voin hoitaa itselleni uuden ilmoitusosan. Ilmoitus osan tulostus maksaa luonnollisti kuten muutoskatsastuksen tekeminenkin. Minä sain konttoristilta uuden ilmoitusosan ja kohta perään Inssiltä uuden teknisen osan jossa muutoskatsastuksesta maininta noista jousista. Papereita tutkiessani huomasin että 1 ja 2 osa ei enää keskenään stemmaa, tätä Inssikin ihmetteli. Minulle siis on tulossa postissa uusi 2 osa koska auto muutoskastastettu. Katsastus konttori ei tietenkään voinut enää tehdä minulle hyvitystä turhaan maksetusta 2 osan tulostuksesta. Tässä episodissa maksoin turhaan joko ilmoitusosan tulostuksen 10,50€ tai turhan muutoskatsastuksen 58€. Kuten jo aiemmin mainitsin, konttori ei pystynyt hyvitystä tekemään. Koska kuitenkin koin kohdanneeni kuluttajana vääryyttää, soitin Trafiin kysyäkseni miten asian kanssa voisi edetä. Trafista sain selkeät ohjeet jotka ei tietenkään olleet mieluisat. Minulla oli mahdollisuus tehdä oikaisuvaatimus, joka kustantaisi minulle 50€. Toinen vaihtoehto olisi kirjoittaa vapaamuotoinen reklamaatio Trafille jonka he sitten kävisi Katsastuskonttorin kanssa läpi. Katsastuskonttori sitten käsittelisi asian oman laatujärjestelmän mukaisesti. Eli ei maksa vaivaa. Asia on minun osaltani käsitelty ja nuolen haavani. Kuluttaja äänestää jaloillaan ja onneksi tässä nurkissa on muitakin katsastus konttoreita. Olisi kyllä suotavaa jos tälläkin alalla toimisi ammattitaitoista porukkaa ja maksujärjestelmät sallisivat maksujen peruuttamisen/hyvityslaskun tekemisen kuten muuallakin.
3
Ajoneuvot ja liikenne > Liikenne > Katsastus

Sivu /172