Nyt ollaan hakoteillä, kun esim. opetetaan hauki on kala- systeemillä, että sulut aina ensin alaluokilta lukioon asti. Ei voi esim. sieventää lauseketta 2a (a b), jos ei ymmärretä matematiikan ominaisuuksia. Tai tulo ennen summaa: 0,7x9,4 0,3x9,4. Laskujärjestys on tarpeellinen, mutta kun mantraa hoetaan kymmenen vuotta, niin sokeutuu luoville ratkaisuille: (0,7 0,3)x9,4 = 1x9,4 = 9,4. Paljon helpompi. Matematiikasta tehdään liian vaikeaa. Vaikeampaa kuin se onkaan. Ja osaksi se johtuu ala-arvoisista (lähinnä1-6 luokat) matematiikan oppikirjoista. Laatuhaitari on hirveä. Mm. lasteni ala-asteen kirjoissa on sellaisia naurettavuuksia, että pitää ihmetellä tekijöiden matemaattisia valmiuksia: eivät kestä loogista tarkastelua.
Tämän takia matikka tökkii suomessa.
Suomen matematiikan opetus
3
105
Vastaukset
- Emer
En ymmärrä miksi laskujärjestyksen opettaminen olisi niin turmiollista. Lapsille on parasta opettaa selkeät säännöt. He oppivat ne helposti. Myöhemmässä vaiheessa he voivat sitten soveltaa niitä luovasti, jos osaavat.
En tunne nykyisiä ala-asteen oppikijoja, mutta jos kirjoittajalla on uusia ajatuksia niistä, niin hän voisi koota porukan, joka tekee uudet uljaat oppikirjat.- Sidonnainen
Sulkeet eivät osoita ”laskujärjestystä”, vaan sidonnan. Lausekkeessa a b (c d) sulkeet osoittavat lausekkeen rakenteen: se on ylimmällä tasolla lauseke, jonka operandit ovat a b ja c d. Sulkeet eivät ota kantaa siihen, kumpi operandi lasketaan ensin. Matematiikassa niiden laskentajärjestyksellä ei ole merkitystä (ohjelmoinnissa voi olla).
Eri asia tietysti on, että jos ” ” sattuu olemaan vaihdannainen operaattori, niin kyseinen lauseke on ekvivalentti lausekkeen a b c d kanssa.
Lausekkeessa (a b) × c ei siinäkään ole kyse laskentajärjestyksestä, vaan siitä, mitä ylipäänsä lasketaan: a b:n ja c:n tulo (eikä a:n ja b × c:n summaa, kuten laskettaisiin, jos sulkeet puuttuisivat).
Jos koulussa vielä käytetään sanaa ”laskentajärjestys” tai ”laskujärjestys”, niin siitä voi antaa pienen moitteen.
Paljon isompi asia on, onko lainkaan syytä opettaa laskentoa (”matematiikan” nimellä) muuten kuin laskinohjelmien käyttötaidon mielessä. Jos jätettäisiin kertotaulun opettelu ja turhat pitkät numerolaskut sikseen, jäisi ehkä paremmin aikaa opetella sellaisia asioita, joita oikeasti tarvitaan.
Suoli24:ään kirjoitettaessa pitää vielä osata sellaisia vaikeita laskuja kuin 9 17, mutta eipä juuri muualla. Jos joutuu lukuja ynnäämään, on parempi olla luottamatta omaan päässä tai paperilla laskemisen taitoonsa ja huolellisuuteensa.
Itse asiassahan jokainen kuitenkin oppii käyttämään laskinohjelmia sen verran kuin tarvitsee, joten pakkomatematiikka olisi syytä poistaa. Niille, jotka haluavat oikeasti opiskella matematiikkaa, voisi sitten opettaa oikeaa matematiikkaa eikä numerolaskuja ja probleemoita ja kaavanpyöritystä. - Rytinää edessä?
Sidonnainen kirjoitti:
Sulkeet eivät osoita ”laskujärjestystä”, vaan sidonnan. Lausekkeessa a b (c d) sulkeet osoittavat lausekkeen rakenteen: se on ylimmällä tasolla lauseke, jonka operandit ovat a b ja c d. Sulkeet eivät ota kantaa siihen, kumpi operandi lasketaan ensin. Matematiikassa niiden laskentajärjestyksellä ei ole merkitystä (ohjelmoinnissa voi olla).
Eri asia tietysti on, että jos ” ” sattuu olemaan vaihdannainen operaattori, niin kyseinen lauseke on ekvivalentti lausekkeen a b c d kanssa.
Lausekkeessa (a b) × c ei siinäkään ole kyse laskentajärjestyksestä, vaan siitä, mitä ylipäänsä lasketaan: a b:n ja c:n tulo (eikä a:n ja b × c:n summaa, kuten laskettaisiin, jos sulkeet puuttuisivat).
Jos koulussa vielä käytetään sanaa ”laskentajärjestys” tai ”laskujärjestys”, niin siitä voi antaa pienen moitteen.
Paljon isompi asia on, onko lainkaan syytä opettaa laskentoa (”matematiikan” nimellä) muuten kuin laskinohjelmien käyttötaidon mielessä. Jos jätettäisiin kertotaulun opettelu ja turhat pitkät numerolaskut sikseen, jäisi ehkä paremmin aikaa opetella sellaisia asioita, joita oikeasti tarvitaan.
Suoli24:ään kirjoitettaessa pitää vielä osata sellaisia vaikeita laskuja kuin 9 17, mutta eipä juuri muualla. Jos joutuu lukuja ynnäämään, on parempi olla luottamatta omaan päässä tai paperilla laskemisen taitoonsa ja huolellisuuteensa.
Itse asiassahan jokainen kuitenkin oppii käyttämään laskinohjelmia sen verran kuin tarvitsee, joten pakkomatematiikka olisi syytä poistaa. Niille, jotka haluavat oikeasti opiskella matematiikkaa, voisi sitten opettaa oikeaa matematiikkaa eikä numerolaskuja ja probleemoita ja kaavanpyöritystä.Jokohan tuo "oikea matematiikka" ja sen opetus onnistuisi tällä kierroksella? Joukko-opissa mentiin metsään, niin että rytisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän371545Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61321- 81257
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11255Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411238Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,41233Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01214Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11190Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21160Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11136